abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:15:19 #1
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174474240
quote:
[quote]0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 02:19 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Gast wat lul je nou slap...ik heb het niet over de zonde maar een valse leer...dat is heel wat anders...

Een kleinigheidje.
Op de rest ga je niet in. Steek je kop maar in het zand hoor uberchristen.

quote:
en het christendom is een valse leer
Slechts in de ogen van Jezus die Jood was.

quote:
haha jij weet echt helemaal niks gewoon,want Jezus heeft helemaal geen religie zelf
Dat Jezus geen religie zou hebben is nieuw voor mij. Apart dat die dan als atheïst God aanbidt is het niet?

quote:
...het zijn christenen die Jezus en de bijbel volgen dus wat is daar vals aan..?
Christenen volgen de Jezus die er van hem gemaakt is door de evangelisten. Met de historische Jezus heeft dat niets van doen.
In de ogen van Jezus zou dat vals zijn. Jezus de Jood heeft geen volgelingen. Jezus de Christus die er van hem gemaakt is wel.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 17:27:55 #2
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_174474441
Wanneer komt er eens een wereldwijd verbod op religie, zou een hoop ellende schelen :')
pi_174474846
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:27 schreef bijstandboy het volgende:
Wanneer komt er eens een wereldwijd verbod op religie, zou een hoop ellende schelen :')
Amen
  Beste debater 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 19:16:03 #4
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_174476760
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:27 schreef bijstandboy het volgende:
Wanneer komt er eens een wereldwijd verbod op religie, zou een hoop ellende schelen :')
Inderdaad, die ranzig rechtse meuk die jij verspreidt, veel beter.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_174478245
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:27 schreef bijstandboy het volgende:
Wanneer komt er eens een wereldwijd verbod op religie, zou een hoop ellende schelen :')
Wat is religie?
-
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:45:13 #6
463796 bijstandboy
jij al uitkering heb?
pi_174481794
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 19:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Inderdaad, die ranzig rechtse meuk die jij verspreidt, veel beter.
Ik stop mijn knakworst niet in kleine kinderen, dring anderen niet op om een klopgeest te aanbidden en ik was ook niet echt van plan om een aanslag te plegen met een jezus of allah mascotte als motivatie & mijn meuk is niet schadelijk voor de volksgezondheid.

Er is hier ook geen dm binnengekomen dat er een user is overleden door mijn postbijdrages.
:')
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is religie?
Soap rond figuren zoals een vliegende tovenaar, kinderlokkers, een kapitein iglo vol met dieren en zo'n baardneger die over water loopt en de hele dag xtc slikt en nog een andere muppet die 3 dagen loopt te cheaten met godmode en bij praxis spijkers tekort komt voor zo'n ikea kruis :')

[ Bericht 37% gewijzigd door bijstandboy op 17-10-2017 21:54:46 (666) ]
pi_174487466
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 21:45 schreef bijstandboy het volgende:

[..]

Ik stop mijn knakworst niet in kleine kinderen, dring anderen niet op om een klopgeest te aanbidden en ik was ook niet echt van plan om een aanslag te plegen met een jezus of allah mascotte als motivatie & mijn meuk is niet schadelijk voor de volksgezondheid.

Er is hier ook geen dm binnengekomen dat er een user is overleden door mijn postbijdrages.
:')

[..]

Soap rond figuren zoals een vliegende tovenaar, kinderlokkers, een kapitein iglo vol met dieren en zo'n baardneger die over water loopt en de hele dag xtc slikt en nog een andere muppet die 3 dagen loopt te cheaten met godmode en bij praxis spijkers tekort komt voor zo'n ikea kruis :')
Als je niet serieus reageert, waarom zouden we jou dan serieus willen nemen? :) Het was een serieuze vraag: als je iets wilt verbieden, dan zul je toch een hele precieze definitie moeten geven.
-
  woensdag 18 oktober 2017 @ 16:50:30 #8
402517 Dactylus
I just watch...
pi_174495765
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat is religie?
Sorry voor het storen in een verhitte discussie; Kort uitgelegd komt religie neer op geloven in regels. Iemand die het anders of genuanceerder uit kan leggen?
... and I hope it's not bothering you.
pi_174500719
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:50 schreef Dactylus het volgende:

[..]

Sorry voor het storen in een verhitte discussie; Kort uitgelegd komt religie neer op geloven in regels. Iemand die het anders of genuanceerder uit kan leggen?
Beleidsmakers. Zo moet en mag en hoort men te geloven en zo moet men leven alleen dan kan gesproken worden over een ‘goede’ volgeling etc. Hunnie hebben geen gelijk levensbeschouwelijk bezien (overtuigd zijn van de ‘eigengemaakte’ waarheid)
pi_174503727
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:50 schreef Dactylus het volgende:

[..]

Sorry voor het storen in een verhitte discussie; Kort uitgelegd komt religie neer op geloven in regels. Iemand die het anders of genuanceerder uit kan leggen?
Geloof in dogma inderdaad, met als ondeliggende motivatie vaak, maar niet altijd, bang voor het hiernaarmaalas of schaamte jegens sociale omgeving.
pi_174505239
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 22:39 schreef k3vil het volgende:

[..]

Geloof in dogma inderdaad, met als ondeliggende motivatie vaak, maar niet altijd, bang voor het hiernaarmaalas of schaamte jegens sociale omgeving.
Dan doel je op religieuzen oftewel gelovigen. Niet religie opzichzelfstaand.

Religie opzichzelfstaand is imo meer een instituut of een gezag wat meent te weten hoe men behoort te leven. (In een negatief daglicht gesteld)

Dat heeft er meer mee te maken dat religie staat voor een geloofsopvatting. Zoals een verhaal bij zowel christenen. (Spaghettiemonster is het ook een religie omdat het een verhaal kent)

De Islam kent dat soort van niet (en wel) zoals christenen. Christenen redeneren meer en moslims reciteren of behalen uit teksten hun geloof grofweg samengevat.

Dan lijkt het er meer op dat religie kan staan voor een gelovige stroming(en). Maar dan heeft het er mee te maken dat men iemand aanbid of wil aanbidden. Ook met gezangen.

Het verre oosten kent religie opzichzelfstaand niet duidelijk. Het is geen religie maar meer een levensvisie/pad of iets in die trant. Zijn bezig om met hun zelfbewuste in het ‘hogere’ te komen. Men aanbid dan wel in tempels, vooral boeddha. In principe is het dan ook een religie.

Religie is dan meer een naam (lijkt mij) voor elke soort geloof. Men kan dogmatisch ed termen erin verwikkelen maar dat heeft er niet mee van doen me dunkt.

Zelf ben ik dan niet religieus, lees enkel wat over Abraham en heel dat spul erna. Ik leef dan soort van ook zonder God omdat ik niet meer kerkelijk ben. Maar geloven doe ik nog wel. Maar in wat vraag me nog af. Bestaat God? Hoe? Wanneer kan ik God dan zien? Lekker dan als ik nog tot mn dood moet leven. Is de Messias waarlijk de Zoon van God? Ingewikkeld allemaal, vooral hetgeen Jezus heeft gezegd.

Maar religie is niet simpel te verwoorden. Kijk naar de moslims. Die geloven niet zoals wij christenen doen. Die geloven ‘anders’. Ik kan dat nog niet onder woorden verkrijgen, wel aan mn verstand. Aanbidden geen God en ook weer wel. Hoe dat duidelijk benoemd kan worden. Een hersenbreker.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faz3D op 18-10-2017 23:56:10 ]
pi_174506186
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 23:50 schreef Faz3D het volgende:
Het verre oosten kent religie opzichzelfstaand niet duidelijk. Het is geen religie maar meer een levensvisie/pad of iets in die trant. Zijn bezig om met hun zelfbewuste in het ‘hogere’ te komen. Men aanbid dan wel in tempels, vooral boeddha. In principe is het dan ook een religie.
Nonsens, daar wordt evengoed genocide gepleegd om religieuze redenen, en dat is echt niet van deze tijd.
1 + 1 = blauw
pi_174506285
quote:
13s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 01:16 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nonsens, daar wordt evengoed genocide gepleegd om religieuze redenen, en dat is echt niet van deze tijd.
Nope, niet in naam van God of Allah. Verlichte wezens zijn het.

Was Genghis echt vanuit zijn religie doordrenkt met moord is goed omdat? Denk het niet. Was gewoon goed, waarom niet? Een figuur met de capaciteiten ala hitler. Ik doelde dan meer op Azië ed. Zoals China Korea Japan.

Indonesië is wat anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faz3D op 19-10-2017 01:53:24 ]
pi_174704823
Heeft dit echt 3 delen nodig? Hoe moeilijk kan het zijn om zonder een idee van een God te leven?
Fylax is op televisie geweest
pi_174708419
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 23:35 schreef jodelahity het volgende:
Heeft dit echt 3 delen nodig? Hoe moeilijk kan het zijn om zonder een idee van een God te leven?
Omdat je wereldbeeld dan op de kop staat. Hoe zou jij reageren als je ouders niet je echte ouders zijn? Zoiets :)
-
pi_174801924
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:50 schreef Dactylus het volgende:

[..]

Sorry voor het storen in een verhitte discussie; Kort uitgelegd komt religie neer op geloven in regels. Iemand die het anders of genuanceerder uit kan leggen?
Nee geloven in God die regels heeft zodat we beter met elkaar kunnen leven met God...en zonder God krijg je dus deze wereld die zo verrot is als de pest en waar iedereen maar doet wat hij wil om te krijgen wat hij wil...maar de mens wil God niet,net als in het oude testament en door de hele bijbel...
pi_174802211
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee geloven in God die regels heeft zodat we beter met elkaar kunnen leven met God...en zonder God krijg je dus deze wereld die zo verrot is als de pest en waar iedereen maar doet wat hij wil om te krijgen wat hij wil...maar de mens wil God niet,net als in het oude testament en door de hele bijbel...
Er zijn ook mensen met God die verrot zijn als de pest.
  woensdag 1 november 2017 @ 14:30:05 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174803306
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee geloven in God die regels heeft zodat we beter met elkaar kunnen leven met God...en zonder God krijg je dus deze wereld die zo verrot is als de pest en waar iedereen maar doet wat hij wil om te krijgen wat hij wil...maar de mens wil God niet,net als in het oude testament en door de hele bijbel...
Wat een raar mensbeeld heb jij. Er word me een hoop duidelijk...
  woensdag 1 november 2017 @ 14:54:08 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174803718
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:25 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen met God die verrot zijn als de pest.
Je weet al wat voor antwoord daar op gaat komen he?
pi_174803818
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 14:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je weet al wat voor antwoord daar op gaat komen he?
Nee... Niet echt.
  woensdag 1 november 2017 @ 15:01:28 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174803853
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 14:59 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee... Niet echt.
Tuurlijk wel, de bekende "no true Scotsman".
pi_174803894
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 15:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, de bekende "no true Scotsman".
Mensen hebben er verschillende antwoorden op en ik lees Doedel niet zovaak dat ik weet wat hij gaat antwoorden...
  woensdag 1 november 2017 @ 15:11:46 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174804057
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 15:04 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Mensen hebben er verschillende antwoorden op en ik lees Doedel niet zovaak dat ik weet wat hij gaat antwoorden...
Er komt ook niet veel meer uit dan de bekende oneliners vol dogmatiek. Het mooie van die dogma's is dat je ze niet uit hoeft of kunt leggen. Het is nu eenmaal zo, geen discussie mogelijk. Basta!
pi_174804152
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 15:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er komt ook niet veel meer uit dan de bekende oneliners vol dogmatiek. Het mooie van die dogma's is dat je ze niet uit hoeft of kunt leggen. Het is nu eenmaal zo, geen discussie mogelijk. Basta!
Ik zal maar niets zeggen, want misschien was ik ook zo :X
pi_174806178
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:15 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Een kleinigheidje.
Op de rest ga je niet in. Steek je kop maar in het zand hoor uberchristen.

[..]

Slechts in de ogen van Jezus die Jood was.

[..]

Dat Jezus geen religie zou hebben is nieuw voor mij. Apart dat die dan als atheïst God aanbidt is het niet?

[..]

Christenen volgen de Jezus die er van hem gemaakt is door de evangelisten. Met de historische Jezus heeft dat niets van doen.
In de ogen van Jezus zou dat vals zijn. Jezus de Jood heeft geen volgelingen. Jezus de Christus die er van hem gemaakt is wel.
En hoe kom jij aan die informatie dan?
Want dat wat jij zegt is gewoon wat de duivel je wil laten geloven.
Want de bijbel vertelt ons gewoon hoe Jezus was en is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:27 schreef bijstandboy het volgende:
Wanneer komt er eens een wereldwijd verbod op religie, zou een hoop ellende schelen :')
Of de wereld gaat in 1 klap ten onder aan ellende. ;) :P
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174806819
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

Want dat wat jij zegt is gewoon wat de duivel je wil laten geloven.

Hoe bepaal jij welk kritisch geluid wel en niet van de duivel komt? En als het allemaal van de duivel komt: snap je dan ook dat je daarmee alles kunt weg'verklaren'?
-
  woensdag 1 november 2017 @ 19:02:40 #27
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174808513
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 16:54 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

En hoe kom jij aan die informatie dan?
Uit de bijbel.

quote:
Want dat wat jij zegt is gewoon wat de duivel je wil laten geloven.
Gelukkig dan maar dat ik dat niet geloof maar gewoon uit de bijbel haal.

quote:
Want de bijbel vertelt ons gewoon hoe Jezus was en is.
Hier en daar is er inderdaad wel wat te vinden over wie Jezus werkelijk was maar daar sluit jij je ogen voor. Jij gelooft slechts in wat ze van hem gemaakt hebben. Een grieksachtige zoon van God die op water kon lopen en als een soort van zombie uit de dood herrees. Dat is pas duivels in de ogen van de Joodse Jezus.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  woensdag 1 november 2017 @ 21:46:53 #28
402517 Dactylus
I just watch...
pi_174813308
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee geloven in God die regels heeft zodat we beter met elkaar kunnen leven met God...en zonder God krijg je dus deze wereld die zo verrot is als de pest en waar iedereen maar doet wat hij wil om te krijgen wat hij wil...maar de mens wil God niet,net als in het oude testament en door de hele bijbel...
...je klinkt alsof geloven in de christelijke God erg zwaar zou moeten zijn. Klopt dit?
... and I hope it's not bothering you.
pi_174815861
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 13:25 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen met God die verrot zijn als de pest.
Iemand die vol van God is niet en er zijn vele gelovigen die zeggen gelovig te zijn maar hun hart is ergens anders....
pi_174815911
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 21:46 schreef Dactylus het volgende:

[..]

...je klinkt alsof geloven in de christelijke God erg zwaar zou moeten zijn. Klopt dit?
Als je voor God wil leven niet,dan verrijkt het je leven enorm...maar als je daar moeite mee hebt wordt het leven erg zwaar ja....
pi_174815988
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 01:29 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Nope, niet in naam van God of Allah. Verlichte wezens zijn het.

Was Genghis echt vanuit zijn religie doordrenkt met moord is goed omdat? Denk het niet. Was gewoon goed, waarom niet? Een figuur met de capaciteiten ala hitler. Ik doelde dan meer op Azië ed. Zoals China Korea Japan.

Indonesië is wat anders.
“I am the punishment of God...If you had not committed great sins, God would not have sent a punishment like me upon you.” - Genghis Khan
pi_174816024
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 19:02 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Uit de bijbel.

[..]

Gelukkig dan maar dat ik dat niet geloof maar gewoon uit de bijbel haal.

[..]

Hier en daar is er inderdaad wel wat te vinden over wie Jezus werkelijk was maar daar sluit jij je ogen voor. Jij gelooft slechts in wat ze van hem gemaakt hebben. Een grieksachtige zoon van God die op water kon lopen en als een soort van zombie uit de dood herrees. Dat is pas duivels in de ogen van de Joodse Jezus.
Maar Panterjong jij wil de bijbel uitleggen aan de hand van je eigen visie of van andere welke in je straatje passen...want tot nu toe klopt geen een van jou visies.
  donderdag 2 november 2017 @ 00:35:00 #33
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174817127
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 23:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Maar Panterjong jij wil de bijbel uitleggen aan de hand van je eigen visie of van andere welke in je straatje passen...want tot nu toe klopt geen een van jou visies.
Beste Doedelzak ik denk dat jij dat dan zo ervaart. Ik probeer toch echt zoveel mogelijk te vertellen wat er staat. Hoewel ik mijn eigen visie heb is de basis de bijbel. Als er iets niet klopt aan wat ik beweer dan zou ik graag wat specifieker willen horen wat er volgens jou dan niet aan zou kloppen.

Ik heb bijvoorbeeld gezegd dat Jezus een Jood was en geen christen. Ik dacht dat elke christen dit wel met me eens zou zijn. Maar ik heb nu het gevoel dat jij en Sjoemie daar anders over denken. Ik kan daar met m'n hoofd niet bij. Dan maak je toch echt iets anders van de bijbel dat wat er staat.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 2 november 2017 @ 07:29:38 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174818182
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 15:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik zal maar niets zeggen, want misschien was ik ook zo :X
Ja en ik ook.
  donderdag 2 november 2017 @ 07:33:13 #35
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174818195
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 23:12 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Iemand die vol van God is niet en er zijn vele gelovigen die zeggen gelovig te zijn maar hun hart is ergens anders....
Je bent het wandelende bewijs. Je draagt je geloof op een zeer negatieve manier uit. Totaal anders dan hoe ik het geleerd heb.

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 02-11-2017 07:42:39 ]
pi_174818211
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 00:35 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Beste Doedelzak ik denk dat jij dat dan zo ervaart. Ik probeer toch echt zoveel mogelijk te vertellen wat er staat. Hoewel ik mijn eigen visie heb is de basis de bijbel. Als er iets niet klopt aan wat ik beweer dan zou ik graag wat specifieker willen horen wat er volgens jou dan niet aan zou kloppen.

Ik heb bijvoorbeeld gezegd dat Jezus een Jood was en geen christen. Ik dacht dat elke christen dit wel met me eens zou zijn. Maar ik heb nu het gevoel dat jij en Sjoemie daar anders over denken. Ik kan daar met m'n hoofd niet bij. Dan maak je toch echt iets anders van de bijbel dat wat er staat.
Accepteer gewoon dat niet iedereen dezelfde interpretatie heeft als jij. Het is ook niet absoluut dat de jouwe de juiste is. Je doet zo bezitterig (kan het andere woord even niet herinneren) alsof jij zelf de auteur bent. Of de eigenaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2017 07:38:00 ]
pi_174818218
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 23:12 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Iemand die vol van God is niet en er zijn vele gelovigen die zeggen gelovig te zijn maar hun hart is ergens anders....
Toch praat jij altijd geringschattend over degenen die niet gelooft. Dat zou Jezus nooit doen en is hij niet jouw voorbeeld?
pi_174818540
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 07:35 schreef Hexx. het volgende:
Accepteer gewoon dat niet iedereen dezelfde interpretatie heeft als jij. Het is ook niet absoluut dat de jouwe de juiste is. Je doet zo bezitterig (kan het andere woord even niet herinneren) alsof jij zelf de auteur bent. Of de eigenaar.
Waarom denk je dat dit Panterjong's persoonlijke interpretatie is ? Misschien zegt je volgende namen niet zoveel, maar zijn dezelfde mening toegedaan : N.T. Wright, James D.G. Dunn, E.P.Sanders, Robert Eisler, Hyam Maccoby, S.G.F. Brandon ( en tevens zelf geestelijke ) en Ch. Vergeer. En dan reken ik mezelf nog niet mee.
Deze visie op het N.T. is ook niet zo nieuw meer.
http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeer
pi_174818706
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 08:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Waarom denk je dat dit Panterjong's persoonlijke interpretatie is ? Misschien zegt je volgende namen niet zoveel, maar zijn dezelfde mening toegedaan : N.T. Wright, James D.G. Dunn, E.P.Sanders, Robert Eisler, Hyam Maccoby, S.G.F. Brandon ( en tevens zelf geestelijke ) en Ch. Vergeer. En dan reken ik mezelf nog niet mee.
Deze visie op het N.T. is ook niet zo nieuw meer.
http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeer
Wat een indrukwekkende namen! Zij zullen het allemaal wel helemaal goed hebben.
Maar wat ik dus wil zeggen is: is het niet al bekend dat de bijbel op heel veel manieren geïnterpreteerd kan worden en dat je bij gelovigen niet met historische achtergrond moet komen? Dat is discussiëren tot je dood en dan nog niet eens worden.

En wat ik mij dan afvraag nu: jij bijv., die nu weet dat de bijbel losse stukken van verschillende verhalen zijn die soms helemaal niet op elkaar aansluiten, waarom de bijbel dan nog zien als een religieus boek? Als je het vanaf ver bekijkt zou je het los moeten kunnen zien.

Het betekent voor een gelovige heel iets dan voor jou bijv.
pi_174822568
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 08:33 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Wat een indrukwekkende namen! Zij zullen het allemaal wel helemaal goed hebben.
Maar wat ik dus wil zeggen is: is het niet al bekend dat de bijbel op heel veel manieren geïnterpreteerd kan worden en dat je bij gelovigen niet met historische achtergrond moet komen? Dat is discussiëren tot je dood en dan nog niet eens worden.

En wat ik mij dan afvraag nu: jij bijv., die nu weet dat de bijbel losse stukken van verschillende verhalen zijn die soms helemaal niet op elkaar aansluiten, waarom de bijbel dan nog zien als een religieus boek? Als je het vanaf ver bekijkt zou je het los moeten kunnen zien.

Het betekent voor een gelovige heel iets dan voor jou bijv.
Gelovigen WILLEN gewoon de waarheid niet weten. Je ontneemt zo hun comfort dekentje en hun fopspeen. De hele Bijbel is een leugen. Het O.T. was bedoeld om de Judeeërs een verleden als volk te geven, wat zo niet is. http://www.boek.be/boek/de-bijbel-als-mythe
Het N.T. is een mysterie cultus geschreven op de historische Jezus en zijn barjonim, en een totaal andere insteek heeft. Het N.T. is niet door vrome joden geschreven, maar door Hellenen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries
pi_174823158
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Gelovigen WILLEN gewoon de waarheid niet weten. Je ontneemt zo hun comfort dekentje en hun fopspeen. De hele Bijbel is een leugen. Het O.T. was bedoeld om de Judeeërs een verleden als volk te geven, wat zo niet is. http://www.boek.be/boek/de-bijbel-als-mythe
Het N.T. is een mysterie cultus geschreven op de historische Jezus en zijn barjonim, en een totaal andere insteek heeft. Het N.T. is niet door vrome joden geschreven, maar door Hellenen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries
Ze ZIEN het niet omdat het boek voor hen iets anders is dan hoe jij het beziet.
pi_174823244
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:10 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ze ZIEN het niet omdat het boek voor hen iets anders is dan hoe jij het beziet.
Idd :)
  donderdag 2 november 2017 @ 13:31:05 #43
402517 Dactylus
I just watch...
pi_174823478
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 23:14 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Als je voor God wil leven niet,dan verrijkt het je leven enorm...maar als je daar moeite mee hebt wordt het leven erg zwaar ja....
Je zwart-wit denken hierin is erg betreurenswaardig. Als ik de topicstart goed lees, dan haal ik daar uit op dat de TS aangeeft 'zonder God' te leven, en niet 'van God los'(toch, TS?). Als ik jou reacties hier lees, Doedelzak77, ga jij uit van het laatste en dat is hier, in mijn ogen, niet van toepassing.
Wellicht ter verduidelijking: Met 'zonder God' bedoel ik neutraal staan in het bestaan van een God, en met 'van God los' bedoel ik het echt anti-God/tegen God zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dactylus op 02-11-2017 14:57:11 ]
... and I hope it's not bothering you.
  donderdag 2 november 2017 @ 13:33:04 #44
402517 Dactylus
I just watch...
pi_174823513
Valt me bij het doorlezen van dit topic overigens op dat meer mensen zijn met een soortgelijk verhaal als die van de TS en mij. Goed om te lezen.

Oh, en in de context waarmee deze post geplaatst is:

quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 15:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

misschien was ik ook zo :X


[ Bericht 67% gewijzigd door Dactylus op 02-11-2017 13:39:28 ]
... and I hope it's not bothering you.
pi_174823879
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:31 schreef ATON het volgende:

[..]


Het N.T. is een mysterie cultus geschreven op de historische Jezus en zijn barjonim, en een totaal andere insteek heeft.
Volgens mij bedoel je biryonim?
Het is een term uit de talmud voor zeloten
De talmud noemt de zeloten dus biryonim omdat ze hen geweldadige mannen vonden en medeplichtig aan dood van vele joden en medeplichtig aan val jeruzalem
Door hun agrrssief gedrag.

Vandaar dat de rabbijnen uit de talmud deze mensen 'biryonim' noemden: de agressieve schurken
Biryonim betekent ook ruw in het hereeuws
  donderdag 2 november 2017 @ 13:59:33 #46
224960 highender
Travellin' Light
pi_174823962
quote:
11s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:31 schreef Dactylus het volgende:
Je zwart-wit denken hierin is erg betreurenswaardig. Als ik de topicstart goed lees, dan haal ik daar uit op dat de TS aangeeft 'zonder God' te leven, en niet 'van God los'(toch, TS?). Als jij jou reacties hier lees, Doedelzak77, ga jij uit van het laatste en dat is hier, in mijn ogen, niet van toepassing.
Wellicht ter verduidelijking: Met 'zonder God' bedoel ik neutraal staan in het bestaan van een God, en met 'van God los' bedoel ik het echt anti-God/tegen God zijn.
Ook antitheisme heeft niets te maken met een immoreel 'van God los' leven, integendeel.
pi_174824259
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 00:35 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Beste Doedelzak ik denk dat jij dat dan zo ervaart. Ik probeer toch echt zoveel mogelijk te vertellen wat er staat. Hoewel ik mijn eigen visie heb is de basis de bijbel. Als er iets niet klopt aan wat ik beweer dan zou ik graag wat specifieker willen horen wat er volgens jou dan niet aan zou kloppen.

Ik heb bijvoorbeeld gezegd dat Jezus een Jood was en geen christen. Ik dacht dat elke christen dit wel met me eens zou zijn. Maar ik heb nu het gevoel dat jij en Sjoemie daar anders over denken. Ik kan daar met m'n hoofd niet bij. Dan maak je toch echt iets anders van de bijbel dat wat er staat.
Iedereen die Jezus volgt is een christen want Jezus is de christus de redder dus wat snap je niet..? Er zijn geen Joden of Grieken meer,slaven of vrijen,mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. Gal 3:28
pi_174824283
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Gelovigen WILLEN gewoon de waarheid niet weten. Je ontneemt zo hun comfort dekentje en hun fopspeen. De hele Bijbel is een leugen. Het O.T. was bedoeld om de Judeeërs een verleden als volk te geven, wat zo niet is. http://www.boek.be/boek/de-bijbel-als-mythe
Het N.T. is een mysterie cultus geschreven op de historische Jezus en zijn barjonim, en een totaal andere insteek heeft. Het N.T. is niet door vrome joden geschreven, maar door Hellenen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries
Aton hou alstublieft je mond dicht,want wat er uit jou mond komt is alleen maar onzin....wordt je er nou zelf niet moe van...alles wat jij denkt is gebaseerd op mythe en leugens
pi_174824324
Nou nou :o
pi_174824337
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:10 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ze ZIEN het niet omdat het boek voor hen iets anders is dan hoe jij het beziet.
Zelfbedrog dus. Er zijn er zelfs die geloven dat de verhalen over Harry Potter écht gebeurd zijn...
pi_174824380
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Zelfbedrog dus. Er zijn er zelfs die geloven dat de verhalen over Harry Potter écht gebeurd zijn...
Het is geen zelfbedrog als ze het niet zien.
pi_174824412
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 13:54 schreef Szikha2 het volgende:

Volgens mij bedoel je biryonim?
Het is een term uit de talmud voor zeloten
Vermoedelijk een andere schrijfwijze? Ik bedoel wel degelijk Barjona ( zoon van de donder ).
https://books.google.be/b(...)e&q=barjonim&f=false
pi_174824433
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Aton hou alstublieft je mond dicht,want wat er uit jou mond komt is alleen maar onzin....wordt je er nou zelf niet moe van...alles wat jij denkt is gebaseerd op mythe en leugens
:W
pi_174824458
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:26 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Het is geen zelfbedrog als ze het niet zien.
Dan moeten ze vast blind zijn of ergens onder een steen wonen.
  donderdag 2 november 2017 @ 14:39:31 #55
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174824573
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 15:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik zal maar niets zeggen, want misschien was ik ook zo :X
Wat zei ik je..?
quote:
Iemand die vol van God is niet en er zijn vele gelovigen die zeggen gelovig te zijn maar hun hart is ergens anders....
Precies volgens het boekje he? _O-
  donderdag 2 november 2017 @ 14:46:26 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174824674
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Aton hou alstublieft je mond dicht,want wat er uit jou mond komt is alleen maar onzin....wordt je er nou zelf niet moe van...alles wat jij denkt is gebaseerd op mythe en leugens
Je kunt van Aton vinden dat hij niet altijd even aardig over komt, bot af en toe zelfs, maar dat er alleen maar onzin uit komt is niet waar. Als je niet tegen de waarheid kunt kun je misschien beter op een (g)refo-platform gaan posten. Daar vind je vast bijval.
pi_174824682
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat zei ik je..?

[..]

Precies volgens het boekje he? _O-
:D
pi_174824727
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je kunt van Aton vinden dat hij niet altijd even aardig over komt, bot af en toe zelfs, maar dat er alleen maar onzin uit komt is niet waar. Als je niet tegen de waarheid kunt kun je misschien beter op een (g)refo-platform gaan posten. Daar vind je vast bijval.
Soms praat ATON ook onzin
  donderdag 2 november 2017 @ 14:59:29 #59
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174824907
quote:
7s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:49 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Soms praat ATON ook onzin
Die mogelijkheid heb ik open gelaten. :P Iedereen praat wel eens onzin.
  donderdag 2 november 2017 @ 15:03:01 #60
402517 Dactylus
I just watch...
pi_174824967
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:31 schreef ATON het volgende:

[..]
Je ontneemt zo hun comfort dekentje.
Opvallend fenomeen(die ik zelf overigens beter ken als me lief is, dat terzijde. Wordt aan gewerkt :) )
... and I hope it's not bothering you.
  donderdag 2 november 2017 @ 15:29:27 #61
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_174825493
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 12:31 schreef ATON het volgende:
Het O.T. was bedoeld om de Judeeërs een verleden als volk te geven,
Absoluut waar, maar ik zou eraan willen toevoegen: het OT was ook, en misschien vooral, bedoeld om een politieke en religieuze toekomst voor Juda uit te stippelen, gebaseerd op dat mythische verleden. Met de Torah (de “vijf boeken van Mozes”) werd in de vijfde eeuw (vChr) de joodse religie in de steigers gezet, een uitbreiding van het jahwisme dat eraan voorafging. De Judeeërs hadden wel een verleden als volk, maar dat ging niet veel verder terug dan de tiende eeuw, en het koninkrijkje stelde weinig voor.
In zijn boek Israel’s History and the History of Israel schetst Mario Liverani, hoogleraar in de geschiedenis van het Nabije Oosten, eerst de geschiedenis van de koninkrijkjes Israel en Juda als onbelangrijke spelers in de door een paar grootmachten gedomineerde regio (A Normal History), en contrasteert deze geschiedenis vervolgens met de verhalen in het OT (An Invented History). Het boek is te downloaden!
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_174826989
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 15:03 schreef Dactylus het volgende:

[..]

Opvallend fenomeen(die ik zelf overigens beter ken als me lief is, dat terzijde. Wordt aan gewerkt :) )
^O^
pi_174827093
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 15:29 schreef Gorraay het volgende:

[..]

Absoluut waar, maar ik zou eraan willen toevoegen: het OT was ook, en misschien vooral, bedoeld om een politieke en religieuze toekomst voor Juda uit te stippelen, gebaseerd op dat mythische verleden. Met de Torah (de “vijf boeken van Mozes”) werd in de vijfde eeuw (vChr) de joodse religie in de steigers gezet, een uitbreiding van het jahwisme dat eraan voorafging. De Judeeërs hadden wel een verleden als volk, maar dat ging niet veel verder terug dan de tiende eeuw, en het koninkrijkje stelde weinig voor.
In zijn boek Israel’s History and the History of Israel schetst Mario Liverani, hoogleraar in de geschiedenis van het Nabije Oosten, eerst de geschiedenis van de koninkrijkjes Israel en Juda als onbelangrijke spelers in de door een paar grootmachten gedomineerde regio (A Normal History), en contrasteert deze geschiedenis vervolgens met de verhalen in het OT (An Invented History). Het boek is te downloaden!
Schitterend, nog iemand met kennis van zaken. Judea is pas bevolkt geworden als de Assyriërs het noordelijk rijk Israël binnenvielen en er een volksverhuizing plaats vond. Daarvoor werd Judea bevolkt door wat geiten- en schapenhoeders. Dank je voor de link naar dat boek.
pi_174827139
quote:
7s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:49 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Soms praat ATON ook onzin
Kan je daar een voorbeeld van geven ??
pi_174827727
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je kunt van Aton vinden dat hij niet altijd even aardig over komt, bot af en toe zelfs, maar dat er alleen maar onzin uit komt is niet waar. Als je niet tegen de waarheid kunt kun je misschien beter op een (g)refo-platform gaan posten. Daar vind je vast bijval.
Ga zelf maar naar een atheïsten topic,want je voegt niks toe en nog onzin ook terwijl je zelf denkt van niet haha
pi_174827772
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Wat zei ik je..?

[..]

Precies volgens het boekje he? _O-
Ja haha de waarheid is hard hè...en op dit moment ben ik ook niet vol van God dus vandaar dat ik soms niet christelijk reageer...en de duisternis heerst over jullie geest dus kan het jullie ook niet kwalijk nemen...alleen jammer dat jullie zo misleid worden.
pi_174828035
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 17:41 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ga zelf maar naar een atheïsten topic,want je voegt niks toe en nog onzin ook terwijl je zelf denkt van niet haha
Het is waarheid tegen waarheid boekhouders en schriftgeleerden onder mekaar.

Protestanten schreeuwen nu uit volle overtuiging: dat is niet waar want DAT staat niet in de Bijbel Panterjong en Aton!

En de vrij gemaakten hebben zoiets van moet je dat stel eens bekijken, wat een gezeik om niks en ze motten elkaar niet.
pi_174828104
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 17:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Kan je daar een voorbeeld van geven ??
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 15:06 schreef ATON het volgende:

[..]

Je bent al even dom.
Klinkklare onzin.
pi_174828670
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:00 schreef Hexx. het volgende:

Klinkklare onzin.
Waarom doe je dan dom ?
pi_174828716
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 17:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Kan je daar een voorbeeld van geven ??
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Waarom doe je dan dom ?
Maar goed. Dit is geen ONZ.
  donderdag 2 november 2017 @ 18:25:28 #72
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_174828766
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 17:41 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ga zelf maar naar een atheïsten topic,want je voegt niks toe en nog onzin ook terwijl je zelf denkt van niet haha
Dit topic gaat over "leven zonder God". Lijkt me redelijk atheïstisch?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 2 november 2017 @ 18:27:35 #73
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_174828821
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:23 schreef Hexx. het volgende:

[..]


[..]

Maar goed. Dit is geen ONZ.
Wat is jouw relationele status mbt die grote meneer in de lucht? Ik kreeg ooit het idee dat je aan het twijfelen was?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_174828841
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:27 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Wat is jouw relationele status mbt die grote meneer in de lucht? Ik kreeg ooit het idee dat je aan het twijfelen was?
Het is over. We hebben geen relatie meer.
  donderdag 2 november 2017 @ 18:29:53 #75
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_174828873
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:28 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Het is over. We hebben geen relatie meer.
Oh echt? Ben je bij de JG weg?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 2 november 2017 @ 18:30:08 #76
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174828879
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Iedereen die Jezus volgt is een christen want Jezus is de christus de redder dus wat snap je niet..? Er zijn geen Joden of Grieken meer,slaven of vrijen,mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. Gal 3:28
Ik snap dat allemaal maar dat is niet echt een antwoord op mijn vraag. Ik loop tegen het volgende aan. Misschien zou je daarop in willen gaan.
Ten eerste was Jezus zelf geen christen maar een Jood. Christen kun je pas zijn als je in de Christus gelooft ofwel gelooft in de uit de dood opgestane Jezus die voor onze zonden zou zijn gestorven. Op het moment dat Jezus leefde was Jezus nog niet gestorven en al helemaal niet neder gedaald ter helle om enige dagen later uit de dood op te staan. Het is daarom dat het voor Jezus zelf onmogelijk was om zelf een christen te zijn. Daarnaast wordt meerdere malen in de bijbel bevestigd dat Jezus een Jood was zowel wat afstamming en geboorteland betreft als wel de religie die hij aanhing. Hoe denk jij hierover? En dan concreet zou ik het fijn vinden als je antwoord geeft op de vraag of Jezus een Jood was of een christen?

Dan loop ik nog tegen het volgende aan voor wat betreft de tekst die je aanhaalt.

De tekst is mijn inziens niet voor ons geschreven maar voor de toehoorder op dat moment. Dat de tekst opgenomen is in een verzameling boeken met de naam 'de Bijbel' verandert daar niets aan.

Daarnaast is de tekst decennia na het leven en lijden van de Nazarener opgeschreven. Het heeft geen verband meer met wie Jezus werkelijk was. Namelijk een Jood die volgens de evangelisten afstamde uit het geslacht van David en volgens Marcus als koning der joden door de vijand veroordeeld werd. Pas in de latere geschriften die na Marcus kwamen werd van deze Jood steeds meer de Christus gemaakt. Nu kun je stellen dat de brieven van Paulus ouder zijn dan het evangelie van Marcus maar dat is achterhaald. Slechts enkele fragmenten uit de brieven van Paulus komen werkelijk van zijn hand, het meeste is decennia later geredigeerd.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174828913
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:29 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Oh echt? Ben je bij de JG weg?
Ja, echt. Soort van.
  donderdag 2 november 2017 @ 18:39:48 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174829085
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 17:43 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja haha de waarheid is hard hè...en op dit moment ben ik ook niet vol van God dus vandaar dat ik soms niet christelijk reageer...en de duisternis heerst over jullie geest dus kan het jullie ook niet kwalijk nemen...alleen jammer dat jullie zo misleid worden.
Zo duister als jij zien weinigen het hier.
  donderdag 2 november 2017 @ 18:39:57 #79
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174829087
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 07:35 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Accepteer gewoon dat niet iedereen dezelfde interpretatie heeft als jij. Het is ook niet absoluut dat de jouwe de juiste is. Je doet zo bezitterig (kan het andere woord even niet herinneren) alsof jij zelf de auteur bent. Of de eigenaar.
Helaas doe je weer een onjuiste aanname. Op het moment dat iemand zijn interpretatie afwijkt van wat er staat wil ik daar weleens melding van maken. Dat is alles.

Wat is er verder niet juist aan wat ik meld van wat er in de bijbel staat? Zou je dat concreet willen benoemen

Zo heb ik de laatste tijd onder andere het volgende vermeld: Jezus was een Jood, de naam Jehova komt niet in de bijbel voor maar is eeuwen later door een kneuze sekte verzonnen, het koine woord voor het dal van Gehinnom is Gehenna en wordt in een aantal vertalingen weergegeven met het woord hel, de titel boven aan het kruis vermeld dat Jezus gekruisigd werd als koning der joden, de 144.000 uitverkorenen komen allemaal uit de stammen van Israel en zijn geen Jehova Getuigen. Kun je 1 ding benoemen wat er volgens de bijbel niet aan zou kloppen?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174829405
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:30 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik snap dat allemaal maar dat is niet echt een antwoord op mijn vraag. Ik loop tegen het volgende aan. Misschien zou je daarop in willen gaan.
Ten eerste was Jezus zelf geen christen maar een Jood. Christen kun je pas zijn als je in de Christus gelooft ofwel gelooft in de uit de dood opgestane Jezus die voor onze zonden zou zijn gestorven. Op het moment dat Jezus leefde was Jezus nog niet gestorven en al helemaal niet neder gedaald ter helle om enige dagen later uit de dood op te staan. Het is daarom dat het voor Jezus zelf onmogelijk was om zelf een christen te zijn. Daarnaast wordt meerdere malen in de bijbel bevestigd dat Jezus een Jood was zowel wat afstamming en geboorteland betreft als wel de religie die hij aanhing. Hoe denk jij hierover? En dan concreet zou ik het fijn vinden als je antwoord geeft op de vraag of Jezus een Jood was of een christen?

Dan loop ik nog tegen het volgende aan voor wat betreft de tekst die je aanhaalt.

De tekst is mijn inziens niet voor ons geschreven maar voor de toehoorder op dat moment. Dat de tekst opgenomen is in een verzameling boeken met de naam 'de Bijbel' verandert daar niets aan.

Daarnaast is de tekst decennia na het leven en lijden van de Nazarener opgeschreven. Het heeft geen verband meer met wie Jezus werkelijk was. Namelijk een Jood die volgens de evangelisten afstamde uit het geslacht van David en volgens Marcus als koning der joden door de vijand veroordeeld werd. Pas in de latere geschriften die na Marcus kwamen werd van deze Jood steeds meer de Christus gemaakt. Nu kun je stellen dat de brieven van Paulus ouder zijn dan het evangelie van Marcus maar dat is achterhaald. Slechts enkele fragmenten uit de brieven van Paulus komen werkelijk van zijn hand, het meeste is decennia later geredigeerd.
Tuurlijk is Jezus een Jood en kan zelf ook geen christen zijn want iemand die Jezus volgt is een christen,omdat Jezus de christus(messias) is en daarom worden zijn volgelingen christenen genoemd,maar is niet toch hetzelfde als zijn komaf..? en je gelooft de bijbel gewoon niet,want je gaat je eigen conclusie trekken...terwijl als je de bijbel leest zou je ook moeten geloven wat er staat,anders heeft het weinig nut ook...en zonder de leiding van de Heilige Geest is het niet te begrijpen want het woord is levend ook en dat wordt het pas als je opnieuw geboren bent...God kan je naar bepaalde verzen lijden die je nodig hebt op dat moment en je leert dingen begrijpen die je daarvoor niet snapte...en daar zit dus een groot verschil in tussen een ongelovige en een gelovige die de bijbel leest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedelzak77 op 02-11-2017 19:01:08 ]
pi_174829412
Vrienden, familie, hobbies en waardeer de kleine dingen in de natuur.
  donderdag 2 november 2017 @ 19:58:58 #82
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174830940
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:55 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Tuurlijk is Jezus een Jood en kan zelf ook geen christen zijn want iemand die Jezus volgt is een christen,omdat Jezus de christus(messias) is en daarom worden zijn volgelingen christenen genoemd,maar is niet toch hetzelfde als zijn komaf..? en je gelooft de bijbel gewoon niet,want je gaat je eigen conclusie trekken...terwijl als je de bijbel leest zou je ook moeten geloven wat er staat,anders heeft het weinig nut ook...en zonder de leiding van de Heilige Geest is het niet te begrijpen want het woord is levend ook en dat wordt het pas als je opnieuw geboren bent...God kan je naar bepaalde verzen lijden die je nodig hebt op dat moment en je leert dingen begrijpen die je daarvoor niet snapte...en daar zit dus een groot verschil in tussen een ongelovige en een gelovige die de bijbel leest.
Fijn dat je toegeeft dat Jezus geen christen was.

Verder redeneer je vanuit de foutieve gedachte dat ik geen gelovige zou zijn. Het zegt helemaal niets over mij.

Ook verbaas ik me weer dat je zegt dat ik eigen conclusies zou trekken terwijl je niet met duidelijke voorbeelden komt. Nu lijkt het erop dat je maar wat roept omdat het afwijkt met hoe jij erover denkt en niet met wat er geschreven staat.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 2 november 2017 @ 20:14:29 #83
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_174831274
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:31 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, echt. Soort van.
Hoe bedoel je 'soort van'? Nog niet uitgeschreven maar wel minder/niet meer naar het clubhuis?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_174831919
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 20:14 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hoe bedoel je 'soort van'? Nog niet uitgeschreven maar wel minder/niet meer naar het clubhuis?
Geen inhoudelijke reactie mogelijk lijkt me.
pi_174838527
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:39 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Helaas doe je weer een onjuiste aanname. Op het moment dat iemand zijn interpretatie afwijkt van wat er staat wil ik daar weleens melding van maken. Dat is alles.

Wat is er verder niet juist aan wat ik meld van wat er in de bijbel staat? Zou je dat concreet willen benoemen

Zo heb ik de laatste tijd onder andere het volgende vermeld: Jezus was een Jood, de naam Jehova komt niet in de bijbel voor maar is eeuwen later door een kneuze sekte verzonnen, het koine woord voor het dal van Gehinnom is Gehenna en wordt in een aantal vertalingen weergegeven met het woord hel, de titel boven aan het kruis vermeld dat Jezus gekruisigd werd als koning der joden, de 144.000 uitverkorenen komen allemaal uit de stammen van Israel en zijn geen Jehova Getuigen. Kun je 1 ding benoemen wat er volgens de bijbel niet aan zou kloppen?
Lees nog eens wat ik heb gezegd.
En ik geloof geen ene moer meer over Gehenna, Jezus en 144.000 en dat hele boek als religie.
Hoe komt het dat jij achter de achtergrond gaat en het dan nog steeds als een religieus boek beziet en het nog steeds niet snapt dat het boek voor gelovigen iets anders betekent?

Of ben jij ook religieus? Ik lees jou niet veel dus ik weet niet waar je staat.
Maar als jij religieus bent en jij zegt maar er staat zus en zo, is ook kwestie van interpretatie. Daar kun veel over zeggen, maar er is geen één waarheid.

Want als je niet religieus bent dan weet je dat het stukken bijeenraapsels zijn die soms zelfs nergens op slaan, of over juist heel iets anders, maar hoe kun je dan zeggen er staat zus en zo? Het is dan gewoon nonsense allemaal.

Oh, en dan begrijp ik ATON beter.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2017 07:02:05 ]
pi_174838540
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 20:14 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Hoe bedoel je 'soort van'? Nog niet uitgeschreven maar wel minder/niet meer naar het clubhuis?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2017 07:06:29 ]
pi_174838629
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 06:54 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Lees nog eens wat ik heb gezegd.
En ik geloof geen ene moer meer over Gehenna, Jezus en 144.000 en dat hele boek als religie.
Hoe komt het dat jij achter de achtergrond gaat en het dan nog steeds als een religieus boek beziet en het nog steeds niet snapt dat het boek voor gelovigen iets anders betekent?

Of ben jij ook religieus? Ik lees jou niet veel dus ik weet niet waar je staat.
Maar als jij religieus bent en jij zegt maar er staat zus en zo, is ook kwestie van interpretatie. Daar kun veel over zeggen, maar er is geen één waarheid.

Want als je niet religieus bent dan weet je dat het stukken bijeenraapsels zijn die soms zelfs nergens op slaan, of over juist heel iets anders, maar hoe kun je dan zeggen er staat zus en zo? Het is dan gewoon nonsense allemaal.

Oh, en dan begrijp ik ATON beter.
Panterjong schrijft absoluut geen nonsens. Voor jou kan dit nog overkomen als een pak onsamenhangende beweringen, en dat is je vergeven gezien je JG verleden waar men van de Bijbel een ander verhaal heeft gemaakt. Ook de Roomse kerk heeft na enkele eeuwen er een eigen interpretatie aan gegeven. Geen enkele christelijke strekking heeft het juist voor. Gisteren gaf ik je een lijst van revisionisten waaronder Ch. Vergeer, een Nederlandse filoloog en oudheidkundige. Zijn eerste boek over de zaak Jezus noemt Panterjong. Tot nu toe heeft Vergeer 6 boeken geschreven over het ontstaan van het christendom.
pi_174838706
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 07:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Panterjong schrijft absoluut geen nonsens. Voor jou kan dit nog overkomen als een pak onsamenhangende beweringen, en dat is je vergeven gezien je JG verleden waar men van de Bijbel een ander verhaal heeft gemaakt. Ook de Roomse kerk heeft na enkele eeuwen er een eigen interpretatie aan gegeven. Geen enkele christelijke strekking heeft het juist voor. Gisteren gaf ik je een lijst van revisionisten waaronder Ch. Vergeer, een Nederlandse filoloog en oudheidkundige. Zijn eerste boek over de zaak Jezus noemt Panterjong. Tot nu toe heeft Vergeer 6 boeken geschreven over het ontstaan van het christendom.
OMG!
De bijbel als niet religieus boek, ATON, is nonsense. o|O
pi_174839369
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 17:43 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ja haha de waarheid is hard hè...en op dit moment ben ik ook niet vol van God dus vandaar dat ik soms niet christelijk reageer...en de duisternis heerst over jullie geest dus kan het jullie ook niet kwalijk nemen...alleen jammer dat jullie zo misleid worden.
Als jij niet vol van God bent op het moment, waarom zouden we jou dan volgens jouw eigen logica nog serieus moeten nemen?

Na een aantal posts van jou te hebben gelezen krijg ik het gevoel dat je jezelf en de mensheid in het geheel nogal minderwaardig vindt. Een wrang gevolg van een strenge leer. Zonde, want je laat je zo door een totaal willekeurig wereldbeeld ongelukkig maken. Ik hoop oprecht dat je hier uit kunt komen :)
-
pi_174839514
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Vermoedelijk een andere schrijfwijze? Ik bedoel wel degelijk Barjona ( zoon van de donder ).
https://books.google.be/b(...)e&q=barjonim&f=false
Hoe betekent dat "zoon van de donder"? Die titel ken ik alleen uit Marcus 3:17,

http://lexiconcordance.com/greek/0993.html

Bar jonah lijkt me Aramees voor "zoon van Jonah" :)
-
pi_174840675
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 07:31 schreef Hexx. het volgende:

[..]

OMG!
De bijbel als niet religieus boek, ATON, is nonsense. o|O
Waar beweer ik dat ??? Moeite met lezen of zo ?
pi_174840872
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 09:02 schreef Haushofer het volgende:
Hoe betekent dat "zoon van de donder"? Die titel ken ik alleen uit Marcus 3:17,

http://lexiconcordance.com/greek/0993.html
Heeft dezelfde connotatie als Barjona ( meervoud : barjonim ).

quote:
Bar jonah lijkt me Aramees voor "zoon van Jonah" :)
Dit is wat men ons deed geloven omdat dit teveel verwees naar de opstandelingen.
http://www.askwhy.co.uk/christianity/0220Galilaeans.php#Barjonim
Net zoals de betekenis ' Galileër ' wat naar hetzelfde verwijst en niet direct als inwoner van Galilea.
pi_174841111
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Heeft dezelfde connotatie als Barjona ( meervoud : barjonim ).

[..]

Dit is wat men ons deed geloven omdat dit teveel verwees naar de opstandelingen.
http://www.askwhy.co.uk/christianity/0220Galilaeans.php#Barjonim
Net zoals de betekenis ' Galileër ' wat naar hetzelfde verwijst en niet direct als inwoner van Galilea.
quote:
If the references to Galilee and Galileans in the gospels mean the province of Galilee it is strange that Galilean cities are hardly mentioned. Sepphoris, the main city in Galilee, is never mentioned in the gospels even though it was only a few miles from Nazareth. If Nazareth existed, it must have been so small that it would have been only natural to refer to the nearest large town to indicate its locality—no one ever did. Tiberias is hardly mentioned even though it was a magnificent new town built in honour of the reigning Emperor. The town that is mentioned is Capernaum, a custom post which was little more than a village. Indeed Josephus, who as a general in the Jewish army fighting in Galilee ought to know, does not even describe it as a village but merely as a highly fertilizing spring. Luke calls Nazareth a city but Mark calls a city, Bethsaida, a village. In Greek there is no word for a town, so that intermediate sized habitations had to be judged as either villages or cities, but the confusion suggests that these places are not places in Galilee.

On the face of it Jesus and his disciples moved around villages. Judas the Galilean and his followers were called barjonim—we would say guerrillas. Judas the Galilean was explicitly called Judas Barjona. Jonah is a word that means a sacrificial animal (possibly but not necessarily a dove), so the barjonim were “sons of sacrifice”—suggesting they were ready to die for their cause.
Ok, dan snap ik de connotatie :)
-
pi_174841692
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:51 schreef Haushofer het volgende:
Ok, dan snap ik de connotatie :)
Dan komt het aantal opstandelingen tegen het R.Rijk op 4 onder Jezus' ' apostelen '. Het christelijk vernis begint toch wel hier en daar wat af te bladderen..
  vrijdag 3 november 2017 @ 12:30:55 #95
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174842644
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 06:59 schreef Hexx. het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet je al of je nog gelooft?
pi_174842666
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 12:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Weet je al of je nog gelooft?
Ja, ik weet al....
pi_174842734
Hexx is een jehovah in hart en nieren.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:27:35 #98
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174849155
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 06:54 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Lees nog eens wat ik heb gezegd.
Dat is geen antwoord op mijn vraag en als ik terug lees dan zie ik daar ook geen antwoord op mijn vraag. Het valt me sowieso op dat je elke vraag ontwijkt of negeert. Moet je verder zelf weten.

quote:
En ik geloof geen ene moer meer over Gehenna, Jezus en 144.000 en dat hele boek als religie.
Ik vroeg je niet wat je gelooft. Ik vroeg je om aan te wijzen wat er van wat ik meld niet in de bijbel staat.

quote:
Hoe komt het dat jij achter de achtergrond gaat en het dan nog steeds als een religieus boek beziet en het nog steeds niet snapt dat het boek voor gelovigen iets anders betekent?
Ik ga niet achter de achtergrond wat je daar ook mee zou mogen bedoelen.

quote:
Of ben jij ook religieus? Ik lees jou niet veel dus ik weet niet waar je staat.

Ja ik ben ook religieus.

quote:
Maar als jij religieus bent en jij zegt maar er staat zus en zo, is ook kwestie van interpretatie. Daar kun veel over zeggen, maar er is geen één waarheid.
Ik probeer slechts te vermelden wat er staat. Daarnaast probeer ik me te verdiepen wanneer, waar voor wie en waarom het geschreven is. Ik probeer zo min mogelijk te interpreteren. Soms ontkom ik er misschien niet altijd aan. Maar in de gegeven voorbeelden heb ik niets geinterpreteerd maar slechts gemeld wat er staat.
quote:
Want als je niet religieus bent dan weet je dat het stukken bijeenraapsels zijn die soms zelfs nergens op slaan, of over juist heel iets anders, maar hoe kun je dan zeggen er staat zus en zo? Het is dan gewoon nonsense allemaal.
Je hoeft niet 'niet religieus' te zijn om door te hebben dat het stukken bijeenraapsels zijn. Van de gelovigen die hier komen zul je niet snel die indruk krijgen. Zij geloven dan ook eerder in vastgeroeste dogmatiek en traditie en lezen slechts selectief de bijbel. Ze gebruiken de bijbel om de dogmatiek waar ze in geloven bevestigd te zien.

Verder kan ik zeggen het staat er zus en zo omdat ik dan gewoon vermeld wat er geschreven staat. Wat is daar mis mee? Als er staat dat Jezus op het water liep wat is er dan mis mee dat ik zou zeggen dat Jezus volgens een bepaald schriftgedeelte op het water liep? Ik doe dan toch geen uitspraken of Jezus werkelijk op het water heeft gelopen. Ik vermeld slechts wat de schrijver zijn toehoorder op dat moment wilde vertellen.

quote:
Oh, en dan begrijp ik ATON beter.
Heel verstandig.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174849230
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 18:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag en als ik terug lees dan zie ik daar ook geen antwoord op mijn vraag. Het valt me sowieso op dat je elke vraag ontwijkt of negeert. Moet je verder zelf weten.

[..]

Ik vroeg je niet wat je gelooft. Ik vroeg je om aan te wijzen wat er van wat ik meld niet in de bijbel staat.

[..]

Ik ga niet achter de achtergrond wat je daar ook mee zou mogen bedoelen.

[..]

Ja ik ben ook religieus.

[..]

Ik probeer slechts te vermelden wat er staat. Daarnaast probeer ik me te verdiepen wanneer, waar voor wie en waarom het geschreven is. Ik probeer zo min mogelijk te interpreteren. Soms ontkom ik er misschien niet altijd aan. Maar in de gegeven voorbeelden heb ik niets geinterpreteerd maar slechts gemeld wat er staat.

[..]

Je hoeft niet 'niet religieus' te zijn om door te hebben dat het stukken bijeenraapsels zijn. Van de gelovigen die hier komen zul je niet snel die indruk krijgen. Zij geloven dan ook eerder in vastgeroeste dogmatiek en traditie en lezen slechts selectief de bijbel. Ze gebruiken de bijbel om de dogmatiek waar ze in geloven bevestigd te zien.

Verder kan ik zeggen het staat er zus en zo omdat ik dan gewoon vermeld wat er geschreven staat. Wat is daar mis mee? Als er staat dat Jezus op het water liep wat is er dan mis mee dat ik zou zeggen dat Jezus volgens een bepaald schriftgedeelte op het water liep? Ik doe dan toch geen uitspraken of Jezus werkelijk op het water heeft gelopen. Ik vermeld slechts wat de schrijver zijn toehoorder op dat moment wilde vertellen.

[..]

Heel verstandig.
Ja, okay.
pi_174850181
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 19:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Fijn dat je toegeeft dat Jezus geen christen was.

Verder redeneer je vanuit de foutieve gedachte dat ik geen gelovige zou zijn. Het zegt helemaal niets over mij.

Ook verbaas ik me weer dat je zegt dat ik eigen conclusies zou trekken terwijl je niet met duidelijke voorbeelden komt. Nu lijkt het erop dat je maar wat roept omdat het afwijkt met hoe jij erover denkt en niet met wat er geschreven staat.
Nou veel dingen heb je ook wel goed inderdaad en was ff met een ander in de war denk ik haha....en je was ook gelovig geweest natuurlijk maar weet ff niet meer of je nou wel of niet meer in God gelooft..?Want als je echt tot geloof bent gekomen en daarvoor moet je toch echt geloven dat je een zondaar bent,wat Jezus voor ons gedaan heeft en het woord van God geloven...en zonder dat is niemand echt tot geloof gekomen...en daar komen ook grote veranderingen bij zoals anders tegen de zonde aankijken,meer geduld hebben,niet meer negatief zijn,veel meer liefde voor mensen hebben wat je daarvoor nooit had op die manier...de vrucht van de geest uit Galaten zijn dat en als je die nooit ervaren hebt dan heb je nooit de Heilige Geest ontvangen...dus weet niet hoe dat zit bij jou..?

[ Bericht 0% gewijzigd door Doedelzak77 op 03-11-2017 19:27:57 ]
pi_174850452
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Als jij niet vol van God bent op het moment, waarom zouden we jou dan volgens jouw eigen logica nog serieus moeten nemen?

Na een aantal posts van jou te hebben gelezen krijg ik het gevoel dat je jezelf en de mensheid in het geheel nogal minderwaardig vindt. Een wrang gevolg van een strenge leer. Zonde, want je laat je zo door een totaal willekeurig wereldbeeld ongelukkig maken. Ik hoop oprecht dat je hier uit kunt komen :)
Omdat we ook iets te vrezen hebben en dat is het oordeel van God waar je je moet verantwoorden voor wat je met je leven hebt gedaan en of je Jezus wel of niet hebt aangenomen...en die keuze is lastig,want leef al 35 jaar in de zonde en dan ineens is het slecht en moet je ervan af stappen wil je gered worden en zo niet dan is er die leuke geweldige hel...en ik geloof daar in en als ik ook maar enige twijfel had was ik er al helemaal vanaf gestapt en dan blijft er dus ook nog eens niks over,want God is het enige dat er is

[youtube[/youtube]
pi_174851665
Oftewel: je laat je leiden door angst.
-
pi_174851765
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:34 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat we ook iets te vrezen hebben en dat is het oordeel van God waar je je moet verantwoorden voor wat je met je leven hebt gedaan en of je Jezus wel of niet hebt aangenomen...en die keuze is lastig,want leef al 35 jaar in de zonde en dan ineens is het slecht en moet je ervan af stappen wil je gered worden en zo niet dan is er die leuke geweldige hel...en ik geloof daar in en als ik ook maar enige twijfel had was ik er al helemaal vanaf gestapt en dan blijft er dus ook nog eens niks over,want God is het enige dat er is.
Maar stel dat iemand je zomaar heeft wijs gemaakt dat je in de zonde hebt geleefd, dan ben je nu voor niets bang.
pi_174851817
Je kan ook zonder god zonder zonden leven hoor.

Dacht ik.
pi_174853027
Geloof =/= wetenschap.
Geloven is denken dat iets waar is zonder bewijs.

Daarom knokken ze er ook om, omdat het niet te bewijzen is moet je het op een andere manier door iemand's strot duwen.

Geloof in je geloof. Maar doe niet alsof het meer waard is dan een boek of film.
pi_174853136
quote:
Omdat we ook iets te vrezen hebben en dat is het oordeel van God waar je je moet verantwoorden voor wat je met je leven hebt gedaan en of je Jezus wel of niet hebt aangenomen...en die keuze is lastig,want leef al 35 jaar in de zonde en dan ineens is het slecht en moet je ervan af stappen wil je gered worden en zo niet dan is er die leuke geweldige hel...en ik geloof daar in en als ik ook maar enige twijfel had was ik er al helemaal vanaf gestapt en dan blijft er dus ook nog eens niks over,want God is het enige dat er is
Ik denk niet dat je god bestaat, waarom zou ik iets te vrezen hebben?
En waarom zou je geen enkele twijfel hebben, heb je onfeilbaar bewijs?
Daarbij, ik denk dat dat kleine beetje van wat je van jouw geloof in praktijk brengt echt niet de inhoud van je geloof weergeeft.
Wat vind je van homofilie en vind je gernalen een acceptabel gerecht?
pi_174853690
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:33 schreef Theov het volgende:
Geloof =/= wetenschap.
Geloven is denken dat iets waar is zonder bewijs.

Geloof in je geloof. Maar doe niet alsof het meer waard is dan een boek of film.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:37 schreef Theov het volgende:

[..]

En waarom zou je geen enkele twijfel hebben, heb je onfeilbaar bewijs?
:?
pi_174856943
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:57 schreef Hexx. het volgende:

[..]

[..]

:?
je snapt het niet?

Per definitie is geloven dat je je laat overtuigen, maar in theistische religie is dat altijd zonder bewijs. Er is nog nooit 1 minuscuul stukje bewijs aangeleverd dat er een god of opperwezen zou bestaan.
Ja mag geloven dat het waar is, maar dat maakt het nog geen waarheid voor een ander.

Een snelle search naar definities:
geloven
geloven werkw.Uitspraak: [xəˈlovə(n)] Verbuigingen: geloofde (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen: heeft geloofd (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen 1) de overtuiging hebben dat iets waar is Voorbeeld: `Ik geloof er niets van.`

geloven
denken dat het waar is vb: Pim gelooft niet meer in sinterklaas

geloven

• [ov] overtuigd zijn dat iets waar is. • [ov] "iemand ~": zich door iemand laten overtuigen
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/geloven

Iemand gelooft dat er een god of opperwezen bestaat, maar voor een ander is dat net zoveel waard als de kabouters in mijn achtertuin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Theov op 04-11-2017 00:57:18 ]
pi_174858202
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 20:30 schreef Haushofer het volgende:
Oftewel: je laat je leiden door angst.
Nee hoor je hebt niks te vrezen als je je leven aan God geeft,dus er is een uitweg...alleen moet je je eigen leven opgeven en dat is lastig....en vind het meer vervelend voor familie en vrienden die er niks van willen weten helaas....
pi_174858226
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:37 schreef Theov het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je god bestaat, waarom zou ik iets te vrezen hebben?
En waarom zou je geen enkele twijfel hebben, heb je onfeilbaar bewijs?
Daarbij, ik denk dat dat kleine beetje van wat je van jouw geloof in praktijk brengt echt niet de inhoud van je geloof weergeeft.
Wat vind je van homofilie en vind je gernalen een acceptabel gerecht?
Als je opnieuw geboren wordt,komt Gods Geest in je wonen en geloof me dat ga je merken...en wat weet jij nou van wat ik in de praktijk breng...? en homofilie is een zonde net als vele andere zonde en is je overgeven aan je lusten en garnalen mag je gewoon eten hoor...
pi_174858402
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 03:25 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Als je opnieuw geboren wordt,komt Gods Geest in je wonen en geloof me dat ga je merken...en wat weet jij nou van wat ik in de praktijk breng...? en homofilie is een zonde net als vele andere zonde en is je overgeven aan je lusten en garnalen mag je gewoon eten hoor...
Vast. Heb je er bewijs voor? Van die geest van god die in me gaat wonen als ik opnieuw geboren ga worden?
En Leviticus 11:10 praat over onreine waterdieren.

Nee ik weet niet wat je in de praktijk doet, maar ik ken de bijbel genoeg om te weten dat je je onmogelijk aan al de regels kan houden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Theov op 04-11-2017 05:08:12 ]
pi_174858543
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 03:19 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor je hebt niks te vrezen als je je leven aan God geeft,dus er is een uitweg...alleen moet je je eigen leven opgeven en dat is lastig....en vind het meer vervelend voor familie en vrienden die er niks van willen weten helaas....
Dat klinkt als een patstelling; als niet...dan.

Emotionele chantage van de mens.
1 + 1 = blauw
pi_174859022
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 03:19 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor je hebt niks te vrezen als je je leven aan God geeft,dus er is een uitweg...alleen moet je je eigen leven opgeven en dat is lastig....en vind het meer vervelend voor familie en vrienden die er niks van willen weten helaas....
Die familie en vrienden zijn juist de mensen waar jij je imo beter op zou kunnen richten dat dit soort mens-onterende nonsens. Maar daar kan ik je vrees ik niet bij helpen. Je lijkt nogal zeker van je zaak. Misschien dat het loslaten van deze ideeen je nog meer angst inboezemt dan de ideeen zelf.

Ik hoop in elk geval oprecht dat je gelukkig wordt, wat je ook gelooft, want op dit moment heb ik dat idee namelijk niet :)
-
pi_174859032
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 06:30 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat klinkt als een patstelling; als niet...dan.

Emotionele chantage van de mens.
In een relatie met een narcistische en gestoorde partner heb je ook niks te vrezen. Je moet je gewoon heel onderdanig opstellen en nooit tegenspreken, en dan zul je altijd verlost zijn van blauwe ogen en tanden door je lip. Ware liefde O+
-
pi_174859109
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:51 schreef Theov het volgende:

[..]

je snapt het niet?

Per definitie is geloven dat je je laat overtuigen, maar in theistische religie is dat altijd zonder bewijs. Er is nog nooit 1 minuscuul stukje bewijs aangeleverd dat er een god of opperwezen zou bestaan.
Ja mag geloven dat het waar is, maar dat maakt het nog geen waarheid voor een ander.

Een snelle search naar definities:
geloven
geloven werkw.Uitspraak: [xəˈlovə(n)] Verbuigingen: geloofde (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen: heeft geloofd (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen 1) de overtuiging hebben dat iets waar is Voorbeeld: `Ik geloof er niets van.`

geloven
denken dat het waar is vb: Pim gelooft niet meer in sinterklaas

geloven

• [ov] overtuigd zijn dat iets waar is. • [ov] "iemand ~": zich door iemand laten overtuigen
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/geloven

Iemand gelooft dat er een god of opperwezen bestaat, maar voor een ander is dat net zoveel waard als de kabouters in mijn achtertuin.
Volgens mij snap jij jezelf niet.
Je zegt al dat geloven is denken dat iets waar is zonder bewijs.
En toch vraag je waarom hij geen twijfel heeft zonder bewijs.
En toch zeg je dat hij niet moet doen alsof het meer waard is.
pi_174860138
quote:
Volgens mij snap jij jezelf niet.
Je zegt al dat geloven is denken dat iets waar is zonder bewijs.
En toch vraag je waarom hij geen twijfel heeft zonder bewijs.
En toch zeg je dat hij niet moet doen alsof het meer waard is.
Als hij geen bewijs heeft, hoe kan hij dan zo zeker zijn van zijn zaak?
pi_174862607
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 10:53 schreef Theov het volgende:

[..]

Als hij geen bewijs heeft, hoe kan hij dan zo zeker zijn van zijn zaak?
Omdat hij gelooft.
  zaterdag 4 november 2017 @ 13:24:46 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174862616
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 10:53 schreef Theov het volgende:

[..]

Als hij geen bewijs heeft, hoe kan hij dan zo zeker zijn van zijn zaak?
Als je denkt (gelooft) dat iets waar is ben je zeker van je zaak. Of het ook echt waar is doet er dan niet toe.
pi_174870313
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 14:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Vermoedelijk een andere schrijfwijze? Ik bedoel wel degelijk Barjona ( zoon van de donder ).
https://books.google.be/b(...)e&q=barjonim&f=false
Ik kan het niet lezen zegt de pagina. Jammer. Kun je vertellen wat er staat?

Bedoel je dit : http://biblehub.com/greek/993.htm ?
  zondag 5 november 2017 @ 08:18:22 #120
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174877343
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nou veel dingen heb je ook wel goed inderdaad en was ff met een ander in de war denk ik haha....en je was ook gelovig geweest natuurlijk maar weet ff niet meer of je nou wel of niet meer in God gelooft..?Want als je echt tot geloof bent gekomen en daarvoor moet je toch echt geloven dat je een zondaar bent,wat Jezus voor ons gedaan heeft en het woord van God geloven...en zonder dat is niemand echt tot geloof gekomen...en daar komen ook grote veranderingen bij zoals anders tegen de zonde aankijken,meer geduld hebben,niet meer negatief zijn,veel meer liefde voor mensen hebben wat je daarvoor nooit had op die manier...de vrucht van de geest uit Galaten zijn dat en als je die nooit ervaren hebt dan heb je nooit de Heilige Geest ontvangen...dus weet niet hoe dat zit bij jou..?
Ik ga er in mee dat je je vanuit de bijbel opgeroepen kunt voelen meer naar de ander om te kijken. Het evangelie draait om de oproep tot naastenliefde. In de praktijk schieten mensen daarin nog weleens te kort. Ook van de mensen van wie je het zou verwachten. Doch besef ik dat geloof en haar kerk een noodzakelijke rol vervult in de maatschappij waarin we leven.

Het meeste wat je omschrijft sta ik wel anders in. Al is er soms een intern conflict tussen mijn verstand en mijn gevoel. Ik sta achter het concept Gods al heb ik er moeite mee dat het in de bijbelboeken steeds veranderende beeld op God (van stamgod van Abraham, tot de God die zijn volk uit slavernij leidde, tot de christelijke God) juist door de vastlegging ervan in de bijbel stil lijkt te staan. Het concept zou van mij wel weer een upgrade mogen krijgen.

Verder zie ik Jezus als een Jood die zich volgens Marcus ten doel had gesteld het koninkrijk God op aarde te stichten maar hierin faalde. De heilige geest is een vaag en moeilijk begrip maar ik heb wel meer dan eens het gevoel gehad er door aangeraakt te zijn. Ik stel me de vraag of dat dan in mijn hart of in mijn hersenen gebeurt.

Bedankt in ieder geval. Ik vond je reactie erg prettig.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174884998
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 03:25 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Als je opnieuw geboren wordt,komt Gods Geest in je wonen en geloof me dat ga je merken...en wat weet jij nou van wat ik in de praktijk breng...? en homofilie is een zonde net als vele andere zonde en is je overgeven aan je lusten en garnalen mag je gewoon eten hoor...
Homofilie kan een zonde zijn, meer niet. Er zijn genoeg christelijke homo en lesbi stellen die christelijk beweren te zijn.

Het is niet overgeven aan lusten. Of je moet trouwen en neuken ook goedkeuren.
pi_174885048
Als je homofilie als een zonde beschouwt kan je de waarheid niet claimen
pi_174885137
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 15:44 schreef scrupuleus het volgende:
Als je homofilie als een zonde beschouwt kan je de waarheid niet claimen
Klopt. Sowieso is het van de zotte om dat te beweren. (Die makkelijke uitspraken van joh, het is een zonde. Wat is dan geen zonde? Is kijken al een zonde want die kop heb ik gratis gekregen?

Het is het simpelste voorbeeld wat men kan aandragen van: dat is een zonde. Homofilie. Omdat het erin staat. Ja zo letterlijk als de pest. Maar wat staat er niet in? Dat is het enigste waarvan men kan beweren: dat is een zonde! Het is bijna een zonde dat die tekst in de Bijbel staat :P Een homo kan zichzelf niet veranderen, als die zo zwaar blijft geloven dan is het een enorme opgave om er niks mee te willen doen. Je hele pleuris leven lang. En dan makkelijk kunnen zeggen als hetero zijnde onder mekaar: joh homo, het is een zonde wat je gaat doen. Trots ben ik vooral op christelijke homo’s die gewoon open dat op tafel gooien. Dat ik het een ranzige praktijk vind. Dat is wat anders. Maar dat vind ik hetzelfde als een stel zomaar op straat of ergens met elkaar flink tekeer gaat. Ik zie dat gevunnevoos liever niet. Doe dat lekker thuis ofzo. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Faz3D op 05-11-2017 16:09:39 ]
pi_174896642
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 05:00 schreef Theov het volgende:

[..]

Vast. Heb je er bewijs voor? Van die geest van god die in me gaat wonen als ik opnieuw geboren ga worden?
En Leviticus 11:10 praat over onreine waterdieren.

Nee ik weet niet wat je in de praktijk doet, maar ik ken de bijbel genoeg om te weten dat je je onmogelijk aan al de regels kan houden.
Ja ben zelf het bewijs....en dat van die dieren was het oude testament en is veranderd in het nieuwe testament daarin heeft God alle dieren rein verklaart...ik kan me ook zeker niet altijd aan alle regels houden,...en daarom is Jezus er ook,dat als je de fout in gaat je vergeving kan vragen en je verder kan gaan,want daar heeft Jezus de prijs voor betaald...en hoe meer je in hem blijft,hoe minder je ook zondigt...en zo gauw als je je eigen zin weer gaat doen gaat het minder en wordt je relatie met Hem verstoort en dat merk je ook vrij duidelijk.
pi_174896792
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 08:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik ga er in mee dat je je vanuit de bijbel opgeroepen kunt voelen meer naar de ander om te kijken. Het evangelie draait om de oproep tot naastenliefde. In de praktijk schieten mensen daarin nog weleens te kort. Ook van de mensen van wie je het zou verwachten. Doch besef ik dat geloof en haar kerk een noodzakelijke rol vervult in de maatschappij waarin we leven.

Het meeste wat je omschrijft sta ik wel anders in. Al is er soms een intern conflict tussen mijn verstand en mijn gevoel. Ik sta achter het concept Gods al heb ik er moeite mee dat het in de bijbelboeken steeds veranderende beeld op God (van stamgod van Abraham, tot de God die zijn volk uit slavernij leidde, tot de christelijke God) juist door de vastlegging ervan in de bijbel stil lijkt te staan. Het concept zou van mij wel weer een upgrade mogen krijgen.

Verder zie ik Jezus als een Jood die zich volgens Marcus ten doel had gesteld het koninkrijk God op aarde te stichten maar hierin faalde. De heilige geest is een vaag en moeilijk begrip maar ik heb wel meer dan eens het gevoel gehad er door aangeraakt te zijn. Ik stel me de vraag of dat dan in mijn hart of in mijn hersenen gebeurt.

Bedankt in ieder geval. Ik vond je reactie erg prettig.
Jij gelooft dat Jezus gefaald heeft huh.....hij heeft als enigste mens nooit gezondigd om een offer te kunnen zijn en is gestorven voor onze zonden zonder dat ie wat gedaan heeft...en is opgestaan uit de dood en heeft de dood overwonnen en heeft daarbij ook de duivel verslagen,en bied ook redding aan iedereen die het wil aannemen dus hoezo heeft hij dan gefaald..? en God is 1 wezen bestaande uit 3 personen die alle 3 God zijn dus hij kan nooit falen ook...
  maandag 6 november 2017 @ 07:38:17 #126
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174897696
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 00:40 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Jij gelooft dat Jezus gefaald heeft huh.....hij heeft als enigste mens nooit gezondigd om een offer te kunnen zijn en is gestorven voor onze zonden zonder dat ie wat gedaan heeft...en is opgestaan uit de dood en heeft de dood overwonnen en heeft daarbij ook de duivel verslagen,en bied ook redding aan iedereen die het wil aannemen dus hoezo heeft hij dan gefaald..? en God is 1 wezen bestaande uit 3 personen die alle 3 God zijn dus hij kan nooit falen ook...
Dat hij de duivel verslagen heeft merk ik anders niet veel van.
quote:
Ja ben zelf het bewijs....en dat van die dieren was het oude testament en is veranderd in het nieuwe testament daarin heeft God alle dieren rein verklaart...ik kan me ook zeker niet altijd aan alle regels houden
Kun je mij dan uitleggen waarom al die oudtestamentische wetten ongeldig zijn behalve de 10 geboden. Want die worden nog wekelijks opgelezen in kerken.

[ Bericht 19% gewijzigd door hoatzin op 06-11-2017 07:44:40 ]
pi_174897736
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 00:40 schreef Doedelzak77 het volgende:
en God is 1 wezen bestaande uit 3 personen die alle 3 God zijn dus hij kan nooit falen ook...
Dan hang jij een polytheïstisch geloof aan.
  maandag 6 november 2017 @ 08:09:50 #128
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174897888
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 00:40 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Jij gelooft dat Jezus gefaald heeft huh.....hij heeft als enigste mens nooit gezondigd om een offer te kunnen zijn en is gestorven voor onze zonden zonder dat ie wat gedaan heeft...en is opgestaan uit de dood en heeft de dood overwonnen en heeft daarbij ook de duivel verslagen,en bied ook redding aan iedereen die het wil aannemen dus hoezo heeft hij dan gefaald..? en God is 1 wezen bestaande uit 3 personen die alle 3 God zijn dus hij kan nooit falen ook...
Ik kan niet achter die dogmatiek staan.

In het oudste evangelie Marcus lees ik duidelijk dat hij hier was om het koninkrijk Gods op aarde te stichten ofwel Jeruzalem te bevrijden van de bezetter. De andere evangeliën zijn mooie boeken maar de verchristelijking van de joodse Jezus zie je daar duidelijk in. Het staat ver af van wie Jezus werkelijk was en is er decennia na Jezus zijn dood later bij verzonnen.
Jezus faalde in het stichten van het koninkrijk Gods, hij werd namelijk opgepakt, gekruisigd en stond niet op. Tenminste niet volgens het oudste evangelie. Volgens de woorden van de evangelist voelde hij zichzelf verlaten door God. Vlak voor Jezus zijn laatste adem uitblies was zijn geloof blijkbaar verdwenen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 6 november 2017 @ 08:29:30 #129
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174898044
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 08:09 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik kan niet achter die dogmatiek staan.

In het oudste evangelie Marcus lees ik duidelijk dat hij hier was om het koninkrijk Gods op aarde te stichten ofwel Jeruzalem te bevrijden van de bezetter. De andere evangeliën zijn mooie boeken maar de verchristelijking van de joodse Jezus zie je daar duidelijk in. Het staat ver af van wie Jezus werkelijk was en is er decennia na Jezus zijn dood later bij verzonnen.
Jezus faalde in het stichten van het koninkrijk Gods, hij werd namelijk opgepakt, gekruisigd en stond niet op. Tenminste niet volgens het oudste evangelie. Volgens de woorden van de evangelist voelde hij zichzelf verlaten door God. Vlak voor Jezus zijn laatste adem uitblies was zijn geloof blijkbaar verdwenen.
In Marcus staat wel dat hij is opgestaan, of beter "opgewekt". Het graf was leeg. Het hoofdstuk over de verschijningen na zijn dood is pas veel later aan Marcus toegevoegd.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 06-11-2017 08:37:16 ]
pi_174898242
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 08:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In Marcus staat wel dat hij is opgestaan, of beter "opgewekt". Het graf was leeg. Het hoofdstuk over de verschijningen na zijn dood is pas veel later aan Marcus toegevoegd.

Markus 16 is een latere toevoeging.
pi_174898344
ik mis alleen mn zus. je zus? nee mijn zus.
pi_174898493
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 08:09 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik kan niet achter die dogmatiek staan.

In het oudste evangelie Marcus lees ik duidelijk dat hij hier was om het koninkrijk Gods op aarde te stichten ofwel Jeruzalem te bevrijden van de bezetter. De andere evangeliën zijn mooie boeken maar de verchristelijking van de joodse Jezus zie je daar duidelijk in. Het staat ver af van wie Jezus werkelijk was en is er decennia na Jezus zijn dood later bij verzonnen.
Jezus faalde in het stichten van het koninkrijk Gods, hij werd namelijk opgepakt, gekruisigd en stond niet op. Tenminste niet volgens het oudste evangelie. Volgens de woorden van de evangelist voelde hij zichzelf verlaten door God. Vlak voor Jezus zijn laatste adem uitblies was zijn geloof blijkbaar verdwenen.
Je bent religieus, gelooft niet dat Jezus is opgestaan. Maar je gelooft wel in de bijbel.
Dus wat is jouw religie? Jodendom? Ik vraag dit omdat ik probeer te begrijpen waar je staat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2017 09:06:57 ]
pi_174901626
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 08:29 schreef hoatzin het volgende:
In Marcus staat wel dat hij is opgestaan, of beter "opgewekt". Het graf was leeg
De tijd ontbrak om hem nog in het familiegraf onder te brengen en is dan voorlopig in een bevriende tombe-eigenaar gelegd. Na de grote sabbat is hij dan in Talpiot, zowat 4 km verder bijgezet. Deze site is in 1980 opgegraven bij werkzaamheden.
  maandag 6 november 2017 @ 12:39:43 #134
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174901661
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 12:37 schreef ATON het volgende:

[..]

De tijd ontbrak om hem nog in het familiegraf onder te brengen en is dan voorlopig in een bevriende tombe-eigenaar gelegd. Na de grote sabbat is hij dan in Talpiot, zowat 4 km verder bijgezet. Deze site is in 1980 opgegraven bij werkzaamheden.
En...zijn ze er al in geslaagd om DNA materiaal van JC te onderzoeken op 2 keer het X-chromosoom?
pi_174901833
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 12:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En...zijn ze er al in geslaagd om DNA materiaal van JC te onderzoeken op 2 keer het X-chromosoom?
Bedoel je het XY chromosoom ? Dit is onderzocht, alsook het DNA van Mariamne e mara ( Maria Magdalena ). Geen familie van elkaar, dus aangetrouwd.
pi_174901894
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 07:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat hij de duivel verslagen heeft merk ik anders niet veel van.

[..]

Kun je mij dan uitleggen waarom al die oudtestamentische wetten ongeldig zijn behalve de 10 geboden. Want die worden nog wekelijks opgelezen in kerken.
Inderdaad, want alle duivels terroriseren nog steeds de gehele wereld met hun auto's en motoren.
  maandag 6 november 2017 @ 13:10:43 #137
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174902049
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 12:54 schreef ATON het volgende:

[..]

Bedoel je het XY chromosoom ? Dit is onderzocht, alsook het DNA van Mariamne e mara ( Maria Magdalena ). Geen familie van elkaar, dus aangetrouwd.
Bedoel eigenlijk dat ze ook moeten kunnen aantonen dat JC van zijn aardse vader afstamt.
pi_174902208
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 13:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Bedoel eigenlijk dat ze ook moeten kunnen aantonen dat JC van zijn aardse vader afstamt.
De wetenschap houdt zich niet bezig met mythologische verwantschappen. In hetzelfde graf lag ook Jozef en Maria. God's DNA is tot nog toe kunnen getraceerd worden. :D
  maandag 6 november 2017 @ 13:22:30 #139
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174902238
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 13:20 schreef ATON het volgende:

[..]

De wetenschap houdt zich niet bezig met mythologische verwantschappen. In hetzelfde graf lag ook Jozef en Maria. God's DNA is tot nog toe kunnen getraceerd worden. :D
Er is niet zoveel mythologisch aan als JC gewoon uit J en M is. Gewoon ff een misverstandje uit de wereld helpen... ;)
pi_174904016
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 13:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er is niet zoveel mythologisch aan als JC gewoon uit J en M is. Gewoon ff een misverstandje uit de wereld helpen... ;)
;)
  maandag 6 november 2017 @ 17:25:20 #141
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174906513
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 08:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

In Marcus staat wel dat hij is opgestaan, of beter "opgewekt". Het graf was leeg. Het hoofdstuk over de verschijningen na zijn dood is pas veel later aan Marcus toegevoegd.

Het oudste evangelie loopt voor mij dan ook tot en met vers 8 van het 16e hoofdstuk. Ik weet niet wanneer het geweest is dat de verzen vanaf vers 9 zijn toegevoegd. In ieder geval later.

De verzen tot en met 8 roepen wel wat vragen op wat er dan met het lijk van Jezus zou zijn gebeurd. Maar ik kan me voorstellen dat de schrijver van het evangelie circa 40 jaar na dato te Rome daar ook geen correct antwoord op had.

[ Bericht 22% gewijzigd door Panterjong op 06-11-2017 17:42:17 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 6 november 2017 @ 17:41:54 #142
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174906690
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 09:06 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Je bent religieus, gelooft niet dat Jezus is opgestaan. Maar je gelooft wel in de bijbel.
Dus wat is jouw religie? Jodendom? Ik vraag dit omdat ik probeer te begrijpen waar je staat.
Dat is fijn Hexx.
Ik ben geen jood of aanhanger van het jodendom maar ik ben ook geen christen. Ik ben denk ik niet in een hokje te plaatsen. Wel ga ik graag af en toe naar een christelijke kerk. Maar ik kan niet achter bijvoorbeeld de inhoud van veel gezangen of de dogmatiek uit de belijdenis staan.
Het is niet zo dat ik de bijbel geloof als onfeilbaar woord van God. Het is een verzameling door mensen geschreven boeken waar naar voren komt hoe de schrijver / redactie op dat moment over God dacht. Er zitten elementen in die dichtbij hoe het werkelijk zit komen. Maar uit de dood opstaan, op water lopen, pratende slangen en dergelijke daarvan geloof ik niet dat dit letterlijk allemaal gebeurd is. Het is allemaal gewoon onmogelijk.
Bijbellezen, boeken erover lezen en erover praten wat joden ook wel 'lernen' noemen zie ik als een sacrale bezigheid. Dat maakt me religieus. Daarnaast voel ik me verbonden met God zoals een klein kind zich verbonden voelt met zijn moeder. Dat is een gevoelskwestie waar ik me goed bij voel.
Hoe ik over God denk is als een door de mens geschapen concept. Aan de ene kant lijkt dat gevoel met wat ik denk te botsen maar ik voel me er prima bij. Het is verder ook niet zo belangrijk.
Wat voor mij wel belangrijk is is de oproep tot het liefhebben van de naaste. Zoals Jezus naar de ander omkeek is een voorbeeld. En hierbij gaat het er voor mij niet om of Jezus werkelijk zo was of ook dit later van hem gemaakt is. De kerk / gemeenschap vervult of heeft in ieder geval een noodzakelijke rol hierin te vervullen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174906716
quote:
Leven zonder god...en hoe nu verder #3
Genieten : )
pi_174906749
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 17:43 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Genieten : )
Wawo?
pi_174906752
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 17:46 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Wawo?
?
pi_174906806
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 17:41 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat is fijn Hexx.
Ik ben geen jood of aanhanger van het jodendom maar ik ben ook geen christen. Ik ben denk ik niet in een hokje te plaatsen. Wel ga ik graag af en toe naar een christelijke kerk. Maar ik kan niet achter bijvoorbeeld de inhoud van veel gezangen of de dogmatiek uit de belijdenis staan.
Het is niet zo dat ik de bijbel geloof als onfeilbaar woord van God. Het is een verzameling door mensen geschreven boeken waar naar voren komt hoe de schrijver / redactie op dat moment over God dacht. Er zitten elementen in die dichtbij hoe het werkelijk zit komen. Maar uit de dood opstaan, op water lopen, pratende slangen en dergelijke daarvan geloof ik niet dat dit letterlijk allemaal gebeurd is. Het is allemaal gewoon onmogelijk.
Bijbellezen, boeken erover lezen en erover praten wat joden ook wel 'lernen' noemen zie ik als een sacrale bezigheid. Dat maakt me religieus. Daarnaast voel ik me verbonden met God zoals een klein kind zich verbonden voelt met zijn moeder. Dat is een gevoelskwestie waar ik me goed bij voel.
Hoe ik over God denk is als een door de mens geschapen concept. Aan de ene kant lijkt dat gevoel met wat ik denk te botsen maar ik voel me er prima bij. Het is verder ook niet zo belangrijk.
Wat voor mij wel belangrijk is is de oproep tot het liefhebben van de naaste. Zoals Jezus naar de ander omkeek is een voorbeeld. En hierbij gaat het er voor mij niet om of Jezus werkelijk zo was of ook dit later van hem gemaakt is. De kerk / gemeenschap vervult of heeft in ieder geval een noodzakelijke rol hierin te vervullen.
Ah, bedankt.
Ik begrijp je nu een stuk beter. Zelf heb ik ook zo'n dubbel gevoel. Bijna dus als de jouwe.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2017 17:52:01 ]
pi_174906824
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 17:46 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

?
Wiewa.
pi_174906895
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 17:52 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Wiewa.
Ah!, nee de naam is volledig "wawowiewa" maar je mag best wawo of wiewa zeggen, maakt mij niet veel uit
  maandag 6 november 2017 @ 17:57:44 #149
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174906909
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 17:56 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Ah!, nee de naam is volledig "wawowiewa" maar je mag best wawo of wiewa zeggen, maakt mij niet veel uit
klinkt als het geluid van de wielewaal :Y
pi_174906938
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 17:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

klinkt als het geluid van de wielewaal :Y
Dudeljoho klinkt zijn lied
  maandag 6 november 2017 @ 18:01:31 #151
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174906957
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 17:59 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dudeljoho klinkt zijn lied
De beste beschrijving vind ik: een hobo-achtig oh-fluuo-fih-fioe (klemtoon op fluu en fih) Klinkt toverachtig mooi.
pi_174906963
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 17:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

klinkt als het geluid van de wielewaal :Y
Geen idee wat een wielewaal is, maar bedankt.
  maandag 6 november 2017 @ 18:37:03 #153
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174907591
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 17:41 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat is fijn Hexx.
Ik ben geen jood of aanhanger van het jodendom maar ik ben ook geen christen. Ik ben denk ik niet in een hokje te plaatsen. Wel ga ik graag af en toe naar een christelijke kerk. Maar ik kan niet achter bijvoorbeeld de inhoud van veel gezangen of de dogmatiek uit de belijdenis staan.
Het is niet zo dat ik de bijbel geloof als onfeilbaar woord van God. Het is een verzameling door mensen geschreven boeken waar naar voren komt hoe de schrijver / redactie op dat moment over God dacht. Er zitten elementen in die dichtbij hoe het werkelijk zit komen. Maar uit de dood opstaan, op water lopen, pratende slangen en dergelijke daarvan geloof ik niet dat dit letterlijk allemaal gebeurd is. Het is allemaal gewoon onmogelijk.
Bijbellezen, boeken erover lezen en erover praten wat joden ook wel 'lernen' noemen zie ik als een sacrale bezigheid. Dat maakt me religieus. Daarnaast voel ik me verbonden met God zoals een klein kind zich verbonden voelt met zijn moeder. Dat is een gevoelskwestie waar ik me goed bij voel.
Hoe ik over God denk is als een door de mens geschapen concept. Aan de ene kant lijkt dat gevoel met wat ik denk te botsen maar ik voel me er prima bij. Het is verder ook niet zo belangrijk.
Wat voor mij wel belangrijk is is de oproep tot het liefhebben van de naaste. Zoals Jezus naar de ander omkeek is een voorbeeld. En hierbij gaat het er voor mij niet om of Jezus werkelijk zo was of ook dit later van hem gemaakt is. De kerk / gemeenschap vervult of heeft in ieder geval een noodzakelijke rol hierin te vervullen.
Mooi gezegd, Ik denk er ongeveer net zo over. Ik ben christelijk opgevoed. En jij?
pi_174907600
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mooi gezegd, Ik denk er ongeveer net zo over. Ik ben christelijk opgevoed. En jij?
Voel jij je ook verbonden met God?
  maandag 6 november 2017 @ 18:50:19 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174907817
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:37 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Voel jij je ook verbonden met God?
Als concept. Ja.
pi_174907836
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als concept. Ja.
Ik dacht dat je atheist was/bent geworden
  maandag 6 november 2017 @ 19:00:42 #157
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174908057
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:51 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik dacht dat je atheist was/bent geworden
Zie Panterjong.
pi_174908090
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zie Panterjong.
Ja, dat weet ik nu :)
  maandag 6 november 2017 @ 19:02:55 #159
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174908118
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:01 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik nu :)
Vandaar concept. Een gedachte. Een richtlijn. Niet veel meer.
pi_174908119
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mooi gezegd, Ik denk er ongeveer net zo over. Ik ben christelijk opgevoed. En jij?
Ik kan me er ook wel in vinden :)
-
pi_174908158
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 19:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Vandaar concept. Een gedachte. Een richtlijn. Niet veel meer.
Ja, ik begrijp het wel
pi_174910667
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als concept. Ja.
Wat is voor jou het concept god ?
  maandag 6 november 2017 @ 21:10:24 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174911134
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 20:52 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Wat is voor jou het concept god ?
Ik heb er geen definitie voor. In ieder geval heeft het geen associaties met zaken als schepper, regelaar of oordeler.
pi_174911439
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 21:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb er geen definitie voor. In ieder geval heeft het geen associaties met zaken als schepper, regelaar of oordeler.
Helder, maar je concept kun je verder niet toelichten dus ?

[ Bericht 7% gewijzigd door wawowiewa op 06-11-2017 21:38:33 ]
pi_174912610
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 07:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan hang jij een polytheïstisch geloof aan.
Nee hoor gewoon het christelijk geloof Johannes 5:7-8 zegt : Want drie zijn er,die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die ge tuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.

[ Bericht 19% gewijzigd door Doedelzak77 op 06-11-2017 22:24:36 ]
pi_174912733
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 07:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat hij de duivel verslagen heeft merk ik anders niet veel van.

[..]

Kun je mij dan uitleggen waarom al die oudtestamentische wetten ongeldig zijn behalve de 10 geboden. Want die worden nog wekelijks opgelezen in kerken.
De duivel wil dat mensen blijven zondigen en niet naar God keren,want de duivel gaat nooit om vergeving vragen en is dus al verloren...en door Jezus hebben we een redder gekregen en kunnen we de hel ontlopen en via Jezus een relatie met God opbouwen,want je komt niet tot de vader dan door mij...dus dan heeft Hij hem toch overwonnen.En met de wet is het zo dat we nu niet volgens de wet leven,maar volgens genade en dat is dus een andere bedeling.
pi_174913450
Ben zelf geen fan van de concepten hemel,hel en duivel, god.
Mijn theorie is dat dit bedacht is door de wijze mensen uit die tijd waarin het ontstaan is, om met deze "stok achter de deur" mensen op het moreel juiste pad proberen te krijgen/houden.
Angst kan een goede motivator zijn.
  maandag 6 november 2017 @ 23:11:38 #168
456432 Kamina
Tenacious!
pi_174913681
Laatst was ik in een oud fort in het buitenland waar je boven oude joodse woningen de drie-eenheid afgebeeld zag.

Dat was best een rel toen. De christenen, moslims en monotheïstische joden zagen dat niet zo zitten en weigerden te buigen bij binnenkomst. Wat de tri-joden deden was simpel de entree naar hun winkels verlagen, waardoor iedereen wel MOEST buigen. Dat vond ik toch best wel grappig. :D
1 + 1 = blauw
pi_174915333
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:12 schreef Doedelzak77 het volgende:

Nee hoor gewoon het christelijk geloof Johannes 5:7-8 zegt : Want drie zijn er,die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die ge tuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.
Staat daar ergens 'personen' bij ? Wat de auteur met drie bedoelde zou ik je kunnen verklaren indien er enige kans zou zijn dat je dit zou kunnen vatten, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Dus, als jij er drie personen van maakt ben jij een polytheïst.
pi_174915725
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:12 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor gewoon het christelijk geloof Johannes 5:7-8 zegt : Want drie zijn er,die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die ge tuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.
Het comma johanneum, een middeleeuwse toevoeging. Jij hebt er dus geen moeite mee dat de brontekst wordt aangepast om bepaalde dogma's te onderschrijven?
-
pi_174915834
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 03:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Staat daar ergens 'personen' bij ? Wat de auteur met drie bedoelde zou ik je kunnen verklaren indien er enige kans zou zijn dat je dit zou kunnen vatten, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Dus, als jij er drie personen van maakt ben jij een polytheïst.
Ik denk dat hij voor zichzelf begrijpt dat het drie personen is. Volgens mij is er geen stroming die dat aanhangt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2017 07:58:03 ]
pi_174916712
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 07:43 schreef Haushofer het volgende:
Het comma johanneum, een middeleeuwse toevoeging. Jij hebt er dus geen moeite mee dat de brontekst wordt aangepast om bepaalde dogma's te onderschrijven?
Dank voor de toelichting. Er schort zo wie zo wat aan deze tekst. Geest en Woord betekenen beiden Logos. Hier zie ik geen uitvoerende netjer, het resultaat ( zoon ) van Vader ( oorsprong ) en zijn wijsheid ( Logos ).
pi_174916740
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 07:57 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik denk dat hij voor zichzelf begrijpt dat het drie personen is. Volgens mij is er geen stroming die dat aanhangt.
Ik heb hem dit al meermaals duidelijk gemaakt. Dom of weerbarstig.
  dinsdag 7 november 2017 @ 11:17:30 #174
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174918418
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 21:23 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Helder, maar je concept kun je verder niet toelichten dus ?
Nee. Ik denk er ook niet over na en vind het niet belangrijk.
  dinsdag 7 november 2017 @ 11:20:41 #175
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174918500
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:12 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Nee hoor gewoon het christelijk geloof Johannes 5:7-8 zegt : Want drie zijn er,die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. En drie zijn er, die ge tuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.
In moderne bijbels is deze vervalsing weer verwijderd. :)

Dat hoor je te weten overigens als overtuigd christen!
  dinsdag 7 november 2017 @ 11:24:27 #176
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174918587
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:19 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

De duivel wil dat mensen blijven zondigen en niet naar God keren,want de duivel gaat nooit om vergeving vragen en is dus al verloren...en door Jezus hebben we een redder gekregen en kunnen we de hel ontlopen en via Jezus een relatie met God opbouwen,want je komt niet tot de vader dan door mij...dus dan heeft Hij hem toch overwonnen.En met de wet is het zo dat we nu niet volgens de wet leven,maar volgens genade en dat is dus een andere bedeling.

Ik heb dat altijd vreemd gevonden. Van de duivel mag verwacht worden dat die over een grote intelligentie beschikt. Des te vreemder dan dat hij zijn strijd niet opgeeft, want hij weet dat hij volkomen kansloos is uiteindelijk. Toch? Ik begreep dit als kind al niet en kreeg er(uiteraard) ook geen antwoord op. Ongeloofwaardig dus.

Wil je ook nog antwoorden op de vraag waarom de 10 geboden wel en de rest niet?
  dinsdag 7 november 2017 @ 11:46:02 #177
402517 Dactylus
I just watch...
pi_174918936
Even tussendoor, ik ga binnenkort even de tijd nemen dit hele topic door te lezen. Inmiddels heb ik dat een keer eerder geprobeerd, en daar kwamen mij interessante vragen naar boven waar ik nooit bij stil heb gestaan... Wellicht genoeg stof voor nieuwe topics ☺
... and I hope it's not bothering you.
pi_174919018
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 11:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee. Ik denk er ook niet over na en vind het niet belangrijk.
Dat is interessant je vindt het niet belangrijk, en toch voel je je ermee verbonden.
Tis maar hoe je t kwalificeerd natuurlijk, ik zou dat als belangrijk kwalificeren, ergens mee verbonden voelen.
  dinsdag 7 november 2017 @ 12:39:02 #179
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174920057
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 11:50 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

Dat is interessant je vindt het niet belangrijk, en toch voel je je ermee verbonden.
Tis maar hoe je t kwalificeerd natuurlijk, ik zou dat als belangrijk kwalificeren, ergens mee verbonden voelen.
Je moet het meer zien als: ik voel me ergens in de verte verbonden met... Kan ook heel goed met mijn christelijke opvoeding te maken hebben, wie zal't zeggen.
pi_174924080
God=just beingness
  dinsdag 7 november 2017 @ 20:07:06 #181
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174928903
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 18:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mooi gezegd, Ik denk er ongeveer net zo over. Ik ben christelijk opgevoed. En jij?
Ik niet. Vanaf m'n 10e ging ik wel naar een christelijke school en vanaf m'n 13e naar de kerk. Mijn ouders vonden het best zolang het maar geen sekte was....
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174928964
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 03:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Staat daar ergens 'personen' bij ? Wat de auteur met drie bedoelde zou ik je kunnen verklaren indien er enige kans zou zijn dat je dit zou kunnen vatten, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Dus, als jij er drie personen van maakt ben jij een polytheïst.
Jezus is toch het woord en is toch een persoon en God is geest maar toch ook een persoon en de Heilige Geest wordt toch ook apart vermeld en is een entiteit op zich,maar allen doen ze de wil van de Vader omdat ze een geheel zijn met zijn drieën...en er staat ook dat deze drie 1 zijn zijn dus alle drie 100% volledig God maar ook 3 aparte personen...dus 1 God bestaande uit 3 verschillende personen...net als jij een mens bent maar er is ook nog wie je bent,alleen bij God is dat dus niet Piet of henk maar 3 personen...

pi_174930705
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 11:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb dat altijd vreemd gevonden. Van de duivel mag verwacht worden dat die over een grote intelligentie beschikt. Des te vreemder dan dat hij zijn strijd niet opgeeft, want hij weet dat hij volkomen kansloos is uiteindelijk. Toch? Ik begreep dit als kind al niet en kreeg er(uiteraard) ook geen antwoord op. Ongeloofwaardig dus.

Wil je ook nog antwoorden op de vraag waarom de 10 geboden wel en de rest niet?
De 10 geboden gelden uiteraard nog,maar wordt als je opnieuw geboren in je hart geschreven en waren voor de joden bedoeld maar gelden ook voor ons nog steeds.En omdat we ons toch nooit aan de wet kunnen houden,zijn we door Jezus vrij van de wet.En zijn we in Hem vrij van oordeel,en dat is geen excuus om te zondigen zegt Paul ook nadrukkelijk...en als je in Jezus blijft wil je dat ook niet en luister je naar zijn geboden...Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. Jh14:15 ...en Jezus gaf 2 nieuwe wetten en die bevatten gelijk al de 10 geboden,heb God lief met heel je hart en heb je naaste lief...

En God geeft engelen niet de kans om terug te keren naar hem,redding is aan de mens alleen.Dus op het moment dat hij zich van God afkeerde en ons mee nam was hij al de lul...
  dinsdag 7 november 2017 @ 21:34:03 #185
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174931317
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:09 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

De 10 geboden gelden uiteraard nog,maar wordt als je opnieuw geboren in je hart geschreven en waren voor de joden bedoeld maar gelden ook voor ons nog steeds.En omdat we ons toch nooit aan de wet kunnen houden,zijn we door Jezus vrij van de wet.En zijn we in Hem vrij van oordeel,en dat is geen excuus om te zondigen zegt Paul ook nadrukkelijk...en als je in Jezus blijft wil je dat ook niet en luister je naar zijn geboden...Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. Jh14:15 ...en Jezus gaf 2 nieuwe wetten en die bevatten gelijk al de 10 geboden,heb God lief met heel je hart en heb je naaste lief...
Ik weet nu nog steeds niet waarom de 10 geboden wel en de rest van de wet niet meer geldt voor christenen.
quote:
En God geeft engelen niet de kans om terug te keren naar hem,redding is aan de mens alleen.
Hoe weet je dat? Waar staat dat?
quote:
Dus op het moment dat hij zich van God afkeerde en ons mee nam was hij al de lul...
Ik heb geleerd dat er altijd vergeving mogelijk is bij God. Ik lees nergens in de bijbel dat dat voor de duivel niet zou kunnen gelden.
pi_174931940
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb geleerd dat er altijd vergeving mogelijk is bij God. Ik lees nergens in de bijbel dat dat voor de duivel niet zou kunnen gelden.
Toch is het zo. Zondigen tegen de heilige geest wordt niet vergeven.

Bovendien wordt hij voor 1000 jaar gevangen gehouden en daarna vernietigd, staat wel in de bijbel

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2017 22:01:22 ]
  dinsdag 7 november 2017 @ 22:09:43 #187
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174932147
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:00 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Toch is het zo. Zondigen tegen de heilige geest wordt niet vergeven.
En wat houdt dat in?
quote:
Bovendien wordt hij voor 1000 jaar gevangen gehouden en daarna vernietigd, staat wel in de bijbel
Dat is je reinste predestinatie.
pi_174932228
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:09 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En wat houdt dat in?

Wanneer je bewust of opzettelijk zondigt.

quote:
[..]

Dat is je reinste predestinatie.
Hij is toch Alwetend?
pi_174932267
1 keer bewust zondigen is naar de hel?
pi_174932302
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:14 schreef scrupuleus het volgende:
1 keer bewust zondigen is naar de hel?
De duivel zondigt nog steeds bewust...
pi_174932356
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

De duivel zondigt nog steeds bewust...
Wat een invloed heeft die beste man toch.
  dinsdag 7 november 2017 @ 22:23:16 #192
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174932464
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:18 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

Wat een invloed heeft die beste man toch.
Zou hij al aan het aftellen zijn?
  dinsdag 7 november 2017 @ 22:23:47 #193
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174932477
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

De duivel zondigt nog steeds bewust...
oh ik ook hoor. Vaak.
pi_174932499
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zou hij al aan het aftellen zijn?
Lijkt mij niet toch.

Tot het einde doffe ellende.
pi_174932510
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

oh ik ook hoor. Vaak.
Waarom verbaast mij dat niet?
pi_174932618
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:25 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Waarom verbaast mij dat niet?
Ja waarom
  dinsdag 7 november 2017 @ 22:45:30 #197
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174933116
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:25 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Waarom verbaast mij dat niet?
Hoor es even, jij bleef drijven. De klos.
pi_174933161
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:45 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hoor es even, jij bleef drijven. De klos.
Ik drijf niet meer!
  woensdag 8 november 2017 @ 10:49:47 #199
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174937830
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 22:46 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik drijf niet meer!
Heb je het gevoel dat je zinkt? Of verdrinkt?
pi_174938023
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 10:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Heb je het gevoel dat je zinkt? Of verdrinkt?
Ik sta stevig met mijn beide benen op de grond :)
pi_174941916
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 22:57 schreef wawowiewa het volgende:

Ben zelf geen fan van de concepten hemel,hel en duivel, god.
Mijn theorie is dat dit bedacht is door de wijze mensen uit die tijd waarin het ontstaan is, om met deze "stok achter de deur" mensen op het moreel juiste pad proberen te krijgen/houden.
Angst kan een goede motivator zijn.
Het is in elk geval geen morele motivator.

Mensen die zich uit angst gedragen doen dat niet omdat het goed is maar omdat ze bang zijn voor de consequenties.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 8 november 2017 @ 14:51:16 #202
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174942148
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 14:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is in elk geval geen morele motivator.

Mensen die zich uit angst gedragen doen dat niet omdat het goed is maar omdat ze bang zijn voor de consequenties.
Aan de vruchten herkent men de boom. Ik denk nu aan figuren als Doedelzak. Daar straalt nou niet bepaald geloofsvreugde vanaf.
pi_174942341
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 14:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Aan de vruchten herkent men de boom. Ik denk nu aan figuren als Doedelzak. Daar straalt nou niet bepaald geloofsvreugde vanaf.
En er straalt ook geen goedheid vanaf. Het is vooral iemand die zich probleemloos overgeeft aan autoritair dogma. Lekker makkelijk, hoeft er nergens over nagedacht worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174944351
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik weet nu nog steeds niet waarom de 10 geboden wel en de rest van de wet niet meer geldt voor christenen.

[..]

Hoe weet je dat? Waar staat dat?

[..]

Ik heb geleerd dat er altijd vergeving mogelijk is bij God. Ik lees nergens in de bijbel dat dat voor de duivel niet zou kunnen gelden.
de overige wetten waren of zijn wetten ter bescherming van het volk en zijn ook niet aan het volk gegeven door God zoals de 10 geboden die aan Mozes werden gegeven.
Onder die overige wetten vallen bijvoorbeeld ook vele reinigingswetten die ervoor zorgde dat bij voorbeeld niet iedereen besmet zou worden met melaatsheid.

De 10 geboden zijn alles omvattende leefregels voor een goed moraal.
De rest is meer uit veiligheid aan het volk Israël gegeven, en zijn niet speciaal aan iedereen gegeven, hoewel sommige wetten wel van pas kunnen komen.
Zoals tentijde van de pest bijvoorbeeld was er in frankrijk een stad waar veel minder mensen door de ziekte om kwamen.
En dit kwam omdat de mensen zich daar aan de reinigingswetten van mozes hielden.
waardoor het land dacht dat toverij of iets dergelijks was.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 8 november 2017 @ 19:40:51 #205
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174947193
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 17:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

de overige wetten waren of zijn wetten ter bescherming van het volk en zijn ook niet aan het volk gegeven door God zoals de 10 geboden die aan Mozes werden gegeven.
Onder die overige wetten vallen bijvoorbeeld ook vele reinigingswetten die ervoor zorgde dat bij voorbeeld niet iedereen besmet zou worden met melaatsheid.

De 10 geboden zijn alles omvattende leefregels voor een goed moraal.
De rest is meer uit veiligheid aan het volk Israël gegeven, en zijn niet speciaal aan iedereen gegeven, hoewel sommige wetten wel van pas kunnen komen.
Zoals tentijde van de pest bijvoorbeeld was er in frankrijk een stad waar veel minder mensen door de ziekte om kwamen.
En dit kwam omdat de mensen zich daar aan de reinigingswetten van mozes hielden.
waardoor het land dacht dat toverij of iets dergelijks was.
Daar is wel wat voor te zeggen. Enkel ook de 10 geboden zijn niet aan iedereen gegeven. Dat is larie.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174950267
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik weet nu nog steeds niet waarom de 10 geboden wel en de rest van de wet niet meer geldt voor christenen.

[..]

Hoe weet je dat? Waar staat dat?

[..]

Ik heb geleerd dat er altijd vergeving mogelijk is bij God. Ik lees nergens in de bijbel dat dat voor de duivel niet zou kunnen gelden.
Het verbond van Mozes is met het volk Israel gesloten, niet met de gemeente.De wet van Mozes is daarom niet van toepassing op de christenen.We zijn niet onder de bedeling van de wet,maar onder de bedeling van de genade.Want gij zijt niet onder de wet,maar onder de genade (Romeinen 6:14).Door onze eenheid met Christus in zijn dood en opstanding, zijn we dood voor de wet. “Bijgevolg,mijn broeders,zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem,die uit de doden opgewekt is,opdat wij Gode vrucht zouden dragen.(Romeinen 7:4).
We zijn dood voor de wet als methode om rechtvaardig te worden voor God en we zijn dood voor de wet als leefregel. Als christenen hebben we een andere leefregel gekregen.Onze leefregel is de wet van Christus. Daarin staat hoe wij als christenen hebben te leven.Paulus zegt dat hij niet onder de wet van Mozes staat en dat hij in plaats daarvan onder de wet van Christus staat.Paulus spreekt hier over twee verschillende wetstelsels, die wel veel gemeenschappelijk hebben,maar toch ook op belangrijke punten verschillen.Christus heeft dus de wet van Mozes buiten werking gesteld.

En satan had geen excuus om te zondigen en werd niet verleid.
  woensdag 8 november 2017 @ 23:42:51 #207
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174952160
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 22:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Het verbond van Mozes is met het volk Israel gesloten, niet met de gemeente.De wet van Mozes is daarom niet van toepassing op de christenen.We zijn niet onder de bedeling van de wet,maar onder de bedeling van de genade.Want gij zijt niet onder de wet,maar onder de genade (Romeinen 6:14).Door onze eenheid met Christus in zijn dood en opstanding, zijn we dood voor de wet. “Bijgevolg,mijn broeders,zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem,die uit de doden opgewekt is,opdat wij Gode vrucht zouden dragen.(Romeinen 7:4).
We zijn dood voor de wet als methode om rechtvaardig te worden voor God en we zijn dood voor de wet als leefregel. Als christenen hebben we een andere leefregel gekregen.Onze leefregel is de wet van Christus. Daarin staat hoe wij als christenen hebben te leven.Paulus zegt dat hij niet onder de wet van Mozes staat en dat hij in plaats daarvan onder de wet van Christus staat.Paulus spreekt hier over twee verschillende wetstelsels, die wel veel gemeenschappelijk hebben,maar toch ook op belangrijke punten verschillen.Christus heeft dus de wet van Mozes buiten werking gesteld.

En satan had geen excuus om te zondigen en werd niet verleid.
Dat is geen antwoord op de vraag waarom de 10 geboden nog wel gelden voor de christenen en de wet van Mozes niet. Zou je daar, vanuit de bijbel, alsnog antwoord op kunnen geven?

En hoe ga je om met het gebod de sabbat te bewaken? Vormt dat zoals bij de meeste christenen een uitzondering zodat er eigenlijk nog maar 9 geboden overblijven of ben je een zevendedags-adventist?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174952633
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 23:42 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op de vraag waarom de 10 geboden nog wel gelden voor de christenen en de wet van Mozes niet. Zou je daar, vanuit de bijbel, alsnog antwoord op kunnen geven?

En hoe ga je om met het gebod de sabbat te bewaken? Vormt dat zoals bij de meeste christenen een uitzondering zodat er eigenlijk nog maar 9 geboden overblijven of ben je een zevendedags-adventist?
Omdat die universeel zijn(morele wetten)...en als je Jezus volgt hou je je aan die geboden want zijn zonden en gaat ten koste van je relatie met God.
pi_174952643
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 00:10 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat die universeel zijn(morele wetten)...en als je Jezus volgt hou je je aan die geboden want zijn zonden en gaat ten koste van je relatie met God.
De sabbat was alleen voor de joden en bij Jezus hou je 2 wetten over eigenlijk hou van God en van je naaste en dan moord,steel,lieg je niet en doe je niet aan overspel etc

https://www.bijbelengeloo(...)&catid=151&Itemid=91
  donderdag 9 november 2017 @ 07:07:22 #210
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174953895
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 00:10 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Omdat die universeel zijn(morele wetten)...en als je Jezus volgt hou je je aan die geboden want zijn zonden en gaat ten koste van je relatie met God.
Dat begrijp ik allemaal maar is geen antwoord op de vraag.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  donderdag 9 november 2017 @ 07:11:11 #211
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174953911
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 00:11 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

De sabbat was alleen voor de joden en bij Jezus hou je 2 wetten over eigenlijk hou van God en van je naaste en dan moord,steel,lieg je niet en doe je niet aan overspel etc

https://www.bijbelengeloo(...)&catid=151&Itemid=91

Uit 2 Kol 17

14
Het handschrift in ons nadeel
met zijn bepalingen,
dat tégen ons was,
heeft hij uitgewist, en hij heeft het
uit de weg geruimd
door het aan het kruis te nagelen.

15
Hij heeft de overheden en de gezagsdragers
uitgekleed en vrijmoedig
te kijk gezet en in hem over hen
getriomfeerd.

16
Laat dan niet iemand u
oordelen inzake spijs en drank
of op het punt van een feest
of nieuwemaan of sabbat,-

17
dingen die een schaduw zijn
van de dingen die komen;
maar het lichaam is
dat van de Gezalfde.

A ha. Hier lees je het dan in?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174953940
Doedelzak herhaalt alleen maar wat zijn dominee zegt achter zijn hoge tafel.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2017 07:23:19 ]
  donderdag 9 november 2017 @ 07:25:18 #213
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174953951
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 22:20 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Het verbond van Mozes is met het volk Israel gesloten, niet met de gemeente.De wet van Mozes is daarom niet van toepassing op de christenen.We zijn niet onder de bedeling van de wet,maar onder de bedeling van de genade.Want gij zijt niet onder de wet,maar onder de genade (Romeinen 6:14).Door onze eenheid met Christus in zijn dood en opstanding, zijn we dood voor de wet. “Bijgevolg,mijn broeders,zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem,die uit de doden opgewekt is,opdat wij Gode vrucht zouden dragen.(Romeinen 7:4).
We zijn dood voor de wet als methode om rechtvaardig te worden voor God en we zijn dood voor de wet als leefregel. Als christenen hebben we een andere leefregel gekregen.Onze leefregel is de wet van Christus. Daarin staat hoe wij als christenen hebben te leven.Paulus zegt dat hij niet onder de wet van Mozes staat en dat hij in plaats daarvan onder de wet van Christus staat.Paulus spreekt hier over twee verschillende wetstelsels, die wel veel gemeenschappelijk hebben,maar toch ook op belangrijke punten verschillen.Christus heeft dus de wet van Mozes buiten werking gesteld.

En satan had geen excuus om te zondigen en werd niet verleid.
Dus gelden ook de 10 geboden niet meer. :+ het lukt je maar niet een duidelijk antwoord te geven he? De 10 geboden vallen onder de wet, die niet meer voor christenen geldt, aldus jijzelf. Waarom dan elke zondag opdreunen vanaf de kansel?
pi_174953964
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 07:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus gelden ook de 10 geboden niet meer. :+ het lukt je maar niet een duidelijk antwoord te geven he? De 10 geboden vallen onder de wet, die niet meer voor christenen geldt, aldus jijzelf. Waarom dan elke zondag opdreunen vanaf de kansel?
Maar weet jij hoe het dan wel?

Oh wacht! 10 geboden niet meer voor Christenen?
Laat maar, te snel gepost

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2017 07:29:13 ]
pi_174959603
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 07:22 schreef Hexx. het volgende:
Doedelzak herhaalt alleen maar wat zijn dominee zegt achter zijn hoge tafel.
Ga op dit moment niet naar een kerk dus nee....
pi_174959676
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 07:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dus gelden ook de 10 geboden niet meer. :+ het lukt je maar niet een duidelijk antwoord te geven he? De 10 geboden vallen onder de wet, die niet meer voor christenen geldt, aldus jijzelf. Waarom dan elke zondag opdreunen vanaf de kansel?
De sleutel tot het begrijpen van deze kwestie is de wetenschap dat de wet van het Oude Testament aan het Israëlische volk werd gegeven, niet aan Christenen. Sommige van deze wetten werden uitgevaardigd om de Israëlieten te laten begrijpen hoe zij God konden gehoorzamen en behagen (de Tien Geboden bijvoorbeeld), andere waren uitgevaardigd om hen te tonen hoe God aanbeden moest worden (het systeem van de offergaven) en weer andere waren eenvoudig bedoeld om de Israëlieten anders dan andere volken te maken (voedings- en kledingregels). Geen enkele wet uit het Oude Testament is tegenwoordig op ons van toepassing. Toen Jezus aan het kruis stierf, bracht Hij een einde aan de wetten van het Oude Testament (Romeinen 10:4; Galaten 3:23-25; Efeziërs 2:15).

Wij staan nu onder de wet van Christus, niet onder de wet van het Oude Testament (Galaten 6:2). En deze wet is: “‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat” (Matteüs 22:37-40). Als we deze twee dingen doen, dan vervullen we alles wat Christus van ons . “Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last” (1 Johannes 5:3). Technisch gesproken zijn zelfs de Tien Geboden niet van toepassing op Christenen. Maar negen van de Tien Geboden worden in het Nieuwe Testament herhaald (alle geboden behalve het gebod om de Sabbat in ere te houden). Het mag duidelijk zijn dat wij, als we van God houden, geen andere goden of afgoden zullen aanbidden. Als we onze naasten liefhebben, dan zullen we hen niet vermoorden of tegen hen liegen of hen bedriegen, of iets willen hebben wat van hen is. We zijn dus niet meer gebonden aan de vereisten van de wet van het Oude Testament. We moeten God en onze naasten liefhebben. Als we deze twee dingen trouw doen, dan vallen alle andere dingen vanzelf op hun plaats.
pi_174959699
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:01 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Ga op dit moment niet naar een kerk dus nee....
Dat geloof van jou verscheurt jou. En het is niet waar, niemand gaat naar de hel want er is geen hel.
pi_174959743
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:06 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

De sleutel tot het begrijpen van deze kwestie is de wetenschap dat de wet van het Oude Testament aan het Israëlische volk werd gegeven, niet aan Christenen. Sommige van deze wetten werden uitgevaardigd om de Israëlieten te laten begrijpen hoe zij God konden gehoorzamen en behagen (de Tien Geboden bijvoorbeeld), andere waren uitgevaardigd om hen te tonen hoe God aanbeden moest worden (het systeem van de offergaven) en weer andere waren eenvoudig bedoeld om de Israëlieten anders dan andere volken te maken (voedings- en kledingregels). Geen enkele wet uit het Oude Testament is tegenwoordig op ons van toepassing. Toen Jezus aan het kruis stierf, bracht Hij een einde aan de wetten van het Oude Testament (Romeinen 10:4; Galaten 3:23-25; Efeziërs 2:15).

Wij staan nu onder de wet van Christus, niet onder de wet van het Oude Testament (Galaten 6:2). En deze wet is: “‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat” (Matteüs 22:37-40). Als we deze twee dingen doen, dan vervullen we alles wat Christus van ons . “Want God liefhebben houdt in dat we ons aan zijn geboden houden. Zijn geboden zijn geen zware last” (1 Johannes 5:3). Technisch gesproken zijn zelfs de Tien Geboden niet van toepassing op Christenen. Maar negen van de Tien Geboden worden in het Nieuwe Testament herhaald (alle geboden behalve het gebod om de Sabbat in ere te houden). Het mag duidelijk zijn dat wij, als we van God houden, geen andere goden of afgoden zullen aanbidden. Als we onze naasten liefhebben, dan zullen we hen niet vermoorden of tegen hen liegen of hen bedriegen, of iets willen hebben wat van hen is. We zijn dus niet meer gebonden aan de vereisten van de wet van het Oude Testament. We moeten God en onze naasten liefhebben. Als we deze twee dingen trouw doen, dan vallen alle andere dingen vanzelf op hun plaats.
Dat is niet eens je eigen antwoord! Je copy-paste :o
pi_174960033
Ik hoor hier eigenlijk 1 van de meest belangrijke woorden waar het sowieso in het N.T. om draait niet.
en het waarom je je zou houden aan de wetten toe behoord etc.
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:07 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat geloof van jou verscheurt jou. En het is niet waar, niemand gaat naar de hel want er is geen hel.
Wie heeft jou dat vertelt, want die gene liegt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174960155
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:29 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik hoor hier eigenlijk 1 van de meest belangrijke woorden waar het sowieso in het N.T. om draait niet.
en het waarom je je zou houden aan de wetten toe behoord etc.

Wat dan?

quote:
[..]

Wie heeft jou dat vertelt, want die gene liegt.
Nee, jij liegt als jij dat zegt. We hebben trouwens al besproken wat het oorspronkelijke woord en betekenis is van hel. En dat "brandende hel" dus een verzinsel is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2017 14:36:42 ]
pi_174961017
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:09 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat is niet eens je eigen antwoord! Je copy-paste :o
Oh echt boeiend...het gaat om hoe het zit en zo zit het want weet ook niet alles uit mn hoofd en moet ook soms dingen opzoeken,want er is zoveel om te onthouden.En jij gelooft niet in de hel en maakt je ook geen zorgen nee,dus leef lekker zoals je wilt en geniet er van...
pi_174961043
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:36 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Wat dan?

[..]

Nee, jij liegt als jij dat zegt. We hebben trouwens al besproken wat het oorspronkelijke woord en betekenis is van hel. En dat "brandende hel" dus een verzinsel is.
Gehenna was ook een stortplaats ja maar dat is niet de plaats waar ongelovige heen gaan hoor
pi_174961089
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Oh echt boeiend...het gaat om hoe het zit en zo zit het want weet ook niet alles uit mn hoofd en moet ook soms dingen opzoeken,want er is zoveel om te onthouden.En jij gelooft niet in de hel en maakt je ook geen zorgen nee,dus leef lekker zoals je wilt en geniet er van...
Maar het is dus niet wat jij er zelf van vindt of hoe jij erover denkt. Als jij zo gemakkelijk iemand anders zijn visie kan overnemen zonder na te denken, waarom neem je de mijne niet aan? Ik zeg dat er geen hel is. Wie jou dat wijsmaakt gaat zelf naar de hel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2017 15:23:03 ]
pi_174961109
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:19 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Gehenna was ook een stortplaats ja maar dat is niet de plaats waar ongelovige heen gaan hoor
Nee, daar worden de doden weggegooid om verbrand te worden. Het letterlijke.
pi_174961131
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:21 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Maar het is dus niet wat jij er zelf van vindt of hoe jij erover denkt. Als jij zo gemakkelijk iemand anders zijn visie kan overnemen zonder na te denken, waarom neem je de mijne niet aan? Ik zeg dat dat er geen hel is. Wie jou dat wijsmaakt gaat zelf naar de hel.
Het gaat er niet om wat ik vind,maar wat de waarheid is en dat is Gods woord en weet vaak wel hoe dingen zitten,maar soms kan je het niet goed verwoorden en zoek ik dingen op waarvan ik weet hoe het zit volgens het woord van God
pi_174961185
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:09 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat is niet eens je eigen antwoord! Je copy-paste :o
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:09 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat is niet eens je eigen antwoord! Je copy-paste :o
En voor die copy-paste zei ik al dat het zo zat dus ja....
pi_174961232
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:23 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat ik vind,maar wat de waarheid is en dat is Gods woord en weet vaak wel hoe dingen zitten,maar soms kan je het niet goed verwoorden en zoek ik dingen op waarvan ik weet hoe het zit volgens het woord van God
Maar begrijp je dan zelf wat je hebt gecopy paste?
pi_174961522
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 14:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Aan de vruchten herkent men de boom. Ik denk nu aan figuren als Doedelzak. Daar straalt nou niet bepaald geloofsvreugde vanaf.
Niet meer nee sinds ik God losgelaten heb daarvoor wel...en dat komt omdat ik ook moeite met de hel heb en het leven als een christen niet echt makkelijk is ook,want het is dus niet zo van ik wordt ff een christen en dat is het...dan begint het pas en wordt de wereld je vijand,de duivel gaat je nog meer lastig vallen en in je lichaam heerst een nieuwe strijd tussen je eigen verlangens en de Heilige Geest....en dat is nogal wat en dat hou je alleen vol als je in God blijft en dat is best moeilijk met al de wereldse verleidingen....
pi_174961583
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:27 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Maar begrijp je dan zelf wat je hebt gecopy paste?
Ja ik begrijp het wel,alleen andere hier niet blijkbaar...want komt op hetzelfde neer wat ik eerder zei en toen snapte ze het nog steeds niet en misschien nu nog niet dat weet ik niet...
pi_174961609
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:27 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Maar begrijp je dan zelf wat je hebt gecopy paste?
Lees dit maar eens door http://www.verhoevenmarc.be/PDF/eeuwige-straf-in-de-hel.pdf

Maar ja,sommigen hebben de Bijbelse leer over de onsterfelijkheid van de ziel verworpen.Zij denken dat de ziel stérfelijk is,en "dus" is er geen hellestraf.Maar de Bijbel leert duidelijk anders.Maar niet iedereen wil de Waarheid dienen.Velen koesteren liever hun eigen wensen en leggen die in de Schrift.Ieder maakt zijn eigen leer en "God" en verheft die tot waarheid. Dat is in wezen de menselijke opstand en de leugen,die in Eden begon,en waardoor er straf komt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Doedelzak77 op 09-11-2017 15:50:10 ]
pi_174961753
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 14:36 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Wat dan?
tjah dat woord mag men zelf bedenken. ;) O+

quote:
Nee, jij liegt als jij dat zegt. We hebben trouwens al besproken wat het oorspronkelijke woord en betekenis is van hel. En dat "brandende hel" dus een verzinsel is.
Er moet toch ergens een poel van vuur zijn en die plek heet gewoon hel.
en van daaruit werkt de duivel en zijn demonen.
maar die plek is ook een soort van geestelijk wereld denk ik.
Dus niet met het blote oog te zien, heeft allemaal met de geestelijk wereld te maken.
er woedt dus ook geregeld een geestelijke strijd.

[ Bericht 15% gewijzigd door sjoemie1985 op 09-11-2017 16:16:03 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_174963041
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

Er moet toch ergens een poel van vuur zijn...
Hoezo? Heb je het warm?
-
pi_174963063
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 16:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoezo? Heb je het warm?
nee, maar de bijbel spreekt er wel over.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 9 november 2017 @ 17:27:43 #234
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174963568
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:00 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

nee, maar de bijbel spreekt er wel over.
De dogmatiek waar je in gelooft spreekt daarover. De bijbel daarentegen heeft het over de Gehenna vallei. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174964053
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 16:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoezo? Heb je het warm?
:P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2017 17:55:35 ]
pi_174964111
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

tjah dat woord mag men zelf bedenken. ;) O+

[..]

Er moet toch ergens een poel van vuur zijn en die plek heet gewoon hel.
en van daaruit werkt de duivel en zijn demonen.
maar die plek is ook een soort van geestelijk wereld denk ik.
Dus niet met het blote oog te zien, heeft allemaal met de geestelijk wereld te maken.
er woedt dus ook geregeld een geestelijke strijd.
Maar serieus. Waarom vind je dat er per se een poel van vuur moet zijn?
En eigenlijk weet je ook niet precies wat hel dus eigenlijk is? Soms geestelijk soms fysiek?
pi_174964165
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:00 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

nee, maar de bijbel spreekt er wel over.
Waar dan? En hoe weet je of dat letterlijk wordt bepaald en niet poetisch of b.v. als een hyperbool?
-
  donderdag 9 november 2017 @ 18:58:54 #238
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174964968
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:23 schreef Doedelzak77 het volgende:

Het gaat er niet om wat ik vind,maar wat de waarheid is en dat is Gods woord ...
Hoe weet jij dat? 'Gods woord' is door de mens geschreven en we weten allemaal hoe slecht de mens is in dingen navertellen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 9 november 2017 @ 19:00:02 #239
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174964992
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

er woedt dus ook geregeld een geestelijke strijd.
In de film Constantine wel, ja. Daarbuiten....heel twijfelachtig.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174973657
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2017 15:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

En er straalt ook geen goedheid vanaf. Het is vooral iemand die zich probleemloos overgeeft aan autoritair dogma. Lekker makkelijk, hoeft er nergens over nagedacht worden.
Tuurlijk talking snake...je bent weer erg goed in je oordeel
pi_174973661
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 18:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat? 'Gods woord' is door de mens geschreven en we weten allemaal hoe slecht de mens is in dingen navertellen.
Uiteindelijk is het zo dat de Bijbel door God werd geschreven.2 Timoteüs 3:16 vertelt ons dat de Bijbel door God “ingegeven” of “geïnspireerd” werd. God zag toe op de menselijke schrijvers van de Bijbel,zodat zij precies vastlegden wat Zijn bedoeling was,al gebruikten zij ieder hun eigen schrijfstijl en persoonlijkheid.De Bijbel werd niet door God gedicteerd, maar werd wel op perfecte manier door Hem geleid en volledig door Hem ingegeven.
pi_174973689
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 03:30 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Tuurlijk talking snake...je bent weer erg goed in je oordeel
Oordelen is niet altijd verkeerd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174974474
:D talking snake

De verleider van Eva
  vrijdag 10 november 2017 @ 09:12:16 #244
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174974976
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 november 2017 08:27 schreef Hexx. het volgende:
:D talking snake

De verleider van Eva
Voor wie het gelooft.
  vrijdag 10 november 2017 @ 09:13:34 #245
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_174974995
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 15:38 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Niet meer nee sinds ik God losgelaten heb daarvoor wel...en dat komt omdat ik ook moeite met de hel heb en het leven als een christen niet echt makkelijk is ook,want het is dus niet zo van ik wordt ff een christen en dat is het...dan begint het pas en wordt de wereld je vijand,de duivel gaat je nog meer lastig vallen en in je lichaam heerst een nieuwe strijd tussen je eigen verlangens en de Heilige Geest....en dat is nogal wat en dat hou je alleen vol als je in God blijft en dat is best moeilijk met al de wereldse verleidingen....
Pfoe!!... Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als met moslims die aan het radicaliseren zijn. De wereld je vijand...toe maar.

Sterkte man.
pi_174975634
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Pfoe!!... Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als met moslims die aan het radicaliseren zijn. De wereld je vijand...toe maar.

Sterkte man.
Sommigen hebben hier duidelijk psychische bijstand nodig.
pi_174975637
Yep, een levensbeschouwing gedreven niet door ratio maar door angst. Hoe banger hoe minder men nadenkt en hoe meer men gehoorzaamt.

Het zal maar je ding zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174975690
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:53 schreef Molurus het volgende:
Yep, een levensbeschouwing gedreven niet door ratio maar door angst. Hoe banger hoe minder men nadenkt en hoe meer men gehoorzaamt.

Het zal maar je ding zijn.
Precies zoals bij de moslim jongeren. Ze bang maken voor de duivel en sterven voor Allah is dan nog de enige uitweg. Zielig gewoon. :'(
pi_174975738
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Pfoe!!... Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als met moslims die aan het radicaliseren zijn. De wereld je vijand...toe maar.

Sterkte man.
Gelukkig wenst de Christen-God de ongelovigen de dood niet toe!
pi_174976037
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:58 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Gelukkig wenst de Christen-God de ongelovigen de dood niet toe!
Dit is eerder een uitspraak over gelovigen dan over goden.

Waarvan je je overigens kunt afvragen of die wel waar is voor alle Christenen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174976339
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Pfoe!!... Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als met moslims die aan het radicaliseren zijn. De wereld je vijand...toe maar.

Sterkte man.
Dit inderdaad.
-
pi_174978174
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 10:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is eerder een uitspraak over gelovigen dan over goden.

Sinds gelovigen goden hebben bedacht.

quote:
Waarvan je je overigens kunt afvragen of die wel waar is voor alle Christenen.
Als een christen moordt is dat niet uit naam van zijn god. Tenminste niet in deze tijd.
pi_174978381
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Pfoe!!... Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als met moslims die aan het radicaliseren zijn. De wereld je vijand...toe maar.

Sterkte man.
Nou moslims hebben de Heilige Geest niet hoor en de mens is niet de vijand maar de vijand is jezelf...de strijd is tegen de zonde en de duistere machten...omdat de wereld aan satan is gegeven en als je naar God komt is ie je kwijt en dan komt er strijd van hun kant,maar dat snap jij niet denk ik..?
pi_174978418
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:53 schreef Molurus het volgende:
Yep, een levensbeschouwing gedreven niet door ratio maar door angst. Hoe banger hoe minder men nadenkt en hoe meer men gehoorzaamt.

Het zal maar je ding zijn.
Blijf jij lekker je ding doen jongen en maak je nergens druk over en hou je oogkleppen op.
pi_174978532
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:16 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Sinds gelovigen goden hebben bedacht.

[..]

Als een christen moordt is dat niet uit naam van zijn god. Tenminste niet in deze tijd.
Zoals Bob Dylan het goed verwoord : Now there’s spiritual warfare and flesh and blood breaking down.Ya either got faith or ya got unbelief and there ain’t no neutral ground.The enemy is subtle,how be it we are so deceived.When the truth’s in our hearts and we still don’t believe? dus de waarheid heeft God in ons hart gelegd en dat klopt ook,maar mensen willen God niet...maar zoals Bob ook zegt you gotta serve somebody it maybe the devil or the lord....
pi_174978589
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Pfoe!!... Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als met moslims die aan het radicaliseren zijn. De wereld je vijand...toe maar.

Sterkte man.
Jakobus 4:4: "Overspeligen, weet gij niet,dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God."
pi_174979088
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:43 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Jakobus 4:4: "Overspeligen, weet gij niet,dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God."
Wel sukkeltje, je hebt er weer niks van begrepen! Dit is geschreven in de tijd dat de joden onder het Romeins regime leefden. Toen was de voor hen bekende wereld Romeins. Wat de schrijver met overspeligen bedoelde waren de joden die mee heulden met de vijand. Als je dus collaboreerde met de Romeinse wereld was een vijand van de joodse god JHWH.
Wie houdt je zo dom of ben je dom geboren?
pi_174979199
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 13:13 schreef ATON het volgende:

[..]

Wel sukkeltje, je hebt er weer niks van begrepen! Dit is geschreven in de tijd dat de joden onder het Romeins regime leefden. Toen was de voor hen bekende wereld Romeins. Wat de schrijver met overspeligen bedoelde waren de joden die mee heulden met de vijand. Als je dus collaboreerde met de Romeinse wereld was een vijand van de joodse god JHWH.
Wie houdt je zo dom of ben je dom geboren?
Haha meen je dit nou echt pfff....Johannes is geschreven voor iedereen en om aan te tonen dat Jezus de messias was...je kent je bijbel weer uitstekend jongen....hierbij noem ik je voortaan flapdrol Anton...en hierbij ga ik met jou niet meer in discussie want je kennis is echt triest...

[ Bericht 2% gewijzigd door Doedelzak77 op 10-11-2017 13:52:47 ]
pi_174979245
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 13:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Haha meen je dit nou echt pfff....dat is geschreven door Paul en dat is de apostel voor de heidenen en dat zijn wij slimpie...je kent je bijbel weer uitstekend jongen....hierbij noem ik je voortaan flapdrol Anton
Als je mensen gaat uitschelden betekent dat dat De Heilige Geest jou heeft verlaten. Als je wil dat hij terug komt moet je lief en vriendelijk zijn.
pi_174979269
-O-
pi_174979298
O~)
pi_174983934
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 13:18 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Haha meen je dit nou echt pfff....Johannes is geschreven voor iedereen en om aan te tonen dat Jezus de messias was...je kent je bijbel weer uitstekend jongen....hierbij noem ik je voortaan flapdrol Anton...en hierbij ga ik met jou niet meer in discussie want je kennis is echt triest...
Zielig...
pi_174985131
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:32 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Blijf jij lekker je ding doen jongen en maak je nergens druk over en hou je oogkleppen op.
Ik maak me over vanalles en nog wat druk. Ik zal vast zo m'n blinde vlekken hebben, maar bewust oogkleppen opzetten is meer iets voor gelovigen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174985135
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:16 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Als een christen moordt is dat niet uit naam van zijn god. Tenminste niet in deze tijd.
Het leger van de heer?

Om maar een willekeurig voorbeeld te noemen, dat zijn niet de enigen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174985877
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 18:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het leger van de heer?

Om maar een willekeurig voorbeeld te noemen, dat zijn niet de enigen.
Als een christen moordt, dan is hij ziek in zijn hoofd.
pi_174989653
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:03 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Als een christen moordt, dan is hij ziek in zijn hoofd.
Waarom? Zijn/haar grote voorbeeld doet het bij de vleet. :)

Goed voorbeeld doet volgen :P
-
pi_174990356
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Dank voor de toelichting. Er schort zo wie zo wat aan deze tekst. Geest en Woord betekenen beiden Logos. Hier zie ik geen uitvoerende netjer, het resultaat ( zoon ) van Vader ( oorsprong ) en zijn wijsheid ( Logos ).
Maar die tekst word er duidelijker van dan dat het eerder zijn/haar kracht verliest imo. Vervalsing? Nee en ja. Maar vervalsen is iets eraan verdraaien, en dat is het niet echt. De toevoeging op zichzelf betekend wel ‘veel’ want heel de samenhang word velen malen duidelijker. Onaangepast is de tekst niet duidelijk en dan gaat het om 2 verschillen. Door die ‘toevoeging’ leest heel het hoofdstuk ietwat wel duidelijker.
pi_174990564
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 18:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik maak me over vanalles en nog wat druk. Ik zal vast zo m'n blinde vlekken hebben, maar bewust oogkleppen opzetten is meer iets voor gelovigen.
Bewust is het denk ik niet echt. Denk eerder dat men wilt dat ‘iets’ waar is. En daarom wil men er ten alle tijden niet zelf aan twijfelen. Mensen die openminded zijn zijn er dan ook niet veel imo onder gelovigen. In de gelovige hoek welteverstaan :P
Maar beide zaken hebben niet echt veel met elkaar te maken imo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Faz3D op 10-11-2017 22:55:50 ]
pi_174990903
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:03 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Als een christen moordt, dan is hij ziek in zijn hoofd.
Een ongelovige die moordt is net zo goed en om exact dezelfde reden niet goed bij z'n hoofd. Met geloof heeft dat niet per se iets te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 10-11-2017 23:01:34 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174993517
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 22:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Zijn/haar grote voorbeeld doet het bij de vleet. :)

Goed voorbeeld doet volgen :P
Maar heeft ook als regel vastgelegd dat moorden niet mag (okay, behalve Hij. Hij is God, Hij mag alles :P )
pi_174993521
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 22:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een ongelovige die moordt is net zo goed en om exact dezelfde reden niet goed bij z'n hoofd. Met geloof heeft dat niet per se iets te maken.
Precies!
Maar bij een zekere geloof heeft dat wel met de god te maken. Waar ze mogen oordelen over de ongelovigen.
pi_174994250
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 07:23 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Precies!
Maar bij een zekere geloof heeft dat wel met de god te maken. Waar ze mogen oordelen over de ongelovigen.
Het geloof wordt nog wel eens als rechtvaardiging van moorden aangedragen. Maar dat gebeurt in het Christendom net zo goed natuurlijk.

Geloof en de invulling die men daar aan geeft blijft 100% mensenwerk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174996569
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 09:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het geloof wordt nog wel eens als rechtvaardiging van moorden aangedragen. Maar dat gebeurt in het Christendom net zo goed natuurlijk.

Oh ja? In deze beschaafde tijd? Noem een voorbeeld?

quote:
Geloof en de invulling die men daar aan geeft blijft 100% mensenwerk.
Idd. Maar bij de christelijke mensenwerk is moorden strafbaar.
pi_174996975
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:14 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Oh ja? In deze beschaafde tijd? Noem een voorbeeld?
Al genoemd: het verzetsleger van de heer. Maar er zijn er wel meer. ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:14 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Idd. Maar bij de christelijke mensenwerk is moorden strafbaar.
Dat is een uitleg. Maar ik zie niet waarom de ene uitleg beter zou zijn dan de andere. Tenminste, theologisch gezien zie ik dat niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 11-11-2017 12:48:52 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174997760
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 07:21 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Maar heeft ook als regel vastgelegd dat moorden niet mag (okay, behalve Hij. Hij is God, Hij mag alles :P )
Dus de kruistochten waren niet te rechtvaardigen vanuit de bijbel?

Fijn dat we met het voortschrijden van de tijd steeds beter de bijbel gaan begrijpen.

Of we projecteren onze huidige normen en waarden erop en kiezen selectief wat ons uitkomt.

Als je de bijbel als geheel neemt, welke uitleg lijkt je dan aannemelijker?
-
pi_174999674
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Al genoemd: het verzetsleger van de heer. Maar er zijn er wel meer. ;)

Dat is niet hetzelfde als moorden in naam van de Bijbelse God.
Het Verzetsleger is een soort eigen religie, met een mens als "god".

quote:
[..]

Dat is een uitleg. Maar ik zie niet waarom de ene uitleg beter zou zijn dan de andere. Tenminste, theologisch gezien zie ik dat niet.
Ik vind toch dat een uitleg waar moorden strafbaar is beter is dan een uitleg waar je iedereen mag vermoorden die niet in jouw god gelooft.
Of vind jij van niet?
pi_174999730
Vermoorden heeft dan ook niets met God te maken, maar met degene die denkt te lezen dat er niet staat, Gij zult niet doden.
pi_174999791
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dus de kruistochten waren niet te rechtvaardigen vanuit de bijbel?

Fijn dat we met het voortschrijden van de tijd steeds beter de bijbel gaan begrijpen.

Of we projecteren onze huidige normen en waarden erop en kiezen selectief wat ons uitkomt.

Als je de bijbel als geheel neemt, welke uitleg lijkt je dan aannemelijker?
De kruistochten hadden een doel. Zijn soevereiniteit bewijzen en benadrukken. Dat is begrijpelijk, want je kent ook de verhalen. In die tijd was het normaal, tegenwoordig hebben we andere normen (meestal). Daarom gaan we die tijd niet meten met deze tijd.

En toen kwam Jezus en zijn al die bloedbaden verleden tijd.
pi_175000056
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 14:58 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik vind toch dat een uitleg waar moorden strafbaar is beter is dan een uitleg waar je iedereen mag vermoorden die niet in jouw god gelooft.
Of vind jij van niet?
Dat zou dan beredeneerd zijn vanuit wat ik moreel juist vind, en niet vanuit wat theologisch de juiste uitleg van de Bijbel is.

Natuurlijk heb ik wel een morele voorkeur voor bepaalde interpretaties van het Christendom boven andere interpretaties. Maar dat zegt verder niks over welke interpretatie de juiste is. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een juiste interpretatie is. (Anders zou ik geen atheist zijn. :P )

Anders gezegd: 'moreel correct' en 'theologisch correct' zijn compleet verschillende dingen. Het verzetsleger van de heer pretendeert wel degelijk te moorden uit naam van de christelijke god. En hoewel ik dat moreel onjuist vind wil dat nog niet zeggen dat het theologisch onjuist is. Dat laatste zou ik niet kunnen of willen verdedigen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_175000131
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou dan beredeneerd zijn vanuit wat ik moreel juist vind, en niet vanuit wat theologisch de juiste uitleg van de Bijbel is.

Natuurlijk heb ik wel een morele voorkeur voor bepaalde interpretaties van het Christendom boven andere interpretaties. Maar dat zegt verder niks over welke interpretatie de juiste is. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een juiste interpretatie is. (Anders zou ik geen atheist zijn. :P )

Anders gezegd: 'moreel correct' en 'theologisch correct' zijn compleet verschillende dingen.
Maar het ging toch niet om de juiste interpretatie, maar om de interpretatie? Dat de bijbelse nooit een moord aanmoedigt, in tegenstelling tot een zekere niet bijbelse.
pi_175000172
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou dan beredeneerd zijn vanuit wat ik moreel juist vind, en niet vanuit wat theologisch de juiste uitleg van de Bijbel is.

Natuurlijk heb ik wel een morele voorkeur voor bepaalde interpretaties van het Christendom boven andere interpretaties. Maar dat zegt verder niks over welke interpretatie de juiste is. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een juiste interpretatie is. (Anders zou ik geen atheist zijn. :P )

Anders gezegd: 'moreel correct' en 'theologisch correct' zijn compleet verschillende dingen. Het verzetsleger van de heer pretendeert wel degelijk te moorden uit naam van de christelijke god. En hoewel ik dat moreel onjuist vind wil dat nog niet zeggen dat het theologisch onjuist is. Dat laatste zou ik niet kunnen of willen verdedigen.
Het Verzetsleger gebruikt misschien wel de bepaalde dingen uit bijbel, maar de leider ziet zichzelf als de profeet. Dat zegt al dat het een eigen ding is.
pi_175000339
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 09:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Pfoe!!... Ik zie hier precies hetzelfde gebeuren als met moslims die aan het radicaliseren zijn. De wereld je vijand...toe maar.

Sterkte man.
Luister maar eens naar wat deze man er over zegt dan snap je het een beetje

[youtube[/youtube]
  zaterdag 11 november 2017 @ 15:56:21 #283
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175000555
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 03:34 schreef Doedelzak77 het volgende:

Uiteindelijk is het zo dat de Bijbel door God werd geschreven.2 Timoteüs 3:16 vertelt ons dat de Bijbel door God “ingegeven” of “geïnspireerd” werd. God zag toe op de menselijke schrijvers van de Bijbel,zodat zij precies vastlegden wat Zijn bedoeling was,al gebruikten zij ieder hun eigen schrijfstijl en persoonlijkheid.De Bijbel werd niet door God gedicteerd, maar werd wel op perfecte manier door Hem geleid en volledig door Hem ingegeven.
En dat heeft god persoonlijk tegen je gezegd, of heb je dat ergens gelezen? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175000712
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En dat heeft god persoonlijk tegen je gezegd, of heb je dat ergens gelezen? :)
God heeft in ieder geval nog een zeker overstijgende autoriteit. Als Jan Lul het opschrijft neemt niemand het aan namelijk, tenzij er een logica in zit die de meeste aanspreken, anders kun je namelijk schrijven tot je een ons weegt.

Of uiteraard wetgeving met dwangmaatregelen, dat werkt over het algemeen ook.
  zaterdag 11 november 2017 @ 16:13:18 #285
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175000775
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:07 schreef Adept het volgende:

God heeft in ieder geval nog een zeker overstijgende autoriteit.
Alleen voor de feeble-minded.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175000789
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Alleen voor de feeble-minded.
Tja, de rest voor onze zelfverzonnen wetten, het is maar net welke je beter zou vinden.
  zaterdag 11 november 2017 @ 16:15:54 #287
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175000811
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:14 schreef Adept het volgende:

Tja, de rest voor onze zelfverzonnen wetten, het is maar net welke je beter zou vinden.
Probeer je nou te zeggen dat de wetten die mensen verzonnen hebben in naam van god beter zijn? Je bent een beetje onduidelijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175000860
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Probeer je nou te zeggen dat de wetten die mensen verzonnen hebben in naam van god beter zijn? Je bent een beetje onduidelijk.
Ligt er net aan hoe je ze interpreteert natuurlijk, maar in wezen zijn ze beter, mits juist begrepen en gehanteerd. Dus inderdaad, zijn God zijn wetten in principe beter dan de huidige.

Maar daar zou je oneindig over moeten onderhandelen, en daar gaat het uiteraard al gelijk fout.
  zaterdag 11 november 2017 @ 16:39:41 #289
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175001257
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:19 schreef Adept het volgende:

Ligt er net aan hoe je ze interpreteert natuurlijk, maar in wezen zijn ze beter, mits juist begrepen en gehanteerd. Dus inderdaad, zijn God zijn wetten in principe beter dan de huidige.
Ok....daar hebben wij structureel een meningsverschil over....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175001280
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ok....daar hebben wij structureel een meningsverschil over....
Op welke gronden?
  zaterdag 11 november 2017 @ 16:42:55 #291
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175001341
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:40 schreef Adept het volgende:

[..]

Op welke gronden?
Ik vind deze persoonlijk wel een discussiepuntje:
"Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten;"
Exodus 20, nieuwe bijbelvertaling (2004).

Daarnaast is al dat spul door mensen verzonnen, natuurlijk. Ze roepen in naam van god, maar dat is hoogst twijfelachtig, gezien het gegeven dat god fictie is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175001376
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:19 schreef Adept het volgende:

[..]

Ligt er net aan hoe je ze interpreteert natuurlijk, maar in wezen zijn ze beter, mits juist begrepen en gehanteerd. Dus inderdaad, zijn God zijn wetten in principe beter dan de huidige.

Maar daar zou je oneindig over moeten onderhandelen, en daar gaat het uiteraard al gelijk fout.
Kan je specifieker zijn? Wat doe je verstaan onder ‘wetten’?

Wat zijn dan zelfverzonnen mens gemaakt eigen wetten? Zijn die er wel? Of doel je dan meer op ‘eigengemaakte’ wetten? Zoals jij doet is niet goed zoals ik doe wel?
pi_175001382
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik vind deze persoonlijk wel een discussiepuntje:
"Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten;"
Exodus 20, nieuwe bijbelvertaling (2004).
Ik ga zelf altijd uit van de 10 geboden, en geen latere toevoegingen, zulke taal heeft een menselijk trekje en geen goddelijke tint zeg maar :P

Anders dan blijf je namelijk zoeken, ls elk boek of profeet weer andere uitzonderingen en toevoegingen geven die niet compatibel zijn met de 10 geboden, dus allerlei speciale clausules.. Dat is geen doen.
pi_175001403
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:44 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Kan je specifieker zijn? Wat doe je verstaan onder ‘wetten’?

Wat zijn dan zelfverzonnen mens gemaakt eigen wetten? Zijn die er wel? Of doel je dan meer op ‘eigengemaakte’ wetten? Zoals jij doet is niet goed zoals ik doe wel?
De 10 geboden :)

Of noem het pijlers van wenselijk gedrag, net zoals wetten die proberen te vangen.
  zaterdag 11 november 2017 @ 16:55:05 #295
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175001585
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:45 schreef Adept het volgende:

Ik ga zelf altijd uit van de 10 geboden, en geen latere toevoegingen, zulke taal heeft een menselijk trekje en geen goddelijke tint zeg maar :P
Alles in de bijbel komt daar door 'menselijke toevoegingen'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175001586
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:46 schreef Adept het volgende:

[..]

De 10 geboden :)

Of noem het pijlers van wenselijk gedrag, net zoals wetten die proberen te vangen.
Ah vandaar.
pi_175001625
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:55 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Alles in de bijbel komt daar door 'menselijke toevoegingen'.
Uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat er geen goddelijke inspiratie achter heeft gezeten. Hoe je het goddelijke dan ook zou willen omschrijven, want dat is weer een verhaal apart.
  zaterdag 11 november 2017 @ 20:32:05 #298
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_175006538
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:45 schreef Adept het volgende:

[..]

Ik ga zelf altijd uit van de 10 geboden, en geen latere toevoegingen, zulke taal heeft een menselijk trekje en geen goddelijke tint zeg maar :P

Anders dan blijf je namelijk zoeken, ls elk boek of profeet weer andere uitzonderingen en toevoegingen geven die niet compatibel zijn met de 10 geboden, dus allerlei speciale clausules.. Dat is geen doen.
Alle 10? Of heb je ze ook ingekort tot 2?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 13 november 2017 @ 07:16:56 #299
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175036317
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:43 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Jakobus 4:4: "Overspeligen, weet gij niet,dat de vriendschap met de wereld vijandschap tegen God is? Wie dus een vriend der wereld wil zijn, wordt metterdaad een vijand van God."
Ja dan hen je het volkomen verkeerd begrepen. Dat krijg je als je de bijbel met tunnelvisie leest. Een volkomen verknipt wereldbeeld. ;(

quote:
Nou moslims hebben de Heilige Geest niet hoor en de mens is niet de vijand maar de vijand is jezelf...de strijd is tegen de zonde en de duistere machten...
Nou ben ik het een beetje met je eens: de strijd tegen het kwaad is vooral een strijd met jezelf. Bidden is dan ook vooral mediteren, tot jezelf ingaan.
quote:
omdat de wereld aan satan is gegeven en als je naar God komt is ie je kwijt en dan komt er strijd van hun kant,maar dat snap jij niet denk ik..?
Waarom zou ik als in de leer doorknede ex-christen dat niet snappen? Zulke verhalen zijn mij ook geleerd toen ik kind was.
quote:
Johannes is geschreven voor iedereen en om aan te tonen dat Jezus de messias was
Wat een onzin. Zodra Jezus was gezalfd was hij Messias. Daarvoor niet.

[ Bericht 18% gewijzigd door hoatzin op 13-11-2017 07:31:55 ]
  maandag 13 november 2017 @ 07:34:21 #300
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175036411
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 22:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Zijn/haar grote voorbeeld doet het bij de vleet. :)

Goed voorbeeld doet volgen :P
Beetje flauw...Jezus was geen moordenaar en hij is het voorbeeld van christenen.
  maandag 13 november 2017 @ 07:37:27 #301
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_175036430
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:14 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Oh ja? In deze beschaafde tijd? Noem een voorbeeld?
Een passieve variant: het onthouden van bloedtransfusie?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')