abonnement Unibet Coolblue
pi_165942405

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_165942490
@ Sixandsons: ik mis nog een antwoord op het eerste deel van mijn vraag. Kortweg ja of nee zou al heel nuttig zijn.
Pecunia non olet
pi_165942924
Holy smokes ik keek net eens een keer naar die lijst met problemen maar dan schrik je wel...
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165944259
Ik bekijk 'm net ook voor het eerst, stevige lijst geworden.
Ben ook wel benieuwd, stel dat de grafiekjes van NRDZ worden aangepast, wat eind 2016 de statistieken zijn. Die kunnen wel eens een stuk ongunstiger gaan uitpakken. En dan kan 2017 nog wel eens een slecht jaar worden, gezien de hoeveelheid matige projecten die dit jaar voorbij is gekomen.
Schip ahoy!
pi_165944783
Van FNC zag ik staan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, deze betalen wat onregelmatig maar zijn toch nog geen probleemgevallen?

Eerder de
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dacht ik.
Pecunia non olet
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 00:14:37 #6
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165945606
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 23:32 schreef obligataire het volgende:
Van FNC zag ik staan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, deze betalen wat onregelmatig maar zijn toch nog geen probleemgevallen?

Eerder de
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dacht ik.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heeft september nog niet overgemaakt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165945695
De projecten van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zijn nu officieel failliet. Super Charged Ventures is namelijk failliet. Twee faillissementen voor KoM erbij. Het eerste faillissement waarbij de zekerheden gehalveerd zijn door een nieuw project binnen een week.

Ohja de zekerheden bestonden uit de holding die garant stond en die is nu dus failliet. Ik heb KoM een paar maand geleden al gewaarschuwd en vragen gesteld. Alleen geen reactie ontvangen.

http://www.faillissements(...)netherlands-b-v.aspx

[ Bericht 12% gewijzigd door Baklapper op 14-10-2016 00:30:35 ]
pi_165946403
Over Six and Sons. Als ik naar de cijfers kijk is er in de eerste helft van het jaar nauwelijks winst. Het is nog een eenmanszaak, dus nu is er vrijwel geen inkomen. Op basis van deze cijfers durf ik niet in te stappen. De rest is prognose en daar durf ik mijn geld niet op te verwedden. Als de prognose voor de 2e helft uit komt misschien wel, maar ik snap ook dat de ondernemers liever voor de december maand open gaan. Daar wens ik ze veel succes bij.
pi_165947712
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 00:24 schreef Baklapper het volgende:
De projecten van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zijn nu officieel failliet. Super Charged Ventures is namelijk failliet. Twee faillissementen voor KoM erbij. Het eerste faillissement waarbij de zekerheden gehalveerd zijn door een nieuw project binnen een week.

Ohja de zekerheden bestonden uit de holding die garant stond en die is nu dus failliet. Ik heb KoM een paar maand geleden al gewaarschuwd en vragen gesteld. Alleen geen reactie ontvangen.

http://www.faillissements(...)netherlands-b-v.aspx
z'n profiel dat naast de pitch staat is ook aangepast (is helemaal verwijderd, tekst; outdated)
lijkt mij dat dit door ondernemer zelf is gedaan, moet eigenlijk niet kunnen staat relevante info in.
pi_165948956
Ik snap de rentevergoeding van Six and Sons niet. Eerdere B+ projecten waren 8,5 of 9%
pi_165949110
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 09:49 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

z'n profiel dat naast de pitch staat is ook aangepast (is helemaal verwijderd, tekst; outdated)
lijkt mij dat dit door ondernemer zelf is gedaan, moet eigenlijk niet kunnen staat relevante info in.
Als ik me goed herinner mag dit ook niet van regelgeving AFM. Pitches en andere zaken dienen gedocumenteerd behouden te blijven, door de platformen voor de investeerders, zoals ze zijn, bij aangaan lening.
Achteraf rommelen in tekst is natuurlijk not done en ook tegen elke vorm van transparantie! :(
Als dit werkelijk zo is zou ik KOM een mailtje sturen dat er vermoedelijk iets mis is gegaan en vragen of ze dit willen herstellen.
Als hier geen aktie op ondernemoen wordt lijkt het me een zaak voor de AFM.

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-10-2016 11:24:35 ]
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:28:17 #13
62913 Blik
The one and Only!
pi_165949334
Ik ga even polsen in dit topic voor mijn vriendin. Mijn vriendin is bezig samen met 2 vriendinnen om een BV op te starten, namelijk een kinderdagverblijf + Kleinschalige horeca + verhuur ruimtes. Dit op een iconische locatie in Amersfoort. De dames hebben ondernemingservaring en ervaring in de kinderopvang en horeca. Ze heeft nu oriënterende gesprekken bij banken, en meerdere banken hinten om ook een stuk via crowdfunding te doen. Dit uiteraard om zo het risico voor de banken zo laag mogelijk te houden. De banken zijn allen enthousiast over het businessplan en de daarbij behorende financials.

Een wat meer financieel inkijkje. De onderneming zal volgens het worst case scenario na 10 maanden break-even lopen, maar over het gehele jaar wel verliesmakend zijn vanwege de aanloopverliezen en hoge kosten die er in het eerste jaar zijn (omzet bij een kinderdagverblijf is zeer sterk stijgend in de eerste maanden vanwege de kindplaatsen die gevuld worden). In jaar 2 wordt er een nettowinst gemaakt van rond de 15% en in jaar 3 gaat dit naar 20+% winst met een omzet van rond de ¤800k. De daaropvolgende maanden zou het aantal kindplaatsen en de daarbij behorend aantal kindplaatsen omhoog kunnen door een verbouwing die ze door de winst zelf kunnen financieren. Hierdoor zou de omzet kunnen stijgen richting de ¤1m. Het gemiddelde nettowinst percentage volgens de Rabobank benchmark is 18% in de kinderopvang branche, daar zitten ze vanwege slimme kostenbesparingen op o.a. training (één van de dames heeft ervaring met trainingen ontwikkelen en geven op pedagogisch vlak) dus ruim boven.

De markt voor kinderopvang is door wijzigingen bij de overheid weer stijgende. Daarbij zorgt de ligging van het pand (in een villawijk, goede uitvalswegen richting snelwegen) er ook voor dat er een goede aanwas is van kinderen die veel dagopvang nodig hebben. Daarnaast zorgt de bosrijke omgeving er ook voor dat er voor de kleinschalige horeca en de verhuurde ruimtes ook veel mogelijkheden zijn.

De verwachting is dat ze crowdfunding willen aanvragen voor ongeveer 30k, terug te betalen in 5 jaar, met een mogelijkheid tot vervroegde uitbetaling in jaar 3 wat gezien de cashflow prima mogelijk zal zijn. Percentage wat ze willen bieden is nu nog onbekend. De 30k is slechts een klein gedeelte van de totale investeringsbehoefte, de totale behoefte is 280k, waarvan ook 30k aan eigen vermogen wordt ingelegd en er via het BMKB ook nog voor 67,5% borgstelling gecreeerd wordt.

Een aantal vragen die ik heb:
- Zou er op basis van deze beperkte gegevens die ik hier heb genoeg interesse zijn om dit vol te krijgen?
- Welk platform zou het beste geschikt zijn om dit bij aan te bieden?
- Zijn jullie bekend met de kosten voor de ondernemer van de diverse platforms?
- Zouden de users hier op Fok! eventueel geïnteresseerd zijn om te investeren?
pi_165949336
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 00:24 schreef Baklapper het volgende:
De projecten van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zijn nu officieel failliet. Super Charged Ventures is namelijk failliet. Twee faillissementen voor KoM erbij. Het eerste faillissement waarbij de zekerheden gehalveerd zijn door een nieuw project binnen een week.

Ohja de zekerheden bestonden uit de holding die garant stond en die is nu dus failliet. Ik heb KoM een paar maand geleden al gewaarschuwd en vragen gesteld. Alleen geen reactie ontvangen.

http://www.faillissements(...)netherlands-b-v.aspx
Was dit die vervende _O- autoliefhebber met een ev van 2 mio in zijn holding?

[ Bericht 3% gewijzigd door rockenfeller op 14-10-2016 11:37:05 ]
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:29:50 #15
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_165950368
Het gaat nu wel heel hard met de defaults.
pi_165950522
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik me goed herinner mag dit ook niet van regelgeving AFM. Pitches en andere zaken dienen gedocumenteerd behouden te blijven, door de platformen voor de investeerders, zoals ze zijn, bij aangaan lening.
Achteraf rommelen in tekst is natuurlijk not done en ook tegen elke vorm van transparantie! :(
Als dit werkelijk zo is zou ik KOM een mailtje sturen dat er vermoedelijk iets mis is gegaan en vragen of ze dit willen herstellen.
Als hier geen aktie op ondernemoen wordt lijkt het me een zaak voor de AFM.

Ben zelf geen investeerder in deze lening, dus geen partij beste is dat iemand die er in zit mail stuurt.
Weet ook niet wat voor info er precies gestaan heeft, maar lijkt mij foto en omschrijving lener.

Heb zelf geen defaults bij KOM maar ben benieuwd, wordt er wel eens iets gewijzigd bij pitches
die op rood staan en staat daar dan ook de aanvullende info.
Die op rood staan kun je niet zien als je er niet in zit.
pi_165950523
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:29 schreef xzaz het volgende:
Het gaat nu wel heel hard met de defaults.
Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Als je de defaults goed bekijkt dan valt mij op dat oude GvE-projecten die in default raakten vaak nog redelijk wat termijnen hebben betaald (vaak 20 of meer). Vanaf 2015 zie je dat er ook een flink aantal defaults bij GvE is waar minder termijnen zijn betaald. Bij oude projecten kwam dat minder vaak voor. Bij de defaults bij de andere platformen zijn vaak ook weinig termijnen betaald. Dit voorspelt weinig goeds voor de komende jaren.
pi_165950565
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:28 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Was dit die vervende _O- autoliefhebber met een ev van 2 mio in zijn holding?
Idd ja, alhoewel auto's verven/coaten weer een ander cf-project was :)
pi_165950583
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:39 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Als je de defaults goed bekijkt dan valt mij op dat oude GvE-projecten die in default raakten vaak nog redelijk wat termijnen hebben betaald (vaak 20 of meer). Vanaf 2015 zie je dat er ook een flink aantal defaults bij GvE is waar minder termijnen zijn betaald. Bij oude projecten kwam dat minder vaak voor. Bij de defaults bij de andere platformen zijn vaak ook weinig termijnen betaald. Dit voorspelt weinig goeds voor de komende jaren.
Ook voor mij de reden om het bij mijn huidige portefeuille te houden en geen nieuwe projecten meer mee te nemen.
pi_165950904
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:28 schreef Blik het volgende:
Een aantal vragen die ik heb:
- Zou er op basis van deze beperkte gegevens die ik hier heb genoeg interesse zijn om dit vol te krijgen?
- Welk platform zou het beste geschikt zijn om dit bij aan te bieden?
- Zijn jullie bekend met de kosten voor de ondernemer van de diverse platforms?
- Zouden de users hier op Fok! eventueel geïnteresseerd zijn om te investeren?
Ik doe geen stapelfinancieringen meer, dus ik zou niet meedoen. Als de dames de gehele lening via crowdfunding zouden ophalen en de zekerheden zouden goed zijn dan zou ik het zeker overwegen om er in te investeren.

30K kan je met een redelijk plan bij de meeste platformen wel ophalen. Als ze voor het volledige bedrag zouden gaan is de grootste kans op succes momenteel bij Collin of GvE.

De kosten van de verschillende platformen staan op hun site.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 14-10-2016 14:25:49 ]
pi_165950918
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:43 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ook voor mij de reden om het bij mijn huidige portefeuille te houden en geen nieuwe projecten meer mee te nemen.
Ook ik ben - om die reden - al een tijdje niet echt meer actief in het investeren in nieuwe projecten. Laatste investering bij gve (waar ik veruit de meeste leningen heb lopen) is nota bene Pacogi......
Sindsdien nog wel in een aantal projecten van investormatch geïnvesteerd, maar ook daar heb ik nu een beetje de rem erop, eerst maar eens kijken hoe dat platform zich ontwikkelt.
pi_165950933
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:05 schreef obligataire het volgende:
@ Sixandsons: ik mis nog een antwoord op het eerste deel van mijn vraag. Kortweg ja of nee zou al heel nuttig zijn.
Beste Obligataire, Wij hebben deze vraag zojuist bij de Q/A op de pitch pagina van Investormatch beantwoord.
pi_165951121
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:28 schreef Blik het volgende:

Een aantal vragen die ik heb:
- Zouden de users hier op Fok! eventueel geïnteresseerd zijn om te investeren?
Als alle zekerheden bij de bank komen te liggen, dan ga ik er niet in investeren.
De Rabobank probeert de risico's bij crowdfunders te parkeren en daar zelf van te profiteren, daar pas ik voor.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_165951122
People Avenue op KoM; interview met de ondernemer begin 2015:

https://fd.nl/frontpage/f(...)en-ticket-naar-india
pi_165951327
Er zijn inderdaad veel defaults (helaas), maar ik moet zeggen dat het bij mij dit jaar op zich meevalt. Ik had aan het begin van het jaar verwacht dat het niet zo'n goed jaar zou gaan worden door oude investeringen. Dit is tot nu toe redelijk uitgekomen. Ik heb nu een licht verlies omdat er 3 grote investeringen in default zijn geraakt. alle defaults van dit jaar zijn dan ook investeringen die ik nu niet meer zou doen. Ik ben dan ook redelijk zeker dat mijn GvE investeringen volgend jaar echt profitable gaan worden. Ik ben echter benieuwd naar de investeringen en hun verloop bij KoM, FNC en SiG...
pi_165951453
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 12:59 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik doe geen stapelfinancieringen meer, dus ik zou niet meedoen. Als de dames de gehele lening via crowdfunding zouden ophalen en de zekerheden zouden goed zijn dan zou ik het zeker overwegen om er in te investeren.

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
pi_165951682
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:12 schreef Justme7005 het volgende:
People Avenue op KoM; interview met de ondernemer begin 2015:

https://fd.nl/frontpage/f(...)en-ticket-naar-india
Aardig artikel. Bedankt voor het delen!
pi_165952159
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:28 schreef Blik het volgende:
Een aantal vragen die ik heb:
- Zou er op basis van deze beperkte gegevens die ik hier heb genoeg interesse zijn om dit vol te krijgen?
Bij GVE zit dit in het uur vol (en klagen er mensen dat ze de boot gemist hebben)
]
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:16:08 #29
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_165952170
Ik heb even navraag gedaan bij IVM over de betaling van de steigerbouwer, de eerste termijn van de nieuwe afspraak is binnen (deze gaat overigens wel naar IVM in verband met voorgeschoten termijnen). Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer maar het lijkt er dus op dat hij weer aan het betalen is.
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_165952370
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 14:16 schreef Fundvlees het volgende:
Ik heb even navraag gedaan bij IVM over de betaling van de steigerbouwer, de eerste termijn van de nieuwe afspraak is binnen (deze gaat overigens wel naar IVM in verband met voorgeschoten termijnen). Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer maar het lijkt er dus op dat hij weer aan het betalen is.
Bedankt voor deze info.
Eigenlijk had ik verwacht dat IVM dat zelf zou melden aan de investeerders. Normaal gesproken zijn ze communicatief zo goed.
pi_165952749
is ook gemeld door IVM. heb ook mailtje van hun gehad
pi_165952785
inderdaad leuk artikel over people Avenue.
roept nogal wat vragen op.
die zijn ook gesteld....
....alleen de antwoorden he.......
:(
pi_165953082
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 14:27 schreef iw84t het volgende:

[..]

Bedankt voor deze info.
Eigenlijk had ik verwacht dat IVM dat zelf zou melden aan de investeerders. Normaal gesproken zijn ze communicatief zo goed.
Ik heb ook keurig een mail ontvangen. ^O^
pi_165953832
Realisatie 2 woningen Schepenlaan
Project:15312 Zakelijk
Leendoel:Onroerend goed
Classificatie:n.v.t.
G-PD percentage:0,17
Creditsafe score:67
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 95.000
Geinvesteerd:¤ 62.600
Product:Aflossingsvrij
Rente per jaar:7,5%
Looptijd:24 maanden
Pecunia non olet
pi_165953970
Helaas geen bevestigingsmail gekregen voor dat laatste project :(. Ik schreef in toen het 60% vol zat.
pi_165954297
De website van Lendahand is best vaak traag en nu loopt het betalingsproces ook vast. Moeten ze een keer naar kijken.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165954527
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 15:55 schreef mrbombastic het volgende:
Helaas geen bevestigingsmail gekregen voor dat laatste project :(. Ik schreef in toen het 60% vol zat.
Bij mij wel, maar pas na enige tijd.
Pecunia non olet
pi_165954923
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 16:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij mij wel, maar pas na enige tijd.
Leuk filmpje van deze mensen. Ziet er heel vertrouwd uit. Normaal doe ik geen aflossingsvrij maar had hier wel in willen stappen. Helaas te laat.
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:45:30 #39
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_165956636
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 11:28 schreef Blik het volgende:
Ik ga even polsen in dit topic voor mijn vriendin. Mijn vriendin is bezig samen met 2 vriendinnen om een BV op te starten, namelijk een kinderdagverblijf + Kleinschalige horeca + verhuur ruimtes. Dit op een iconische locatie in Amersfoort. De dames hebben ondernemingservaring en ervaring in de kinderopvang en horeca. Ze heeft nu oriënterende gesprekken bij banken, en meerdere banken hinten om ook een stuk via crowdfunding te doen. Dit uiteraard om zo het risico voor de banken zo laag mogelijk te houden. De banken zijn allen enthousiast over het businessplan en de daarbij behorende financials.

Een wat meer financieel inkijkje. De onderneming zal volgens het worst case scenario na 10 maanden break-even lopen, maar over het gehele jaar wel verliesmakend zijn vanwege de aanloopverliezen en hoge kosten die er in het eerste jaar zijn (omzet bij een kinderdagverblijf is zeer sterk stijgend in de eerste maanden vanwege de kindplaatsen die gevuld worden). In jaar 2 wordt er een nettowinst gemaakt van rond de 15% en in jaar 3 gaat dit naar 20+% winst met een omzet van rond de ¤800k. De daaropvolgende maanden zou het aantal kindplaatsen en de daarbij behorend aantal kindplaatsen omhoog kunnen door een verbouwing die ze door de winst zelf kunnen financieren. Hierdoor zou de omzet kunnen stijgen richting de ¤1m. Het gemiddelde nettowinst percentage volgens de Rabobank benchmark is 18% in de kinderopvang branche, daar zitten ze vanwege slimme kostenbesparingen op o.a. training (één van de dames heeft ervaring met trainingen ontwikkelen en geven op pedagogisch vlak) dus ruim boven.

De markt voor kinderopvang is door wijzigingen bij de overheid weer stijgende. Daarbij zorgt de ligging van het pand (in een villawijk, goede uitvalswegen richting snelwegen) er ook voor dat er een goede aanwas is van kinderen die veel dagopvang nodig hebben. Daarnaast zorgt de bosrijke omgeving er ook voor dat er voor de kleinschalige horeca en de verhuurde ruimtes ook veel mogelijkheden zijn.

De verwachting is dat ze crowdfunding willen aanvragen voor ongeveer 30k, terug te betalen in 5 jaar, met een mogelijkheid tot vervroegde uitbetaling in jaar 3 wat gezien de cashflow prima mogelijk zal zijn. Percentage wat ze willen bieden is nu nog onbekend. De 30k is slechts een klein gedeelte van de totale investeringsbehoefte, de totale behoefte is 280k, waarvan ook 30k aan eigen vermogen wordt ingelegd en er via het BMKB ook nog voor 67,5% borgstelling gecreeerd wordt.

Een aantal vragen die ik heb:
- Zou er op basis van deze beperkte gegevens die ik hier heb genoeg interesse zijn om dit vol te krijgen?
- Welk platform zou het beste geschikt zijn om dit bij aan te bieden?
- Zijn jullie bekend met de kosten voor de ondernemer van de diverse platforms?
- Zouden de users hier op Fok! eventueel geïnteresseerd zijn om te investeren?
Bij GVE is die binnen 30 minuten vol hoef je niet eens moeite voor te doen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_165957209
https://www.rendement.nl/(...)eemt-af-bij-mkb.html

Blijkbaar hebben we de laatste tijd niet voor niets zo weinig fatsoenlijke projecten.
pi_165957556
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 16:13 schreef komrad het volgende:
De website van Lendahand is best vaak traag en nu loopt het betalingsproces ook vast. Moeten ze een keer naar kijken.
Hier nooit last van?
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:41:27 #42
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165957622
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:38 schreef nikao het volgende:

[..]

Hier nooit last van?
Nee, nooit. Maar vanmiddag dus wel. Moest betalingsproces een paar keer starten.
pi_165957650
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:41 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Nee, nooit. Maar vanmiddag dus wel. Moest betalingsproces een paar keer starten.
Das wel ruk dan ja. Heb je ze dit gemaild? Zullen wel groeistuipen zijn ;)
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:05:07 #44
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_165958158
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 19:42 schreef nikao het volgende:

[..]

Das wel ruk dan ja. Heb je ze dit gemaild? Zullen wel groeistuipen zijn ;)
Nee, nog niet. Kan me wel voorstellen dat het de (groei)stuipen zijn. GVE heeft na zoveel jaar ook nog altijd last van pieken.
pi_165959742
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 15:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb ook keurig een mail ontvangen. ^O^
Prima ik heb de mail vanmiddag ook gekregen. Een kwartiertje nadat ik gepost had.
pi_165959913
Verkeerde topic

[ Bericht 50% gewijzigd door brulaap112 op 14-10-2016 21:21:46 ]
pi_165965286
Alle zekerheden van pacogi liggen bij de bank:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165966223
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 01:48 schreef djh77 het volgende:
Alle zekerheden van pacogi liggen bij de bank:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de pitch wordt melding gemaakt van een typische gestapelde financieringsconstructie :') Dit mag je dus verwachten, een typisch onevenwichtige verdeling tussen bank en crowd. Voor mij is al lang duidelijk, bij gestapelde financiering doe ik niet mee.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 15 oktober 2016 @ 08:36:47 #49
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_165966514
Jeetje als ik dit lees lijkt het wel of banken tegenwoordig tegen ondernemers zeggen: wij lenen 80%, en pakken alle zekerheden. Haal de andere 20% maar via de crowd. En als 't klapt staat de bank altijd vooraan...
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_165967172
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 08:36 schreef caspervc het volgende:
Jeetje als ik dit lees lijkt het wel of banken tegenwoordig tegen ondernemers zeggen: wij lenen 80%, en pakken alle zekerheden. Haal de andere 20% maar via de crowd. En als 't klapt staat de bank altijd vooraan...
Tja, ik kan de banken uit bedrijfseconomisch oogpunt geen ongelijk geven. Zolang er genoeg crowdfunders zijn die daar geen moeite mee hebben dan zou een bank wel gek zijn om hier geen gebruik van te maken. Het is aan de crowdfunders om te beslissen of hij/zij meedoet.
pi_165967185
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 08:36 schreef caspervc het volgende:
Jeetje als ik dit lees lijkt het wel of banken tegenwoordig tegen ondernemers zeggen: wij lenen 80%, en pakken alle zekerheden. Haal de andere 20% maar via de crowd. En als 't klapt staat de bank altijd vooraan...
en de crowd heeft het niet door of vindt het wel prima, alles komt toch wel vol....dit gaat nog veel ellende opleveren vrees ik
pi_165967255
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 13:23 schreef najra1990 het volgende:
Er zijn inderdaad veel defaults (helaas), maar ik moet zeggen dat het bij mij dit jaar op zich meevalt. Ik had aan het begin van het jaar verwacht dat het niet zo'n goed jaar zou gaan worden door oude investeringen. Dit is tot nu toe redelijk uitgekomen. Ik heb nu een licht verlies omdat er 3 grote investeringen in default zijn geraakt. alle defaults van dit jaar zijn dan ook investeringen die ik nu niet meer zou doen. Ik ben dan ook redelijk zeker dat mijn GvE investeringen volgend jaar echt profitable gaan worden. Ik ben echter benieuwd naar de investeringen en hun verloop bij KoM, FNC en SiG...
Bij mij was 2015 juist een slecht jaar en is dit jaar een best goed jaar. Er kunnen nog wat defaults bijkomen en dan draai ik nog steeds winstgevend. Cruciaal is wel om kritisch in de selectie te blijven want beter geen investeringen dan investeringen met een verkeerde risico-rendement verhouding. En uiteraard focus op zekerheden waardoor ik ver weg blijf bij alles wat riekt naar stapelfinanciering.

Op zich begrijpelijk dat de banken hun eigen belang dienen maar aan de andere kant vind ik het moreel niet te rechtvaardigen wanneer je doelbewust je eigen risico bij een andere partij neerlegt zonder dat veel van deze crowdfunders de risico's begrijpen.

Ik zit er zelf over na te denken hoe wij dit issue bekender zouden kunnen maken bij het grote publiek zodat niet al die mensen hun eigen geld verbranden.
pi_165967465
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 10:16 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bij mij was 2015 juist een slecht jaar en is dit jaar een best goed jaar. Er kunnen nog wat defaults bijkomen en dan draai ik nog steeds winstgevend. Cruciaal is wel om kritisch in de selectie te blijven want beter geen investeringen dan investeringen met een verkeerde risico-rendement verhouding. En uiteraard focus op zekerheden waardoor ik ver weg blijf bij alles wat riekt naar stapelfinanciering.

Op zich begrijpelijk dat de banken hun eigen belang dienen maar aan de andere kant vind ik het moreel niet te rechtvaardigen wanneer je doelbewust je eigen risico bij een andere partij neerlegt zonder dat veel van deze crowdfunders de risico's begrijpen.

Ik zit er zelf over na te denken hoe wij dit issue bekender zouden kunnen maken bij het grote publiek zodat niet al die mensen hun eigen geld verbranden.
Bij mij was 2015 ook een redelijk drama. ik heb mijn investeringstactiek aangepast en gekeken naar de investeringen die ik toen al had. op basis daarvan verwachte ik in 2016 nog wat naweeën (ik ben anders gaan investeren in oktober 2015...) Dit is redelijk uitgekomen. Ik kan nog nog net aan op winst uitkomen, maar dan moet er niks meer in default raken... maar tot nu toe zijn der verliezen dus in lijn der verwachting en hoop ik volgend jaar echt weer winst te kunnen maken :)
pi_165968382
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 10:06 schreef iw84t het volgende:

[..]

Tja, ik kan de banken uit bedrijfseconomisch oogpunt geen ongelijk geven. Zolang er genoeg crowdfunders zijn die daar geen moeite mee hebben dan zou een bank wel gek zijn om hier geen gebruik van te maken. Het is aan de crowdfunders om te beslissen of hij/zij meedoet.
Dat het aan de crowdfunders is om te beslissen om er aan mee te doen heb je op zich gelijk in. Echter ik schat dat 90% van de inschrijvers op dit soort projecten (nog) niet begrijpt wat voor een risico’s ze lopen door deze bank dominantie.

Daarom is het dan ook aan de platformen om eisen te stellen aan de bank en ook zekerheden voor de CF investeerder te bedingen. Zeker bij projecten van substantiële omvang zoals de echtscheidings/hypotheek mediator bij Collin van deze week. Daar wordt even ¾ miljoen beschikbaar gesteld door de crowd terwijl de bank alle zekerheden behoudt!
Hier moeten op zijn minst de zekerheden na rato verdeeld worden tussen De Bank en de CCF investeerders. Ik denk dat de platformen in dit soort zaken meer hun tanden moeten laten zien en zich bewust moeten zijn van hun macht. Het is immers ook in het belang van De Bank dat Collin die 750K voor dit bedrijf bij elkaar harkt, doet Collin dit niet dan blijft De Bank met een bedrijf in bijzonder beheer zitten met alle nadelen van dien.

Daarnaast neemt het platform natuurlijk ook een heel groot risico om zo’n project zonder zekerheden in de portefeuille op te nemen. Immers valt dit bedrijf na 1.5 jaar om dan kan Collin zo’n 500k aan oninbare vorderingen toevoegen aan de default pot waardoor het default percentage in een keer meer dan verdubbeld! Naar mijn idee een behoorlijk imago probleem zeker als de Telegraaf dit soort calamiteiten op de financiële pagina's gaat vermelden.

Conclusie kunnen CF platformen banken helpen in bijzonder beheer? Ja,maar alleen als er een goede kans is van overleven voor het betreffende bedrijf en als de zekerheden naar rato verdeeld worden tussen De Bank en CF investeerders! Doen de Cf platformen dit niet dan speelt men met vuur voor t.a.v. hun eigen voortbestaan!

[ Bericht 5% gewijzigd door NaRegenDeZon op 15-10-2016 12:13:04 ]
pi_165969163
Ik vind het moeilijk om hier voor een oplossing te geven.
Ik vind dat platformen in staat moeten zijn om stapelfinancieringen aan te bieden. Blijkbaar is er een markt voor zowel bij geldnemers als crowdfunders.
Je kunt als crowdfundplatform wel zekerheden gaan eisen, maar vaak is dat onzinnig en schept het een misleidende schijnzekerheid. Wat moet je met een omschrijving: zekerheid met materiële waarde? Hoeveel is dat dan? Tja, de geldnemer zegt wel dat het veel is. Maar de crowdfundplatfomen hebben geen specialisten in dienst om die waarde te bepalen. Banken hebben die wel.
Ik vind dat soort vage zekerheden eigenlijk zelden een motivatie om wel in een project te stappen. De cashflow moet voldoende zijn, het bedrijf moet winstgevend zijn en met een businessmodel waar ik in geloof.
Platformen zouden mijn inziens veel explicieter moeten aangeven: materiële waarde, maar de hoogte hiervan kunnen wij niet inschatten. Of de waarde bedraagt volgens de ondernemer ... Door in het midden te laten waar de informatie vandaan komt wordt de investeerder misleidt, want die neemt dat gewoon direct voor waar aan. Ook bij andere informatie zou veel beter kunnen worden aangegeven waar die informatie vandaan komt en welke informatie door het platform is gecontroleerd.
pi_165971738
KOM weigert momenteel te antwoorden op mijn vragen omtrent B&D Arnhem. Over de kansrijkheid van een procedure willen ze niets zeggen, maar inzage geven in het dossier zodat je dat zelf kunt doen willen ze ook niet. Althans, m'n mail wordt gewoon genegeerd. Het wordt echt irritant, zo weinig als KOM communiceert :r .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 41% gewijzigd door papernote op 15-10-2016 15:25:33 ]
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_165982698
Als de procedure succesvol is en ondernemer betaald aan het incassobureau, krijg je dan je geld voor de procedure weer terug?
pi_165983930
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 01:46 schreef djh77 het volgende:
Als de procedure succesvol is en ondernemer betaald aan het incassobureau, krijg je dan je geld voor de procedure weer terug?
Ja, in principe wel. Dit natuurlijk afhankelijk van een eventuele gerechtelijke uitspraak. Soms zijn niet alle kosten te verhalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 16-10-2016 11:38:12 ]
pi_165984541
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 17:22 schreef flexion het volgende:
Heb een korte mail gestuurd met verwijzing naar artikel 9.4 en 9.5 van de algemene voorwaarden. En dat het wel benoemen van pandrecht als zekerheid in de pitch en deze vervolgens niet afwachten maar gewoon het geld overmaken naar de leningnemer volgens mij onder bewuste nalatigheid valt.

Ben benieuw naar de reactie
Heb je nog reactie gekregen? Ik zit te twijfelen om de boel ook te proberen bij hen neer te leggen. Het gaat bij mij ook om een klein bedrag, maar is een beetje principekwestie. Plus ik moet KoM nog mailen om mede te delen dat ik niet meedoe aan de vorderingsprocedure, daar is toch geen klap te halen met die 6,5 miljoen die de banken eerst willen zien.
Schip ahoy!
pi_165986635
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 09:51 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Heb je nog reactie gekregen? Ik zit te twijfelen om de boel ook te proberen bij hen neer te leggen. Het gaat bij mij ook om een klein bedrag, maar is een beetje principekwestie. Plus ik moet KoM nog mailen om mede te delen dat ik niet meedoe aan de vorderingsprocedure, daar is toch geen klap te halen met die 6,5 miljoen die de banken eerst willen zien.
Nee nog geen reactie ontvangen van KOM. Ga maar eens bellen van de week als ik tijd heb. De vorderingsprocedure ga ik ook niet aan meedoen. Valt nu toch niks te halen idd... Zou het zeker bij hen neerleggen. Hoe meer mensen dit doen hoe beter denk ik!
Bij KOM doe ik zowiezo niks meer... Moeten maar eens bij IVM gaan kijken
pi_165988909
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 12:39 schreef flexion het volgende:

[..]

Nee nog geen reactie ontvangen van KOM. Ga maar eens bellen van de week als ik tijd heb. De vorderingsprocedure ga ik ook niet aan meedoen. Valt nu toch niks te halen idd... Zou het zeker bij hen neerleggen. Hoe meer mensen dit doen hoe beter denk ik!
Bij KOM doe ik zowiezo niks meer... Moeten maar eens bij IVM gaan kijken
Is dit dat project waarbij het onderpand nog ¤ 4.600,- opbracht? Dan zul je niet zo gauw meer krijgen dan een evenredig deel daar van. Ik zou aanbieden om het voor dat bedrag er bij te laten zitten. Dan is KoM van het gezeik af en krijg jij nog een paar euro terug.
pi_165991052
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 14:20 schreef Benger het volgende:

[..]

Is dit dat project waarbij het onderpand nog ¤ 4.600,- opbracht? Dan zul je niet zo gauw meer krijgen dan een evenredig deel daar van. Ik zou aanbieden om het voor dat bedrag er bij te laten zitten. Dan is KoM van het gezeik af en krijg jij nog een paar euro terug.
Nee. Gaat over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. KOM had bij zekerheden vermeld dat het te financieren object verpand zou worden aan KOM (dus de investeerders). Nu ze failliet zijn blijkt dat dit toch niet door KOM gedaan is, althans, niet rechtsgeldig...
pi_165991711
Fiscalert okt 2016 rubriek op de deurmat Kape Breukelaar beoordeelt
voor de goede orde f= ongelezen weggooien, ff=gelezen weggooien, fff=alleen als het u past, ffff= overwegen waard, fffff=aanrader

onderstaand kreeg twee ff jes

vAN wtE Van der Vorm Vastgoed
5% obligaties Zorg en Welziin
De Schans
Een lezer wijst mij op een aanbieding op het crowdfundingplatform
Crowdestate.nl. Het gaat om obligaties met een minimuminleg van
¤ 500. een rendement van 5,0% per jaar en drie jaar looptiid' Met het
geld (in totaal ¤ 800'000) wordt een belegging in het voormalige poÍtiie.
bureau van Lelystad gefinancierd. In het pand zitten twee zorginstellingen
en een kinderopvang die tezamen 96,8% bezettingsgraad
opleveien. Eigenaar is Van der Vorm Vastgoed en die bezit volgens
de informatie 1.650 woningen, 11 kantoren, 11 winkelcentra en 9
ontwikkelingsproiecten. lk lees dat het balanstotaal bijna ¤ 600 miljoen
is bij een eigen vermogen van afgerond¤ 300 miljoen' Als ik de
]aarretening opvraag bij de KvK zie ik een balanstotaal van ¤ 557
miljoen en een eigen vermogen van ¤ 268 miljoen' Ook staat een
post liquide middelen van ¤ 21 miljoen op de balans' Die cijfers zijn
van belang, want Van der Vorm Vastgoed geeft een concerngarantle
voor uw obligaties. Die kennen een bijzondere voorwaarde: na een
jaar mag u de obligaties omzetten in aandelen in de vennootschap
die het vastgoed bezit.DieaandelenwordendoorVanderVormVastgoed
na drie jaar weer ingekocht, als u dat wilt,.tegen het bedrag
van uw inleg. De naam van de BV waar u uw geld in steekt kan ik
niet vinden. Vreemd. crowdestate.nl heeft een eigen scorelijst om
een aanbieding snel te beoordelen en deze aanbieding scoort hoog'
lk mis echter een paar cruciale punten, biivoorbeeld de resterende
looptijd van de huurcontracten en de vraag of de huur marktconform
is. lk mis ook een balans van de vennootschap waar u het geld aan
leent. De taxatie dateert van bijna twee jaar geleden en de vraag
is hoe toen de verhuursituatie was. En dan is er nog de hamvraag:
waarom leent een investeringsgroep met ¤ 21 milioen (l) op de bank
een flutbedrag van acht ton tegen maar liefst 5% rente van partlculiere
beleggers? Het antwoord daarop kan ik nergens terugvinden'
Plus: een vóormalig politiebureau in Lelystad heeft - naar mijn bescheiden
mening - weinig aantrekkelijks als belegging Mij overtuigen ze in elk geval niet
pi_165993269
Van der Vorm Vastgoed, ik heb mijn twijfels ook, wat zit hier achter !?
Ik vind het vreemd dat een van de 3 huurders Buurtzorg Nederland het hoofdkantoor in Almelo heeft
Tel nr: 0900-6906906 Email: info@buurtzorgnederland.com
Bezoekadres: Pastoor Ossestraat 61 7609 RX Almelo Postadres: Postbus 69
7600 AB Almelo Fax: 0546-660066

In Lelystad zitten drie kleine bijkantoren ?!
adresgegevens zeer miniem ?!
http://www.buurtzorgnederland.com/contact/
1e Buurtzorg Lelystad West Verpleging en verzorging thuis Tel. 06 - 2056 5539 lelystadwest@buurtzorgnederland.com
2e Buurtzorg Lelystad Oost Buurtzorg Lelystad Oost Verpleging en verzorging thuis
Tel. 06 - 1027 4825 lelystadoost@buurtzorgnederland.com

3e Buurtzorg Lelystad West Buurtzorg Lelystad Verpleging en verzorging thuisTel. 06 - 20923529 lelystad@buurtzorgnederland.comhttp://www.lelystad.buurtzorg.net/

[ Bericht 6% gewijzigd door Appeltje58 op 16-10-2016 21:51:26 ]
  zondag 16 oktober 2016 @ 20:30:22 #65
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_165998130
hier in 2016 geen default gehad gelukkig. De defaults van 2015 betaal ik zelf. Dwz: de maandbedragjes die ik normaal van de ondernemer had moeten krijgen, betaal ik aan mezelf om te herinvesteren. Ik merk daar niets van en beschouw het als leergeld. Zodra het project normaal gesproken klaar zou zijn, kan ik ook stoppen met mezelf te betalen "uit eigen zak". Als er toch nog geld van de ondernemer komt, is dat bonus. Zijn er anderen die ook zo te werk gaan?
pi_166000017
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 20:30 schreef dubbeltjez het volgende:
hier in 2016 geen default gehad gelukkig. De defaults van 2015 betaal ik zelf. Dwz: de maandbedragjes die ik normaal van de ondernemer had moeten krijgen, betaal ik aan mezelf om te herinvesteren. Ik merk daar niets van en beschouw het als leergeld. Zodra het project normaal gesproken klaar zou zijn, kan ik ook stoppen met mezelf te betalen "uit eigen zak". Als er toch nog geld van de ondernemer komt, is dat bonus. Zijn er anderen die ook zo te werk gaan?
Nee ik vind dat je jezelf voor de gek houdt. Het geld dat je aan jezelf betaald had je natuurlijk extra kunnen investeren. Dat je het als leergeld beschouwd vind ik wel goed.
pi_166003555
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:16 schreef AQuila360 het volgende:
Holy smokes ik keek net eens een keer naar die lijst met problemen maar dan schrik je wel...
Tussen 2012 en 2014 aan 40 projecten GvE meegedaan, 4 met (grote) problemen (ratings, 2,3,4 en 5s). Als ik de verliezen (rente+ aflos.) van de totale rente inkomsten aftrek (over alle looptijden en projecten), blijft tot nu toe 2/3 over. Dan mag er tot ergens in 2019 niks meer mis gaan.
Kortom, het is misschien meer dan op een spaarrekening, maar of dat zo blijft, moet nog blijken.
pi_166003696
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 22:56 schreef Frits77 het volgende:

[..]

Tussen 2012 en 2014 aan 40 projecten GvE meegedaan, 4 met (grote) problemen (ratings, 2,3,4 en 5s). Als ik de verliezen (rente+ aflos.) van de totale rente inkomsten aftrek (over alle looptijden en projecten), blijft tot nu toe 2/3 over. Dan mag er tot ergens in 2019 niks meer mis gaan.
Kortom, het is misschien meer dan op een spaarrekening, maar of dat zo blijft, moet nog blijken.
Tsss, wat zeggen die ratings dan nog zou je zeggen.

Wat mij ook is tegengevallen, dat sommige projecten al zo vroeg in de problemen komen. Ik verwachtte problemen daargaans (gemiddeld) zo rond de helft van de looptijd. Dit zegt veel over hoe de projecten gescreend worden en dat kansloze gevallen er blijkbaar toch tussendoor glippen.
Pecunia non olet
pi_166006945
quote:
12s.gif Op zondag 16 oktober 2016 16:09 schreef peterc het volgende:
Fiscalert okt 2016 rubriek op de deurmat Kape Breukelaar beoordeelt
voor de goede orde f= ongelezen weggooien, ff=gelezen weggooien, fff=alleen als het u past, ffff= overwegen waard, fffff=aanrader

onderstaand kreeg twee ff jes

vAN wtE Van der Vorm Vastgoed
5% obligaties Zorg en Welziin
De Schans
Een lezer wijst mij op een aanbieding op het crowdfundingplatform
Crowdestate.nl. Het gaat om obligaties met een minimuminleg van
¤ 500. een rendement van 5,0% per jaar en drie jaar looptiid' Met het
geld (in totaal ¤ 800'000) wordt een belegging in het voormalige poÍtiie.
bureau van Lelystad gefinancierd. In het pand zitten twee zorginstellingen
en een kinderopvang die tezamen 96,8% bezettingsgraad
opleveien. Eigenaar is Van der Vorm Vastgoed en die bezit volgens
de informatie 1.650 woningen, 11 kantoren, 11 winkelcentra en 9
ontwikkelingsproiecten. lk lees dat het balanstotaal bijna ¤ 600 miljoen
is bij een eigen vermogen van afgerond¤ 300 miljoen' Als ik de
]aarretening opvraag bij de KvK zie ik een balanstotaal van ¤ 557
miljoen en een eigen vermogen van ¤ 268 miljoen' Ook staat een
post liquide middelen van ¤ 21 miljoen op de balans' Die cijfers zijn
van belang, want Van der Vorm Vastgoed geeft een concerngarantle
voor uw obligaties. Die kennen een bijzondere voorwaarde: na een
jaar mag u de obligaties omzetten in aandelen in de vennootschap
die het vastgoed bezit.DieaandelenwordendoorVanderVormVastgoed
na drie jaar weer ingekocht, als u dat wilt,.tegen het bedrag
van uw inleg. De naam van de BV waar u uw geld in steekt kan ik
niet vinden. Vreemd. crowdestate.nl heeft een eigen scorelijst om
een aanbieding snel te beoordelen en deze aanbieding scoort hoog'
lk mis echter een paar cruciale punten, biivoorbeeld de resterende
looptijd van de huurcontracten en de vraag of de huur marktconform
is. lk mis ook een balans van de vennootschap waar u het geld aan
leent. De taxatie dateert van bijna twee jaar geleden en de vraag
is hoe toen de verhuursituatie was. En dan is er nog de hamvraag:
waarom leent een investeringsgroep met ¤ 21 milioen (l) op de bank
een flutbedrag van acht ton tegen maar liefst 5% rente van partlculiere
beleggers? Het antwoord daarop kan ik nergens terugvinden'
Plus: een vóormalig politiebureau in Lelystad heeft - naar mijn bescheiden
mening - weinig aantrekkelijks als belegging Mij overtuigen ze in elk geval niet
je hebt wel een eerste hypotheek, voor iets van de helft van de geschatte waarde.
Volgens mij heeft de reden van het grote concern zoiets te doen iets te maken met die conversie na 1 jaar.Maar ik ben geen fiscaal expert
pi_166007819
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 09:32 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

je hebt wel een eerste hypotheek, voor iets van de helft van de geschatte waarde.
Volgens mij heeft de reden van het grote concern zoiets te doen iets te maken met die conversie na 1 jaar.Maar ik ben geen fiscaal expert
De reden dat de conversie na een jaar is, is omdat Crowdestate geen aandelen mag aanbieden, maar wel een ontheffing heeft voor het aanbieden van een lening, ook als die converteerbaar is. Ik ben het met de kritiek eens dat er echter zo veel onduidelijk is, dat je feitelijk in zou stappen op basis van het vertrouwen dat Crowdestate alles goed geregeld zal hebben voor de investeerder, zonder dat ze daar enige duidelijkheid over geven. Met dat vertrouwen ben ik ook bij KoM in leningen ingestapt en daar ben ik toch wel wat voorzichtiger van geworden.

Edit: Nog een aanvulling ter verdediging van Crowdestate: ze mogen van de AFM mogelijk ook niet veel duidelijkheid scheppen over de conversie.

[ Bericht 6% gewijzigd door Benger op 17-10-2016 10:47:03 ]
pi_166008612
Ze nemen in ieder geval de tijd. Project zit al een maand vol en er is nog geen betalingsverzoek. Deze werd 3e/4e week van september al aangekondigd. Misschien kan je freekerrrrt zijn zienswijze vragen. Hij heeft een account op fok.
  maandag 17 oktober 2016 @ 13:17:54 #72
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_166010661
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:14 schreef Appeltje58 het volgende:
Van der Vorm Vastgoed, ik heb mijn twijfels ook, wat zit hier achter !?
Ik vind het vreemd dat een van de 3 huurders Buurtzorg Nederland het hoofdkantoor in Almelo heeft
Tel nr: 0900-6906906 Email: info@buurtzorgnederland.com
Bezoekadres: Pastoor Ossestraat 61 7609 RX Almelo Postadres: Postbus 69
7600 AB Almelo Fax: 0546-660066

In Lelystad zitten drie kleine bijkantoren ?!
adresgegevens zeer miniem ?!
http://www.buurtzorgnederland.com/contact/
1e Buurtzorg Lelystad West Verpleging en verzorging thuis Tel. 06 - 2056 5539 lelystadwest@buurtzorgnederland.com
2e Buurtzorg Lelystad Oost Buurtzorg Lelystad Oost Verpleging en verzorging thuis
Tel. 06 - 1027 4825 lelystadoost@buurtzorgnederland.com

3e Buurtzorg Lelystad West Buurtzorg Lelystad Verpleging en verzorging thuisTel. 06 - 20923529 lelystad@buurtzorgnederland.comhttp://www.lelystad.buurtzorg.net/
Dat heeft met de constructie van Buurtzorg te maken. Elk wijkteam draait helemaal zelfstandig en is zelfsturend. Dat maakt dat je aan een klein kantoortje genoeg hebt.
pi_166010703
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 12:38 schreef Benger het volgende:
Ik vind het moeilijk om hier voor een oplossing te geven.
Ik vind dat platformen in staat moeten zijn om stapelfinancieringen aan te bieden. Blijkbaar is er een markt voor zowel bij geldnemers als crowdfunders.
Je kunt als crowdfundplatform wel zekerheden gaan eisen, maar vaak is dat onzinnig en schept het een misleidende schijnzekerheid. Wat moet je met een omschrijving: zekerheid met materiële waarde? Hoeveel is dat dan? Tja, de geldnemer zegt wel dat het veel is. Maar de crowdfundplatfomen hebben geen specialisten in dienst om die waarde te bepalen. Banken hebben die wel.
Ik vind dat soort vage zekerheden eigenlijk zelden een motivatie om wel in een project te stappen. De cashflow moet voldoende zijn, het bedrijf moet winstgevend zijn en met een businessmodel waar ik in geloof.
Platformen zouden mijn inziens veel explicieter moeten aangeven: materiële waarde, maar de hoogte hiervan kunnen wij niet inschatten. Of de waarde bedraagt volgens de ondernemer ... Door in het midden te laten waar de informatie vandaan komt wordt de investeerder misleidt, want die neemt dat gewoon direct voor waar aan. Ook bij andere informatie zou veel beter kunnen worden aangegeven waar die informatie vandaan komt en welke informatie door het platform is gecontroleerd.
Ik ben het deels met je eens.
Maar ik blijf erbij dat op dit moment bij stapelfinanciering de platformen in veel gevallen zich laten ge/mis bruiken door de afdeling bijzonder beheer van banken en daardoor hun klanten/investeerders opzadelen met leningen zonder enige zekerheid zonder dat de klanten/investeerders van de platformen dat in de gaten hebben.

Dit is geen goede zaak!
Natuurlijk is de ondernemer wel blij die krijgt zijn laatste strohalmkrediet welke hij van de bank niet had gekregen. De Banken lachen zich ook een bult want naast dat ze op een gemakkelijke wijze van hun moeilijke dossiers afkomen, spelen ze naar de toekomst toe hun nieuwe concurrenten (de platformen) de ellende in hun maag zonder zekerheden. De platformen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, de meeste provisie op leningen zit in het begin van het traject, dus die zeggen niet snel nee tegen een lening die er op het oog aardig uit ziet, en die met toestemming van de bank gegeven wordt zoals we vaak lezen………….. :)
De ellende zal op termijn naar buiten komen en leiden tot hoge default afboekingen bij platformen en teleurgestelde klanten en investeerders die het kind van de rekening zijn. Ik zie de eerste tekenen al in mijn default lijstje die mijn stelling onderschrijven.

Naar mijn idee moeten platformen zich niet lenen om als afval putje van de banken te dienen bij de huidige praktijk van stapelfinancieringen.

Samen financieren kan maar dan ook links om of rechts om delen in de zekerheden.
pi_166011964
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 oktober 2016 10:06 schreef iw84t het volgende:

[..]

Tja, ik kan de banken uit bedrijfseconomisch oogpunt geen ongelijk geven. Zolang er genoeg crowdfunders zijn die daar geen moeite mee hebben dan zou een bank wel gek zijn om hier geen gebruik van te maken. Het is aan de crowdfunders om te beslissen of hij/zij meedoet.
Het enige waar ik wat bang voor ben, is dat de banken wat makkelijker de stekker eruit kunnen gaan trekken.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_166012316
Ben zelf geen crowdfunder, omdat je, in ieder geval een tijd geleden, alleen bij de Nederlandse platforms kon deelnemen als jij ook in Nederland woont. Toch volg ik het onderwerp onder meer hier op de site met interesse.

Bij de discussie KOM zijn er enkele dingen die mij het overdenken waard lijken, zonder alle zaken tot in detail te kennen, dus ik zeg niet dat is alles klopt, maar het is in ieder geval het overdenken waard.

Wat betreft het slecht/niet regelen van de zekerheden. De uitsluiting en beperking van de aansprakelijk in de algemene voorwaarden van KOM zien er vooral op dat KOM niet aansprakelijk zijn als degene die het geld heeft geleend ophoudt te betalen. Hier is KOM echter niet aansprakelijk, omdat degene die het geld heeft geleend is opgehouden te betalen. KOM is aansprakelijk, omdat KOM de beloofde zekerheden onvoldoende heeft geregeld.

Voor zover de beperking/uitsluiting van de aansprakelijkheid voldoende is geregeld in de algemene voorwaarden, is de vraag hoe zicht dit verhoudt tot art. 6:237 sub f BW:
quote:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

[...]

dat de gebruiker of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding;

Dan kan er, op verschillende gronden, ook nog sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk. Een handelspraktijk is namelijk:
quote:
iedere handeling, omissie, gedraging, voorstelling van zaken of commerciële communicatie, met inbegrip van reclame en marketing, van een handelaar, die rechtstreeks verband houdt met de verkoopbevordering, verkoop of levering van een product aan consumenten.
Een product kan ook een dienst zijn, zoals de bemiddeling tussen geldverstrekker en lener, zoals bij KOM:
quote:
In deze afdeling wordt verstaan onder product, een goed of een dienst.
Wat is dan, onder meer, een oneerlijke handelspraktijk:
quote:
Een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt in strijd met de vereisten van professionele toewijding
De zekerheden niet goed regelen zou wel eens in strijd met een professionele toewijding kunnen zijn.

Ook het volgende is een oneerlijke handelspraktijk:
quote:
Een handelspraktijk is in het bijzonder oneerlijk indien een handelaar: een misleidende handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193c tot en met 193g
quote:
Artikel 193c

Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van: de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
Wat ik lees heeft KOM bij bepaalde projecten onjuiste cijfers gepubliceerd.

Tot slot het verdienmodel van KOM.

Wat ik zo lees, is KOM een tussenpersoon, waardoor er sprake is van lastgeving:
quote:
Lastgeving is de overeenkomst van opdracht waarbij de ene partij, de lasthebber, zich jegens de andere partij, de lastgever, verbindt voor rekening van de lastgever een of meer rechtshandelingen te verrichten.
Bij lastgeving geldt:
quote:
Een lasthebber mag slechts tevens als lasthebber van de wederpartij optreden, indien de inhoud van de rechtshandeling zo nauwkeurig vaststaat dat strijd tussen de belangen van beide lastgevers is uitgesloten.

[...]

Indien de lastgever een persoon is als bedoeld in artikel 408 lid 3, is voor de geoorloofdheid van een rechtshandeling waarbij de lasthebber ook als lasthebber van de wederpartij optreedt, zijn schriftelijke toestemming vereist.

[...]

Indien de lastgever een persoon is als bedoeld in artikel 408 lid 3 (natuurlijk persoon), is voor de geoorloofdheid van een rechtshandeling waarbij de lasthebber ook als lasthebber van de wederpartij optreedt, zijn schriftelijke toestemming vereist.

[...]

Een lasthebber heeft geen recht op loon jegens een lastgever ten opzichte van wie hij in strijd met het in de vorige leden bepaalde handelt, onverminderd zijn gehoudenheid tot vergoeding van de dientengevolge door die lastgever geleden schade. Van deze bepaling kan niet ten nadele van een lastgever worden afgeweken.
Wat ik lees op de website heeft KOM twee lastgever:
quote:
Zowel voor ondernemers als voor investeerders zijn de kosten laag. Als ondernemer betaalt u eenmalig een bedrag van ¤ 395,- exclusief btw om uw financieringsaanvraag te toetsen. En ¤ 350,- exclusief BTW om uw project te publiceren. Verder betaalt u 4% succesfee over het doelbedrag, als het streefkapitaal is bereikt. Als investeerder betaalt u 0,9% van uw investering inclusief btw.
Zoals gezegd ben ik hier niet op detail ingedoken en ken ik de overeenkomsten niet. Dus zonder de garantie dat alles klopt, is dit zeker iets dat het overdenken waard is.
  maandag 17 oktober 2016 @ 14:30:01 #76
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_166012336
Het was juist mooi dat er mensen naar een willekeurig crowdfunding platform gingen zonder naar de bank te gaan. Toen kregen we relatief betere zekerheden. Nu bedrijven weer naar de bank gaan snoept de bank alles op en de grootste risico levert de crowd.

Als ik bijvoorbeeld dit project pak:
https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=15305

quote:
Waarom vraagt u de lening aan via Geldvoorelkaar.nl?
Het lijkt ons een interessante nieuwe manier van financiering, waarbij de renteopbrengst bij de medemens komt en niet bij de bank.
Hoe moet ik dat dan lezen? Is er eerst naar de bank gegaan en daarna naar de crowd? Is er omdat ze niet bij de bank willen gelijk naar de crowd gegaan? Voor mij is dit altijd een punt. Ga je eerst naar de bank en zegt die nee en dan naar de crowd is het werk al gedaan door de bank. Ga je direct naar de crowd dan wordt het interessant.
pi_166012691
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 14:29 schreef maan_man het volgende:
Ben zelf geen crowdfunder, omdat je, in ieder geval een tijd geleden, alleen bij de Nederlandse platforms kon deelnemen als jij ook in Nederland woont. Toch volg ik het onderwerp onder meer hier op de site met interesse.

Bij de discussie KOM zijn er enkele dingen die mij het overdenken waard lijken, zonder alle zaken tot in detail te kennen, dus ik zeg niet dat is alles klopt, maar het is in ieder geval het overdenken waard.

Wat betreft het slecht/niet regelen van de zekerheden. De uitsluiting en beperking van de aansprakelijk in de algemene voorwaarden van KOM zien er vooral op dat KOM niet aansprakelijk zijn als degene die het geld heeft geleend ophoudt te betalen. Hier is KOM echter niet aansprakelijk, omdat degene die het geld heeft geleend is opgehouden te betalen. KOM is aansprakelijk, omdat KOM de beloofde zekerheden onvoldoende heeft geregeld.

Voor zover de beperking/uitsluiting van de aansprakelijkheid voldoende is geregeld in de algemene voorwaarden, is de vraag hoe zicht dit verhoudt tot art. 6:237 sub f BW:

[..]

Dan kan er, op verschillende gronden, ook nog sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk. Een handelspraktijk is namelijk:

[..]

Een product kan ook een dienst zijn, zoals de bemiddeling tussen geldverstrekker en lener, zoals bij KOM:

[..]

Wat is dan, onder meer, een oneerlijke handelspraktijk:

[..]

De zekerheden niet goed regelen zou wel eens in strijd met een professionele toewijding kunnen zijn.

Ook het volgende is een oneerlijke handelspraktijk:

[..]

[..]

Wat ik lees heeft KOM bij bepaalde projecten onjuiste cijfers gepubliceerd.

Tot slot het verdienmodel van KOM.

Wat ik zo lees, is KOM een tussenpersoon, waardoor er sprake is van lastgeving:

[..]

Bij lastgeving geldt:

[..]

Wat ik lees op de website heeft KOM twee lastgever:

[..]

Zoals gezegd ben ik hier niet op detail ingedoken en ken ik de overeenkomsten niet. Dus zonder de garantie dat alles klopt, is dit zeker iets dat het overdenken waard is.
Wat een mooie uitgebreide analyse! Zelfs als je niet in detail bent getreden vind ik het al een heel mooi verhaal. Ik heb zelf geen problemen met KOM, maar als ik die eenmaal wel ga krijgen, ga ik denk ik toch maar eens bij mijn rechtsbijstand verzekering informeren... Kan nog best wel eens interessant zijn...
pi_166013754
De juridische messen worden her en der alvast geslepen.....
pi_166014956
KoM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heeft vandaag weer twee termijnen voldaan en is op dit moment weer bij met betalen. Ik hoop dat dit zo blijft.
pi_166015671
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 14:29 schreef maan_man het volgende:
[...]
Dank voor de uitgebreide toelichting.

Dat een handelspraktijk misleidend was als er feitelijk onjuiste informatie wordt verstrekt wist ik niet. Dat betekent dus dat als KoM onjuistheden presenteert, KoM aansprakelijk is, ook al is die informatie afkomstig van de geldnemer. Het feit dat KoM geen disclaimer erbij zet (deze informatie is van de geldnemer afkomstig, wij hebben dit niet gecontroleerd) is dus eigenlijk wel prima voor de investeerders: dan zit KoM dus fout.
pi_166015725
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2016 16:31 schreef Horsemen het volgende:
KoM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heeft vandaag weer twee termijnen voldaan en is op dit moment weer bij met betalen. Ik hoop dat dit zo blijft.
Ik heb hem weer op groen gezet in mijn lijstje. Het is wel vanaf de start een knipperlicht. :) Afijn als er uiteindelijk maar betaald wordt.
pi_166015925
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 16:56 schreef Benger het volgende:

[..]

Dank voor de uitgebreide toelichting.

Dat een handelspraktijk misleidend was als er feitelijk onjuiste informatie wordt verstrekt wist ik niet. Dat betekent dus dat als KoM onjuistheden presenteert, KoM aansprakelijk is, ook al is die informatie afkomstig van de geldnemer. Het feit dat KoM geen disclaimer erbij zet (deze informatie is van de geldnemer afkomstig, wij hebben dit niet gecontroleerd) is dus eigenlijk wel prima voor de investeerders: dan zit KoM dus fout.
Zoals gezegd, ik het niet helemaal tot de bodem uitgezocht. Simpelweg door een gebrek aan tijd op het moment dat ik de post schreef. Maar volgens de wet is een handelaar:
quote:
handelaar: natuurlijk persoon of rechtspersoon die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf of degene die ten behoeve van hem handelt
In mijn ogen zou KOM sowieso onder het laatste gedeelte moeten vallen, of degene die ten behoeve van hem handelt. Maar eigenlijk zou ik nog eens in de rechtspraak en wetsgeschiedenis moeten duiken voor wat meer zekerheid. Nu zijn het nog gedachtekronkels die verder uitgewerkt moeten worden.
pi_166016009
Verse @FNC:
Certificering Elektrotechniek
¤ 50.000Kredietbedrag
3 jaarTermijn
¤ 1.696,03Maandbedrag
13.47 %Nominale rente
D Risicoklasse

Negatief EV, de firmanten onttrekken forse bedragen (waaronder waarschijnlijk inkomstenbelasting).
In de cijfers van 2016/9 opeens een financieel resultaat van 21.800 zonder verklaring.
Ja, daar kan ik dan niets mee, anders had ik het gokje wellicht nog gewaagd.
pi_166016615
En nog een bij FNC:
Verbouwing Eetcafé Rosmalen
¤ 100.000 Kredietbedrag
3 jaar Termijn
¤ 3.181,83 Maandbedrag
9.04 %Nominale rente
B Risicoklasse
pi_166016713
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 16:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb hem weer op groen gezet in mijn lijstje. Het is wel vanaf de start een knipperlicht. :) Afijn als er uiteindelijk maar betaald wordt.
Het volgende "knipperlicht" kan je toevoegen:

KoM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bomen verhuur
Looptijd 60 mnd. waarvan voldaan 19. Het was een C+
Status: incassobureau
pi_166016886
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 17:08 schreef marathon2000 het volgende:
Verse @FNC:
Certificering Elektrotechniek
¤ 50.000Kredietbedrag
3 jaarTermijn
¤ 1.696,03Maandbedrag
13.47 %Nominale rente
D Risicoklasse

Negatief EV, de firmanten onttrekken forse bedragen (waaronder waarschijnlijk inkomstenbelasting).
In de cijfers van 2016/9 opeens een financieel resultaat van 21.800 zonder verklaring.
Ja, daar kan ik dan niets mee, anders had ik het gokje wellicht nog gewaagd.
Dat er forse bedragen worden onttrokken komt waarschijnlijk omdat er drie firmanten zijn die hier van moeten leven. Veel IB betaal je niet als je 3x zelfstandigenaftrek hebt. Het is een winstgevend bedrijf. 3 firmanten betekent 3x HA. Met deze rente waag ik wel een gokje voor een klein bedrag.
  maandag 17 oktober 2016 @ 17:53:18 #87
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_166016968
quote:
14s.gif Op maandag 17 oktober 2016 17:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het volgende "knipperlicht" kan je toevoegen:

KoM
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bomen verhuur
Looptijd 60 mnd. waarvan voldaan 19. Het was een C+
Status: incassobureau
Jammer hoor, ik vond het een leuk project. Uiteraard wel met veel risico. De beste man kreeg niet voor niets extra tijd om vol te raken. En nu lijkt hij het toch niet gered te hebben. :'(
pi_166016972
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 17:47 schreef Benger het volgende:

[..]

Dat er forse bedragen worden onttrokken komt waarschijnlijk omdat er drie firmanten zijn die hier van moeten leven. Veel IB betaal je niet als je 3x zelfstandigenaftrek hebt. Het is een winstgevend bedrijf. 3 firmanten betekent 3x HA. Met deze rente waag ik wel een gokje voor een klein bedrag.
De omzet loopt year to date 2016 ook bijna 100k achter bij 2015. 2014 is niet zo goed te vergelijken toen had men nog geen personeel. De vraag is dus hoe vast zit het personeel in de stoel zo te zien hebben ze te weinig omzet voor de huidige bezetting.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 17-10-2016 18:14:09 ]
pi_166017198
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 17:32 schreef marathon2000 het volgende:
En nog een bij FNC:
Verbouwing Eetcafé Rosmalen
¤ 100.000 Kredietbedrag
3 jaar Termijn
¤ 3.181,83 Maandbedrag
9.04 %Nominale rente
B Risicoklasse
Die Likkepot lijkt me een gezond bedrijf met hoegenaamd geen schulden en stabiele omzet. Denk erover daar wel wat in te steken. Wat is jullie mening?
Op iens komt hij niet voor, op tripadviser heeft het bedrijf gemiddeld tot goede recensies voor wat het waard is.
pi_166017430
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 18:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Die Likkepot lijkt me een gezond bedrijf met hoegenaamd geen schulden en stabiele omzet. Denk erover daar wel wat in te steken. Wat is jullie mening?
Op iens komt hij niet voor, op tripadviser heeft het bedrijf gemiddeld tot goede recensies voor wat het waard is.
Ja, ik vond hem er ook goed uit zien. Ik twijfel, doe liever geen horeca en heb liever hogere rentes op FC.
pi_166019772
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 18:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Die Likkepot lijkt me een gezond bedrijf met hoegenaamd geen schulden en stabiele omzet. Denk erover daar wel wat in te steken. Wat is jullie mening?
Op iens komt hij niet voor, op tripadviser heeft het bedrijf gemiddeld tot goede recensies voor wat het waard is.
Het ziet er inderdaad prima uit. Hoge winst en daarvan is in 2015 een deel gebruikt om het kapitaal te versterken. Vraag me alleen af hoe die vlottende activa zijn samengesteld. Vind het erg veel voor horeca, waar doorgaans contant wordt afgerekend. Zit daar een vordering tussen op eigenaren/firmanten?
Pecunia non olet
pi_166019930
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 12:39 schreef flexion het volgende:

[..]

Nee nog geen reactie ontvangen van KOM. Ga maar eens bellen van de week als ik tijd heb. De vorderingsprocedure ga ik ook niet aan meedoen. Valt nu toch niks te halen idd... Zou het zeker bij hen neerleggen. Hoe meer mensen dit doen hoe beter denk ik!
Bij KOM doe ik zowiezo niks meer... Moeten maar eens bij IVM gaan kijken
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 12:39 schreef flexion het volgende:

[..]

Nee nog geen reactie ontvangen van KOM. Ga maar eens bellen van de week als ik tijd heb. De vorderingsprocedure ga ik ook niet aan meedoen. Valt nu toch niks te halen idd... Zou het zeker bij hen neerleggen. Hoe meer mensen dit doen hoe beter denk ik!
Bij KOM doe ik zowiezo niks meer... Moeten maar eens bij IVM gaan kijken
IK ben het niet met je eens.
Wellicht niets te halen bij Bussmann verhuur. We hebben ook een getekende verklaring van de Holding van Bussmann en die werkt gewoon door. Dus daar kunnen we wel terecht.
Zolang die niet failliet is zou ik door gaan.
pi_166020085
KOM project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heeft vandaag 2 termijnen betaald en dus weer bij
pi_166022343
quote:
12s.gif Op zondag 16 oktober 2016 16:09 schreef peterc het volgende:
Fiscalert okt 2016 rubriek op de deurmat Kape Breukelaar beoordeelt
voor de goede orde f= ongelezen weggooien, ff=gelezen weggooien, fff=alleen als het u past, ffff= overwegen waard, fffff=aanrader

onderstaand kreeg twee ff jes

vAN wtE Van der Vorm Vastgoed
5% obligaties Zorg en Welziin
De Schans
Een lezer wijst mij op een aanbieding op het crowdfundingplatform
Crowdestate.nl. Het gaat om obligaties met een minimuminleg van
¤ 500. een rendement van 5,0% per jaar en drie jaar looptiid' Met het
geld (in totaal ¤ 800'000) wordt een belegging in het voormalige poÍtiie.
bureau van Lelystad gefinancierd. In het pand zitten twee zorginstellingen
en een kinderopvang die tezamen 96,8% bezettingsgraad
opleveien. Eigenaar is Van der Vorm Vastgoed en die bezit volgens
de informatie 1.650 woningen, 11 kantoren, 11 winkelcentra en 9
ontwikkelingsproiecten. lk lees dat het balanstotaal bijna ¤ 600 miljoen
is bij een eigen vermogen van afgerond¤ 300 miljoen' Als ik de
]aarretening opvraag bij de KvK zie ik een balanstotaal van ¤ 557
miljoen en een eigen vermogen van ¤ 268 miljoen' Ook staat een
post liquide middelen van ¤ 21 miljoen op de balans' Die cijfers zijn
van belang, want Van der Vorm Vastgoed geeft een concerngarantle
voor uw obligaties. Die kennen een bijzondere voorwaarde: na een
jaar mag u de obligaties omzetten in aandelen in de vennootschap
die het vastgoed bezit.DieaandelenwordendoorVanderVormVastgoed
na drie jaar weer ingekocht, als u dat wilt,.tegen het bedrag
van uw inleg. De naam van de BV waar u uw geld in steekt kan ik
niet vinden. Vreemd. crowdestate.nl heeft een eigen scorelijst om
een aanbieding snel te beoordelen en deze aanbieding scoort hoog'
lk mis echter een paar cruciale punten, biivoorbeeld de resterende
looptijd van de huurcontracten en de vraag of de huur marktconform
is. lk mis ook een balans van de vennootschap waar u het geld aan
leent. De taxatie dateert van bijna twee jaar geleden en de vraag
is hoe toen de verhuursituatie was. En dan is er nog de hamvraag:
waarom leent een investeringsgroep met ¤ 21 milioen (l) op de bank
een flutbedrag van acht ton tegen maar liefst 5% rente van partlculiere
beleggers? Het antwoord daarop kan ik nergens terugvinden'
Plus: een vóormalig politiebureau in Lelystad heeft - naar mijn bescheiden
mening - weinig aantrekkelijks als belegging Mij overtuigen ze in elk geval niet
Ik kan de naam van die objectvennootschap ook niet terugvinden in de KvK. Heb ik een vraag over gesteld maar misschien kan men die vraag hier ook beantwoorden.

De expiratiedata van de huurcontracten staan wel degelijk in het investeringsmemorandum. Die vallen ongeveer samen met de 3 jaar looptijd. Tevens is er tussentijds een huurgarantie.

De rest vind ik ook wel wat vreemd. Waarom al dit gedoe (toch?) als je zelf 21 miljoen aan liquide middelen hebt staan.
Pecunia non olet
pi_166022638
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 11:23 schreef djh77 het volgende:
Ze nemen in ieder geval de tijd. Project zit al een maand vol en er is nog geen betalingsverzoek. Deze werd 3e/4e week van september al aangekondigd. Misschien kan je freekerrrrt zijn zienswijze vragen. Hij heeft een account op fok.
Net vandaag een mailtje ontvangen met de vraag de inleg over te maken.
pi_166030488
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:09 schreef bambricks het volgende:

[..]

[..]

IK ben het niet met je eens.
Wellicht niets te halen bij Bussmann verhuur. We hebben ook een getekende verklaring van de Holding van Bussmann en die werkt gewoon door. Dus daar kunnen we wel terecht.
Zolang die niet failliet is zou ik door gaan.
Ik gok zomaar dat de banken ook wel aan die holdings gaan rammelen.

Net even een mailtje gestuurd naar KoM dat ik overweeg hen aansprakelijk te stellen voor mijn geleden verlies aangezien de pandrecht niet voor elkaar is. Benieuwd wat eruit komt.

En zat ik op de site te kijken naar het personeel. Blijkbaar hebben ze speciaal een 'pitchschrijver' in dienst, Marije. Dat zou dan dus betekenen dat de ondernemer een tekstje aanlevert, en zij dat nog meer aandikt en opleukt om meer te verkopen.
Schip ahoy!
pi_166030525
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 08:56 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

[...]

En zat ik op de site te kijken naar het personeel. Blijkbaar hebben ze speciaal een 'pitchschrijver' in dienst, Marije. Dat zou dan dus betekenen dat de ondernemer een tekstje aanlevert, en zij dat nog meer aandikt en opleukt om meer te verkopen.
Volgens mij doen de meeste platforms dit. Het valt daardoor op dat de aangeleverde teksten bij FundingCircle relatief knullig zijn, dus die doen dit blijkbaar niet.
pi_166031489
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:00 schreef Benger het volgende:

[..]

Volgens mij doen de meeste platforms dit. Het valt daardoor op dat de aangeleverde teksten bij FundingCircle relatief knullig zijn, dus die doen dit blijkbaar niet.
Klopt, er zijn zeker meerdere platformen die dit doen. Bijvoorbeeld Collin doet dit en GvE juist weer niet.
Op zich niets mis mee dat een platform een vinger in de pap heeft maar dan vooral om er voor te zorgen dat een pitch compleet, vergelijkbaar en bovenal juist is.
pi_166031964
LAH heeft een nieuw project in Zambia, 6 maanden tegen 4%. Projecten in Zambia zijn er nog nauwelijks geweest, dus goed voor de spreiding. :)

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2016 10:57:24 ]
pi_166032068
Weer een grote lening @Collin:

Het Amsterdamse Proeflokaal
Inrichting en opstart nieuwe activiteit
¤ 700.000
7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/het-amsterdamse-proeflokaal/

3x 5ton materiele zekerheden, ok dat wordt interessant
pi_166032111
Dat ziet er niet zo verkeerd uit bij LAH. Misschien maar even instappen, ondanks dat het potje voor deze maand eigenlijk leeg is. Binnen een half jaar is het toch terug.
Schip ahoy!
pi_166032260
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:00 schreef marathon2000 het volgende:
Weer een grote lening @Collin:

Het Amsterdamse Proeflokaal
Inrichting en opstart nieuwe activiteit
¤ 700.000
7,0% rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/het-amsterdamse-proeflokaal/

3x 5ton materiele zekerheden, ok dat wordt interessant
de 3 * 5 ton materiële zekerheden in combinatie met de 400K eigen geld heeft me over de streep getrokken.

Wie nog in de scheidingsbemiddelaars wil investeren kan ook nog 1500 euro kwijt. Blijkbaar hebben een paar mensen zich terug getrokken. Dus het nieuwe systeem van opnieuw openstellen werkt.
pi_166032322
Het is eigenlijk 2x 5 ton materiële zekerheid toch?
2 van de borgstellers zijn partners.

Debiteur BV heeft geen jaarverslagen gepubliceerd.
Bovenliggende holdings zijn zo goed als leeg.

Die materiële borgstelling moet dan daadwerkelijk vanuit prive komen.
pi_166032375
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:14 schreef impact9 het volgende:
Het is eigenlijk 2x 5 ton materiële zekerheid toch?
2 van de borgstellers zijn partners.

Debiteur BV heeft geen jaarverslagen gepubliceerd.
Bovenliggende holdings zijn zo goed als leeg.

Die materiële borgstelling moet dan daadwerkelijk vanuit prive komen.
Dat hoeft niet het geval te zijn bij gescheiden boedels. En ik verwacht eigenlijk wel dat deze zakenlieden niet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Er staat dan ook prive borgstellingen, ik mag er dan vanuit gaan dat dat ook daadwerkelijk zo is.
pi_166032543
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:11 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

de 3 * 5 ton materiële zekerheden in combinatie met de 400K eigen geld heeft me over de streep getrokken.

Wie nog in de scheidingsbemiddelaars wil investeren kan ook nog 1500 euro kwijt. Blijkbaar hebben een paar mensen zich terug getrokken. Dus het nieuwe systeem van opnieuw openstellen werkt.
Tja.... slechts 20% eigen vermogen inbrengen en geen enkele feitelijke onderbouwing van de waarde van de borgstellingen. Ik zeg nee, dank u
pi_166032557
En de 4% Zambiaan op LAH zit alweer vol.
Schip ahoy!
pi_166032780
FNC:
Aflossing krediet Accountantskantoor
¤ 30.000Kredietbedrag
3 jaar Termijn
¤ 980,45Maandbedrag
10.88 %Nominale rente
C Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab1

Bancair krediet aflossen om meer onafhankelijk te zijn, lees: tegen de schenen van diezelfde bank te kunnen trappen namens je klanten.
Kan het me wel voorstellen.
Matige jaren, wel een goed EV als het bedrijfspand z'n waarde heeft.
Kan er kan nog goodwill op de balans staan, dit wordt toch vrij vlot afgeschreven?
Voormalig partner Kennepohl is vanaf 2007 van het toneel verdwenen (bron: LinkedIn).
pi_166032930
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:36 schreef marathon2000 het volgende:
FNC:
Aflossing krediet Accountantskantoor
¤ 30.000Kredietbedrag
3 jaar Termijn
¤ 980,45Maandbedrag
10.88 %Nominale rente
C Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab1

Bancair krediet aflossen om meer onafhankelijk te zijn, lees: tegen de schenen van diezelfde bank te kunnen trappen namens je klanten.
Kan het me wel voorstellen.
Matige jaren, wel een goed EV als het bedrijfspand z'n waarde heeft.
Kan er kan nog goodwill op de balans staan, dit wordt toch vrij vlot afgeschreven?
Voormalig partner Kennepohl is vanaf 2007 van het toneel verdwenen (bron: LinkedIn).
Ziet er inderdaad niet slecht uit. FNC heeft de laatste tijd meer aardige projecten. Ik zie ook zo gauw geen narigheid in de gepresenteerde cijfers.
pi_166032977
Ik neem Het Amsterdamse Proeflokaal ook mee. Het verhaal spreekt bij wel aan en zou zeker kunnen werken. Het blijft natuurlijk wel wederom horeca met een zeer groot leenbedrag.
Wel prettig dat er geen banken bij betrokken zijn maar daar staat wel tegenover dat de Leveranciers die maar liefst 900k verstrekken vast ook alle zekerheden, inclusief persoonlijke borgstelling, zullen hebben bedongen. Blijft over dat men eventuele cashflowtekorten ook nog kan opvangen met de exploitatie van de andere 2 restaurants. Voor mij is het voldoende om mee te doen.
Hij zit trouwens bijna vol (95%) dus Collin haalt weer "even" binnen een uur 700k op.
pi_166035100
Heb een vraag gesteld omtrent HA bij NU techniek.
Afhankelijk van het antwoord van FNC ga ik er wellicht iets mee doen.
Heb hun website bekeken en ik denk dat het een mooi bedrijf is.
pi_166035237
Chatfunctie volgens FNC:
"FNC antwoordt meestal binnen een paar uur".

Die snappen het concept van een chatfunctie dus duidelijk niet.
pi_166035388
Symbid zal binnenkort zijn deuren moeten sluiten als het niet overgenomen wordt of een kapitaalinjectie krijgt. Mijn investering in symbid heb ik dus terecht een tijd geleden al afgeschreven.

https://t.co/1hdgqexzWH

Voor de afhandeling van al tot staande gekomen projecten maakt dit overigens niets uit gezien er aandelen verstrekt worden en het platform dus geen incasso-activiteiten heeft.

Ik heb het proeflokaal ook meegepakt. Zekerheden zijn goed en ik zie dit wel slagen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Mynheer007 op 18-10-2016 14:54:10 ]
pi_166035686
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 13:49 schreef Mynheer007 het volgende:
Symbid zal binnenkort zijn deuren moeten sluiten als het niet overgenomen wordt of een kapitaalinjectie krijgt. Mijn investering in symbid heb ik dus terecht een tijd geleden al afgeschreven.

Wat voor informatie heb je hierover gekregen? Ik heb een paar investeringen gedaan, die nog moeten worden afgehandeld...

Edit: tnx for the link.

[ Bericht 2% gewijzigd door Benger op 18-10-2016 14:54:45 ]
pi_166036783
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 14:04 schreef Benger het volgende:

[..]

Wat voor informatie heb je hierover gekregen? Ik heb een paar investeringen gedaan, die nog moeten worden afgehandeld...
https://t.co/1hdgqexzWH
Ik kwam dit artikel tegen waarin wordt gemeld dat de directie hun hele salaris inlevert en er nog steeds geen winst wordt gemaakt. Salaris inleveren doe je echt niet zomaar dus ik zie symbid op korte termijn wel stranden.
pi_166036860
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 14:55 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

https://t.co/1hdgqexzWH
Ik kwam dit artikel tegen waarin wordt gemeld dat de directie hun hele salaris inlevert en er nog steeds geen winst wordt gemaakt. Salaris inleveren doe je echt niet zomaar dus ik zie symbid op korte termijn wel stranden.
Bedankt. Ik zie er toch wel wat in. Gewoon rigoreus snijden in de kosten. Al het personeel er uit, gewoon 1 persoon die op een zolderkamertje de boel regelt met wat zzp-ers die de site bij werken en zo. Ze hebben als ik het me goed herinner 3 ton jaaromzet, daar kunnen veel crowdfundingplatforms in Nederland voorlopig alleen nog maar van dromen. Maar ja, die aandelen zijn dan geen miljoenen meer waard.
pi_166037746
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 16:14 schreef MilestoneP2PFund het volgende:
Hallo iedereen,

Al enige tijd zijn wij met Milestone bezig een portefeuille tool te bouwen om investeringen via crowdfunding platforms bij te houden. Wij weten dat er andere partijen zijn die dit reeds doen, maar naar onze mening kan dit stukken beter. Wij zijn van plan om onze tool beschikbaar te stellen voor particuliere beleggers binnen deze markt en daarbij kunnen wij jullie hulp goed gebruiken.

Graag vernemen wij wat jullie grootste problemen zijn om op een gedegen manier een portefeuille op te bouwen binnen deze markt. Op deze manier kunnen wij onze tool verder verbeteren voordat wij deze beschikbaar stellen.

Bij voorbaat dank voor alle hulp!
Is dit jullie tool of van een andere (concurrerende) partij?
https://www.crowdfundpanel.com/nl/

De gratis versie houdt slechts 20 investeringen bij.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:49:01 #117
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_166037844
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 15:45 schreef marathon2000 het volgende:
De gratis versie houdt slechts 20 investeringen bij.
Daar heb je geen panel voor nodig. Dat is gewoon een demo-versie.
Tot nooit .......
pi_166037944
Ik ga wat in NU Techniek (FNC) stoppen.
Alledrie de vennoten hoofdelijk aansprakelijk in privé.
pi_166038081
Mensen die net als mij in het Horeca project op Collin zijn gestapt en even het volgende bericht willen lezen :

http://www.quotenet.nl/Ni(...)elinsterren-in-67941

En dan vooral bij de reacties.
Is dat dezelfde ondernemer als het project van vandaag op Collin ?
pi_166038289
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:02 schreef Thomas88 het volgende:
Mensen die net als mij in het Horeca project op Collin zijn gestapt en even het volgende bericht willen lezen :

http://www.quotenet.nl/Ni(...)elinsterren-in-67941

En dan vooral bij de reacties.
Is dat dezelfde ondernemer als het project van vandaag op Collin ?
Goed speurwerk!
Daar gaat de materiele zekerheid als dit waar is, want in een paar jaar tijd er na, kan je dat (financiele) gat niet dicht fietsen. Maar even verder gaan zoeken op de naam van die ondernemer
In de pitch van Collin staat overigens wel: "In 2006 hebben Peter en Jan samen met anderen de HME Groep opgericht. De intentie voor deze onderneming was om een keten van restaurants op te richten, dan wel over te nemen. Het resultaat van deze samenwerking was niet wat men had beoogd. Inmiddels is de HME Groep ontbonden en, met uitzondering van Brasserie Paardenburg, zijn de restaurants weer verkocht.".

[ Bericht 4% gewijzigd door marathon2000 op 18-10-2016 16:25:38 ]
pi_166038676
Nieuw op Symbid: 2e ronde voor BrightPensioen. https://www.symbid.nl/ideas/7551-brightpensioen-2e-ronde

Ze willen een ton ophalen bij een waardering van 1,6 mln. Hij is al 63% vol.
pi_166038970
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:12 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Goed speurwerk!
Daar gaat de materiele zekerheid als dit waar is, want in een paar jaar tijd er na, kan je dat (financiele) gat niet dicht fietsen. Maar even verder gaan zoeken op de naam van die ondernemer
In de pitch van Collin staat overigens wel: "In 2006 hebben Peter en Jan samen met anderen de HME Groep opgericht. De intentie voor deze onderneming was om een keten van restaurants op te richten, dan wel over te nemen. Het resultaat van deze samenwerking was niet wat men had beoogd. Inmiddels is de HME Groep ontbonden en, met uitzondering van Brasserie Paardenburg, zijn de restaurants weer verkocht.".
"Het resultaat van deze samenwerking was niet wat men had beoogd" is dan misschien een understatement. Zo lees ik in een faillissementsverslag van 1 van de aandeel/belang houders in de HME group dat er in 2012 een negatief eigen vermogen was van 1.2 miljoen.
In combinatie met berichten dat destijds het ene gat met het andere is afgedekt geeft me geen heel positief gevoel. Bedoel een materiële borg van 1 mil is leuk, maar als er eerst 5.5 naar de hypotheekverstrekker moet :{
pi_166039131
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:45 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

"Het resultaat van deze samenwerking was niet wat men had beoogd" is dan misschien een understatement. Zo lees ik in een faillissementsverslag van 1 van de aandeel/belang houders in de HME group dat er in 2012 een negatief eigen vermogen was van 1.2 miljoen.
In combinatie met berichten dat destijds het ene gat met het andere is afgedekt geeft me geen heel positief gevoel. Bedoel een materiële borg van 1 mil is leuk, maar als er eerst 5.5 naar de hypotheekverstrekker moet :{
Er moet nu, as we speak, een positief vermogen zijn van in totaal 1.5 miljoen bij de borgstellers. Dat wil zeggen dat als alle schulden en alle bezittingen op een hoop geveegd worden (alles contant gemaakt wordt) er dan een positief saldo van minimaal 1.5 miljoen moet zijn. Daar zit eventueel ook een aflossing van een hypothecaire lening in verwerkt. Als dit niet het geval is, dan jokt Collin.
pi_166039510
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:53 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Er moet nu, as we speak, een positief vermogen zijn van in totaal 1.5 miljoen bij de borgstellers. Dat wil zeggen dat als alle schulden en alle bezittingen op een hoop geveegd worden (alles contant gemaakt wordt) er dan een positief saldo van minimaal 1.5 miljoen moet zijn. Daar zit eventueel ook een aflossing van een hypothecaire lening in verwerkt. Als dit niet het geval is, dan jokt Collin.
Dus als er een taxatierapport van de woning ( van het echtpaar ) is voor bijv 6.5 mil en er rust een hypotheek van 5.5 mil op dan blijft er 1 mil ( 2x 500k) borg over. Maar als er problemen komen levert de woning dat dan ook echt op ?
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 17:18:07 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_166039657
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:53 schreef mike79_n het volgende:
Als dit niet het geval is, dan jokt Collin.
Nee hoor, collin schrijft dat de borgstelling waarde heeft, meer niet hoeveel.
Tot nooit .......
pi_166040223
Er staat "Deze borgstelling heeft op dit moment materiële waarde", dan ga ik er vanuit dat dat de gestelde 5ton minimaal dekt op dit moment.
Als dat niet zo is, dan misleidt volgens mij Collin de boel.
pi_166040255
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:53 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Er moet nu, as we speak, een positief vermogen zijn van in totaal 1.5 miljoen bij de borgstellers. Dat wil zeggen dat als alle schulden en alle bezittingen op een hoop geveegd worden (alles contant gemaakt wordt) er dan een positief saldo van minimaal 1.5 miljoen moet zijn. Daar zit eventueel ook een aflossing van een hypothecaire lening in verwerkt. Als dit niet het geval is, dan jokt Collin.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nee hoor, collin schrijft dat de borgstelling waarde heeft, meer niet hoeveel.
Moet Mike in deze toch gelijk geven. Bij de vragen schrijft Collin dat het echtpaar tenminste materieel 2* 500K heeft.
Dus als dat er op dit moment niet zou zijn dan jokt Collin wel degelijk.
Natuurlijk kan naar de toekomst toe dit bedrag door allerlei zaken veranderen. Maar als er niets meer is als het mis gaat dan zal er een goed verhaal moeten komen waar het gebleven is.
pi_166040367
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nee hoor, collin schrijft dat de borgstelling waarde heeft, meer niet hoeveel.
Als jij hiermee gelijk zou hebben, zou elke borgstelling natuurlijk van materiele aard zijn.
pi_166041279
Van die materiële waarde zit dus wel 400K in dit bedrijf.
pi_166041893
Poll: Crowdestate/VD Vorm afronden uiterlijk op 24-10. Wie doet mee?
Ja, goed rendement, goede zekerheden.
Nee, want ik had niet gereserveerd.
Nee, ik heb te veel twijfels.
Nee, no way!
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Pecunia non olet
pi_166042112
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 18:47 schreef Aalsmeer15 het volgende:
Van die materiële waarde zit dus wel 400K in dit bedrijf.
Dat is in theorie natuurlijk mogelijk, echter blijft van kracht dat als ze nu al hun bezittingen (incluis vorderingen op het eigen bedrijf) en schulden contant zouden maken, dat er minimaal 1.5 miljoen aan positief saldo overblijft.
pi_166042293
Crowdestate -- v.d. Vorm -- Zorg en Welzijn de Schans --
vandaag per post brief gehad van Crowdestate
Breda 17 okt. 2016
..... u heeft binnen het streefbedrag gereserveerd en u heeft tot DONDERDAG 24 okt. 2016 - 16.00 uur uw investering af te ronden. Mocht u hiervan geen gebruik maken dan komt uw reservering te vervallen. ...
24 okt. 2016 is MAANDAG -- foutje
pure onoplettendheid, wat gaat hier nog meer fout.

[ Bericht 0% gewijzigd door Appeltje58 op 18-10-2016 20:04:18 ]
pi_166042298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:10 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Dus als er een taxatierapport van de woning ( van het echtpaar ) is voor bijv 6.5 mil en er rust een hypotheek van 5.5 mil op dan blijft er 1 mil ( 2x 500k) borg over. Maar als er problemen komen levert de woning dat dan ook echt op ?
Als er enkel van deze overwaarde wordt uitgegaan en het niet minstens 1 miljoen voor het echtpaar samen daadwerkelijk oplevert, jokt Collin ook. Collin zou in dit geval uit moeten gaan van de excecutiewaarde van de woning.
pi_166042408
Ben benieuwd welke definities Collin hanteert om de "materiele" borgstelling te toetsen/waarborgen..
pi_166042940
Collin -- Het Amsterdamse Proeflokaal
dacht dat er veel zekerheden inzaten, begin nu toch wel te twijfelen.
Risico is ook dat het een nieuw startend bedrijf is, moet je altijd maar afwachten of locatie en formule aanslaan.
pi_166043063
Heeft iemand al om toelichting gevraagd van de zekerheden toevallig?
pi_166043263
Ik denk dat we moeten oppassen dat hier gemaakte rekensommetjes niet al te zeer een eigen leven gaan leiden. Het hele verhaal kennen we toch niet. Overal kun je bepaalde bedenkingen maken maar dan kom je uiteindelijk nooit toe aan investeren...........
In dit geval: er is geen stapelfinanciering, en er wordt zwart op wit gesteld dat er zekerheden zijn.
Ook kan er nog gesteund worden op andere, lopende bedrijven. Ik heb honderden projecten voorbij zien komen die minder overtuigden....... (maar toch vol kwamen).

[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 18-10-2016 20:26:22 ]
Pecunia non olet
pi_166043726
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 20:18 schreef obligataire het volgende:
Ik denk dat we moeten oppassen dat hier gemaakte rekensommetjes niet al te zeer een eigen leven gaan leiden. Het hele verhaal kennen we toch niet. Overal kun je bepaalde bedenkingen maken maar dan kom je uiteindelijk nooit toe aan investeren...........
In dit geval: er is geen stapelfinanciering, en er wordt zwart op wit gesteld dat er zekerheden zijn.
Ook kan er nog gesteund worden op andere, lopende bedrijven. Ik heb honderden projecten voorbij zien komen die minder overtuigden....... (maar toch vol kwamen).
Eens, ik trek mijn investering ook zeker niet terug. Je moet ook wel een beetje vertrouwen hebben in een platform als zij zegt dat de borgstelling materieel is. Anders moet je niet gaan crowdfunden maar iets anders zoeken. Voor mij een redelijk goed project, goede zekerheden, ervaren ondernemers, substantiële eigen bijdrage, goede locatie, handige partners zoals de gemeente Amsterdam, D&B is optimistisch en de Collin Credit Score is redelijk onderbouwd.
pi_166044327
wat vinden we van de mondzorg pitch op GvE?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_166044590
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:02 schreef komrad het volgende:
wat vinden we van de mondzorg pitch op GvE?
Iig een optimistische omzetverwachting voor de komende jaren :)

Ik blijf er verder vanaf, hoge lening met alleen HA, hartstikke leuk, maar natuurlijk bijna nooit op te brengen met HA. En er gaat al direct 209k de deur uit om iemand uit te kopen.
pi_166044631
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:12 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Iig een optimistische omzetverwachting voor de komende jaren :)

Ik blijf er verder vanaf, hoge lening met alleen HA, hartstikke leuk, maar natuurlijk bijna nooit op te brengen met HA. En er gaat al direct 209k de deur uit om iemand uit te kopen.
Plus een fors negatief eigen vermogen en een enorm verlies in 2015. En geen enkele eigen inbreng, zelfs de financierings- en advieskosten moeten gefinancierd worden.

Er is een negatief eigen vermogen van 175.000, er moet 209.000 betaald worden om iemand uit te kopen en er wordt nu alweer dik drie ton extra geleend (bovenop die 209.000) voor nieuwe investeringen / voorfinanciering groei.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2016 21:18:58 ]
pi_166044642
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:02 schreef komrad het volgende:
wat vinden we van de mondzorg pitch op GvE?
Geen haar op mijn hoofd :r
Pecunia non olet
pi_166044825
Deze tandarts vult het ene gat met het andere. :P
pi_166045272
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:02 schreef komrad het volgende:
wat vinden we van de mondzorg pitch op GvE?
Laat ik graag financieren door anderen. Blijf ik mooi vanaf omdat o.a.:

- wat is er gebeurd met het geld dat de uittredende participant heeft ingebracht;
- het verlies in 2015 is veroorzaakt door investeringen van de mobiele praktijk? Deze kosten zouden geactiveerd moeten worden en horen helemaal niet in één jaar als verlies genomen te worden;
- negatief eigen vermogen;
- geen eigen inbreng, dus dan zal HA ook wel niet veel voorstellen;
- ze verwachten vele duizenden patiënten per jaar erbij te plussen, lijkt mij volkomen on-mo-ge-lijk;
- omzetprognoses neigt erg veel naar een hockeystick;
- warrig verhaal over late uitbetaling van verzekeraars en
- ze willen bejaarden maar liefst van nul naar vier keer per jaar bezoeken...
pi_166045285
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:21 schreef k_man het volgende:
Deze tandarts vult het ene gat met het andere. :P
:)
pi_166045384
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:02 schreef komrad het volgende:
wat vinden we van de mondzorg pitch op GvE?
De slechtste pitch van 2016?
pi_166045820
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:35 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

De slechtste pitch van 2016?
Ik geef hem een goede kans............
Pecunia non olet
pi_166048012
De tandzorg laat ik ook gaan, slecht verhaal om boven genoemde redenen.

Overigens ook vandaag een brief van Crowdestate in de bus, lekker oldschool. Heb echter vanmorgen al betaald dus mosterd na de maaltijd :).
pi_166048165
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 21:21 schreef k_man het volgende:
Deze tandarts vult het ene gat met het andere. :P
Made me laugh, even more so than the pitch ;)
pi_166051449
Het amsterdams proeflokaal,
Ik heb hem helaas gemist, maar had hem zeker mee willen nemen.
Die halve buurt rondom die locatie is herbouwd en heringericht, veel nieuwe mensen en vooral jongeren met "wat te besteden".

Als dat restaurant enigszins redelijk voedsel weet te produceren, dan gaat het het goed doen n.m.m.
pi_166052766
via KOM vraag om deel te nemen aan AFM onderzoek.
Ik pas.
want: privacy
pi_166053122
Collin:
KHC
Werkkapitaal
¤ 350.000
7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/khc-b-v/
pi_166053143
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:59 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
KHC
Werkkapitaal
¤ 350.000
7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/khc-b-v/
Die was al in het geheim besproken met dank aan 007. :)
pi_166054245
Ik heb het e.e.a. even teruggelezen en zie in de spoiler mijn reactie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166055076
Vervroegde aflossing KoM:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166055281
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:39 schreef djh77 het volgende:
Vervroegde aflossing KoM:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leve de mooie zomer, Levert gelijk een keer een sporadisch goed bericht voor KOM op en keurig met de contractuele rente over de hele periode! Hulde.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 12:50:57 #157
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_166055353
Zo Zo, dat hebben ze snel weer op de rit. Ik dacht dat de meeste stranttenthouders ontevreden waren over deze zomer.
Tot nooit .......
pi_166057316
Eindelijk ook weer es een update van GVE omtrent Rock & Royal.
de TLDR versie; failliet en maar afwachten wat de afwikkeling daarvan nog gaat opleveren
pi_166058098
Opmerkelijke update van IVM:

Graag brengen wij u op de hoogte aangaande een belangrijke verandering in de pitch van Six & Sons. De ondernemer brengt via een gift van familie zelf ¤ 15k extra in. Hierdoor heeft het bedrijf een lagere kapitaalbehoefte en stijgt bovendien het eigen vermogen. De rating verbetert nu naar een A (van een B+), de rente blijft 8%.


Gek eigenlijk: een pitch staat max 60 dagen open, maar na 6 dagen maken ze zich toch al een beetje ongerust kennelijk. Snap ik op zich wel, maar dan kan je die termijn van 60 dagen ook net zo goed afschaffen.
pi_166058128
Netjes afgehandeld door KoM.

Ik kwam deze collin nog tegen maar ik vraag me af of deze ooit gepubliceerd gaat worden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De inschrijftijd is bijna verstreken en er is nog 0 euro opgehaald.

[ Bericht 19% gewijzigd door Mynheer007 op 19-10-2016 15:36:20 ]
pi_166058160
Nieuwe groeilening op GVE:

We Cross
Project:15327 Zakelijk
Leendoel:Groei
Classificatie:5
G-PD percentage:0,07
Creditsafe score:40
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 80.000
Geinvesteerd:¤ 18.900
Product:Groeilening
Rente per jaar:8,5%
Looptijd:48 maanden
Aflosvrij periode 12 maanden

Ziet er best redelijk uit, behalve dan dat de omzetprognose misschien wat optimistisch is. Verder wel één klein alarmbelletje: We Cross is volgens GVE en KvK een eenmanszaak, maar de beste man maakt er op zijn LinkedIn ineens een BV van. Gevalletje dikdoenerij op je online CV?
pi_166058182
Ik vind WeCross op GVE leuk.
Eindelijk weer eens eentje waar ik wat mee ga doen.
Klein bedragje, mede omdat ik het een mooie business vind
pi_166058220
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 15:10 schreef Mynheer007 het volgende:
Netjes afgehandeld door KoM.

Ik kwam deze collin nog tegen maar ik vraag me af of deze ooit gepubliceerd gaat worden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De inschrijftijd is bijna verstreken en er is nog 0 euro opgehaald.
Ik denk het ook dat hij niet gaat komen als ik het rood gedrukte lees. Mischien moet je hem wel even in een spoiler zetten. Niemand heeft er wat aan als deze ondernemer mogelijk last gaat ondervinden van een aanvraag die niet door is gegaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-10-2016 15:54:42 ]
  woensdag 19 oktober 2016 @ 16:27:20 #164
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_166060070
Ik ben de afgelopen tijd om de defaults heen gezeild :). Ik zit nu op ongeveer 40 projecten en heb nog geen defaults (alleen steigerman IVM loopt achter, dus dat is even afwachten) en ben nu iets langer dan een jaar bezig. Ik denk dat komend jaar het jaar van de waarheid wordt. Ik heb We Cross meegepakt (ondanks dat ik normaal geen klasse 5 projecten doe), te overzien bedrag en het stijgende eigen vermogen doet vermoeden dat het goed gaat en ze positief draaien. Al zou ik graag een keer zien dat er bij GVE een cijferoverzicht wordt toegevoegd zoals bij IVM. Six and Sons zat ik al in, maar vind die update positief, solvabiliteit wordt ook beter met een extra stukje eigen vermogen.
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_166061355
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:27 schreef Fundvlees het volgende:
Ik heb We Cross meegepakt (ondanks dat ik normaal geen klasse 5 projecten doe), te overzien bedrag en het stijgende eigen vermogen doet vermoeden dat het goed gaat en ze positief draaien. Al zou ik graag een keer zien dat er bij GVE een cijferoverzicht wordt toegevoegd zoals bij IVM.
Dapper😊
Pecunia non olet
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:26:14 #166
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_166061513
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dapper😊
Ik dacht ik doe eens gek! :s)
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_166064977
Heb de pich van six en sons aan mijn vrouw laten lezen, ze herkende direct een rijke familie jn net geheel met veel retailer ervaring, en gezien de gift van 15k kan dat weleens kloppen, heb dus geinvesteerd.
pi_166065256
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:48 schreef snoopy40 het volgende:
Heb de pich van six en sons aan mijn vrouw laten lezen, ze herkende direct een rijke familie jn net geheel met veel retailer ervaring, en gezien de gift van 15k kan dat weleens kloppen, heb dus geinvesteerd.
Ik doe ook bescheiden mee, na de aanpassing. Die gift zal mede te maken hebben met grote haast denk ik. Eerst moet de lening vol, formeel in orde maken, de verbouwing ter hand nemen en dan tweede week november open. En dan hopen dat klanten de winkel weten te vinden vóór de feestdagen. Maar goed ik denk dat het met de aflossingen wel goed komt, ook als het wat tegen zou zitten met de nieuwe winkel.
Pecunia non olet
pi_166065990
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:27 schreef Fundvlees het volgende:
Ik ben de afgelopen tijd om de defaults heen gezeild :). Ik zit nu op ongeveer 40 projecten en heb nog geen defaults (alleen steigerman IVM loopt achter, dus dat is even afwachten) en ben nu iets langer dan een jaar bezig. Ik denk dat komend jaar het jaar van de waarheid wordt. Ik heb We Cross meegepakt (ondanks dat ik normaal geen klasse 5 projecten doe), te overzien bedrag en het stijgende eigen vermogen doet vermoeden dat het goed gaat en ze positief draaien. Al zou ik graag een keer zien dat er bij GVE een cijferoverzicht wordt toegevoegd zoals bij IVM. Six and Sons zat ik al in, maar vind die update positief, solvabiliteit wordt ook beter met een extra stukje eigen vermogen.
vergelijkbaar hier, al dacht ik ook een tijd lang de defaults te ontwijken. Afgelopen week de eerste te voortduren gehad via GVE

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:o
pi_166072446
quote:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Swim-Bike-Run-Events#zekerheden
Ben benieuwd hoe de verpandingen geregeld waren.
Pecunia non olet
pi_166075711
Een nieuwe collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166075738
Voor de liefhebber een artikel over CF obligaties van een lease auto ondernemer.
https://fd.nl/ondernemen/(...)eplatform-vermarkten
pi_166075743
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

https://www.kapitaalopmaat.nl/Swim-Bike-Run-Events#zekerheden
Ben benieuwd hoe de verpandingen geregeld waren.
Ik denk dat het in dit geval niet veel uit zal maken gezien de waarde vrij laag is. Tevens zal een overwaarde op het huis van 20% ook geen verhaalmogelijkheid voor de investeerders opleveren bij gedwongen verkoop.

Maar aan de andere kant is het een klein bedrag dat prima af te lossen is via een regeling mocht de lener een nieuwe bron van inkomsten vinden.
pi_166075777
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 09:00 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik denk dat het in dit geval niet veel uit zal maken gezien de waarde vrij laag is. Tevens zal een overwaarde op het huis van 20% ook geen verhaalmogelijkheid voor de investeerders opleveren bij gedwongen verkoop.

Maar aan de andere kant is het een klein bedrag dat prima af te lossen is via een regeling mocht de lener een nieuwe bron van inkomsten vinden.
Dat is even afwachten. Als de ondernemer in privé ook failliet gaat ziet het er somber uit. Wellicht is hij voor meer schulden hoofdelijk aansprakelijk.
pi_166075855
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 08:56 schreef Mynheer007 het volgende:
Een nieuwe collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wederom geniaal van Collin. We noemen verliesfinanciering gewoon herfinanciering van saleskosten _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166076042
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 09:00 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik denk dat het in dit geval niet veel uit zal maken gezien de waarde vrij laag is. Tevens zal een overwaarde op het huis van 20% ook geen verhaalmogelijkheid voor de investeerders opleveren bij gedwongen verkoop.

Maar aan de andere kant is het een klein bedrag dat prima af te lossen is via een regeling mocht de lener een nieuwe bron van inkomsten vinden.
Ik meen me te herinneren dat deze al eerder gemeld is door Marathon2000. Er staat me zoiets bij dat de eigenaar zijn activiteiten en de terugbetaling van de lening via een andere B.V. gaat voortzetten. Maar misschien kan @Marathon2000 dit nog even opfrissen.
pi_166077044
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:16 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

vergelijkbaar hier, al dacht ik ook een tijd lang de defaults te ontwijken. Afgelopen week de eerste te voortduren gehad via GVE

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kijk eens naar de lijst op pagina 1. Jullie zijn er goed vanaf gekomen tot nu toe. De lijst met GVe issues groeit nog steeds en de defaults of problemen schijnen steeds eerder op te treden.

:o
pi_166077064
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 09:11 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Wederom geniaal van Collin. We noemen verliesfinanciering gewoon herfinanciering van saleskosten _O-

Dat was me ook opgevallen. Wat dacht je van de volgende quote (emphasis mine):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Collin creditscore is dus gebaseerd op de verwachting van de ondernemer. Collin zelf geeft geen oordeel over deze verwachtingen. En op basis van zo'n creditscore zouden wij dan moeten investeren.
pi_166077439
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:40 schreef Benger het volgende:

[..]

Dat was me ook opgevallen. Wat dacht je van de volgende quote (emphasis mine):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De Collin creditscore is dus gebaseerd op de verwachting van de ondernemer. Collin zelf geeft geen oordeel over deze verwachtingen. En op basis van zo'n creditscore zouden wij dan moeten investeren.
Of deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer zou de score slecht zijn?
pi_166077502
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:05 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

[...]
Wanneer zou de score slecht zijn?
Als de klant de rekening voor de kredietbeoordeling niet kan betalen misschien?
pi_166077622
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:40 schreef Benger het volgende:
[...] De Collin creditscore is dus gebaseerd op de verwachting van de ondernemer. Collin zelf geeft geen oordeel over deze verwachtingen. En op basis van zo'n creditscore zouden wij dan moeten investeren.
Wat in de pitches staat, staat op gespannen voet met wat elders op de Collin site staat (opmerkingen tussen []):
quote:
Collin beperkt risico’s voor u op de volgende wijze:
* Collin beoordeelt elke leningaanvraag volgens vaste procedures. Dit wordt gedaan door deskundige functionarissen met veelal vele jaren kredietervaring. [Collin geeft een deskundig oordeel over de leningaanvraag]
* Onze ervaren Crowdfund Coaches bezoeken elke ondernemer bij hun onderneming.
* Via het onafhankelijk creditratingbureau Dun & Bradstreet toetsen wij elke ondernemer.
* Elke ondernemer wordt op solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit getoetst. De conclusie komt tot uiting in de Collin Credit Score. [Collin toetst elke ondernemer. Toetsen is iets heel anders dan 'geeft de informatie van de ondernemer weer in een Collin Credit Score'.]
Ik concludeer dat Collin aansprakelijk is als een geschetste verwachting niet uit komt. Tenzij ze kunnen aantonen dat zij de verwachtingen zorgvuldig hebben getoetst. Dat betekent dat het risico via Collin eigenlijk helemaal niet zo groot is. Collin is immers aansprakelijk als het mis gaat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Benger op 20-10-2016 11:33:23 ]
pi_166077946
Nieuwe collin:
https://www.collincrowdfund.nl/parbo-food-international/

Van de broer, oom, neef, verre neef of ander familielid van Faja- Lobi?
pi_166078025
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 09:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat deze al eerder gemeld is door Marathon2000. Er staat me zoiets bij dat de eigenaar zijn activiteiten en de terugbetaling van de lening via een andere B.V. gaat voortzetten. Maar misschien kan @Marathon2000 dit nog even opfrissen.
Klopt, de lening wordt vanuit een andere BV onder dezelfde voorwaarden doorbetaald.
Dat heeft KOM al voor faillisement besproken, netjes geregeld!
pi_166078084
Nieuwe op FNC: https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar bestaat en 4 generaties in bedrijf.
pi_166078443
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:41 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op FNC: https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Familiebedrijf dat al meer dan 50 jaar bestaat en 4 generaties in bedrijf.
Lening wordt gebruik voor herfinanciering banklening. Nominaal 10,88%, hoeveel betaalde men dan wel niet bij de bank; zal wel r/c krediet zijn? Ik overweeg om voor een klein bedrag mee te doen.
pi_166078506
Is er iemand die de update bij People Avenue (Kom) kan lezen ?
pi_166078647
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:01 schreef Justme7005 het volgende:
Is er iemand die de update bij People Avenue (Kom) kan lezen ?
Update staat ook in de tekst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166078728
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Update staat ook in de tekst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je !
pi_166079100
Staat nog 1500 open bij Het Amsterdamse Proeflokaal op Collin, voor degene die te laat waren en wel interesse hadden.
pi_166079151
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe collin:
https://www.collincrowdfund.nl/parbo-food-international/

Van de broer, oom, neef, verre neef of ander familielid van Faja- Lobi?
Bij vraag en antwoord staat de reden waarom Collin niet aan verpanding doet

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166079482
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:58 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Lening wordt gebruik voor herfinanciering banklening. Nominaal 10,88%, hoeveel betaalde men dan wel niet bij de bank; zal wel r/c krediet zijn? Ik overweeg om voor een klein bedrag mee te doen.
Zit naar mijn idee wel veel schuld in dit langbestaande familie bedrijf. Ik zou toch wel wat meer zicht willen hebben op de aard van de schulden wil ik hier wat geld in stoppen.
pi_166079514
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:05 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Of deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer zou de score slecht zijn?
Nee dat staat er niet, er staat met de lening is de liquiditeit weer op orde. Wat me waar lijkt.
pi_166081738
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:53 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Nee dat staat er niet, er staat met de lening is de liquiditeit weer op orde. Wat me waar lijkt.
Ja, maar hoe lang is dan de vraag. Soms is het dweilen met de kraan open, zeg maar.

Langbestaand zegt me niet zoveel in dit geval. Kon wel eens een keer afgelopen zijn zo.
Pecunia non olet
pi_166081984
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:53 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Nee dat staat er niet, er staat met de lening is de liquiditeit weer op orde. Wat me waar lijkt.
Tekst in spoiler was gekopieerd uit de pitch
pi_166083068
Was net een project op Knab.

https://crowdfunding.knab.nl/

Een skiwebshop financiering (200K 7%)van seizoens stock. Ik was te laat. Had wel redelijke zekerheden en 6 maanden met halve fee gaf toch nog een redelijk rendement. Wel een cofinanciering met rabobank. Tja en hoe zit het dan met de persoonlijke zekerheden van de borgen. Zijn die dan ook al als borg bij de bank gegeven? Afijn te laat niet meer over nadenken.

[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-10-2016 15:57:13 ]
pi_166083217
Dubbel
pi_166083587
Weer een nieuwe collin. Geen zekerheden dus ik ga de pitch geeneens lezen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166083813
Petit krediet @FNC:
Uitbreiding Assortiment Webwinkel
¤ 5.000 Kredietbedrag
2 jaar Termijn
¤ 231,00 Maandbedrag
10.12 % Nominale rente
C Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/13693
pi_166084432
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:11 schreef Mynheer007 het volgende:
Weer een nieuwe collin. Geen zekerheden dus ik ga de pitch geeneens lezen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga het natuurlijk niet iedere keer zeggen ;) maar weer top gevonden en bedankt voor het delen. ^O^
pi_166084610
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166084745
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:57 schreef Murene het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren met de overige investeerders. Doet KoM hiervoor nu niets meer, moeten/kunnen ze nu zelf een procedure starten c.q. op een andere manier achter hun geld aan?
pi_166084794
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Was net een project op Knab.

https://crowdfunding.knab.nl/

Een skiwebshop financiering (200K 7%)van seizoens stock. Ik was te laat. Had wel redelijke zekerheden en 6 maanden met halve fee gaf toch nog een redelijk rendement. Wel een cofinanciering met rabobank. Tja en hoe zit het dan met de persoonlijke zekerheden van de borgen. Zijn die dan ook al als borg bij de bank gegeven? Afijn te laat niet meer over nadenken.
Heb besloten projecten van 6 maanden niet meer te bekijken.
stel je hebt normaal een project van 60 maanden annuitair.
Dan moet je voor projecten van 6 maanden aflossingsvrij er al minimaal 5 van hebben om hetzelfde geld erin te laten renderen.
Bij annuitaire projecten al 10
Om hetzelfde geld te laten renderen moet je dus minimaal 5 keer zo veel projecten lezen en in de gaten houden.
Tussen de projecten zit ook al snel een maand zonder rendement
En bij ieder project risico dat je je geld kwijt bent.
pi_166084827
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik ben heel benieuwd wat er nu gaat gebeuren met de overige investeerders. Doet KoM hiervoor nu niets meer, moeten/kunnen ze nu zelf een procedure starten c.q. op een andere manier achter hun geld aan?
Ik neem aan dat ze daar niks meer voor doen, en de investeerders het zelf moeten/mogen regelen.
Kan niet zo zijn dat er een aantal mensen van te voren mee betaalt en de rest mee kan liften.
pi_166084970
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:08 schreef Murene het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze daar niks meer voor doen, en de investeerders het zelf moeten/mogen regelen.
Kan niet zo zijn dat er een aantal mensen van te voren mee betaalt en de rest mee kan liften.
In ieder geval interessant om te volgen. Alvast bedankt voor het op de hoogte houden.
pi_166085521
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 16:20 schreef marathon2000 het volgende:
Petit krediet @FNC:
Uitbreiding Assortiment Webwinkel
¤ 5.000 Kredietbedrag
2 jaar Termijn
¤ 231,00 Maandbedrag
10.12 % Nominale rente
C Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/13693
klein leenbedrag, kleine eenmanszaak, klein bedrag toegezegd.
pi_166085637
Voor de mensen die geïnvesteerd hebben in het project van Collin voor het meten van ogen: ik heb van InvestorMatch direct per email een uitnodiging gehad om in dit bedrijf te investeren (aandelen). Hebben nog meer mensen deze mail gehad?
Info van Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De two-pager van 3 pagina's laat nog wat vragen open. Opvallend in de 2-pager is dat de omzetverwachting in 2017 is gehalveerd tov de pitch in februari. Blijkbaar zijn er problemen, wil geen van de premium investeerder van IVM instappen en gaat men nu dus op zoek bij kleinere investeerders. Ik voel me vereerd, maar twijfel toch ernstig.
pi_166085817
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:44 schreef Benger het volgende:
Voor de mensen die geïnvesteerd hebben in het project van Collin voor het meten van ogen: ik heb van InvestorMatch direct per email een uitnodiging gehad om in dit bedrijf te investeren (aandelen). Hebben nog meer mensen deze mail gehad?
Info van Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De two-pager van 3 pagina's laat nog wat vragen open. Opvallend in de 2-pager is dat de omzetverwachting in 2017 is gehalveerd tov de pitch in februari. Blijkbaar zijn er problemen, wil geen van de premium investeerder van IVM instappen en gaat men nu dus op zoek bij kleinere investeerders. Ik voel me vereerd, maar twijfel toch ernstig.
Ik heb geen bericht van IVM gehad maar daar ben ik niet zo rauwig om ik was er toch niet op in gegaan. Men probeert klaarblijkelijk nu aandelen uit te geven om de lening van Collin af te betalen en niet op de fles te gaan. :) Het was hier al eerder genoemd dat deze toko in de problemen was.
Ik denk zeer risico vol en naar mijn idee weg blijven. Ik zou niet verbaasd zijn als je nieuw gekochte aandelen heel snel niets meer waard zijn.
pi_166092469
Weet er hier iemand meer over het initiatief van branchevereniging Crowdfunding Nederland om het aantal/ percentage probleemprojecten per platform inzichtelijk te maken?

https://www.linkedin.com/pulse/crowdfunding-transparanter-dan-ooit-tevoren-simon-douw

Een stuk uit het artikel:
"Met deze nieuwe standaard zien mensen nu ook in één oogopslag per crowdfunding platform hoeveel ondernemers na hun crowdfunding campagne al in staat waren hun crowd te compenseren, hoeveel er een betalingsachterstand hebben en hoeveel ondernemers het niet gered hebben om de crowd volledig te compenseren. Crowdfunding wordt hiermee transparanter dan ooit tevoren."
pi_166099499
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:39 schreef Tsundoku het volgende:
Weet er hier iemand meer over het initiatief van branchevereniging Crowdfunding Nederland om het aantal/ percentage probleemprojecten per platform inzichtelijk te maken?

Dit is nieuws voor mij. Op zich interessant, maar de trend zal zijn: hoe ouder het platform hoe meer defaults. Iemand hier heeft ook wel eens zo'n overzicht gemaakt.
pi_166100138
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 01:52 schreef Benger het volgende:

[..]

Dit is nieuws voor mij. Op zich interessant, maar de trend zal zijn: hoe ouder het platform hoe meer defaults. Iemand hier heeft ook wel eens zo'n overzicht gemaakt.
Of ze moeten op termijn alleen de statistieken van de projecten noemen die totaal afbetaald zijn of totaal afbetaald zouden moeten zijn. Op die manier voorkom je dat de groei van een platform de de meting beïnvloed. Het nadeel is dat veel redelijk nieuwe platformen nog nauwelijks afgeronde projecten hebben.
pi_166100290
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 07:22 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Of ze moeten op termijn alleen de statistieken van de projecten noemen die totaal afbetaald zijn of totaal afbetaald zouden moeten zijn. Op die manier voorkom je dat de groei van een platform de de meting beïnvloed. Het nadeel is dat veel redelijk nieuwe platformen nog nauwelijks afgeronde projecten hebben.
Bij KOM gaan projecten in de regel default voordat ze afgerond zijn.. hoe meten we dat dan? :-)
pi_166100452
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 07:57 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

Bij KOM gaan projecten in de regel default voordat ze afgerond zijn.. hoe meten we dat dan? :-)
Ligt een beetje aan je definitie van default. Ze stoppen met betalen, of gaan failliet. Dan is het volgens de platforms nog geen default. Pas als een faillissement is afgerond en duidelijk is hoeveel er nog terug komt, wordt een project afgerond. Dan pas wordt het in de defaultstatistieken meegenomen. Projecten in default kunnen daar door langer duren dan projecten die hun normale looptijd uitdienen. Vandaar dat Collin kan schermen met een extreem laag defaultpercentage. Door deze methode zegt zo'n defaultstatistiek dus ook weinig.
pi_166100900
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:08 schreef Murene het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze daar niks meer voor doen, en de investeerders het zelf moeten/mogen regelen.
Kan niet zo zijn dat er een aantal mensen van te voren mee betaalt en de rest mee kan liften.
Reactie van Kom:
"Naar aanleiding van uw mail kunnen wij u hierbij bevestigen dat u afziet van deelname aan de gezamenlijke procedure tegen X."
Daar maak ik uit op dat je het dan zelf kunt opknappen. Wel blijkt dus dat voorlopig nog geen 25% van de investeerders achter een procedure staat. Dat zegt ook iets. Er is dus weinig te halen waarschijnlijk.

Ik ga binnenkort opperhoofd Pim maar eens mailen om een klacht in te dienen en te zien wat daaruit komt. Ze zullen daar eerst wel onderuit willen, dus dan wordt het zo nodig een stap naar het Kifid. Veel werk voor weinig geld, dat wel, dus moet even bedenken of ik er zin in heb.
Schip ahoy!
pi_166102131
Amsterdamse proeflokaal stond weer open, die heb ik alsnog mee kunnen pakken.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_166102570
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 08:23 schreef Benger het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan je definitie van default. Ze stoppen met betalen, of gaan failliet. Dan is het volgens de platforms nog geen default. Pas als een faillissement is afgerond en duidelijk is hoeveel er nog terug komt, wordt een project afgerond. Dan pas wordt het in de defaultstatistieken meegenomen.
KoM hanteert de volgende definitie:
Een defaults is voor KOM als er 90-100 dagen geen enkele betaling is ontvangen
pi_166102689
zie Collin project fit20, mij teveel fitness tegenwoordig
pi_166102919
We zijn een paar maanden verder:

Geld voor elkaar:
20 projecten
Gemiddelde looptijd: 57 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 46,0 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 22,9%
Min-max betaalde termijnen: 1- 17
Min-max looptijd: 30 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,5% / 7,25%
Defaults: 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kapitaal op Maat:
8 projecten
Gemiddelde looptijd: 51 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 42,5 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 21,1%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 14
Min-max looptijd: 36 - 72
Gemiddeld rentepercentage: 7,36%
Defaults: 0
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Investormatch:
10 projecten
Gemiddelde looptijd: 42 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 36,9 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 14,9%
Min-max betaalde termijnen: 1 - 10
Min-max looptijd: 12 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 8,33%
Defaults: 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Collin Crowdfund:
2 projecten
Gemiddelde looptijd: 54 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 53 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 2,2%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 2
Min-max looptijd: 48 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,00%
Defaults: 0

Lendahand:
14 projecten
Gemiddelde looptijd: 26,6 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 26,1 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 5,3%
Min-max betaalde termijnen: 0 – 1 (halfjaar termijnen)
Min-max looptijd: 6 - 36
Gemiddeld rentepercentage: 3,90%
Defaults: 0

Na afschrijving defaults ten laste van de ontvangen rente:
Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 23,9%
Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 59,3%
Verwacht rendement over alle bovenstaande platforms: 4,83%
ik heb de 2 projecten die niet meer betalen volledig afgeschreven

Buitenlandse platforms:
Rendement Mintos* : 10,4%
Rendement Twino* : 12,5%
Rendement Bondora* : 37,3%
* Indicatief omdat ik relatief kort met deze platforms bezig ben en de afschrijvingen door defaults onduidelijk zijn.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_166102943
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:04 schreef djh77 het volgende:

[..]

KoM hanteert de volgende definitie:
Een defaults is voor KOM als er 90-100 dagen geen enkele betaling is ontvangen
Dan kun je dus nog geen inschatting maken van de omvang van de default. De vraag is dan of de platforms alleen aantallen gaan rapporteren. Het percentage is dan wel aanmerkelijk hoger dan wanneer je een defaultpercentage berekent zoals Collin dat doet.
pi_166103270
Voor eventuele nieuwe investeerders in Lendahand:
Een gratis WakaWaka solar-lamp (op=op) maar ze schijnen er nu nog te zijn.....
http://www.verdubbeljerendement.nl/#
pi_166104675
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 11:42 schreef Horsemen het volgende:
Voor eventuele nieuwe investeerders in Lendahand:
Een gratis WakaWaka solar-lamp (op=op) maar ze schijnen er nu nog te zijn.....
http://www.verdubbeljerendement.nl/#
Merci! Dit heeft me 'overgehaald' eens een eerste investering te doen via Lendahand. Benieuwd of me dat bevalt.
pi_166105991
Weer twee nieuwe bij FNC.

Een schoonmaakbedrijf dat naar eigen zeggen snelgroeiend is, maar het enige dat ik snel zie groeien is het negatieve eigen vermogen. En de financiering wordt m.i. totaal niet gebruikt voor groei. Ze zeggen ook producten voor persoonlijke hygiene te verkopen, maar daar zie ik niets van terug in de cijfers.

En dan is er een burn-out specialist die waarschijnlijk burn-out thuis zit, want die draait geen omzet meer.

Voor mij allebei een dikke nee.
pi_166106669
GVE fitness
Personal Fitness Zeist
Project:
15555 Zakelijk
Leendoel:
Opstart onderneming
Classificatie:
5s
G-PD percentage:
0,02
Creditsafe score:
24
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:
¤ 27.000
8,0%
Looptijd:
36 maanden

weliswaar korte looptijd, weer fitness, weet nie, toch maar nie, geen fitness, no assets in de regel, ik heb en doe geen fitness projecten

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 22-10-2016 00:18:59 ]
pi_166107524
Ik doe liever geen fitness, ik zie er zoveel voorbijkomen de laatste tijd. Het lijkt erop dat banken massaal nee verkopen aan fitnesszaken, die daarom hun heil dan maar bij de crowd zoeken. Volgens mij is de concurrentie moordend in de branch, dus zonder heel goed verhaal stap ik er niet in.
pi_166107680
op HCN weer een Bregje in Alphen a/d Rijn
pi_166107758
Interessant artikel en lees vooral ook de commentaren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166108109
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:11 schreef Ernie58 het volgende:
Interessant artikel en lees vooral ook de commentaren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeker interessant, bedankt voor het delen.
pi_166108282
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:11 schreef Ernie58 het volgende:
Interessant artikel en lees vooral ook de commentaren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor het delen. Hij kwam bij mij vanmorgen ook al voorbij bij Peter Verhaar.

Tja, duidelijk dat GvE niet voldoende open is over de defaults en daar heeft hij helemaal gelijk in. Het aantal defaults wat hij zelf heeft is natuurlijk duidelijk een gevalletje van de verkeerde projecten uitzoeken en daar zal hij wel over gefrustreerd zijn dat snap ik wel, zeker als je “Professor of Finance and Firm Acquisition” bent. Als ik naar mijn eigen (voorlopige) investeringen kijk zit ik bij GvE op 4 projecten met betalingsachterstand of erger, 3 eerder afgeloste en 1 normaal afgelost project op een totaal van 90 stuks die ik heb opgebouwd in de afgelopen drie jaar.
Verder staan er ook verschillende onjuistheden in het stuk, zo is Pro-Da mondzrg B.V. niet de hoofdaanvrager maar dat is de Holding, dus mijn inziens klopt de G-PD% en Creditsafe score in de kop van de pitch wel. Overigens staat alles nog eens verduidelijkt onderaan de pitch in de noot. Verder is het natuurlijk zeker een hoog risico project (5) waarin ik zeker niet zou investeren.
pi_166108531
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:11 schreef Ernie58 het volgende:
Interessant artikel en lees vooral ook de commentaren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor het delen. Ik merk zelf dat ik de laatste tijd wel voorzichtiger ben geworden met investeren.
pi_166108623
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen. Hij kwam bij mij vanmorgen ook al voorbij bij Peter Verhaar.

Tja, duidelijk dat GvE niet voldoende open is over de defaults en daar heeft hij helemaal gelijk in. Het aantal defaults wat hij zelf heeft is natuurlijk duidelijk een gevalletje van de verkeerde projecten uitzoeken en daar zal hij wel over gefrustreerd zijn dat snap ik wel, zeker als je “Professor of Finance and Firm Acquisition” bent. Als ik naar mijn eigen (voorlopige) investeringen kijk zit ik bij GvE op 4 projecten met betalingsachterstand of erger, 3 eerder afgeloste en 1 normaal afgelost project op een totaal van 90 stuks die ik heb opgebouwd in de afgelopen drie jaar.
Verder staan er ook verschillende onjuistheden in het stuk, zo is Pro-Da mondzrg B.V. niet de hoofdaanvrager maar dat is de Holding, dus mijn inziens klopt de G-PD% en Creditsafe score in de kop van de pitch wel. Overigens staat alles nog eens verduidelijkt onderaan de pitch in de noot. Verder is het natuurlijk zeker een hoog risico project (5) waarin ik zeker niet zou investeren.
Los van de punten over het genoemde project, vind ik het opmerkelijk dat alle comments van de financiële professionals kritisch zijn en er geen positieve geluiden te lezen zijn. Algehele indruk is dat de geboden rentes van 5-8% veel, maar dan ook veel, te laag zijn voor de risico's die dit soort projecten met zich meebrengen.
pi_166108720
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 17:09 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Los van de punten over het genoemde project, vind ik het opmerkelijk dat alle comments van de financiële professionals kritisch zijn en er geen positieve geluiden te lezen zijn. Algehele indruk is dat de geboden rentes van 5-8% veel, maar dan ook veel, te laag zijn voor de risico's die dit soort projecten met zich meebrengen.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Maar ja, de markt geeft aan dat het blijkbaar genoeg is aangezien de projecten vaak megasnel vollopen (vaak onbegrijpelijk!) en dan gaat een ondernemer natuurlijk echt geen hoger percentage betalen. Het probleem is dat het geld bij de investeerders, mede door de lage rente bij de banken, tegen de plinten klotst. Triest maar waar.
pi_166108999
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 17:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Maar ja, de markt geeft aan dat het blijkbaar genoeg is aangezien de projecten vaak megasnel vollopen (vaak onbegrijpelijk!) en dan gaat een ondernemer natuurlijk echt geen hoger percentage betalen. Het probleem is dat het geld bij de investeerders, mede door de lage rente bij de banken, tegen de plinten klotst. Triest maar waar.
Dat het geld bij investeerders tegen de plinten klotst, is wat mij betreft zeker niet triest te noemen! Wat ik ook als gevaar zie, is dat het geld ergens naartoe moet en dat betekent in de praktijk ook naar de slechte projecten. Daardoor gaan anderen denken: 'He, misschien is dat project nog niet zo slecht!' en stappen ze ook in. Het kaf wordt dan niet van het koren gescheiden.

Daarom is het zo belangrijk om op dit forum onze mening te blijven geven! Een flink deel van de projecten in de problemen is in de fundingfase hier al kritisch besproken. Hoe vaak heb ik al gelezen: 'had ik maar beter geluisterd naar wat er op dit forum over dat project is geschreven!'.
pi_166109154
Bij Bondora zie ik ook een slechte ontwikkeling doordat het geld tegen de plinten klotst.

quote:
On November 1, 2016 we will remove the Primary Market view from the user interface.

What does this mean?

In recent months it has become clear that the Portfolio Manager offers greater efficiency through automation compared to manually investing. The increasing benefits of Portfolio Manager are the result of recent updates to the funding process, which optimize speed. Moving forward we will continue to focus efforts on further improving Portfolio Manager, Bondora API, Secondary Market and the reporting features available on the platform.

Why is Bondora removing the Primary Market from the user interface?

Bondora is removing the Primary Market from the UI because the speed of our popular automated option meets the investing and borrowing needs before manual investing can take effect. Our process improvements have created an environment where almost all loans are funded before they become visible in the UI. As a result, the Primary Market is most of the time empty.
Je kan dus straks alleen nog maar via auto-invest investeren. Mensen die automatisch investeren zijn mensen die handmatig projecten uitkiezen te snel af, waardoor er voor mensen als ik geen projecten meer over blijven. Dus wordt het handmatig investeren maar afgeschaft. Je moet gewoon automatisch (blind) investeren, anders hou je je geld maar. Ik ben nu alleen nog actief op de secondaire markt. Maar daar is zo weinig goed aanbod (ik word ook steeds kritischer), dat mijn rekening courant oploopt. Waarschijnlijk zal ik besluiten om straks ook maar automatisch te gaan investeren.

Ik zie dat ze bij Twino ook liever willen dat je automatisch investeert. De site is recent geupdate en je ziet echt dat je naar het automatisch investeren wordt toe geleid. Dat wil ik dus niet, want ik haal handmatig een bovengemiddeld rendement en ik heb er de tijd voor over. Ook al heb ik dan een dagloon van een paar euro per dag.

Gelukkig gebruiken in Nederland nog te weinig mensen de automatische investeringsmogelijkheden die er zijn. Want anders zouden ze dit hier ook gaan doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 21-10-2016 18:11:31 ]
pi_166109236
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 17:41 schreef BillieCF het volgende:
Daarom is het zo belangrijk om op dit forum onze mening te blijven geven! Een flink deel van de projecten in de problemen is in de fundingfase hier al kritisch besproken. Hoe vaak heb ik al gelezen: 'had ik maar beter geluisterd naar wat er op dit forum over dat project is geschreven!'.
Mee eens. Ik heb hier veel opgestoken de afgelopen paar jaar van de meningen en informatie van mijn mede investeerders. _O_
Prettig weekend!
pi_166111316
Op dit moment staat Six&Sons niet meer op de IVM site. Iemand idee waarom?
pi_166113131
Zeker een goed stuk en zinvolle reacties op LinkedIn. Sterkt me alleen maar in de opvatting dat het goed is dat ik mijn geld er grotendeels uit heb getrokken (of liever gezegd: amper nog opnieuw investeer).

Rondom Bondora en Twino: het is duidelijk wat de opzet is, ja. Ik ga Twino nog een tijdje aankijken maar er blijft iets in mijn achterhoofd knagen dat eigenlijk zegt: het gaat een keer ploffen daar. We gaan het zien. Ik vind het automatisch investeren daar wel handig: je weet verder toch niks van de lener e.d., dus ook als je handmatig investeert ben je lukraak aan het gokken. Dan maar automatisch en niet naar omkijken.
Schip ahoy!
pi_166114451
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 16:08 schreef peterc het volgende:
op HCN weer een Bregje in Alphen a/d Rijn
Bijna vol, dus als je interesse hebt........... (EDIT: vol)

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 21-10-2016 23:32:32 ]
Pecunia non olet
pi_166118718
Bij mij staat six en sons er ook niet meer op, heb al geinvesteerd en betaald, maar even afwachten.
pi_166119220
Een nieuw project onder leiding van Dirk Scheringa:
https://www.all4funding.n(...)al-voor-cs-factoring
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_166119422
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 00:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een nieuw project onder leiding van Dirk Scheringa:
https://www.all4funding.n(...)al-voor-cs-factoring
Als ik maar zeker wist dat hij niet weer voetballers en kunst ging kopen, zou ik het interessant vinden....
Pecunia non olet
pi_166119534
Het is weer tijd voor een collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De tekst zag er op dit tijdstip erg wollig uit en was op het eerste gezicht niet heel geweldig. Geen zekerheden en een beperkte winstgevendheid in een lastig in te schatten markt doen mij afhaken.
pi_166120268
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 00:52 schreef Mynheer007 het volgende:
Het is weer tijd voor een collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De tekst zag er op dit tijdstip erg wollig uit en was op het eerste gezicht niet heel geweldig. Geen zekerheden en een beperkte winstgevendheid in een lastig in te schatten markt doen mij afhaken.
Over de zekerheden: het is een eenmanszaak, dus er is HA en blijkbaar is er overwaarde op het bedrijfspand.
pi_166120281
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 00:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een nieuw project onder leiding van Dirk Scheringa:
https://www.all4funding.n(...)al-voor-cs-factoring
Factoring is een zeer riskante business. Je leent geld aan bedrijven die volgens banken (die het goedkoper kunnen) niet kredietwaardig zijn. Bij economische tegenwind kan het factoringbedrijf grote verliezen leiden.
Opvallend is wat er niet in de pitch staat. Voor 2014, 2016 en 2017 worden wel de omzet genoemd, maar alleen de winst van 2015. Vermoedelijk gaat het niet zo goed daar.
pi_166120482
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 04:50 schreef Benger het volgende:

[..]

Factoring is een zeer riskante business. Je leent geld aan bedrijven die volgens banken (die het goedkoper kunnen) niet kredietwaardig zijn. Bij economische tegenwind kan het factoringbedrijf grote verliezen leiden.
Opvallend is wat er niet in de pitch staat. Voor 2014, 2016 en 2017 worden wel de omzet genoemd, maar alleen de winst van 2015. Vermoedelijk gaat het niet zo goed daar.
Misschien maar die conclusie ligt minder voor de hand. Bij een steeds verder aantrekkende economie en een omzet die 30% hoger ligt dan 2015, waarbij ook al 233K werd verdiend onderaan de streep, klinkt het verhaal mij niet onlogisch.
Ze kunnen hun risico's ook goed spreiden denk ik. Hoe groter hoe minder de afwijking van gemiddelden.
Pecunia non olet
pi_166124399
Iemand hier bekend mee? Antrist Advies heeft met Antrist Vastgoed BV een project Deelgaard "t Centrum met nieuw concept 10 vitaliteitswoningen en sociëteit met living lab in Mariahoop gemeente Echt Susteren. Projectfinanciering van ¤500.000 tegen 9% rente voor 1 jaar. Inlichtingen info@antrist.nl www.antrist.nl Start bouw juni 2017.
pi_166126410
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 09:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
Reactie van Kom:
"Naar aanleiding van uw mail kunnen wij u hierbij bevestigen dat u afziet van deelname aan de gezamenlijke procedure tegen X."
Daar maak ik uit op dat je het dan zelf kunt opknappen. Wel blijkt dus dat voorlopig nog geen 25% van de investeerders achter een procedure staat. Dat zegt ook iets. Er is dus weinig te halen waarschijnlijk.

Ik ga binnenkort opperhoofd Pim maar eens mailen om een klacht in te dienen en te zien wat daaruit komt. Ze zullen daar eerst wel onderuit willen, dus dan wordt het zo nodig een stap naar het Kifid. Veel werk voor weinig geld, dat wel, dus moet even bedenken of ik er zin in heb.
Voordeel als er wat minder mensen mee doen is dat er meer overblijft als er toch wat te halen valt.

Maar waarover wil je dan klagen?
pi_166128711
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:21 schreef Murene het volgende:

[..]

Voordeel als er wat minder mensen mee doen is dat er meer overblijft als er toch wat te halen valt.

Maar waarover wil je dan klagen?
Wat al eerder besproken is: KoM heeft een verpanding als zekerheid gepresenteerd en dat blijkt achteraf niet goed geregeld te zijn. Verpanding is daardoor niet aanwezig. KoM had daarin zorgvuldiger moeten zijn en het geld pas moeten overboeken nadat de verpanding op orde was.
Schip ahoy!
pi_166129171
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 04:50 schreef Benger het volgende:

[..]

Factoring is een zeer riskante business. Je leent geld aan bedrijven die volgens banken (die het goedkoper kunnen) niet kredietwaardig zijn. Bij economische tegenwind kan het factoringbedrijf grote verliezen leiden.
Opvallend is wat er niet in de pitch staat. Voor 2014, 2016 en 2017 worden wel de omzet genoemd, maar alleen de winst van 2015. Vermoedelijk gaat het niet zo goed daar.
winst 2015 233k, winst 2016 t/m Q3 ??, en ze hebben maar 100k nodig, kan Dirk zelf niet de 100k er in stoppen, of heeft / wil hij ze niet meer, ipv de 7% aan de crowd, kan hij ook 7% aan zichzelf doen toekomen. Ter aanvulling Graydon rating = nr > geen vaststelling, solvabiliteit na de 100k is 11% . EV t.o.v. balanstotaal. Nu kan ik me voorstellen de het balanstotaal agv van de factoring , kort lopende schulden en vorderingen nogal verhoudingsgewiijs hoog is tov EV. Maar 100k voor 5jr tegen 7% kom op Dirk.. Er is verpanding op de vorderingen, maar neemt de business af neemt ook de verpanding af. Al dit voor 100k kom op Dirk

[ Bericht 17% gewijzigd door peterc op 22-10-2016 18:17:25 ]
pi_166132826
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 17:03 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen. Ik merk zelf dat ik de laatste tijd wel voorzichtiger ben geworden met investeren.
Zie de nieuwe reacties n.a.v. gesprek tussen GVE & de schrijver van de blog, reactie GVE
pi_166135649
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 20:48 schreef peterc het volgende:
[..]Zie de nieuwe reacties n.a.v. gesprek tussen GVE & de schrijver van de blog, reactie GVE
Interessant! De heer Van Scherven schrijft in de discussie: "De pitch is een beperkte weergave van het volledige dossier zoals dat bij ons geadministreerd is. (...) Uiteraard zijn jaarcijfers, prognoses, YTD cijfers, ondernemingsplan, gesloten contracten met opdrachtgevers die de groei onderbouwen in ons bezit." Hoewel iedere (potentiële) investeerder bij onduidelijkheden verduidelijking mag vragen aan GVE, komt het in de basis toch hierop neer: investeerder, u mag vertrouwen op onze deskundigheid! Dat lijkt mij terecht. Crowdfundingplatforms hebben een zorgplicht naar (particuliere) investeerders toe, of zouden dat in ieder geval moeten hebben. Daarbij hoort ook dat de ratings betrouwbaar moeten zijn en voorspellende waarde hebben. Neemt niet weg dat ik (daarnaast) ook pleidooien voor meer volledig en betrouwbaar cijfermateriaal in pitches ondersteun.
pi_166138833
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 20:48 schreef peterc het volgende:

[..]

Zie de nieuwe reacties n.a.v. gesprek tussen GVE & de schrijver van de blog, reactie GVE
Nette reactie van Martijn van Schelven en ook van Van Teeffelen. E.e.a. is hiermee dus weer wat genuanceerder weergegeven.
pi_166165787
Ik moet zeggen dat ik deze uitkomst op de blog ook wel een beetje had verwacht. Zeker toen ik las dat GVE in gesprek ging met deze investeerder. Ik heb vaker telefonisch met GVE aan de lijn gehangen en in zulke 1 op 1 gesprekken kan men meer informatie geven dan dat er op internet gezet wordt. Ze zijn nog steeds lerend en er worden fouten gemaakt, maar ik heb ook wel degelijk het gevoel dat men weet waar men mee bezig is. Het is nu weer even de ontwikkelingen afwachten en hopen dat er binnenkort weer verbeteringen doorgevoerd gaan worden.
pi_166166301
Maar intussen loopt het Pro-Da project steeds verder vol en lijken de meeste investeerders helemaal niets van de discussie te hebben meegekregen. Ik deel nog steeds de kritiek op dat project en het zal allemaal best dat ze een uitvoerig dossier hebben maar dat maakt het project niet beter. Het kan niet anders dan dat de slechte verhouding tussen risico en rentevergoeding ze een keer gaat opbreken, misschien niet eens in dit project maar over het geheel gezien dan.
Pecunia non olet
pi_166167219
"Funding Circle vraagt uw hulp in AFM onderzoek!"

Ehh, vorige week kreeg ik van Collin ook al dit verzoek, gaan nu alle platforms dit doen?
pi_166167579
quote:
12s.gif Op maandag 24 oktober 2016 10:48 schreef escortmk2 het volgende:
"Funding Circle vraagt uw hulp in AFM onderzoek!"

Ehh, vorige week kreeg ik van Collin ook al dit verzoek, gaan nu alle platforms dit doen?
Ja, ze moeten een dergelijk onderzoek uitvoeren onder een deel van hun investeerders, zo kan het dus gebeuren dat je het verzoek meerdere malen krijgt.
pi_166169159
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 17:03 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Bedankt voor het delen. Ik merk zelf dat ik de laatste tijd wel voorzichtiger ben geworden met investeren.
Voor mij een reden om al geruime tijd niet meer mee te doen. Zoals ik eerder meldde:
Tussen 2012 en 2014 aan 40 projecten GvE meegedaan, 4 met (grote) problemen (ratings, 2,3,4 en 5s). Als ik de verliezen (rente+ aflos.) van de totale rente inkomsten aftrek (over alle looptijden en projecten), blijft tot nu toe 2/3 over. Dan mag er tot ergens in 2019 niks meer mis gaan.

Goed dat GvE openlijk kritiek krijgt en er ook openbaar op reageert. Ze zullen een slag moeten maken in professionalisering en openheid. De investeringsaanvragen lopen nu in paar uur vol (bizar om te zien!) maar dat kan (en zal?) snel omslaan als de toenamen van defaults niet afneemt.
pi_166169442
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 00:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nette reactie van Martijn van Schelven en ook van Van Teeffelen. E.e.a. is hiermee dus weer wat genuanceerder weergegeven.
Misschien netjes dat hij reageert, maar echt antwoorden geeft hij niet op vragen zoals:

Hoe kan het dat een afscheidnemende aandeelhouder 209K krijgt terwijl er sprake is van een negatief EV. Als deze aandeelhouder 209K heeft geleend, is deze lening dus nu niets meer waard. Dit is met de informatie die ik heb, onbehoorlijk bestuur, en als GVE daar dan andere informatie over heeft, hoor ik die graag.

De cijfers van 2015 zijn nog steeds niet gedeponeerd terwijl die er blijkbaar wel zijn. Waarom mogen wij die niet zien? Die hadden allang gedeponeerd kunnen worden.

Er wordt hier blijkbaar gewoon aan verliesfinanciering gedaan. Waarom wordt er geen EV aangetrokken?

Het is mijns inziens sowieso oerdom om in dit project te investeren maar GVE onspringt de dans door wat vage algemeenheden op te sommen i.p.v. netjes antwoorden op de vragen die gesteld zijn. Gemiste kans!
  maandag 24 oktober 2016 @ 13:06:46 #258
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_166169717
Ik ga er niet weer op in maar tot waar reikt de verantwoordelijkheid van het platform? Sorry maar een investering van een half miljoen voor een bedrijf 15 medewerkers waarbij de helft wordt gebruikt om een persoon uit te kopen is heel snel een NO NO.

Ik ga toch niet investeren in een bedrijf wat niet bezig is met de core (mondzorg) maar met interne zaken.
pi_166170883
Nieuw project op Moneybrothers
pi_166172628
Ook weer een nieuwe op FNC: opleiding vrachtwagenchauffeurs.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Even googlen: "De chauffeurs van [naam aanvrager] uit Etten-Leur die op de nieuwe Iveco Stralis trekkers zullen gaan rijden krijgen naast de uitleg tijdens de aflevering een volledige training over de bediening en het gebruik van alle systemen op het voertuig, de techniek, veilig en efficiënt rijgedrag en brandstofbesparing. Deze training, genaamd Iveco Driver Academy wordt standaard aangeboden bij de aanschaf van een nieuwe Stralis." Het krediet lijkt me dus niet nodig voor opleidingskosten!

De omzet 2016 lijkt achter te blijven t.o.v. 2015, ondanks dat het aantal vrachtwagens in 2016 is uitgebreid van 8 naar 11.

Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken, maar voor mij is dit een no go.
pi_166173357
Voor eventuele liefhebbers van projecten met (hypothekeren-) zekerheden zit een project van SiG in zijn laatste twee weken. https://investeren.sameningeld.nl/project/jol-24-36-lelystad
pi_166173439
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:32 schreef BillieCF het volgende:
Ook weer een nieuwe op FNC: opleiding vrachtwagenchauffeurs.
[...]
Even googlen: "De chauffeurs van [naam aanvrager] uit Etten-Leur die op de nieuwe Iveco Stralis trekkers zullen gaan rijden krijgen naast de uitleg tijdens de aflevering een volledige training over de bediening en het gebruik van alle systemen op het voertuig, de techniek, veilig en efficiënt rijgedrag en brandstofbesparing. Deze training, genaamd Iveco Driver Academy wordt standaard aangeboden bij de aanschaf van een nieuwe Stralis." Het krediet lijkt me dus niet nodig voor opleidingskosten!

De omzet 2016 lijkt achter te blijven t.o.v. 2015, ondanks dat het aantal vrachtwagens in 2016 is uitgebreid van 8 naar 11.

Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken, maar voor mij is dit een no go.
Het is een winstgevend bedrijf met eigen vermogen. Voor het rijden van een trekker oplegger combinatie zijn meer papieren nodig dan alleen een middagje training van Iveco. Ik denk dat ik voor een klein bedrag mee ga doen. De rente is leuk. Het risico lijkt beperkt.
pi_166173810
in 2015 met 8 trucks een omzet draaien van ff boven de 800K...
ik snap die handel denk ik niet
pi_166174327
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:22 schreef Benger het volgende:

[..]

Het is een winstgevend bedrijf met eigen vermogen. Voor het rijden van een trekker oplegger combinatie zijn meer papieren nodig dan alleen een middagje training van Iveco. Ik denk dat ik voor een klein bedrag mee ga doen. De rente is leuk. Het risico lijkt beperkt.
Als je die 50k uit je winst zou kunnen betalen, waarom zou je dan lenen tegen 16,6%?
Net als Bleyenburg snap ik die handel misschien gewoon niet :?
pi_166174835
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 17:16 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Als je die 50k uit je winst zou kunnen betalen, waarom zou je dan lenen tegen 16,6%?
Net als Bleyenburg snap ik die handel misschien gewoon niet :?
Blijkbaar kan die 50k niet direct uit de winst worden betaald. Er staan meer schulden op de balans, vooral kortlopende schulden. Die zullen ook afgelost moeten worden.
pi_166174848
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:17 schreef Horsemen het volgende:
Voor eventuele liefhebbers van projecten met (hypothekeren-) zekerheden zit een project van SiG in zijn laatste twee weken. https://investeren.sameningeld.nl/project/jol-24-36-lelystad
Bedankt voor de herinnering. Gelijk even geinvesteerd in al weer mijn derde project bij SiG.
pi_166175601
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 15:45 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Is dit jullie tool of van een andere (concurrerende) partij?
https://www.crowdfundpanel.com/nl/

De gratis versie houdt slechts 20 investeringen bij.
https://www.crowdfundpanel.com/nl/ is van de oprichters van http://www.crowdfundmarkt.nl Nuttige tool? Wat kan beter?
pi_166178088
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 14:08 schreef wouterde het volgende:
Nieuw project op Moneybrothers
https://www.moneybrothers(...)ername-reformwinkels

Ziet er aardig uit met interessante zekerheden (pandrecht voorraad en HA). Al zal die voorraad wel niet veel opbrengen als het misgaat.

Ik snap alleen helemaal niets van wat ze zeggen over de huidige solvabiliteit. Als de verhouding VV / TV méér dan 1 is, dan heb je toch een negatief EV?
Pecunia non olet
pi_166178198
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 20:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

https://www.moneybrothers(...)ername-reformwinkels

Ziet er aardig uit met interessante zekerheden (pandrecht voorraad en HA). Al zal die voorraad wel niet veel opbrengen als het misgaat.

Ik snap alleen helemaal niets van wat ze zeggen over de huidige solvabiliteit. Als de verhouding VV / TV méér dan 1 is, dan heb je toch een negatief EV?
ja, lijkt me juist wat je zegt. Of ze hebben de getallen ongewisseld
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_166179246
Project six a,d sons op ivm is ook opgelost, men heeft een andere investeerder gevonden en ons geld wordt teruggestort
pi_166182168
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 20:49 schreef snoopy40 het volgende:
Project six a,d sons op ivm is ook opgelost, men heeft een andere investeerder gevonden en ons geld wordt teruggestort
Het duurde allemaal te lang, je zag het aankomen. Ze hebben al hun kaarten gezet op een succesvolle feestmaand. Wat ik dan denk, waarom zijn ze niet wat eerder begonnen met dit project, dan was al die haast niet nodig geweest. IVM zal wel niet de eerste zijn geweest bij wie ze hebben aangeklopt.
Pecunia non olet
pi_166187276
FNC:
Digitalisering Persoonlijkheidstest
¤ 45.000 Kredietbedrag
2 jaar Termijn
¤ 2.136,42 Maandbedrag
12.86 % Nominale rente
D Risicoklasse

+ Goed EV, 3 jaar rendabel
-/- Geen 2016 cijfers, 254K vlottende activa = forse vordering (op de DGA?)
Ik zou verwachten dat deze mijnheer dit krediet zelf zou kunnen ophoesten

edit:
kvk cijfers 2014 bekeken; staat benoemd dat ABN een krediet verstrekt van 35K en daar HA + pandrecht vorderingen/voorraden/inventaris.
DGA leeft op grote voet: behoorlijke vordering dus van de BV op de DGA, de vordering wordt jaarlijks opgerent + DGA komt niet uit met 78K mngtfee.
Dan pas ik toch voor deze...

[ Bericht 20% gewijzigd door marathon2000 op 25-10-2016 09:36:16 ]
pi_166189360
quote:
DGA leeft op grote voet: behoorlijke vordering dus van de BV op de DGA, de vordering wordt jaarlijks opgerent + DGA komt niet uit met 78K mngtfee.
Dan pas ik toch voor deze...
Ik ken het uitgavenpatroon van de DGA niet. Er staat zo te zien geen pensioenvoorziening op de balans. Wie weet investeert hij het geld wel, bijvoorbeeld in vastgoed.
45k om een digitaal vragenformulier te laten maken is een hoop geld. Dat geld zal dus wel grotendeels ergens anders heen gaan.
pi_166189539
In reactie op de discussie op LinkedIn heeft GeldvoorElkaar nu een uitgebreide toelichting over hun acceptatiebeleid op hun website geplaatst: https://www.geldvoorelkaa(...)eldvoorelkaarnl.aspx
pi_166190514
nu nog openheid over de lijst met defaults die ze ondertussen hebben
pi_166190531
tussendoor geglipt

Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15575
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Naam: Suna Pelle tassen
Leendoel: Overig
Bedrag: 4.400 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating:

Ik zag het mailtje wel langskomen, maar aan de hand van de titel ben ik niet verder gaan kijken. Als ik het leenbedrag gezien had, dan was ik er waarschijnlijk wel even ingedoken.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:50:56 #277
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_166191038
quote:
99s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 12:24 schreef CaLeX het volgende:

Ik zag het mailtje wel langskomen, maar aan de hand van de titel ben ik niet verder gaan kijken. Als ik het leenbedrag gezien had, dan was ik er waarschijnlijk wel even ingedoken.
Zo dachten er wel meer over. Geen doorkomen aan.
pi_166191708
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 12:50 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Zo dachten er wel meer over. Geen doorkomen aan.
7k +4k moet inderdaad makkelijk terug kunnen komen uit eigen productie en uit het inkomen van haar vriend. Rente is wel opgelopen met het risico van 4 naar 6%. Risico van 1 naar klasse 3. Ik kon er overigens wel doorkomen en doe bescheiden mee.
pi_166192160
Vanmorgen van Collin een voorstel ontvangen inzake project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er wordt al sinds juni niet meer betaald.
De kern van het voorstel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het bedrijf lijkt wel serieus werk te maken van het verbeteren van de situatie. Ook is men er blijkbaar in geslaagd om een aantal van de grootste crediteuren en financiers ervan te overtuigen hun vorderingen om te laten zetten in aandelen. Die partijen lijken er dus nog wel vertrouwen in te hebben.

14 dagen om al dan niet akkoord te gaan.
pi_166192168
quote:
Wel vreemd dat zo'n admin kantoor met zo'n aanvraag komt:
Doel van de kredietaanvraag is werkkapitaal en voorfinanciering van debiteuren i.v.m. slechte betalende klant in 2015.
Je zou toch zeggen dat hij die ene klant al eerder de wacht aangezegd zou moeten hebben. Je weet als admin kantoor toch precies wat voor een vlees je in de kuip hebt.
Verder zien de cijfers er wel aardig uit.
Blijf het vreemd vinden.
pi_166192200
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 13:42 schreef OpDieFiets het volgende:
Vanmorgen van Collin een voorstel ontvangen inzake project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er wordt al sinds juni niet meer betaald.
De kern van het voorstel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het bedrijf lijkt wel serieus werk te maken van het verbeteren van de situatie. Ook is men er blijkbaar in geslaagd om een aantal van de grootste crediteuren en financiers ervan te overtuigen hun vorderingen om te laten zetten in aandelen. Die partijen lijken er dus nog wel vertrouwen in te hebben.

14 dagen om al dan niet akkoord te gaan.
Dit bedrijf kwam toch ook afgelopen week langs omdat het ergens anders geld aan het ophalen was met of een converteerbare lening of aandelen.
pi_166192224
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 13:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dit bedrijf kwam toch ook afgelopen week langs omdat het ergens anders geld aan het ophalen was met of een converteerbare lening of aandelen.
Aandelen via InvestorMatch.
pi_166192285
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 13:46 schreef Benger het volgende:

[..]

Aandelen via InvestorMatch.
Waarover de mail van Collin overigens niets vermeldt.
pi_166192401
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 13:49 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Waarover de mail van Collin overigens niets vermeldt.
Ik heb de indruk dat het van IVM een beetje een wanhoopspoging is. De premium investeerders zien het blijkbaar niet zitten. Ik heb nog niet eerder een dergelijk aanbod van IVM gehad. Daarnaast is het twijfelachtig of het wel mag (want IVM heeft geen vergunning).

IVM heeft trouwens ook niets vermeld over de problemen met afbetalen van de lening van Collin.
pi_166192546
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 13:42 schreef OpDieFiets het volgende:
Vanmorgen van Collin een voorstel ontvangen inzake project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er wordt al sinds juni niet meer betaald.
De kern van het voorstel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het bedrijf lijkt wel serieus werk te maken van het verbeteren van de situatie. Ook is men er blijkbaar in geslaagd om een aantal van de grootste crediteuren en financiers ervan te overtuigen hun vorderingen om te laten zetten in aandelen. Die partijen lijken er dus nog wel vertrouwen in te hebben.

14 dagen om al dan niet akkoord te gaan.
De normale procedure bij Collin is dat het bedrijf de rente wel gewoon zal voldoen. Dat is in dit geval ook zo mag ik aannemen?
pi_166192633
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 13:49 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Waarover de mail van Collin overigens niets vermeldt.
Tja, Het verse Kapitaal van Collin van 02-2016 heeft dus niet geholpen. Er wordt dus op de achtergrond gewerkt aan sanering van schulden en vers kapitaal. Ik denk dat je verder geen andere keus hebt dan akkoord te gaan. Zeg je nee als merendeel Collin investeerders dan gaat dit bedrijf denk ik direct door naar de curator.
pi_166192822
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 14:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tja, Het verse Kapitaal van Collin van 02-2016 heeft dus niet geholpen. Er wordt dus op de achtergrond gewerkt aan sanering van schulden en vers kapitaal. Ik denk dat je verder geen andere keus hebt dan akkoord te gaan. Zeg je nee als merendeel Collin investeerders dan gaat dit bedrijf denk ik direct door naar de curator.
Ja, ik denk dat er ook niet veel te kiezen is. Verder maar hopen dat het het komende jaar goed komt.
pi_166192986
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 14:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De normale procedure bij Collin is dat het bedrijf de rente wel gewoon zal voldoen. Dat is in dit geval ook zo mag ik aannemen?
Klopt. Om precies te zijn is het voorstel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166193985
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 13:43 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wel vreemd dat zo'n admin kantoor met zo'n aanvraag komt:
Doel van de kredietaanvraag is werkkapitaal en voorfinanciering van debiteuren i.v.m. slechte betalende klant in 2015.
Je zou toch zeggen dat hij die ene klant al eerder de wacht aangezegd zou moeten hebben. Je weet als admin kantoor toch precies wat voor een vlees je in de kuip hebt.
Verder zien de cijfers er wel aardig uit.
Blijf het vreemd vinden.
Misschien is hij wel grotendeels afhankelijk van deze ene klant. En dat dat ook de reden is waarom Funding Circle er een label E op plakt.
pi_166194061
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 15:13 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Misschien is hij wel grotendeels afhankelijk van deze ene klant. En dat dat ook de reden is waarom Funding Circle er een label E op plakt.
Als die klant helemaal omvalt, heeft hij een nog groter probleem. Vreemd verhaal trouwens als hij grotendeels afhankelijk zou zijn van één klant want een administratiekantoor heeft doorgaans dozijnen kleine(re) klanten.
Pecunia non olet
pi_166195201
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 15:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als die klant helemaal omvalt, heeft hij een nog groter probleem. Vreemd verhaal trouwens als hij grotendeels afhankelijk zou zijn van één klant want een administratiekantoor heeft doorgaans dozijnen kleine(re) klanten.
Ik snap er nog steeds niets van. Hij draait met zijn eenmanszaak in 2016 volgens zijn ytd cijfers een prima jaar en dan toch die 15k halen en risico E. Ik neem aan dat die klant die hem in 2015 voor 15 k genaaid heeft in 2016 geen klant meer is en niet in de 2017 cijfers voorkomt.
Ik zou er bijna wat in stoppen om te ontdekken of het goed blijft gaan en te kijken waar gevaar van de E zit. 15.xx% rente is niet verkeerd.
pi_166195502
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 16:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik zou er bijna wat in stoppen om te ontdekken of het goed blijft gaan en te kijken waar gevaar van de E zit.
Tja, dat blijft een beetje paradoxaal aan Funding Circle: van de ene kant zijn ze een van de weinige platformen die echt inzage geven in de cijfers, maar van de andere kant is de niet-cijfermatige informatie meestal zo summier dat het gissen blijft naar wat er echt speelt in een bedrijf.
pi_166195525
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 15:16 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als die klant helemaal omvalt, heeft hij een nog groter probleem. Vreemd verhaal trouwens als hij grotendeels afhankelijk zou zijn van één klant want een administratiekantoor heeft doorgaans dozijnen kleine(re) klanten.
Wellicht is het meer een ZZP'er dan een administratiekantoor. Ik probeer er ook naar te gissen.
pi_166196015
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 16:25 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Wellicht is het meer een ZZP'er dan een administratiekantoor. Ik probeer er ook naar te gissen.
Hij heeft het bedrijf al 26 jaar en woont ook in een aardige straat in een klein dorpje bij Steenwijk. Ik stop er een klein bedrag in.
pi_166196091
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 16:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hij heeft het bedrijf al 26 jaar en woont ook in een aardige straat in een klein dorpje bij Steenwijk. Ik stop er een klein bedrag in.
Ik waag ook een gokje. Het totaal leningbedrag is niet al te groot en kan uiteindelijk denk ik wel terugbetaald worden.
pi_166196567
Tsja ik heb bij FNC slechts één C en die betaalt na een jaar al niet meer dus categorie E daar waag ik me niet aan, er zal vast een smeuïg verhaal aan vast zitten dat bij FNC ongetwijfeld bekend is.
Pecunia non olet
pi_166196628
15% lijkt veel maar niet als er een theoretische kans is van stel 25% dat hij de kerst niet haalt😎
Pecunia non olet
pi_166196805
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 17:19 schreef obligataire het volgende:
15% lijkt veel maar niet als er een theoretische kans is van stel 25% dat hij de kerst niet haalt😎
vroeger werd er nog een percentage weergegeven wat de kans was op wanbetaling binnen een jaar... helaas is die functie verloren gegaan bij de update.
pi_166196986
Over FNC gesproken, hoe zou het staan met onze Koi Karpers?
Pecunia non olet
pi_166197482
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 17:19 schreef obligataire het volgende:
15% lijkt veel maar niet als er een theoretische kans is van stel 25% dat hij de kerst niet haalt😎
Mee eens, Alleen soms heb ik wel eens het idee dat de ratings niet geheel kloppen. In dit geval denk ik dat ook. Afijn we gaan het zien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')