SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:11 schreef Ernie58 het volgende:
Interessant artikel en lees vooral ook de commentaren.Zeker interessant, bedankt voor het delen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessant artikel en lees vooral ook de commentaren.Bedankt voor het delen. Hij kwam bij mij vanmorgen ook al voorbij bij Peter Verhaar.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, duidelijk dat GvE niet voldoende open is over de defaults en daar heeft hij helemaal gelijk in. Het aantal defaults wat hij zelf heeft is natuurlijk duidelijk een gevalletje van de verkeerde projecten uitzoeken en daar zal hij wel over gefrustreerd zijn dat snap ik wel, zeker als je “Professor of Finance and Firm Acquisition” bent. Als ik naar mijn eigen (voorlopige) investeringen kijk zit ik bij GvE op 4 projecten met betalingsachterstand of erger, 3 eerder afgeloste en 1 normaal afgelost project op een totaal van 90 stuks die ik heb opgebouwd in de afgelopen drie jaar.
Verder staan er ook verschillende onjuistheden in het stuk, zo is Pro-Da mondzrg B.V. niet de hoofdaanvrager maar dat is de Holding, dus mijn inziens klopt de G-PD% en Creditsafe score in de kop van de pitch wel. Overigens staat alles nog eens verduidelijkt onderaan de pitch in de noot. Verder is het natuurlijk zeker een hoog risico project (5) waarin ik zeker niet zou investeren.
Interessant artikel en lees vooral ook de commentaren.Bedankt voor het delen. Ik merk zelf dat ik de laatste tijd wel voorzichtiger ben geworden met investeren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Los van de punten over het genoemde project, vind ik het opmerkelijk dat alle comments van de financiële professionals kritisch zijn en er geen positieve geluiden te lezen zijn. Algehele indruk is dat de geboden rentes van 5-8% veel, maar dan ook veel, te laag zijn voor de risico's die dit soort projecten met zich meebrengen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:47 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen. Hij kwam bij mij vanmorgen ook al voorbij bij Peter Verhaar.
Tja, duidelijk dat GvE niet voldoende open is over de defaults en daar heeft hij helemaal gelijk in. Het aantal defaults wat hij zelf heeft is natuurlijk duidelijk een gevalletje van de verkeerde projecten uitzoeken en daar zal hij wel over gefrustreerd zijn dat snap ik wel, zeker als je “Professor of Finance and Firm Acquisition” bent. Als ik naar mijn eigen (voorlopige) investeringen kijk zit ik bij GvE op 4 projecten met betalingsachterstand of erger, 3 eerder afgeloste en 1 normaal afgelost project op een totaal van 90 stuks die ik heb opgebouwd in de afgelopen drie jaar.
Verder staan er ook verschillende onjuistheden in het stuk, zo is Pro-Da mondzrg B.V. niet de hoofdaanvrager maar dat is de Holding, dus mijn inziens klopt de G-PD% en Creditsafe score in de kop van de pitch wel. Overigens staat alles nog eens verduidelijkt onderaan de pitch in de noot. Verder is het natuurlijk zeker een hoog risico project (5) waarin ik zeker niet zou investeren.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Maar ja, de markt geeft aan dat het blijkbaar genoeg is aangezien de projecten vaak megasnel vollopen (vaak onbegrijpelijk!) en dan gaat een ondernemer natuurlijk echt geen hoger percentage betalen. Het probleem is dat het geld bij de investeerders, mede door de lage rente bij de banken, tegen de plinten klotst. Triest maar waar.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 17:09 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Los van de punten over het genoemde project, vind ik het opmerkelijk dat alle comments van de financiële professionals kritisch zijn en er geen positieve geluiden te lezen zijn. Algehele indruk is dat de geboden rentes van 5-8% veel, maar dan ook veel, te laag zijn voor de risico's die dit soort projecten met zich meebrengen.
Dat het geld bij investeerders tegen de plinten klotst, is wat mij betreft zeker niet triest te noemen! Wat ik ook als gevaar zie, is dat het geld ergens naartoe moet en dat betekent in de praktijk ook naar de slechte projecten. Daardoor gaan anderen denken: 'He, misschien is dat project nog niet zo slecht!' en stappen ze ook in. Het kaf wordt dan niet van het koren gescheiden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 17:16 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Maar ja, de markt geeft aan dat het blijkbaar genoeg is aangezien de projecten vaak megasnel vollopen (vaak onbegrijpelijk!) en dan gaat een ondernemer natuurlijk echt geen hoger percentage betalen. Het probleem is dat het geld bij de investeerders, mede door de lage rente bij de banken, tegen de plinten klotst. Triest maar waar.
Je kan dus straks alleen nog maar via auto-invest investeren. Mensen die automatisch investeren zijn mensen die handmatig projecten uitkiezen te snel af, waardoor er voor mensen als ik geen projecten meer over blijven. Dus wordt het handmatig investeren maar afgeschaft. Je moet gewoon automatisch (blind) investeren, anders hou je je geld maar. Ik ben nu alleen nog actief op de secondaire markt. Maar daar is zo weinig goed aanbod (ik word ook steeds kritischer), dat mijn rekening courant oploopt. Waarschijnlijk zal ik besluiten om straks ook maar automatisch te gaan investeren.quote:On November 1, 2016 we will remove the Primary Market view from the user interface.
What does this mean?
In recent months it has become clear that the Portfolio Manager offers greater efficiency through automation compared to manually investing. The increasing benefits of Portfolio Manager are the result of recent updates to the funding process, which optimize speed. Moving forward we will continue to focus efforts on further improving Portfolio Manager, Bondora API, Secondary Market and the reporting features available on the platform.
Why is Bondora removing the Primary Market from the user interface?
Bondora is removing the Primary Market from the UI because the speed of our popular automated option meets the investing and borrowing needs before manual investing can take effect. Our process improvements have created an environment where almost all loans are funded before they become visible in the UI. As a result, the Primary Market is most of the time empty.
Mee eens. Ik heb hier veel opgestoken de afgelopen paar jaar van de meningen en informatie van mijn mede investeerders.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 17:41 schreef BillieCF het volgende:
Daarom is het zo belangrijk om op dit forum onze mening te blijven geven! Een flink deel van de projecten in de problemen is in de fundingfase hier al kritisch besproken. Hoe vaak heb ik al gelezen: 'had ik maar beter geluisterd naar wat er op dit forum over dat project is geschreven!'.
Bijna vol, dus als je interesse hebt........... (EDIT: vol)quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:08 schreef peterc het volgende:
op HCN weer een Bregje in Alphen a/d Rijn
Als ik maar zeker wist dat hij niet weer voetballers en kunst ging kopen, zou ik het interessant vinden....quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 00:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een nieuw project onder leiding van Dirk Scheringa:
https://www.all4funding.n(...)al-voor-cs-factoring
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De tekst zag er op dit tijdstip erg wollig uit en was op het eerste gezicht niet heel geweldig. Geen zekerheden en een beperkte winstgevendheid in een lastig in te schatten markt doen mij afhaken.
quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 00:52 schreef Mynheer007 het volgende:
Het is weer tijd voor een collinOver de zekerheden: het is een eenmanszaak, dus er is HA en blijkbaar is er overwaarde op het bedrijfspand.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De tekst zag er op dit tijdstip erg wollig uit en was op het eerste gezicht niet heel geweldig. Geen zekerheden en een beperkte winstgevendheid in een lastig in te schatten markt doen mij afhaken.
Factoring is een zeer riskante business. Je leent geld aan bedrijven die volgens banken (die het goedkoper kunnen) niet kredietwaardig zijn. Bij economische tegenwind kan het factoringbedrijf grote verliezen leiden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 00:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een nieuw project onder leiding van Dirk Scheringa:
https://www.all4funding.n(...)al-voor-cs-factoring
Misschien maar die conclusie ligt minder voor de hand. Bij een steeds verder aantrekkende economie en een omzet die 30% hoger ligt dan 2015, waarbij ook al 233K werd verdiend onderaan de streep, klinkt het verhaal mij niet onlogisch.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 04:50 schreef Benger het volgende:
[..]
Factoring is een zeer riskante business. Je leent geld aan bedrijven die volgens banken (die het goedkoper kunnen) niet kredietwaardig zijn. Bij economische tegenwind kan het factoringbedrijf grote verliezen leiden.
Opvallend is wat er niet in de pitch staat. Voor 2014, 2016 en 2017 worden wel de omzet genoemd, maar alleen de winst van 2015. Vermoedelijk gaat het niet zo goed daar.
Voordeel als er wat minder mensen mee doen is dat er meer overblijft als er toch wat te halen valt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 09:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
Reactie van Kom:
"Naar aanleiding van uw mail kunnen wij u hierbij bevestigen dat u afziet van deelname aan de gezamenlijke procedure tegen X."
Daar maak ik uit op dat je het dan zelf kunt opknappen. Wel blijkt dus dat voorlopig nog geen 25% van de investeerders achter een procedure staat. Dat zegt ook iets. Er is dus weinig te halen waarschijnlijk.
Ik ga binnenkort opperhoofd Pim maar eens mailen om een klacht in te dienen en te zien wat daaruit komt. Ze zullen daar eerst wel onderuit willen, dus dan wordt het zo nodig een stap naar het Kifid. Veel werk voor weinig geld, dat wel, dus moet even bedenken of ik er zin in heb.
Wat al eerder besproken is: KoM heeft een verpanding als zekerheid gepresenteerd en dat blijkt achteraf niet goed geregeld te zijn. Verpanding is daardoor niet aanwezig. KoM had daarin zorgvuldiger moeten zijn en het geld pas moeten overboeken nadat de verpanding op orde was.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 15:21 schreef Murene het volgende:
[..]
Voordeel als er wat minder mensen mee doen is dat er meer overblijft als er toch wat te halen valt.
Maar waarover wil je dan klagen?
winst 2015 233k, winst 2016 t/m Q3 ??, en ze hebben maar 100k nodig, kan Dirk zelf niet de 100k er in stoppen, of heeft / wil hij ze niet meer, ipv de 7% aan de crowd, kan hij ook 7% aan zichzelf doen toekomen. Ter aanvulling Graydon rating = nr > geen vaststelling, solvabiliteit na de 100k is 11% . EV t.o.v. balanstotaal. Nu kan ik me voorstellen de het balanstotaal agv van de factoring , kort lopende schulden en vorderingen nogal verhoudingsgewiijs hoog is tov EV. Maar 100k voor 5jr tegen 7% kom op Dirk.. Er is verpanding op de vorderingen, maar neemt de business af neemt ook de verpanding af. Al dit voor 100k kom op Dirkquote:Op zaterdag 22 oktober 2016 04:50 schreef Benger het volgende:
[..]
Factoring is een zeer riskante business. Je leent geld aan bedrijven die volgens banken (die het goedkoper kunnen) niet kredietwaardig zijn. Bij economische tegenwind kan het factoringbedrijf grote verliezen leiden.
Opvallend is wat er niet in de pitch staat. Voor 2014, 2016 en 2017 worden wel de omzet genoemd, maar alleen de winst van 2015. Vermoedelijk gaat het niet zo goed daar.
Zie de nieuwe reacties n.a.v. gesprek tussen GVE & de schrijver van de blog, reactie GVEquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 17:03 schreef FINONAF het volgende:
[..]
Bedankt voor het delen. Ik merk zelf dat ik de laatste tijd wel voorzichtiger ben geworden met investeren.
Interessant! De heer Van Scherven schrijft in de discussie: "De pitch is een beperkte weergave van het volledige dossier zoals dat bij ons geadministreerd is. (...) Uiteraard zijn jaarcijfers, prognoses, YTD cijfers, ondernemingsplan, gesloten contracten met opdrachtgevers die de groei onderbouwen in ons bezit." Hoewel iedere (potentiële) investeerder bij onduidelijkheden verduidelijking mag vragen aan GVE, komt het in de basis toch hierop neer: investeerder, u mag vertrouwen op onze deskundigheid! Dat lijkt mij terecht. Crowdfundingplatforms hebben een zorgplicht naar (particuliere) investeerders toe, of zouden dat in ieder geval moeten hebben. Daarbij hoort ook dat de ratings betrouwbaar moeten zijn en voorspellende waarde hebben. Neemt niet weg dat ik (daarnaast) ook pleidooien voor meer volledig en betrouwbaar cijfermateriaal in pitches ondersteun.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 20:48 schreef peterc het volgende:
[..]Zie de nieuwe reacties n.a.v. gesprek tussen GVE & de schrijver van de blog, reactie GVE
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |