abonnement Unibet Coolblue
pi_125999623

Dit topic is voor iedereen die aan mountainbiken doet. Of je nou net met je gezicht in de modder ligt, al een tijdje de heuvels aan het beklimmen bent, of al jarenlange ervaring hebt en een flink stukje door kan trappen. Hier kunnen we elkaar tips en adviezen geven, foto's delen en uiteraard een leuke anekdote de ether in gooien.


Om alle vorige topicdelen te bekijken ga je naar: [Centraal] Mountainbike Topic


Trek
Specialized
Cannondale Scott
Giant
Cube
Canyon Fuji
Merida
Stevens
Focus
GT Bergamont
Gary Fisher
Kona


alien1.jpeg StateOfMind
kaneel2.gif tomaat52
fokava.jpg kanovinnie
crazy.gif Crazy-M
SimifiedMe.png Jort227
GregMinnaar.jpg Unsub
anon.jpg Auti
athletic_bilbao.jpg Garagardo


Hoofdpagina's: Dirty-Pages Mountainbike.nl Mountainbike forum NL MTB Routes NL MTB Routes BE
Pagina's voor beginners: Dé pagina voor beginners! (bevat info over verschillende discipline's, onderdelen, fietskeuze, onderhoud etc.) Aanschaf van een MTB
Sleutelen en onderhoud: Repareerhulp voor gehele fiets Sleuteltips door bikers, voor bikers
Reviews en info over onderdelen Bandenreviews
Online (MTB) Winkels Cyclewear (Vooral kleding) Futurumshop Bobshop Chain Reaction Cycles Bike Components
__________________________________________________________________________ Hier is de OP.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_125999792
Tis ook een hele leuke route.
Ik doe er c.a een uur over nu.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_125999797
Was net een reactie aan het typen, ging het topic dicht :P

quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:47 schreef Marco001 het volgende:
http://www.mtbroutes.nl/route/404/Lemele
de klim bij 30:29. Dat stukje met al die wortels is dat. Dat vind ik echt een klote klim.
Die brede klimmen(langs waterzuivering en die klim voordat je weer de weg oversteekt voor de laatste 500meter) rijd ik met minstens 7/8 km/u, meestal rond de 10-12. Ik ben niet echt een klimgeit(heb er zelfs een hekel aan) dus tja..

Die klim over het zandpad ga ik meestal in die bocht ervoor de fout in; ik kan niet echt veel snelheid behouden. de Kombocht is mij te laag en je kan die bocht daarna ook niet te wijd nemen i.v.m. het losse zand aan het eind van de bocht. Moe word ik er wel van, maar kapot ga ik niet echt op die klim. (maar ik push mijzelf ook niet zo enorm als de meesten. Bewaar meestal mijn energie voor die laatste klimmen, want die vind ik echt kut.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:37 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Fiets je de route niet anders? Die klim wat jij bedoelt is geloof ik op het einde van de route. In het midden heb je ook pittig klimmetje wat maar paar meter daarna krijg je dat trappetje als je afdaalt geloof ik.
Die klim bedoelde ik met deze post ja, dat is zo ongeveer de laatste serieuze klim in de route ja. Ik ga gewoon elke keer maximaal bij klimmetje rusten doe ik dan vaak wel in de afdeling die erna komt of op rechte stukken. Klimmen is altijd wel leuk werk imo, dan kan je leuk tot je eigen limiet gaan. Vorige week twee keer via de asfalt 4 keer de berg geklommen en gedaald om beetje conditie op te doen.
pi_126000037
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:14 schreef poiuytr het volgende:
Was net een reactie aan het typen, ging het topic dicht :P

[..]

[..]

Die klim bedoelde ik met deze post ja, dat is zo ongeveer de laatste serieuze klim in de route ja. Ik ga gewoon elke keer maximaal bij klimmetje rusten doe ik dan vaak wel in de afdeling die erna komt of op rechte stukken. Klimmen is altijd wel leuk werk imo, dan kan je leuk tot je eigen limiet gaan. Vorige week twee keer via de asfalt 4 keer de berg geklommen en gedaald om beetje conditie op te doen.
Ik vind het klimmen juist niks. Ik probeer altijd maximaal tijdens de afdaling te gaan. Vandaag iets van 35km/u gehaald op de afdaling na die klim. Het klimmen vind ik saai en frusterend als ik er niet op kom. Red ik het wel, ben ik vaak zo dood dat ik even bovenop de heuvel uit moet hijgen. Maar wat wil je ook; ik weeg ruim 100 kilo. :') en heb dus geen klimlichaam.

Maar wel geinig dan, jij gaat helemaal stuk op de klimmetjes die ik te doen vind en andersom. :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:17:44 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_126000060
Eindelijk maar eens een helm gekocht :')
pi_126001189
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:17 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Ik vind het klimmen juist niks. Ik probeer altijd maximaal tijdens de afdaling te gaan. Vandaag iets van 35km/u gehaald op de afdaling na die klim. Het klimmen vind ik saai en frusterend als ik er niet op kom. Red ik het wel, ben ik vaak zo dood dat ik even bovenop de heuvel uit moet hijgen. Maar wat wil je ook; ik weeg ruim 100 kilo. :') en heb dus geen klimlichaam.

Maar wel geinig dan, jij gaat helemaal stuk op de klimmetjes die ik te doen vind en andersom. :P
Moet ook wel eens stoppen hoor onderweg omdat ik helemaal kapot ben gegaan. Maar wil deze zomer conditie opbouwen om een keer een grote tocht te maken van 50 a 70km. Fiets nu ongeveer 3 a 4 keer in de week, best wat voor een beginner :+ volgende week krijg ik eindelijk mijn nieuwe fiets dus denk ik dat het allemaal een stuk sneller gaat, nu fiets ik op barrel vergelijken met mijn nieuwe bike.

Weet niet waar je weg komt maar als je keer kleding nodig hebt en je in de buurt bent van Lemele moet je keer langs de Fietsgigant in Vriezenveen rijden. Daar heb je voor weinig geld veel kleding. Heb daar vorig week een helm, 5 paar fiets sokken, 3 paar bike handschoenen, overschoenen voor in de winter, lange fietsbroek en fietsshirt gehaald voor maar 95 euro. Winkel is alleen op vrijdag en zaterdag open is een soort mediamarkt maar dan met fiets spullen. Nu is er deze weken een totale opruiming waardoor alles zo goedkoop is.

Hier folder met alle aanbiedingen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_126001542
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:33 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Moet ook wel eens stoppen hoor onderweg omdat ik helemaal kapot ben gegaan. Maar wil deze zomer conditie opbouwen om een keer een grote tocht te maken van 50 a 70km. Fiets nu ongeveer 3 a 4 keer in de week, best wat voor een beginner :+ volgende week krijg ik eindelijk mijn nieuwe fiets dus denk ik dat het allemaal een stuk sneller gaat, nu fiets ik op barrel vergelijken met mijn nieuwe bike.

Weet niet waar je weg komt maar als je keer kleding nodig hebt en je in de buurt bent van Lemele moet je keer langs de Fietsgigant in Vriezenveen rijden. Daar heb je voor weinig geld veel kleding. Heb daar vorig week een helm, 5 paar fiets sokken, 3 paar bike handschoenen, overschoenen voor in de winter, lange fietsbroek en fietsshirt gehaald voor maar 95 euro. Winkel is alleen op vrijdag en zaterdag open is een soort mediamarkt maar dan met fiets spullen. Nu is er deze weken een totale opruiming waardoor alles zo goedkoop is.

Hier folder met alle aanbiedingen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zal er wel eens gaan kijken, kom zelf uit Delfzijl, niet echt om de hoek dus..
Lemelerberg heeft 1 punt dat ik helemaal niks vind; die drop, die moet je eigenlijk met veel vaart nemen maar dat kan niet door de bocht ervoor. :(

Ik ben ook druk bezig om een klimconditie op te bouwen, ik heb voor in Juli een bike arrangement geboekt in Tirol. Moet dus wel een beetje conditie hebben. Ik fiets 1-2x per week, meestal rond de 25-30km maar wil volgende week een tocht doen van 50km. (in Zuidlaren, heb een gpx van een mtb tourtocht)

[ Bericht 4% gewijzigd door Marco001 op 02-05-2013 22:45:55 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  donderdag 2 mei 2013 @ 22:52:05 #8
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126002329
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:39 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Zal er wel eens gaan kijken, kom zelf uit Delfzijl, niet echt om de hoek dus..
Lemelerberg heeft 1 punt dat ik helemaal niks vind; die drop, die moet je eigenlijk met veel vaart nemen maar dat kan niet door de bocht ervoor. :(

Ik ben ook druk bezig om een klimconditie op te bouwen, ik heb voor in Juli een bike arrangement geboekt in Tirol. Moet dus wel een beetje conditie hebben. Ik fiets 1-2x per week, meestal rond de 25-30km maar wil volgende week een tocht doen van 50km. (in Zuidlaren, heb een gpx van een mtb tourtocht)
Waar zit die drop in het filmpje? Wel cool trouwens die combo van GPS en Youtube. Vooral dat als je in het hoogteprofiel ergens klikt, het filmpje er ook heen gaat. Ik moet 's uitzoeken hoe dat moet, lijkt me wel leuk om te kunnen maken.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_126002661
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:39 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Zal er wel eens gaan kijken, kom zelf uit Delfzijl, niet echt om de hoek dus..
Lemelerberg heeft 1 punt dat ik helemaal niks vind; die drop, die moet je eigenlijk met veel vaart nemen maar dat kan niet door de bocht ervoor. :(

Ik ben ook druk bezig om een klimconditie op te bouwen, ik heb voor in Juli een bike arrangement geboekt in Tirol. Moet dus wel een beetje conditie hebben. Ik fiets 1-2x per week, meestal rond de 25-30km maar wil volgende week een tocht doen van 50km. (in Zuidlaren, heb een gpx van een mtb tourtocht)
Je moet dan wel even goed kijken bij de openingstijden heb er nu zelf ook al twee keer voor de dichte deur gestaan :') vanaf 4 uur zijn pas geopend op een vrijdag tot 10 uur, dacht ik. Welke van de drops bedoel je? Die in dat nieuwste stuk (tussen de bomen door en elke keer van die kombochten om de 5 meter a 8 meter)?

Zuid-Laren is best een eindje weg ja, heb je in het noorden weinig uitdagende routes?

Snelste tijd was geloof ik 43 of 44 minuten in Lemele maar kan hem nooit in 1 keer fietsen omdat ik nog niet genoeg conditie heb om hem in 1 keer uit fietsen. Wat overigens best raar is dat je tijdens duur training 70%a80% asfalt en 30%a20% veel meer calorieën verbrandt dan als je een mtb route pakt.

Tirol lijkt mij ook wel vet om te fietsen maar denk nog niet dat skills heb om dat aan te kunnen.
pi_126002744
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:52 schreef FHR het volgende:

[..]

Waar zit die drop in het filmpje? Wel cool trouwens die combo van GPS en Youtube. Vooral dat als je in het hoogteprofiel ergens klikt, het filmpje er ook heen gaat. Ik moet 's uitzoeken hoe dat moet, lijkt me wel leuk om te kunnen maken.
Geloof dat dit filmpje nog voor alle aanpassingen is gemaakt, hele stukken in de route zijn nu verbeterd afgelopen winter/ jaar.
pi_126003304
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:56 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Je moet dan wel even goed kijken bij de openingstijden heb er nu zelf ook al twee keer voor de dichte deur gestaan :') vanaf 4 uur zijn pas geopend op een vrijdag tot 10 uur, dacht ik. Welke van de drops bedoel je? Die in dat nieuwste stuk (tussen de bomen door en elke keer van die kombochten om de 5 meter a 8 meter)?

Zuid-Laren is best een eindje weg ja, heb je in het noorden weinig uitdagende routes?

Snelste tijd was geloof ik 43 of 44 minuten in Lemele maar kan hem nooit in 1 keer fietsen omdat ik nog niet genoeg conditie heb om hem in 1 keer uit fietsen. Wat overigens best raar is dat je tijdens duur training 70%a80% asfalt en 30%a20% veel meer calorieën verbrandt dan als je een mtb route pakt.

Tirol lijkt mij ook wel vet om te fietsen maar denk nog niet dat skills heb om dat aan te kunnen.
Het is Zuidlaren, geen streepje ertussen.
Hier heb je eigenlijk alleen Veendam en Zuidlaren binnen 45 minuten rijden, iets verder heb je Sleen, Appelscha etc.
Tis inderdaad die drop in dat nieuwe stuk, tussen de naaldbomen door.

45-50 minuten valt nog mee dan, ik zit op ongeveer een uur; zelfde probleem ook, ik kan hem nooit in 1x helemaal fietsen. moet altijd wel een paar x stoppen om uit te hijgen.
En inderdaad. Mountainbiken gaat wel een stuk langzamer als echt gewoon asfalt, maar op asfalt heb je niet die zware klimmen.

Dat stuk net na die 1e 2 afdalingen, langs het rand van de bos fiets ik altijd zo'n 28km/u. Ik dacht ook steeds dat dat vlak was, maar ik zie net dat ook daar het naar beneden loopt. :o

10.22 inh et filmpje is die sprong waar ik bijna een koprol maakte.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126003446
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:56 schreef poiuytr het volgende:
Tirol lijkt mij ook wel vet om te fietsen maar denk nog niet dat skills heb om dat aan te kunnen.
Als het net zulks downhill is als Lemele komt het wel goed. Alleen het uphill zie ik niet echt zitten..
Maar ik heb nog de keuze: of 2 toertochten + fietstechniek clinic, of 5 toertochten.
Ik kies dus voor 2 tochten. ben ik 3 dagen aan het biken, heb ik ook nog 3-4 dagen om Oostenrijk te zien.
Terugweg langs Stuttgart(Porsche Museum) staat al vast. :D.

Als je dichterbij echt in heuvells wilt trainen kan ik de route om de Nordschleife (Nurnburg dus) aanraden. Erg toffe route met zowel bloedsnelle afdalingen (>70km/h over een brede grindweg met rokende remmen!) als loodzware klimmen.

Mijn ouders zijn nu trouwens naar dat bike festival in Garda, appten mij net al een foto van de Ghost stand, hopelijk nemen ze wat kleding ofzo van Ghost mee terug naar NL voor mij. :D

[ Bericht 11% gewijzigd door Marco001 op 02-05-2013 23:22:28 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126004462
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:05 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Het is Zuidlaren, geen streepje ertussen.
Hier heb je eigenlijk alleen Veendam en Zuidlaren binnen 45 minuten rijden, iets verder heb je Sleen, Appelscha etc.
Tis inderdaad die drop in dat nieuwe stuk, tussen de naaldbomen door.

45-50 minuten valt nog mee dan, ik zit op ongeveer een uur; zelfde probleem ook, ik kan hem nooit in 1x helemaal fietsen. moet altijd wel een paar x stoppen om uit te hijgen.
En inderdaad. Mountainbiken gaat wel een stuk langzamer als echt gewoon asfalt, maar op asfalt heb je niet die zware klimmen.

Dat stuk net na die 1e 2 afdalingen, langs het rand van de bos fiets ik altijd zo'n 28km/u. Ik dacht ook steeds dat dat vlak was, maar ik zie net dat ook daar het naar beneden loopt. :o

10.22 inh et filmpje is die sprong waar ik bijna een koprol maakte.
Typte het automatisch met een streepje ertussen maar bedoelde het gewoon aan elkaar :P dat sprongetje op 10:22 zie je toch al van ver aankomen? Daar ga ik altijd omheen, ben niet echt fan van sprongetjes etc, omdat ik nog maar beginner ben. Morgen ga ik Nijverdal/ Hellendoorn fietsen is ook een leuke route net als Lemele. Eventueel kan je deze twee ook aan elkaar koppelen alleen heb ik daar nog niet voldoende conditie voor.
pi_126005141
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 23:23 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Typte het automatisch met een streepje ertussen maar bedoelde het gewoon aan elkaar :P dat sprongetje op 10:22 zie je toch al van ver aankomen? Daar ga ik altijd omheen, ben niet echt fan van sprongetjes etc, omdat ik nog maar beginner ben. Morgen ga ik Nijverdal/ Hellendoorn fietsen is ook een leuke route net als Lemele. Eventueel kan je deze twee ook aan elkaar koppelen alleen heb ik daar nog niet voldoende conditie voor.
Klopt, die zie je wel aankomen ja, maar ik dacht, ik probeer het gewoon eens. :) Hellendoorn route gaat toch ook langs dat Paapendal sport gebeuren? Ik loop stage in HOllandscheveld, dus misschien rij ik dan ook wel een keertje door.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126010752
Klimmen kan ik ook niet goed, mede door mijn 95 kg. Vaak red ik een beklimming hier in het Nijmeegse ook niet en ga ik lopend naar boven. Qua uithoudings vermogen zit het dan wel weer goed, ik fiets zo tussen de 60-70 kilometer in totaal per keer gemiddeld.
Is er nog een manier om het klimmen te trainen of is dat gewoon een kwestie van gewoon veel doen?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126010858
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 07:52 schreef StateOfMind het volgende:
n wel weer goed, ik fiets zo tussen de 60-70 kilometer in totaal per keer gemiddeld.
Is er nog een manier om het klimmen te trainen of is dat gewoon een kwestie van gewoo
60 km op het vlakke red ik ook wel denk ik.
Voor klimmen is het volgens mij het belangrijkste dat je een lichte versnelling hebt. Doe ik ook, en vaak kan ik dan nog wel fietsend boven komen, zij het met 6-7 km/u bij wat langere klimmen. Moeten ze alleen niet te stijl zijn.
Ik lees overal dat je het goed kan trainen door veel/lag tegen de wind in te gaan fietsen.Dat moet hier bovenin Groningen wel lukken. :D

[ Bericht 12% gewijzigd door Marco001 op 03-05-2013 08:12:03 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  vrijdag 3 mei 2013 @ 08:21:04 #17
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_126010994
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:05 schreef Marco001 het volgende:

[..]

60 km op het vlakke red ik ook wel denk ik.
Voor klimmen is het volgens mij het belangrijkste dat je een lichte versnelling hebt. Doe ik ook, en vaak kan ik dan nog wel fietsend boven komen, zij het met 6-7 km/u bij wat langere klimmen. Moeten ze alleen niet te stijl zijn.
Ik lees overal dat je het goed kan trainen door veel/lag tegen de wind in te gaan fietsen.Dat moet hier bovenin Groningen wel lukken. :D
Maar hoe doe je dat dan? Vaak is het als ik een lichte versnelling gebruik dat mijn achterwiel door wil slippen en daardoor val ik soms stil en moet ik mijn poging tot klimmen wel eens staken. Denk van mijn kant gewoon een gebrek aan techniek, maar zou het wel eens interessant vinden om te weten hoe het eigenlijk zou moeten.

Ben zaterdag voor het eerst dit jaar weer eens gaan fietsen, viel tegen, maar merkte wel dat het zwemmen in de winter toch wel goed gedaan had voor mijn conditie. Ik was evengoed nog redelijk snel buiten adem, maar het herstellen daarvan ging een stuk sneller dan vroeger. Over paar weken naar Oostenrijk en ben van plan om daar een MTB te gaan huren, dus moet wel al weer een beetje gewend zijn.
Don't let my username fool you...
pi_126011193
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:21 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar hoe doe je dat dan? Vaak is het als ik een lichte versnelling gebruik dat mijn achterwiel door wil slippen en daardoor val ik soms stil en moet ik mijn poging tot klimmen wel eens staken. Denk van mijn kant gewoon een gebrek aan techniek, maar zou het wel eens interessant vinden om te weten hoe het eigenlijk zou moeten.

Ben zaterdag voor het eerst dit jaar weer eens gaan fietsen, viel tegen, maar merkte wel dat het zwemmen in de winter toch wel goed gedaan had voor mijn conditie. Ik was evengoed nog redelijk snel buiten adem, maar het herstellen daarvan ging een stuk sneller dan vroeger. Over paar weken naar Oostenrijk en ben van plan om daar een MTB te gaan huren, dus moet wel al weer een beetje gewend zijn.
De korte klimmetjes? Zorgen voor een goede gewichtsverhouding(zodat je achterwiel niet slipt, maar je ook niet achterover gaat) en een laag verzet. Dan kom je al een heel eind. Daarnaast geld zeker bij de korte stukjes omhoog dat gang alles is.
Ik weet niet waar je heen gaat in Oostenrijk, maar vlakbij waar ik heen ga zit een bike center waar je Ghosts kan huren.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  vrijdag 3 mei 2013 @ 08:46:39 #19
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_126011337
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:37 schreef Marco001 het volgende:

[..]

De korte klimmetjes? Zorgen voor een goede gewichtsverhouding(zodat je achterwiel niet slipt, maar je ook niet achterover gaat) en een laag verzet. Dan kom je al een heel eind. Daarnaast geld zeker bij de korte stukjes omhoog dat gang alles is.
Ik weet niet waar je heen gaat in Oostenrijk, maar vlakbij waar ik heen ga zit een bike center waar je Ghosts kan huren.
Ik zit in Seefeld in Tirol en zag dat er wel wat verhuurpunten in de buurt waren en wat routes, komt goed dus ;)
Don't let my username fool you...
pi_126011384
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:46 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik zit in Seefeld in Tirol en zag dat er wel wat verhuurpunten in de buurt waren en wat routes, komt goed dus ;)
Tof, Ik ga ook naar Tirol toe. ben wel benieuwd.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126014104
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:37 schreef Marco001 het volgende:

[..]

De korte klimmetjes? Zorgen voor een goede gewichtsverhouding(zodat je achterwiel niet slipt, maar je ook niet achterover gaat) en een laag verzet. Dan kom je al een heel eind. Daarnaast geld zeker bij de korte stukjes omhoog dat gang alles is.
Ik weet niet waar je heen gaat in Oostenrijk, maar vlakbij waar ik heen ga zit een bike center waar je Ghosts kan huren.
Als je achterwiel wegslipt in een klim heb je te lage versnelling en je gewicht niet goed.
Je moet zo schakelen dat je makkelijk kracht kunt zetten, en klikpedalen scheelt natuurlijk ook al een hoop.

En ik heb een perfecte timing van ziek worden.
Ben nu zo brak als weet niet wat en heb komende Zondag een toertocht van een kleine 60km :o
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126015685
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:56 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Als je achterwiel wegslipt in een klim heb je te lage versnelling en je gewicht niet goed.
Je moet zo schakelen dat je makkelijk kracht kunt zetten, en klikpedalen scheelt natuurlijk ook al een hoop.

En ik heb een perfecte timing van ziek worden.
Ben nu zo brak als weet niet wat en heb komende Zondag een toertocht van een kleine 60km :o
Vooral het gewicht niet goed dan. Je moet het zo hebben dat je geen slippende achterwiel krijgt, maar ook dat je niet achterover flikkert. :P En met beleid, doch krachtig trappen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126018608
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:43 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Vooral het gewicht niet goed dan. Je moet het zo hebben dat je geen slippende achterwiel krijgt, maar ook dat je niet achterover flikkert. :P En met beleid, doch krachtig trappen.
Ik zag deze techniek op het mtb forum:

quote:
Voor klimmen met de mountainbike zijn meerdere technieken. Over het algemeen neem je een lange klim beter zittend en een korte klim beter staand.

Zittend klimmen gaat als volgt: Bij het aanrijden naar de klim zorg je dat je wat meer naar voren komt te zitten op het zadel. Wanneer je dit doet gaan automatisch je ellebogen wat naar buiten staan. Wanneer nu de klim aanvangt zit je automatisch mooi voorovergebogen op de fiets en zit je zwaartepunt wat naar voren. Zorg tijdens het klimmen voor de juiste versnelling welke je met een relatief hoge trapfrequentie goed kan volhouden. Denk er wel aan dat wanneer je trapfrequentie inzakt en je begint te forceren/stoempen/'duwen' je beter kan gaan staan of terugschakelen.

Staand klimmen: Bij korte steile hellingen is staand klimmen DE juiste klimtechniek. Voor aanvang van de klim zorg je dat je trapfrequentie aanzienlijk hoog zit (100 - 120). Dit kan je doen door terug te schakelen en/of de snelheid op te voeren. Wanneer de klim nu aanvangt ga je uit het zadel en pak je met je handen de bar-ends vast. Nu blijf je op de pedalen duwen en rij je het liefst zonder dat je nog terug hoeft te schakelen op de macht naar boven.

Staand klimmen is de snelste klimtechniek maar tegelijkertijd ook de techniek die het meeste energie gaat kosten.
Lange klim: Bij een lange klim is zittend klimmen aan te raden omdat je op deze manier veel minder energie van je lichaam vraagt, staand kan je sneller zijn maar pas op dat je jezelf na een paar kilometer niet tegenkomt.
Geen grip: Een klim waarop je weinig grip gaat krijgen kun je het beste zittende nemen. Dit omdat je dan veel druk houd op het achterwiel wat zo gemakkelijker grip kan pakken.

Een hindernis: wanneer je tijdens het klimmen een hindernis bijvoorbeeld in de vorm van een forse wortel tegen komt is het het best om deze staand te nemen. Je moet zorgen dat je voor de wortel een beetje extra snelheid hebt. Tegelijkertijd met je laatste pedaalslag voor de wortel til je je voorwiel er overheen. Nu laat je je achterwiel over de wortel heen rijden zonder dat er veel kracht op staat. Probeer dus een beetje naar voren te leunen op de fiets en houd een slome pedaaltred aan of houd de benen stil. Wanneer de wortel wat hoger is (10+cm) is het aan te raden om je achterwiel zelf op te tillen omdat anders de kans groot is dat je stil komt te staan doordat het achterwiel er zelf simpelweg niet opkomt.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126018755
Zo doe ik het ook, al houd ik bij langere klimmen vaak meer de barends vast en bij korter juist niet.

Cool, krijg ook nog 2 paar bike sokken e.d. van mijn ouders; die hebben op het bike festival in Garda ook nog zo'n Mio navigatie gekocht.
Ik ben wel benieuwd naar het verschil met mijn Bryton 50. (die 200,- ofzo goedkoper is hier in NL.)

Krijg net type binnen.. is dus een 505 die ze hebben gekocht.. Ben erg benieuwd..

[ Bericht 33% gewijzigd door Marco001 op 03-05-2013 15:04:46 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126023136
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:21 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maar hoe doe je dat dan? Vaak is het als ik een lichte versnelling gebruik dat mijn achterwiel door wil slippen en daardoor val ik soms stil en moet ik mijn poging tot klimmen wel eens staken. Denk van mijn kant gewoon een gebrek aan techniek, maar zou het wel eens interessant vinden om te weten hoe het eigenlijk zou moeten.

Ben zaterdag voor het eerst dit jaar weer eens gaan fietsen, viel tegen, maar merkte wel dat het zwemmen in de winter toch wel goed gedaan had voor mijn conditie. Ik was evengoed nog redelijk snel buiten adem, maar het herstellen daarvan ging een stuk sneller dan vroeger. Over paar weken naar Oostenrijk en ben van plan om daar een MTB te gaan huren, dus moet wel al weer een beetje gewend zijn.
Heb nog nooit last gehad van een slippende achterband tijdens het klimmen. Als ik weet dat er een klim komt schakel in hem in de juiste versneller (vooral niet te licht) en begin ik onderaan al met afzien en hoe verder ik boven kom hoe lichter ik hem schakel. Op het begin ga je nog niet zo snel kapot en kan je vaak eenvoudig snelheid maken, hoe langer een klim duurt hoe zwaarder het conditioneel wordt.

Heb zelf meer problemen met zand paden met mul zand, voorwiel komt dan vaak "vast" te zitten waardoor het super veel energie kost om op de juiste snelheid te blijven.

Vandaag maar een andere route gereden ipv Hellendoor/ Nijverdal. Was echt heerlijk weer en heb ongeveer 50km gefietst, 2 onderweg gestopt, 1e keer 3 a 4 minuten, 2e keer iets langer om wat te eten en suikers naar binnen werken. Nu echt helemaal kapot :') morgen maar dagje rust inplannen.
pi_126023676
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 15:05 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Heb nog nooit last gehad van een slippende achterband tijdens het klimmen. Als ik weet dat er een klim komt schakel in hem in de juiste versneller (vooral niet te licht) en begin ik onderaan al met afzien en hoe verder ik boven kom hoe lichter ik hem schakel. Op het begin ga je nog niet zo snel kapot en kan je vaak eenvoudig snelheid maken, hoe langer een klim duurt hoe zwaarder het conditioneel wordt.

Heb zelf meer problemen met zand paden met mul zand, voorwiel komt dan vaak "vast" te zitten waardoor het super veel energie kost om op de juiste snelheid te blijven.

Vandaag maar een andere route gereden ipv Hellendoor/ Nijverdal. Was echt heerlijk weer en heb ongeveer 50km gefietst, 2 onderweg gestopt, 1e keer 3 a 4 minuten, 2e keer iets langer om wat te eten en suikers naar binnen werken. Nu echt helemaal kapot :') morgen maar dagje rust inplannen.
Dat stukje mul zand bij Lemelerberg op dat vals plat is ook bagger inderdaad. Verlies er altijd heel veel snelheid.
TIp is trouwens om daar gewoon het stuur losjes vast te houden en zijn gang te laten gaan.
Weer is inderdaad echt superfijn nu.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126031410
Sinds ik een keer keihard onderuit ben gegaan op mul zand, waarbij ik een paar ribben zwaar heb gekneusd, ben ik erg voorzichtig geworden op die ondergrond :@
Zelfde geldt ook voor (enorme) modderpoelen, waarbij ik wekenlang last heb gehad van een knieblessure.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126049670
Jeuh, vandaag een schuur leegruimen en daarna slopen ipv fietsen :'(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126051680
Gare bryton :X
route op MapMyRun is 61 km.
Ga ik hem downloaden en uploaden naar mn bryton .... is hij in 1 keer nog maar 49 km :P
lijkt erop dat de kaarten van Bryton niet alle bochtenwerk enzo goed aankan.

Is voor de 60km ronde van morgen. Dus staan gelukkig ook bordjes, maar toch irritant haha
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126053787
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 22:17 schreef remlof het volgende:
Eindelijk maar eens een helm gekocht :')
^O^
-weg-
pi_126053934
blijkt nog een soort map update te zijn die ik nog niet heb, alleen de download site doet het niet :(
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126065817
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 15:05 schreef poiuytr het volgende:

[..]
Vandaag maar een andere route gereden ipv Hellendoor/ Nijverdal. Was echt heerlijk weer en heb ongeveer 50km gefietst, 2 onderweg gestopt, 1e keer 3 a 4 minuten, 2e keer iets langer om wat te eten en suikers naar binnen werken. Nu echt helemaal kapot :') morgen maar dagje rust inplannen.
Vandaag hele dag duizelig geweest en last van mijn "evenwichtsbalans". Heb dit echt nog nooit eerder meegemaakt, heb ik nou een te gekke inspanning gedaan of kan het liggen aan feit dat ik van woensdag op donderdag een nacht heb overgeslagen (feesten)? Hopen dat het morgen iig over is heb zin om te biken met dit weer, maar gezondheid gaat natuurlijk voor.

Fiets overigens normaal iets van 15/20/25 max 30 km, verschilt nogal. Gisteren dus dubbele wat ik normaal doe.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 22:17:35 #33
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126074914
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 06:59 schreef StateOfMind het volgende:
Jeuh, vandaag een schuur leegruimen en daarna slopen ipv fietsen :'(
Heh, vandaag ook een schuur uitgemest. Daarna niet gesloopt, maar alles (behalve het afval natuurlijk) weer netjes terug gezet. Hopelijk morgen even fietsen.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zaterdag 4 mei 2013 @ 22:18:53 #34
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126074980
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 19:32 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Vandaag hele dag duizelig geweest en last van mijn "evenwichtsbalans". Heb dit echt nog nooit eerder meegemaakt, heb ik nou een te gekke inspanning gedaan of kan het liggen aan feit dat ik van woensdag op donderdag een nacht heb overgeslagen (feesten)? Hopen dat het morgen iig over is heb zin om te biken met dit weer, maar gezondheid gaat natuurlijk voor.

Fiets overigens normaal iets van 15/20/25 max 30 km, verschilt nogal. Gisteren dus dubbele wat ik normaal doe.
Het lijkt me dat die nacht overslaan, en dan ook nog extra lang fietsen, er wel iets mee te maken kan hebben ja :D. Misschien maar 's even extra uitslapen?
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_126093203
Vandaag een heerlijke 60 km gefietst (inclusief heen en terugrit met fiets zal het rond de 70 zijn)
http://app.strava.com/activities/52431413

Ging heerlijk, lekker rustig aan gedaan. 1 keer onderuit gegaan op een helling met wortels. Maar mag de pret niet drukken :D
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126161608
Hoe/ waarmee beschermen jullie je frame op krassen die de ketting maakt en wat zijn jullie ervaringen met dat materiaal? Zit zelf hierover na te denken:

http://www.bike2build.nl/(...)nsparent/transparent
  dinsdag 7 mei 2013 @ 09:51:37 #37
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_126162787
Achterbrug kun je ook gewoon beschermen met een oud binnenbandje en 2 tiewraps. Als ik die stikker voor de achterbrug zie denk ik niet dat die alles afdekt.

Cablerub doe ik niks aan, had hij maar geen fiets moeten worden.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_126164638
Ik gebruik deze:

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126167657
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 10:54 schreef StateOfMind het volgende:
Ik gebruik deze:

[ afbeelding ]
Die wil ik ook nog kopen, is niet zo duur geloof ik.
-weg-
pi_126167754
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:26 schreef Auti het volgende:

[..]

Die wil ik ook nog kopen, is niet zo duur geloof ik.
Een tientje. Sneldrogend spul ook.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126169711
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 12:29 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Een tientje. Sneldrogend spul ook.
Ik kreeg gratis een beschermstuk van de bikeshop. :)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126174172
Vraag in de winkel deze week wel even wat ik precies moet hebben. Zonde om gelijk al na je eerste rit krassen op je brug te hebben terwijl dit voorkomen had kunnen worden. Rest van de bike "boeit" me eerlijk gezegd niet zoveel om het een verbruikstoestel is net als een telefoon. Die Cube gaat hem sowieso niet worden om ik een Sensa fiets heb gekocht en oude banden op een wit frame is denk ik ook geen gezicht.
pi_126174409
Chainstay protector heet zo'n ding.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126185795
* Crazy-M in actie dit weekend:

You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126186437
^O^

Waar is dat?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126186959
Was tijdens Rondje-Tilburg.
Volgens mij was dit ergens in het begin
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 7 mei 2013 @ 21:29:57 #47
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126190664
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 08:52 schreef poiuytr het volgende:
Hoe/ waarmee beschermen jullie je frame op krassen die de ketting maakt en wat zijn jullie ervaringen met dat materiaal? Zit zelf hierover na te denken:

http://www.bike2build.nl/(...)nsparent/transparent
Toen ik mijn fiets bestelde, heb ik meteen zo'n neopreen ding besteld zoals StateOfMind postte, maar er zat er al één op de fiets. Als je me je adres PM't wil ik 'em best naar je opsturen. Hij is wel grijs met Canyon erop, maar je kunt 'em altijd nog binnenste-buiten gebruiken :D Op de website ¤1,50: http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=A1009962 (maar ja, dan komt er ¤10,- verzendkosten bij).

Dit helpt ook trouwens: SPT / [Centraal] Mountainbike Topic #21 - Tomatenbazenfietsenmaker!. En nee, het stuk tuinslang is nog steeds niet doorgesleten.

[ Bericht 8% gewijzigd door FHR op 07-05-2013 21:39:13 ]
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_126232477
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 21:29 schreef FHR het volgende:

[..]

Toen ik mijn fiets bestelde, heb ik meteen zo'n neopreen ding besteld zoals StateOfMind postte, maar er zat er al één op de fiets. Als je me je adres PM't wil ik 'em best naar je opsturen. Hij is wel grijs met Canyon erop, maar je kunt 'em altijd nog binnenste-buiten gebruiken :D Op de website ¤1,50: http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=A1009962 (maar ja, dan komt er ¤10,- verzendkosten bij).

Dit helpt ook trouwens: SPT / [Centraal] Mountainbike Topic #21 - Tomatenbazenfietsenmaker!. En nee, het stuk tuinslang is nog steeds niet doorgesleten.
Vanmorgen even langs de dealer geweest en hij zegt dat de meeste mountainbikes met worden verkocht, dus even afwachten nog. Bedankt voor je aanbod iig en misschien heb je zaterdag een PM :P
pi_126233419
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:10 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Vanmorgen even langs de dealer geweest en hij zegt dat de meeste mountainbikes met worden verkocht, dus even afwachten nog. Bedankt voor je aanbod iig en misschien heb je zaterdag een PM :P
Het barst hier (omgeving Nijmegen) van de mountainbikers, maar ik zie er zelden een met zo'n protector.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 8 mei 2013 @ 20:39:52 #50
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_126234044
Gewoon in China bestellen met gratis shipping, voor $1,60 kun je natuurlijk geen buil vallen...

Deze bijvoorbeeld, anders op chinaprices.us zoeken op chainstay protector, dan vind je er nog meer.
Don't let my username fool you...
  woensdag 8 mei 2013 @ 22:21:33 #51
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126240007
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:10 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Vanmorgen even langs de dealer geweest en hij zegt dat de meeste mountainbikes met worden verkocht, dus even afwachten nog. Bedankt voor je aanbod iig en misschien heb je zaterdag een PM :P
Het weekend ben ik in Luxemburg om te fietsen. Dus dan gaat 'ie pas maandag op de post.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_126257767
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 20:28 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Het barst hier (omgeving Nijmegen) van de mountainbikers, maar ik zie er zelden een met zo'n protector.
Waar ik mijn Ghost kocht kreeg je standaard een protector van de winkel erop (dus met reclame. :P ) imho, veel beter als zo'n sticker ergens vol in het zicht op het frame.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126264593
Hmm, zag onderweg nog een mountainbiker, nou ja, meer een recreant die toevallig op een mtb reed eigenlijk, die niet goed geworden was. Zijn 2 metgezellen stonden er verdwaasd bij. Gelukkig waren de hulpdiensten al ter plaatse. De man lag onder een deken hevig te trillen/schudden met zijn benen.

Sowieso een hoop nieuwelingen op de mtb gezien (spijkerbroeken, korte bloes en dat soort kleding).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126264671
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:35 schreef StateOfMind het volgende:
Hmm, zag onderweg nog een mountainbiker, nou ja, meer een recreant die toevallig op een mtb reed eigenlijk, die niet goed geworden was. Zijn 2 metgezellen stonden er verdwaasd bij. Gelukkig waren de hulpdiensten al ter plaatse. De man lag onder een deken hevig te trillen/schudden met zijn benen.

Sowieso een hoop nieuwelingen op de mtb gezien (spijkerbroeken, korte bloes en dat soort kleding).
Ik bike ook meestal gewoon in een normaal t-shirt(of i.i.g. normaal ogend..) en korte broek. \
Niks mis mee. :) (heb zelf een hekel aan dat strakke spul. waarschijnlijk omdat ik daar (nog) te dik voor ben. :P )
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_126277045
Vandaag weer een toertocht gereden. tocht keuze was 30 - 50 en 60

Gekozen voor de 50, samen met nog een hoop andere mede mtbers.
Komen we bij de eerste pauze post, had ik er al 24 opzitten en een paar andere 13. Hadden al bordjes gemist. Dat deel was ook gelijk het meeste mtb waardig :') Met zelfs nog stukje speeltuin om maar te noemen. Was een stuk bos hadden ze allemaal bochten neergepluerd werd je helemaal gek van.
Afdaling alle wat zal het zijn 80% afdaling. Na de pauze was het meer veldrijden. Meer dan de helft was het parcour al kwijt gelijk :') waaronder ik ook. Dus terug gereden, kwam ik ook iemand tegen die aan het zoeken was, zijn we op goed geluk afgeslagen naar rechts en zo op parcour uit gekomen.

Totaal gereden 43 km, maar dankzij de openstukken en tegenwind was het conditioneel zwaarder.

Trouwens ook nog een boomje vol geraakt :')
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126309263
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:37 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Ik bike ook meestal gewoon in een normaal t-shirt(of i.i.g. normaal ogend..) en korte broek. \
Niks mis mee. :) (heb zelf een hekel aan dat strakke spul. waarschijnlijk omdat ik daar (nog) te dik voor ben. :P )
Op begin ook altijd in adidas korte broek rond gereden na 20km kreeg ik daar altijd al zere reet van dus maar hele lading broeken + zeem gehaald. Die "korte tuinbroeken" fietsen imo het fijnste, zeem zakt niet weg in tegenstelling tot die korte broeken met een koortje.

Ben op het moment aan het zoeken naar mountainbike schoenen, ga over op klikpedalen. Zijn er naast Shimano ook nog andere goede aanbieders voor mtb schoenen? Zie op de site van Shimano zes paar modellen staan waar deze schoen het beste bij mijn budget past en kleuren van mijn bike:

Wil sowieso een schoen hebben die de aankomende 4 a 5 jaar mee kan.

Gisteren rondje Vasse gereden, zeer mooie route in een mooi gebied alleen miste er af en toe wat paaltjes :r
pi_126313781
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 16:29 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Op begin ook altijd in adidas korte broek rond gereden na 20km kreeg ik daar altijd al zere reet van dus maar hele lading broeken + zeem gehaald. Die "korte tuinbroeken" fietsen imo het fijnste, zeem zakt niet weg in tegenstelling tot die korte broeken met een koortje.

Ben op het moment aan het zoeken naar mountainbike schoenen, ga over op klikpedalen. Zijn er naast Shimano ook nog andere goede aanbieders voor mtb schoenen? Zie op de site van Shimano zes paar modellen staan waar deze schoen het beste bij mijn budget past en kleuren van mijn bike:
[ afbeelding ]
Wil sowieso een schoen hebben die de aankomende 4 a 5 jaar mee kan.

Gisteren rondje Vasse gereden, zeer mooie route in een mooi gebied alleen miste er af en toe wat paaltjes :r
North Wave heeft ook mooie schoenen
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_126414445


wat vinden jullie van deze mtb
pi_126415042
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 23:46 schreef amp25 het volgende:
[ afbeelding ]

wat vinden jullie van deze mtb
Gruwelijk mooie mountainbike qua uitstraling niet naar specs gekeken.
  maandag 13 mei 2013 @ 04:22:39 #60
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_126418301
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 23:46 schreef amp25 het volgende:
[ afbeelding ]

wat vinden jullie van deze mtb
Van welke website komt ie?
pi_126418618
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2013 23:46 schreef amp25 het volgende:
[ afbeelding ]

wat vinden jullie van deze mtb
Mooie fiets, maar wat zijn de specs?

Overigens denk ik dat je in die prijsklasse beter voor een goed aluminium frame kunt gaan, dan voor een carbon frame. Qua carbon zit je dan echt aan de onderkant van de markt v.w.b. prijs en kwaliteit.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126418725
quote:
1s.gif Op maandag 13 mei 2013 04:22 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Van welke website komt ie?
De foto lijkt van Ventoux te komen, maar daar is ie uitverkocht zie ik (occasion).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126427197
Ik heb sinds vorig jaar ook weer een mountain bike gekocht. Ik gebruik hem voornamelijk voor lange afstanden te fietsen als het mooi weer is. Tijdens de winter heb ik hem dus nauwelijks gebruikt. Nu is het zo dat m'n fiets kraakt sinds ik m weer een paar keer gebruikt heb de afgelopen weken.
Ik dacht eerst dat het aan mn trappers lag, maar als ik rij maar niet trap is dit gekraak er ook. Het is ook zo dat als ik harder ga het erger wordt. Als ik mijn voorste tandwiel in de 3e, dus de grootste heb staan lijkt het wel minder dan dat als hij in 2 staat.
Ik heb dus het idee dat het iets met m'n wielen te maken heeft. Ik kan alleen niet goed plaatsen waar het vandaan komt. Heeft iemand een idee wat het kan zijn of aan kan liggen?
  maandag 13 mei 2013 @ 14:21:10 #64
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_126428504
LAgers verrot?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 13 mei 2013 @ 17:09:30 #65
130803 Gripper
Get a grip
pi_126436246
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:37 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Ik bike ook meestal gewoon in een normaal t-shirt(of i.i.g. normaal ogend..) en korte broek. \
Niks mis mee. :) (heb zelf een hekel aan dat strakke spul. waarschijnlijk omdat ik daar (nog) te dik voor ben. :P )
Lijkt me naar en plakkerig als je gaat zweten, en het ergste: je ziet eruit als een deelnemer aan een schoolreisje die op een mountainbike zit, niet als een serieuze mountainbiker. Dit is heel belangrijk :P

Je hoeft toch niet meteen een strak pakje aan te trekken als je je daar niet prettig bij voelt, maar ik zou wel echt functionele kleding aanraden. Er zijn ook hele goede baggy mtb-broeken, meer op freeride gericht waar strakke racepakjes ook niet zo bij de stijl horen. Zo'n baggy broek heeft als voordeel dat er wel een binnenbroek met zeem in zit, en dat gaat een wereld van verschil maken met een gewone korte broek.
Verder draag je, strak op de huid een goed vochtafvoerend ondershirtje, zodat je lijf niet nat blijft, en daaroverheen kun je dan nog iets anders aantrekken. Draag in ieder geval geen katoenen zooi, daarvan kun je zelfs onderkoeld raken als je ergens een tijdje stilstaat.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_126439093
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 17:09 schreef Gripper het volgende:

[..]

Lijkt me naar en plakkerig als je gaat zweten, en het ergste: je ziet eruit als een deelnemer aan een schoolreisje die op een mountainbike zit, niet als een serieuze mountainbiker. Dit is heel belangrijk :P

Je hoeft toch niet meteen een strak pakje aan te trekken als je je daar niet prettig bij voelt, maar ik zou wel echt functionele kleding aanraden. Er zijn ook hele goede baggy mtb-broeken, meer op freeride gericht waar strakke racepakjes ook niet zo bij de stijl horen. Zo'n baggy broek heeft als voordeel dat er wel een binnenbroek met zeem in zit, en dat gaat een wereld van verschil maken met een gewone korte broek.
Verder draag je, strak op de huid een goed vochtafvoerend ondershirtje, zodat je lijf niet nat blijft, en daaroverheen kun je dan nog iets anders aantrekken. Draag in ieder geval geen katoenen zooi, daarvan kun je zelfs onderkoeld raken als je ergens een tijdje stilstaat.
Plakkerig e.d. valt best mee hoor(of ik heb er gewoon weinig last van, kan ook..) :P
Heb trouwens ook 2 van die baggy mtb broeken, maar dan zonder matras tussen de benen. (Tried it, vind het 3x niks..) Fiets al sinds het begin gewoon met standaard tshirt. Laatst voor het eerst een hardloopshirt gekocht(omdat die absurd af was geprijsd en mooi..)
Zo'n ondershirt heb ik wel, maar nooit aan. Ik vind dat strakke niet fijn zitten en aangezien het voor mij maar een hobby is en ik weinig tot geen verschil merk laat ik het lekker zo.

Meestal heb ik dus gewoon een zwart shirt aan(dat hardloopshirt) en een bruine of legerkleurige broek. (waarbij die laatste volgens mij van een denim achtige stof is, hoewel het wel een echt freeride short is.)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  dinsdag 14 mei 2013 @ 22:34:33 #67
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126508501
Afgelopen weekend in Luxemburg gefietst:


De routes zijn nog niet zo lang geleden aangelegd, dus er zijn nog geen ontbrekende bordjes. Ook is Luxemburg blijkbaar nog niet ontdekt, want de routes waren erg rustig en ook niet zo kapot gereden als op sommige plekken in Nederland en België. Bij Echternach ontdekten we zelfs nog een klein jumpparkje met pumptrack (helaas was de afwatering niet al te best, dus grote plassen waardoor de vaart voor de jumps er vaak flink uit was).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 19 mei 2013 @ 11:54:11 #68
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_126716783
http://live.redbull.tv/ev(...)-crosscountry-women/

World Cup debuut van Vos in Albstadt :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_126717235
Geen beeld bij mij. Maar goed bezig, die Marianne :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 19 mei 2013 @ 13:29:15 #70
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_126719565
11e uiteindelijk, hele wedstrijd is ze eigenlijk steeds wat opgeklommen, prima debuut lijkt me :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 19 mei 2013 @ 15:35:22 #71
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_126724074
Ah, in de eerste ronde materiaalpech gehad, 2 minuten verloren en op de 37e plaats weer verder kunnen gaan...
Zonder die pech zou ze denk ik meegedaan hebben voor de top-3.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_126748338
weten jullie hoe had mijn banden moeten staan voor de drunese duinen en gewoon bos
pi_126755897
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:50 schreef amp25 het volgende:
weten jullie hoe had mijn banden moeten staan voor de drunese duinen en gewoon bos
Ligt aan je persoonlijke voorkeur. Sommigen rijden het liefst op 1,8 bar, anderen liever wat harder. Persoonlijk heb ik ze liever wat harder. Probeer eens wat verschillende bandendruk uit.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126755899
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:35 schreef heywoodu het volgende:
Ah, in de eerste ronde materiaalpech gehad, 2 minuten verloren en op de 37e plaats weer verder kunnen gaan...
Zonder die pech zou ze denk ik meegedaan hebben voor de top-3.
Ik twijfel er geen moment over dat Marianne uiteindelijk ook hier wel met de top gat meedraaien :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126756172
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:50 schreef amp25 het volgende:
weten jullie hoe had mijn banden moeten staan voor de drunese duinen en gewoon bos
Drunense duinen is gewoon bos, ik neem aan dat je niet van plan bent dwars door de zandverstuivingen te gaan? ( heb ik wel eens geprobeerd, is bij droog weer echt niet aan te raden ;) )
Verder is het idd een kwestie van voorkeur, ik zit zelf meestal op zo'n 2.2 bar
  maandag 20 mei 2013 @ 09:28:40 #76
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_126756409
Ik zit ook tussen de 1,8 en 2,5. Als het nat is iets lager als wanneer het droog is.

Gisteren om 8 uur 's ochtends vertrokken om 2,5 uur te trainen, rij ik na een half uur mijn voorwiel hartstikke krom. :(

Morgen maar even wegbrengen, hopelijk kunnen ze de slag er nog uithalen, maar het is wel een grote.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_126756428
quote:
10s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:28 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ik zit ook tussen de 1,8 en 2,5. Als het nat is iets lager als wanneer het droog is.

Gisteren om 8 uur 's ochtends vertrokken om 2,5 uur te trainen, rij ik na een half uur mijn voorwiel hartstikke krom. :(

Morgen maar even wegbrengen, hopelijk kunnen ze de slag er nog uithalen, maar het is wel een grote.
Zuur. Hoe is dat gekomen, boomwortel?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 20 mei 2013 @ 09:56:20 #78
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_126756804
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:30 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Zuur. Hoe is dat gekomen, boomwortel?
Denk een bocht die ik niet helemaal haalde waardoor het wiel dwars kwam te staan. Merkte de slag iets later pas op een recht stuk.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_126760830
quote:
10s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:56 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Denk een bocht die ik niet helemaal haalde waardoor het wiel dwars kwam te staan. Merkte de slag iets later pas op een recht stuk.
bedankt maar zo ervaren ben ik nog niet dat zo hard gaan rem meestal wel iets af voor een bocht op kuil
pi_126763386
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 22:34 schreef FHR het volgende:
Afgelopen weekend in Luxemburg gefietst:


De routes zijn nog niet zo lang geleden aangelegd, dus er zijn nog geen ontbrekende bordjes. Ook is Luxemburg blijkbaar nog niet ontdekt, want de routes waren erg rustig en ook niet zo kapot gereden als op sommige plekken in Nederland en België. Bij Echternach ontdekten we zelfs nog een klein jumpparkje met pumptrack (helaas was de afwatering niet al te best, dus grote plassen waardoor de vaart voor de jumps er vaak flink uit was).
Vette omgeving om te biken zeg :+

--

Heb zaterdag mijn nieuwe bike gekregen alleen nog niet op kun fietsen omdat ik een blessure heb :r zeer frustrerend. Ben aan het kloten geweest met die klikpedalen maar 1 van de 4 heb ik te ver open gezet en krijg dmv inbus deze niet meer dicht gedraaid. Jullie misschien een idee om dit op te lossen? Ben bang dat ik als ik te hard draai ik alles kapot maak. Het plaatje wat op de veren zit staat in vergelijking met de rest ook wat schever.
pi_126808731
Krijg een nieuw pedaal van de LBS :+

Vandaag eerste rit gemaakt op mijn nieuwe mountainbike, fietst heerlijk. Moet wel wennen aan de bredere banden waar ook meer profiel op zit. Op mijn oude fiets ging het voor mijn gevoel allemaal een stuk sneller. Kan ook zijn dat m'n conditie in 1,5 week tijd een behoorlijk tik heeft gekregen (niks geen lichaamsbeweging gehad). Zadel is ook knetter hard maar is ook een kwestie van gewenning denk ik.
pi_126808862
Ik heb uiteindelijk maar een tweedehands Focus mountainbike (2 jaar oud, met een nieuwe voorvork) aangeschaft, een nieuwe vind ik jammer omdat het mijn eerste is. Eerst maar eens zien hoeveel ik het komende jaar ga mountainbiken.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:26:39 #83
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_126809413
Mijn voorwiel was niet meer te repareren, er is een nieuwe besteld. ;(
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_126810244
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:11 schreef Felagund het volgende:
Ik heb uiteindelijk maar een tweedehands Focus mountainbike (2 jaar oud, met een nieuwe voorvork) aangeschaft, een nieuwe vind ik jammer omdat het mijn eerste is. Eerst maar eens zien hoeveel ik het komende jaar ga mountainbiken.
Pics!
pi_126810264
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:26 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Mijn voorwiel was niet meer te repareren, er is een nieuwe besteld. ;(
Balen. Is een flinke klap geweest dan?
pi_126810414
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:50 schreef cafca het volgende:

[..]

Pics!
Ik kon hem nog niet meenemen in de trein, staat nog bij mijn ouders, maar het is een Focus Black Hills uit 2011:


Alleen de voorvork is nieuw, er zit een rockshox xc 32 op. Waarschijnlijk niet heel bijzonder voor de meesten hier, maar ik ben er tevreden mee.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_126810918
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:56 schreef Felagund het volgende:

[..]

Ik kon hem nog niet meenemen in de trein, staat nog bij mijn ouders, maar het is een Focus Black Hills uit 2011:
[ afbeelding ]

Alleen de voorvork is nieuw, er zit een rockshox xc 32 op. Waarschijnlijk niet heel bijzonder voor de meesten hier, maar ik ben er tevreden mee.
Zere nette bike toch als beginner :D in de loop van de week maak ik ook wel even wat foto's van mijn nieuwe bike. Wat zijn die specs van je nieuwe fiets?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:16:01 #88
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_126811172
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:51 schreef cafca het volgende:

[..]

Balen. Is een flinke klap geweest dan?
Viel wel mee, wiel is waarschijnlijk dwars komen te staan, ben er niet overheen gevlogen, dus niet gevallen. Merkte het iets later pas.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 22 mei 2013 @ 19:28:45 #89
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126870018
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:07 schreef poiuytr het volgende:

Moet wel wennen aan de bredere banden waar ook meer profiel op zit. Op mijn oude fiets ging het voor mijn gevoel allemaal een stuk sneller.
Bredere banden vervormen meer (althans, als je ze niet keihard oppompt) en hebben dus meer rolweerstand. Het gevoel dat het allemaal wat langzamer gaat kan dus wel kloppen.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_126872147
vraagje zijn deze banden goed
michelin 2.0 racer ok voor de duinen
  woensdag 22 mei 2013 @ 20:03:35 #91
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_126872275
zou het trouwens fijn vinden om mijn winterkleding zo langzamerhand op te kunnen bergen _O-

vanmorgen nog heerlijk gefiets met lekkere warme handschoenen, winterbroek, winterjas en een lekker thermoshirt :')
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_126880440
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 20:03 schreef Klonk het volgende:
zou het trouwens fijn vinden om mijn winterkleding zo langzamerhand op te kunnen bergen _O-

vanmorgen nog heerlijk gefiets met lekkere warme handschoenen, winterbroek, winterjas en een lekker thermoshirt :')
Serieus? Ben om 7 uur nog even op de fiets gestapt tot half 9 en had een korte broek met shirt en dun jasje erover, was juist mooi bike weer. Als je 500 meter hebt gefietst ben je al warm ja. Heb ook nog grotendeels in open "vlakken" gefietst.
pi_126881512
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:09 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Zere nette bike toch als beginner :D in de loop van de week maak ik ook wel even wat foto's van mijn nieuwe bike. Wat zijn die specs van je nieuwe fiets?
Frame - MTB Sport Pro Alloy Double butted
Voorvork - RST Omega-T RL 100 mm
Achterderailleur - Shimano SLX
Voorderailleur - Shimano SLX
Shifters - Shimano Alivio SL-M430
Remmen - Tektro Draco, hydraulic disc brake
Crankset - Suntour CW9-XCR
Wielen - Velgen: Alex X2100, disc / Naven: Concept SL, Disc
Pedalen -
Banden - Continental Traffic, 54-559
Zadel - Concept EX Race/MTB
Zadelpen - Concept SL
Stuurdelen - Black Comp SL, Riser, black, OS

Voorvork niet meer hetzelfde, de rest volgens mij wel.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_126883965
vinden jullie van deze bike voor woon/werk verkeer en af en toe een bosje mee te pakken:
http://www.giant-bicycles(...)am.xr.1/12270/58074/

cheers
pi_126896357
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 23:13 schreef rn076 het volgende:
vinden jullie van deze bike voor woon/werk verkeer en af en toe een bosje mee te pakken:
http://www.giant-bicycles(...)am.xr.1/12270/58074/

cheers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Specs maar even in een spoiler gezet. Mooie fiets al denk ik dat je te weinig krijgt voor dat geld. Suntour voorvorken worden overal op het internet afgeraden, schijnen slechte vorken te zijn. Giant is een van duurste leveranciers van mountainbikes, met jou budget (afgaand op de prijs van die Giant) kan je beter naar andere merken kijken dan krijg je meer waar voor je geld. Ik heb bijvoorbeeld een compleet XT afgemonteerde fiets voor 900 euro kunnen kopen.
pi_126927371
Jij raadt mij iets anders aan, zoals?
pi_126929232
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 22:29 schreef rn076 het volgende:
Jij raadt mij iets anders aan, zoals?
Cube, Sensa, X-trail, Canyon (alleen online), Merida, Focus, Bulls maar zo kan je nog wel tijd doorgaan.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=29213 hier ben ik heel veel wijzer van geworden. Kan je ook aanraden om een paar fietsenzaken in de buurt langs te gaan en informatie in te winnen over mountainbikes.

http://www.fietssportief.(...)e-2013-mud-11-0/1063
Dit is bijvoorbeeld een fiets waar je veel meer waar krijgt dan de Giant die je postte. Compleet XT afgemonteerd in tegenstelling tot de SLX, betere voorvork.
pi_126936604
Ook zou je kunnen overwegen om een 2012 model te kopen (van een eender welk merk). Gaan met flinke kortingen de deur uit.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 24 mei 2013 @ 18:14:18 #99
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_126956274
http://live.redbull.tv/ev(...)scountry-eliminator/

Eliminators bezig in Nove Mesto nu, leuk onderdeel is dat zeg :o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_126956786
Ik krijg weer geen beeld op die site, vreemd :?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 24 mei 2013 @ 18:47:42 #101
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_126957475
Dat is raar inderdaad :{

Zeker een onderdeel met veel potentie, beetje als de sprint in het langlaufen, en ietwat vergelijkbaar met fietscross :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 24 mei 2013 @ 22:03:58 #102
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_126967245
Wie wilde ook alweer die chainstay protector hebben? Hij ligt hier nog te wachten op m'n bureau. Ies graties, je weet!
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_126976930
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 22:03 schreef FHR het volgende:
Wie wilde ook alweer die chainstay protector hebben? Hij ligt hier nog te wachten op m'n bureau. Ies graties, je weet!
Volgens mij was dat Poiuytr (of zoiets).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127143670
Ah okay.. Ik ben ook handig geweesst;
Heb eergister mijn helm laten liggen opp de parkeerplaats in Sleen. |:(
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127168994
Dure helm of valt het mee?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127169396
70,-..
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:08 schreef StateOfMind het volgende:
Dure helm of valt het mee?
70,- dus midrange..
Word in juni tijdens het bike fest in Willingen maart een nieuwe kopen..

[ Bericht 7% gewijzigd door Marco001 op 29-05-2013 20:41:10 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127172593
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 20:14 schreef Marco001 het volgende:
70,-..

[..]

70,- dus midrange..
Ouch, dat zal best pijn gedaan hebben dan, dat foutje :X

Vandaag afscheid genomen van de auto en hopelijk kan ik morgen de scooter die ervoor in de plaats komt ophalen.
De afgelopen tijd vooral bezig geweest met gedoe met mijn auto en kijken/uitzoeken hoe en wat op het gebied van scooters en dus weinig tijd gehad om te fietsen. Hopelijk van het weekend weer.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127175325
quote:
Mountainbiker zwaargewond gevonden in bossen bij Dorst

Laatst gewijzigd: woensdag 29 mei 2013 - 20:37 | Auteur: Mathijs Pennings
De man is zwaargewond (Foto: Jeroen Stuve/Stuve Fotografie)
DORST - Op de Vijftig Bunderweg In de bossen bij Dorst is woensdagavond rond acht uur een zwaargewonde mountainbiker aangetroffen. Het zou om een ongeluk gaan en niet om een misdrijf.
Politie, ambulance en een traumaheli zijn ter plaatse.

De man is aanspreekbaar en wordt naar het ziekenhuis gebracht.
http://www.omroepbrabant.(...)ossen+bij+Dorst.aspx

Vanwege een zeer goede onderhoud is deze route zelfs na stevige regenval nog een echte racebaan. Liggen 0,0 plassen.

Dit maakt het dus een zeer snelle route maar dus ook met gevaarlijke punten. Zelf houd ik niet zo van deze route, juist omdat het een racebaan is en er meer de mensen komen voor de snelheid ipv fun factor

kunt wel merken weer MTB fiets wordt, afgelopen zondag was er 1 op de route van de Loonse en Drunense Duinen onderuit gegaan, hebben ze dmv een jeep ook naar een ambulance moeten brengen
http://112kaatsheuvel.nl/(...)in-de-bossen-drunen/
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127176127
Daarom ga ik, zeker in afdalingen, ook nooit 100%. Ik hou altijd enige reserve. Al kun je een ongeluk(je) natuurlijk nooit voorkomen.
Paar weken terug zag ik ook een mtb-er op de grond liggen. Stuiptrekkingen enzo, zag er niet best uit. Gelukkig waren de hulpdiensten al ter plekke.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127176469
quote:
2s.gif Op woensdag 29 mei 2013 21:46 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

http://www.omroepbrabant.(...)ossen+bij+Dorst.aspx

Vanwege een zeer goede onderhoud is deze route zelfs na stevige regenval nog een echte racebaan. Liggen 0,0 plassen.

Dit maakt het dus een zeer snelle route maar dus ook met gevaarlijke punten. Zelf houd ik niet zo van deze route, juist omdat het een racebaan is en er meer de mensen komen voor de snelheid ipv fun factor

kunt wel merken weer MTB fiets wordt, afgelopen zondag was er 1 op de route van de Loonse en Drunense Duinen onderuit gegaan, hebben ze dmv een jeep ook naar een ambulance moeten brengen
http://112kaatsheuvel.nl/(...)in-de-bossen-drunen/
Onderhoud is wel belangrijk: Appelscha word tegenwoordig weer vrij ghoed onderhouden: dus veel minder muddy als een paar jaar geleden. Diever daarentegen.. :')

Oh en die hellm, tja tis klote. maar wel een goed excuus om een nieuwe helm te kopen. :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127202119
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 22:02 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Onderhoud is wel belangrijk: Appelscha word tegenwoordig weer vrij ghoed onderhouden: dus veel minder muddy als een paar jaar geleden. Diever daarentegen.. :')

Oh en die hellm, tja tis klote. maar wel een goed excuus om een nieuwe helm te kopen. :P
je hebt onderhoud en onderhoud.
Deze bosroute ligt erbij alsof je over asfalt rijd. Dat vind ik weer net te veel van het goede.

Degene die verongelukt is ben ik ook paar keer mee gaan fietsen, heeft een lefty. is bij het uitkomen van een bocht tegen een boom aan gereden. Een andere fietsmaat reed er vlak achter. Resultaat: klaplong en 2 gebroken ribben. We fietsen regelmatig met de groep toertochten in de buurt vanuit daar ken ik hem ook.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127208089
Mijn fiets staat nu trouwens bij de lbs voor een grote onderhoudsbeurt: moet nieuwe cassete, ketting en derraileur wieletjes op.. kosten in totaal 265,- :'( (incl grote beurt)
Remmen moeten ook ontlucht en vervangen wordne, maar dat doe ik zelf wel.. kost me anders 60,- excl remblokjes)

[ Bericht 18% gewijzigd door Marco001 op 30-05-2013 17:38:59 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  donderdag 30 mei 2013 @ 22:07:42 #113
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127225655
Afgelopen weekend eens even gekeken waarom het achterwiel van mijn lieftallige wederhelft niet goed meer wilde draaien. Lagers van achternaaf hebben hun beste tijd gehad en de rem liep aan. Dat wordt dus in ieder geval een nieuw achterwiel kopen (geen zin om losse naaf te kopen en over te moeten spaken enzo). Toen ik de rem wilde fixen zag ik dat de blokken bijna op waren, dus die ook vervangen en meteen maar even de hele rem ontlucht (lang leve Shimano remmen).

Toen ik de fiets weer terug wilde zetten, voelde ik dat er ook nog speling in de achtervering zat dus de hele demper en link los gehaald. De onderste PU-bus van de demper is versleten, maar wat me vooral verbaasde was dat de kogellagers van de link bijna allemaal naar hun grootje zijn. Kogellagers zijn natuurlijk ook niet echt handig om daar te gebruiken. De rotatie is best klein, dus je krijgt schavielslijtage: er komen kleine kuiltjes in de lagerschalen. Binnenkort maar 's nieuwe bussen en lagers bestellen (en ondertussen m'n eega ervan overtuigen dat ze toch echt een nieuwe fiets nodig heeft ;)).
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  donderdag 30 mei 2013 @ 23:32:23 #114
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_127231365
Ik heb nog steeds geen nieuw wiel, was een 26" binnengekomen ipv. een 29".
Is ook wel moeilijk, 3 verschillende wielmaten tegenwoordig, beter was het gewoon bij 1 gebleven. :P
The colour of her eyes were the colour of insanity
  vrijdag 31 mei 2013 @ 12:02:15 #115
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127244528
Afgelopen week geprobeerd in Oostenrijk te MTB-en, pfoeh, viel tegen hoor, zo'n Alp beklimmen. Gedeeltelijk lag het ook aan de fiets, was leenfiets van het hotel, wel met voor- én achtervering, maar de versnellingen waren beroerd afgesteld. Bij de lichtste versnelling wilde de ketting nog wel eens vastlopen, niet leuk als je net een beklimming aan het doen bent... Maar ja, wat wil je ook met Shimano SIS ( :') ) voor + shifters, en Deore XT achter... Bij de afdaling had ik ook weer niet zo'n enorm vertrouwen in de remmen. De achterrem ging heel stroef (wel schijven trouwens) en remde niet zo heel hard. Ben dus regelmatig gestopt halverwege de afdaling om de remmen te laten koelen. Met mijn eigen MTB had ik toch meer gedurfd denk ik... Maar de conditie liet ook flink wat te wensen over. Was blij dat ik én een bidon water én een flesje Aquarius bij me had voor dat redelijk korte stukje.
Don't let my username fool you...
pi_127244737
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:02 schreef Metalfreak het volgende:
Afgelopen week geprobeerd in Oostenrijk te MTB-en, pfoeh, viel tegen hoor, zo'n Alp beklimmen. Gedeeltelijk lag het ook aan de fiets, was leenfiets van het hotel, wel met voor- én achtervering, maar de versnellingen waren beroerd afgesteld. Bij de lichtste versnelling wilde de ketting nog wel eens vastlopen, niet leuk als je net een beklimming aan het doen bent... Maar ja, wat wil je ook met Shimano SIS ( :') ) voor + shifters, en Deore XT achter... Bij de afdaling had ik ook weer niet zo'n enorm vertrouwen in de remmen. De achterrem ging heel stroef (wel schijven trouwens) en remde niet zo heel hard. Ben dus regelmatig gestopt halverwege de afdaling om de remmen te laten koelen. Met mijn eigen MTB had ik toch meer gedurfd denk ik... Maar de conditie liet ook flink wat te wensen over. Was blij dat ik én een bidon water én een flesje Aquarius bij me had voor dat redelijk korte stukje.
Ohjee, en dan ga ik in juli 3* een toertocht met gids doen... :o
Volgens mij gaan ze gelukkig wel veel met skilift omhoog, dus dat scheelt, maar dan nog iets van 600-800hm over c.a. 30 km.. :o
En ik heb dus helemaal geen conditie.

Waar in Oostenrijk zat je? Bij Kirchberg/Kitzbuhel ofzo?
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  vrijdag 31 mei 2013 @ 12:10:44 #117
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127244878
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:07 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Ohjee, en dan ga ik in juli 3* een toertocht met gids doen... :o
Volgens mij gaan ze gelukkig wel veel met skilift omhoog, dus dat scheelt, maar dan nog iets van 600-800hm over c.a. 30 km.. :o
En ik heb dus helemaal geen conditie.

Waar in Oostenrijk zat je? Bij Kirchberg/Kitzbuhel ofzo?
Ik zat in Seefeld, Tirol. Niet ver van Innsbruck af. Ben langs het begtreintje omhoog gefietst en wilde eigenlijk tot het eerste bergstation komen, maar gezien de ketting steeds vastliep heb ik de poging op een gegeven moment afgebroken. Volgens Runkeeper was het toch zo'n 350 hm die ik gehaald heb. Maar vergelijk 30km daar maar niet met 30km hier, dat gaat je echt tegenvallen. Vooral het klimmen is zwaar, de hellingen zijn wat langer dan hier, dus je moet het wat langer volhouden. Had echt een te hoge hartslag op een gegeven moment.
Don't let my username fool you...
pi_127244994
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 12:10 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik zat in Seefeld, Tirol. Niet ver van Innsbruck af. Ben langs het begtreintje omhoog gefietst en wilde eigenlijk tot het eerste bergstation komen, maar gezien de ketting steeds vastliep heb ik de poging op een gegeven moment afgebroken. Volgens Runkeeper was het toch zo'n 350 hm die ik gehaald heb. Maar vergelijk 30km daar maar niet met 30km hier, dat gaat je echt tegenvallen. Vooral het klimmen is zwaar, de hellingen zijn wat langer dan hier, dus je moet het wat langer volhouden. Had echt een te hoge hartslag op een gegeven moment.
Oh boy.. word nog wat dan..
Als de fiets terug is dan maar 2x per week gaan trainen dus. :o en misschien ook mijn fiets maar meenemen naar het bike festival Willingen, alvast wat oefenen met het klimmen e.d.
Maar mijn fiets is dan wel weer helemaal klaar(alleen nieuwe remblokjes + olie, maar dat doe i kzelf wel.) dus zou weer mooi soepel moeten rollen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  vrijdag 31 mei 2013 @ 18:20:33 #119
164782 vogelkooi
De Patricius
pi_127257397

Ik op een geleende fiets van een vriend, best tof die sport!
Vakantie geld brand wel in mijn zak nu. Vanavond weer fietsen.
Fear is the grease of society.
pi_127308977
@FHR had je mijn PM nog ontvangen?

Vandaag nieuw record in Lemele gereden :+ ook voor het eerst dat ik daar twee rondjes heb gereden zonder te hoeven stoppen _O_ merk aan me conditie/ uithoudingsvermogen dat het steeds beter gaat het mountainbiken. Sinds ik me nieuwe mountainbike heb ook nog meer plezier op de fiets :+
pi_127313232
De ene keer gaat het gewoon niet en de andere keer wel, ik weet niet waar dat aan ligt. Gisteren ging het wel alleen mijn stuur liet los dus moest ik even de schroeven aandraaien. Heb ik nog geluk gehad dat ik op een vlak onverhard stuk reed toen dat gebeurde.
  zondag 2 juni 2013 @ 13:35:26 #122
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127319114
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 00:23 schreef poiuytr het volgende:
@FHR had je mijn PM nog ontvangen?

Vandaag nieuw record in Lemele gereden :+ ook voor het eerst dat ik daar twee rondjes heb gereden zonder te hoeven stoppen _O_ merk aan me conditie/ uithoudingsvermogen dat het steeds beter gaat het mountainbiken. Sinds ik me nieuwe mountainbike heb ook nog meer plezier op de fiets :+
Ik zag je PM net, maar kan niet reageren: je inbox zit vol :D.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127391734
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 13:35 schreef FHR het volgende:

[..]

Ik zag je PM net, maar kan niet reageren: je inbox zit vol :D.
Nu is er weer ruimte over :+
  dinsdag 4 juni 2013 @ 18:25:52 #124
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127409966
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:25 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Nu is er weer ruimte over :+
You've got mail!
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127489120
Vandaag envelop binnen gekregen met daarin een chainstay van FHR, bedankt, wat een service _O_
pi_127490266
Zoals jullie wellicht hebben meegekregen in het nieuws is er gisteren op zweefvliegveld Malden een zweefvliegtuig gecrasht waarbij de piloot om het leven kwam.

Altijd na het fietsen drink ik daar een Palmpje ( :9 ), zo ook vandaag en ik ken de uitbater vrij goed. Als de wind gisteren had gestaan zoals ie vandaag stond, dan zouden de vliegtuigen de andere kant op zijn gestart en dan was het vliegtuigje waarschijnlijk op het terras neergekomen. En het terras zat gisteren bomvol.

Ik ben iig blij dat ik gisteren niet geweest ben.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127492453
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:05 schreef StateOfMind het volgende:
Zoals jullie wellicht hebben meegekregen in het nieuws is er gisteren op zweefvliegveld Malden een zweefvliegtuig gecrasht waarbij de piloot om het leven kwam.

Altijd na het fietsen drink ik daar een Palmpje ( :9 ), zo ook vandaag en ik ken de uitbater vrij goed. Als de wind gisteren had gestaan zoals ie vandaag stond, dan zouden de vliegtuigen de andere kant op zijn gestart en dan was het vliegtuigje waarschijnlijk op het terras neergekomen. En het terras zat gisteren bomvol.

Ik ben iig blij dat ik gisteren niet geweest ben.
dat zou dan ook knullig zijn inderdaad!

Heb vandaag een rondje Lemelerberg gedaan. voor het eerst weer gereden sinds de fiets een nieuwe ketting, casette en kogellagers heeft.
Ging prima voor mijn doen. :) Heb maar 4-5x eventjes gestopt. Meestal om uit te hijgen na een pittige klim.
Tempo is nog niet helemaal je van het maar dat komt nog wel hopelijk.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127495454
iemand idee hoe beste over hoge opstakels komt zoals dike bomstammen met voorband en achterband zonder het aan te raken
pi_127495953
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:03 schreef amp25 het volgende:
iemand idee hoe beste over hoge opstakels komt zoals dike bomstammen met voorband en achterband zonder het aan te raken
Bunny hop.
(zie Youtbue)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127496336
thx
  donderdag 6 juni 2013 @ 21:46:21 #131
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127498132
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:03 schreef amp25 het volgende:
iemand idee hoe beste over hoge opstakels komt zoals dike bomstammen met voorband en achterband zonder het aan te raken
Niet zo in ieder geval: http://www.dumpert.nl/mediabase/2212791/4b8b8850/vraagje.html _O-

Om een bunnyhop te leren, moet je eigenlijk eerst de manual leren (wat men een wheelie noemt, maar dan zonder te trappen). Houd bij de manual wel je vinger op de achterrem. Vanuit de manual kan je door de stuur naar voren te duwen en je pedalen naar achter (en beetje omhoog) je achterwiel omhoog krijgen. Het is wel aan te raden om dit te oefenen met gewone pedalen dus geen SPD "klik"-pedalen. Sowieso omdat je dan makkelijk van je fiets af komt als het mis gaat en anders leer je jezelf snel aan om je fiets aan de pedalen omhoog te trekken.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127509309
Godver, mijn benen zijn flink lek geprikt in het bos gisteren, kutmuggen :(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127509975
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:46 schreef FHR het volgende:

[..]

Niet zo in ieder geval: http://www.dumpert.nl/mediabase/2212791/4b8b8850/vraagje.html _O-

Om een bunnyhop te leren, moet je eigenlijk eerst de manual leren (wat men een wheelie noemt, maar dan zonder te trappen). Houd bij de manual wel je vinger op de achterrem. Vanuit de manual kan je door de stuur naar voren te duwen en je pedalen naar achter (en beetje omhoog) je achterwiel omhoog krijgen. Het is wel aan te raden om dit te oefenen met gewone pedalen dus geen SPD "klik"-pedalen. Sowieso omdat je dan makkelijk van je fiets af komt als het mis gaat en anders leer je jezelf snel aan om je fiets aan de pedalen omhoog te trekken.
Die deed duidelijk iets fouts :P
jammer dat die gast ervoor staat waardoor je niet goed kunt zien wat hij fout doet
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127564194
Fiets is nu een jaar oud, binnenkort maar een afspraak maken voor een beurtje.
Beurtje zelf kost of 70 euro, of 90 euro (dan wordt ie helemaal uit elkaar gehaald (en natuurlijk ook weer in elkaar gezet) en alle onderdelen worden in een speciaal apparaat gereinigd).

Wat kan ik verder nog verwachten aan kosten? Fiets heeft ongeveer 2500 kilometer gereden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127570243
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:56 schreef StateOfMind het volgende:
Fiets is nu een jaar oud, binnenkort maar een afspraak maken voor een beurtje.
Beurtje zelf kost of 70 euro, of 90 euro (dan wordt ie helemaal uit elkaar gehaald (en natuurlijk ook weer in elkaar gezet) en alle onderdelen worden in een speciaal apparaat gereinigd).

Wat kan ik verder nog verwachten aan kosten? Fiets heeft ongeveer 2500 kilometer gereden.
ketting en tandwielen goed bijgehouden? Misschien dat dat nog wat kosten kan opleveren
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127570508
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 23:50 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

ketting en tandwielen goed bijgehouden? Misschien dat dat nog wat kosten kan opleveren
Altijd goed schoongemaakt en gesmeerd :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zondag 9 juni 2013 @ 11:57:33 #137
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127577032
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 23:57 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Altijd goed schoongemaakt en gesmeerd :Y
Maar ze gaan waarschijnlijk vertellen dat de ketting versleten is (uitgerekt) en dat je dus een nieuwe moet. Dan moet volgens de fietsenmaker ook meteen je cassette vervangen worden. Je remmen moeten worden ontlucht, het lager van je trapas is bijna versleten en een paar spaken moet vervangen worden. Oftewel: "Meneer, u kunt veel beter een nieuwe fiets kopen. Toevallig heb ik net gisteren een leuk model binnen gekregen." etc.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
  zondag 9 juni 2013 @ 12:07:38 #138
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127577245
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:57 schreef FHR het volgende:

[..]

Maar ze gaan waarschijnlijk vertellen dat de ketting versleten is (uitgerekt) en dat je dus een nieuwe moet. Dan moet volgens de fietsenmaker ook meteen je cassette vervangen worden. Je remmen moeten worden ontlucht, het lager van je trapas is bijna versleten en een paar spaken moet vervangen worden. Oftewel: "Meneer, u kunt veel beter een nieuwe fiets kopen. Toevallig heb ik net gisteren een leuk model binnen gekregen." etc.
Gek genoeg heb ik die ervaring niet, had via Wowdeal (soort lokale Groupon) een voucher gekocht voor de lokale fietsenmaker hier om de hoek, fiets is helemaal nagekeken en alles opnieuw afgesteld, was voor ¤19,95 klaar en kreeg te horen dat mijn tweedehandsje een goeie aankoop is geweest. (terwijl in de Marktplaats advertentie destijds stond dat de cassette waarschijnlijk vervangen moest worden, nooit iets van gemerkt)
Don't let my username fool you...
  zondag 9 juni 2013 @ 14:49:56 #139
135434 Crazy-M
Just Me
pi_127581201
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:57 schreef FHR het volgende:

[..]

Maar ze gaan waarschijnlijk vertellen dat de ketting versleten is (uitgerekt) en dat je dus een nieuwe moet. Dan moet volgens de fietsenmaker ook meteen je cassette vervangen worden. Je remmen moeten worden ontlucht, het lager van je trapas is bijna versleten en een paar spaken moet vervangen worden. Oftewel: "Meneer, u kunt veel beter een nieuwe fiets kopen. Toevallig heb ik net gisteren een leuk model binnen gekregen." etc.
wat voor fietsenzaak heb jij dan? De lokale Ali om de hoek?
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 9 juni 2013 @ 16:26:51 #140
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127584508
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 14:49 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

wat voor fietsenzaak heb jij dan? De lokale Ali om de hoek?
misschien was ie de halfords ingelopen :+
pi_127584573
gisteren voor het eerst aan mtb toertocht meegedaan henk baars hilvarenbeek/beeksebergen 35 kilometer ondanks dat ik nog maar 5 a 6 weken mtb vond redelijk gaan tempo lag nog echt hoog gem rond 17 a 18km/per uur alleen los zand heb ik moeite mee hoe kan ik dit beste aanpakken en als jullie in drunese duinen rijden welke versneling pakken jullie dan aan beide kanten ik zit aan ene kant midelste blad en ander rond 4tot8
  zondag 9 juni 2013 @ 18:06:59 #142
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
  zondag 9 juni 2013 @ 18:38:02 #143
135434 Crazy-M
Just Me
pi_127588775
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 16:29 schreef amp25 het volgende:
gisteren voor het eerst aan mtb toertocht meegedaan henk baars hilvarenbeek/beeksebergen 35 kilometer ondanks dat ik nog maar 5 a 6 weken mtb vond redelijk gaan tempo lag nog echt hoog gem rond 17 a 18km/per uur alleen los zand heb ik moeite mee hoe kan ik dit beste aanpakken en als jullie in drunese duinen rijden welke versneling pakken jullie dan aan beide kanten ik zit aan ene kant midelste blad en ander rond 4tot8
Fiets je vaker in omgeving Tilburg?
Ik had ook die tocht mee willen rijden, maar had een BBQ :)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127588929
quote:
2s.gif Op zondag 9 juni 2013 18:38 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Fiets je vaker in omgeving Tilburg?
Ik had ook die tocht mee willen rijden, maar had een BBQ :)
uiteraad woon in tilburg :P maar ben niet zo ervaren hoor tempo is nog niet al te snel met de meeste van gisteren vergeleken af en toe pak ik de duinen mee vooral los zand haat ik val meestal stil in :(
  zondag 9 juni 2013 @ 18:59:40 #145
135434 Crazy-M
Just Me
pi_127589630
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 18:40 schreef amp25 het volgende:

[..]

uiteraad woon in tilburg :P maar ben niet zo ervaren hoor tempo is nog niet al te snel met de meeste van gisteren vergeleken af en toe pak ik de duinen mee vooral los zand haat ik val meestal stil in :(
Duinen doe ik regelmatig stukje oefenen, niet het hele parcour, sommige klimmetjes zijn voor mij nog net te zwaar :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127590169
quote:
2s.gif Op zondag 9 juni 2013 18:59 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Duinen doe ik regelmatig stukje oefenen, niet het hele parcour, sommige klimmetjes zijn voor mij nog net te zwaar :P
ik ga voor een hele ronde alleen hoge klimming probeer het wel altijd maar elke keer faal ik tot nu toe en los zand meestal ok daarom loop meestal over los zand
  zondag 9 juni 2013 @ 19:19:11 #147
135434 Crazy-M
Just Me
pi_127590384
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 19:13 schreef amp25 het volgende:

[..]

ik ga voor een hele ronde alleen hoge klimming probeer het wel altijd maar elke keer faal ik tot nu toe en los zand meestal ok daarom loop meestal over los zand
mijn ronde ziet er vaak uit van tilburg via dongen naar kaatsheuvel, dan voorbij kaatsheuvel onder de rijksweg door en dan gelijk de duinen in (stuk langs de snelweg) dan door fietsen tot aan de rustende jager. Zeker dat laatste stuk is heerlijk, over dat open gebied rijden :)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zondag 9 juni 2013 @ 19:54:49 #148
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127591998
Gisteren eindelijk maar eens een nieuwe helm gekocht, nu zie ik er tenminste niet meer uit als Toad van Super Mario als ik op de MTB zit :P
Don't let my username fool you...
  maandag 10 juni 2013 @ 21:30:30 #149
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127637066
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2013 14:49 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

wat voor fietsenzaak heb jij dan? De lokale Ali om de hoek?
Just kidding! Ik moest gewoon even aan dit filmpje denken:

Maar ik gebruik eigenlijk geen fietsenzaak. Ik bestel alles op internet en doe onderhoud zelf. Dat is een stuk goedkoper en sneller dan via een fietsenzaak. Bovendien weet ik dan hoe dingen gedaan zijn. Dus dat ze goed gedaan zijn (of het is mijn eigen schuld als het fout/slecht is). Alleen wielen spaken (heb ik een hekel aan) en voorvork-/achterdemperonderhoud besteed ik uit. Dus dat zijn redelijk kleine, afgebakende werkzaamheden.

Afgelopen weekend nog nieuwe wielen op de fiets van m'n eega geïnstalleerd. Remschijven over zetten, nieuwe cassette erop (en nieuwe ketting) en banden over zetten. Daarnaast ook nog bijna alle lagers in het achterframe en de bus in het onderste gat van de achterdemper vervangen, zie foto's hieronder.

Eerst alle lagers eruit (daarvoor moest ook het crankstel eraf):

De plekken van de lagers netjes schoonmaken:

En dan nieuwe lagers erin persen:

Dat zelfde is ook de zwarte link gebeurd, en daarna alles weer in elkaar zetten:


Alles bij elkaar iets meer dan een uur werk. Lagers gewoon besteld bij Conrad en het gereedschap om ze uit het frame te halen en er weer in te zetten is eigen fabrikaat.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127639001
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 21:30 schreef FHR het volgende:

[..]

Just kidding! Ik moest gewoon even aan dit filmpje denken:

Maar ik gebruik eigenlijk geen fietsenzaak. Ik bestel alles op internet en doe onderhoud zelf. Dat is een stuk goedkoper en sneller dan via een fietsenzaak. Bovendien weet ik dan hoe dingen gedaan zijn. Dus dat ze goed gedaan zijn (of het is mijn eigen schuld als het fout/slecht is). Alleen wielen spaken (heb ik een hekel aan) en voorvork-/achterdemperonderhoud besteed ik uit. Dus dat zijn redelijk kleine, afgebakende werkzaamheden.

Afgelopen weekend nog nieuwe wielen op de fiets van m'n eega geïnstalleerd. Remschijven over zetten, nieuwe cassette erop (en nieuwe ketting) en banden over zetten. Daarnaast ook nog bijna alle lagers in het achterframe en de bus in het onderste gat van de achterdemper vervangen, zie foto's hieronder.

Eerst alle lagers eruit (daarvoor moest ook het crankstel eraf):
[ afbeelding ]
De plekken van de lagers netjes schoonmaken:
[ afbeelding ]
En dan nieuwe lagers erin persen:
[ afbeelding ]
Dat zelfde is ook de zwarte link gebeurd, en daarna alles weer in elkaar zetten:
[ afbeelding ]

Alles bij elkaar iets meer dan een uur werk. Lagers gewoon besteld bij Conrad en het gereedschap om ze uit het frame te halen en er weer in te zetten is eigen fabrikaat.
Haha, zo goed ben ik helaas niet met het materiaal.
breng hem dan liever naar de winkel. Banden plakken kan ik nog wel, en nieuwe band erop gooien, maar dan houdt ver op :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  maandag 10 juni 2013 @ 22:15:53 #151
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127640031
quote:
2s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:01 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Haha, zo goed ben ik helaas niet met het materiaal.
breng hem dan liever naar de winkel. Banden plakken kan ik nog wel, en nieuwe band erop gooien, maar dan houdt ver op :P
Gewoon de handleiding op internet opzoeken! Voorzichtig uit elkaar halen, schoonmaken en in dezelfde volgorde weer in elkaar zetten. Dan lukt bijna alles. Goed opletten met remmen (DOT vloeistof is agressief) en kleine veertjes in derailleurs (veiligheidsbril op). En als het niet lukt, kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Het is wel aan te raden om te investeren in redelijk goed gereedschap, zoals goede inbussleutels, een Torx setje en een momentsleutel.

Op deze manier leer je je fiets kennen, je kan meer dingen zelf even repareren als het tijdens het fietsen mis gaat en je bespaart geld. Ik vind het ook gewoon leuk (werktuigbouwkundige achtergrond), dat scheelt natuurlijk een hoop :D
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127651769
bwhehe, ik laat het liever aan een vakman over ;)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127652139
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 07:58 schreef Crazy-M het volgende:
bwhehe, ik laat het liever aan een vakman over ;)
Idem, 2 linkerhanden en a-technisch. Uit elkaar halen zou nog geen probleem zijn, maar als ik mijn fiets zo voor me zou hebben liggen zoals op de foto's van FHR, dan zou me de moed in de schoenen zakken -O-
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127652644
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 08:33 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Idem, 2 linkerhanden en a-technisch. Uit elkaar halen zou nog geen probleem zijn, maar als ik mijn fiets zo voor me zou hebben liggen zoals op de foto's van FHR, dan zou me de moed in de schoenen zakken -O-
Ben bang dat na het eerste en beste kuiltje dan mn fiets uit elkaar flikkert :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127653053
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:57 schreef FHR het volgende:

[..]

Maar ze gaan waarschijnlijk vertellen dat de ketting versleten is (uitgerekt) en dat je dus een nieuwe moet. Dan moet volgens de fietsenmaker ook meteen je cassette vervangen worden. Je remmen moeten worden ontlucht, het lager van je trapas is bijna versleten en een paar spaken moet vervangen worden. Oftewel: "Meneer, u kunt veel beter een nieuwe fiets kopen. Toevallig heb ik net gisteren een leuk model binnen gekregen." etc.
Haha, Ik had precies dat, maar kreeg geen nieuwe bike aangeboden, terwijl ze wisten dat ik deze al 4 jaar heb. (nieuwe ketting, casette, derrailleur wieltjes, trapas en eigenlijk moesten de remmen ook vervangen worden. )
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  dinsdag 11 juni 2013 @ 13:14:01 #156
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127660175
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:15 schreef FHR het volgende:

[..]

Gewoon de handleiding op internet opzoeken! Voorzichtig uit elkaar halen, schoonmaken en in dezelfde volgorde weer in elkaar zetten. Dan lukt bijna alles. Goed opletten met remmen (DOT vloeistof is agressief) en kleine veertjes in derailleurs (veiligheidsbril op). En als het niet lukt, kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Het is wel aan te raden om te investeren in redelijk goed gereedschap, zoals goede inbussleutels, een Torx setje en een momentsleutel.

Op deze manier leer je je fiets kennen, je kan meer dingen zelf even repareren als het tijdens het fietsen mis gaat en je bespaart geld. Ik vind het ook gewoon leuk (werktuigbouwkundige achtergrond), dat scheelt natuurlijk een hoop :D
En een fiets is nu niet bepaald rocket science eigenlijk... Bij mij ontbreekt het eigenlijk alleen aan de plaats, wordt tijd dat ik een eigen garage krijg. Heb de fiets vorig jaar wel even weggebracht, maar dat was meer vanwege de wel erg goede aanbieding voor een onderhoudsbeurt. Ben ook ooit gewoon begonnen met sleutelen aan auto's en uiteindelijk wel eens een heel motorblok vervangen. Logisch nadenken, goed gereedschap en een werkplaatshandboek brengen je heel ver.

Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof. Die mineraalolie kun je voor veel teveel geld bij de fietsenmaker kopen, maar je kunt ook gewoon een flesje mineraalolie voor Citroën pneumatische vering kopen, zelfde spul, alleen veel goedkoper.
Don't let my username fool you...
pi_127660415
Ik heb een eigen garage, maar nog steeds geen plaats :@

Banden, ketting/cassette/kettingbladen vervangen doe ik wel zelf, meeste overige laat ik doen
pi_127670917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:14 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

En een fiets is nu niet bepaald rocket science eigenlijk... Bij mij ontbreekt het eigenlijk alleen aan de plaats, wordt tijd dat ik een eigen garage krijg. Heb de fiets vorig jaar wel even weggebracht, maar dat was meer vanwege de wel erg goede aanbieding voor een onderhoudsbeurt. Ben ook ooit gewoon begonnen met sleutelen aan auto's en uiteindelijk wel eens een heel motorblok vervangen. Logisch nadenken, goed gereedschap en een werkplaatshandboek brengen je heel ver.

Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof. Die mineraalolie kun je voor veel teveel geld bij de fietsenmaker kopen, maar je kunt ook gewoon een flesje mineraalolie voor Citroën pneumatische vering kopen, zelfde spul, alleen veel goedkoper.
Avid's moet wel Dot in. Dus even goed kijken!
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  woensdag 12 juni 2013 @ 22:35:15 #159
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127729472
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:14 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof.
Dat is ook één van de redenen dat ik er over zit te denken om m'n Formula's te vervangen door Shimano's. Mineraalolie kan je tenminste gewoon lekker mee knoeien. Die Formula's hebben ook veel te kleine schroefjes en rubbertjes in de ontluchtingsgaatjes. Shimano is veel makkelijker wat dat betreft.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127752850
Misschien zijn er al heel veel dingen over geschreven hier en op andere fora en iedereen doet het anders maar toch ben ik wel benieuwd hoe jullie je bike onderhouden/ schoonmaken. Heb het dan niet over ritjes over het asfalt maar gewoon na een goede atb tocht.

Sinds ik m'n nieuwe bike heb irriteer ik me er namelijk dood aan dat ik sommige dingen niet schoon kan krijgen wat ik ook probeer, kan ook komen doordat ik een wit frame heb. De volgende plek krijg ik namelijk onmogelijk elke keer in "nieuw"/ schone staat terug:


Hieronder stappen hoe ik mijn mountainbike schoonmaak/ onderhoud:
1. Fiets afspuiten met tuinslag kleine straal zodat grof vuil eraf gaat.
2. Ketting, bladen, cassette, voor- achter der met speciale borstels ontdoen van vet en vuil.
3. Ketting, bladen, cassette, voor- achter der inspuiten met reiniger zodat resterende vuil en vettigheid eraf loopt.
4. Met autowas spul of huis-tuin-keuken schoonmaakmiddel frame insmeren.
5. Hele fiets schoonspuiten met de tuinslag met kleine straal.
6. Fiets wegzetten in schuur.
7. Paar uur later ketting opnieuw "invetten"

Heb geen zin om elke keer 1 uur aan het schoonmaken te zijn en elke keer 1 schone doek te verbruiken om fiets te onderhouden maar wil toch wel graag plekken van het frame waar je moeilijk bij kan komen schoon hebben omdat ik me er mateloos aan irriteer. Heb jullie misschien nog tips of opmerkingen hoe ik het beter aankan pakken of hoe jullie het zelf doen? Gaat me dus vooral om de plekken op het frame waar deze in nauw contact komen met de ketting cassette en andere delen die ingevet moeten worden (vooral achter dus).
pi_127753996
gewoon met een spons overheen gaan. :P
Bij mij: Afspuiten, heel af en toe een keertje alles inzepen, weer afspuiten en klaar.
Oja, en af en toe eens nieuwe wax op de ketting(ik gebruik Squirt lube.. :P )
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127754564
Cassette en tandwielen met zo'n borstel setje ontdoen van vuil, de derailleurwieljes schoonmaken met een oude tandenborstel, emmertje sop en een spons, afspuiten met tuinslang (voorzichtig met de lagers!), drogen, ketting inspuiten met Innotech 105 (na 24 uur met een schone doek erover), voorvork inspuiten met Brunox, paar keer inveren, voorvork droogmaken.

Met nat/modderig weer doe ik dit na elke rit, met droog weer zo'n beetje na elke 2e rit.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127755232
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Marco001 het volgende:
gewoon met een spons overheen gaan. :P
Bij mij: Afspuiten, heel af en toe een keertje alles inzepen, weer afspuiten en klaar.
Oja, en af en toe eens nieuwe wax op de ketting(ik gebruik Squirt lube.. :P )
Bike nu om de dag ongeveer en om nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel interesse in maar niet voor die prijzen.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:19 schreef StateOfMind het volgende:
Cassette en tandwielen met zo'n borstel setje ontdoen van vuil, de derailleurwieljes schoonmaken met een oude tandenborstel, emmertje sop en een spons, afspuiten met tuinslang (voorzichtig met de lagers!), drogen, ketting inspuiten met Innotech 105 (na 24 uur met een schone doek erover), voorvork inspuiten met Brunox, paar keer inveren, voorvork droogmaken.

Met nat/modderig weer doe ik dit na elke rit, met droog weer zo'n beetje na elke 2e rit.
Gebruik momenteel niks voor m'n voorvork, waar is dit spul goed voor?
pi_127755339
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:37 schreef poiuytr het volgende:
m nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel int
vind je? 9,- voor een flesje waar ik al zeker een jaar mee doe. Vind ik nie echt duur.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  donderdag 13 juni 2013 @ 21:04:31 #165
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127765081
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:37 schreef poiuytr het volgende:

Sinds ik m'n nieuwe bike heb irriteer ik me er namelijk dood aan dat ik sommige dingen niet schoon kan krijgen wat ik ook probeer, kan ook komen doordat ik een wit frame heb. De volgende plek krijg ik namelijk onmogelijk elke keer in "nieuw"/ schone staat terug:
[ afbeelding ]

Misschien een keer het crankstel eraf halen, dan kan je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar gaat er sneller weer af.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127766334
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 21:04 schreef FHR het volgende:
an je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar ga
Weet niet wat voor wax jij gebruikt, maar met een beetje goede wax hoef (en mag) je maar een heel klein laagje wax erop te doen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127768864
Poosje niet gepost, ff update... sinds maart dus knie kapot (kan wel rustig lopen/fietsen), MRI gehad, foto's gemaakt. Komende week voor onderzoekje bij anesthesioloog en dan een kijkoperatie nodig. Lijkt erop dat meniscus en kruisband niet goed zijn, met een beetje pech operatie nodig voor nieuwe kruisband en dan nog eens 6-9 maanden eruit door revalidatie. ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_127770633
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:41 schreef Marco001 het volgende:

[..]

vind je? 9,- voor een flesje waar ik al zeker een jaar mee doe. Vind ik nie echt duur.
Valt nog wel mee ja maar dacht wel minstens die bus van 40¤ nodig te hebben voor mijn huidige fietsgedrag, dan gaat het een duur geintje worden. Gebruik nu een reiniger en spijt hem daarna in met siliconenspray of ander blauw busje.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 21:04 schreef FHR het volgende:

[..]

Misschien een keer het crankstel eraf halen, dan kan je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar gaat er sneller weer af.
Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
pi_127770818
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:08 schreef Barbewire het volgende:
Poosje niet gepost, ff update... sinds maart dus knie kapot (kan wel rustig lopen/fietsen), MRI gehad, foto's gemaakt. Komende week voor onderzoekje bij anesthesioloog en dan een kijkoperatie nodig. Lijkt erop dat meniscus en kruisband niet goed zijn, met een beetje pech operatie nodig voor nieuwe kruisband en dan nog eens 6-9 maanden eruit door revalidatie. ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo dat is goed kut zeg :r maat die me verslaafd heeft gemaakt aan mountainbiken heb ik ook maar paar keer mee kunnen fietsen ook al maanden uit de running. Hopen op een goed resultaat dan maar komende week.
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:53:13 #170
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127771376
tandenborstel pakken
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:54:45 #171
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127771466
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:37 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Bike nu om de dag ongeveer en om nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel interesse in maar niet voor die prijzen.

[..]

Gebruik momenteel niks voor m'n voorvork, waar is dit spul goed voor?
levenduur keerringen, doe het zelf niet, gewoon schoon houden
pi_127771895
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:40 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Valt nog wel mee ja maar dacht wel minstens die bus van 40¤ nodig te hebben voor mijn huidige fietsgedrag, dan gaat het een duur geintje worden. Gebruik nu een reiniger en spijt hem daarna in met siliconenspray of ander blauw busje.

[..]

Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
Dan kan je beter juist geen siliconenspray gebruiken, dat smeert niet. Koop dan Pedro's ofzo. Of i.i.g. Teflon spray. :D
Squirt lube schakelt ook echt geweldig. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Marco001 op 14-06-2013 08:53:44 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127783991
Net trouwens een route gemaakt voor zaterdag.. Zitten in een hotel in Olsberg, en gaan vanuit daar waarschijnlijk op de mountainbike naar het bike festival in Willingen..
http://www.mapmyride.com/routes/view/226720745
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127784461
Dat is dat mountainbike park, toch? Ik heb die naam wel vaker voorbij zien komen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127784675
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
Dat is dat mountainbike park, toch? Ik heb die naam wel vaker voorbij zien komen.
Er wel bij ja.. Sympatex bike festival Willingen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127793866
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 23:02 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Dan kan je beter juist geen siliconenspray gebruiken, dat smeert niet. Koop dan Pedro's ofzo. Of i.i.g. Teflon spray. :D
Squirt lube schakelt ook echt geweldig. :)


Dit spul gebruik ik voor de ketting.

Vanavond hopelijk lemele nog een paar keer fietsen :D
pi_127798092
net weer een rond drun duinen gemaakt wat een zandbak zeg :(
pi_127798294
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 18:11 schreef amp25 het volgende:
net weer een rond drun duinen gemaakt wat een zandbak zeg :(
Je moet ook niet dwars erdoor he? ;)
pi_127798680
je weet wel wat ik bedoel :P
pi_127798806
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 18:27 schreef amp25 het volgende:
je weet wel wat ik bedoel :P
Ik weet wat je bedoelt, maar de laatste keer dat ik er gereden heb (op de mountainbike dan), lag er nog sneeuw :@
pi_127806730
dag heren, dames,

Mijn excuses want het gaat hier in eerste instantie om een hybridefiets, maar ben overtuigd dat jullie deze verdwaalde jongen ook wel kunnen helpen. In 2005 een Batavus AS200 gekocht, paar jaartjes mee gereden en toen is de ketting een keer vast komen te zitten ergens bij de derailleur, geprobeerd om door te trappen -> derailleur afgebroken. En sindsdien staat hij eigenlijk te verroesten. Aanschafprijs was toen ¤500,-

Nu heb ik besloten om hem te laten maken na al die jaren, komt er op neer dat het volgende vervangen moet worden:
-Derailleur
-Crankshaft(voortandwieldinges volgens mij)
-Pylon(achtertandwielen
-Nieuwe ketting
-Achterband
-Wat rem- en versnellingsbekabeling.

Met arbeid ging dit richting de ¤300. Nu kan me dat niet zoveel uitmaken, maar waar ik wel mee in m'n maag zit, een nieuwe Cube AIM DISC 26 kost bij dezelfde zaak 600, dan met wegbandjes erop 650 ofzo??

Ik heb al ja gezegd tegen de reparatie, maar als ik die Cube haal weet ik zeker dat alles goed is en nu maakt de monteur hem weer gewoon goed rijdend, maar her en der blijven er wel een paar kleine dingetjes 'oud'.

Dus iemand een logische tip om toch die nieuwe Cube te halen, nieuw is altijd lekker maar ik ben er ook wel van overtuigd dat die Cube wat beter is. Plus het feit dat als ik nu 650 uitgeef er wel 200-300 restwaarde inzit over een paar jaar, bij die Batavus weet ik dat zo net nog niet...

Ik fiets gewoon recreatief naar school, avondjes weg, geen fancy dingen in de bossen ofzo. Iemand tips?? Bvd. :)

/Reparatie net pas afgesproken voor over 2 weken klaar, dus kan nog makkelijk cancelen morgen
pi_127807114
300 euro reparatie op een fiets van 8 jaar oud met een nieuwwaarde van 500, is redelijk veel. (Al is het kwa materiaal en uurloon op zich niet heel gek).
Als jij zelf 650 over hebt voor een nieuwe fiets, moet je dat doen.
Kun je altijd nog kijken wat je met je oude fiets doet.
pi_127808803
Na de reparatie mag je je handen (denk ik) nog dichtknijpen dat je er 300¤ voor weer krijgt, eigenlijk investeer je dus geld in bodemloze put. Was voor die Cube gegaan en proberen om nog 100 a 150¤ voor je oude fiets te krijgen anders in onderdelen verkopen. Als ik je verhaal zo lees neig je zelf meer naar die nieuwe Cube, als je die 650¤ als budget hebt of meer had ik daarvoor gekozen ;)
pi_127818230
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:21 schreef poiuytr het volgende:
Na de reparatie mag je je handen (denk ik) nog dichtknijpen dat je er 300¤ voor weer krijgt, eigenlijk investeer je dus geld in bodemloze put. Was voor die Cube gegaan en proberen om nog 100 a 150¤ voor je oude fiets te krijgen anders in onderdelen verkopen. Als ik je verhaal zo lees neig je zelf meer naar die nieuwe Cube, als je die 650¤ als budget hebt of meer had ik daarvoor gekozen ;)
Wat hij zegt :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 13:40:04 #185
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_127823712
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.

Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus :P .

Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.

Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro. :')

Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go? :P
It's you my love, you who are the stranger
pi_127830502
pff ben vandaag behoorlijk door het ijs gezakt. Ingehaald door oudere mensen en whatnot :'( heb ook behoorlijke pijn in mijn polsen, weet iemand hoe het komt?
There are only 151 Pokémon.
pi_127834002
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 13:40 schreef Inverted_World het volgende:
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.

Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus :P .

Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.

Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro. :')

Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go? :P
Hybride fiets is dan denk ik ideaal.

Prijs van een mountainbike hangt vooral af van de groep (shimano of xram) frame, voorvork.
http://www.fietssportief.(...)ke-2013-save-6-0/955
Dit is een van de betere mountainbikes voor jou budget.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 22:13:07 #188
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127840713
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:40 schreef poiuytr het volgende:

[..]

[..]

Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
Bij de crank aan de kant waar niet de tandwielen zitten, zitten tween inbusboutjes in de crank. Die moet je los halen. Daarna het dopje dat in de crank zit eruit draaien. Daarvoor heb je wel een speciaal stukje gereedschap nodig, maar die kan je wel goedkoop ergens vinden (3 euro ofzo) of even lenen van de fietsenmaker.

Kijk anders ook even in deze PDF of op deze pagina. De lagers hoef je er niet uit te halen, dus die tool heb je niet nodig.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127870791
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 22:35 schreef FHR het volgende:

[..]

Dat is ook één van de redenen dat ik er over zit te denken om m'n Formula's te vervangen door Shimano's. Mineraalolie kan je tenminste gewoon lekker mee knoeien. Die Formula's hebben ook veel te kleine schroefjes en rubbertjes in de ontluchtingsgaatjes. Shimano is veel makkelijker wat dat betreft.
Weet niet hoe jij je vloeistof ververst, maar ik zie (als ik de filmpjes bekijk) vrij weinig mogelijkheden om te knoeien tijdens het verversen van de Avid Juice remmen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127870905
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 13:40 schreef Inverted_World het volgende:
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.

Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus :P .

Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.

Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro. :')

Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go? :P
400,- kan je echt veel beter voor een jong 2ehandsje gaan als een nieuwe.. Bij een nieuwe voor dat bedrag heb je echt te maken met een waardeloze afmontage wat je dan al heel snel kan gaan vervangen wegens stuk. ;)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 16 juni 2013 @ 20:18:15 #191
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127872645
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 19:34 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Weet niet hoe jij je vloeistof ververst, maar ik zie (als ik de filmpjes bekijk) vrij weinig mogelijkheden om te knoeien tijdens het verversen van de Avid Juice remmen.
Formula :{. De slangetjes met nippel die op de injectiespuit zitten, zitten niet heel erg strak. Als je niet oplet, schiet 'ie er vanaf. Als je het afdichtschroefje er weer in wilt draaien (bij de remhendel vooral), komt er vaak nog wat olie uit. Dat wordt eruit geperst door het afdichtschroefje. Zit dus allemaal niet echt handig in elkaar.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127872941
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:18 schreef FHR het volgende:

[..]

Formula :{. De slangetjes met nippel die op de injectiespuit zitten, zitten niet heel erg strak. Als je niet oplet, schiet 'ie er vanaf. Als je het afdichtschroefje er weer in wilt draaien (bij de remhendel vooral), komt er vaak nog wat olie uit. Dat wordt eruit geperst door het afdichtschroefje. Zit dus allemaal niet echt handig in elkaar.
Bij Avid heb je bij het dichtdraaien hooguit 1 druppeltje olie schijnt. :)
Heb nu 2 setjes remblokjes trouwens: 1 organic en 1 setje semi-metallic.. Welke voor en achter? Ik denk dat het het bestje is om de organische achter te plaatsen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 16 juni 2013 @ 20:26:04 #193
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_127873052
Vanochtend de wekker om 7 uur, ik zat om 8 uur op de fiets. 30 meter later kon ik al weer lopend naar huis. :'(

1x aanzetten, de ketting knapt, bijna op mijn bek, hand en knie geschaafd. En natuurlijk geen schakel liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door BORRREETJEEE op 16-06-2013 20:31:40 ]
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_127874093
quote:
9s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:26 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Vanochtend de wekker om 7 uur, ik zat om 8 uur op de fiets. 30 meter later kon ik al weer lopend naar huis. :'(

1x aanzetten, de ketting knapt, bijna op mijn bek, hand en knie geschaafd. En natuurlijk geen schakel liggen.
das kut.... :o

Ik had gister ook iets handig's.. Had een route gepland ja van Olsberg naar Willingen, blijkt die route na een paar km opeens op te houden: athans, niet volgewns de GPS, maar om nou dwars door een bos, tussen kerstbomen door en door een meter hoog staand gras te gaan leek ons ook een beetje te. :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 16 juni 2013 @ 20:57:20 #195
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127875073
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:24 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Bij Avid heb je bij het dichtdraaien hooguit 1 druppeltje olie schijnt. :)
Heb nu 2 setjes remblokjes trouwens: 1 organic en 1 setje semi-metallic.. Welke voor en achter? Ik denk dat het het bestje is om de organische achter te plaatsen.
Ja zo'n ventieltje heeft Shimano ook. Dat is handig. Bij Formula is de remleiding gewoon open. Dus als je 'em goed vol hebt en je draait het afsluitding erin, komt er altijd wat uit. Niet veel, maar je moet het wel weer netjes schoonmaken. Bij mineraalolie boeit het allemaal niet (moet alleen niet op je blokken komen). Voor mij dus ook liever geen Formula remmen meer, maar iets met mineraalolie. Gewoon vooral omdat ik lui ben en het zo makkelijk mogelijk moet zijn. De nieuwe Shimano remmen schijnen echt supersimpel te zijn qua ontluchten.

Organic piept minder (bij nat weer bijvoorbeeld) en geeft meer modulatie ("gevoel"). Semi-metallic gaat langer mee, kan beter tegen lange afdalingen (voert hitte beter af) en geeft volgens mij wat meer remkracht. Sommige mensen doen ook 1 organic en 1 semi-metallic pad in één rem om de combinatie van modulatie, hitte afvoer en stopping power te krijgen. Nadeel is wel dat de blokken dan ongelijk afslijten.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127893987
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:57 schreef FHR het volgende:

[..]

Ja zo'n ventieltje heeft Shimano ook. Dat is handig. Bij Formula is de remleiding gewoon open. Dus als je 'em goed vol hebt en je draait het afsluitding erin, komt er altijd wat uit. Niet veel, maar je moet het wel weer netjes schoonmaken. Bij mineraalolie boeit het allemaal niet (moet alleen niet op je blokken komen). Voor mij dus ook liever geen Formula remmen meer, maar iets met mineraalolie. Gewoon vooral omdat ik lui ben en het zo makkelijk mogelijk moet zijn. De nieuwe Shimano remmen schijnen echt supersimpel te zijn qua ontluchten.

Organic piept minder (bij nat weer bijvoorbeeld) en geeft meer modulatie ("gevoel"). Semi-metallic gaat langer mee, kan beter tegen lange afdalingen (voert hitte beter af) en geeft volgens mij wat meer remkracht. Sommige mensen doen ook 1 organic en 1 semi-metallic pad in één rem om de combinatie van modulatie, hitte afvoer en stopping power te krijgen. Nadeel is wel dat de blokken dan ongelijk afslijten.
Tja, zo combineren leek mij daaorm geen goed idee.. Kijk wel even, gezien mijn remgedrag is het verstandiger de semi's achhter te doen(gebruik in afgdalingen voornamelijk de achterrem.) maar de belangrijkste remmen zijn de voorrem.. dilemma.. :P

En tja, dat knoeien: gewoon een doekje erbij, mocht je onverhoopts toch knoeien kan je het direct wegvegen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127913400
morgen een testrit op een Cube aim 26", wil er ook mee over de weg gaan rijden. Kwestie van wegbandjes erop en gaan of is het raadzaam om op langere termijn een aparte set 28" velgen met wegbanden te nemen om ze dan zo sneller te kunnen wisselen??

En wat is een redelijke prijs voor 2 wegbandjes bij een fiets van ¤600??
pi_127915011
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:58 schreef bezemsteeltaart het volgende:
morgen een testrit op een Cube aim 26", wil er ook mee over de weg gaan rijden. Kwestie van wegbandjes erop en gaan of is het raadzaam om op langere termijn een aparte set 28" velgen met wegbanden te nemen om ze dan zo sneller te kunnen wisselen??

En wat is een redelijke prijs voor 2 wegbandjes bij een fiets van ¤600??
Bestye is een extra setje wielen, kan je namelijk ook mooi een wegcassette e.d. erop zetten.
Prijs, tja, dan zit je al nel aan 400-500,- extra. Alleen een extra setje banden is c.a.50-60,-
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127915143
tering zeg, 400 euro voor een set velgen. Ik heb nog een oude crosshybride staan met 28", zouden die passend te maken zijn??
pi_127915423
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 19:37 schreef bezemsteeltaart het volgende:
tering zeg, 400 euro voor een set velgen. Ik heb nog een oude crosshybride staan met 28", zouden die passend te maken zijn??
hangt af van de steek etc..
En die 400,- is voor velgen, cassette en banden he.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  maandag 17 juni 2013 @ 22:43:07 #201
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_127927608
Moet goedkoper kunnen.

Set wielen: 125,-
XT cassette: 45,-
Set buitenbanden: 60,-
Set binnenbanden: 10,-
Set schijven: 25,-

Je zou dus voor +/- ¤275,- klaar kunnen zijn. Alleen de wielen worden misschien lastig, ik ga nu uit van een standaard 29" wielset, alleen die velgen zijn wat breder dan racewielen, waardoor de band die erop komt ook wat hoger is. Of dit dan nog in het frame en de voorvork past is natuurlijk de vraag.
Als dit niet past moet je wielen laten spaken, en dat wordt toch wel wat duurder.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_127928669
quote:
10s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:43 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Moet goedkoper kunnen.

Set wielen: 125,-
XT cassette: 45,-
Set buitenbanden: 60,-
Set binnenbanden: 10,-
Set schijven: 25,-

Je zou dus voor +/- ¤275,- klaar kunnen zijn. Alleen de wielen worden misschien lastig, ik ga nu uit van een standaard 29" wielset, alleen die velgen zijn wat breder dan racewielen, waardoor de band die erop komt ook wat hoger is. Of dit dan nog in het frame en de voorvork past is natuurlijk de vraag.
Als dit niet past moet je wielen laten spaken, en dat wordt toch wel wat duurder.
XT is mountainbikecasette he, niet echt handig op de weg... en 125,- voor 2 wielen ben ik nog niet tegen gekomen.. Daarnaast gaat 29" wielen een 26" frame best wel verneuken qua rijplezier.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  maandag 17 juni 2013 @ 23:18:35 #203
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_127929380
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:03 schreef Marco001 het volgende:

[..]

XT is mountainbikecasette he, niet echt handig op de weg... en 125,- voor 2 wielen ben ik nog niet tegen gekomen.. Daarnaast gaat 29" wielen een 26" frame best wel verneuken qua rijplezier.
Je verhoudingen wordt sowieso al anders doordat je een wiel pakt met een grotere omtrek. Maar het maakt niet zo veel uit, een wegcassette zal net zo veel kosten.

2 wielen voor ¤125,- Het is niet veel bijzonders, maar voor het doel voldoet het.

Grotere wielen in een 26" frame zijn juist het idee van speedwheels.

29" velgen zijn net zo groot als 28" racewielen. ETRTO 622, je zit alleen met de velgbreedte, mtb-wielen zijn 37mm breed, racewielen 23mm. Maar wat ik het zo lees lukt het om standaard racebanden te gebruiken op 6 bar bij een 37mm brede velg.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_127929441
quote:
10s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:18 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Je verhoudingen wordt sowieso al anders doordat je een wiel pakt met een grotere omtrek. Maar het maakt niet zo veel uit, een wegcassette zal net zo veel kosten.

2 wielen voor ¤125,- Het is niet veel bijzonders, maar voor het doel voldoet het.

Grotere wielen in een 26" frame zijn juist het idee van speedwheels.

29" velgen zijn net zo groot als 28" racewielen. ETRTO 622, je zit alleen met de velgbreedte, mtb-wielen zijn 37mm breed, racewielen 23mm. Maar wat ik het zo lees lukt het om standaard racebanden te gebruiken op 6 bar bij een 37mm brede velg.
Okay, touche.. was even speedwheels vergeten.. :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127939497
nou vanmorgen de Cube opgehaald na een kort testritje. Kan morgenavond pas een beetje beginnen met rijden want tentamen en werk enzo }:| Dan vrijdag m´n oude crosshybride ophalen bij dezelfde zaak en hier wat van proberen te maken.

Bedankt voor de reacties mbt. de speedwheels etc. Zal eerst eens kijken hoe het fietst met wat extra bar erin, kan ik in de zomer mooi wat bospaadjes doen ook

/voor de beeldvorming:


[ Bericht 11% gewijzigd door bezemsteeltaart op 18-06-2013 11:38:14 ]
pi_127939859
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 11:32 schreef bezemsteeltaart het volgende:
nou vanmorgen de Cube opgehaald na een kort testritje. Kan morgenavond pas een beetje beginnen met rijden want tentamen en werk enzo }:| Dan vrijdag m´n oude crosshybride ophalen bij dezelfde zaak en hier wat van proberen te maken.

Bedankt voor de reacties mbt. de speedwheels etc. Zal eerst eens kijken hoe het fietst met wat extra bar erin, kan ik in de zomer mooi wat bospaadjes doen ook

/voor de beeldvorming:
[ afbeelding ]
Zo te zien zelfde bandjes als die ik er op heb liggen op mn stads mountainbike.
Voordeel is dat je dan ook in de sneeuw wat meer grip hebt.
Heb er achter nu wel een continantal op liggen en voor nog de standaard.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127940009
Ik meen dat de instapmodellen van Cube op Smart Sams staan. Op mijn oude Analog iig.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127942841
jup deze ook
pi_127961029
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 11:43 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Zo te zien zelfde bandjes als die ik er op heb liggen op mn stads mountainbike.
Voordeel is dat je dan ook in de sneeuw wat meer grip hebt.
Heb er achter nu wel een continantal op liggen en voor nog de standaard.
Conti speedkings zijn wel heel erg fijn voor het occasional bos en verder asfaltrijden.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127961173
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 20:38 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Conti speedkings zijn wel heel erg fijn voor het occasional bos en verder asfaltrijden.
snel gekeken, voor heb ik er nog de originele Schwalbe opliggen en achter ligt er dus sinds Zaterdag een Continental op
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127962394
Zin om te mountainbiken vandaag/ vanavond maar het is me toch iets te warm.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 21:13:38 #212
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_127962619
Vandaag 43km in het bos, viel toch tegen die warmte
pi_127965749
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 21:08 schreef poiuytr het volgende:
Zin om te mountainbiken vandaag/ vanavond maar het is me toch iets te warm.
Morgenavond naar Lemele?
Als het dan geen 35 graden is ga ik sowieso.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127967373
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:23 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Morgenavond naar Lemele?
Als het dan geen 35 graden is ga ik sowieso.
Morgen gaat lastig worden mijn moeder heeft de auto mee overdag en heb zelf 's avonds rond 8 uur een verjaardag. Wellicht donderdag of vrijdag? Heb je Nijverdal/ Hellendoorn al een keer gefietst?
pi_127967518
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:54 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Morgen gaat lastig worden mijn moeder heeft de auto mee overdag en heb zelf 's avonds rond 8 uur een verjaardag. Wellicht donderdag of vrijdag? Heb je Nijverdal/ Hellendoorn al een keer gefietst?
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:54 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Morgen gaat lastig worden mijn moeder heeft de auto mee overdag en heb zelf 's avonds rond 8 uur een verjaardag. Wellicht donderdag of vrijdag? Heb je Nijverdal/ Hellendoorn al een keer gefietst?
Woon niet in die buurt(woon 150km bij Lemele vandaan..).. Kan donderdag en vrijdag dus ook niet echt. Ben er alleen morgen omdat ik dan toch naar stage moet(Hollandscheveld)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127967778
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 22:56 schreef Marco001 het volgende:

[..]

[..]

Woon niet in die buurt(woon 150km bij Lemele vandaan..).. Kan donderdag en vrijdag dus ook niet echt. Ben er alleen morgen omdat ik dan toch naar stage moet(Hollandscheveld)
Ow één dag in de week? Ben elke week wel paar keer in Lemele te vinden. Wellicht volgende week woensdag als je alleen op woensdag stage loopt.

Voor mij is het ook niet om de hoek (halfuur rijden) maar als ik atb route pak is het meestal Lemele :D
pi_127967849
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2013 23:01 schreef poiuytr het volgende:
Ow één dag in de week? Ben elke week wel paar keer in Lemele te vinden. Wellicht volgende week woensdag als je alleen op woensdag stage loopt.
Haha, nope, 2 dagen in de week, slaap er ook altijd. :P
Als het een beetje meezit is dit mijn laatste week stage. Maar ik kan wel een keertje kijken wanneer tijd. Kunnen we misschien ook wel een FOK MTB meet ervan maken. ::P

De dichtsbijzijndste mtbroute is voor mij al ruim een half uur rijden met de auto. :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127998419
Zo, en dat was weer een rondje lemelerberg. inclusief 1x vallen 55 minuten over gedaan. (vallen gebeurde in de scherpe bocht net voor die korte klim naar het trappetje.. Was allemaal mul zand wat ik niet op tijd zag. |:(
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128309957
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128310974
Zaterdag en zondag 6 en 7 juli NK Mountainbike in Groesbeek. Gratis toegang.

www.aiankmountainbike.nl
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128328401
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128328469
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 19:02 schreef Marco001 het volgende:
Zo, en dat was weer een rondje lemelerberg. inclusief 1x vallen 55 minuten over gedaan. (vallen gebeurde in de scherpe bocht net voor die korte klim naar het trappetje.. Was allemaal mul zand wat ik niet op tijd zag. |:(
Daar ben ik daar de laatste tijd ook al paar keer bijna onderuit gegaan. Rot stuk is dat nu ja bij warm/ droog weer.
pi_128328505
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 17:30 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Daar ben ik daar de laatste tijd ook al paar keer bijna onderuit gegaan. Rot stuk is dat nu ja bij warm/ droog weer.
Inderdaad, helemaal als je er niet op verdacht bent en zoveel mogelijk vaart probeert te houden voor die pittige klim.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128356471
Podver.. Net remmen gebleed, wil ik de nieuwe remblokjes erin doen: passen ze niet! :( Blijkt dat er in de nieuwere Juicy remmen andere blokjes moeten.. Precies die blokjes die ik had gekocht. En die passen dus niet in de oudere versie. :(
Dus maar weer 12,- uitgeven aan 2 nieuwe setjes. (http://www.discobrakes.com/?s=0&t=0&c=2&p=1011&)

Argh, foutje.. Zie net dat ik Elixer 5 remmen heb.. Dacht altijd dat ik Juicy's had. |:(

Oh, en iemand een tip om een zadel los te krijgen? 1 van de bouten in de "seatpost" zit dusdanig vast dat ik hem zelfs met een krachtige klopboormachine niet los krijg.

[ Bericht 12% gewijzigd door Marco001 op 28-06-2013 12:57:35 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128393378
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2013 12:40 schreef Marco001 het volgende:
Oh, en iemand een tip om een zadel los te krijgen? 1 van de bouten in de "seatpost" zit dusdanig vast dat ik hem zelfs met een krachtige klopboormachine niet los krijg.
Kruipolie! Veel erop doen, en minstens 24uur laten inwerken, ook inspuiten herhalen. Met een beetje geluk draai je de bout de dag erna, gewoon los. Als dat niet werkt, warm stoken. Dat hoeft niet roodgloeiend, gewoon goed heet maken zodat de metalen wat langs elkaar gaan werken.
pi_128395723
vandaag weer een spookrijder op mtb ronde van drunen weer tegen gekomen sorry hoor maar wtf fuck bezield je dan en dan gewoon met een normale fiets nog wel het is dat nog niet zo snel ben ik moet niet aan denken als zon iemand niet zou zien
pi_128400708
Och, ik rij de route ook wel eens omgekeerd als ik daar zin in heb.
Ik ben dan wel zo sociaal om als er 'tegenliggers' aankomen om dan te stoppen en hen dan netjes voor te laten.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128401379
het is eigelijk niet de bedoeling daarvoor en kan gevaarlijk zijn
  zaterdag 29 juni 2013 @ 21:37:15 #229
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_128403386
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:03 schreef amp25 het volgende:
vandaag weer een spookrijder op mtb ronde van drunen weer tegen gekomen sorry hoor maar wtf fuck bezield je dan en dan gewoon met een normale fiets nog wel het is dat nog niet zo snel ben ik moet niet aan denken als zon iemand niet zou zien
Bos is van iedereen en kan best zijn dat iemand uberhaupt niet weet dat ie op een ATB route zit.

Gewoon vriendelijk blijven, leven en laten leven :Y
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_128404587
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 19:50 schreef StateOfMind het volgende:
Och, ik rij de route ook wel eens omgekeerd als ik daar zin in heb.
Ik ben dan wel zo sociaal om als er 'tegenliggers' aankomen om dan te stoppen en hen dan netjes voor te laten.
Whuut? Dat kan toch niet, bij sommige afdelingen haal je als mountainbiker behoorlijk snelheden op kleine paden als er dan iemand tegen op fietst die je amper kan zien is het moeilijk sturen en ongeluk bijna niet te voorkomen.

Eerste mountainbike rit die ik maakte met mijn maat kwamen we ook een mountainbiker tegen die de rotte omgekeerd aan het fietsen was :')
pi_128408488
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 21:37 schreef Klonk het volgende:

[..]

Bos is van iedereen en kan best zijn dat iemand uberhaupt niet weet dat ie op een ATB route zit.

Gewoon vriendelijk blijven, leven en laten leven :Y
heb ok vriendelijk tegen de persoon zelf gezegd dat ie verkeerd fiets :)
  zondag 30 juni 2013 @ 08:12:45 #232
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_128413485
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 23:51 schreef amp25 het volgende:

[..]

heb ok vriendelijk tegen de persoon zelf gezegd dat ie verkeerd fiets :)
zelfs dat zou ik niet gedaan hebben, gewoon door wat ik al eerder zei, bos is van ons allemaal en ga ik in ieder geval niet claimen :P
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 30 juni 2013 @ 21:54:35 #233
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_128436237
Hmm.. Ik ben voor decoratie van mijn kamer nog op zoek naar een goedkoop mtb-frame, weg-frame of track-frame, en wat goedkope sturen (liefst verschillend, dus een mtb riserbar, een wielrenstuur/dropbar en nog iets anders) + stuurpennen (oude stijl, dus iets als onderstaand qua stuurpen)



Iemand enig idee waar ik dit zou kunnen vinden? Ik ben niet zo'n fan van marktplaats :)
26"
Fading slowly.
pi_128448634
Mogguh, tijd niet gepost hier. Kom even melden dat ik een nieuw account heb.

Gr, Auti.
  Moderator maandag 1 juli 2013 @ 07:46:03 #235
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_128448646
Zo eindelijk mijn fiets eens richting rotterdam gehaald. Vanavond maar weer eens opstappen na 4 maanden niet gefietst (op de 8km per dag naar mn werk) te hebben...

Eens kijken of ik het weer een beetje kan oppakken, toen ik werkloos was was het makkelijker om tijd te vinden :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_128503119
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:35 schreef eRKa het volgende:
en, ook inspuiten herhalen. Met een beetje geluk draai je de bout de dag erna, gewoon los. Als dat niet werkt, warm stoken. Dat hoeft niet roodgloeiend, gewoon goed heet maken zodat de metalen wat langs elkaar gaan werken.
mwah, bout is nu al kapotgedraait.. Heb maar een nieuwe zadelpen besteld a 25,- :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128503186
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 22:10 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Whuut? Dat kan toch niet, bij sommige afdelingen haal je als mountainbiker behoorlijk snelheden op kleine paden als er dan iemand tegen op fietst die je amper kan zien is het moeilijk sturen en ongeluk bijna niet te voorkomen.

Eerste mountainbike rit die ik maakte met mijn maat kwamen we ook een mountainbiker tegen die de rotte omgekeerd aan het fietsen was :')
Inderdaad, zit soms tegen de 40 km/u aan als het een flinke afdaling is.. (Op Lemele zelfs bijna 50km/u) No way dat ik dan op tijd zou kunnen remmen voor een tegenligger.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  dinsdag 2 juli 2013 @ 18:30:48 #238
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_128507359
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:18 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Inderdaad, zit soms tegen de 40 km/u aan als het een flinke afdaling is.. (Op Lemele zelfs bijna 50km/u) No way dat ik dan op tijd zou kunnen remmen voor een tegenligger.
Mijn record is 66 km/h op de teller op een grindpad :P Ging wel verrekte hard moet ik zeggen, het enige dat ik toen dacht was "niet vallen, niet vallen, niet vallen...." ;)

Maar hebben jullie dan alleen maar vaste routes? Ik knal gewoon het bos in en de ene keer ga ik op punt x rechts en de andere keer ga ik links. Verder nog nooit ergens bordjes gezien (op die voor de Nordic Walking Route ( :') ) na dan...)
Don't let my username fool you...
pi_128507488
Ik ben niet harder gegaan dan 50 km/u, op asfalt en in een afdaling, en harder durf ik toch niet op de fiets :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128508375
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 18:35 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben niet harder gegaan dan 50 km/u, op asfalt en in een afdaling, en harder durf ik toch niet op de fiets :@

Harder ging niet.
pi_128511862
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 18:30 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Mijn record is 66 km/h op de teller op een grindpad :P Ging wel verrekte hard moet ik zeggen, het enige dat ik toen dacht was "niet vallen, niet vallen, niet vallen...." ;)

Maar hebben jullie dan alleen maar vaste routes? Ik knal gewoon het bos in en de ene keer ga ik op punt x rechts en de andere keer ga ik links. Verder nog nooit ergens bordjes gezien (op die voor de Nordic Walking Route ( :') ) na dan...)
vorige week zaterdag nog 69km/u op de teller gehad. maar da was op asfalt.
Record is c.a. 80 op een grindpad.. Beneden stonden de remmen echter wel in de fik(was direct een haakse bocht beneden) :o bij de Nurburgring. (erg toffe route trouwens!)
Bos heb je hier niet. (Alleen maar polders.) dus tja.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  maandag 8 juli 2013 @ 15:33:15 #242
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_128722830
Hebben jullie adressen waar ze MTB's met v-brakes verkopen? Ik overweeg om voor de winter een strandracer aan te schaffen en die wil ik zo simpel en goedkoop mogelijk houden. Dat zoute zeewater tast toch maar de onderdelen aan en aangezien ik niet downhill ga heb ik de remkracht van schijfremmen ook niet nodig. Vandaar v-brakes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bismarck op 08-07-2013 15:59:36 ]
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_128723302
Volgens mij zijn de instapmodellen van zo'n beetje elk merk uitgerust met velgremmen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 8 juli 2013 @ 16:20:57 #244
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_128724489
Iemand nog de fietsstandaard bij de Lidl op gehaald?

Ik wel, vanavond eens kijken of het wat is, op het forum van mountainbike.nl waren ze er wel over te spreken.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_128724968
quote:
10s.gif Op maandag 8 juli 2013 16:20 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Iemand nog de fietsstandaard bij de Lidl op gehaald?

Ik wel, vanavond eens kijken of het wat is, op het forum van mountainbike.nl waren ze er wel over te spreken.
Post je ervaringen als je wil hier, ziet er namelijk goed uit en ben ook op zoek naar zo'n soort standaard. Helemaal gek van om elkaar op de knieën voor de grond te zitten met schoonmaken. Actie is tot a.s. donderdag?
  maandag 8 juli 2013 @ 16:50:24 #246
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_128725495
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 16:35 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Post je ervaringen als je wil hier, ziet er namelijk goed uit en ben ook op zoek naar zo'n soort standaard. Helemaal gek van om elkaar op de knieën voor de grond te zitten met schoonmaken. Actie is tot a.s. donderdag?
Volgens mij de hele week. Ging in ieder geval vandaag in. Maar op is op natuurlijk bij onze vrienden van de Lidl.
Ik denk dat ik er vanavond wel aan toe kom om hem even in elkaar te zetten. Zal proberen dan ook nog even hier de eerste ervaringen te posten.

Lees anders op mountainbike.nl ook even, er waren daar al wat mensen die hem zaterdag al hadden.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  Moderator maandag 8 juli 2013 @ 17:26:20 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_128726480
Vanavond eens even mijn remblokjes vervangen, ze waren compleet op...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_128727202
Zie in de folder ook een gereedschapskist staan, alleen had ik hier een vraag over.


Kan ik met dit gereedschap ook pedalen eenvoudig loshalen en in weer eenvoudig bevestigen zonder dat ik ander "speciaal" gereedschap nodig ben wat niet in deze set zit?
Zoals ik tijdje geleden aangaf irriteer ik me dood aan de zwarte vlekken op mijn witte frame welke ik er onmogelijk af krijg zonder de pedalen los te halen, deze koffer met special gereedschap kan dus voor mij een uitkomst bieden.

Ik vraag dit omdat ik deze qoute zag op het mountainbike forum:


Ben zelf een newbie op dit gebied.
  maandag 8 juli 2013 @ 18:49:13 #249
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_128729179
Jij bedoelt de crankset, die krijg je er met een imbus al af. Om je Hollow-tech trapas lagers (ik ga er vanuit dat je die hebt) eraf te krijgen ben je een aparte sleutel nodig, die zit niet in die set.

Zie ook de site van Park-tools, sowieso een handige site met allerlei how-to's.

Edit:

De montagestandaard even in elkaar gezet en gebruikt. Je moet de fiets wel op de bovenbuis klemmen op het zwaartepunt, anders denk ik dat hij het door het moment niet lang uithoud. Probleem is dan dat de klem je versnellingskabels afknijpt. Versnellingen afstellen lukt dan niet.

Op zich kun je ook wel op de zadelpen klemmen alleen denk ik dat dan een keer het plastic van de klem sneuvelt.

Maar voor 3 tientjes geen miskoop.

[ Bericht 17% gewijzigd door BORRREETJEEE op 08-07-2013 22:29:46 ]
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_128749135
Even een absolute kneusvraag: Hoe komt het dat wanneer ik zoek naar een 21 inch mountainbike, ik alleen maar bij kinderfietsjes terecht kom, terwijl via een berekening met binnenbeenlengte mij een 21 inch wordt aangeraden, en ik 1,97 ben.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 09:44:28 #251
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_128749204
21 inch FRAME maat. Niet wielmaat ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator dinsdag 9 juli 2013 @ 09:45:32 #252
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_128749223
Precies even frame erbij googlen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 9 juli 2013 @ 09:46:14 #253
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_128749235
Wat dus vaak neerkomt op naar L/XL zoeken en dan bij de fabrikant de maten opzoeken.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  dinsdag 9 juli 2013 @ 10:14:43 #254
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_128749825
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 09:40 schreef TommyVercetti het volgende:
Even een absolute kneusvraag: Hoe komt het dat wanneer ik zoek naar een 21 inch mountainbike, ik alleen maar bij kinderfietsjes terecht kom, terwijl via een berekening met binnenbeenlengte mij een 21 inch wordt aangeraden, en ik 1,97 ben.
Ik denk dat als je zoekt op 21 inch mountainbikes, dat er dan wielgrootte 21 inch wordt gevonden en niet framegrootte... Je zoekt dus op een 26 inch mountainbike en dan moet je even gaan zoeken op verschillende maten frames. Nu verschilt het ook nog per merk welk frame je nodig hebt.
Don't let my username fool you...
pi_128760504
quote:
10s.gif Op maandag 8 juli 2013 18:49 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Jij bedoelt de crankset, die krijg je er met een imbus al af. Om je Hollow-tech trapas lagers (ik ga er vanuit dat je die hebt) eraf te krijgen ben je een aparte sleutel nodig, die zit niet in die set.

Zie ook de site van Park-tools, sowieso een handige site met allerlei how-to's.

Edit:

De montagestandaard even in elkaar gezet en gebruikt. Je moet de fiets wel op de bovenbuis klemmen op het zwaartepunt, anders denk ik dat hij het door het moment niet lang uithoud. Probleem is dan dat de klem je versnellingskabels afknijpt. Versnellingen afstellen lukt dan niet.

Op zich kun je ook wel op de zadelpen klemmen alleen denk ik dat dan een keer het plastic van de klem sneuvelt.

Maar voor 3 tientjes geen miskoop.
Bedankt voor je reactie. Vanmorgen gereedschapskoffer en mini fietspomp (voor maar 3,99¤ :')) gekocht. Standaard laten achter leggen in een filiaal, hopen dat hij er vanmiddag nog is.
pi_128761295
Die ¤3,99 had je beter meteen weg kunnen gooien. Dat pompje had ik vorig jaar ook gekocht, baggerding.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128772336
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:58 schreef StateOfMind het volgende:
Die ¤3,99 had je beter meteen weg kunnen gooien. Dat pompje had ik vorig jaar ook gekocht, baggerding.
Voor 3,99¤ kan me weinig overkomen dacht ik. Standaard net uitgeprobeerd en werkt prima. Denk alleen niet dat het ding jaren meegaat omdat die plastic tussenstukken nog wel een keer gaan knappen.

--

Deze week nog maar een keer op onderzoek voor een goede fietsbroek. De nodige kilometers dit jaar alweer gemaakt en 3 broeken met zeem gehad waar ik elke keer na 1,5 uur een zere reet kreeg. Botjes waar je op zit op het zadel doen nu nog steeds zeer als ik erop druk. Dacht eerst dat het gewoon wennen was omdat ik nooit veel en ver fietste maar afgelopen jaar toch al zeker meer dan 1k aan kilometers gemaakt.

Iemand van jullie hier misschien suggesties voor een goede broek met zeem, wat zeker niet meer dan 50¤ kost?

[ Bericht 12% gewijzigd door poiuytr op 09-07-2013 21:13:28 ]
pi_128772955
Wel eens aan een ander zadel gedacht?
pi_128773565
Ik heb een korte Biemme broek, met zeem, voor 6 tientjes. Bevalt goed.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128774038
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:22 schreef cafca het volgende:
Wel eens aan een ander zadel gedacht?
Op de oude fiets meen ik me te herinneren dat ik dezelfde pijn af en toe had (ritten waren vaak niet langer dan 1 uur) waar een andere zadel op zat dan mijn huidige mountainbike (Selle X1 zadel). Zadel veranderen is weer een duur grapje of kan je die dingen testen en als het niet bevalt retour zenden?
pi_128774346
Ik had op mn vorige fiets ook zo'n x1. Hard kutzadel. Kreeg er ook pijn aan mn reet van. Met alledrie mn broekjes. Heb nu op mn racefiets een ander zadel, en zelfs met mn versleten goedkope prutbroek nergens last van.
  dinsdag 9 juli 2013 @ 22:15:05 #262
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_128775512
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 15:58 schreef StateOfMind het volgende:
Die ¤3,99 had je beter meteen weg kunnen gooien. Dat pompje had ik vorig jaar ook gekocht, baggerding.
Bij mij is die letterlijk doormidden gebroken _O-

Ow, en voor comfortabelere zadels houd ik me ook aanbevolen...
Don't let my username fool you...
pi_128794382
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:54 schreef muzas het volgende:
Ik had op mn vorige fiets ook zo'n x1. Hard kutzadel. Kreeg er ook pijn aan mn reet van. Met alledrie mn broekjes. Heb nu op mn racefiets een ander zadel, en zelfs met mn versleten goedkope prutbroek nergens last van.
Wat voor zadel heb je nu dan? Uiterlijk boeit me het minst van het zadel.
  woensdag 10 juli 2013 @ 13:41:23 #264
130803 Gripper
Get a grip
pi_128794817
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 22:15 schreef Metalfreak het volgende:

Ow, en voor comfortabelere zadels houd ik me ook aanbevolen...
De beste zadels zijn harde zadels, waarbij vooral de breedte belangrijk is (niet zo smal dat je bekken als door een wig uit elkaar gedreven wordt, maar ook niet zo breed dat je wijdbeens moet fietsen)

Het comfort moet je halen uit een goede broek met een goed passende zeem. En verder is het een kwestie van zitvlees kweken. Een mtb zadel mag eventueel iets zachter zijn dan een racezadel, omdat er toch nog ergens wat schokdemping moet plaatsvinden.

Op een zacht zadel krijg je na verloop van tijd een zweetreet en andere ongemakken.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_128795287
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:29 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Wat voor zadel heb je nu dan? Uiterlijk boeit me het minst van het zadel.
Standaard ding wat er op zit... 'Giant TCR saddle'. Iets zachter dan die x1.... Maar dat is niet zo gek... Dat is echt een platte plank in mijn ervaring. Mn huidige is ook iets ronder, mss dat dat ook verschil maakt.

Maar volgens mij is een zadel iets heel persoonlijks.. mijn fietsemaker heeft niet voor niets allerlei demomodellen in verschillende formaten, rondingen en hardheid. Dus 'x zadels zijn het beste' hoeft niet per definitie juist te zijn.
  woensdag 10 juli 2013 @ 14:00:52 #266
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_128795442
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_128799234
Lang niet gepost hier. Wel meteen een vraagje. Ik wil mijn MTB eigenlijk eens meenemen in de auto, maar helaas is mijn auto niet zo groot dat hij er volledig in past. Daarom wilde ik de wielen eraf helen zodat hij in de achterbak past. Maar is dit een beetje makkelijk te doen als je het nog nooit hebt gedaan (en ze er daarna ook weer op krijgen :P)? Ik heb best een oude MTB, weet niet of dat ook nog uitmaakt?

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:08 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Deze week nog maar een keer op onderzoek voor een goede fietsbroek. De nodige kilometers dit jaar alweer gemaakt en 3 broeken met zeem gehad waar ik elke keer na 1,5 uur een zere reet kreeg. Botjes waar je op zit op het zadel doen nu nog steeds zeer als ik erop druk. Dacht eerst dat het gewoon wennen was omdat ik nooit veel en ver fietste maar afgelopen jaar toch al zeker meer dan 1k aan kilometers gemaakt.

Iemand van jullie hier misschien suggesties voor een goede broek met zeem, wat zeker niet meer dan 50¤ kost?
Ik heb precies hetzelfde. Na een 3 kwartier fietsen krijg ik pijn aan de botjes links en rechts in m'n kont en merk ik ook een pijn aan de achterkant van m'n bovenbenen (een beetje bij de aanhechting naar m'n kont toe zeg maar). Moet toegeven, het zadel wat er nu bij mij op zit is ook wel echt ruk, het "kussen" ligt er zelfs half los op... dus denk dat dat echt een zadel probleem is. Maar twijfel of het ook niet mijn broek kan zijn, die is ondertussen ook al wel een paar jaartjes oud...
pi_128841568
Over nog grotere kneusvragen gesproken, op mijn Giant Terrago MTB zitten een aantal ringen om de stuurpen, kunnen deze eraf gehaald worden?
pi_128843678
Is het aan te raden een mountainbike thuis te laten bezorgen? Een vriend van mij heeft hetzelfde model, is even lang als ik en heeft dezelfde framemaat. Hij kan me helpen het ding op maat te stellen. Heb namelijk geen auto, en de winkel waar hij scherp geprijsd is, is 100 km verderop.. Is op bemibikes.nl, dus gewoon een betrouwbare winkel..
pi_128866171
quote:
11s.gif Op donderdag 11 juli 2013 17:38 schreef byah het volgende:
Over nog grotere kneusvragen gesproken, op mijn Giant Terrago MTB zitten een aantal ringen om de stuurpen, kunnen deze eraf gehaald worden?
Die ringen kun je stapelen/verplaatsen om de hoogte van je stuur te bepalen, als je die verwijderd kun je je stuurpen niet meer vastzetten.. Tenzij je je stuurpen gaat inkorten oid. Waarom wil je ze weg hebben?

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:50 schreef Jort227 het volgende:
Ik wil mijn MTB eigenlijk eens meenemen in de auto, maar helaas is mijn auto niet zo groot dat hij er volledig in past. Daarom wilde ik de wielen eraf helen zodat hij in de achterbak past. Maar is dit een beetje makkelijk te doen als je het nog nooit hebt gedaan?
Probeer het gewoon thuis eens rustig, het is zo gebeurd als je snelspanners hebt. De achterkant is iets lastiger vanwege de ketting inderdaad, maar als je je derailleur naar achteren trekt (fiets op de kop) dan vis je zo je achterwiel ertussenuit. Wel even onthouden op welk tandwiel van de casette de ketting ligt voor het terugplaatsen.

Qua zadels, tja dat is altijd lastig. Je kunt ze namelijk nergens echt goed testen en/of terugsturen zonder extra kosten te maken. Ik ben zelf tevreden over mijn Fizik Aliante op de MTB, maar ik ben ook nog op zoek naar een goedkoop alternatief voor op een simpele hybride fiets. Veel reviews lezen en de afmetingen van het zadel in de gaten houden (breedte).

[ Bericht 24% gewijzigd door wormtrein op 12-07-2013 12:13:50 ]
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
pi_128866269
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 15:50 schreef Jort227 het volgende:
Lang niet gepost hier. Wel meteen een vraagje. Ik wil mijn MTB eigenlijk eens meenemen in de auto, maar helaas is mijn auto niet zo groot dat hij er volledig in past. Daarom wilde ik de wielen eraf helen zodat hij in de achterbak past. Maar is dit een beetje makkelijk te doen als je het nog nooit hebt gedaan (en ze er daarna ook weer op krijgen :P)? Ik heb best een oude MTB, weet niet of dat ook nog uitmaakt?
Fluitje van een cent :)
Met snelsysteem denk ik dan is het zo gedaan. Let wel op als je blokjesremmen hebt moet je soms de lucht uit je band halen.
Bij schijfremmen is dit niet nodig. Let wel op als je schijfremmen hebt dat je er ff een blokje ussen doet.
Als je naar de fietsenwinkel gaat dan heb je 99% kans dat je die gratis mee krijgt
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_128866583
Meestal kun je één van de remblokjes losklikken, hoef je je banden niet leeg te laten lopen
pi_128867179
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:19 schreef cafca het volgende:
Meestal kun je één van de remblokjes losklikken, hoef je je banden niet leeg te laten lopen
Precies, zowel bij V-Brakes als bij hydraulische velgremmen kan je 1 kant losmaken zodat er ruimte vrij komt.
pi_128867980
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:19 schreef cafca het volgende:
Meestal kun je één van de remblokjes losklikken, hoef je je banden niet leeg te laten lopen
Die wis tik dan weer niet ;)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_128868344
Oh, en ketting zo ver mogelijk naar buiten schakelen (zwaarste verzet), helpt ook om het achterwiel er makkelijker uit te krijgen
  vrijdag 12 juli 2013 @ 14:16:07 #276
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_128870477
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:09 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Fluitje van een cent :)
Met snelsysteem denk ik dan is het zo gedaan. Let wel op als je blokjesremmen hebt moet je soms de lucht uit je band halen.
Bij schijfremmen is dit niet nodig. Let wel op als je schijfremmen hebt dat je er ff een blokje ussen doet.
Als je naar de fietsenwinkel gaat dan heb je 99% kans dat je die gratis mee krijgt
Of gewoon je remmen niet inknijpen als je wiel eruit ligt :+
Don't let my username fool you...
  Moderator vrijdag 12 juli 2013 @ 14:20:03 #277
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_128870619
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 12:37 schreef YokiKater het volgende:

[..]

Precies, zowel bij V-Brakes als bij hydraulische velgremmen kan je 1 kant losmaken zodat er ruimte vrij komt.
Vbrakes kun je toch gewoon allebei losmaken door de remkabel te ontgrendelen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_128870730
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Vbrakes kun je toch gewoon allebei losmaken door de remkabel te ontgrendelen?
Ja klopt, ik wou er geen uitgebreide handleiding van maken ;) En bij Magura hydraulische velgremmen zit er aan 1 zijde een snelspanner.
pi_128892468
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 13:41 schreef Gripper het volgende:

[..]

De beste zadels zijn harde zadels, waarbij vooral de breedte belangrijk is (niet zo smal dat je bekken als door een wig uit elkaar gedreven wordt, maar ook niet zo breed dat je wijdbeens moet fietsen)

Het comfort moet je halen uit een goede broek met een goed passende zeem. En verder is het een kwestie van zitvlees kweken. Een mtb zadel mag eventueel iets zachter zijn dan een racezadel, omdat er toch nog ergens wat schokdemping moet plaatsvinden.

Op een zacht zadel krijg je na verloop van tijd een zweetreet en andere ongemakken.
dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.
Erg goed ook voor de techniek! (zijn guided tours) en ben er nu achter gekomen dat ik harder kan als ik een breder stuur monteer(heb nu de standaard 610mm brede stuur, men raad mij c.a 720mm aan, en dat scheelt echt absurd in fietscontrole voor mij.)
Gister trouwens het laatste stuk van de Lissi Ottl trail gedaan. :)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zaterdag 13 juli 2013 @ 08:14:51 #280
132605 kawotski
Il Dottore
pi_128898360
Marianne Vos komt zondag naar Steenwijk (ATB wedstrijd)

http://www.nieuwsnet-stee(...)actie-op-de-woldberg
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_128898515
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 23:35 schreef Marco001 het volgende:

[..]

dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.
Erg goed ook voor de techniek! (zijn guided tours) en ben er nu achter gekomen dat ik harder kan als ik een breder stuur monteer(heb nu de standaard 610mm brede stuur, men raad mij c.a 720mm aan, en dat scheelt echt absurd in fietscontrole voor mij.)
Gister trouwens het laatste stuk van de Lissi Ottl trail gedaan. :)
Klinkt leuk daar :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128902077
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 23:35 schreef Marco001 het volgende:

[..]

dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.
Erg goed ook voor de techniek! (zijn guided tours) en ben er nu achter gekomen dat ik harder kan als ik een breder stuur monteer(heb nu de standaard 610mm brede stuur, men raad mij c.a 720mm aan, en dat scheelt echt absurd in fietscontrole voor mij.)
Gister trouwens het laatste stuk van de Lissi Ottl trail gedaan. :)
Veel plezier daar nog aankomende dagen, 4 jaar achter elkaar in Kirchberg geweest om te skiën en natuurlijk de apreski, mooie omgeving daar :D
  zaterdag 13 juli 2013 @ 13:56:00 #283
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_128903979
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 23:35 schreef Marco001 het volgende:

[..]

dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.
Erg goed ook voor de techniek! (zijn guided tours) en ben er nu achter gekomen dat ik harder kan als ik een breder stuur monteer(heb nu de standaard 610mm brede stuur, men raad mij c.a 720mm aan, en dat scheelt echt absurd in fietscontrole voor mij.)
Gister trouwens het laatste stuk van de Lissi Ottl trail gedaan. :)
Brede sturen ftw! Ik rijd zelf ook met een stuur van 700mm, heerlijk ;)

My 2 cents over de zadeldiscussie: zadels zijn erg persoonsafhankelijk. De een vindt harde zadels fijn, terwijl de ander zachte zadels fijn vindt, een ander pleit voor brede zadels, nog een ander voor smalle zadels. Ik zit zelf op een Fizik Gobi XM (zie plaatje), wat ik (en redelijk veel anderen) een heerlijk zadel vind. Niet te zacht, niet te hard, en erg comfortabel. Helaas wel redelijk aan de prijs (¤90). Op mijn singlespeed zit een wat groter, zachter en goedkoper zadel, waarop ik ook prima kan zitten..
Mijn tip is dus om gewoon flink wat soorten zadels te testen, hetzij op iemand anders zijn fiets, hetzij in een winkel wanneer dit mogelijk is.

26"
Fading slowly.
pi_128910570
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 12:36 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Veel plezier daar nog aankomende dagen, 4 jaar achter elkaar in Kirchberg geweest om te skiën en natuurlijk de apreski, mooie omgeving daar :D
biken wil r ook erg lekker. :) Zit in een hotel net boven de fleckalmbahn(geloof ik.) en dus ook vlakbij de bike academy. Erg mooi gebied, en nu s'zomers nog best wel druk. (ook ideaal: bikewash, olie's en smeermiddelen en gereedschap is gewoon gratis te gebruiken bij het hotel. Dan wassen ze je bike kleding ook nog gratis!)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128910595
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 13:56 schreef Unsub het volgende:

[..]

Brede sturen ftw! Ik rijd zelf ook met een stuur van 700mm, heerlijk ;)

My 2 cents over de zadeldiscussie: zadels zijn erg persoonsafhankelijk. De een vindt harde zadels fijn, terwijl de ander zachte zadels fijn vindt, een ander pleit voor brede zadels, nog een ander voor smalle zadels. Ik zit zelf op een Fizik Gobi XM (zie plaatje), wat ik (en redelijk veel anderen) een heerlijk zadel vind. Niet te zacht, niet te hard, en erg comfortabel. Helaas wel redelijk aan de prijs (¤90). Op mijn singlespeed zit een wat groter, zachter en goedkoper zadel, waarop ik ook prima kan zitten..
Mijn tip is dus om gewoon flink wat soorten zadels te testen, hetzij op iemand anders zijn fiets, hetzij in een winkel wanneer dit mogelijk is.

[ afbeelding ]
voor de breedte van je zadel kan je ook een druktest doen/laten doen. Weet je direct hoe breed het zadel ongeveer moet zijn en dan kan je vanuit daar verder zoeken.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_128910749
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2013 18:04 schreef Marco001 het volgende:

[..]

biken wil r ook erg lekker. :) Zit in een hotel net boven de fleckalmbahn(geloof ik.) en dus ook vlakbij de bike academy. Erg mooi gebied, en nu s'zomers nog best wel druk. (ook ideaal: bikewash, olie's en smeermiddelen en gereedschap is gewoon gratis te gebruiken bij het hotel. Dan wassen ze je bike kleding ook nog gratis!)
Dat is wel netjes van dat hotel ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_128913285
Zo, de mountainbike staat klaar voor de vakantie. (afgelopen half jaar een beetje weinig aandacht gehad...)
pi_128932879
Thanks allemaal voor tips om wiel te verwijderen. Was inderdaad zo gepiept. Terugplaatsen ging iets lastiger met de ketting/derailleur maar even kijken en proberen en ook dat ging prima. Denk dat als je dat een paar keer doet het vanzelf makkelijker gaat.

Gister flink stuk gefietst. 25 kilometer waarvan ruim 20 door het bos op een aangelegde route. Erg leuk, veel hoogteverschil. Wel te weinig water mee, waardoor ik aan het eind van de route echt op was. Bij een tankstation op de weg naar huis maar even "bijgetankt" :P

Ben ook wat serieuzer aan het kijken naar een nieuw zadel maar vind het erg lastig. Je hebt zoveel verschillende en prijzen gaan van 10 tot 110 euro (bij wijze van, heb zelfs nog duurdere gezien). Na de rit van gisteren merk ik dat ik wel echt merk dat de (ik denk) botjes in mijn kont wat gevoelig zijn. Wat ik al eerder postte twijfel ik of dit deels aan m'n broek ligt. Ondanks dat ik er nog niet enorm veel KM's mee heb gemaakt (gok tussen de 400 en 600) is hij al wel een aantal jaar oud dus weet niet of de zeem dan versleten is. Kan je dit ergens aan zien (buiten zichtbare slijtage)?

En ik wil ook nog steeds nieuwe banden. Heb nu meer wegbanden, in het midden redelijk vlak maar met noppen aan de zijkant. Wil voor in het bos wel echt noppenbanden (al slijten die denk ik wel sneller op de weg, of niet).

Hoop nieuwe dingen die ik wil dus moet m'n aankopen maar spreiden denk ik :P
pi_128971239
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2013 21:46 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Op de oude fiets meen ik me te herinneren dat ik dezelfde pijn af en toe had (ritten waren vaak niet langer dan 1 uur) waar een andere zadel op zat dan mijn huidige mountainbike (Selle X1 zadel). Zadel veranderen is weer een duur grapje of kan je die dingen testen en als het niet bevalt retour zenden?
Ik had 1 maand de tijd om van zadel te wisselen na aankoop van mijn Sensa, ik had ook die harde X1 en nu de Q-bik.

pi_128975384
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 14:57 schreef Nober het volgende:

[..]

Ik had 1 maand de tijd om van zadel te wisselen na aankoop van mijn Sensa, ik had ook die harde X1 en nu de Q-bik.

[ afbeelding ]
Ik heb m'n Sensa bike nu al paar maanden maar kan misschien wel wat regelen omdat ik de eigenaar goed ken van de fietsenzaak. Misschien aankomende tijd maar wat gaan testen met zadels. Zonet 40km gefietst (waarvan maar 3km onverhard) en weinig last gehad van mijn botjes. Die Q-bik ziet er even hard of zelfs harder uit dan de X1. Al veel kilometers mee gemaakt?

Afgelopen week zelfs twee broeken over elkaar aan gedaan voor de pijn :')
  dinsdag 16 juli 2013 @ 08:27:48 #291
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_128996147
Hoorde gisteren dat een vriend van me vorige week nog in het ziekenhuis in Frankrijk is beland na een zware val bij het mountainbiken. Hersenschudding en kon ook weer blij zijn met zijn helm, helm was doormidden gebroken, dus het is hard gegaan. Hij kan zich ook niets meer herinneren van de klap zelf. Hij was alleen op pad gegaan, maar enkele wandelaars hadden hem zien vallen en hebben gezorgd dat hij richting ziekenhuis ging.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 16 juli 2013 @ 08:58:13 #292
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_128996514
Sorry hoor, maar je bent een domme idioot als je alleen gaat fietsen in onbekend gebied, zeker als het steiler enzo is dan dat je gewend bent.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129286089
Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van een verticale stang die door loopt (van zadel tot ketting) ten opzichte van een stang die ophoudt in het midden?

Foto's van Google Afbeeldingen ter verbeelding:

http://77.247.180.106/Mou(...)-800-600-image-c.jpg

http://3.bp.blogspot.com/(...)ope+mountainbike.jpg
  Moderator woensdag 24 juli 2013 @ 13:14:11 #294
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_129287798
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 12:28 schreef BluesRebel het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van een verticale stang die door loopt (van zadel tot ketting) ten opzichte van een stang die ophoudt in het midden?

Foto's van Google Afbeeldingen ter verbeelding:

http://77.247.180.106/Mou(...)-800-600-image-c.jpg

http://3.bp.blogspot.com/(...)ope+mountainbike.jpg
Je bedoeld het voordeel van achtervering :D Het vangt wat klappen op doordat het frame minder rigide is... je zit dus iets comfortabeler op de fiets, ook beter voor je rug.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 24 juli 2013 @ 13:16:18 #295
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129287882
quote:
2s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:14 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Je bedoeld het voordeel van achtervering :D Het vangt wat klappen op doordat het frame minder rigide is... je zit dus iets comfortabeler op de fiets, ook beter voor je rug.
Hoho, frame is even stijf, maar er zit een demper in. Net als bij je voorvering. En er zitten ook nadelen aan. Heuvelop is het minder, zwaarder, duurder, meer onderhoud.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator woensdag 24 juli 2013 @ 14:04:50 #296
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_129290184
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 13:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hoho, frame is even stijf, maar er zit een demper in. Net als bij je voorvering. En er zitten ook nadelen aan. Heuvelop is het minder, zwaarder, duurder, meer onderhoud.
:? een frame dat veert is toch per definitie minder stijf? Of moet ik zeggen de frame-wiel verbinding is minder stijf :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 24 juli 2013 @ 14:08:56 #297
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129290373
quote:
2s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

:? een frame dat veert is toch per definitie minder stijf? Of moet ik zeggen de frame-wiel verbinding is minder stijf :P
Mwah, ik zie de veer niet als onderdeel van het frame. Dus het frameonderdelen opzich zijn stijf, alleen door de veer zit er beweging in.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator woensdag 24 juli 2013 @ 14:13:42 #298
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_129290584
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 14:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Mwah, ik zie de veer niet als onderdeel van het frame. Dus het frameonderdelen opzich zijn stijf, alleen door de veer zit er beweging in.
Toch bewegen er 2 frame onderdelen ten opzichte van elkaar, dat noem ik minder stijf dan niet bewegen :P maarja dit is slechts semantiek :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_129292629
Ok dank jullie wel :) Ben aan het kijken voor een mountainbike. Wil een simpele alleen voor een beetje bos/modder/gras. Ben me erin aan het verdiepen.
pi_129293090
Ik mis de Alpen toch wel tijdens zo'n vakantieloze zomer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 24 juli 2013 @ 16:33:19 #301
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_129295385
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 15:06 schreef BluesRebel het volgende:
Ok dank jullie wel :) Ben aan het kijken voor een mountainbike. Wil een simpele alleen voor een beetje bos/modder/gras. Ben me erin aan het verdiepen.
Koop gewoon een hardtail, dus zonder zo'n demper. Zeker als je eerst gaat beginnen.
Softtail is duurder.
The colour of her eyes were the colour of insanity
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')