abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 juni 2013 @ 22:15:53 #151
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127640031
quote:
2s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:01 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Haha, zo goed ben ik helaas niet met het materiaal.
breng hem dan liever naar de winkel. Banden plakken kan ik nog wel, en nieuwe band erop gooien, maar dan houdt ver op :P
Gewoon de handleiding op internet opzoeken! Voorzichtig uit elkaar halen, schoonmaken en in dezelfde volgorde weer in elkaar zetten. Dan lukt bijna alles. Goed opletten met remmen (DOT vloeistof is agressief) en kleine veertjes in derailleurs (veiligheidsbril op). En als het niet lukt, kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Het is wel aan te raden om te investeren in redelijk goed gereedschap, zoals goede inbussleutels, een Torx setje en een momentsleutel.

Op deze manier leer je je fiets kennen, je kan meer dingen zelf even repareren als het tijdens het fietsen mis gaat en je bespaart geld. Ik vind het ook gewoon leuk (werktuigbouwkundige achtergrond), dat scheelt natuurlijk een hoop :D
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127651769
bwhehe, ik laat het liever aan een vakman over ;)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  dinsdag 11 juni 2013 @ 08:33:19 #153
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127652139
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 07:58 schreef Crazy-M het volgende:
bwhehe, ik laat het liever aan een vakman over ;)
Idem, 2 linkerhanden en a-technisch. Uit elkaar halen zou nog geen probleem zijn, maar als ik mijn fiets zo voor me zou hebben liggen zoals op de foto's van FHR, dan zou me de moed in de schoenen zakken -O-
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127652644
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 08:33 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Idem, 2 linkerhanden en a-technisch. Uit elkaar halen zou nog geen probleem zijn, maar als ik mijn fiets zo voor me zou hebben liggen zoals op de foto's van FHR, dan zou me de moed in de schoenen zakken -O-
Ben bang dat na het eerste en beste kuiltje dan mn fiets uit elkaar flikkert :P
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_127653053
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2013 11:57 schreef FHR het volgende:

[..]

Maar ze gaan waarschijnlijk vertellen dat de ketting versleten is (uitgerekt) en dat je dus een nieuwe moet. Dan moet volgens de fietsenmaker ook meteen je cassette vervangen worden. Je remmen moeten worden ontlucht, het lager van je trapas is bijna versleten en een paar spaken moet vervangen worden. Oftewel: "Meneer, u kunt veel beter een nieuwe fiets kopen. Toevallig heb ik net gisteren een leuk model binnen gekregen." etc.
Haha, Ik had precies dat, maar kreeg geen nieuwe bike aangeboden, terwijl ze wisten dat ik deze al 4 jaar heb. (nieuwe ketting, casette, derrailleur wieltjes, trapas en eigenlijk moesten de remmen ook vervangen worden. )
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  dinsdag 11 juni 2013 @ 13:14:01 #156
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_127660175
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 22:15 schreef FHR het volgende:

[..]

Gewoon de handleiding op internet opzoeken! Voorzichtig uit elkaar halen, schoonmaken en in dezelfde volgorde weer in elkaar zetten. Dan lukt bijna alles. Goed opletten met remmen (DOT vloeistof is agressief) en kleine veertjes in derailleurs (veiligheidsbril op). En als het niet lukt, kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Het is wel aan te raden om te investeren in redelijk goed gereedschap, zoals goede inbussleutels, een Torx setje en een momentsleutel.

Op deze manier leer je je fiets kennen, je kan meer dingen zelf even repareren als het tijdens het fietsen mis gaat en je bespaart geld. Ik vind het ook gewoon leuk (werktuigbouwkundige achtergrond), dat scheelt natuurlijk een hoop :D
En een fiets is nu niet bepaald rocket science eigenlijk... Bij mij ontbreekt het eigenlijk alleen aan de plaats, wordt tijd dat ik een eigen garage krijg. Heb de fiets vorig jaar wel even weggebracht, maar dat was meer vanwege de wel erg goede aanbieding voor een onderhoudsbeurt. Ben ook ooit gewoon begonnen met sleutelen aan auto's en uiteindelijk wel eens een heel motorblok vervangen. Logisch nadenken, goed gereedschap en een werkplaatshandboek brengen je heel ver.

Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof. Die mineraalolie kun je voor veel teveel geld bij de fietsenmaker kopen, maar je kunt ook gewoon een flesje mineraalolie voor Citroën pneumatische vering kopen, zelfde spul, alleen veel goedkoper.
Don't let my username fool you...
pi_127660415
Ik heb een eigen garage, maar nog steeds geen plaats :@

Banden, ketting/cassette/kettingbladen vervangen doe ik wel zelf, meeste overige laat ik doen
pi_127670917
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:14 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

En een fiets is nu niet bepaald rocket science eigenlijk... Bij mij ontbreekt het eigenlijk alleen aan de plaats, wordt tijd dat ik een eigen garage krijg. Heb de fiets vorig jaar wel even weggebracht, maar dat was meer vanwege de wel erg goede aanbieding voor een onderhoudsbeurt. Ben ook ooit gewoon begonnen met sleutelen aan auto's en uiteindelijk wel eens een heel motorblok vervangen. Logisch nadenken, goed gereedschap en een werkplaatshandboek brengen je heel ver.

Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof. Die mineraalolie kun je voor veel teveel geld bij de fietsenmaker kopen, maar je kunt ook gewoon een flesje mineraalolie voor Citroën pneumatische vering kopen, zelfde spul, alleen veel goedkoper.
Avid's moet wel Dot in. Dus even goed kijken!
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  woensdag 12 juni 2013 @ 22:35:15 #159
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127729472
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 13:14 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof.
Dat is ook één van de redenen dat ik er over zit te denken om m'n Formula's te vervangen door Shimano's. Mineraalolie kan je tenminste gewoon lekker mee knoeien. Die Formula's hebben ook veel te kleine schroefjes en rubbertjes in de ontluchtingsgaatjes. Shimano is veel makkelijker wat dat betreft.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127752850
Misschien zijn er al heel veel dingen over geschreven hier en op andere fora en iedereen doet het anders maar toch ben ik wel benieuwd hoe jullie je bike onderhouden/ schoonmaken. Heb het dan niet over ritjes over het asfalt maar gewoon na een goede atb tocht.

Sinds ik m'n nieuwe bike heb irriteer ik me er namelijk dood aan dat ik sommige dingen niet schoon kan krijgen wat ik ook probeer, kan ook komen doordat ik een wit frame heb. De volgende plek krijg ik namelijk onmogelijk elke keer in "nieuw"/ schone staat terug:


Hieronder stappen hoe ik mijn mountainbike schoonmaak/ onderhoud:
1. Fiets afspuiten met tuinslag kleine straal zodat grof vuil eraf gaat.
2. Ketting, bladen, cassette, voor- achter der met speciale borstels ontdoen van vet en vuil.
3. Ketting, bladen, cassette, voor- achter der inspuiten met reiniger zodat resterende vuil en vettigheid eraf loopt.
4. Met autowas spul of huis-tuin-keuken schoonmaakmiddel frame insmeren.
5. Hele fiets schoonspuiten met de tuinslag met kleine straal.
6. Fiets wegzetten in schuur.
7. Paar uur later ketting opnieuw "invetten"

Heb geen zin om elke keer 1 uur aan het schoonmaken te zijn en elke keer 1 schone doek te verbruiken om fiets te onderhouden maar wil toch wel graag plekken van het frame waar je moeilijk bij kan komen schoon hebben omdat ik me er mateloos aan irriteer. Heb jullie misschien nog tips of opmerkingen hoe ik het beter aankan pakken of hoe jullie het zelf doen? Gaat me dus vooral om de plekken op het frame waar deze in nauw contact komen met de ketting cassette en andere delen die ingevet moeten worden (vooral achter dus).
pi_127753996
gewoon met een spons overheen gaan. :P
Bij mij: Afspuiten, heel af en toe een keertje alles inzepen, weer afspuiten en klaar.
Oja, en af en toe eens nieuwe wax op de ketting(ik gebruik Squirt lube.. :P )
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  donderdag 13 juni 2013 @ 16:19:33 #162
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127754564
Cassette en tandwielen met zo'n borstel setje ontdoen van vuil, de derailleurwieljes schoonmaken met een oude tandenborstel, emmertje sop en een spons, afspuiten met tuinslang (voorzichtig met de lagers!), drogen, ketting inspuiten met Innotech 105 (na 24 uur met een schone doek erover), voorvork inspuiten met Brunox, paar keer inveren, voorvork droogmaken.

Met nat/modderig weer doe ik dit na elke rit, met droog weer zo'n beetje na elke 2e rit.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127755232
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Marco001 het volgende:
gewoon met een spons overheen gaan. :P
Bij mij: Afspuiten, heel af en toe een keertje alles inzepen, weer afspuiten en klaar.
Oja, en af en toe eens nieuwe wax op de ketting(ik gebruik Squirt lube.. :P )
Bike nu om de dag ongeveer en om nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel interesse in maar niet voor die prijzen.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:19 schreef StateOfMind het volgende:
Cassette en tandwielen met zo'n borstel setje ontdoen van vuil, de derailleurwieljes schoonmaken met een oude tandenborstel, emmertje sop en een spons, afspuiten met tuinslang (voorzichtig met de lagers!), drogen, ketting inspuiten met Innotech 105 (na 24 uur met een schone doek erover), voorvork inspuiten met Brunox, paar keer inveren, voorvork droogmaken.

Met nat/modderig weer doe ik dit na elke rit, met droog weer zo'n beetje na elke 2e rit.
Gebruik momenteel niks voor m'n voorvork, waar is dit spul goed voor?
pi_127755339
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:37 schreef poiuytr het volgende:
m nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel int
vind je? 9,- voor een flesje waar ik al zeker een jaar mee doe. Vind ik nie echt duur.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  donderdag 13 juni 2013 @ 21:04:31 #165
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127765081
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 15:37 schreef poiuytr het volgende:

Sinds ik m'n nieuwe bike heb irriteer ik me er namelijk dood aan dat ik sommige dingen niet schoon kan krijgen wat ik ook probeer, kan ook komen doordat ik een wit frame heb. De volgende plek krijg ik namelijk onmogelijk elke keer in "nieuw"/ schone staat terug:
[ afbeelding ]

Misschien een keer het crankstel eraf halen, dan kan je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar gaat er sneller weer af.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127766334
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 21:04 schreef FHR het volgende:
an je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar ga
Weet niet wat voor wax jij gebruikt, maar met een beetje goede wax hoef (en mag) je maar een heel klein laagje wax erop te doen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127768864
Poosje niet gepost, ff update... sinds maart dus knie kapot (kan wel rustig lopen/fietsen), MRI gehad, foto's gemaakt. Komende week voor onderzoekje bij anesthesioloog en dan een kijkoperatie nodig. Lijkt erop dat meniscus en kruisband niet goed zijn, met een beetje pech operatie nodig voor nieuwe kruisband en dan nog eens 6-9 maanden eruit door revalidatie. ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_127770633
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:41 schreef Marco001 het volgende:

[..]

vind je? 9,- voor een flesje waar ik al zeker een jaar mee doe. Vind ik nie echt duur.
Valt nog wel mee ja maar dacht wel minstens die bus van 40¤ nodig te hebben voor mijn huidige fietsgedrag, dan gaat het een duur geintje worden. Gebruik nu een reiniger en spijt hem daarna in met siliconenspray of ander blauw busje.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 21:04 schreef FHR het volgende:

[..]

Misschien een keer het crankstel eraf halen, dan kan je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar gaat er sneller weer af.
Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
pi_127770818
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:08 schreef Barbewire het volgende:
Poosje niet gepost, ff update... sinds maart dus knie kapot (kan wel rustig lopen/fietsen), MRI gehad, foto's gemaakt. Komende week voor onderzoekje bij anesthesioloog en dan een kijkoperatie nodig. Lijkt erop dat meniscus en kruisband niet goed zijn, met een beetje pech operatie nodig voor nieuwe kruisband en dan nog eens 6-9 maanden eruit door revalidatie. ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo dat is goed kut zeg :r maat die me verslaafd heeft gemaakt aan mountainbiken heb ik ook maar paar keer mee kunnen fietsen ook al maanden uit de running. Hopen op een goed resultaat dan maar komende week.
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:53:13 #170
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127771376
tandenborstel pakken
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:54:45 #171
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_127771466
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 16:37 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Bike nu om de dag ongeveer en om nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel interesse in maar niet voor die prijzen.

[..]

Gebruik momenteel niks voor m'n voorvork, waar is dit spul goed voor?
levenduur keerringen, doe het zelf niet, gewoon schoon houden
pi_127771895
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:40 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Valt nog wel mee ja maar dacht wel minstens die bus van 40¤ nodig te hebben voor mijn huidige fietsgedrag, dan gaat het een duur geintje worden. Gebruik nu een reiniger en spijt hem daarna in met siliconenspray of ander blauw busje.

[..]

Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
Dan kan je beter juist geen siliconenspray gebruiken, dat smeert niet. Koop dan Pedro's ofzo. Of i.i.g. Teflon spray. :D
Squirt lube schakelt ook echt geweldig. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Marco001 op 14-06-2013 08:53:44 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127783991
Net trouwens een route gemaakt voor zaterdag.. Zitten in een hotel in Olsberg, en gaan vanuit daar waarschijnlijk op de mountainbike naar het bike festival in Willingen..
http://www.mapmyride.com/routes/view/226720745
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  vrijdag 14 juni 2013 @ 11:58:14 #174
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127784461
Dat is dat mountainbike park, toch? Ik heb die naam wel vaker voorbij zien komen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127784675
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
Dat is dat mountainbike park, toch? Ik heb die naam wel vaker voorbij zien komen.
Er wel bij ja.. Sympatex bike festival Willingen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127793866
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 23:02 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Dan kan je beter juist geen siliconenspray gebruiken, dat smeert niet. Koop dan Pedro's ofzo. Of i.i.g. Teflon spray. :D
Squirt lube schakelt ook echt geweldig. :)


Dit spul gebruik ik voor de ketting.

Vanavond hopelijk lemele nog een paar keer fietsen :D
pi_127798092
net weer een rond drun duinen gemaakt wat een zandbak zeg :(
pi_127798294
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 18:11 schreef amp25 het volgende:
net weer een rond drun duinen gemaakt wat een zandbak zeg :(
Je moet ook niet dwars erdoor he? ;)
pi_127798680
je weet wel wat ik bedoel :P
pi_127798806
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 18:27 schreef amp25 het volgende:
je weet wel wat ik bedoel :P
Ik weet wat je bedoelt, maar de laatste keer dat ik er gereden heb (op de mountainbike dan), lag er nog sneeuw :@
pi_127806730
dag heren, dames,

Mijn excuses want het gaat hier in eerste instantie om een hybridefiets, maar ben overtuigd dat jullie deze verdwaalde jongen ook wel kunnen helpen. In 2005 een Batavus AS200 gekocht, paar jaartjes mee gereden en toen is de ketting een keer vast komen te zitten ergens bij de derailleur, geprobeerd om door te trappen -> derailleur afgebroken. En sindsdien staat hij eigenlijk te verroesten. Aanschafprijs was toen ¤500,-

Nu heb ik besloten om hem te laten maken na al die jaren, komt er op neer dat het volgende vervangen moet worden:
-Derailleur
-Crankshaft(voortandwieldinges volgens mij)
-Pylon(achtertandwielen
-Nieuwe ketting
-Achterband
-Wat rem- en versnellingsbekabeling.

Met arbeid ging dit richting de ¤300. Nu kan me dat niet zoveel uitmaken, maar waar ik wel mee in m'n maag zit, een nieuwe Cube AIM DISC 26 kost bij dezelfde zaak 600, dan met wegbandjes erop 650 ofzo??

Ik heb al ja gezegd tegen de reparatie, maar als ik die Cube haal weet ik zeker dat alles goed is en nu maakt de monteur hem weer gewoon goed rijdend, maar her en der blijven er wel een paar kleine dingetjes 'oud'.

Dus iemand een logische tip om toch die nieuwe Cube te halen, nieuw is altijd lekker maar ik ben er ook wel van overtuigd dat die Cube wat beter is. Plus het feit dat als ik nu 650 uitgeef er wel 200-300 restwaarde inzit over een paar jaar, bij die Batavus weet ik dat zo net nog niet...

Ik fiets gewoon recreatief naar school, avondjes weg, geen fancy dingen in de bossen ofzo. Iemand tips?? Bvd. :)

/Reparatie net pas afgesproken voor over 2 weken klaar, dus kan nog makkelijk cancelen morgen
pi_127807114
300 euro reparatie op een fiets van 8 jaar oud met een nieuwwaarde van 500, is redelijk veel. (Al is het kwa materiaal en uurloon op zich niet heel gek).
Als jij zelf 650 over hebt voor een nieuwe fiets, moet je dat doen.
Kun je altijd nog kijken wat je met je oude fiets doet.
pi_127808803
Na de reparatie mag je je handen (denk ik) nog dichtknijpen dat je er 300¤ voor weer krijgt, eigenlijk investeer je dus geld in bodemloze put. Was voor die Cube gegaan en proberen om nog 100 a 150¤ voor je oude fiets te krijgen anders in onderdelen verkopen. Als ik je verhaal zo lees neig je zelf meer naar die nieuwe Cube, als je die 650¤ als budget hebt of meer had ik daarvoor gekozen ;)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 06:35:59 #184
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127818230
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 22:21 schreef poiuytr het volgende:
Na de reparatie mag je je handen (denk ik) nog dichtknijpen dat je er 300¤ voor weer krijgt, eigenlijk investeer je dus geld in bodemloze put. Was voor die Cube gegaan en proberen om nog 100 a 150¤ voor je oude fiets te krijgen anders in onderdelen verkopen. Als ik je verhaal zo lees neig je zelf meer naar die nieuwe Cube, als je die 650¤ als budget hebt of meer had ik daarvoor gekozen ;)
Wat hij zegt :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 13:40:04 #185
202889 Inverted_World
Motion Graphics
pi_127823712
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.

Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus :P .

Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.

Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro. :')

Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go? :P
It's you my love, you who are the stranger
pi_127830502
pff ben vandaag behoorlijk door het ijs gezakt. Ingehaald door oudere mensen en whatnot :'( heb ook behoorlijke pijn in mijn polsen, weet iemand hoe het komt?
There are only 151 Pokémon.
pi_127834002
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 13:40 schreef Inverted_World het volgende:
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.

Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus :P .

Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.

Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro. :')

Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go? :P
Hybride fiets is dan denk ik ideaal.

Prijs van een mountainbike hangt vooral af van de groep (shimano of xram) frame, voorvork.
http://www.fietssportief.(...)ke-2013-save-6-0/955
Dit is een van de betere mountainbikes voor jou budget.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 22:13:07 #188
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127840713
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:40 schreef poiuytr het volgende:

[..]

[..]

Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
Bij de crank aan de kant waar niet de tandwielen zitten, zitten tween inbusboutjes in de crank. Die moet je los halen. Daarna het dopje dat in de crank zit eruit draaien. Daarvoor heb je wel een speciaal stukje gereedschap nodig, maar die kan je wel goedkoop ergens vinden (3 euro ofzo) of even lenen van de fietsenmaker.

Kijk anders ook even in deze PDF of op deze pagina. De lagers hoef je er niet uit te halen, dus die tool heb je niet nodig.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127870791
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 22:35 schreef FHR het volgende:

[..]

Dat is ook één van de redenen dat ik er over zit te denken om m'n Formula's te vervangen door Shimano's. Mineraalolie kan je tenminste gewoon lekker mee knoeien. Die Formula's hebben ook veel te kleine schroefjes en rubbertjes in de ontluchtingsgaatjes. Shimano is veel makkelijker wat dat betreft.
Weet niet hoe jij je vloeistof ververst, maar ik zie (als ik de filmpjes bekijk) vrij weinig mogelijkheden om te knoeien tijdens het verversen van de Avid Juice remmen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127870905
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 13:40 schreef Inverted_World het volgende:
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.

Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus :P .

Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.

Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro. :')

Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go? :P
400,- kan je echt veel beter voor een jong 2ehandsje gaan als een nieuwe.. Bij een nieuwe voor dat bedrag heb je echt te maken met een waardeloze afmontage wat je dan al heel snel kan gaan vervangen wegens stuk. ;)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 16 juni 2013 @ 20:18:15 #191
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127872645
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 19:34 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Weet niet hoe jij je vloeistof ververst, maar ik zie (als ik de filmpjes bekijk) vrij weinig mogelijkheden om te knoeien tijdens het verversen van de Avid Juice remmen.
Formula :{. De slangetjes met nippel die op de injectiespuit zitten, zitten niet heel erg strak. Als je niet oplet, schiet 'ie er vanaf. Als je het afdichtschroefje er weer in wilt draaien (bij de remhendel vooral), komt er vaak nog wat olie uit. Dat wordt eruit geperst door het afdichtschroefje. Zit dus allemaal niet echt handig in elkaar.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127872941
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:18 schreef FHR het volgende:

[..]

Formula :{. De slangetjes met nippel die op de injectiespuit zitten, zitten niet heel erg strak. Als je niet oplet, schiet 'ie er vanaf. Als je het afdichtschroefje er weer in wilt draaien (bij de remhendel vooral), komt er vaak nog wat olie uit. Dat wordt eruit geperst door het afdichtschroefje. Zit dus allemaal niet echt handig in elkaar.
Bij Avid heb je bij het dichtdraaien hooguit 1 druppeltje olie schijnt. :)
Heb nu 2 setjes remblokjes trouwens: 1 organic en 1 setje semi-metallic.. Welke voor en achter? Ik denk dat het het bestje is om de organische achter te plaatsen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 16 juni 2013 @ 20:26:04 #193
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_127873052
Vanochtend de wekker om 7 uur, ik zat om 8 uur op de fiets. 30 meter later kon ik al weer lopend naar huis. :'(

1x aanzetten, de ketting knapt, bijna op mijn bek, hand en knie geschaafd. En natuurlijk geen schakel liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door BORRREETJEEE op 16-06-2013 20:31:40 ]
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_127874093
quote:
9s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:26 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Vanochtend de wekker om 7 uur, ik zat om 8 uur op de fiets. 30 meter later kon ik al weer lopend naar huis. :'(

1x aanzetten, de ketting knapt, bijna op mijn bek, hand en knie geschaafd. En natuurlijk geen schakel liggen.
das kut.... :o

Ik had gister ook iets handig's.. Had een route gepland ja van Olsberg naar Willingen, blijkt die route na een paar km opeens op te houden: athans, niet volgewns de GPS, maar om nou dwars door een bos, tussen kerstbomen door en door een meter hoog staand gras te gaan leek ons ook een beetje te. :P
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zondag 16 juni 2013 @ 20:57:20 #195
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_127875073
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:24 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Bij Avid heb je bij het dichtdraaien hooguit 1 druppeltje olie schijnt. :)
Heb nu 2 setjes remblokjes trouwens: 1 organic en 1 setje semi-metallic.. Welke voor en achter? Ik denk dat het het bestje is om de organische achter te plaatsen.
Ja zo'n ventieltje heeft Shimano ook. Dat is handig. Bij Formula is de remleiding gewoon open. Dus als je 'em goed vol hebt en je draait het afsluitding erin, komt er altijd wat uit. Niet veel, maar je moet het wel weer netjes schoonmaken. Bij mineraalolie boeit het allemaal niet (moet alleen niet op je blokken komen). Voor mij dus ook liever geen Formula remmen meer, maar iets met mineraalolie. Gewoon vooral omdat ik lui ben en het zo makkelijk mogelijk moet zijn. De nieuwe Shimano remmen schijnen echt supersimpel te zijn qua ontluchten.

Organic piept minder (bij nat weer bijvoorbeeld) en geeft meer modulatie ("gevoel"). Semi-metallic gaat langer mee, kan beter tegen lange afdalingen (voert hitte beter af) en geeft volgens mij wat meer remkracht. Sommige mensen doen ook 1 organic en 1 semi-metallic pad in één rem om de combinatie van modulatie, hitte afvoer en stopping power te krijgen. Nadeel is wel dat de blokken dan ongelijk afslijten.
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_127893987
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:57 schreef FHR het volgende:

[..]

Ja zo'n ventieltje heeft Shimano ook. Dat is handig. Bij Formula is de remleiding gewoon open. Dus als je 'em goed vol hebt en je draait het afsluitding erin, komt er altijd wat uit. Niet veel, maar je moet het wel weer netjes schoonmaken. Bij mineraalolie boeit het allemaal niet (moet alleen niet op je blokken komen). Voor mij dus ook liever geen Formula remmen meer, maar iets met mineraalolie. Gewoon vooral omdat ik lui ben en het zo makkelijk mogelijk moet zijn. De nieuwe Shimano remmen schijnen echt supersimpel te zijn qua ontluchten.

Organic piept minder (bij nat weer bijvoorbeeld) en geeft meer modulatie ("gevoel"). Semi-metallic gaat langer mee, kan beter tegen lange afdalingen (voert hitte beter af) en geeft volgens mij wat meer remkracht. Sommige mensen doen ook 1 organic en 1 semi-metallic pad in één rem om de combinatie van modulatie, hitte afvoer en stopping power te krijgen. Nadeel is wel dat de blokken dan ongelijk afslijten.
Tja, zo combineren leek mij daaorm geen goed idee.. Kijk wel even, gezien mijn remgedrag is het verstandiger de semi's achhter te doen(gebruik in afgdalingen voornamelijk de achterrem.) maar de belangrijkste remmen zijn de voorrem.. dilemma.. :P

En tja, dat knoeien: gewoon een doekje erbij, mocht je onverhoopts toch knoeien kan je het direct wegvegen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127913400
morgen een testrit op een Cube aim 26", wil er ook mee over de weg gaan rijden. Kwestie van wegbandjes erop en gaan of is het raadzaam om op langere termijn een aparte set 28" velgen met wegbanden te nemen om ze dan zo sneller te kunnen wisselen??

En wat is een redelijke prijs voor 2 wegbandjes bij een fiets van ¤600??
pi_127915011
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:58 schreef bezemsteeltaart het volgende:
morgen een testrit op een Cube aim 26", wil er ook mee over de weg gaan rijden. Kwestie van wegbandjes erop en gaan of is het raadzaam om op langere termijn een aparte set 28" velgen met wegbanden te nemen om ze dan zo sneller te kunnen wisselen??

En wat is een redelijke prijs voor 2 wegbandjes bij een fiets van ¤600??
Bestye is een extra setje wielen, kan je namelijk ook mooi een wegcassette e.d. erop zetten.
Prijs, tja, dan zit je al nel aan 400-500,- extra. Alleen een extra setje banden is c.a.50-60,-
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_127915143
tering zeg, 400 euro voor een set velgen. Ik heb nog een oude crosshybride staan met 28", zouden die passend te maken zijn??
pi_127915423
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 19:37 schreef bezemsteeltaart het volgende:
tering zeg, 400 euro voor een set velgen. Ik heb nog een oude crosshybride staan met 28", zouden die passend te maken zijn??
hangt af van de steek etc..
En die 400,- is voor velgen, cassette en banden he.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')