Gewoon de handleiding op internet opzoeken! Voorzichtig uit elkaar halen, schoonmaken en in dezelfde volgorde weer in elkaar zetten. Dan lukt bijna alles. Goed opletten met remmen (DOT vloeistof is agressief) en kleine veertjes in derailleurs (veiligheidsbril op). En als het niet lukt, kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Het is wel aan te raden om te investeren in redelijk goed gereedschap, zoals goede inbussleutels, een Torx setje en een momentsleutel.quote:Op maandag 10 juni 2013 22:01 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Haha, zo goed ben ik helaas niet met het materiaal.
breng hem dan liever naar de winkel. Banden plakken kan ik nog wel, en nieuwe band erop gooien, maar dan houdt ver op
Idem, 2 linkerhanden en a-technisch. Uit elkaar halen zou nog geen probleem zijn, maar als ik mijn fiets zo voor me zou hebben liggen zoals op de foto's van FHR, dan zou me de moed in de schoenen zakkenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 07:58 schreef Crazy-M het volgende:
bwhehe, ik laat het liever aan een vakman over
Ben bang dat na het eerste en beste kuiltje dan mn fiets uit elkaar flikkertquote:Op dinsdag 11 juni 2013 08:33 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Idem, 2 linkerhanden en a-technisch. Uit elkaar halen zou nog geen probleem zijn, maar als ik mijn fiets zo voor me zou hebben liggen zoals op de foto's van FHR, dan zou me de moed in de schoenen zakken
Haha, Ik had precies dat, maar kreeg geen nieuwe bike aangeboden, terwijl ze wisten dat ik deze al 4 jaar heb. (nieuwe ketting, casette, derrailleur wieltjes, trapas en eigenlijk moesten de remmen ook vervangen worden. )quote:Op zondag 9 juni 2013 11:57 schreef FHR het volgende:
[..]
Maar ze gaan waarschijnlijk vertellen dat de ketting versleten is (uitgerekt) en dat je dus een nieuwe moet. Dan moet volgens de fietsenmaker ook meteen je cassette vervangen worden. Je remmen moeten worden ontlucht, het lager van je trapas is bijna versleten en een paar spaken moet vervangen worden. Oftewel: "Meneer, u kunt veel beter een nieuwe fiets kopen. Toevallig heb ik net gisteren een leuk model binnen gekregen." etc.
En een fiets is nu niet bepaald rocket science eigenlijk... Bij mij ontbreekt het eigenlijk alleen aan de plaats, wordt tijd dat ik een eigen garage krijg. Heb de fiets vorig jaar wel even weggebracht, maar dat was meer vanwege de wel erg goede aanbieding voor een onderhoudsbeurt. Ben ook ooit gewoon begonnen met sleutelen aan auto's en uiteindelijk wel eens een heel motorblok vervangen. Logisch nadenken, goed gereedschap en een werkplaatshandboek brengen je heel ver.quote:Op maandag 10 juni 2013 22:15 schreef FHR het volgende:
[..]
Gewoon de handleiding op internet opzoeken! Voorzichtig uit elkaar halen, schoonmaken en in dezelfde volgorde weer in elkaar zetten. Dan lukt bijna alles. Goed opletten met remmen (DOT vloeistof is agressief) en kleine veertjes in derailleurs (veiligheidsbril op). En als het niet lukt, kan je altijd nog naar de fietsenmaker. Het is wel aan te raden om te investeren in redelijk goed gereedschap, zoals goede inbussleutels, een Torx setje en een momentsleutel.
Op deze manier leer je je fiets kennen, je kan meer dingen zelf even repareren als het tijdens het fietsen mis gaat en je bespaart geld. Ik vind het ook gewoon leuk (werktuigbouwkundige achtergrond), dat scheelt natuurlijk een hoop
Avid's moet wel Dot in. Dus even goed kijken!quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:14 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
En een fiets is nu niet bepaald rocket science eigenlijk... Bij mij ontbreekt het eigenlijk alleen aan de plaats, wordt tijd dat ik een eigen garage krijg. Heb de fiets vorig jaar wel even weggebracht, maar dat was meer vanwege de wel erg goede aanbieding voor een onderhoudsbeurt. Ben ook ooit gewoon begonnen met sleutelen aan auto's en uiteindelijk wel eens een heel motorblok vervangen. Logisch nadenken, goed gereedschap en een werkplaatshandboek brengen je heel ver.
Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof. Die mineraalolie kun je voor veel teveel geld bij de fietsenmaker kopen, maar je kunt ook gewoon een flesje mineraalolie voor Citroën pneumatische vering kopen, zelfde spul, alleen veel goedkoper.
Dat is ook één van de redenen dat ik er over zit te denken om m'n Formula's te vervangen door Shimano's. Mineraalolie kan je tenminste gewoon lekker mee knoeien. Die Formula's hebben ook veel te kleine schroefjes en rubbertjes in de ontluchtingsgaatjes. Shimano is veel makkelijker wat dat betreft.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:14 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Als je aan remmen en remvloeistof begint trouwens niet zomaar DOT remvloeistof erin flikkeren, veel remmen (shimano in elk geval) hebben mineraalolie nodig. Die leidingen zijn dan niet gemaakt voor de agressieve DOT remvloeistof.
Bike nu om de dag ongeveer en om nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel interesse in maar niet voor die prijzen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:06 schreef Marco001 het volgende:
gewoon met een spons overheen gaan.
Bij mij: Afspuiten, heel af en toe een keertje alles inzepen, weer afspuiten en klaar.
Oja, en af en toe eens nieuwe wax op de ketting(ik gebruik Squirt lube..)
Gebruik momenteel niks voor m'n voorvork, waar is dit spul goed voor?quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:19 schreef StateOfMind het volgende:
Cassette en tandwielen met zo'n borstel setje ontdoen van vuil, de derailleurwieljes schoonmaken met een oude tandenborstel, emmertje sop en een spons, afspuiten met tuinslang (voorzichtig met de lagers!), drogen, ketting inspuiten met Innotech 105 (na 24 uur met een schone doek erover), voorvork inspuiten met Brunox, paar keer inveren, voorvork droogmaken.
Met nat/modderig weer doe ik dit na elke rit, met droog weer zo'n beetje na elke 2e rit.
vind je? 9,- voor een flesje waar ik al zeker een jaar mee doe. Vind ik nie echt duur.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:37 schreef poiuytr het volgende:
m nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel int
Misschien een keer het crankstel eraf halen, dan kan je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar gaat er sneller weer af.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:37 schreef poiuytr het volgende:
Sinds ik m'n nieuwe bike heb irriteer ik me er namelijk dood aan dat ik sommige dingen niet schoon kan krijgen wat ik ook probeer, kan ook komen doordat ik een wit frame heb. De volgende plek krijg ik namelijk onmogelijk elke keer in "nieuw"/ schone staat terug:
[ afbeelding ]
Weet niet wat voor wax jij gebruikt, maar met een beetje goede wax hoef (en mag) je maar een heel klein laagje wax erop te doen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 21:04 schreef FHR het volgende:
an je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar ga
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Valt nog wel mee ja maar dacht wel minstens die bus van 40¤ nodig te hebben voor mijn huidige fietsgedrag, dan gaat het een duur geintje worden. Gebruik nu een reiniger en spijt hem daarna in met siliconenspray of ander blauw busje.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:41 schreef Marco001 het volgende:
[..]
vind je? 9,- voor een flesje waar ik al zeker een jaar mee doe. Vind ik nie echt duur.
Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?quote:Op donderdag 13 juni 2013 21:04 schreef FHR het volgende:
[..]
Misschien een keer het crankstel eraf halen, dan kan je er goed bij. Dan met autoshampoo schoonmaken. Als dat niet werkt, kan je ook isopropyl alcohol gebruiken. Daarna de boel in de wax zetten (van dat spul voor de auto) en dan wel lekker dik. Veel siliconenspray erop spuiten kan ook, maar gaat er sneller weer af.
quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:08 schreef Barbewire het volgende:
Poosje niet gepost, ff update... sinds maart dus knie kapot (kan wel rustig lopen/fietsen), MRI gehad, foto's gemaakt. Komende week voor onderzoekje bij anesthesioloog en dan een kijkoperatie nodig. Lijkt erop dat meniscus en kruisband niet goed zijn, met een beetje pech operatie nodig voor nieuwe kruisband en dan nog eens 6-9 maanden eruit door revalidatie.
Zo dat is goed kut zegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.maat die me verslaafd heeft gemaakt aan mountainbiken heb ik ook maar paar keer mee kunnen fietsen ook al maanden uit de running. Hopen op een goed resultaat dan maar komende week.
levenduur keerringen, doe het zelf niet, gewoon schoon houdenquote:Op donderdag 13 juni 2013 16:37 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Bike nu om de dag ongeveer en om nu elke keer een spons of een schone doek vies te maken (daarna weggooien omdat hij zwart is) vind ik ook alweer zowat. Duur spul trouwens dat squirt lube, had er misschien wel interesse in maar niet voor die prijzen.
[..]
Gebruik momenteel niks voor m'n voorvork, waar is dit spul goed voor?
Dan kan je beter juist geen siliconenspray gebruiken, dat smeert niet. Koop dan Pedro's ofzo. Of i.i.g. Teflon spray.quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:40 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Valt nog wel mee ja maar dacht wel minstens die bus van 40¤ nodig te hebben voor mijn huidige fietsgedrag, dan gaat het een duur geintje worden. Gebruik nu een reiniger en spijt hem daarna in met siliconenspray of ander blauw busje.
[..]
Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
Er wel bij ja.. Sympatex bike festival Willingen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:58 schreef StateOfMind het volgende:
Dat is dat mountainbike park, toch? Ik heb die naam wel vaker voorbij zien komen.
quote:Op donderdag 13 juni 2013 23:02 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Dan kan je beter juist geen siliconenspray gebruiken, dat smeert niet. Koop dan Pedro's ofzo. Of i.i.g. Teflon spray.
Squirt lube schakelt ook echt geweldig.![]()
Je moet ook niet dwars erdoor he?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:11 schreef amp25 het volgende:
net weer een rond drun duinen gemaakt wat een zandbak zeg
Ik weet wat je bedoelt, maar de laatste keer dat ik er gereden heb (op de mountainbike dan), lag er nog sneeuwquote:
Wat hij zegtquote:Op vrijdag 14 juni 2013 22:21 schreef poiuytr het volgende:
Na de reparatie mag je je handen (denk ik) nog dichtknijpen dat je er 300¤ voor weer krijgt, eigenlijk investeer je dus geld in bodemloze put. Was voor die Cube gegaan en proberen om nog 100 a 150¤ voor je oude fiets te krijgen anders in onderdelen verkopen. Als ik je verhaal zo lees neig je zelf meer naar die nieuwe Cube, als je die 650¤ als budget hebt of meer had ik daarvoor gekozen
Hybride fiets is dan denk ik ideaal.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 13:40 schreef Inverted_World het volgende:
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.
Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus.
Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.
Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro.
Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go?![]()
Bij de crank aan de kant waar niet de tandwielen zitten, zitten tween inbusboutjes in de crank. Die moet je los halen. Daarna het dopje dat in de crank zit eruit draaien. Daarvoor heb je wel een speciaal stukje gereedschap nodig, maar die kan je wel goedkoop ergens vinden (3 euro ofzo) of even lenen van de fietsenmaker.quote:Op donderdag 13 juni 2013 22:40 schreef poiuytr het volgende:
[..]
[..]
Om het crankstel los te halen heb ik daar een speciale sleutel voor nodig of kan dat gewoon met "normaal" gereedschap?
Weet niet hoe jij je vloeistof ververst, maar ik zie (als ik de filmpjes bekijk) vrij weinig mogelijkheden om te knoeien tijdens het verversen van de Avid Juice remmen.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:35 schreef FHR het volgende:
[..]
Dat is ook één van de redenen dat ik er over zit te denken om m'n Formula's te vervangen door Shimano's. Mineraalolie kan je tenminste gewoon lekker mee knoeien. Die Formula's hebben ook veel te kleine schroefjes en rubbertjes in de ontluchtingsgaatjes. Shimano is veel makkelijker wat dat betreft.
400,- kan je echt veel beter voor een jong 2ehandsje gaan als een nieuwe.. Bij een nieuwe voor dat bedrag heb je echt te maken met een waardeloze afmontage wat je dan al heel snel kan gaan vervangen wegens stuk.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 13:40 schreef Inverted_World het volgende:
Ik ben van plan samen met een vriend een MTB te gaan aanschaffen. Ik sport al vrij veel maar nu verwacht ik zeker deze vakantie er dan redelijk wat gebruik van te gaan maken, maar heb verder maar weinig verstand van de fietsen.
Mijn budget is eigenlijk vrij beperkt, ik zat te denken aan 400,-. Het idee is om af en toe het bos in te gaan, maar ik zou hem dan ook willen gebruiken om op wat langere afstanden gewoon te gaan fietsen ipv. de bus.
Ik heb me een beetje ingelezen op mountainbike.nl (via de links uit dit topic). Maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien inmiddels. Wat is nou aan te raden binnen dat budget? Ik ben nooit voorstander geweest van 2e hands spullen kopen, zeker omdat ik als leek wellicht niet op de juiste dingen let.
Ik zie hier en daar wel aanbiedingen voor Giant en Trek mountainbike's, maar ik zie tegelijkertijd ook weer prijzen varieeren van 340,- tot 2000+ euro.
Het zou tevens ook handig zijn als het soms een alternatief kan zijn op mijn normale fiets, of is dit sowieso een no-go?![]()
Formulaquote:Op zondag 16 juni 2013 19:34 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Weet niet hoe jij je vloeistof ververst, maar ik zie (als ik de filmpjes bekijk) vrij weinig mogelijkheden om te knoeien tijdens het verversen van de Avid Juice remmen.
Bij Avid heb je bij het dichtdraaien hooguit 1 druppeltje olie schijnt.quote:Op zondag 16 juni 2013 20:18 schreef FHR het volgende:
[..]
Formula. De slangetjes met nippel die op de injectiespuit zitten, zitten niet heel erg strak. Als je niet oplet, schiet 'ie er vanaf. Als je het afdichtschroefje er weer in wilt draaien (bij de remhendel vooral), komt er vaak nog wat olie uit. Dat wordt eruit geperst door het afdichtschroefje. Zit dus allemaal niet echt handig in elkaar.
das kut....quote:Op zondag 16 juni 2013 20:26 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Vanochtend de wekker om 7 uur, ik zat om 8 uur op de fiets. 30 meter later kon ik al weer lopend naar huis.
1x aanzetten, de ketting knapt, bijna op mijn bek, hand en knie geschaafd. En natuurlijk geen schakel liggen.
Ja zo'n ventieltje heeft Shimano ook. Dat is handig. Bij Formula is de remleiding gewoon open. Dus als je 'em goed vol hebt en je draait het afsluitding erin, komt er altijd wat uit. Niet veel, maar je moet het wel weer netjes schoonmaken. Bij mineraalolie boeit het allemaal niet (moet alleen niet op je blokken komen). Voor mij dus ook liever geen Formula remmen meer, maar iets met mineraalolie. Gewoon vooral omdat ik lui ben en het zo makkelijk mogelijk moet zijn. De nieuwe Shimano remmen schijnen echt supersimpel te zijn qua ontluchten.quote:Op zondag 16 juni 2013 20:24 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Bij Avid heb je bij het dichtdraaien hooguit 1 druppeltje olie schijnt.
Heb nu 2 setjes remblokjes trouwens: 1 organic en 1 setje semi-metallic.. Welke voor en achter? Ik denk dat het het bestje is om de organische achter te plaatsen.
Tja, zo combineren leek mij daaorm geen goed idee.. Kijk wel even, gezien mijn remgedrag is het verstandiger de semi's achhter te doen(gebruik in afgdalingen voornamelijk de achterrem.) maar de belangrijkste remmen zijn de voorrem.. dilemma..quote:Op zondag 16 juni 2013 20:57 schreef FHR het volgende:
[..]
Ja zo'n ventieltje heeft Shimano ook. Dat is handig. Bij Formula is de remleiding gewoon open. Dus als je 'em goed vol hebt en je draait het afsluitding erin, komt er altijd wat uit. Niet veel, maar je moet het wel weer netjes schoonmaken. Bij mineraalolie boeit het allemaal niet (moet alleen niet op je blokken komen). Voor mij dus ook liever geen Formula remmen meer, maar iets met mineraalolie. Gewoon vooral omdat ik lui ben en het zo makkelijk mogelijk moet zijn. De nieuwe Shimano remmen schijnen echt supersimpel te zijn qua ontluchten.
Organic piept minder (bij nat weer bijvoorbeeld) en geeft meer modulatie ("gevoel"). Semi-metallic gaat langer mee, kan beter tegen lange afdalingen (voert hitte beter af) en geeft volgens mij wat meer remkracht. Sommige mensen doen ook 1 organic en 1 semi-metallic pad in één rem om de combinatie van modulatie, hitte afvoer en stopping power te krijgen. Nadeel is wel dat de blokken dan ongelijk afslijten.
Bestye is een extra setje wielen, kan je namelijk ook mooi een wegcassette e.d. erop zetten.quote:Op maandag 17 juni 2013 18:58 schreef bezemsteeltaart het volgende:
morgen een testrit op een Cube aim 26", wil er ook mee over de weg gaan rijden. Kwestie van wegbandjes erop en gaan of is het raadzaam om op langere termijn een aparte set 28" velgen met wegbanden te nemen om ze dan zo sneller te kunnen wisselen??
En wat is een redelijke prijs voor 2 wegbandjes bij een fiets van ¤600??
hangt af van de steek etc..quote:Op maandag 17 juni 2013 19:37 schreef bezemsteeltaart het volgende:
tering zeg, 400 euro voor een set velgen. Ik heb nog een oude crosshybride staan met 28", zouden die passend te maken zijn??
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |