XT is mountainbikecasette he, niet echt handig op de weg... en 125,- voor 2 wielen ben ik nog niet tegen gekomen.. Daarnaast gaat 29" wielen een 26" frame best wel verneuken qua rijplezier.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:43 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Moet goedkoper kunnen.
Set wielen: 125,-
XT cassette: 45,-
Set buitenbanden: 60,-
Set binnenbanden: 10,-
Set schijven: 25,-
Je zou dus voor +/- ¤275,- klaar kunnen zijn. Alleen de wielen worden misschien lastig, ik ga nu uit van een standaard 29" wielset, alleen die velgen zijn wat breder dan racewielen, waardoor de band die erop komt ook wat hoger is. Of dit dan nog in het frame en de voorvork past is natuurlijk de vraag.
Als dit niet past moet je wielen laten spaken, en dat wordt toch wel wat duurder.
Je verhoudingen wordt sowieso al anders doordat je een wiel pakt met een grotere omtrek. Maar het maakt niet zo veel uit, een wegcassette zal net zo veel kosten.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:03 schreef Marco001 het volgende:
[..]
XT is mountainbikecasette he, niet echt handig op de weg... en 125,- voor 2 wielen ben ik nog niet tegen gekomen.. Daarnaast gaat 29" wielen een 26" frame best wel verneuken qua rijplezier.
Okay, touche.. was even speedwheels vergeten..quote:Op maandag 17 juni 2013 23:18 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Je verhoudingen wordt sowieso al anders doordat je een wiel pakt met een grotere omtrek. Maar het maakt niet zo veel uit, een wegcassette zal net zo veel kosten.
2 wielen voor ¤125,- Het is niet veel bijzonders, maar voor het doel voldoet het.
Grotere wielen in een 26" frame zijn juist het idee van speedwheels.
29" velgen zijn net zo groot als 28" racewielen. ETRTO 622, je zit alleen met de velgbreedte, mtb-wielen zijn 37mm breed, racewielen 23mm. Maar wat ik het zo lees lukt het om standaard racebanden te gebruiken op 6 bar bij een 37mm brede velg.
Zo te zien zelfde bandjes als die ik er op heb liggen op mn stads mountainbike.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:32 schreef bezemsteeltaart het volgende:
nou vanmorgen de Cube opgehaald na een kort testritje. Kan morgenavond pas een beetje beginnen met rijden want tentamen en werk enzoDan vrijdag m´n oude crosshybride ophalen bij dezelfde zaak en hier wat van proberen te maken.
Bedankt voor de reacties mbt. de speedwheels etc. Zal eerst eens kijken hoe het fietst met wat extra bar erin, kan ik in de zomer mooi wat bospaadjes doen ook
/voor de beeldvorming:
[ afbeelding ]
Conti speedkings zijn wel heel erg fijn voor het occasional bos en verder asfaltrijden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:43 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Zo te zien zelfde bandjes als die ik er op heb liggen op mn stads mountainbike.
Voordeel is dat je dan ook in de sneeuw wat meer grip hebt.
Heb er achter nu wel een continantal op liggen en voor nog de standaard.
snel gekeken, voor heb ik er nog de originele Schwalbe opliggen en achter ligt er dus sinds Zaterdag een Continental opquote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:38 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Conti speedkings zijn wel heel erg fijn voor het occasional bos en verder asfaltrijden.
Morgenavond naar Lemele?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 21:08 schreef poiuytr het volgende:
Zin om te mountainbiken vandaag/ vanavond maar het is me toch iets te warm.
Morgen gaat lastig worden mijn moeder heeft de auto mee overdag en heb zelf 's avonds rond 8 uur een verjaardag. Wellicht donderdag of vrijdag? Heb je Nijverdal/ Hellendoorn al een keer gefietst?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:23 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Morgenavond naar Lemele?
Als het dan geen 35 graden is ga ik sowieso.
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:54 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Morgen gaat lastig worden mijn moeder heeft de auto mee overdag en heb zelf 's avonds rond 8 uur een verjaardag. Wellicht donderdag of vrijdag? Heb je Nijverdal/ Hellendoorn al een keer gefietst?
Woon niet in die buurt(woon 150km bij Lemele vandaan..).. Kan donderdag en vrijdag dus ook niet echt. Ben er alleen morgen omdat ik dan toch naar stage moet(Hollandscheveld)quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:54 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Morgen gaat lastig worden mijn moeder heeft de auto mee overdag en heb zelf 's avonds rond 8 uur een verjaardag. Wellicht donderdag of vrijdag? Heb je Nijverdal/ Hellendoorn al een keer gefietst?
Ow één dag in de week? Ben elke week wel paar keer in Lemele te vinden. Wellicht volgende week woensdag als je alleen op woensdag stage loopt.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:56 schreef Marco001 het volgende:
[..]
[..]
Woon niet in die buurt(woon 150km bij Lemele vandaan..).. Kan donderdag en vrijdag dus ook niet echt. Ben er alleen morgen omdat ik dan toch naar stage moet(Hollandscheveld)
Haha, nope, 2 dagen in de week, slaap er ook altijd.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 23:01 schreef poiuytr het volgende:
Ow één dag in de week? Ben elke week wel paar keer in Lemele te vinden. Wellicht volgende week woensdag als je alleen op woensdag stage loopt.
Das vlakbij mij.quote:Op donderdag 27 juni 2013 07:42 schreef StateOfMind het volgende:
V&A / [TK] Specialized Hardrock Sport Disc 2012 XL
Daar ben ik daar de laatste tijd ook al paar keer bijna onderuit gegaan. Rot stuk is dat nu ja bij warm/ droog weer.quote:Op woensdag 19 juni 2013 19:02 schreef Marco001 het volgende:
Zo, en dat was weer een rondje lemelerberg. inclusief 1x vallen 55 minuten over gedaan. (vallen gebeurde in de scherpe bocht net voor die korte klim naar het trappetje.. Was allemaal mul zand wat ik niet op tijd zag.
Inderdaad, helemaal als je er niet op verdacht bent en zoveel mogelijk vaart probeert te houden voor die pittige klim.quote:Op donderdag 27 juni 2013 17:30 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Daar ben ik daar de laatste tijd ook al paar keer bijna onderuit gegaan. Rot stuk is dat nu ja bij warm/ droog weer.
Kruipolie! Veel erop doen, en minstens 24uur laten inwerken, ook inspuiten herhalen. Met een beetje geluk draai je de bout de dag erna, gewoon los. Als dat niet werkt, warm stoken. Dat hoeft niet roodgloeiend, gewoon goed heet maken zodat de metalen wat langs elkaar gaan werken.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:40 schreef Marco001 het volgende:
Oh, en iemand een tip om een zadel los te krijgen? 1 van de bouten in de "seatpost" zit dusdanig vast dat ik hem zelfs met een krachtige klopboormachine niet los krijg.
Bos is van iedereen en kan best zijn dat iemand uberhaupt niet weet dat ie op een ATB route zit.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:03 schreef amp25 het volgende:
vandaag weer een spookrijder op mtb ronde van drunen weer tegen gekomen sorry hoor maar wtf fuck bezield je dan en dan gewoon met een normale fiets nog wel het is dat nog niet zo snel ben ik moet niet aan denken als zon iemand niet zou zien
Whuut? Dat kan toch niet, bij sommige afdelingen haal je als mountainbiker behoorlijk snelheden op kleine paden als er dan iemand tegen op fietst die je amper kan zien is het moeilijk sturen en ongeluk bijna niet te voorkomen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 19:50 schreef StateOfMind het volgende:
Och, ik rij de route ook wel eens omgekeerd als ik daar zin in heb.
Ik ben dan wel zo sociaal om als er 'tegenliggers' aankomen om dan te stoppen en hen dan netjes voor te laten.
heb ok vriendelijk tegen de persoon zelf gezegd dat ie verkeerd fietsquote:Op zaterdag 29 juni 2013 21:37 schreef Klonk het volgende:
[..]
Bos is van iedereen en kan best zijn dat iemand uberhaupt niet weet dat ie op een ATB route zit.
Gewoon vriendelijk blijven, leven en laten leven
zelfs dat zou ik niet gedaan hebben, gewoon door wat ik al eerder zei, bos is van ons allemaal en ga ik in ieder geval niet claimenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:51 schreef amp25 het volgende:
[..]
heb ok vriendelijk tegen de persoon zelf gezegd dat ie verkeerd fiets
mwah, bout is nu al kapotgedraait.. Heb maar een nieuwe zadelpen besteld a 25,-quote:Op zaterdag 29 juni 2013 15:35 schreef eRKa het volgende:
en, ook inspuiten herhalen. Met een beetje geluk draai je de bout de dag erna, gewoon los. Als dat niet werkt, warm stoken. Dat hoeft niet roodgloeiend, gewoon goed heet maken zodat de metalen wat langs elkaar gaan werken.
Inderdaad, zit soms tegen de 40 km/u aan als het een flinke afdaling is.. (Op Lemele zelfs bijna 50km/u) No way dat ik dan op tijd zou kunnen remmen voor een tegenligger.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:10 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Whuut? Dat kan toch niet, bij sommige afdelingen haal je als mountainbiker behoorlijk snelheden op kleine paden als er dan iemand tegen op fietst die je amper kan zien is het moeilijk sturen en ongeluk bijna niet te voorkomen.
Eerste mountainbike rit die ik maakte met mijn maat kwamen we ook een mountainbiker tegen die de rotte omgekeerd aan het fietsen was
Mijn record is 66 km/h op de teller op een grindpadquote:Op dinsdag 2 juli 2013 16:18 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Inderdaad, zit soms tegen de 40 km/u aan als het een flinke afdaling is.. (Op Lemele zelfs bijna 50km/u) No way dat ik dan op tijd zou kunnen remmen voor een tegenligger.
quote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:35 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben niet harder gegaan dan 50 km/u, op asfalt en in een afdaling, en harder durf ik toch niet op de fiets
vorige week zaterdag nog 69km/u op de teller gehad. maar da was op asfalt.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 18:30 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Mijn record is 66 km/h op de teller op een grindpadGing wel verrekte hard moet ik zeggen, het enige dat ik toen dacht was "niet vallen, niet vallen, niet vallen...."
Maar hebben jullie dan alleen maar vaste routes? Ik knal gewoon het bos in en de ene keer ga ik op punt x rechts en de andere keer ga ik links. Verder nog nooit ergens bordjes gezien (op die voor de Nordic Walking Route () na dan...)
Post je ervaringen als je wil hier, ziet er namelijk goed uit en ben ook op zoek naar zo'n soort standaard. Helemaal gek van om elkaar op de knieën voor de grond te zitten met schoonmaken. Actie is tot a.s. donderdag?quote:Op maandag 8 juli 2013 16:20 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Iemand nog de fietsstandaard bij de Lidl op gehaald?
Ik wel, vanavond eens kijken of het wat is, op het forum van mountainbike.nl waren ze er wel over te spreken.
Volgens mij de hele week. Ging in ieder geval vandaag in. Maar op is op natuurlijk bij onze vrienden van de Lidl.quote:Op maandag 8 juli 2013 16:35 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Post je ervaringen als je wil hier, ziet er namelijk goed uit en ben ook op zoek naar zo'n soort standaard. Helemaal gek van om elkaar op de knieën voor de grond te zitten met schoonmaken. Actie is tot a.s. donderdag?
Ik denk dat als je zoekt op 21 inch mountainbikes, dat er dan wielgrootte 21 inch wordt gevonden en niet framegrootte... Je zoekt dus op een 26 inch mountainbike en dan moet je even gaan zoeken op verschillende maten frames. Nu verschilt het ook nog per merk welk frame je nodig hebt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 09:40 schreef TommyVercetti het volgende:
Even een absolute kneusvraag: Hoe komt het dat wanneer ik zoek naar een 21 inch mountainbike, ik alleen maar bij kinderfietsjes terecht kom, terwijl via een berekening met binnenbeenlengte mij een 21 inch wordt aangeraden, en ik 1,97 ben.
Bedankt voor je reactie. Vanmorgen gereedschapskoffer en mini fietspomp (voor maar 3,99¤quote:Op maandag 8 juli 2013 18:49 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Jij bedoelt de crankset, die krijg je er met een imbus al af. Om je Hollow-tech trapas lagers (ik ga er vanuit dat je die hebt) eraf te krijgen ben je een aparte sleutel nodig, die zit niet in die set.
Zie ook de site van Park-tools, sowieso een handige site met allerlei how-to's.
Edit:
De montagestandaard even in elkaar gezet en gebruikt. Je moet de fiets wel op de bovenbuis klemmen op het zwaartepunt, anders denk ik dat hij het door het moment niet lang uithoud. Probleem is dan dat de klem je versnellingskabels afknijpt. Versnellingen afstellen lukt dan niet.
Op zich kun je ook wel op de zadelpen klemmen alleen denk ik dat dan een keer het plastic van de klem sneuvelt.
Maar voor 3 tientjes geen miskoop.
Voor 3,99¤ kan me weinig overkomen dacht ik. Standaard net uitgeprobeerd en werkt prima. Denk alleen niet dat het ding jaren meegaat omdat die plastic tussenstukken nog wel een keer gaan knappen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:58 schreef StateOfMind het volgende:
Die ¤3,99 had je beter meteen weg kunnen gooien. Dat pompje had ik vorig jaar ook gekocht, baggerding.
Op de oude fiets meen ik me te herinneren dat ik dezelfde pijn af en toe had (ritten waren vaak niet langer dan 1 uur) waar een andere zadel op zat dan mijn huidige mountainbike (Selle X1 zadel). Zadel veranderen is weer een duur grapje of kan je die dingen testen en als het niet bevalt retour zenden?quote:
Bij mij is die letterlijk doormidden gebrokenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 15:58 schreef StateOfMind het volgende:
Die ¤3,99 had je beter meteen weg kunnen gooien. Dat pompje had ik vorig jaar ook gekocht, baggerding.
Wat voor zadel heb je nu dan? Uiterlijk boeit me het minst van het zadel.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 21:54 schreef muzas het volgende:
Ik had op mn vorige fiets ook zo'n x1. Hard kutzadel. Kreeg er ook pijn aan mn reet van. Met alledrie mn broekjes. Heb nu op mn racefiets een ander zadel, en zelfs met mn versleten goedkope prutbroek nergens last van.
De beste zadels zijn harde zadels, waarbij vooral de breedte belangrijk is (niet zo smal dat je bekken als door een wig uit elkaar gedreven wordt, maar ook niet zo breed dat je wijdbeens moet fietsen)quote:Op dinsdag 9 juli 2013 22:15 schreef Metalfreak het volgende:
Ow, en voor comfortabelere zadels houd ik me ook aanbevolen...
Standaard ding wat er op zit... 'Giant TCR saddle'. Iets zachter dan die x1.... Maar dat is niet zo gek... Dat is echt een platte plank in mijn ervaring. Mn huidige is ook iets ronder, mss dat dat ook verschil maakt.quote:Op woensdag 10 juli 2013 13:29 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Wat voor zadel heb je nu dan? Uiterlijk boeit me het minst van het zadel.
Ik heb precies hetzelfde. Na een 3 kwartier fietsen krijg ik pijn aan de botjes links en rechts in m'n kont en merk ik ook een pijn aan de achterkant van m'n bovenbenen (een beetje bij de aanhechting naar m'n kont toe zeg maar). Moet toegeven, het zadel wat er nu bij mij op zit is ook wel echt ruk, het "kussen" ligt er zelfs half los op... dus denk dat dat echt een zadel probleem is. Maar twijfel of het ook niet mijn broek kan zijn, die is ondertussen ook al wel een paar jaartjes oud...quote:Op dinsdag 9 juli 2013 21:08 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Deze week nog maar een keer op onderzoek voor een goede fietsbroek. De nodige kilometers dit jaar alweer gemaakt en 3 broeken met zeem gehad waar ik elke keer na 1,5 uur een zere reet kreeg. Botjes waar je op zit op het zadel doen nu nog steeds zeer als ik erop druk. Dacht eerst dat het gewoon wennen was omdat ik nooit veel en ver fietste maar afgelopen jaar toch al zeker meer dan 1k aan kilometers gemaakt.
Iemand van jullie hier misschien suggesties voor een goede broek met zeem, wat zeker niet meer dan 50¤ kost?
Die ringen kun je stapelen/verplaatsen om de hoogte van je stuur te bepalen, als je die verwijderd kun je je stuurpen niet meer vastzetten.. Tenzij je je stuurpen gaat inkorten oid. Waarom wil je ze weg hebben?quote:Op donderdag 11 juli 2013 17:38 schreef byah het volgende:
Over nog grotere kneusvragen gesproken, op mijn Giant Terrago MTB zitten een aantal ringen om de stuurpen, kunnen deze eraf gehaald worden?
Probeer het gewoon thuis eens rustig, het is zo gebeurd als je snelspanners hebt. De achterkant is iets lastiger vanwege de ketting inderdaad, maar als je je derailleur naar achteren trekt (fiets op de kop) dan vis je zo je achterwiel ertussenuit. Wel even onthouden op welk tandwiel van de casette de ketting ligt voor het terugplaatsen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:50 schreef Jort227 het volgende:
Ik wil mijn MTB eigenlijk eens meenemen in de auto, maar helaas is mijn auto niet zo groot dat hij er volledig in past. Daarom wilde ik de wielen eraf helen zodat hij in de achterbak past. Maar is dit een beetje makkelijk te doen als je het nog nooit hebt gedaan?
Fluitje van een centquote:Op woensdag 10 juli 2013 15:50 schreef Jort227 het volgende:
Lang niet gepost hier. Wel meteen een vraagje. Ik wil mijn MTB eigenlijk eens meenemen in de auto, maar helaas is mijn auto niet zo groot dat hij er volledig in past. Daarom wilde ik de wielen eraf helen zodat hij in de achterbak past. Maar is dit een beetje makkelijk te doen als je het nog nooit hebt gedaan (en ze er daarna ook weer op krijgen)? Ik heb best een oude MTB, weet niet of dat ook nog uitmaakt?
Precies, zowel bij V-Brakes als bij hydraulische velgremmen kan je 1 kant losmaken zodat er ruimte vrij komt.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:19 schreef cafca het volgende:
Meestal kun je één van de remblokjes losklikken, hoef je je banden niet leeg te laten lopen
Die wis tik dan weer nietquote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:19 schreef cafca het volgende:
Meestal kun je één van de remblokjes losklikken, hoef je je banden niet leeg te laten lopen
Of gewoon je remmen niet inknijpen als je wiel eruit ligtquote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:09 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Fluitje van een cent![]()
Met snelsysteem denk ik dan is het zo gedaan. Let wel op als je blokjesremmen hebt moet je soms de lucht uit je band halen.
Bij schijfremmen is dit niet nodig. Let wel op als je schijfremmen hebt dat je er ff een blokje ussen doet.
Als je naar de fietsenwinkel gaat dan heb je 99% kans dat je die gratis mee krijgt
Vbrakes kun je toch gewoon allebei losmaken door de remkabel te ontgrendelen?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 12:37 schreef YokiKater het volgende:
[..]
Precies, zowel bij V-Brakes als bij hydraulische velgremmen kan je 1 kant losmaken zodat er ruimte vrij komt.
Ja klopt, ik wou er geen uitgebreide handleiding van makenquote:Op vrijdag 12 juli 2013 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Vbrakes kun je toch gewoon allebei losmaken door de remkabel te ontgrendelen?
dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.quote:Op woensdag 10 juli 2013 13:41 schreef Gripper het volgende:
[..]
De beste zadels zijn harde zadels, waarbij vooral de breedte belangrijk is (niet zo smal dat je bekken als door een wig uit elkaar gedreven wordt, maar ook niet zo breed dat je wijdbeens moet fietsen)
Het comfort moet je halen uit een goede broek met een goed passende zeem. En verder is het een kwestie van zitvlees kweken. Een mtb zadel mag eventueel iets zachter zijn dan een racezadel, omdat er toch nog ergens wat schokdemping moet plaatsvinden.
Op een zacht zadel krijg je na verloop van tijd een zweetreet en andere ongemakken.
Klinkt leuk daarquote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:35 schreef Marco001 het volgende:
[..]
dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.
Erg goed ook voor de techniek! (zijn guided tours) en ben er nu achter gekomen dat ik harder kan als ik een breder stuur monteer(heb nu de standaard 610mm brede stuur, men raad mij c.a 720mm aan, en dat scheelt echt absurd in fietscontrole voor mij.)
Gister trouwens het laatste stuk van de Lissi Ottl trail gedaan.
Veel plezier daar nog aankomende dagen, 4 jaar achter elkaar in Kirchberg geweest om te skiën en natuurlijk de apreski, mooie omgeving daarquote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:35 schreef Marco001 het volgende:
[..]
dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.
Erg goed ook voor de techniek! (zijn guided tours) en ben er nu achter gekomen dat ik harder kan als ik een breder stuur monteer(heb nu de standaard 610mm brede stuur, men raad mij c.a 720mm aan, en dat scheelt echt absurd in fietscontrole voor mij.)
Gister trouwens het laatste stuk van de Lissi Ottl trail gedaan.
Brede sturen ftw! Ik rijd zelf ook met een stuur van 700mm, heerlijkquote:Op vrijdag 12 juli 2013 23:35 schreef Marco001 het volgende:
[..]
dat laatste totaal geen last van. Rijd al jaren zonder zeem in de broek op een relatief zacht zadel(Eerst de OEM Ghost zadel, nu een van Kore) . ook hier in Tirol waar ik van 10 tot 4 bike nog nooit last gehad van zadelpijn. Heb nu3 bike tochten gedaan in de omgeveing van Kirchberg en het is hier super fietsen! stees de light tours gedaan dus rond de 300-600hm up en gisteren 1200m down in ongeveer 30 km.
Erg goed ook voor de techniek! (zijn guided tours) en ben er nu achter gekomen dat ik harder kan als ik een breder stuur monteer(heb nu de standaard 610mm brede stuur, men raad mij c.a 720mm aan, en dat scheelt echt absurd in fietscontrole voor mij.)
Gister trouwens het laatste stuk van de Lissi Ottl trail gedaan.
biken wil r ook erg lekker.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 12:36 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Veel plezier daar nog aankomende dagen, 4 jaar achter elkaar in Kirchberg geweest om te skiën en natuurlijk de apreski, mooie omgeving daar
voor de breedte van je zadel kan je ook een druktest doen/laten doen. Weet je direct hoe breed het zadel ongeveer moet zijn en dan kan je vanuit daar verder zoeken.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 13:56 schreef Unsub het volgende:
[..]
Brede sturen ftw! Ik rijd zelf ook met een stuur van 700mm, heerlijk
My 2 cents over de zadeldiscussie: zadels zijn erg persoonsafhankelijk. De een vindt harde zadels fijn, terwijl de ander zachte zadels fijn vindt, een ander pleit voor brede zadels, nog een ander voor smalle zadels. Ik zit zelf op een Fizik Gobi XM (zie plaatje), wat ik (en redelijk veel anderen) een heerlijk zadel vind. Niet te zacht, niet te hard, en erg comfortabel. Helaas wel redelijk aan de prijs (¤90). Op mijn singlespeed zit een wat groter, zachter en goedkoper zadel, waarop ik ook prima kan zitten..
Mijn tip is dus om gewoon flink wat soorten zadels te testen, hetzij op iemand anders zijn fiets, hetzij in een winkel wanneer dit mogelijk is.
[ afbeelding ]
Dat is wel netjes van dat hotelquote:Op zaterdag 13 juli 2013 18:04 schreef Marco001 het volgende:
[..]
biken wil r ook erg lekker.Zit in een hotel net boven de fleckalmbahn(geloof ik.) en dus ook vlakbij de bike academy. Erg mooi gebied, en nu s'zomers nog best wel druk. (ook ideaal: bikewash, olie's en smeermiddelen en gereedschap is gewoon gratis te gebruiken bij het hotel. Dan wassen ze je bike kleding ook nog gratis!)
Ik had 1 maand de tijd om van zadel te wisselen na aankoop van mijn Sensa, ik had ook die harde X1 en nu de Q-bik.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 21:46 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Op de oude fiets meen ik me te herinneren dat ik dezelfde pijn af en toe had (ritten waren vaak niet langer dan 1 uur) waar een andere zadel op zat dan mijn huidige mountainbike (Selle X1 zadel). Zadel veranderen is weer een duur grapje of kan je die dingen testen en als het niet bevalt retour zenden?
Ik heb m'n Sensa bike nu al paar maanden maar kan misschien wel wat regelen omdat ik de eigenaar goed ken van de fietsenzaak. Misschien aankomende tijd maar wat gaan testen met zadels. Zonet 40km gefietst (waarvan maar 3km onverhard) en weinig last gehad van mijn botjes. Die Q-bik ziet er even hard of zelfs harder uit dan de X1. Al veel kilometers mee gemaakt?quote:Op maandag 15 juli 2013 14:57 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik had 1 maand de tijd om van zadel te wisselen na aankoop van mijn Sensa, ik had ook die harde X1 en nu de Q-bik.
[ afbeelding ]
Je bedoeld het voordeel van achterveringquote:Op woensdag 24 juli 2013 12:28 schreef BluesRebel het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van een verticale stang die door loopt (van zadel tot ketting) ten opzichte van een stang die ophoudt in het midden?
Foto's van Google Afbeeldingen ter verbeelding:
http://77.247.180.106/Mou(...)-800-600-image-c.jpg
http://3.bp.blogspot.com/(...)ope+mountainbike.jpg
Hoho, frame is even stijf, maar er zit een demper in. Net als bij je voorvering. En er zitten ook nadelen aan. Heuvelop is het minder, zwaarder, duurder, meer onderhoud.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je bedoeld het voordeel van achterveringHet vangt wat klappen op doordat het frame minder rigide is... je zit dus iets comfortabeler op de fiets, ook beter voor je rug.
quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoho, frame is even stijf, maar er zit een demper in. Net als bij je voorvering. En er zitten ook nadelen aan. Heuvelop is het minder, zwaarder, duurder, meer onderhoud.
Mwah, ik zie de veer niet als onderdeel van het frame. Dus het frameonderdelen opzich zijn stijf, alleen door de veer zit er beweging in.quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]een frame dat veert is toch per definitie minder stijf? Of moet ik zeggen de frame-wiel verbinding is minder stijf
Toch bewegen er 2 frame onderdelen ten opzichte van elkaar, dat noem ik minder stijf dan niet bewegenquote:Op woensdag 24 juli 2013 14:08 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Mwah, ik zie de veer niet als onderdeel van het frame. Dus het frameonderdelen opzich zijn stijf, alleen door de veer zit er beweging in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |