abonnement Unibet Coolblue
  zondag 8 mei 2011 @ 23:23:59 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96529782
-Let op, een beetje veel foto's-
Vorige delen:
MMach verhuist
MMach en Laurette renoveren een huis (deel 2)
MMach en Laurette herbouwen een huis (deel 3)

Op 1 juni 2010 kochten mijn vriendin en ik een huisje op het platteland. Dat is dus een 11 tal maanden geleden en toen waren we nog alletwee 24. De sleuteloverdracht was ergens in september. De bouwaanvraag was ook tegen dan rond. De plannen heb ik zelf getekend (ben ingenieur)
We komen beiden uit verschillende grootsteden en ik was de stadsmentaliteit en alles errond al grondig beu. Zij wou liever in een stad blijven wonen, of toch errond, maar in onze huizenzoektocht stootten we op dit huis:

Vooraan is het een rijhuis, maar er komt een stuk achter.
Luchtfotootje
Het geheel staat op ongeveer 800m² grond en valt op te splitsen als:
-woonhuis langs de straatkant: bewoonbare oppervlakte: +-150m², bouwjaar 1843
-bijgebouwen dwars op het woonhuis langs de achterkant: 'bewoonbare' oppervlakte: +- 120m² , bouwjaar: +-1950
-de loods achteraan: oppervlakte: +-100m² , bouwjaar: +-1950

Of we alles gaan houden, daar zijn we nog niet helemaal over uit, wat vast staat is dat we zowel het woonhuis als de bijgebouwen zullen aanpakken. Het woonhuis is het eerste, de bijgebouwen zijn de 2de fase.

Hoewel er heel veel werk aan zou zijn, waren we toch alletwee op slag verkocht. Het klikte met de eigenaars, het huis was ongewoon, de tuin fantastisch.
Nog wat fotootjes van toen:
De woonkamer

De keuken

De zolder




De tuin




Filmpje

De meeste mensen zouden dit zien als een krot, maar wij zagen de ruimte en the blank canvas. Enig klein detail: de voorgevel moest quasi ongewijzigd blijven want is beschermd erfgoed. (raar maar waar)

Ons budget was en is tiny voor een verbouwing van dergelijke omvang, maar we zien wel waar het schip strandt. Omwille van die reden doe ik de verbouwing zelf, wat misschien wat trager is, maar veel goedkoper.

Af en toe is er de welkome hulp van vrienden en komt mijn schoonvader een middagje meehelpen, maar meestal probeer ik de werkuren in de avonden en weekends te persen. Ik werk full-time 50uren weken, dus

echt veel tijd is er niet.

Wat cronologische fotootjes van wat er al gedaan is (alles van het woonhuis is bijna gesloopt, funderingen opnieuw, vloerplaat opnieuw, muren opnieuw, dak vervangen, etc).











































[img]http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-
snc4/150518_486179532320_519097320_6355290_335086_n.jpg[/img]



















































[ Bericht 47% gewijzigd door MMach op 09-05-2011 11:15:33 ]
  zondag 8 mei 2011 @ 23:24:18 #2
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96529794
3 maanden geleden zaten we hier:


Dit weekend heb ik dik 24u kunnen werken, en nu zit ik hier (verf was nog niet droog op de foto)


Laatste lagen verf, spotjes erin, wat detail afwerken en het geheel eens vanop afstand bekijken:








Nu ben ik bezig met het leggen van de vloer. Dat wordt een matgrijs geverniste eiken parketvloer, geen laminaatvloer wat het eerst zou zijn. Zit nu ongeveer aan 2/3.




[ Bericht 50% gewijzigd door MMach op 09-05-2011 11:14:08 ]
  zondag 8 mei 2011 @ 23:29:29 #3
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_96530012
Een erg zonnig weekende, dus er zal wel weer het een en ander veranderd zijn bij jullie *O*

Foto's staan er inmiddels: sjiek _O_

[ Bericht 31% gewijzigd door ElisaB op 08-05-2011 23:56:33 ]
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_96530769
is er een reden dat je begint met de slaapkamer? (mooi hoor)
ik ben meer benieuwd naar de rest :D
  maandag 9 mei 2011 @ 01:24:06 #5
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_96533509
Als je een vriendin hebt is de slaapkamer toch het belangrijkst :P

En zoals we hier thuis zeggen: chique de friemel!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_96534712
Wow, dat gaat echt snel! En het zier er goed uit. Heb je ergens misschien een plattegrondje?
pi_96534755
Mooi zeg!! Dat wit ook O+
En die vloer ziet er erg goed uit!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 9 mei 2011 @ 09:54:49 #8
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96536742
Het gaat niet over de slaapkamer die eerst is, het gaat over de volledige bovenverdieping die eerst is. Daarin zit toevallig de slaapkamer, de dressing ernaast en de wc daarnaast. Dat is toch al 50m² afgewerkt (hal niet meegerekend). De hal is ook al 90% compleet.
Ik vind het logisch om van boven naar beneden te werken. Anders zit je met de situatie dat er bv beneden een mooie vloer ligt, en dat moet je daar over rossen met bouwmaterialen om boven te raken.
Plan van aanpak is dus:
-boven in orde
-hal in orde
-badkamer beginnen(zit naast de hal)
-het gat naar de hal afplakken (om stof naar boven toe te verminderen)
-beneden beginnen.

Ergens in die stappen zal het budget op zijn, maar dan leggen we de werken gewoon even stil en sparen we door.

Verder gaat het inderdaad goed vooruit. Ik denk dat ik boven een dikke 2 maand geleden begonnen was met het zetten van de eerste OSB achterwanden, en nu zitten we dus al een pak verder. Nog een reden om boven te beginnen: het leidingenwerk. Als je eerst beneden afwerkt en dan boven, zit je met een probleem als je een leidingetje vergeten bent natuurlijk. Het ziet er niet zo uit, maar die slaapkamer is het ingewikkeldste bekabeld van alle ruimtes in huis. Beneden is alles rechtoe-rechtaan, zijn er niet zo'n moeilijke hoeken als boven, dus dat zou vlotter moeten gaan.

Plattegrondje van de bovenverdieping:

(de rechtopstaande wanden zijn er al van af getrokken, op het plannetje staat enkel de nuttige ruimte. De totale lengte is 10.5m, de breedte 5.3m

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 09-05-2011 10:09:36 ]
pi_96537862
fantastische vloer
  vrijdag 13 mei 2011 @ 11:41:40 #10
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96743132
De vloer ligt er nu overal boven, tot in het toiletpapierkastje toe ;)




Deze muur wordt nog behangen met sierbehang, de achterste wand van de hal wss ook (of in een ton sur ton kleur)


De trap steekt ook al in een van de vele lagen verf en vernis


De trapleuning zelf wordt uitgevoerd in zwart (of minder contrasterend) leer, nog even denken hoe ik dat ga aanpakken. Maar mijn schoonvader kan goed werken met leer, dus dat kan wel in orde. Gewoon wit laten is geen optie uiteraard. Leer heb ik nog nooit gezien in die toepassing, dus waarom niet :)

De deur naar de technische ruimte heb ik er ook ingestoken. Is langs beide kanten geglasvliesd (om scheeftrekken te voorkomen, het is een hoge dunne deur). De bedoeling is dus dat de deur niet echt in het oog springt en dat is gelukt. Ze is vrijwel flush met de rest van de muur, zelfde textuur en zelfde kleur.


Opendoen gaat met een uitklikbaar knopje


En zo gaat ie open (met 4 verdoken scharnieren) De deur zit nu nog wel in de grondverf, vandaar de vlekkerigheid
pi_96743273
love the floor, kan niet wachten om er eens op te lopen
  vrijdag 13 mei 2011 @ 12:22:01 #12
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_96744677
Ga je de vloer nog schuren Mmach?

Ik heb dat zelf toen na het leggen niet gedaan, later is er na aanleiding van waterschade en repareren van de vloer WEL geschuurd en opnieuw gewaxed....en toen merkte ik toch wel duidelijk nog een verschil in comfort van de afwerking.
Vooral de kleine hoogteverschillen tussen de planken onderling ben je dan volledig kwijt, dat voelt echt heerlijk :)

(nou hoop ik niet dat je dat al gedaan hebt, anders trap ik u tegen het zere been waarschijnlijk :P )
  vrijdag 13 mei 2011 @ 12:27:08 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_96744856
Waauw, supermooi!
Resistance is futile.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 13 mei 2011 @ 12:34:31 #14
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96745152
Wat heb je al een hoop gedaan! Zo met al die foto's onder elkaar kun je dat goed overzien ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 13 mei 2011 @ 12:35:52 #15
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96745211
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 12:22 schreef richie29 het volgende:
Ga je de vloer nog schuren Mmach?

Ik heb dat zelf toen na het leggen niet gedaan, later is er na aanleiding van waterschade en repareren van de vloer WEL geschuurd en opnieuw gewaxed....en toen merkte ik toch wel duidelijk nog een verschil in comfort van de afwerking.
Vooral de kleine hoogteverschillen tussen de planken onderling ben je dan volledig kwijt, dat voelt echt heerlijk :)

(nou hoop ik niet dat je dat al gedaan hebt, anders trap ik u tegen het zere been waarschijnlijk :P )
De vloer is al geschuurd ende vernist (zij het wel machinaal, daar had ik zelf geen werk meer aan):) Geen hoogteverschillen what-so-ever trouwens. In elk geval blij dat ik zelf niet vernist heb, want dat resultaat zou nooit zo perfect zijn.
  vrijdag 13 mei 2011 @ 12:39:05 #16
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_96745338
Dat ziet er mooi allemaal! En ook die vloer O+
pi_96745519
Mooi!

Ik vind zo'n uitklikbaar knopje op de deur ook erg mooi! Lijkt mij een goede optie voor onze toekomstige trapkast...

Is zo'n knop te koop bij een "gewone" doe het zelf zaak? (dat zeg ik... ;))
  vrijdag 13 mei 2011 @ 12:52:19 #18
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96745927
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 12:42 schreef Mirandaa het volgende:
Mooi!

Ik vind zo'n uitklikbaar knopje op de deur ook erg mooi! Lijkt mij een goede optie voor onze toekomstige trapkast...

Is zo'n knop te koop bij een "gewone" doe het zelf zaak? (dat zeg ik... ;))
Ik vind dat persoonlijk ook wel de elegantste oplossing voor die toepassingen. Voor zover ik weet is daar slechts 1 fabrikant van. De benaming is: "meubeldrukknopsloten". Zulke sloten worden veelvuldig toegepast op plaatsen waar blijven vasthaken aan hendels gevaarlijk of vervelend kan zijn.
pi_96746487
wij hebben zo'n knoppen in onze caravan, maar de kwaliteit van de onze is niet echt om naar huis over te schrijven
pi_96760989
[quote]0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 11:41 schreef MMach het volgende:
De vloer ligt er nu overal boven, tot in het toiletpapierkastje toe ;)
Massief parket, of halfparket ?
Wij moeten ook nog een vloer voor de bovenverdieping uitzoeken , en neigen een beetje naar halfparket (kostprijs, 't gaat over 128m2).

Is dat franse eik ? Iig mooi.
pi_96761237
Halfparket volgens mijn informatie
  vrijdag 13 mei 2011 @ 23:58:39 #22
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_96777920
Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar de vloer en ook de kosten per m2 ik hoor wisselende verhalen over prijzen van vloeren in Belgie namelijk.

Wij zijn nog op zoek naar een vloer voor de woonkamer en in het zuiden van het land maakt het niet echt uit of je de vloer nu in Belgie of Nederland haalt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 15 mei 2011 @ 12:24:42 #23
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96832090
Het is idd halfparket (vanaf 4mm slijtlaag oid valt dat onder de benamig parket). Het bestaat dus uit een soort triplex onderkant met de andere helft een eiken afwerking (4mm dikte in dit geval). Voordeel: sneller te leggen dat gewoon parket en dat het dus praktisch even onverslijtbaar is. Dat wordt dan machinaal gelakt, waardoor je een resultaat krijgt dat enorm mooi afgewerkt is. Je merkt ook dat het hout is als je er met je blote voeten op loopt. Hij is deels gelijmd (aan de randen zijn de vloerdelen aan elkaar gelijmd), deels genageld (aan de trap zijn ze aan de ondervloer genageld om zettingen aan de traprand te voorkomen) en deels zwevend gelegd.
De prijs is tussen laminaat (+-10¤/m² of meer uiteraard) en parket(50¤/m² tot veel meer), bij ons kwam dat op 29.4¤, maar we hebben korting gekregen.

Een serieuze aanrader eigenlijk. Nu zijn we aan het twijfelen over de rest van de vloeren. De badkamer zal waarschijnlijk massief parket zijn, maar dan van extreem duurzaam hout zoals teak of merbau. Het is maar een klein oppervlak ivgl met de rest, dus dat moet kunnen. Voor de hele benedenverdieping en de hal wordt het waarschijnlijk ook massief parket, maar dat zal een zware financiele kluit worden dus.
pi_96832626
ver-bijs-te-rend !

*ligt verbijsterd in appelflauwte.

ps. kom op met de naam en producent van de vloer.
pi_96840382
Gaaf een houten vloer in je badkamer!

Zoiets bovenop je betonnen vloer?

[img]
http://www.teakworks4u.com/gallery/p7lsm_img_1/fullsize/bathroom_fs.jpg[/img]

of lichter van kleur


of waterdicht zoals op een boot?


of meer zoals die tuintegels, in patroon gelegd?


*wil nu ook houten vloer in badkamer*
  zondag 15 mei 2011 @ 15:29:19 #26
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_96840625
Die vloer! Wat mooi!! O+
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_96840785
Dat wordt echt een paleisje (nouja, zeg maar gerust een paleis :D ) _O_ super!
pi_96850461
Ik had ergens eens van een houtkenner gehoord dat hij niet begrijpt waarom tuinmeubelen veelal in teak gemaakt worden, omdat dat hout eigenlijk niet zo tegen water bestand is. (Weet niet in hoeverre dat waar is).

Wat ik al eens gezien heb in een badkamer, is een parket van bamboe-hout. Zeer mooi!.
pi_96859360
Nou , om jullie lekker te maken :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ot : heb je het al eens zien liggen? MMach.
pi_96909188
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:34 schreef AnneX het volgende:
Nou , om jullie lekker te maken :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ot : heb je het al eens zien liggen? MMach.
Wow, mooi zeg! _O_ Hoe zit dat met onderhoud?
pi_96912991
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fotooos haal ik wel weer weg want het is MMachs topic.
Ik wilde alleen even een indruk geven...
pi_96929898
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 12:24 schreef MMach het volgende:
Het is idd halfparket (vanaf 4mm slijtlaag oid valt dat onder de benamig parket).
Heb laats zo iets met klick er aan gelegd bij mijn vader in zijn appartement. Wat viel dat vies tegen. Ook een triplex basis met daarop 4 á 5 mm eiken. Sommige delen waren zo rond getrokken dat je ze niet meer kon klikken.Het kwam er uiteindelijk op neer dat we de delen met een bolling aan de groef zijde hebben gebruikt. We kwamen toen net weg met de vierkante meters. Ook heel veel delen door de midden gezaagd en aan het begin of eind gelegd. Ook moet je goed op het patroon van de stootvoegen (kopsverbindingen) letten. Niet te veel dicht bij elkaar. Het geheel lag wel geheel los van de ondervloer.

Vorige week gezien. Wat mij tegen viel waren de kopsverbindingen.Op het lange stuk van de kamer naar de hal waren ze open. Toch een stuk van negen meter dus ook wel logisch.
Jeroentje.
pi_96931295
Mooie vloer, waar komt ie vandaan? (Sorry als ik het gemist heb)
Klussen deel 1 en 2
  dinsdag 17 mei 2011 @ 11:16:06 #34
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_96931980
BIj ons kwamen ze van onze lokale houtboer die ze zelf fabriceert. Aan het adres zullen jullie dus niet veel hebben. Er zal onderling ongetwijfeld kwaliteitsverschil bestaan. Ik ben geen vloerenverkoper, je moet zelf maar een beetje uitzoeken of de vloer aan jou eisen zal voldoen
AnneX: ik heb de foto's gezien, ty, ik zal het een tonen aan de vriendin :)

Geen updates dit weekend en ook geen deze week en volgend weekend. Ik ben zwaar geveld door een zware bacteriële streptokokken-infectie sinds vorige week vrijdag (geen idee waar ik dat heb gehaald). Ik lig nu aan het bed gekluisterd met koorstdromen, algehele brakheid en de hele rimram. Praten lukt ook niet zo goed want mijn keel is helemaal gezwollen. Enfin, het is dus even uitzieken met spuitjes in de poep. (omdat de dokter vreest dat een antibioticabehandeling langs de normale weg te zwaar zou zijn en ik naar het ziekenhuis zou moeten).

Liefst geen 'veel beterschap'-berichtjes, ik weet wel dat jullie dat sowieso al willen. DIt blijft het topic over het huis, ik geef gewoon de reden voor het uitblijven van wat updates.
pi_96933896
Ik kom er een beetje rauw invallen, maar wat een fantastische renovatie van het dak en de bovenverdieping zeg :D
  zondag 22 mei 2011 @ 17:58:16 #36
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97162863
dank :)

Zo, dat was een vervelende ziekte, maar het gaat toch al veel beter, dus ook wat kunnen verderdoen.
Ik vond dat de hal enzo te wit was, dus is er op de verste muur een laag antracietgrijs gekomen. Het resultaat:


Tegen de verste wand komen nog 4 kleerkasten met ongeveer dezelfde sfeer als het badkamermeubeltje (is van ikea, licht aangepast om een andere lavabo te accomoderen)


De wanden zijn ook met matte vernis ingestreken om het wat hygienischer te kunnen houden. Dat is ook het kleurverschil op de verf: de nog natte vernis


Deze slaapkamermuur moet nog steeds behangen worden (behang is al een tijdje ion bestelling), verder nog wat witte plinten (zullen zelfgemaakte zijn: mdf+kraaldeeltje) en that's about it. Volgend weekend ben ik weg naar Archont in Deutschland, dus dan wordt er ook niet geklust.



Filmpje derbij
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 22 mei 2011 @ 18:06:03 #37
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_97163149
Dat ziet er meteen heel anders uit, met kleur. Mooi! ^O^

Je bent weer opgeknapt begrijp ik, gelukkig maar :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 22 mei 2011 @ 22:45:09 #38
331499 Hallie
Klusser in wording
pi_97180036
Mooi met dat antracietgrijs O+
pi_97327288
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:58 schreef MMach het volgende:

Deze slaapkamermuur moet nog steeds behangen worden (behang is al een tijdje ion bestelling), verder nog wat witte plinten (zullen zelfgemaakte zijn: mdf+kraaldeeltje) en that's about it. Volgend weekend ben ik weg naar Archont in Deutschland, dus dan wordt er ook niet geklust.

Ik beloof de verloren tijd goed te maken door terug wat te komen helpen ne keer ik terug in het land ben ;-)
  donderdag 26 mei 2011 @ 18:46:41 #40
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97348922
Mijn vriendin heeft het behang gekozen voor de slaapkamer en dat heb ik in de afgelopen 2 avonden -met vrij veel moeite toch- aan de muur gehangen. Op foto ziet het er wat druk uit, maar in realiteit is dat echt mooi behang. Het heeft zo'n soort ledertextuur met bronzen print.








Ook: het watercircuit werkt :)


en de binnendeuren (dat zijn er maar 2) zijn toegekomen

  Milf donderdag 26 mei 2011 @ 22:54:26 #41
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_97362606
Mooi die kleuren. Hoe hoog worden de plinten tegen de muur die behangen is? ;)

Wat kun je met het logitech systeem?
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  donderdag 26 mei 2011 @ 23:33:35 #42
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_97364949
Ligt die deur nou zo diep verzonken tussen de posten, of lijkt dat zo? En zeer tof, dat Logitech-kastje, is dat de enige in het huis? Heb je überhaupt veel verstand van domotica?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_97366670
Dat logitec bedieningspaneel lijkt mij iets te zijn voor (multiroom?) audio.

Lijkt me niet dat die deur al definitief geplaatst is. D'er moet daar eerst nog een chambriang rond (lijkt me geen blokkader deur te zijn), en die plaats je normaal eerst, pas dan kan je de deur plaatsen.

Ik vraag me eerder af wat die nis (?) is, vanboven, ongeveer in het midden van die muur die behangen is.
pi_97367060
quote:
Ik vraag me eerder af wat die nis (?) is, vanboven, ongeveer in het midden van die muur die behangen is.
Nisje voor de beamer, als ik het juist heb?
Koekoek!
  vrijdag 27 mei 2011 @ 09:36:29 #45
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97372148
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 22:54 schreef nikky het volgende:
Mooi die kleuren. Hoe hoog worden de plinten tegen de muur die behangen is? ;)

Wat kun je met het logitech systeem?
Dat Logitech systeem is gewoon de controller van het audiosysteem in de slaapkamer. Kan je het surround geluid mee instellen en het volume ed. Zo zullen er 3 in huis zijn (eentje in de slaapkamer, eentje in de keuken/eetkamer en eentje rond te tv). Dat is een gewoon pc-boxen set, maar wel een van mijn favoriete met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. In elk geval beter dan al wat ik al gehoord heb van compacte audiosystemen. PC boxen zijn in dit geval aangewezen omdat er ook telkens een PC achter zit (behalve in de woonkamer). Boven staat een pc die dient voor films, tv en muziek (vandaar ook de nis in de muur bovenaan, gezien daar de beamer staat). Zie deze foto:


Beneden komt er een energiezuinigere pc, enkel voor muziek (en internet voor recepten enzo) die zal worden ingebouwd in de trapkast. Deze wordt gecontroleerd door een touchscreen. Voor zij die dat nog weten; dat is het systeem dat in mijn oud vw-busje had gebouwd.

Dat heb ik voor de verkoop uitgebouwd en zal nu dus dienen als controller. Mogelijkheden daar zijn eindeloos, kan je ook andere dingen mee aansturen (al is dat voor als ik tijd over heb).

De plinten zullen zeker 12cm hoog zijn en 18mm breed, van dat behang onderaan zie je dus zeker niets meer. Ik vind hoge plinten het mooiste.

Op foto vind ik de muur er erg druk uit zien, maar uiteindelijk gaat dat meevallen. Centraal komt het bed met een hoog hoofdeinde, waarschijnlijk wit, daarnaast 2 nachtkastjes, ook in het wit, waardoor het witte van de zijmuren terugkomt op de behangmuur en het geheel dus meer zal samenhangen. De grote vierkante subwoofer die op alle foto's te zien is, zal onder het bed staan en dus ook aan het zicht onttrokken worden. Die subwoofer is bijna niet anders in te bouwen omdat hij veel lucht verplaatst en zijn reflexpoort dus vrij moet zijn.

Wat de deur betreft: ik denk dat dat de opmerking is over de binnendeur? Die staat uiteraard gewoon nog in het gat, is nog niet gemonteerd. Ze staat gewoon op de plaats waar ze zal komen.
Als het over de slaapkamerdeur gaat: dat is definitief en die blijft frameless. Op foto ook weer zeer onrustig, in realiteit zie je bijna niet dat er een deur is als ze dicht is, iets wat wel de bedoeling was uiteraard. De spleet tussen de deur wordt nog in het donkerbruin gezet, wat het contrast met het wit wat zal verminderen en de deur nog onzichtbaarder zal maken. Een slaapkamer moet een mooie gezellige, afgesloten cocon zijn vinden wij. De plint zal vermoedelijk zelfs doorlopen over de deur.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 23:33 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ligt die deur nou zo diep verzonken tussen de posten, of lijkt dat zo? En zeer tof, dat Logitech-kastje, is dat de enige in het huis? Heb je überhaupt veel verstand van domotica?
Ik ben ingenieur elektromechanica, dus ik mag hopen dat ik daar verstand van heb ;) Toch is het niet de bedoeling om hier een domoticahuis van te maken. Ik ben niet te lui om eens aan een dimmer te draaien ofzo.

Eigenlijk is de slaapkamer in dit huis gewoon de grotere (en hopelijk betere) versie van de slaapkamer die ik in mijn ouderlijke huis heb gefabriceerd. Groot bed, goed geluid en een beamer. Wij kijken daar elke dag naar en ik kan dat gewoon niet meer missen. Echt perfect om te ontspannen voor het slapengaan. (En om natuurdocumentaires te bekijken met vriendinlief)







@Hieronder: is gewoon een Logitech Z5500 set.

Voor de audiofielen die gaan zagen over het feit dat een gewone versterker van een goed merk met een paar goede boxen zoveel beter is: die hebben gewoon nog geen Z5500 gehoord. Is al aan aantal jaar onveranderd op de markt (wel veel goedkoper geworden) en is gewoon verbluffend voor zijn prijs en omvang.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 27-05-2011 11:20:47 ]
pi_97375095
Mooi! Wat voor Logitech controller is dat, kan hem niet vinden op het grote net..?
pi_97375478
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 11:08 schreef Fender75 het volgende:
Mooi! Wat voor Logitech controller is dat, kan hem niet vinden op het grote net..?
hoort bij de Logitech Z-5500
pi_97390853
vind het wel een beetje jammer dat je de deur hebt behangen. Dat komt altijd zo cheap over vind ik. Verder wel een funky behangetje :)
  vrijdag 27 mei 2011 @ 21:03:39 #49
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_97399102
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 17:43 schreef _VoiD_ het volgende:
vind het wel een beetje jammer dat je de deur hebt behangen. Dat komt altijd zo cheap over vind ik. Verder wel een funky behangetje :)
Ik vroeg me ook al af waarom je dat hebt gedaan MMach. De deur wit gelaten was chiquer geweest denk ik. Misschien een Belgisch iets? Zoals de Engelsen tapijt in de badkamer hebben?
In de achttiende eeuw deden ze het overigens in kastelen ook. Maar dat was om de geheime gang van de kasteelheer naar de vertrekken van de kamermeisjes te verdoezelen. 8-)

Verder hulde hoor. Very stylish allemaal. _O_
Snobs have more fun!
KLIK!
  Moderator zondag 29 mei 2011 @ 17:38:11 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97462219
Zo, net ff de Belgische avonturen bijgelezen ;)

Ik vind zelf de combinatie tussen de vloer en het behang op de slaapkamer niet geweldig mooi, het pas qua kleur niet echt bij elkaar vind ik :{ denk dat het veel mooier had gestaan als de vloer donkerder geweest was :@

Maar smaken verschillen natuurlijk !
  maandag 30 mei 2011 @ 01:19:40 #51
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_97483267
Mooi project hoor, strak werk ook.
Waarom alleen die merkwaardige plaatsing van de deur? Nu is ze lelijk uitgelijnd met de trap en past tevens niet mooi in de dakhelling.
  maandag 30 mei 2011 @ 10:41:58 #52
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97488410
Ik had deze reacties op het behang eigenlijk wel een beetje verwacht. Op foto vind ik het allesbehalve overtuigend, zowel van kleur als die deur. Gelukkig is de realiteit anders. Iedereen die het al in levende lijve heeft gezien is er weg van (wijzelf included). Een deur behangen is ook niet typisch Belgisch, ik heb het in elk geval nog nooit echt gezien. Je moet er ook nog wat meubels en plintjes bij fantaseren. En als dat niet lukt: de gustibus non est disputandum. ;)

@Pfenisbaron: ik zie niet in waarom die deur op een slechte plaats zou zitten. Meer naar de ene kant en de deur wordt te laag (dus voor de trap zetten is onmogelijk), naar de andere kant op heb je dan wel een hele deur, maar verlies je veel ruimte aan beide kanten van de muur. Niet vergeten dat er nog een tweepersoonsbed+2nachtkastjes moet naast passen, en langs de andere kant van de muur komen er nog hoge kleerkasten.
Verder moet die deur je niet dwingen om naar de trap te gaan, maar moet ze even makkelijk toegang geven tot de aanpalende kamer. Dus staat ze exact halverwege de trap en halverwege de andere kamer. Met dat kleine overloopje ervoor is dat ideaal als circulatieruimte. Geloof me vrij: die deur is daar niet gewoon lukraak ingezet, daar is denkwerk aan vooraf gegaan en dat is de beste plaats in die layout. Ook hier weer: het moet in realiteit goed voelen (als je er loopt is de flow erg natuurlijk. Zowel van slaapkamer-trap, trap-dressing, slaapkamer-dressing, dressing-trap), of dat er nu op foto vreemd uit ziet of niet. Vind ik dan.
  maandag 30 mei 2011 @ 10:55:11 #53
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_97488821
Het had me verbaasd als je daar idd niet heel grondig over nagedacht had! _O_
En als je nu struikelt donder je niet gelijk met je kop in het trapgat. ;) :D
***
  maandag 30 mei 2011 @ 12:00:36 #54
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_97490833
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 10:41 schreef MMach het volgende:
Ik had deze reacties op het behang eigenlijk wel een beetje verwacht. Op foto vind ik het allesbehalve overtuigend, zowel van kleur als die deur. Gelukkig is de realiteit anders. Iedereen die het al in levende lijve heeft gezien is er weg van (wijzelf included). Een deur behangen is ook niet typisch Belgisch, ik heb het in elk geval nog nooit echt gezien. Je moet er ook nog wat meubels en plintjes bij fantaseren. En als dat niet lukt: de gustibus non est disputandum. ;)

@Pfenisbaron: ik zie niet in waarom die deur op een slechte plaats zou zitten. Meer naar de ene kant en de deur wordt te laag (dus voor de trap zetten is onmogelijk), naar de andere kant op heb je dan wel een hele deur, maar verlies je veel ruimte aan beide kanten van de muur. Niet vergeten dat er nog een tweepersoonsbed+2nachtkastjes moet naast passen, en langs de andere kant van de muur komen er nog hoge kleerkasten.
Verder moet die deur je niet dwingen om naar de trap te gaan, maar moet ze even makkelijk toegang geven tot de aanpalende kamer. Dus staat ze exact halverwege de trap en halverwege de andere kamer. Met dat kleine overloopje ervoor is dat ideaal als circulatieruimte. Geloof me vrij: die deur is daar niet gewoon lukraak ingezet, daar is denkwerk aan vooraf gegaan en dat is de beste plaats in die layout. Ook hier weer: het moet in realiteit goed voelen (als je er loopt is de flow erg natuurlijk. Zowel van slaapkamer-trap, trap-dressing, slaapkamer-dressing, dressing-trap), of dat er nu op foto vreemd uit ziet of niet. Vind ik dan.
Ik begrijp je overwegingen, maar ruimtelijk is het zeker niet overtuigend. De interactie met de ruimte op het bordes en de slaapkamer kan nauwelijks plaatsvinden, en de continuiteit van de trap is ook verloren. Ook al mag het zo het meest praktisch zijn, het ziet er uit als een halfslachtige oplossing.
  maandag 30 mei 2011 @ 12:52:06 #55
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97492336
Dan mag jij je in je handjes wrijven dat je er niet hoeft te wonen :)
pi_97492753
nou ga ik iets vals zeggen wat echt niet vals bedoeld is maar ik bespeur toch stiekum hier en daar een tikje jaloezie, althans dat verslijt ik voor dat prachtige precisiewerk en dat mag ook best hoor O-) :P

Mmach, smaken verschillen, ik zeg maar één ding:
KWIJL.
*O*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_97492951
als mensen dingen anders gedaan zouden hebben betekent dat niet dat ze jaloers zijn hoor lotte ;) Naast het niet behangen van een deur zou ik ook nooit een deur een afgezaagde kant geven. Dan maar wat concessies in de ruimte, want die heb je zo te zien toch genoeg :)
  maandag 30 mei 2011 @ 13:15:35 #58
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_97493005
Ik vind dat juist wel wat hebben, die afgezaagde deur! :Y

In mijn jaren-30 woning trapkast is het ook zo. Weliswaar omdat het daar echt niet anders kan, maar dat zijn voor mij nou juist dingen die een huis sfeer geven.
Het huis van MMach leent zich wmb niet voor blokkendoos. :+
***
  maandag 30 mei 2011 @ 13:36:47 #59
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97493639
De Pfenisbaron mag gelijk hebben naar zijn maatstaven of uitleg, dat maakt uiteindelijk onze rekening niet. Wij verbouwen naar onze smaak, naar onze eisen. Als de Pfenisbaron de continuiteit van de trap belangrijk vindt, alsook de interactie met zijn bordes, dan neem ik aan dat het bij hem thuis zo is en ben ik blij voor hem. Bij ons is het anders, en daar zijn wij dan weer blij mee. Ik vraag ook geen advies over de plaatsing van de deur, we hebben het gekozen en je mag daar uiteraard het jouwe van denken. Laten we het echter niet post na post over hetzelfde hebben, want dan is dit topic weer zó vol en moet ik weer een nieuw maken.

Ik ben benieuwd naar hoe iemand anders het zou oplossen, mijn pm-box staat wagenwijd open. Maar het is in mijn ogen een beetje zinloos om dat hier te gaan bespreken, gezien het duidelijk al uitgevoerd is.

Eigenlijk is het simpel:
-waarom staat de deur zo?: omdat wij dat wilden
-waarom zijn er die en die kleuren?: omdat wij dat mooi vinden.

Zo'n afgezaagde deur is trouwens heel courant (in België toch), ik vind dat zelfs in het geheel niet vreemd. Waarom dan op die manier? Sta je in de slaapkamer en kijk je naar de deur, dan staat ze ongeveer 70cm van de rechtermuur. Net voldoende om daar met enige cm's speling een kast tegen de muur te zetten (mocht de deur meer naar rechts staan: geen kast meer mogelijk= 100% verlies van ruimte gezien je er ook niet kan lopen). Sowieso is het dus niet mogelijk om de trap en de deur recht uit te lijnen (tenzij je 120cm groot bent). De hoogte van dat boxgat voor het links-achter geluid zit op een hoogte die boven de gemiddelde kasthoogte uitkomt. De deur helemaal rechts steken zou dus ook invloed gehad hebben op ons geluid en de oriëntatie ervan. Door de cm's speling kan je daar nog handig de lichtschakelaar tussen zetten.
Mocht de deur helemaal rechts zitten, dan moet je om in de dressing te raken (en dus ook de WC) een bocht naar links maken van 90°. Dat maakt dat je voldoende ruimte moet hebben om dat te doen= overloop vergroten= 100% ruimteverlies in de slaapkamer, de dressing wordt dan onnodig groter. (Nu zijn de ruimtes exact even groot in oppervlakte).

Dan de andere optie: de deur meer naar links: voor zij die geen hoekjes van de deuren willen zagen. Plus: je kan een mooie paneeldeur steken. Verdere pluspunten: 0 (misschien de dressing die wat beter bereikbaar is). De deur staat dan zeker niet uitgelijnd met de trap, rechts van de deur is er nutteloze ruimte, je moet alweer de overloop vergroten om de bocht naar de trap te maken. En dan moet je de meubels nog kwijt. 180cm bed, wat nachtkastjes, etc. Wat maakt dat diegene die aan de linkerkant van het bed zal liggen minder circulatieruimte rond het bed heeft (gezien alles naar links mee opschuift). Dat vond en vind ik comfortverlagend.

De deur op de plaats zetten waar ze nu staat:
OK, er is een hoekje af, en ze staat niet rechttegenover de trap (who cares trouwens, ik ben niet van plan om rechtstreeks de trap af te duiken). Maar er is zoveel nuttige ruimte bijgekomen dat het voor mij niet logisch is om het anders te doen.

Edit: je zou ook bijvoorbeeld de deur in het midden van de muur kunnen zetten en het bed tegen de andere wand, maar dan heb ik mijn projectievlak niet meer. Of anders 2 enkele bedden aan weerszijden van de deur, maar dat zie ik ook niet direct zitten :P

Edit 2: En uiteraard kan je over heel de situatie zelf je beeld vormen in de realiteit. Ik vermoed dat de Fok party ergens eind augustus of zo zal zijn, ook al zal het dan wss nog niet af zijn. Er echt rondlopen is nog altijd anders dan kijken naar foto's. Zeker omdat ik vind dat de foto's de ruimtes groter doen ogen dan ze zijn, ook al is het niet met een fisheye maar met een gewone 18mm lens. En dan zal je zien dat we niet zomaar kunnen gooien met meters, maar dat het op cm's aankomt.

Edit3: waar de Penisbaron wel 100% -en objectief- gelijk heeft, is het feit dat het hoekje van de deur en de helling van het dak een paar graden verschillen. Dat heb ik per ongeluk zo gedaan en ik moet zeggen dat hij de eerste is die het opmerkt :)

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 30-05-2011 18:02:04 ]
  Milf maandag 30 mei 2011 @ 14:29:41 #60
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_97495566
Ik vind die hoek uit de deur ook wat hebben. Al had ik hem zelf niet behangen. Zoals je zo mooi aangeeft Mmach, het is een kwestie van smaak.

____________________________________Streep

Jullie hebben een prachtig huis. ^O^
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_97496616
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 13:13 schreef _VoiD_ het volgende:
als mensen dingen anders gedaan zouden hebben betekent dat niet dat ze jaloers zijn hoor lotte ;) Naast het niet behangen van een deur zou ik ook nooit een deur een afgezaagde kant geven. Dan maar wat concessies in de ruimte, want die heb je zo te zien toch genoeg :)
Nee, ik ook niet maar heb gewoon een zwak voor mmach en zijn nimmer aflatende energie, ondanks zijn verleden draaft hij door voor een toekomst met zijn meissie en ik ben gewoon helemaal Mmach-fan, hoe hij alles zelf doet en dat ook nog met zoveel perfectie, mag hij dan een deurtje of een behangetje "fout' doen?
Dat is peanuts als je ziet hoe die dunne man zoveel kan met die twee gouden handen van hem. ik heb daar diep respect voor en al kluunt hij geel-groen-paars behang op zijn muren, hij blijft een vakkanjer die enkel respect verdient voor zijn doorzettingsvermogen en zijn perfectie qua afwerking.
klinkt kwijlerig maar ik kwijl dan ook steeds voor hetgeen hij doet en dan vind ik een smaaktechnisch gezien twijffelachtig behangetje maar bijzaak.
ik vind het in elk geval een kanjer die maakt met zijn handen wat op zijn netvlies staat.

^O^
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_97496766
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 14:58 schreef Lottekoekkie het volgende:

[..]
^O^
(en ik ben ook jaloers want mijn schat kan net een gevel verven of planken schroeven en zo nog wat meer maar een heel huis herbouwen.... nee, maar goed, ik heb ook geen halfkrot wat toy superhuis verbouwd moet worden, Mmach wel, en dat kan-ie, zou hem zó adopteren _O- )
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  maandag 30 mei 2011 @ 15:02:39 #63
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_97496777
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 14:58 schreef Lottekoekkie het volgende:

[..]

Nee, ik ook niet maar heb gewoon een zwak voor mmach en zijn nimmer aflatende energie, ondanks zijn verleden draaft hij door voor een toekomst met zijn meissie en ik ben gewoon helemaal Mmach-fan, hoe hij alles zelf doet en dat ook nog met zoveel perfectie, mag hij dan een deurtje of een behangetje "fout' doen?
Dat is peanuts als je ziet hoe die dunne man zoveel kan met die twee gouden handen van hem. ik heb daar diep respect voor en al kluunt hij geel-groen-paars behang op zijn muren, hij blijft een vakkanjer die enkel respect verdient voor zijn doorzettingsvermogen en zijn perfectie qua afwerking.
klinkt kwijlerig maar ik kwijl dan ook steeds voor hetgeen hij doet en dan vind ik een smaaktechnisch gezien twijffelachtig behangetje maar bijzaak.
ik vind het in elk geval een kanjer die maakt met zijn handen wat op zijn netvlies staat.

^O^
Allemachtig, ben jij familie van Erica Terpstra of zo?

MMach, ik vind het behang trouwens prachtig! Mooie structuur ook. Goed gekozen door je meisje. O+
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_97496862
[quote]0s.gif Op maandag 30 mei 2011 15:02 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Allemachtig, ben jij familie van Erica Terpstra of zo?

Nee, heb niet eens haar volume, laat staan haar sportprestaties ooit, hoezo die vergelijking dan :+
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_97502737
Ontopic graag ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 30 mei 2011 @ 18:29:24 #66
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_97505155
Voel je niet zo aangevallen MMach, ik heb je voor ik enige kleine opmerkingen maakte toch écht eerst gecomplimenteerd met je vakwerk en het resultaat daarvan. Het kan niet zo zijn dat enkel kritiekloze huisvrouwen in dit topic mogen reageren, daarom is het hier een discussieforum mijns inziens.
Dat je mijn username nu al als een fenomeen aanduidt kan ik trouwens erg waarderen.

Maar punt is duidelijk, lijm is droog. Klaar :)
pi_97507572
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2011 17:27 schreef Ml-etje het volgende:
Ontopic graag ^O^
ik was hartstikke on-topic , ikke wel, ik ga zelfs niet eens in op pfenismarkies ( :P ) met zijn opmerkingen over huisvrouwtjes dus was ik on-topic _O-
:*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  vrijdag 3 juni 2011 @ 09:49:23 #68
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97649215
@Pfenisbaron: Uiteraard voel ik me een tikje aangevallen, dat is zo als je alles zelf doet. Als er dan iets onlogisch of slecht is heb je dat alleen aan jezelf te danken. Dus als daar iemand iets over zegt is dat volstrekt persoonlijk. Wat niet wil zeggen dat ik niet hou van wat constructieve negatieve kritiek hoor, al zal ik me uiteraard verdedigen om dat te ontkrachten :P (de aard van het beestje). Dus in dat opzicht: spui maar raak, ik hoef geen aaneenrijging van complementen in m'n topics.

In elk geval: ik ben een beetje aan het idlen omdat ik moet wachten op de levering van mijn badkamertoebehoren. In the mean time voer ik dus wat andere klusjes uit. Zoals daar zijn:
Hermetsen van het muurtje aan onze voortuin (het rechtse is vervangen). Voor de estetische waarde is het niet van belang, maar dit is onze line of defence voor uit de bocht vliegend verkeer. 's nachts durven de automobilisten daar eens goed gas geven op de weg wat verder. Ter hoogte van onze buur is er een flauwe bocht. Het is in de afgelopen 7 jaar al 2 keer gebeurd dat een dronken man de bocht heeft gemist aan hoge snelheid. De eerste keer was dat in het huis van een overbuur, de 2de keer (nog maar 2 jaar geleden) in ons muurtje van de voortuin (daarom bestaat het linkermuurtje uit nieuwe stenen (was origineel in dezelfde steen als de voorgevel)). Dus nu staan daar 2 muurtjes met versterkte voegen. Het is daar overigens voor de rest wel erg rustig van verkeer.



Wat moet vooraan nog gebeuren?
-dakgootje ophangen (dat zal een pvc goot zijn, later als er meer budget is kunnen we dat aanpassen naar een zinken goot)
-onderste rij pannen
-wat voegwerk
-en eventueel de gevel schilderen. Wij zijn aan het denken aan mat zwart, ook al zegt iedereen om dat niet te doen. In elk geval geen prioriteit dit.
-ons voortuintje een beetje fatsoeneren.
Al bij al 2 daagjes werk.

Dan boven de kleerkasten geplaatst. Dat is goed voor zo'n 5.6m³ kastruimte. Zoveel kleren heb ik uiteraard niet, maar mijn vriendin krijgt dat wel vol vrees ik. Er zijn 2 kasten langs beide kanten (elk 2 m breed en 2m36 hoog). De achterwand van de kast heb ik weggelaten. Ik heb zoveel tijd gestoken in het goedkrijgen van mijn muren dat ik ze daarna niet ga verbergen. Veel mooier zo.
Deze zijn die van m'n vriendin


En dat zijn de mijne. Let er bv op dat ook hier function voor vorm gaat en de kasten niet gecentreerd staan in de ruimte. Niets is toeval, zo komt de onderkant van het beamergat gelijk uit met de bovenkant van de kast, zodat er voldoende plaats is om de beamer neer te zetten. Boven de kasten zitten gedimde stopcontacten die nu niet meer zichtbaar zijn en die dienen voor lichtbalkjes op de kast. Het gat van de subwoofer is ook aan het zicht onttrokken en de sub kan nu voldoende ventileren in de kast. Rechts van de kast komt een PC (vandaar ook de internetaansluitingen daar), welke nog aan het oog zal onttrokken worden door een fake-commode.

Daar komen nog wat meubeltjes bij, maar niet veel meer. Een make-up tafel, een paar commodes en misschien een tapijtje met een bank.
Vanuit de hal kan je dus een stuk kasten zien staan, wat leuk is omdat het mooie kasten zijn (naar onze mening dan ;) )


Beneden is het voorlopig nog een bouwwerk, maar ook hier moet niet zo heel gek veel meer gebeuren.


Maar je ziet de vernieuwing al afkomen


Achteraan is het nu zo:

Hier moet nog het een en ander gebeuren (in die volgorde):
-deel van de tuin-puinhopen wegwerken
-plaatsen van een all-water septische tank
-de rioolleidingen na de achtergevel aansluiten
-'funderingen' voor het terras
-wat bedradingen voor de verlichting
-gevelbekleding achteraan
-regenpijpjes plaatsen + nog wat detailwerk aan de dakrand.
en dat is het zo wat. Nog aardig wat werk, maar ook niet meer dan een paar weekjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 03-06-2011 10:03:50 ]
  PR/Manusje van alles vrijdag 3 juni 2011 @ 09:57:49 #69
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_97649395
Ziet er goed uit hoor! :9~
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_97649429
Sjieke kasten! Vermoed dat je ruimte moet houden voor nog een kast ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 3 juni 2011 @ 11:28:35 #71
130803 Gripper
Get a grip
pi_97651469
Heb je al een datum in gedachten voor de definitieve verhuizing? :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_97662486

Belangrijk gereedschap mag je best wat hoger neerzetten hoor.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

En ging je die achtergevel nu met hout bekleden? of vergis ik mij daarin.
Maar een mooie gepotdekselde lariks wand is wel schitterend ^O^
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 3 juni 2011 @ 18:10:02 #73
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97664630
De verhuizing is gepland voor 'ergens in augustus' :P

@densmee: overschot van gelijk, goed materiaal moet je eigenlijk op een schrijn zetten.
De achtergevel wordt inderdaad met hout bekleed, tot over de bakstenen wand er links van. Ik ben nog aan het twijfelen tussen potdeksel, strak gesloten(maar dat mag eigenlijk niet met een houten gevelbekleding) of met rechte planken en een naad ertussen. Om dat laatste toe te laten heb je wel UV bestendige zwart vochtkeringsfolie nodig. Dat heb ik hier sowieso voorzien omdat ik wist dat de achtergevel lang bloot zou blijven.
pi_97675215
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 09:49 schreef MMach het volgende:
.....

Wat moet vooraan nog gebeuren?
-dakgootje ophangen (dat zal een pvc goot zijn, later als er meer budget is kunnen we dat aanpassen naar een zinken goot)
-onderste rij pannen
-wat voegwerk
-en eventueel de gevel schilderen. Wij zijn aan het denken aan mat zwart, ook al zegt iedereen om dat niet te doen. In elk geval geen prioriteit dit.
-ons voortuintje een beetje fatsoeneren.
Al bij al 2 daagjes werk.

......

Beneden is het voorlopig nog een bouwwerk, maar ook hier moet niet zo heel gek veel meer gebeuren.
[ afbeelding ]

Maar je ziet de vernieuwing al afkomen
[ afbeelding ]

Achteraan is het nu zo:
[ afbeelding ]
Hier moet nog het een en ander gebeuren (in die volgorde):
-deel van de tuin-puinhopen wegwerken
-plaatsen van een all-water septische tank
-de rioolleidingen na de achtergevel aansluiten
-'funderingen' voor het terras
-wat bedradingen voor de verlichting
-gevelbekleding achteraan
-regenpijpjes plaatsen + nog wat detailwerk aan de dakrand.
en dat is het zo wat. Nog aardig wat werk, maar ook niet meer dan een paar weekjes.
:o Het is dat ik al je topics heb gevolgd, anders zou ik je nooit geloven qua planning: 2 daagjes aan de voorkant en een paar weken aan de achterkant en beneden..... De meeste mensen doen daar een jaar over, als het niet langer is, naast een fulltime baan.

Maar boven ziet het er al echt super uit, klaar om te verhuizen daar _O_
pi_97678068
Ook al kan ik je nergens nomineren... Hierbij wil ik toch even aangeven dat je een toppie verbouwing doet. Echt geweldig! :)
  Moderator maandag 6 juni 2011 @ 00:00:26 #76
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_97767895
@mmach, het aanbod staat nog steeds :Y

en verder sprakeloos weer hoe je alles weer zo voor elkaar krijgt...
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_97769424
Hee, die kast heb ik ook. Ikea Pax, ze zijn echt suuperchill! Maar het weglaten van de achterwand zorgde er in eerste instantie voor dat mijn kast heel wankel werd, heb je daar geen last van? En zet je ze ook niet vast in de muur? (veel kleren van vrouwen zorgen voor mooi wat gewicht..)
  maandag 6 juni 2011 @ 10:51:57 #78
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_97777847
@hierboven: die heb ik overal vastgezet aan de achterwand, dus die zullen niet snel bewegen. Ik vind het in elk geval ook de ideale kasten. Eenvoudig, mooi en aanpasbaar genoeg naar de noden van het moment.

Wat de planning betreft: die is aan het schuiven gezien ik eigenlijk wou verderdoen aan de badkamer.Ik denk dat dat me zo'n 2 weken zal kosten, maar daarvoor heb ik wel de meubels en bad ed nodig. De levertijd is echter 3 weken, dus moet ik noodgedwongen tijd vullen met hier en daar losse puntjes af te werken.
Dit weekend is er ook bijna niet gewerkt omdat er een aantal vrienden op bezoek waren.


De binnendeuren zijn geplaatst (nog zonder het sierrandje)
De deur die later zal gaan naar de extra slaapkamers (ttz: naar de gang die de slaapkamers zal verbinden), en een testfit van de radiator die daar moet komen.

In totaal zijn er 4 grote radiatoren. 2 onder de ramen vooraan, 1 hier te zien op foto en 1 grote in de hal. In de badkamer nog een handdoekenradiator.
Wij hebben voor traditionele verwarming gekozen, hoewel we even makkelijk voor vloerverwarming hadden kunnen kiezen (we hebben toch de hele vloer uitgegraven, de plaatsing zou makkelijk geweest zijn), vooral omdat vloerverwarming traag is als hoofdverwarming. Wij zijn op onregelmatige tijdstippen thuis, het is dan comfortabeler om na een paar minuten op 20° te zitten dan na een paar uur. Verder is vloerverwarming niet ideaal voor de vloerkeuzes waar wij aan denken. Voor de rest heb ik zelf niets tegen het uitzicht van radiatoren.

De deur naar de badkamer zit er nu ook in


Ga je binnen, dan zie je voorlopig dit:


Met achter dat groene wandje een WC. De ombouw oogt nu nog vrij lomp, maar dat zou goed moeten komen met ons badmeubel dat ook relatief vierkant is.



Aan de andere kant zie je dit

In de 'nis' komt ons bad.

Hier kan ik dus niet verder doen tot wanneer ik de meubels en het bad ed heb. De badkamer is de kleinste ruimte in huis en meet zo'n 1.9x5m. Alles behalve een ruime badkamer dus, iets wat ik persoonlijk niet zo heel erg vind. Dat mag gerust klein en knus zijn.
Voor zij die zich nog kunnen oriënteren: de plaats waar de badkamer komt zag er een tijd geleden zo uit:
pi_97778302
Da's nogal een verschil zeg! Ik vind dat wandje met spoelbakombouw niet echt heel lomp eruit zien hoor, denk dat zeker met betegelen wel verholpen zal zijn.
Dan nog, 1.9x5m vind ik best een ruime badkamer hoor. Maar vooral lang dan ook.
Mooi ook, die lichtbakken in het dak.
pi_97779260
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 09:49 schreef MMach het volgende:
-en eventueel de gevel schilderen. Wij zijn aan het denken aan mat zwart, ook al zegt iedereen om dat niet te doen. In elk geval geen prioriteit dit.
Ik zeg, doen! :D
Onze buren hebben hun gevel heel donkergrijs geschilderd, met witte luiken/houtwerk.
Dat ziet er echt ge-wel-dig uit! ^O^
Als ik zo kijk naar de interieurkeuzes die jullie maken lijkt me dat heel passend.

Verder echt top die verbouwing!
/me is ook zo'n user die al topics lang lurkt ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door lezzer op 06-06-2011 20:17:02 (typo) ]
  maandag 6 juni 2011 @ 19:35:26 #81
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_97800582
1,9 x 5 m? Dat lijkt me nogal een fikse badkamer eigenlijk, weet je zeker dat je geen typo hebt gemaakt? ;)

Wordt een mooi boeltje en jullie gaan ontzettend hard zeg!
Zwarte gevel lijkt mij persoonlijk wat te kil en ik denk dat het al snel niet écht zwart meer is. Donkergrijs in combi met witte kozijnen/houtwerk lijkt me wel erg mooi.
En dan lieve schattige bloemetjes voor de deur, wordt een heerlijk plekkie om te wonen voor jullie :Y
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_97811679
Ik vind eigenlijk de huidige voorgevel met die dunne smalle bakstenen in oranje en geel erg mooi. Ik weet niet hoe het metsellwerk er van dichtbij uitziet, maar ik vond het juist een van de charmes van het huis.
pi_97814962
1,9 x 5, dat is best flink.
Ik ken mensen met een badkamer van 2 x 1 :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator maandag 6 juni 2011 @ 22:41:51 #84
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_97815024
quote:
2s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:40 schreef junkiexp het volgende:
1,9 x 5, dat is best flink.
Ik ken mensen met een badkamer van 2 x 1 :D
Een natte inloopkast.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 13 juni 2011 @ 13:47:00 #85
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98110077
Nog geen progress in de badkamer, maar elders wel.
Maar elders op de benedenverdieping is er wel wat vooruitgang geboekt. Ik heb de wanden van de voorgevel verder afgewerkt. Dat is weer een houten raamwerk van CLS kepers met OSB3 beplating en daarover gyproc. Door langs de binnenkant te isoleren verlies je uiteraard ruimte. We zitten aan vensterbanken van 42cm breed. Eigenlijk best tof, maar je verliest alleen aan de voorgevel zo'n 11m³ aan volume. Maar dat wordt gecompenseerd door het feit dat we voor de rest de binnenmuren hebben weggehaald en we nu aan een goede isolatiewaarde zitten.
De woonkamer vorig jaar

En die ziet er intussen zo uit:

Er lijkt weinig verschil te zijn, maar uiteindelijk is alles dat er te zien is gewoon nieuw, zelfs de vloer. Iemand in de vorige topics zei dat hij de woonkamer aan de kleine kant vond, maar volgens mij valt dat best mee. Dat stuk alleen is daar (na de voordeur) 6m lang en 5m breed. De foto is genomen vanuit de eetplaats als het ware.



Links van de deur zit er nog een uitsprong (langs de rechterkant trouwens ook, daar zit de hoofdzekeringenkast), waar aan de onderkant de watermeter en hoofdafsluiter zit, met daarboven een grote 'kast', ongeveer 25cm diep, en 1,2x1,7m van andere afmetingen. Daar komen alle leidingen toe van kabel, internet, etc. Daar zullen dus de modems en routertoestanden komen.



En boven nog de beamer op z'n plaats gezet. Nog een beetje finetunen van beeldpositie, maar dat komt helemaal goed.




Verder nog geinvesteerd in een platenlift, ik zal ze nog genoeg nodig hebben denk ik :P
pi_98110725
Oeh een platenlift! Slim zeg.

Als de woonkamer slim ingericht wordt dan is hij nog steeds groter dan de gemiddelde woonkamer :)
En die vensterbanken O+ daar kun je zoveel leuks mee.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 13 juni 2011 @ 15:08:12 #87
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98113296
De vensterbanken zijn iets te hoog om te fungeren als windowseats (90cm van de grond)+er komen nog radiatoren onder de ramen. Toch hebben we er al gezeten in de avondzon met een boekje erbij :) De ramen gaan er bijna in, nu het grootste risico op breuk toch wat voorbij is.

We hebben trouwens ook onze CV ketel gekocht dit weekend. Dat is een Oertli 33kW vloercondensatieketel geworden (geen gasaansluiting in deze regio). Die zal zorgen voor ons warm sanitair water en de radiatoren. 33kW is wat veel, maar er moet later nog meer verwarmd worden dan het huis alleen.

Wat de woonkamer betreft, daar moet alleen maar een grote zetel, tvkast en boekenkast in. Voor de rest zo weinig mogelijk.Alles is ook 1 ruimte beneden, de woonkamer is het beentje van een L met 90m² oppervlak, dus ik denk sowieso dat het ruim genoeg zal zijn.

@hieronder: zo'n 190 000¤ in totaal (aankoop en renovatie so far). Voor de eerste fase (het woonhuis) trachten we onder de 250k te blijven. De 2de fase (de aanbouw) is voor binnen een aantal jaar en dat hoop ik rond de 100k te houden. Of dat lukt of niet, dat zal de toekomst wel uitwijzen. En dat moeten we inderdaad allemaal zelf bekostigen. We werken hard, dus dat scheelt

[ Bericht 5% gewijzigd door MMach op 13-06-2011 18:52:29 ]
pi_98117251
Hoeveel heb je al ongeveer (totaal) in dit project gestopt? Wel knap dat je op je vierentwintigste, dit al kunt bekostigen.
pi_98141658
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 16:43 schreef Raadsman het volgende:
Hoeveel heb je al ongeveer (totaal) in dit project gestopt? Wel knap dat je op je vierentwintigste, dit al kunt bekostigen.
Niet alleen dat, maar ook dat je het allemaal.. kan! Je kan blijkbaar goed klussen.
Ik had het bij mijn huisje niet goed gekunt zonder mijn vader. Dan had ik nog meer uitbesteed.
  maandag 20 juni 2011 @ 09:57:16 #90
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98402380
Dit weekend was het geen ideaal weekend om te werken, maar omdat de druk zo groot is om voort te gaan heb ik toch wel wat werk kunnen verzetten.
Nu ben ik dus nog even bezig aan de eetkamer en woonkamer (welke dus 1 ruimte zijn aan de voorgevel van het huis. Waar de platen op de wanden groen worden, daar komt de keuken later).
In elk geval: aan het rachelen geslagen:




Ik hou van halogeenspots omdat er in mijn ogen niets is dat zo'n mooie lichtkleur heeft. Er zijn veel mensen die dat liever niet hebben in de woonkamer, maar wij dus wel. We hebben een lichtplan laten opstellen en kregen daardoor een indicatie hoeveel licht we precies nodig hadden om de ruimte goed te verlichten. Uiteindelijk hebben we het lichtplan niet echt gevolgd en hebben we het zelf aan de hand van toekomstige plaatsen van meubels wat uitgedacht.



In totaal komt er zo'n 1000 Watt aan dimbare verlichting in die ruimte. Uiteraard zal dat misschien maar 10% van de tijd op full power gebruikt worden gezien we ook wat staanlampen gaan zetten enzo.

Daarna met m'n schoonvader al redelijk veel van het plafond dichtgekregen. Heel dankbaar werk, zeker met die platenlift (blijkt een zeer goede investering te zijn).






Nog niet helemaal dicht, maar daar is niet veel werk meer aan.

Verder, dat heb ik hier nog niet getoond:
De kast waar alle netwerktoebehoren komen (links) en de tellerkast (rechts):




Hier komen dus ook alle tv en utp kabels toe.
pi_98429477
wow wat een vooruitgang zo,
Ik mis een beetje de isolatie in het plafond. wij hadden eerst een schrootjes plafond tussen de balken, nu een gestuct gips met glaswol tussen de balken. Dit scheelt wel zo veel in geluid en warmte verlies naar boven
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator maandag 20 juni 2011 @ 21:13:18 #92
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_98431603
wat maakt dat het af, als het plafond dicht is.
en ook netjes dat je alles weg werkt voor het netwerk/electra.

zit nog best wat werk in maar volgens mij is er onderhand wel licht aan het einde van de tunnel ;)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
  maandag 20 juni 2011 @ 21:22:43 #93
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_98432166
Wat mij opvalt is dat je maar enkel laags gipsplaten op je plafond doet of komt er nog een laag overheen?

Op de badkamer hebben we maar een laag en daar blijf je de naden zien omdat de platen onderling van elkaar een heel klein beetje bewegen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  dinsdag 21 juni 2011 @ 09:48:49 #94
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98451256
@densmee: isolatie steken in deze plafonds hebben wij niet gedaan omdat het net de bedoeling is dat er redelijk vrije warmtetransfer is van beneden naar boven. (Niet vergeten dat ook boven en beneden gewoon rechtstreeks en open met elkaar in contact staan). Ik heb het huis bekeken als een isolatieschil rond de woonruimtes, dus is er zo weinig mogelijk obstructie tussen de woonruimtes onderling -de badkamer uitgezonderd, die is wel volledig afgesloten van de rest van het huis. Lawaai is voor ons geen issue, gezien het woonhuis voor ons alleen is. Eventuele kinderkamers komen ook niet boven, maar in de aanbouw die dwars op de achterkant van het huis zou moeten komen. Vandaar dus :)

@Geckoo: in vergelijking met het werk dat al is gebeurd is het nu gewoon een peulenschil. Nu is het puur afwerken, dat heb ik al zoveel gedaan en dat is wel plezant werken omdat je veel, snel ziet veranderen. Het is voor mij nooit een opgave geweest om te werken aan het huis (al hebben we ook onze dieptepunten gekend als nagenoeg alles gesloopt was en het overal binnenregende en nog alles moest gebeuren), dat is het in elk geval zeker niet meer in deze fase. En als iets plezant is, is het nog maar half zo zwaar. Het enige waardoor ik nu wat extra druk op de ketel heb, is het feit dat ik volgende week vrijdag aan mijn nieuwe job begin en ik me daar zeker een aantal maanden zal moeten inwerken (=minder tijd in m'n avonden en ik zou mijn vriendin wel graag nog genoeg zien). Hoe meer nu dus afgewerkt is, hoe minder ik in die periode moet afwerken. We willen ook zo snel mogelijk weg uit Gent omdat alles ons daar fel de keel begint uit te hangen...

@SV-tje: Dubbellaags was in mijn ogen onnodig. De onderstructuur is sterk (balken van 75x240, om de 40cm), het rachelwerk heeft ook een hart op hartafstand van 30cm, dus echt veel shiften kunnen de platen niet meer. Wel zorg ik er voor (wat je niet op foto's kan zien) dat er achter de naden van de platen onderling achterhout zit. Hetzij door een extra rachel, hetzij door stukken OSB. Aan de onderkant van het plafond komt weer glasvlies, wat het bijna onmogelijk maakt dat er naden ontstaan. Of dat werkelijk zo zal zijn, zien we binnen een aantal jaar vermoed ik ;).
  Moderator woensdag 22 juni 2011 @ 19:11:41 #95
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_98520096


Blijft een prachtig project dit ! Als je kijkt in het begin tot hoever jullie gesloopt hebben en wat er nu eigenhandig weer opgebouwd is ! ^O^ Ik kom het graag een keer in real life aanschouwen O-) (knoop ik er direct een lang weekend belgie aan vast :P)

Wat mij wel opvalt is dat alle balken en latten "groenerig" van kleur zijn, terwijl in Nederland de balken en latten "blank" zijn. Heeft dit eigenlijk een reden ?
pi_98520364
quote:
Wat mij wel opvalt is dat alle balken en latten "groenerig" van kleur zijn, terwijl in Nederland de balken en latten "blank" zijn. Heeft dit eigenlijk een reden ?
het lijkt mij dat het hout gewolmaniseerd is, in Nederland zijn wolmanzouten al een paar jaar verboden ik weet niet hoe dat geregeld is in Vlaanderen?
en ik neem aan dat boktor houtworm hier mee geweerd worden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator woensdag 22 juni 2011 @ 19:21:54 #97
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_98520701
Kijk zo leer je nog eens wat ! Wolmaniseren, ik had er nog nooit van gehoord !
Even google er bij gepakt en kom op het volgende artikel uit.

quote:
Gewolmaniseerd hout.

Koop geen gewolmaniseerd (geïmpregneerd) hout, het is zo giftig dat je het volgens de Europese richtlijnen niet met je handen mag aanraken. Gelukkig is het hout (CCA) nu in de ban gedaan en mag vanaf 30 juni 2004 niet meer verkocht worden aan particulieren of in de woningbouw worden gebruikt. Maar ja, de praktijk is anders het wordt nog steeds (clandestien) verkocht en heel Nederland staat nog vol met dit hout, zelfs speeltoestellen voor kinderen zijn er van gemaakt.

Het impregneren of verduurzamen van hout gebeurt met behulp van chemische middelen (bestrijdingsmiddelen). Wolmanzouten (een biocide) zijn veelgebruikte houtverduurzamingsmiddelen. De bekendste wolmanzouten zijn CC- en CCA-zouten. CC-zouten bevatten chroom en koper, CCA-zouten bevatten daarnaast ook nog arseen. Koper en arseen worden toegepast vanwege hun schimmel- en insectendodende werking, chroom is vooral belangrijk voor de fixatie.
In Nederland mag het dus sinds 2004 niet meer verkocht worden omdat het volgens de regels van EU giftig is. Waarom wordt dit in België nog wel verkocht ? :X

quote:
WOLMANISEREN



Wolmaniseren is in de eerste instantie het impregneren van hout met het verduurzamingmiddel CCA (koper-chroom-arseen) opgelost in water.

Variaties van die chemische middelen kwamen veelvuldig voor. Omdat die variaties wereldwijd algemeen wordt toegepast, is men ook bij het toepassen van die andere middelen gaan spreken van wolmaniseren.

Die andere middelen bevatten meestal één of meer metaalzouten. Veelal is dat koper en/of chroom. Zeker wanneer het hout in contact komt met water of grond zijn dat, in een decennia lange praktijk, onmisbare bestanddelen gebleken voor een effectieve bescherming en een redelijke milieuveilige toepassing.

Gewolmaniseerd hout heeft een groene kleur.
In de afvalfase is het beste dit hout af te voeren naar een officiële afvalverwerkingsbedrijf.
pi_98520853
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 19:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Kijk zo leer je nog eens wat ! Wolmaniseren, ik had er nog nooit van gehoord !
Even google er bij gepakt en kom op het volgende artikel uit.

[..]

In Nederland mag het dus sinds 2004 niet meer verkocht worden omdat het volgens de regels van EU giftig is. Waarom wordt dit in België nog wel verkocht ? :X
Arceen is gewoon puur vergif

En heel veel bestrijdingsmiddelen die in Nederland niet meer toegestaan zijn (voor professionals met Gewasbestrijdingslicentie) zijn in Belgie nog vrij te verkrijgen voor particulieren.
In de grens regio is dat dan ook een groot probleem.

er zijn zelfs gewoon webwinkels in belgie http://www.fbbi.be/N_frame.html?http://www.fbbi.be/N_art_133.html

[ Bericht 9% gewijzigd door densmee op 22-06-2011 19:32:57 ]
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_98522017
quote:
In Nederland mag het dus sinds 2004 niet meer verkocht worden omdat het volgens de regels van EU giftig is. Waarom wordt dit in België nog wel verkocht ? :X
...en mag vanaf 30 juni 2004 niet meer verkocht worden aan particulieren of in de woningbouw worden gebruikt....

Dus het is volgens het bericht nog gewoon te koop.

Dat is hetzelfde dat de oude oplosmiddelrijke verf voor buiten niet door vakschilders gebruikt mag worden, maar wel door de particulier.

Tis een beetje de omgekeerde wereld.
pi_98522806
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 19:46 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

...en mag vanaf 30 juni 2004 niet meer verkocht worden aan particulieren of in de woningbouw worden gebruikt....

Dus het is volgens het bericht nog gewoon te koop.

Dat is hetzelfde dat de oude oplosmiddelrijke verf voor buiten niet door vakschilders gebruikt mag worden, maar wel door de particulier.

Tis een beetje de omgekeerde wereld.
gewoon compleet afschaffen voor iedereen en zware boete's geven bij overtreding.
laat iedereen zijn wolmanzouten gratis inleveren, en over een jaar gaan controleren en dan elke overtreding een paar duizend euro boete
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_98523262
In Duitsland wordt dat ook gebruikt trouwens.
pi_98523322
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juni 2011 20:08 schreef Anne het volgende:
In Duitsland wordt dat ook gebruikt trouwens.
dat is aan t. wel te zien :')
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_98537527
Er zijn impregneer middelen die wel nog altijd zijn toegelaten
pi_98539532
Het zijn geen wolmanzouten. Ik had Mmach er al een tijd geleden over aangesproken omdat die groene kleur op de koperverbindingen uit wolmanzouten leken (die zeer giftig zijn), en hij vertelde toen dat het hout met een toegelaten middel geimpregneerd is waar een groene kleurstof aan is toegevoegd.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 22:42:50 #105
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98627542
Wat dvr zegt :) Ons hout komt van een groothouthandel, is ook hier streng gereglementeerd.

De afgelopen week heb ik 2 avonden lang kunnen doorwerken, met als resultaat:
40kg plamuur en wat schuurpapiertjes verder zit alles in de 2de laag. De muren zijn bijna goed en krijgen in het weekend hun 3de en laatste laag. Het plafond zal er wss 4 krijgen, gezien daar toch wel wat strijklicht op komt. Eigenlijk plamuur ik echt niet graag, maar het moet gebeuren. Een pintje en een lekker muziekje verzachten het werk gelukkig.








Waar het vreemdgeplaatste doorgeefluikachtig, ding voor dient wordt later wel duidelijk.
De plaats waar ik de spots al heb gehangen wordt dus de woonkamer, waar ze nog niet hangen, daar komt de eetkamer. Zeer tevreden over de lichtopbrengst :Y
  Milf vrijdag 24 juni 2011 @ 23:54:01 #106
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_98631510
Ik wil jouw klusmotivatie en skills hebben :D!

Je doet het echt goed!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_98638141
_O_ doorzetter!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 25 juni 2011 @ 09:39:01 #108
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_98638562
Leuk stippenpatroontje zo op de wanden :D

Je gaat hard zeg! Maar dat is niks nieuws ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 25 juni 2011 @ 11:01:54 #109
148689 Muis006
Unrustle thy jimmies, wench!
pi_98639796
Wow,Mmach!

Echt heel erg goed :Y het wordt een waar paleisje.
Op zaterdag 4 juni 2016 21:46 schreef KaBuf het volgende:
Ik word graag nog #viezerdik voor jou.
  zondag 26 juni 2011 @ 22:49:08 #110
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98697991
Veel kunnen doen dit weekend. De gehele woonkamer is geschuurd en afgeplamuurd en daarna met m'n schoonvader het plafond geglasvliesd.


Verder zijn de badkamertoebehoren toegekomen. Die heb ik al eens ongeveer op hun plaats gezet om en idee te krijgen over de layout.
Het wastafelmeubel is van gelakte noot


en het bad komt daar:


En nog een walk around filmpje. Ik heb geen zin meer om het te editten, dus het is een ongeknipte versie.
pi_98698091
Glasvliezen van het plafond, best slim!
Enorm mooi meubel zeg :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98698190
onvoorstelbaar, dit naast een fulltime baan.
en glasvliezen boven je hoofd moet haast wel een ramp zijn, of plakt dat spul heel snel?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 26 juni 2011 @ 22:58:24 #113
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98698482
@densmee: ik moet zeggen dat ik nu wel omval van de slaap.
Glasvliezen boven je hoofd is lastig, maar niet ondoenbaar. Het gaat wel een pak trager dan de muren bv. Op de zolder is ook elke cm² geglasvliesd. De plafonds, de opstaande kanten, alles. Gewoon om scheuren als gevolg van verschillende werking van materialen te zorgen en wat oppervlaktesterkte.
@Mi-etje: Voor als je het topic van de zolder van een aantal jaar geleden nog kent: alles is daar op dezelfde manier afgewerkt. Na 2 of 3 jaar is er nog niets aan te zien, dus ik denk dat dat wel goed blijft.

[ Bericht 22% gewijzigd door MMach op 26-06-2011 23:10:23 ]
pi_98698647
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 22:58 schreef MMach het volgende:
@densmee: ik moet zeggen dat ik nu wel omval van de slaap.
Glasvliezen boven je hoofd is lastig, maar niet ondoenbaar. Het gaat wel een pak trager dan de muren bv. Op de zolder is ook elke cm² geglasvliesd. De plafonds, de opstaande kanten, alles. Gewoon om scheuren als gevolg van verschillende werking van materialen te zorgen en wat oppervlaktesterkte.
Ben benieuwd of de hoeken allemaal mooi blijven.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98702176
IK blijf me tekens weer verbazen!!

Iedere klus ziet er gewoon weer super uit!!

Dik respect MMach!!!
  maandag 27 juni 2011 @ 11:12:38 #116
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_98712262
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 23:01 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ben benieuwd of de hoeken allemaal mooi blijven.
Met een fatsoenlijke (gewoon een 1cm brede) kitrand langs alle naden blijft dat harstikke goed! Ik zou er alleen geen bisonkit maar een echt goede schilderskit voor gebruiken...mijn ervaringen met de kit van Bison zijn...eehh..niet slecht, maar ook niet goed.

Mooi werk MMach! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat na een paar lagen verf! :)

Zijn dat trouwens 50 Watt halogeenspots? En zijn ze dimbaar?
pi_98716152
alles is dimbaar
pi_98724081
Leuk om de hand van de meester weer eens echt aan het werk te zien. Helemaal in zijn element.
pi_98725291
Jeminee, het is nog geen maand geleden dat niets deed denken aan afwerking in de woonkamer.... Hoe doe je dat toch???? :o
  Moderator maandag 27 juni 2011 @ 22:48:45 #120
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_98742317
Zijn die spots ook met de afstandsbediening dimbaar ? Of heb je daarvoor een dimmer opgenomen ergens in de wand ? Wat voor systeem heb je daar eigenlijk voor gebruikt, ben wel erg nieuwsgierig namelijk O-)

Maar jeetje, je kijkt een week eens niet in een topic en plots is men al bijna aan het afwerken ! Nog even en de meubels kunnen er bijna in ;)

Wordt heel erg mooi zo ! :Y *O*
pi_98746096
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 11:12 schreef richie29 het volgende:

[..]

Met een fatsoenlijke (gewoon een 1cm brede) kitrand langs alle naden blijft dat harstikke goed! Ik zou er alleen geen bisonkit maar een echt goede schilderskit voor gebruiken...mijn ervaringen met de kit van Bison zijn...eehh..niet slecht, maar ook niet goed.

Mooi werk MMach! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat na een paar lagen verf! :)

Zijn dat trouwens 50 Watt halogeenspots? En zijn ze dimbaar?
Bison is niet voor het zichtwerk is mijn les van de schilder ;)
Het plakt vooral goed :P
Hier houdt schilderskit niet dus we gaan naar de renovorm ervan zodra de oude kit eruit valt :+
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98752702
Gaat nou echt álles met een afstandbediening daar? Of zie ik het verkeerd? 8-)
  dinsdag 28 juni 2011 @ 09:19:52 #123
130803 Gripper
Get a grip
pi_98753929
Ik word steeds benieuwder naar het luikje!



:P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_98754160
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 09:19 schreef Gripper het volgende:
Ik word steeds benieuwder naar het luikje!

[ afbeelding ]

:P
check het laatste filmpje helemaal ;)
  dinsdag 28 juni 2011 @ 10:02:00 #125
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98755220
Alles gaat nu voorlopig met afstandsbediening, maar dat blijft zeker niet zo. Dat was meer om eens te testen en de kabels liggen op zo'n manier dat het later nog altijd mogelijk is. Stiekem vind ik het tof, maar m'n vriendin is niet zo voor die zaken. Het is de bedoeling dat alles dimbaar wordt en dat er gewone dimmers komen. Vermoedelijk zullen het echter remote dimmers worden omdat 500Watt per dimmer wat teveel tegen de limiet is voor een gewone dimmer. De zwaardere modellen zijn ook veel duurder. Dus ofwel draai ik er een paar 20Watters in op plaatsen waar er eigenlijk alleen licht is voor de show en gebruik ik gewone dimmers, ofwel hou ik alles op 50Watt.

Het luikje zal dienen om de muziekinstallatie beneden af te schermen. Zoals gezegd is mijn vriendin niet zo voor gadgets, maar vindt ze muziek ook wel belangrijk. De gulden middenweg is mijn muzieksetup, weggewerkt achter een flush luikje. Het zal in elk geval geen doorsnee bediening worden, you'll see.

Ik ben zelf ook aangenaam verrast dat het zo vlot gaat. In tegenstelling tot boven is alles beneden wel recht en veel sneller af te werken om die reden. Ik was hieraan begonnen omdat ik aan het wachten was op materiaal, dus heb ik eigenlijk mijn tijd nog nuttig kunnen besteden. Nu probeer ik in de avonden veel langer te werken, tot een uur of 11-12 om zoveel mogelijk te kunnen doen. Het plan is nu:
-nog alles behangen en in de primer zetten
-nog wat werken aan de kassementen rond de ramen
en dan stop ik daar voor de rest (verder schilderen zal niet gaan omdat er nog stof zal komen van andere werken, én het ruitje voor boven de deur nog steeds niet geleverd is, dat zal voor na het bouwverlof zijn. Ik kan de randen rond de voordeur dus ook niet afwerken.

Vervolgens beginnen aan de badkamer, met wat geluk is die klaar eind juli (waarschijnlijk op het tegelen rond het bad na, want daar hebben we nog geen gepaste tegels voor gevonden. Ik wil grote leistenen en moet die dus nog scoren) Ook de vloer, die waarschijnlijk van padoek (zelfde hout als de voordeur, maar dan geolied zodat het bruiner is) zal worden. Je kan dat niet direct kopen met tand en groef, dus dat moet ik nog even bekijken.


Overigens: deze week zaterdag trouwt mijn oudste zus, dus dan zal ik sowieso niet klussen ;)
  woensdag 29 juni 2011 @ 11:11:45 #126
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98810717
Morgen is het mijn laatste dag bij mijn huidige werkgever. Nu dat hoofdstuk dus eigenlijk afgesloten wordt, is het misschien leuk om eens te tonen wat mijn day-job eigenlijk was in de afgelopen 2 jaar.

Trouwe volgers weten dat ik ingenieur in de scheepvaart ben. Direct na het afstuderen ben ik begonnen bij een overheidsgecontroleerde rederij met een 45tal schepen en 570 werknemers, gaande van reddingsboten, politieboten, veerboten, snelle redeboten, etc. Van die 45 schepen zijn er een stuk of 7 grote schepen (binnen onze vloot dan). Een aantal daarvan waren 'mijn' schepen, wat wou zeggen dat ik de technische eindverantwoordelijkheid had over die schepen, hun technische bemanning en hun hulpequipment (bijvoorbeeld kleine bootjes aan boord van de grote).

Mijn schepen waren loodsboten, dat zijn schepen die rondvaren in de noordzee met loodsen aan boord. Loodsen zijn ervaren kapiteins die aan boord van schepen gaan die de Westerschelde willen bevaren. Vanop onze loodsboten worden die dus overgezet op de binnenkomende schepen.

loodsboot 6


Zoals je hier kan zien op een foto vanuit de heli:
bovenaan is er een binnenkomende bulkcarrier, onderaan een loodsboot en als je goed kijkt zie je een klein geel bootje waarmee de loods dan wordt overgezet. Die kleine gele bootjes zijn eigenlijk zeewaardige speedboats met jetaandrijving, geweldige dingen


Hier een paar van mijn schepen die binnenlagen tijdens slecht weer


De beloodsingsdienst is een continu dienst (stopt alleen als het te slecht weer is en het te gevaarlijk wordt om loodsen over te zetten bij te hoge golven. Op die momenten worden helikopters ingezet om dat werk te doen). Dat betekende voor mij ook 24/7 telefonisch beschikbaar zijn, ook buiten de normale werkuren. Ik geloof dat ik in 2 jaar tijd maar 1 keer een telefoontje heb gemist. Of je nu sliep, op reis was of een gyprocplafond aan het steken, je kon altijd gebeld worden als er bv een aanvaring was (gezien zij dichtbij andere schepen komen).
Een groot deel van het werk was dan ook maken dat deze schepen altijd technisch in orde waren, waarvoor ik jaarlijks een budget van 1 milj. ¤ had. Daarvan moest ik ook de droogdokken betalen (om de 2.5j gaat zo'n schip uit het water en krijgt dan grote onderhoudswerkzaamheden). Tijdens zo'n dokking worden misschien 50 werken tegelijk uitgevoerd en in tussentijd blijven de andere schepen ook in dienst. Dat waren periodes van grote stress,maar ook grote voldoening. Ik heb er zo'n 5 tal gehad in totaal, kleine en grote. Allen binnen budget en binnen tijd. In mijn periode is de hele beloodsingsdienst geen minuut onoperationeel geweest, wat wel goed was, gezien dat schepen zijn met een aanzienlijke leeftijd.


Verder had ik ook nog een schip voor zeewetenschappelijk onderzoek: De Zeeleeuw

Die is ook eens te zien geweest in een satireprogramma op de belgische tv :)

In de laatste jaren waren we vooral bezig met de nieuwbouwschepen die de oudere loodsboten gaan vervangen en ook de SImon Stevin, die de Zeeleeuw zal vervangen.
Een aantal van de nieuwe schepen is al toegekomen of zit in de laatste bouwfase. Zijn enorm gavanceerde schepen van het Swath type






Dat was dus bijzonder boeiend en uitdagend werk met fantastische collega's op de koop toe, maar ik voelde me beperkt in het uitbouwen van mijn carrière. Ik stond in de organigram van het bedrijf al op de 3de plaats en ben daar direct in die positie mogen starten aan mijn 23jaar. Omdat ik ingenieur ben, en geen kapitein zijn mogelijkse interne carrieremoves niet vanzelfsprekend. Had ik het joboffer van mijn nieuwe werkgever niet gehad, dan was ik zeker niet weggegaan. Mijn baas is daar trouwens nog altijd het hart van in, ze hebben ook nog geen vervanger. Vorige week stond ik bij hem in het bureau en hij was aan het bladeren door de tientallen sollicitaties die ze gehad hebben om mijn vacature te vullen. Hij zei: "we hebben zoveel sollicitanten, maar er zit geen 2de MMach tussen", ongetwijfeld een van de mooiste professionele complementen die ik heb gehad. Ze hebben me ook gezegd dat ik altijd mag terugkeren en ze me dan met open armen zullen ontvangen. Hoewel ik dat niet van plan ben, dat is immers niet echt een mooi signaal naar de nieuwe werkgever. Ingenieurs in mijn specialisatie zijn enorm dungezaaid. In heel België zitten we maar ongeveer rond de 15 ingenieurs van die strekking (ik kan het weten want ik geef er af en toe les en zit in de adviesraad van die opleiding). Die kleine vijver wordt ook bevist door de grote wereldspelers als Jan De Nul en DEME die veel willen doen om die ingenieurs van de schoolbanken te plukken.
Maar zoals gezegd: op naar de volgende uitdaging :)
pi_98811303
Veel succes met je nieuwe baan!
pi_98811492
Enorm mooie foto's, lijkt me echt een mooie job om te mogen doen!
Het is ook wel echt een prestatie op jouw leeftijd :Y

Zoals Exlurker al zegt, heel veel succes in je nieuwe baan!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 29 juni 2011 @ 11:41:29 #129
130803 Gripper
Get a grip
pi_98811819
Zulk tof werk, de scheepvaart / offshore. En hard werken ook. Ik kom uit een familie van binnenvaartschippers, dus die hebben het ook altijd over grote projecten in het droogdok, en al jong bouwde ik samen met mn opa de grote hijsbokken van Smit Tak na van lego of mecano :)

Succes met je nieuwe job, zorg je wel dat je af en toe nog een plens zout water binnenkrijgt om je kieuwen niet te laten uitdrogen ? ;)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_98812039
Van de ene wereld naar een totaal andere. Het kan sommige mensen ook niet radicaal genoeg gaan :)

Heel veel succes!
  Milf woensdag 29 juni 2011 @ 13:01:45 #131
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_98814855
Ik heb bewondering voor je MMach.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_98840682
Hmm, respect.
Kijk je uit dat je niet overwerkt wordt? .. Ben zelf met hetzelfde bijltje aan het choppen en weet dat het veel van je lichaam vergt, lichamelijk en geestelijk. Verbouwen, veranderen van baan..
pi_98841443
Succes met de career move, MMach ! :W :*
  woensdag 29 juni 2011 @ 22:40:29 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_98843733
Benoit, proficiat! Ben super blij voor je. Eigenlijk hoort hier taart bij. :P
Resistance is futile.
  woensdag 29 juni 2011 @ 23:07:14 #135
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_98845386
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juni 2011 13:01 schreef nikky het volgende:
Ik heb bewondering voor je MMach.
Wat zij zegt. :Y
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_98847317
Mmach, ze kunnen me wel een dweil vinden als het om jou gaat maar man, jij doe echt werkelijk álles met volle passie. Of het nou om je werk of je huis gaat, er gaat werkelijk altijd maar enkel positiefs van uit. Mmachtige fotos overigens ;) .
Nou, dan vinden ze me maar dweilerig maar echt, alles wat jij doet gaat met rust, passie en perfectie en daar heb ik dus ook vol respect voor.
En dat alles met die twee dunne pootjes van je, hoe doe je dat toch allemaal.
Ik blijf er bij, je bent imo de klussert van de eeuw, echt wel , je bent een rijk mens met die gouden handjes en die heldere bol :Y
Zo, en ben nu even ontdweilt :6 :+
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:54:55 #137
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98890086
Hehe lotte :)

In elk geval: intussen is alles geglasvliesd en zit alles in de primer.
Deze keer heb ik de verf gespoten.

Goed resultaat, minder overtuigd van het toestel (wagner wallperfect w985E) zelf waar wel een paar engineeringflaws inzitten. Na 40 liter verf gaf het apparaat al de geest. Geen zin om te wachten op garantie, dus heb ik het opengevezen.




De verfpomp die er in zit is zo'n peristaltische pomp

Vrij goed in deze toepassing, maar beperkte levensduur. Temeer omdat het wieletje met de rolletjes op een plastic asje en naafje zit. Iets te zware verf en de as en naaf draaien kapot in elkaar. Met wat epoxy heb ik het kunnen repareren. Toch iets wat je niet verwacht van een gloednieuw prijzig toestel...
Wat wel waar is: het resultaat is zeer goed (met een roller toch nog net iets mooier) en zeer snel in gebruik.





Het plafond is lekker strak, getuige daarvan de rechte lijn strijklicht




Het lijkt wat spotjes overkill, maar in het echt valt dat beter mee. Zeker als de meubels er zullen staan moet dat logisch worden.


Voorlopig stop ik hier dus even en gaan we volgend weekend(niet dit weekend) verder met de badkamer

[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 01-07-2011 00:00:24 ]
pi_98890700
Ik had hier een aardig "klusje", maar jij kan er ook nog steeds wat van hoor! Damn ! Wat ga je strakies eig. voor werk doen, dat heb ik ff gemist als ik zo 123 pagina's terug keek :) Zie in je profiel iets met houtskelet staan klopt dat? das wel heel wat anders he!

Benoit d'n groeten van Texel daaro :W
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  vrijdag 1 juli 2011 @ 01:30:56 #139
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_98893209
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 11:11 schreef MMach het volgende:
Morgen is het mijn laatste dag bij mijn huidige werkgever. Nu dat hoofdstuk dus eigenlijk afgesloten wordt, is het misschien leuk om eens te tonen wat mijn day-job eigenlijk was in de afgelopen 2 jaar.
Goh, heb altijd gedacht dat je bij de Nul groep werkte :) .
De eerste 2 foto's zijn overigens wel echt magnifiek. Prachtig!
Ik blijf de scheepvaart wel ontzettend fascinerend vinden. Al helemaal icm. de GWW.
pi_98893791
het wordt echt een kasteeltje :D
pi_98895384
Mooie muren en plafond geworden man! :)
pi_98895691
Echt strak inderdaad :o
Maar is de Wagner nu kapot en blijvende?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98896504
De woonkamer ziet er zo ineens al bijna-af uit ^O^.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  Milf vrijdag 1 juli 2011 @ 11:32:01 #144
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_98901589
Ziet er goed uit!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 1 juli 2011 @ 11:50:11 #145
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_98902360
Het wordt hartstikke mooi! :)

En misschien heb ik het gemist in het verhaal over je ex-werk (tof om te lezen!) maar wat ga je nu in je nieuwe baan doen? :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator vrijdag 1 juli 2011 @ 13:33:06 #146
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_98905924
vloer er in en dan kunnen de meubels erin!
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_98912270
* Lottekoekkie wil Benoit subiet adopteren :Y *

Die kerel gun je toch een Fanta ;)
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:51:09 #148
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_98912788
Indrukwekkende post met alle schepen MMach! Mooi om te zien.

Veel succes met je nieuwe baan.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:12:03 #149
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98920600
@Mi-etje: Wat had je gedacht :P Die is weer werkende (voor hoelang weet ik niet, we'll see).

De nieuwe job: projectleider afwerking voor een grote houtskeletbouwfirma. Eigenlijk het coordineren en opvolgen van alle nieuwbouwhuizen die zij opleveren (zo'n 150 per jaar). In vlaanderen hangt het van regio (financieel welstellend of niet) af welke stijl huizen, in Noord-Frankrijk zijn het meestal whoppers van DS4-kaliber. Verder zijn ze gespecialiseerd in LEW en passiefhuizen.
Omdat het over heel België en de bovenste helft van Frankrijk gaat, komt er jaarlijks wel 70 000km op de teller van de auto (niet onze eigen mazda O+) bij...
Hier is mijn bureau nu trouwens :)


[ Bericht 3% gewijzigd door MMach op 01-07-2011 19:22:33 ]
pi_98922291
MMach, zo'n carriere als die van jou is er eentje waar goed bekeken documentaires/films van worden gemaakt :Y. Je schepenjob, en nu projectleider bij een bouwbedrijf, en dat op 23-jarige leeftijd, dat is op zijn zachtst gezegd ongebruikelijk.
Fok is vereerd dat je hier nog je 'hobby'-projecten blijft posten :).
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  vrijdag 1 juli 2011 @ 20:59:05 #151
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_98925413
Wat een kast van een huis zeg. :o
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_98929829
Zeg, Mmach, wanneer is de housewarming?
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_98932204
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 19:48 schreef WheeleE het volgende:
MMach, zo'n carriere als die van jou is er eentje waar goed bekeken documentaires/films van worden gemaakt :Y. Je schepenjob, en nu projectleider bij een bouwbedrijf, en dat op 23-jarige leeftijd, dat is op zijn zachtst gezegd ongebruikelijk.
Fok is vereerd dat je hier nog je 'hobby'-projecten blijft posten :).
Drie jaar geleden was hij idd nog 23 :P
  zaterdag 2 juli 2011 @ 08:26:17 #154
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_98940924
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 23:17 schreef Archont het volgende:

[..]

Drie jaar geleden was hij idd nog 23 :P
2 jaar geleden zeker :P Allez, denk ik dan, ik vergeet soms hoe oud ik ben soms. Maar ik ben er redelijk zeker van dat ik pas in december 26 wordt.

@Lottekoekie: ik ben aan het kijken om dat het laatste weekend van augustus te doen, vermoedelijk de zaterdag (zodat er de zondag kan ontnuchterd worden). K&W fokkers die het zien zitten om zover te komen zijn uitgenodigd (ter referentie: ongeveer 20km van Brugge). Als het slecht weer is=afgelast, want dat gaat echt niet dan. De officiele fok-uitnodigingspost moet nog komen :)

De reactie van tomaat52 staat trouwens in schril contrast met de eerste post van het eerste topic :)

En nu op naar de trouw van m'n oudste zus. Geen topicupdates dus voor een tijdje
pi_99013756
Wat een project zeg, ben erg benieuwd naar de badkamer komend weekend.
pi_99045178
Ik was echt niet serieus aan het hengelen naar een uitnodiging hoor Mmach :@
(al ken ik de weg naar Brugge op mijn duimpje, dat dat weer wel :+ , heerlijke stad!)
En daarbij zijn we eind augustus 25 jaar getrouwd dus is er hier een feestje, dus drink ik gewoon dan een lekkere pint op jouw gezondheid en jouw huis :Y Al lust ik dan geen bier maar ik zet me er wel overheen _O-
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  vrijdag 8 juli 2011 @ 19:22:47 #157
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99214591
Ik wil jullie toch een fotootje tonen van de bruid, m'n zus (van afgelopen weekend) :) Hoewel ik dacht dat het me niet zo erg zou raken, was het bij tijden toch ontroerend. Ook weesjes worden groot:


Verder zit m'n eerste werkweek erop. Om feeling te krijgen van de processen in het bedrijf heb ik 2 werkven meegevolgd. Indrukwekkend wat 5 mensen klaarspelen in zo korte tijd (en hoe hard ze werken: om 4u30 opstaan, 19-20u pas thuis. Een deel ervan is ook gewoon ter plaatse raken, de werven waren in frankrijk). Muren en dakspanten worden off site in het atelier gemaakt, naar daar getransporteerd en daar in elkaar gestoken.
Hier een 'klein' huisje, zo'n 120m² dat nog voor het bouwverlof ineen moest worden gezet. In dat stuk van Wallonië zijn de mensen niet zo vermogend, dit huis wordt bijvoorbeeld opgeleverd zonder afwerking, dat is voor de eigenaar.
Na dag 1:




Na dag 2:







Na dag 3, de meiboom zit er al op:


Indrukwekkend toch? Confronterend is wel dat zij in 3 dagen evenveel werk hebben verzet als ik in 6 maanden ofzo. Maar toch, mispak u niet: tussen aanleggen van funderingen tot een volledig afgewerkt huis zit toch een 9 tal maanden.
Dan een iets grotere woning: 160m², waar de architect gekozen heeft voor een merkwaardige hokjesachtige layout.

Vandaag:






En dit is m'n firmawagen, die dus enkele uren per dag fungeert als kantoor:




Heel tevreden mee: goed uitgerust, ook voor privegebruik, brandstof voor de firma en een goede navigatie/soundsysteem.

En dat is dat het laatste wat ik voor een tijdje zal zeggen over het nieuwe werk, het blijft het huis-topic natuurlijk.

Achter het luikje zit dus: de controller voor het geluid beneden, een 12inch toucscreen en knopjes voor aan/uit en reset van de pc. (nog niet afgewerkt uiteraard)


pi_99215119
Oh sjiek je gaat ook alles nog eens enorm moderniseren ^O^
En je zus O+ wat enorm goed en mooi!

Rap dat bouwen,wel echt jouw ding denk ik :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99215514
De foto met de plafondverlichting geeft zo wel een mooi beeld van het verlichtingsplan. Ziet er mooi en warm uit, ongetwijfeld met de meubels nog veel meer.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zondag 10 juli 2011 @ 21:39:56 #160
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99295858
Onze buren zijn ook aan hun dak begonnen.


En ik in de badkamer. Het plafond en een deel van de muren is dicht. Boven het bad zitten 3 waterdichte spots, de rest zijn spatwaterbestendige. Allen dimbaar







pi_99295994
Wat een licht in de badkamer O+

Zo de buren zijn goed bezig :Y inspiratie gehad ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 15 juli 2011 @ 11:52:43 #162
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99495991
Net voor het bouwverlof (ook voor mij dus :P, vanaf morgen een maand verlof. Er zullen dan wel niet echt updates zijn omdat ik nog geen internet heb daar en ik dus geen fotootjes kan uploaden. Er zal echter wel gewerkt worden. Todo: badkamer redelijk ver afwerken en de keuken gyproccen) zitten de ruiten er bijna in. Het is middag op de foto, dus de zon zit nog op de achterkant van het huis. Het is na 14u dat de zon in de ramen vooraan begint te schijnen. En toch is er nu al voldoende licht.

Let er ook op hoe mooi het kozijn al is vergrijsd.


(het plafond zit nog in de voorlaatste laag, daar moet nog matte verf over)



En het filmpje van het touchscreen beneden in actie. Let wel: de interface is nog niet af -het komt uit mijn oude busje en daar had dat ook GPS functionaliteit- maar het werkt allemaal wel al.

@hieronder: wel degelijk, in 3 voud zelfs. Eentje boven, eentje beneden en eentje voor de tuin (waar naar verloop van tijd ook een beamer komt voor filmpjes in de tuin op luie zomeravonden). Voor de tv zal het een ander set zijn. Meer dan goed genoeg voor hetgeen wij ervan willen. Waarom zo'n sets ipv grote boxen en versterkers etc. ? Omdat ze voor hun omvang subliem geluid geven. De boxen zijn redelijk subtiel te plaatsen of in te werken en geven veel beter geluid dan bv de plafondboxen die bestaan. Als je dat een slecht setje vind, dan heb je het gewoon nog niet gehoord. Simple as that.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 15-07-2011 14:58:33 ]
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:37:11 #163
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_99497374
Heb je nu in je huis een logitech 5.1 setje weggewerkt? :o
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_99502845
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 11:52 schreef MMach het volgende:

En het filmpje van het touchscreen beneden in actie. Let wel: de interface is nog niet af -het komt uit mijn oude busje en daar had dat ook GPS functionaliteit- maar het werkt allemaal wel al.


De andere albums van Bonobo zijn ook zeer de moeite waard :D
pi_99533741
Haha, 0 km/u :)

Ziet er allemaal echt prachtig uit Mmach! Ik ben benieuwd hoe ver je bent na je 'vakantie'.
  zondag 17 juli 2011 @ 20:55:39 #166
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_99590477
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 11:52 schreef MMach het volgende:
Net voor het bouwverlof (ook voor mij dus :P, vanaf morgen een maand verlof.
-knip-
Hmm. Verlof van het bouwen, of verlof om te bouwen?

Hoe dan ook, ik verheug me op de updates. :Y
... ♥ ik mis je ♥
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:48:16 #167
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99769181
Zondag een grotere update, meanwhile een tipje van de sluier.
Rond het bad komt ongekalibreerde leisteen (die tegels zetten is niet metteen het moeilijkste dat ik ooit gedaan heb, maar in aantal vloeken/m² kan het echt wel tellen. Omdat ze onderling soms millimeters verschillen van dikte is het zo goed als onmogelijk om ze mooi te laten aansluiten. Maar goed, ik doe m'n best.) Ik wou eerst 80x80cm leistenen laten zagen, maar ze zijn nu al loodzwaar, dus ben ik blij dat ik uiteindelijk gekozen heb voor een rechthoekiger formaat.


Op de vloer: eerste keuze massieve merbau. Na padoek en kambala, ook een van m'n favoriete houtsoorten.


Intussen is bijna alles klaar (leidingen aansluiten, valse wanden, elektra, achterhout, gyproc plamuren, de helft van het tegelen en alles is geglasvliesd. Ik ben er pas maandag aan begonnen dus ik heb best al veel werk kunnen verzetten) en het zou normaal gezien zondag af moeten zijn.
De situatie begin deze week:

,
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:50:45 #168
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99769303
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 11:52 schreef MMach het volgende:
Net voor het bouwverlof (ook voor mij dus :P, vanaf morgen een maand verlof. Er zullen dan wel niet echt updates zijn omdat ik nog geen internet heb daar en ik dus geen fotootjes kan uploaden. Er zal echter wel gewerkt worden. Todo: badkamer redelijk ver afwerken en de keuken gyproccen) zitten de ruiten er bijna in. Het is middag op de foto, dus de zon zit nog op de achterkant van het huis. Het is na 14u dat de zon in de ramen vooraan begint te schijnen. En toch is er nu al voldoende licht.
[ afbeelding ]
Let er ook op hoe mooi het kozijn al is vergrijsd.

[ afbeelding ]
(het plafond zit nog in de voorlaatste laag, daar moet nog matte verf over)

[ afbeelding ]

En het filmpje van het touchscreen beneden in actie. Let wel: de interface is nog niet af -het komt uit mijn oude busje en daar had dat ook GPS functionaliteit- maar het werkt allemaal wel al.

@hieronder: wel degelijk, in 3 voud zelfs. Eentje boven, eentje beneden en eentje voor de tuin (waar naar verloop van tijd ook een beamer komt voor filmpjes in de tuin op luie zomeravonden). Voor de tv zal het een ander set zijn. Meer dan goed genoeg voor hetgeen wij ervan willen. Waarom zo'n sets ipv grote boxen en versterkers etc. ? Omdat ze voor hun omvang subliem geluid geven. De boxen zijn redelijk subtiel te plaatsen of in te werken en geven veel beter geluid dan bv de plafondboxen die bestaan. Als je dat een slecht setje vind, dan heb je het gewoon nog niet gehoord. Simple as that.
Snelheid: 0 Km/H :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:51:03 #169
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_99769322
quote:
8s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:37 schreef Skull-splitter het volgende:
Heb je nu in je huis een logitech 5.1 setje weggewerkt? :o
Dat heeft hij ja. :D
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  Moderator donderdag 21 juli 2011 @ 23:16:42 #170
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_99774285
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 21:48 schreef MMach het volgende:
Zondag een grotere update, meanwhile een tipje van de sluier.
Rond het bad komt ongekalibreerde leisteen (die tegels zetten is niet metteen het moeilijkste dat ik ooit gedaan heb, maar in aantal vloeken/m² kan het echt wel tellen. Omdat ze onderling soms millimeters verschillen van dikte is het zo goed als onmogelijk om ze mooi te laten aansluiten. Maar goed, ik doe m'n best.) Ik wou eerst 80x80cm leistenen laten zagen, maar ze zijn nu al loodzwaar, dus ben ik blij dat ik uiteindelijk gekozen heb voor een rechthoekiger formaat.
[ afbeelding ]

Op de vloer: eerste keuze massieve merbau. Na padoek en kambala, ook een van m'n favoriete houtsoorten.
[ afbeelding ]

Intussen is bijna alles klaar (leidingen aansluiten, valse wanden, elektra, achterhout, gyproc plamuren, de helft van het tegelen en alles is geglasvliesd. Ik ben er pas maandag aan begonnen dus ik heb best al veel werk kunnen verzetten) en het zou normaal gezien zondag af moeten zijn.
De situatie begin deze week:

[ afbeelding ],
Poeh !, dan nog ga je erg hard vind ik; als je in een week een badkamer kunt opbouwen :D
Wat ik mij afvraag is meranti wel geschikt voor in een badkamer ? Is dat wel voldoende bestendig tegen vocht ?

Verder viel mij in het lichtplan in de woonkamer op dat je soms spotjes naast elkaar plaatst ? Heb je daar speciale armaturen voor of zet je gewoon twee losse spotjes naast elkaar ? Heb je daar verder nog een reden voor gehad ?

Verder niks dan lof benoit ! _O_
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:20:14 #171
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99774490
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 23:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Poeh !, dan nog ga je erg hard vind ik; als je in een week een badkamer kunt opbouwen :D
Wat ik mij afvraag is meranti wel geschikt voor in een badkamer ? Is dat wel voldoende bestendig tegen vocht ?

Verder viel mij in het lichtplan in de woonkamer op dat je soms spotjes naast elkaar plaatst ? Heb je daar speciale armaturen voor of zet je gewoon twee losse spotjes naast elkaar ? Heb je daar verder nog een reden voor gehad ?

Verder niks dan lof benoit ! _O_
Deze versie van merbau (geen meranti) is duurzaamheidsklasse 1 dus dat moet voldoenede zijn voor 100+ jaar zonder zorgen. Ik maak me daar dus geen zorgen over.

Die spotjes naast elkaar zijn gewoon 2 enkele spotjes naast elkaar. Geen speciale armatuur. In ons lichtplan hadden ze 2 spots naast elkaar voorzien, iets wat ons wel beviel, we hebben het dus zo uitgevoerd :)
  Moderator donderdag 21 juli 2011 @ 23:47:05 #172
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_99775888
Al gaat hout natuurlijk zo ie zo langer mee als je het niet altijd door en door nat gehouden wordt, maar jou kennende zal daar best rekening mee gehouden zijn !

Van die spotjes vroeg ik mij gewoon af; omdat je hier in Nederland eigenlijk nooit twee losse spots naast elkaar geplaatst ziet worden, dan wordt er sneller voor (halogeen) inbouwarmaturen gekozen :)

Heb je nu binnen in de woning alleen maar inbouwspots als verlichting ? Of zijn er ook nog andere mogelijkheden ? Hoe heb je dat met de centraaldozen (in belgie heet dat vast anders) van de elektra e.d. opgelost die zie ik namelijk ook nergens in het plafond terugkomen ?
  zaterdag 23 juli 2011 @ 19:10:43 #173
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99847651
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 23:47 schreef Vonkenboer het volgende:
Al gaat hout natuurlijk zo ie zo langer mee als je het niet altijd door en door nat gehouden wordt, maar jou kennende zal daar best rekening mee gehouden zijn !

Van die spotjes vroeg ik mij gewoon af; omdat je hier in Nederland eigenlijk nooit twee losse spots naast elkaar geplaatst ziet worden, dan wordt er sneller voor (halogeen) inbouwarmaturen gekozen :)

Heb je nu binnen in de woning alleen maar inbouwspots als verlichting ? Of zijn er ook nog andere mogelijkheden ? Hoe heb je dat met de centraaldozen (in belgie heet dat vast anders) van de elektra e.d. opgelost die zie ik namelijk ook nergens in het plafond terugkomen ?
@Vonkenboer:

De vloer is ook nog eens volledig vernist dus geen probleem te verwachten daar.
Vooral halogeenspots en af en toe wat wandverlichting/staanlampen. In plaats van centraaldozen te gebruiken heb ik van bijna elke lamp en schakelaar de draad tot in de tellerkast (onder de trap) getrokken. Iets meer kabel en iets moeilijker om uiteindelijk aan te sluiten, maar achteraf blijft alles dan goed bereikbaar en is het eenvoudiger om later de schakelingen aan te passen.

Zondag kan ik niet updaten, dus de badkamer so far:
Alles bijna afgewerkt, to do: de vloer, de wc nog ophangen, tegels voegen, badombouw, plintjes en nog de verfrand tussen plafond en muur bijwerken and that's it. (en een lampje boven de spiegel nog vervangenp
Voor:




Tijdens:









Bijna na:










En een filmpje:

De kleur van de muur krijg ik niet zo heel goed op foto, maar het geeft een beeld.Het is niet zo paars als op de foto, eerder chocoladebruin

[ Bericht 3% gewijzigd door MMach op 23-07-2011 19:58:28 ]
  zaterdag 23 juli 2011 @ 19:17:34 #174
277627 Seven.
We are Borg.
pi_99847954
Super SUPER gaaf!
Resistance is futile.
  zaterdag 23 juli 2011 @ 19:18:48 #175
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_99848021
klein vraagje over de radiator? heb je die met een stijgbuis aangesloten? anders heb je kans dat het onderste deel niet mee werkt in het circuit. Als de afvoer wel aan de onderzijde zit het wel goed zonder stijgbuis

ziet er verder goed uit. Mooie materialen, leuke opstelling, leuke kleuren, uitstekende lichtval.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator zaterdag 23 juli 2011 @ 19:19:04 #176
155227 crew  Guppy
dus
pi_99848038
Je bouwt mijn droombadkamer!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_99848398
Dear...lord...als uit een wooncatalogus! :o
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  zaterdag 23 juli 2011 @ 19:30:23 #178
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99848520
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 19:18 schreef lipje het volgende:
klein vraagje over de radiator? heb je die met een stijgbuis aangesloten? anders heb je kans dat het onderste deel niet mee werkt in het circuit. Als de afvoer wel aan de onderzijde zit het wel goed zonder stijgbuis

ziet er verder goed uit. Mooie materialen, leuke opstelling, leuke kleuren, uitstekende lichtval.
Geen stijgbuis, maar zoals je zegt een afvoer aan de onderzijde :)

@Allen: dank :) Vriendinlief is niet weg van de kleur, ik zie ze wel graag (zowel de vriendin als de kleur :P)

En terzijde: alles is afgewerkt met vochtige ruimte in het achterhoofd, alles vochtbestendig dus, verf enzo inclus.

@Wonderer: ik wou enkel een douche (een bad is in mijn ogen pure waterverkwisting), maar we zijn met 2 en zij wou een bad. En waarschijnlijk zal ik een bad ook wel leren appreciëren (ik heb nog nooit in mijn leven een bad gehad of er in gezeten en sinds aug 2009 had ik pas een douche -die ik nog zelf moest plaatsen ook :P -, daarvoor was het met een teiltje te doen) en lijkt het mij ook wel gaaf. De gulden middenweg is dus ook een douchemogelijkheid in bad (er moet dus ook nog een glazen douchewand komen). Eerst hebben we zitten kijken naar baden die gebouwd zijn om specifiek te douchen en te baden -de merknaam ontglipt me even- maar uiteindelijk is dat gewoon meestal lelijk

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 23-07-2011 19:39:10 ]
  zaterdag 23 juli 2011 @ 19:32:50 #179
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_99848631
Dat katje O+

Geen aparte douche, trouwens?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_99849700
Mmach, klasse!

Ik heb ook even een vraagje over je radiator, zie ik nou een thermostaatknop? Das toch niet handig, boven je verwarming (iets met warmte die opstijgt), dan slaat de thermostaat toch heel snel af?
Ware liefde is niet elkaars hand maar elkaars hart vasthouden.
Love is for real, today!
"De laatste keer dat we zo slecht verdedigden, waren we vijf jaar ons land kwijt. ©Michiel Veenstra
pi_99849963
Oh WOW! Wat ziet het er strak uit!
*en een poesje O+ *
pi_99852741
Jullie gaan goed - beter - best.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:03:45 #183
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99968399
Voor die thermostaatknop zijn er weinig andere opties hoor, anders zit je met zo'n rare bocht bovenaan. De knop zit boven het stuk dat niet echt warmte genereert, dus dat moet meevallen.
In the mean time:
Nog wat aansluiten achter het bad (achter het bad is een volledige ruimte waar je kan rechtstaan, goed voor inspecties enzo.


Om later nog aan de sifon ed te kunnen is er in de badombouw een plank gezet waar ik de tand en groef heb van weggefreesd: onzichtbaar, maar het is er wel:












Plankje achter het bad van dichtbij


We hebben gemerkt dat de badkamer veel mooier is bij kunstlicht, dus vandaar de foto's met afgedekte koepel.
De vloer is volledig verlijmd en solid as a rock.
De tegels zijn gevoegd met grijs voegsel omdat geen enkele speciefabrikant durft garanderen dat anders gekleurd voegsel de kleur blijft behouden, ook na 10j+. Ideaal zou zwart voegsel geweest zijn.
Tenslotte: het bad is volledig rondom geisoleerd, zodat het water wat langer warm blijft.
Enige dat nog moet gebeuren is de douchestang ophangen en een douchescherm plaatsen (vermoedelijk een draaibaar glazen uit 1 stuk), en nog de cementsluier van de tegels halen
pi_99968681
Hoewel ik de voorkant v bad liever in dezelfde tegel had gezien als de achterwand (oei, ik en een klein puntje "kritiek" naar MMach toe, bél de krant :P ) is het weer echt op z'n MMach's gedaan, gewoon stijlvol, geheel eigen en perfect afgewerkt.
Wat heerlijk dat je geen grammetje vet hebt Benoit, anders had je nooit in dat gat gepast.
Geweldig gedaan weer, het respect groeit hier met elke post van jouw kant.

edit: wat staat er nou eigenlijk op je rechter bovenarm getatoeëerd, of is dat privé?
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:22:08 #185
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99968811
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 18:15 schreef Lottekoekkie het volgende:
Hoewel ik de voorkant v bad liever in dezelfde tegel had gezien als de achterwand (oei, ik en een klein puntje "kritiek" naar MMach toe, bél de krant :P ) is het weer echt op z'n MMach's gedaan, gewoon stijlvol, geheel eigen en perfect afgewerkt.
Wat heerlijk dat je geen grammetje vet hebt Benoit, anders had je nooit in dat gat gepast.
Geweldig gedaan weer, het respect groeit hier met elke post van jouw kant.

edit: wat staat er nou eigenlijk op je rechter bovenarm getatoeëerd, of is dat privé?
Wij wouden echt absoluut dat het hout doorliep over het bad, in het echt vinden we dat supermooi.
En op mijn bovenarm staat 'remember.' heb ik laten zetten bij de 7de 'verjaardag' van de dood van m'n vader en de 14de van m'n moeder, als verwijzing naar m'n afkomst, voor mezelf.

Kosten van de badkamer, in totaal, zonder m'n werkuren, voor 10m²: +-3500¤
pi_99969335
Dat hout zo vind ik ook echt een meerwaarde. Prachtig hoor! O+
pi_99969370
Ik vind de kleur op de muren in je badkamer héél tof op de plaatjes en in het filmpje, ook al zou het dus 'chocoladebruin' moeten zijn. Het oogt een beetje taupe. Verder mooie afwerking van je badkamer ook, ik zie je al helemaal voor me in programma's als 'homes under the hammer' en 'bouwval gezocht' (ken daar niet de Engelse titel van).
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 26 juli 2011 @ 19:01:10 #188
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_99970085
Heel erg mooi! Lekker van genieten straks als de douchekop hangt :Y
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 26 juli 2011 @ 21:13:42 #189
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_99976393
Je bent een fijne bron van inspiratie. In onze toekomstige badkamer willen we ook met hout gaan werken, dus dit is een mooi voorbeeld Handig, al die tips bij voorbaat over de juiste afwerking en behandeling. :Y

Ik weet niet of een zwarte voeg bij die tegels mooier zou zijn geweest. Ik heb altijd geleerd dat juist een contrasterende kleur het effect van de tegels verbetert.

Hoe het ook zij: knap staaltje werk weer! Heb je er nog steeds plezier in? Of begin je bouw-moe te worden?
... ♥ ik mis je ♥
pi_99980761
Ohwwwwwwwwwwwwww :o Supermooi zeg! In de eerdere foto's zag ik het nog niet helemaal samenkomen, maar dit resultaat is echt prachtig.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:40:43 #191
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_99981396
_O_ Mooi hoor!!

Ziet er ontzettend luxe uit
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_99988219
Hoe heet de poes?
pi_99989982
prachtig!
pi_99993534
_O_
Klussen deel 1 en 2
  woensdag 27 juli 2011 @ 11:31:55 #195
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_99996663
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:50 schreef dvr het volgende:
Hoe heet de poes?
De kat is een geredde bastaardsiamees en heet Pilchard :)

Ik vertrek weer naar ons huisje om te gaan werken, dus weer even geen updates. Nu begin ik aan de keuken, ik kijk er zelfs naar uit.
Intussen nog een filmpje dan:

En voor iemand die vroeg of ik nog niet moedeloos werd van het klussen: absoluut niet! De laatste maanden gaat alles zo snel vooruit dat we keer op keer verliefd worden op de kamers die af raken. Eerst was het boven, dan beneden, dan de badkamer, love it. Dat geeft motivatie genoeg om door te gaan.
pi_99996792
Waarom heb je die douche zo laag zitten?
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
pi_99997587
die moet nog opgehangen worden, dus die komt wel op een normale hoogte te hangen
pi_99997884
Leuk zo een filmpje! Hoe heet de kleur van muren in de badkamer (de niet betegelde muren dus)?
Klussen deel 1 en 2
pi_99998893
Mooi Man,

Maar klus je altijd half naakt :)

Verder als ik dan toch zo kritisch mag zijn, wel erg zonde dat je geen aparte douche hebt gemaakt, douchen in bad vind ik persoonlijk niet zo relaxed..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_100007750
Sjieke boel hoor! Lekker ruim ook zo te zien.

De keus voor het "vreemde" verband op de zijwand bij het bad heb je zeker bewust gemaakt gok ik? :)
  FOK!fotograaf woensdag 27 juli 2011 @ 16:19:03 #201
17893 Forno
pi_100008976
Mis ook een aparte inloopdouche, dat is toch wel het minste wat je in zo'n chique badkamer verwacht. :)

Verder top, heel goed bezig!
  vrijdag 29 juli 2011 @ 19:46:12 #202
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100098820
Het verband van de tegels hebben we inderdaad zo gekozen. Recht boven elkaar vind ik niets, 'halfsteens' zou ook niet goed werken bij deze tegels, en dit is het verband met het minste verlies.

Wat betreft de douche, dat is een eigen keuze. Wij hebben alletwee geen connectie met een douche, ttz: douchen=snel wassen, zeker niet om te relaxen. Het is voor ons dus geen meerwaarde om een aparte douche te hebben. Ikzelf heb een absolute hekel aan tegels en een inloopdouche is niet alleen een overdaad aan tegels (cementbekledingen daar gelaten), het is ook een modegril. Vroeger sprak niemand over dat soort douches, nu wil iedereen er eentje, ook al is dat niet meer dan een halve gaskamer met een glazen wand. Ik zie dat nu zelf ook op m'n werk. Hoe klein het huis ook is, mensen willen absoluut 2 badkamers en een inloopdouche. let wel: geen slecht woord over mensen die het wel willen, maar voor ons is het geen meerwaarde. Verder geloof ik ook niet in de duurzaamheid van easydrains ed. De badkamer in ons huis voelt luxe omdat hij ruim genoeg is. Proppen we daar nog een douchecel of inloopdouche in, dan wordt het een compacte badkamer ipv een ruime.
In elk geval: progress:
We hebben per toeval ons ideale bed gekocht: (ik zou nu graag het gezicht van sommige mannelijke Fokkers willen zien die nu denken: Oh God :P,en dat terwijl ik het bed het eerste had gezien). Let niet op het dekbed, dat is nog niet het juiste.




De plintjes (bestaande uit verzaagde 18mm waterbestendige MDF in de glanslak, hoogte 12cm ) heb ik dan ook geplaatst.De slaapkamer is dus ook af. Meer en meer wordt het voor ons een (t)huis. Heerlijk gevoel :) De plinten lopen over de behangen deur, misschien wordt dat nu wat duidelijker. Ikzelf zou nog steeds kiezen voor een behangen deur, voor het cocon-gevoel.

Voor de nerds onder ons (waartoe ik mezelf reken :P), dit is het 1st person zicht vanuit bed:


Diezelfde winkel had ook onze ideale tafel, dus hebben we die ook meegenomen. Het is een achtpersoonstafel, die nu nog in de 'verkeerde' ruimte staat.

Inderdaad mét bankjes ipv stoelen, onze persoonlijke voorkeur

Nu ben ik dus bezig met de keuken en zover zit ik op dit moment.




Zondag is alles dicht, dan plamuren, glasvliezen, schilderen, you know the drill.

Waar we nog niet over uit zijn is de kleurkeuze voor de woonkamer, eetkamer en keuken. Het is een grote L-vormige ruimte, de vloer wordt waarschijnlijk ook merbau. Voor de fokkers die zich willen uitleven: feel free to post some proposals! Wij denken aan iets van een bordeaux.

Aan diegene die het vroeg: ik klus inderdaad altijd halfnaakt (vriestemperaturen daar gelaten). Meestal loop ik gewoon rond in m'n onderbroek (maar met veiligheidsschoenen), maar dat is puur uit praktische overwegingen. Als ik werk raak ik heel snel oververhit, en zo is het vol te houden. De buren zijn het in elk geval al gewoon ;)
pi_100099059
Sodeju Machh, want ben jij een superman met verbouwen.......als je ooit gaat scheiden lalalala:):)
Ze zijn verpicht jou een klus/verbouw progamma aantebieden op tv...:)
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_100106009
mooie vorderingen ook dat ruimtes nu echt af beginnen te raken moet wel een goed gevoel geven
overigens op de foto van het dakraam lijkt of het "boeiboord" heel erg golft.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 30 juli 2011 @ 12:50:28 #205
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_100121898
Da's denk ik afgesneden gipsplaat, zodra je dat op de hoeken weer netjes maakt met plamuur, glasvezel of hoekprofielen komt dat allemaal wel weer goed. Zeker als ik zie hoe MMach klust, komt dat helemaal goed :)

Mooi bed en tafel! Waar hebben jullie die gekocht?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_100123298
Kijk nou : jullie gaan settlen : meubilair en zo shoppen en kopen.
Jullie bed vind ik echt een frans-belse keus.

Je blijft goed bezig en ik ben benieuwd wat je van de keuken gaat maken.

Over kleuren: tja...
Ooit had je een olifantengrijs oid ergens op een muur, die ik erg mooi vond.
Dat was in een trappenhuis, dacht ik.
pi_100167667
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 13:40 schreef AnneX het volgende:
Kijk nou : jullie gaan settlen : meubilair en zo shoppen en kopen.
Jullie bed vind ik echt een frans-belse keus.
Nou je het zegt ja! Wat een mooi bed! Heeft zo'n model nog een naam ofzo?
pi_100168174
Dat bed :9~ staat echt prachtig bij het behang ^O^
Erg mooi, net als de tafel!

Bordeaux maakt dat niet veel kleiner of wil je er maar enkele wanden mee doen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100168461
Ik ben een vrouw (daar verslijt men mij voor) en slik ook bij het zien van dat bed.
En ik vond het verband in de tegels op de badkamer ook nogal storend, had wilder moeten zijn maar desalniettemin: Al hang jij een heks op een bezem voor je ramen, bij mij kun jij niet stuk. (en dat bed vergeef ik je, je bent nu eenmaal Benoit met een eigen wil en smaak ;) :P :* )
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  maandag 1 augustus 2011 @ 02:00:42 #210
351455 DnBlom
Yeahinho dus
pi_100181870
Benoit, je moet echt dringend je gras eens maaien :D.
  maandag 1 augustus 2011 @ 02:09:06 #211
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_100181984
Prachtig bed! O+
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 1 augustus 2011 @ 07:19:41 #212
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_100183409
Geweldig bed! :Y
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 1 augustus 2011 @ 09:13:42 #213
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_100184417
Die badkamer! :o _O_ O+ Zo mooi! :Y O+
***
  woensdag 3 augustus 2011 @ 18:47:26 #214
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100281357
@allen: ty!
@DnBlom: we hebben helaas andere prioriteiten dan het gras maaien. Edoch, we hebben wel al onze gigantische puinhopen aangepakt! Terwijl ik aan het plamuren was heeft mijn vriendin met een andere vriendin de puinhoop in de container gekieperd. Volgende week begin ik namelijk aan de septische put die aan de achtergevel moet komen.
Daar staat de container te lonken:



Voor: (op foto bedriegelijk klein, in het echt 15m³)


'Na': (nog wel wat werk, al is daar toch geen lang gras om af te rijden :P )


Intussen is de keukenruimte afgeplamuurd, daarna glasvlies en schilderen, enfin, jullie kennen het intussen wel. Dat ene stuk waar geen gyproc is, daar komt de kastenwand. Daar nog een vals muurtje plaatsen is teveel plaatsverlies voor de kast, dus dat doe ik niet. Wat de layout betreft: die kennen we al en er past in elk geval geen standaardkeuken in. Een op maat gemaakte keuken zal veel te duur zijn, dus maak ik er zelf eentje op maat. Eer ik daar aan begin moet er wel nog wat water naar de zee stromen. We kunnen al koken in de loods achteraan de tuin, dus gehaast zijn we daar niet voor. Nog even geduld daarvoor dus. Grootte van de keukenplaats: 5x6m










Er zijn ook nog een heleboel plintjes te prepareren bv:


@densmee:dat je je daar zorgen over maakt :) Ik maak de koepelopstand langs de binnenkant van groene MDF die ik onderaan flush laat uitkomen met het rachelwerk waar de gyprocplaten aan komen te hangen. Daarna de gyprocplaten er tegen, ruw op maat, alles mooi vastschroeven, de opening wat vergroten met een wipzaagje (vandaar de ruwe randen) en vervolgens met de bovenfrees ondersteboven het overtollige gyproc wegfrezen. Een stoffige bedoening, maar veel en veel sneller dan de platen eerst op maat zagen. Zo'n koepelopstand is immers niet kaarsrecht maar flext een beetje (gezien de lengte). Zo sluit je de gyproc toch mooi aan. Uiteindelijk is er nog een haarfijn niveauverschil te zien omdat MDF en gyproc erg verschillende materialen zijn en een heel klein beetje verschil vertonen in uitzettingsgedrag. Zelfs als je dat flexibel plamuurt en er daarna nog eens glasvlies over lijmt beweegt die naad onderling nog (geen scheuren welliswaar). Een klein offer om een sterk plafond te bekomen.

En vóór iemand het vraagt: het boxje dat je ingewerkt ziet in de 'balk' die de overgang vormt tussen keuken en eetkamer kan niet lager geplaatst worden dan dat. In de balk zitten er immers versterkingen om het geheel sterk te maken, die ik niet ga doorzagen om een nisje te gaan maken voor een speaker. Je zal zien: door onze kleurkeuze zal dat niet meer opvallen.

@Ooi86: dat bed zal je niet gauw elders anders vinden en ik kan er dus geen merknaam op plakken, al zou ik het willen.

Nog een filmpje derbij:
pi_100281728
Echt zorgen hoef ik mij niet te maken, en dat weet ik al jaren hoe je eerste topics gingen over het ouderlijke huis.
maar ik moet het weer zeggen je schiet echt goed op, ondanks dat je zeer secuur werkt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 17:36:11 #216
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100395607
Intussen zijn we weer een stapje verder. Alles geplamuurd, glasvlies en in de grondverf:

En dan in de kleur. Let wel: dit is nog maar de eerste laag en de foto is genomen toen de verf nog nat was, dat komt wel goed. De randjes bovenaan zijn ook nog maar met de vrije hand geschilderd, de deuren zitten nog niet in de verf, etc.









De kleur is moeilijk op foto te krijgen zoals ie is. Het is donker chocoladebruin, maar wel wat lichter dan op de foto.

Deze foto toont het zo goed mogelijk. Hoewel ik ergens vreesde dat het de ruimte zou verkleinen is dat absoluut niet het geval. We zijn er zelfs aan het denken om de woonkamer en eetkamer ook in die kleur te steken.
pi_100396205
Ik vind dat effect van die verschillende bruin / wit vlakken met dat licht van boven erbij echt gaaf!

Toch denk ik dat als je de woonkamer ook verchocolaat, dat het ineens best massief wordt. Maarja, ik heb er zo niet echt kijk op :P

Pilchard die naam trouwens :D Benoit the Builder
pi_100396715
Ik dacht eerst dat het grijs was, maar het lijkt mij een mooie kleur. Ik vind het contrast met de witte woonkamer juist wel fris ogen, maar foto's zijn altijd moeilijk? Is het hetzelfde als in de badkamer? En ik zeg het volgens mij voor de 100x, maar wat ga je hard man! _O_
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 18:43:18 #219
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100397314
Het is zeker geen grijs, maar het ziet er dus bijna zwart uit op foto's. Ik zal er ooit nog wel een kleurechte foto van maken. Het is veel donkerder dan in de badkamer, en ook echt bruin. De kleur heet 'chalet charme' van Levis.

We wilden eerst een donkerbruine keukenplaats (keuken wordt knalwit) en een beige-geelachtige kleur in de woonkamer. Maar van de laatste kleur waren we niet overtuigd en ik moet toegeven dat dat wit en bruin eigenlijk wel goed meevalt, maar het is zo wit allemaal, een beetje té.
De ruimtes zijn groot genoeg om met gewaagde kleuren weg te komen, er is sowieso veel licht en die grote witte plafonds houden alles optisch ruim. Dus wie weet?

@Maison, dat is van die vissen hé, Pilchards. Ik eet dat best wel graag, vandaar :P De andere kat heet dus Gaston, al is het nog niet zeker dat die het gaat halen (een verstoten kitten dat heel erg ziek was), maar we proberen het zo goed mogelijk te verzorgen.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 18:52:50 #220
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_100397617
De combinatie van licht/donker hebben wij ook toegepast, tot nu is mijn ervaring dat één wand in een (bijv chocoladebruine) kleur het mooist is. En dan bij voorkeur een smalle wand. Dit werkt echt heel ruimtelijk. Te veel donkere muren gaat al snel ten koste van het licht. Maar bij jou is dit misschien minder relevant, omdat jij de verlichting doorgaans goed voor mekaar hebt. :Y

Gaaf hoor, je vorderingen! ^O^
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 19:16:42 #221
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_100398254
_O_
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_100399294
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 18:43 schreef MMach het volgende:
Het is zeker geen grijs, maar het ziet er dus bijna zwart uit op foto's. Ik zal er ooit nog wel een kleurechte foto van maken. Het is veel donkerder dan in de badkamer, en ook echt bruin. De kleur heet 'chalet charme' van Levis.

We wilden eerst een donkerbruine keukenplaats (keuken wordt knalwit) en een beige-geelachtige kleur in de woonkamer. Maar van de laatste kleur waren we niet overtuigd en ik moet toegeven dat dat wit en bruin eigenlijk wel goed meevalt, maar het is zo wit allemaal, een beetje té.
De ruimtes zijn groot genoeg om met gewaagde kleuren weg te komen, er is sowieso veel licht en die grote witte plafonds houden alles optisch ruim. Dus wie weet?

@Maison, dat is van die vissen hé, Pilchards. Ik eet dat best wel graag, vandaar :P De andere kat heet dus Gaston, al is het nog niet zeker dat die het gaat halen (een verstoten kitten dat heel erg ziek was), maar we proberen het zo goed mogelijk te verzorgen.
Dat hele witte went :Y geloof me ;)
En het wordt vanzelf minder wit ook..

Vind het erg mooi gelukt!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:32:05 #223
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100685356
Big (zij het misschien wat onzichtbare) progress sinds de vorige update:
-alles is beneden geverfd, nog niet alle randjes zijn afgewerkt, kassementen rond de ruiten zijn afgewerkt, dus nu zie je de finale kleuren.










-De elektrische installatie is volledig afgewerkt
-De sanitaire installatie is ook volledig. Ik heb heel wat tijd verloren met het opstarten van de cv installatie (er moest immers nog een tank worden geplaatst, rookgasafvoer, etc). Maar alles is goed verlopen en we hebben warm water, een serieuze mijlpaal dus. De cvketel zelf is zoals eerder gezegd een grote (33kW) combiketel die gigantisch krachtig is. Er moet later immers nog meer worden verwarmd dan het woonhuis alleen. Het is geen gasketel maar een stookolieketel (van het zwitserse merk Oertli) omdat we geen gasaansluiting hebben in the middle of nowhere.



(leidingenwerk is nog te fatsoeneren)



-De septische put is gestoken. Het is een put van 3500liter+, voor 8 personen (je weet immers nooit wat we later nog allemaal gaan doen). Het is een all-water put, dus zowel grijs als zwart water. Een van de weinige dingen die we hebben uitbesteed. Het aansluiten doe ik wel zelf.









(vaarwel gazon hierna trouwens)

-Onze halverlichting hebben we eindelijk ook gevonden:



De todo-lijst wordt intussen klein:
-vloer beneden (nog 3 weken geduld, want die moet letterlijk nog gemaakt worden :P)
-plintjes
-achtergevel bekleden
-detailwerk (zoals kitnaadjes)
-onze schrijnwerker heeft het kleine raampje boven de voordeur maar in de komende weken klaar. Het stukje rond de voordeur kan ik dus nog niet afwerken)
-INTERNET! (na een maand off the grid begin ik ontwenningsverschijnselen te vertonen)
-de keuken bouwen.

Een beetje te vroeg om te zeggen dat het goed verlopen is, maar het ziet er tot op vandaag nog goed uit :)
Dat is het zowat voor deze keer. We hebben er nog steeds geen internet en eigenlijk wonen we er al een maand, dus kan ik enkel maar internetten als ik eens bij m'n schoonouders ben. Dat zou volgende week moeten gefixt zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 13-08-2011 19:41:29 ]
pi_100687628
netjes Benoit, moet die septic tank ook leeg gemaakt worden en moet de vrachtwagen dan helemaal de tuin in rijden?
en heb je de kraan ook de tuin direct laten spitten?
transport kost vaak net zoveel als 5 a 6 werkuren
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_100689264
Wonen jullie er inmiddels ook?
Het valt me trouwens enorm mee dat de woonkamer niet kleiner lijkt door de kleur ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 13 augustus 2011 @ 21:22:58 #226
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_100689569
Mooi geworden zo, de woonkamer! Kleuren passen erg mooi bij elkaar :)

Septic tank en oliestook komen me bekend voor, al hebben wij een grotere oliestook (Viessmann) en een kleinere septictank :D

Hier in DLD worden de tanks eenmaal per jaar gratis geleegd, als je hem vaker moet laten legen moet je wel betalen. Er komt dan inderdaad een vrachtwagen met een grote tank en een dikke slang die de boel leegpompt.

Wij hebben een tank die zelf zuivert en het water wordt schoon genoeg zodat wij het in een put achter de tank mogen lozen. Is dat bij jullie ook het geval, of moet alles afgepompt worden?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 22:59:16 #227
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_100693615
waarom ook grijs water op die tank? dat kan je toch zo in een slootje laten lopen?? of opvangen voor sproeien en autowassen etc?
pi_100694186
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 22:59 schreef gateway het volgende:
waarom ook grijs water op die tank? dat kan je toch zo in een slootje laten lopen?? of opvangen voor sproeien en autowassen etc?
Grijs water is niet zo schoon hoor. Dat is gewoon alles wat door de gootsteen en het doucheputje loopt. Daar zou ik mijn auto niet mee gaan wassen en door alle zeep ed ook niet zo goed voor het milieu als je het in een sloot laat lopen.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:28:22 #229
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_100735159
Door jouw topic wil ik later mss zelf wat gaan verbouwen in mijn toekomstige huis. Om daarna geweldig gedisillusioneerd te worden in mijn kunnen :P

Geweldig om de transformatie te zien.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:50:00 #230
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100757654
@Asspirine: dank :P Als het een troost mag zijn: zo moeilijk is het allemaal niet, dus de kans is bestaande dat je er niet gedesilussioneerd door zal worden :)
Ik ben tussendoor al bezig met het plannen van fase 2: de helft van de bijgebouwen opnieuw zetten (ook alles op grondniveau, zou 2 kinderslaapkamers, een gastenslaapkamer en een badkamer moeten bevatten, in totaal 90m2) Zal nog enkele maanden duren eer de plannen af zijn en de bouwvergunning ok. Dat geeft niet, want daar heb ik voorlopig nog niet echt budget voor. De verbouwing van het woonhuis is wel nog mooi binnen budget, nooit gedacht dat ik zo ver zou raken met zo weinig geld.

@Anderen: De septische tank is all-water omdat ik het niet echt kunnen vind om grijs water zo in de gracht te laten lopen -al is dat in deze afgelegen gebieden wel toegestaan. Grijs water is echt niet proper, denk maar aan alle zeepresten die er in zitten. Die zeepresten lossen de slijmlaag van kikkers op bv. Een all-water septische tank is groter dan een gewone septische en 'zuivert' het water ook beter. Dat is nl de functie van die put. Het is niet zo dat die jaarlijks vol raakt en dan moet leeggepompt worden. Zo'n tank bestaat uit 2 delen. Ene deel komt vuil water binnen, de echt grove delen bezinken, de rest begint te rotten en af te breken. Daardoor ontstaat properder water aan de bovenzijde van het reservoir. Dat loopt over een afscheiding tussen de 2 reservoirs en komt in het 2de gedeelte. Dat loopt dan over in de gracht. Jaarlijks (in ons geval zal dat maar 2-3 jaarlijks zijn) komt de pompwagen het bezinksel wegpompen.
Dit is besproken met onze gemeente en daar zijn zij tevreden mee. In de komende 10 jaar zou er in onze omgeving een gescheiden rioleringsstelsel komen te liggen, vandaar dat ze de eis van een eigen waterzuiveringsinstallatie hebben laten vallen.
pi_100770971
looking good
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:51:05 #232
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_100773198
a, ik zat verkeerd, dacht bij grijs water aan hemelwater :P

Zo'n systeem als wat jij hebt heeft mijn oom ook, 1x in de 10 jaar laat ie die tank leegpompen. Het water wat jij op de sloot loost, gaat bij hem naar een pompput, die het in een rietveldje pomp, alwaar het gezuiverd wordt, en het bijna drinkbaar de grond in gaat via een infiltratiebuis.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 19:47:53 #233
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100908007
Ik spreek u toe vanuit ons huisje!
De internetinstallateur was in z'n nopjes over de zee van ruimte in de kast.

Die installatie is dus ook compleet. Alle ruimtes hebben 1 (of meerdere) TV aansluiting, bedraad netwerk, wireless internet tot in de tuin en sommige plaatsen hebben bluetooth om bijvoorbeeld het nummer dat afspeelt te veranderen vanop de gsm. Een beetje nerdy, maar best goed werkend allemaal.
Verder zitten de plintjes voor boven en de hal in hun voorlaatste laklaag. Alles vanaf de hal is dus klaar van zodra die zijn geplaatst.




De vloer in de hal ligt er ook. Een volverlijmd massief merbauparket dat over de hele benedenverdieping komt, zo weg zijn we van die vloer. Heerlijk onder de blote voetjes :)



Voor wie een voorlopige -ruwe- breakdown van de kosten wil:
Een nieuwbouwhuis van deze grootte laten zetten: +- 250 000¤ (van fundering tot afwerking,zonder schilderwerken en detailafwerking, met laminaatvloeren en vergelijkbare isolatie)*
Een bouwgrond van deze grootte: 120 000¤ (en dat is laag geschat)
Totaalprijs: 370 000¤

Ons kostenplaatje:
aankoop grond+bebouwing: 140 000¤
Renovatiebudget (all in, van graafwerken, fundering, sanitaire installaties tot en met de volledige afwerking (F2a en beter)**) zal komen op 80 000¤
1400 MMach-werkuren en een flink aantal vrienden-werkuren
Totaalprijs: 220 000¤

*Al zal niemand in een huis van 150m² slechts 1 slaapkamer voorzien
**afwerkingsniveau Fa2 = de standaard afwerkingsgraad in de nieuwbouw. Dat komt ongeveer neer op vanop 2 m afstand naar een afgewerkte gyprocwand te kijken bij daglicht (geen scheerlicht, geen tegenlicht) en geen fouten te zien. En ongeveer <=1mm afwijking te hebben als je een lange rei tegen de muur zou houden. Daar zit ik zeker aan, al zijn er bij strijklicht zeker fouten te zien.

Aangezien de verkoopwaarde nu maar rond de 250 000¤ zou liggen (gezien het gebrek aan meer slaapkamers/badkamers) hebben we nog niet extreem veel winst gemaakt door alles zelf te doen, maar het is als de bijgebouwen erbij worden getrokken dat het huis sterk in waarde zal stijgen. Het is dan nl een huis van 240m² met 4 slaapkamers en 2 badkamers. Een verbouwing die ons nog eens 70 k¤ zal kosten, en enkel maar nodig is als we kinderen zouden hebben. Gezien mijn vriendin nog voor 3 jaar zal studeren is daar dus nog zeker geen sprake van voor een tijdje. Ik ga nog niet te vroeg victorie kraaien, maar we zijn toch goed bezig op dat vlak :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 18-08-2011 19:56:59 ]
pi_100909152
Het gaan tenslotte niet alleen om de winst aangezien jullie er zelf moeten wonen en ik denk dat er vast ook wel iemand anders verliefd op kan worden als het in de toekomst ooit verkocht gaat worden.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 20:18:17 #235
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100909344
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 20:14 schreef Miendientje het volgende:
Het gaan tenslotte niet alleen om de winst aangezien jullie er zelf moeten wonen en ik denk dat er vast ook wel iemand anders verliefd op kan worden als het in de toekomst ooit verkocht gaat worden.
Inderdaad, voor de winst doen we het niet, het was gewoon onhaalbaar op een andere manier. En elke dag dat we hier rondlopen voelen we ons bevoorrecht, ook al heeft het dus heel wat moeite gekost :)
pi_100910212
Je hebt ook nog wel wat voorgeschiedenis gehad MMach dus het wordt tijd dat jij eens mag gaan genieten zonder ellende .
Dat je maar heel lang heel erg gelukkig mag zijn in dat mooie huis, je hebt het na alles wel verdient :Y :*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  Milf donderdag 18 augustus 2011 @ 21:23:55 #237
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_100912526
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 20:18 schreef MMach het volgende:

[..]

Inderdaad, voor de winst doen we het niet, het was gewoon onhaalbaar op een andere manier. En elke dag dat we hier rondlopen voelen we ons bevoorrecht, ook al heeft het dus heel wat moeite gekost :)
Het resultaat mag er zeker zijn!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:03:05 #238
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_100937574
Net het hele topic doorgelezen en kan niet anders zeggen dan dat het er geweldig uitziet.
Super dat je zoveel zelf kunt.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:22:09 #239
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100983787
De hal bij nachte, met witte hoogglans hoge plinten.






En we hebben vandaag ons fornuis besteld. Ik zeg niet welk, maar trefwoorden zijn bordeaux en messing... Foto's volgen
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:27:17 #240
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_100983932


???

Wordt het een AGA? Dat kan eigenlijk niet want zou dan wel een flink deel van je begroting opslurpen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_100987183
Hele mooie vloer!

Ik hou mijn hart een beetje vast voor het fornuis... kan me niets moois voorstellen met bordeaux en messing.... maar je hebt hier al vaker dingen geplaatst die in geschreven woord niet mooi klinken, maar als ik de foto's van het eindresultaat zie, is het prachtig. Dus ik ben benieuwd!

[ Bericht 3% gewijzigd door aloe_vera op 21-08-2011 10:58:33 ]
pi_100989070
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 22:22 schreef MMach het volgende:
De hal bij nachte, met witte hoogglans hoge plinten.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En we hebben vandaag ons fornuis besteld. Ik zeg niet welk, maar trefwoorden zijn bordeaux en messing... Foto's volgen
Ziet er allemaal prachtig uit! ^O^

Wordt het fornuis misschien een Boretti? Dat is enige merk waarvan ik weet dat het aan de beschrijvingen kan voldoen, maar verder ben ik gewoon een fornuizenleek...

Op deze foto lijkt het trouwens alsof het parket erg dicht tegen de wanden ligt. Gaat dat geen problemen geven met uitzetting van het hout?
  zondag 21 augustus 2011 @ 10:15:41 #243
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_100994680
@hierboven: geen zorgen maken, de afstand tot de wanden is zeker 1 tot 1,5cm.

Voor het fornuis waren we aan het twijfelen tussen een falcon classic 90 of deze fratelli:

En het is deze geworden. Voor de rest van de keuken wordt het dus nog even sparen :P
We gaan dus niet voor de strakke hedendaagse keuken, maar eentje naar onze eigen smaak. We zijn gisteren een hele dag naar keukens gaan kijken en bijna alle moderne greeploze keuekns spraken ons in het geheel niet aan. Wat het dan wordt, dat zien we wel on the fly. De ndere inbouwtoestellen zullen wel modern zijn, maar veelal weggestopt

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 21-08-2011 10:28:01 ]
pi_100997999
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 10:15 schreef MMach het volgende:
@hierboven: geen zorgen maken, de afstand tot de wanden is zeker 1 tot 1,5cm.

Voor het fornuis waren we aan het twijfelen tussen een falcon classic 90 of deze fratelli:
[ afbeelding ]
En het is deze geworden. Voor de rest van de keuken wordt het dus nog even sparen :P
We gaan dus niet voor de strakke hedendaagse keuken, maar eentje naar onze eigen smaak. We zijn gisteren een hele dag naar keukens gaan kijken en bijna alle moderne greeploze keuekns spraken ons in het geheel niet aan. Wat het dan wordt, dat zien we wel on the fly. De ndere inbouwtoestellen zullen wel modern zijn, maar veelal weggestopt
Vind die houten keukens (handgemaakt) die je nu veel ziet wel erg gaaf.
Het hele strakke vonden wij ook niks.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:44:51 #245
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101219988
Lang wachten op een update, ik weet het, maar dat is omdat ik niet verder kan doen wegens bouwmaterialen in bestelling.
  Milf vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:08:44 #246
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_101220780
We wachten geduldig met je mee MMach ;)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:58:59 #247
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_101226066
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 15:44 schreef MMach het volgende:
Lang wachten op een update, ik weet het, maar dat is omdat ik niet verder kan doen wegens bouwmaterialen in bestelling.
Heb je niet nog een ander klusje :P
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:40:20 #248
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101249890
Niet echt. De buitengevelbekleding moet er nog aan, maar het is al dagen, maanden achtereen aan het regenen.Zomer 2011, hmm...

De vloer moet er nog in, maar die is nog altijd niet klaar.
Het raampje boven de deur moet er in, maar is nog altijd niet klaar

En mijn keukentoestellen (fornuis, vaatwasser, frigo, inbouwespresso en inbouwmagnetron) zijn er nog niet allemaal, dus heb ik nog niet de juiste binnenmaten voor mijn kasten, en zolang ik dat niet heb wil ik niet beginnen aan het bouwen van de keuken.

Dus helaas is dit een weekend waarin ik niets kan doen. Een beetje frustrerend, maar misschien ook eens een welkome rustdag.
pi_101250573
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 12:40 schreef MMach het volgende:
Niet echt. De buitengevelbekleding moet er nog aan, maar het is al dagen, maanden achtereen aan het regenen.Zomer 2011, hmm...

De vloer moet er nog in, maar die is nog altijd niet klaar.
Het raampje boven de deur moet er in, maar is nog altijd niet klaar

En mijn keukentoestellen (fornuis, vaatwasser, frigo, inbouwespresso en inbouwmagnetron) zijn er nog niet allemaal, dus heb ik nog niet de juiste binnenmaten voor mijn kasten, en zolang ik dat niet heb wil ik niet beginnen aan het bouwen van de keuken.

Dus helaas is dit een weekend waarin ik niets kan doen. Een beetje frustrerend, maar misschien ook eens een welkome rustdag.
af en toe eens rust pakken, en met de vriendin op stap gaan is een goed plan
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_101256052
Wauw ^O^
En geniet inderdaad maar eens van een "rustig" weekend met je meisje.
Al heb ik zo'n vermoeden dat zelfs nu geen weekend rustig is bij jou, je bent vast nog van alles aan het uitspoken in huis O-)
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_101270171
Ik hoop dat je wat tekeningen en veel foto's maakt van het gehele bouwproces van de keuken. Dan kunnen wij FOK!kers die plannen mooi van je jatten. :P
  zondag 28 augustus 2011 @ 17:20:41 #252
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_101294502
Ik had nooit moeten kijken of je nog eens wat aan het bouwen bent hier op Fok.. -O-

Mên wat ben je weer goed bezig! Echt respect! _O_
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_101306115
Ik lurk al tijden met dit topic mee, maar ik wil nu toch even zeggen, respect hoe je het allemaal doet. Het ziet er echt strak uit _O_
You can trust me, trust nobody...
  donderdag 1 september 2011 @ 18:59:49 #254
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101456334
Kijk em shinen! (voor de rest nog geen progress...)








@ densmee:
Geen aardgas op deze locatie. Het is geconverteerd naar flessengas (geen propaantank), zoals dat 'op den buiten' wel gebruikelijk is. In mijn kasten voorzie ik gewoon plaats voor zo'n fles, zal je niets van zien. As a matter of fact: in het ouderlijke huis is dat ook zo, soms gaat zo'n fles een jaar mee, meestal een maand of 6. De keerzijde van afgelegen wonen.

[ Bericht 17% gewijzigd door MMach op 01-09-2011 19:15:35 ]
pi_101456533
Heel mooi fornuis.
Hebben jullie aardgas liggen?
of een propaan tank
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_101459284
:9.

Ik vind het alleen niet zo mooi staan bij de bruine muur :@.
pi_101459387
MMach, je weet al lang hoe ik over jou denk O+ maar dat fornuis :X
op zich mooi maar dat messing, dat méssing :'( vind ik heul niet bij jou passen :N ).
Maar in het grote geheel zat het vast wél passen maar mag ik één en tot nu toe het énige ding even in heel dat grote gebeuren bij jou eens even heul lelijk vinden(alleen vanwege dat messing dus hè :+ )
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_101459908
Ai geloof dat ik me bij de dames aansluit maar ik heb dan ook geen messing/goudkleur in huis en omgeving of sieraden :@

Verder wel mooi glas erin :Y helder zodat je kunt zien hoe ver je gerecht is.
Wokbrander in het midden zie ik?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101460273
En mannen maar denken dat alle vrouwen van messing/goud houden :+
Verder geheel mee eensch dat het een mooie oven is (behalve dat dat messing _O_ )

(en heel even off topic: MI-tje, ik draag zelfs mijn gouden trouwring niet (en bovendien is die gekrompen in die 25 jaar dus past niet meer _O- )

Maar MMach, we mogen je graag ophemelen maar smaken in deze mogen verschillen, niet dan? Verder blijf je mijn absolute favo klusser, by far :*
Maar als je nog meer messing in huis gaat gebruiken is de liefde over hoor _O- O-)
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_101460573
Lottekoekie, inwisselen samen met je O+ dan ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101460829
Die is zijn ring al heeeeeel lang kwijt hoor (zet me nu aan het denken :'( )

Ik geef geen moer om sieraden, ik krijg gereedschap voor kerst en verjaardag van mijn lief . ben ik veul blijer mee, ik ben net een bootwerker :Y .

(maar is ff eigenlijk heel erg off-topic, lief modje :* ;) )
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  Moderator donderdag 1 september 2011 @ 20:36:02 #262
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_101461079
Mooie kachel! (zelfde als mijn schoonouders, super handig de 2 ovens en nog even een gietijzeren plaathalen zodat je daar de saus op kan maken/dingen warm kan houden)
En volgens mij gaat dit prima passen in de keuken, gezien de rest van jou smaak :)
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_101461090
LK wil MMach adopteren ^O^
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_101463421
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 20:36 schreef Lottekoekkie het volgende:
LK wil MMach adopteren ^O^
dat hebben mogelijk al meerdere mensen getracht, maar hij heeft zich daar met zussen broers helemaal vanaf gehouden en moet je nou eens zien wat er van Mmach terecht is gekomen ^O^
Van hier uit alleen maar bewondering Benoit _O_
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_101468111
Meer kapers op de kust dus :+
Ik doelde dan ook daarop Benoit geestelijk te adopteren, in die zin dat ik potterdorie elke dag kom kijken of er al weer moois te bewonderen valt in huize Benoit ^O^
Maar, bij gebrek aan kinders/handige vrienden had ik echt wel zo'n kluunmonster willen adopteren, dat dan weer wel.
Benoit, jij moet eens een fansite beginnen, heb je gelijk geen tijd meer om te klussen :*
Op het gevaar voor kwijltrut versleten te worden, ik ben écht een grote fan van onze Belgische vriend, diep respect voor hem, in zijn ouderlijk huis zoveel moois gedaan hetgeen onderkend dus nu een nieuwe poging tot veel moois in zijn eigen stekkie, en dat laatste hem zó gegund. O+
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  vrijdag 2 september 2011 @ 05:45:22 #266
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101477989
MM ja Lottekoekie, nog meer moois, met nog meer messing! :D Wat vreemd dat jullie iets tegen messing hebben. Wij hebben zelfs speciaal voor die uitvoering gekozen. Onze deurklinken zijn bv van porselein, met -jawel- messing slotplaatjes enzo. Ik vind dat dat goed past bij de vloer. Smaken en geuren dan maar weer? (Heb ik al veel moeten bovenhalen in dit topic :P). Ik denk dat sommige lurkers moeite hebben met het idee dat ik niet voor ultrastrak modern wil gaan. Maar dit is nu een huis waar alleen wij in leven, en wij zien dat graag.

Als reminder:
Kijk eens naar een keuken die 20 jaar geleden de mainstream (en dus in) was. Als mensen een huis kopen en er staat nog zo'n keuken in: dat is zowat het eerste dat er uit gaat. Zo zal dat ook zijn binnen 20 jaar over de keukens die nu in zijn (superstrak, alles greeploos, weinig profiel en zeker geen messing, maar alles chroom en rvs).
Maar kijk dan eens naar een oude Franse keuken, een stijl die al honderden jaren vrijwel ongewijzigd mee gaat. Dat is tijdloos en dat is onze smaak. Ik ben er mij van bewust dat vele Fokkers een andere smaak hebben en het daar niet mee eens zijn, maar let's agree to disagree.

@Anne: terechte opmerking, maar dat ligt voor mij eerder aan de foto. In het echt is dat wat bordeaux-er. Maar dan nog: langs beide kanten komt een wit keukenmeubel, houtenwerkblad, en op de spatwand zouden bordeaux zelligtegels komen.
  Milf vrijdag 2 september 2011 @ 14:59:04 #267
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_101489544
Ik weet zeker dat het fornuis helemaal geweldig zal staan :Y
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zaterdag 3 september 2011 @ 11:37:08 #268
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101521850
Progress! We hebben onze goot vooraan. Het is een zinken bakgoot geworden ipv de pvc goot die we eerst hadden voorzien. Ik heb niet de tools om zink goed te kunnen solderen, dus heb ik het niet alleen kunnen doen. We hebben het goed recht gekregen (met afloop uiteraard), wat ik niet had verwacht gezien de 11m lange voorgevel toch redelijk golft.

Versus:




Wat moet vooraan nog gebeuren (geen prioriteit want de belangrijke zaken zijn toch al af daar):
-hier en daar voegen repareren
-kabels fatsoeneren
-onderkant van de spondeplank afwerken.
-en voortuintje opruimen+gras zaaien.

Volledig terzijde:
Dat kleine katje dat het misschien niet zou halen (zie eerdere posts) is volledig genezen en ligt nu lekker te luieren
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 september 2011 @ 12:55:05 #269
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_101523291
Katje O+

Alweer iemand die niet van messing houdt ;) maar in de juiste keuken in de juiste sfeer staat het vast goed :)

Hier in huis was de vorige bewoonster ook dol op alles wat goudkleurig was, zoals de kitscherige deurknoppen en goudkleurige greepjes in de (overigens strakke) keuken. Dat zijn dus de eerste dingen die gesneuveld zijn :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 september 2011 @ 12:57:28 #270
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_101523329
* Merlijn moet even reageren, maar heeft geen woorden paraat. Dan maar zo :
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
  zaterdag 3 september 2011 @ 14:26:12 #271
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101525069
Hehe, thnx.
In afwachting van andere zaken: een proefje van hoe de kastdeuren ongeveer opgebouwd zullen worden. De corpus van de keuken ga ik maken van beuk of vuren panelen, die dan oliëen. Daarvoor komt een beuken frame omdat ik inliggende deurtjes wil en geen opliggende.
De deurtjes zelf: randprofielen ga ik zo frezen:
Let wel: de materiaalkeuze zal anders zijn: beuken randen en vermoedelijk panelen van MDF

Met sierrandje, verdoken gleuf (de verdoken gleuf moet nog dieper, maar ik heb m'n freestafel nog niet gemaakt en heb dit snel even met de hand gedaan) en lamellensleuf







En dat zal dan zo in het frontframe passen, met een redelijk grote speling. Ofwel verdoken scharnieren, ofwel zichtbare (stel u voor: messing :p, just kidding)


Dan aflakken in wit en ofwel strak laten, ofwel een beetje afschuren. We hebben zo'n beetje de voorkeur voor afgeleefde keukens. Maar dat weten we dus nog niet.
Heel wat bewerkingen voor een simpel deurtje, maar dat is vrij vlot te maken. Het beoogde effect is niet een strakke keuken zoals een machine die zou maken, maar een keuken die duidelijk hand made is.
  zaterdag 3 september 2011 @ 14:52:19 #272
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_101525561
Wat een vreselijk mooi huis is het aan het worden zeg :D
pi_101526617
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 05:45 schreef MMach het volgende:
@Anne: terechte opmerking, maar dat ligt voor mij eerder aan de foto. In het echt is dat wat bordeaux-er. Maar dan nog: langs beide kanten komt een wit keukenmeubel, houtenwerkblad, en op de spatwand zouden bordeaux zelligtegels komen.
Ik ga braaf afwachten en geef dan nog eens mijn mening :P.
pi_101536420
Zal jou wat interesseren of wij messing mooi vinden of niet, de rest van het huis is zo prachtig dus daarom zij jou dat messing vergeven :+
Geen huis hetzelfde dus wat heerlijk dat iedereen gewoon dát doet wat hij/zij mooi vindt ^O^
(maar niet te veel messing hoor, of is dat in Belgie nog steeds zo gewild? Verder vind ik gewoon alles mooi.

Mooi verhaal en dus écht, 2 weken geleden, onze badkamermonteur is ook zo'n straalzeiker en pietje precies als jij bent dus ik liet hem even foto's van jouw werk zien hier op FOK.. "Piet" zat even grondig goed te kijken en zei meteen: " dat kan een particulier met én een baan én die niet in de bouw zit helemaal niet, die meneer heeft dat niet allemaal zelf gedaan, veel te mooi strak voor een amateur"
Hij geloofde er geen barst van.
Waarmee ik maar weer in ons aller oordeel mag bevestigen: tópwerk Benoit, ook volgens een vakman dus.
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_101537977
ik ben zeer benieuwd naar de keuken, ik denk dat het heel mooi past in het huis.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 3 september 2011 @ 23:02:47 #276
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_101538720
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 22:39 schreef densmee het volgende:
ik ben zeer benieuwd naar de keuken, ik denk dat het heel mooi past in het huis.
Ik ook!
  zondag 4 september 2011 @ 16:28:02 #277
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101557689
Nog even over het messingverhaal: mark my words, het zal terugkomen. Binnen een jaar of 5-10 is iedereen RVS en chroom beugezien en komen de andere materialen weer terug. Zo gaat dat altijd. Of het nu grote kunststromingen, automobieldesign of materiaal en kleurkeuze zijn, het is een aaneenschakeling van tegenstellingen die elkaar opvolgen. Veel tierlantijntjes, ultrastrak, ronde vormen, vierkante vormen het herhaalt zich oneindig. Onder invloed van marketing wordt de keuze gemaakt voor de consument. Het is daarom dat het mij een worst zal wezen wat er nu als mooi wordt gezien, juist omdat hetgeen nu mooi wordt gevonden over enkele jaren belachelijk lelijk wordt gevonden. Denk aan schrootjes, denk aan natuursteen in het interieur, denk aan spanplafonds, denk aan de jaren 70 kleurkeuzes. En denk omgekeerd aan glas in lood, jaren 30-huizen, gaskookfornuizen (stijlkenmerken die men nu opnieuw naar waarde schat) Waarom zou je je er iets van aantrekken, het gaat erom wat jij mooi vindt. Ik bouw mijn huis op lange termijn en wil dus zo tijdloos mogelijk zijn (voor mezelf & m'n vriendin), volledig los van de gangbare stijl. Wij zijn alletwee bijzonder onvatbaar voor mainstream-keuzes. In mijn ogen dus een volledig zinloze discussie omdat iedereen anders is. Misschien moet je dit topic niet als stijltip zien, maar als bouwtip.

@Lottekoekie: Je kan hem troosten met het feit dat op foto's de illusie van strakheid makkelijk is. Er zijn genoeg afwerkfouten te zien die een professional direct zal zien. Ik pretendeer ook niet dat ik bijvoorbeeld even goed kan plamuren als iemand die het dagelijks doet als job. Ik haal mijn eer meer uit zo goed mogelijk alle nodige 'stielen' uit te voeren. Als ik op ruwbouw, technische installaties en afwerking een niveau van 70% haal, is me dat meer waard dan 1 iets voor 95% te kunnen. Een stielman die hier komt zal niet in zijn gat gebeten zijn, omdat hij dat gedeelte zeker beter kan. Jack of all trades, master of none.

Beneden is de woonkamer geprepareerd om parket te kunnen leggen. Voor wie het zich nog herinnert, beneden is de dekvloer anhydriet, wat helemaal anders moet aangepakt worden dan de traditionele cementdekvloer. In anhydrietchapes bestaan ook varianten. Deze versie van Knauf heeft geen zwakke toplaag na droging (sommige versies wel, die dus eerst moeten geschuurd worden), hier volstaat het om hem te ontdoen van de oneffenheden (zoals afgevallen gipsplamuur) en hem in een dispersieprimer te zetten, wat je hier op foto ziet. Dan parketlijm en parket. Ik zal de vloer stuk per stuk leggen omdat ik sowieso dagen zal bezig zijn gezien de relatief grote oppervlakte.

En dat is het zowat voor dit weekend
pi_101558563
Nou, het was wél een compliment van "Piet" (je had zijn gezicht moeten zien :Y ) en dat jij bepaalde dingen ziet wil niet zeggen dat het niet heel erg strak gedaan is maar meer dat jij te perfectionistisch denkt en een ander die "foutjes" niet ziet. Hoe dan ook, ik vind het prachtig!
Maar, ooit, in 1983 zijn hub en ik gaan samenwonen en hadden toen, jawél, méssing lampen. Ik heb die dingen vanaf het begin geháát en zal nooit maar ook never nooit ooit meer messing in mijn huis willen, al krijg ik het gratis. Ben het met je eens dat alle smaakverschijnselen altijd terugkomen maar echt, als mijn lief het presteert me tzt in een doodskist met messing beslag of handgrepen te stoppen dat kom ik eruit en ga bij hem spoken, écht wel _O-

Jammer dat ik die messing lampen niet meer heb want ik had ze in een cadeauverpakking gedaan en naar je toe gestuurd (en geloof me, die waren zó lelijk dat jij voor eeuwig een hekel aan me had gehad dus is dat even fijn dat ik ze niet meer heb :P )

Vraagje, die grijze wand boven, welke kleur is dat?

[ Bericht 5% gewijzigd door Lottekoekkie op 04-09-2011 17:04:52 ]
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  zondag 4 september 2011 @ 17:35:30 #279
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_101559969
Ik schrik niet van messing... het kan best mooi zijn, afhankelijk van de manier waarop het gebruikt is, waarvoor, en de hoeveelheid.

De keuken zelf maken, daarentegen, kanonne, dat je het durft! :o

En eigenlijk.... waarom niet? Ik vind het spannend!
... ♥ ik mis je ♥
  maandag 5 september 2011 @ 16:43:59 #280
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101595408
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 16:58 schreef Lottekoekkie het volgende:
Nou, het was wél een compliment van "Piet" (je had zijn gezicht moeten zien :Y ) en dat jij bepaalde dingen ziet wil niet zeggen dat het niet heel erg strak gedaan is maar meer dat jij te perfectionistisch denkt en een ander die "foutjes" niet ziet. Hoe dan ook, ik vind het prachtig!
Maar, ooit, in 1983 zijn hub en ik gaan samenwonen en hadden toen, jawél, méssing lampen. Ik heb die dingen vanaf het begin geháát en zal nooit maar ook never nooit ooit meer messing in mijn huis willen, al krijg ik het gratis. Ben het met je eens dat alle smaakverschijnselen altijd terugkomen maar echt, als mijn lief het presteert me tzt in een doodskist met messing beslag of handgrepen te stoppen dat kom ik eruit en ga bij hem spoken, écht wel _O-

Jammer dat ik die messing lampen niet meer heb want ik had ze in een cadeauverpakking gedaan en naar je toe gestuurd (en geloof me, die waren zó lelijk dat jij voor eeuwig een hekel aan me had gehad dus is dat even fijn dat ik ze niet meer heb :P )

Vraagje, die grijze wand boven, welke kleur is dat?
:D Misschien kan ik je zachtjes overtuigen dat messing soms wel kan.

De kleur boven is van Levis en heet antacietgrijs.

En vervelend genoeg heb ik vandaag van de houthandel een telefoontje gekregen dat ze mijn vloerdelen pas gaan afhebben tegen half oktober :( Dat is echt vervelend, maar ik zal mijn tijd wel kunnen vullen. Het raampje boven de voordeur is dan weer nu donderdag klaar en mijn inbouwtoestellen zou ik ook ergens tegen dan hebben.
pi_101601252
Lieve Benoit, jij kunt mij van veel overtuigen, maar niet van dattum... Love you anyway :*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
  maandag 5 september 2011 @ 20:27:20 #282
277627 Seven.
We are Borg.
pi_101605200
Ja mens, hou nu maar op over dat messing. Hij heeft gekozen en het zou niet de eerste keer zijn dat een keuze die niet voor de hand ligt bij MMach toch perfect uitpakt. Laat het los in plaats van het steeds weer aan te halen en dit topic naar jouw persoon toe te trekken. No offence :*

Ik ben benieuwd hoe die kat heet O+ , of staat dat al in dit topic? En hoe lang denk je nodig te hebben voor de keuken?
Resistance is futile.
pi_101606238
Benieuwd naar de vloer, uitstel daarvan geeft je wellicht was rust :*

[ Bericht 62% gewijzigd door Lottekoekkie op 05-09-2011 20:51:16 ]
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_101606611
Geweldig fornuis, zou willen dat ik hem had staan :)
  dinsdag 6 september 2011 @ 16:57:25 #285
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101636501
quote:
2s.gif Op maandag 5 september 2011 20:27 schreef Seven. het volgende:
Ja mens, hou nu maar op over dat messing. Hij heeft gekozen en het zou niet de eerste keer zijn dat een keuze die niet voor de hand ligt bij MMach toch perfect uitpakt. Laat het los in plaats van het steeds weer aan te halen en dit topic naar jouw persoon toe te trekken. No offence :*

Ik ben benieuwd hoe die kat heet O+ , of staat dat al in dit topic? En hoe lang denk je nodig te hebben voor de keuken?
De siamees heet Pilchard en de gestreepte heet Gaston :P

Voor de keuken ga ik toch zeker een maand of 2 uittrekken. Er zijn heel veel bewerkingen voor nodig en het moet allemaal maatwerk zijn. Het grootste 'probleem' is voor alles de juiste houtsoorten vinden. Het is te zeggen, het zal grotendeels van beuk zijn (gezien de hardheid van dat materiaal), maar ik moet ze bijna allemaal handpicken omdat er geen knoesten enzo in mogen zitten. De zoektocht naar het materiaal zal dus heel wat tijd kosten, het schilderwerk ook (het zou kunnen dat ik de frontjes ga laten spuiten, maar dat zou misschien te strak worden, terwijl ik wil gaan voor de uitstraling van een gebruikte keuken) . De constructie zelf zal wel meevallen. Ik zit trouwens op sommige plaatsen met een werkblad in breedtes en lengtes die niet worden gemaakt/te verkrijgen zijn. Om dat te counteren ga ik zelf proberen een werkblad te verlijmen uit beuken vloerdelen en faken dat het werkblad er 4cm dik uit ziet. Hoe ik dat zal aanpakken wordt wel duidelijk.
pi_101643985
Dunne werkbladen werken veel meer dan dikke , hou daar ook rekening mee hé. Maar wss weet je dat wel al.
pi_101654313
Zou je voor die werkbladen niet liever ergens in een brocante een paar grote, keiharde antieke tafelbladen kopen, en daar iets van maken?

Pilchard vind ik trouwens een briljante naam voor een kat. Nu je de ander Gaston genoemd heb, ga ik er vanuit dat je een volgende kat Creme Fraiche zult noemen..

(Guust Flater had zijn Sardientjes immers liefst met Slagroom)

[ Bericht 12% gewijzigd door dvr op 06-09-2011 23:17:04 ]
  dinsdag 6 september 2011 @ 23:01:50 #288
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_101655912
Mijn zus heeft op die manier ooit oude hardhouten werkbladen uit een laboratorium gekocht en die verwerkt tot een aanrecht. :)

Erg goed geslaagd.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_101754932
Hallo Mmach Geweldig!
Ben je nog met de deurtjes bezig voor de keuken?
Neem de cirkelzaagtafel.
Zet het zaagblad op plusminus 1-2 cm hoog.
Maak een geleidestuk wat je OVER de zaag heen moet spannen van link naar rechts , dus zo lang als de breedte van de zaagtafel, met in het midden uitgezaagd zodat er ruimte is voor het zaagblad. Span deze lat vast aan beide zijden.
Voor de lat steekt de zaag dus een beetje voor de geleider en boven het blad uit.
Neem nu het vlakke paneel en leg dit op het tafelblad rechts van het cirkelzaagblad en duw het paneel over de hele lengte langzaam over het zaagblad. Alle vier de zijden.
Zo krijg je een mooie holle sponning-rand. Even naschuren en je paneel is klaar.
pi_101765252
Ik zie dit topic nu pas, na het lezen van de eerste post heb ik de rest van het topic ook maar gelezen...

Mijn complimenten!
  zaterdag 10 september 2011 @ 13:51:06 #291
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101782871
@Solingjan: (Long time no see :) ) Ik zal kijken of ik iets met je tips kan doen, maar ik heb een redelijk goed beeld over hoe ik mijn kastjes zal maken. Ik heb mij materiaal nog niet, dus kan ik er nog niet aan beginnen.

Ik heb trouwens na wat zoeken en overleggen het goede hout gevonden voor het frame. Dat wordt ayous/wawa, maken ze bijvoorbeeld ook orgels van en is zeer goed te bewerken. Voor het werkblad ben ik nog altijd op zoek. Ik ben nu aan het zoeken achter de houtsoorten pallisander/rozenhout en ebbenhout(zij het dan wel fineer, gezien de geschifte prijs) omdat we echt willen gaan voor een zeer donkere kleur. Het grootste deel van het materiaal is al in bestelling (op dus het hout voor het werkblad na), dus ik kan bijna beginnen.

Niet onbelangrijk: ons raampje voor boven de voordeur is eindelijk toegekomen en zit al op zijn plaats. Het is een beetje fors van aanzicht, maar dat moet omdat het ook een opendraaiend raampje is. Ook weer van paddoek (zal spoedig dezelfde kleur als de voordeur aannemen. Dit weekend nog de zijkanten van de muren op die plaats afwerken en dat is weer iets schrappen van de to-do list.





Verder hebben we oldskool de hoogtes voor de toestellen bepaald in de kastenwand. We gaan ze boven elkaar zetten ipv naast elkaar (wat ik liever had gehad), maar zo sluit het beter aan aan onze noden. Tussen de toestellen zal steeds het frontframe van de keuken te zien zijn (dus niet nauw aansluitend zoals het gangbaar is).





[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 10-09-2011 14:15:31 ]
pi_101784043
Ik heb geleerd (van m'n vader, dus ik weet niet hoe onderbouwd dat is) dat je koelkast/vriezer nooit naast een warmebron mag plaatsen (oven, magnetron, etc), omdat de koelkast anders zelf niet voldoende warmte kwijt kan?
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:37:53 #293
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_101786750
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 14:40 schreef PeuRac het volgende:
Ik heb geleerd (van m'n vader, dus ik weet niet hoe onderbouwd dat is) dat je koelkast/vriezer nooit naast een warmebron mag plaatsen (oven, magnetron, etc), omdat de koelkast anders zelf niet voldoende warmte kwijt kan?
Dat heeft jouw vader goed gedaan, maar het kan als je voldoende afstand tussen de apparaten houdt (gaat niet over meters maar cm's, en er zit ook nog redelijk goed isolerend hout tussen). Daarnaast is een magnetron niet echt als warmtebron te beschouwen. je kan je hand ook gewoon op een magnetron houden als die werkt?

De layout van de keuken wordt ongeveer zoiets (al zullen er nog bepaalde hoeken afgestompt worden, zou er nog ergens een stuk van het werkblad moeten zijn waar je kan aan zitten, zullen afmetingen wijzigen, etc.) Maar dus zoiets. Spoeleiland van ongeveer 1m40 op 2m70, dubbele porseleinen spoelbak, fornuis in de hoek, een werkblad (rond de 2m50 op 80cm) tussen keuken en eetkamer en kastenwand naast de achterdeur.






Met heel wat verbeeldingskracht valt daar een keuken in te zien :P

@ Hieronder: lastig is relatief. Als je de witte deur bedoelt, dan is daar nog wel plaats genoeg (rond de 1m30)

[ Bericht 2% gewijzigd door MMach op 10-09-2011 17:37:08 ]
  zaterdag 10 september 2011 @ 16:48:45 #294
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_101787026
Is het niet lastig dat die deur zo dicht op het eiland zit?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:00:37 #295
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_101788802
Ohh en je moet ook geen oven naast de thermostaat doen daar word de rest van het hele huis heel koud van (ervaring in het studentenhuis) de oven en magnetron stonden daar trouwens bovenop de koelkast :p
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_101790319
Geinig dat mensen het fornuis niet mooi vinden, ik vind het juist helemaal geweldig O+ Goed bezig Mmach en leuk topic om te volgen!
Life isn't about waiting for the storm to pass.. It's about learning to dance in the rain
pi_101857064
Ik vind de kleuren van het fornuis en het messing etc ook maar niks, maar t is wel een hele mooie 6-pitter, met twee ovens. Heb zelf iets identieks, maar dan wel strak, een SMEG.
En ik ben nog elke dag zo blij met alle mogelijkheden van een groot fornuis :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:27:52 #298
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_102014922
Voor echte updates zal je nog wat geduld moeten uitoefenen. Zowel het parket als mijn lamelplanken voor de keukencorpus komen maar half oktober toe. In tussentijd wordt dat met de vingers draaien, ook al zou ik liever doorwerken. Ah well, ik open dan maar een nieuw topic als er iets te zien zal zijn.

Intussen sta ik wel al verder met de houtkeuze voor het keukenwerkblad. Ik ga voor zo klein mogelijke stroken (om schotelen te voorkomen) en een goede houtsoort.
Eerst dacht ik aan indische pallisander:


Best mooi, maar niet overtuigend genoeg. Dan is er nog teak:


maar er bestaat ook iets als gerookte eik. Dat in halfverband massieve uitvoering en zwart geolied is bijna exact hetgeen ik in mijn hoofd had. Nu nog even m'n vriendin overtuigen :P

geolied:


Om de feel van het echte hout niet verloren te laten gaan (ik ga er zoveel werk in moeten steken om het goed te krijgen dat ik het the horror zou vinden mocht iemand denken dat het een folieaanrecht is) ga ik het werkblad zo opbouwen dat het duidelijk is aan de randen dat het met een parket is gemaakt. Heb een gelijkaardige bureau gezien, en ik vond dat echt mooi. Als het niet duidelijk is: de toekomstige foto's zullen het proces tonen :)


PS: als ik van 10 verschillende fokkers een PM krijg dat ze het wel eens willen zien (vergeet niet: regio Brugge), dan wil ik wel een housewarming organiseren, of misschien direct een K&W meet :P
pi_102016828
Als je echt wilt laten zien dat het massief hout is en geen fineer zou ik het grof vingerlassen (breedte van 1 plank steeds). Moet je alleen wel een vrij dikke rand maken, want anders wordt het niet mooi :)
pi_102017725
En een rand van 4-5 cm kops op de voorkant lijmen, eventueel ietsje verhoogd zodat je meteen een waterkering hebt?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 16 september 2011 @ 18:31:47 #301
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_102026020
Dicht. MMach mag een nieuwe maken!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')