LAPO:
quote:
Op donderdag 30 april 2009 09:14 schreef Tarabass het volgende:Nouja, ik weet heus wel dat ze artikel 151c van de internationale sportcode moeten overtreden. Maar dat artikel is zo breed dat je het nut ervan in twijfel kunt nemen.
[..]
Ze moeten dus weer fraude plegen om de voorwaardelijke straf te krijgne. Nou zijn veel van ons volgers van motorsport, maar ik heb volgens mij nog nooit gehoord dat een team hiervoor bestraft wordt.
Heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd? Wel eens van het spionageschandaal gehoord? Zowel McLaren als Renault zijn schuldig bevonden aan het overtreden van regel 151C (alleen is Renault er niet voor bestraft). BAR werd in 2005 voor het benzinetank-schandaal (mede) op grond van artikel 151C bestraft. Kwalificatie-ellende van McLaren in Hongarije 2007, wederom op basis van artikel 151C,
Artikel 151C is het kapstok artikel waarmee alles verboden is wat niet mag, maar niet letterlijk in de regels staat. Er staat nergens in de regels dat spionage verboden is, dat liegen tegen de stewards verboden is, etc, maar het is wel frauduleus en brengt de sport in diskrediet, dus daar wordt 151C voor gebruikt.
Vind zelf de periode van 12 maanden nogal kort, maar zeg niet dat 151C nooit gebruikt wordt. Het is een artikel waar alleen McLaren al in 2 jaar tijd 3x voor bestraft is!