SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door denkjedat op 23-03-2007 17:52:26 (het is een vraag) ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:42 schreef denkjedat het volgende:
nou het is wel zo dat jij ben toch al dood en als een ander daar van langer kan leven ?Ja. Die persoontjes die nee zeggen zijn echt zo intens stom. Zo van 'Nou, dan ben ik echt niet meer om aan te zien hoor!!!!1111'. Lazer op, je bent dood hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Why does it hurt when I pee?
Hier hetzelfdequote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:37 schreef Tyler..Durden het volgende:
Ik doneer alleen mijn lever en longen, die zou ik dan best kunnen missen.
ik ookquote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:55 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Heb toevallig die brief voor me liggen, nog dicht enzo![]()
Straks moet ik echt beslissen wat of ik het word of niet
hoe gaat ''dat'' dan?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:58 schreef floris.sp het volgende:
Nee nadat ik heb gelezen hoe dat gaat heb ik besloten om niks te doneren
Zo nuchter ben ik ook.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:01 schreef Berenanus het volgende:
ik geef alles, ben dan toch dood
(nuchter he)
Daarom vind ik de regel: geven = nemen- anders niet, een goede regel.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:37 schreef Nappeklapperapper het volgende:
Jeminee, wat een toevalligheid.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook de vraag of het eerlijk is om organen te krijgen als jíj ze eens nodig hebt
Zou je dan niet krijgen dat de mensen die zichzelf gezond vinden (en stiekem ook zijn) dan geen donor worden zodat er alleen kwalitatief iets mindere organen overblijven??quote:Op vrijdag 23 maart 2007 18:40 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Daarom vind ik de regel: geven = nemen- anders niet, een goede regel.
maarja als je het er nu over heb weten ze het zeker want na 24 u kan het toch niet meer of wel?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 19:05 schreef Nappeklapperapper het volgende:
[..]
Zou je dan niet krijgen dat de mensen die zichzelf gezond vinden (en stiekem ook zijn) dan geen donor worden zodat er alleen kwalitatief iets mindere organen overblijven??
Jammer vind ik ook dat men zo'n afgunst laat blijken over iets wat je hebt beslist voor na je dood, als je dus geen donor wil worden. Ik ben daar gewoon nog helemaal niet mee bezig, dingen beslissen voor ná m'n doodIk weet dus ook niet of ik donor wil worden; zou ik het worden, dan was het vooral door druk van buiten (niet van ouders, maar meer "algemene mensen"
); zou ik het niet worden, dan was het omdat je niet weet wat er met je lichaam gebeurd en omdat ik daar liever niet over nadenk
--> GC?
gebeurt dat dan?quote:Op vrijdag 23 maart 2007 19:59 schreef kalemero het volgende:
Ik sta mijn organen niet af om de volgende reden;
Iemand ie veel geld bezit of macht heeft zal eerder in aanmerking komen dan iemand die vrijwel niets heeft, en het misschien nog wel ´harder en sneller´ nodig heeft.
Als ik ook kon bepalen aan welke mensen ik mijn organen zou willen doneren zou het een ander verhaal zijn.
Maar de kans dat je zelfs na je dood nog opgelicht wordt is natuurlijk groot.Geld is schijnbaar belangrijker dan iemands gezondheid.
Deze mening is ietwat vreemd maar kan het ook niet helpen..
Zelf zou ik ook geen organen willen van een gestorven persoon, want dat zou hypocriet zijn.
WEL geef ik af en toe bloed en-of plasma,zodat ik niet helemaal nutteloos ben![]()
1. ik geloof er niks vanquote:Op vrijdag 23 maart 2007 19:59 schreef kalemero het volgende:
Iemand ie veel geld bezit of macht heeft zal eerder in aanmerking komen dan iemand die vrijwel niets heeft, en het misschien nog wel ´harder en sneller´ nodig heeft.
Als ik ook kon bepalen aan welke mensen ik mijn organen zou willen doneren zou het een ander verhaal zijn.
Maar de kans dat je zelfs na je dood nog opgelicht wordt is natuurlijk groot.Geld is schijnbaar belangrijker dan iemands gezondheid.
Deze mening is ietwat vreemd maar kan het ook niet helpen..
Zelf zou ik ook geen organen willen van een gestorven persoon, want dat zou hypocriet zijn.
WEL geef ik af en toe bloed en-of plasma,zodat ik niet helemaal nutteloos ben![]()
Nee omdat ik het niet eerlijk vind dat zij mogelijk een voorkeursbehandeling krijgen!quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:07 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
1. ik geloof er niks van
2. je staat je organen niet af zodat rijke mensen doodgaan?![]()
in India en Pakistan enzo weet ik dat het gebeurt, maar in NL meen ik van niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:08 schreef kalemero het volgende:
[..]
Ben bang van wel..zeker weten doe ik het niet, maar ga daar eigenlijk wel van uit.
Sterk bewijs, hoor!quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:08 schreef kalemero het volgende:
[..]
Ben bang van wel..zeker weten doe ik het niet, maar ga daar eigenlijk wel van uit.
rijke mensen hebben al genoeg plezier gehad in het leven arme mensen nietquote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:07 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
1. ik geloof er niks van
2. je staat je organen niet af zodat rijke mensen doodgaan?![]()
en daardoor krijgt niemand jouw organen, waardoor er allerlei terminaal zieke kindjes doodgaan!quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:09 schreef kalemero het volgende:
[..]
Nee omdat ik het niet eerlijk vind dat zij mogelijk een voorkeursbehandeling krijgen!
geld staat niet gelijk aan plezier.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:10 schreef denkjedat het volgende:
[..]
rijke mensen hebben al genoeg plezier gehad in het leven arme mensen niet
naja plezier ik bedoel een goed leven naja in ieder geval iets in die wegquote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:11 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
geld staat niet gelijk aan plezier.
Het zijn niet alleen zieke kindjes die doodgaan..quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:10 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
en daardoor krijgt niemand jouw organen, waardoor er allerlei terminaal zieke kindjes doodgaan!
jij egocentrisch persoon!![]()
![]()
Een mening ontstaat vaak pas na kennis van zaken, die jij, zoals je zelf zegt, niet hebt.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:13 schreef kalemero het volgende:
[..]
Ik hoef niks te bewijzen..een mening hebben is voor mij genoeg.![]()
zieke kindjes én zieke andere mensen én opa's en oma'squote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:15 schreef kalemero het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen zieke kindjes die doodgaan..
quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:17 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
zieke kindjes én zieke andere mensen én opa's en oma's
en lieve kleine zeehondjes!
Wil je dat die allemaal doodgaan?!?! NOU??!!![]()
![]()
nou dan kun je beter nu naar het ziekenhuis gaan en al je organen doneren, anders wordt God heul boos op je!quote:
1. dit is ONZquote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:31 schreef kalemero het volgende:
Wat moet een zeehond met mijn organen>?
Anyway..stel; [Beatrix werd net ook al genoemd..]
Beatrix heeft een hart nodig omdat die van haar niet werkt naar behoren.
Beatrix heeft dat pasgeleden waargenomen van haar arts.
Beatrix zal niet langer dan 3 maanden te leven hebben als er niet snel een ander hart ter beschikking komt.
Ondertussen wacht meneer Janssen [wie kent hem niet?Jan met de pet] al anderhalf jaar op een donorhart.
Hij heeft nog 2 maanden de tijd, anders zal hij het niet overleven.
Er is 1 hart ter beschikking op dit moment..
Wie zal het hart krijgen denken jullie>?
ik weet nietquote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:34 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
1. dit is ONZ
2. omdat het de fucking koningin is, niet elke rijke dude krijgt voorrang ofzo![]()
Ik laat het liever nog even in het midden of ik het wil of niet; niet wél donor, niet níetquote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:28 schreef vipergts het volgende:
Ze moeten het geoon omdraaien, je krijgt op je 18 de een brief dat je automatisch donor bent. als je het dan op een subtiele manier omslachtig maakt om er van af te komen dan is het tekort zo opgelost.
quote:Toewijzing van de organen
De toewijzing van organen en weefsels gebeurt anoniem. Alleen medische gegevens zoals bloedgroep, weefseltypering, lengte, gewicht, medische urgentie en wachttijd spelen daarbij een rol. Op deze manier wordt recht gedaan aan het algemene non-discriminatie artikel in de Grondwet. In dit artikel is geregeld dat alle daartoe in aanmerking komende ingezetenen van Nederland gelijke toegang hebben tot alle geneeskundige voorzieningen.
en een heel zielig kindje die heel arm is enzo ?quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:32 schreef jorienvdherik het volgende:
nee, never dat een tyfus alcolist een lever van me krijgt omdat die heel zn leven loopt te zuipen
Ja, jouw argumentatie was wel heeeeel sterk ja.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:16 schreef jorienvdherik het volgende:
ik vind het sterk hoor
bron: http://www.donorvoorlichting.nlquote:Komen alcoholverslaafden in aanmerking voor een levertransplantatie?
Alcoholverslaafden worden niet getransplanteerd. Zij worden pas op de wachtlijst voor een levertransplantatie geplaatst, nadat ze minimaal 6 maanden "droog" zijn. En dus niet meer verslaafd zijn. Om een levertransplantatie goed te kunnen doorstaan moet de leverpatiënt in een goede conditie verkeren.
quote:Op zaterdag 24 maart 2007 11:32 schreef jorienvdherik het volgende:
nee, never dat een tyfus alcolist een lever van me krijgt omdat die heel zn leven loopt te zuipen
Ja, mensen gaan hier ook meteen uit van het uiterste.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:41 schreef denkjedat het volgende:
net alsof zo'n zwerver die teveel gedronken heeft daar nog zin in heb ofzow
quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:42 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ja, mensen gaan hier ook meteen uit van het uiterste.
Jaah, en dan heeft Mohammed B. een nieuwe hartklep nodig en dan krijgt hij mijne....
Was een erg goed topicquote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:46 schreef paultjuhhh het volgende:
Btje mijn donortopics na-apen
Dit topic staat al ver boven het gemiddelde topic van Paultje.quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:49 schreef denkjedat het volgende:
ik hoopte een goed topic te hebben:@
quote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:50 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Dit topic staat al ver boven het gemiddelde topic van Paultje.![]()
moehahahahaquote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:50 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Dit topic staat al ver boven het gemiddelde topic van Paultje.![]()
Ej, maar flikker eensch op en verneuk dit topic niet.quote:
Dus dan laat je ze allebei maar sterven? Lekker logisch!quote:Op vrijdag 23 maart 2007 19:59 schreef kalemero het volgende:
ze moeten die keuze kunnen geven, maar dat doen ze nietquote:Op zaterdag 24 maart 2007 12:19 schreef denkjedat het volgende:
[..]
en een heel zielig kindje die heel arm is enzo ?![]()
Tering, wat ben jij toch gefrustreerd. Echt niet normaal meer.quote:Op zondag 25 maart 2007 03:51 schreef StefanP het volgende:
Ik hoop dat iedereen die 'nee' stemde een uiterst trage en pijnlijke dood sterft, terwijl een simpele orgaantransplantatie ze zou kunnen redden.
Dat is namelijk precies wat ze anderen aandoen die week in week uit naar de dialyse gaan, of die niet goed kunnen zien, of die waar dan ook last van hebben.
Zelfs na je dood nog niets over hebben voor een ander. Gefeliciteerd, je bent het laagste, meest smerige en egoitische stuk tuig dat er is. Met zulke mensen wil ik niets te doen hebben; je doet er goed aan om dat in het openbaar voor je te houden want ik ontplof als ik iemand zoiets zou horen zeggen. Laffaards.
Heb anders nog nooit gehoord van iemand die doodging aan slechte ogen, behalve dan als je onder een auto loopt maar dat is toch echt je eigen onvoorzichtigheid.quote:Op zondag 25 maart 2007 03:51 schreef StefanP het volgende:
Ik hoop dat iedereen die 'nee' stemde een uiterst trage en pijnlijke dood sterft, terwijl een simpele orgaantransplantatie ze zou kunnen redden.
Dat is namelijk precies wat ze anderen aandoen die week in week uit naar de dialyse gaan, of die niet goed kunnen zien, of die waar dan ook last van hebben.
...
eensquote:Op zondag 25 maart 2007 04:30 schreef Lamon het volgende:
[..]
Tering, wat ben jij toch gefrustreerd. Echt niet normaal meer.
Nog nooit een normale post van je kunnen ontdekken..
Gefeliciteerd! Dorkquote:
dus je wil wel ontvangen maar niet geven?>quote:Op zondag 25 maart 2007 05:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik wil geen orgaandonor zijn, ik stel mijn organen liever ter beschikking aan de wetenschap. En als zij mij niet nodig hebben dan wil ik gewoon begraven worden, zonder kist trouwens, dan worden de moleculen/atomen waar je uit bestaat het snelst weer opgenomen in het omringende milieu.Ik zou overigens wel een donororgaan willen ontvangen, zo hypocriet ben ik dan wel weer, ik streef er naar zo lang mogelijk te leven.
Nou dan kan je je galblaas toch wel missen?quote:Op zondag 25 maart 2007 14:26 schreef Koenz0r het volgende:
" Ik ben een wereld genieter in hart en nieren. En dat wil ik ook na mijn dood blijven "
Maar je wil natuurlijk maar al te graag wel een orgaan krijgen als je dat zelf nodig hebt? Hypocriet stuk egoist. Na je dood nog niet eens iets voor een ander over hebben - hoe laag kun je zijn.quote:Op zondag 25 maart 2007 14:26 schreef Koenz0r het volgende:
Nee.
Ik wil geen donor zijn. Omdat ik niet weet mijn organen gaat krijgen. En het woordje mij zegt het al. Mijn organen waar ik mee geleeft heb. En waar ik ook mee wil dood gaan. Klinkt banaal maar zo zie ik het.
Bovendien wil ik gewoon heel mijn graf in.
" Ik ben een wereld genieter in hart en nieren. En dat wil ik ook na mijn dood blijven "
Wat een ongelovelijke KUT reden zeg. Ik hoop van harte dat je nieren er binnenkort mee ophoudenquote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:08 schreef kalemero het volgende:
[..]
Om welke weefsels en/of (vitale) organen gaat het?quote:Op maandag 26 maart 2007 15:32 schreef RainofDeath het volgende:
Wat voor organen kun je eigenlijk allemaal doneren?
Het is niet nodig om met verwensingen aan te komen omdat je het niet eens bent met zijn reden, Catbert.quote:Op maandag 26 maart 2007 14:18 schreef Catbert het volgende:
[..]
Wat een ongelovelijke KUT reden zeg. Ik hoop van harte dat je nieren er binnenkort mee ophouden![]()
Dit geldt voor al die mensen met die "het zijn MIJN organen" instelling: ik hoop van harte dat ze een wet invoeren dat mensen zonder donorcodicil HEULEMAAL achteraan de wachtlijst geplaatst worden en dat iedereen die 'em wel heeft voorrang krijgt.
nou, fijn, bedankt joh!quote:Op zondag 25 maart 2007 03:51 schreef StefanP het volgende:
Zelfs na je dood nog niets over hebben voor een ander. Gefeliciteerd, je bent het laagste, meest smerige en egoitische stuk tuig dat er is. Met zulke mensen wil ik niets te doen hebben; je doet er goed aan om dat in het openbaar voor je te houden want ik ontplof als ik iemand zoiets zou horen zeggen. Laffaards.
Hoeft niet. Je kunt ook vastleggen dat nabestaanden er over beslissen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 17:55 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Heb toevallig die brief voor me liggen, nog dicht enzo![]()
Straks moet ik echt beslissen wat of ik het word of niet
Heb je het nu over orgaandonorschap of over bloeddonorschap?quote:Op maandag 26 maart 2007 16:00 schreef Muck het volgende:
ik zou best donor willen zijn, maar mag dat niet om medische redenen.
orgaandonorschapquote:Op maandag 26 maart 2007 16:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
Heb je het nu over orgaandonorschap of over bloeddonorschap?
Hoezo mag dat niet dan? Ik heb daar nooit iets over gehoord. Na je dood zoeken ze toch pas uit wat bruikbaar is?quote:
Nee, normaal sla ik iemand dan rechtstreeks op z'n smoel.quote:Op maandag 26 maart 2007 15:46 schreef Natalie het volgende:
Het is niet nodig om met verwensingen aan te komen omdat je het niet eens bent met zijn reden, Catbert.
Of is dit je normale reactiegedrag als iemand iets zegt waar je je niet in kan vinden?
Ja, dat gaat iemand van gedachten doen veranderen.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:33 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nee, normaal sla ik iemand dan rechtstreeks op z'n smoel.![]()
Muts, alsof ik serieus was...quote:Op maandag 26 maart 2007 16:41 schreef Natalie het volgende:
Ja, dat gaat iemand van gedachten doen veranderen.
Joh. Mensen met dergelijke kansloze opvattingen, zoals "rijke mensen hebben toch voorrang dus ik geef geen organen af" of "het zijn mijn organen dus ik hou ze lekker zelf" wens ik fijn een falend orgaan toe. Lekker uit de genenpoel verwijderen, kanloze egoisten zijn het.quote:Donorschap is een persoonlijke keuze. Wat jij daarvan vind... Wel, eigenlijk heb je er snars mee te maken.
Je kunt wel als een boeman rondspringen en iemand een nierfalen toewensen, maar wat schiet je daar nu mee op? Denk je dat je die persoon daarmee aan het donorschap krijgt?
Ik zal het vertellen: nee.
Nee, als je geen donor WIL zijn.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:00 schreef Muck het volgende:
ik zou best donor willen zijn, maar mag dat niet om medische redenen.
Omdat ik geen donor mag zijn, moet ik maar een langzame pijnlijke dood sterven?![]()
En dat kan dus niet slimmerd.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:47 schreef covie het volgende:
Nee
Ik zou wel mijn organen aan familie vrienden willen doneren wanneer dat nodig is.
het klopt inderdaad dat ze dat na je dood pas uitzoeken.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo mag dat niet dan? Ik heb daar nooit iets over gehoord. Na je dood zoeken ze toch pas uit wat bruikbaar is?
ja pech dan, sorry, noem me egoïstisch, maakt me niet uit.quote:Op maandag 26 maart 2007 16:50 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
En dat kan dus niet slimmerd.Gelukkig mag je niet kiezen.
Als iedereen dus zo dacht als jij doet, zou niemands familie dan ook iets krijgen.
Op zo'n manier. Tja, dat klink weinig zinvol dan inderdaad..quote:Op maandag 26 maart 2007 17:00 schreef Muck het volgende:
[..]
het klopt inderdaad dat ze dat na je dood pas uitzoeken.
ik heb een bepaalde afwijking aan mijn bloed, waardoor mijn organen worden aangetast. Volgens mijn internist is het dus zonde van het werk (en de tijd en het geld) om te onderzoeken wat bij mij nog bruikbaar is, want dat zal verdomde weinig zijn.
zodoende
daaromquote:Op maandag 26 maart 2007 17:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Op zo'n manier. Tja, dat klink weinig zinvol dan inderdaad..
Vind je mijn mening niets?quote:Op maandag 26 maart 2007 04:38 schreef StefanP het volgende:
[..]
Maar je wil natuurlijk maar al te graag wel een orgaan krijgen als je dat zelf nodig hebt? Hypocriet stuk egoist. Na je dood nog niet eens iets voor een ander over hebben - hoe laag kun je zijn.
quote:Op maandag 26 maart 2007 17:54 schreef Catbert het volgende:
Tja, als je een meisje van 19 bijna dood hebt zien gaan door leverkanker maar haar nu weer beter ziet worden omdat ze een nieuwe heeft gekregen denk je toch heel anders over deze egoistische idioten.
Denk dat veel mensen daar best in kunnen komen. Het is al vaker geopperd in andere topics over dit onderwerp.quote:Op maandag 26 maart 2007 18:47 schreef Wouser het volgende:
Dit mag misschien heel hard klinken trouwens maar ik vind het eigenlijk wel oneerlijk dat mensen die wel donor zijn en bv dan een hart krijgen zeg maar geen voorgang krijgen op de donorlijst...
Yup ik weet dat veel mensen dit niet gaan begrijpen maar ik vind dit wel zo...
Denk dat eigen ervaring of het van dichtbij meemaken, zéker een verschil kan maken. Je ziet iemand om wie je geeft steeds verder aftakelen en het ziekenhuis in en uit gaan voor tests, transfusies en ga zo maar door. Dat kan op zich al een reden zijn om spontaan donor te worden.quote:Op maandag 26 maart 2007 17:54 schreef Catbert het volgende:
Tja, als je een meisje van 19 bijna dood hebt zien gaan door leverkanker maar haar nu weer beter ziet worden omdat ze een nieuwe heeft gekregen denk je toch heel anders over deze egoistische idioten.
Typisch. Als iemand je een sukkel vindt zit hij schuimbekkend achter z'n PC? Ik zit gewoon m'n tijd op kantoor te vullen hier hoor, je hebt echt veel minder invloed op me dan je denktquote:Op maandag 26 maart 2007 18:05 schreef Koenz0r het volgende:
Volgens mij zitten hier echt een paar frusties ik noem een stefanP schuimbekkend en stampvoetend achter hun monitor, omdat een persoon er voor kiest om geen donor te worden..
Misschien wordt het dan tijd voor een leuke baan.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:10 schreef Catbert het volgende:
[..]
Typisch. Als iemand je een sukkel vindt zit hij schuimbekkend achter z'n PC? Ik zit gewoon m'n tijd op kantoor te vullen hier hoor, je hebt echt veel minder invloed op me dan je denkt
Ik heb een hele leuke baan, het is alleen een beetje 'traag' op dit moment, beetje weinig projectenquote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:25 schreef Alicey het volgende:
Misschien wordt het dan tijd voor een leuke baan.
Misschien is het dan wel gebrek aan koffie.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:35 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik heb een hele leuke baan, het is alleen een beetje 'traag' op dit moment, beetje weinig projecten
Puik plan! Hoewel ik van koffie hoogstends feller word, heb ik toch wel zin in een bakkie heerlijke vers gemalen espresso!quote:Op dinsdag 27 maart 2007 11:37 schreef Alicey het volgende:
Misschien is het dan wel gebrek aan koffie.
Dat gebeurt sowieso al als de doodsoorzaak niet duidelijk is.quote:Op dinsdag 27 maart 2007 13:54 schreef babyblue het volgende:
Neej alleen die gedachte aliemand anders in mijn lichaan snuffelen..
![]()
Dat laatste is dus echt not done vind ik...quote:Op maandag 26 maart 2007 19:49 schreef Koenz0r het volgende:
Ik wil geen donor zijn. Mijn reden staat boven ergens.
Maar ik hou mij altijd aanbevelen voor een extra levertje, die zo nu al langzaam kapot gaat van de alcohol!.
en waarom niet?quote:Op dinsdag 27 maart 2007 21:53 schreef lavAzza het volgende:
Nee ik wil geen orgaandonor zijn.
hmm.. okquote:Op dinsdag 27 maart 2007 22:14 schreef Golradir het volgende:
Nee, darwinisme, je weet toch!
Ik vind het erg jammer dat je in de VS zit. Ik had graag een keer live je donderpreken aangehoord.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:27 schreef StefanP het volgende:
Wat een egoisten hier zeg. Te triest voor woorden. Jullie hebben geen enkel recht van spreken over welke kwestie betreffende moraliteit dan ook - nooit meer. Als je zelfs na je dood niets voor een ander overhebt, dan verdien je dat niet. Wat zullen bepaalde lieden hier een rottig leven hebben zeg. De volgende keer dat je je ergens over verontwaardigt, over een oud vrouwtje dat beroofd wordt, iemand die zomaar in elkaar geslagen wordt of wat dan ook, bedenk je dan maar dat wat jij een ander aandoet, mocht je overlijden, veel erger is.
Niet-donoren hebben geen recht van spreken omdat ze een keuze maken die jou niet aanstaat, maar jij hebt wel het recht om over ze te oordelen?quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:27 schreef StefanP het volgende:
Wat een egoisten hier zeg. Te triest voor woorden. Jullie hebben geen enkel recht van spreken over welke kwestie betreffende moraliteit dan ook - nooit meer. Als je zelfs na je dood niets voor een ander overhebt, dan verdien je dat niet. Wat zullen bepaalde lieden hier een rottig leven hebben zeg. De volgende keer dat je je ergens over verontwaardigt, over een oud vrouwtje dat beroofd wordt, iemand die zomaar in elkaar geslagen wordt of wat dan ook, bedenk je dan maar dat wat jij een ander aandoet, mocht je overlijden, veel erger is.
Hoi ik ben Hans en ik huil soms als ik alleen ben.quote:Op woensdag 28 maart 2007 09:47 schreef S1nn3rz het volgende:
nee, ik ben geen orgaandonor, en zal het ook niet worden voor een onbekende.
gepikt uit Lostquote:Op woensdag 28 maart 2007 09:56 schreef billy-bob het volgende:
[..]
Hoi ik ben Hans en ik huil soms als ik alleen ben.
P.S. Ik kan nog wel een derde nier gebruiken![]()
Voor mij nu dus zeker geen donor, want ik ga me lever niet geven aan een alcholistquote:----- Original Message -----
From: "_Dienstpostbus Donorregister" <info@donorregister.nl>
Sent: Wednesday, March 28, 2007 11:06 AM
Geachte,
In uw e-mail van 27 maart geeft u aan dat u uw organen en weefsels alleen
beschikbaar wilt stellen aan personen die niet roken en niet drinken. Het is
echter niet mogelijk om aan de op het donorformulier geboden keuzes
persoonlijke wensen toe te voegen.
De toewijzing van organen en weefsels gebeurt anoniem en alleen op basis van
medische criteria en gegevens. Daarbij valt te denken aan zaken als
bloedgroep, weefseltypering, lengte, gewicht, medische urgentie en
wachttijd. Op deze manier wordt bovendien recht gedaan aan het algemene
non-discriminatie-artikel in onze Grondwet. In dat artikel is geregeld dat
alle daartoe in aanmerking komende ingezetenen van Nederland gelijke toegang
hebben tot alle geneeskundige voorzieningen. Daarom is het niet mogelijk om
personen of groepen uit te sluiten, of voorrang te geven.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Uiteraard kunt u met
vragen altijd bij mij of een van onze andere medewerkers registratie
terecht.
Met vriendelijke groet,
Sabrina Cox
Medewerkster Registratuur/Helpdesk
Agentschap CIBG/Unit Donorregister
Tel: 045-5679200
-----Oorspronkelijk bericht-----
Verzonden: dinsdag 27 maart 2007 20:13
Aan: _Dienstpostbus Donorregister
Onderwerp: Reactie vanaf www.donorregister.nl
Vraag =Ik zou best mijn organen af willen staan.Alleen zou ik dit willen
doen als ik zeker weet dat de persoon die mijn organen krijgt niet gerookt
en gedronken hebben.Ik doe dit zelf ook niet.Ik leef netjes en gezond.Graag
Uw antwoord.
Je krijgt alleen een lever als je 6 maanden droog staat en dus geen alcoholist meer bent.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:38 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
Voor mij nu dus zeker geen donor, want ik ga me lever niet geven aan een alcholist![]()
goeie argumentenquote:Op woensdag 28 maart 2007 13:54 schreef HuHu het volgende:
[..]
Je krijgt alleen een lever als je 6 maanden droog staat en dus geen alcoholist meer bent.
Verder sluit je nu ook iedereen uit die geen alcoholist is, maar wél een lever nodig heeft. Verder kan je nog opgeven dat je alles wilt doneren behalve je lever. Dan weet je zeker dat je lever niet bij een alcoholist terecht komt. Maar dan weet je ook zeker dat iemand met leverkanker hem niet zal krijgen.
Overigens ben ik wel donor.
Jij weet helemaal niks van ethiek, dus doe ff normaal.quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:27 schreef StefanP het volgende:
Omg... wat een redenquote:Op woensdag 28 maart 2007 15:15 schreef Kings het volgende:
Ik ben orgaandonor.
Niet omdat ik het erg vind voor mensen die niet gezond zijn,
maar omdat als er flink wat organen eruit zijn gehaald de kans klein is
dat ik levend begraven wordt.
En ja... dan maar leeggehaald worden
quote:Op woensdag 28 maart 2007 05:27 schreef StefanP het volgende:
Als je je door zijn posts had laten overhalen om alsnog donor te worden, dan had ik ook wel heel raar staan kijken. Velen met mij, denk ikquote:
Ik heb die onwetende er al 3 keer op gewezen dat men eerst maanden droog moet staan voordat een dornororgaan krijgt. Maar hij lijkt het maar niet te snappen.quote:Op woensdag 28 maart 2007 13:54 schreef HuHu het volgende:
[..]
Je krijgt alleen een lever als je 6 maanden droog staat en dus geen alcoholist meer bent.
Verder sluit je nu ook iedereen uit die geen alcoholist is, maar wél een lever nodig heeft. Verder kan je nog opgeven dat je alles wilt doneren behalve je lever. Dan weet je zeker dat je lever niet bij een alcoholist terecht komt. Maar dan weet je ook zeker dat iemand met leverkanker hem niet zal krijgen.
Overigens ben ik wel donor.
Speciaal voor dat soort mensen moeten ze een opt-out systeem maken, in plaats van een opt-in systeem zoals nu. Wil je niet, dan schrijf je maar een brief. Niet andersom.quote:Op woensdag 28 maart 2007 17:52 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ik heb die onwetende er al 3 keer op gewezen dat men eerst maanden droog moet staan voordat een dornororgaan krijgt. Maar hij lijkt het maar niet te snappen.![]()
Ja, eigenlijk lul je best dom als je dat niet zeker weet.quote:Op woensdag 28 maart 2007 18:40 schreef Triptamine het volgende:
trouwens, ze kijken toch wel of alles nog in goede staat is? dadelijk heb ik slechte nieren(noem maar wat) krijgt iemand anders ze.
Of lul ik nou iets doms?
Oh vast wel.quote:Op maandag 26 maart 2007 19:47 schreef imported_sphinx het volgende:
kun je geslachtsorganen ook doneren?
Sterkte... Zo jong nog...quote:
Heel nobel van je!quote:ze mogen alleen mn organen hebben
de rest wil ik zelf 'houden'.
en de stikstof cyclus!quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:39 schreef Ruzie het volgende:
Alles weg behalve je huid, je moet tenslotte ook aan de maden denken.
Idd gewoon op je 18de een brief. Hierbij bent u donor voor alles wat weg te geven valt. als je het er niet mee eens bent moet je blabla kaart invullen en opsturen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:28 schreef vipergts het volgende:
Ze moeten het geoon omdraaien, je krijgt op je 18 de een brief dat je automatisch donor bent. als je het dan op een subtiele manier omslachtig maakt om er van af te komen dan is het tekort zo opgelost.
Het hele idee is natuurlijk dat je er niets van voeltquote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:07 schreef DuranK het volgende:
Ik heb volgens mij 2 jaar geleden keuze moeten maken.
Nee.
De gedachte dat mijn lichaam leeggeroofd wordt voelt bij mij gewoon niet goed aan. Het hele idee bevalt me niet. Dat hier een paar mensen zijn die dan weer helemaal flippen (volgens mij maar 1 maar goed), daar geef ik niet zoveel om.
goeiequote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het hele idee is natuurlijk dat je er niets van voelt
Maar het is en blijft jouw keuze.
Van mij mogen ze alles wat bruikbaar is hergebruiken.
Hersens vallen af; die hebben nooit goed gewerkt
Wel?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het hele idee is natuurlijk dat je er niets van voelt
Maar het is en blijft jouw keuze.
Dat is helemaal niet krom. Als je wilt geven moet je niet zeiken en gewoon geven. Als ik bloed geef kan het me niets schelen of de persoon die ik ermee help ook bloedonor is of niet.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 23:09 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het gaat om het principe. Je leeft voor jezelf, en dus zijn de organen versleten naar rato van je levensstijl, daar is niets mis mee.
Het is alleen krom als mensen zelf wel willen ontvangen, maar niet willen geven. Dat is nogal tegenstrijdig.
Waar moet het dan naar toe?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:07 schreef DuranK het volgende:
Ik heb volgens mij 2 jaar geleden keuze moeten maken.
Nee.
De gedachte dat mijn lichaam leeggeroofd wordt voelt bij mij gewoon niet goed aan. Het hele idee bevalt me niet. Dat hier een paar mensen zijn die dan weer helemaal flippen (volgens mij maar 1 maar goed), daar geef ik niet zoveel om.
Vind je dat dit ook voor bloedgeven/ontvangen geldt?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 00:02 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Van de ene kant: waar, van de andere kant ook weer niet. Het gaat om de intentie. Bij gezonde donoren kan het ook vaak zat zo zijn dat organen op dat moment voor niemand bruikbaar zijn of niet op tijd getransplanteerd kunnen worden. Gezond leven is dus geen garantie. Het idee van de donor is in elk geval goed.
Maar in dit geval redeneer ik echter vanuit de ontvanger: diegene wil wél ontvangen, maar is zelf geen donor. Dát vind ik niet kloppen. Mensen die geen donor zijn, moeten ook niks kunnen ontvangen. De principes zijn tegenstrijdig.
Da's de grote vraag.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:38 schreef McNasty het volgende:
[..]
Vind je dat dit ook voor bloedgeven/ontvangen geldt?
Wat is er mis met het hoornvlies van iemand die 200 kilo weegt? Of met z'n longen? Of z'n botweefsel? En iemand die 200 kilo heeft, die heeft in ieder geval genoeg huid om te laten transplanterenquote:Op vrijdag 30 maart 2007 23:19 schreef McNasty het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet krom. Als je wilt geven moet je niet zeiken en gewoon geven. Als ik bloed geef kan het me niets schelen of de persoon die ik ermee help ook bloedonor is of niet.
En mijn punt was dat zo'n codicil voor gezonde mensen veel meer betekent. Als je 200 kilo weegt kan je wel fijn met zo'n ding op zak lopen en 'voor wat hoort wat' roepen maar iedereen weet dat je organen nutteloos zijn en dat je in één stuk je kist in gaat.
Na dit gelezen te hebben vind ik donor zijn eigenlijk een goede optie. Ik was altijd wat sceptisch om dingen te geven aan mensen die hun lichaam verneukt heben. Maar als het zo gaat, dan zou ik best mijn organen willen gevenquote:Komen alcoholverslaafden in aanmerking voor een levertransplantatie?
Alcoholverslaafden worden niet getransplanteerd. Zij worden pas op de wachtlijst voor een levertransplantatie geplaatst, nadat ze minimaal 6 maanden "droog" zijn. En dus niet meer verslaafd zijn. Om een levertransplantatie goed te kunnen doorstaan moet de leverpatiënt in een goede conditie verkeren.
quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:13 schreef Ricard0j het volgende:
[..]
Na dit gelezen te hebben vind ik donor zijn eigenlijk een goede optie. Ik was altijd wat sceptisch om dingen te geven aan mensen die hun lichaam verneukt heben. Maar als het zo gaat, dan zou ik best mijn organen willen geven
mischien is dit een goeie reden voor de twijfelaarsquote:Op zondag 1 april 2007 20:03 schreef Haunter het volgende:
Ik ben ook donor, ze mogen alles van me hebben. De reden is zoals velen; mensen helpen die er wat aan hebben terwijl ik er zelf niks meer aan heb.
Mijn beslissing werd trouwens bevestigd door de uitzending van Mooi! weer de leeuw van een paar weken terug. Voor de mensen die het niet gezien hebben; een man kreeg een hart van een vrouw's zoon die is omgekomen bij een verkeersongeluk. Het interessante was dat de vrouw en de man elkaar pas 30 minuten voor de uitzending ontmoetten. Was erg mooi om het verhaal van beide kanten te horen![]()
Nee hoor, want ik blijf nog steeds bij mijn besluit dat ik geen donor word.quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:16 schreef denkjedat het volgende:
[..]
mischien is dit een goeie reden voor de twijfelaars
Heb je wel getwijfeld danquote:Op dinsdag 3 april 2007 17:58 schreef Koenz0r het volgende:
[..]
Nee hoor, want ik blijf nog steeds bij mijn besluit dat ik geen donor word.
En dankzij jou (en anderen zoals jij) is er in de meeste gevallen geen donor en kunnen ze allebei gerecycled wordenquote:Op dinsdag 3 april 2007 16:23 schreef Jm4nski het volgende:
ik zeg nee
de grootste reden dat ik tegen ben is dat ikzelf het gevoel heb dat mocht je zelf in het ziekenhuis liggen en je bent donor dat de doctor je mischien niet de aandacht geeft die je nodig hebt afhankelijk van je leeftijd stel ik ben 65 en ben donor en naast me op de OK ligt een jongen van 16 die geen donor is dan behandelen ze eerst de jongen van 16 want die is jonger en de 65 jarige kan gerecyled worden
so what , we gaan als het onze tijd is ...quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:55 schreef soylent het volgende:
[..]
En dankzij jou (en anderen zoals jij) is er in de meeste gevallen geen donor en kunnen ze allebei gerecycled wordenFijn dat je er zo goed over hebt nagedacht!
Ja ja, mooie woorden, dus jij kijkt ook niet links en rechts bij het oversteken, en je hebt ook geen verzekeringen?quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:06 schreef Jm4nski het volgende:
[..]
so what , we gaan als het onze tijd is ...
Ben benieuwd naar je kijk hierop.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:51 schreef Natalie het volgende:
En hoe zit het met de mensen die bijv. wél hun nieren en lever beschikbaar stellen na hun overlijden, maar niet hun huid. Hebben zij dan bij leven wel recht op een donorhuid?
Hetzelfde geldt voor iemand die bij leven een nier afstaat, maar bij overlijden geen donor is. Heeft zo'n persoon recht op iets, of recht op niets?
Maar weet je dat dan niet? Voor sommige mensen zijn alle meningen goed, op die meningen na die anders zijn dan de hunne.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:53 schreef Natalie het volgende:
Jee soylent, moeten die steken naar mensen die geen donor zijn?
Accepteer dat er mensen rondlopen die geen donor zijn of ga een normaal gesprek met ze aan, maar ga niet zo lopen zuren, zeg. Da's nergens voor nodig.
Geef me anders eens antwoord op dit.
[..]
Ben benieuwd naar je kijk hierop.
Vreselijk irritant is dat.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar weet je dat dan niet? Voor sommige mensen zijn alle meningen goed, op die meningen na die anders zijn dan de hunne.
Ik schiet graag gaten in inconsistente argumenten. Dat betekent niet dat er alleen maar non-donors rondlopen met slechte argumenten. Daarom heb ik ook maar een paar postjes gemaakt hier. Je hoeft je niet aangesproken te voelen door deze 'steken', jij hebt vast weer heel andere meningen lijkt me?quote:Op woensdag 4 april 2007 13:53 schreef Natalie het volgende:
Jee soylent, moeten die steken naar mensen die geen donor zijn?
Dat valt nog mee. Wat mij betreft heeft iedereen recht op alle donororganen die hij nodig heeft. En door zelf donor te zijn, breng ik die utopie een stapje dichterbij.quote:Accepteer dat er mensen rondlopen die geen donor zijn of ga een normaal gesprek met ze aan, maar ga niet zo lopen zuren, zeg. Da's nergens voor nodig.
Geef me anders eens antwoord op dit.
En hoe zit het met de mensen die bijv. wél hun nieren en lever beschikbaar stellen na hun overlijden, maar niet hun huid. Hebben zij dan bij leven wel recht op een donorhuid?
Hetzelfde geldt voor iemand die bij leven een nier afstaat, maar bij overlijden geen donor is. Heeft zo'n persoon recht op iets, of recht op niets?
Ja, vooral die mensen die andere mensen medische hulp ontzeggen door hun mening op basis van oneigenlijke argumenten.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar weet je dat dan niet? Voor sommige mensen zijn alle meningen goed, op die meningen na die anders zijn dan de hunne.
Het donorregister wordt pas na overlijden geraadpleegd, dus dat scenario is nogal sterk.quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:23 schreef Jm4nski het volgende:
ik zeg nee
de grootste reden dat ik tegen ben is dat ikzelf het gevoel heb dat mocht je zelf in het ziekenhuis liggen en je bent donor dat de doctor je mischien niet de aandacht geeft die je nodig hebt afhankelijk van je leeftijd stel ik ben 65 en ben donor en naast me op de OK ligt een jongen van 16 die geen donor is dan behandelen ze eerst de jongen van 16 want die is jonger en de 65 jarige kan gerecyled worden
Zo denk ik ook. In de toekomst, en dan praat ik over misschien wel duizenden jaren ( want we moeten toch aan ons nageslacht denkenquote:Op woensdag 4 april 2007 00:33 schreef Nachtrog het volgende:
ik doneer niks, en met goed overdachte reden.
stel iemand met hartproblemen krijgt mijn hart, en hij krijgt daarna 3 kindernen, waarvan 'r ook weer 2 een zwak hart hebben, fantastico, heb ik zojuist het probleem verdubbeld.
mensen gaan dood, accepteer 't gewoon.
wij proberen als maatschappij alle vormen van natuurlijke selectie uit te schakelen, wat in de toekomst enkel meer en meer problemen zal opleveren.
Ja leuk, dat is al 100 keer gezegd. Als je nou eens ingaat op de vele kritische vragen die eerder gesteld zijn.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:18 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Mensen die bewust geen donor zijn, maar als ze zelf wat nodig hebben zeker wel van een ander verwachten een orgaan af te staan![]()
sorry hoor... maar als ik het zo lees zijn het geen nieuwe kritische vragenquote:Op woensdag 4 april 2007 17:07 schreef McNasty het volgende:
[..]
Ja leuk, dat is al 100 keer gezegd. Als je nou eens ingaat op de vele kritische vragen die eerder gesteld zijn.
Het is altijd 'in the eye of the beholder' wat dat betreft. Wat jij (of ik) een slecht argument vindt, hoeft dat voor een ander totaal niet te zijnquote:Op woensdag 4 april 2007 14:07 schreef soylent het volgende:
[..]
Ik schiet graag gaten in inconsistente argumenten. Dat betekent niet dat er alleen maar non-donors rondlopen met slechte argumenten.
Iedere mening is anders. Dus jaquote:Daarom heb ik ook maar een paar postjes gemaakt hier. Je hoeft je niet aangesproken te voelen door deze 'steken', jij hebt vast weer heel andere meningen lijkt me?
Mooi gezegdquote:Dat valt nog mee. Wat mij betreft heeft iedereen recht op alle donororganen die hij nodig heeft. En door zelf donor te zijn, breng ik die utopie een stapje dichterbij.
Mooi toch en het mag ook nog eens volgens de wet. Prima!quote:Op woensdag 4 april 2007 16:18 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Mensen die bewust geen donor zijn, maar als ze zelf wat nodig hebben zeker wel van een ander verwachten een orgaan af te staan![]()
egoquote:Op woensdag 4 april 2007 21:11 schreef lavAzza het volgende:
[..]
Mooi toch en het mag ook nog eens volgens de wet. Prima!
maar waarom voel je je niet goed als je dood ben voel je niks dusl...quote:Op donderdag 5 april 2007 23:12 schreef Hijacking het volgende:
ik voel me er niet goed bij dus ga ik het ook niet doen
wel ga ik me opgeven bij de bloedbank om dit te compenseren
we zijn gewoon aardig op weg onszelf uit te roeien, doordat we te menselijk zijn... bloedtransfusie enzo kan ik nog wel iets in vinden, dat gebeurd meestal bij een ongeluk ofzo, vind het niet verkeerd als iemand dan gered wordt, maar ik wil niet medeverantwoordelijk zijn voor de teleurgang van mijn rasquote:Op woensdag 4 april 2007 16:16 schreef DuranK het volgende:
[..]
Zo denk ik ook. In de toekomst, en dan praat ik over misschien wel duizenden jaren ( want we moeten toch aan ons nageslacht denken) , dan krijg je dus waarschijnlijk alleen maar mensen die afhankelijk zijn van medicijnen en apparaten, en absoluut niet zonder kunnen, omdat we nou alle zwakke mensen maar laten leven. Menselijk gezien is dit wel goed, maar als je kijkt naar de toekomst, wordt ons ras er ook niet beter op. Maar ja, dit is weer een dilemma op zich eigenlijk
![]()
allereerst ik ben helemaal niet gelovig maar ik heb zo'n gevoel dat als je sterft ook zo in de wereld hierna komt beter kan ik het niet verwoorden maar zo denk ik over leven na de doodquote:Op vrijdag 6 april 2007 10:22 schreef denkjedat het volgende:
[..]
maar waarom voel je je niet goed als je dood ben voel je niks dusl...
moet je maar denken dat iedereen die zijn organen afstaat aardig is en dan kom je in een wereld van aardige mensen ;Dquote:Op vrijdag 6 april 2007 15:46 schreef Hijacking het volgende:
[..]
allereerst ik ben helemaal niet gelovig maar ik heb zo'n gevoel dat als je sterft ook zo in de wereld hierna komt beter kan ik het niet verwoorden maar zo denk ik over leven na de dood![]()
hahaquote:Op vrijdag 6 april 2007 18:50 schreef denkjedat het volgende:
[..]
moet je maar denken dat iedereen die zijn organen afstaat aardig is en dan kom je in een wereld van aardige mensen ;D
Wie zegt dat het wordt gedaan als je dood bentquote:Op vrijdag 6 april 2007 10:22 schreef denkjedat het volgende:
[..]
maar waarom voel je je niet goed als je dood ben voel je niks dusl...
kan iemand een samenvatting geven?quote:Op zaterdag 7 april 2007 15:20 schreef C21H23NO5 het volgende:
verhaal
eeh ikquote:Op zaterdag 7 april 2007 15:46 schreef DuranK het volgende:
[..]
Wie zegt dat het wordt gedaan als je dood bent
http://www.youtube.com/watch?v=8tmLvzubP3I
Een welgevormd argument klopt en daar is niets aan af te dingen... Als je bijvoorbeeld zou zeggen, "Ik geloof dat wij na ons huidige bestaan voortleven en daarvoor moeten de organen intakt blijven; ik wil na mijn bestaan voortleven; dus moet ik mijn organen behouden", dan kan ik daar weinig tegen in brengen. Ik kan er niet in geloven en dus de aannames verwerpen, maar dat is dan wel het maximale dat ik kan doen. Het is ethisch ook verdedigbaar, want je wil dan ook dat anderen hun organen niet afstaan omdat ze zo de kans op het hiernamaals mislopen. Als je aannames kloppen dan benadeel je niemand.quote:Op woensdag 4 april 2007 19:10 schreef Natalie het volgende:
[..]
Het is altijd 'in the eye of the beholder' wat dat betreft. Wat jij (of ik) een slecht argument vindt, hoeft dat voor een ander totaal niet te zijn
Egoisme speelt vast wel een rol denk ik. Mensen zijn nu eenmaal redelijk egoistisch. En waarom ook niet. Het werkt. Ik zou liever ook geen nier afstaan terwijl ik zelf nog in leven ben. Het is dat ik 'm na m'n dood niet meer nodig heb, dus zo nobel vind ik het ook weer niet om te doneren. We moeten gewoon allemaal realiseren dat we hier te maken hebben met een beperkte bron; als je je dat realiseert en dan wel wil nemen maar niet wil geven vind ik het toch verdacht...quote:In dit topic zie ik sommige mensen afgeven op mensen die geen donor zijn (en dan doel ik niet speciaal op jou, voor de duidelijkheid). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de conclusie 'het zal wel egoisme oid zijn' snel, té snel, getrokken wordt.
Dat 'iets zeggen' is wat mij betreft een beetje de standaard. Het is een te moeilijk en confronterend vraagstuk denk ik. Hoe dan ook, we moeten ook met de minder goed beredeneerde gevoelens rekening houden, en ik ben er dan ook niet voor om tegen iemands wil in donororganen af te nemen. Maar ik vind wel dat zo'n standpunt kritiek verdient. We hebben het hier namelijk niet alleen over een prive-standpunt, maar over een beslissing die potentieel levens kost (of oplevert) en waar je dus met de grootste verantwoordelijkheid moet omgaan.quote:Persoonlijk vind ik 'Het voelt niet goed. Ik voel me er niet prettig bij' een prima reden, uitgaande van het feit dat de persoon in kwestie er goed en serieus over nagedacht heeft en niet zomaar 'iets zegt' omdat hij of zij het niet de moeite vond om erbij stil te staan.
Ik vond het ook een beetje een vervelend idee dat ze in me ogen gaan snijden, maar ik zou me echt een sneuaard voelen als ik alles zou doneren behalve mn hoornvlies.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 16:57 schreef amaranta het volgende:
ja ik ben al jaren donor, maar wel met uitzondering van
bloedvaten, huid en hoornvlies
het is een soort van bijgeloof... ik weet niet wat er na de dood is, maar als er iets is wil ik het wel kunnen zien...quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:03 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
Ik vond het ook een beetje een vervelend idee dat ze in me ogen gaan snijden, maar ik zou me echt een sneuaard voelen als ik alles zou doneren behalve mn hoornvlies.dood is dood, beetje raar om wel mn organen en huid te geven om vervolgens mn ogen te laten verbranden bij de crematie.
no offense btw.
En ik ben heel beïnvloedbaar door zulke verhalen.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 20:40 schreef bloempjuh het volgende:
Van mij mogen ze alles komen halen na mijn dood. En als ik durf ga ik binnenkort al bloed doneren.
Ik heb een broer(tje) die een hartaandoening (en nog wat andere dingen) heeft. Ik moet er toch niet aan denken dat hij ooit misschien een donorhart nodig heeft en dat dat dan niet kan omdat sommige figuren 'het een eng idee vinden' om hun hart te geven aan een jonge, levenslustige gozer.
Dr moet eerst door een arts vastgesteld worden dat je hersendood bent.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:14 schreef Fastmatti het volgende:
Ik ben geen donor. De reden voor mij is simpel. Wie garandeert mij dat een arts alles zal doen om mijn leven te redden als er een leuk meisje (of zoiets) ligt te wachten op een orgaan van mij.
Een arts heeft een eed gezworen. Verder wordt pas nadat je overlijdt het donor-register geraadpleegd.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:14 schreef Fastmatti het volgende:
Ik ben geen donor. De reden voor mij is simpel. Wie garandeert mij dat een arts alles zal doen om mijn leven te redden als er een leuk meisje (of zoiets) ligt te wachten op een orgaan van mij.
sander heeft gesprokenquote:Op zondag 20 mei 2007 10:48 schreef sander89 het volgende:
Ik zie zelf geen redenen waarom niet voor me zelf, onder de grond heb ik er ook niks aan dus laat dan maar iemand anders nog een mooi leven kunnen hebben, dankzij mij.
Ik vind dat een zware last die je overlaat aan je nabestaanden. Zelf ben ik van mening dat ook al wil je geen donor worden, laat dit vast leggen. Dan is er iig duidelijkheid voor je nabestaanden. Het is echt geen pretje als je vlak nadat iemand die je dierbaar is overlijd, je zo'n moeilijke keuze moet gaan maken.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 17:42 schreef Duuvelke het volgende:
Mij maakt het niets uit. Ik laat mijn nabestaande hierover beslissen.
Ik krijg er zelf toch niet meer van mee....
Dat is gewoon lomp..quote:Op zondag 3 juni 2007 13:04 schreef amaranta het volgende:
Overigens was mijn schoonvader geen donor. En toen hij stierf in het ziekenhuis was het eerste wat ze vroegen. We weten dat ... geen donor is maar is er toch iets wat u wilt doneren.
Wij hadden zoiets van WTF hij is nog geen 5 minuten dood en dan kom je daarmee?
Hij heeft dus niks gedoneerd. Daarnaast had hij een ernstige vorm van kanker en was er sowieso al veel aangetast.
Oh hush, alsof het voor artsen makkelijk is om doodleuk zo'n balletje op te gooien. Feit is wel dat die vraag misschien een ander leven kan redden, en dat is toch wel het belangrijkste voor zo'n arts.quote:
Zit je ook echt op te wachten als familie zo'n vraag.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:27 schreef nietzman het volgende:
[..]
Oh hush, alsof het voor artsen makkelijk is om doodleuk zo'n balletje op te gooien. Feit is wel dat die vraag misschien een ander leven kan redden, en dat is toch wel het belangrijkste voor zo'n arts.
Natuurlijk is het voor artsen niet makkelijk. Maar 5 minuten na overlijden is veels te snel om zoiets te vragen.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:27 schreef nietzman het volgende:
[..]
Oh hush, alsof het voor artsen makkelijk is om doodleuk zo'n balletje op te gooien. Feit is wel dat die vraag misschien een ander leven kan redden, en dat is toch wel het belangrijkste voor zo'n arts.
Totally eensch.quote:Op woensdag 4 april 2007 16:18 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Achteraan zetten?quote:Op zondag 3 juni 2007 13:34 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Totally eensch.
Eigenlijk moeten ze deze mensen achteraan zetten op een lijst, en mensen die wel donor zijn een stuk vooraan zetten
Kom gek, je moet ze nog een beetje hoop geven he !quote:Op zondag 3 juni 2007 13:35 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Achteraan zetten?![]()
Gewoon helemaal niet op een donorlijst zetten.
Eigen zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen, ze staan ook niet op de donorlijstquote:Op zondag 3 juni 2007 13:34 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Totally eensch.
Eigenlijk moeten ze deze mensen achteraan zetten op een lijst, en mensen die wel donor zijn een stuk vooraan zetten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |