Oh vast wel.quote:Op maandag 26 maart 2007 19:47 schreef imported_sphinx het volgende:
kun je geslachtsorganen ook doneren?
Sterkte... Zo jong nog...quote:
Heel nobel van je!quote:ze mogen alleen mn organen hebben
de rest wil ik zelf 'houden'.
en de stikstof cyclus!quote:Op woensdag 28 maart 2007 22:39 schreef Ruzie het volgende:
Alles weg behalve je huid, je moet tenslotte ook aan de maden denken.
Idd gewoon op je 18de een brief. Hierbij bent u donor voor alles wat weg te geven valt. als je het er niet mee eens bent moet je blabla kaart invullen en opsturen.quote:Op vrijdag 23 maart 2007 20:28 schreef vipergts het volgende:
Ze moeten het geoon omdraaien, je krijgt op je 18 de een brief dat je automatisch donor bent. als je het dan op een subtiele manier omslachtig maakt om er van af te komen dan is het tekort zo opgelost.
Het hele idee is natuurlijk dat je er niets van voeltquote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:07 schreef DuranK het volgende:
Ik heb volgens mij 2 jaar geleden keuze moeten maken.
Nee.
De gedachte dat mijn lichaam leeggeroofd wordt voelt bij mij gewoon niet goed aan. Het hele idee bevalt me niet. Dat hier een paar mensen zijn die dan weer helemaal flippen (volgens mij maar 1 maar goed), daar geef ik niet zoveel om.
goeiequote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het hele idee is natuurlijk dat je er niets van voelt
Maar het is en blijft jouw keuze.
Van mij mogen ze alles wat bruikbaar is hergebruiken.
Hersens vallen af; die hebben nooit goed gewerkt
Wel?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het hele idee is natuurlijk dat je er niets van voelt
Maar het is en blijft jouw keuze.
Dat is helemaal niet krom. Als je wilt geven moet je niet zeiken en gewoon geven. Als ik bloed geef kan het me niets schelen of de persoon die ik ermee help ook bloedonor is of niet.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 23:09 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het gaat om het principe. Je leeft voor jezelf, en dus zijn de organen versleten naar rato van je levensstijl, daar is niets mis mee.
Het is alleen krom als mensen zelf wel willen ontvangen, maar niet willen geven. Dat is nogal tegenstrijdig.
Waar moet het dan naar toe?quote:Op vrijdag 30 maart 2007 22:07 schreef DuranK het volgende:
Ik heb volgens mij 2 jaar geleden keuze moeten maken.
Nee.
De gedachte dat mijn lichaam leeggeroofd wordt voelt bij mij gewoon niet goed aan. Het hele idee bevalt me niet. Dat hier een paar mensen zijn die dan weer helemaal flippen (volgens mij maar 1 maar goed), daar geef ik niet zoveel om.
Vind je dat dit ook voor bloedgeven/ontvangen geldt?quote:Op zaterdag 31 maart 2007 00:02 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Van de ene kant: waar, van de andere kant ook weer niet. Het gaat om de intentie. Bij gezonde donoren kan het ook vaak zat zo zijn dat organen op dat moment voor niemand bruikbaar zijn of niet op tijd getransplanteerd kunnen worden. Gezond leven is dus geen garantie. Het idee van de donor is in elk geval goed.
Maar in dit geval redeneer ik echter vanuit de ontvanger: diegene wil wél ontvangen, maar is zelf geen donor. Dát vind ik niet kloppen. Mensen die geen donor zijn, moeten ook niks kunnen ontvangen. De principes zijn tegenstrijdig.
Da's de grote vraag.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:38 schreef McNasty het volgende:
[..]
Vind je dat dit ook voor bloedgeven/ontvangen geldt?
Wat is er mis met het hoornvlies van iemand die 200 kilo weegt? Of met z'n longen? Of z'n botweefsel? En iemand die 200 kilo heeft, die heeft in ieder geval genoeg huid om te laten transplanterenquote:Op vrijdag 30 maart 2007 23:19 schreef McNasty het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet krom. Als je wilt geven moet je niet zeiken en gewoon geven. Als ik bloed geef kan het me niets schelen of de persoon die ik ermee help ook bloedonor is of niet.
En mijn punt was dat zo'n codicil voor gezonde mensen veel meer betekent. Als je 200 kilo weegt kan je wel fijn met zo'n ding op zak lopen en 'voor wat hoort wat' roepen maar iedereen weet dat je organen nutteloos zijn en dat je in één stuk je kist in gaat.
Na dit gelezen te hebben vind ik donor zijn eigenlijk een goede optie. Ik was altijd wat sceptisch om dingen te geven aan mensen die hun lichaam verneukt heben. Maar als het zo gaat, dan zou ik best mijn organen willen gevenquote:Komen alcoholverslaafden in aanmerking voor een levertransplantatie?
Alcoholverslaafden worden niet getransplanteerd. Zij worden pas op de wachtlijst voor een levertransplantatie geplaatst, nadat ze minimaal 6 maanden "droog" zijn. En dus niet meer verslaafd zijn. Om een levertransplantatie goed te kunnen doorstaan moet de leverpatiënt in een goede conditie verkeren.
quote:Op zaterdag 31 maart 2007 18:13 schreef Ricard0j het volgende:
[..]
Na dit gelezen te hebben vind ik donor zijn eigenlijk een goede optie. Ik was altijd wat sceptisch om dingen te geven aan mensen die hun lichaam verneukt heben. Maar als het zo gaat, dan zou ik best mijn organen willen geven
mischien is dit een goeie reden voor de twijfelaarsquote:Op zondag 1 april 2007 20:03 schreef Haunter het volgende:
Ik ben ook donor, ze mogen alles van me hebben. De reden is zoals velen; mensen helpen die er wat aan hebben terwijl ik er zelf niks meer aan heb.
Mijn beslissing werd trouwens bevestigd door de uitzending van Mooi! weer de leeuw van een paar weken terug. Voor de mensen die het niet gezien hebben; een man kreeg een hart van een vrouw's zoon die is omgekomen bij een verkeersongeluk. Het interessante was dat de vrouw en de man elkaar pas 30 minuten voor de uitzending ontmoetten. Was erg mooi om het verhaal van beide kanten te horen![]()
Nee hoor, want ik blijf nog steeds bij mijn besluit dat ik geen donor word.quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:16 schreef denkjedat het volgende:
[..]
mischien is dit een goeie reden voor de twijfelaars
Heb je wel getwijfeld danquote:Op dinsdag 3 april 2007 17:58 schreef Koenz0r het volgende:
[..]
Nee hoor, want ik blijf nog steeds bij mijn besluit dat ik geen donor word.
En dankzij jou (en anderen zoals jij) is er in de meeste gevallen geen donor en kunnen ze allebei gerecycled wordenquote:Op dinsdag 3 april 2007 16:23 schreef Jm4nski het volgende:
ik zeg nee
de grootste reden dat ik tegen ben is dat ikzelf het gevoel heb dat mocht je zelf in het ziekenhuis liggen en je bent donor dat de doctor je mischien niet de aandacht geeft die je nodig hebt afhankelijk van je leeftijd stel ik ben 65 en ben donor en naast me op de OK ligt een jongen van 16 die geen donor is dan behandelen ze eerst de jongen van 16 want die is jonger en de 65 jarige kan gerecyled worden
so what , we gaan als het onze tijd is ...quote:Op dinsdag 3 april 2007 18:55 schreef soylent het volgende:
[..]
En dankzij jou (en anderen zoals jij) is er in de meeste gevallen geen donor en kunnen ze allebei gerecycled wordenFijn dat je er zo goed over hebt nagedacht!
Ja ja, mooie woorden, dus jij kijkt ook niet links en rechts bij het oversteken, en je hebt ook geen verzekeringen?quote:Op dinsdag 3 april 2007 19:06 schreef Jm4nski het volgende:
[..]
so what , we gaan als het onze tijd is ...
Ben benieuwd naar je kijk hierop.quote:Op zaterdag 31 maart 2007 17:51 schreef Natalie het volgende:
En hoe zit het met de mensen die bijv. wél hun nieren en lever beschikbaar stellen na hun overlijden, maar niet hun huid. Hebben zij dan bij leven wel recht op een donorhuid?
Hetzelfde geldt voor iemand die bij leven een nier afstaat, maar bij overlijden geen donor is. Heeft zo'n persoon recht op iets, of recht op niets?
Maar weet je dat dan niet? Voor sommige mensen zijn alle meningen goed, op die meningen na die anders zijn dan de hunne.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:53 schreef Natalie het volgende:
Jee soylent, moeten die steken naar mensen die geen donor zijn?
Accepteer dat er mensen rondlopen die geen donor zijn of ga een normaal gesprek met ze aan, maar ga niet zo lopen zuren, zeg. Da's nergens voor nodig.
Geef me anders eens antwoord op dit.
[..]
Ben benieuwd naar je kijk hierop.
Vreselijk irritant is dat.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar weet je dat dan niet? Voor sommige mensen zijn alle meningen goed, op die meningen na die anders zijn dan de hunne.
Ik schiet graag gaten in inconsistente argumenten. Dat betekent niet dat er alleen maar non-donors rondlopen met slechte argumenten. Daarom heb ik ook maar een paar postjes gemaakt hier. Je hoeft je niet aangesproken te voelen door deze 'steken', jij hebt vast weer heel andere meningen lijkt me?quote:Op woensdag 4 april 2007 13:53 schreef Natalie het volgende:
Jee soylent, moeten die steken naar mensen die geen donor zijn?
Dat valt nog mee. Wat mij betreft heeft iedereen recht op alle donororganen die hij nodig heeft. En door zelf donor te zijn, breng ik die utopie een stapje dichterbij.quote:Accepteer dat er mensen rondlopen die geen donor zijn of ga een normaal gesprek met ze aan, maar ga niet zo lopen zuren, zeg. Da's nergens voor nodig.
Geef me anders eens antwoord op dit.
En hoe zit het met de mensen die bijv. wél hun nieren en lever beschikbaar stellen na hun overlijden, maar niet hun huid. Hebben zij dan bij leven wel recht op een donorhuid?
Hetzelfde geldt voor iemand die bij leven een nier afstaat, maar bij overlijden geen donor is. Heeft zo'n persoon recht op iets, of recht op niets?
Ja, vooral die mensen die andere mensen medische hulp ontzeggen door hun mening op basis van oneigenlijke argumenten.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar weet je dat dan niet? Voor sommige mensen zijn alle meningen goed, op die meningen na die anders zijn dan de hunne.
Het donorregister wordt pas na overlijden geraadpleegd, dus dat scenario is nogal sterk.quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:23 schreef Jm4nski het volgende:
ik zeg nee
de grootste reden dat ik tegen ben is dat ikzelf het gevoel heb dat mocht je zelf in het ziekenhuis liggen en je bent donor dat de doctor je mischien niet de aandacht geeft die je nodig hebt afhankelijk van je leeftijd stel ik ben 65 en ben donor en naast me op de OK ligt een jongen van 16 die geen donor is dan behandelen ze eerst de jongen van 16 want die is jonger en de 65 jarige kan gerecyled worden
Zo denk ik ook. In de toekomst, en dan praat ik over misschien wel duizenden jaren ( want we moeten toch aan ons nageslacht denkenquote:Op woensdag 4 april 2007 00:33 schreef Nachtrog het volgende:
ik doneer niks, en met goed overdachte reden.
stel iemand met hartproblemen krijgt mijn hart, en hij krijgt daarna 3 kindernen, waarvan 'r ook weer 2 een zwak hart hebben, fantastico, heb ik zojuist het probleem verdubbeld.
mensen gaan dood, accepteer 't gewoon.
wij proberen als maatschappij alle vormen van natuurlijke selectie uit te schakelen, wat in de toekomst enkel meer en meer problemen zal opleveren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |