Puur op gevoel. Aan je lichaam kan je heel goed voelen of je verzuurd, of dat je te ver onder je kunnen loopt, heb ik geen bliebjeskanon voor nodigquote:Loop jij met een hartslagmeter of puur op gevoel?
Heb het voor de volgende keer al verwerkt in de Wiki, samen met deel 13 zelfs al. Voor het gemakquote:Op donderdag 15 maart 2007 23:00 schreef PekkeMan het volgende:
de delen 10-12 staan nog niet in de OP![]()
tevens tvp![]()
ja nu is het te laat!quote:Op donderdag 15 maart 2007 23:54 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Heb het voor de volgende keer al verwerkt in de Wiki, samen met deel 13 zelfs al. Voor het gemak![]()
Haha, sorry dan maar, zal niet nog eens gebeurenquote:
Geldt dit ook voor gewone skates?quote:Op zaterdag 17 maart 2007 17:19 schreef LedZep het volgende:
Plus dat het skeeleren tegen overpronatie werkt gezien de zware enkelbelasting.
Was ik ook nog van plan maar ik hoop eigenlijk dat iemand hier ervaring mee heeft.quote:Op maandag 19 maart 2007 18:14 schreef Grumpey het volgende:
als je zonder niet ver komt, dan heb je denk ik niet zoveel keus....
Misschien even vragen bij de hardloopwinkel?
in sommige hardloopwinkels kunnnen ze toch een filmpje maken van hoe je loopt... daar passen ze je schoen op aan... zoiets zal wel goed voor jouw zijn denk ik!quote:Op maandag 19 maart 2007 14:49 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik ben in het vorige deeltje al even binnen komen vallen en ik heb eigenlijk nog een klein vraagje.
Ik heb steunzolen nodig vanwege allerlei problemen in mijn voeten en ik twijfel nu een beetje over wat ik hier mee moet m.b.t. hardlopen. Steunzolen in een sportschoen werkt niet echt lekker maar zonder kom ik sowieso niet ver. Iemand tips?
Kan dat?quote:Op maandag 19 maart 2007 18:36 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
in sommige hardloopwinkels kunnnen ze toch een filmpje maken van hoe je loopt... daar passen ze je schoen op aan... zoiets zal wel goed voor jouw zijn denk ik!
Onder andere bij PK running in Dodewaard doen ze datquote:Op maandag 19 maart 2007 18:36 schreef Sweetbeach het volgende:
[..]
in sommige hardloopwinkels kunnnen ze toch een filmpje maken van hoe je loopt... daar passen ze je schoen op aan... zoiets zal wel goed voor jouw zijn denk ik!
Is prima oplossing. ik heb dat ook gedaan. ze kijken hoe je op je voet terecht komt en adviseren dan de "aanpassing" van je schoen!quote:Op maandag 19 maart 2007 18:45 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Kan dat?![]()
Dat zou super zijn. Ik dacht dat die metingen eigenlijk alleen waren om te zien welke schoen het meest geschikt is voor jouw manier van lopen.
http://www.run2day.nl/winkel_home.php?winkel=Groningenquote:Op maandag 19 maart 2007 21:02 schreef MinderMutsig het volgende:
Klinkt fantastisch! Ik ga eens kijken of er in de buurt van Groningen ook een zaak zit die dat doet en anders moet ik maar naar Dodewaard.![]()
Dankjequote:Op maandag 19 maart 2007 21:08 schreef PekkeMan het volgende:
[..]
http://www.run2day.nl/winkel_home.php?winkel=Groningen
hier doen ze dat ook volgens mij![]()
(nog een grunninger)
netjesquote:Op maandag 19 maart 2007 22:21 schreef Sweetbeach het volgende:
net een 5.2 km rondje in 25.2 gelopennetjes voor mezelf!
Misschien wel te ambitieus, hij is volgende maand al. Maar wil de afstand graag een keer lopen om te voelen hoe dat is en deze is een van de weinige die voor mij nog te doen is voor de zomer. Heb de Dam tot Damloop vorig jaar gelopen, echt een geweldige ervaring dus doe dit jaar zeker weer mee!quote:Op zondag 18 maart 2007 22:38 schreef Raphaelo29 het volgende:
zozo Mouzzer, ambitieus. halve marathon!! is dat al snel? ik heb vandaag weer een trimloop gedaan in A'dam. 10 km in 45:50. was erg veel wind wat het wel zwaar maakte af en toe.
ik ga me nu richten op de dam tot dam loop in september wat 16,1 km is. weer een nieuwe uitdaging aangezien ik nooit meer dan 11 a 12 km heb gelopen.
een halve marathon is misschien later wel weer een doel, ik weet het niet.
zolang ik er maar plezier in heb en er wat progressie is ben ik tevreden!
nope... niet écht... wil steeds sneller en uiteindelijk x wedstrijdjes lopenquote:Op maandag 19 maart 2007 22:42 schreef Grumpey het volgende:
[..]
netjes, heb je ook nog een doel voor ogen uiteindelijk?
succesquote:Op zondag 25 maart 2007 19:00 schreef _wie het volgende:
Vandaag ook maar weer eens hardgelopen, bijna 40 minuten - 6k. niet slecht vond ik zo....de laatse maanden nauwelijks wat gedaan. Op 15 april loop ik de 5k tijdens de rotterdam marathon, dus ik hoop dat ik de komende 3 weken nog wat kan trainen en dan een tijd onder de 30 minuten kan neerzeten.
tegenwind lijkt erg irritant, en traint erg zwaar, maar als je dan ineens weer eens geen wind heb merk je pas hoeveel je ervan op vooruit gaatquote:Op maandag 26 maart 2007 17:26 schreef p-etr-a het volgende:
Zo, heerlijk loopweer net!![]()
Ik heb een stuk van 5,5 km gelopen in 35 minuten. Teleurstellende tijd, maar het ging me er meer om dat ik dit vol kon houden. Op de eerste 4 km had ik ongelooflijke tegenwind. Ik hield het haast niet meer uit maar toen kwam ik in de bebouwde kom en daar ging het toch weer wat lekkerder, dus hoefde ik niet op te geven.
Moet je eens een heuvel oplopenquote:Op maandag 26 maart 2007 17:34 schreef Grumpey het volgende:
[..]
tegenwind lijkt erg irritant, en traint erg zwaar, maar als je dan ineens weer eens geen wind heb merk je pas hoeveel je ervan op vooruit gaat
Haha, it takes one tot know one?quote:Op maandag 26 maart 2007 17:59 schreef Sport_Life het volgende:
ach schema's... da's voor mensen die geen motivatie hebben. En goedgelovigen. Liep laatst met iemand die zo'n schema aanhield, toen was het op een gegeven moment "ik stop ermee, morgen mag ik pas weer hardlopen volgens mijn schema"![]()
Ik vind het op zich wel handig zo'n schema, maar gebruik het puur als leidraad om een indicatie te krijgen hoeveel km ik moet lopen. Ik wijk er dan soms ook wel eens van af (bv. drie kwartier langer dan is gegevenquote:Op maandag 26 maart 2007 17:59 schreef Sport_Life het volgende:
ach schema's... da's voor mensen die geen motivatie hebben. En goedgelovigen. Liep laatst met iemand die zo'n schema aanhield, toen was het op een gegeven moment "ik stop ermee, morgen mag ik pas weer hardlopen volgens mijn schema"![]()
dat is vooral dit:quote:Op maandag 26 maart 2007 21:15 schreef Raphaelo29 het volgende:
Is duurlopen goed voor je gezondheid?
Nee volgens Dr. Al Sears. Tijdens duurlopen (dus in de zg. aerobisch fase) verbrand je vooral vet en geen glucose. Dat doe je zoals bekend pas boven je omslagpunt, in de zgn. anaerobische fase).
Dus het lichaam denkt na een lange langzame duurloop: ik heb vet nodig, laat ik maar voortaan vet aanmaken. Dat is de reden dat je niet echt afvalt door langzame duurlopen. Daarom zie je ook vaak mensen met rode hoofden en dikke buiken langzaam sjokken. En zij maar denken dat ze eindelijk - na een lange aanloop van uitstellen - goed bezig zijn en aan het afvallen zijn. En geef ze eens ongelijk, immers de overheid en vele huisartsen bombarderen ons tegenwoordig met dat advies. Nou mooi niet dus, want Dr. Al Sears maakt het nog erger: het is zelfs geen preventie voor hartziektes, sterker nog: het is zelfs slecht voor het hart!!
Wat is wèl goed? Interval, korte krachtexplosies in het anaerobische gebied, afgewisseld met rustig lopen tot je hart weer ± 60 % van je max tikt en dan weer huppeké. Daardoor ontwikkelen je hart en je longen een reserve capaciteit en dat zijn zeer goede indicatoren voor een lang en gezond leven. Dus andersom gezegd: mensen zonder overcapaciteit van hart en longen hebben een grotere kans op hartziekten.
Nou is duurlopen om andere redenen dan gezondheid gewoon prettig: je bent eens in de natuur en buiten, je komt mensen tegen die het ook doen, je loopt eens een halve of hele marathon met gelijkgezinden. Maar maak dus niet de vergissing dat het dat nou gezond is.
Als je dus wilt duurlopen omdat het leuk is, wissel het dan af met intervaltraining en volgens Sears is het beste met zo veel mogelijk met 1 minuut intervallen, waarbij je echt in het zogenaamde anaerobe bereik komt. En doe hetzelfde met krachttraining. Dan verdwijnt overtallig vet als sneeuw voor de zon, je hart en longen worden veel gezonder en als bonus word je veel sterker voor loopwedstrijden en maak je eindelijk die droomtijd op de Zevenheuvelenloop of 10 Miles in Tilburg om maar wat te noemen.
Voor de uitgebreide achtergrond en wetenschappelijke fundering verwijs ik je graag naar de website van Dr. Al Sears: http://www.alsearsmd.com/content/
wat vinden jullie?? is het slechts een mening van een of andere arts of heeft hij een punt? ik doe (nog) niet veel aan interval omdat een rondje in een constant tempo lekkerder loopt en steeds een minuut sprinten zwaar is.
daarbij komt dat ik op zondag voetbal en dan vaak genoeg uit stilstand stukken moet sprinten, al is dat natuurlijk nooit 1 minuut.
maar zeggen dat duurlopen alleen slecht is voor je hart en gezondheid lijkt me wat overdreven.
Ik kan me voorstellen dat het niet heel goed is voor je lichaam als je constant met een hoge hartslag loopt (mits je niet goed getraind ben). Als ik 1 minuut volle bak gaat sprinten (oftewel het anaerobe bereik) dan wordt het duurloop(je) een duurwandelquote:Op maandag 26 maart 2007 21:15 schreef Raphaelo29 het volgende:
wat vinden jullie?? is het slechts een mening van een of andere arts of heeft hij een punt? ik doe (nog) niet veel aan interval omdat een rondje in een constant tempo lekkerder loopt en steeds een minuut sprinten zwaar is.
daarbij komt dat ik op zondag voetbal en dan vaak genoeg uit stilstand stukken moet sprinten, al is dat natuurlijk nooit 1 minuut.
maar zeggen dat duurlopen alleen slecht is voor je hart en gezondheid lijkt me wat overdreven.
kan je beter naar eem podo-therapeut gaan. Fysio kan moeilijk wat v eranderen aan de stand van je voeten, een podo-therapeut wél, bijvoorbeeld d.m.v zooltjes o.i.dquote:Op dinsdag 27 maart 2007 20:31 schreef Lortnoc het volgende:
Die knieën zijn trouwens nog steeds mijn zwakke punt omdat ik redelijk naar binnen loop (voet plaatsing bijna in één rechte lijn in plaats van twee paralelle lijnen) krijg ik snel last van de buitenkant van mijn knie en mijn enkeles bij langere afstanden of bij hogere snelheden. Iemand daar nog goede oefeningen voor? Ik ga binnenkort maar eens naar de vader van een vriend, die is fysio, voor tips.
Nee het is niet erg om niet moe te zijn. Ik ben vaker actiever na het hardlopen dan er voorquote:Op woensdag 28 maart 2007 15:14 schreef p-etr-a het volgende:
Ohja is het trouwens erg om na je training moe te zijn? Ik ben dat nu namelijk telkens niet, maar als ik eventueel sneller ga lopen kan dat natuurlijk wel een gevolg zijn.
ben je niet moe? ghehe raar.. ik wíl juist altijd moe zijn. Als ik merk dat ik aan hte einde van mijn rondje nog energie heb, trek ik nog wel wat sprintjes zodat de pijp écht ff leeg is...quote:Op woensdag 28 maart 2007 15:14 schreef p-etr-a het volgende:
Ohja is het trouwens erg om na je training moe te zijn? Ik ben dat nu namelijk telkens niet, maar als ik eventueel sneller ga lopen kan dat natuurlijk wel een gevolg zijn.
als ik je zo lees denk ik dat het voor jou het handigst is om te kijken of je een kleinere afstand (zeg, 5 km) met een hoger tempo (zeg: 5min 45 sec per km) volhoudt. Gewoon eens proberen wat sneller van start te gaan, en dan gewoon door blijven gaan tot zover mogelijk. Je zult waarschijnlijk nog versteld staan hoever je dat eigenlijk kan volhouden (je wordt dan waarschijnlijk wel vermoeider, maar je ziet dan wel ook heel snel een hele sprong voorwaarts qua snelheid!)quote:Op woensdag 28 maart 2007 15:12 schreef p-etr-a het volgende:
Zeker, het was net echt fantastisch. Ik heb een supermooie route gelopen van 6 km over beton (kleine stukjes gelukkig), asfalt en een lange zandweg. Dwars door de weilanden dus in de volle zon! Op deze manier word ik dit jaar wel bruin.
Ik heb een volgens mij redelijk constant tempo gelopen van 6.5 minuut per kilometer. Dat zou betekenen dat ik de 5 mijl in ongeveer 52 minuten loop. Dat vind ik niet eens zo slecht, maar ik kan natuurlijk nog even trainen om het tempo iets op te voeren. Kan ik daarvoor gewoon duurlopen blijven doen, opbouwend tot aan 8 km, of is het slimmer om gericht snelheid te trainen?
Veel succes.quote:Op woensdag 28 maart 2007 19:17 schreef annoh het volgende:
Ben heel benieuwd wat voor een tijd ik zondag kan lopen (5km nike ladies run).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |