Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:38 |
![]() Hier alweer deel 51 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag ![]() Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders: Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen. Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V. Links de Wadloper (DH2), dit is het enige stel in de groene NoordNed-kleurstelling, en rijdt nu voor Veolia. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. ![]() Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS. ![]() November/December: Groningen-Leer December week 50: Leeuwarden-Harlingen Mei 2007: Groningen-Roodeschool Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren Augustus 2007: Groningen-Delfzijl September 2007: Groningen-Leeuwarden De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen. - De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie. - De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie. Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein. ![]() ![]() Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet. Interieur en exterieur. ![]() ![]() Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien: ![]() Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden: ![]() ![]() ![]() diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. Elektrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. Tot 10 december werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treinen (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort. Hoe e.e.a. er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: - Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede - Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje. ![]() Interieur van de ICM Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben. Foto's: Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst). Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. ![]() Olympische ICM IV Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. ![]() VIRM IV + VIRM VI Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn bijna 250 V-tjes gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Sinds 10 december 2006 rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 528, die voor een kwart Plan V is). Van de voorkant kan je de T herkennen aan de kleine driehoekige raampjes op de hoek, bij de T's zijn die zwart, maar bij de V's geel. De T's worden vooral gehaat worden voor krappe bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. ![]() Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet, en in een paar spitstreintjes. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Woerden-Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje). SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. ![]() Interieur van de CityPendel Om de Sprinter-formule verder uit te kunnen worden, heeft NS nieuwe treinen besteld (gebaseerd op een al bestaand Duits model), de eerste worden ergens in 2008 verwacht: ![]() ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. ![]() Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ![]() ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. ![]() Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes ![]() Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler. ![]() Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop: Maastricht-Luik: Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje ![]() In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden. Venlo-Hamm: ![]() ![]() Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen. Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken. Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 21:40 |
Vertel over je kilometer vreten, Zug-Chef. Tevens TVP Dat heb je ervan als je tegelijk ook zit te pokeren | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:41 |
Zug-Chef heet ik ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:42 |
ja vertel nou maar ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:42 |
En ik wordt echt moe van die kut OP, veels te lang enzo | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 21:42 |
quote:ander keertje weer ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:43 |
quote:ja daar kan ik ook niets aan doen.. | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:43 |
Naja morgen dus, vrolijk in t bier, zoveel mogelijk km's maken, inclusief IR 1520, Pimpel-express retour incl Fles en Limburgs Bier pakken in Maastricht... Wordt bij elkaar zo'n 1400 km | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 21:43 |
quote:ja, de meesten kennen hem nou wel ![]() Het is telkens trappen trappen trappen naar de 50 posts in dit topic, zodat morgen op kantoor niet WEER de Citrixfarm over ze nek gaat van die kneiter lange kut OP ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:44 |
quote:hoelaat departeer je ? | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 21:45 |
Ik heb mn post al aangepast en even een reden gegeven voor mn vergissing ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:46 |
quote:5.02, al heb ik net een afzegging gehad, dus moet ff nieuw rondje bedenken ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 21:46 |
quote:Dat zijn heel wat kilometertjes. Welke route neem je precies? | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:47 |
quote:hmpf 5:02 vanaf lw ? | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 21:48 |
moet ik ook eens doen, gewoon een dag door de week vrij nemen en dan gewoon trappen trappen trappen alleen maar om de kilometers ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:48 |
De planning was: Leeuwarden - Zwolle - Deventer - IR 1500 - Amsterdam C - Maastricht - Eindhoven - Den Haag HS - Schiphol - IC 145 - Hengelo - IC 142 - Amsterdam Centraal - 's Hertogenbosch - Tilburg - Rotterdam C - Amersfoort - Leeuwarden 1429 km 5:02 vertrek 2:00 aankomst | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:50 |
quote:fak ![]() eerste trein die ik halen kan is de 6:33 vanaf heerenveen ![]() | |
Socios | donderdag 1 maart 2007 @ 21:51 |
Koploper! ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:52 |
quote:T is 6 km fietsen van Joure naar Hr ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:53 |
quote:ja int pikkedonker is het kutje | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 21:53 |
Wat een rondje zeg, pff. Ik vind een rondje met als start de 526 en eindigen met de 561 al behoorlijk wat ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:54 |
Zeg jij bent toch niet Woepje op OHIH he ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:54 |
quote:Vader + lief aankijken + auto ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 21:55 |
quote:mn pa is dan nog op zn werk man ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 21:56 |
quote:Zeker niet. Ik weet dat hij van VIRM houdt. Het is meer om mijn VIRM kilometers eens wat op te schroeven. | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 21:58 |
Virm is gewoon brandhout. 1429 km is leuk, maar 1000 km zonder virm op een dag zou me meer waard zijn ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 21:58 |
Ik wou al zeggen ![]() Maar dan is t goed | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:00 |
quote:Dat moet toch lukken, zelfs met een bezoekje aan limburg ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:03 |
quote:Ik kan een heel eind komen morgen: 0000 x 0502 Leeuwarden ICM 0738 x 0742 Schiphol BNL-ICRm 0901 x 0921 Roosendaal ICRm 1104 x 1146 Arnhem ICRm 1309 x 1321 Den Haag Centraal ICK 1457 x 1517 Eindhoven ICRm 1646 x 0000 Schiphol en dan heb je al 915 km gehad ![]() | |
Areyoutalkingtome | donderdag 1 maart 2007 @ 22:03 |
tvp ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:04 |
quote:Dat is bijna onmogelijk en nog altijd kut. Want dan moet je via de Maaslijn en dat kost TIJD en dus KM's | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 22:05 |
quote:ik was op 18 feb ook aardig onderweg: 1035 km waarvan 420 km ICM 343 km ICK 218 km vi ![]() 54 km Gtw toch ook al 817 km ohne virm. En dan te bedenken dat het een zondag was, en ik pas om 10:35 vertrok (!) | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 22:07 |
quote:Hou toch je snavel, je hebt de afgelopen drie dagen geen meter ijzer gezien jij, blazert ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:08 |
quote:LOL ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:16 |
quote:De maaslijn en dan via Venlo Limburg weer uit, anders tref je VIRM. | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:17 |
Wie van jullie beiden heeft dit jaar nu de meeste kilometers gemaakt? | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 22:19 |
quote:Hij ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:20 |
wanneer loop je die bengel in, fles? ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 1 maart 2007 @ 22:21 |
ben benieuwd naar de stand van eind dit jaar ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 22:21 |
quote:Wanneer die profiterende gratisreizende KUTstudent eens wat gaat DOEN voor de mensheid ![]() Ik denk rond kerstmis 2061 dus ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:23 |
Mooi op tijd dacht ik zo | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:28 |
Ghehe ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:30 |
Jij hebt dit jaar een aardig hoge punctualiteit behaald met al je reiskilometers, zug-chef | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:31 |
Hophop nog 7 posts Ik post nog ff een fotooootjuhhhh ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:32 |
quote:Mja viel mij ook op, vreemd maar steeds als ik de 12500 pak op Ut, dan rij ik op tijd, en de rest van de treinen op Ut niet ![]() | |
Remco | donderdag 1 maart 2007 @ 22:33 |
Ze kunnen dan wel niet lekker zitten, maar de VIRM zijn toch veruit de mooiste treinen die er zijn, zeker als het 2x6 is ![]() Ook het geluid is geniaal ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:33 |
ik zal volgende week eens proberen of ik de foto van mij achter de knuppels van de GTW nog te pakken kan krijgen. Die kon niet met mijn leencamera gemaakt worden, omdat daarvan het geheugen al vol was ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:34 |
quote:Nog nooit hierin gezeten begrijp ik: ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:34 |
quote:Alleen de oudere series hebben doedelzakken, maar het heeft wel iets metro achtigs. Bij de SloopMaterieel 90 was het het duidelijkst hoorbaar. | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:37 |
quote:Zo een staat ook nog op mijn lijstje. Ik heb wel in een trein gezeten naar Maastricht, maar dat was nog voor de revisie denk ik ![]() | |
En_ieka | donderdag 1 maart 2007 @ 22:37 |
tvp | |
Remco | donderdag 1 maart 2007 @ 22:37 |
quote:Jewel dat is toch de internationale(141 ?) Hengelo - Schiphol? Die zit idd ook heel stil en rijd enorm soepel... maar qua uiterlijk vind ik de VIRM toch echt erg mooi ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 22:38 |
we hebben pagina 2 bereikt ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:40 |
Uiterlijk is leuk voor fotograven. 2000x dezelfde VIRM is niet boeiend voor fotograven. VIRM is daarom kut Exotische verzameling van verschillende kleuren rijtuigen wat maar tijdelijk rondrijdt, is wel boeiend voor fotograven. Alles wat anders is dan standaard is daarom vet ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:42 |
quote:Mja die witte rijtuigen rijden simpel gezegd ook in die internationale trein van/naar Berlijn inderdaad. De trein op die foto rijdt een aantal slagen Amersfoort - Amsterdam C en weer terug, soms van/naar Deventer ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:42 |
Zo en nu ga ik slapen, om 4 uur gaat de wekker ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:42 |
ciao ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 1 maart 2007 @ 22:43 |
en 5 is Feest ![]() | |
Brembo | donderdag 1 maart 2007 @ 22:45 |
quote:Nog nooit daarin gezeten ![]() ![]() Maar ik snap niet wat er nou precies tegen VIRM is, het is prima materieel. Ik zit liever in een VIRM dan in mat'64. | |
Socios | donderdag 1 maart 2007 @ 22:47 |
Ik zou nog wel eens in Plan U willen zitten tussen Kesteren en Hemmen. ![]() | |
Eix | donderdag 1 maart 2007 @ 22:49 |
quote:Ik vind V-IRM zelf ook erg fijn materieel. ![]() Overigens, ik heb nog nooit in ICK gezeten volgens mij. ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 1 maart 2007 @ 23:03 |
quote:je vraagt erom he ![]() ![]() | |
Peterselieman | donderdag 1 maart 2007 @ 23:46 |
Hopelijk zit het setje GTW'tjes op Lw-Gn morgenmiddag nog in de omloop waarin het de hele week al zat, dan kan ik namelijk weer eens met de GTW. Het gaat om de 15.01 trein uit groningen | |
vw_caddy | donderdag 1 maart 2007 @ 23:56 |
quote:Klinkt bekend in de oren. ![]() | |
MREn | vrijdag 2 maart 2007 @ 00:01 |
quote:Ja hoor, bijzonder prettig. Vooral omdat ik natuurlijk wel een plaats had gereserveerd en die el-cheapo student-toeristen met hun volle rugzakken heerlijk in het gangpad een poging tot slapen deden. Misschien dit jaar met de vrouw naar Italië in een 2-persoons prive-hok met eigen douche enzo ![]() | |
MREn | vrijdag 2 maart 2007 @ 00:03 |
quote:Met als kleine correctie dat die rijtuigen nie nu in de 1500 rijden (Amsterdam-Deventer) vroeger in de 140 reden (Amsterdam-Berlijn), maar deze zijn in die laatste serie vervangen door wat modernere rijtuigen. Die ik trouwens nooit van binnen zie, omdat ik mezelf altijd strategisch in de bar ophoud ![]() | |
Luco | vrijdag 2 maart 2007 @ 08:17 |
Wat gaan die topics opeens achterlijk hard... | |
Peterselieman | vrijdag 2 maart 2007 @ 08:40 |
Valt mee toch. Een topic hebben we geloof ik in 2 dagen vol gekregen ![]() Wel respect voor die Zug-Chef om op zn vrije dag om 5.02 met de trein het land in te gaan. Je moet het maar willen. | |
Areyoutalkingtome | vrijdag 2 maart 2007 @ 09:46 |
quote: ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 maart 2007 @ 14:06 |
quote:ja omdat hier geen aansluitende bus is ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 2 maart 2007 @ 14:09 |
Jij had meegewild begrijp ik? | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 maart 2007 @ 14:24 |
quote:nou dan had ik ook vroeg in de trein kunnen zitten ja :w | |
Peterselieman | vrijdag 2 maart 2007 @ 14:31 |
Je moet maar zo gek zijn. Zometeen even met de GTW naar Leeuwarden, tenminste als de stellen nog in de omloop zitten. En anders maar met de wadsloper. | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 maart 2007 @ 14:39 |
quote:mja :] ff klacht indienen bij XX! dat ik nooit de eerste trein kan halen ![]() | |
Socios | vrijdag 2 maart 2007 @ 17:23 |
quote:Vanaf welk station vertrek je dan? Ik had vanochtend een Wadloper van Harlingen naar Leeuwarden, nostalgie! ![]() | |
MREn | vrijdag 2 maart 2007 @ 18:17 |
Ach, hier kan ik nog voor 5 uur weg doordeweeks ![]() | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 maart 2007 @ 22:05 |
Lalalala kickje ![]() | |
Luco | vrijdag 2 maart 2007 @ 22:35 |
Wanneer gaat Groningen Zuid eigenlijk gebouwd worden? En is dat station geen overkill, als je op 5 minuten fietsen Groningen CS, en de andere kant op op 10 minuten fietsen Haren hebt? Station Groningen Zuid??? | |
Ou-Tannu | vrijdag 2 maart 2007 @ 23:04 |
omdat ze ook al noord hebben.. en strax willen ze ook nog OOST en west joh! | |
Brembo | zaterdag 3 maart 2007 @ 01:09 |
quote:Zijn wel meer steden met stations, waarvan je denkt wie verzint het ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 3 maart 2007 @ 11:44 |
Pff het zijn er uiteindelijk maar 826 geworden. Hele nacht wakker gelegen van de stervende pijn in mn kies, dus na een pilletje genomen te hebben maar wat langer blijven liggen. Uiteindelijk pas om kwart voor 9 met de trein weggegaan. Rondje was verder als volgt: Lw - Rtd - Ddr - Ehv - Hm - Ehv - Ut - Rtd - Ddr - Ddzd - Bd - Ht - Ut - Lw Dat rondje met die km's komt nog wel een keer ![]() ![]() Nog wat mooie picca's laat in de middag te Dordrecht Zuid gemaakt, die houden jullie nog te goed vandaag ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 13:06 |
quote:sneek-noord is ook zo iets ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 3 maart 2007 @ 13:37 |
Dr gaat geen een bus door Sneek Noord... en als je ziet hoeveel er opstappen en uitstappen daar, kan je wel zeggen dat het geslaagd is. Wat betreft Arnhem-Zuid, nu kan ik die kutbussen mijden als ik naar mn ouders ga, is namelijk 5 minuten lopen vanaf Ahz ![]() Nijmegen-Lent mag van mij weg, dat is echt afgelegen en niet boeiend. En het is nog een kutstad ook ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 3 maart 2007 @ 13:38 |
Zeuh, ff een detailfotootje van mn treintjes:![]() jammer van het stof overal ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 13:42 |
quote:loopt ook niet echt een fatsoenlijke weg heen nee.. maar ze gaan aan de zuidkant ook kijken als een station rendabel is.. ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 13:43 |
quote:digitaal? ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 3 maart 2007 @ 13:47 |
De treintjes? Neh gewoon analoog ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 13:49 |
quote:heb hier ook nog analoge zooi | |
Luco | zaterdag 3 maart 2007 @ 15:33 |
quote:Märklin? Mijn pa heeft ook nog een zooi oude Märklin treintjes liggen, wel tof om dat een keer uit te gaan leggen. Alleen heeft hij eigenlijk geen nieuw spul, alleen maar oude goederenwagonnetjes, en een paar passagiersstellen. Loc's zijn ook allemaal 30-40 jaar oud... Maar ze rijden nog! Die Santa Fé vindt ik nog het tofste =D | |
Luco | zaterdag 3 maart 2007 @ 15:35 |
![]() Zoiets dus, alleen dan met 4 assen ipv. 6... | |
Zug-Chef | zaterdag 3 maart 2007 @ 15:45 |
Ahh cool ja ![]() ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 3 maart 2007 @ 17:14 |
Alvast de mooiste van gisteren:![]() | |
Luco | zaterdag 3 maart 2007 @ 18:44 |
Ik zou het niet weten Chef, laatste keer dat ik die baan zag was ik 15, onderhand alweer 3 jaar terug dus. Hij heet 2 zwarte stoomlocjes (2 assen), met niets meer dan een haak om wagons te trekken, zo'n Santa Fé loc, en nog 2 aparte loc's. We hebben toen 3 personenwagons gekocht, met die kortkoppelingen. Ook heeft hij nog een Santa Fé loc, maar dan zonder binnenwerk, dus om het plaatje compleet te maken! Al met al tof spul, wil het wel weer een keer tevoorschijn halen eerlijk gezegd. Mocht het tevoorschijn komen, zal ik het allemaal wel fotograveren | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 19:49 |
ik wil ruimte dr voor.. ![]() hier een kleine 14 elek wissels en honder meter spoor ![]() ![]() mn Blauwe DB locje kreeg al rook effecten ![]() en mn NS1200 is koppig die rijd de verkeerde kant uit | |
Wadloper | zaterdag 3 maart 2007 @ 22:12 |
Hehe, dat is natuurlijk heel handig dat hij de verkeerde kant uitrijdt ![]() Morgen weer wat foto's knallen denk ik ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 22:38 |
quote:klopt.. denk dat de assen verkeerd aangesloten zijn.. ![]() alleen dat motortje in die DB loc wordt kut | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 22:49 |
hmm Wadlopertjes 3109,3112,3113,3115,3116, zijn nog in het noorden? ![]() | |
2cv | zaterdag 3 maart 2007 @ 23:09 |
Zijn jullie er al achter hoe die spurtgevallen hun tractie krijgen ? | |
Ou-Tannu | zaterdag 3 maart 2007 @ 23:30 |
ik heb ff een 6 delige docu gescoort over treinen ![]() Spoorbeeld ![]() | |
Wadloper | zondag 4 maart 2007 @ 08:51 |
quote:Via de tractiehandel in de cabine, die een signaal doorgeeft aan de motoren in de motorwagen misschien? ![]() | |
Wadloper | zondag 4 maart 2007 @ 08:51 |
quote:Klopt ![]() ![]() | |
Brembo | zondag 4 maart 2007 @ 13:12 |
quote:Ik denk als de machinist, eerst een kapje van de knop af moet halen. Dan een sleutel moet omdraaien, en dan op een gigantische grote rode knop drukken met de tekst :"PAS OP, HIERMEE SCHAKELT U TRACTIE IN!". Zo iets ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 13:36 |
quote:3119 is de laatste uit de DH-1 serie? ![]() | |
thatsme | zondag 4 maart 2007 @ 15:50 |
De tractie wordt gegeven door verschillende technische technieken met elkaar te verbinden | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 17:54 |
BR52 stoomlok bij? | |
Zug-Chef | zondag 4 maart 2007 @ 18:03 |
Kriegsloc ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 18:18 |
quote:Yeah! moe je spoorbeeld 2 echt es kijken ![]() | |
Zug-Chef | zondag 4 maart 2007 @ 18:19 |
Waar kan ik dat vinden ? | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 18:42 |
quote:eh ik vond t op usenet ![]() | |
Zug-Chef | zondag 4 maart 2007 @ 18:47 |
Oh zo, ik dacht het is wel ergens online te bekijken | |
italiaan1987 | zondag 4 maart 2007 @ 18:51 |
Iemand ervaringen met Zitplaatsen in De DB nachtzug praag - Dusseldorf? valt er beetje te slapen in zo stoel? en zit je in coupes of gewoon een rijtuig met normale stoelopstelling? | |
Zug-Chef | zondag 4 maart 2007 @ 18:54 |
quote:ik vond deze link: http://www.db-nachtzug.de(...)wagen/sitzwagen.html Maybe heb je er wat aan | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 18:56 |
quote: ![]() | |
Zug-Chef | zondag 4 maart 2007 @ 19:10 |
Zijn het videobestanden ofzo? Want kan ik er wel geweun een kopie van maken natuurlijk | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 19:15 |
quote:6 DVDs | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 19:24 |
Trouwens de ijsellijn doet zn eer weer aan.. oudste matt rijd er doorgaans op ![]() gezien Mat 54 daar ook uitgereden is.. en nu mat 64 ![]() | |
Wadloper | zondag 4 maart 2007 @ 21:13 |
quote:Jep, 3101 - 3119 zijn de DH-1 stellen 3201 - 3231 zijn de DH-2 stellen ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 21:20 |
quote:die is nu toch al bij de sloper? ![]() | |
weps | zondag 4 maart 2007 @ 21:57 |
quote:Veolia heeft ze nog niet allemaal ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 4 maart 2007 @ 22:01 |
k doelde op de 3119 ![]() | |
Wadloper | maandag 5 maart 2007 @ 07:10 |
Nee de 3119 wordt geplukt voor de reparatie van andere treinstellen ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 08:04 |
Schaamteloze tvp. | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 08:09 |
quote:Eensch. | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 08:41 |
quote:oftewel die bestaat niet meer ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 08:50 |
quote:Ach, wanneer houdt een trein op te bestaan als je een sig als die van Fles ziet... | |
Areyoutalkingtome | maandag 5 maart 2007 @ 09:12 |
Wie stond gistermiddag de trein van even over 3 uit leeuwarden in meppel (of misschien was het wolvega ofzo) te fotograveren? | |
Yankee_One | maandag 5 maart 2007 @ 10:32 |
koplopers rijden echt op de raarste trajecten. gelukkig maar ![]() vrijdag eentje gezien op tilburg-west-deurne | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 12:12 |
quote:met andere woorden nooit? ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 12:34 |
quote: ![]() | |
vw_caddy | maandag 5 maart 2007 @ 12:49 |
quote:Wellicht dat Fred Flintstone ook nog mee wandelt. ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 12:55 |
dunno, maar een spurt trekt wel lekker ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 13:07 |
quote:Schopje -> SEX? | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 13:11 |
quote:rofl rofl ![]() optrekken bedoel ik eikol | |
vw_caddy | maandag 5 maart 2007 @ 13:19 |
quote:Heb je ook ontzettend veel aan als je na het station maar met 40 een wissel mag berijden. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 13:35 |
Ik ben ook weer ![]() Lange dag gisteren ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 13:42 |
quote:na de wisselstraat richting dijnum oid trekken ze wel ff lekker door :p heb ook t idee dat ze iets verder optrekken dan nodig is | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 13:46 |
quote:De 3104 ook nog ![]() | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 13:53 |
Ik wilde vrijdag met de GTW van Gn naar Lw, maar een idioot vond het nodig om eerder die middag bij Zuidhorn tegen de spoorbrug te knallen. Ook was er een machinist niet op komen dagen, waardoor een trein naar Delfzijl niet gereden heeft. Dit is normaalgesproken de trein die ik neem naar het CS. Gelukkig was er de trein naar Roodeschool nog. Ik moest me behelpen met de museumloper. Verder heb ik door de verstoring weinig andere treinen gezien op Lw-Gn (en al helemaal geen GTW). Het setje GTW'tjes dat ik wilde nemen, stond werkloos in Gn om 15.00. Voor de trein 16.33 vertrek uit Lw, normaal een GTW dienst, werden 2 DH2 aangerukt vanaf het emplacement. Vandaag weer een enorme puinhoop op Lw-Gn. De trein van 7.33, 3x GTW 2/6, vertrek uit Lw heeft niet gereden. De stellen stonden om 7.50 uur nog langs het perron in Lw. Opvallend was dat de stellen afgesloten waren, maar er in het achterste stel nog iemand zat die er niet uit kon. Het perron was bij binnenkomst van de stopper uit Gn nog bezet, waardoor deze naar 5a geleid werd. Mijn trein, de sneltrein van 7.57 stopte op alle tussengelegen stations, maar was in Buitenpost afgeladen vol, waardoor er daar al mensen op het perron achterbleven. Gelukkig reed de stopper er 10 minuten achter, waardoor ze alsnog meekonden. | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 14:09 |
de 307 stond te nixen op de wisselstraat. even eens als 2 2/6jes de 241 deed dienst op lw -harlingen haven tenzamen met een wadloper | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 14:31 |
Het was vanochtend leuk staan in het gangpad van de 525, ondanks dat het 12 bakken ICM waren. ![]() Dat was gisteren wel anders ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 14:59 |
Dus dat was net doperwten in een sneltrein? | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 15:05 |
Nou ja, in een IC dan, maar ja, dat dus idd ![]() En een beetje een broodje kopen bij de kiosk was er ook niet bij. Niet in Ut, niet in Amf ![]() fucking derdewereldland hier man ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 15:09 |
quote:Ik zei het je ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 15:51 |
kiosk ![]() noem je t ook weer he.. | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 15:55 |
quote:Waar heb je die voor nodig dan? | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 15:56 |
quote:nergens! ik regel mn broodjes voor de tijd wel :] of bij de Wizzl :-P | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 16:25 |
ach ja boeiend ![]() Gisteren een mooi brandhoutloos rondje gemaakt iig ![]() | |
Brembo | maandag 5 maart 2007 @ 16:28 |
quote:Is allemaal van Servex ![]() Maar Zw-Nm was vandaag ook weer afgeladen hoor ![]() ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 16:47 |
Daarnet zowat achter mn huis:![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 16:49 |
Nou en! 1000 / 1100 / 1200 zijn tof :p | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 16:52 |
quote:Dat laatste kan alleen mechanisch, niet elektrisch. | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 16:54 |
![]() Deze 2 stonden vanochtend samen met de 10233 in Lw als zijnde defect langs perron 5b. | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 16:58 |
uit mn dvdtje :p | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 17:00 |
"jouw" DVD'tje? ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 17:00 |
quote:nouw ja spoorbeeld 3 dan :w die nu in mn virtuele dvd speler ligt :p | |
Wadloper | maandag 5 maart 2007 @ 18:39 |
Ik zag de 305 trouwens ook al met beschildering rondrijden vanochtend, terwijl dat gistermiddag nog niet zo was ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 18:39 |
Sikjes! ![]() Spoorbeeld 4 :] | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 19:04 |
quote:Zeker gauw ff uit het raam geschoten achter je rug om of zo. Jezus wat een kutfoto's zeg ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 19:09 |
quote:Want ? ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 19:29 |
![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 19:35 |
Ja best wel graag eigenlijik ![]() | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 19:38 |
quote:Omdat ik de fotograaf niet zo mag, gewoon ![]() Hee ik heb trouwens een nieuw PR gezet gisteren ![]() Op het onderdeel "meeste kilometers zonder gecontroleerd te worden" ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 19:44 |
Pak jij lekker die PR-dingetjes, gaan JeePee en ik voor het ECHTE werk ![]() | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 19:44 |
quote:Tuurlijk schat ![]() | |
Wadloper | maandag 5 maart 2007 @ 20:02 |
![]() ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 20:16 |
ZIjn er nog mensen geïnteresseerd in de RailTech beurs? Eind maart weer in de Jaarbeurs in Utrecht. | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 20:21 |
Wat zijn de onderwerpen ? | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 20:22 |
quote:Zie www.railtech.nl. Ik weet niet of het interessant is voor willekeurige treinfappers. Mensen die van spoorwegen of aanverwante zaken hun beroep hebben gemaakt gaan er vaak heen om oude bekenden de hand te schudden. | |
Wadloper | maandag 5 maart 2007 @ 20:26 |
Gisteren naar Harlingen Haven en Stavoren heen en weer geweest ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De derde foto is het tweede klas interieur van de 3206 en de laatste stond toen de 3203 Geen Dienst te Lw ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 20:28 |
quote:stuur me dan ff mail ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 20:30 |
quote:Spurtje 241? | |
Wadloper | maandag 5 maart 2007 @ 20:31 |
Jep ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 20:32 |
msn ook goed ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 20:34 |
quote:voor 15 euro is dat niet eens zo veel... | |
Brembo | maandag 5 maart 2007 @ 20:38 |
quote:Een beurs over railtech en dan moeten ze uit het buitenland met het vliegtuig komen ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 20:42 |
quote:Als beroeps krijg je van allerlei bedrijven gratis kaarten aangeboden. ![]() | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 21:05 |
Misschien dat ik daar dan ook wel even ga kijken. Die ¤15 valt me nog mee. | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 21:08 |
quote:Ik moet nog 2,5 jaar studie doen ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 21:09 |
quote:Voor studenten in een van toepassing zijnde richting moet toch ook iets te regelen zijn? Misschien vind je er een leuk stagebedrijf of zo. | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 21:10 |
![]() | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 21:20 |
quote:Daarblijven kuttekop ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 21:21 |
quote:Kun je om lachen, maar ik heb er destijds bijna een baan gescoord. 't Is dat ze te laat belden en ik al wat anders had... ![]() | |
Duvel | maandag 5 maart 2007 @ 21:21 |
quote:Jij kunt er zeker letterlijk heen lopen? | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 21:31 |
quote:Daar heb je wel een punt inderdaad ![]() | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 21:33 |
quote:Nou, het zou me geen spoorkilometers opleveren nee ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 21:35 |
quote:je kan er natuurlijk altijd heen via Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Vlissingen en den - helder ![]() | |
Wadloper | maandag 5 maart 2007 @ 21:40 |
Kom je dan nog weleens op tijd op die beurs dan? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 21:44 |
quote:Ja, dat heeft neukend veel zin idd ja ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 21:56 |
quote:je wil toch kilometers? :w trouwens, welke koploper was zo gelukkig om een kusje van een auto te krijgen bij Wirdum? | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 22:09 |
waar de neuk ligt Wirdum sowieso? | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 22:11 |
Daar vertel je me wat nieuws. Maar er moet wel achter te komen zijn | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 22:13 |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 22:15 |
Fles, zo'n 3-4 km ten zuiden van Leeuwarden... | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 22:18 |
OK Ik bedoel, ik ben topografisch behoorlijk in orde, maar dat wil niet zeggen dat ik vlekken als Wirdum hoef te kennen ![]() | |
Zug-Chef | maandag 5 maart 2007 @ 22:19 |
Je gezicht zit ook vol vlekken ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 22:19 |
quote: speciaal voor fles :p | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 22:20 |
Het is wel een kruising waar auto's vanaf de oenemadyk de eerste stoplichten nog wel eens overslaan ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 22:21 |
google is zo fijn :p | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 22:21 |
quote:Je had het kunnen weten, omdat Zug-Chef er wel vaker in de buurt staat te fotograferen, alleen is dat een kruising noordelijker ![]() | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 22:27 |
quote:Niet dat het me verder ene ruk boeit bij welke kruising Zug staat te spotten of zo. Maar ga rusige verder met doen alsof je alles overal vanaf weet | |
Peterselieman | maandag 5 maart 2007 @ 22:29 |
Ik ken de situatie daar toevallig, omdat ik er regelmatig langskom. Over andere kruisingen kun je me heel wat wijs maken ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 22:38 |
ja maar welke koploper was nou de gelukkige? | |
Dr_Flash | maandag 5 maart 2007 @ 22:46 |
quote: ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 5 maart 2007 @ 23:02 |
quote:Ga uit zoeken! | |
Wadloper | dinsdag 6 maart 2007 @ 07:18 |
quote: ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 08:24 |
quote:Boeit dat echt? Lees je wel in hov-rn binnenkort. ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 08:38 |
Nog wel sneller ![]() Het betrof trein 10578 bestaande uit 4084 V en 4018 A. Dit stond net op somda. | |
Divel | dinsdag 6 maart 2007 @ 09:39 |
Een simpele vraag die mij toch al een tijdje bezig houd: ![]() in de Botlek/Europoort kom ik regelmatig goederentreinen tegen met meerdere loc's ervoor. Dat doet men neem ik aan om de trekkracht te vergroten. Maar hoe koppel je nou de loc's zo aan elkaar dat je één optimaal vermogen krijgt ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 09:56 |
quote:Hoezo, ik snap je vraagstelling niet? De assen zijn niet gekoppeld, je laat alle locs tegelijk trekken en dan komt je trein op gang. Met touwtrekken trekt ook niet iedereen even hard, maar toch wint één van de teams. ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 maart 2007 @ 10:36 |
idd, dat levelt zich vanzelf uit, de loc die de meeste tractie leverd op dat punt krijgt t zwaar en zal dus door langzamer rijden dan een zelfde loc zonder gewicht er achter, dus een loc die iets minder tractie leverd, doet toch zn deel wel mee doen, en diesellocs? :] | |
Wadloper | dinsdag 6 maart 2007 @ 14:41 |
quote:Heb de 4084 nog gezien vanochtend te Groningen, voordat ze naar Onnen vertrokken (4236 V en 4084 A) De 4084 had een zichtbare deuk in de doorloopkop deuren aan de sBk zijde... Overigens zijn de 10243 en de 10308 binnengekomen vanochtend/vanmiddag. Ik had ze om 12.45 als Ledig gespot in Groningen | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 maart 2007 @ 14:47 |
quote:welke richting reden ze gister dan eiks? van of naar lw? | |
Wadloper | dinsdag 6 maart 2007 @ 15:12 |
Volgens mij vanaf Lw naar Zl. En ik denk, maar weet ik niet zeker, na de aanrijding van Zl naar Gn om van daaruit naar Onnen te gaan | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 15:20 |
Het is een even getal bij het treinnummer, dus van Lw naar Zl. En zoals door mij voorspeld op Somda, kwamen er dus weer 2 nieuwe stellen. | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 15:56 |
quote:Dit staat op de site van de Leeuwarder Courant | |
Freak187 | dinsdag 6 maart 2007 @ 16:11 |
Is er een manier waarop ik kenbaar kan maken aan de NS dat ze op de route Hoorn Kersenboogerd - Hoofddorp (Schiphol-trein), eens wat beter/meer materieel moeten gaan inzetten. Bij station Purmerend is de trein bomvol. En het rare is: in het weekend rijden er dubbeldekkers! Door de week gebruiken ze zo'n oude krakende boemeltrein. | |
Ou-Tannu | dinsdag 6 maart 2007 @ 16:34 |
niet, materieel tekorten ![]() | |
Cassius | dinsdag 6 maart 2007 @ 17:29 |
Vanmiddag stond de Railion 1609 op het lokspoortje in Groningen (daar bij de Herebrug). Daar heb ik echt al in geen jaren een lok zien staan ![]() | |
Wadloper | dinsdag 6 maart 2007 @ 17:42 |
Klopt, en net op een dag dat ik géén fotocamera bij mij had ![]() Gister ook al 2x V in de 9100, en ik kon de dieselmotor van de GTW fotograferen, géén fotocamera bij me ![]() | |
ReisT | dinsdag 6 maart 2007 @ 18:34 |
quote:Dat heeft eigenlijk alleen maar zin met diesellocs, als je hier met twee gekoppelde e-locs gaat rijden wordt van beide het vermogen gehalveerd, omdat de bovenleiding het anders niet trekt. Dan is het zinvoller om (zoals bij ACTS) aan je e-loc een dieselloc te koppelen. | |
Dr_Flash | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:22 |
Zo, ik ben in Amsterdam. Ff lekker ruzie lopen maken met een MCN net ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:32 |
Wat heb je dan uitgespookt? ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:32 |
waarom dat ? | |
Brembo | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:34 |
quote:NS-mensen melden het zelf ook ![]() ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:34 |
GVD NU HELEMAAL GEHAD MET PRORAIL/NS/NEDTRAIN![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:36 |
oh ik stond in Amf op 6a, waar de IC naar Rtd van 17:10 aankwam, maar die stopte dus dik 100 meter eerder of zo. Dus ik sta daar uitgebreid te gebaren van "jezus rij es door gek" ![]() Dus ik loop dat hele eind terug naar die trein, ineens dat klapluik open ![]() schrale harrie eruit "Wat mot je nou man?!" En nog wat meer te zaniken ![]() ![]() Hij zal ook wel een lange dag gehad hebben ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:39 |
Die IC bestaat uit 1 of 2x ICM-III, soms ICM-IV. Langer dan 8 bakken is die trein zoiezo nooit... | |
Dr_Flash | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:40 |
quote:ja, dus als ik halverwege tussen de twee bruggen in Amf sta en die homo zet de achterste bak NET aan de stoep, dan ben ik niet blij ![]() | |
optifree | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:44 |
quote:Waar stond jij in vredesnaam dat je terug naar je trein moest lopen ![]() Juist in amf stopt dat ding altijd ongeveer op dezelfde plek....je weet alleen nooit of je 6 of 19 bakken krijgt (ja 19 komt sporadisch ook voor ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:45 |
Was je de enige die terug moest lopen ![]() | |
optifree | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:48 |
quote:In de spits ja, daarbuiten zit het Den Haag deel er nog aan ![]() | |
optifree | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:48 |
quote:Dan ben je gewoon genaaid ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:48 |
Nah, Fles heeft het over de .10 en .40 treinen. Die rijden alleen naar Rotterdam en komen vanaf Schothorst | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:49 |
Dat van die 19 bakken heb ik ook gehoord. het is normaalgesproken niet toegestaan, maar dat het toch voorgekomen is vorige week ![]() Je moet toch met al je treinervaring weten waar je op het perron moet staan snel in de trein te kunnen stappen, Fles? | |
optifree | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:51 |
quote:Ik neem altijd die van .10 in iedergeval meestal...maar ik hou nooit bij bij welke er welke delen aanzitten...vooral omdat ik niet verder dan utrecht moet ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:52 |
quote:Ik vind 'm hilarisch! ![]() | |
optifree | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:52 |
quote:Het gebeurt vaker dan alleen vorige week ![]() Maar gelukkig paste die 19 bakken gewoon op Amersfoort en Utrecht quote:Nou als hij tussen de twee bruggen instond...dan zou hij goed moeten staan voor die trein ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:53 |
quote:De 2800-serie zoals die trein heet, is over het algemeen wat rustiger dan de treinen vertrekkend om .22 / .25 en .52 / .55 | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:53 |
De IC van 16.32u van Ut naar Rtd liep trouwens ruim tien minuten vertraging op door baggeracties van ProRail. Op de een of andere manier moest de Hagenees er per se vooruit, ook al was ie te laat, en zat er ook nog een stoptrein of zoiets voor. Toen we dat ding voorbij waren bij Woerden, en bij Gouda aankwamen, hadden ze een nieuwe stoptrein gevonden om voor de IC uit te sturen. Sucks. Zug-Chef: die zijn inderdaad rustiger. De andere kwartieren zijn irritant druk. | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:54 |
Missschien moest de IC uitwijken over de wissels waardoor ie niet verder mocht rijden dan daar waar die stond... Les: Kijk altijd naar de grondseinen! | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:55 |
Ah dat is wel kut Duvel. Als het nu een goederentrein is die vooruit mag, dan vind ik het wel ok. | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:55 |
quote: Sorry, was reactie op Fles. | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:56 |
weg | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 19:57 |
Wat is het nu ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:11 |
quote:nee ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:17 |
quote: ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:17 |
quote:Nee, dat zuigt ook, vooral als ik 's ochtends op tijd moet zijn voor een vergadering of zo. | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:21 |
quote:Kijk een weekje naar ze tijdens vakantie ofzo, en je wil niks anders meer !!! ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:26 |
quote:Als ik een week vakantie heb, doe ik daar toch andere dingen mee. ![]() | |
Doc__Zenith | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:30 |
quote:Volgens mij weet een groot deel van het treinreizende volk dat ook wel: bij de (rol)trap, daar komt altijd wel een bak.... ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:35 |
quote:zunde mien jong, je mist een hoop geyls ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 6 maart 2007 @ 20:57 |
quote:ja, en die hordes wil je dus ontlopen met al je treinervaring ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 21:01 |
quote:Ik fap op andere dingen! ![]() Maar als ik alle tijd van de wereld had (en geduld) zou ik ook wel een paar van die mooie platen willen schieten, maar tot nu toe is het daar niet van gekomen. | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 21:01 |
quote: ![]() ![]() Helaas leren ook de hordes bij, en worden rustige stukken langzaam drukker. | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 21:06 |
Ja idd, maar er is 1 gouden regel. Je hebt altijd plek als je een trein van zijn beginpunt neemt * Zug-Chef ook ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 21:09 |
quote:Ik ga niet, ik herhaal niet met de stopper van Rotterdam naar Utrecht en omgekeerd, alleen maar om die regel! | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 21:10 |
Ghehe | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:02 |
quote:Zelfs dan moet je wel eens staan, ook hier in het noorden ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:09 |
Dan doe je toch echt iets verkeerd ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:13 |
Niet als je niet van te voren weet dat door een tekort aan materieel een arrivatrein wat korter is dan normaal. Heb het zelf ondertussen al 2 keer meegemaakt een maand geleden. | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:19 |
quote:Je kunt niet altijd geluk hebben! | |
Dr_Flash | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:22 |
quote:Top, morgen eerst naar Rtd CS om naar Amf te gaan ![]() Nee, laat mij maar kilometers maken ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:22 |
Nope. Maandag vanwege een uitgevallen trein nog 25 min vertraging gehad. Ze lieten de sneltrein tussen lw en gn rijden als stoptrein. Vrijdag had ik wel geluk, omdat mijn trein een van de eersten was die weer reed na de stremming bij zuidhorn. | |
Xbox_360 | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:33 |
Woohoo ![]() Gaat dat wel passen op enkelspoor? ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:35 |
quote:Daar kom je vanzelf achter! ![]() | |
Xbox_360 | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:37 |
Ik hou niet zo van afwachten ![]() | |
Duvel | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:41 |
quote:Tip: ga achterin zitten. | |
Doc__Zenith | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:46 |
quote:+ ruim van tevoren aanwezig bent, zeker als er in Ut ofzo weer een 486 gesloopt is ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:51 |
quote:oh ja is dat een extra bouwseri Plan V of zo? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:54 |
quote:Ja, als er 64 minuten in een uur zitten of als alle kruisingen zonder vertraging gehaald worden, maar het is zeer, zeer krap. | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:56 |
quote:Zeker van legoblokjes gebouwd met een klein foutje erin ![]() | |
Eix | dinsdag 6 maart 2007 @ 22:59 |
quote:Volgens mij hebben ze turbo wadlopers nodig om dat te gaan redden. ![]() ![]() | |
Brembo | dinsdag 6 maart 2007 @ 23:10 |
quote:Las eerst 4 uur onderweg, leek me reeeler ![]() Je wilt me toch niet vertellen dat Veolia, eindelijk genoeg wadlopers heeft om de boel eindelijk is fatsoenlijk draaiend te krijgen ![]() ![]() Mooiste van het hele verhaal is toch wel dat de reiziger de lul is ![]() | |
Xbox_360 | dinsdag 6 maart 2007 @ 23:12 |
quote:Dat vind jij mooi? ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 23:18 |
Nou ja, Veoliavla heeft gegokt en verloren. | |
Doc__Zenith | dinsdag 6 maart 2007 @ 23:26 |
quote: ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 6 maart 2007 @ 23:34 |
Hint voor Fles: Het gaat in dit geval niet om een treinstel ![]() | |
Brembo | woensdag 7 maart 2007 @ 00:24 |
quote:Ik vind het meer komisch, hoe de politiek de mens uit de auto in de trein wil jagen. Maar aan de andere de goedkoopste aanbieder het contract te geven en niet de beste aanbieder! Daarbij wordt as usual de reiziger de sjaak. Want nu krijgt Veolia een soort voorrangs positie, misschien had dan RegioNS wel het beste bod en niet Veolia. | |
Freak187 | woensdag 7 maart 2007 @ 09:09 |
Er gaat geen werkdag voorbij of er is wel vertraging op het traject Hoorn - Hoofddorp. Ik wordt er gek van. Gisteren was helemaal het toppunt, er was weer eens een treinstel achtergebleven ofzo, de machinist bleef maar roepen dat we niet konden vertrekken omdat er mensen half buiten de deuren hingen. Echt.. alsof je in een 3de wereld land terecht bent gekomen! Om mij heen spraken een aantal reizigers dat ze al meerdere malen een brief naar de NS hadden verstuurd, maar dat ze het nu maar lieten voor wat het was. Er wordt namelijk niks aan gedaan! Je wordt er echt gek van. Altijd vertraging en je zit als haringen in een ton. | |
Dr_Flash | woensdag 7 maart 2007 @ 09:17 |
quote:ja hoi ![]() ![]() Maar goed, ik sliep toen al. Vanochtend zag ik een Virmpje aankomen op Asdl als IC van 7:08 naar Asd, maar op de CTA stond "Achterste treindeel door naar Amf" ![]() Kon er verder nergens wat over vinden, en ik had geen tijd meer want ik moest ook nog een kaartje kopen, (en uitvinden waar dat mag ![]() ![]() ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 7 maart 2007 @ 10:17 |
Wat heb jij vannacht in Amsterdam gedaan... Vrouwtje opgevist ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 maart 2007 @ 10:23 |
ik en vrouwtjes opvissen ![]() | |
Duvel | woensdag 7 maart 2007 @ 11:15 |
quote:Ik heb geen idee... Rijdt er ooit VIRM tussen Asd en Amf?? Ik kom nooit in die hoek. | |
Zug-Chef | woensdag 7 maart 2007 @ 12:58 |
Voor de Friezen: 15:02 X 15:24 MP Jules kopmaken in Leeuwarden ! mp wattes??? dittes: ![]() http://www.eurailscout.com/EN_jules.shtml | |
Dr_Flash | woensdag 7 maart 2007 @ 13:19 |
oh die zooi waar je in Amf dagelijks je nek over breekt? ![]() | |
Dichterbijer | woensdag 7 maart 2007 @ 13:28 |
tvptje ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 maart 2007 @ 13:33 |
lekker zinnig moment voor een tvp ook ja ![]() | |
Cassius | woensdag 7 maart 2007 @ 13:35 |
quote:Rijdt ie vandaag alleen op Zl-Lw, of komt ie ook richting Gn? | |
Dichterbijer | woensdag 7 maart 2007 @ 13:41 |
quote:Beter laat dan nooi ![]() Gister wel een puinhoop op het spoor: En ik moest naar Eindhoven...werd geadviseerd om om te reizen via Arnhem, maar das wel 2 uur om!! Maar goed...gelukkig reed de trein van 18:21 wel weer, maar toch een uur te laat bij mijn vriendinnetje ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 maart 2007 @ 13:43 |
quote:stinkende tas met draadjes eruit bij Sloterdijk ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 7 maart 2007 @ 13:51 |
quote:Hij was tussen 13 en 13.30 ongeveer in Groningen... | |
Ou-Tannu | woensdag 7 maart 2007 @ 14:24 |
Zo weer thuis! 'o/ | |
Cassius | woensdag 7 maart 2007 @ 14:29 |
quote:Oh leuk. Volgende keer beter ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 7 maart 2007 @ 14:32 |
Zugje al DVD zitten kijken? | |
Duvel | woensdag 7 maart 2007 @ 15:25 |
quote:Ze mogen die machinist weleens wat peper in de reet geven dan, als ie er 22 minuten over doet om van de ene naar de andere cabine te lopen. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 maart 2007 @ 15:36 |
kan je daar wel doorheen lopen dan? ![]() en als het regent, mja, dan wacht je tot het droog wordt he ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 7 maart 2007 @ 15:44 |
http://www.nu.nl/news/999(...)kprocedures_aan.html ![]() quote:Goh ![]() Zelf bedacht? ![]() | |
Dichterbijer | woensdag 7 maart 2007 @ 16:14 |
Ze zaten hier mee te lezen ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 7 maart 2007 @ 16:18 |
quote:Jahhh damn wat vet zeg ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 7 maart 2007 @ 16:18 |
quote:De Jules is gewoon een oude motorpost met als extra een aggregaat, keuken en wat computers. Je kunt zonder problemen van de ene naar de andere kant lopen. ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 7 maart 2007 @ 16:28 |
![]() Tadaaaa |