abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46822973

Hier alweer deel 51 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen.

Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V.


Links de Wadloper (DH2), dit is het enige stel in de groene NoordNed-kleurstelling, en rijdt nu voor Veolia. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer.

Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS.


De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November/December: Groningen-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Groningen-Leeuwarden

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie.
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.


Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet.
De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Interieur en exterieur.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat'64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:


Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden:




diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

Elektrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
Tot 10 december werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treinen (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.

ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort.

Hoe e.e.a. er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
- Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
- Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje.

Interieur van de ICM

Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben.
Foto's:

Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst).

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Olympische ICM IV

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

VIRM IV + VIRM VI

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn bijna 250 V-tjes gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Sinds 10 december 2006 rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia.

Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 528, die voor een kwart Plan V is). Van de voorkant kan je de T herkennen aan de kleine driehoekige raampjes op de hoek, bij de T's zijn die zwart, maar bij de V's geel.
De T's worden vooral gehaat worden voor krappe bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je.

Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet, en in een paar spitstreintjes.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Woerden-Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje).

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

Interieur van de CityPendel

Om de Sprinter-formule verder uit te kunnen worden, heeft NS nieuwe treinen besteld (gebaseerd op een al bestaand Duits model), de eerste worden ergens in 2008 verwacht:




Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.



Hier alleen maar wat foto's.

Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes

Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler.


Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop:



Maastricht-Luik:
Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje

In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden.


Venlo-Hamm:


Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen.

Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken.
Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 21:40:01 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46823024
Vertel over je kilometer vreten, Zug-Chef.

Tevens TVP

Dat heb je ervan als je tegelijk ook zit te pokeren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46823120
Zug-Chef heet ik
pi_46823143
ja
vertel nou maar
pi_46823148
En ik wordt echt moe van die kut OP, veels te lang enzo
pi_46823170
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:40 schreef Peterselieman het volgende:
Vertel over je kilometer vreten, Fles.

Tevens TVP
ander keertje weer
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46823193
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:42 schreef Zug-Chef het volgende:
En ik wordt echt moe van die kut OP, veels te lang enzo
ja daar kan ik ook niets aan doen..
pi_46823217
Naja morgen dus, vrolijk in t bier, zoveel mogelijk km's maken, inclusief IR 1520, Pimpel-express retour incl Fles en Limburgs Bier pakken in Maastricht... Wordt bij elkaar zo'n 1400 km
pi_46823220
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:42 schreef Zug-Chef het volgende:
En ik wordt echt moe van die kut OP, veels te lang enzo
ja, de meesten kennen hem nou wel
Het is telkens trappen trappen trappen naar de 50 posts in dit topic, zodat morgen op kantoor niet WEER de Citrixfarm over ze nek gaat van die kneiter lange kut OP
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46823248
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:43 schreef Zug-Chef het volgende:
Naja morgen dus, vrolijk in t bier, zoveel mogelijk km's maken, inclusief IR 1520, Pimpel-express retour incl Fles en Limburgs Bier pakken in Maastricht... Wordt bij elkaar zo'n 1400 km
hoelaat departeer je ?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 21:45:22 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46823308
Ik heb mn post al aangepast en even een reden gegeven voor mn vergissing
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46823385
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hoelaat departeer je ?
5.02, al heb ik net een afzegging gehad, dus moet ff nieuw rondje bedenken
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 21:46:46 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46823386
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:43 schreef Zug-Chef het volgende:
Naja morgen dus, vrolijk in t bier, zoveel mogelijk km's maken, inclusief IR 1520, Pimpel-express retour incl Fles en Limburgs Bier pakken in Maastricht... Wordt bij elkaar zo'n 1400 km
Dat zijn heel wat kilometertjes. Welke route neem je precies?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46823438
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:46 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

5.02, al heb ik net een afzegging gehad, dus moet ff nieuw rondje bedenken
hmpf


5:02 vanaf lw ?
pi_46823489
moet ik ook eens doen, gewoon een dag door de week vrij nemen en dan gewoon trappen trappen trappen alleen maar om de kilometers
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46823498
De planning was:

Leeuwarden - Zwolle - Deventer - IR 1500 - Amsterdam C - Maastricht - Eindhoven - Den Haag HS - Schiphol - IC 145 - Hengelo - IC 142 - Amsterdam Centraal - 's Hertogenbosch - Tilburg - Rotterdam C - Amersfoort - Leeuwarden

1429 km
5:02 vertrek
2:00 aankomst
pi_46823585
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:48 schreef Zug-Chef het volgende:
De planning was:

Leeuwarden - Zwolle - Deventer - IR 1500 - Amsterdam C - Maastricht - Eindhoven - Den Haag HS - Schiphol - IC 145 - Hengelo - IC 142 - Amsterdam Centraal - 's Hertogenbosch - Tilburg - Rotterdam C - Amersfoort - Leeuwarden

1429 km
5:02 vertrek
2:00 aankomst
fak

eerste trein die ik halen kan is de 6:33 vanaf heerenveen !
pi_46823630
Koploper!
pi_46823672
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:50 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

fak

eerste trein die ik halen kan is de 6:33 vanaf heerenveen !
T is 6 km fietsen van Joure naar Hr
pi_46823724
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:52 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

T is 6 km fietsen van Joure naar Hr
ja int pikkedonker is het kutje
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 21:53:34 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46823740
Wat een rondje zeg, pff.

Ik vind een rondje met als start de 526 en eindigen met de 561 al behoorlijk wat
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46823764
Zeg jij bent toch niet Woepje op OHIH he
pi_46823791
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:53 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ja int pikkedonker is het kutje
Vader + lief aankijken + auto
pi_46823806
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:54 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Vader + lief aankijken + auto
mn pa is dan nog op zn werk man
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 21:56:27 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46823870
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:54 schreef Zug-Chef het volgende:
Zeg jij bent toch niet Woepje op OHIH he
Zeker niet. Ik weet dat hij van VIRM houdt. Het is meer om mijn VIRM kilometers eens wat op te schroeven.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46823967
Virm is gewoon brandhout. 1429 km is leuk, maar 1000 km zonder virm op een dag zou me meer waard zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46823974
Ik wou al zeggen

Maar dan is t goed
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:00:53 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46824076
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Virm is gewoon brandhout. 1429 km is leuk, maar 1000 km zonder virm op een dag zou me meer waard zijn
Dat moet toch lukken, zelfs met een bezoekje aan limburg
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46824189
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Virm is gewoon brandhout. 1429 km is leuk, maar 1000 km zonder virm op een dag zou me meer waard zijn
Ik kan een heel eind komen morgen:

0000 x 0502 Leeuwarden ICM
0738 x 0742 Schiphol BNL-ICRm
0901 x 0921 Roosendaal ICRm
1104 x 1146 Arnhem ICRm
1309 x 1321 Den Haag Centraal ICK
1457 x 1517 Eindhoven ICRm
1646 x 0000 Schiphol

en dan heb je al 915 km gehad
pi_46824227
tvp
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_46824239
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:00 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat moet toch lukken, zelfs met een bezoekje aan limburg
Dat is bijna onmogelijk en nog altijd kut. Want dan moet je via de Maaslijn en dat kost TIJD en dus KM's
pi_46824323
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:03 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ik kan een heel eind komen morgen:

0000 x 0502 Leeuwarden ICM
0738 x 0742 Schiphol BNL-ICRm
0901 x 0921 Roosendaal ICRm
1104 x 1146 Arnhem ICRm
1309 x 1321 Den Haag Centraal ICK
1457 x 1517 Eindhoven ICRm
1646 x 0000 Schiphol

en dan heb je al 915 km gehad
ik was op 18 feb ook aardig onderweg: 1035 km waarvan

420 km ICM
343 km ICK
218 km vi m
54 km Gtw

toch ook al 817 km ohne virm. En dan te bedenken dat het een zondag was, en ik pas om 10:35 vertrok (!)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46824377
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:04 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Dat is bijna onmogelijk en nog altijd kut. Want dan moet je via de Maaslijn en dat kost TIJD en dus KM's
Hou toch je snavel, je hebt de afgelopen drie dagen geen meter ijzer gezien jij, blazert
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46824466
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hou toch je snavel, je hebt de afgelopen drie dagen geen meter ijzer gezien jij, blazert
LOL
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:16:54 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46824893
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:04 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Dat is bijna onmogelijk en nog altijd kut. Want dan moet je via de Maaslijn en dat kost TIJD en dus KM's
De maaslijn en dan via Venlo Limburg weer uit, anders tref je VIRM.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:17:47 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46824937
Wie van jullie beiden heeft dit jaar nu de meeste kilometers gemaakt?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46825026
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:17 schreef Peterselieman het volgende:
Wie van jullie beiden heeft dit jaar nu de meeste kilometers gemaakt?
Hij
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:20:35 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46825059
wanneer loop je die bengel in, fles?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46825084
ben benieuwd naar de stand van eind dit jaar
pi_46825098
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:20 schreef Peterselieman het volgende:
wanneer loop je die bengel in, fles?
Wanneer die profiterende gratisreizende KUTstudent eens wat gaat DOEN voor de mensheid

Ik denk rond kerstmis 2061 dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:23:17 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46825167
Mooi op tijd dacht ik zo
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46825386
Ghehe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:30:18 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46825502
Jij hebt dit jaar een aardig hoge punctualiteit behaald met al je reiskilometers, zug-chef
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46825548
Hophop nog 7 posts

Ik post nog ff een fotooootjuhhhh

pi_46825585
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:30 schreef Peterselieman het volgende:
Jij hebt dit jaar een aardig hoge punctualiteit behaald met al je reiskilometers, zug-chef
Mja viel mij ook op, vreemd maar steeds als ik de 12500 pak op Ut, dan rij ik op tijd, en de rest van de treinen op Ut niet
pi_46825658
Ze kunnen dan wel niet lekker zitten, maar de VIRM zijn toch veruit de mooiste treinen die er zijn, zeker als het 2x6 is
Ook het geluid is geniaal
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:33:43 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46825675
ik zal volgende week eens proberen of ik de foto van mij achter de knuppels van de GTW nog te pakken kan krijgen. Die kon niet met mijn leencamera gemaakt worden, omdat daarvan het geheugen al vol was
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46825733
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:33 schreef Remzz het volgende:
Ze kunnen dan wel niet lekker zitten, maar de VIRM zijn toch veruit de mooiste treinen die er zijn, zeker als het 2x6 is
Ook het geluid is geniaal
Nog nooit hierin gezeten begrijp ik:

  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:34:58 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46825735
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:33 schreef Remzz het volgende:
Ze kunnen dan wel niet lekker zitten, maar de VIRM zijn toch veruit de mooiste treinen die er zijn, zeker als het 2x6 is
Ook het geluid is geniaal
Alleen de oudere series hebben doedelzakken, maar het heeft wel iets metro achtigs. Bij de SloopMaterieel 90 was het het duidelijkst hoorbaar.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:37:09 #50
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46825829
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:34 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Nog nooit hierin gezeten begrijp ik:

[afbeelding]
Zo een staat ook nog op mijn lijstje. Ik heb wel in een trein gezeten naar Maastricht, maar dat was nog voor de revisie denk ik Eind april/begin mei zal ik proberen heel wat trajecten in Nederland mee te pakken. Dan heb ik er eindelijk eens tijd voor.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46825844
tvp
*
pi_46825855
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:34 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Nog nooit hierin gezeten begrijp ik:

[afbeelding]
Jewel dat is toch de internationale(141 ?) Hengelo - Schiphol? Die zit idd ook heel stil en rijd enorm soepel... maar qua uiterlijk vind ik de VIRM toch echt erg mooi
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 22:38:10 #53
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46825879
we hebben pagina 2 bereikt Nog even doorspammen en Fles zit morgen weer te vloeken, omdat ie dan de OP weer voor zn neus heeft
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46825964
Uiterlijk is leuk voor fotograven.
2000x dezelfde VIRM is niet boeiend voor fotograven.
VIRM is daarom kut

Exotische verzameling van verschillende kleuren rijtuigen wat maar tijdelijk rondrijdt, is wel boeiend voor fotograven.
Alles wat anders is dan standaard is daarom vet
pi_46826076
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:37 schreef Remzz het volgende:

[..]

Jewel dat is toch de internationale(141 ?) Hengelo - Schiphol? Die zit idd ook heel stil en rijd enorm soepel... maar qua uiterlijk vind ik de VIRM toch echt erg mooi
Mja die witte rijtuigen rijden simpel gezegd ook in die internationale trein van/naar Berlijn inderdaad. De trein op die foto rijdt een aantal slagen Amersfoort - Amsterdam C en weer terug, soms van/naar Deventer
pi_46826089
Zo en nu ga ik slapen, om 4 uur gaat de wekker
pi_46826093
ciao
pi_46826117
en 5 is Feest en kwartet
pi_46826193
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:34 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Nog nooit hierin gezeten begrijp ik:

[afbeelding]
Nog nooit daarin gezeten :


Maar ik snap niet wat er nou precies tegen VIRM is, het is prima materieel. Ik zit liever in een VIRM dan in mat'64.
pi_46826276
Ik zou nog wel eens in Plan U willen zitten tussen Kesteren en Hemmen.
  donderdag 1 maart 2007 @ 22:49:46 #61
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_46826395
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:45 schreef Brembo het volgende:

[..]

Nog nooit daarin gezeten :
[afbeelding]

Maar ik snap niet wat er nou precies tegen VIRM is, het is prima materieel. Ik zit liever in een VIRM dan in mat'64.
Ik vind V-IRM zelf ook erg fijn materieel.

Overigens, ik heb nog nooit in ICK gezeten volgens mij. Moest afgelopen maandag naar Tilburg, dus verheugde me er al op.. maar een wisselstoring te Eindhoven zorgde op de heenreis voor een kleine 90 min. vertraging ( uiteindelijk met een stopper in Tilburg gekomen ) en op de terugweg kwam er opeens een erg vol ICM-IVtje in plaats van ICK.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_46827007
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Hophop nog 7 posts

Ik post nog ff een fotooootjuhhhh

[afbeelding]
je vraagt erom he


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 maart 2007 @ 23:46:18 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46828972
Hopelijk zit het setje GTW'tjes op Lw-Gn morgenmiddag nog in de omloop waarin het de hele week al zat, dan kan ik namelijk weer eens met de GTW. Het gaat om de 15.01 trein uit groningen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46829446
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
zodat morgen op kantoor niet WEER de Citrixfarm over ze nek gaat van die kneiter lange kut OP
Klinkt bekend in de oren. Bagger citrix.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 00:01:58 #65
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_46829653
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:45 schreef Brembo het volgende:

[..]

Nog nooit daarin gezeten :
[afbeelding]
Ja hoor, bijzonder prettig. Vooral omdat ik natuurlijk wel een plaats had gereserveerd en die el-cheapo student-toeristen met hun volle rugzakken heerlijk in het gangpad een poging tot slapen deden.

Misschien dit jaar met de vrouw naar Italië in een 2-persoons prive-hok met eigen douche enzo
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 2 maart 2007 @ 00:03:42 #66
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_46829720
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:42 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Mja die witte rijtuigen rijden simpel gezegd ook in die internationale trein van/naar Berlijn inderdaad. De trein op die foto rijdt een aantal slagen Amersfoort - Amsterdam C en weer terug, soms van/naar Deventer
Met als kleine correctie dat die rijtuigen nie nu in de 1500 rijden (Amsterdam-Deventer) vroeger in de 140 reden (Amsterdam-Berlijn), maar deze zijn in die laatste serie vervangen door wat modernere rijtuigen. Die ik trouwens nooit van binnen zie, omdat ik mezelf altijd strategisch in de bar ophoud
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 2 maart 2007 @ 08:17:10 #67
164283 Luco
Buongiorno!
pi_46835679
Wat gaan die topics opeens achterlijk hard...
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 maart 2007 @ 08:40:56 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46835939
Valt mee toch. Een topic hebben we geloof ik in 2 dagen vol gekregen

Wel respect voor die Zug-Chef om op zn vrije dag om 5.02 met de trein het land in te gaan. Je moet het maar willen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46837162
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 08:40 schreef Peterselieman het volgende:
Valt mee toch. Een topic hebben we geloof ik in 2 dagen vol gekregen

Wel respect voor die Zug-Chef om op zn vrije dag om 5.02 met de trein het land in te gaan. Je moet het maar willen. maar zo gek zijn.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_46845152
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 08:40 schreef Peterselieman het volgende:
Valt mee toch. Een topic hebben we geloof ik in 2 dagen vol gekregen

Wel respect voor die Zug-Chef om op zn vrije dag om 5.02 met de trein het land in te gaan. Je moet het maar willen.
ja omdat hier geen aansluitende bus is
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 maart 2007 @ 14:09:12 #71
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46845250
Jij had meegewild begrijp ik?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46845800
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:09 schreef Peterselieman het volgende:
Jij had meegewild begrijp ik?
nou dan had ik ook vroeg in de trein kunnen zitten ja :w
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 maart 2007 @ 14:31:16 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46846063
Je moet maar zo gek zijn.

Zometeen even met de GTW naar Leeuwarden, tenminste als de stellen nog in de omloop zitten. En anders maar met de wadsloper.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46846394
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:31 schreef Peterselieman het volgende:
Je moet maar zo gek zijn.

Zometeen even met de GTW naar Leeuwarden, tenminste als de stellen nog in de omloop zitten. En anders maar met de wadsloper.
mja :] ff klacht indienen bij XX! dat ik nooit de eerste trein kan halen
pi_46852384
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 14:31 schreef Peterselieman het volgende:
Zometeen even met de GTW naar Leeuwarden
Vanaf welk station vertrek je dan? Ik had vanochtend een Wadloper van Harlingen naar Leeuwarden, nostalgie!
  vrijdag 2 maart 2007 @ 18:17:28 #76
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_46853984
Ach, hier kan ik nog voor 5 uur weg doordeweeks
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_46861920
Lalalala kickje zal Zugje al vertraging hebben?
  vrijdag 2 maart 2007 @ 22:35:44 #78
164283 Luco
Buongiorno!
pi_46863019
Wanneer gaat Groningen Zuid eigenlijk gebouwd worden? En is dat station geen overkill, als je op 5 minuten fietsen Groningen CS, en de andere kant op op 10 minuten fietsen Haren hebt?

Station Groningen Zuid???
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_46864166
omdat ze ook al noord hebben..

en strax willen ze ook nog OOST en west joh!
pi_46868049
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 22:35 schreef Luco het volgende:
Wanneer gaat Groningen Zuid eigenlijk gebouwd worden? En is dat station geen overkill, als je op 5 minuten fietsen Groningen CS, en de andere kant op op 10 minuten fietsen Haren hebt?

Station Groningen Zuid???
Zijn wel meer steden met stations, waarvan je denkt wie verzint het . Bedoel nu is Nijmegen-Lent en Arnhem-Zuid vrij nutteloos. De busverbinding is veel beter dan de trein verbinding. Maar over 10 jaar reken maar dat het er volstaat. Verbaast me dat ze die stations niet in 4 sporig hebben uitgerust, zodoende dat er altijd extra capaciteit is.
pi_46873045
Pff het zijn er uiteindelijk maar 826 geworden. Hele nacht wakker gelegen van de stervende pijn in mn kies, dus na een pilletje genomen te hebben maar wat langer blijven liggen. Uiteindelijk pas om kwart voor 9 met de trein weggegaan. Rondje was verder als volgt:

Lw - Rtd - Ddr - Ehv - Hm - Ehv - Ut - Rtd - Ddr - Ddzd - Bd - Ht - Ut - Lw

Dat rondje met die km's komt nog wel een keer Wilde eerst nog naar Maastricht gaan, maar toen ik zag dat er een VIRM4 en VIRM6 binnen kwamen, en de VIRM6 werd er af gehaald, EN er stonden zo'n 1000 mensen te wachten, had ik zoiets: DOEI

Nog wat mooie picca's laat in de middag te Dordrecht Zuid gemaakt, die houden jullie nog te goed vandaag

pi_46874650
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 01:09 schreef Brembo het volgende:

[..]

Zijn wel meer steden met stations, waarvan je denkt wie verzint het . Bedoel nu is Nijmegen-Lent en Arnhem-Zuid vrij nutteloos. De busverbinding is veel beter dan de trein verbinding. Maar over 10 jaar reken maar dat het er volstaat. Verbaast me dat ze die stations niet in 4 sporig hebben uitgerust, zodoende dat er altijd extra capaciteit is.
sneek-noord is ook zo iets
pi_46875405
Dr gaat geen een bus door Sneek Noord... en als je ziet hoeveel er opstappen en uitstappen daar, kan je wel zeggen dat het geslaagd is.

Wat betreft Arnhem-Zuid, nu kan ik die kutbussen mijden als ik naar mn ouders ga, is namelijk 5 minuten lopen vanaf Ahz

Nijmegen-Lent mag van mij weg, dat is echt afgelegen en niet boeiend. En het is nog een kutstad ook
pi_46875426
Zeuh, ff een detailfotootje van mn treintjes:



jammer van het stof overal
pi_46875518
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 13:37 schreef Zug-Chef het volgende:
Dr gaat geen een bus door Sneek Noord... en als je ziet hoeveel er opstappen en uitstappen daar, kan je wel zeggen dat het geslaagd is.

Wat betreft Arnhem-Zuid, nu kan ik die kutbussen mijden als ik naar mn ouders ga, is namelijk 5 minuten lopen vanaf Ahz

Nijmegen-Lent mag van mij weg, dat is echt afgelegen en niet boeiend. En het is nog een kutstad ook
loopt ook niet echt een fatsoenlijke weg heen nee.. maar ze gaan aan de zuidkant ook kijken als een station rendabel is..
pi_46875534
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 13:38 schreef Zug-Chef het volgende:
Zeuh, ff een detailfotootje van mn treintjes:

[afbeelding]

jammer van het stof overal
digitaal?
pi_46875615
De treintjes? Neh gewoon analoog
pi_46875675
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 13:47 schreef Zug-Chef het volgende:
De treintjes? Neh gewoon analoog
heb hier ook nog analoge zooi
  zaterdag 3 maart 2007 @ 15:33:44 #89
164283 Luco
Buongiorno!
pi_46878697
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 13:38 schreef Zug-Chef het volgende:
Zeuh, ff een detailfotootje van mn treintjes:

[afbeelding]

jammer van het stof overal
Märklin?

Mijn pa heeft ook nog een zooi oude Märklin treintjes liggen, wel tof om dat een keer uit te gaan leggen. Alleen heeft hij eigenlijk geen nieuw spul, alleen maar oude goederenwagonnetjes, en een paar passagiersstellen. Loc's zijn ook allemaal 30-40 jaar oud... Maar ze rijden nog! Die Santa Fé vindt ik nog het tofste =D
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  zaterdag 3 maart 2007 @ 15:35:05 #90
164283 Luco
Buongiorno!
pi_46878751


Zoiets dus, alleen dan met 4 assen ipv. 6...
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_46879028
Ahh cool ja Heeft je pa alleen Amerikaans spul ?
pi_46881541
Alvast de mooiste van gisteren:

  zaterdag 3 maart 2007 @ 18:44:29 #93
164283 Luco
Buongiorno!
pi_46883839
Ik zou het niet weten Chef, laatste keer dat ik die baan zag was ik 15, onderhand alweer 3 jaar terug dus. Hij heet 2 zwarte stoomlocjes (2 assen), met niets meer dan een haak om wagons te trekken, zo'n Santa Fé loc, en nog 2 aparte loc's. We hebben toen 3 personenwagons gekocht, met die kortkoppelingen. Ook heeft hij nog een Santa Fé loc, maar dan zonder binnenwerk, dus om het plaatje compleet te maken! Al met al tof spul, wil het wel weer een keer tevoorschijn halen eerlijk gezegd.

Mocht het tevoorschijn komen, zal ik het allemaal wel fotograveren
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_46885648
ik wil ruimte dr voor..

hier een kleine 14 elek wissels en honder meter spoor aleen mn locs zijn niet zo geweldig meer

mn Blauwe DB locje kreeg al rook effecten
en mn NS1200 is koppig die rijd de verkeerde kant uit
  zaterdag 3 maart 2007 @ 22:12:55 #95
148385 Wadloper
Noorderling
pi_46889938
Hehe, dat is natuurlijk heel handig dat hij de verkeerde kant uitrijdt

Morgen weer wat foto's knallen denk ik Zal de mooiste hier posten
pi_46890643
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 22:12 schreef Wadloper het volgende:
Hehe, dat is natuurlijk heel handig dat hij de verkeerde kant uitrijdt

Morgen weer wat foto's knallen denk ik Zal de mooiste hier posten
klopt..
denk dat de assen verkeerd aangesloten zijn.. dus dat verhelpen we wel eens..

alleen dat motortje in die DB loc wordt kut
pi_46890963
hmm Wadlopertjes 3109,3112,3113,3115,3116,

zijn nog in het noorden?
  † In Memoriam † zaterdag 3 maart 2007 @ 23:09:32 #98
25682 2cv
Niet subtiel
pi_46891605
Zijn jullie er al achter hoe die spurtgevallen hun tractie krijgen ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_46892329
ik heb ff een 6 delige docu gescoort over treinen

Spoorbeeld
  zondag 4 maart 2007 @ 08:51:23 #100
148385 Wadloper
Noorderling
pi_46898548
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 23:09 schreef 2cv het volgende:
Zijn jullie er al achter hoe die spurtgevallen hun tractie krijgen ?
Via de tractiehandel in de cabine, die een signaal doorgeeft aan de motoren in de motorwagen misschien?
  zondag 4 maart 2007 @ 08:51:43 #101
148385 Wadloper
Noorderling
pi_46898549
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 22:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
hmm Wadlopertjes 3109,3112,3113,3115,3116,

zijn nog in het noorden?
Klopt
pi_46902434
quote:
Op zondag 4 maart 2007 08:51 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Via de tractiehandel in de cabine, die een signaal doorgeeft aan de motoren in de motorwagen misschien?
Ik denk als de machinist, eerst een kapje van de knop af moet halen. Dan een sleutel moet omdraaien, en dan op een gigantische grote rode knop drukken met de tekst :"PAS OP, HIERMEE SCHAKELT U TRACTIE IN!". Zo iets
pi_46903112
quote:
Op zondag 4 maart 2007 08:51 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Klopt
3119 is de laatste uit de DH-1 serie?
  zondag 4 maart 2007 @ 15:50:43 #104
86072 thatsme
and That's you!
pi_46907122
De tractie wordt gegeven door verschillende technische technieken met elkaar te verbinden
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_46911890
BR52 stoomlok bij?
pi_46912248
Kriegsloc Mooi ding is dat inderdaad
pi_46912771
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:03 schreef Zug-Chef het volgende:
Kriegsloc Mooi ding is dat inderdaad
Yeah!


moe je spoorbeeld 2 echt es kijken
pi_46912806
Waar kan ik dat vinden ?
pi_46913664
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Waar kan ik dat vinden ?
eh

ik vond t op usenet
pi_46913866
Oh zo, ik dacht het is wel ergens online te bekijken
pi_46914006
Iemand ervaringen met Zitplaatsen in De DB nachtzug praag - Dusseldorf? valt er beetje te slapen in zo stoel? en zit je in coupes of gewoon een rijtuig met normale stoelopstelling?
bier
pi_46914133
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:51 schreef italiaan1987 het volgende:
Iemand ervaringen met Zitplaatsen in De DB nachtzug praag - Dusseldorf? valt er beetje te slapen in zo stoel? en zit je in coupes of gewoon een rijtuig met normale stoelopstelling?
ik vond deze link:

http://www.db-nachtzug.de(...)wagen/sitzwagen.html


Maybe heb je er wat aan
pi_46914213
quote:
Op zondag 4 maart 2007 18:47 schreef Zug-Chef het volgende:
Oh zo, ik dacht het is wel ergens online te bekijken
als je wil kan je ze wel ff "lenen" :p
pi_46914644
Zijn het videobestanden ofzo? Want kan ik er wel geweun een kopie van maken natuurlijk
pi_46914799
quote:
Op zondag 4 maart 2007 19:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Zijn het videobestanden ofzo? Want kan ik er wel geweun een kopie van maken natuurlijk
6 DVDs
pi_46915041
Trouwens de ijsellijn doet zn eer weer aan.. oudste matt rijd er doorgaans op

gezien Mat 54 daar ook uitgereden is.. en nu mat 64
  zondag 4 maart 2007 @ 21:13:20 #117
148385 Wadloper
Noorderling
pi_46919372
quote:
Op zondag 4 maart 2007 13:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

3119 is de laatste uit de DH-1 serie?
Jep, 3101 - 3119 zijn de DH-1 stellen
3201 - 3231 zijn de DH-2 stellen
pi_46919647
quote:
Op zondag 4 maart 2007 21:13 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Jep, 3101 - 3119 zijn de DH-1 stellen
3201 - 3231 zijn de DH-2 stellen
die is nu toch al bij de sloper?
pi_46921375
quote:
Op zondag 4 maart 2007 21:20 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

die is nu toch al bij de sloper?
Veolia heeft ze nog niet allemaal
pi_46921606
k doelde op de 3119
  maandag 5 maart 2007 @ 07:10:00 #121
148385 Wadloper
Noorderling
pi_46931113
Nee de 3119 wordt geplukt voor de reparatie van andere treinstellen
  maandag 5 maart 2007 @ 08:04:12 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46931330
Schaamteloze tvp.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 maart 2007 @ 08:09:42 #123
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46931361
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 21:58 schreef Dr_Flash het volgende:
Virm is gewoon brandhout. 1429 km is leuk, maar 1000 km zonder virm op een dag zou me meer waard zijn
Eensch.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46931608
quote:
Op maandag 5 maart 2007 07:10 schreef Wadloper het volgende:
Nee de 3119 wordt geplukt voor de reparatie van andere treinstellen
oftewel die bestaat niet meer
  maandag 5 maart 2007 @ 08:50:20 #125
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46931693
quote:
Op maandag 5 maart 2007 08:41 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

oftewel die bestaat niet meer
Ach, wanneer houdt een trein op te bestaan als je een sig als die van Fles ziet...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46931996
Wie stond gistermiddag de trein van even over 3 uit leeuwarden in meppel (of misschien was het wolvega ofzo) te fotograveren?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_46933366
koplopers rijden echt op de raarste trajecten. gelukkig maar

vrijdag eentje gezien op tilburg-west-deurne
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
pi_46936096
quote:
Op maandag 5 maart 2007 08:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ach, wanneer houdt een trein op te bestaan als je een sig als die van Fles ziet...
met andere woorden nooit?
  maandag 5 maart 2007 @ 12:34:22 #129
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46936710
quote:
Op maandag 5 maart 2007 12:12 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

met andere woorden nooit?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46937184
quote:
Op zondag 4 maart 2007 08:51 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Via de tractiehandel in de cabine, die een signaal doorgeeft aan de motoren in de motorwagen misschien?
Wellicht dat Fred Flintstone ook nog mee wandelt.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_46937383
dunno, maar een spurt trekt wel lekker
  maandag 5 maart 2007 @ 13:07:37 #132
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46937761
quote:
Op maandag 5 maart 2007 12:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
dunno, maar een spurt trekt wel lekker
Schopje -> SEX?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46937876
quote:
Op maandag 5 maart 2007 13:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

Schopje -> SEX?
rofl rofl

optrekken bedoel ik eikol
pi_46938139
quote:
Op maandag 5 maart 2007 12:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
dunno, maar een spurt trekt wel lekker
Heb je ook ontzettend veel aan als je na het station maar met 40 een wissel mag berijden.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  maandag 5 maart 2007 @ 13:35:46 #135
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46938667
Ik ben ook weer thuis op kantoor

Lange dag gisteren
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46938859
quote:
Op maandag 5 maart 2007 13:19 schreef vw_caddy het volgende:

[..]

Heb je ook ontzettend veel aan als je na het station maar met 40 een wissel mag berijden.
na de wisselstraat richting dijnum oid trekken ze wel ff lekker door :p

heb ook t idee dat ze iets verder optrekken dan nodig is
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 maart 2007 @ 13:46:30 #137
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46938969
quote:
Op zaterdag 3 maart 2007 22:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
hmm Wadlopertjes 3109,3112,3113,3115,3116,

zijn nog in het noorden?
De 3104 ook nog
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 maart 2007 @ 13:53:52 #138
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46939218
Ik wilde vrijdag met de GTW van Gn naar Lw, maar een idioot vond het nodig om eerder die middag bij Zuidhorn tegen de spoorbrug te knallen. Ook was er een machinist niet op komen dagen, waardoor een trein naar Delfzijl niet gereden heeft. Dit is normaalgesproken de trein die ik neem naar het CS. Gelukkig was er de trein naar Roodeschool nog. Ik moest me behelpen met de museumloper. Verder heb ik door de verstoring weinig andere treinen gezien op Lw-Gn (en al helemaal geen GTW). Het setje GTW'tjes dat ik wilde nemen, stond werkloos in Gn om 15.00. Voor de trein 16.33 vertrek uit Lw, normaal een GTW dienst, werden 2 DH2 aangerukt vanaf het emplacement.

Vandaag weer een enorme puinhoop op Lw-Gn. De trein van 7.33, 3x GTW 2/6, vertrek uit Lw heeft niet gereden. De stellen stonden om 7.50 uur nog langs het perron in Lw. Opvallend was dat de stellen afgesloten waren, maar er in het achterste stel nog iemand zat die er niet uit kon. Het perron was bij binnenkomst van de stopper uit Gn nog bezet, waardoor deze naar 5a geleid werd. Mijn trein, de sneltrein van 7.57 stopte op alle tussengelegen stations, maar was in Buitenpost afgeladen vol, waardoor er daar al mensen op het perron achterbleven. Gelukkig reed de stopper er 10 minuten achter, waardoor ze alsnog meekonden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_46939762
de 307 stond te nixen op de wisselstraat.
even eens als 2 2/6jes

de 241 deed dienst op lw -harlingen haven
tenzamen met een wadloper
  maandag 5 maart 2007 @ 14:31:14 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46940549
Het was vanochtend leuk staan in het gangpad van de 525, ondanks dat het 12 bakken ICM waren.

Dat was gisteren wel anders
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46941457
Dus dat was net doperwten in een sneltrein?
  maandag 5 maart 2007 @ 15:05:35 #142
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46941704
Nou ja, in een IC dan, maar ja, dat dus idd

En een beetje een broodje kopen bij de kiosk was er ook niet bij. Niet in Ut, niet in Amf

fucking derdewereldland hier man
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46941844
quote:
Op maandag 5 maart 2007 15:05 schreef Dr_Flash het volgende:
fucking derdewereldland hier man
Ik zei het je
pi_46943316
kiosk :'D

noem je t ook weer he..
  maandag 5 maart 2007 @ 15:55:39 #145
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_46943500
quote:
Op maandag 5 maart 2007 15:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
kiosk :'D

noem je t ook weer he..
Waar heb je die voor nodig dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_46943533
quote:
Op maandag 5 maart 2007 15:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waar heb je die voor nodig dan?
nergens!

ik regel mn broodjes voor de tijd wel :]

of bij de Wizzl :-P
  maandag 5 maart 2007 @ 16:25:17 #147
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_46944811
ach ja boeiend

Gisteren een mooi brandhoutloos rondje gemaakt iig
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_46944938
quote:
Op maandag 5 maart 2007 15:56 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nergens!

ik regel mn broodjes voor de tijd wel :]

of bij de Wizzl :-P
Is allemaal van Servex .

Maar Zw-Nm was vandaag ook weer afgeladen hoor . Kunnen ze niet ergens die citypendel's inzetten die ze vrij gekregen hebben van de Zoetermeer Stadslijn Des noods koppelen ze zo'n citypendel aan mat'64 vast...
pi_46945740
Daarnet zowat achter mn huis:



pi_46945842
Nou en!

1000 / 1100 / 1200 zijn tof :p
  Redactie Frontpage / Sport maandag 5 maart 2007 @ 16:52:18 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_46945932
quote:
Op maandag 5 maart 2007 16:28 schreef Brembo het volgende:

[..]

Is allemaal van Servex .

Maar Zw-Nm was vandaag ook weer afgeladen hoor . Kunnen ze niet ergens die citypendel's inzetten die ze vrij gekregen hebben van de Zoetermeer Stadslijn Des noods koppelen ze zo'n citypendel aan mat'64 vast...
Dat laatste kan alleen mechanisch, niet elektrisch.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')