Das inderdaad te laag voor 2 volwaardige verdiepingen, maar de bovenste hoeft geen volwaardige te zijn, die platformen/ verdiepen dienen enkel om de bedden op te zetten. Dat is wat ze wouden, donc on doit faire ca.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:51 schreef Marsepein het volgende:
Ik vind het heel goed dat je zo'n project gaat doen!
Wat ik al eerder schreef, nok hoogte van 3,90 meter is volgens mij te laag voor 2 verdiepingen. 2 x 2 meter is al laag, maar dat red je al niet. 1 van 2 meter, 20 cm plafond, balk vloer. Dan hou je 1,70 over. Dan heb je nog niets geisoleerd.
Hoe los je dat op?
'dus dat moet men doen' is de letterlijke vertaling. Dat was maar een van de dingen waar ik rekening mee moet houden. En ik denk wel dat dat meer dan voldoende is om te slapen hoor. Ze'de dochter en de dochter van de dochter) zijn trouwens veel kleiner dan mij, dus ze moeten er beter inpassen ook denk ik :pquote:Op zondag 4 februari 2007 16:17 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Dus dat moet men doen? Dat meot ik gaan doen? Zoiets?
quote:Op zondag 4 februari 2007 16:30 schreef misterDre het volgende:
Wederom succes gewenst![]()
De quote van Annex lijkt me niet handig![]()
Dan ga je er al van uit dat het meest kenmerkende element ook mooi is. Ik vind het een gewoon efficiënt gebruik van ruimte, dat maar zover moet doorgevoerd worden als nodig is, voor de rest zoveel mogelijk openheid. De ruimte wint er niks aan als dat zou doorgetrokken worden, onder het overhangende stuk is er maar 150cm, dat is ruilte dat je voor niks kan gebruiken, je kan er niet onder staan, je kan er amper onder gaan zitten, etc. Dus buiten dat het misschien ontwerptechnisch gezien consistenter is, zie ik geen reden om die vorm van dat meubel verder te laten lopen. Daarbij komt nog dat er geen enkel aspect van die tekening vast is. Krijg ik in het midden van het bouwen een idee dat zou passen, dan komt dat er gewoon, ongeacht of dat gepland was of niet. Kijk maar es naar de oorspronkelijke 3d tekening van de bar. Die lijkt wel op het eindresultaat, maar ook niet tot in de details.quote:Op zondag 4 februari 2007 22:37 schreef Walter-Ego het volgende:
Ik vind het gebruik van het slaapmeubel wel sterk. Je plaatst functies die relatief weinig vrije hoogte plaatsen boven elkaar in het hoogste punt van de zolder en spaart zo veel vierkante meters uit. In de slaapruimte kan je de loze ruimte in de hoeken mooi gebruiken als bergruimte voor slaap- en speelspullen.
De afscheiding van de slaapruimte met de rest van de ruimte vind ik alleen minder sterk. Je bent daar gebonden aan de bestaande draagstructuur (welke ik overigen hondslelijk vind!) en gaat daar vrij geforceerd mee om. Je laat je slaapmeubel bij de spantconstructie ophouden. De scheidingsconstructie die je gebruikt is eigenlijk het omtimmeren van de bestaande spantconstructie en de open delen invullen met glas. Met het glasgebruik wil je openheid en een relatie creëren maar het meest kenmerkende ruimtelijk element (het slaapmeubel) laat je daarbij volledig links liggen.
Twee potentieel interessante ideeën:
* Zet het slaapmeubel doornaar de 'leefruimte' door bijvoorbeeld de kichenette en gashaard in het meubel te integreren. Op deze manier laat je je ruimtelijke ervaring niet beperken door die onhandige en lelijke constructie.
* Maak twee losse slaapplekken die je aan het dak ophangt. Als je niet slaapt, hijs je ze omhoog en als je wil slapen, laat je ze zakken. Ze nemen de bedden geen ruimte in als je ze niet nodig hebt en het kan erg fijn zijn om in een soort 'schommelbed' te slapen. Vergelijk het met een hangmat, maar dan anders.
8x3 meter, dat is dus het basisvlak. Het dak heeft een helling van 42°, dus je hebt als je in de hoogte gaat zeer snel minder oppervlak. Dat wil zeggen dat de afstand van het dak tot het midden van de ruimte(onder de nok) op 2m50 hoogte (ik neem aan dat je 250cm in de hoogte bedoelt):quote:Op zondag 4 februari 2007 22:39 schreef Solingjan het volgende:
Ik begrijp dat de kant waar de schoorsteen staat 8 x 3 meter is.
Zet het masterbed onder het veluxraam. Kun je aan twee kanten instappen. Is wel zo handig.
Het plafond/vloer maak je op 2.50 m vanaf boven het veluxraam naar het midden. Na het midden maak je het weer lager 1.80 m bijv. Als je met je rug naar het veluxraam staat zie dus een verlaging. Daar komt dus een kast aan de rechterkant. Links zie je dan de schuine kant van de trap.
Maak een trap tegen de muur van de schoorsteen te beginnen aan de meest rechterkant van de schoorsteenmuur. Dan moet je boven ongeveer in het midden uitkomen.
Boven maak je het kinderbed met het hoofd richting schoorsteen dus boven het veluxraam onder het dak
Je hebt dan nog ruimte om in het midden te lopen omdat daar de vloer verlaagd is.
Nee, de studio zal ongeveer de helft van de week bewoond zijn. De dochter heeft al een huis hier niet zover vandaan, maar op de momenten dat ze ook in de sauna werkt is het voor haar makkelijker om de halve week samen met haar dochtertje daar te blijven. Ook omdat de eigenaresse dan niet werkt en dus bij het kindje is. Mss is het beter om de namen te zeggen, dat spreekt wat makkelijker dan eigenaresse, dochter en dochterquote:Op zondag 4 februari 2007 23:51 schreef Reese het volgende:
Wat een bijzonder project, Mmach!
Je schrijft dat moeder en dochter er regelmatig zijn. Zal de studio straks wellicht zelfs permanent bewoond gaan worden?
Het tweede ontwerp lijkt mij persoonlijk ook praktischer. Goede indeling van de (enigszins onhandige) ruimte! Het lijkt me voor moeder (en kind) wel fijn om wat privacy in het slaapgebeuren te hebben. Ook zullen ze verschillende bedtijden hebben, dus dan is een beetje afzondering wel prettig. Daarnaast zal het voor het meiske vooral heel spannend zijn, zo'n boomhut-achtige slaapplek.
Succes, ik ga je project met veel interesse volgen!
Hehe, dat laatste ook, als de lichten tot een gat in de nacht aanbleven, met geklop en geboorquote:Op maandag 5 februari 2007 00:04 schreef Reese het volgende:
Nou, ik vermoed eerder dat de dochter Yasmine straks haar huis verkoopt of de huur opzegt en zeven dagen per week in het paleis gaat wonen dat jij voor haar gaat maken
En help me nog es, hoe weet de overbuurvrouw Bieke van jouw talenten? Heb je haar alles laten zien IRL?
Oh wacht, ik weet het al. Afgelopen zomer, toen jij de troep van de kamer van je zus van twee hoog naar beneden op straat donderde, dacht ze natuurlijk, die jongen weet van aanpakken!
MMach is dan idd niet te stoppenquote:Op maandag 5 februari 2007 14:09 schreef elvy het volgende:
Haha, áls je dan weer van start gaat ben je gelijk ook niet meer te houden hé?
Nóg een Mmach topic, wat een feest!
Mja, een dakkapel moet wel super zijn daar, maar dat is wel bouwvergunning materiaal natuurlijk. Zelfs voor een velux is een bouwvergunning nodig. Kost ook een aardig pak natuurlijk, en ik denk niet dat ze dat ziet zitten.quote:Op maandag 5 februari 2007 00:42 schreef Walter-Ego het volgende:
@MMach: Je kan inderdaad niks zomaar aan je plafond hangen en je moet elk idee wel veilig uitvoeren. Zelf ben ik al jaren gewend om m'n bed iedere keer op te moeten bouwen en zie het dus niet als een hindernis. Vandaar dat ik daar niet teveel op lette. :p
Al het semi-permanent bewoond gaat worden, is het dan niet mogelijk om ergens een dakkapelletje te maken. Dat levert in zo'n krappe zolder meteen een zee aan ruimte en mogelijkheden op. En meer daglicht is denk ik best welkom.
Inderdaad, ik denk dat je al gauw op heel wat maanden kan rekenen. Misschien is dat in NL ook wel zo, maar de wilde verhalen die ik al heb gehoord over het aanvragen van een bouwvergunning (qua tijdsduur dan)quote:Op maandag 5 februari 2007 18:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
moauw vergunning aanvragen voor n dakkapel kost toch voornamelijk tijd?
Ik had er over gelezen. Dus:quote:Op maandag 5 februari 2007 20:03 schreef Solingjan het volgende:
Mmach heb je het nou gelezen van dat vloertje van 150cm hoog??
Dat is dus zoals op de 3d tekening he? Ook 150cm hoog, ook boven de masterbedroom, alleen de locatie van het bed is anders. Jij wil op dat vloertje kunnen lopen waar nu het 1 persoonsbed staat als ik het goed begrijp.quote:Links dus het bed met hoofdeinde onder raam. Kun je aan beide zijden om het bed lopen
Deur links naast stutpaal.
Rechts naast stutpaal vloertje van 80-100cm breed naar schoorsteen muur. Vloer wordt 150 cm hoog
Boven masterbedroom links komt dan het kinderbed.
Ok, dus ipv het 1pers. bed, kan je er lopenquote:Je kunt dan over het vloertje lopen en bij het bedkomen.
390 - 40 cm(loze ruimte in nok)= 350 - 150 maakt 200 cm rest hoogte. Moet genoeg zijn om te lopen
Onder vloertje kunnen kasten komen.
Waar komt dat 1 persoonsbed dan? Links boven de masterbedroom zeg je daar, dus dat wil zeggen dat de masterbedroom een verlaagd plafond zal hebben waar het kleine bedje bovenop ligt?quote:Je kunt er dan van de masterbedroom in en van de andere kant.
Trappetje hoeft slecht naar 150 cm. Kan dus rechts onder schuindak tegen de schoorsteenmuur.
Rechts onder schuinte kunnen nog kasten.
zo te zien heeft die missende wel ERG slecht vast gezetenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 00:00 schreef tnimble het volgende:
Lekker zeg die lui.
Ook bij die schoosteen hoort er niet zomaar uit te valen. En daarnaast als je het lood in zo'n muisetrappatje monteert heb je vaak erg weinig overlap waardoor bij wind er water over het lood heen naar binnen waait.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zo te zien heeft die missende wel ERG slecht vast gezeten![]()
gezien er praktish niks in het metselwerk mis?
Ben net klaar met alle fouten te bekijken, hopelijk doet de volgende rubriek me vertrouwen krijgen in de vakmanquote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:59 schreef Walter-Ego het volgende:
@MMach: Ik neem aan dat je ook meteen de rubiek 'Slim opgelost' doorgekeken hebt. Wat een simpele, maar briljante oplossingen staan daar tussen. En ladingen vakwerk!
Eerder als logeerkamer die vrij vaak gebruikt wordt, dan er permanent te wonenquote:Op zaterdag 10 februari 2007 14:20 schreef dvr het volgende:
Gaan die vrouw en dochter daar echt 'wonen' als ze er zijn, of is het meer een logeerkamer om zich 's avonds in terug te trekken en er te slapen? Als ze er de hele dag zitten, is het misschien goed om ook over de rest van de kamerindeling te denken. Een fonteintje kan dan erg handig zijn, of een tafel waar dat kleintje aan kan werken zonder de hele tijd in haar slaapvertrekje te hoeven zitten. En het is wat voorbarig, maar dat soort zolders kan erg warm worden dus ventilatie in dat slaapkamertje zal ook nog een punt worden.
Zoals je ze in een van de laatste tekeningen hebt staan moet datwel lukken hoor. Mss wel handig om er met een roostertje te nemen die open kunnen als de gaskachels aan staan.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 21:40 schreef MMach het volgende:
[..]
Eerder als logeerkamer die vrij vaak gebruikt wordt, dan er permanent te wonen![]()
Een kitchenette enzo komt er ook, dus het is dan ook wel voorzien op permanenter gebruik. Van ventilatie heb je inderdaad een punt. Niet alleen van warmte tijdens de zomer, maar ook van warmteverspreiding tijdens de winter. Er komen 2gaskachels te staan. De afgescheiden ruimte moet even ogenblikkelijk warm kunnen worden als de grote ruimte. Maar ik heb gelukkig wel plaats voor de nodige ventilatiekanalen om de grote met de kleine ruimte te verbinden.
Iemand een idee of 2 veluxen die open kunnen, genoeg frisse lucht kunnen binnen laten als ze open staan?
Mijn ouders hebben in een soortgelijke zolderkamer maar één zo'n tuimelraam en dat voldoet prima. Wel zit er in de naastgelegen overloop naar de trap ook een klein schoepenrooster in het dak (met aan de buitenkant zo'n schoorsteentje) dat niet dicht kan, zodat er altijd ventilatie is, en onder de deur tussen zolderkamer en overloop zit een extra ruime kier. Op de overloop bevindt zich ook de verwarmingsketel (op aardgas), maar die betrekt zijn zuurstof van buiten. Doen die gaskachels bij jouw opdrachtgeefster dat ook? Als ze de lucht uit de kamer gebruiken, en als die kamer afgesloten kan worden, dan lijkt het me erg belangrijk dat daarbinnen ook een bepaalde minimumventilatie gegarandeerd is, dus ook als die tuimelramen dicht zijn.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 21:40 schreef MMach het volgende:
Iemand een idee of 2 veluxen die open kunnen, genoeg frisse lucht kunnen binnen laten als ze open staan?
Ik zou het opzeker vragen / dan wel eisen. Met gewone regen zal je niet zo snel last hebben, maar met een storm of met stuifsneeuw kan je je plafond weer gaan sausen omdat er vochtplekken zittenquote:Op donderdag 15 februari 2007 15:18 schreef MMach het volgende:
De dakmannentjes zijn nog altijd niet gekomen, zelfs niet na ontelbare telefoontjes en persoonlijke ontmoetingen. 'Het is maar een werkje van een uurtje' maar intussen loopt er meer en meer water in. Ik ben ook nog even aan het twijfelen of ze moet vragen om de loodslabben ook goed te laten plaatsen (meer overlap), eigenlijk zou dat wel moeten.
Is niet nodig als die naden maar dicht gekit zijn dan is het hermetisch afgesloten. Harde dekking. Is nog beter dan folie.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:44 schreef tnimble het volgende:
Normal gesproken monteer je eerst een dampopen folie, dan de isolatie en dan een dampdichte maar vocht regulerende folie. Echter zijn deze folies (in NL) in geen enkele bouwmark die ik ken te koop en bij de bouwstoffen handel best prijzig. Dat zijn dan 2 hele grote rollen van eenzelfde merk die bij elkaar horen vaak (tenminste die ik heb gezien) 1 rood kleurige rol en 1 blauw kleurige rol.
Deze folies zorgen er voor dat er geen condens en wat regen spetter en stuifsneeuw in de isolatie kan komen van buiten, er geen vochtige lucht van binnen uit in de isolatie kan komen maar wel vocht vanuit de isolatie terug naar binnen en buiten kan.
Dat heb ik gedaanquote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:45 schreef Solingjan het volgende:
Ha die Mmach Top dat je daar weer begonnen bent.
Even een vraagje. Heb je die rose harde asbestvrije eternit platen met acrylaat kit op de naden dicht gekit?
Zo nee. Haal dan de boel er maar weer af. Eerst die naden dicht kitten. Daar komt vocht door naar binnen. En dat is een tocht dat wil je niet weten
Nee gewoon hout, en mag het raken. De condensatie treedt afwisselent afhankelijk van de buitentemperatuur en luchtdruk op tegen de etherniet platen of in de isolatie.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:11 schreef MMach het volgende:
Ja, kost niet echt veel natuurlijk die busjes.
Er komt trouwens nog een extra regelwerk (mag dat in gewoon hout, of moet dat geimpregneerd hout zijn of zo?) van 6cm dik. De rockwoolplaten zijn maar 6 cm dik, en de aangeraden dikte is minstens 10cm. Dus nog een regelwerkje (met vaste afstanden dit keer) zodat ik in totaal 12cm dik rotswol heb.
Over dat regelwerk komt dan het dampscherm. Geniet, tape op de naden (10cm overlap
tussen de banen folie).
Maar dan wil ik daarop horizontale latjes, van die dunne 2cm op 0.5cm of zo. Zodat die de rotswol op zijn plaats houden, ook binnen zoveel jaar. Als ik zie hoe dat er tussen geklemd wordt, dan kan ik mij wel voorstellen dat dat in de loop der jaren zou doorbuigen. Of het nu moet of niet, ik doe het want ik zou niet willen dat die platen los komen.
Maar die latjes zijn van hout. Mag er zomaar hout tegen het dampscherm komen? Als er water condenseert tegen dat dampscherm, dan kunnen die latjes misschien beginnen rotten?
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:41 schreef Walter-Ego het volgende:
Het water zal niet tegen het dampscherm condenseren (als je geen koudebrug door je isolatie hebt tenminste) omdat het dampscherm aan de warme zijde van je constructie zit. Als er uberhaupt vocht aan de binnenzijde van het dampscherm condenseerd zal dit op je afwerking zijn -> dezelfde temperatuur als je dampscherm maar de waterdamp in de lucht slaat daar het eerst tegen aan.
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
volgens mij is teveel isoleren ook niet goed?
soms zou ik willen dat mijn kamer wat minder isolatie had,quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:54 schreef MMach het volgende:
[..]
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.
Nu ja, ik ben niet van plan om er 30cm isolatie tegen te zwieren. Vanaf 10cm (in dit geval) voldoet het aan de norm en dat is het belangrijkste.
Je kunt nooit te veel isoleren. Punt. Denk daar maar eens over naquote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
volgens mij is teveel isoleren ook niet goed?
Waarom????quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
plat dak mag je toch wel isoleren mits er een luchtlaag tussen zit waar ventilatie mogelijk is?
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:54 schreef MMach het volgende:
[..]
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.
Nu ja, ik ben niet van plan om er 30cm isolatie tegen te zwieren. Vanaf 10cm (in dit geval) voldoet het aan de norm en dat is het belangrijkste. Je kunt dat kortzichtig vinden, ik vind het logisch.
Net zoals bij electriciteit. De norm is 2.5mm² voor gewone draden, ik ga er geen draden van 6mm² beginnen doortrekken voor het zekerste.
Dit dak zal behoorlijk goed isoleren, en zeer zeker leefbaar zijn.
tja, wij mensen produceren ook beste hoeveelheden warmtequote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:06 schreef tnimble het volgende:
[..]klopt maar dat komt niet alleen door de isolatie ook door de geavanceerde ventualtie systemen met warmte terug winning gebruik van warmtpe pompen herbuik warmte uit warm water enz. Ze zijn daar er behoorlijk mee bezig. Er zijn zelfs projecten waarbij complete wijken self sustained zijn en volledig geen engerie van een centrale of gas winning nodig hebben.
Nee dat is niet nodig er hoeft alleen lucht bij te kunnen niet en ruimte van vele cm met stromende lucht achter te zitten.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
plat dak mag je toch wel isoleren mits er een luchtlaag tussen zit waar ventilatie mogelijk is?
Klopt (was iets van 60 watt dacht ik gem) maar de zon doet nog veel meer ook op koude winter dagen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
tja, wij mensen produceren ook beste hoeveelheden warmte
Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:02 schreef tnimble het volgende:
Hoe meer isoleren hoe meer ventuleren van wege vocht wat anders niet wgkan.
@MMach: miniun aan vocht? bij regen of ergen mist op een koude dag een lucht vochtigheid van rond de 90% die condenseer geeft snel enkele liters over een oppervlak als een dak. Alle fabrikanten zeggen ook dampdicht folie (of klimaat folei) aan de binnenkant gebruiken. Aan de buitenkant mag geen folie worden geplaatst. Platte daken mogn niet zomaar van binnen uit geisoleert worden omdat daar door de bitumen laag een dampdicht laag aanwezig is. Bij schuine daken dient een folie of bitumen laag onder de dakpannen indien aanwezig verwijdert of doorprikt te worden. Om het goed isoleren makkelijker te maken en problemen te voorkomen wordt een omgekeert of warm dak aangeraden. Ook door rockwool en isover. Hier heb je geen problemen met een dampdichte laag aan de koude kant omdat de isolatie aan de buiten kant van het dak zit.
Ervaring met isolatie is er ondertussn al vele tientallen jaren. Waarbij ook hgebleken is dat bij verkeert isoleren waarbij platte daken het berugste zijn binnen enkele jaren je dak geheel door gerot is.
Dat de rockwol zelf niet kan rotten betekent nog niet dat er geen schimmels in kunnen nestelen en dit als lekker warm en vochtig huis gaan gebruiken en van uit daar 'uitstapjes' gaan maken naar je houten dakbeschot en balklaag als luxe restaurant.
Klopt, glas en steen wol mogen alleen niet tegen het buitenblad strak aan gedrukt zitten. Door drukverschillen worden de stenen aan het oppervlak iets nat wat anders in de isolatie komt ipv weer netjes naar buiten kan via de stenen bij ander weer.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:10 schreef Solingjan het volgende:
Even rechtzetten over dat spauw spouw spou spautje.
Er wordt altijd gesproken over een luchtspouw tussen de muur en de isolatie van 3-4 cm.
Weet je waar dit voor is.
VOOR DIE ........ METSELAARS DAT ZE HUN VINGERTJES ERTUSSEN KUNNEN KRIJGEN OM TE METSELEN.
sorry moest er even uit
Wel als in die 50 jaar blijkt een niet voldoende damp open laag aan de buiten kant al na een paar jaar grote problemen met als enige redding volledige sloop van het dak en balk laag nodig zal zijn. en als blijkt na reeds een jaar problemen onstaan als er geen folie aan de warme kant is toegepast.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:12 schreef MMach het volgende:
[..]
Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.
Wat je daar zegt over wat de fabrikanten zeggen is helemaal waar, en daar houd ik mij ook aan.
dakpannen-Dampopen-isolatie-damdicht-afwerking. Bij hellende daken dan.
En wat is lang en wat niet is even subjectief als anders. Enkele tientallen jaren voor een constructie als een huis is niks. Dat zijn dingen waarvan de levensduur in honderd(en) jaren wordt uitgedrukt. In feite is dus zelfs 50 jaar isolatieervaring in mijn ogen niet voldoende om te weten wat isolatie zal doen binnen 70 jaar na installatie. Maar dat maakt niet dat er geen gevallen bestaan waarin het niet versneld fout gaat zodat je weet wat je niet moet doen (zoals je aangeeft bij platte daken).
Fabrikant: eternitquote:1. Menuiserite onderdakplaten zijn waterdicht en blijven dampdoorlatend;
2. Menuiserite onderdakplaten zijn schimmel- en rotvrij;
3. Menuiserite onderdakplaten absorberen de dampproductie van de binnenruimte;
4. Een Menuiserite onderdakplaat is een zeer stevig onderdak;
5. Menuiserite onderdakplaten worden uit milieuvriendelijk materiaal vervaardigd;
6. Bovendien bieden Menuiserite onderdakplaten een meerwaarde voor uw huis op lange termijn, ze hebben immers dezelfde levensduur als uw dakbedekking.
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:17 schreef Solingjan het volgende:
Vroeger ja vroeger haden ze geen spouewe!!
Toen kwam een spouw
Maar ja daar had je dus het probleem van de warme en de koude kant.
Dus. Ventileren
Onder stootvoegen open en boven stootvoegen open. en het kon ventileren doorwaaien.
Toen weer later kram er isolatie. en ja men was eenmaal gewend aan die open nstoovoegen dus kwamen er ook open stootvoegen.
Maar waarom
Want de isolatie hield de warmte toch tegen ?????????
Neeeeeeee er moet toch een minimale spouw van 3-4 cm zijn riep iemand( Harrie van de METSELAARSBOND) Maar dat wisten de heren constructeurs/tekenaars niet en dus werd er weer een spouwtje getekend.
Todat.....
Stilstaande lucht isoleert behoorlijk daar is glas-, steenwol en piepschuim ook opgebaseert, lucht in een cel structuur inpakken zodat het stil staat. maar andere matrialen zoals een aantal gassen, vacuum en producten als PIR isoleren beter.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:18 schreef MMach het volgende:
Oh, en luchtspouwen kunnen ook best impressive zijn.
Dubbel glas bijvoorbeeld, tussen die 2 glasplaten zit ook maar een dun laagje lucht (of een ander stilstaand en droog gas). En ik dacht dat de isolatiewaarde overeen kwam met een muur van 1m dikte. Maar dit is dan weer niet te vergelijken met een luchtspouw bij een muur omdat die laatste niet perfect afgedicht is natuurlijk.
Goed ideequote:Maar bon, je vais dormir, morgen er weer vroeg uit. Slaapwel![]()
Leuk maar onder welke onstandeigheden is dat getest? Testen ze dit op de cel structuur of op platen? Maakt nogal uit en dat is vaak niet openbaar bekent en wordt een warm dak aangeraden en wordt bij een koud dak constructie aangeraden de dampdicht lagen open te maken cq te verwijderen en de instructie van de fabrikant van de dampopen laag strikt aan te houden. Zijn de platen volgens de instructie van eternit gelegt nu? Moeten ze overlappen, hoeveel en moeten naden worden dicht gezet? Instrueren ze dat niet dan mag dat dus niet en geldt de regel van de fabrikant van de isolatie een dampopen constructie te maken door te verwijderen of te doorprokken.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:27 schreef MMach het volgende:
[..]
Fabrikant: eternit
Dus dampopen langs de platen zelf, en niet gespecifieerd via de naden (ze zijn trouwens gelegd met forse overlap)
Meer plaatsingsdetails hier
Allee, nog even dan, en dan ga ik toch echt slapenquote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:39 schreef tnimble het volgende:
[..]
Leuk maar onder welke onstandeigheden is dat getest? Testen ze dit op de cel structuur of op platen? Maakt nogal uit en dat is vaak niet openbaar bekent en wordt een warm dak aangeraden en wordt bij een koud dak constructie aangeraden de dampdicht lagen open te maken cq te verwijderen en de instructie van de fabrikant van de dampopen laag strikt aan te houden. Zijn de platen volgens de instructie van eternit gelegt nu? Moeten ze overlappen, hoeveel en moeten naden worden dicht gezet? Instrueren ze dat niet dan mag dat dus niet en geldt de regel van de fabrikant van de isolatie een dampopen constructie te maken door te verwijderen of te doorprokken.
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:22 schreef Solingjan het volgende:
http://alexandria.tue.nl/extra2/redes/hendriks2005.pdf
Leuk artikel
Ergens in het midden over dat spouwtje
Voor jouw specifieke dak situatie is het dus nuquote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:49 schreef MMach het volgende:
[..]
Allee, nog even dan, en dan ga ik toch echt slapen
Op je eerste vraag kan ik niet antwoorden, maar dat staat vast beschreven in de iso normen.
Voor de rest van de vragen, zie de 2de link. Er staat daar (figuur 5) een verticale overlap. Er staat zelfs: (eventuele) dichtingsband, tussen de plaatoverlap. Dus je mag ze afkitten. De overlap is er om tussensijpelend water toch af te voeren en hangt af van de dakhelling. Bij 42° zoals het hier het geval is moet de overlap minstens rond de 45-47mm liggen. En dat is hier ook voldaan. De platen zijn dus goed gelegd, er zijn in de 2de link zelfs complete doorsnedes te vinden van dak inclusief isolatie. Alles op en top correct dus.
Dit soort stoere vaktaal geeft me soms het gevoel dat ik in een aflevering van Jiskefet ben beland.quote:En denk ook aan een kunstuktie in de nok. Afsteken. Kepers van keper naar keper en daarboven helemaal opvullen met isolatie. Wel zorgen dat de naad boven de Nokgording helemaal dicht is.
Eventueel die naad inspuiten met PUR.
Zulke taal is echt nodig om te weten over wat precies je aan het praten bent. Er zit vrij veel hut in het skelet van het dak, en al die baken en kleine balkjes hebben namen om te weten over welk balkje het juist gaat. Maar tis misschien inderdaad niet zo leuk om mee te lezen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 02:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Dit soort stoere vaktaal geeft me soms het gevoel dat ik in een aflevering van Jiskefet ben beland.![]()
Ik heb echt geen flauw idee wat er gezegd wordt, maar het klinkt goed. Opwindend haast, met dat inspuiten enzo. Maar ik ben wel mooi de draad kwijt en vraag me toch af hoe dat dak zodadelijk nou in elkaar steekt, qua laagjes. Het begint van buiten met dakpannen, en eindigt van binnen met gipsplaten neem ik aan, maar wat zit daartussen nog allemaal aan folie, eternietplaten, riggels en raggels, pur, steenwol, glaswol, schapenwol, etc? Een tekeningetje met een dwarsdoorsnede zou voor leken als mij wel leuk zijn. Niet dat we er dan iets mee kunnen, maar gewoon om er toch een beetje bij betrokken te blijven..![]()
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.
Ja, dat naar boven sleuren is minder leuk natuurlijk, zeker met die nauwe zoldertrap er ook nog bij, maar ja, het hoort erbij.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Mmach wat ik me zo afvroeg.
Zolder is derde etage!!!!!! Hoe krijg je dat allemaal boven. Mijn g.. Alleen dat al, breekt me het zweet uit.
Maar ja ik ben ook geen 21 meer![]()
Zo he effe 25% loonsverhoging. Dat wordt een schone keuken![]()
En ja die tacker daar zul je veel profijt van hebben. Al dat MDF wat je al gemaakt hebt.
Montagekit met spuit erop opde juiste plaatszetten effe aanduwen en tacktacktacktack.![]()
Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.
Mwehehe, ze blijven wel grappigquote:Op zaterdag 17 februari 2007 18:09 schreef twentemeisje het volgende:
Ik zie dit topic nu pasDaar issie weer, onze klusheld
![]()
Ik haal ze er nog maar weer even bij ter inspiratie MMach:
[afbeelding]
[afbeelding]
Begin dan eens met lezen van alle topics die te voorschijn komen als je op de link in zijn signature kliktquote:Op zondag 18 februari 2007 01:20 schreef FamFarmerFan het volgende:Zo... ik zit het topic even te lezen.... En ik kan niets uitbrengen van bewondering...
quote:Op zondag 18 februari 2007 02:11 schreef Marsepein het volgende:
[..]
Begin dan eens met lezen van alle topics die te voorschijn komen als je op de link in zijn signature klikt![]()
Hee! Breng hem nou niet op ideeën he?!quote:Op zondag 18 februari 2007 02:34 schreef FamFarmerFan het volgende:
Wauw... zit je ooit wel eens stil?
Ja, kweet hetquote:Op maandag 19 februari 2007 00:01 schreef FamFarmerFan het volgende:Daar had je een leuk filmpje van kunnen maken...
Betrapt ! LEZEN dus en niet doorlopen.quote:Op maandag 19 februari 2007 00:32 schreef BSAP het volgende:
Als ik al je projecten zo doorloop, vraag ik me af hoe je aan zoveel geld komt. Erfenis of wat?
Bovendien is dit karwei voor en bij iemand andersquote:Op maandag 19 februari 2007 00:32 schreef BSAP het volgende:
Als ik al je projecten zo doorloop, vraag ik me af hoe je aan zoveel geld komt. Erfenis of wat?
Alle projecten die rechtstreeks voor mij zijn, zoals mn kamer, zetel, bed, de bar zelf, de zetels daar; betaal ik zelf. Hoe kom ik aan dat geld? Het antwoord is simpel: werken. In de vakantie, in de weekends, you name it.quote:Op maandag 19 februari 2007 00:32 schreef BSAP het volgende:
En, zijn ze langsgekomen?quote:Op zondag 18 februari 2007 23:59 schreef MMach het volgende:
belangrijk nieuws nog; morgenvroeg komen ze het dak maken, 8u 'smorgens. Of dat zeggen ze toch
Maar met die OSB platen kun je dus tot op de mm nauwkeurig tot het eind van de badding werken.quote:Op maandag 19 februari 2007 14:43 schreef MMach het volgende:
Solingjan, dat is een goede tip misschien die osb platen. Maar de constructie hoeft helemaal niet sterk en stijf te zijn, die hoeft immers enkel wat lichte isolatie te dragen. Voor de rest heeft die geen functie. De gyprocplaten komen aan nog n ander frame te hangen.
Pssst: volgens mij is dit zijn zus en niet Leonidas, zijn bonbonneke...quote:Op maandag 19 februari 2007 17:25 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Als ik Leonidas daar zie staan moet er voldoende ruimte tot het plafond zijn. Toch.
Een vliering is als jet het bovenste deel van de zolder volledig voorziet van een plafond met een luik er in voor opslag. Een vide is wat je bedoelt hier. (allen is de vide dan juist het deel waar je niets hebt gebouwt (vide is frans voor open ruimte)) Dit lijkt mij ook erg mooi en optisch veel ruimte te geven en licht in de ruimte goed te behouden.quote:Op maandag 19 februari 2007 17:41 schreef dvr het volgende:
Nu ik die mooie grote ruimte zo zie, vraag ik me toch af of het wel zo'n goed idee is om hem in tweeën te splitsen. Zou één grote studio niet veel mooier zijn, met hoog tegen de achtermuur een soort vliering (of chiquer gezegd: een vide) waar de dochter haar bed, bureau e.d. op kan zetten? Of is privacy daarvoor teveel een issue?
ps: hier past wel een kroonluchter
Je bedoelt de trekplaat met makelaar tussen de middelste spanten?quote:Op maandag 19 februari 2007 17:25 schreef Solingjan het volgende:
Kijk ook eens of je Kepers/balken kunt leggen op de middelste badding van badding naar badding.
Schuin afzagen op de badding leggen. Eventueel een dikkere balk in het midden van muur naar midden steunpaal/stut.
quote:Als je dat kunt/zou gaan doen zou ik dat het eerste doen. Zodoende kun je daar dan een vloertje maken en daar boven weer makkelijker op werken.
Als ik Leonidas daar zie staan moet er voldoende ruimte tot het plafond zijn. Toch.
Ja dat zag ik later pas op de foto's.quote:Op maandag 19 februari 2007 19:27 schreef tnimble het volgende:
[..]
Je bedoelt de trekplaat met makelaar tussen de middelste spanten?
[..]
Nou ja dan Dorothee met een streepiequote:Dat is toch Dorothée
Ik heb je posts zeker gelezenquote:Op maandag 19 februari 2007 23:47 schreef Solingjan het volgende:
Petje afJe hebt gigantieeeeesch gewerkt.
Heb je mijn vorige posts ook gelezen.
Ik begrijp dat je de baddingen een paar cm in het zicht laat. Toch???
Nu kun je dus de eerst volgende laag scheuren op de dikte zodat de laatste laag, die met de folie, mooi met de flappen alu over de latten komt.
OF..... Passen er nu nog twee rollen dik in?
Er zijn rollen Isover met alukraft zonder flap met een dikte van 11cm.
Ja, en het is te hopen dat het allemaal is uitgewerkt en niet verder verzakt. Er is ook een scheur in de zijmuur, zie de foto met de ladder. Ik hoop dat dat een statische scheur is, en dat zal ook wel. Maar Bieke kon me niet vertellen of die scheur er vroeger al was of niet, ook geen foto's van vroeger oid.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 00:25 schreef tnimble het volgende:
Ziet er goed uit MMach!
Wat betreft het doorhangen van de gordingen. De spant, trekplaat en makelaar in het midden moet dat voorkomen. Kennelijk waren er hier 2 van nodig geweest maar heeft men er om wille van extra ruimte op zolder toch voor 1 gekozen. Het is normaal als het wat doorbuigt maar ik vind dit wel vell hoor. Dan kan de kopmaat van de gordingen namelijk smaller worden (b.v 270x90 ipv 380x90) = minder gewicht en minder doorbuigen.
dat kleine balkje heeft volgens mij nauwelijks constructieve waarde en kan er zo uit....quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:
[afbeelding]
Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
Nu wordt Mmach vast n SUPERheld, klust er niet alleen op los, maar vindt ook nog de tijd nieuwe woorden te creëren.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
MMach vernederlandst met de dagquote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:46 schreef Leonidas het volgende:
[..]
Nu wordt Mmach vast n SUPERheld, klust er niet alleen op los, maar vindt ook nog de tijd nieuwe woorden te creëren.
Is er nog plaats op dat T-shirt van Angelina Jolie voor het prachtige "onbalans" ?![]()
Maak driehoeken van OSB Zoveel dat ze op elkaar de dikte krijgen van de staander/Makelaar Dat is dus die van de nok in het spant naar beneden loopt.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:
[afbeelding]
Mijn opmerking was eigenlijk vooral ingegeven door de verwachting dat je dat gewoon nooit strak krijgt..quote:Op woensdag 21 februari 2007 18:39 schreef MMach het volgende:
Geen zichtbare balken en alles strak, zo wil de toekomstige bewoonster het, en daar kan ik mij perfect in vinden. Sommigen zullen het zonde vinden, anderen niet, je kan niet iedereen tevreden houden natuurlijk
Straks, vlak en haaks zul je alles krijgen zelfs zonder veel moeite je kan er alleen veel ruimte mee verlzien omdat een muur door een verloop die 3 balken b.v. 60cm dik moet zijn. Links onder steekt de ene uit naar voren, de andere leunt naar achten en de andere staat er een beetje als schoor tegen aan b.v.quote:Op woensdag 21 februari 2007 19:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Mijn opmerking was eigenlijk vooral ingegeven door de verwachting dat je dat gewoon nooit strak krijgt..![]()
("je" in algemene zin he - ik bereid me er alvast op voor dat jij een handige truc met strakke touwtjes of lasergeleide apparatuur gaat bedenken waarmee je alsnog een plafond zo strak als een spiegel fabriceert.)
we weten al dat jij het altijd warm hebt MMach, maar andere mensen daarom nog niet héquote:Ik merk geen verschil van de isolatie, het is er gewoon altijd warm en de veluxen staan altijd open
quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:52 schreef Archont het volgende:
[..]
we weten al dat jij het altijd warm hebt MMach, maar andere mensen daarom nog niet hé
en wat die ballkjes betreft, het is niet omdat ze uitgebijteld zijn dat ze deel uitmaken van de constructie , integendeel als je het mij vraagt, wss gewoon eens bijgezet om iets op te hangen en de oorspronkelijk constructie niet willen beschadigen door er een stuk van af te zagen.
Reken maar dat ze dat dadelijk aan de stookkosten gaat merken. De kosten van de isolatie heeft ze er binnen een paar maanden uit.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:44 schreef MMach het volgende:
Ik merk geen verschil van de isolatie, het is er gewoon altijd warm en de veluxen staan altijd open, maar Bieke zegt dat het kille gevoel 's avonds in haar slaapkamer (die net onder de zolder ligt) is verdwenen en het aanzienlijk warmer is.
Ik zou ook de nok afsteken jaquote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:43 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Reken maar dat ze dat dadelijk aan de stookkosten gaat merken. De kosten van de isolatie heeft ze er binnen een paar maanden uit.
Mmach. Dat heb je netjes gedaan.
Wacht maar als dadelijk die platen er tegen zitten. Je weet niet wat je ziet. Kijk dan ook eens naar de eerste "kale"fotos van het dak.
Toch zou ik de nok enigsinds afsteken. Je kunt daar voor dan OSB planken gebruiken. Schuin afgezaagd aan de uiteinden en tegen de kepers bevestigd. Ondertegenaan kun je dan mooi de afwerkplaten bevestigen. Eventueel zoals je al schreef met verlichting erin.
Wat woon je in een leuke straat, Mmach! Echt prachtige panden staan daarquote:Op donderdag 22 februari 2007 23:44 schreef MMach het volgende:
Eerst nog een filmpje van de zolder dat mss een en ander verduidelijkt van spant en indeling enzo:
[[url=http://sjl-static12.sjl.youtube.com/vi/inELVWgRgSA/2.jpg]afbeelding][/url]
MMach herverbouwingen B.V.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 11:59 schreef Reese het volgende:
[..]
Wat woon je in een leuke straat, Mmach! Echt prachtige panden staan daar.
Vermoedelijk is er in elk huis wel het een en ander te renoveren. Als de buren lucht krijgen van jouw klustechnieken...
Ik vind 'De Werken' een mooiere naam.quote:
Ja, wss is het zoiets.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 19:59 schreef tnimble het volgende:
Als ik het goed onthouden heb en even snel vertaal naar het nederlandse systeem heb je allemaal 8en en wat 7en een 5je en zelfs wat 9gens. Lijkt me zeer goed vooral met al het gedoe van de afgelopen tijd in het achterhoofd.
Dat zegt niks!quote:Op vrijdag 23 februari 2007 19:25 schreef MMach het volgende:
@Reese: Bwa, deze huizen zijn vrij standaard, zo vind je er in België heel veel (behalve dan misschien in de arbeiderswijken rond vroegere fabrieken, en sociale woonwijken).
²quote:Op vrijdag 23 februari 2007 22:30 schreef Solingjan het volgende:
Ga van het weekend maar eens lekker uit met Leonidas. Jullie hebben toch het een en ander te vieren.
Goeie punten, de zolder schiet op en het leven lacht je weer toe.
Is wijs het zelfde als gaaf of tof?quote:Op zondag 25 februari 2007 12:27 schreef MMach het volgende:
Yasmina heeft het wel al gezien en die vond het wijs.
Net zoals in de maquette te zien is, is het de bedoeling dat er matglas in de rondjes komt, alleen in het raampje boven de bureau zou het helder glas zijn. Zowel goed voor lichtinval, als op het vlak van 'even checken of ze haar huiswerk aan het maken is, zonder ze te storen'quote:Op maandag 26 februari 2007 09:49 schreef kroegtijger het volgende:
Die ronde gaten vind ik er heel gaaf uitzien, maar komt daar nog iets van glas oid in? want het zou anders best wel eens heel gehorig op die hele zolder kunnen gaan worden.... laat iemand een scheet aan de linker kant, dan hoor je die rechts ook nog (bij wijze van spreken natuurlijk)
Kheb al nt meer geklust sinds 20uquote:Op maandag 26 februari 2007 23:49 schreef Yeahinho het volgende:
En, al klaar met klussen?
Updates willen we zien!!
wat zullen we nou krijgen?? je gaat toch geen part-timer worden heh??quote:Op dinsdag 27 februari 2007 00:14 schreef MMach het volgende:
[..]
Kheb al nt meer geklust sinds 20u![]()
![]()
Het kiendje moest gaan slapen dus kon ik niet verder doen met lawaaierige werken, en helaas is dit de fase waarin ik zit met dat geniet. Er moet onderaan nog een laagje isolatie komen en dan is er al iets minder dan 2/3 van het dak (het deel rechts van de spant) geisoleerd.
Morgen is het weer om 20u stoppen maar kan ik normaalgezien vroeger beginnen.
Er zijn 2 dakramen (veluxen) van 1m20 op 1m20, geschrankt tegenover elkaar, en er komen er geen meer bij. Het zou inderdaad niet al te slim zijn om eerst te isoleren en dan de dakramen te plaatsen.quote:Op woensdag 28 februari 2007 08:13 schreef AnneX het volgende:
hoi MMach : bij ons heeft de timmerman eerst de nieuwe Velux dakramen geinstalleerd en daarna het schuine dak geisoleerd, zoals jij nu ook bezig bent.
Er komt toch meer dan een dakraam in op de zolder ?
Kweet niet of dat wat uitmaakt in makkelijker / efficienter werken? het valt mij op.
Als je in het topic wilt kijken : ergens bij 10 mei staat iets hierover.
Daar kan ik me nou GVD zo kwaad om maken. Ze zien toch dat je aan het laden en lossen bent.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 20:16 schreef MMach het volgende:
Vandaag ook een boete gehad voor foutparkeren, ik stond op het voetpad met de camionette om uit te laden (en eventueel vallende brokstukken op te vangen) aan het andere huis (daar werk ik momenteel ook even aan), en lap, zware overtreding, minstens 150¤
![]()
Toch even beroep aantekenen want ik vind niet dat ik geparkeerd was, maar stil stond. Met de deur op een kier en de schuifdeur open is het toch duidelijk dat die er maar even stil staat en niet geparkeerd is denk ik. Nu ja, we zien wel.
Lezen Lezen lezen. Trouwens dit is pas het begin.quote:Op vrijdag 2 maart 2007 23:19 schreef Yeahinho het volgende:
Wat ik me nu eigenlijk afvraag... betalen ze jou wel (goed) voor deze tijdrovende klus?
Gelukkig, het ziet er namelijk niet veilig uit! Maar complimenten hoor. Doordat het een behoorlijke zolder is, is het meer werk dan een kleine ruimte. En als je kijkt hoeveel werk je verzet hebt dan is het helemaal o.k.quote:Op maandag 5 maart 2007 22:13 schreef MMach het volgende:
En marsepein, dat ging helemaal goed, haar mama staat op de trap onder haar, maar dat kan je net niet zien.
Toch fijn/prettig dat je alweer iets klaar hebt.quote:Op maandag 5 maart 2007 21:30 schreef MMach het volgende:
en 12 glaswolrollen van 4,2m² gesneden in 84 stukken.
Ik bedoel dat je niet te weinig declareert.quote:Op maandag 5 maart 2007 22:38 schreef MMach het volgende:
Het waren zeker 12 rollen, maar kweet niet meer zeker hoeveel m² per rol er was. Niet dat het belangrijk is natuurlijk. De totale oppervlakte was iets van een 72-76m² meen ik mij te herinneren. Er zal dus 6.2m² op 1 rol zitten opv 4.2. Kzal morgen nog es kijken op het plastiekske.
Er hangt meer isolatie aan het dak nu he, dubbel zoveel. Eerst de 6cm rotswol en dan de 6cm glaswol+dampscherm in een frame.quote:Op maandag 5 maart 2007 23:09 schreef Solingjan het volgende:
[..]
Ik bedoel dat je niet te weinig declareert.
Maar geloof maar dat Bieke dat aan haar energie rekening gaat zien. Wat die isolatie heeft gekost heeft ze er binnen een paarmaanden uit. En daarna is het alleen maar winst.
Je schreef dat de baddingen uit het zicht komen. Dus een geheel oppervlak. Dan moet je toch nog een frame maken waar de gipsplaten tegen komen.Toch?
Daar komt de aap uit de mouw - slim bedacht zeg!! Juist omdat die dakwanden zo lang zijn, leek het me zo moeilijk om ze vlak en strak te krijgen.quote:Op maandag 5 maart 2007 23:55 schreef MMach het volgende:
Niet alleen zorgt dat platform ervoor dat de ladder ed niet meer nodig zijn, het zorgt er ook voor dat de schuine zolderwanden worden opgedeeld. Dat wil dus zeggen dat je ze per stuk vlak maakt. Maak je eerst de gypprocwanden dan moet je de schuine wanden in 1 vlak maken. Grote oppervlakken met grote onnauwkeurigheden maken het moeilijker.
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 13:54 schreef MMach het volgende:
Dat komt er ook, maar ook hier geldt hetzelfde verhaal. Eerst het skelet, dan de afwerking. Er moet daar nog electriciteit enzo lopen, dus dat doen we maar op het einde. Bovenaan komen waarschijnlijk heel de nok lang kleine ledspotjes.
Kun je geen knaapje uit de buurt voor een klein bedrag inhuren om dat te doen? t is niet moeilijk, alleen een enorme kut-klus... heeft zo'n mannetje ook weer een leuk zakcentje en jij kunt je op belangrijkere dingen storten. Uren kan je natuurlijk gewoon declareren daarnaquote:Op maandag 12 maart 2007 21:03 schreef MMach het volgende:
Na ziek geweest te zijn, veel deadlines en andere bezigheden, dan toch weer een mini vooruitgang:
[afbeelding]
Wie goed kijkt ziet verschil.
(elk werk waar ge de voorgaande zin moet bijzeggen, valt onder de categorie: saai kutwerk)
Kben begonnen met de naden afplakken en het gaat nog wel een tijdje duren als ik zie hoe snel het vooruit gaat. Nu ja, what needs to be done, needs to be done.
Good thinkin'! Ik heb al gebeld nr een vriend en die wil dat wel doen als ie tijd heeft.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:26 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Kun je geen knaapje uit de buurt voor een klein bedrag inhuren om dat te doen? t is niet moeilijk, alleen een enorme kut-klus... heeft zo'n mannetje ook weer een leuk zakcentje en jij kunt je op belangrijkere dingen storten. Uren kan je natuurlijk gewoon declareren daarna![]()
Ik vind van niet. Ik vind het een gore bende. OPRUIMEN Mmach.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:29 schreef tnimble het volgende:
Ziet er zoals gewoonlijk weer goed uit!
Jij stuiterd van die trappen af net als ikquote:Op zaterdag 17 maart 2007 18:35 schreef MMach het volgende:
En ook nog een filmpje van mijn kamer tot die kamer
[[url=http://sjc-static14.sjc.youtube.com/vi/aijxdhE9Ya0/2.jpg]afbeelding][/url]
(link zal later wel werken als het filmpje door youtube is gerenderd, nu moet ik weg)
Al ben ik benieuwd hoe de verdeling wordt als het gaat om de wandcontactdozen, schakelaars e.d. aansluitingenquote:Op maandag 19 maart 2007 17:55 schreef Marsepein het volgende:
Gipsheeft wel een veel grotere brandwerendheid dan mdf, realiseer dat wel. Ws is het goedkoper om 2 lagen gips over elkaar heen te zetten dan een laag mdf. 2 lagen gips is ook nog eens veel geluidswerender.
En net als in mijn topic, denk je aan rookmelders![]()
Ben een tijdje uit de roulatie geweest, maar hier alvast snel wat in elkaar geklustquote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:46 schreef Leonidas het volgende:
[..]
Nu wordt Mmach vast n SUPERheld, klust er niet alleen op los, maar vindt ook nog de tijd nieuwe woorden te creëren.
Is er nog plaats op dat T-shirt van Angelina Jolie voor het prachtige "onbalans" ?![]()
Ja M, lach eens naar ons...quote:[b]Op vrijdag 23 maart 2007 20:23 schreef Solingjan
Alleen vraag ik me af hoe jij nog zo chagerijnig/ernstig kunt kijken bij zoveel vrouwelijks schoon![]()
Yep. Schitterend. Hier word ik vrolijk vanquote:Op maandag 26 maart 2007 00:29 schreef MMach het volgende:
[afbeelding]
![]()
Ik lach wel vaker hoor, alleen niet op foto's (ben niet zo fier op m'n konijnetanden)
En hij heeft niet eens konijnentanden. Neen toch eh? (ik kan me natuurlijk vergissen, liefde maakt blind, so they say)quote:Op maandag 26 maart 2007 00:29 schreef MMach het volgende:
[afbeelding]
![]()
Ik lach wel vaker hoor, alleen niet op foto's (ben niet zo fier op m'n konijnetanden)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |