Das inderdaad te laag voor 2 volwaardige verdiepingen, maar de bovenste hoeft geen volwaardige te zijn, die platformen/ verdiepen dienen enkel om de bedden op te zetten. Dat is wat ze wouden, donc on doit faire ca.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:51 schreef Marsepein het volgende:
Ik vind het heel goed dat je zo'n project gaat doen!
Wat ik al eerder schreef, nok hoogte van 3,90 meter is volgens mij te laag voor 2 verdiepingen. 2 x 2 meter is al laag, maar dat red je al niet. 1 van 2 meter, 20 cm plafond, balk vloer. Dan hou je 1,70 over. Dan heb je nog niets geisoleerd.
Hoe los je dat op?
'dus dat moet men doen' is de letterlijke vertaling. Dat was maar een van de dingen waar ik rekening mee moet houden. En ik denk wel dat dat meer dan voldoende is om te slapen hoor. Ze'de dochter en de dochter van de dochter) zijn trouwens veel kleiner dan mij, dus ze moeten er beter inpassen ook denk ik :pquote:Op zondag 4 februari 2007 16:17 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Dus dat moet men doen? Dat meot ik gaan doen? Zoiets?
quote:Op zondag 4 februari 2007 16:30 schreef misterDre het volgende:
Wederom succes gewenst![]()
De quote van Annex lijkt me niet handig![]()
Dan ga je er al van uit dat het meest kenmerkende element ook mooi is. Ik vind het een gewoon efficiënt gebruik van ruimte, dat maar zover moet doorgevoerd worden als nodig is, voor de rest zoveel mogelijk openheid. De ruimte wint er niks aan als dat zou doorgetrokken worden, onder het overhangende stuk is er maar 150cm, dat is ruilte dat je voor niks kan gebruiken, je kan er niet onder staan, je kan er amper onder gaan zitten, etc. Dus buiten dat het misschien ontwerptechnisch gezien consistenter is, zie ik geen reden om die vorm van dat meubel verder te laten lopen. Daarbij komt nog dat er geen enkel aspect van die tekening vast is. Krijg ik in het midden van het bouwen een idee dat zou passen, dan komt dat er gewoon, ongeacht of dat gepland was of niet. Kijk maar es naar de oorspronkelijke 3d tekening van de bar. Die lijkt wel op het eindresultaat, maar ook niet tot in de details.quote:Op zondag 4 februari 2007 22:37 schreef Walter-Ego het volgende:
Ik vind het gebruik van het slaapmeubel wel sterk. Je plaatst functies die relatief weinig vrije hoogte plaatsen boven elkaar in het hoogste punt van de zolder en spaart zo veel vierkante meters uit. In de slaapruimte kan je de loze ruimte in de hoeken mooi gebruiken als bergruimte voor slaap- en speelspullen.
De afscheiding van de slaapruimte met de rest van de ruimte vind ik alleen minder sterk. Je bent daar gebonden aan de bestaande draagstructuur (welke ik overigen hondslelijk vind!) en gaat daar vrij geforceerd mee om. Je laat je slaapmeubel bij de spantconstructie ophouden. De scheidingsconstructie die je gebruikt is eigenlijk het omtimmeren van de bestaande spantconstructie en de open delen invullen met glas. Met het glasgebruik wil je openheid en een relatie creëren maar het meest kenmerkende ruimtelijk element (het slaapmeubel) laat je daarbij volledig links liggen.
Twee potentieel interessante ideeën:
* Zet het slaapmeubel doornaar de 'leefruimte' door bijvoorbeeld de kichenette en gashaard in het meubel te integreren. Op deze manier laat je je ruimtelijke ervaring niet beperken door die onhandige en lelijke constructie.
* Maak twee losse slaapplekken die je aan het dak ophangt. Als je niet slaapt, hijs je ze omhoog en als je wil slapen, laat je ze zakken. Ze nemen de bedden geen ruimte in als je ze niet nodig hebt en het kan erg fijn zijn om in een soort 'schommelbed' te slapen. Vergelijk het met een hangmat, maar dan anders.
8x3 meter, dat is dus het basisvlak. Het dak heeft een helling van 42°, dus je hebt als je in de hoogte gaat zeer snel minder oppervlak. Dat wil zeggen dat de afstand van het dak tot het midden van de ruimte(onder de nok) op 2m50 hoogte (ik neem aan dat je 250cm in de hoogte bedoelt):quote:Op zondag 4 februari 2007 22:39 schreef Solingjan het volgende:
Ik begrijp dat de kant waar de schoorsteen staat 8 x 3 meter is.
Zet het masterbed onder het veluxraam. Kun je aan twee kanten instappen. Is wel zo handig.
Het plafond/vloer maak je op 2.50 m vanaf boven het veluxraam naar het midden. Na het midden maak je het weer lager 1.80 m bijv. Als je met je rug naar het veluxraam staat zie dus een verlaging. Daar komt dus een kast aan de rechterkant. Links zie je dan de schuine kant van de trap.
Maak een trap tegen de muur van de schoorsteen te beginnen aan de meest rechterkant van de schoorsteenmuur. Dan moet je boven ongeveer in het midden uitkomen.
Boven maak je het kinderbed met het hoofd richting schoorsteen dus boven het veluxraam onder het dak
Je hebt dan nog ruimte om in het midden te lopen omdat daar de vloer verlaagd is.
Nee, de studio zal ongeveer de helft van de week bewoond zijn. De dochter heeft al een huis hier niet zover vandaan, maar op de momenten dat ze ook in de sauna werkt is het voor haar makkelijker om de halve week samen met haar dochtertje daar te blijven. Ook omdat de eigenaresse dan niet werkt en dus bij het kindje is. Mss is het beter om de namen te zeggen, dat spreekt wat makkelijker dan eigenaresse, dochter en dochterquote:Op zondag 4 februari 2007 23:51 schreef Reese het volgende:
Wat een bijzonder project, Mmach!
Je schrijft dat moeder en dochter er regelmatig zijn. Zal de studio straks wellicht zelfs permanent bewoond gaan worden?
Het tweede ontwerp lijkt mij persoonlijk ook praktischer. Goede indeling van de (enigszins onhandige) ruimte! Het lijkt me voor moeder (en kind) wel fijn om wat privacy in het slaapgebeuren te hebben. Ook zullen ze verschillende bedtijden hebben, dus dan is een beetje afzondering wel prettig. Daarnaast zal het voor het meiske vooral heel spannend zijn, zo'n boomhut-achtige slaapplek.
Succes, ik ga je project met veel interesse volgen!
Hehe, dat laatste ook, als de lichten tot een gat in de nacht aanbleven, met geklop en geboorquote:Op maandag 5 februari 2007 00:04 schreef Reese het volgende:
Nou, ik vermoed eerder dat de dochter Yasmine straks haar huis verkoopt of de huur opzegt en zeven dagen per week in het paleis gaat wonen dat jij voor haar gaat maken
En help me nog es, hoe weet de overbuurvrouw Bieke van jouw talenten? Heb je haar alles laten zien IRL?
Oh wacht, ik weet het al. Afgelopen zomer, toen jij de troep van de kamer van je zus van twee hoog naar beneden op straat donderde, dacht ze natuurlijk, die jongen weet van aanpakken!
MMach is dan idd niet te stoppenquote:Op maandag 5 februari 2007 14:09 schreef elvy het volgende:
Haha, áls je dan weer van start gaat ben je gelijk ook niet meer te houden hé?
Nóg een Mmach topic, wat een feest!
Mja, een dakkapel moet wel super zijn daar, maar dat is wel bouwvergunning materiaal natuurlijk. Zelfs voor een velux is een bouwvergunning nodig. Kost ook een aardig pak natuurlijk, en ik denk niet dat ze dat ziet zitten.quote:Op maandag 5 februari 2007 00:42 schreef Walter-Ego het volgende:
@MMach: Je kan inderdaad niks zomaar aan je plafond hangen en je moet elk idee wel veilig uitvoeren. Zelf ben ik al jaren gewend om m'n bed iedere keer op te moeten bouwen en zie het dus niet als een hindernis. Vandaar dat ik daar niet teveel op lette. :p
Al het semi-permanent bewoond gaat worden, is het dan niet mogelijk om ergens een dakkapelletje te maken. Dat levert in zo'n krappe zolder meteen een zee aan ruimte en mogelijkheden op. En meer daglicht is denk ik best welkom.
Inderdaad, ik denk dat je al gauw op heel wat maanden kan rekenen. Misschien is dat in NL ook wel zo, maar de wilde verhalen die ik al heb gehoord over het aanvragen van een bouwvergunning (qua tijdsduur dan)quote:Op maandag 5 februari 2007 18:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
moauw vergunning aanvragen voor n dakkapel kost toch voornamelijk tijd?
Ik had er over gelezen. Dus:quote:Op maandag 5 februari 2007 20:03 schreef Solingjan het volgende:
Mmach heb je het nou gelezen van dat vloertje van 150cm hoog??
Dat is dus zoals op de 3d tekening he? Ook 150cm hoog, ook boven de masterbedroom, alleen de locatie van het bed is anders. Jij wil op dat vloertje kunnen lopen waar nu het 1 persoonsbed staat als ik het goed begrijp.quote:Links dus het bed met hoofdeinde onder raam. Kun je aan beide zijden om het bed lopen
Deur links naast stutpaal.
Rechts naast stutpaal vloertje van 80-100cm breed naar schoorsteen muur. Vloer wordt 150 cm hoog
Boven masterbedroom links komt dan het kinderbed.
Ok, dus ipv het 1pers. bed, kan je er lopenquote:Je kunt dan over het vloertje lopen en bij het bedkomen.
390 - 40 cm(loze ruimte in nok)= 350 - 150 maakt 200 cm rest hoogte. Moet genoeg zijn om te lopen
Onder vloertje kunnen kasten komen.
Waar komt dat 1 persoonsbed dan? Links boven de masterbedroom zeg je daar, dus dat wil zeggen dat de masterbedroom een verlaagd plafond zal hebben waar het kleine bedje bovenop ligt?quote:Je kunt er dan van de masterbedroom in en van de andere kant.
Trappetje hoeft slecht naar 150 cm. Kan dus rechts onder schuindak tegen de schoorsteenmuur.
Rechts onder schuinte kunnen nog kasten.
zo te zien heeft die missende wel ERG slecht vast gezetenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 00:00 schreef tnimble het volgende:
Lekker zeg die lui.
Ook bij die schoosteen hoort er niet zomaar uit te valen. En daarnaast als je het lood in zo'n muisetrappatje monteert heb je vaak erg weinig overlap waardoor bij wind er water over het lood heen naar binnen waait.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zo te zien heeft die missende wel ERG slecht vast gezeten![]()
gezien er praktish niks in het metselwerk mis?
Ben net klaar met alle fouten te bekijken, hopelijk doet de volgende rubriek me vertrouwen krijgen in de vakmanquote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:59 schreef Walter-Ego het volgende:
@MMach: Ik neem aan dat je ook meteen de rubiek 'Slim opgelost' doorgekeken hebt. Wat een simpele, maar briljante oplossingen staan daar tussen. En ladingen vakwerk!
Eerder als logeerkamer die vrij vaak gebruikt wordt, dan er permanent te wonenquote:Op zaterdag 10 februari 2007 14:20 schreef dvr het volgende:
Gaan die vrouw en dochter daar echt 'wonen' als ze er zijn, of is het meer een logeerkamer om zich 's avonds in terug te trekken en er te slapen? Als ze er de hele dag zitten, is het misschien goed om ook over de rest van de kamerindeling te denken. Een fonteintje kan dan erg handig zijn, of een tafel waar dat kleintje aan kan werken zonder de hele tijd in haar slaapvertrekje te hoeven zitten. En het is wat voorbarig, maar dat soort zolders kan erg warm worden dus ventilatie in dat slaapkamertje zal ook nog een punt worden.
Zoals je ze in een van de laatste tekeningen hebt staan moet datwel lukken hoor. Mss wel handig om er met een roostertje te nemen die open kunnen als de gaskachels aan staan.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 21:40 schreef MMach het volgende:
[..]
Eerder als logeerkamer die vrij vaak gebruikt wordt, dan er permanent te wonen![]()
Een kitchenette enzo komt er ook, dus het is dan ook wel voorzien op permanenter gebruik. Van ventilatie heb je inderdaad een punt. Niet alleen van warmte tijdens de zomer, maar ook van warmteverspreiding tijdens de winter. Er komen 2gaskachels te staan. De afgescheiden ruimte moet even ogenblikkelijk warm kunnen worden als de grote ruimte. Maar ik heb gelukkig wel plaats voor de nodige ventilatiekanalen om de grote met de kleine ruimte te verbinden.
Iemand een idee of 2 veluxen die open kunnen, genoeg frisse lucht kunnen binnen laten als ze open staan?
Mijn ouders hebben in een soortgelijke zolderkamer maar één zo'n tuimelraam en dat voldoet prima. Wel zit er in de naastgelegen overloop naar de trap ook een klein schoepenrooster in het dak (met aan de buitenkant zo'n schoorsteentje) dat niet dicht kan, zodat er altijd ventilatie is, en onder de deur tussen zolderkamer en overloop zit een extra ruime kier. Op de overloop bevindt zich ook de verwarmingsketel (op aardgas), maar die betrekt zijn zuurstof van buiten. Doen die gaskachels bij jouw opdrachtgeefster dat ook? Als ze de lucht uit de kamer gebruiken, en als die kamer afgesloten kan worden, dan lijkt het me erg belangrijk dat daarbinnen ook een bepaalde minimumventilatie gegarandeerd is, dus ook als die tuimelramen dicht zijn.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 21:40 schreef MMach het volgende:
Iemand een idee of 2 veluxen die open kunnen, genoeg frisse lucht kunnen binnen laten als ze open staan?
Ik zou het opzeker vragen / dan wel eisen. Met gewone regen zal je niet zo snel last hebben, maar met een storm of met stuifsneeuw kan je je plafond weer gaan sausen omdat er vochtplekken zittenquote:Op donderdag 15 februari 2007 15:18 schreef MMach het volgende:
De dakmannentjes zijn nog altijd niet gekomen, zelfs niet na ontelbare telefoontjes en persoonlijke ontmoetingen. 'Het is maar een werkje van een uurtje' maar intussen loopt er meer en meer water in. Ik ben ook nog even aan het twijfelen of ze moet vragen om de loodslabben ook goed te laten plaatsen (meer overlap), eigenlijk zou dat wel moeten.
Is niet nodig als die naden maar dicht gekit zijn dan is het hermetisch afgesloten. Harde dekking. Is nog beter dan folie.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:44 schreef tnimble het volgende:
Normal gesproken monteer je eerst een dampopen folie, dan de isolatie en dan een dampdichte maar vocht regulerende folie. Echter zijn deze folies (in NL) in geen enkele bouwmark die ik ken te koop en bij de bouwstoffen handel best prijzig. Dat zijn dan 2 hele grote rollen van eenzelfde merk die bij elkaar horen vaak (tenminste die ik heb gezien) 1 rood kleurige rol en 1 blauw kleurige rol.
Deze folies zorgen er voor dat er geen condens en wat regen spetter en stuifsneeuw in de isolatie kan komen van buiten, er geen vochtige lucht van binnen uit in de isolatie kan komen maar wel vocht vanuit de isolatie terug naar binnen en buiten kan.
Dat heb ik gedaanquote:Op vrijdag 16 februari 2007 23:45 schreef Solingjan het volgende:
Ha die Mmach Top dat je daar weer begonnen bent.
Even een vraagje. Heb je die rose harde asbestvrije eternit platen met acrylaat kit op de naden dicht gekit?
Zo nee. Haal dan de boel er maar weer af. Eerst die naden dicht kitten. Daar komt vocht door naar binnen. En dat is een tocht dat wil je niet weten
Nee gewoon hout, en mag het raken. De condensatie treedt afwisselent afhankelijk van de buitentemperatuur en luchtdruk op tegen de etherniet platen of in de isolatie.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:11 schreef MMach het volgende:
Ja, kost niet echt veel natuurlijk die busjes.
Er komt trouwens nog een extra regelwerk (mag dat in gewoon hout, of moet dat geimpregneerd hout zijn of zo?) van 6cm dik. De rockwoolplaten zijn maar 6 cm dik, en de aangeraden dikte is minstens 10cm. Dus nog een regelwerkje (met vaste afstanden dit keer) zodat ik in totaal 12cm dik rotswol heb.
Over dat regelwerk komt dan het dampscherm. Geniet, tape op de naden (10cm overlap
tussen de banen folie).
Maar dan wil ik daarop horizontale latjes, van die dunne 2cm op 0.5cm of zo. Zodat die de rotswol op zijn plaats houden, ook binnen zoveel jaar. Als ik zie hoe dat er tussen geklemd wordt, dan kan ik mij wel voorstellen dat dat in de loop der jaren zou doorbuigen. Of het nu moet of niet, ik doe het want ik zou niet willen dat die platen los komen.
Maar die latjes zijn van hout. Mag er zomaar hout tegen het dampscherm komen? Als er water condenseert tegen dat dampscherm, dan kunnen die latjes misschien beginnen rotten?
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:41 schreef Walter-Ego het volgende:
Het water zal niet tegen het dampscherm condenseren (als je geen koudebrug door je isolatie hebt tenminste) omdat het dampscherm aan de warme zijde van je constructie zit. Als er uberhaupt vocht aan de binnenzijde van het dampscherm condenseerd zal dit op je afwerking zijn -> dezelfde temperatuur als je dampscherm maar de waterdamp in de lucht slaat daar het eerst tegen aan.
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
volgens mij is teveel isoleren ook niet goed?
soms zou ik willen dat mijn kamer wat minder isolatie had,quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:54 schreef MMach het volgende:
[..]
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.
Nu ja, ik ben niet van plan om er 30cm isolatie tegen te zwieren. Vanaf 10cm (in dit geval) voldoet het aan de norm en dat is het belangrijkste.
Je kunt nooit te veel isoleren. Punt. Denk daar maar eens over naquote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
volgens mij is teveel isoleren ook niet goed?
Waarom????quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
plat dak mag je toch wel isoleren mits er een luchtlaag tussen zit waar ventilatie mogelijk is?
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 00:54 schreef MMach het volgende:
[..]
Op de site van isover staat dat overisoleren niet bestaat, en ik dacht ook ooit es te hebben gehoord van huizen in Duitsland oid die amper verwarming nodig hadden en isolatiediktes hadden van over de 30cm.
Nu ja, ik ben niet van plan om er 30cm isolatie tegen te zwieren. Vanaf 10cm (in dit geval) voldoet het aan de norm en dat is het belangrijkste. Je kunt dat kortzichtig vinden, ik vind het logisch.
Net zoals bij electriciteit. De norm is 2.5mm² voor gewone draden, ik ga er geen draden van 6mm² beginnen doortrekken voor het zekerste.
Dit dak zal behoorlijk goed isoleren, en zeer zeker leefbaar zijn.
tja, wij mensen produceren ook beste hoeveelheden warmtequote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:06 schreef tnimble het volgende:
[..]klopt maar dat komt niet alleen door de isolatie ook door de geavanceerde ventualtie systemen met warmte terug winning gebruik van warmtpe pompen herbuik warmte uit warm water enz. Ze zijn daar er behoorlijk mee bezig. Er zijn zelfs projecten waarbij complete wijken self sustained zijn en volledig geen engerie van een centrale of gas winning nodig hebben.
Nee dat is niet nodig er hoeft alleen lucht bij te kunnen niet en ruimte van vele cm met stromende lucht achter te zitten.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:04 schreef Ou-Tannu het volgende:
plat dak mag je toch wel isoleren mits er een luchtlaag tussen zit waar ventilatie mogelijk is?
Klopt (was iets van 60 watt dacht ik gem) maar de zon doet nog veel meer ook op koude winter dagen.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 01:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
tja, wij mensen produceren ook beste hoeveelheden warmte
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |