abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:12:27 #101
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46388444
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:02 schreef tnimble het volgende:
Hoe meer isoleren hoe meer ventuleren van wege vocht wat anders niet wgkan.

@MMach: miniun aan vocht? bij regen of ergen mist op een koude dag een lucht vochtigheid van rond de 90% die condenseer geeft snel enkele liters over een oppervlak als een dak. Alle fabrikanten zeggen ook dampdicht folie (of klimaat folei) aan de binnenkant gebruiken. Aan de buitenkant mag geen folie worden geplaatst. Platte daken mogn niet zomaar van binnen uit geisoleert worden omdat daar door de bitumen laag een dampdicht laag aanwezig is. Bij schuine daken dient een folie of bitumen laag onder de dakpannen indien aanwezig verwijdert of doorprikt te worden. Om het goed isoleren makkelijker te maken en problemen te voorkomen wordt een omgekeert of warm dak aangeraden. Ook door rockwool en isover. Hier heb je geen problemen met een dampdichte laag aan de koude kant omdat de isolatie aan de buiten kant van het dak zit.

Ervaring met isolatie is er ondertussn al vele tientallen jaren. Waarbij ook hgebleken is dat bij verkeert isoleren waarbij platte daken het berugste zijn binnen enkele jaren je dak geheel door gerot is.

Dat de rockwol zelf niet kan rotten betekent nog niet dat er geen schimmels in kunnen nestelen en dit als lekker warm en vochtig huis gaan gebruiken en van uit daar 'uitstapjes' gaan maken naar je houten dakbeschot en balklaag als luxe restaurant.
Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.
Wat je daar zegt over wat de fabrikanten zeggen is helemaal waar, en daar houd ik mij ook aan.
dakpannen-Dampopen-isolatie-damdicht-afwerking. Bij hellende daken dan.
En wat is lang en wat niet is even subjectief als anders. Enkele tientallen jaren voor een constructie als een huis is niks. Dat zijn dingen waarvan de levensduur in honderd(en) jaren wordt uitgedrukt. In feite is dus zelfs 50 jaar isolatieervaring in mijn ogen niet voldoende om te weten wat isolatie zal doen binnen 70 jaar na installatie. Maar dat maakt niet dat er geen gevallen bestaan waarin het niet versneld fout gaat zodat je weet wat je niet moet doen (zoals je aangeeft bij platte daken).
pi_46388487
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:10 schreef Solingjan het volgende:
Even rechtzetten over dat spauw spouw spou spautje.
Er wordt altijd gesproken over een luchtspouw tussen de muur en de isolatie van 3-4 cm.
Weet je waar dit voor is.

VOOR DIE ........ METSELAARS DAT ZE HUN VINGERTJES ERTUSSEN KUNNEN KRIJGEN OM TE METSELEN.

sorry moest er even uit
Klopt, glas en steen wol mogen alleen niet tegen het buitenblad strak aan gedrukt zitten. Door drukverschillen worden de stenen aan het oppervlak iets nat wat anders in de isolatie komt ipv weer netjes naar buiten kan via de stenen bij ander weer.
pi_46388581
Vroeger ja vroeger haden ze geen spouewe!!
Toen kwam een spouw
Maar ja daar had je dus het probleem van de warme en de koude kant.
Dus. Ventileren
Onder stootvoegen open en boven stootvoegen open. en het kon ventileren doorwaaien.

Toen weer later kram er isolatie. en ja men was eenmaal gewend aan die open nstoovoegen dus kwamen er ook open stootvoegen.

Maar waarom

Want de isolatie hield de warmte toch tegen ?????????

Neeeeeeee er moet toch een minimale spouw van 3-4 cm zijn riep iemand( Harrie van de METSELAARSBOND) Maar dat wisten de heren constructeurs/tekenaars niet en dus werd er weer een spouwtje getekend.

Todat.....
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:18:11 #104
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46388594
Oh, en luchtspouwen kunnen ook best impressive zijn.
Dubbel glas bijvoorbeeld, tussen die 2 glasplaten zit ook maar een dun laagje lucht (of een ander stilstaand en droog gas). En ik dacht dat de isolatiewaarde overeen kwam met een muur van 1m dikte. Maar dit is dan weer niet te vergelijken met een luchtspouw bij een muur omdat die laatste niet perfect afgedicht is natuurlijk.
Maar bon, je vais dormir, morgen er weer vroeg uit. Slaapwel
pi_46388686
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:12 schreef MMach het volgende:

[..]

Ja, enkele liters vallen toch in het niets bij de 10tallen liters direct vocht van regen of zo. En bij zo'n groot oppervlak verdampen zelfs enkele liters snel genoeg (afhankelijk van de temperatuur enzo natuurlijk); Maar wat is weinig en wat niet, dat is een subjectief begrip.
Wat je daar zegt over wat de fabrikanten zeggen is helemaal waar, en daar houd ik mij ook aan.
dakpannen-Dampopen-isolatie-damdicht-afwerking. Bij hellende daken dan.
En wat is lang en wat niet is even subjectief als anders. Enkele tientallen jaren voor een constructie als een huis is niks. Dat zijn dingen waarvan de levensduur in honderd(en) jaren wordt uitgedrukt. In feite is dus zelfs 50 jaar isolatieervaring in mijn ogen niet voldoende om te weten wat isolatie zal doen binnen 70 jaar na installatie. Maar dat maakt niet dat er geen gevallen bestaan waarin het niet versneld fout gaat zodat je weet wat je niet moet doen (zoals je aangeeft bij platte daken).
Wel als in die 50 jaar blijkt een niet voldoende damp open laag aan de buiten kant al na een paar jaar grote problemen met als enige redding volledige sloop van het dak en balk laag nodig zal zijn. en als blijkt na reeds een jaar problemen onstaan als er geen folie aan de warme kant is toegepast.

Wat de mening van jan een beetje is om de isolatie te voorzien van een volledig dicht laag aan zowel binnen als buitenkant omdat er dan geen vocht bij zal kunnen komen door de hermitische luchtdichtheid. De febrikanten en alle test wijzen uit dat de buitenkant voldoende dampopen moet zijn.

Als de dakplaten bij deze zolder volgens de fabrikant damp open zijn kan daar bedoelt worden dat de platen zelf dampopen zijn, of de totaal constructie dampopen is via de naden tussen de platen. Hoe specifceert de fabrikant dit? Aangezien dit niet altijd even duidelijk is wordt een omgekeerd of warm dak geprevereerd omdat je dat dit niet hoeft te weten.
pi_46388707
http://alexandria.tue.nl/extra2/redes/hendriks2005.pdf
Leuk artikel
Ergens in het midden over dat spouwtje
pi_46388751
De platen die bij Bieke op het dak liggen zijn echt hard en helemaal dicht. Juist daarom naden dichtkitten.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:27:17 #108
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46388819
quote:
1. Menuiserite onderdakplaten zijn waterdicht en blijven dampdoorlatend;
2. Menuiserite onderdakplaten zijn schimmel- en rotvrij;
3. Menuiserite onderdakplaten absorberen de dampproductie van de binnenruimte;
4. Een Menuiserite onderdakplaat is een zeer stevig onderdak;
5. Menuiserite onderdakplaten worden uit milieuvriendelijk materiaal vervaardigd;
6. Bovendien bieden Menuiserite onderdakplaten een meerwaarde voor uw huis op lange termijn, ze hebben immers dezelfde levensduur als uw dakbedekking.
Fabrikant: eternit
Dus dampopen langs de platen zelf, en niet gespecifieerd via de naden (ze zijn trouwens gelegd met forse overlap)
Meer plaatsingsdetails hier
pi_46388899
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:17 schreef Solingjan het volgende:
Vroeger ja vroeger haden ze geen spouewe!!
Toen kwam een spouw
Maar ja daar had je dus het probleem van de warme en de koude kant.
Dus. Ventileren
Onder stootvoegen open en boven stootvoegen open. en het kon ventileren doorwaaien.

Toen weer later kram er isolatie. en ja men was eenmaal gewend aan die open nstoovoegen dus kwamen er ook open stootvoegen.

Maar waarom

Want de isolatie hield de warmte toch tegen ?????????

Neeeeeeee er moet toch een minimale spouw van 3-4 cm zijn riep iemand( Harrie van de METSELAARSBOND) Maar dat wisten de heren constructeurs/tekenaars niet en dus werd er weer een spouwtje getekend.

Todat.....
otaal raar om 3-4cm spouw toe te passen en openstoot voegen. isolatie een beetje losjes er tussen zodat het niet klem tussen de muren zit. en koekoen in metselen voor ventualtie onder de vloer voor het afdrijven van vocht wat uit de bodem opstijgt en allerhande gassen meenemt en of ventualtie van de kelder. Net zoals je je huiskamer enz ventuleert.
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:18 schreef MMach het volgende:
Oh, en luchtspouwen kunnen ook best impressive zijn.
Dubbel glas bijvoorbeeld, tussen die 2 glasplaten zit ook maar een dun laagje lucht (of een ander stilstaand en droog gas). En ik dacht dat de isolatiewaarde overeen kwam met een muur van 1m dikte. Maar dit is dan weer niet te vergelijken met een luchtspouw bij een muur omdat die laatste niet perfect afgedicht is natuurlijk.
Stilstaande lucht isoleert behoorlijk daar is glas-, steenwol en piepschuim ook opgebaseert, lucht in een cel structuur inpakken zodat het stil staat. maar andere matrialen zoals een aantal gassen, vacuum en producten als PIR isoleren beter.
quote:
Maar bon, je vais dormir, morgen er weer vroeg uit. Slaapwel
Goed idee morgen veel te doen, sleuven frezen enzo.
pi_46389090
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:27 schreef MMach het volgende:

[..]

Fabrikant: eternit
Dus dampopen langs de platen zelf, en niet gespecifieerd via de naden (ze zijn trouwens gelegd met forse overlap)
Meer plaatsingsdetails hier
Leuk maar onder welke onstandeigheden is dat getest? Testen ze dit op de cel structuur of op platen? Maakt nogal uit en dat is vaak niet openbaar bekent en wordt een warm dak aangeraden en wordt bij een koud dak constructie aangeraden de dampdicht lagen open te maken cq te verwijderen en de instructie van de fabrikant van de dampopen laag strikt aan te houden. Zijn de platen volgens de instructie van eternit gelegt nu? Moeten ze overlappen, hoeveel en moeten naden worden dicht gezet? Instrueren ze dat niet dan mag dat dus niet en geldt de regel van de fabrikant van de isolatie een dampopen constructie te maken door te verwijderen of te doorprokken.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 01:49:03 #111
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46389303
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:39 schreef tnimble het volgende:

[..]

Leuk maar onder welke onstandeigheden is dat getest? Testen ze dit op de cel structuur of op platen? Maakt nogal uit en dat is vaak niet openbaar bekent en wordt een warm dak aangeraden en wordt bij een koud dak constructie aangeraden de dampdicht lagen open te maken cq te verwijderen en de instructie van de fabrikant van de dampopen laag strikt aan te houden. Zijn de platen volgens de instructie van eternit gelegt nu? Moeten ze overlappen, hoeveel en moeten naden worden dicht gezet? Instrueren ze dat niet dan mag dat dus niet en geldt de regel van de fabrikant van de isolatie een dampopen constructie te maken door te verwijderen of te doorprokken.
Allee, nog even dan, en dan ga ik toch echt slapen
Op je eerste vraag kan ik niet antwoorden, maar dat staat vast beschreven in de iso normen.

Voor de rest van de vragen, zie de 2de link. Er staat daar (figuur 5) een verticale overlap. Er staat zelfs: (eventuele) dichtingsband, tussen de plaatoverlap. Dus je mag ze afkitten. De overlap is er om tussensijpelend water toch af te voeren en hangt af van de dakhelling. Bij 42° zoals het hier het geval is moet de overlap minstens rond de 45-47mm liggen. En dat is hier ook voldaan. De platen zijn dus goed gelegd, er zijn in de 2de link zelfs complete doorsnedes te vinden van dak inclusief isolatie. Alles op en top correct dus.
pi_46389374
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:22 schreef Solingjan het volgende:
http://alexandria.tue.nl/extra2/redes/hendriks2005.pdf
Leuk artikel
Ergens in het midden over dat spouwtje
mooi document bevestig netjes dat een spouw van 3-4cm geventuleert door open stootvoegen absurd is bij geisoleerde muren. Wat alleen een beetje jammer is van dit raport is dat er heel senl alleen over nieuwbouw met prefab beton muren waar de isolatie als hardschuim vorm in ingoten zit.. en er nauwelijk tot geen aandacht besteed wordt aan renovatie en restauratie wekren waar per tijdsvak ook compleet andere stenen en mortels in verwerkt zitten met compleet andere fysische eigenschappen.

Zo is al reeds enkele jaren bekent dat panden van voor de 20ste eeuw problemen geven waneer de volle gemetselde muren (zonder spouw) geisoleerd worden dmv raggelwerkt, steenwol, folie en gipsplaat. De vochthuishouding wordt versoort waardoor de mortel tussen de stenen vandaan komt en de muren verzwakken en gaan inzakken.
pi_46389436
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 01:49 schreef MMach het volgende:

[..]

Allee, nog even dan, en dan ga ik toch echt slapen
Op je eerste vraag kan ik niet antwoorden, maar dat staat vast beschreven in de iso normen.

Voor de rest van de vragen, zie de 2de link. Er staat daar (figuur 5) een verticale overlap. Er staat zelfs: (eventuele) dichtingsband, tussen de plaatoverlap. Dus je mag ze afkitten. De overlap is er om tussensijpelend water toch af te voeren en hangt af van de dakhelling. Bij 42° zoals het hier het geval is moet de overlap minstens rond de 45-47mm liggen. En dat is hier ook voldaan. De platen zijn dus goed gelegd, er zijn in de 2de link zelfs complete doorsnedes te vinden van dak inclusief isolatie. Alles op en top correct dus.
Voor jouw specifieke dak situatie is het dus nu

En blijft over raggelwerk van normaal vuren aanbrangen, verder isoleren, dampdichtlaag door de dampdichtefolie of de nieuwe verbeterde klimaat folie aanbrengen volgens instructie van de fabrikant van de folie / isolatie, en afwerken.

En nu
pi_46389588
quote:
En denk ook aan een kunstuktie in de nok. Afsteken. Kepers van keper naar keper en daarboven helemaal opvullen met isolatie. Wel zorgen dat de naad boven de Nokgording helemaal dicht is.
Eventueel die naad inspuiten met PUR.
Dit soort stoere vaktaal geeft me soms het gevoel dat ik in een aflevering van Jiskefet ben beland.
Ik heb echt geen flauw idee wat er gezegd wordt, maar het klinkt goed. Opwindend haast, met dat inspuiten enzo. Maar ik ben wel mooi de draad kwijt en vraag me toch af hoe dat dak zodadelijk nou in elkaar steekt, qua laagjes. Het begint van buiten met dakpannen, en eindigt van binnen met gipsplaten neem ik aan, maar wat zit daartussen nog allemaal aan folie, eternietplaten, riggels en raggels, pur, steenwol, glaswol, schapenwol, etc? Een tekeningetje met een dwarsdoorsnede zou voor leken als mij wel leuk zijn. Niet dat we er dan iets mee kunnen, maar gewoon om er toch een beetje bij betrokken te blijven..
  zaterdag 17 februari 2007 @ 10:41:13 #115
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46392612
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 02:05 schreef dvr het volgende:

[..]

Dit soort stoere vaktaal geeft me soms het gevoel dat ik in een aflevering van Jiskefet ben beland.
Ik heb echt geen flauw idee wat er gezegd wordt, maar het klinkt goed. Opwindend haast, met dat inspuiten enzo. Maar ik ben wel mooi de draad kwijt en vraag me toch af hoe dat dak zodadelijk nou in elkaar steekt, qua laagjes. Het begint van buiten met dakpannen, en eindigt van binnen met gipsplaten neem ik aan, maar wat zit daartussen nog allemaal aan folie, eternietplaten, riggels en raggels, pur, steenwol, glaswol, schapenwol, etc? Een tekeningetje met een dwarsdoorsnede zou voor leken als mij wel leuk zijn. Niet dat we er dan iets mee kunnen, maar gewoon om er toch een beetje bij betrokken te blijven..
Zulke taal is echt nodig om te weten over wat precies je aan het praten bent. Er zit vrij veel hut in het skelet van het dak, en al die baken en kleine balkjes hebben namen om te weten over welk balkje het juist gaat. Maar tis misschien inderdaad niet zo leuk om mee te lezen.

De doorsnede van het dak (in dit geval l!):

Het enige verschil met de tekening is dat bij mij de isolatielaag (7) uit 2 lagen zal bestaan. Eerst 6cm rockwool, en dan een houten kaderwerk (=raggelwerk / rachelwerk) met daartussen nog eens 6cm rockwool, met aluminiumrug. Die aluminiumrug is dan meteen het dampscherm (8).
pi_46393601
Goede morgen

Tussen de lagen geen alukraft(maar dat wist je al)
Kijk als je isolatie gaat halen dat je die hebt met die omslag aan de zijden. Die kunnen mekaar mooi overlappen.
Ik heb bij mij voor de voorkonstruktie balkjes 44x44 gebruikt op afstanden van 60 cm. Van badding naar badding en onder en boven op de badding van links naar rechts met inkepingen om de 60 cm waar de verticale in komen. Zodoende komt die flap op het balkje. Die ernaast komt weer over die flap en dan aftapen. Achter het balkje een strookje van 4.5cm breed.
Mocht de rol te breed zijn snij dan de isolatie met een Kartelbroodmes/ of breekmesje weg
maar snij niet in de alukraft.
Naden aftapen.
Mocht je met de dikte niet helemaal uitkomen bijv 11cm dikke en je hebt maar 6 nodig snij dan eerst het stuk op maat en haal dan het plak van 5 cm er af met een beetje piemelen lukt dat redelijk.
Isolatie NOOIT aandrukken/persen dan gaat de isolatie waarde omlaag.

Jij had het over die termophane ramen met maar 2 cm lucht.
Juist de lucht en welteverstaan STILSTAANDE lucht isoleert
Daarom voorzetramen nooit meer afstand dan 25mm Anders gaat de lucht circuleren.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 13:38:38 #117
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46396890
Een volle bestelbus met rockwool, hout, én mn tacker. Wat een heerlijk geluid maakt dat. 'psssjj TAK'

Kan nagels en nietjes tot 50mm aan, impressive om het met een stopwoordje te zeggen.

[ Bericht 40% gewijzigd door MMach op 18-02-2007 00:22:38 ]
pi_46400780
Bedankt voor de uitleg, ik kan het weer volgen! Leuk dat je het zo met je opdrachtgeefster getroffen hebt.
pi_46402148
Erg leuk van de loonsopslag En het werkt heerlijk zo'n tacer wil nooit meer zonder (tenzij er iets nog mooiers komt natuurlijk )
pi_46403220
Mmach wat ik me zo afvroeg.
Zolder is derde etage!!!!!! Hoe krijg je dat allemaal boven. Mijn g.. Alleen dat al, breekt me het zweet uit.
Maar ja ik ben ook geen 21 meer


Zo he effe 25% loonsverhoging. Dat wordt een schone keuken

En ja die tacker daar zul je veel profijt van hebben. Al dat MDF wat je al gemaakt hebt.
Montagekit met spuit erop opde juiste plaatszetten effe aanduwen en tacktacktacktack.

Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.

[ Bericht 30% gewijzigd door Solingjan op 17-02-2007 17:49:46 ]
pi_46403767
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.
  zaterdag 17 februari 2007 @ 18:09:05 #122
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_46403958
Ik zie dit topic nu pas Daar issie weer, onze klusheld

Ik haal ze er nog maar weer even bij ter inspiratie MMach:



  zondag 18 februari 2007 @ 00:38:58 #123
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46415313
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 17:41 schreef Solingjan het volgende:
Mmach wat ik me zo afvroeg.
Zolder is derde etage!!!!!! Hoe krijg je dat allemaal boven. Mijn g.. Alleen dat al, breekt me het zweet uit.
Maar ja ik ben ook geen 21 meer
Zo he effe 25% loonsverhoging. Dat wordt een schone keuken
En ja die tacker daar zul je veel profijt van hebben. Al dat MDF wat je al gemaakt hebt.
Montagekit met spuit erop opde juiste plaatszetten effe aanduwen en tacktacktacktack.
Als je spijkers/nagels daar voor koopt, kijk dan of je "Gold"kunt krijgen. Dat zijn nagels met een laagje hars eroverheen. Bij het inschieten warmt die hars op. Is als het ware lijm. Zit het nog beter vast.
Ja, dat naar boven sleuren is minder leuk natuurlijk, zeker met die nauwe zoldertrap er ook nog bij, maar ja, het hoort erbij.
Die tacker, dat weet ik nu al, dat gaat een van mn meestgebruikte dingen worden. Maar als ik die nageltjes zo zie dan twijfel ik wel of die zo sterk hechten als echte nagels. Het is een kwestie van scheef inschieten of nietjes gebruiken dan denk ik maar. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dat gaat in combinatie met MDF en hoe het dan zit met de sterkte ivgl met het schroeven dat ik altijd doe.
De weerslag van de loonsverhoging zal nihil zijn op de keukenwerken. Ik wil niet teveel eigen geld in de keuken steken. Ik heb nog steeds voldoende over van het beginbedrag dat 2800¤ was. Net voldoende om het grootste gedeelte van de kasten en werkbladen te maken volgens mn berekeningen.
quote:
Op zaterdag 17 februari 2007 18:09 schreef twentemeisje het volgende:
Ik zie dit topic nu pas Daar issie weer, onze klusheld
Ik haal ze er nog maar weer even bij ter inspiratie MMach:
[afbeelding]
[afbeelding]
Mwehehe, ze blijven wel grappig

Tomorrow (of eigenlijk al vandaag) is een werkdag van 11u tot 23u gepland . Dan wil ik zeker gedaan hebben met het hele dak en de eerste isolatielaag. Daarna is het frame voor de 2de isolatielaag aan de beurt. Ik zal het maken van planken (dus geen standaard balkvorm), omdat die makkelijker te verwerken zijn, en hout isoleert slechter dan het isolatiemateriaal zelf, dus liefst zo weinig mogelijk hout. Ze verkochten geen hout van 60mm in plankvorm. Ik heb nu planken van 90mm, welke dus nog allemaal in de lengte verzaagd moeten worden. Het zaagtafeltje zal overuren draaien. Met het resthout dat dat zal opleveren, zal ik de eerste isolatielaag fixeren (latjes over de platen). Dat is eigenlijk niet nodig want rockwoolplaten zouden niet doorzakken na verloop van tijd, maar die 3hoekige platen zijn wel minder klemvast dan van die platen. Ik vertrouw het zaakje niet als dat er zoveel jaar moet tussenhangen. Met de latjes erover ben ik tenminste zeker dat doorzakken geen probleem zal zijn. Kan je het niet voorstellen wat ik bedoel, dan zullen foto's morgen een en ander verduidelijken.
  zondag 18 februari 2007 @ 00:46:33 #124
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_46415520
Volgens mij had ik er nog ergens een... ff zoeken... found it!



Nu ga je helemaal als een dolle natuurlijk!
pi_46416205
Zo... ik zit het topic even te lezen.... En ik kan niets uitbrengen van bewondering...
Do you know the difference between commitment and involved?
Think of bacon and eggs, the chicken is involved, the pig was committed.
pi_46416917
quote:
Op zondag 18 februari 2007 01:20 schreef FamFarmerFan het volgende:
Zo... ik zit het topic even te lezen.... En ik kan niets uitbrengen van bewondering...
Begin dan eens met lezen van alle topics die te voorschijn komen als je op de link in zijn signature klikt
pi_46417158
quote:
Op zondag 18 februari 2007 02:11 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Begin dan eens met lezen van alle topics die te voorschijn komen als je op de link in zijn signature klikt
Hij is goed
Hij is handig
Hij is creatief

Wauw... zit je ooit wel eens stil?
Do you know the difference between commitment and involved?
Think of bacon and eggs, the chicken is involved, the pig was committed.
pi_46417446
quote:
Op zondag 18 februari 2007 02:34 schreef FamFarmerFan het volgende:

Wauw... zit je ooit wel eens stil?
Hee! Breng hem nou niet op ideeën he?!
  zondag 18 februari 2007 @ 23:59:14 #129
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46445150
Weinig spannende dingen, nog meer isolatie:
Dit is de andere kant van het dak; al bijna tot boven, de andere kant is al af.

Intussen hangen er al 180 driehoekjes isolatie omhoog, kzal blij zijn als het af is want das eigenlijk niet zo'n leuk werk.
Ook al een stukje frame gemaakt, daarin komen dus de rollen isolatie te klemmen:

Zo moet de hele zolder nog ondertimmerd worden. Véél hout, en veel werk nog. Maar dat vind ik leuk, werken met hout. Zeker met het nagelschietding en de afkortzaag is het een plezier.
edit;
belangrijk nieuws nog; morgenvroeg komen ze het dak maken, 8u 'smorgens. Of dat zeggen ze toch
pi_46445200
Daar had je een leuk filmpje van kunnen maken...
Do you know the difference between commitment and involved?
Think of bacon and eggs, the chicken is involved, the pig was committed.
  maandag 19 februari 2007 @ 00:04:44 #131
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46445306
quote:
Op maandag 19 februari 2007 00:01 schreef FamFarmerFan het volgende:
Daar had je een leuk filmpje van kunnen maken...
Ja, kweet het Maar het is niet bij me thuis dus webcams en andere pc dingen zijn niet beschikbaar.
Trouwens zou ik het mn webcam niet aandoen, dat stof is echt smerig. m'n gezicht en armen liggen er bijna open van.
pi_46445354
Isolatiespul is ook troep om mee te werken...
Maar goed, wat nodig is is nodig.
Do you know the difference between commitment and involved?
Think of bacon and eggs, the chicken is involved, the pig was committed.
pi_46445509
MMach
pi_46446118
Als ik al je projecten zo doorloop, vraag ik me af hoe je aan zoveel geld komt. Erfenis of wat?
pi_46449306
quote:
Op maandag 19 februari 2007 00:32 schreef BSAP het volgende:
Als ik al je projecten zo doorloop, vraag ik me af hoe je aan zoveel geld komt. Erfenis of wat?
Betrapt ! LEZEN dus en niet doorlopen.
Om je vraag te beantwoorden: het budget is NUL, zo ongeveer.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 19 februari 2007 @ 07:04:42 #136
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_46449361
quote:
Op maandag 19 februari 2007 00:32 schreef BSAP het volgende:
Als ik al je projecten zo doorloop, vraag ik me af hoe je aan zoveel geld komt. Erfenis of wat?
Bovendien is dit karwei voor en bij iemand anders Maar lees gerust alle topics even door, dan leer je ook meteen budgetklussen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_46450179
Ziet er goed uit wederom! Hoe ga je het dak afwerken? Mischien mooi om een deel van de balken in zicht te laten/nep terug te zetten en er kraaldelen of gipsplaten tussen te zetten? De gordingen steken nu nog behoorlijk uit als je de afwerking daar voor zet raak je toch wel optische ruimte lwijt. Met de isolatie natuurlijk ook maar daar krijg je comfort voor terug.
  maandag 19 februari 2007 @ 10:06:57 #138
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46450848
quote:
Op maandag 19 februari 2007 00:32 schreef BSAP het volgende:
Als ik al je projecten zo doorloop, vraag ik me af hoe je aan zoveel geld komt. Erfenis of wat?
Alle projecten die rechtstreeks voor mij zijn, zoals mn kamer, zetel, bed, de bar zelf, de zetels daar; betaal ik zelf. Hoe kom ik aan dat geld? Het antwoord is simpel: werken. In de vakantie, in de weekends, you name it.

Projecten die in de eerste plaats algemeen zijn, zoals de achtergevel, keuken, etc wordt door iedereen betaald 1/5. De keuken is een andere zaak,want die is gefinancierd door de verkoop van wijn.
Geld dat te kort komt als een project nog niet is afgewerkt schiet ik zelf dan weer voor.

Buiten dat hebben we nog heel veel bouwmateriaal en machines liggen, dus dat helpt om de kosten te drukken.

En ten slotte, deze zolder is niet bij mij

@tnimble: ben ik ook over aan het denken. De dakbalken zijn wel erg doorgezakt, dus er moet wel een strakke omkisting om. Ik zou liever iets straks zien, maar ik vraag het even wat Bieke wilt.
Vandaag weer een 11 tot 11 dagje.
pi_46453716
ipv die latten had je beter OSB/ Underlayment plaat in stroken kunnen laten zagen zo breed als je zelf wil.
Op de zijkanten van de kopsekanten strookjes van 2-3 cm aan beide kanten.
Dus die kopse kanten worden dan 18+20+20 = 58 mm Kun je daar je gipsplaten tegen an maken.
Kunsthout constructies (OSB Underlayment is altijd beter , sterker en stijver en je kunt er mooie dingen van maken.

Achter deze platen zit 32 cm isolatie.
Ik heb hier 44x44 cm kepertjes destijds voor gebruikt. Mocht ik het nofg eens doen dan deed ik dit met osb plaat en opbouw.
Achter de zichtkeper zit een lat welke aan beide zijden uitsteekt plus nog dwars latten. Is voor het vastschroeven van de gipsplaten Rondom de gipsplaten en tegen de kepers zitten sierlatten van 30 x30 met profiel. Zijn vrij prijzig deze sierlatten.
pi_46454037
Je moet dus nog een deel doen.
Overweeg dan of je OSB stroken gaat gebruiken.
Breedte van de OSB platen is de afstand van de dakplaat (bij de bestaande kepers) tot het uiteinde van de baddingen of minder.
Schroef de OSB plaat vast op de kepers Dan krijg je dus allemaal vakken.
Wil je de baddingen nog een beetje in zicht hebben maak ze dan iets smaller en zet een kepertje tussen de osb op de badding boven en onder
Op de uiteinde osb stroken TACKEN( Fijn dat ding he) van 2 cm aan beide zijden.
En je kunt je Gipsplaten hier op vast zetten.

Isolatie zakt niet in Als die stroken op de zijkanten van de osb zitten houden die de isolatie vast.
Meet je de juiste dikte op( dus eventueel wat van de dikte afhalen. Dan past het allemaal precies.
Iso zakt echt niet in.
pi_46455857
quote:
Op zondag 18 februari 2007 23:59 schreef MMach het volgende:

belangrijk nieuws nog; morgenvroeg komen ze het dak maken, 8u 'smorgens. Of dat zeggen ze toch
En, zijn ze langsgekomen?

en nog belangrijker, hebben ze het opgelost?
  maandag 19 februari 2007 @ 14:43:56 #142
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46457578
Zo, even pauze. De mannen zijn langsgekomen en het is deftig opgelost , de foto's van de schade hadden voor de doorbraak gezorgd .
Het verdict over balken zichtbaar of niet is gevallen. Yasmina ziet liever strak, dus de balken komen achter de wand, en het ondersteuningsbalkenwerk wordt omkast waar het kan. (don't shoot the painist, al hoor je mij niet klagen )
Deze morgen vooral opgeruimd want het was nodig.
Wat is zo'n busje handig.


Nu is het ook een uitgelezen moment om te tonen hoe groot de zolder is. Op foto's lijkt die altijd veel te klein, maar elke keer als ik er kom was ik vergeten dat ie toch vrij groot was. Daarom, even met m'n zus als model:




En een panoramatje


Solingjan, dat is een goede tip misschien die osb platen. Maar de constructie hoeft helemaal niet sterk en stijf te zijn, die hoeft immers enkel wat lichte isolatie te dragen. Voor de rest heeft die geen functie. De gyprocplaten komen aan nog n ander frame te hangen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 19 februari 2007 @ 14:53:23 #143
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_46457864
Wat ga je met de muren doen? Want dat ziet er vrij kaal uit nu
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_46462551
quote:
Op maandag 19 februari 2007 14:43 schreef MMach het volgende:

Solingjan, dat is een goede tip misschien die osb platen. Maar de constructie hoeft helemaal niet sterk en stijf te zijn, die hoeft immers enkel wat lichte isolatie te dragen. Voor de rest heeft die geen functie. De gyprocplaten komen aan nog n ander frame te hangen.
Maar met die OSB platen kun je dus tot op de mm nauwkeurig tot het eind van de badding werken.
En dan met gipsplaten dichtmaken zodat je een vlak krijgt.

Plus het voordeel is dat je dikkere isolatie hebt en je kunt de isolatie er tussen klemmen.
Bij OSB platen hoef je geen konstructie te maken Die dienen enkel ook alleen maar als hulp middel voor de isolatie voorlopig tussen te klemmen . Daarna voor de gipsplaten aan vast te schroeven
Dus waar de gipsplaten tegen de osb platen komen nog een verdikking maken van strookjes osb.
Deze kun je vast tacken.


Kijk ook eens of je Kepers/balken kunt leggen op de middelste badding van badding naar badding.
Schuin afzagen op de badding leggen. Eventueel een dikkere balk in het midden van muur naar midden steunpaal/stut. Als je dat kunt/zou gaan doen zou ik dat het eerste doen. Zodoende kun je daar dan een vloertje maken en daar boven weer makkelijker op werken.

Als ik Leonidas daar zie staan moet er voldoende ruimte tot het plafond zijn. Toch.

[ Bericht 12% gewijzigd door Solingjan op 19-02-2007 17:33:53 ]
  maandag 19 februari 2007 @ 17:28:27 #145
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_46462622
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:25 schreef Solingjan het volgende:

[..]
Als ik Leonidas daar zie staan moet er voldoende ruimte tot het plafond zijn. Toch.
Pssst: volgens mij is dit zijn zus en niet Leonidas, zijn bonbonneke...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_46462728
Zijn allemaal mooie vrouwen. Bijna niet te onderscheiden van elkaar.
pi_46463020
Nu ik die mooie grote ruimte zo zie, vraag ik me toch af of het wel zo'n goed idee is om hem in tweeën te splitsen. Zou één grote studio niet veel mooier zijn, met hoog tegen de achtermuur een soort vliering (of chiquer gezegd: een vide) waar de dochter haar bed, bureau e.d. op kan zetten? Of is privacy daarvoor teveel een issue?

ps: hier past wel een kroonluchter
pi_46465192
Mooie zus.... erm, zolder.

OT: inderdaad meer ruimte dan je aanvankelijk op de foto's kan zien. En ook nog relatief licht.
pi_46466218
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:41 schreef dvr het volgende:
Nu ik die mooie grote ruimte zo zie, vraag ik me toch af of het wel zo'n goed idee is om hem in tweeën te splitsen. Zou één grote studio niet veel mooier zijn, met hoog tegen de achtermuur een soort vliering (of chiquer gezegd: een vide) waar de dochter haar bed, bureau e.d. op kan zetten? Of is privacy daarvoor teveel een issue?

ps: hier past wel een kroonluchter
Een vliering is als jet het bovenste deel van de zolder volledig voorziet van een plafond met een luik er in voor opslag. Een vide is wat je bedoelt hier. (allen is de vide dan juist het deel waar je niets hebt gebouwt (vide is frans voor open ruimte)) Dit lijkt mij ook erg mooi en optisch veel ruimte te geven en licht in de ruimte goed te behouden.
pi_46466458
quote:
Op maandag 19 februari 2007 17:25 schreef Solingjan het volgende:

Kijk ook eens of je Kepers/balken kunt leggen op de middelste badding van badding naar badding.
Schuin afzagen op de badding leggen. Eventueel een dikkere balk in het midden van muur naar midden steunpaal/stut.
Je bedoelt de trekplaat met makelaar tussen de middelste spanten?
quote:
Als je dat kunt/zou gaan doen zou ik dat het eerste doen. Zodoende kun je daar dan een vloertje maken en daar boven weer makkelijker op werken.

Als ik Leonidas daar zie staan moet er voldoende ruimte tot het plafond zijn. Toch.
Dat is toch Dorothée
pi_46466786
quote:
Op maandag 19 februari 2007 19:27 schreef tnimble het volgende:

[..]

Je bedoelt de trekplaat met makelaar tussen de middelste spanten?
[..]
Ja dat zag ik later pas op de foto's.
Bij de eerste foto's meende ik me te herinneren dat er alleen maar een "paal"stond.
quote:
Dat is toch Dorothée
Nou ja dan Dorothee met een streepie
  maandag 19 februari 2007 @ 23:36:18 #152
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46477528
Zo, ik ben wel effe op voor vandaag. En wat mis ik m'n Leonidasje. Morgen nog een hels tempo 12u dag, en vanaf dan is het weer trager tempo.
Een cronologisch verloopje van de rest van de dag.
Nog even voor de duidelijkheid, dit is de functie van het houten frame dat over het hele dak komt:

Ik heb zo'n 150 planken nodig, en de houthandel liet niks van zich horen dus heb ik met Solingjans OSB tip in het achterhoofd, dan maar zelf planken gezaagd, je ziet ze af en toe op de foto. Daarvoor moest het zaagtafeltje wel licht gemodificeerd worden want het zijn grote en zware platen om te zagen.

en voor de veiligheidsfreaks, daar heb ik ook aan gedacht. Geen overbodige luxe met dat vurte stof:

Het frame begon tegen het einde van de avond al wat meer vorm te krijgen.


En een detail van de onderkant:


Dat ziet er allemaal best scheef uit vanop een afstand. Het is dan ook scheef De dakbalken hangen vrij zwaar door:

Dat is een pain in the ass, want dat wil zeggen dat de hoeken onderaan ook variëren, tussen de 42°en 45°, en dat je elk latje van het frame moet meten, zagen, passen, etc. Een tijdrovend werkje.

Toen het al wat later werd ben ik dan teruggevallen naar het stille werk, en heb ik dan _eindelijk_ de laatste hand gelegd aan de 1ste isolatielaag. Er hangen nu ongeveer 76m² oftewel 190 driehoekjes omhoog. Elk driehoekje te snijden, te passen, na te kijken op spleten, juk. Blij dat dat gedaan is.

Mehe, high and dry.

We zijn vandaag precies 27.5 werkuren later.
pi_46477857
Petje af Je hebt gigantieeeeesch gewerkt.
Heb je mijn vorige posts ook gelezen.

Ik begrijp dat je de baddingen een paar cm in het zicht laat. Toch???

Nu kun je dus de eerst volgende laag scheuren op de dikte zodat de laatste laag, die met de folie, mooi met de flappen alu over de latten komt.
OF..... Passen er nu nog twee rollen dik in?

Er zijn rollen Isover met alukraft zonder flap met een dikte van 11cm.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 00:14:37 #154
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46478569
quote:
Op maandag 19 februari 2007 23:47 schreef Solingjan het volgende:
Petje af Je hebt gigantieeeeesch gewerkt.
Heb je mijn vorige posts ook gelezen.

Ik begrijp dat je de baddingen een paar cm in het zicht laat. Toch???

Nu kun je dus de eerst volgende laag scheuren op de dikte zodat de laatste laag, die met de folie, mooi met de flappen alu over de latten komt.
OF..... Passen er nu nog twee rollen dik in?

Er zijn rollen Isover met alukraft zonder flap met een dikte van 11cm.
Ik heb je posts zeker gelezen , maar dat is voor als je de baddingen in het zicht zou laten. Dat zal hier niet het geval zijn, op vraag van
Maar ik gebruik alvast OSB voor het verdere raamwerk, wegens gebrek aan beter hout, dus bedankt voor die tip!
Het houten frame is nu 6cm hoog, er past dus 1 rol in. De banen zijn iets minder dan 44cm breed, en de isolatie rollen zelf zijn 45cm breed, ze klemmen dus een beetje als het goed is én er is een mooie overlap dankzij de dunne plankjes.

Daarna komt een leidingensleuf, van enkele centimeters, en daarna nog een raamwerk dat het gyproc zal dragen. Dat andere raamwerk wordt pas na de indelingen van het plafond gemaakt en zal 1 zijn met de muren. Er komen valse, losstaande muren vooral voor accoustische isolatie. Een van de buren is drumster, dus dat is wel nodig
pi_46478831
Ziet er goed uit MMach!

Wat betreft het doorhangen van de gordingen. De spant, trekplaat en makelaar in het midden moet dat voorkomen. Kennelijk waren er hier 2 van nodig geweest maar heeft men er om wille van extra ruimte op zolder toch voor 1 gekozen. Het is normaal als het wat doorbuigt maar ik vind dit wel vell hoor. Dan kan de kopmaat van de gordingen namelijk smaller worden (b.v 270x90 ipv 380x90) = minder gewicht en minder doorbuigen.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 00:38:26 #156
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46479092
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 00:25 schreef tnimble het volgende:
Ziet er goed uit MMach!

Wat betreft het doorhangen van de gordingen. De spant, trekplaat en makelaar in het midden moet dat voorkomen. Kennelijk waren er hier 2 van nodig geweest maar heeft men er om wille van extra ruimte op zolder toch voor 1 gekozen. Het is normaal als het wat doorbuigt maar ik vind dit wel vell hoor. Dan kan de kopmaat van de gordingen namelijk smaller worden (b.v 270x90 ipv 380x90) = minder gewicht en minder doorbuigen.
Ja, en het is te hopen dat het allemaal is uitgewerkt en niet verder verzakt. Er is ook een scheur in de zijmuur, zie de foto met de ladder. Ik hoop dat dat een statische scheur is, en dat zal ook wel. Maar Bieke kon me niet vertellen of die scheur er vroeger al was of niet, ook geen foto's van vroeger oid.
Het huis is uit de jaren 20 of 30 gok ik, en het staat er nog steeds, dus ik denk dat alles wel uitgewerkt is wat moest uitwerken.
Edit:
trouwens, die spant vind ik ook maar raar. Die is niet symmetrisch, terwijl het dak dat volgens mij wel is. Waarom is die niet symmetrisch, en is dat kleinere balkje er later bijgevoegd om iets op te hangen, of erger nog, is er aan de andere kant zo'n balkje verwijderd?
pi_46482821
De spant is inderdaad een beetje vreemd. Normaal loopt dat schuine balkje ook gewoon recht omlaag ipv schuin. En natuurlijk aan beide kanten. Ook dat de makelaar helemaal tot op de vloer doorloopt en daar 2 schoren heeft is wat eigenaardig. Normaal is de trekplaat 1 balk (hier 2 naast elkaar waarvan er 1 door loopt en de andere in de helft onderbroken is?) En de mekalaar zit dan alleen tussen de nokgording en de trekbalk in. Waarbij bij erg hoge zolders er dunnere trekplaten hoger op zitten. (die dan vaak onder een hoek staan om meer direhoeken te krijgen)
pi_46486346
Die schoren kun je gewoon weghalen. Waar moet het dak naar toe??? Naar de buren. Dat kan niet want daar zitten de baddingen in de muur. Wat voor funktie hebben die nog.
Ik denk zelfs, als er een muur onder zit, dat je die paal als hij in de weg zit onder de trekbalken, door kunt zagen. EN naar de zijkanten waar bijv een deur komt een nieuwe ondersteuning kunt maken.
Ipv 1 heb je er dan 2.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 15:00:25 #159
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46490686
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:

Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
pi_46490879
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:
[afbeelding]
Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
dat kleine balkje heeft volgens mij nauwelijks constructieve waarde en kan er zo uit....
only one way to find out
pi_46492498
Dat kleine balkje zit op de plaats waar normaal gesproken de dunnere trekplaten zitten bij hoge damen. Maar hij moet dan ook aan de andere kant zitten. Meestal zit dit via keep en lis verbindingen in elkaar en niet met een aantal nagels. Hoe zit de makelaar vast tussen de nokgording en de grote trekplaat?

Edit: Als ik deze foto zo bekijk is de geschaarde staande paal onder de trekplaat en makelaar er later bij gezet. Hij lijkt ook wel aan de zeikant tegen de trekplaat te zitten? Het lijkt niet te zijn dat de makelaar tussen nokgording en vloerbalk staat met een keep waar de trekplaat invast zit.

Kennelijk was deze ene spant te weinig en heeft met in de loop van de bouw dit er extra bij gezet of b.v. na een storm jaren later toen het dak ging doorhangen

Edit 2: Rechts op de foto lijkt het ook of de gordingen (rechts op de foto bovenste gording direct onde r de dakgording) niet op de spant dragen. Een spant zit er juist om te voorkomen dat door het gewicht en bij wind belasting de gordingen niet kunnen boorbuigen en breken. De makelaar doet dit voor de nokgording, deze draagt er wel op zo te zien.

Dat er bij het dakraam geen slapers zijn klopt wel het raam zit vrijwel van gording tot gording.

[ Bericht 9% gewijzigd door tnimble op 20-02-2007 16:08:53 ]
  dinsdag 20 februari 2007 @ 15:56:42 #162
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_46492553
Zou dat kleine balkje er niet kunnen zijn om het verder doorzakken van het dak te voorkomen?

Maar kun je misschien zien of die balk later geplaatst is aan de hand van kleurverschil of andere houtsoort of wat ook? Of zitten er aan de andere kant (gezien vanaf de foto) misschien haakjes voor waslijnen of iets dergelijks. Ik noem maar een dwarsstraat.
Mijn lijkt dat kleinere balkje ook geen echt onderdeel uitmaken van de dragende constructie van het dak.
pi_46495350
MMach, held .

Dikke vette tvp dus .
  dinsdag 20 februari 2007 @ 17:30:57 #164
112150 Trebweb
Started running again
pi_46496020
Ik tvp weer even mee hoor :$
Je tekeningen zien er weer veelbelovend uit :-)
pi_46498430
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
Nu wordt Mmach vast n SUPERheld, klust er niet alleen op los, maar vindt ook nog de tijd nieuwe woorden te creëren.
Is er nog plaats op dat T-shirt van Angelina Jolie voor het prachtige "onbalans" ?
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
pi_46500575
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 18:46 schreef Leonidas het volgende:

[..]

Nu wordt Mmach vast n SUPERheld, klust er niet alleen op los, maar vindt ook nog de tijd nieuwe woorden te creëren.
Is er nog plaats op dat T-shirt van Angelina Jolie voor het prachtige "onbalans" ?
MMach vernederlandst met de dag

www.vandale.nl

on·ba·lans (de ~)
1 het niet uitgebalanceerd zijn <=> balans
pi_46500872
ok ok het woord bestaat, maar t is toch n heel lelijk ding hoor. Ik heb dat in België echt nog nooit gehoord?

Vernederlandsen doet ie inderdaad, ik krijg er soms de kriebels van. "Vet" is n heel fout woord, maar helaas (pindakaas) vindt Mmach het leuk (en wss nog leuker omdat ik t ieuwieuwieuw vind)

Maar euh, ik ga mn mond beetje houden, want dit heeft helemaal niets met klussen te maken
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
pi_46501291
MMach wil je vootaan meer vlaams en vooral gents gaan schrijven hier. Enne ook in real life feestje = vuif, fiets = velo, snel = subiet ....
pi_46501457
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:00 schreef MMach het volgende:
Echt, no way dat ik ga zagen in die spant. Die spant is er voor een reden, en is een serieus structureel onderdeel van dat huis.
Het enige wat een sta in de weg is van die spant is dat kleine balkje, hier rechtsboven op de foto te zien:
[afbeelding]
Het is maar met een paar dikke nagels vast gemaakt voor zover ik zie. Geen idee of dat ook een nut heeft, maar het brengt alles wel in onbalans.
Maak driehoeken van OSB Zoveel dat ze op elkaar de dikte krijgen van de staander/Makelaar Dat is dus die van de nok in het spant naar beneden loopt.
Lijm en tack deze op elkaar. Maak ze zo hoog dat je als je op het vloertje staat en nog makkelijk onderdoor kunt lopen. Aan beide zijden van de staander/makelaar en het spantbeen de driehoeken er tussen.
Maak een grote driehoek van OSB van spantbeen naar spantbeen en naar de nok. Gelijk met de onderkant van de driehoeken
Zet de driehoeken er tussen en met de grote driehoek vast op staander/makelaar en op de spantbenen.
De grote vangt al veel op, de kleiner driehoeken doen de rest.
Spanten is iets van vroeger omdat ze toen geen veredelde platen zoals OSB/underlayment hadden.
Veelal wordt nu als men kepers legt Boven in de driehoek met plaatwerk de boel bij elkaar geschroeft/getackt

Balkje kan nu weg. Ben je daar al zeker van.

Zoals Tnimble ook als schreef die "paal" in het midden hoort daar niet. Onderaan het spant aan de spantbenen dient een zogenoemde Kreupele stijl te zitten. Bij jou zitten die ook verkeerd om.
Zie foto vorige pagina waar Dorothee met bezem op staat. Die lopen die bij jou van links onder naar rechts boven. Is er volgens mij ook naderhand in gezet.
Deze dienen van rechtsonder naar linksboven te lopen. Als het ware een knik in het been.
Dus zeg maar ong een 1/2 meter van de zijmuur naar boven naar het spantbeen.

Als het goed is lopen de spantbenen van de nok tot.......... Waar zitten die tegen aan???????
En zit er daar onder (onder de vloer) een draagmuur


Of wou je zoiets.Wat maakt een balkje meer of minder nou uit


[ Bericht 6% gewijzigd door Solingjan op 20-02-2007 20:57:13 ]
pi_46504194
wat een klus. Heb je al een idee hoeveel uren je ongevere nodig gaat hebben?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 20 februari 2007 @ 21:28:34 #171
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46505119
Jo moatjes. Kstop ermee vuur vandoag, kzijn muug en kwil murgenunchtink uitgesloapen zijne. Vandoag nog last gehad mee de bankoarte. Kzat uver de tuugeloaten limiete per week, nie normoal. Mor tzou intusse upgelost zoan.
Vuur vandoage ister niet te vele gebuurd, moar den elft vant dak zit al onder betimmeringe, gud e.
Ge moet nekier kaaken nor mn utgebalaceerde stellinge:

Twas nudig om tot buuven te geroaken, mor kzijnder niet afgetjoeft
Vandoage uuk het twieduuste noagelke deringepoeft: viva den tacker


Alle gekheid op een stokje, het woord 'onbalans' heb ik echt al veel gehoord, in België, tkomt in elke cursus wel meerdere malen voor.
En dit is een panoramatje van het frame dat al af is langs 1 kant (met de nodige stichfouten van het panoramaprogramma).
pi_46507729
hmm k had toch een langere slang aan je compressor gedaan

heb bij mijn compresser een kleine 25 meter slang
pi_46512164
Khebt ge toch veul inkeslagen datkge al uver de limiete van debankoarte zat. Kgaat neker rap kzon tacker, kpoef der uuk vele van den noagelkes in. kneem uuk ene langere darm vuur den tacker.

@Jan: Leuk het OSB driehoeken idee maar het dak mag ook niet te stijf worden dan kan het minder krachten opvangen bij wind. Verder helemaal met je eens
  woensdag 21 februari 2007 @ 01:53:07 #174
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46514974
@Solingjan: Begrijp ik het goed dat je gesloten OSB driehoeken bedoeld? Of eerder open driehoeken met een dikke rand van OSB zoals het nu een beetje is?
In elk geval raak ik niet aan dat spantgeval. Het is geen trekspant, maar het is een staketsel dat de balken bijna in het midden ondersteunt tegen doorbuiging. En je ziet welke balken welke krachten opnemen.
De balk tot op de vloer draagt de nokbalk. Rechtstreeks, dus het is 1 balk van boven naar beneden. De schoren voor die verticale steunbalk lijken me wel niet nodig, het dak kan immers zoals reeds gezegd, niet echt omklappen. Dan zijn er nog de schuine balken. Die schuine balken hebben steunpunten waarop de balken van het dak steunen en houden dus de doorbuiging tegen. De schuine balke vertakken nog naar onderen toe.
Toegegeven, het staat een beetje in de weg, maar er is zeker mee te leven. Ik wil alleszins het dak niet verzwakken. Iets dat zijn functie vervult, daar moet je afblijven. Zeker als een en ander onduidelijk is over de vorm van dat balkenwerk (a la: normaal gezien moet die balk niet naar onder lopen) is het voor mij duidelijk dat die balken zo gemaakt zijn omdat daar een goede reden voor was. Misschien is het te verbeteren, maar het kan gruwelijk fout lopen zulke verbeteringswerken. Een no go voor het aanpassen van het dakgebinte. Je zal het toch niet meer zien.

Verder heb ik vandaag gemerkt dat het dak niet symmetrisch is. De ene kant, langs de achterkant van het huis, is een 20 tal centimeter langer, net de kant waar dat kleine horizontale balkje zit.
Misschien zagen ze tijdens de bouw dat het gebinte niet volstond en hebben ze er zo'n klein balkje aangehangen, je ne sais pas. Ik ga wss wel es bij de buren kijken, want die hebben ook zo'n spant heb ik gezien.

Ik was daarnet ook met de eigenaresse aan het brainstormen over licht en verlichting. Ik heb nu een idee in m'n hoofd voor de afscheiding van de kamer van het kleintje. Ik zou daar zo'n 3 grote gotische ramen maken, van de grond tot de nok, in melkglas. Van dat soort ramen dat je dus ziet bij kerken; hoog en smal, en op het einde bogen die spits toelopen. Dat moet vrij imposant ogen denk ik.

Dan is er nog de zaak van verlichting. Yasmina is een groot voorstander van spaarzaamheid en moderne technieken, dus het is vrijwel zeker dat er ledlicht zal komen. Nu zijn mijn ervaringen met ledlicht lauw. Ik hou niet van het koele licht, ik weet dat er gelere varianten bestaan, maar die geven dan weer minder licht. Ik hou niet van de smalle stralingsbundel, ik hou niet van de hoge prijs (die je er wel weer uithaalt na een aantal jaar welliswaar). Hoeveel lampen ga ik daar wel niet nodig hebben in zo'n gigantische ruimte. Met al die kleine ledlampjes en smalle stralingsbundels zie ik dat toch niet zitten. En om nog maar te zwijgen van de zware investering die dat zal zijn. Ok, na een tijdje win je het terug, net zoals bij isolatie, maar je moet er het geld eerst kunnen leggen (dat is deze keer niet mijn probleem, maar ik zou niet willen dat Bieke zich zwaar mispakt aan het kostenplaatje)

En ja, kheb een langere slang nodig voor de compressor, ik weet het

@komrad: heel veel uren. Nu zit ik aan 36u, en je ziet wat er nog maar is. Electriciteit, balkenwerk, gyproc, valse wanden, glaswerk, afvoer, aanvoer, het moet allemaal nog gebeuren.
pi_46515657
Haha, geweldig dat platte Vlaams. Ik geloof dat je pralineetje zich nog geen zorgen hoeft te maken over je vernederlandsing

Hier weer even een leken-opmerking hoor.. maar als dat dak niet recht te krijgen is, is het dan niet mooier om die balkenstructuur zichbaar te laten? Als het helemaal met gipsplaat betegeld wordt, dan zou dat het schotse-en-scheve maar benadrukken, terwijl de rustieke structuur van die balken er juist een 'excuus' voor biedt en er misschien een bepaalde charme aan kan geven.
pi_46518365
@dvr vooral nu er ook gesproken word over gotische ramen bij de afscheiding tussen de 2 delen.

LED verlichting zou ik ook nog niet doen als basis, is vooral zeer geschikt voor accenten uit te lichten of als orientatie verlichting langs een looppad in of langs de vloer enzo.

Je zou hier een combi kunnen maken tussen getinte TS lampen voor basis verlichting die via het plafond licht geven in de ruimte, spaarlampen in b.v. staande lamp, halogeen verlcithing spots tegen muren en evt LED verlichting ala je bij de zetel hebt toegepast.
  woensdag 21 februari 2007 @ 18:39:26 #177
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46533807
Het is niet omdat de balken scheef zijn dat de voorzetwand van gyproc dat ook zal zijn, en het is niet omdat je gotische ramen kent van kerken ed, dat ze daarom ook vol tierlantijntjes zullen zijn. Strak is het sleutelwoord, zowel voor mij, als voor diegene die er zal wonen. Ik hou niet van rustieke interieurs zoals bv die foto van de zolderbetimmering die solingjan heeft gepost. Het heeft zeker zijn charme, en ik kan er zeker het vakmanschap in bewonderen, maar ik zou dat echt nooit willen in m'n eigen huis. Restaurants en oude panden die rustiek zijn, daar kan ik wel degelijk van genieten omdat het maar voor even is.
Vanavond werk ik niet, kga wel es even vlug kijken hoe alles er in 3D zou uit zien.
Geen zichtbare balken en alles strak, zo wil de toekomstige bewoonster het, en daar kan ik mij perfect in vinden. Sommigen zullen het zonde vinden, anderen niet, je kan niet iedereen tevreden houden natuurlijk

@tnimble; zo denk ik er ook over over de verlichting. Ik wil ook lichtjes in de nok. Omdat de nok zo hoog is en het dus een ware acrobaten toer zou zijn om die lampjes daar te vervangen als ze kapot zijn, moeten dat Led lichten zijn die niet kapot gaan, of toch heel veel langer meegaan.
pi_46534558
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 18:39 schreef MMach het volgende:
Geen zichtbare balken en alles strak, zo wil de toekomstige bewoonster het, en daar kan ik mij perfect in vinden. Sommigen zullen het zonde vinden, anderen niet, je kan niet iedereen tevreden houden natuurlijk
Mijn opmerking was eigenlijk vooral ingegeven door de verwachting dat je dat gewoon nooit strak krijgt..

("je" in algemene zin he - ik bereid me er alvast op voor dat jij een handige truc met strakke touwtjes of lasergeleide apparatuur gaat bedenken waarmee je alsnog een plafond zo strak als een spiegel fabriceert.)

[ Bericht 14% gewijzigd door dvr op 21-02-2007 19:14:38 ]
pi_46538205
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 19:05 schreef dvr het volgende:

[..]

Mijn opmerking was eigenlijk vooral ingegeven door de verwachting dat je dat gewoon nooit strak krijgt..

("je" in algemene zin he - ik bereid me er alvast op voor dat jij een handige truc met strakke touwtjes of lasergeleide apparatuur gaat bedenken waarmee je alsnog een plafond zo strak als een spiegel fabriceert.)
Straks, vlak en haaks zul je alles krijgen zelfs zonder veel moeite je kan er alleen veel ruimte mee verlzien omdat een muur door een verloop die 3 balken b.v. 60cm dik moet zijn. Links onder steekt de ene uit naar voren, de andere leunt naar achten en de andere staat er een beetje als schoor tegen aan b.v.
pi_46538916
En Mmach merk je nu al dat het er warmer is. Behaaglijker, geen tocht. En stiller?
Ik kan je idd verzekeren dat dat een hels karwei is geweest om het dak bij ons zo te betimmeren.
  donderdag 22 februari 2007 @ 07:19:43 #181
154392 Vodkat
Honda V4 Power
pi_46549382
Onze zolder moet ook nog goed geisoleerd worden ...
Die isolatie is niet zo'n fijn spul

Maar dat zul je wel gemerkt hebben denk ik

Goed bezig MMach
pi_46553766
Heb je toevallig foto's hoe ze het loodwerk buiten hebben opgelost? (ik ben erg benieuwd namelijk)
  donderdag 22 februari 2007 @ 17:18:18 #183
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46564324
Of het volgens de regels van de kunst is, beoordeel zelf maar:


Er is 10 jaar garantie op het dak, te hopen voor hen natuurlijk dat de siliconen tegen dan nog houden. Het probleem is wel opgelost, dus dat is al een hele vooruitgang.

Ik heb net een minipauze. De betimmering langs 1 kant van het dak is al helemaal klaar, en ik ben net begonnen aan de 2de en laatste isolatielaag (nog geen foto's)


En wat ik dus bedoelde met gotische ramen is iets in die zin:

Maar dan iets minder kerk like. Zo ramen van bijna 4m hoog, dat moet wel tof zijn.
pi_46565214
persoonlijk vind ik de deur niet mooi op deze manier, door de vervorming (b/h) is het niet echt gotisch meer voor mijn gevoel. Schiet trouwens best op, ik neem aan dat je isoleren niet het leukste werk vindt.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 22 februari 2007 @ 17:47:56 #185
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_46565250
Mooi, dat idee voor de ramen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_46565283
ramen van 4m hoog zijn idd wel tof, maar niet vergeten dat je die ook moet kunnen kuisen hé, en dat lijkt me iets moeilijker
  donderdag 22 februari 2007 @ 17:50:20 #187
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_46565327
Wie kuist er nu ramen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  donderdag 22 februari 2007 @ 23:44:07 #188
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46580398
Het ging alleen over de ramen op die 3D tekening, de boog enzo, dat is nog in detail te bedenken. Bieke en Yasmina zijn helemaal weg van de gotische ramen, dus ik denk wel dat ze er zullen komen.
Eerst nog een filmpje van de zolder dat mss een en ander verduidelijkt van spant en indeling enzo:


Vanmiddag dus verdergewerkt aan de isolatie en dat ging vooruit (isoleren is niet tof maar het moet gebeuren). Met de kleine nietenschieter want de tacker is daar veel te straf voor, die schiet gewoon door de spijkerbanden.

Na een 1200tal nieten begin je dat toch te voelen aan je vingers, maar goed, het tussentijdse resultaat mag er zijn:



Nog de helft van de zolder te gaan van zowel betimmering als isolatielaag, terwijl de helft van de foto dus bijna af is. Daarna moet er nog van die tape over de naden.

Ik merk geen verschil van de isolatie, het is er gewoon altijd warm en de veluxen staan altijd open, maar Bieke zegt dat het kille gevoel 's avonds in haar slaapkamer (die net onder de zolder ligt) is verdwenen en het aanzienlijk warmer is.

Nog een paar foto's van het beruchte balkje, je ziet dat dat gewoon genageld is:

Bovenaan is er nog zo'n balkje, ook met een beugel, wat me dan doet denken dat het er is aangezet om de beugel te kunnen vastmaken:

Maar het balkje blijkt ook 'netjes' te zijn uitgebeiteld zodat het past over de andere balken, wat me dan weer doet denken dat het bij de constructie hoort.
pi_46580699
quote:
Ik merk geen verschil van de isolatie, het is er gewoon altijd warm en de veluxen staan altijd open
we weten al dat jij het altijd warm hebt MMach, maar andere mensen daarom nog niet hé

en wat die ballkjes betreft, het is niet omdat ze uitgebijteld zijn dat ze deel uitmaken van de constructie , integendeel als je het mij vraagt, wss gewoon eens bijgezet om iets op te hangen en de oorspronkelijk constructie niet willen beschadigen door er een stuk van af te zagen.
pi_46581445
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:52 schreef Archont het volgende:

[..]

we weten al dat jij het altijd warm hebt MMach, maar andere mensen daarom nog niet hé

en wat die ballkjes betreft, het is niet omdat ze uitgebijteld zijn dat ze deel uitmaken van de constructie , integendeel als je het mij vraagt, wss gewoon eens bijgezet om iets op te hangen en de oorspronkelijk constructie niet willen beschadigen door er een stuk van af te zagen.
eensch, volgens mij is er ooit eens iets opgehangen aan die balken. Als het voor de constructie was lijkt met me wel erg prutswerk, als het alleen om iets op zolder op te hangen is is het erg netjes gedaan

Maar allemensen wat heb je er weer een tempo in zitten MMach... wel eens gehoord van pauze?? rustig aan doen?? dagje rust?? vast niet

Wat betreft het nieten... heb je geen niet-pistool?? dus niet de tacker maar een kleine versie ervan? ik heb dr ooit eens eentje bij de hema gekocht, en is perfect daarvoor. Schiet ze netjes het hout in, maar niet té diep... Kostte toen iets van 30 gulden, dus dat moet je voor een euri of 25 wel op de kop kunnen tikken...scheelt een hoop blaren! (ok, t is wat laat, maar anders mag je nog 1200 nietjes op de hand doen )
pi_46586079
Bij mijn tacker zit er een stalen wieljte waarmee je de slagkracht / diepte kunt instellen. Daarwaar de nagel of nieten er uit komen zit een stalen stift die ingedrukt wordt als je het tegen het hout aanzet. Als je deze stift voglt naar de trekker kom je het wieljte tegen.



Er er een beugeltje op die 2 balkjes zit wil niet persee zeggen dat daarom het balke er zit. Men kan ook het balkje een handige plek gevonden hebben. Het bovenste kleine balkje op je laatste foto kan bedoelt zijn om de verbdinging tussen de makelaar en nokgording te verstevigen. Als het goed is heeft de makelaar aan de zijkant een keep waar de schoor van de nokgording invalt. Mischien is deze keep niet goed en hebben ze dit er voor op gezet. Anders heb ik geen idee waarvoor het nut zou hebben. Die langere een stuk naar onderen kan wel nut hebben zooral omdat je zegt dat het dak niet symetrisch is. Maar deze is dan niet tegelijk met de spanten geplaatst andes zou deze tussen het spant en de makelaar in zitten er er niet tegen aan. Als dit zo is hebben ze het of zelf achteraf niet vertrouwd of ging het niet helemaal goed. Voor zo'n redelijk grote zolder vind ik 1 gespant in het midden best weinig. Een net iets bredeere zolder die ik ken heeft er 3 in zitten.
pi_46588592
Het geheim van de beugeltjes.
Er was eens een tijd dat iemand op het idee kwam om beelden door de lucht van de ene plaats naar de andere plaats te verzenden.
Maar hoe moesten die beelden dan ontvangen worden.
Een andere meneer kwam op het idee om een sprietantenne te ontwerpen.
Maar waar zet je dat ding dan neer.
Op het dak
Maar dat kan toch niet .Dan waait hij om
Weer een andere meneer kwam op het idee om hem dan maar een stuk door het dak heen te plaatsen
Dus een geddelte boven het dak met de spriet en een gedeelte onder het dak. De Paal.
Weer een andere meneer kwam op het idee om beugels te maken waar die paal aan vast gemaakt moest worden.
En weer een andere meneer bedacht toen om boven in de nok een balkje te maken en een stuk lager nog een balkje. Dan konden daar de beugels op. Want om nou de paal precies door de nokpan en langs de Steunpaal(makelaar) te laten gaan dat ging niet.
Later kwam er een meneer die vond de kabel uit. Ja en toen kon de sprietantennen met de paal weg.
Maar die meneer die de paal weg heeft gehaald heeft de beugels half laten zitten en de balkjes is hij ook vergeten.

Tjezusmina . Even uitleggen wat een sprietantenne was.

Dat dat bovenste balkje netjes is ingehakt heeft te maken a. met de stevigheid/stijfheid van het zwiepen van de sprietantenne en tevens om die paa verticaal pas te krijgen.
De beugels zaten dus naar links gedraaid kijk maar of daar een gat voor een spijker /schroef zit.

Conclusie Die bovenste ingehakt balk kan weg en het balkje er onder. Deze hebben geen nut meer. Of
je principaal moet van plan zijn nog eens een zendmast te plaatsen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Solingjan op 23-02-2007 15:17:39 ]
pi_46588959
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:44 schreef MMach het volgende:

Ik merk geen verschil van de isolatie, het is er gewoon altijd warm en de veluxen staan altijd open, maar Bieke zegt dat het kille gevoel 's avonds in haar slaapkamer (die net onder de zolder ligt) is verdwenen en het aanzienlijk warmer is.
Reken maar dat ze dat dadelijk aan de stookkosten gaat merken. De kosten van de isolatie heeft ze er binnen een paar maanden uit.
Mmach. Dat heb je netjes gedaan.
Wacht maar als dadelijk die platen er tegen zitten. Je weet niet wat je ziet. Kijk dan ook eens naar de eerste "kale"fotos van het dak.

Toch zou ik de nok enigsinds afsteken. Je kunt daar voor dan OSB planken gebruiken. Schuin afgezaagd aan de uiteinden en tegen de kepers bevestigd. Ondertegenaan kun je dan mooi de afwerkplaten bevestigen. Eventueel zoals je al schreef met verlichting erin.
pi_46589118
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:43 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Reken maar dat ze dat dadelijk aan de stookkosten gaat merken. De kosten van de isolatie heeft ze er binnen een paar maanden uit.
Mmach. Dat heb je netjes gedaan.
Wacht maar als dadelijk die platen er tegen zitten. Je weet niet wat je ziet. Kijk dan ook eens naar de eerste "kale"fotos van het dak.

Toch zou ik de nok enigsinds afsteken. Je kunt daar voor dan OSB planken gebruiken. Schuin afgezaagd aan de uiteinden en tegen de kepers bevestigd. Ondertegenaan kun je dan mooi de afwerkplaten bevestigen. Eventueel zoals je al schreef met verlichting erin.
Ik zou ook de nok afsteken ja Daar krijg je meteen mooi de ruimte voor electra e.d. in te plaatsen, en een stukje vlak plafond is altijd handig
pi_46589355
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:44 schreef MMach het volgende:
Eerst nog een filmpje van de zolder dat mss een en ander verduidelijkt van spant en indeling enzo:
[[url=http://sjl-static12.sjl.youtube.com/vi/inELVWgRgSA/2.jpg]afbeelding][/url]
Wat woon je in een leuke straat, Mmach! Echt prachtige panden staan daar .

Vermoedelijk is er in elk huis wel het een en ander te renoveren. Als de buren lucht krijgen van jouw klustechnieken...
Eeuwig vijfentwintig
pi_46589447
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 11:59 schreef Reese het volgende:

[..]

Wat woon je in een leuke straat, Mmach! Echt prachtige panden staan daar .

Vermoedelijk is er in elk huis wel het een en ander te renoveren. Als de buren lucht krijgen van jouw klustechnieken...
MMach herverbouwingen B.V.
pi_46591030
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:02 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

MMach herverbouwingen B.V.
straks heeft die nog een heel klusteam
pi_46591554
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 12:02 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

MMach herverbouwingen B.V.
Ik vind 'De Werken' een mooiere naam.

Overigens bestaat in België de rechtsvorm B.V. niet. Wel B.V.B.A, maar dat is behoorlijk off-topic hier
Eeuwig vijfentwintig
pi_46591724
Dat wou ik ook net zeggen

Maar staan idd een hele hoop interessante huizen in die straat, net als in veel gebieden in gent trouwens
  vrijdag 23 februari 2007 @ 19:25:18 #200
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46602804
Eerst even mn grootste (en vrij offtopic) nieuws posten:


De uitslagen van de voorbije examens, slechts 1 buis (9/20) die waarschijnlijk gedelibireerd wordt als het 2de semester goed is (je mag 3 buispunten hebben, dwz 7/20 voor een vak, of 3 keer 9/20 voor 3 verschillende vakken, of ...)
Die K's zijn vrijstellingen ( > 10/20)
Voor amper naar de les te zijn geweest vind ik dat een goed resultaat
Kmoet nog punten van 1 vak terug krijgen, dus wie weet komt er nog een buis bij, misschien ook niet.
Nu even de rest van de reacties hierboven lezen.

@Tnimble:
Juist, dat wieltje heb ik ook. Maar dan nog, zelfs op laagste kracht, niet het nog veel te hard. M'n manuele nietenschieter doet het werk voortreffelijk, en tis nog es een goede training voor de handspieren, met nog 3600 nietjes te gaan

@Solingjan: , dat is super gezien van die tv antenne. Ik zal binnenkort deze onderbouwde theorie toetsen, en de balkjes zacht verwijderen met de hamer.

@Reese: Bwa, deze huizen zijn vrij standaard, zo vind je er in België heel veel (behalve dan misschien in de arbeiderswijken rond vroegere fabrieken, en sociale woonwijken). Wat pas echt impressionante huizen zijn, zijn herenhuizen. Gigantische statische rijhuizen met hoge plafonds, veel detail in gevelwerk en schrijnwerkerij, echt prachtig om zien, en om in te wonen natuurlijk. Zo zijn er in België ook een pak, zeker in Gent en andere grootsteden. Archont heeft een tijdje in zo'n huis gewoond hier in Gent, mss heb je daar nog een foto van?
Dat lijkt me echt een groot verschil tegenover Nederland. Hier is er veel variatie tussen de huizen. Je hebt veel rijhuizen, maar vaak zijn die maar per 2 of 3 in dezelfde stijl. Alles is hier volgebouwd, het ene dorp loopt over in het andere, lintbebouwing dus. Maar hier zie ik veel van die topics van 'kijk we hebben een nieuw huisje' met dan foto's van zeker 20 of 30 dezelfde huizen naast elkaar. Bij ons is dat echt zeldzamer. De wijken die wel zo zijn zijn sociale woonwijken en die zijn aangelegd door de overheid.
Ik heb hier onlangs tijdens een wandeling met Leonidas echt een supervreemde wijk ontdekt (zelfs naar Belgische standaarden) echt in een stuk of 3 straten de meest vreemde opeenvolging van bouwstijlen. Ingetogen klassiek, huizen uit 1930, 50, hypermodern, alles door elkaar. Voortuintjes, gevels aan de straat, ook door elkaar. Heel raar om zien. Meer variatie dan in nl, maar wel een wegennet dat sucked

[ Bericht 14% gewijzigd door MMach op 23-02-2007 19:59:25 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')