Zoetstof check, maar vet is prima. Vetrandje aan vlees etc. Op vet let ik nauwelijks, suiker wel.quote:Op zondag 28 januari 2007 16:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik mag herasmus op mijn blote knieën hopen dat ouders letten op eetpatronen.
geen overbodige zoetstoffen, vetten, etc.
Check, maar ook niet te hysterisch. Soms potje moet kunnen.quote:maak vanaf de geboorte je eigen voedsel voor je eigen kinderen.
Idd, er is te weinig preventie en teveel gedieet.quote:eerst de borst, en later zelfgemaakte 'olvarit'
er zou wel eens een kookprogramma gemaakt mogen worden daarover...
Ik maak het gewoon yoki door een heel klein beetje limonade door karnemelk te doen. Ze vinden het hier heerlijk en het is stukken minder zoet dan de supermarktvarianten.quote:Op zondag 28 januari 2007 17:39 schreef Angel22 het volgende:
Yogi maak ik zelf met yoghurt, water en limonade en de kids vinden dat lekkerder dan de yogi uit de winkel.
Ik denk dat dieeten idd je stofwisseling in de war gooit. Ik heb nog nooit gelijnd, maar na twee zwangerschappen van respectievelijk 30 en 25 kilo extra was de verleiding wel heel groot. Met dat stofwisselingsverhaal in mijn achterhoofd toch niet gedaan, en met normaal eten kwam het toch weer goed.quote:Op zondag 28 januari 2007 19:08 schreef snoopy het volgende:
En ik ben altijd op dieet gezet door mijn moeder omdat ze bang was dat ik dik zou worden. En helaas werd ik het tochIk vraag me wel eens af of ze mijn stofwisseling niet in de war heeft gegooid.
In principe is gezond eten altijd voldoende en bij kinderen helemaal. Zo zonde als daar meteen een dieet aan te pas moet komen.quote:Op zondag 28 januari 2007 19:08 schreef snoopy het volgende:
En ik ben altijd op dieet gezet door mijn moeder omdat ze bang was dat ik dik zou worden. En helaas werd ik het tochIk vraag me wel eens af of ze mijn stofwisseling niet in de war heeft gegooid.
Ja, hier krijg je bij de CB's toch ook de 'Smeer je groot' folders mee. Je hebt bepaalde vetten gewoon nodig in de groei en ze adviseren daarom ook om brood met halvarine ofzo te besmeren. Gewoon omdat daar ook de nodige bouwstoffen in zitten. En de producenten van al die produkten maar verzinnen hoe ze het mensen moeten verkopen....want je schijnt er nu ineens ook heel slim van te kunnen worden.quote:Op zondag 28 januari 2007 19:25 schreef owlet het volgende:
[..]
Daarnaast kan je je afvragen of de hele anti-vet campagne nou wel zo goed is. Kinderen in de groei (en volwassenen ook natuurlijk) hebben een beetje vet nodig en de landen waarbij aan kinderen volle melk wordt geadviseerd inplaats van halfvolle melk (Belgie meen ik me te herinneren) hebben niet meer dikke kinderen dan bijv. Nederland. Sterker nog, de meeste dikke kinderen zie je in Amerika, het land van de vetloze, suikerloze en kunstmatige zoetstof houdende producten.
Noah heeft zelfs nog nooit zijn bord leeg gegeten omdat ik steevast teveel opschepquote:Op zondag 28 januari 2007 19:15 schreef Leah het volgende:
Ik denk zelf dat als je een kind dwingt om zijn/haar bord leeg te eten, dat ze niet meer voelen wanneer het nou genoeg is.
Maar als hij zowel qua lengte als qua gewicht erboven zit, is er toch geen probleem?quote:Op zondag 28 januari 2007 21:20 schreef Githa het volgende:
...Jordy al boven de curve loopt, qua lengte én gewicht, proberen we wel erg op te letten met wat hij eet.
Maar er is niets mis mee om brood dun met roomboter te besmeren. Hoe meer bewerkte producten, hoe ongezonder voor het lichaam om te verteren.quote:Op zondag 28 januari 2007 19:32 schreef Elegantly Wasted het volgende:
[..]
Ja, hier krijg je bij de CB's toch ook de 'Smeer je groot' folders mee. Je hebt bepaalde vetten gewoon nodig in de groei en ze adviseren daarom ook om brood met halvarine ofzo te besmeren.
Of het erg is weet ik niet. Maar zelf kregen wij op puber leeftijd, veel te veel opgeschept en moesten wij dat verplicht opeten. Daardoor wordt je maag veel groter en blijf je ook meer eten. Ik zat altijd heel erg vol na het eten.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:07 schreef texelonia het volgende:
Zou dat trouwens ook nog slecht kunnen zijn, dat ik altijd zoveel opschep?
Maar het gaat er juist om dat ik (en volgens mij ook tex als ik haar post goed gelezen heb) dat er wel wordt opgeschept, maar niet verplicht hoeft te worden opgegeten.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:10 schreef Mariposa het volgende:
[..]
Of het erg is weet ik niet. Maar zelf kregen wij op puber leeftijd, veel te veel opgeschept en moesten wij dat verplicht opeten. Daardoor wordt je maag veel groter en blijf je ook meer eten. Ik zat altijd heel erg vol na het eten.
Als ik er op terug kijk, weet ik dat ik dat zo echt niet zal doen en dat ik meer het credo van mijn oma zal aanhangen 'Een klein schepje, als je het lekker vind/ nog trek hebt kun je altijd meer pakken'.
Tumtummetjes, hartjes, spekjes, blokje chocola... Maar ook yoghurtrozijntjes of gewone rozijntjes. Soms kiest ze ook voor soepstengel.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:34 schreef snoopy het volgende:
En over wat voor snoepjes heb je het dan MaLo? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk.
Wij hebben nooit snoep in huis. Tenzij je rozijntjes onder snoep vindt vallen.
Dat begrijp ik. Maar ik kan me voorstellen dat als bepaalde kinderen, met bepaalde karaktertrekken, toch een vol bord voor zich zien zich verplicht voelen om het op te eten, ondanks dat gezegd wordt dat je het niet hoeft op te eten. Vandaar ook mijn laatste zin en daar ging het me eigenlijk om.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:14 schreef kozakken het volgende:
Maar het gaat er juist om dat ik (en volgens mij ook tex als ik haar post goed gelezen heb) dat er wel wordt opgeschept, maar niet verplicht hoeft te worden opgegeten.
Genoeg gegeten is bord weghalen (vol of niet vol)
Zoet of hartig op brood doen wij ook niet moeilijk over. Ze mag gewoon zelf kiezen wat ze wil. De ene dag is dat een boterham met vlokken en een met gekleurde muisjes, de andere dag wil ze er twee met smeerworst. De verhouding hartig / zoet ligt hier op 40 / 60 denk ik.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Sjeen het volgende:
Isa krijgt hier elke dag fruit en 1 of 2 soepstengels en af en toe rozijntjes, plopkoekje of lang vinger... En
als extraatje heel soms een bakje nibbit of berenchipjes. Over zoet of hartig op brood... daar heb ik zelf een hekel aan, die verplichting van eerst hartig dan pas zoet... Dus daar doen we hier nu in elk geval niet aan. En met avondeten, ze krijgt een bordje vol en eet wat ze wil... De ene keer is dat inderdaad alleen de groente, de andere lkeer juist aardappels of vlees. Stamppot gaat er altijd wel in! En toetje krijgt ze al ze erom vraagt, maar dat is eigenlijk steeds minder zo...
Ze is nu ongeveer 13 kilo bij 90 cm, niet dik maar ook niet dun naar mijn idee. Ik vraag me wel af in hoeverre eetgedrag op jongere leeftijd eigenlijk effect heeft op je gewicht later... Ik ben als kind nooit te dik geweest, maar werd dat wel na de pubertijd...
Linkjequote:Op maandag 29 januari 2007 12:58 schreef poemojn het volgende:
Volgens de nieuwste inzichten is bijv jam toch ook gezonder dan kaas en smeerworst?Dat 'eerst hartig, dan zoet' is gedateerd.
Femke houdt qua hartig alleen maar van smeerworst en van een hele dure hamsoortquote:Op maandag 29 januari 2007 13:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Linkje![]()
Isa heeft graag schuddebuikjes op brood, jam ook, soms hagelslag of chocopasta en wat hartig betreft eigenlijk alleen pate of smeerkaas... de rest vind ze nu gewoon niet lekker. Dan eet ze nog liever gewoon een droge snee brood![]()
Ik ben dan ook 22quote:Op maandag 29 januari 2007 12:58 schreef poemojn het volgende:
Volgens de nieuwste inzichten is bijv jam toch ook gezonder dan kaas en smeerworst?Dat 'eerst hartig, dan zoet' is gedateerd.
Ja dan is het zeker lastiger. Wij hebben met warm eten ook een heel moeilijke periode gehad. Tot even na haar tweede verjaardag wilde ze alleen 6 maandenpotjes (dus zonder stukjes)quote:Op maandag 29 januari 2007 13:47 schreef Diaan73 het volgende:
Hmmm ik vind het wel lastig hoor. Twan is een zeer slechte eter en van alles wat hij wel wilde eten werd ik gewoon blij. Ook al was/is het minder gezond. Op brood of beschuit eet hij meestal gekleurde hagelslag. Af en toe neemt hij brood/beschuit met kaas, dat vindt hij ook lekker. Met hartig vleeswaren hoef ik niet bij hem aan te komen, meer ook omdat ik dat zelf niet lust. Ik ben zelf ook een zeer moeilijke eter (geweest). Tussen de middag had hij 2 beschuiten met (iets teveel) hagelslag en dat eet hij dan allemaal op en hoor ik hem 3x lekker zeggen... nou daar geniet ik op dat moment van, omdat hij gewoon niet veel eet.
Toen Twan nog klein was, wilde hij ook geen zelfgemaakt eten aantal keren geprobeerd, dus potjes proberen: sommige vond hij erg lekker... dan krijg je al heel snel dat ie veel dezelfde soort krijgt...
Als je kind niet veel lust en ook helemaal niets om eten geeft Twan huilde vroeger bijv. nooit om de fles , wordt het allemaal een stuk lastiger.
Uit 1985quote:Op maandag 29 januari 2007 12:58 schreef poemojn het volgende:
Die potjes waren hier ook favoriet en Twan heeft ze volgens mij wel tot bijna zn 3e gegeten. Beter iets dan niets. Of het was pap, dat lust hij nog steeds heel graag. Twan wordt in maart alweer 5 en is nog steeds een moeilijke eter. We denken dat het misschien te maken kan hebben met keel/amandelproblemen, we gaan daarvoor a.s. vrijdag ook naar KNO-arts.quote:Op maandag 29 januari 2007 18:15 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ja dan is het zeker lastiger. Wij hebben met warm eten ook een heel moeilijke periode gehad. Tot even na haar tweede verjaardag wilde ze alleen 6 maandenpotjes (dus zonder stukjes). Wat we ook probeerden, ze wilde NIKS. Dus dan ben je inderdaad al lang blij dat ze íets warm eet, ook al was het 3 patatjes en een bitterbal. Gewoon maar het feit dat ze toch íets warms met stukjes at, dat het niet helemaal een hopeloze zaak was.
Hoe oud is Twan nu?
uit gesloten lif topicquote:Op woensdag 31 januari 2007 12:32 schreef Viking84 het volgende:
De zus van mijn huisgenoot heeft een dochtertje van zeven met een enorme buik. Zo'n buik heb zelfs ik nooit gehad. Eerst viel het me niet op, maar toen mijn huisgenoot me erop wees, ben ik er eens op gaan letten en ik weet ook waar die buik vandaan komt. Zodra ze hier op visite komen en er een schaal chips op tafel komt, is zij er als de kippen bij. Haar broertje van bijna 2 blijft zelfs de hele tijd bij de tafel staan om chipje voor chipje naar binnen te werken. Hun vader kan er ook wat van. Die gaat ook daar zitten waar de chips en de nootjes staan en dat is ook te zien aan zijn forse postuur. Met z'n drieën vreten ze een hele schaal chips en nootjes leeg.
Ik vind het echt verbazingwekkend dat die ouders hun kinderen niet tot de orde roepen. De moeder heeft ook last van overgewicht en zij lijkt er wel van alles aan te willen doen om af te vallen, maar intussen lijkt het niet tot haar door te dringen dat haar dochter dezelfde problemen zal krijgen als ze zo doorgaat. Ik bedoel: zij weet hoe het is om met overgewicht te kampen. Dat wil je je kinderen toch niet aan doen?
Mijn zussen hebben ook allebei last gehad van overgewicht maar no way dat ze hun kinderen zonder limiet bij de hapjestafel laten staan schransen. Nu is het zelfs zover dat het zoontje van m'n jongste zus niet eens meer bij de chips in de buurt komt, maar een plakje komkommer neemt, omdat hij dat nu eenmaal zo lekker vindt. Mijn zus houdt in de gaten wat haar kinderen eten en geeft aan wanneer het genoeg is. Ze hebben echt nooit last van schranspartijen oid.
Dus ja, ik snap het niet hoor. Je wilt je kinderen toch geen ongezond eetpatroon aanleren waar ze op latere leeftijd met moeite weer vanaf komen? (áls ze er al vanaf komen).
en antwoord:quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:48 schreef Megalomaniac het volgende:
Je hebt een punt...maar weet je ook hoe het thuis eraan toegaat?
Voor hetzelfde geldt letten ze thuis wel erg op hun eetgedrag en gaan ze juist los als ze bij anderen over de vloer zijn omdat ze het niet gewend zijn.
Er zijn mensen die gewoon alles kunnen eten,. onvoldoende bewegen en geen grammetje aankomen. (Irritante mensen zijn dat bah!)Hebben gewoon een gezonde stofwisseling.
Als je stofwisseling niet lekker werkt en je beweegt nauwelijks gaat het dus mis.
Er zijn genoeg oorzaken en oplossingen voor deze mensen.
quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee, ik weet niet hoe ze thuis eten nee. Ik denk dat ze 's avonds wel gezond eten (ze zijn veel met recepten bezig), maar verder gewoon te veel snoepen en snacken. Ik neem aan dat ze allemaal niet zo dik zijn geworden van verjaardagsfeestjes alleen
(gemiddeld 1 keer per maand een feestje).
en je mag je er natuurlijk niet mee bemoeien, want dan reageren ze met: "Waar bemoei je je mee? Het zijn mijn kinderen". Ik vind dat je je er best mee mag bemoeien als je vindt dat ouders hun plicht (een gezond kind opvoeden) verzaken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Ticootje het volgende:
Mijn tante heeft een enorm overgewicht. Als ik zeg enorm bedoel ik ook enorm. Ook mijn neefje en nichtje hebben al een flink overgewicht.
Mijn nichtje is nu 13 en heeft damesmaat 42/44.
Mijn neefje is nu 10 en heeft maat 176.
Wij gaan vaak met familie op vakantie, daar staan serieus de tubes mayo en ketchup bij het ontbijt al op tafel. Chips eten ze altijd met dipsaus en als ze gaan avondeten.... daar zal ik niet te ver in detail treden.
Ik vind het een hele slechte zaak dat ouders zo met hun kinderen omgaan. Ze geven niet alleen het verkeerde voorbeeld maar verhogen ook nog gezondheidrisico's van de kinderen.
Bovendien is het afvallen voor kinderen al moeilijk, laat staan op latere leeftijd.
Ongeloofelijk.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Ticootje het volgende:
Mijn tante heeft een enorm overgewicht. Als ik zeg enorm bedoel ik ook enorm. Ook mijn neefje en nichtje hebben al een flink overgewicht.
Wij gaan vaak met familie op vakantie, daar staan serieus de tubes mayo en ketchup bij het ontbijt al op tafel. Chips eten ze altijd met dipsaus en als ze gaan avondeten.... daar zal ik niet te ver in detail treden.
Ik vind het een hele slechte zaak dat ouders zo met hun kinderen omgaan. Ze geven niet alleen het verkeerde voorbeeld maar verhogen ook nog gezondheidrisico's van de kinderen.
Bovendien is het afvallen voor kinderen al moeilijk, laat staan op latere leeftijd.
nou serieus waar: dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Alles wat niet mag is extra verleidelijk, dus als ik thuis zal verbieden dat ze chips en snoep eten (want dat doe ik), dan leren hun vriendjes hen deze slechte gewoontes wel aan. Je kunt wel een heel opvoedingsideaal hebben, uiteindelijk wint de buitenwereld het (maar dat is weer een andere discussiequote:Op woensdag 31 januari 2007 13:14 schreef DarkElf het volgende:
je moet ook uitkijken dat je niet té streng wordt:
mijn moeder had regelmatig lange periodes waarin we bijna niets mochten, en dan maak je het alleen maar aantrekkelijker..
Je hoeft het niet te verbieden, je kan het ontmoedigen door gewoon niet in huis te halen. Hier wordt het zakgeld dan ook vaak besteed aan snoepjes. Dat vind ik dan weer niet erg, mits het naar normale proporsies gaat.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nou serieus waar: dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Alles wat niet mag is extra verleidelijk, dus als ik thuis zal verbieden dat ze chips en snoep eten (want dat doe ik), dan leren hun vriendjes hen deze slechte gewoontes wel aan. Je kunt wel een heel opvoedingsideaal hebben, uiteindelijk wint de buitenwereld het (maar dat is weer een andere discussie).
en dat is ook weer iets waar je mee moet oppassen. Zolang je zorgt dat er de hoeveelheden op het bord liggen die het kind op kan, is het ok om dat te verplichten, maar als er teveel op ligt en het kind toch gedwongen wordt om het op te eten, terwijl het vol zit, dan groeit de maag en zal het kind steeds meer nodig hebben om die maag te vullen. Ergo --> er wordt een ongezond leefpatroon ontwikkeld.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:17 schreef Ticootje het volgende:
Trouwens hier wordt gewoon het bord leeggegeten! Dan zit ze maar iets langer aan tafel.
*meldtquote:Laatst heb ik heerlijke ovenbroodjes gemaakt. Broodjes gevult met ui, ham en paprika. Als iemand het recept wilt hebben hoor ik het wel. Erg gezond en echt superlekker.
Klinkt zo bekend. Ook mijn tante, neefje en nichtje zijn veel te dik. Mijn nichtje is 10 en draagt 176 of een kleinere damesmaat. Mijn neefje is ook te dik, maar niet zo erg als zijn zus. Mijn tante is wat betreft de kilo's niet meer te schatten en heeft allerlei bijbehorende klachten (spataderen, oedeem, last van haar gewrichten, suikerziekte). En ze is nog maar begin veertig. Ik vind het heel erg om te zien, maar er iets van zeggen mag je niet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Ticootje het volgende:
Dat klopt... gelukkig is het in onze omgeving gebruikelijk dat gezegd wordt 'Als jouw papa/mama dat goed vindt, dan mag je...' Op het kdv worden traktaties anders dan het standaard koekje dat ze normaal krijgen of fruit, sowieso in het bakje gedaan zodat de ouders zelf kunnen bepalen of het wel of niet gegeten wordt en wannneer. En mijn moeder weet wat ik wel en niet goed vind, als ze op Isa past...quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:44 schreef Rottdog het volgende:
Het is niet alleen dat je als ouder zijnde op moet letten wat er gegeten wordt maar ook je omgeving van instructies voorzien. Het zijn hier meestal de anderen die mijn kind extra voeden omdat zij het zo verleidelijk kan vragen.
Heel herkenbaar, toen ik elf was, woog ik al ruim 80kg. En ik kan vertellen dat dit niet leuk is voor een zeker. Zeker niet rond die leeftijd, wanneer de pubertijd inzet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Ticootje het volgende:
Dat lijkt mij nu ook ideaalquote:Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef linda856763 het volgende:
het is eigenlijk best slecht om gelijk na het eten je tanden te poetsen. Je glazuur is dan zachter en dan ga je nog even lekker over heen borstelen...
Een neefje lust geen taart, snoep en koek en eet het liefst een mandarijntje of wat rozijntjes. DAt lijkt me nou ideaal!
vandaar dat ik ook zei dat we eerst goed moesten spoelen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef linda856763 het volgende:
het is eigenlijk best slecht om gelijk na het eten je tanden te poetsen. Je glazuur is dan zachter en dan ga je nog even lekker over heen borstelen...
Sterker nog, ik ken dergelijke ouders die hun - inmiddels volwassen - kind boos aankijken als 't vraagt om groente. Vreselijk vind ik dat, vooral omdat het kind in kwestie nu nog slechts een paar kilo te zwaar is, maar best weleens door zou kunnen slaan.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:09 schreef Viking84 het volgende:
en je mag je er natuurlijk niet mee bemoeien, want dan reageren ze met: "Waar bemoei je je mee? Het zijn mijn kinderen". Ik vind dat je je er best mee mag bemoeien als je vindt dat ouders hun plicht (een gezond kind opvoeden) verzaken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Tja, om eerlijk te zijn he... Als dit een avondmaaltijd is voldoet het dus niet aan mijn standaarden. Te weinig vezels, te weinig groente. Ik ben er zelf heel erg gehaaid op dat maaltijden uit minimaal 200 g. groente, maximaal 125 g. vlees en verder nog rijst/aardappels/pasta bestaan.quote:Op woensdag 31 januari 2007 13:39 schreef Ticootje het volgende:
recept
Makkelijk gezegd. Zo eet mijn zusje ook... Daarnaast sport ze 4 uur in de week en zit ze ook nog eens ruim 6 uur per week op de fiets. Toch zal ze nooit een slanke den worden, ze zit altijd in de "grote maten" (44, weliswaar 1.88 m. lang). Ze heeft een iets afwijkende schildklier (niet genoeg om van een echte afwijking te spreken), en verder blijkt ze gewoon aanleg te hebben. Ook al eet ze volgens de manier die ik hierboven al beschreven heb: veel groente, weinig vlees en wat koolhydraten. Patat staat hier sowieso nooit op tafel, wit brood alleen als er iemand ziek is en da's vrijwel nooit.quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als kinderen te dik zijn, is dat de schuld van de ouders. Gewoon eten, volkorenbrood, met beleg, gewoon warm eten.
Verder weinig snoep (moet een tractatie zijn) en frisdrank maar thee.
Veel bewegen en goed eten en gevarieerd eten.
ik vond de rest van je woorden goed hoor, maar hier moet ik ff ingrijpen.quote:Op woensdag 31 januari 2007 21:29 schreef innovative het volgende:
Patat staat hier sowieso nooit op tafel
Oh, dat weet ik ook wel... Het was meer omdat als een kind te zwaar is, men direct denkt aan veel, verzadigend, voedsel. En da's nou net niet het geval. Bij mij was het het stiekeme snoepen en stilzitten, maar zij is altijd een heel ander kind geweest.quote:Op woensdag 31 januari 2007 22:23 schreef zoalshetis het volgende:
ik vond de rest van je woorden goed hoor, maar hier moet ik ff ingrijpen.
zelfgebakken friet, met biologisch verantwoorde kruimige aardappels, in goed vet. zoals ganzenvet (wat heel gezond blijkt te zijn) is een tractatie en niet zo slecht als je zou denken. heel erg veel goede koolhydraten en aardappelvezels.
maak er lekker een 80% tarwekiemoliemayo bij.
niet te vaak. maar toch zeker twee keer per kwartaal.
zou ik alleen al qua gewenning 2 keer per kwartaal van maken. en dan niet op vaste dagen... persoonlijk.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:20 schreef Leah het volgende:
Ze krijgen hier 1x in de week friet, met kroket en mayo![]()
Ja, en als ze dan iets ouder zijn gaan ze het stiekum van hun zakgeld in de snackbar kopenquote:Op woensdag 31 januari 2007 23:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zou ik alleen al qua gewenning 2 keer per kwartaal van maken. en dan niet op vaste dagen... persoonlijk.
niet als je zelfgemaakte frieten ook echt zelf goed maakt en de mayo precies goed. dan schrikken ze van de snackbarfriet.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:24 schreef easy-going het volgende:
[..]
Ja, en als ze dan iets ouder zijn gaan ze het stiekum van hun zakgeld in de snackbar kopen![]()
Ik ben er heel normaal mee groot gewordenquote:Op woensdag 31 januari 2007 23:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zou ik alleen al qua gewenning 2 keer per kwartaal van maken. en dan niet op vaste dagen... persoonlijk.
ik bedoel het dan ook niet persoonlijk (n=1) maar meer globaal.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:27 schreef Leah het volgende:
[..]
Ik ben er heel normaal mee groot geworden
Ik heb bij een dietiste gelopen en normaal verantwoord dieet gehad.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de vetten van wat? frituur? friet? mayonaise?quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:29 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ik heb bij een dietiste gelopen en normaal verantwoord dieet gehad.
1 maal in de week frieten en een maal pasta.. 3 maal daags aardappelen + groentevlees
1 maal rijst met vis en een mala s avonds brood/soep
met vet is niets mis mee alleen moet je geen berg frieten en allerlei soorten snacks eten
en goede olie/vet gebruiken.
Juist door kinderen/mensen iets als dat soort vetten eens per 3 maanden oid aan te bieden weet het lichaam niet goed te reageren.
allemaalquote:Op woensdag 31 januari 2007 23:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de vetten van wat? frituur? friet? mayonaise?
mayonaise kan je ook vervangen door zoete curry gewurz is beter dan mayo, of slasaus..quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:31 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de vetten van wat? frituur? friet? mayonaise?
is ook zo. alleen ik zou metname frituur dingen niet regelmatig doen. persoonlijk nogmaals. liever iets als extra traktatie.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:34 schreef Leah het volgende:
Gewoon normaal, evenwichtig eten. En die friet bak ik dan in plantaardige olie
ik maak mijn eigen pasta's idd. kijk maar eens in cul.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:38 schreef _evenstar_ het volgende:
Eet je wel pasta's zoals het is?
ik neem aan dat je dit tegen mij hebt?quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:38 schreef Leah het volgende:
Ach, hou nou toch op... Waarom zou je dat niet doen? Als je kinderen verder normaal eten en niet snoepen?
nogmaals ik wil niet bemoeien met jouw etenswijze of wat dan ook. ik heb het alleen maar over mijn eigen ideeën.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:45 schreef Leah het volgende:
Wij eten hier 2x pasta (met rauwkost) twee keer rijst (met groenten
) twee keer aardappels (wederom met groenten
) en 1 keer friet (met appelmoes, shoot me
).
tsja...quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:49 schreef Leah het volgende:
Begrijp ik wel, maar ik vind mensen zo stellig soms
van te weinig eten kom je niet aan, hoor (hoe kun je nu aankomen als je niets eet?), maar je valt er ook niet vanaf, omdat je lichaam in de spaarstand gaat.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:35 schreef _evenstar_ het volgende:
Mate is wat belangrijk is niet TE veel en niet TE weinig.. want ook van te weinig eten kan je aankomen..
lieve schat door te weinig eten, gaat je stofwisseling naar zijn grootje, en kan het lichaam dus de stoffen op de verkeerde manier opslaan..quote:Op donderdag 1 februari 2007 09:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
van te weinig eten kom je niet aan, hoor (hoe kun je nu aankomen als je niets eet?), maar je valt er ook niet vanaf, omdat je lichaam in de spaarstand gaat.
De sleutel is dus: per maaltijd minder eten dan je gewend was, maar wel meer eten verspreid over de dag. Zo houd je je stofwisseling op gang, maar dat wist je waarschijnlijk allang.
Wat me wel altijd opvalt: hoe kan anorexia eigenlijk bestaan als je van te weinig eten niet afvalt? Ik heb een tijd lang echt enorm weinig gegeten, maar ik viel geen grammetje af. Misschien een hele domme vraag?.
beetje onhandig die laatste regelquote:Op donderdag 1 februari 2007 09:36 schreef Ticootje het volgende:
anorexia patienten eten voor een hele lange tijd helemaal niets of vreselijk weinig.
Dan val je dus wel af hoor. Je lichaam roept op een gegeven moment de reserves aan. Als die ook op zijn dan ben je zeg maar zo mager als de catwalk modellen.
Maar er komt wel iets meer bij kijken, zoals geen energie meer hebben, haaruitval, bleke huid, vreselijk vitamine gebrek. En je lichaam gaat zich verzetten tegen voedsel. Dus als je normaal zal eten dan wordt je heel erg ziek.
Misschien heb je het niet lang genoeg volgehouden?
nee, inderdaadquote:Op donderdag 1 februari 2007 09:36 schreef Ticootje het volgende:
anorexia patienten eten voor een hele lange tijd helemaal niets of vreselijk weinig.
Dan val je dus wel af hoor. Je lichaam roept op een gegeven moment de reserves aan. Als die ook op zijn dan ben je zeg maar zo mager als de catwalk modellen.
Maar er komt wel iets meer bij kijken, zoals geen energie meer hebben, haaruitval, bleke huid, vreselijk vitamine gebrek. En je lichaam gaat zich verzetten tegen voedsel. Dus als je normaal zal eten dan wordt je heel erg ziek.
edit- laatste regel is niet zo handig..
Mag ik vragen waarom daar snoep aan is toegevoegd? Vraagt ze daar zelf om of hebben jullie het gewoon standaard in huis?quote:Op donderdag 1 februari 2007 10:03 schreef chacama het volgende:
3 maaltijden per dag. 1x lekkers en 1x fruit. Zo ziet de dag voor Fleur en ook mezelf eruit. En het lekkers was vroeger 1 koekje of een kleine koetjesreep. Tegenwoordig (nadat ze 3 was) is daar ook snoep aan toegevoegd. Of ik het red om Maud ook tot d'r derde geen snoep te geven betwijfel ik, maar ik ga het in elk geval proberen.
ja maar ja, dat is makkelijk gezegd voor iemand die er toch niet van aan komtquote:Op donderdag 1 februari 2007 11:22 schreef milagro het volgende:
en natuurlijk poetsen poetsen poetsen, dat vind ik veel belangrijker dan 'zeuren' over calorien.
oh ik zal nooit echt dik worden, klopt, maar ik kom ook aan ,hoor als ik vreet en niet genoeg beweeg net als iedereen.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:24 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja maar ja, dat is makkelijk gezegd voor iemand die er toch niet van aan komt.
*jaloers.
Idd. Mijn kinderen mogen dus geen spelcomputer etc van mij, en de ene dvd kijken na de andere dus ook niet. Later mogen/moeten ze op een sport (naar keuze, dat dan weer wel) en ik voetbal graag mee.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:31 schreef milagro het volgende:
[..]
oh ik zal nooit echt dik worden, klopt, maar ik kom ook aan ,hoor als ik vreet en niet genoeg beweeg net als iedereen.
en dát is het probleem, niet genoeg bewegen, en niet iedere dag dat beetje chips, of chocola (en ën ën is natuurlijk helemaal uit den boze als je voor de rest vd dag van je bank naar je auto loopt en van je auto naar je bureaustoel en vv)
zolang je meer beweegt en dus meer verbrandt dan je inneemt is er weinig aan de hand.
niet iedereen zal superslank zijn, en iedereen heeft een verschillende bouw, maar als je veel eet en/of snoept en daarbij nog een weinig beweegt, tja, moet je ook niet zeuren dat je overgewicht hebt
en dat overgewicht is een persoonlijk iets, hè, de een is met 65 kilo al mollig, de ander slank.
kinderen moeten dat meekrijgen wmb en er moet geen streng regime zijn wb snoepen.
niets irritanter dan een zelf konstant lijnende moeder die 24/7 over calorien zanikt en Sonja Bakker als een goeroe ziet en die toch nog steeds te dik is.
juist dan zou ik als kind me te buiten gaan aan vreten zodra moeders even weg is.
geniet maar snoep met mate en beweeg beweeg beweeg, neem de fiets, neem de benenwagen, neem de trap.
waarom mogen ze geen spelcomputerquote:Op donderdag 1 februari 2007 12:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Idd. Mijn kinderen mogen dus geen spelcomputer etc van mij, en de ene dvd kijken na de andere dus ook niet. Later mogen/moeten ze op een sport (naar keuze, dat dan weer wel) en ik voetbal graag mee.
We wonen (nog) in een flat, het is koud buiten en ik heb een baby die dan mee moet enzo, dus de buren zullen wel niet zo blij zijn momenteel met mijn bewegingsprogramma voor de jongens binnendeurs![]()
(Het is hier niet gehorig hoor en iedereen werkt om ons heen)
Hier zit wat in. Mijn moeder was vaak aan het afvallen, op allerhande manieren. Brood, punten, poeders, shakes. Steeds viel ze wat af, maar kwam net zo hard, of harder, weer aan. Dat heb ik een groot deel van mijn jeugd gezien. Daarnaast waren wij allemaal te dik, zusje liep bij een dieetiste, we moesten elke week op de weegschaal. Zoiets wil ik dus echt niet voor Anna. Je krijgt zo mee dat 'gewicht', 'gezond eten' en 'weegschaal' iets negatief zijn. Uiteindelijk is het mij dus wel gelukt uit die spiraal te komen, mijn moeder en zusje niet. Door mijn zwangerschap ben ik flink aangekomen en ik hoop dat het er af is, als Anna zich bewust wordt van zoiets als gezond eten. En dat gezond eten, bewegen, wandelen en fietsen iets normaals zijn. Vorige week was ik bij m'n ouders en ik wilde naar de stad, zodat zij op Anna konden passen. De autosleutels had ik bijna al in m'n handen voor ik kon vragen of ik een fiets kon lenen. Ik ben gewoon op de fiets gegaan, maar werd wel raar aangekeken.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:31 schreef milagro het volgende:
kinderen moeten dat meekrijgen wmb en er moet geen streng regime zijn wb snoepen.
niets irritanter dan een zelf konstant lijnende moeder die 24/7 over calorien zanikt en Sonja Bakker als een goeroe ziet en die toch nog steeds te dik is.
juist dan zou ik als kind me te buiten gaan aan vreten zodra moeders even weg is.
quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:52 schreef YPPY het volgende:
Kindje van een kennis is 10 maanden en krijgt chips.
maar jijzelf kruipt wel wanneer je maar wil achter de pc om te ouwehoeren met mensen die je niet echt kentquote:Op donderdag 1 februari 2007 13:47 schreef Ticootje het volgende:
wij hebben ook geen spelcomputer.
En op de pc mag priscil maar sporadisch. Het enige dat ze doet is dan spelletjes spelen en msnen en dat vind ik niet zo nodig. Ze gaat maar lekker buiten spelen of op haar kamertje met de barbies.
we hebben het gewoon niet.quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:49 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom dingen niet mogen zoals snoepjes/spelcomputers ..
T gaat toch om een evenwicht en beheersing daar in te vinden?
Er bestaan nogal wat vooroordelen over computerspelletjes. Dat je iets hebt tegen die schietspellen van tegenwoordig kan ik me voorstellen, maar spelletjes voor jonge kinderen schijnen juist heel goed te zijn, omdat ze daar hun cognitieve vaardigheden mee ontwikkelen. Verder zie ik het verschil tussen 'spelletje spelen op de pc' en 'met barbies spelen' niet zo. Alsof je meer in beweging bent wanneer je met barbies speelt dan wanneer je een spelletje speelt op de pc.quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:47 schreef Ticootje het volgende:
wij hebben ook geen spelcomputer.
En op de pc mag priscil maar sporadisch. Het enige dat ze doet is dan spelletjes spelen en msnen en dat vind ik niet zo nodig. Ze gaat maar lekker buiten spelen of op haar kamertje met de barbies.
idd. leer ze er mee om te gaan, leer ze het te doceren, leer ze waarom dat beter is, en vertrouw met de jaren een beetje op hun gezond verstand en gun ze ook de vrijheid om niet altijd dat gezonde verstand te gebruiken, en af en toe wel veel te lang achter dat ding (pc) te zitten en af en toe wel een hele zak chips achterover te drukken.quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:52 schreef YPPY het volgende:
Ik denk dat je ze beter kunt leren dat je 1 snoepje neemt of een handje chips dan helemaal niks. En uiteindelijk zal er hier ook wel een spelcomputer komen, maar dan niet de hele middag. Wat je niet mag, lijkt me extra aantrekkelijk. Alleen is het wel makkelijk om het zo lang mogelijk uit te stellen als ze het toch niet kent. Kindje van een kennis is 10 maanden en krijgt chips. Dat gaat me wel te ver.
quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:52 schreef YPPY het volgende:
Ik denk dat je ze beter kunt leren dat je 1 snoepje neemt of een handje chips dan helemaal niks. En uiteindelijk zal er hier ook wel een spelcomputer komen, maar dan niet de hele middag. Wat je niet mag, lijkt me extra aantrekkelijk. Alleen is het wel makkelijk om het zo lang mogelijk uit te stellen als ze het toch niet kent. Kindje van een kennis is 10 maanden en krijgt chips. Dat gaat me wel te ver.
Ja dat vind ik ook. Alles met mate.quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:52 schreef YPPY het volgende:
pesjies, Barbie doet al het werk, ze is niet voor niets zo slankquote:Op donderdag 1 februari 2007 13:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Er bestaan nogal wat vooroordelen over computerspelletjes. Dat je iets hebt tegen die schietspellen van tegenwoordig kan ik me voorstellen, maar spelletjes voor jonge kinderen schijnen juist heel goed te zijn, omdat ze daar hun cognitieve vaardigheden mee ontwikkelen. Verder zie ik het verschil tussen 'spelletje spelen op de pc' en 'met barbies spelen' niet zo. Alsof je meer in beweging bent wanneer je met barbies speelt dan wanneer je een spelletje speelt op de pc.
Jongste dochter van mijn zus speelt altijd met haar poppen en verder buiten.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:16 schreef milagro het volgende:
[..]
pesjies, Barbie doet al het werk, ze is niet voor niets zo slank
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Niets mis met af en toe een frietje.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:14 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook. Alles met mate.
Kennissen hier kreeg het kindje met 7 maanden z'n eerste frikandel, en daarna regelmatig. En nu zie ik hem ook regelmatig met een dropveter o.i.d. in z'n mond lopen. Hij is net zo oud als mijn dochter, 18 maanden.
Die van mij heeft nog nooit een frikandel op. Nou eten wij die zelf ook niet, ik ben vegetariër en mijn man vind ze smerig. Frituurpan hebben we niet, maar halen af en toe best een patatje met snacks. Niet op een vaste dag, maar gewoon wanneer we er trek in hebben. De ene keer kan dat bijv 2x in twee weken tijd zijn, de andere keer zit er zomaar twee maanden tussen. Ze krijgt dan best wel een paar patatjes en vind ze lekker ook. Ze eet altijd genoeg en gezond dus moet kunnen vind ik.
Er is natuurlijk een verschil tussen ze 't verbieden om te eten en gewoon weinig op tafel zetten. Wekelijks patat eten zou mij ook de strot uitkomen, om de week bij mijn schoonouders is al meer dan genoeg.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:24 schreef easy-going het volgende:
Ja, en als ze dan iets ouder zijn gaan ze het stiekum van hun zakgeld in de snackbar kopen![]()
quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:29 schreef _evenstar_ het volgende:
Juist door kinderen/mensen iets als dat soort vetten eens per 3 maanden oid aan te bieden weet het lichaam niet goed te reageren.
Je kunt plantaardige olieën en vetten ook op andere wijze binnen krijgen, bijvoorbeeld door er gewoon eten in te bakken, of het over wat gegrilde groente uit de oven te gieten.quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:50 schreef _evenstar_ het volgende:
zoals het is no offence meant maar ik vind je manieren TE ver en mijn in optiek obsessief..
Kinderen hebben allerlei bouwstoffen nodig en die zitten ook in vetten/vlees etc..
kinderen moeten groeien en teveel bezig zijn met vet en geen vlees en ze dus zo bouwstenen onthouden vind ik onverantwoord.
Het ging me niet om het feit of het een zonde is ze te eten hoor, iedereen eet weleens wat fout (heb gister heerlijk zitten smikkelen van een berg saté!) Maar je noemde ze zelf "super gezond" en dat vind ik het dan weer net niet.quote:Op donderdag 1 februari 2007 08:07 schreef Ticootje het volgende:
Mijn ovenbroodjes voldoen inderdaad niet helemaal aan de standaarden, maar dat doet een avond patat eten ook niet. Dus zeg nu zelf, wat is dan gezonder. Je hoeft niet elke dag gezond te eten, als je dat maar het overgrote deel van de week doet kan je heus wel eens spijbelen.
En dan nog de sluimerende vorm waarbij mensen weliswaar "redeiljk" eten maar dwangmatig gaan sporten of laxeren om 't weer kwijt te raken...quote:Op donderdag 1 februari 2007 09:55 schreef _evenstar_ het volgende:
Anorexia heb je in verschillende vormen..
volproppen uit kotsen
minimaal eten dan uitkotsens..
minimaal eten..
niet eten..
De nieuwe Wii zorgt zelfs voor meer bewegingquote:Op donderdag 1 februari 2007 13:49 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom dingen niet mogen zoals snoepjes/spelcomputers ..
T gaat toch om een evenwicht en beheersing daar in te vinden?
oh het was niet bedoeld als in het moetquote:Op donderdag 1 februari 2007 20:06 schreef innovative het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een verschil tussen ze 't verbieden om te eten en gewoon weinig op tafel zetten. Wekelijks patat eten zou mij ook de strot uitkomen, om de week bij mijn schoonouders is al meer dan genoeg.
[..]
[..]
Je kunt plantaardige olieën en vetten ook op andere wijze binnen krijgen, bijvoorbeeld door er gewoon eten in te bakken, of het over wat gegrilde groente uit de oven te gieten.
Aardappels (en dus friet) op zich is idd niet slecht, sterker nog, gekookte aardappels worden door het voedingscentrum aangemerkt als "goed" met betrekking tot de voedingswaarde.
Vlees hoeft ook niet in kroketvorm, maar kan net zo goed in de vorm van kipfilet of gestoofd rundvlees...
Een goede, gebalanceerde voeding kan heel, heel goed zonder elke week patatdag. Dat mensen het doen is hun keuze en verder geen probleem, maar het is geen nóódzaak, zoals jij het nu wel een beetje over doet komen. Als een kind gewoon de goede verhouding groente, vlees (of vervanger) en aardappels/pasta/rijst met wat jus of saus krijgt, dan onthoud je ze helemaal niks.
[..]
Het ging me niet om het feit of het een zonde is ze te eten hoor, iedereen eet weleens wat fout (heb gister heerlijk zitten smikkelen van een berg saté!) Maar je noemde ze zelf "super gezond" en dat vind ik het dan weer net niet.
[..]
En dan nog de sluimerende vorm waarbij mensen weliswaar "redeiljk" eten maar dwangmatig gaan sporten of laxeren om 't weer kwijt te raken...
[..]
De nieuwe Wii zorgt zelfs voor meer beweging. Snoep etc. moet je idd niet helemaal verbieden lijkt me, maar er bijv. een vaste regel over instellen zoals "twee snoepjes als je uit school komt" en "chips op woensdag en zondag" lijkt me echt niet slecht, zeker omdat het ook leert dat je maat moet houden.
Begrijpen we elkaarquote:Op donderdag 1 februari 2007 20:14 schreef _evenstar_ het volgende:
oh het was niet bedoeld als in het moet, maar er panisch over doen dat het slecht is ook niet goed.
Wou er alleen mee aangeven dat een frietje in de week en een frikandel oid echt niet slecht is.
en de Wii geeft inderdaad bewegingen met snoepjes is maat houden idd belangrijk vind ik wel.
Wij hadden een snoeptrommel met snoepjes dan 2 kleine snoepjes of een grotere en dan sweekends wat chips of reepje chocolade oid..
Nu weet ik niet hoe het met Arwen zal verlopen ivm allergie-en, en zijn snoepjes/koekjes e.d. als rozijntjes/langevinger /meelkoekje helemaal uit den boze. dat is dan weer een voordeel![]()
Het feit is dat ik een computerprogrammeur ben, en dus de gehele dag achter mijn pc bertoef, tot vervelens aan toe. Hoe jij je kinderen opvoed bepaal jij, hoe ik dat doe bepaal ik. En ik vind het niet normaal dat priscil elke dag achter de computer moet. Als ze straks iets ouder is en op de middelbare zit wil ik best iets toegeven, maar nu echt niet.quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:56 schreef milagro het volgende:
[..]
maar jijzelf kruipt wel wanneer je maar wil achter de pc om te ouwehoeren met mensen die je niet echt kent
dit is 2007, msn is een gegeven, laat ze lekker, zodra gedrag, school en gewicht er niet onder lijdt, ze happy zijn en ook weleens de zon (of de regen) op hun huid voelen is er niet mis mee, toch
practice what you preach, en mijn pc (en laptop) gaan echt de deur niet uit om mijn punt te maken, no fucking way
dus zolang ik zelf graag én regelmatig achter de pc kruip ga ik mijn kids niet verbieden hetzelfde te doen.
Oh en voor je werk moet je ook op Fok! zitten?quote:Op vrijdag 2 februari 2007 21:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Het feit is dat ik een computerprogrammeur ben, en dus de gehele dag achter mijn pc bertoef, tot vervelens aan toe. Hoe jij je kinderen opvoed bepaal jij, hoe ik dat doe bepaal ik. En ik vind het niet normaal dat priscil elke dag achter de computer moet. Als ze straks iets ouder is en op de middelbare zit wil ik best iets toegeven, maar nu echt niet.
echt wat een flauwe reacties hier.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 09:49 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Oh en voor je werk moet je ook op Fok! zitten?. Wat een enorm slap excuus, man
.
ja zielig hoor. Jij bent degene die zielig is: je kinderen van alles ontzeggen, maar het intussen zelf wel doen. Ga zelf lekker met barbies spelen joh als dat zo goed isquote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:48 schreef Ticootje het volgende:
[..]
echt wat een flauwe reacties hier.
echt een beetje zielig! Mensen aanvallen over de opvoeding van hun kinderen.![]()
nee, is nog niet gezegd geloof ik. Grofweg kun je berekenen hoe zwaar je mag zijn door je lengte te nemen en daar 100 vanaf te trekken (bij 1,70 mag je dus 70 kg zijn), maar dat is geen goede maat voor kinderen. Ik heb wel gelezen dat je hun ribben moet kunnen zien. Een buikje is dus niet goed bij kinderen. Maar verder weet ik het ook niet...quote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:52 schreef vamperotica het volgende:
Misschien hek er overheen gelezen hoor... Maar is er ergens na te lezen hoeveel kinderen op een bepaalde leeftijd binnen horen te krijgen.. En hoe zwaar ze "mogen" zijn enzo...
In het Groeiboekje wat je krijgt op het consultatieburea, zit een groeicurve. Hier kun je ongeveer in zien bij welke lengte een kind wel gewicht mag / moet hebbenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:56 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee, is nog niet gezegd geloof ik. Grofweg kun je berekenen hoe zwaar je mag zijn door je lengte te nemen en daar 100 vanaf te trekken (bij 1,70 mag je dus 70 kg zijn), maar dat is geen goede maat voor kinderen. Ik heb wel gelezen dat je hun ribben moet kunnen zien. Een buikje is dus niet goed bij kinderen. Maar verder weet ik het ook niet...
Ik vind hem een beetje vaagquote:Op zaterdag 3 februari 2007 13:04 schreef Viking84 het volgende:
http://www.voedingscentru(...)jaar/gezond+gewicht/
Een BMI-meter speciaal voor kinderen (en voor jongens en meisjes).
Peuters hebben meer "babyvet", wat met groei moet verdwijnen. Een lekker spekkige baby is geen probleem, maar als het kind vijf is dan is het natuurlijk niet meer de bedoeling. Het vetpercentage moet zegmaar afnemen, de verhouding lengte-gewicht verandert naarmate kinderen groeien. Da's een proces, en daar zit jouw dochter middenin.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 13:15 schreef MaLo het volgende:
Ik vind hem een beetje vaag. Mijn dochter is nu twee en heeft een BMI van 17,28. Als ze iets zwaarder was geweest, had ze een BMI van 17,62.
Nu ze twee is zou dat nog net in een normaal gewicht vallen, als ze drie is hoort die BMI opeens bij overgewicht? Haar lengte en gewicht veranderen toch niet?
Overigens had ik haar lager ingeschaald op de BMI schaal, ze is slank om te zien maar zit dus toch in de bovenste regionen van een gezond gewicht.
En als ik in het groeiboekje kijk, zit ze met dezelfde lengte en gewicht nog net onder de helft van de curve, dus dan zou ze eerder slank dan dik zijn
Als je kijkt op de link, zul je zien dat de goede BMI tot het vijfde levensjaar iets afneemt en daarna weer toeneemt. Ik blijf het een rare constructie vinden. Als mijn dochter iets zwaarder was, had ze op haar tweede een goed gewicht en op haar derde licht overgewicht, met exact dezelfde lengte en hetzelfde gewicht.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:19 schreef innovative het volgende:
[..]
Peuters hebben meer "babyvet", wat met groei moet verdwijnen. Een lekker spekkige baby is geen probleem, maar als het kind vijf is dan is het natuurlijk niet meer de bedoeling. Het vetpercentage moet zegmaar afnemen, de verhouding lengte-gewicht verandert naarmate kinderen groeien. Da's een proces, en daar zit jouw dochter middenin.
Overigens vandaag een treffend voorbeeld van hoe commercie overgewicht stimulereert: De plus heeft momenteel weer zo'n voetbalkaartjesactie. Bergen jongens tussen de 8 en 11 zwermen om en door de winkel... En kopen zelf ook producten ter waarde van precies 10 euro om weer zo'n extra kaartje te hebben. Maar ja, je bent een jaar of tien, dan ga je geen rollen pleepapier of een zak aardappels van je eigen geld halen, nee, dan haal je zakken chips. Van die kleine opdondertjes allemaal met bergen junk-food... Puik idee!
Wat is er kut aan een dik persoonquote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:53 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het heel erg kut om van die waggelende mensen te zien. kinderen die net zo vet zijn lopen er naast als pinguins.
ik vind het vooral kut om te zien omdat ik een paralel trek met de romeinse tijd op het decadente einde van die periode.
Kut niet, idd. Maar bij kleine kinderen vind ik het wel jammer, omdat het zo vaak niet nodig is. Ze meoten nog hun hele leven met dat lijfje doen en door verkeerde eet-, leef- en beweeggewoontes worden er gewoon procentueel steeds meer te dik.quote:
dat snap ik, was ook zeer specifiek naar die persoon die ik quotequote:Op zaterdag 3 februari 2007 21:15 schreef innovative het volgende:
[..]
Kut niet, idd. Maar bij kleine kinderen vind ik het wel jammer, omdat het zo vaak niet nodig is. Ze meoten nog hun hele leven met dat lijfje doen en door verkeerde eet-, leef- en beweeggewoontes worden er gewoon procentueel steeds meer te dik.
op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:19 schreef innovative het volgende:
Overigens vandaag een treffend voorbeeld van hoe commercie overgewicht stimulereert: De plus heeft momenteel weer zo'n voetbalkaartjesactie. Bergen jongens tussen de 8 en 11 zwermen om en door de winkel... En kopen zelf ook producten ter waarde van precies 10 euro om weer zo'n extra kaartje te hebben. Maar ja, je bent een jaar of tien, dan ga je geen rollen pleepapier of een zak aardappels van je eigen geld halen, nee, dan haal je zakken chips. Van die kleine opdondertjes allemaal met bergen junk-food... Puik idee!
Ze?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 22:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgen. En dan nog: het duurt een hele tijd voor ze weer 10 euro hebben, dus zoveel schade richt zo'n kaartje niet aan
.
Maar hoe dan ook ben ik fel tegen die acties. De PLUS had ook een taartenactie: als je voor 25 euro boodschappen deed, kreeg je een appelkruimelvlaai gratis. En dan willen ze het overgewicht in Nederland terugdringen. Begin dan maar eens bij de supermarkten, denk ik dan.
iemand heeft het al mooi verwoord voor mij. het gaat me niet om het feit dat ik dikke mensen niet aantrekkelijk zou kunnen vinden, maar om de gezondheidsrisico's. als je foto's van kinderen (en ouderen)van 30 jaar geleden vergelijkt met nu schrik je je kapot.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:58 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Wat is er kut aan een dik persoon![]()
begin maar eens bij de ouders, of iig degene die de boodschappen in huis haalt.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 22:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgen. En dan nog: het duurt een hele tijd voor ze weer 10 euro hebben, dus zoveel schade richt zo'n kaartje niet aan
.
Maar hoe dan ook ben ik fel tegen die acties. De PLUS had ook een taartenactie: als je voor 25 euro boodschappen deed, kreeg je een appelkruimelvlaai gratis. En dan willen ze het overgewicht in Nederland terugdringen. Begin dan maar eens bij de supermarkten, denk ik dan.
je weet als supermarkt dat er overgewicht heerst in Nederland. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf, maar je weet ook hoe makkelijk mensen te beïnvloeden zijn. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om het de consument wat minder moeilijk te makenquote:Op zondag 4 februari 2007 11:27 schreef milagro het volgende:
[..]
begin maar eens bij de ouders, of iig degene die de boodschappen in huis haalt.
je hóeft geen koekjes in je mandje te leggen, hoor, ook al is het in de aanbieding of gratis
onzin , echtquote:Op zondag 4 februari 2007 13:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
je weet als supermarkt dat er overgewicht heerst in Nederland. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf, maar je weet ook hoe makkelijk mensen te beïnvloeden zijn. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om het de consument wat minder moeilijk te maken.
Hier ben ik het mee eens. Maar het gaat dus wel érgens fout, dan wel bij de ouders die hun kind met 10 euro naar de supermarkt laten gaan, dan wel bij supermarkten die kinderen tot dat soort dingen verleiden... Ergens zit iig een stuk in de mens wat gevoelig is voor commercie en die commercie weet daar moeiteloos op in te spelen. Of de fout bij de zender of ontvanger zit, tja...quote:Op zondag 4 februari 2007 13:59 schreef milagro het volgende:
het aanbod (deels) de schuld geven, het is precies DIE houding die je dat overgewicht bezorgd heeft, smoesjes zoeken, waarom je nu alweer chips of koekjes of drop of chocola of all of the above in je bakkes douwt.
je kiest er voor om die spullen in huis te halen, je wil je geld eraan uitgeven (je is men, hè, niet jij) en dan klagen dat de sportschool te duur is
een klein kind heeft dat excuus nog, diens moeder en/of vader koopt die zooi, bereidt de maaltijden, maar een volwassene heeft dat excuus niet, het aanbod is niet wat jou dik maakt, jij maakt jou dik.
de ontvanger, want er zijn duizenden mensen die dezelfde verleiding wel kunnen weerstaan.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:28 schreef innovative het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens. Maar het gaat dus wel érgens fout, dan wel bij de ouders die hun kind met 10 euro naar de supermarkt laten gaan, dan wel bij supermarkten die kinderen tot dat soort dingen verleiden... Ergens zit iig een stuk in de mens wat gevoelig is voor commercie en die commercie weet daar moeiteloos op in te spelen. Of de fout bij de zender of ontvanger zit, tja...
Ik ben het voor een groot deel eens met je, hoor. Je koopt zelf al die zooi, werkt 't zelf naar binnen. Soms is 't verdomd lekker en als 't geen dagelijkse kost wordt kan 't ook niet zoveel kwaad...quote:Op zondag 4 februari 2007 15:45 schreef milagro het volgende:
de ontvanger, want er zijn duizenden mensen die dezelfde verleiding wel kunnen weerstaan.
als je de overgevoeligen in de samenleving, op welk gebied dan ook, als maatstaf gaat nemen, tjaaaa, dan mag de alcohol ook wel uit de schappen.
ieder lekker wijf moet dan ook de straat af, want reken maar dat ook jouw vent denkt "potverdomme, zeg, die zou ik wel eens... etc"
het weerstaan van verleidingen is jouw pakkie aan, je moet je kind niet naar de super sturen met 10 euro en zeggen "koop maar wat".
of wil je overheidsbemoeienis inzake opvoeding, ten alle tijden?
de supermarkten verleiden niet jouw kinderen specifiek, ze verleiden iedereen, en het is aan jou om jezelf te leren beheersen in deze, en het is aan jou om je kids dat mee te geven.
er is niets mis met snoep, niets mis met koekjes, niet mis met patat, als je het maar doseert, als je er maar voor zorgt dat de voedzamere dingen ook op tafel staan, en dat is toch echt de taak vd ouder, niet vd Jumbo, AH. Zij maken jou niet dik, ze geven jou wel de opties om dingen te kopen waarvan je dik zou kunnen worden, als je verder geen ene reet uitvoert qua lichaamsbeweging.
als je stelt dat de super je dingen 'opdringt' door ze voor je uit te stallen, waarom vind je dan niet dat sporten je wordt opgedrongen? je ziet dat verdorie dagelijks op televisie
waarom je dat niet zo ziet? omdat het je niet trekt, het kost energie, het kost moeite, inzet, etc, allemaal dingen waarvoor je ZELF moet zorgen, ja dat is vervelend, want geen short term bevrediging.
dus nogmaals, al die argumenten over opgedrongen verleiding, de gelegenheid die de dief maakt, dat is precies de reden waarom je dus worstelt met overgewicht, je neemt geen verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag, je gebrek aan controle.
niet klagen, maar dragen dan, al die extra kilo's.
Oh, hierin ben ik het helemaal met je eens hoor! Alleen maar panisch doen werkt niet, af en toe chips (bijv. vaste momenten) of ijs als het ijsweer is hoort er toch ook gewoon bij? Daar leer je ook van. Verbieden werkt idd niet, daar krijg je de verboden vruchten van (zou het helpen als je appels en peren gaat "verbieden"?quote:Op zondag 4 februari 2007 16:18 schreef milagro het volgende:
stimuleren iets niet te kopen is wat anders dan te vragen het niet aan te bieden.
het niet toegeven aan verleidingen, ook als het om kids gaat, is het pakkie an van de ouders.
je kan je kind niet 24/7 in de gaten houden, en dus ook niet controle hebben waar ze hun zakgeld aan uit geven.
wat je wel kan doen is ze uitleggen waarom het beter is het niet te vaak te eten.
ik denk dat een kind eerder geneigd is zakgeld te verbrassen aan snoep, als je er thuis panisch over doet, dan wanneer je hen gewoon aanleert dat snoep, cola etc, behalve dikmakend in overdaad, ook je gebit sloopt en je puistjes oplevert, bij mijn kids werkt vooral dat laatste uitstekend
en natuurlijk zélf het goede voorbeeld geven, als je zelf iedere avond met chips op de bank zit, kun je kwalijk je kinderen verbieden het te eten, of ze het enkel op de zondag middag aanbieden en dan 4 chippies
ik bedoel, wat is het verschil tussen beheersing als het om dik worden gaat, of als het om een allergie gaat.
ik wéét dat ik niet tegen melk kan, ik weet dat m & m's en cashewnoten problemen gaan geven, en ja, ik vind ze godvergeten lekker, ik laat het toch staan, en de enkele keer dat ik zwicht, zijn de gevolgen voor mij, en niet voor de Jumbo die ze in de aanbieding had.
dat is ook iets wat de kids meekrijgen, mijn reactie op de gevolgen, eigen schuld, dikke bult dus ipv jammeren dat de omgeving het me zo moeilijk maakt.
Nou, dát heb ik echt nooit gedaan hoor. Wel meloenen. druiven (want die gooiden zo lekker de aula door) en aardbeien (voor 3,50 per bakje...quote:Op zondag 4 februari 2007 16:22 schreef zoalshetis het volgende:
ik kan me nog herinneren dat ik als vrijeschoolscholier in zutphen wel eens een paar gulden voor een bezoekje aan de supermarkt in de pauze had.
kochten we versgesneden volkorenbrood bij de bakker...
16 sneetjes brood.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:02 schreef Gia het volgende:
Kinderen worden te dik door pure verwennerij. En meestal door de ouders.
Ikzelf kamp met ernstig overgewicht. Vanwege hartkwaal kan ik niet goed sporten en lijnen alleen wil niet lukken. Ik at als kind tussen de middag 16 sneetjes brood. En mijn moeder liet mij mijn gang gaan. Witbrood, met boter en hagelslag/jam/kaas enz...
Ben op de middelbare school flink afgevallen, tot 52 kilo, maar dit is er later weer aangekomen. Tja die vetcellen heb je toch en je bent zo weer uitgedijd.
Ik heb me altijd voorgenomen dat ik er alles aan zou doen om te voorkomen dat mijn kinderen dezelfde problemen zouden krijgen als ik. En ik ben er trots op dat dit is gelukt.
Hoe?
Inderdaad geen snoep in huis. Wel chips, maar van die minizakjes. Krijgen ze overigens ook niet elke dag. Voor ontbijt gewoon brood met melk. Voor de lunch, ook gewoon brood. Af en toe iets warms als een gebakken ei of minipizza. NOOIT frikandellen of hamburgers als lunch. Avondeten gewoon gezond en vooral veel vers. Voor op school (basisschool speelkwartier) een schoolkoekje, geen brood, geen limonade en zeker geen yogho enzo.
Mijn oudste, 14, is nu 1.75 m. en weegt 60 kilo.
De jongste, 12, is 1.58 en weegt 40 kilo.
Aangezien ze nu in de pubertijd zitten, eten ze nu veel meer en hebben ze ook vaak 's avonds honger. Is ook niks mis mee. Op deze leeftijd hebben ze gewoon veel meer nodig. Vooral de oudste weet heel wat te verstouwen en toch wordt hij niet dikker. En dat komt omdat hij als kind nooit dik was.
Mirage, vind je niet dat als een jong kind tussen de middag even zestien boterhammen wegeet dat dat gewoon teveel is? Dat compenseer je naar mijn idee niet even met drie stevige Allisonboterhammen met kaas.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:21 schreef Mirage het volgende:
Als een kind 16 witte boterhammen eet dan is het misschien tijd om over te gaan op bruin brood![]()
het was dan ook een beetje sarcastisch bedoeld " dat het dan misschien toch wel tijd wordt om op bruine boterhammen over te gaan".quote:Op zondag 4 februari 2007 19:54 schreef Stali het volgende:
[..]
Mirage, vind je niet dat als een jong kind tussen de middag even zestien boterhammen wegeet dat dat gewoon teveel is? Dat compenseer je naar mijn idee niet even met drie stevige Allisonboterhammen met kaas.
Jij gebruikt appels en ik gebruik zelfs weleens spruitjes.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:58 schreef Mirage het volgende:
[..]
het was dan ook een beetje sarcastisch bedoeld " dat het dan misschien toch wel tijd wordt om op bruine boterhammen over te gaan".
16 is natuurlijk extreem.
Maar een stevige stapel boterhammen zie ik niet direct kwaad in.
Zie ook de tip van de appel die ik toe pas als het te gek wordt naar mijn idee.
Er zijn natuurlijk grenzen.
Verder zou ik in het geval van 16 boterhammen eens laten controleren op een lintworm
he, dat is een interessant stuk (die link )!quote:Op zondag 4 februari 2007 20:07 schreef poemojn het volgende:
Mirage, de eerste keer menstrueren schijnt gewoonlijk ook bij een hoog vetpercentage & gewicht 47 kg pas te komen, en meisjes met overgewicht menstrueren gemiddeld eerder. Misschien is het bij dat overbuurmeisje dus andersom?
Pas was in het nieuws iets over bepaalde bacteriestammen die mensen met een hoger gewicht vaker hebben dan mensen met een laag gewicht, en die mede voor overgewicht zou zorgen. http://www.diabetesweb.nl(...)met-overgewicht.html
Hier is het ook bruin. Alleen manlief eet soms witbrood, als we op zaterdagavond brood met hamburgers eten. De kids krijgen dan broodjes. (Ik lust geen hamburgers)quote:Op zondag 4 februari 2007 19:21 schreef Mirage het volgende:
Als een kind 16 witte boterhammen eet dan is het misschien tijd om over te gaan op bruin brood(hier trouwens standaard bruin.. en als we tosti eten een keertje wit)
Toch vind ik het eten van boterhammen (wel evenbovenstaande in acht genomen) niet direct alarmerend.
Mijn zoont van 7 jaar lijkt op het moment ook onverzadigbaar.. aardappelen hij schept meermaals op... boterhammen... hij eet zonder problemen 6 boterhammen achter elkaar op. (bruin)... het is dat het dan tijd is om weer naar school te gaan anders zou hij waarschijnlijk zo verder eten.
(wat trouwens redelijk werkt als je dit toch zou willen remmen... geef ze een appel... == veel kouwen ----> kauwbewegingen verzadigen ook)
Dank je voor je lieve post.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:49 schreef Stali het volgende:
[..]
16 sneetjes brood.. Ik weet niet hoe oud jij bent maar kom jij uit een generatie waarvan ouders riepen dat een kind maar goed moest eten en ook dat je van eten niet dik wordt, alleen van snoepen? Gia, heb niet het hele topic gelezen maar jouw post viel me gewoon als eerste op. Heb met jouw meningen heel vaak niet veel met je op maar vind het wel heel erg om te lezen dat je al zolang kampt met zwaar overgewicht en eigenlijk dat het al zo vroeg begonnen is.
wat een gelul.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 22:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
.
als je die conclusie uit mijn verhaal wilt trekken, dan doe je dat toch lekker?quote:Op maandag 5 februari 2007 12:29 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat een gelul.
dus ik mag van jou geen appeltaart eten omdat die gratis is?
nou dan koop ikm toch ?
eerlijk gezegd lust ik helemaal geen appeltaart, maar vul maar een zijstraat in : reep chocola, zak drop, gevulde koek.
wat een gelul zeg.
als mensen iets willen snoepen, snoepen ze toch wel
gratis of niet.
Helemaal met je eens. Is ook niks mis mee als je eens een keertje een puntje appeltaart eet. Moet je gewoon niet elke dag doen. Eén keer in de week iets lekkers mag gerust. Persoonlijk houd ik niet van taart, overigens.quote:Op maandag 5 februari 2007 12:40 schreef lady-wrb het volgende:
maar wat is er mis met een appeltaart uitdelen?
de plus kan er toch ook niks aan doen dat er mensen zijn die m bij thuiskomst in hun eentje in een keer opeten?
dat is gewoon de verantwoording van de mensen zelf.
dat de overheid zoiets zouden moeten verbieden vind ik de betutteling zelf.
net zo achterlijk als de vet-tax
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |