abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45758671
Het is veel in het nieuws: veel kindjes zijn te dik.

Nu is Anna nog jong en bv kindjes hebben minder kans op overgewicht, maar dat neemt niet weg dat ik wil proberen te voorkomen dat Anna later dezelfde problemen krijgt als ik. En nu niet beginnen dat overgewicht er voorlopig niet inzit.
Ik was tot mijn puberteit te dik, toen even niet, later wel weer. Een paar jaar geleden besloten af te vallen. Dat is gelukt, 30 kg eraf. Het was moeilijk, omdat ik van jongs af aan verkeerde eetgewoontes heb meegekregen. Dat wil ik dus anders aan gaan pakken. Maar hoe doen jullie dat? Wel snoep, helemaal geen snoep, eten als troostmiddel of juist niet?
Mijn oppaskindje was helemaal gek op rozijntjes, aardbeien en ander fruit. Zoiets lijkt me handig. Goed voorbeeld doet (daar) goed volgen. Maar is het genoeg als ik zelf propagandeer dat fruit lekker is? Op school krijgen ze natuurlijk wat anders te horen en bij vriendjes straks ook.

Zijn de ouders van oudere kinderen hier mee bezig en waarom wel of niet en zijn de ouders van jongere kinderen van plan hier iets mee te gaan doen?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_45759089
* Tamea zit er wel mee, dit omdat ze zelf minstens 15 kilo te zwaar is (ben wel bezig met afvallen, ook vanwege Finn) en erg bang is het slechte voorbeeld te geven.

Ik wil snoep dus zeker niet als troost gebruiken en hoop dat Finn fruit en andere gezonde dingen ook een traktatie zal vinden. En ik ben ook niet van plan straks naar school pakjes vruchtensap en dubbelpakjes koekjes mee te geven voor in de pauze.
  zondag 28 januari 2007 @ 15:58:43 #3
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_45759386
Een van mijn oppaskinders waar ik tot een tijdje geleden op paste had als kleuter overgewicht. Haar moeder is met haar naar de dietiste geweest en ze volgde een tijdje een speciaal dieet. Het hele gezin deed mee overigens, om haar te stimuleren.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
  zondag 28 januari 2007 @ 16:13:13 #4
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45760033
ik mag herasmus op mijn blote knieën hopen dat ouders letten op eetpatronen.

geen overbodige zoetstoffen, vetten, etc.

maak vanaf de geboorte je eigen voedsel voor je eigen kinderen.

eerst de borst, en later zelfgemaakte 'olvarit'

er zou wel eens een kookprogramma gemaakt mogen worden daarover...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 28 januari 2007 @ 16:50:19 #5
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45761841
Eten als troost zoals een snoepje op een geschaafd knietje zal ik niet doen.
Maar ik ben eerlijk als ik zeg dat wij eten nu wel als troost gebruiken voor Arwen.
Ze zit helaas aan een "schema" vast wat ze binnen moet en in die zin zo verspreid wat voor haar gezondheid het beste is. Maar ze wel honger heeft nog..
Nu kunnen wij niet voorkomen dat wij soms niet eten zonder haar bijzijn.
en dan geven wij haar een "koekje" ( lees speciale cracker) omdat ze erg verdrietig is en boos omdat zij ook wilt eten.
In dit geval is het wel verantwoord omdat in situaties waar arwen in zit eten op andere zin ook psychische effecten kan geven ( weigeren, angsten etc. )

Verder denk ik dat het overgewicht vaak ook wel gebrek aan sport/beweging is.. en de gemakszucht van de ouders.
Ik ben zelf aan de forse kant, ga daar op mijn manier mee bezig.
Probeer een juist voorbeeld te geven aan Arwen.. maar een streng dieet vind ik zelf kwalijk voor een kind.. en kan juist voor andere klachten zorgen..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_45762222
Noa en Emma vinden de gezonde tussendoortjes zoals rozijntjes, bananen en ander fruit heerlijk. Ik gaf ze tot voor kort helemaal niets anders, nu af en toe geef ik Noa wel wat chips als ik zelf ook chips eet, dan krijgt ze er een paar, en koekjes ook af en toe, maar daar zijn ze allebei niet dol op. Nou zijn het ook droge biscuitjes dus daar is niet zo heel veel aan natuurlijk.
Maar rozijntjes, en zelfs soepstengels, worden hier nog altijd lekker opgegeten. Nu kennen ze niet veel anders en vragen daar dus ook niet om, maar ik zal niet snel snoep in huis halen voor ze. Ook al krijgen hun klasgenootjes later wél veel snoep mee naar school misschien, ik kreeg dat vroeger ook niet en heb er niet onder geleden. Wel vind ik dat 'af en toe' wel moet kunnen.
Mijn zus heeft dat opgelost door elke middag rond vier uur een bakje met een paar snoepjes, chipjes en misschien een koekje te geven bij de thee. Zo hebben ze het idee 'een hoop' te krijgen en blijven ze niet aan de gang de hele dag.
pi_45762811
quote:
Op zondag 28 januari 2007 16:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik mag herasmus op mijn blote knieën hopen dat ouders letten op eetpatronen.

geen overbodige zoetstoffen, vetten, etc.
Zoetstof check, maar vet is prima. Vetrandje aan vlees etc. Op vet let ik nauwelijks, suiker wel.
quote:
maak vanaf de geboorte je eigen voedsel voor je eigen kinderen.
Check, maar ook niet te hysterisch. Soms potje moet kunnen.
quote:
eerst de borst, en later zelfgemaakte 'olvarit'

er zou wel eens een kookprogramma gemaakt mogen worden daarover...
Idd, er is te weinig preventie en teveel gedieet.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_45763341
Wij kregen vroeger een snoepje per dag, na school. Verder nooit zoet op brood, alleen op zondag en dat was dus ook heel "speciaal" en chips en limonade kregen we op feestdagen. In mijn toch wat alternatieve omgeving vroeger waren er heel veel kinderen die nooit iets te snoepen kregen. Dat waren ook de kinderen die op verjaardagsfeestjes zich ineens vol gooiden met de anders verboden snoep, chips en cola en dan stuiterend van de suiker door de kamer gingen

Ik vraag me af of een paar snoepjes per dag echt de boosdoener zijn of dat het meer ligt aan de enorme hoeveelheden verborgen suikers die kinderen binnen krijgen. Met vijf maanden al diksap in de yoghurt of een danoontje. Verpakte koekjes mee naar school, veel pakjes-en-zakjes-maaltijden 'savonds. Limonade uit school en chips bij de tv.
Ronja hoeft van mij echt niet op een streng dieet, maar ik vind ook dat gezond eten niet meer dan normaal is en ik wil zeker een basis leggen van melk, yoghurt en brood inplaats van limonade, danoontjes en liga's.
De smaak van een kind wordt in de eerste jaren gevormd en ik ben er echt van overtuigd dat ze later profijt heeft als ze nu niet te veel aan de zoetigheid went.
pi_45763741
Snoep kom je op een gegeven moment niet onderuit maar je kan het wel beperken. Nu ben ik gelukkig gezegend met twee kinderen die verre van te dik zijn. Eerder aan de magere kant.
Mijn kids krijgen als ze thuis zijn over de dag verdeeld twee snoepjes... smorgens een snoepje en smiddags een snoepje of chippies oid.
De twee zitten doordeweeks voornamelijk op school, bso en kdv maar daar krijgen ze ook geen zoetigheid in de zin van snoep. Wel fruit en crackers met hartig beleg.
Drinken is hier meestal "kleurstof, zoetstofvrije" limonade of melk en een enkele keer chocolademelk of wat fris.
Yogi maak ik zelf met yoghurt, water en limonade en de kids vinden dat lekkerder dan de yogi uit de winkel.
pi_45764225
Ook belangrijk: goed voorbeeld doet volgen. Dus zelf ook netjes je groenten opeten en niet op de bank hangen met je hand in een zak chips en een blikje cola op de buik.
Hier is het ook één snoepje per dag en in het weekend 's avonds nog es iets lekkers (chips ofzo).

Oudste heeft mijn bouw, van mij dachten ze altijd dat ik thuis niet te eten kreeg, en daar passen echt 3 borden stamppot in, en de jongste zoon leeft van lucht, melk en fruit en heeft de berebouw van zijn vader. Dochtertje lijkt ook frêle te zijn.

Enne, bewegen is ook belangrijk! Ik snap die ouders echt niet die de kinderen voor de Playstation plempen of voor de tv laten vegeteren. Mijn ouders schopten mij gewoon dagelijks naar buiten. Tv kijken mocht 's avonds en een Playstation/Nintendo oid? Forget it. Hier heb je een stok en een touw, maak dr maar wat moois van. Of ga fietsen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 28 januari 2007 @ 18:04:07 #11
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_45764553
Ik vind het wel een lastig iets. Ik vind het wel belangrijk dat snoepen enzow geen obsessie wordt. Maar wil ook niet te panisch ermee omgaan. Ik mocht zelf vroeger niet zo heeel veel snoepen, en heb dat later 'goedgemaakt' toen ik zelf zakgeld kon uitgeven om daar snoep van te kopen. Dus ik wil er op de één of andere manier een middenweg in zien te vinden, maar hoe precies weet ik nog niet.

Overigens ken ik 2 kinderen die op dieet zijn/waren vanaf hun 4e ongeveer. En dat stelt dan echt niet veel voor hoor. Is dus vooral niet teveel snoepen en gezond eten. En ze hoeven dan niet af te vallen, maar de bedoeling is dan dat ze niet zwaarder worden en wel groeien, waardoor het weer in evenwicht komt zeg maar.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  zondag 28 januari 2007 @ 18:31:38 #12
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_45765333
quote:
Op zondag 28 januari 2007 17:39 schreef Angel22 het volgende:

Yogi maak ik zelf met yoghurt, water en limonade en de kids vinden dat lekkerder dan de yogi uit de winkel.
Ik maak het gewoon yoki door een heel klein beetje limonade door karnemelk te doen. Ze vinden het hier heerlijk en het is stukken minder zoet dan de supermarktvarianten.

Dit, wat vla of een danoontje (meestal huismerk zonder toegevoegde kleur-, geur- en smaakstoffen) zijn de enige manieren om wat zuivel bij Hanne naar binnen te krijgen.

Wilyan lust wel melk en drinkt daar meestal 1 of 2 bekers van op een dag. Op het moment is meneer ook groot fan van 'kinderthee' wat we 's middags rond een uur of drie drinken.
Maar meestal drinken ze hier roosvicée..
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zondag 28 januari 2007 @ 18:37:03 #13
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45765494
Ik vind dit zo'n moeilijk onderwerp. Ik ben ook heel bang dat Luuke te dik zou worden. Vanaf het moment dat ze mocht eten was ik er bijna obsessief mee bezig. Gelukkig heb ik het een beetje los kunnen laten. Ik weet waar ik op moet letten en nu schiet het er zelfs weleens bij in. Dat gaat dan vooral om regelmaat. Luuke is geen goeie eter, na een paar happen stopt ze. Daardoor ben ik al gauw geneigd niet altijd met haar aan tafel te gaan zitten. Ik ben me ervan bewust dat het daar fout gaat dus probeer er op te letten.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  zondag 28 januari 2007 @ 18:42:38 #14
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_45765671
Oh ja, snoepen..

Over het algemeen krijgen ze hier bijna geen snoep of koekjes, alleen als we op visite zijn worden ze (vooral bij opa's en oma's) bijna volgestopt.

Ze vragen thuis ook niet om snoep. Alleen als Wilyan weet dat er Pennywafels zijn dan vraagt hij om een 'chocolakoekje'. Die krijgt hij af en toe ook wel eens en dat vind hij dan geweldig.

We hebben trouwens wel de bananen uit het zicht gelegd omdat we anders gek worden van het vragen om bananen.

Wilyan (en Hanne als ze wakker is) krijgt bij de thee wel 1 of soms 2 biscuitjes/kaakjes maar dat heb ik dan ook. Gewoon lekker samen bakkie thee met een kaakje.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  zondag 28 januari 2007 @ 18:58:13 #15
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45766149
Wat fijn, tips en nieuwe ideeen voor de tussendoortjes en vooral voor het drinken.
Yogi drinken wij ook niet. Daarvoor krijgt ze ook karnemelk met een scheutje roosvicee. Soepstengels en krentjes zijn hier de lievelingstussendoortjes. Verder eet ze fruit. Haar aller-, allerfavorietste verwennerij is chocolade en chips. Dat krijgt ze sporadisch.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:03:51 #16
56471 pinquit
oh my lama!
pi_45766329
Max is dik. niet TE dik, maar hij is wel dik.
en dat heeft hij heel duidelijk van mij, zn vette pootjes, precies hetzelfde als toen ik zijn leeftijd was.
(nu nogsteeds hoor )
Ik pas opzich wel op, maar ik ben niet zo dat ik met álles oplet en hem niks geef. hij krijgt nogsteeds zn avondflesje (drinkt ie niet helemaal leeg) en als fruit vaak een banaan (hmmm!) en tussendoor nog een liga of een 'gewoon' biscuitje.

Maar vooral oma vind dat bijna alles kan (waar ik het niet mee eens ben meestal). ze vind een dikke baby heerlijk, en ze vind het fijn dat ze het herkent van mij en mn broer. (aangezien ze een hele hele grote hekel heeft aan max' papa)
en dat vind ik soms lastig. dat ze dan zegt: ah dat kan heus wel. en dat ze thuiskomt met een verhaal dat die en die van zus en zo even oud is als max en al lange vingers krijgt. Mja ik vind dat gewoon te gek.
Das af en toe wel lastig, maar als het te gek wordt met zn gewicht, dan zal ik er heus wel op tijd iets aan doen.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_45766344
Wij kregen vroeger voor het speelkwartier op school 1 liga (geen pakje met 2 maar echt 1 liga) mee en een beker aanmaaklimonade.
Na school (15:30) 1 snoepje en limonade. Op woensdag en zaterdag 1 bakje chips.

Later, toen ik langer op mocht blijven dan mijn zusjes kreeg ik rond 20:00 een kopje thee en 1 koekje.

We mochten wel zoet op brood maar eerst iets gezonds, kaas, worst of pindakaas b.v.
Verder na de middagmaaltijd áltijd fruit.

Dat is alles. Wij zijn nooit dik geweest en hebben absoluut nooit het idee gehad dat we te weinig kregen.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:05:21 #18
56471 pinquit
oh my lama!
pi_45766375
ohja tips; ik vond zelf fruit en rozijntjes enzo ook heerlijk. ik heb vroeger ook echt niet veel gesnoept, maar het zit gewoon in mijn vaders familie dat de vrouwen stevig zijn. dus soms kan je er niks aan doen (óvergewicht wel natuurlijk)

maar gezonde tussendoortjes dus! eigenlijk hetzelfde als bij jezelf. of een boterham
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_45766444
En ik ben altijd op dieet gezet door mijn moeder omdat ze bang was dat ik dik zou worden. En helaas werd ik het toch Ik vraag me wel eens af of ze mijn stofwisseling niet in de war heeft gegooid.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 28 januari 2007 @ 19:12:26 #20
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45766574
ik kan wel huilen als ik dit allemaal lees. Nu voelt het of ik vroeger alleen maar snoepte en niet bewoog. Maar dat was echt niet zo!
Snoop. Mijn moeder klaagt weleens dat er vroeger gewoon niet over gepraat werd bij het cb ofzo. Dat ze liever goed voorgelicht was, want volgens haar was het tijdens onze kindertijd geen issue.
Pinquit, lijkt me erg moeilijk. Ik zou het toch blijven herhalen tegen je moeder.
pi_45766640
Nou, ik snoepte dus ook niet en speelde echt wel buiten en ik zat op zwemmen en tennis. Ik fietste ook altijd naar school maar toch was ik dik.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:15:17 #22
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45766649
Geen snoep hier. Freek lust het niet, dus heeft nr twee vooralsnog pech . Op zaterdagavond een bakje chips, naar school wel een liga mee, en eerst een boterham met hartig voordat je er 1 met zoet krijgt.

Freek is "gewoon" qua postuur, nr twee knalde met drie maanden al uit de curve van dikkigheid . Sinds de peuterpubertijd (lees; nauwelijks meer iets eten uit eigenwijzigheid ), zie ik een slank kindje tevoorschijn komen.

De enige regel die ik wat dit betreft eigenlijk heb, is dat ze zelf wel aangeven of ze genoeg hebben, bord hoeft dus niet leeg. En krijgen ze een klein bakje vla/yoghurt/kwark na. Dat Freek overigens meestal weigert (want weer zoet).

Ik denk zelf dat als je een kind dwingt om zijn/haar bord leeg te eten, dat ze niet meer voelen wanneer het nou genoeg is.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:17:27 #23
2565 Elegantly Wasted
can you handle me?!
pi_45766703
Ik denk dat snoepen 'met mate' gewoon moet kunnen. En dat is niet iedere dag een chocoladereep of een hele gevulde koek, soms ook een theebiskwietje of een doosje rozijntjes.

Het allerbelangrijkste vind ik dat de dagelijkse bouwstoffen binnenkomen. Pap, fruit, brood, melk en een warme hap met groente 's avonds. Als er al gesnoept is krijgen ze yoghurt (zonder suiker) toe of anders een danoontje of een fruitmoes. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat Glenn en Kady relatief makkelijke eters zijn, zeker qua fruit, dus ik denk (vind) dat we zo lekker bezig zijn

Er wordt door familiekant soms wel negatief gereageerd dat we de kinderen snoep geven, maar zoals ik al heb gezegd: af en toe moet kunnen.
Do you lead, or are you led?
Are you sure that you don't care?
  zondag 28 januari 2007 @ 19:17:59 #24
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45766714
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:08 schreef snoopy het volgende:
En ik ben altijd op dieet gezet door mijn moeder omdat ze bang was dat ik dik zou worden. En helaas werd ik het toch Ik vraag me wel eens af of ze mijn stofwisseling niet in de war heeft gegooid.
Ik denk dat dieeten idd je stofwisseling in de war gooit. Ik heb nog nooit gelijnd, maar na twee zwangerschappen van respectievelijk 30 en 25 kilo extra was de verleiding wel heel groot. Met dat stofwisselingsverhaal in mijn achterhoofd toch niet gedaan, en met normaal eten kwam het toch weer goed.
Nou ben ik geloof ik wel gezegend met een behoorlijk hoge verbranding.
pi_45766934
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:08 schreef snoopy het volgende:
In principe is gezond eten altijd voldoende en bij kinderen helemaal. Zo zonde als daar meteen een dieet aan te pas moet komen.
Mijn nichtje was negen toen ze mee ging naar de weight watchers. Nu mocht ze nog maar één witte boterham met vlokken inplaats van twee en maar een glaasje sinas inplaats van een halve fles. Gezond eten kwam nooit in ze op, alleen maar minder van het ongezonde eten.
Nicht is nu midden twintig en heeft anorexia.

Natuurlijk, niet iedereen die als kind op dieet moet krijgt anorexia en niet iedereen met een eetprobleem moest vroeger op dieet. Maar ik vind het ontzettend zonde als ouders hun angsten voor dik worden (on) bewust op hun kinderen over brengen. Hiermee hou je in mijn ogen het verkeerde beeld waarbij dun inplaats van gezond de norm is in stand.

Daarnaast kan je je afvragen of de hele anti-vet campagne nou wel zo goed is. Kinderen in de groei (en volwassenen ook natuurlijk) hebben een beetje vet nodig en de landen waarbij aan kinderen volle melk wordt geadviseerd inplaats van halfvolle melk (Belgie meen ik me te herinneren) hebben niet meer dikke kinderen dan bijv. Nederland. Sterker nog, de meeste dikke kinderen zie je in Amerika, het land van de vetloze, suikerloze en kunstmatige zoetstof houdende producten.
  zondag 28 januari 2007 @ 19:32:16 #26
2565 Elegantly Wasted
can you handle me?!
pi_45767118
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:25 schreef owlet het volgende:

[..]

Daarnaast kan je je afvragen of de hele anti-vet campagne nou wel zo goed is. Kinderen in de groei (en volwassenen ook natuurlijk) hebben een beetje vet nodig en de landen waarbij aan kinderen volle melk wordt geadviseerd inplaats van halfvolle melk (Belgie meen ik me te herinneren) hebben niet meer dikke kinderen dan bijv. Nederland. Sterker nog, de meeste dikke kinderen zie je in Amerika, het land van de vetloze, suikerloze en kunstmatige zoetstof houdende producten.
Ja, hier krijg je bij de CB's toch ook de 'Smeer je groot' folders mee. Je hebt bepaalde vetten gewoon nodig in de groei en ze adviseren daarom ook om brood met halvarine ofzo te besmeren. Gewoon omdat daar ook de nodige bouwstoffen in zitten. En de producenten van al die produkten maar verzinnen hoe ze het mensen moeten verkopen....want je schijnt er nu ineens ook heel slim van te kunnen worden.
Om over de Omega 3 vetzuren nog maar te zwijgen
Do you lead, or are you led?
Are you sure that you don't care?
pi_45767142
Het ligt ook echt wel aan de stofwisseling van het kind. Ik heb Bo en Jans beide hetzelfde opgevoed met betrekking tot eten.
Bo was ook mollig maar dat verdween aan het einde van de peutertijd al snel. Janneke is vanaf de geboorte al een vreetzakkie
Huilen en gillen zodra ze een fles zag. Later al gillen zodra ik naar de keuken liep.
Nog wat ouder al panisch gedrag zodra ik de tafel ging dekken
En die zeurt nu nog de hele dag om een koekie en ik heb honger.
Bo eet keurig haar brood en groenten.
Janneke wil nog steeds korstjes laten staan en eet vaak geen groente.
Hier krijgen ze als drinken siroop of bio yoki (1 beker per dag) en melk.
Per dag 1 koekje (lees als volkoren kaakje of rozijnenkoekje) of een snoepje.
Op vrijdag avond een klein beetje chips (dan hebben we altijd een pyama feestje )
Verder tussendoor veel fruit.
Jans zit wel in de curve verder, maar blijft een paar stevige ppotjes en een buikje houden.
Ze zit 4 dagdelen per week op de psz waar ze ook lekker bewegen. Ze speelt veel buiten en is wel altijd in de weer.

Wat ik vreselijk irritant vond is het gebemoei van het CB. Telkens als we kwamen hoorde (en vooral bij Bo, toen was de aandacht voor dikke kinderen net "in" ) dat we op moesten letten. En vroegen ze wat ze at enz. Dat was ik echt heel zat. Heb ook gezegd dat ik niet wilde dat ze dat zeiden waar ze bij was.
Daarbij komt dat ik zelf ook een lekker speklaagje heb en dan word je als nel aangekeken van o die weet niet hoe het moet. Of dat is mijn eigen gevoel dat kan ook, maar zoals je begrijpt t ligt nogal gevoelig
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 28 januari 2007 @ 19:43:37 #28
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45767469
Ik zie ook echt wel verschil in bouw hoor . Nr twee is duidelijk behept met de bouw van vaderskant .

Doe je niets aan, ze krijgen "normaal" te eten, en bewegen voldoende. Klaar.

Alhoewel ik weleens met het lood in de schoenen naar het CB ging met nr twee, want die was echt 1 bonk plooien en woog met een jaar ruim 14 kilo .
  zondag 28 januari 2007 @ 20:07:30 #29
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_45768228
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:15 schreef Leah het volgende:
Ik denk zelf dat als je een kind dwingt om zijn/haar bord leeg te eten, dat ze niet meer voelen wanneer het nou genoeg is.
Noah heeft zelfs nog nooit zijn bord leeg gegeten omdat ik steevast teveel opschep Ik heb geen idee wat 'normaal' zou zijn zeg maar. Daarnaast wisselt het elke dag waar ie zin in heeft. Als we bijv aardappels, vlees en groente eten, eet ie de ene dag veel groente en de andere dag juist vlees en weer een andere dag alleen maar aardappels. Ik schep dan dus van alles zoveel op dat het me genoeg lijkt als ie alleen één ding eetn

Zou dat trouwens ook nog slecht kunnen zijn, dat ik altijd zoveel opschep?
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  zondag 28 januari 2007 @ 20:09:22 #30
103793 kozakken
Living the life
pi_45768289
Ik denk dat ik nog wel terug kom op 't onderwerp.
Kinderen en eetgedrag is gewoon heel lastig vind ik. Vooral omdat het ook zoveel met je eigen eetgedrag te maken heeft. Dat vind ik wel heel lastig. Ik heb er bv. heel veel moeite mee om aan tafel te blijven zitten wanneer ik uitgegeten ben. Maar ja... kidneren enzo..
Verder is Jonne gewoon fors en heeft zware botten Hij ziet er gewoonweg soms uit als een kindje van bijna vier ipv een kindje van drie.
Over Romme kunnen we nog niets zeggen. Behalve dat het al een langpoot is.
We zullen wel zien.
Ik snoep zelf ook wel graag, maar probeer het snoepgedrag hier in de hand te houden.
Zoute stengels, worteltjes en van alles en nog wat is hier bij tijd en wijle favoriet.
Het wisselt gewoon zo.

Oh ja.. hier wordt ook gewoon een redelijk bord volgeschept en hij eet wat hij wil. Daarna mag hij het gewoon wegschuiven hoor. Dat werkt hier heel goed en werkt geen echt dramaking gedrag in de hand. Niet meer willen is niet meer willen. Maar dan haal ik het bord wel weg. Geen gepiel met het eten.
  zondag 28 januari 2007 @ 20:30:00 #31
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45768996
Hmmm Femke (bijna 3) snoept wel veel als ik dat vergelijk met wat hier geschreven wordt.
Ze krijgt 's ochtends en 's middags twee tussendoortjes (inbegrepen fruit), en 's avonds voor het naar bed gaan ook nog wat lekkers

Het schema is grofweg:
7:00 brood + melk of pap
9:30 fruit
11:00 drinken (appelsap / roosvicee) + 1 of 2 snoepjes
12:30 brood + thee of melk
14:30 fruit
15:30 drinken (appelsap / roosvicee / thee) + koekje
17:30 warm eten + toetje (yoghurt of vla)
19:00 drinken + snoepje

Ze heeft dus redelijk wat tussendoortjes Ze eet verder ook heel erg goed, haar gewone maaltijden lijden er zeker niet onder. Ze is absoluut niet dik, haar lengte en gewicht zijn precies in verhouding volgens mij en het cb.
Ze beweegt erg veel, dat vind ik heel belangrijk. Ze houdt erg van wandelen en dansen, dus dat doen we heel veel, zeker nu in de winter. We zitten - om het bewegen extra te stimuleren - op moeder & kind gym. Het leuke daarvan is ook, dat ze veel ideetjes op doet wat bewegen betreft, die ze thuis na wil doen .

Ik had eigenlijk verwacht dat alle kindjes ongeveer zoveel snoepten als Femke, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Maar zolang ze er flink bij beweegt en goed in verhouding blijft en goed haar gewone eten blijft eten, heb ik er geen problemen mee.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_45769155
En over wat voor snoepjes heb je het dan MaLo? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk.
Wij hebben nooit snoep in huis. Tenzij je rozijntjes onder snoep vindt vallen.
pi_45769384
lastig dat eten.... Amber krijgt meestal een liga of een fruitreepje. Heel af en toe krijgt ze een paar van die Nibitchippies, maar dat is nooit veel. Ze krijgt 's ochtends en 's avonds een fles melk met pap, ze krijgt 's ochtends fruit, 's middags 1 tot 2 boterhammen, dan dus een tussendoortje en 's avonds groente.. Ze weegt ruim 11 kilo en is ongeveer 76 cm...
Volgens het cb zit ze ietsje onder de gemiddelde lengte en is ze te zwaar voor haar lengte... Vind het niet zo boeiend eigenlijk. Ik weet wat ze per dag binnen krijgt en ik vind het niet overdreven veel...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2007 @ 21:20:37 #34
81992 Githa
pi_45771157
Tjah, ik blijf het ook moeilijk vinden.
Jordy huilde als baby al om meer eten en laat nu ook zelden tot nooit wat van zijn eten staan. Hij eet wel gezond, dat wel.
Juist omdat Jordy al boven de curve loopt, qua lengte én gewicht, proberen we wel erg op te letten met wat hij eet.
Zo krijgt hij thuis eigenlijk alleen soepstengels, rijstewafels, rozijntjes of fruit en dat vindt hij prima. Bij zijn nichtjes krijgt hij wel een chips of een snoepje, maar dat is dan ook sporadisch. Ik wil er ook niet krampachtig mee omgaan en hem bij alles buiten sluiten.
Wat drinken betreft krijgt hij eigenlijk alleen water, melk en roosvice en héél soms yogi.
Ook probeer ik hem zoveel mogelijk zelf te laten lopen als we gaan wandelen ipv in de buggy, maar vooralsnog heeft het niet veel geholpen aan zijn gewicht.

Ohw, ik heb trouwens ook geen vaste tijd om een tussendoortje te geven, Jordy geeft zelf aan wanneer hij iets lust en de ene keer krijgt hij wel en de andere keer niet ( als hij bijv. bijna etenstijd is niet of wanneer hij net al iets heeft gegeten )
pi_45771549
Amber drinkt alleen diksap of roosvicee. Maar dan met meer water dan met roosvicee of diksap. Alleen water drinkt ze echt niet op.. Thee moet ze ook niets van hebben. Versgeperste jus vind ze heerlijk.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zondag 28 januari 2007 @ 21:35:50 #36
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45771862
Hoeveel weegt Jordy nu Githa? Even vergelijken, ze zijn ongeveer even oud. Als ik de foto's zie ontlopen ze elkaar niet veel namelijk.
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2007 @ 21:40:45 #37
81992 Githa
pi_45772116
Jordy was de laatste keer op het CB 93 cm en 15 kg, Leah.
  zondag 28 januari 2007 @ 21:44:32 #38
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45772291
Peuter weegt nu nog steeds 14 kilo, geen idee wat de lengte is. Ik wacht op een oproep van het CB, want als ze twee zijn moeten ze geloof ik weer een keer hè?

Ze ontlopen elkaar idd niet veel dan. Overigens eet Peuter al tijden niets gezonds, maar wil wel cholala (chocola), op elk moment van de dag. Dat doen we dus niet .
  † In Memoriam † zondag 28 januari 2007 @ 21:47:28 #39
81992 Githa
pi_45772429
Jordy lust ook wel chocolade hoor, hij krijgt het alleen niet
Maar hij is net zo blij met spruiten, als het maar iets te eten is

Edit: Ja, als ze 2 zijn weer een keer.
pi_45773579
quote:
Op zondag 28 januari 2007 21:20 schreef Githa het volgende:
...Jordy al boven de curve loopt, qua lengte én gewicht, proberen we wel erg op te letten met wat hij eet.
Maar als hij zowel qua lengte als qua gewicht erboven zit, is er toch geen probleem?
Dat vond ik ook zo raar hier bij het CB. Toen Fonske boven de bovenste lijn zat met zijn lengte en zijn gewicht zeiden ze dat we dat in het oog moesten houden en eventueel op dieet. Tot ik de opmerking gaf dat zijn lengte ook boven de bovenste lijn ging...
De keer erop zat hij netjes op de bovenste lijn dus was ze tevreden...

Ik ken een kindje die er echt erg mager uitziet, hij is even groot dan Fons maar zo een 2,5 kilo lichter. Dat ventje volgt dus van gewicht de onderste curve en van lengte de bovenste... Maar dat is dan wel ok , want hij zit op een lijntje...

Ben wel benieuwd wat ze nu gaan zeggen, nu zit Fons nog steeds op de bovenste van lengte , maar ineens op eentje eronder qua gewicht.
pi_45773912
quote:
Op zondag 28 januari 2007 19:32 schreef Elegantly Wasted het volgende:

[..]

Ja, hier krijg je bij de CB's toch ook de 'Smeer je groot' folders mee. Je hebt bepaalde vetten gewoon nodig in de groei en ze adviseren daarom ook om brood met halvarine ofzo te besmeren.
Maar er is niets mis mee om brood dun met roomboter te besmeren. Hoe meer bewerkte producten, hoe ongezonder voor het lichaam om te verteren.
  zondag 28 januari 2007 @ 22:25:20 #42
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45774363
Doe ik ook idd . Zo weinig mogelijk toevoegingen.
pi_45781885
quote:
Op zondag 28 januari 2007 20:07 schreef texelonia het volgende:
Zou dat trouwens ook nog slecht kunnen zijn, dat ik altijd zoveel opschep?
Of het erg is weet ik niet. Maar zelf kregen wij op puber leeftijd, veel te veel opgeschept en moesten wij dat verplicht opeten. Daardoor wordt je maag veel groter en blijf je ook meer eten. Ik zat altijd heel erg vol na het eten.

Als ik er op terug kijk, weet ik dat ik dat zo echt niet zal doen en dat ik meer het credo van mijn oma zal aanhangen 'Een klein schepje, als je het lekker vind/ nog trek hebt kun je altijd meer pakken'.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  maandag 29 januari 2007 @ 09:14:27 #44
103793 kozakken
Living the life
pi_45781927
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:10 schreef Mariposa het volgende:

[..]
Of het erg is weet ik niet. Maar zelf kregen wij op puber leeftijd, veel te veel opgeschept en moesten wij dat verplicht opeten. Daardoor wordt je maag veel groter en blijf je ook meer eten. Ik zat altijd heel erg vol na het eten.

Als ik er op terug kijk, weet ik dat ik dat zo echt niet zal doen en dat ik meer het credo van mijn oma zal aanhangen 'Een klein schepje, als je het lekker vind/ nog trek hebt kun je altijd meer pakken'.
Maar het gaat er juist om dat ik (en volgens mij ook tex als ik haar post goed gelezen heb) dat er wel wordt opgeschept, maar niet verplicht hoeft te worden opgegeten.
Genoeg gegeten is bord weghalen (vol of niet vol)
  maandag 29 januari 2007 @ 09:22:02 #45
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45782003
quote:
Op zondag 28 januari 2007 20:34 schreef snoopy het volgende:
En over wat voor snoepjes heb je het dan MaLo? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk.
Wij hebben nooit snoep in huis. Tenzij je rozijntjes onder snoep vindt vallen.
Tumtummetjes, hartjes, spekjes, blokje chocola... Maar ook yoghurtrozijntjes of gewone rozijntjes. Soms kiest ze ook voor soepstengel.

Ik ben zelf een vreselijke snoeperd, vandaar dat we altijd snoep in huis hebben.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 29 januari 2007 @ 09:22:16 #46
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_45782006
Precies weten hoeveen ze willen weet je niet. Gewoon niet al te vol en zelf laten bepalen wanneer het klaar is.
pi_45782039
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:14 schreef kozakken het volgende:

Maar het gaat er juist om dat ik (en volgens mij ook tex als ik haar post goed gelezen heb) dat er wel wordt opgeschept, maar niet verplicht hoeft te worden opgegeten.
Genoeg gegeten is bord weghalen (vol of niet vol)
Dat begrijp ik. Maar ik kan me voorstellen dat als bepaalde kinderen, met bepaalde karaktertrekken, toch een vol bord voor zich zien zich verplicht voelen om het op te eten, ondanks dat gezegd wordt dat je het niet hoeft op te eten. Vandaar ook mijn laatste zin en daar ging het me eigenlijk om.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  Licht Ontvlambaar maandag 29 januari 2007 @ 09:34:32 #48
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45782136
Isa krijgt hier elke dag fruit en 1 of 2 soepstengels en af en toe rozijntjes, plopkoekje of lang vinger... En
als extraatje heel soms een bakje nibbit of berenchipjes. Over zoet of hartig op brood... daar heb ik zelf een hekel aan, die verplichting van eerst hartig dan pas zoet... Dus daar doen we hier nu in elk geval niet aan. En met avondeten, ze krijgt een bordje vol en eet wat ze wil... De ene keer is dat inderdaad alleen de groente, de andere lkeer juist aardappels of vlees. Stamppot gaat er altijd wel in! En toetje krijgt ze al ze erom vraagt, maar dat is eigenlijk steeds minder zo...

Ze is nu ongeveer 13 kilo bij 90 cm, niet dik maar ook niet dun naar mijn idee. Ik vraag me wel af in hoeverre eetgedrag op jongere leeftijd eigenlijk effect heeft op je gewicht later... Ik ben als kind nooit te dik geweest, maar werd dat wel na de pubertijd...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_45782530
Wij letten heel erg op het snoepen hier.

Fruit mag altijd zo gepakt worden, snoep, koek en chips moet altijd gevraagd worden. Nu hebben we dit ook echt zelden in huis.

Ze krijgt wel elke dag een zakje schoolkoekjes mee.

Verder is de avondmaaltijd het laatste eten. Ze mag dan natuurlijk nog wel fruit pakken, maar na de avondmaaltijd sowieso nooit chips koek of snoep.

Priscil is niet te zwaar, maar ze is wel ietsje gezet. Ik denk dat ze een beetje de bouw heeft van mijn man en ook haar moeder is niet de slankste. Daar komt ook nog bij dat ze nu heel erg begint te groeien dus een beetje extra mag absoluut.
Ze is nu 11 en ze heeft maat 158/164. Ze is nu 155 lang en ze weegt ongeveer 44 kilo.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_45783243
Ik ben daar nu helemaal nog net mee bezig. Mika krijgt 's middags ook altijd of een halve liga of heel soms een lange vinger. En als ie die op heeft krijgt ie een beetje yoghurt met diksap. Als ie ouder is mag ie ook best wel elke dag een snoepje en in het weekend chipies. Wat ie niet mag is de hele dag in huis achter de tv ov pc hangen. Kijk als het een keer slecht weer is buiten dan vind ik dat niet zo heel erg. Maar ik wil gewoon dat hij een buitenspeel kind word. En dat zal ik dus stimuleren.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  maandag 29 januari 2007 @ 11:17:44 #51
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_45784103
Ik had een "dokwerker"Thijs at gewoon veel hij genoot ervan, tussendoor stukken fruit en liga, rozijntjes brood was ik makkelijk in, 2 boterhammen, met wat ik in de koelkast had liggen, en soms met zoet, en soms at hij er 3, het lag er maar net aan hoeveel honger hij had.

Thijs was druk met kruipen en bewegen dus opzich kroop hij het eten er ook wel weer af.
Maar dik was de kleine Thijs ook niet, hij woog in het ziekenhuis nog geen 12 kilo en hij was 95 cm lang.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_45785821
Thuis was het altijd om en om eten: 1 boterham hartig, dan zoet. Altijd te beginnen met hartig, zodat je bij een oneven aantal boterhammen niet zo veel zooi binnen kreeg. Frisdrank en chips alleen op zondag, naar school 1 sultana (niet 1 pakje, 1 koekje) mee. Drinken was meestal melk of aanmaaklimonade. Avondmaaltijd altijd volgens de schijf van vijf, dus groente, aardappels en een klein stukje vlees.

Maar goed, toch te dik. Oorzaak was voornamelijk dat ik een boekenwurm was. Zelfs als ik naar buiten werd geschopt ging ik lezen op een stoel. Ik kreeg dus - ondanks 2 keer sporten - niet genoeg beweging. Daarnaast dook ik geregeld stiekem de snoepkast in als mijn moeder met zusjes bezig was. Het snoep stond hoog, maar ik kon heel snel via het aanrecht in de kastjes komen. En een halve zak drop per dag is niet aan te raden...

In de puberteit een groeispurt gekregen en sindsdien keurig op gewicht, overigens... Maar goed, da's tegen de statistieken in, want "dikke kinderen worden dikke volwassenen" zegt men weleens, en dat kan ik me ook wel voorstellen.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:33:13 #53
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45786210
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Sjeen het volgende:
Isa krijgt hier elke dag fruit en 1 of 2 soepstengels en af en toe rozijntjes, plopkoekje of lang vinger... En
als extraatje heel soms een bakje nibbit of berenchipjes. Over zoet of hartig op brood... daar heb ik zelf een hekel aan, die verplichting van eerst hartig dan pas zoet... Dus daar doen we hier nu in elk geval niet aan. En met avondeten, ze krijgt een bordje vol en eet wat ze wil... De ene keer is dat inderdaad alleen de groente, de andere lkeer juist aardappels of vlees. Stamppot gaat er altijd wel in! En toetje krijgt ze al ze erom vraagt, maar dat is eigenlijk steeds minder zo...

Ze is nu ongeveer 13 kilo bij 90 cm, niet dik maar ook niet dun naar mijn idee. Ik vraag me wel af in hoeverre eetgedrag op jongere leeftijd eigenlijk effect heeft op je gewicht later... Ik ben als kind nooit te dik geweest, maar werd dat wel na de pubertijd...
Zoet of hartig op brood doen wij ook niet moeilijk over. Ze mag gewoon zelf kiezen wat ze wil. De ene dag is dat een boterham met vlokken en een met gekleurde muisjes, de andere dag wil ze er twee met smeerworst. De verhouding hartig / zoet ligt hier op 40 / 60 denk ik.

Femke krijgt met warm eten ook gewoon een bord met eten voor zich, en ze eet waar ze zin in heeft. Net als Isa eet ze soms één dag alleen maar groente of alleen vis, maar ik merk wel dat ze de laatste tijd toch wel vaak van alles wat eet.

Ik weet niet hoe groot ze op dit moment is (dat meet zo verdomd lastig ) , wel dat ze 14,5 kilo weegt. In april wordt ze 3.
pi_45786928
Volgens de nieuwste inzichten is bijv jam toch ook gezonder dan kaas en smeerworst? Dat 'eerst hartig, dan zoet' is gedateerd.
  Licht Ontvlambaar maandag 29 januari 2007 @ 13:06:47 #55
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45787178
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:58 schreef poemojn het volgende:
Volgens de nieuwste inzichten is bijv jam toch ook gezonder dan kaas en smeerworst? Dat 'eerst hartig, dan zoet' is gedateerd.
Linkje

Isa heeft graag schuddebuikjes op brood, jam ook, soms hagelslag of chocopasta en wat hartig betreft eigenlijk alleen pate of smeerkaas... de rest vind ze nu gewoon niet lekker. Dan eet ze nog liever gewoon een droge snee brood
  maandag 29 januari 2007 @ 13:12:30 #56
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45787370
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Linkje

Isa heeft graag schuddebuikjes op brood, jam ook, soms hagelslag of chocopasta en wat hartig betreft eigenlijk alleen pate of smeerkaas... de rest vind ze nu gewoon niet lekker. Dan eet ze nog liever gewoon een droge snee brood
Femke houdt qua hartig alleen maar van smeerworst en van een hele dure hamsoort . Zij eet ook liever droog brood dan iets anders hartigs
pi_45787431
Ik had het ergens gehoord dus heb zo geen bron-link paraat maar misschien is dit wat
http://www.telegraaf.nl/e(...)an_ontbijttafel.html
  maandag 29 januari 2007 @ 13:47:18 #58
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_45788447
Hmmm ik vind het wel lastig hoor. Twan is een zeer slechte eter en van alles wat hij wel wilde eten werd ik gewoon blij. Ook al was/is het minder gezond. Op brood of beschuit eet hij meestal gekleurde hagelslag. Af en toe neemt hij brood/beschuit met kaas, dat vindt hij ook lekker. Met hartig vleeswaren hoef ik niet bij hem aan te komen, meer ook omdat ik dat zelf niet lust. Ik ben zelf ook een zeer moeilijke eter (geweest). Tussen de middag had hij 2 beschuiten met (iets teveel) hagelslag en dat eet hij dan allemaal op en hoor ik hem 3x lekker zeggen... nou daar geniet ik op dat moment van, omdat hij gewoon niet veel eet.

Toen Twan nog klein was, wilde hij ook geen zelfgemaakt eten aantal keren geprobeerd, dus potjes proberen: sommige vond hij erg lekker... dan krijg je al heel snel dat ie veel dezelfde soort krijgt...

Als je kind niet veel lust en ook helemaal niets om eten geeft Twan huilde vroeger bijv. nooit om de fles , wordt het allemaal een stuk lastiger.
Make love, not war ☮
  maandag 29 januari 2007 @ 14:16:30 #59
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_45789243
Hier wordt er dus wel opgelet wat er gegeten wordt, dit ook omdat Zoë een stevige meid is.

Houdt in bij de koffie een stukje ontbijtkoek en een snoepje s'middags. Dat zijn de extra's op een dag en natuurlijk als ze wil een stuk banaan meer fruit blieft mejuffrouw niet. De chips, de cake enzovoort zijn voor in het weekend en dan nog beperkt.

Zoë heeft van dat de aanleg van twee kanten vaders en moeders zijn allebei niet aan de magere kant. Natuurlijk gaan we ook voor de beweging want die heeft ze wel nodig dus als het kan veel speeltuin.
pi_45795305
quote:
Ik ben dan ook 22 Overigens ligt het dan denk ik wel aan het soort jam: van die kunstmatige zooi waar je met moeite iets wat in de verte lijkt op aardbei, lijkt me toch niet echt goed. Ambachtelijke jam met écht fruit zie ik ook niet veel kwaad in.
  maandag 29 januari 2007 @ 18:15:10 #61
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45797315
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:47 schreef Diaan73 het volgende:
Hmmm ik vind het wel lastig hoor. Twan is een zeer slechte eter en van alles wat hij wel wilde eten werd ik gewoon blij. Ook al was/is het minder gezond. Op brood of beschuit eet hij meestal gekleurde hagelslag. Af en toe neemt hij brood/beschuit met kaas, dat vindt hij ook lekker. Met hartig vleeswaren hoef ik niet bij hem aan te komen, meer ook omdat ik dat zelf niet lust. Ik ben zelf ook een zeer moeilijke eter (geweest). Tussen de middag had hij 2 beschuiten met (iets teveel) hagelslag en dat eet hij dan allemaal op en hoor ik hem 3x lekker zeggen... nou daar geniet ik op dat moment van, omdat hij gewoon niet veel eet.

Toen Twan nog klein was, wilde hij ook geen zelfgemaakt eten aantal keren geprobeerd, dus potjes proberen: sommige vond hij erg lekker... dan krijg je al heel snel dat ie veel dezelfde soort krijgt...

Als je kind niet veel lust en ook helemaal niets om eten geeft Twan huilde vroeger bijv. nooit om de fles , wordt het allemaal een stuk lastiger.
Ja dan is het zeker lastiger. Wij hebben met warm eten ook een heel moeilijke periode gehad. Tot even na haar tweede verjaardag wilde ze alleen 6 maandenpotjes (dus zonder stukjes) . Wat we ook probeerden, ze wilde NIKS. Dus dan ben je inderdaad al lang blij dat ze íets warm eet, ook al was het 3 patatjes en een bitterbal. Gewoon maar het feit dat ze toch íets warms met stukjes at, dat het niet helemaal een hopeloze zaak was.

Hoe oud is Twan nu?
pi_45800355
quote:
Uit 1985
  maandag 29 januari 2007 @ 19:48:12 #63
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_45800807
quote:
Op maandag 29 januari 2007 18:15 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ja dan is het zeker lastiger. Wij hebben met warm eten ook een heel moeilijke periode gehad. Tot even na haar tweede verjaardag wilde ze alleen 6 maandenpotjes (dus zonder stukjes) . Wat we ook probeerden, ze wilde NIKS. Dus dan ben je inderdaad al lang blij dat ze íets warm eet, ook al was het 3 patatjes en een bitterbal. Gewoon maar het feit dat ze toch íets warms met stukjes at, dat het niet helemaal een hopeloze zaak was.

Hoe oud is Twan nu?
Die potjes waren hier ook favoriet en Twan heeft ze volgens mij wel tot bijna zn 3e gegeten. Beter iets dan niets. Of het was pap, dat lust hij nog steeds heel graag. Twan wordt in maart alweer 5 en is nog steeds een moeilijke eter. We denken dat het misschien te maken kan hebben met keel/amandelproblemen, we gaan daarvoor a.s. vrijdag ook naar KNO-arts.
Make love, not war ☮
pi_45853252
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:32 schreef Viking84 het volgende:
De zus van mijn huisgenoot heeft een dochtertje van zeven met een enorme buik. Zo'n buik heb zelfs ik nooit gehad. Eerst viel het me niet op, maar toen mijn huisgenoot me erop wees, ben ik er eens op gaan letten en ik weet ook waar die buik vandaan komt. Zodra ze hier op visite komen en er een schaal chips op tafel komt, is zij er als de kippen bij. Haar broertje van bijna 2 blijft zelfs de hele tijd bij de tafel staan om chipje voor chipje naar binnen te werken. Hun vader kan er ook wat van. Die gaat ook daar zitten waar de chips en de nootjes staan en dat is ook te zien aan zijn forse postuur. Met z'n drieën vreten ze een hele schaal chips en nootjes leeg.

Ik vind het echt verbazingwekkend dat die ouders hun kinderen niet tot de orde roepen. De moeder heeft ook last van overgewicht en zij lijkt er wel van alles aan te willen doen om af te vallen, maar intussen lijkt het niet tot haar door te dringen dat haar dochter dezelfde problemen zal krijgen als ze zo doorgaat. Ik bedoel: zij weet hoe het is om met overgewicht te kampen. Dat wil je je kinderen toch niet aan doen?

Mijn zussen hebben ook allebei last gehad van overgewicht maar no way dat ze hun kinderen zonder limiet bij de hapjestafel laten staan schransen. Nu is het zelfs zover dat het zoontje van m'n jongste zus niet eens meer bij de chips in de buurt komt, maar een plakje komkommer neemt, omdat hij dat nu eenmaal zo lekker vindt . Mijn zus houdt in de gaten wat haar kinderen eten en geeft aan wanneer het genoeg is. Ze hebben echt nooit last van schranspartijen oid.

Dus ja, ik snap het niet hoor. Je wilt je kinderen toch geen ongezond eetpatroon aanleren waar ze op latere leeftijd met moeite weer vanaf komen? (áls ze er al vanaf komen).
uit gesloten lif topic
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_45853291
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:48 schreef Megalomaniac het volgende:
Je hebt een punt...maar weet je ook hoe het thuis eraan toegaat?
Voor hetzelfde geldt letten ze thuis wel erg op hun eetgedrag en gaan ze juist los als ze bij anderen over de vloer zijn omdat ze het niet gewend zijn.
Er zijn mensen die gewoon alles kunnen eten,. onvoldoende bewegen en geen grammetje aankomen. (Irritante mensen zijn dat bah!) Hebben gewoon een gezonde stofwisseling.
Als je stofwisseling niet lekker werkt en je beweegt nauwelijks gaat het dus mis.
Er zijn genoeg oorzaken en oplossingen voor deze mensen.
en antwoord:
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nee, ik weet niet hoe ze thuis eten nee . Ik denk dat ze 's avonds wel gezond eten (ze zijn veel met recepten bezig), maar verder gewoon te veel snoepen en snacken. Ik neem aan dat ze allemaal niet zo dik zijn geworden van verjaardagsfeestjes alleen (gemiddeld 1 keer per maand een feestje).
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_45853380
Mijn tante heeft een enorm overgewicht. Als ik zeg enorm bedoel ik ook enorm. Ook mijn neefje en nichtje hebben al een flink overgewicht.

Mijn nichtje is nu 13 en heeft damesmaat 42/44.
Mijn neefje is nu 10 en heeft maat 176.

Wij gaan vaak met familie op vakantie, daar staan serieus de tubes mayo en ketchup bij het ontbijt al op tafel. Chips eten ze altijd met dipsaus en als ze gaan avondeten.... daar zal ik niet te ver in detail treden.
Ik vind het een hele slechte zaak dat ouders zo met hun kinderen omgaan. Ze geven niet alleen het verkeerde voorbeeld maar verhogen ook nog gezondheidrisico's van de kinderen.
Bovendien is het afvallen voor kinderen al moeilijk, laat staan op latere leeftijd.
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:09:17 #67
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45853749
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Ticootje het volgende:
Mijn tante heeft een enorm overgewicht. Als ik zeg enorm bedoel ik ook enorm. Ook mijn neefje en nichtje hebben al een flink overgewicht.

Wij gaan vaak met familie op vakantie, daar staan serieus de tubes mayo en ketchup bij het ontbijt al op tafel. Chips eten ze altijd met dipsaus en als ze gaan avondeten.... daar zal ik niet te ver in detail treden.
Ik vind het een hele slechte zaak dat ouders zo met hun kinderen omgaan. Ze geven niet alleen het verkeerde voorbeeld maar verhogen ook nog gezondheidrisico's van de kinderen.
Bovendien is het afvallen voor kinderen al moeilijk, laat staan op latere leeftijd.
en je mag je er natuurlijk niet mee bemoeien, want dan reageren ze met: "Waar bemoei je je mee? Het zijn mijn kinderen". Ik vind dat je je er best mee mag bemoeien als je vindt dat ouders hun plicht (een gezond kind opvoeden) verzaken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Bovendien was ik zelf ook zo'n kind dat altijd stond te schransen bij de chipstafel en ik luste nooit wat mijn moeder klaar maakte, dus dan bakte zij speciaal een frikandel of wat aardappeltjes voor mij of ik at 's avonds nog eens een brood na het avondeten. Ik ben tot mijn 20e niet heel erg dik geweest (ongeveer 70 kilo en maat 40) maar daarna ging het hard (nu 84 kg en maat 44). Ik geef mijn ouders niet de schuld, want ik dacht dat ik toch niet dik zou worden. Maar kleuters zijn niet in staat te redeneren over de gevolgen van hun eetgedrag, dus dan moeten ouders dat voor hen doen.
Niet meer actief op Fok!
  Milf woensdag 31 januari 2007 @ 13:11:50 #68
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_45853820
quote:

Ongeloofelijk. .

"vroeger"toen ik nog kleine nikky was hadden wij een cafe en een snackbar aan de zijkant. Als er patatjes werden gebakken zat ik altijd de restjes op te eten. Appeltaart? Mmmlekker en dat bleef ook vaak over en mocht ik een stukje hebben. De hoorntjes van het sofijs pakte ik gewoon uit de doos die in de snakbar stond. Of met je mond onder het softijsapparaat . Ik heb me daar wat af zitten vreten( dat wisten mijn ouders niet btw ) . En mijn postuur? Mensen vonden mij en mijn broertje te mager . Maar wij speelden wel de gehele dag buiten. In de vakanties met mooi weer om 9 uur smorgens in het zwembad zijn en pas om 6 uur savonds thuiskomen voor eten en als het dan nog ff kon daarna weer zwemmen. We hadden ook wel een NES staan maar daar mochten we sporadisch op spelen. Ik verdenk mijn ouders er nog altijd van dat ze dat ding niet voor ons hebben gekocht maar voor hunzelf hahahha.

Ik ben niet bang dat mijn kleine meid overgewicht zal ontwikkelen. Een normaal voedingspatroon en voldoende beweging zouden moeten zorgen voor een normaal gewicht. Bij een kind hoor je de ribbenkast te kunnen zien ( niet te overdreven natuurijk ) was laatst nog een hele docu op ned 2 meende ik. Je hebt mager en uitgemergeld, dat laatste is niet de bedoeling natuurijk. .
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_45853881
je moet ook uitkijken dat je niet té streng wordt:

mijn moeder had regelmatig lange periodes waarin we bijna niets mochten, en dan maak je het alleen maar aantrekkelijker..
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:16:53 #70
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45853961
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:14 schreef DarkElf het volgende:
je moet ook uitkijken dat je niet té streng wordt:

mijn moeder had regelmatig lange periodes waarin we bijna niets mochten, en dan maak je het alleen maar aantrekkelijker..
nou serieus waar: dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Alles wat niet mag is extra verleidelijk, dus als ik thuis zal verbieden dat ze chips en snoep eten (want dat doe ik), dan leren hun vriendjes hen deze slechte gewoontes wel aan. Je kunt wel een heel opvoedingsideaal hebben, uiteindelijk wint de buitenwereld het (maar dat is weer een andere discussie ).
Niet meer actief op Fok!
pi_45853970
Ouders moeten het goede voorbeeld geven met eten.

Dus als je kind het eten niet hoeft wat je hebt klaargemaakt, dan niet. Morgen zijn ze de eerste weer. Ik ga echt niet langs de snackbar omdat er anders niet gegeten wordt.

Trouwens hier wordt gewoon het bord leeggegeten! Dan zit ze maar iets langer aan tafel.

Verder hebben wij best wel gezond eetpatroon. Maandag is pizzadag, dat komt door de dansles die op een onmogelijk tijd is.

Dinsdag tm zondag wordt er gewoon aardappels, groente, vlees gegeten. Af en toe wisselen we wel af met nasi macaroni of ovenschotels.

Ook hebben we wel eens dat er 's avonds gewoon soep met brood wordt gegeten, het is net zo makkelijk als patat, maar een stukje gezonder!

Laatst heb ik heerlijke ovenbroodjes gemaakt. Broodjes gevult met ui, ham en paprika. Als iemand het recept wilt hebben hoor ik het wel. Erg gezond en echt superlekker.

Snoep en chips hebben we zelden in huis. Snoepen is hier meer fruit eten. Fruit is ook lekker zoet en gaat er hier erg goed in.
Misschien een lekkere tip. Witte druiven in de vriezer. Smaakt erg goed, echt snoepjes.
pi_45854043
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:16 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nou serieus waar: dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Alles wat niet mag is extra verleidelijk, dus als ik thuis zal verbieden dat ze chips en snoep eten (want dat doe ik), dan leren hun vriendjes hen deze slechte gewoontes wel aan. Je kunt wel een heel opvoedingsideaal hebben, uiteindelijk wint de buitenwereld het (maar dat is weer een andere discussie ).
Je hoeft het niet te verbieden, je kan het ontmoedigen door gewoon niet in huis te halen. Hier wordt het zakgeld dan ook vaak besteed aan snoepjes. Dat vind ik dan weer niet erg, mits het naar normale proporsies gaat.
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:20:43 #73
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45854066
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:17 schreef Ticootje het volgende:
Trouwens hier wordt gewoon het bord leeggegeten! Dan zit ze maar iets langer aan tafel.
en dat is ook weer iets waar je mee moet oppassen. Zolang je zorgt dat er de hoeveelheden op het bord liggen die het kind op kan, is het ok om dat te verplichten, maar als er teveel op ligt en het kind toch gedwongen wordt om het op te eten, terwijl het vol zit, dan groeit de maag en zal het kind steeds meer nodig hebben om die maag te vullen. Ergo --> er wordt een ongezond leefpatroon ontwikkeld.
quote:
Laatst heb ik heerlijke ovenbroodjes gemaakt. Broodjes gevult met ui, ham en paprika. Als iemand het recept wilt hebben hoor ik het wel. Erg gezond en echt superlekker.
*meldt . Dan gebruik je wel schouderham of achterham hè? Ik moest gisteren noodgedwongen yorkham gebruiken voor mijn kiphamrolletjes (andere ham was op), maar dat doe ik nooit weer. Wat een enorme vetranden .
Niet meer actief op Fok!
pi_45854585
Je hebt gewone broodjes nodig. Dat mogen ook best broodjes van een dagje oud zijn, ze gaan toch de oven in.

+-10 witte puntjes (broodjes)
1 paprika of een halve net wat je zelf lekker vindt.
1 ui.
een gewone verpakking ham, schouder of achterham.

je kan nog aanvullen met champignons (persoonlijk hou ik niet zo van paddenstoelen)
Verder voor de smaak 1 boullion blokje.
+- een half witbrood
+- halve liter water

een diepere bakpan.

Wat moet je doen?
Bij de puntjes snij je het "kapje" eraf. Dus een stukje van de bovenkant. Zodat later het broodje weer te sluiten is. (dus niet het broodje helemaal opensnijden)

Je peutert al het brood eruit. Doe dit zorgvuldig, de wanden moeten heel blijven. Al het brood gooi je in een bak, dat heb je later weer nodig. Vul de bak verder aan met het iets meer brood uit het halve wit brood. Geen korstjes. Dus ook de boterhammen moet je plukken. De korstjes kan je aan de vogels geven.

Groente en ham in kleine stukjes snijden.
De groente en ham even lekker opbakken. (zet nu ongeveer de oven aan op 180 graden)
Als de groente lekker is opgebakken gooi je er water bij. Niet gelijk alles (!). Even het boullion blokje erbij en lekker roeren.

Pak nu de bak brood en gooi iedere keer brood in de pan. Net zolang tot je een lekkere prut hebt. Kijk even naar de hoeveelheid, denk je dat het genoegis voor 10 puntjes, dan is het goed zo. Het je te weinig? Water erbij en brood erbij.

De prut gaat dan in de broodjes, dan het kapje er weer op.

Broodjes 9 a 10 minuten in de oven en klaar is kees.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:44:42 #75
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_45856441
Het is niet alleen dat je als ouder zijnde op moet letten wat er gegeten wordt maar ook je omgeving van instructies voorzien. Het zijn hier meestal de anderen die mijn kind extra voeden omdat zij het zo verleidelijk kan vragen.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:47:37 #76
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_45856537
quote:

Klinkt zo bekend. Ook mijn tante, neefje en nichtje zijn veel te dik. Mijn nichtje is 10 en draagt 176 of een kleinere damesmaat. Mijn neefje is ook te dik, maar niet zo erg als zijn zus. Mijn tante is wat betreft de kilo's niet meer te schatten en heeft allerlei bijbehorende klachten (spataderen, oedeem, last van haar gewrichten, suikerziekte). En ze is nog maar begin veertig. Ik vind het heel erg om te zien, maar er iets van zeggen mag je niet.
Ook daar begint de dag met cola en eindigt hij met afhaalchinees om half negen.
Maat houden kunnen ze niet. Op verjaardagen gaat alles er gewoon in hoor, afslaan doen ze niet. Zijzelf zeggen gewoon dat het aan hun bouw ligt. Okee, je kunt van jezelf iets steviger zijn, maar zij zijn gewoonweg obees van het vele en ongezonde eten.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:50:35 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45856622
Als kinderen te dik zijn, is dat de schuld van de ouders. Gewoon eten, volkorenbrood, met beleg, gewoon warm eten.
Verder weinig snoep (moet een tractatie zijn) en frisdrank maar thee.
Veel bewegen en goed eten en gevarieerd eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 31 januari 2007 @ 14:52:04 #78
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45856666
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:44 schreef Rottdog het volgende:
Het is niet alleen dat je als ouder zijnde op moet letten wat er gegeten wordt maar ook je omgeving van instructies voorzien. Het zijn hier meestal de anderen die mijn kind extra voeden omdat zij het zo verleidelijk kan vragen.
Dat klopt... gelukkig is het in onze omgeving gebruikelijk dat gezegd wordt 'Als jouw papa/mama dat goed vindt, dan mag je...' Op het kdv worden traktaties anders dan het standaard koekje dat ze normaal krijgen of fruit, sowieso in het bakje gedaan zodat de ouders zelf kunnen bepalen of het wel of niet gegeten wordt en wannneer. En mijn moeder weet wat ik wel en niet goed vind, als ze op Isa past...

En daar ben ik eigenlijk wel heel blij mee...
pi_45857646
Ik was als kind eerst te mager en toen weer te dik, en alle aandacht ervoor heeft helemaal nooit iets geholpen. Het resultaat is dat ik nog altijd veel te zwaar ben. In een van m'n eerste dagboekjes staat :
Weeg 31 kilo, moet 29 worden.
Ik neem m'n ouders dat ook niet kwalijk, ze deden wat hen goed leek en wat geadviseerd werd.

Ik probeer er zo weinig mogelijk drukte om te maken. Ze mogen best snoep, maar niet te veel en als ze thuis komen met "oma heeft gezegd dat je van pindakaas dik wordt" zeg ik "van pindakaas word je niet dik, je wordt alleen dik van veel pindakaas" .

We scheppen ze een kleine portie op, en als ze het op hebben voelen ze even "in de buik" of ze nog meer willen. Dat lijkt me belangrijk, bij mij zijn die signalen als "vol" volgens mij stuk
Zolang er was is, is er leven.
  woensdag 31 januari 2007 @ 19:30:21 #80
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45859554
quote:

Heel herkenbaar, toen ik elf was, woog ik al ruim 80kg. En ik kan vertellen dat dit niet leuk is voor een zeker. Zeker niet rond die leeftijd, wanneer de pubertijd inzet.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  woensdag 31 januari 2007 @ 19:43:36 #81
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45860049
als wij vroeger snoep kregen (alleen met kerst, pasen, driekoningen en verjaardagen) dan moesten we dat in een snoeptrommel doen en dan mochten we op vrijdagmiddag 5 snoepjes pakken en die in een keer opeten. daarna spoelen en tandjes poetsen.

misschien dat daarom niemand in ons gezin gaatjes heeft.
pi_45862106
het is eigenlijk best slecht om gelijk na het eten je tanden te poetsen. Je glazuur is dan zachter en dan ga je nog even lekker over heen borstelen...

Wij zijn wel van plan om op te letten bij Eva. Ik wil absoluut niet dat ze een obsessie krijgt, zoals een nichtje van 5 die al Sonja-Bakker dieet gevolgd heeft, van de schoolarts rechtstreeks hoort dat ze te dik is, en laatst na een bakje patat nog een appel wilde eten, want anders 'werd ze te dik'.
Maar wel: niet wennen aan suiker omdat wij denken dat yoghurt te zuur is. De meeste kinderen lusten dat best, na een beetje wennen. Niet frisdranken, niet aldoor danoontjes, liever fruit en rozijntjes.
Een neefje lust geen taart, snoep en koek en eet het liefst een mandarijntje of wat rozijntjes. DAt lijkt me nou ideaal!
Eva
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:50:02 #83
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45862446
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef linda856763 het volgende:
het is eigenlijk best slecht om gelijk na het eten je tanden te poetsen. Je glazuur is dan zachter en dan ga je nog even lekker over heen borstelen...

Een neefje lust geen taart, snoep en koek en eet het liefst een mandarijntje of wat rozijntjes. DAt lijkt me nou ideaal!
Dat lijkt mij nu ook ideaal . Mijn dochter lust zowel fruit als snoep heel graag, maar heeft toch wel een voorkeur voor snoep.

Wij hebben hier overigens wel het geluk dat ze liever een paprika eet dan patat . Als ze mag kiezen wat we eten, kiest ze meestal paprika, broccoli en vis . En ze vindt bruinbrood veel lekkerder dan witbrood.

Femke snoept dus wel meer dan de meeste kindjes in dit topic, maar zolang ze verder veel en gezond eet en veel beweegt, vind ik het wel goed.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:55:04 #84
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45862629
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef linda856763 het volgende:
vandaar dat ik ook zei dat we eerst goed moesten spoelen.

mijn ouders waren al vroeg bij de gedachte dat fruitzuren en suikers goed weggespoeld moesten worden alvorens te poetsen.

frisdrank was taboe
pi_45864033
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:09 schreef Viking84 het volgende:
en je mag je er natuurlijk niet mee bemoeien, want dan reageren ze met: "Waar bemoei je je mee? Het zijn mijn kinderen". Ik vind dat je je er best mee mag bemoeien als je vindt dat ouders hun plicht (een gezond kind opvoeden) verzaken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Sterker nog, ik ken dergelijke ouders die hun - inmiddels volwassen - kind boos aankijken als 't vraagt om groente. Vreselijk vind ik dat, vooral omdat het kind in kwestie nu nog slechts een paar kilo te zwaar is, maar best weleens door zou kunnen slaan.
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:39 schreef Ticootje het volgende:
recept
Tja, om eerlijk te zijn he... Als dit een avondmaaltijd is voldoet het dus niet aan mijn standaarden. Te weinig vezels, te weinig groente. Ik ben er zelf heel erg gehaaid op dat maaltijden uit minimaal 200 g. groente, maximaal 125 g. vlees en verder nog rijst/aardappels/pasta bestaan.
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als kinderen te dik zijn, is dat de schuld van de ouders. Gewoon eten, volkorenbrood, met beleg, gewoon warm eten.
Verder weinig snoep (moet een tractatie zijn) en frisdrank maar thee.
Veel bewegen en goed eten en gevarieerd eten.
Makkelijk gezegd. Zo eet mijn zusje ook... Daarnaast sport ze 4 uur in de week en zit ze ook nog eens ruim 6 uur per week op de fiets. Toch zal ze nooit een slanke den worden, ze zit altijd in de "grote maten" (44, weliswaar 1.88 m. lang). Ze heeft een iets afwijkende schildklier (niet genoeg om van een echte afwijking te spreken), en verder blijkt ze gewoon aanleg te hebben. Ook al eet ze volgens de manier die ik hierboven al beschreven heb: veel groente, weinig vlees en wat koolhydraten. Patat staat hier sowieso nooit op tafel, wit brood alleen als er iemand ziek is en da's vrijwel nooit.
  woensdag 31 januari 2007 @ 22:23:52 #86
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45866401
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 21:29 schreef innovative het volgende:

Patat staat hier sowieso nooit op tafel
ik vond de rest van je woorden goed hoor, maar hier moet ik ff ingrijpen.

zelfgebakken friet, met biologisch verantwoorde kruimige aardappels, in goed vet. zoals ganzenvet (wat heel gezond blijkt te zijn) is een tractatie en niet zo slecht als je zou denken. heel erg veel goede koolhydraten en aardappelvezels.

maak er lekker een 80% tarwekiemoliemayo bij.

niet te vaak. maar toch zeker twee keer per kwartaal.
pi_45868540
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 22:23 schreef zoalshetis het volgende:
ik vond de rest van je woorden goed hoor, maar hier moet ik ff ingrijpen.

zelfgebakken friet, met biologisch verantwoorde kruimige aardappels, in goed vet. zoals ganzenvet (wat heel gezond blijkt te zijn) is een tractatie en niet zo slecht als je zou denken. heel erg veel goede koolhydraten en aardappelvezels.

maak er lekker een 80% tarwekiemoliemayo bij.

niet te vaak. maar toch zeker twee keer per kwartaal.
Oh, dat weet ik ook wel... Het was meer omdat als een kind te zwaar is, men direct denkt aan veel, verzadigend, voedsel. En da's nou net niet het geval. Bij mij was het het stiekeme snoepen en stilzitten, maar zij is altijd een heel ander kind geweest.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:20:56 #88
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45868603
Ze krijgen hier 1x in de week friet, met kroket en mayo
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:23:43 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868687
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:20 schreef Leah het volgende:
Ze krijgen hier 1x in de week friet, met kroket en mayo
zou ik alleen al qua gewenning 2 keer per kwartaal van maken. en dan niet op vaste dagen... persoonlijk.
pi_45868719
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zou ik alleen al qua gewenning 2 keer per kwartaal van maken. en dan niet op vaste dagen... persoonlijk.
Ja, en als ze dan iets ouder zijn gaan ze het stiekum van hun zakgeld in de snackbar kopen
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:27:39 #91
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868788
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:24 schreef easy-going het volgende:

[..]

Ja, en als ze dan iets ouder zijn gaan ze het stiekum van hun zakgeld in de snackbar kopen
niet als je zelfgemaakte frieten ook echt zelf goed maakt en de mayo precies goed. dan schrikken ze van de snackbarfriet.

ach het gaat niet zozeer om voeding, maar om opvoeding.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:27:52 #92
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45868792
quote:

[..]

Ik ben er heel normaal mee groot geworden
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:28:23 #93
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868803
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:27 schreef Leah het volgende:

[..]

Ik ben er heel normaal mee groot geworden
ik bedoel het dan ook niet persoonlijk (n=1) maar meer globaal.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:29:05 #94
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45868820
quote:

[..]

Ik heb bij een dietiste gelopen en normaal verantwoord dieet gehad.

1 maal in de week frieten en een maal pasta.. 3 maal daags aardappelen + groentevlees
1 maal rijst met vis en een mala s avonds brood/soep

met vet is niets mis mee alleen moet je geen berg frieten en allerlei soorten snacks eten
en goede olie/vet gebruiken.

Juist door kinderen/mensen iets als dat soort vetten eens per 3 maanden oid aan te bieden weet het lichaam niet goed te reageren.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:31:09 #95
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868904
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:29 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Ik heb bij een dietiste gelopen en normaal verantwoord dieet gehad.

1 maal in de week frieten en een maal pasta.. 3 maal daags aardappelen + groentevlees
1 maal rijst met vis en een mala s avonds brood/soep

met vet is niets mis mee alleen moet je geen berg frieten en allerlei soorten snacks eten
en goede olie/vet gebruiken.

Juist door kinderen/mensen iets als dat soort vetten eens per 3 maanden oid aan te bieden weet het lichaam niet goed te reageren.
de vetten van wat? frituur? friet? mayonaise?
pi_45868953
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

allemaal
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:33:29 #97
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868979
olijfolie, ganzenvet, zonnebloem. meer niet hier. weinig rundervet. helemaal geen varkensvet.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:34:04 #98
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45868997
Gewoon normaal, evenwichtig eten. En die friet bak ik dan in plantaardige olie
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:35:37 #99
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45869041
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

mayonaise kan je ook vervangen door zoete curry gewurz is beter dan mayo, of slasaus..
friet zit van nature geen vet in = aardappel, zuigt alleen vet op van de frituurvet.
Maar daarvoor kan ej ook ovenfrieten maken minder vet
een beetje vet is af en toe niets mis mee..

Mate is wat belangrijk is niet TE veel en niet TE weinig.. want ook van te weinig eten kan je aankomen..
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:36:18 #100
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45869057
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:34 schreef Leah het volgende:
Gewoon normaal, evenwichtig eten. En die friet bak ik dan in plantaardige olie
is ook zo. alleen ik zou metname frituur dingen niet regelmatig doen. persoonlijk nogmaals. liever iets als extra traktatie.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:38:17 #101
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45869128
Ach, hou nou toch op... Waarom zou je dat niet doen? Als je kinderen verder normaal eten en niet snoepen?
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:38:27 #102
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45869140
Eet je wel pasta's zoals het is?
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:44:27 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45869349
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:38 schreef _evenstar_ het volgende:
Eet je wel pasta's zoals het is?
ik maak mijn eigen pasta's idd. kijk maar eens in cul.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:45:38 #104
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45869383
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:38 schreef Leah het volgende:
Ach, hou nou toch op... Waarom zou je dat niet doen? Als je kinderen verder normaal eten en niet snoepen?
ik neem aan dat je dit tegen mij hebt?

ik bedoel eigenlijk alleen maar dat ik het woord regelmaat letterlijk neem en ik denk dat dat niet zo goed is bij wat minder goed eten.

als ouders elke vrijdag van jongs af aan uitroepen tot vegetarische dag dan heeft dat veel meer nut denk ik.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:45:54 #105
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45869391
Wij eten hier 2x pasta (met rauwkost ) twee keer rijst (met groenten ) twee keer aardappels (wederom met groenten ) en 1 keer friet (met appelmoes, shoot me ).
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:47:05 #106
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45869424
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:45 schreef Leah het volgende:
Wij eten hier 2x pasta (met rauwkost ) twee keer rijst (met groenten ) twee keer aardappels (wederom met groenten ) en 1 keer friet (met appelmoes, shoot me ).
nogmaals ik wil niet bemoeien met jouw etenswijze of wat dan ook. ik heb het alleen maar over mijn eigen ideeën.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:49:05 #107
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45869475
Begrijp ik wel, maar ik vind mensen zo stellig soms
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:49:43 #108
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45869503
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:49 schreef Leah het volgende:
Begrijp ik wel, maar ik vind mensen zo stellig soms
tsja...
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:50:00 #109
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45869509
zoals het is no offence meant maar ik vind je manieren TE ver en mijn in optiek obsessief..
Kinderen hebben allerlei bouwstoffen nodig en die zitten ook in vetten/vlees etc..
kinderen moeten groeien en teveel bezig zijn met vet en geen vlees en ze dus zo bouwstenen onthouden vind ik onverantwoord.
pi_45873857
frituren doen we hier met olijfolie. En pindasaus maken wij zelf. Af en toe patat is helemaal niet verkeerd en ik vind het zelf ook erg lekker.

Mijn ovenbroodjes voldoen inderdaad niet helemaal aan de standaarden, maar dat doet een avond patat eten ook niet. Dus zeg nu zelf, wat is dan gezonder. Je hoeft niet elke dag gezond te eten, als je dat maar het overgrote deel van de week doet kan je heus wel eens spijbelen.

Ik heb als kind nooit taart gelust, ik lust het nu ook nog steeds niet. Als kind was ik de ene keer iets zwaar de andere keer weer supermager. Mijn tante (extante) heeft in mijn pubertijd wel eens gezegd dat ik te zwaar was! Dat terwijl ik nooit een grotere broekmaat heb gehad als maat 28. Toen zat ik op een maat 27. Maar goed zij spoort ook niet heel erg. Maar goed dat had dus als resultaat dat ik mezelf op een dieet zette, dat weer eindigde bij de dokter en het ziekenhuis met rare flauwval acties. Mijn vader heeft me een keer moeten opvangen, en toen was het hem dus genoeg.

Mijn punt is een beetje, als je als ouders zijnde zo vreselijk op gewicht gaat letten dan kunnen kinderen die daar gevoelig voor zijn best een tik van meekrijgen. Tegen kinderen moet je echt niet zeggen dat ze te dik zijn, daar kunnen ze niets mee. Het zorgt er alleen maar voor dat kinderen zich onzeker gaan voelen.
  donderdag 1 februari 2007 @ 09:00:03 #111
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45874349
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:35 schreef _evenstar_ het volgende:

Mate is wat belangrijk is niet TE veel en niet TE weinig.. want ook van te weinig eten kan je aankomen..
van te weinig eten kom je niet aan, hoor (hoe kun je nu aankomen als je niets eet?), maar je valt er ook niet vanaf, omdat je lichaam in de spaarstand gaat.

De sleutel is dus: per maaltijd minder eten dan je gewend was, maar wel meer eten verspreid over de dag. Zo houd je je stofwisseling op gang, maar dat wist je waarschijnlijk allang .

Wat me wel altijd opvalt: hoe kan anorexia eigenlijk bestaan als je van te weinig eten niet afvalt? Ik heb een tijd lang echt enorm weinig gegeten, maar ik viel geen grammetje af. Misschien een hele domme vraag? .
Niet meer actief op Fok!
pi_45874858
anorexia patienten eten voor een hele lange tijd helemaal niets of vreselijk weinig.

Dan val je dus wel af hoor. Je lichaam roept op een gegeven moment de reserves aan. Als die ook op zijn dan ben je zeg maar zo mager als de catwalk modellen.

Maar er komt wel iets meer bij kijken, zoals geen energie meer hebben, haaruitval, bleke huid, vreselijk vitamine gebrek. En je lichaam gaat zich verzetten tegen voedsel. Dus als je normaal zal eten dan wordt je heel erg ziek.

edit- laatste regel is niet zo handig..

[ Bericht 6% gewijzigd door Ticootje op 01-02-2007 10:20:47 ]
  donderdag 1 februari 2007 @ 09:50:02 #113
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45875076
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:00 schreef Viking84 het volgende:

[..]

van te weinig eten kom je niet aan, hoor (hoe kun je nu aankomen als je niets eet?), maar je valt er ook niet vanaf, omdat je lichaam in de spaarstand gaat.

De sleutel is dus: per maaltijd minder eten dan je gewend was, maar wel meer eten verspreid over de dag. Zo houd je je stofwisseling op gang, maar dat wist je waarschijnlijk allang .

Wat me wel altijd opvalt: hoe kan anorexia eigenlijk bestaan als je van te weinig eten niet afvalt? Ik heb een tijd lang echt enorm weinig gegeten, maar ik viel geen grammetje af. Misschien een hele domme vraag? .
lieve schat door te weinig eten, gaat je stofwisseling naar zijn grootje, en kan het lichaam dus de stoffen op de verkeerde manier opslaan..
ik heb jarenlang alleen maar s avonds eten ( rond 6 uur gegeten) en toch kwam ik aan.. ik snapte dat nooit, enige manier dat ik kon afvallen was vinger in de keel.
Mooi darmen naar de kloten yippiee nog slechtere verwerking daar binnen in.
Heb bij meerdere diteetiste gelopen en toen ze vroegen wat ik op en dag at schrokken ze, omdat het dus echt niet veel is. En ook daarvan kun je dus aankomen, omdat je simpel weg verkeerd eet..
  donderdag 1 februari 2007 @ 09:55:37 #114
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45875181
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:36 schreef Ticootje het volgende:
anorexia patienten eten voor een hele lange tijd helemaal niets of vreselijk weinig.

Dan val je dus wel af hoor. Je lichaam roept op een gegeven moment de reserves aan. Als die ook op zijn dan ben je zeg maar zo mager als de catwalk modellen.

Maar er komt wel iets meer bij kijken, zoals geen energie meer hebben, haaruitval, bleke huid, vreselijk vitamine gebrek. En je lichaam gaat zich verzetten tegen voedsel. Dus als je normaal zal eten dan wordt je heel erg ziek.

Misschien heb je het niet lang genoeg volgehouden?
beetje onhandig die laatste regel

Anorexia heb je in verschillende vormen..

volproppen uit kotsen
minimaal eten dan uitkotsens..
minimaal eten..
niet eten..

vaak vallen mensen met anorexia af omdat ze niet genoeg voedingsstoffen nemen , de maaltijden zijn dan bijv. 3 erwtjes en kwart aardpappel geen vlees.
daardoor gaat je lichaam reserves aanbreken.

Als jij gewoon 1 bord normaal eet en de rest van de dag niets dan denkt je lijf oooooooh voedingsstoffen die gaan wij eens snel opslaan want we krijgen de rest van de dag niets..
gevolg Ze worden op een verkeerde manier in je lichaam opgeslagen waardoor je dus dikker kan worden
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:03:27 #115
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45875313
3 maaltijden per dag. 1x lekkers en 1x fruit. Zo ziet de dag voor Fleur en ook mezelf eruit. En het lekkers was vroeger 1 koekje of een kleine koetjesreep. Tegenwoordig (nadat ze 3 was) is daar ook snoep aan toegevoegd. Of ik het red om Maud ook tot d'r derde geen snoep te geven betwijfel ik, maar ik ga het in elk geval proberen.
  donderdag 1 februari 2007 @ 10:24:13 #116
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45875709
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:36 schreef Ticootje het volgende:

edit- laatste regel is niet zo handig..
nee, inderdaad . Ik ben geen anorexia-patiënt-wannabe, hoor . Ik weet heel goed wat een gezond gewicht voor mij is en wanneer ik moet stoppen met afvallen. Vroeger was dat wel anders. Ik moet wel zeggen dat ik wel weinig at, maar dat ik 's avonds wel een zak chips en/of een bak ijs at . Dus daarin ben ik wel weer anders dan de doorsnee anorexia-patiënt .
Niet meer actief op Fok!
pi_45875939
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 10:03 schreef chacama het volgende:
3 maaltijden per dag. 1x lekkers en 1x fruit. Zo ziet de dag voor Fleur en ook mezelf eruit. En het lekkers was vroeger 1 koekje of een kleine koetjesreep. Tegenwoordig (nadat ze 3 was) is daar ook snoep aan toegevoegd. Of ik het red om Maud ook tot d'r derde geen snoep te geven betwijfel ik, maar ik ga het in elk geval proberen.
Mag ik vragen waarom daar snoep aan is toegevoegd? Vraagt ze daar zelf om of hebben jullie het gewoon standaard in huis?
pi_45876080
hier geen 'snoepdagen' , snoepen met mate liefst, en soms lukt dat niet, maar zeker geen 'enkel een reep op zaterdagavond' gedoe.

dik worden ze toch niet hier, ik ben het niet, hun vader is het niet, grootouders niet, hele extended familie is dun , dus tja,alleen letten op suiker ivm de tanden en uiteraard geen iedere dag patat, maar dat is meer om de vitamientjes, dus.
hier wordt iig niet de Mac vermeden, snackbar of wat anders.

persoonlijk vind ik het sowieso ook echt niets als ik in de super ben en ik hoor een resolute moeder zeggen 'leg dat terug, het is pas dinsdag, zaterdag is nog ver weg."
alsof je ( als kind) permanent straf hebt :}

laat je kind liever sporten, zijn tanden goed poetsen als je zo bang bent dat ze te dik worden en tegen de gaatjes in de tanden.

zelf ben ik nu helemaal geen snoeper meer, geensuiker in de thee, terwijl ik als kind mijn centjes regelmatig naar de snoepwinkel bracht

oh en mijn nichtjes en neefjes, grootste snoeperds ever, maar allemaal lang en slank, net als hun ouders, die zelf ook weer grote snoeperds waren en zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door milagro op 01-02-2007 10:48:27 ]
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_45876839
Ik moet zeggen dat ik vroeger nooit dik was (nu is dat wel weer een beetje weggetrokken Mag wel wat vanaf, maar ik ben ook weer niet extreem dik ofzo).
Naar school kreeg ik, zoals ik hier vaker al gelezen heb, 1 liga mee (mijn zus kreeg de andere )
Ik denk dat ik vanaf de middelbare school 2 liga's mee nam (dus 1 pakje).
Maar goed ik at ook weer heel weinig brood, dus dat hefte elkaar weer op.

Toen ik klein was kregen mijn zus en ik eigenlijk ook nooit cola of andere frisdrank. In het weekend alleen, en dan een klein glaasje, met een bakje chips. Bij het tv kijken.
Voor zover ik het mij kan herinneren kregen we iedere dag wel een snoepje na schooltijd. Maar ook echt niet meer dan 1. Toen ik wat ouder werd pakte ik er zelf wel meer, en dat was eigenlijk ook toen mijn moeder weer ging werken en ik dus alleen thuis was.
Gezond eten deden we eigenlijk altijd wel, natuurlijk ook wel dagen dat we een pizza aten of patat of andere "slechte" dingen.
Maar zolang het met mate is vind ik het wel kunnen eigenlijk.

Naar de Mac gingen we eigenlijk ook nooit. Alleen als mijn oma er was en op ons paste, als mijn ouders een paar dagen weg waren. En dat was echt een traktatie.
Ook hierbij toen ik ouder werd ging ik vaker. Maar dat was ook niet dagelijks, hoogstens 1 keer per week denk ik. En dat was dan voor een milkshake met een hamburger

Snoepjes kocht ik ook vaak van mijn zakgeld, vond mijn moeder ook nooit zo geweldig, maar goed zoveel was het ook weer niet.

Ik denk als je teveel verbied dan gaan je kinderen het vanzelf wel doen. Ik denk dat het wel belangrijk is om bij te brengen wat goede eetgewoontes zijn en dat het wel ok is om af en toe wat slechtere dingen te eten. Zolang het maar met mate is.
Ik denk dat je er niet te streng mee moet omgaan.
En het is belangrijk dat je kinderen genoeg bewegen. Ik heb vorig jaar een project op school gedaan over kinderen met overgewicht, en toen hadden we ook gevonden dat het niet alleen het feit is dat kinderen teveel (slechte dingen) eten, maar vooral het feit dat ze te weinig bewegen.
Kinderen zitten eigenlijk veel te veel achter de computer/playstation en dat soort dingen. Ze moeten gewoon meer gaan buitenspelen
pi_45877006
oh het grappige is overigens, dat mijn kinderen altijd vrágen of ze iets mogen pakken, en dat heb ik ze niet eens aangelleerd
ze mogen wmb iedere dag chips bv, maar dan een klein bakje, geen hele zak in 1 keer, het is niet zozeer de chips zelf die je dik maken, maar de hoeveelheid.
zolang je er genoeg bij beweegt is er weinig aan dehand, zolang je maar je vitaminen ook binnen krijgt.

en natuurlijk poetsen poetsen poetsen, dat vind ik veel belangrijker dan 'zeuren' over calorien.
  donderdag 1 februari 2007 @ 11:24:36 #121
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45877070
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 11:22 schreef milagro het volgende:
en natuurlijk poetsen poetsen poetsen, dat vind ik veel belangrijker dan 'zeuren' over calorien.
ja maar ja, dat is makkelijk gezegd voor iemand die er toch niet van aan komt .

*jaloers .
Niet meer actief op Fok!
pi_45877240
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 11:24 schreef Viking84 het volgende:

[..]

ja maar ja, dat is makkelijk gezegd voor iemand die er toch niet van aan komt .

*jaloers .
oh ik zal nooit echt dik worden, klopt, maar ik kom ook aan ,hoor als ik vreet en niet genoeg beweeg net als iedereen.
en dát is het probleem, niet genoeg bewegen, en niet iedere dag dat beetje chips, of chocola (en ën ën is natuurlijk helemaal uit den boze als je voor de rest vd dag van je bank naar je auto loopt en van je auto naar je bureaustoel en vv)

zolang je meer beweegt en dus meer verbrandt dan je inneemt is er weinig aan de hand.
niet iedereen zal superslank zijn, en iedereen heeft een verschillende bouw, maar als je veel eet en/of snoept en daarbij nog een weinig beweegt, tja, moet je ook niet zeuren dat je overgewicht hebt
en dat overgewicht is een persoonlijk iets, hè, de een is met 65 kilo al mollig, de ander slank.

kinderen moeten dat meekrijgen wmb en er moet geen streng regime zijn wb snoepen.
niets irritanter dan een zelf konstant lijnende moeder die 24/7 over calorien zanikt en Sonja Bakker als een goeroe ziet en die toch nog steeds te dik is.
juist dan zou ik als kind me te buiten gaan aan vreten zodra moeders even weg is.

geniet maar snoep met mate en beweeg beweeg beweeg, neem de fiets, neem de benenwagen, neem de trap.
pi_45878614
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 11:31 schreef milagro het volgende:

[..]

oh ik zal nooit echt dik worden, klopt, maar ik kom ook aan ,hoor als ik vreet en niet genoeg beweeg net als iedereen.
en dát is het probleem, niet genoeg bewegen, en niet iedere dag dat beetje chips, of chocola (en ën ën is natuurlijk helemaal uit den boze als je voor de rest vd dag van je bank naar je auto loopt en van je auto naar je bureaustoel en vv)

zolang je meer beweegt en dus meer verbrandt dan je inneemt is er weinig aan de hand.
niet iedereen zal superslank zijn, en iedereen heeft een verschillende bouw, maar als je veel eet en/of snoept en daarbij nog een weinig beweegt, tja, moet je ook niet zeuren dat je overgewicht hebt
en dat overgewicht is een persoonlijk iets, hè, de een is met 65 kilo al mollig, de ander slank.

kinderen moeten dat meekrijgen wmb en er moet geen streng regime zijn wb snoepen.
niets irritanter dan een zelf konstant lijnende moeder die 24/7 over calorien zanikt en Sonja Bakker als een goeroe ziet en die toch nog steeds te dik is.
juist dan zou ik als kind me te buiten gaan aan vreten zodra moeders even weg is.

geniet maar snoep met mate en beweeg beweeg beweeg, neem de fiets, neem de benenwagen, neem de trap.
Idd. Mijn kinderen mogen dus geen spelcomputer etc van mij, en de ene dvd kijken na de andere dus ook niet. Later mogen/moeten ze op een sport (naar keuze, dat dan weer wel) en ik voetbal graag mee.
We wonen (nog) in een flat, het is koud buiten en ik heb een baby die dan mee moet enzo, dus de buren zullen wel niet zo blij zijn momenteel met mijn bewegingsprogramma voor de jongens binnendeurs
(Het is hier niet gehorig hoor en iedereen werkt om ons heen)
pi_45880624
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 12:23 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Idd. Mijn kinderen mogen dus geen spelcomputer etc van mij, en de ene dvd kijken na de andere dus ook niet. Later mogen/moeten ze op een sport (naar keuze, dat dan weer wel) en ik voetbal graag mee.
We wonen (nog) in een flat, het is koud buiten en ik heb een baby die dan mee moet enzo, dus de buren zullen wel niet zo blij zijn momenteel met mijn bewegingsprogramma voor de jongens binnendeurs
(Het is hier niet gehorig hoor en iedereen werkt om ons heen)
waarom mogen ze geen spelcomputer
omdat ze dan minder zouden bewegen?

hier fietsen ze iedere dag 20 minuten naar school en 20 minuten terug maar ook zonder dat zou er gewoon een spelcomputer in huis zijn.
ier zijn er 2 op dit moment (playstation en nintendo) , ik vind het zelf tenslotte ook leuk, en het zou wat zijn, zeg, wel zelf een pc waar je regelmatig achter ZIT en je kids geen spelcomputer geven omdat ze er zo passief van zouden worden.
bovendien spelen ze ook nog een pc games en er is obviously al minstens 1 daarvan in huis

ik vind al die regeltjes onzin, geef ze gewoon mee dat ze OOK moeten bewegen, sporten, actief zijn, maar maak het geen dogma, relaxed doen gewoon en zorgen dat het enigzins binnen de perken blijft of juist erbuiten

het is hetzelfde als met dingen in huis waar je ze liever niet aan hebt zitten als peuter, niet wegzetten, niet verstoppen of uit huis houden, maar ze leren ervan af te blijven, of ze leren er mee om te gaan (als ze wat ouder zijn).
pi_45881077
wij hebben ook geen spelcomputer.

En op de pc mag priscil maar sporadisch. Het enige dat ze doet is dan spelletjes spelen en msnen en dat vind ik niet zo nodig. Ze gaat maar lekker buiten spelen of op haar kamertje met de barbies.
pi_45881107
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 11:31 schreef milagro het volgende:
Hier zit wat in. Mijn moeder was vaak aan het afvallen, op allerhande manieren. Brood, punten, poeders, shakes. Steeds viel ze wat af, maar kwam net zo hard, of harder, weer aan. Dat heb ik een groot deel van mijn jeugd gezien. Daarnaast waren wij allemaal te dik, zusje liep bij een dieetiste, we moesten elke week op de weegschaal. Zoiets wil ik dus echt niet voor Anna. Je krijgt zo mee dat 'gewicht', 'gezond eten' en 'weegschaal' iets negatief zijn. Uiteindelijk is het mij dus wel gelukt uit die spiraal te komen, mijn moeder en zusje niet. Door mijn zwangerschap ben ik flink aangekomen en ik hoop dat het er af is, als Anna zich bewust wordt van zoiets als gezond eten. En dat gezond eten, bewegen, wandelen en fietsen iets normaals zijn. Vorige week was ik bij m'n ouders en ik wilde naar de stad, zodat zij op Anna konden passen. De autosleutels had ik bijna al in m'n handen voor ik kon vragen of ik een fiets kon lenen. Ik ben gewoon op de fiets gegaan, maar werd wel raar aangekeken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 1 februari 2007 @ 13:49:46 #127
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45881145
Ik snap niet zo goed waarom dingen niet mogen zoals snoepjes/spelcomputers ..
T gaat toch om een evenwicht en beheersing daar in te vinden?
pi_45881236
Ik denk dat je ze beter kunt leren dat je 1 snoepje neemt of een handje chips dan helemaal niks. En uiteindelijk zal er hier ook wel een spelcomputer komen, maar dan niet de hele middag. Wat je niet mag, lijkt me extra aantrekkelijk. Alleen is het wel makkelijk om het zo lang mogelijk uit te stellen als ze het toch niet kent. Kindje van een kennis is 10 maanden en krijgt chips. Dat gaat me wel te ver.
*OUD heilige*
  donderdag 1 februari 2007 @ 13:56:07 #129
45206 Pietverdriet
pi_45881350
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:52 schreef YPPY het volgende:
Kindje van een kennis is 10 maanden en krijgt chips.
pi_45881383
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:47 schreef Ticootje het volgende:

En op de pc mag priscil maar sporadisch. Het enige dat ze doet is dan spelletjes spelen en msnen en dat vind ik niet zo nodig. Ze gaat maar lekker buiten spelen of op haar kamertje met de barbies.
maar jijzelf kruipt wel wanneer je maar wil achter de pc om te ouwehoeren met mensen die je niet echt kent

dit is 2007, msn is een gegeven, laat ze lekker, zodra gedrag, school en gewicht er niet onder lijdt, ze happy zijn en ook weleens de zon (of de regen) op hun huid voelen is er niet mis mee, toch

practice what you preach, en mijn pc (en laptop ) gaan echt de deur niet uit om mijn punt te maken, no fucking way

dus zolang ik zelf graag én regelmatig achter de pc kruip ga ik mijn kids niet verbieden hetzelfde te doen.
pi_45881385
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:49 schreef _evenstar_ het volgende:
we hebben het gewoon niet.
  donderdag 1 februari 2007 @ 13:57:38 #132
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45881410
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:47 schreef Ticootje het volgende:

Er bestaan nogal wat vooroordelen over computerspelletjes. Dat je iets hebt tegen die schietspellen van tegenwoordig kan ik me voorstellen, maar spelletjes voor jonge kinderen schijnen juist heel goed te zijn, omdat ze daar hun cognitieve vaardigheden mee ontwikkelen. Verder zie ik het verschil tussen 'spelletje spelen op de pc' en 'met barbies spelen' niet zo. Alsof je meer in beweging bent wanneer je met barbies speelt dan wanneer je een spelletje speelt op de pc.
Niet meer actief op Fok!
pi_45881509
quote:
Ik denk dat je ze beter kunt leren dat je 1 snoepje neemt of een handje chips dan helemaal niks. En uiteindelijk zal er hier ook wel een spelcomputer komen, maar dan niet de hele middag. Wat je niet mag, lijkt me extra aantrekkelijk. Alleen is het wel makkelijk om het zo lang mogelijk uit te stellen als ze het toch niet kent. Kindje van een kennis is 10 maanden en krijgt chips. Dat gaat me wel te ver.
idd. leer ze er mee om te gaan, leer ze het te doceren, leer ze waarom dat beter is, en vertrouw met de jaren een beetje op hun gezond verstand en gun ze ook de vrijheid om niet altijd dat gezonde verstand te gebruiken, en af en toe wel veel te lang achter dat ding (pc) te zitten en af en toe wel een hele zak chips achterover te drukken.

ik mocht van mijn moeder ab-so-luut niet roken en dus wat gebeurde er, ik ging roken want "iedereen deed het, mijn moeder verbood het, en dus moest het wel leuk zijn"...

toen ik eenmaal op mezelf woonde ben ik gestopt
  donderdag 1 februari 2007 @ 14:03:21 #134
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45881608
quote:
dat is wel heel erg of babytjes van 6 maanden hapjes slagroom voeren
pi_45881949
quote:
Ja dat vind ik ook. Alles met mate.
Kennissen hier kreeg het kindje met 7 maanden z'n eerste frikandel, en daarna regelmatig. En nu zie ik hem ook regelmatig met een dropveter o.i.d. in z'n mond lopen. Hij is net zo oud als mijn dochter, 18 maanden.

Die van mij heeft nog nooit een frikandel op. Nou eten wij die zelf ook niet, ik ben vegetariër en mijn man vind ze smerig. Frituurpan hebben we niet, maar halen af en toe best een patatje met snacks. Niet op een vaste dag, maar gewoon wanneer we er trek in hebben. De ene keer kan dat bijv 2x in twee weken tijd zijn, de andere keer zit er zomaar twee maanden tussen. Ze krijgt dan best wel een paar patatjes en vind ze lekker ook. Ze eet altijd genoeg en gezond dus moet kunnen vind ik.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_45882041
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:57 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Er bestaan nogal wat vooroordelen over computerspelletjes. Dat je iets hebt tegen die schietspellen van tegenwoordig kan ik me voorstellen, maar spelletjes voor jonge kinderen schijnen juist heel goed te zijn, omdat ze daar hun cognitieve vaardigheden mee ontwikkelen. Verder zie ik het verschil tussen 'spelletje spelen op de pc' en 'met barbies spelen' niet zo. Alsof je meer in beweging bent wanneer je met barbies speelt dan wanneer je een spelletje speelt op de pc.
pesjies, Barbie doet al het werk, ze is niet voor niets zo slank
  donderdag 1 februari 2007 @ 14:47:40 #137
45206 Pietverdriet
pi_45883050
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:16 schreef milagro het volgende:

[..]

pesjies, Barbie doet al het werk, ze is niet voor niets zo slank
Jongste dochter van mijn zus speelt altijd met haar poppen en verder buiten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 1 februari 2007 @ 14:49:07 #138
45206 Pietverdriet
pi_45883105
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 14:14 schreef Igraine het volgende:

[..]

Ja dat vind ik ook. Alles met mate.
Kennissen hier kreeg het kindje met 7 maanden z'n eerste frikandel, en daarna regelmatig. En nu zie ik hem ook regelmatig met een dropveter o.i.d. in z'n mond lopen. Hij is net zo oud als mijn dochter, 18 maanden.

Die van mij heeft nog nooit een frikandel op. Nou eten wij die zelf ook niet, ik ben vegetariër en mijn man vind ze smerig. Frituurpan hebben we niet, maar halen af en toe best een patatje met snacks. Niet op een vaste dag, maar gewoon wanneer we er trek in hebben. De ene keer kan dat bijv 2x in twee weken tijd zijn, de andere keer zit er zomaar twee maanden tussen. Ze krijgt dan best wel een paar patatjes en vind ze lekker ook. Ze eet altijd genoeg en gezond dus moet kunnen vind ik.
Niets mis met af en toe een frietje.
pi_45884043
Beetje OT maar wat denken jullie van deze baby:
Reuzachtige mexicaanse baby
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_45884085
Groo!, mijn hemel!
pi_45894341
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:24 schreef easy-going het volgende:
Er is natuurlijk een verschil tussen ze 't verbieden om te eten en gewoon weinig op tafel zetten. Wekelijks patat eten zou mij ook de strot uitkomen, om de week bij mijn schoonouders is al meer dan genoeg.
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:29 schreef _evenstar_ het volgende:
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:50 schreef _evenstar_ het volgende:
zoals het is no offence meant maar ik vind je manieren TE ver en mijn in optiek obsessief..
Kinderen hebben allerlei bouwstoffen nodig en die zitten ook in vetten/vlees etc..
kinderen moeten groeien en teveel bezig zijn met vet en geen vlees en ze dus zo bouwstenen onthouden vind ik onverantwoord.
Je kunt plantaardige olieën en vetten ook op andere wijze binnen krijgen, bijvoorbeeld door er gewoon eten in te bakken, of het over wat gegrilde groente uit de oven te gieten.

Aardappels (en dus friet) op zich is idd niet slecht, sterker nog, gekookte aardappels worden door het voedingscentrum aangemerkt als "goed" met betrekking tot de voedingswaarde.

Vlees hoeft ook niet in kroketvorm, maar kan net zo goed in de vorm van kipfilet of gestoofd rundvlees...

Een goede, gebalanceerde voeding kan heel, heel goed zonder elke week patatdag. Dat mensen het doen is hun keuze en verder geen probleem, maar het is geen nóódzaak, zoals jij het nu wel een beetje over doet komen. Als een kind gewoon de goede verhouding groente, vlees (of vervanger) en aardappels/pasta/rijst met wat jus of saus krijgt, dan onthoud je ze helemaal niks.
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 08:07 schreef Ticootje het volgende:
Mijn ovenbroodjes voldoen inderdaad niet helemaal aan de standaarden, maar dat doet een avond patat eten ook niet. Dus zeg nu zelf, wat is dan gezonder. Je hoeft niet elke dag gezond te eten, als je dat maar het overgrote deel van de week doet kan je heus wel eens spijbelen.
Het ging me niet om het feit of het een zonde is ze te eten hoor, iedereen eet weleens wat fout (heb gister heerlijk zitten smikkelen van een berg saté!) Maar je noemde ze zelf "super gezond" en dat vind ik het dan weer net niet.
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 09:55 schreef _evenstar_ het volgende:
Anorexia heb je in verschillende vormen..

volproppen uit kotsen
minimaal eten dan uitkotsens..
minimaal eten..
niet eten..
En dan nog de sluimerende vorm waarbij mensen weliswaar "redeiljk" eten maar dwangmatig gaan sporten of laxeren om 't weer kwijt te raken...
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:49 schreef _evenstar_ het volgende:
De nieuwe Wii zorgt zelfs voor meer beweging . Snoep etc. moet je idd niet helemaal verbieden lijkt me, maar er bijv. een vaste regel over instellen zoals "twee snoepjes als je uit school komt" en "chips op woensdag en zondag" lijkt me echt niet slecht, zeker omdat het ook leert dat je maat moet houden.
  donderdag 1 februari 2007 @ 20:14:04 #142
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45894624
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 20:06 schreef innovative het volgende:

[..]

Er is natuurlijk een verschil tussen ze 't verbieden om te eten en gewoon weinig op tafel zetten. Wekelijks patat eten zou mij ook de strot uitkomen, om de week bij mijn schoonouders is al meer dan genoeg.
[..]

[..]

Je kunt plantaardige olieën en vetten ook op andere wijze binnen krijgen, bijvoorbeeld door er gewoon eten in te bakken, of het over wat gegrilde groente uit de oven te gieten.

Aardappels (en dus friet) op zich is idd niet slecht, sterker nog, gekookte aardappels worden door het voedingscentrum aangemerkt als "goed" met betrekking tot de voedingswaarde.

Vlees hoeft ook niet in kroketvorm, maar kan net zo goed in de vorm van kipfilet of gestoofd rundvlees...

Een goede, gebalanceerde voeding kan heel, heel goed zonder elke week patatdag. Dat mensen het doen is hun keuze en verder geen probleem, maar het is geen nóódzaak, zoals jij het nu wel een beetje over doet komen. Als een kind gewoon de goede verhouding groente, vlees (of vervanger) en aardappels/pasta/rijst met wat jus of saus krijgt, dan onthoud je ze helemaal niks.
[..]

Het ging me niet om het feit of het een zonde is ze te eten hoor, iedereen eet weleens wat fout (heb gister heerlijk zitten smikkelen van een berg saté!) Maar je noemde ze zelf "super gezond" en dat vind ik het dan weer net niet.
[..]

En dan nog de sluimerende vorm waarbij mensen weliswaar "redeiljk" eten maar dwangmatig gaan sporten of laxeren om 't weer kwijt te raken...
[..]

De nieuwe Wii zorgt zelfs voor meer beweging . Snoep etc. moet je idd niet helemaal verbieden lijkt me, maar er bijv. een vaste regel over instellen zoals "twee snoepjes als je uit school komt" en "chips op woensdag en zondag" lijkt me echt niet slecht, zeker omdat het ook leert dat je maat moet houden.
oh het was niet bedoeld als in het moet , maar er panisch over doen dat het slecht is ook niet goed.
Wou er alleen mee aangeven dat een frietje in de week en een frikandel oid echt niet slecht is.

en de Wii geeft inderdaad beweging en met snoepjes is maat houden idd belangrijk vind ik wel.
Wij hadden een snoeptrommel met snoepjes dan 2 kleine snoepjes of een grotere en dan sweekends wat chips of reepje chocolade oid..

Nu weet ik niet hoe het met Arwen zal verlopen ivm allergie-en, en zijn snoepjes/koekjes e.d. als rozijntjes/langevinger /meelkoekje helemaal uit den boze. dat is dan weer een voordeel
pi_45895085
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 20:14 schreef _evenstar_ het volgende:
oh het was niet bedoeld als in het moet , maar er panisch over doen dat het slecht is ook niet goed.
Wou er alleen mee aangeven dat een frietje in de week en een frikandel oid echt niet slecht is.

en de Wii geeft inderdaad beweging en met snoepjes is maat houden idd belangrijk vind ik wel.
Wij hadden een snoeptrommel met snoepjes dan 2 kleine snoepjes of een grotere en dan sweekends wat chips of reepje chocolade oid..

Nu weet ik niet hoe het met Arwen zal verlopen ivm allergie-en, en zijn snoepjes/koekjes e.d. als rozijntjes/langevinger /meelkoekje helemaal uit den boze. dat is dan weer een voordeel
Begrijpen we elkaar

Ik weet van mezelf dat juist als ik geen gezonde maaltijden eet ik heel snel verzand in slechte eetgewoontjes. Doordat ik wéét wat goed is houd ik mezelf op het goede spoor. Weet ik bijv. dat ik 's avonds patat ga eten (schoonouders eten alléén patat, geen salade, geen groen, alles frituur en vet) dan heb ik de nijging me de hele dag uit te hongeren, of de volgende dag extreem te willen bewegen. Als ik mezelf dat toesta sla ik door. Vandaar dat het voor mij juist belangrijk is echt die schijf van vijf te pakken over de dag verspreid. Dan voel ik me goed.
  donderdag 1 februari 2007 @ 20:38:33 #144
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45895532
Snoopy. Snoepjes zijn er aan toegevoegd aangezien er bij de oppas een doos staat. En heel lang heeft mijn oppas er voor kunnen zorgen dat de kindjes snoep kregen als Fleur lag te slapen, maar aangezien ze niet meer slaapt en de grote er wel om vragen, vond ik het sneu voor d'r om haar dat ene snoepje per dag te verbieden. De oppas zorgt er wel voor dat er eerst fruit wordt gegeten voordat er ook maar 1 snoepje uit de doos gaat. En de regel geen fruit geen snoep is daar zeer geldend. Thuis hebben we sinds kort ook joghurt-gums. En ze mag dan kiezen wat ze wil snoep, koek of een bakje chips. Met als voorwaarde dat ze goed heeft gegeten aan tafel. Het is immers niet de bedoeling dat ze haar buik met koek of zo vult.

En op het stuk beweging vs spelcomputer te komen. Fleur heeft vandaag voor het eerst van d'r eigen centjes speelgoed mogen kopen. (en ze was behoorlijk rijk). Ze heeft rolschaatsen icl bescherming gekocht die meteen thuis uitgeprobeerd moesten worden. Dat is dus het deel beweging en buiten zijn. En verder heeft ze een kindercomputer gekocht. Die werd op de terugweg in de auto uitgetest en na het buitenspelen ook nog even. Ik vind de keuze die ze gemaakt is heel goed. Ze heeft iets waar ze door in beweging is en veel plezier aan beleefd en ze heeft iets waar ze plezier aan heeft en iets van kan leren.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 20:24:18 #145
167723 sanni
Acima de seu
pi_45924553
Gewoon als ouder je kind vroeg uit bed halen en mee laten doen met ochtendgymnastiek
en verder als het thuiskomt niet afschepen met een bordje friet of welke andere makkelijke zooi.
omdat jij geen zin hebt, Als ouder heb je nl.ook een verplichting m.b.t de gezondheid van je kind.
pi_45926495
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 13:56 schreef milagro het volgende:

[..]

maar jijzelf kruipt wel wanneer je maar wil achter de pc om te ouwehoeren met mensen die je niet echt kent

dit is 2007, msn is een gegeven, laat ze lekker, zodra gedrag, school en gewicht er niet onder lijdt, ze happy zijn en ook weleens de zon (of de regen) op hun huid voelen is er niet mis mee, toch

practice what you preach, en mijn pc (en laptop ) gaan echt de deur niet uit om mijn punt te maken, no fucking way

dus zolang ik zelf graag én regelmatig achter de pc kruip ga ik mijn kids niet verbieden hetzelfde te doen.
Het feit is dat ik een computerprogrammeur ben, en dus de gehele dag achter mijn pc bertoef, tot vervelens aan toe. Hoe jij je kinderen opvoed bepaal jij, hoe ik dat doe bepaal ik. En ik vind het niet normaal dat priscil elke dag achter de computer moet. Als ze straks iets ouder is en op de middelbare zit wil ik best iets toegeven, maar nu echt niet.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 09:49:21 #147
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45936660
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 21:32 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Het feit is dat ik een computerprogrammeur ben, en dus de gehele dag achter mijn pc bertoef, tot vervelens aan toe. Hoe jij je kinderen opvoed bepaal jij, hoe ik dat doe bepaal ik. En ik vind het niet normaal dat priscil elke dag achter de computer moet. Als ze straks iets ouder is en op de middelbare zit wil ik best iets toegeven, maar nu echt niet.
Oh en voor je werk moet je ook op Fok! zitten? . Wat een enorm slap excuus, man .
Niet meer actief op Fok!
pi_45939603
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 09:49 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Oh en voor je werk moet je ook op Fok! zitten? . Wat een enorm slap excuus, man .
echt wat een flauwe reacties hier.

echt een beetje zielig! Mensen aanvallen over de opvoeding van hun kinderen.
pi_45939701
Misschien hek er overheen gelezen hoor... Maar is er ergens na te lezen hoeveel kinderen op een bepaalde leeftijd binnen horen te krijgen.. En hoe zwaar ze "mogen" zijn enzo...
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  zaterdag 3 februari 2007 @ 12:54:35 #150
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45939740
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:48 schreef Ticootje het volgende:

[..]

echt wat een flauwe reacties hier.

echt een beetje zielig! Mensen aanvallen over de opvoeding van hun kinderen.
ja zielig hoor. Jij bent degene die zielig is: je kinderen van alles ontzeggen, maar het intussen zelf wel doen. Ga zelf lekker met barbies spelen joh als dat zo goed is .
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 12:56:28 #151
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45939783
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:52 schreef vamperotica het volgende:
Misschien hek er overheen gelezen hoor... Maar is er ergens na te lezen hoeveel kinderen op een bepaalde leeftijd binnen horen te krijgen.. En hoe zwaar ze "mogen" zijn enzo...
nee, is nog niet gezegd geloof ik. Grofweg kun je berekenen hoe zwaar je mag zijn door je lengte te nemen en daar 100 vanaf te trekken (bij 1,70 mag je dus 70 kg zijn), maar dat is geen goede maat voor kinderen. Ik heb wel gelezen dat je hun ribben moet kunnen zien. Een buikje is dus niet goed bij kinderen. Maar verder weet ik het ook niet...
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 13:01:06 #152
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45939875
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:56 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nee, is nog niet gezegd geloof ik. Grofweg kun je berekenen hoe zwaar je mag zijn door je lengte te nemen en daar 100 vanaf te trekken (bij 1,70 mag je dus 70 kg zijn), maar dat is geen goede maat voor kinderen. Ik heb wel gelezen dat je hun ribben moet kunnen zien. Een buikje is dus niet goed bij kinderen. Maar verder weet ik het ook niet...
In het Groeiboekje wat je krijgt op het consultatieburea, zit een groeicurve. Hier kun je ongeveer in zien bij welke lengte een kind wel gewicht mag / moet hebben
  zaterdag 3 februari 2007 @ 13:04:35 #153
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45939935
http://www.voedingscentru(...)jaar/gezond+gewicht/

Een BMI-meter speciaal voor kinderen (en voor jongens en meisjes ).
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 13:15:28 #154
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45940149
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 13:04 schreef Viking84 het volgende:
http://www.voedingscentru(...)jaar/gezond+gewicht/

Een BMI-meter speciaal voor kinderen (en voor jongens en meisjes ).
Ik vind hem een beetje vaag . Mijn dochter is nu twee en heeft een BMI van 17,28. Als ze iets zwaarder was geweest, had ze een BMI van 17,62.
Nu ze twee is zou dat nog net in een normaal gewicht vallen, als ze drie is hoort die BMI opeens bij overgewicht? Haar lengte en gewicht veranderen toch niet?

Overigens had ik haar lager ingeschaald op de BMI schaal, ze is slank om te zien maar zit dus toch in de bovenste regionen van een gezond gewicht.
En als ik in het groeiboekje kijk, zit ze met dezelfde lengte en gewicht nog net onder de helft van de curve, dus dan zou ze eerder slank dan dik zijn
pi_45941560
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 13:15 schreef MaLo het volgende:
Ik vind hem een beetje vaag . Mijn dochter is nu twee en heeft een BMI van 17,28. Als ze iets zwaarder was geweest, had ze een BMI van 17,62.
Nu ze twee is zou dat nog net in een normaal gewicht vallen, als ze drie is hoort die BMI opeens bij overgewicht? Haar lengte en gewicht veranderen toch niet?

Overigens had ik haar lager ingeschaald op de BMI schaal, ze is slank om te zien maar zit dus toch in de bovenste regionen van een gezond gewicht.
En als ik in het groeiboekje kijk, zit ze met dezelfde lengte en gewicht nog net onder de helft van de curve, dus dan zou ze eerder slank dan dik zijn
Peuters hebben meer "babyvet", wat met groei moet verdwijnen. Een lekker spekkige baby is geen probleem, maar als het kind vijf is dan is het natuurlijk niet meer de bedoeling. Het vetpercentage moet zegmaar afnemen, de verhouding lengte-gewicht verandert naarmate kinderen groeien. Da's een proces, en daar zit jouw dochter middenin.

Overigens vandaag een treffend voorbeeld van hoe commercie overgewicht stimulereert: De plus heeft momenteel weer zo'n voetbalkaartjesactie. Bergen jongens tussen de 8 en 11 zwermen om en door de winkel... En kopen zelf ook producten ter waarde van precies 10 euro om weer zo'n extra kaartje te hebben. Maar ja, je bent een jaar of tien, dan ga je geen rollen pleepapier of een zak aardappels van je eigen geld halen, nee, dan haal je zakken chips. Van die kleine opdondertjes allemaal met bergen junk-food... Puik idee!
  zaterdag 3 februari 2007 @ 19:40:48 #156
144006 chacama
Ondernemend!
pi_45949715
op de site van de WHO kun je ook aardig wat info vinden over gewicht.

[ Bericht 80% gewijzigd door chacama op 03-02-2007 19:45:58 ]
  zaterdag 3 februari 2007 @ 19:49:45 #157
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45950049
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 14:19 schreef innovative het volgende:

[..]

Peuters hebben meer "babyvet", wat met groei moet verdwijnen. Een lekker spekkige baby is geen probleem, maar als het kind vijf is dan is het natuurlijk niet meer de bedoeling. Het vetpercentage moet zegmaar afnemen, de verhouding lengte-gewicht verandert naarmate kinderen groeien. Da's een proces, en daar zit jouw dochter middenin.

Overigens vandaag een treffend voorbeeld van hoe commercie overgewicht stimulereert: De plus heeft momenteel weer zo'n voetbalkaartjesactie. Bergen jongens tussen de 8 en 11 zwermen om en door de winkel... En kopen zelf ook producten ter waarde van precies 10 euro om weer zo'n extra kaartje te hebben. Maar ja, je bent een jaar of tien, dan ga je geen rollen pleepapier of een zak aardappels van je eigen geld halen, nee, dan haal je zakken chips. Van die kleine opdondertjes allemaal met bergen junk-food... Puik idee!
Als je kijkt op de link, zul je zien dat de goede BMI tot het vijfde levensjaar iets afneemt en daarna weer toeneemt. Ik blijf het een rare constructie vinden. Als mijn dochter iets zwaarder was, had ze op haar tweede een goed gewicht en op haar derde licht overgewicht, met exact dezelfde lengte en hetzelfde gewicht.

Dat van de PLUS is inderdaad weer een mooi voorbeeld van hoe overwicht te kweken. Tuurlijk willen die kinderen graag voetbalplaatjes. Dus verenigen ze het nuttige met het aangename: ze halen snacks en snoep. Ik zou op mijn tiende net zo gedacht hebben, vrees ik .
  zaterdag 3 februari 2007 @ 19:53:48 #158
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45950211
ik vind het heel erg kut om van die waggelende mensen te zien. kinderen die net zo vet zijn lopen er naast als pinguins.

ik vind het vooral kut om te zien omdat ik een paralel trek met de romeinse tijd op het decadente einde van die periode.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 19:58:55 #159
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45950414
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 19:53 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het heel erg kut om van die waggelende mensen te zien. kinderen die net zo vet zijn lopen er naast als pinguins.

ik vind het vooral kut om te zien omdat ik een paralel trek met de romeinse tijd op het decadente einde van die periode.
Wat is er kut aan een dik persoon
pi_45950642
Ik hoop maar dat mijn kinderen de stofwisseling enzo van m'n vriend krijgen, die kan echt alles eten! Is het zo dat jongetjes eerder de bouw en de stofwisseling krijgen van hun vader en meisjes van hun moeder? Het lijkt me biologisch gezien van niet, maar toch klinkt het wel logisch .
  zaterdag 3 februari 2007 @ 21:14:04 #161
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45953754
-sorry, was innovative-
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_45953805
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 19:58 schreef _evenstar_ het volgende:
Kut niet, idd. Maar bij kleine kinderen vind ik het wel jammer, omdat het zo vaak niet nodig is. Ze meoten nog hun hele leven met dat lijfje doen en door verkeerde eet-, leef- en beweeggewoontes worden er gewoon procentueel steeds meer te dik.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 21:16:58 #163
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_45953877
oh nou, als ik naar de bmi kijk van Maxim volgens die link is maxim perfect
  zaterdag 3 februari 2007 @ 21:50:43 #164
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45955298
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 21:15 schreef innovative het volgende:

[..]

Kut niet, idd. Maar bij kleine kinderen vind ik het wel jammer, omdat het zo vaak niet nodig is. Ze meoten nog hun hele leven met dat lijfje doen en door verkeerde eet-, leef- en beweeggewoontes worden er gewoon procentueel steeds meer te dik.
dat snap ik, was ook zeer specifiek naar die persoon die ik quote
  zaterdag 3 februari 2007 @ 22:15:41 #165
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45956063
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 14:19 schreef innovative het volgende:
op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgen . En dan nog: het duurt een hele tijd voor ze weer 10 euro hebben, dus zoveel schade richt zo'n kaartje niet aan .

Maar hoe dan ook ben ik fel tegen die acties. De PLUS had ook een taartenactie: als je voor 25 euro boodschappen deed, kreeg je een appelkruimelvlaai gratis. En dan willen ze het overgewicht in Nederland terugdringen . Begin dan maar eens bij de supermarkten, denk ik dan.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 4 februari 2007 @ 11:14:15 #166
45206 Pietverdriet
pi_45965023
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 22:15 schreef Viking84 het volgende:

[..]

op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgen . En dan nog: het duurt een hele tijd voor ze weer 10 euro hebben, dus zoveel schade richt zo'n kaartje niet aan .

Maar hoe dan ook ben ik fel tegen die acties. De PLUS had ook een taartenactie: als je voor 25 euro boodschappen deed, kreeg je een appelkruimelvlaai gratis. En dan willen ze het overgewicht in Nederland terugdringen . Begin dan maar eens bij de supermarkten, denk ik dan.
Ze?
Vind je het een taak van de overheid?
  zondag 4 februari 2007 @ 11:24:05 #167
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45965173
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 19:58 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

iemand heeft het al mooi verwoord voor mij. het gaat me niet om het feit dat ik dikke mensen niet aantrekkelijk zou kunnen vinden, maar om de gezondheidsrisico's. als je foto's van kinderen (en ouderen)van 30 jaar geleden vergelijkt met nu schrik je je kapot.

veel overgewicht is niet gezond en zeker niet bij kinderen.
pi_45965219
quote:

[..]

begin maar eens bij de ouders, of iig degene die de boodschappen in huis haalt.
je hóeft geen koekjes in je mandje te leggen, hoor, ook al is het in de aanbieding of gratis
  zondag 4 februari 2007 @ 13:42:28 #169
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45969205
quote:
Op zondag 4 februari 2007 11:27 schreef milagro het volgende:

[..]

begin maar eens bij de ouders, of iig degene die de boodschappen in huis haalt.
je hóeft geen koekjes in je mandje te leggen, hoor, ook al is het in de aanbieding of gratis
je weet als supermarkt dat er overgewicht heerst in Nederland. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf, maar je weet ook hoe makkelijk mensen te beïnvloeden zijn. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om het de consument wat minder moeilijk te maken .
Niet meer actief op Fok!
pi_45969789
quote:
Op zondag 4 februari 2007 13:42 schreef Viking84 het volgende:

[..]

je weet als supermarkt dat er overgewicht heerst in Nederland. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf, maar je weet ook hoe makkelijk mensen te beïnvloeden zijn. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om het de consument wat minder moeilijk te maken .
onzin , echt

zo kun je je verantwoordelijkheid altijd wel (deels) afschuiven op "de maatschappij' , het bedrijfsleven, de bladen, de media, het internet.

het aanbod (deels) de schuld geven, het is precies DIE houding die je dat overgewicht bezorgd heeft, smoesjes zoeken, waarom je nu alweer chips of koekjes of drop of chocola of all of the above in je bakkes douwt.

je kiest er voor om die spullen in huis te halen, je wil je geld eraan uitgeven (je is men, hè, niet jij ) en dan klagen dat de sportschool te duur is

een klein kind heeft dat excuus nog, diens moeder en/of vader koopt die zooi, bereidt de maaltijden, maar een volwassene heeft dat excuus niet, het aanbod is niet wat jou dik maakt, jij maakt jou dik.
  zondag 4 februari 2007 @ 14:18:20 #171
34156 Mirage
Smile !!!
pi_45970479
Wat ik niet zo goed begrijp is dat men afgeeft op een patatje... een appeltaartje die je bij de boodschappen krijgt en ga zo maar door.

Mijn gezin bestaat uit 5 personen, 3 kinderen, man en vrouw.
Geen van allen heeft overgewicht ondanks dat ik niet panisch reageer op bovenstaande zaken.

Hier wordt regelmatig een patatje gegeten, regelmatig is hier iets lekkers in huis, regelmatig staat de poffertjes met troop op tafel.

Ik denk dat dat ook allemaal moet kunnen zolang je de basis maar goed hebt.
De kinderen hier eten als basis 2 keer daags boterhammen (dat kan met kaas/vleeswaren, een ei, pindakaas of soep erbij zijn), daarnaast krijgen ze een warme maaltijd (pasta/rijstmaaltijd/wokmaaltijd of iets met aardappels... altijd ruime hoeveelheid groente) toetje is de ene keer vla de andere keer een stuk fruit.

Tussendoor eten ze veel appels en mandarijntjes.

en misschien nog het belangrijkste... een playstation, tekenfilms en dat soort activiteiten... mogen niet de hele dag gespeeld of bekeken worden. (en dat willen ze niet eens... gewoonweg omdat dat er in gebakken zit)

Als ze hiernaast trek hebben in iets "lekkers", dan vind ik dat dat gewoon moet kunnen.
Het is niet het "lekkers" dat dik maakt, het is je levensstijl en of "het lekkers" de normale basisvoeding vervangt.

Als je goed eet zal je niet eens in ongezonde mate trek hebben in de "ongezonde" dingen, gewoonweg omdat je al verzadigd bent.

... zoals ik ernaar kijk in ieder geval.

ow...en naast de patatjes kan je ook gewoon groente serveren hoor
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_45972929
quote:
Op zondag 4 februari 2007 13:59 schreef milagro het volgende:
het aanbod (deels) de schuld geven, het is precies DIE houding die je dat overgewicht bezorgd heeft, smoesjes zoeken, waarom je nu alweer chips of koekjes of drop of chocola of all of the above in je bakkes douwt.

je kiest er voor om die spullen in huis te halen, je wil je geld eraan uitgeven (je is men, hè, niet jij ) en dan klagen dat de sportschool te duur is

een klein kind heeft dat excuus nog, diens moeder en/of vader koopt die zooi, bereidt de maaltijden, maar een volwassene heeft dat excuus niet, het aanbod is niet wat jou dik maakt, jij maakt jou dik.
Hier ben ik het mee eens. Maar het gaat dus wel érgens fout, dan wel bij de ouders die hun kind met 10 euro naar de supermarkt laten gaan, dan wel bij supermarkten die kinderen tot dat soort dingen verleiden... Ergens zit iig een stuk in de mens wat gevoelig is voor commercie en die commercie weet daar moeiteloos op in te spelen. Of de fout bij de zender of ontvanger zit, tja...
  zondag 4 februari 2007 @ 15:38:08 #173
34156 Mirage
Smile !!!
pi_45973247
Zijn de kledingmaten trouwens ook veranderd de laatste jaren ?

Ik kan namelijk bijna nooit echt passende kleding voor mijn kinderen vinden.
Als de lenge goed is, dan zakt de broek van de heupjes... als de heupjes goed passen dan komt de broek tot halverwege de scheenbeentjes.

*lang leve de verstelbare taillebroeken*
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_45973504
quote:
Op zondag 4 februari 2007 15:28 schreef innovative het volgende:

[..]

Hier ben ik het mee eens. Maar het gaat dus wel érgens fout, dan wel bij de ouders die hun kind met 10 euro naar de supermarkt laten gaan, dan wel bij supermarkten die kinderen tot dat soort dingen verleiden... Ergens zit iig een stuk in de mens wat gevoelig is voor commercie en die commercie weet daar moeiteloos op in te spelen. Of de fout bij de zender of ontvanger zit, tja...
de ontvanger, want er zijn duizenden mensen die dezelfde verleiding wel kunnen weerstaan.

als je de overgevoeligen in de samenleving, op welk gebied dan ook, als maatstaf gaat nemen, tjaaaa, dan mag de alcohol ook wel uit de schappen.
ieder lekker wijf moet dan ook de straat af, want reken maar dat ook jouw vent denkt "potverdomme, zeg, die zou ik wel eens... etc"

het weerstaan van verleidingen is jouw pakkie aan, je moet je kind niet naar de super sturen met 10 euro en zeggen "koop maar wat".

of wil je overheidsbemoeienis inzake opvoeding, ten alle tijden?
de supermarkten verleiden niet jouw kinderen specifiek, ze verleiden iedereen, en het is aan jou om jezelf te leren beheersen in deze, en het is aan jou om je kids dat mee te geven.

er is niets mis met snoep, niets mis met koekjes, niet mis met patat, als je het maar doseert, als je er maar voor zorgt dat de voedzamere dingen ook op tafel staan, en dat is toch echt de taak vd ouder, niet vd Jumbo, AH. Zij maken jou niet dik, ze geven jou wel de opties om dingen te kopen waarvan je dik zou kunnen worden, als je verder geen ene reet uitvoert qua lichaamsbeweging.

als je stelt dat de super je dingen 'opdringt' door ze voor je uit te stallen, waarom vind je dan niet dat sporten je wordt opgedrongen? je ziet dat verdorie dagelijks op televisie

waarom je dat niet zo ziet? omdat het je niet trekt, het kost energie, het kost moeite, inzet, etc, allemaal dingen waarvoor je ZELF moet zorgen, ja dat is vervelend, want geen short term bevrediging.

dus nogmaals, al die argumenten over opgedrongen verleiding, de gelegenheid die de dief maakt, dat is precies de reden waarom je dus worstelt met overgewicht, je neemt geen verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag, je gebrek aan controle.

niet klagen, maar dragen dan, al die extra kilo's.

[ Bericht 0% gewijzigd door milagro op 04-02-2007 15:57:10 ]
pi_45974198
quote:
Op zondag 4 februari 2007 15:45 schreef milagro het volgende:
de ontvanger, want er zijn duizenden mensen die dezelfde verleiding wel kunnen weerstaan.

als je de overgevoeligen in de samenleving, op welk gebied dan ook, als maatstaf gaat nemen, tjaaaa, dan mag de alcohol ook wel uit de schappen.
ieder lekker wijf moet dan ook de straat af, want reken maar dat ook jouw vent denkt "potverdomme, zeg, die zou ik wel eens... etc"

het weerstaan van verleidingen is jouw pakkie aan, je moet je kind niet naar de super sturen met 10 euro en zeggen "koop maar wat".

of wil je overheidsbemoeienis inzake opvoeding, ten alle tijden?
de supermarkten verleiden niet jouw kinderen specifiek, ze verleiden iedereen, en het is aan jou om jezelf te leren beheersen in deze, en het is aan jou om je kids dat mee te geven.

er is niets mis met snoep, niets mis met koekjes, niet mis met patat, als je het maar doseert, als je er maar voor zorgt dat de voedzamere dingen ook op tafel staan, en dat is toch echt de taak vd ouder, niet vd Jumbo, AH. Zij maken jou niet dik, ze geven jou wel de opties om dingen te kopen waarvan je dik zou kunnen worden, als je verder geen ene reet uitvoert qua lichaamsbeweging.

als je stelt dat de super je dingen 'opdringt' door ze voor je uit te stallen, waarom vind je dan niet dat sporten je wordt opgedrongen? je ziet dat verdorie dagelijks op televisie

waarom je dat niet zo ziet? omdat het je niet trekt, het kost energie, het kost moeite, inzet, etc, allemaal dingen waarvoor je ZELF moet zorgen, ja dat is vervelend, want geen short term bevrediging.

dus nogmaals, al die argumenten over opgedrongen verleiding, de gelegenheid die de dief maakt, dat is precies de reden waarom je dus worstelt met overgewicht, je neemt geen verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag, je gebrek aan controle.

niet klagen, maar dragen dan, al die extra kilo's.
Ik ben het voor een groot deel eens met je, hoor. Je koopt zelf al die zooi, werkt 't zelf naar binnen. Soms is 't verdomd lekker en als 't geen dagelijkse kost wordt kan 't ook niet zoveel kwaad...

Maar met kinderen ben ik daar toch voorzichtiger in. Kinderen zijn van alle kanten continu onderworpen aan de boodschap die ze toegestuurd krijgen. Ze zijn een stuk minder rationeel dan volwassenen en moeten dus nog leren wat goed voor ze is. Natuurlijk is dat in de basis de taak van ouders, maar ik vind dat grote bedrijven daar best ook iets aan mogen doen. In het buitenland ben ik bijv. ooit een McDonalds tegengekomen waar kinderen zich in konden schrijven voor wekelijkse sportevenementen (die niet in de buurt van de vestiging gehouden werden ). Kijk, dan denk ik, natuurlijk willen ze winst maken en veel verkopen, maar zo'n actie levert dan ook weer een soort balans op...

Staatsbemoeienis vind ik iets anders, dat gaat me in dit geval te ver. Staatsvoorlichting of een bepaalde organisatie vanuit de overheid die bedrijven aanspoort om op een positieve manier dit soort dingen aan te pakken, vind ik wel goed. Ik ben bijv. wel heel verbaasd over het rare systeem dat je becel vergoed krijgt bij een bepaalde verzekeraar. Ik wacht nog steeds tot het moment dat ik mijn appeltjes kan declareren. En zelfs dan, als je alleen maar op becel, appeltjes of vitaminepillen gaat leven word je er ook niet gezonder op.

Over sport, dat wordt in zekere mate ook opgedrongen, ja. Niet alleen door te kijken naar sportuitzendingen, ook door de "FLASH"campagnes van de overheid, verschillende items in nieuws- en actualiteitenprogramma's en zelfs scholen die kinderen verplichten te bewegen! Toch denk ik, als ik zo om me heen kijk, als mensen het zelf niet blijken te beseffen (en oh, ik ken mensen die ook gewoon echt niet wéten hoe het werkt hoor, die denken dat rijst groente is) dat ze dan in ieder geval gestimuleerd mogen worden.
pi_45974493
stimuleren iets niet te kopen is wat anders dan te vragen het niet aan te bieden.

het niet toegeven aan verleidingen, ook als het om kids gaat, is het pakkie an van de ouders.
je kan je kind niet 24/7 in de gaten houden, en dus ook niet controle hebben waar ze hun zakgeld aan uit geven.
wat je wel kan doen is ze uitleggen waarom het beter is het niet te vaak te eten.

ik denk dat een kind eerder geneigd is zakgeld te verbrassen aan snoep, als je er thuis panisch over doet, dan wanneer je hen gewoon aanleert dat snoep, cola etc, behalve dikmakend in overdaad, ook je gebit sloopt en je puistjes oplevert, bij mijn kids werkt vooral dat laatste uitstekend
en natuurlijk zélf het goede voorbeeld geven, als je zelf iedere avond met chips op de bank zit, kun je kwalijk je kinderen verbieden het te eten, of ze het enkel op de zondag middag aanbieden en dan 4 chippies

ik bedoel, wat is het verschil tussen beheersing als het om dik worden gaat, of als het om een allergie gaat.
ik wéét dat ik niet tegen melk kan, ik weet dat m & m's en cashewnoten problemen gaan geven, en ja, ik vind ze godvergeten lekker , ik laat het toch staan, en de enkele keer dat ik zwicht, zijn de gevolgen voor mij, en niet voor de Jumbo die ze in de aanbieding had.

dat is ook iets wat de kids meekrijgen, mijn reactie op de gevolgen, eigen schuld, dikke bult dus ipv jammeren dat de omgeving het me zo moeilijk maakt.
  zondag 4 februari 2007 @ 16:22:46 #177
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45974662
ik kan me nog herinneren dat ik als vrijeschoolscholier in zutphen wel eens een paar gulden voor een bezoekje aan de supermarkt in de pauze had.

kochten we versgesneden volkorenbrood bij de bakker...
pi_45975984
quote:
Op zondag 4 februari 2007 16:18 schreef milagro het volgende:
stimuleren iets niet te kopen is wat anders dan te vragen het niet aan te bieden.

het niet toegeven aan verleidingen, ook als het om kids gaat, is het pakkie an van de ouders.
je kan je kind niet 24/7 in de gaten houden, en dus ook niet controle hebben waar ze hun zakgeld aan uit geven.
wat je wel kan doen is ze uitleggen waarom het beter is het niet te vaak te eten.

ik denk dat een kind eerder geneigd is zakgeld te verbrassen aan snoep, als je er thuis panisch over doet, dan wanneer je hen gewoon aanleert dat snoep, cola etc, behalve dikmakend in overdaad, ook je gebit sloopt en je puistjes oplevert, bij mijn kids werkt vooral dat laatste uitstekend
en natuurlijk zélf het goede voorbeeld geven, als je zelf iedere avond met chips op de bank zit, kun je kwalijk je kinderen verbieden het te eten, of ze het enkel op de zondag middag aanbieden en dan 4 chippies

ik bedoel, wat is het verschil tussen beheersing als het om dik worden gaat, of als het om een allergie gaat.
ik wéét dat ik niet tegen melk kan, ik weet dat m & m's en cashewnoten problemen gaan geven, en ja, ik vind ze godvergeten lekker , ik laat het toch staan, en de enkele keer dat ik zwicht, zijn de gevolgen voor mij, en niet voor de Jumbo die ze in de aanbieding had.

dat is ook iets wat de kids meekrijgen, mijn reactie op de gevolgen, eigen schuld, dikke bult dus ipv jammeren dat de omgeving het me zo moeilijk maakt.
Oh, hierin ben ik het helemaal met je eens hoor! Alleen maar panisch doen werkt niet, af en toe chips (bijv. vaste momenten) of ijs als het ijsweer is hoort er toch ook gewoon bij? Daar leer je ook van. Verbieden werkt idd niet, daar krijg je de verboden vruchten van (zou het helpen als je appels en peren gaat "verbieden"? )

Ik snap idd mensen met overgewicht niet zo als ze zeggen "dan heb ik levenslang". Ja, anders heb je ook levenslang, levenslang kilo's te veel. Ik moet idd ook opletten met wat ik eet (maak te veel insuline aan als ik suiker eet, wat leidt tot gebrek aan spierspanning, concentratie en een kuthumeur), dat zal ook levenslang moeten en als je daar eenmaal een beetje aan gewend bent is dat ook echt wel goed te doen. Waarom zou het anders niet kunnen?
quote:
Op zondag 4 februari 2007 16:22 schreef zoalshetis het volgende:
ik kan me nog herinneren dat ik als vrijeschoolscholier in zutphen wel eens een paar gulden voor een bezoekje aan de supermarkt in de pauze had.

kochten we versgesneden volkorenbrood bij de bakker...
Nou, dát heb ik echt nooit gedaan hoor. Wel meloenen. druiven (want die gooiden zo lekker de aula door) en aardbeien (voor 3,50 per bakje... ), en liever nog ham-kaas croissants, satébroodjes of een bak ijs met een berg plastic lepels zodat we konden delen.

Vrienden haalden vooral graag een stuk grilworst oid. Wat dat betreft waren wij ook echt niet braaf knaagdier aan 't spelen als puber, niet veel veranderd. Alleen in beweeg- en voedingspatronen van huis uit is er volgens mij wel iets anders.
  zondag 4 februari 2007 @ 19:02:59 #179
3542 Gia
User under construction
pi_45980741
Kinderen worden te dik door pure verwennerij. En meestal door de ouders.
Ikzelf kamp met ernstig overgewicht. Vanwege hartkwaal kan ik niet goed sporten en lijnen alleen wil niet lukken. Ik at als kind tussen de middag 16 sneetjes brood. En mijn moeder liet mij mijn gang gaan. Witbrood, met boter en hagelslag/jam/kaas enz...

Ben op de middelbare school flink afgevallen, tot 52 kilo, maar dit is er later weer aangekomen. Tja die vetcellen heb je toch en je bent zo weer uitgedijd.

Ik heb me altijd voorgenomen dat ik er alles aan zou doen om te voorkomen dat mijn kinderen dezelfde problemen zouden krijgen als ik. En ik ben er trots op dat dit is gelukt.

Hoe?

Inderdaad geen snoep in huis. Wel chips, maar van die minizakjes. Krijgen ze overigens ook niet elke dag. Voor ontbijt gewoon brood met melk. Voor de lunch, ook gewoon brood. Af en toe iets warms als een gebakken ei of minipizza. NOOIT frikandellen of hamburgers als lunch. Avondeten gewoon gezond en vooral veel vers. Voor op school (basisschool speelkwartier) een schoolkoekje, geen brood, geen limonade en zeker geen yogho enzo.

Mijn oudste, 14, is nu 1.75 m. en weegt 60 kilo.
De jongste, 12, is 1.58 en weegt 40 kilo.

Aangezien ze nu in de pubertijd zitten, eten ze nu veel meer en hebben ze ook vaak 's avonds honger. Is ook niks mis mee. Op deze leeftijd hebben ze gewoon veel meer nodig. Vooral de oudste weet heel wat te verstouwen en toch wordt hij niet dikker. En dat komt omdat hij als kind nooit dik was.
  zondag 4 februari 2007 @ 19:21:39 #180
34156 Mirage
Smile !!!
pi_45981508
Als een kind 16 witte boterhammen eet dan is het misschien tijd om over te gaan op bruin brood (hier trouwens standaard bruin.. en als we tosti eten een keertje wit)

Toch vind ik het eten van boterhammen (wel evenbovenstaande in acht genomen) niet direct alarmerend.
Mijn zoont van 7 jaar lijkt op het moment ook onverzadigbaar.. aardappelen hij schept meermaals op... boterhammen... hij eet zonder problemen 6 boterhammen achter elkaar op. (bruin)... het is dat het dan tijd is om weer naar school te gaan anders zou hij waarschijnlijk zo verder eten.

(wat trouwens redelijk werkt als je dit toch zou willen remmen... geef ze een appel... == veel kouwen ----> kauwbewegingen verzadigen ook)

[ Bericht 0% gewijzigd door Mirage op 04-02-2007 19:59:46 ]
Sir Winston Churchill
  zondag 4 februari 2007 @ 19:36:27 #181
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_45982088
Ik ben altijd best wel met voeding.
Demi snoept dan ook erg weinig, als tussendoortje krijgt ze fruit , rozeintjes of een stukje kaas.
dit vind ze ook erg lekker dus het is gewoon een aanwensel.

Demi heeft een erg slanke bouw, ze is 21 maanden, weegt net 10 kilo en is 84cm lang, mensen roepen vaak, geef dat kind toch meer te eten.

Ze eet goed, ze eet per dag vaak 3 of 4 bruine boterhammen en haar avondeten gaat er ook goed in.
Maar je krijgt dus niet alleen commentaar als een kindje "te dik" is maar ook als het "te dun" is.

En ze snoept soms wel hoor, op feestjes enzo mag ze echt wel wat snoepen maar van mij hoeft het niet iedere dag, ik doe dat ook niet.

Demi drinkt overigens naast melk bij het eten haast alleen maar water of water met een beetje diksap.

[ Bericht 3% gewijzigd door KD-fotografie op 04-02-2007 19:46:04 ]
pi_45982668
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:02 schreef Gia het volgende:
Kinderen worden te dik door pure verwennerij. En meestal door de ouders.
Ikzelf kamp met ernstig overgewicht. Vanwege hartkwaal kan ik niet goed sporten en lijnen alleen wil niet lukken. Ik at als kind tussen de middag 16 sneetjes brood. En mijn moeder liet mij mijn gang gaan. Witbrood, met boter en hagelslag/jam/kaas enz...

Ben op de middelbare school flink afgevallen, tot 52 kilo, maar dit is er later weer aangekomen. Tja die vetcellen heb je toch en je bent zo weer uitgedijd.

Ik heb me altijd voorgenomen dat ik er alles aan zou doen om te voorkomen dat mijn kinderen dezelfde problemen zouden krijgen als ik. En ik ben er trots op dat dit is gelukt.

Hoe?

Inderdaad geen snoep in huis. Wel chips, maar van die minizakjes. Krijgen ze overigens ook niet elke dag. Voor ontbijt gewoon brood met melk. Voor de lunch, ook gewoon brood. Af en toe iets warms als een gebakken ei of minipizza. NOOIT frikandellen of hamburgers als lunch. Avondeten gewoon gezond en vooral veel vers. Voor op school (basisschool speelkwartier) een schoolkoekje, geen brood, geen limonade en zeker geen yogho enzo.

Mijn oudste, 14, is nu 1.75 m. en weegt 60 kilo.
De jongste, 12, is 1.58 en weegt 40 kilo.

Aangezien ze nu in de pubertijd zitten, eten ze nu veel meer en hebben ze ook vaak 's avonds honger. Is ook niks mis mee. Op deze leeftijd hebben ze gewoon veel meer nodig. Vooral de oudste weet heel wat te verstouwen en toch wordt hij niet dikker. En dat komt omdat hij als kind nooit dik was.
16 sneetjes brood. . Ik weet niet hoe oud jij bent maar kom jij uit een generatie waarvan ouders riepen dat een kind maar goed moest eten en ook dat je van eten niet dik wordt, alleen van snoepen? Gia, heb niet het hele topic gelezen maar jouw post viel me gewoon als eerste op. Heb met jouw meningen heel vaak niet veel met je op maar vind het wel heel erg om te lezen dat je al zolang kampt met zwaar overgewicht en eigenlijk dat het al zo vroeg begonnen is.

Ik vermoed dat het bij jou toch heel anders is dan het programma wat ik laatst op TV zag. Kinderen en ouders die vermoedden dat hun kinderen een ziekte hebben terwijl die kinderen stiekem op hun kamer pakken snoep en koek wegwerkten. In dat programma, zag je ook een kaartje van Nederland en het liet zien hoe het vet in de loop der jaren in Nederland van lila naar donkerpaars is gegaan. En ook dat het niet echt meer gebiedsafhankelijk meer is.

Bij mijn kuiken op school zie je ook wel wat te dikke kinderen maar niet heel erg veel. Maar we gaan nog weleens zwemmen in Bergen en dat weet je werkelijk niet wat je ziet aan veel te dikke kinderen. Het kuiken is niet dik, ook geen graatpak maar ik hou het wel in de gaten. Ryan stopt haar naar mijn idee te vaak snoep toe en ik dam dat altijd in. Maar het kuiken is nu bijna zeven en het valt me op dat meiden van zes a zeven heel anders spelen dan ik vroeger. Voor mij was het altijd rennen, skaten etc...eigenlijk in Amsterdam toch een heel bewegelijke jeugd. Meiden van zeven hangen tegenwoordig... ze kletsen, giechelen maar je moet ze echt tot bewegen aanzetten.
  zondag 4 februari 2007 @ 19:54:11 #183
34156 Mirage
Smile !!!
pi_45982850
toch zijn er ook gevallen waar "stevigheid" van een kind echt niet aan de hoeveelheid/soort voedsel ligt.
Een overbuurmeisje van ons is 10 jaar en oogt behoorlijk stevig.
Het is echter een cola/sinas/7up loos huishouden, bijna geen snoep, geen afhaalmaaltijden... en een mega trampoline in de tuin waar het meisje dagelijks op staat te springen.

Bij haar is het denk ik hormonaal ?
Ze heeft namelijk ook al een enorme voorgevel.
Sir Winston Churchill
pi_45982875
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:21 schreef Mirage het volgende:
Als een kind 16 witte boterhammen eet dan is het misschien tijd om over te gaan op bruin brood
Mirage, vind je niet dat als een jong kind tussen de middag even zestien boterhammen wegeet dat dat gewoon teveel is? Dat compenseer je naar mijn idee niet even met drie stevige Allisonboterhammen met kaas.
  zondag 4 februari 2007 @ 19:58:48 #185
34156 Mirage
Smile !!!
pi_45983029
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:54 schreef Stali het volgende:

[..]

Mirage, vind je niet dat als een jong kind tussen de middag even zestien boterhammen wegeet dat dat gewoon teveel is? Dat compenseer je naar mijn idee niet even met drie stevige Allisonboterhammen met kaas.
het was dan ook een beetje sarcastisch bedoeld " dat het dan misschien toch wel tijd wordt om op bruine boterhammen over te gaan".

16 is natuurlijk extreem.
Maar een stevige stapel boterhammen zie ik niet direct kwaad in.
Zie ook de tip van de appel die ik toe pas als het te gek wordt naar mijn idee.
Er zijn natuurlijk grenzen.

Verder zou ik in het geval van 16 boterhammen eens laten controleren op een lintworm
Sir Winston Churchill
pi_45983385
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:58 schreef Mirage het volgende:

[..]

het was dan ook een beetje sarcastisch bedoeld " dat het dan misschien toch wel tijd wordt om op bruine boterhammen over te gaan".

16 is natuurlijk extreem.
Maar een stevige stapel boterhammen zie ik niet direct kwaad in.
Zie ook de tip van de appel die ik toe pas als het te gek wordt naar mijn idee.
Er zijn natuurlijk grenzen.

Verder zou ik in het geval van 16 boterhammen eens laten controleren op een lintworm
Jij gebruikt appels en ik gebruik zelfs weleens spruitjes. .
Maar ik ben wel benieuwd wat de achterliggende gedachte was bij Gia. Ik vermoed namelijk dat ze een ietsje ouder is dan gemiddelde fokker en toen konden ouders wel zo denken.

Zelf merk ik wel dat het oppassen is omdat het kuiken een zoetekauw is en een slechte avondeter.
Bij mij was het vroeger makkelijk, twee jonge studerende ouders en met rondkomen van de studiebeurs was het nooit een vetpot. Ik ben daarom nooit een echte eter geworden terwijl ik eten later heel leuk ben gaan vinden. Maar ik eet gewoon nooit heel veel want mijn maag is geen grote porties gewend.
pi_45983388
Mirage, de eerste keer menstrueren schijnt gewoonlijk ook bij een hoog vetpercentage & gewicht 47 kg pas te komen, en meisjes met overgewicht menstrueren gemiddeld eerder. Misschien is het bij dat overbuurmeisje dus andersom?
Pas was in het nieuws iets over bepaalde bacteriestammen die mensen met een hoger gewicht vaker hebben dan mensen met een laag gewicht, en die mede voor overgewicht zou zorgen. http://www.diabetesweb.nl(...)met-overgewicht.html
  zondag 4 februari 2007 @ 20:14:10 #188
34156 Mirage
Smile !!!
pi_45983690
quote:
Op zondag 4 februari 2007 20:07 schreef poemojn het volgende:
Mirage, de eerste keer menstrueren schijnt gewoonlijk ook bij een hoog vetpercentage & gewicht 47 kg pas te komen, en meisjes met overgewicht menstrueren gemiddeld eerder. Misschien is het bij dat overbuurmeisje dus andersom?
Pas was in het nieuws iets over bepaalde bacteriestammen die mensen met een hoger gewicht vaker hebben dan mensen met een laag gewicht, en die mede voor overgewicht zou zorgen. http://www.diabetesweb.nl(...)met-overgewicht.html
he, dat is een interessant stuk (die link )!

en wat het menstrueren betreft... dat doet zij inderdaad ook al.
Het is echt zo'n meisje waar je aan het gedrag merkt dat ze erg erg jong is, maar wat qua lichaam op haast enge manier al de aandacht van mannen oproept.

(ja.. ik werp de heren van begin 20 dan ook standaard even een blik toe als ze om haar heen staan te dansen in de speeltuin)
Sir Winston Churchill
  maandag 5 februari 2007 @ 12:10:09 #189
3542 Gia
User under construction
pi_46002973
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:21 schreef Mirage het volgende:
Als een kind 16 witte boterhammen eet dan is het misschien tijd om over te gaan op bruin brood (hier trouwens standaard bruin.. en als we tosti eten een keertje wit)

Toch vind ik het eten van boterhammen (wel evenbovenstaande in acht genomen) niet direct alarmerend.
Mijn zoont van 7 jaar lijkt op het moment ook onverzadigbaar.. aardappelen hij schept meermaals op... boterhammen... hij eet zonder problemen 6 boterhammen achter elkaar op. (bruin)... het is dat het dan tijd is om weer naar school te gaan anders zou hij waarschijnlijk zo verder eten.

(wat trouwens redelijk werkt als je dit toch zou willen remmen... geef ze een appel... == veel kouwen ----> kauwbewegingen verzadigen ook)
Hier is het ook bruin. Alleen manlief eet soms witbrood, als we op zaterdagavond brood met hamburgers eten. De kids krijgen dan broodjes. (Ik lust geen hamburgers)
Ik heb het liefst volkoren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gia op 05-02-2007 12:22:48 ]
  maandag 5 februari 2007 @ 12:20:37 #190
3542 Gia
User under construction
pi_46003231
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:49 schreef Stali het volgende:

[..]

16 sneetjes brood. . Ik weet niet hoe oud jij bent maar kom jij uit een generatie waarvan ouders riepen dat een kind maar goed moest eten en ook dat je van eten niet dik wordt, alleen van snoepen? Gia, heb niet het hele topic gelezen maar jouw post viel me gewoon als eerste op. Heb met jouw meningen heel vaak niet veel met je op maar vind het wel heel erg om te lezen dat je al zolang kampt met zwaar overgewicht en eigenlijk dat het al zo vroeg begonnen is.
Dank je voor je lieve post.
Ja, het is vreselijk, achteraf. Ik heb een moeder die zelf is opgevoed met het idee dat er een goede bodem in moet zitten. Ze is geboren in 1940, nog net voor de oorlog. Een buurvrouw (met toen al en nu nog, 2 hele dunne kinderen) waarschuwde mijn moeder regelmatig. Zelf ga je je als kind niet beperken. Als je graag eet, eet je veel.

Ik heb eens een programma gezien op tv waar gezegd werd dat vetcellen in je kinderjaren, dus tot een jaar of 10, worden aangemaakt. Ben je dan te dik, dan zul je er altijd moeite mee houden.
Mijn jongste zus at nooit zoveel en is dus nu ook niet te dik. Ze is eigenlijk best mager. Daarbij moet ik wel opmerken dat die wel intensief sport. (Judo)

Ach, het heeft geen nut mijn moeder kwalijk te nemen dat ik nu problemen heb met mijn gewicht. Ze heeft er zelf ook een beetje last van. En ze was toen blij dat ik zo goed kon eten!
Het enige wat ik kon doen was mijn kinderen hiervoor behoeden en dat is me gelukkig gelukt. Terwijl de kinderen van mijn jongste zus, 2 van de 3, weer wel wat aan de zware kant zijn.

Hier is dus vrijwel nooit snoep of koek in huis. Tenminste niet standaard. Ik heb nu een pot zuurtjes staan. Daar pakken de kinderen er misschien 2 keer in de week één van, of ze vergeten het gewoon. Zo weinig zijn ze gewend te snoepen. Koek of taart heb ik sporadisch in huis, met feestjes of heel soms als extraatje. Ze missen het ook niet. Ze krijgen elke dag naast hun brood een schoolkoekje (yofruit) mee en een blikje drinken.
  † In Memoriam † maandag 5 februari 2007 @ 12:29:43 #191
37843 lady-wrb
kortaf
pi_46003445
quote:

[..]

wat een gelul.
dus ik mag van jou geen appeltaart eten omdat die gratis is?
nou dan koop ikm toch ?

eerlijk gezegd lust ik helemaal geen appeltaart, maar vul maar een zijstraat in : reep chocola, zak drop, gevulde koek.

wat een gelul zeg.
als mensen iets willen snoepen, snoepen ze toch wel
gratis of niet.
  † In Memoriam † maandag 5 februari 2007 @ 12:31:30 #192
37843 lady-wrb
kortaf
pi_46003480
ik kreeg trouwens geen appeltaart bij de appie maar een doosje met klavertjes 4 bolletjes
  maandag 5 februari 2007 @ 12:32:34 #193
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_46003508
quote:
Op maandag 5 februari 2007 12:29 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

wat een gelul.
dus ik mag van jou geen appeltaart eten omdat die gratis is?
nou dan koop ikm toch ?

eerlijk gezegd lust ik helemaal geen appeltaart, maar vul maar een zijstraat in : reep chocola, zak drop, gevulde koek.

wat een gelul zeg.
als mensen iets willen snoepen, snoepen ze toch wel
gratis of niet.
als je die conclusie uit mijn verhaal wilt trekken, dan doe je dat toch lekker?
Niet meer actief op Fok!
  † In Memoriam † maandag 5 februari 2007 @ 12:40:44 #194
37843 lady-wrb
kortaf
pi_46003702
maar wat is er mis met een appeltaart uitdelen?
de plus kan er toch ook niks aan doen dat er mensen zijn die m bij thuiskomst in hun eentje in een keer opeten?
dat is gewoon de verantwoording van de mensen zelf.
dat de overheid zoiets zouden moeten verbieden vind ik de betutteling zelf.

net zo achterlijk als de vet-tax
  maandag 5 februari 2007 @ 13:04:47 #195
3542 Gia
User under construction
pi_46004370
quote:
Op maandag 5 februari 2007 12:40 schreef lady-wrb het volgende:
maar wat is er mis met een appeltaart uitdelen?
de plus kan er toch ook niks aan doen dat er mensen zijn die m bij thuiskomst in hun eentje in een keer opeten?
dat is gewoon de verantwoording van de mensen zelf.
dat de overheid zoiets zouden moeten verbieden vind ik de betutteling zelf.

net zo achterlijk als de vet-tax
Helemaal met je eens. Is ook niks mis mee als je eens een keertje een puntje appeltaart eet. Moet je gewoon niet elke dag doen. Eén keer in de week iets lekkers mag gerust. Persoonlijk houd ik niet van taart, overigens.

Vettax ben ik het ook niet zo mee eens, hoewel met dat extra geld andere, gezonde producten goedkoper zouden kunnen.
Kijk alleen maar eens naar de becel producten. De gezondste varianten zijn het duurst!
Slaat echt nergens op.

Dus 'vettax' op producten die in de friture moeten bijvoorbeeld, of die je bij de patatzaak haalt en daar uit de friture komen. Producten als mayonaise. Maak halfvolle melk goedkoper dan volle, en magere melk goedkoper dan halfvolle. Zoiets. Stimuleer dat mensen gezonder eten, door gezonde producten goedkopere te maken, of de ongezonde producten iets duurder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')