nee, is nog niet gezegd geloof ik. Grofweg kun je berekenen hoe zwaar je mag zijn door je lengte te nemen en daar 100 vanaf te trekken (bij 1,70 mag je dus 70 kg zijn), maar dat is geen goede maat voor kinderen. Ik heb wel gelezen dat je hun ribben moet kunnen zien. Een buikje is dus niet goed bij kinderen. Maar verder weet ik het ook niet...quote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:52 schreef vamperotica het volgende:
Misschien hek er overheen gelezen hoor... Maar is er ergens na te lezen hoeveel kinderen op een bepaalde leeftijd binnen horen te krijgen.. En hoe zwaar ze "mogen" zijn enzo...
In het Groeiboekje wat je krijgt op het consultatieburea, zit een groeicurve. Hier kun je ongeveer in zien bij welke lengte een kind wel gewicht mag / moet hebbenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 12:56 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee, is nog niet gezegd geloof ik. Grofweg kun je berekenen hoe zwaar je mag zijn door je lengte te nemen en daar 100 vanaf te trekken (bij 1,70 mag je dus 70 kg zijn), maar dat is geen goede maat voor kinderen. Ik heb wel gelezen dat je hun ribben moet kunnen zien. Een buikje is dus niet goed bij kinderen. Maar verder weet ik het ook niet...
Ik vind hem een beetje vaagquote:Op zaterdag 3 februari 2007 13:04 schreef Viking84 het volgende:
http://www.voedingscentru(...)jaar/gezond+gewicht/
Een BMI-meter speciaal voor kinderen (en voor jongens en meisjes).
Peuters hebben meer "babyvet", wat met groei moet verdwijnen. Een lekker spekkige baby is geen probleem, maar als het kind vijf is dan is het natuurlijk niet meer de bedoeling. Het vetpercentage moet zegmaar afnemen, de verhouding lengte-gewicht verandert naarmate kinderen groeien. Da's een proces, en daar zit jouw dochter middenin.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 13:15 schreef MaLo het volgende:
Ik vind hem een beetje vaag. Mijn dochter is nu twee en heeft een BMI van 17,28. Als ze iets zwaarder was geweest, had ze een BMI van 17,62.
Nu ze twee is zou dat nog net in een normaal gewicht vallen, als ze drie is hoort die BMI opeens bij overgewicht? Haar lengte en gewicht veranderen toch niet?
Overigens had ik haar lager ingeschaald op de BMI schaal, ze is slank om te zien maar zit dus toch in de bovenste regionen van een gezond gewicht.
En als ik in het groeiboekje kijk, zit ze met dezelfde lengte en gewicht nog net onder de helft van de curve, dus dan zou ze eerder slank dan dik zijn
Als je kijkt op de link, zul je zien dat de goede BMI tot het vijfde levensjaar iets afneemt en daarna weer toeneemt. Ik blijf het een rare constructie vinden. Als mijn dochter iets zwaarder was, had ze op haar tweede een goed gewicht en op haar derde licht overgewicht, met exact dezelfde lengte en hetzelfde gewicht.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:19 schreef innovative het volgende:
[..]
Peuters hebben meer "babyvet", wat met groei moet verdwijnen. Een lekker spekkige baby is geen probleem, maar als het kind vijf is dan is het natuurlijk niet meer de bedoeling. Het vetpercentage moet zegmaar afnemen, de verhouding lengte-gewicht verandert naarmate kinderen groeien. Da's een proces, en daar zit jouw dochter middenin.
Overigens vandaag een treffend voorbeeld van hoe commercie overgewicht stimulereert: De plus heeft momenteel weer zo'n voetbalkaartjesactie. Bergen jongens tussen de 8 en 11 zwermen om en door de winkel... En kopen zelf ook producten ter waarde van precies 10 euro om weer zo'n extra kaartje te hebben. Maar ja, je bent een jaar of tien, dan ga je geen rollen pleepapier of een zak aardappels van je eigen geld halen, nee, dan haal je zakken chips. Van die kleine opdondertjes allemaal met bergen junk-food... Puik idee!
Wat is er kut aan een dik persoonquote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:53 schreef zoalshetis het volgende:
ik vind het heel erg kut om van die waggelende mensen te zien. kinderen die net zo vet zijn lopen er naast als pinguins.
ik vind het vooral kut om te zien omdat ik een paralel trek met de romeinse tijd op het decadente einde van die periode.
Kut niet, idd. Maar bij kleine kinderen vind ik het wel jammer, omdat het zo vaak niet nodig is. Ze meoten nog hun hele leven met dat lijfje doen en door verkeerde eet-, leef- en beweeggewoontes worden er gewoon procentueel steeds meer te dik.quote:
dat snap ik, was ook zeer specifiek naar die persoon die ik quotequote:Op zaterdag 3 februari 2007 21:15 schreef innovative het volgende:
[..]
Kut niet, idd. Maar bij kleine kinderen vind ik het wel jammer, omdat het zo vaak niet nodig is. Ze meoten nog hun hele leven met dat lijfje doen en door verkeerde eet-, leef- en beweeggewoontes worden er gewoon procentueel steeds meer te dik.
op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgenquote:Op zaterdag 3 februari 2007 14:19 schreef innovative het volgende:
Overigens vandaag een treffend voorbeeld van hoe commercie overgewicht stimulereert: De plus heeft momenteel weer zo'n voetbalkaartjesactie. Bergen jongens tussen de 8 en 11 zwermen om en door de winkel... En kopen zelf ook producten ter waarde van precies 10 euro om weer zo'n extra kaartje te hebben. Maar ja, je bent een jaar of tien, dan ga je geen rollen pleepapier of een zak aardappels van je eigen geld halen, nee, dan haal je zakken chips. Van die kleine opdondertjes allemaal met bergen junk-food... Puik idee!
Ze?quote:Op zaterdag 3 februari 2007 22:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgen. En dan nog: het duurt een hele tijd voor ze weer 10 euro hebben, dus zoveel schade richt zo'n kaartje niet aan
.
Maar hoe dan ook ben ik fel tegen die acties. De PLUS had ook een taartenactie: als je voor 25 euro boodschappen deed, kreeg je een appelkruimelvlaai gratis. En dan willen ze het overgewicht in Nederland terugdringen. Begin dan maar eens bij de supermarkten, denk ik dan.
iemand heeft het al mooi verwoord voor mij. het gaat me niet om het feit dat ik dikke mensen niet aantrekkelijk zou kunnen vinden, maar om de gezondheidsrisico's. als je foto's van kinderen (en ouderen)van 30 jaar geleden vergelijkt met nu schrik je je kapot.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 19:58 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Wat is er kut aan een dik persoon![]()
begin maar eens bij de ouders, of iig degene die de boodschappen in huis haalt.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 22:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
op zich ben ik het eens met je verhaal, maar denk je zelf ook niet dat een jongetje van 10 niet zomaar even 10 euro paraat heeft? Daarbij: als hij 10 euro heeft, dan zal hij dat opgespaard hebben en het lijkt me niet dat dat geld op gaat aan vreterij om maar zo'n voetbalkaartje te kunnen krijgen. En dan nog: het duurt een hele tijd voor ze weer 10 euro hebben, dus zoveel schade richt zo'n kaartje niet aan
.
Maar hoe dan ook ben ik fel tegen die acties. De PLUS had ook een taartenactie: als je voor 25 euro boodschappen deed, kreeg je een appelkruimelvlaai gratis. En dan willen ze het overgewicht in Nederland terugdringen. Begin dan maar eens bij de supermarkten, denk ik dan.
je weet als supermarkt dat er overgewicht heerst in Nederland. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf, maar je weet ook hoe makkelijk mensen te beïnvloeden zijn. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om het de consument wat minder moeilijk te makenquote:Op zondag 4 februari 2007 11:27 schreef milagro het volgende:
[..]
begin maar eens bij de ouders, of iig degene die de boodschappen in huis haalt.
je hóeft geen koekjes in je mandje te leggen, hoor, ook al is het in de aanbieding of gratis
onzin , echtquote:Op zondag 4 februari 2007 13:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
je weet als supermarkt dat er overgewicht heerst in Nederland. Natuurlijk ligt de verantwoordelijkheid bij de consument zelf, maar je weet ook hoe makkelijk mensen te beïnvloeden zijn. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om het de consument wat minder moeilijk te maken.
Hier ben ik het mee eens. Maar het gaat dus wel érgens fout, dan wel bij de ouders die hun kind met 10 euro naar de supermarkt laten gaan, dan wel bij supermarkten die kinderen tot dat soort dingen verleiden... Ergens zit iig een stuk in de mens wat gevoelig is voor commercie en die commercie weet daar moeiteloos op in te spelen. Of de fout bij de zender of ontvanger zit, tja...quote:Op zondag 4 februari 2007 13:59 schreef milagro het volgende:
het aanbod (deels) de schuld geven, het is precies DIE houding die je dat overgewicht bezorgd heeft, smoesjes zoeken, waarom je nu alweer chips of koekjes of drop of chocola of all of the above in je bakkes douwt.
je kiest er voor om die spullen in huis te halen, je wil je geld eraan uitgeven (je is men, hè, niet jij) en dan klagen dat de sportschool te duur is
een klein kind heeft dat excuus nog, diens moeder en/of vader koopt die zooi, bereidt de maaltijden, maar een volwassene heeft dat excuus niet, het aanbod is niet wat jou dik maakt, jij maakt jou dik.
de ontvanger, want er zijn duizenden mensen die dezelfde verleiding wel kunnen weerstaan.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:28 schreef innovative het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens. Maar het gaat dus wel érgens fout, dan wel bij de ouders die hun kind met 10 euro naar de supermarkt laten gaan, dan wel bij supermarkten die kinderen tot dat soort dingen verleiden... Ergens zit iig een stuk in de mens wat gevoelig is voor commercie en die commercie weet daar moeiteloos op in te spelen. Of de fout bij de zender of ontvanger zit, tja...
Ik ben het voor een groot deel eens met je, hoor. Je koopt zelf al die zooi, werkt 't zelf naar binnen. Soms is 't verdomd lekker en als 't geen dagelijkse kost wordt kan 't ook niet zoveel kwaad...quote:Op zondag 4 februari 2007 15:45 schreef milagro het volgende:
de ontvanger, want er zijn duizenden mensen die dezelfde verleiding wel kunnen weerstaan.
als je de overgevoeligen in de samenleving, op welk gebied dan ook, als maatstaf gaat nemen, tjaaaa, dan mag de alcohol ook wel uit de schappen.
ieder lekker wijf moet dan ook de straat af, want reken maar dat ook jouw vent denkt "potverdomme, zeg, die zou ik wel eens... etc"
het weerstaan van verleidingen is jouw pakkie aan, je moet je kind niet naar de super sturen met 10 euro en zeggen "koop maar wat".
of wil je overheidsbemoeienis inzake opvoeding, ten alle tijden?
de supermarkten verleiden niet jouw kinderen specifiek, ze verleiden iedereen, en het is aan jou om jezelf te leren beheersen in deze, en het is aan jou om je kids dat mee te geven.
er is niets mis met snoep, niets mis met koekjes, niet mis met patat, als je het maar doseert, als je er maar voor zorgt dat de voedzamere dingen ook op tafel staan, en dat is toch echt de taak vd ouder, niet vd Jumbo, AH. Zij maken jou niet dik, ze geven jou wel de opties om dingen te kopen waarvan je dik zou kunnen worden, als je verder geen ene reet uitvoert qua lichaamsbeweging.
als je stelt dat de super je dingen 'opdringt' door ze voor je uit te stallen, waarom vind je dan niet dat sporten je wordt opgedrongen? je ziet dat verdorie dagelijks op televisie
waarom je dat niet zo ziet? omdat het je niet trekt, het kost energie, het kost moeite, inzet, etc, allemaal dingen waarvoor je ZELF moet zorgen, ja dat is vervelend, want geen short term bevrediging.
dus nogmaals, al die argumenten over opgedrongen verleiding, de gelegenheid die de dief maakt, dat is precies de reden waarom je dus worstelt met overgewicht, je neemt geen verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag, je gebrek aan controle.
niet klagen, maar dragen dan, al die extra kilo's.
Oh, hierin ben ik het helemaal met je eens hoor! Alleen maar panisch doen werkt niet, af en toe chips (bijv. vaste momenten) of ijs als het ijsweer is hoort er toch ook gewoon bij? Daar leer je ook van. Verbieden werkt idd niet, daar krijg je de verboden vruchten van (zou het helpen als je appels en peren gaat "verbieden"?quote:Op zondag 4 februari 2007 16:18 schreef milagro het volgende:
stimuleren iets niet te kopen is wat anders dan te vragen het niet aan te bieden.
het niet toegeven aan verleidingen, ook als het om kids gaat, is het pakkie an van de ouders.
je kan je kind niet 24/7 in de gaten houden, en dus ook niet controle hebben waar ze hun zakgeld aan uit geven.
wat je wel kan doen is ze uitleggen waarom het beter is het niet te vaak te eten.
ik denk dat een kind eerder geneigd is zakgeld te verbrassen aan snoep, als je er thuis panisch over doet, dan wanneer je hen gewoon aanleert dat snoep, cola etc, behalve dikmakend in overdaad, ook je gebit sloopt en je puistjes oplevert, bij mijn kids werkt vooral dat laatste uitstekend
en natuurlijk zélf het goede voorbeeld geven, als je zelf iedere avond met chips op de bank zit, kun je kwalijk je kinderen verbieden het te eten, of ze het enkel op de zondag middag aanbieden en dan 4 chippies
ik bedoel, wat is het verschil tussen beheersing als het om dik worden gaat, of als het om een allergie gaat.
ik wéét dat ik niet tegen melk kan, ik weet dat m & m's en cashewnoten problemen gaan geven, en ja, ik vind ze godvergeten lekker, ik laat het toch staan, en de enkele keer dat ik zwicht, zijn de gevolgen voor mij, en niet voor de Jumbo die ze in de aanbieding had.
dat is ook iets wat de kids meekrijgen, mijn reactie op de gevolgen, eigen schuld, dikke bult dus ipv jammeren dat de omgeving het me zo moeilijk maakt.
Nou, dát heb ik echt nooit gedaan hoor. Wel meloenen. druiven (want die gooiden zo lekker de aula door) en aardbeien (voor 3,50 per bakje...quote:Op zondag 4 februari 2007 16:22 schreef zoalshetis het volgende:
ik kan me nog herinneren dat ik als vrijeschoolscholier in zutphen wel eens een paar gulden voor een bezoekje aan de supermarkt in de pauze had.
kochten we versgesneden volkorenbrood bij de bakker...
16 sneetjes brood.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:02 schreef Gia het volgende:
Kinderen worden te dik door pure verwennerij. En meestal door de ouders.
Ikzelf kamp met ernstig overgewicht. Vanwege hartkwaal kan ik niet goed sporten en lijnen alleen wil niet lukken. Ik at als kind tussen de middag 16 sneetjes brood. En mijn moeder liet mij mijn gang gaan. Witbrood, met boter en hagelslag/jam/kaas enz...
Ben op de middelbare school flink afgevallen, tot 52 kilo, maar dit is er later weer aangekomen. Tja die vetcellen heb je toch en je bent zo weer uitgedijd.
Ik heb me altijd voorgenomen dat ik er alles aan zou doen om te voorkomen dat mijn kinderen dezelfde problemen zouden krijgen als ik. En ik ben er trots op dat dit is gelukt.
Hoe?
Inderdaad geen snoep in huis. Wel chips, maar van die minizakjes. Krijgen ze overigens ook niet elke dag. Voor ontbijt gewoon brood met melk. Voor de lunch, ook gewoon brood. Af en toe iets warms als een gebakken ei of minipizza. NOOIT frikandellen of hamburgers als lunch. Avondeten gewoon gezond en vooral veel vers. Voor op school (basisschool speelkwartier) een schoolkoekje, geen brood, geen limonade en zeker geen yogho enzo.
Mijn oudste, 14, is nu 1.75 m. en weegt 60 kilo.
De jongste, 12, is 1.58 en weegt 40 kilo.
Aangezien ze nu in de pubertijd zitten, eten ze nu veel meer en hebben ze ook vaak 's avonds honger. Is ook niks mis mee. Op deze leeftijd hebben ze gewoon veel meer nodig. Vooral de oudste weet heel wat te verstouwen en toch wordt hij niet dikker. En dat komt omdat hij als kind nooit dik was.
Mirage, vind je niet dat als een jong kind tussen de middag even zestien boterhammen wegeet dat dat gewoon teveel is? Dat compenseer je naar mijn idee niet even met drie stevige Allisonboterhammen met kaas.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:21 schreef Mirage het volgende:
Als een kind 16 witte boterhammen eet dan is het misschien tijd om over te gaan op bruin brood![]()
het was dan ook een beetje sarcastisch bedoeld " dat het dan misschien toch wel tijd wordt om op bruine boterhammen over te gaan".quote:Op zondag 4 februari 2007 19:54 schreef Stali het volgende:
[..]
Mirage, vind je niet dat als een jong kind tussen de middag even zestien boterhammen wegeet dat dat gewoon teveel is? Dat compenseer je naar mijn idee niet even met drie stevige Allisonboterhammen met kaas.
Jij gebruikt appels en ik gebruik zelfs weleens spruitjes.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:58 schreef Mirage het volgende:
[..]
het was dan ook een beetje sarcastisch bedoeld " dat het dan misschien toch wel tijd wordt om op bruine boterhammen over te gaan".
16 is natuurlijk extreem.
Maar een stevige stapel boterhammen zie ik niet direct kwaad in.
Zie ook de tip van de appel die ik toe pas als het te gek wordt naar mijn idee.
Er zijn natuurlijk grenzen.
Verder zou ik in het geval van 16 boterhammen eens laten controleren op een lintworm
he, dat is een interessant stuk (die link )!quote:Op zondag 4 februari 2007 20:07 schreef poemojn het volgende:
Mirage, de eerste keer menstrueren schijnt gewoonlijk ook bij een hoog vetpercentage & gewicht 47 kg pas te komen, en meisjes met overgewicht menstrueren gemiddeld eerder. Misschien is het bij dat overbuurmeisje dus andersom?
Pas was in het nieuws iets over bepaalde bacteriestammen die mensen met een hoger gewicht vaker hebben dan mensen met een laag gewicht, en die mede voor overgewicht zou zorgen. http://www.diabetesweb.nl(...)met-overgewicht.html
Hier is het ook bruin. Alleen manlief eet soms witbrood, als we op zaterdagavond brood met hamburgers eten. De kids krijgen dan broodjes. (Ik lust geen hamburgers)quote:Op zondag 4 februari 2007 19:21 schreef Mirage het volgende:
Als een kind 16 witte boterhammen eet dan is het misschien tijd om over te gaan op bruin brood(hier trouwens standaard bruin.. en als we tosti eten een keertje wit)
Toch vind ik het eten van boterhammen (wel evenbovenstaande in acht genomen) niet direct alarmerend.
Mijn zoont van 7 jaar lijkt op het moment ook onverzadigbaar.. aardappelen hij schept meermaals op... boterhammen... hij eet zonder problemen 6 boterhammen achter elkaar op. (bruin)... het is dat het dan tijd is om weer naar school te gaan anders zou hij waarschijnlijk zo verder eten.
(wat trouwens redelijk werkt als je dit toch zou willen remmen... geef ze een appel... == veel kouwen ----> kauwbewegingen verzadigen ook)
Dank je voor je lieve post.quote:Op zondag 4 februari 2007 19:49 schreef Stali het volgende:
[..]
16 sneetjes brood.. Ik weet niet hoe oud jij bent maar kom jij uit een generatie waarvan ouders riepen dat een kind maar goed moest eten en ook dat je van eten niet dik wordt, alleen van snoepen? Gia, heb niet het hele topic gelezen maar jouw post viel me gewoon als eerste op. Heb met jouw meningen heel vaak niet veel met je op maar vind het wel heel erg om te lezen dat je al zolang kampt met zwaar overgewicht en eigenlijk dat het al zo vroeg begonnen is.
wat een gelul.quote:Op zaterdag 3 februari 2007 22:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
.
als je die conclusie uit mijn verhaal wilt trekken, dan doe je dat toch lekker?quote:Op maandag 5 februari 2007 12:29 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
wat een gelul.
dus ik mag van jou geen appeltaart eten omdat die gratis is?
nou dan koop ikm toch ?
eerlijk gezegd lust ik helemaal geen appeltaart, maar vul maar een zijstraat in : reep chocola, zak drop, gevulde koek.
wat een gelul zeg.
als mensen iets willen snoepen, snoepen ze toch wel
gratis of niet.
Helemaal met je eens. Is ook niks mis mee als je eens een keertje een puntje appeltaart eet. Moet je gewoon niet elke dag doen. Eén keer in de week iets lekkers mag gerust. Persoonlijk houd ik niet van taart, overigens.quote:Op maandag 5 februari 2007 12:40 schreef lady-wrb het volgende:
maar wat is er mis met een appeltaart uitdelen?
de plus kan er toch ook niks aan doen dat er mensen zijn die m bij thuiskomst in hun eentje in een keer opeten?
dat is gewoon de verantwoording van de mensen zelf.
dat de overheid zoiets zouden moeten verbieden vind ik de betutteling zelf.
net zo achterlijk als de vet-tax
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |