abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 januari 2007 @ 11:17:44 #51
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_45784103
Ik had een "dokwerker"Thijs at gewoon veel hij genoot ervan, tussendoor stukken fruit en liga, rozijntjes brood was ik makkelijk in, 2 boterhammen, met wat ik in de koelkast had liggen, en soms met zoet, en soms at hij er 3, het lag er maar net aan hoeveel honger hij had.

Thijs was druk met kruipen en bewegen dus opzich kroop hij het eten er ook wel weer af.
Maar dik was de kleine Thijs ook niet, hij woog in het ziekenhuis nog geen 12 kilo en hij was 95 cm lang.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_45785821
Thuis was het altijd om en om eten: 1 boterham hartig, dan zoet. Altijd te beginnen met hartig, zodat je bij een oneven aantal boterhammen niet zo veel zooi binnen kreeg. Frisdrank en chips alleen op zondag, naar school 1 sultana (niet 1 pakje, 1 koekje) mee. Drinken was meestal melk of aanmaaklimonade. Avondmaaltijd altijd volgens de schijf van vijf, dus groente, aardappels en een klein stukje vlees.

Maar goed, toch te dik. Oorzaak was voornamelijk dat ik een boekenwurm was. Zelfs als ik naar buiten werd geschopt ging ik lezen op een stoel. Ik kreeg dus - ondanks 2 keer sporten - niet genoeg beweging. Daarnaast dook ik geregeld stiekem de snoepkast in als mijn moeder met zusjes bezig was. Het snoep stond hoog, maar ik kon heel snel via het aanrecht in de kastjes komen. En een halve zak drop per dag is niet aan te raden...

In de puberteit een groeispurt gekregen en sindsdien keurig op gewicht, overigens... Maar goed, da's tegen de statistieken in, want "dikke kinderen worden dikke volwassenen" zegt men weleens, en dat kan ik me ook wel voorstellen.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:33:13 #53
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45786210
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Sjeen het volgende:
Isa krijgt hier elke dag fruit en 1 of 2 soepstengels en af en toe rozijntjes, plopkoekje of lang vinger... En
als extraatje heel soms een bakje nibbit of berenchipjes. Over zoet of hartig op brood... daar heb ik zelf een hekel aan, die verplichting van eerst hartig dan pas zoet... Dus daar doen we hier nu in elk geval niet aan. En met avondeten, ze krijgt een bordje vol en eet wat ze wil... De ene keer is dat inderdaad alleen de groente, de andere lkeer juist aardappels of vlees. Stamppot gaat er altijd wel in! En toetje krijgt ze al ze erom vraagt, maar dat is eigenlijk steeds minder zo...

Ze is nu ongeveer 13 kilo bij 90 cm, niet dik maar ook niet dun naar mijn idee. Ik vraag me wel af in hoeverre eetgedrag op jongere leeftijd eigenlijk effect heeft op je gewicht later... Ik ben als kind nooit te dik geweest, maar werd dat wel na de pubertijd...
Zoet of hartig op brood doen wij ook niet moeilijk over. Ze mag gewoon zelf kiezen wat ze wil. De ene dag is dat een boterham met vlokken en een met gekleurde muisjes, de andere dag wil ze er twee met smeerworst. De verhouding hartig / zoet ligt hier op 40 / 60 denk ik.

Femke krijgt met warm eten ook gewoon een bord met eten voor zich, en ze eet waar ze zin in heeft. Net als Isa eet ze soms één dag alleen maar groente of alleen vis, maar ik merk wel dat ze de laatste tijd toch wel vaak van alles wat eet.

Ik weet niet hoe groot ze op dit moment is (dat meet zo verdomd lastig ) , wel dat ze 14,5 kilo weegt. In april wordt ze 3.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_45786928
Volgens de nieuwste inzichten is bijv jam toch ook gezonder dan kaas en smeerworst? Dat 'eerst hartig, dan zoet' is gedateerd.
  Licht Ontvlambaar maandag 29 januari 2007 @ 13:06:47 #55
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45787178
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:58 schreef poemojn het volgende:
Volgens de nieuwste inzichten is bijv jam toch ook gezonder dan kaas en smeerworst? Dat 'eerst hartig, dan zoet' is gedateerd.
Linkje

Isa heeft graag schuddebuikjes op brood, jam ook, soms hagelslag of chocopasta en wat hartig betreft eigenlijk alleen pate of smeerkaas... de rest vind ze nu gewoon niet lekker. Dan eet ze nog liever gewoon een droge snee brood
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 29 januari 2007 @ 13:12:30 #56
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45787370
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Linkje

Isa heeft graag schuddebuikjes op brood, jam ook, soms hagelslag of chocopasta en wat hartig betreft eigenlijk alleen pate of smeerkaas... de rest vind ze nu gewoon niet lekker. Dan eet ze nog liever gewoon een droge snee brood
Femke houdt qua hartig alleen maar van smeerworst en van een hele dure hamsoort . Zij eet ook liever droog brood dan iets anders hartigs
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_45787431
Ik had het ergens gehoord dus heb zo geen bron-link paraat maar misschien is dit wat
http://www.telegraaf.nl/e(...)an_ontbijttafel.html
  maandag 29 januari 2007 @ 13:47:18 #58
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_45788447
Hmmm ik vind het wel lastig hoor. Twan is een zeer slechte eter en van alles wat hij wel wilde eten werd ik gewoon blij. Ook al was/is het minder gezond. Op brood of beschuit eet hij meestal gekleurde hagelslag. Af en toe neemt hij brood/beschuit met kaas, dat vindt hij ook lekker. Met hartig vleeswaren hoef ik niet bij hem aan te komen, meer ook omdat ik dat zelf niet lust. Ik ben zelf ook een zeer moeilijke eter (geweest). Tussen de middag had hij 2 beschuiten met (iets teveel) hagelslag en dat eet hij dan allemaal op en hoor ik hem 3x lekker zeggen... nou daar geniet ik op dat moment van, omdat hij gewoon niet veel eet.

Toen Twan nog klein was, wilde hij ook geen zelfgemaakt eten aantal keren geprobeerd, dus potjes proberen: sommige vond hij erg lekker... dan krijg je al heel snel dat ie veel dezelfde soort krijgt...

Als je kind niet veel lust en ook helemaal niets om eten geeft Twan huilde vroeger bijv. nooit om de fles , wordt het allemaal een stuk lastiger.
Make love, not war ☮
  maandag 29 januari 2007 @ 14:16:30 #59
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_45789243
Hier wordt er dus wel opgelet wat er gegeten wordt, dit ook omdat Zoë een stevige meid is.

Houdt in bij de koffie een stukje ontbijtkoek en een snoepje s'middags. Dat zijn de extra's op een dag en natuurlijk als ze wil een stuk banaan meer fruit blieft mejuffrouw niet. De chips, de cake enzovoort zijn voor in het weekend en dan nog beperkt.

Zoë heeft van dat de aanleg van twee kanten vaders en moeders zijn allebei niet aan de magere kant. Natuurlijk gaan we ook voor de beweging want die heeft ze wel nodig dus als het kan veel speeltuin.
pi_45795305
quote:
Ik ben dan ook 22 Overigens ligt het dan denk ik wel aan het soort jam: van die kunstmatige zooi waar je met moeite iets wat in de verte lijkt op aardbei, lijkt me toch niet echt goed. Ambachtelijke jam met écht fruit zie ik ook niet veel kwaad in.
  maandag 29 januari 2007 @ 18:15:10 #61
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45797315
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:47 schreef Diaan73 het volgende:
Hmmm ik vind het wel lastig hoor. Twan is een zeer slechte eter en van alles wat hij wel wilde eten werd ik gewoon blij. Ook al was/is het minder gezond. Op brood of beschuit eet hij meestal gekleurde hagelslag. Af en toe neemt hij brood/beschuit met kaas, dat vindt hij ook lekker. Met hartig vleeswaren hoef ik niet bij hem aan te komen, meer ook omdat ik dat zelf niet lust. Ik ben zelf ook een zeer moeilijke eter (geweest). Tussen de middag had hij 2 beschuiten met (iets teveel) hagelslag en dat eet hij dan allemaal op en hoor ik hem 3x lekker zeggen... nou daar geniet ik op dat moment van, omdat hij gewoon niet veel eet.

Toen Twan nog klein was, wilde hij ook geen zelfgemaakt eten aantal keren geprobeerd, dus potjes proberen: sommige vond hij erg lekker... dan krijg je al heel snel dat ie veel dezelfde soort krijgt...

Als je kind niet veel lust en ook helemaal niets om eten geeft Twan huilde vroeger bijv. nooit om de fles , wordt het allemaal een stuk lastiger.
Ja dan is het zeker lastiger. Wij hebben met warm eten ook een heel moeilijke periode gehad. Tot even na haar tweede verjaardag wilde ze alleen 6 maandenpotjes (dus zonder stukjes) . Wat we ook probeerden, ze wilde NIKS. Dus dan ben je inderdaad al lang blij dat ze íets warm eet, ook al was het 3 patatjes en een bitterbal. Gewoon maar het feit dat ze toch íets warms met stukjes at, dat het niet helemaal een hopeloze zaak was.

Hoe oud is Twan nu?
pi_45800355
quote:
Uit 1985
  maandag 29 januari 2007 @ 19:48:12 #63
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_45800807
quote:
Op maandag 29 januari 2007 18:15 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ja dan is het zeker lastiger. Wij hebben met warm eten ook een heel moeilijke periode gehad. Tot even na haar tweede verjaardag wilde ze alleen 6 maandenpotjes (dus zonder stukjes) . Wat we ook probeerden, ze wilde NIKS. Dus dan ben je inderdaad al lang blij dat ze íets warm eet, ook al was het 3 patatjes en een bitterbal. Gewoon maar het feit dat ze toch íets warms met stukjes at, dat het niet helemaal een hopeloze zaak was.

Hoe oud is Twan nu?
Die potjes waren hier ook favoriet en Twan heeft ze volgens mij wel tot bijna zn 3e gegeten. Beter iets dan niets. Of het was pap, dat lust hij nog steeds heel graag. Twan wordt in maart alweer 5 en is nog steeds een moeilijke eter. We denken dat het misschien te maken kan hebben met keel/amandelproblemen, we gaan daarvoor a.s. vrijdag ook naar KNO-arts.
Make love, not war ☮
pi_45853252
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:32 schreef Viking84 het volgende:
De zus van mijn huisgenoot heeft een dochtertje van zeven met een enorme buik. Zo'n buik heb zelfs ik nooit gehad. Eerst viel het me niet op, maar toen mijn huisgenoot me erop wees, ben ik er eens op gaan letten en ik weet ook waar die buik vandaan komt. Zodra ze hier op visite komen en er een schaal chips op tafel komt, is zij er als de kippen bij. Haar broertje van bijna 2 blijft zelfs de hele tijd bij de tafel staan om chipje voor chipje naar binnen te werken. Hun vader kan er ook wat van. Die gaat ook daar zitten waar de chips en de nootjes staan en dat is ook te zien aan zijn forse postuur. Met z'n drieën vreten ze een hele schaal chips en nootjes leeg.

Ik vind het echt verbazingwekkend dat die ouders hun kinderen niet tot de orde roepen. De moeder heeft ook last van overgewicht en zij lijkt er wel van alles aan te willen doen om af te vallen, maar intussen lijkt het niet tot haar door te dringen dat haar dochter dezelfde problemen zal krijgen als ze zo doorgaat. Ik bedoel: zij weet hoe het is om met overgewicht te kampen. Dat wil je je kinderen toch niet aan doen?

Mijn zussen hebben ook allebei last gehad van overgewicht maar no way dat ze hun kinderen zonder limiet bij de hapjestafel laten staan schransen. Nu is het zelfs zover dat het zoontje van m'n jongste zus niet eens meer bij de chips in de buurt komt, maar een plakje komkommer neemt, omdat hij dat nu eenmaal zo lekker vindt . Mijn zus houdt in de gaten wat haar kinderen eten en geeft aan wanneer het genoeg is. Ze hebben echt nooit last van schranspartijen oid.

Dus ja, ik snap het niet hoor. Je wilt je kinderen toch geen ongezond eetpatroon aanleren waar ze op latere leeftijd met moeite weer vanaf komen? (áls ze er al vanaf komen).
uit gesloten lif topic
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_45853291
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:48 schreef Megalomaniac het volgende:
Je hebt een punt...maar weet je ook hoe het thuis eraan toegaat?
Voor hetzelfde geldt letten ze thuis wel erg op hun eetgedrag en gaan ze juist los als ze bij anderen over de vloer zijn omdat ze het niet gewend zijn.
Er zijn mensen die gewoon alles kunnen eten,. onvoldoende bewegen en geen grammetje aankomen. (Irritante mensen zijn dat bah!) Hebben gewoon een gezonde stofwisseling.
Als je stofwisseling niet lekker werkt en je beweegt nauwelijks gaat het dus mis.
Er zijn genoeg oorzaken en oplossingen voor deze mensen.
en antwoord:
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nee, ik weet niet hoe ze thuis eten nee . Ik denk dat ze 's avonds wel gezond eten (ze zijn veel met recepten bezig), maar verder gewoon te veel snoepen en snacken. Ik neem aan dat ze allemaal niet zo dik zijn geworden van verjaardagsfeestjes alleen (gemiddeld 1 keer per maand een feestje).
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_45853380
Mijn tante heeft een enorm overgewicht. Als ik zeg enorm bedoel ik ook enorm. Ook mijn neefje en nichtje hebben al een flink overgewicht.

Mijn nichtje is nu 13 en heeft damesmaat 42/44.
Mijn neefje is nu 10 en heeft maat 176.

Wij gaan vaak met familie op vakantie, daar staan serieus de tubes mayo en ketchup bij het ontbijt al op tafel. Chips eten ze altijd met dipsaus en als ze gaan avondeten.... daar zal ik niet te ver in detail treden.
Ik vind het een hele slechte zaak dat ouders zo met hun kinderen omgaan. Ze geven niet alleen het verkeerde voorbeeld maar verhogen ook nog gezondheidrisico's van de kinderen.
Bovendien is het afvallen voor kinderen al moeilijk, laat staan op latere leeftijd.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:09:17 #67
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45853749
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 12:56 schreef Ticootje het volgende:
Mijn tante heeft een enorm overgewicht. Als ik zeg enorm bedoel ik ook enorm. Ook mijn neefje en nichtje hebben al een flink overgewicht.

Wij gaan vaak met familie op vakantie, daar staan serieus de tubes mayo en ketchup bij het ontbijt al op tafel. Chips eten ze altijd met dipsaus en als ze gaan avondeten.... daar zal ik niet te ver in detail treden.
Ik vind het een hele slechte zaak dat ouders zo met hun kinderen omgaan. Ze geven niet alleen het verkeerde voorbeeld maar verhogen ook nog gezondheidrisico's van de kinderen.
Bovendien is het afvallen voor kinderen al moeilijk, laat staan op latere leeftijd.
en je mag je er natuurlijk niet mee bemoeien, want dan reageren ze met: "Waar bemoei je je mee? Het zijn mijn kinderen". Ik vind dat je je er best mee mag bemoeien als je vindt dat ouders hun plicht (een gezond kind opvoeden) verzaken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Bovendien was ik zelf ook zo'n kind dat altijd stond te schransen bij de chipstafel en ik luste nooit wat mijn moeder klaar maakte, dus dan bakte zij speciaal een frikandel of wat aardappeltjes voor mij of ik at 's avonds nog eens een brood na het avondeten. Ik ben tot mijn 20e niet heel erg dik geweest (ongeveer 70 kilo en maat 40) maar daarna ging het hard (nu 84 kg en maat 44). Ik geef mijn ouders niet de schuld, want ik dacht dat ik toch niet dik zou worden. Maar kleuters zijn niet in staat te redeneren over de gevolgen van hun eetgedrag, dus dan moeten ouders dat voor hen doen.
Niet meer actief op Fok!
  Milf woensdag 31 januari 2007 @ 13:11:50 #68
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_45853820
quote:

Ongeloofelijk. .

"vroeger"toen ik nog kleine nikky was hadden wij een cafe en een snackbar aan de zijkant. Als er patatjes werden gebakken zat ik altijd de restjes op te eten. Appeltaart? Mmmlekker en dat bleef ook vaak over en mocht ik een stukje hebben. De hoorntjes van het sofijs pakte ik gewoon uit de doos die in de snakbar stond. Of met je mond onder het softijsapparaat . Ik heb me daar wat af zitten vreten( dat wisten mijn ouders niet btw ) . En mijn postuur? Mensen vonden mij en mijn broertje te mager . Maar wij speelden wel de gehele dag buiten. In de vakanties met mooi weer om 9 uur smorgens in het zwembad zijn en pas om 6 uur savonds thuiskomen voor eten en als het dan nog ff kon daarna weer zwemmen. We hadden ook wel een NES staan maar daar mochten we sporadisch op spelen. Ik verdenk mijn ouders er nog altijd van dat ze dat ding niet voor ons hebben gekocht maar voor hunzelf hahahha.

Ik ben niet bang dat mijn kleine meid overgewicht zal ontwikkelen. Een normaal voedingspatroon en voldoende beweging zouden moeten zorgen voor een normaal gewicht. Bij een kind hoor je de ribbenkast te kunnen zien ( niet te overdreven natuurijk ) was laatst nog een hele docu op ned 2 meende ik. Je hebt mager en uitgemergeld, dat laatste is niet de bedoeling natuurijk. .
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_45853881
je moet ook uitkijken dat je niet té streng wordt:

mijn moeder had regelmatig lange periodes waarin we bijna niets mochten, en dan maak je het alleen maar aantrekkelijker..
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:16:53 #70
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45853961
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:14 schreef DarkElf het volgende:
je moet ook uitkijken dat je niet té streng wordt:

mijn moeder had regelmatig lange periodes waarin we bijna niets mochten, en dan maak je het alleen maar aantrekkelijker..
nou serieus waar: dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Alles wat niet mag is extra verleidelijk, dus als ik thuis zal verbieden dat ze chips en snoep eten (want dat doe ik), dan leren hun vriendjes hen deze slechte gewoontes wel aan. Je kunt wel een heel opvoedingsideaal hebben, uiteindelijk wint de buitenwereld het (maar dat is weer een andere discussie ).
Niet meer actief op Fok!
pi_45853970
Ouders moeten het goede voorbeeld geven met eten.

Dus als je kind het eten niet hoeft wat je hebt klaargemaakt, dan niet. Morgen zijn ze de eerste weer. Ik ga echt niet langs de snackbar omdat er anders niet gegeten wordt.

Trouwens hier wordt gewoon het bord leeggegeten! Dan zit ze maar iets langer aan tafel.

Verder hebben wij best wel gezond eetpatroon. Maandag is pizzadag, dat komt door de dansles die op een onmogelijk tijd is.

Dinsdag tm zondag wordt er gewoon aardappels, groente, vlees gegeten. Af en toe wisselen we wel af met nasi macaroni of ovenschotels.

Ook hebben we wel eens dat er 's avonds gewoon soep met brood wordt gegeten, het is net zo makkelijk als patat, maar een stukje gezonder!

Laatst heb ik heerlijke ovenbroodjes gemaakt. Broodjes gevult met ui, ham en paprika. Als iemand het recept wilt hebben hoor ik het wel. Erg gezond en echt superlekker.

Snoep en chips hebben we zelden in huis. Snoepen is hier meer fruit eten. Fruit is ook lekker zoet en gaat er hier erg goed in.
Misschien een lekkere tip. Witte druiven in de vriezer. Smaakt erg goed, echt snoepjes.
pi_45854043
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:16 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nou serieus waar: dit is één van de redenen dat ik geen kinderen wil. Alles wat niet mag is extra verleidelijk, dus als ik thuis zal verbieden dat ze chips en snoep eten (want dat doe ik), dan leren hun vriendjes hen deze slechte gewoontes wel aan. Je kunt wel een heel opvoedingsideaal hebben, uiteindelijk wint de buitenwereld het (maar dat is weer een andere discussie ).
Je hoeft het niet te verbieden, je kan het ontmoedigen door gewoon niet in huis te halen. Hier wordt het zakgeld dan ook vaak besteed aan snoepjes. Dat vind ik dan weer niet erg, mits het naar normale proporsies gaat.
  woensdag 31 januari 2007 @ 13:20:43 #73
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45854066
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:17 schreef Ticootje het volgende:
Trouwens hier wordt gewoon het bord leeggegeten! Dan zit ze maar iets langer aan tafel.
en dat is ook weer iets waar je mee moet oppassen. Zolang je zorgt dat er de hoeveelheden op het bord liggen die het kind op kan, is het ok om dat te verplichten, maar als er teveel op ligt en het kind toch gedwongen wordt om het op te eten, terwijl het vol zit, dan groeit de maag en zal het kind steeds meer nodig hebben om die maag te vullen. Ergo --> er wordt een ongezond leefpatroon ontwikkeld.
quote:
Laatst heb ik heerlijke ovenbroodjes gemaakt. Broodjes gevult met ui, ham en paprika. Als iemand het recept wilt hebben hoor ik het wel. Erg gezond en echt superlekker.
*meldt . Dan gebruik je wel schouderham of achterham hè? Ik moest gisteren noodgedwongen yorkham gebruiken voor mijn kiphamrolletjes (andere ham was op), maar dat doe ik nooit weer. Wat een enorme vetranden .
Niet meer actief op Fok!
pi_45854585
Je hebt gewone broodjes nodig. Dat mogen ook best broodjes van een dagje oud zijn, ze gaan toch de oven in.

+-10 witte puntjes (broodjes)
1 paprika of een halve net wat je zelf lekker vindt.
1 ui.
een gewone verpakking ham, schouder of achterham.

je kan nog aanvullen met champignons (persoonlijk hou ik niet zo van paddenstoelen)
Verder voor de smaak 1 boullion blokje.
+- een half witbrood
+- halve liter water

een diepere bakpan.

Wat moet je doen?
Bij de puntjes snij je het "kapje" eraf. Dus een stukje van de bovenkant. Zodat later het broodje weer te sluiten is. (dus niet het broodje helemaal opensnijden)

Je peutert al het brood eruit. Doe dit zorgvuldig, de wanden moeten heel blijven. Al het brood gooi je in een bak, dat heb je later weer nodig. Vul de bak verder aan met het iets meer brood uit het halve wit brood. Geen korstjes. Dus ook de boterhammen moet je plukken. De korstjes kan je aan de vogels geven.

Groente en ham in kleine stukjes snijden.
De groente en ham even lekker opbakken. (zet nu ongeveer de oven aan op 180 graden)
Als de groente lekker is opgebakken gooi je er water bij. Niet gelijk alles (!). Even het boullion blokje erbij en lekker roeren.

Pak nu de bak brood en gooi iedere keer brood in de pan. Net zolang tot je een lekkere prut hebt. Kijk even naar de hoeveelheid, denk je dat het genoegis voor 10 puntjes, dan is het goed zo. Het je te weinig? Water erbij en brood erbij.

De prut gaat dan in de broodjes, dan het kapje er weer op.

Broodjes 9 a 10 minuten in de oven en klaar is kees.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:44:42 #75
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_45856441
Het is niet alleen dat je als ouder zijnde op moet letten wat er gegeten wordt maar ook je omgeving van instructies voorzien. Het zijn hier meestal de anderen die mijn kind extra voeden omdat zij het zo verleidelijk kan vragen.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:47:37 #76
165383 BettyR
Prehistorisch plaatje
pi_45856537
quote:

Klinkt zo bekend. Ook mijn tante, neefje en nichtje zijn veel te dik. Mijn nichtje is 10 en draagt 176 of een kleinere damesmaat. Mijn neefje is ook te dik, maar niet zo erg als zijn zus. Mijn tante is wat betreft de kilo's niet meer te schatten en heeft allerlei bijbehorende klachten (spataderen, oedeem, last van haar gewrichten, suikerziekte). En ze is nog maar begin veertig. Ik vind het heel erg om te zien, maar er iets van zeggen mag je niet.
Ook daar begint de dag met cola en eindigt hij met afhaalchinees om half negen.
Maat houden kunnen ze niet. Op verjaardagen gaat alles er gewoon in hoor, afslaan doen ze niet. Zijzelf zeggen gewoon dat het aan hun bouw ligt. Okee, je kunt van jezelf iets steviger zijn, maar zij zijn gewoonweg obees van het vele en ongezonde eten.
History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
  woensdag 31 januari 2007 @ 14:50:35 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45856622
Als kinderen te dik zijn, is dat de schuld van de ouders. Gewoon eten, volkorenbrood, met beleg, gewoon warm eten.
Verder weinig snoep (moet een tractatie zijn) en frisdrank maar thee.
Veel bewegen en goed eten en gevarieerd eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 31 januari 2007 @ 14:52:04 #78
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_45856666
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:44 schreef Rottdog het volgende:
Het is niet alleen dat je als ouder zijnde op moet letten wat er gegeten wordt maar ook je omgeving van instructies voorzien. Het zijn hier meestal de anderen die mijn kind extra voeden omdat zij het zo verleidelijk kan vragen.
Dat klopt... gelukkig is het in onze omgeving gebruikelijk dat gezegd wordt 'Als jouw papa/mama dat goed vindt, dan mag je...' Op het kdv worden traktaties anders dan het standaard koekje dat ze normaal krijgen of fruit, sowieso in het bakje gedaan zodat de ouders zelf kunnen bepalen of het wel of niet gegeten wordt en wannneer. En mijn moeder weet wat ik wel en niet goed vind, als ze op Isa past...

En daar ben ik eigenlijk wel heel blij mee...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_45857646
Ik was als kind eerst te mager en toen weer te dik, en alle aandacht ervoor heeft helemaal nooit iets geholpen. Het resultaat is dat ik nog altijd veel te zwaar ben. In een van m'n eerste dagboekjes staat :
Weeg 31 kilo, moet 29 worden.
Ik neem m'n ouders dat ook niet kwalijk, ze deden wat hen goed leek en wat geadviseerd werd.

Ik probeer er zo weinig mogelijk drukte om te maken. Ze mogen best snoep, maar niet te veel en als ze thuis komen met "oma heeft gezegd dat je van pindakaas dik wordt" zeg ik "van pindakaas word je niet dik, je wordt alleen dik van veel pindakaas" .

We scheppen ze een kleine portie op, en als ze het op hebben voelen ze even "in de buik" of ze nog meer willen. Dat lijkt me belangrijk, bij mij zijn die signalen als "vol" volgens mij stuk
Zolang er was is, is er leven.
  woensdag 31 januari 2007 @ 19:30:21 #80
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45859554
quote:

Heel herkenbaar, toen ik elf was, woog ik al ruim 80kg. En ik kan vertellen dat dit niet leuk is voor een zeker. Zeker niet rond die leeftijd, wanneer de pubertijd inzet.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  woensdag 31 januari 2007 @ 19:43:36 #81
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45860049
als wij vroeger snoep kregen (alleen met kerst, pasen, driekoningen en verjaardagen) dan moesten we dat in een snoeptrommel doen en dan mochten we op vrijdagmiddag 5 snoepjes pakken en die in een keer opeten. daarna spoelen en tandjes poetsen.

misschien dat daarom niemand in ons gezin gaatjes heeft.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_45862106
het is eigenlijk best slecht om gelijk na het eten je tanden te poetsen. Je glazuur is dan zachter en dan ga je nog even lekker over heen borstelen...

Wij zijn wel van plan om op te letten bij Eva. Ik wil absoluut niet dat ze een obsessie krijgt, zoals een nichtje van 5 die al Sonja-Bakker dieet gevolgd heeft, van de schoolarts rechtstreeks hoort dat ze te dik is, en laatst na een bakje patat nog een appel wilde eten, want anders 'werd ze te dik'.
Maar wel: niet wennen aan suiker omdat wij denken dat yoghurt te zuur is. De meeste kinderen lusten dat best, na een beetje wennen. Niet frisdranken, niet aldoor danoontjes, liever fruit en rozijntjes.
Een neefje lust geen taart, snoep en koek en eet het liefst een mandarijntje of wat rozijntjes. DAt lijkt me nou ideaal!
Eva
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:50:02 #83
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_45862446
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef linda856763 het volgende:
het is eigenlijk best slecht om gelijk na het eten je tanden te poetsen. Je glazuur is dan zachter en dan ga je nog even lekker over heen borstelen...

Een neefje lust geen taart, snoep en koek en eet het liefst een mandarijntje of wat rozijntjes. DAt lijkt me nou ideaal!
Dat lijkt mij nu ook ideaal . Mijn dochter lust zowel fruit als snoep heel graag, maar heeft toch wel een voorkeur voor snoep.

Wij hebben hier overigens wel het geluk dat ze liever een paprika eet dan patat . Als ze mag kiezen wat we eten, kiest ze meestal paprika, broccoli en vis . En ze vindt bruinbrood veel lekkerder dan witbrood.

Femke snoept dus wel meer dan de meeste kindjes in dit topic, maar zolang ze verder veel en gezond eet en veel beweegt, vind ik het wel goed.
  woensdag 31 januari 2007 @ 20:55:04 #84
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45862629
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 20:40 schreef linda856763 het volgende:
vandaar dat ik ook zei dat we eerst goed moesten spoelen.

mijn ouders waren al vroeg bij de gedachte dat fruitzuren en suikers goed weggespoeld moesten worden alvorens te poetsen.

frisdrank was taboe
pi_45864033
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:09 schreef Viking84 het volgende:
en je mag je er natuurlijk niet mee bemoeien, want dan reageren ze met: "Waar bemoei je je mee? Het zijn mijn kinderen". Ik vind dat je je er best mee mag bemoeien als je vindt dat ouders hun plicht (een gezond kind opvoeden) verzaken, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Sterker nog, ik ken dergelijke ouders die hun - inmiddels volwassen - kind boos aankijken als 't vraagt om groente. Vreselijk vind ik dat, vooral omdat het kind in kwestie nu nog slechts een paar kilo te zwaar is, maar best weleens door zou kunnen slaan.
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 13:39 schreef Ticootje het volgende:
recept
Tja, om eerlijk te zijn he... Als dit een avondmaaltijd is voldoet het dus niet aan mijn standaarden. Te weinig vezels, te weinig groente. Ik ben er zelf heel erg gehaaid op dat maaltijden uit minimaal 200 g. groente, maximaal 125 g. vlees en verder nog rijst/aardappels/pasta bestaan.
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als kinderen te dik zijn, is dat de schuld van de ouders. Gewoon eten, volkorenbrood, met beleg, gewoon warm eten.
Verder weinig snoep (moet een tractatie zijn) en frisdrank maar thee.
Veel bewegen en goed eten en gevarieerd eten.
Makkelijk gezegd. Zo eet mijn zusje ook... Daarnaast sport ze 4 uur in de week en zit ze ook nog eens ruim 6 uur per week op de fiets. Toch zal ze nooit een slanke den worden, ze zit altijd in de "grote maten" (44, weliswaar 1.88 m. lang). Ze heeft een iets afwijkende schildklier (niet genoeg om van een echte afwijking te spreken), en verder blijkt ze gewoon aanleg te hebben. Ook al eet ze volgens de manier die ik hierboven al beschreven heb: veel groente, weinig vlees en wat koolhydraten. Patat staat hier sowieso nooit op tafel, wit brood alleen als er iemand ziek is en da's vrijwel nooit.
  woensdag 31 januari 2007 @ 22:23:52 #86
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45866401
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 21:29 schreef innovative het volgende:

Patat staat hier sowieso nooit op tafel
ik vond de rest van je woorden goed hoor, maar hier moet ik ff ingrijpen.

zelfgebakken friet, met biologisch verantwoorde kruimige aardappels, in goed vet. zoals ganzenvet (wat heel gezond blijkt te zijn) is een tractatie en niet zo slecht als je zou denken. heel erg veel goede koolhydraten en aardappelvezels.

maak er lekker een 80% tarwekiemoliemayo bij.

niet te vaak. maar toch zeker twee keer per kwartaal.
pi_45868540
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 22:23 schreef zoalshetis het volgende:
ik vond de rest van je woorden goed hoor, maar hier moet ik ff ingrijpen.

zelfgebakken friet, met biologisch verantwoorde kruimige aardappels, in goed vet. zoals ganzenvet (wat heel gezond blijkt te zijn) is een tractatie en niet zo slecht als je zou denken. heel erg veel goede koolhydraten en aardappelvezels.

maak er lekker een 80% tarwekiemoliemayo bij.

niet te vaak. maar toch zeker twee keer per kwartaal.
Oh, dat weet ik ook wel... Het was meer omdat als een kind te zwaar is, men direct denkt aan veel, verzadigend, voedsel. En da's nou net niet het geval. Bij mij was het het stiekeme snoepen en stilzitten, maar zij is altijd een heel ander kind geweest.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:20:56 #88
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45868603
Ze krijgen hier 1x in de week friet, met kroket en mayo
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:23:43 #89
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868687
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:20 schreef Leah het volgende:
Ze krijgen hier 1x in de week friet, met kroket en mayo
zou ik alleen al qua gewenning 2 keer per kwartaal van maken. en dan niet op vaste dagen... persoonlijk.
pi_45868719
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zou ik alleen al qua gewenning 2 keer per kwartaal van maken. en dan niet op vaste dagen... persoonlijk.
Ja, en als ze dan iets ouder zijn gaan ze het stiekum van hun zakgeld in de snackbar kopen
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:27:39 #91
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868788
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:24 schreef easy-going het volgende:

[..]

Ja, en als ze dan iets ouder zijn gaan ze het stiekum van hun zakgeld in de snackbar kopen
niet als je zelfgemaakte frieten ook echt zelf goed maakt en de mayo precies goed. dan schrikken ze van de snackbarfriet.

ach het gaat niet zozeer om voeding, maar om opvoeding.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:27:52 #92
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45868792
quote:

[..]

Ik ben er heel normaal mee groot geworden
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:28:23 #93
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868803
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:27 schreef Leah het volgende:

[..]

Ik ben er heel normaal mee groot geworden
ik bedoel het dan ook niet persoonlijk (n=1) maar meer globaal.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:29:05 #94
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45868820
quote:

[..]

Ik heb bij een dietiste gelopen en normaal verantwoord dieet gehad.

1 maal in de week frieten en een maal pasta.. 3 maal daags aardappelen + groentevlees
1 maal rijst met vis en een mala s avonds brood/soep

met vet is niets mis mee alleen moet je geen berg frieten en allerlei soorten snacks eten
en goede olie/vet gebruiken.

Juist door kinderen/mensen iets als dat soort vetten eens per 3 maanden oid aan te bieden weet het lichaam niet goed te reageren.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:31:09 #95
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868904
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:29 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Ik heb bij een dietiste gelopen en normaal verantwoord dieet gehad.

1 maal in de week frieten en een maal pasta.. 3 maal daags aardappelen + groentevlees
1 maal rijst met vis en een mala s avonds brood/soep

met vet is niets mis mee alleen moet je geen berg frieten en allerlei soorten snacks eten
en goede olie/vet gebruiken.

Juist door kinderen/mensen iets als dat soort vetten eens per 3 maanden oid aan te bieden weet het lichaam niet goed te reageren.
de vetten van wat? frituur? friet? mayonaise?
pi_45868953
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

allemaal
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:33:29 #97
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45868979
olijfolie, ganzenvet, zonnebloem. meer niet hier. weinig rundervet. helemaal geen varkensvet.
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:34:04 #98
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_45868997
Gewoon normaal, evenwichtig eten. En die friet bak ik dan in plantaardige olie
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:35:37 #99
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_45869041
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

mayonaise kan je ook vervangen door zoete curry gewurz is beter dan mayo, of slasaus..
friet zit van nature geen vet in = aardappel, zuigt alleen vet op van de frituurvet.
Maar daarvoor kan ej ook ovenfrieten maken minder vet
een beetje vet is af en toe niets mis mee..

Mate is wat belangrijk is niet TE veel en niet TE weinig.. want ook van te weinig eten kan je aankomen..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 31 januari 2007 @ 23:36:18 #100
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45869057
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 23:34 schreef Leah het volgende:
Gewoon normaal, evenwichtig eten. En die friet bak ik dan in plantaardige olie
is ook zo. alleen ik zou metname frituur dingen niet regelmatig doen. persoonlijk nogmaals. liever iets als extra traktatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')