Dat idee heb ik er dus ook bij. Als je alles gaat uitpluizen blijkt iedereen wel van allerlei syndromen te hebben. Daarom wil ik dus ook meer informatie verkrijgen via de professionele weg.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:51 schreef Schorpioen het volgende:
Ach, dat asperger syndroom. Als je goed systematisch en analytisch kan denken, en mensen eigenlijk maar onlogische wezens vindt, dan heb je blijkbaar al snel een syndroom. Nou het zal wel.
Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:41 schreef Jesse- het volgende:
Gaaf al die zelfdiagnoses in R&P altijd
Maak eens een praatje met een arts.
Zou je wat meer willen vertellen over hoe je vader in elkaar zit? Wat is het precies aan hem dat je nu beter begrijpt?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:58 schreef nw het volgende:
Ik zou zeggen ga naar je huisarts.. hij of zij weet waar je het best heen kunt gaan..
Mijn pa heeft Asperger. Dat weten we pas een jaar. En ik moet zeggen dat ik hem nu beter begrijp en snap dan ooit. Nu we eindelijk weten hoe hij in elkaar zit en hoe hij ons en onze acties ervaart.
Die profs lullen ook maar wat; als je naar drie van die gasten gaat, krijg je drie verschillende uitslagen. Nou ja, niet altijd natuurlijk, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.
Een heel goede vriendin van mij heeft asperger.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Al een poos vermoed ik in dit leven vergezeld te worden door het Asperger-syndroom. In mijn dagelijks leven doe ik dingen en ervaar ik zaken die ik terugvind in de beschrijving die bij het Asperger-syndroom worden gegeven. En ook wanneer ik online testjes doe op dit gebied, komt dat resultaat er over het algemeen altijd uit. (Zo ook bij deze: [Test] Test of u een mannelijk of een vrouwelijk brein heeft )
Nu is het zo dat ik graag meer hierover zou willen weten in relatie tot mijzelf. Ik zou graag meer bevestiging willen hebben hierin, om mijn dagelijks handelen en denken beter te kunnen plaatsen en ten einde meer rust te vinden.
Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe meer zekerheid te krijgen?
Die heb ik al, die verwijzingquote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:
http://home.deds.nl/~autistje/testen/aq-test.html
Voor een officiële diagnose zal je ALTIJD met een arts contact op moeten nemen. Vraag een verwijzing aan je huisarts.
Is ook best een grote stap, het kan erg confronterend zijn. Maar anderzijds, als je doorgaans vastloopt in je leven kan het een opluchting zijn als de hulp krijgt die je nodig hebt.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:09 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Die heb ik al, die verwijzing. Maar moet nog wel de stap durven zetten om de zielenknijper te bezoeken.
Ik scoorde 24 dus ergens tussen normaal en autistisch in, maar dat wist ik natuurlijk allang.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:
Voor een officiële diagnose zal je ALTIJD met een arts contact op moeten nemen. Vraag een verwijzing aan je huisarts.
mwah volgens mij strooien de "pro´s" ook maar wat in 't rond met syndroompjes hier, syndroompjes daar hoor..quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.
Mensen met asperger zijn er een kei in om hun beperkingen te verbergen. Buitenstaanders merken meestal niks van hun 'tekortkomingen'quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
Ik scoorde 24 dus ergens tussen normaal en autistisch in, maar dat wist ik natuurlijk allang.
Als TS het zo graag wil weten moet ie een professional inschakelen. Maar heb je echt een buitenstaander nodig om jou te vertellen hoe jij denkt, dat weet je toch zelf het beste?
Tenzij je iets aan je "aandoening" wil doen zou ik de moeite niet nemen om dat maffe circuit van geitenwollensokken tehrapeuten een zieleknijkpers in te duiken.
Ik zeg maar zo: Als mensen je gek vinden betekend dat nog niet dat dat zo is, misschien is de wereld wel gek maar weten ze het nog niet.![]()
Ik ben ook een halve asperge als ik dit zo lees.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:32 schreef DuchessX het volgende:
Deze tekst schrijf ik uit eigen ervaringquote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:50 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik ben ook een halve asperge als ik dit zo lees.![]()
Of zouden dit soort teksten net zo werken als horoscopen; 80% herkent zich erin?![]()
Goed topic dan!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
En nog iets belangrijks van asperger, als hun dagelijkse structuur/ritueeltjes om de een of andere reden wegvallen, kunnen ze volledig van de kaart zijn.quote:
Dat is dus ook bij mij het geval. Ik kan helemaal van de kaart zijn als mijn dagelijkse structuur in de war wordt geschopt, door bijvoorbeeld een onverwacht bezoek van een vriend of iets dergelijks. Ik heb liever dat mensen mij eerst bellen om voor een dag na de huidige dag een afspraak te maken. Nooit op de dag zelf.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:19 schreef releaze het volgende:
[..]
En nog iets belangrijks van asperger, als hun dagelijkse structuur/ritueeltjes om de een of andere reden wegvallen, kunnen ze volledig van de kaart zijn.
asperger is een vorm van autisme in het autistisch spectrum, je hebt het klassieke/kanner autisme (maar dan zou je niet op fok zitten) hoogfunctionerend autisme (hoewel ik geen idee heb wat het verschil is tussen HF en Asperger) of PDD NOS. Meeste PDD NOSers zijn geloof ik gemiddeld intelligent, aspergers schieten er hoog bovenuit. (iq's van 140 zijn niet zeldzaam)quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:27 schreef Ridocar het volgende:
Dan zou ik ook asperger hebben, maar ik ben gewoon autist. (tenminste, dat staat op mijn labeltje)
Type hoogintelligent, fotografisch geheugen, 3d-orientatievermogen, technisch inzicht, alles letterlijk nemen, emotieloos (maar toch door anderen heen kunnen prikken), raar overkomen, enzovoorts.
Nu vraag ik mijzelf af of ik niet een beetje asperger heb. Ik heb de test in het andere topic niet kunnen maken, (een 404 bij de uitslag, ik ga niet nog een kwartier eraan spenderen)
Juistem.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:19 schreef releaze het volgende:
[..]
En nog iets belangrijks van asperger, als hun dagelijkse structuur/ritueeltjes om de een of andere reden wegvallen, kunnen ze volledig van de kaart zijn.
Geef je dit ook aan dan?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:22 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat is dus ook bij mij het geval. Ik kan helemaal van de kaart zijn als mijn dagelijkse structuur in de war wordt geschopt, door bijvoorbeeld een onverwacht bezoek van een vriend of iets dergelijks. Ik heb liever dat mensen mij eerst bellen om voor een dag na de huidige dag een afspraak te maken. Nooit op de dag zelf.
Je kunt dat toch altijd laten uitzoeken door je psychiater?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:27 schreef Ridocar het volgende:
Dan zou ik ook asperger hebben, maar ik ben gewoon autist. (tenminste, dat staat op mijn labeltje)
Type hoogintelligent, fotografisch geheugen, 3d-orientatievermogen, technisch inzicht, alles letterlijk nemen, emotieloos (maar toch door anderen heen kunnen prikken), raar overkomen, enzovoorts.
Nu vraag ik mijzelf af of ik niet een beetje asperger heb. Ik heb de test in het andere topic niet kunnen maken, (een 404 bij de uitslag, ik ga niet nog een kwartier eraan spenderen)
Ja prachtig hè.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:41 schreef Jesse- het volgende:
Gaaf al die zelfdiagnoses in R&P altijd
Maak eens een praatje met een arts.
Wie zegt dat dit bij mij het geval is?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:22 schreef DuchessX het volgende:
Je hebt echt geen autisme als je toevallig op een forum wat dingetjes (denkt te) herkent![]()
Wie zegt dat dit niet bij mij het geval is?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:22 schreef DuchessX het volgende:
Mensen met autisme lopen (al) heel hun leven vast, raken in de problemen, liggen in de knoop met zichzelf en de maatschappij, voelen zich anders en onbegrepen, begrijpen de maatschappij niet, raken verward in de regels die ze zich aanleren en die ze proberen toe te passen op diverse situaties, zijn niet flexibel in hun gedrag en hebben de grootste moeite om zich aan te passen (aan anderen en de maatschappij).
Dit sloeg niet op jouquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:25 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Wie zegt dat dit bij mij het geval is?
[..]
Wie zegt dat dit niet bij mij het geval is?
Ja, zwambtenaar, hoe is dat bij jou?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:26 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Dit sloeg niet op jou
Ben juist erg benieuwd naar hoe het bij jou is.
Wat herken jij? Maar ook, wat wil je hier kwijt? Kan me ook voorstellen dat je niet heel je hebben en houwen op fok wilt zettenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:27 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ja, zwambtenaar, hoe is dat bij jou?
De oplettende lezer heeft mijn handige tips al gevonden in dit draadjequote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:29 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Wat herken jij? Maar ook, wat wil je hier kwijt? Kan me ook voorstellen dat je niet heel je hebben en houwen op fok wilt zetten
Oke, sorry. Ik dacht mede op mij omdat je de post niet had geplaatst als een reactie op iemand. Mijn foutquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:26 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Dit sloeg niet op jou
Ben juist erg benieuwd naar hoe het bij jou is.
Dat noemen ze een psycholoog.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe meer zekerheid te krijgen?
Zijn idd wel dingen waarvan je zou kúnnen zeggen dat het typisch gedrag is voor een kindje dat autistisch is. (Mijn vriendin werkt af en toe met kleine autistisch kindjes en haar neefje van 4 is ook autistisch), vooral de frustraties, het op zichzelf gericht zijn, niet tegen veranderingen kunnen, het periodiek maken van bepaalde keelgeluiden.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:38 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Oke, sorry. Ik dacht mede op mij omdat je de post niet had geplaatst als een reactie op iemand. Mijn fout.
Hoe het bij mij is. Laat ik eerst eens beginnen met een aantal eigenaardigheden op te sommen uit mijn kindertijd. Nogmaals, ik beweer niet een vorm van autisme te hebben. Ik heb er te weinig verstand van om zoiets te kunnen concluderen. Ik ben enkel aan het verkennen hoe ik mijzelf kan plaatsen in de wereld.
Goed, een aantal punten die met name door anderen tijdens mijn kinderjaren als eigenaardig zijn ervaren:
- Overdreven afkerig van veranderingen. Wanneer veranderingen plaats vonden, zelfs de kleinste veranderingen, barstte ik uit in huilbuien en was ontroostbaar. Dit kon soms wel dagen duren, totdat ik langzaam gewend raakte aan de nieuwe situatie.
- Geobserdeerd door dwangmatige handelingen. Om de zoveel tijd een andere handeling. Zo deed ik een periode altijd mijn broek open (de knoopjes of de rits) in de auto. Ik vond het verschrikkelijk aanvoelen anders.
- Ik durfde geen vettige dingen aan te pakken (wat ik nog steeds heb overigens), zoals chips, en waste daarna dan direct mijn handen of ik at chips met een plastic boterhamzakje als handschoen zeg maar.
- Een bepaalde periode kon ik er niet mee ophouden om periodiek een bepaald geluid met mijn keel voort te brengen.
- Een bepaalde periode deed ik om en om mijn oor dicht met mijn hand en zei dan "test, test, test, test..."
- Meestal stond ik alleen in kinder'discussies' met andere kinderen en dan begrepen ze niet waarom ik zus of zo dacht en dan werd ik kwaad. Dan liep ik vaak huilend weg, of begon met dingen te gooien, of ging soms zelfs een ander kind te lijf.
- Zeer egocentrisch, doch absoluut niet egoïstisch.
Autsiderquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:42 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, Zwambtenaar, ik ben zelf actief op het forum van Autsider. Misschien kun je daar ook eens gaan kijken. Er zitten heel veel (minder en meer begaafde) autisten, waaronder ook mensen met Asperger. Ik heb daar zelf veel herkenning gevonden iig.
Ik scoor 11quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:
Dus het voortbrengen van dwangmatige keelgeluiden hoort daar ook wel bij? Opvallend inderdaad, want ik weet nog dat mijn vader er soms woest door werd. Het kwam vreselijk irritant over, maar ik moest het gewoon doen op de één of andere manier. Maar dat heb ik nu nooit meer.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:50 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Zijn idd wel dingen waarvan je zou kúnnen zeggen dat het typisch gedrag is voor een kindje dat autistisch is. (Mijn vriendin werkt af en toe met kleine autistisch kindjes en haar neefje van 4 is ook autistisch), vooral de frustraties, het op zichzelf gericht zijn, niet tegen veranderingen kunnen, het periodiek maken van bepaalde keelgeluiden.
Kopieerde je ook gedrag van anderen? En vermeed je het ook om oogcontact te maken bv? (En nu mss ook nog?)
Heey, hartelijk dank voor de tip, Vikingquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:42 schreef Viking84 het volgende:
Even een snelle reactie, voor ik de rest ga lezen:, Zwambtenaar, ik kijk niet snel meer ergens van op (
), maar hiervan wel
.
Ik heb zelf ook al een tijd lang het vermoeden dat ik Asperger heb. Ik heb me dan ook aangemeld bij het autismeteam en ik wacht op een uitnodiging.
Oh ja, Zwambtenaar, ik ben zelf actief op het forum van Autsider. Misschien kun je daar ook eens gaan kijken. Er zitten heel veel (minder en meer begaafde) autisten, waaronder ook mensen met Asperger. Ik heb daar zelf veel herkenning gevonden iig.
nee. Ik ben in juni ofzo naar de huisarts geweest en toen zou hij een verwijsbrief sturen, maar daar hoorde ik maar niets van. Dus ik ben begin deze maand weer geweest en toen zei hij dat hij er achter aan zou gaan. Dus ik hoop er snel iets van te horen. Ik ben jaren in therapie geweest (van 1998 tot 2003 ongeveer) en het enige wat daar uiteindelijk uit is gekomen dat ik een perceptieve ontwikkelingsstoornis (oid) had en dat is een heel vage, algemene term, dus daar schiet ik nog geen donder mee op. Ik sluit Borderline echter ook niet uit. We zullen zien wat ze daar zeggen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:57 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Heey, hartelijk dank voor de tip, Viking. Dat jij zelf dat vermoeden hebt, dat heb je al eens aangegeven als ik mij niet vergis. Maar een definitieve diagnose is bij jou nog niet gesteld?
Nee, een fiep kan ik mij zo niet bedenken. Ik ben juist te veel met verschillende dingen tegelijk bezig. Te veel in die zin van dat ik enorm gefrustreerd raak dat ik die dingen niet tegelijk kan doen, waardoor het gevolg is, dat ik helemaal niets doe. Neem zoals vandaag. Gisteravond ging ik slapen met het idee: "heerlijk, morgen lekker vrij en geen verplichtingen, dus ik ga mij eens helemaal toeleggen op iets specifieks." Maar op het moment dat ik wakker werd (en zo gaat het altijd), werd ik alweer misselijk en kon ik niet meer overzien hoe ik de dag door zou moeten komen. Dan denk ik voortdurend: "oke, eerst dit doen, dan dat, maar ook nog dat, en dan niet vergeten dit en dan dat." Vervolgens ga ik uit bed en schrijf ik als eerste alles op om te doen, zodat ik niets vergeet. Gevolg is dat ik geen plezier beleef aan iets en dat ik, terwijl ik met punt A bezig ben, al denk aan punt B. Door die frustratie kom ik dan vrijwel nergens meer aan toe en komt het er op neer dat ik dus helemaal niets echt doe.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:56 schreef Viking84 het volgende:
Fieps zijn ook erg kenmerkend voor Asperger. Dat je echt helemaal weg bent van iets en daar het liefst de hele dag over praat / schrijft / nadenkt. Ik heb ze ook gehad, ook met mensen (en dat is niet leuk voor die mensen). Ik zie in jouw verhaal echter geen fiep, Zwambtenaar
, maar misschien is dat ook wel geen voorwaarde voor een Asperger diagnose
.
Heel erg typerend!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:38 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Goed, een aantal punten die met name door anderen tijdens mijn kinderjaren als eigenaardig zijn ervaren:
- Overdreven afkerig van veranderingen. Wanneer veranderingen plaats vonden, zelfs de kleinste veranderingen, barstte ik uit in huilbuien en was ontroostbaar. Dit kon soms wel dagen duren, totdat ik langzaam gewend raakte aan de nieuwe situatie.
Ook heel erg typerend, heeft te maken met je waarneming en het niet kunnen filteren van bepaalde prikkels. Ik vind het 'geinig' (niet het juiste woord) hoe veel autisten bepaalde stoffen (en geluiden) en andere dingen totaal NIET kunnen verdragen. Waar ik een kriebel voel als iemand mij kietelt bijvoorbeeld, voelt mijn vriend regelrechte pijn als ik hem op bepaalde plekken zacht aanraak, als hij bepaalde geluiden hoort, en als hij mijn synthetische kleren in of uit de was haalt. Odd, maar ik heb dit veel vaker gehoord van autisten.quote:- Geobserdeerd door dwangmatige handelingen. Om de zoveel tijd een andere handeling. Zo deed ik een periode altijd mijn broek open (de knoopjes of de rits) in de auto. Ik vond het verschrikkelijk aanvoelen anders.
- Ik durfde geen vettige dingen aan te pakken (wat ik nog steeds heb overigens), zoals chips, en waste daarna dan direct mijn handen of ik at chips met een plastic boterhamzakje als handschoen zeg maar.
ik vind dit zelf niet typisch autistisch. meestal als 'men' het over autisme heeft halen ze gelijk dit soort dingen erbij maar ik vind het zelf niet HET kenmerk. Het gaat eerder op het sociale gedrag.quote:- Een bepaalde periode kon ik er niet mee ophouden om periodiek een bepaald geluid met mijn keel voort te brengen.
- Een bepaalde periode deed ik om en om mijn oor dicht met mijn hand en zei dan "test, test, test, test..."
is heel typerend voor kinderen met een hogere of lagere intelligentie dan de meesten. je zit niet op hetzelfde niveau dan anderen en je bent socio/emo/cognitief te beperkt als kind hier adequaat mee om te gaan. je raakt supergefrustreerd en omdat je geen enkele andere manier weet om zoiets te uiten krijg je een driftbui. Is heel typerend kinds en komt gewoon voor wanneer men niet op dezelfde golfhoogte zit. Nu zitten autisten vrijwel altijd niet op dezelfde golfhoogte en worden ze 'spuugstrontvervelend', klappen uitdelen is immers een taal die iedereen spreektquote:- Meestal stond ik alleen in kinder'discussies' met andere kinderen en dan begrepen ze niet waarom ik zus of zo dacht en dan werd ik kwaad. Dan liep ik vaak huilend weg, of begon met dingen te gooien, of ging soms zelfs een ander kind te lijf.
Heel erg kindeigen, so no worries about that.quote:- Zeer egocentrisch, doch absoluut niet egoïstisch.
Heel veel mensen die autisme hebben krijgen eerst de diagnose borderline die later alsnog achterhaald wordt door autisme. Het schijnt dat deze 2 diagnose veel overlap blijken te hebben.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee. Ik ben in juni ofzo naar de huisarts geweest en toen zou hij een verwijsbrief sturen, maar daar hoorde ik maar niets van. Dus ik ben begin deze maand weer geweest en toen zei hij dat hij er achter aan zou gaan. Dus ik hoop er snel iets van te horen. Ik ben jaren in therapie geweest (van 1998 tot 2003 ongeveer) en het enige wat daar uiteindelijk uit is gekomen dat ik een perceptieve ontwikkelingsstoornis (oid) had en dat is een heel vage, algemene term, dus daar schiet ik nog geen donder mee op. Ik sluit Borderline echter ook niet uit. We zullen zien wat ze daar zeggen.
Volgens mijn vriendin wel. Maar goed ik ben geen deskundige hoor. Mijn vriendin is 'slechts' ervaringsdeskundigequote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:55 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dus het voortbrengen van dwangmatige keelgeluiden hoort daar ook wel bij? Opvallend inderdaad, want ik weet nog dat mijn vader er soms woest door werd. Het kwam vreselijk irritant over, maar ik moest het gewoon doen op de één of andere manier. Maar dat heb ik nu nooit meer.
Ik kopieerde inderdaad gedrag van anderen en merk dat ik dat nu nog steeds doe van mensen met wie ik veel om ga. Bepaalde specifieke trekjes die ik zie bij anderen, neem ik zelf onbewust over en dan na een poosje realiseer ik mij dat en dat frustreert mij dan. Net alsof ik zelf geen individu ben zeg maar. Dat van dat oogcontact heb ik daarentegen niet en naar mijn weten ook nooit gehad.
Dat vind ik nou echt heel jammer voor je.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Nee, een fiep kan ik mij zo niet bedenken. Ik ben juist te veel met verschillende dingen tegelijk bezig. Te veel in die zin van dat ik enorm gefrustreerd raak dat ik die dingen niet tegelijk kan doen, waardoor het gevolg is, dat ik helemaal niets doe. Neem zoals vandaag. Gisteravond ging ik slapen met het idee: "heerlijk, morgen lekker vrij en geen verplichtingen, dus ik ga mij eens helemaal toeleggen op iets specifieks." Maar op het moment dat ik wakker werd (en zo gaat het altijd), werd ik alweer misselijk en kon ik niet meer overzien hoe ik de dag door zou moeten komen. Dan denk ik voortdurend: "oke, eerst dit doen, dan dat, maar ook nog dat, en dan niet vergeten dit en dan dat." Vervolgens ga ik uit bed en schrijf ik als eerste alles op om te doen, zodat ik niets vergeet. Gevolg is dat ik geen plezier beleef aan iets en dat ik, terwijl ik met punt A bezig ben, al denk aan punt B. Door die frustratie kom ik dan vrijwel nergens meer aan toe en komt het er op neer dat ik dus helemaal niets echt doe.
Automutilatie komt idd ook voor bij mensen met autisme. Puur omdat zij met ontzettend veel frustraties zitten en deze niet altijd evengoed kwijt kunnen. Mede hierdoor wordt autisme vaak verward met borderline.quote:
mijn persoonlijke ervaring met borderliners zijn dat het wel echte zwevers zijn die van hot naar her gaan, terwijl een autist al op jonge leeftijd bijna dwangmatig structuur aanbrengt in z'n bestaan (al dan niet bewust)quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:08 schreef DuchessX het volgende:
Zwart/wit denken komt ook veel voor; er is maar 1 waarheid. Het is zwart of wit; grijs bestaat niet. Weer zo'n kenmerk dat ook een kenmerk is van borderline.
Herkenbaar. Mijn vriendin heeft ook van dergelijke dagen. Ze werkt als ze slechte dagen heeft ook wel met weekroosters; dan plant ze van uur tot uur wat er (ongeveer) gaat/moet gebeuren zodat ze overzicht heeft. Anders heeft ze teveel chaos in haar hoofd en komt ze tot niks. Ze plant dit dan al de hele week vooruit zodat ze het niet op de dag zelf moet doen want dan komt er niks van.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Nee, een fiep kan ik mij zo niet bedenken. Ik ben juist te veel met verschillende dingen tegelijk bezig. Te veel in die zin van dat ik enorm gefrustreerd raak dat ik die dingen niet tegelijk kan doen, waardoor het gevolg is, dat ik helemaal niets doe. Neem zoals vandaag. Gisteravond ging ik slapen met het idee: "heerlijk, morgen lekker vrij en geen verplichtingen, dus ik ga mij eens helemaal toeleggen op iets specifieks." Maar op het moment dat ik wakker werd (en zo gaat het altijd), werd ik alweer misselijk en kon ik niet meer overzien hoe ik de dag door zou moeten komen. Dan denk ik voortdurend: "oke, eerst dit doen, dan dat, maar ook nog dat, en dan niet vergeten dit en dan dat." Vervolgens ga ik uit bed en schrijf ik als eerste alles op om te doen, zodat ik niets vergeet. Gevolg is dat ik geen plezier beleef aan iets en dat ik, terwijl ik met punt A bezig ben, al denk aan punt B. Door die frustratie kom ik dan vrijwel nergens meer aan toe en komt het er op neer dat ik dus helemaal niets echt doe.
en toch staat borderline er niet bij bij Autsider als verwant van autisme. Apart hoor, want ik zie echt grote overeenkomsten hoor. Ik heb eens meegedaan met een gespreksgroep voor borderliners. Dat was niets voor mij, maar ik had wel dezelfde problemen die borderliners ook hebben. Opgekropte frustraties, agressie e.d.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:08 schreef DuchessX het volgende:
Zwart/wit denken komt ook veel voor; er is maar 1 waarheid. Het is zwart of wit; grijs bestaat niet. Weer zo'n kenmerk dat ook een kenmerk is van borderline.
Borderline is ook niet verwant aan autisme. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis en autisme is een geestelijke handicap. (En ik vind beide heel akelig klinken).quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:12 schreef Viking84 het volgende:
[..]
en toch staat borderline er niet bij bij Autsider als verwant van autisme. Apart hoor, want ik zie echt grote overeenkomsten hoor. Ik heb eens meegedaan met een gespreksgroep voor borderliners. Dat was niets voor mij, maar ik had wel dezelfde problemen die borderliners ook hebben. Opgekropte frustraties, agressie e.d.
quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:07 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Automutilatie komt idd ook voor bij mensen met autisme. Puur omdat zij met ontzettend veel frustraties zitten en deze niet altijd evengoed kwijt kunnen. Mede hierdoor wordt autisme vaak verward met borderline.
hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:11 schreef releaze het volgende:
[..]
mijn persoonlijke ervaring met borderliners zijn dat het wel echte zwevers zijn die van hot naar her gaan, terwijl een autist al op jonge leeftijd bijna dwangmatig structuur aanbrengt in z'n bestaan (al dan niet bewust)
Wat ik begrepen heb van mijn vriendin worden er aan de ouders vragen gesteld over borstvoeding/flesvoeding, zindelijkheid, vriendjes, favoriet speelgoed, doorslapen als baby, zindelijkheid, puberteit etc.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:03 schreef releaze het volgende:
Wanneer je wil laten onderzoeken of je daadwerkelijk asperger hebt zal er hoogstwaarschijnlijk gesprekken met je ouders zijn. Had ik al eerder ergens gezegd. Er zijn namelijk dingen in de baby, peuter en kleutertijd van een autist die specifiek verschillen van de ontwikkeling van 'gewone' kinderen. Ik weet alleen niet welke dat zijn, want zo veel ben ik er ook (nog) niet mee bezig. Je vader en moeder zijn bij uitstek de personen die de psych kunnen vertellen hoe jij in je vroegste periode was. Daarnaast worden er natuurlijk ook gesprekken met jou gehouden.
Ja maar toch zijn er overeenkomsten, ook al heeft het beestje een andere naamquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:13 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Borderline is ook niet verwant aan autisme. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis en autisme is een geestelijke handicap. (En ik vind beide heel akelig klinken).
Mafkeesquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
MAAR
NEEE-HEEEE![]()
![]()
![]()
IS - NIET - ZO
*loopt hard weg*
*huilt*
*krast*
IK kan hier niet echt een antwoord op geven maar ik weet wel dat mijn vriendin, als ze hyper is, ontzettend impulsief kan zijnquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hoe bedoel je?
autisten zijn honkvast en borderliners weten niet wat ze willen?
in dat geval zal ik eerder een borderliner zijn dan een autist. Ik ben enorm impulsief en ik heb al een hoop verkeerde beslissingen genomen in m'n leven. Ook als ik er lang over nadenk, neem ik vaak nog de verkeerde beslissingen en ik sta hier echt bekend als iemand die altijd wel van alles lult, maar het vervolgens toch niet doet. Dat is erg frustrerend, want op het moment dat ik me iets in het hoofd heb gehaald, ben ik er zelf van overtuigd dat ik dat ook echt ga doen.
Precies.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja maar toch zijn er overeenkomsten, ook al heeft het beestje een andere naam. En het klinkt idd allebei afschuwelijk. Ik zou het nooit als een 'stoornis' of 'handicap' zien iig. Het maakt mij tot wie ik ben en ik zie mezelf niet als gehandicapt. Ik kijk gewoon op een andere manier tegen de wereld aan en dat levert nieuwe perspectieven op
.
ik zou het niet zo sterk willen zeggen, maar het komt erbij in de buurt. wat ik bij autisten merk is dat ze heel berekend zijn over dingen als ze iets plannen. Alles moet tot in de puntjes helder voor ze zijn, iedere actie en iedere reactie, zoveel mogelijk alles incalculeren voordat ze ergens aan beginnen. Want het zal toch maar gebeuren dat ze iets gaan doen en het gebeurt niet als in hun eerste verwachting? Dan zijn ze gewoon volledig van de kaart, ze kunnen niet of met veel moeite inspelen op dat huidige moment, ze schieten in de stress. Zoals mijn vriend de verfente roker dat vaak altijd uitlegt 'iedere keer als ik m'n peuk ergens neer leg of uitdruk dan heb ik in mn voorhoofd dat ik er op moet letten dat het huis niet in lichterlaaie komt te staan' en dan beslist ie met vol bewustzijn wat er met z'n peukie gebeurt. Niks (of heel weinig) impulsief, gewoon alles heel erg berekend, tegen het para aan.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hoe bedoel je?
autisten zijn honkvast en borderliners weten niet wat ze willen?
in dat geval zal ik eerder een borderliner zijn dan een autist. Ik ben enorm impulsief en ik heb al een hoop verkeerde beslissingen genomen in m'n leven. Ook als ik er lang over nadenk, neem ik vaak nog de verkeerde beslissingen en ik sta hier echt bekend als iemand die altijd wel van alles lult, maar het vervolgens toch niet doet. Dat is erg frustrerend, want op het moment dat ik me iets in het hoofd heb gehaald, ben ik er zelf van overtuigd dat ik dat ook echt ga doen.
doet ze het dan ook of stuit ze bij de praktische uitvoering ook op problemen waardoor ze het dan toch maar laat zitten?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:23 schreef DuchessX het volgende:
[..]
IK kan hier niet echt een antwoord op geven maar ik weet wel dat mijn vriendin, als ze hyper is, ontzettend impulsief kan zijnDan stuitert ze door de kamer en heeft ze heel grote plannen en het liefst voert ze die ook meteen uit
![]()
quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:09 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Die heb ik al, die verwijzing. Maar moet nog wel de stap durven zetten om de zielenknijper te bezoeken.
Ik zit momenteel in de molen van het GGZ m.b.t. een diagnosevorming. Er zijn al gesprekken geweest met de personen uit mijn ouderlijk gezin inclusief mijzelf, en komende week ga ik drie dagen testen e.d. doen.quote:Psycholoog Simon Baron-Cohen en zijn collega's van Cambridge Autism Research Centre hebben de Autisme-spectrum Quotiënt, AQ, ontwikkeld om de mate van autistische eigenschappen bij volwassenen aan te geven. Bij de eerste grote meting waarbij de test gebruikt werd, scoorde de controle-groep 16,4. 80% van mensen met een diagnose van autisme of een aanverwante stoornis scoorde 32 of hoger. De test is echter niet bedoeld voor het stellen van een diagnose, velen die hoger scoren dan 32 en zelfs voldoen aan de diagnostische criteria voor het Syndroom van Asperger melden geen problemen bij hun functioneren in het dagelijks leven.
Uw score: 44
Ik heb ook iets dergelijks. Als ik hyper ben dan stuiter ik op mijn manier. Ik heb dan totale onrust in hoofd en lijf en MOET ik dingen gaan doen (met dingen bedoel ik b.v. poetsen in huis, en dingen ordenen en ik zie dan overal wel iets wat niet op de juiste plek ligt o.i.d. en wat ik dan ook goed wil leggen. Met als gevolg dat ik zoveel dingen tegelijk ga doen dat het nog drukker in mijn hoofd wordt en ik dus bijna gek word. Het enige dat ik kan doen is rust zoeken door bv een hoofdtelefoon op te zetten en naar rustige muziek gaan luisteren om zo minder prikkels te krijgen en mijn gedachten te kunnen ordenen, of door te gaan slapen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:23 schreef DuchessX het volgende:
[..]
IK kan hier niet echt een antwoord op geven maar ik weet wel dat mijn vriendin, als ze hyper is, ontzettend impulsief kan zijnDan stuitert ze door de kamer en heeft ze heel grote plannen en het liefst voert ze die ook meteen uit
![]()
Ikzelf stuit soms op problemen omdat ik b.v. de benodigde spullen niet in huis heb (muren schilderen, metselwerk, bepaalde poetsspullen, of b.v. mappen om dingen te ordenen) en dan kan ik dat werk dus niet doen want naar de winkel gaan is er niet bij omdat ik gewoon te druk ben op dat moment. Maar geen nood, ik vind dan gelijk wel iets anders dat ik kan (moet) gaan doenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:30 schreef releaze het volgende:
[..]
doet ze het dan ook of stuit ze bij de praktische uitvoering ook op problemen waardoor ze het dan toch maar laat zitten?
Erg herkenbaar, al ben ik in de loop der jaren iets flexibeler geworden. En zelfs dat wordt ingecalculeerd.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:29 schreef releaze het volgende:
[..]
ik zou het niet zo sterk willen zeggen, maar het komt erbij in de buurt. wat ik bij autisten merk is dat ze heel berekend zijn over dingen als ze iets plannen. Alles moet tot in de puntjes helder voor ze zijn, iedere actie en iedere reactie, zoveel mogelijk alles incalculeren voordat ze ergens aan beginnen. Want het zal toch maar gebeuren dat ze iets gaan doen en het gebeurt niet als in hun eerste verwachting? Dan zijn ze gewoon volledig van de kaart, ze kunnen niet of met veel moeite inspelen op dat huidige moment, ze schieten in de stress. Zoals mijn vriend de verfente roker dat vaak altijd uitlegt 'iedere keer als ik m'n peuk ergens neer leg of uitdruk dan heb ik in mn voorhoofd dat ik er op moet letten dat het huis niet in lichterlaaie komt te staan' en dan beslist ie met vol bewustzijn wat er met z'n peukie gebeurt. Niks (of heel weinig) impulsief, gewoon alles heel erg berekend, tegen het para aan.
De humorquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:07 schreef zwambtenaar het volgende:
Leuk artikel trouwens:
http://www.groene.nl/2004/0409/tdh_asperger.html
Erg herkenbaarquote:Op zaterdag 20 januari 2007 22:04 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Erg herkenbaar, al ben ik in de loop der jaren iets flexibeler geworden. En zelfs dat wordt ingecalculeerd.
Ik stel me dan scenario's voor waarbij een aantal dingen kunnen gebeuren. Dan deel ik deze op in een aantal handelingen die vast staan. Vervolgens begin ik de onbekende factoren te analyseren en probeer ik voor iedere verandering een apart scenario te bedenken met daarin nog meer onbekende factoren. Dat kan best diep gaan (tot wel 20 verschillende manieren om een dagindeling vol te maken).
Mijn versie van flexibiliteit![]()
quote:
quote:Ze houden tijdens feestjes ongevraagd een lange monoloog over kernfusie, zonder dat ze de overduidelijke tekenen van jouw uitputting waarnemen. Ze verbeteren alle spelfouten in je e-mailtje, maar ze reageren niet op de boodschap in het bericht
Ik doelde meer op:quote:
quote:In de bloeiende Amerikaanse hightech zou de homo aspergens dan eindelijk zijn ecologische niche hebben gevonden. Niemand neemt de Asperger zijn gebrekkige sociale vaardigheden kwalijk, zolang hij maar achter zijn beeldscherm blijft zitten en met monomane bezetenheid de programmacode intoetst waarvoor zijn baas hem inhuurde. Hij heeft immers een intense hekel aan het onverwachte. Hij houdt van voorspelbare systemen die aan algoritmen gehoorzamen, en die vindt hij tegenwoordig in overvloed. Hij kan zelfs controle uitoefenen over karretjes op een andere planeet, tachtig miljoen kilometer verderop. En zijn collega’s zijn net als hij. Het hoofdkantoor van de Nasa werd eens «de grootste sociale werkplaats ter wereld» genoemd.
En zelfs een arts kan niet altijd uitsluitsel geven. Volgens mij blijft het altijd een gok.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 23:31 schreef clumsy_clown het volgende:
Slowchat verwijderd.
TS: de enige die je uitsluitsel kan geven is een arts.
Pas op voor the homer conspiracyquote:Op zaterdag 20 januari 2007 23:42 schreef Viking84 het volgende:
Waarom zitten hier drie mensen met een Homer avatar?. Het is een complot
.
Ben ik niet met jou eens. De inbreng van de cliënt is enorm belangrijk en door goed samenwerken is het mijn inziens geen gok. In mijn geval is het zeker geen gok, omdat ik precies weet waar ik tegen aanloop. Door hulp van een al veel verder in het leven c.q. proces staande lotgenoot (vriendin van mijn vrouw)(en de enorm goede inbreng van mijn vrouw die tegen mijn "beperkingen" aanloopt) is al mij heel veel duidelijk geworden. Ik heb dat kunnen doorgeven aan de "hulpverlening" en samen zijn wij al heel ver gekomen in de diagnostisering.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 23:33 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En zelfs een arts kan niet altijd uitsluitsel geven. Volgens mij blijft het altijd een gok.
Go see the doctor (and ask him (or herquote:Op zaterdag 20 januari 2007 23:39 schreef Schorpioen het volgende:
Er zijn ook veel mensen die zelfs het geringste vermogen om een beetje abstract en systematisch te denken ontberen, mensen die te weinig intellectueel vermogen hebben om de meest basale analytische handeling te verrichten, maar deze enorme handicap desondanks weten te verbloemen met een overvloed aan emotionele intelligentie. Is er voor dat syndroom ook een naam? En zo nee, waarom niet?
Het is wel erg goed te merken dat jij aan het asperger-syndroom lijdt he.quote:Op zondag 21 januari 2007 00:25 schreef Juup© het volgende:
[..]
Go see the doctor (and ask him (or her)).
Goed repliek. Ook kan het wel even duren voor je een diagnose hebt.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:22 schreef DuchessX het volgende:
Je hebt echt geen autisme als je toevallig op een forum wat dingetjes (denkt te) herkent![]()
Mensen met autisme lopen (al) heel hun leven vast, raken in de problemen, liggen in de knoop met zichzelf en de maatschappij, voelen zich anders en onbegrepen, begrijpen de maatschappij niet, raken verward in de regels die ze zich aanleren en die ze proberen toe te passen op diverse situaties, zijn niet flexibel in hun gedrag en hebben de grootste moeite om zich aan te passen (aan anderen en de maatschappij).
Dit uit zich heel regelmatig in (zware) depressies en zelfs manische periodes.
Ook komt autisme vaak voor in combinatie met Adhd-achtige stoornissen.
Ik denk dat het hebben van autisme hier erg onderschat word. Tuurlijk kan het dat je een bepaald trekje herkent, maar dat wil nog lang niet zeggen dat je daarom een autist bent...![]()
Herkenbaar.quote:Op zondag 21 januari 2007 13:15 schreef SHE het volgende:
[..]
Goed repliek. Ook kan het wel even duren voor je een diagnose hebt.
Ik ben nu al bijna een jaar bezig en ben eerst beticht van ADHD, daarna van Borderline
quote:Op zondag 21 januari 2007 18:44 schreef Zina het volgende:
Achja, al die diagnoses. Je hebt er geen fuck an. De enige die weet hoe het zit, ben jezelf.
Er is geen behandeltraject, Asperger (autisme) zit is geen ziekte of aandoening die met een "behandeling" over gaat. Er is wel begeleiding en er zijn cursussen om bepaalde "scripts" aan te leren hoe te handelen in situaties die niet begrepen worden of hoe om te gaan met dingen die men eng vind. Zo zijn er ook geen medicijnen om autisme te genezen, wel medicijnen die ondersteuning bieden.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 23:51 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoe ziet het behandeltraject er eigenlijk uit voor mensen met bijvoorbeeld asperger?
Ik ken namelijk iemand die voor diagnose eerst naar RIAGG gestuurd werd, daar het labeltje kreeg, en weer verder naar z'n normale psycholoog werd gestuurd voor een voortzetting van zijn (niet bepaald constructieve) behandeling.
Na een paar sessies was hij toen weer gestopt met behandeling omdat het weer geen zin scheen te hebben.
Dat is juist het probleem wanneer buitenstaanders/ouders/familie zich met jouw asperger/autisme gaan bemoeien. Ik heb het vaak zat meegemaakt. Eerst denken ze dat het te genenzen is, dan ga je in behandeling, waarbij wordt verwacht dat er iets als een knopje wordt omgezet waardoor ik opeens normaal ga doen. Diepe teleurstelling natuurlijk.quote:Op woensdag 24 januari 2007 00:17 schreef Juup© het volgende:
[..]
Er is geen behandeltraject, Asperger (autisme) zit is geen ziekte of aandoening die met een "behandeling" over gaat. Er is wel begeleiding en er zijn cursussen om bepaalde "scripts" aan te leren hoe te handelen in situaties die niet begrepen worden of hoe om te gaan met dingen die men eng vind. Zo zijn er ook geen medicijnen om autisme te genezen, wel medicijnen die ondersteuning bieden.
Ik voldoe eigenlijk alleen aan deze 2 punten en ik vind mezelf al dodelijk vermoeiend. Hoe houd je met zo iemand omgaan in hemelsnaam uit?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:14 schreef Floripas het volgende:In drukke café's kan hij niemand verstaan Hij moet twee biertjes drinken voor hij naar een feestje durft
Lekker koppel zijn wij.
Hij is extreem de moeite waard.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik voldoe eigenlijk alleen aan deze 2 punten en ik vind mezelf al dodelijk vermoeiend. Hoe houd je met zo iemand omgaan in hemelsnaam uit?
Is het niet meer dat hij mensen niet wilt verstaan in die drukte?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:14 schreef Floripas het volgende:In drukke café's kan hij niemand verstaan
Nee, want hij gaat graag naar café's. Dan voelt hij zich menselijk, onderdeel van de maatschappij. En dan zit hij in een hoekje met ongeveer zo'n kopquote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:47 schreef Blivox het volgende:
[..]
Is het niet meer dat hij mensen niet wilt verstaan in die drukte?
Oberserver mode. Niets mis mee. Het komt mij overigens bekend voor dat je wel kan praten, of wilt praten, maar op het moment dat er lawaai is het liefste eventjes totale stilte in de conversatie tot je weer rustig verder kan praten. Doorpraten is dan héél stressend, blijkbaar.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, want hij gaat graag naar café's. Dan voelt hij zich menselijk, onderdeel van de maatschappij. En dan zit hij in een hoekje met ongeveer zo'n kopte kijken hoe ik met onze vrienden zit te kletsen.
Alleen jouw vraag al zorgt er voor dat ik jou niet vertrouw omdat ik bang ben dat jij mij niet serieus zou nemen. En jij geeft zelf aan dat jij te maken hebt met mensen die Asperger/Autisme hebben.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:47 schreef Blivox het volgende:
[..]
Is het niet meer dat hij mensen niet wilt verstaan in die drukte?
Eens. Alleen de Observermode is geboren noodzaak om zo te proberen minder prikkels binnen te krijgen. Doorpraten is dodelijk, ik ga dan aan mezelf voorbij en raak helemaal de weg kwijt.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:59 schreef Blivox het volgende:
[..]
Oberserver mode. Niets mis mee. Het komt mij overigens bekend voor dat je wel kan praten, of wilt praten, maar op het moment dat er lawaai is het liefste eventjes totale stilte in de conversatie tot je weer rustig verder kan praten. Doorpraten is dan héél stressend, blijkbaar.
quote:1: voorstellen wat er in de ander omgaat.
de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft de grootste moeite zich voor te stellen wat er in de ander omgaat. Hij/zij kan zich nauwelijks een andere manier van denken, voelen en ervaren voorstellen dan die welke hij/zij zelf kent of heeft meegemaakt.
Ik kan mezelf niet c.q. moeilijk voorstellen dat iemand anders denkt dan ik. Ik heb wel geleerd dat het zo is, maar ik kan het mij niet indenken.
2: excuses hoort vaak niet bij Ass
De persoon met het aspergersyndroom/HFA zal jou niet achterna lopen, proberen je humeur te verbeteren of zijn excuus aan te bieden. Hij/zij zal dergelijk gedrag ook niet bij jou herkennen. Hij/zij zal er ook niet gauw op uit zijn om jouw gevoelens te kwetsen. Wanneer hij/zij dit doet zal het nauwelijks voorkomen dat dit met opzet is. Hij/zij is er op gericht de dingen te doen, zoals het hoort.
Ik heb geleerd om excuus aan te bieden aan iemand als die b.v. geïrriteerd is door mijn houding of gedrag maar ik sta er niet achter omdat ik simpelweg niet begrijp waarom ik excuus moet aanbieden. Ik doe niets verkeerd maar word helaas vaak verkeerd begrepen.
3: delen van gevoelens, privacy
de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft een sterke behoefte aan privacy, en heeft minder behoefte om zijn belevingen met jou te delen. Het is voor hem/haar ook erg moeilijk om onmiddellijk op gebeurtenissen te reageren, deze moeten eerst stukje bij beetje verwerkt worden.
Het delen van mijn belevingswereld is moeilijk voor mij, ik wil dat niet met anderen omdat dat onveilig is. Ik heb moeite met het gelijk reageren op dingen die mij overkomen, ik heb tijd nodig om de dingen op hun plek te zetten in mijn hoofd. Het plaatje moet eerst compleet zijn wil ik er op kunnen reageren.
4: tonen emotie en Ass
het afstandelijke, zakelijke taalgebruik bij een persoon met het aspergersyndroom/HFA kan bij jou een verkeerde indruk wekken. Hij/zij gebruikt vaak weinig emotie in zijn woorden en uitlatingen. Zijn uitspraken kunnen daardoor gevoelloos en koel overkomen. Je denkt heel gemakkelijk dat het ten onrechte wijst op gebrek aan emotie. De emoties zijn er wel degelijk, maar het gemak dat wij kennen om ze uit te spreken is bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA niet zo vanzelfsprekend.
Ik kan mijn emoties moeilijk uiten. Ik kom vaak ongeïnteresseerd over, maar dat is niet zo ik weet alleen niet hoe ik met emoties om moet gaan omdat ik ze geen plek kan geven. Er is heel vaak tegen mij gezegd als ik "sorry" zei omdat ik blijkbaar iets verkeerd deed "jij zegt maar iets om er vanaf te komen, maar meent er niets van". Maar dat klopt niet, ik weet niet hoe ik mezelf moet uiten en vaak duurt het bij mij een tijdje eer ik alles op een rijtje heb en kan reageren.
5: omgaan met schijnbare desinteresse
de persoon met het aspergersyndroom/HFA kan zich moeilijk in jou verplaatsen. Hij/zij wordt vaak als een persoon zonder warmte en interesse ervaren wanneer hij/zij niet aanvoelt wat er in jou omgaat of wat iets voor jou betekent. Dit is echter heel iets anders dan bereid zijn om te geven als je het nodig hebt.
Ik vind het erg moeilijk om interesse in anderen te tonen. Ik zou niet weten waarom ik dat moet doen en ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan.
6: schijnbare passiviteit
de persoon met het aspergersyndroom/HFA houdt zich vaak hardnekkig aan een patroon vast. De weerstand tegen veranderingen betekent niet dat er geen nieuwe dingen ondernomen worden, maar de weerstand is tegen het onderbreken van de eigen activiteit, het eigen programma. De oorzaak is dat een omschakeling betekent, een verwerking van nieuwe prikkels, wat problematisch is. Als plotseling een afspraak niet doorgaat uit zich dat in verzet.
Ik moet mijn dagen plannen omdat alles vooruit geregeld moet zijn. Ik kan slecht tot niet tegen onverwachte situaties, het brengt mij volledig van mijn stuk en ik krijg dan zoveel stress en prikkels dat ik gefrustreerd raak en agressief word.
7: de functie van nee-zeggen
de persoon met het aspergersyndroom/HFA zegt 'nee' als je iets vraagt. Dit antwoord helpt hem/haar tijd te winnen om na te denken over wat er van hem/haar wordt verlangd. Het tempo van jou manier van leven kan hij/zij niet bijhouden, het gaat te snel voor hem/haar. Hij/zij probeert dit af te remmen door 'nee' te zeggen. Vervolgens wordt er alsnog geprobeerd om hem/haar over te halen de vraag te beantwoorden of de taak te vervullen. Dit stimuleert het denken niet, maar stagneert dit proces. Hij/zij heeft tijd nodig om de situatie te overzien en in zich op te nemen.
Als mijn vrouw iets vraagt waar ik niet op voorbereid ben (of als ik bezig ben), dan zal ik bij voorbaat nee zeggen. Ik kom daar vaak later op terug omdat ik de tijd nodig heb om een antwoord te formuleren of om hetgeen dat gevraagd wordt in te plannen en een plekje te geven in mijn hoofd. Als mijn vrouw aan blijft dringen op een acuut antwoord, dan raak ik gefrustreerd en kwaad omdat ik dat niet kan.
8: functie van boosheid
onaangenaam, geïrriteerd, boos of agressief gedrag bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft in de meeste gevallen te maken met het misverstaan in de communicatie met elkaar of wanneer je plotseling een vraag stelt of iets verlangt van hem/haar, terwijl hij/zij iets anders aan het doen was.
Zie 7.
Herken jij je ook in het lijstje dat ik gaf over mijn vriend?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 09:08 schreef Juup© het volgende:
Ik heb op internet een stukje tekst met uitleg gevonden en het is treffend.
De schuine tekst is de reactie van de persoon met Asperger/Autisme.
[..]
Hm... Als je het zo brengt wil ik ook asperger vrienden!quote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:35 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hij is extreem de moeite waard.![]()
Zijn droge humor, zijn loyaliteit, zijn wereldvreemdheid, dat hoofd dat een stuwmeer is van trivia, zijn eerlijkheid. Ik heb erg veel aspergers in mijn omgeving (hoger-opgeleidenkringen, hè?), enik
hou
van
allemaal. Plus mijn broertje is er één.
En hij kan als geen ander een T-rex nadoen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hm... Als je het zo brengt wil ik ook asperger vrienden!
Een belangrijk onderdeel van alle goede vriendschappen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 14:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
En hij kan als geen ander een T-rex nadoen.
Dit kan ook nog zoiets zijn als OCDquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:38 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Oke, sorry. Ik dacht mede op mij omdat je de post niet had geplaatst als een reactie op iemand. Mijn fout.
Hoe het bij mij is. Laat ik eerst eens beginnen met een aantal eigenaardigheden op te sommen uit mijn kindertijd. Nogmaals, ik beweer niet een vorm van autisme te hebben. Ik heb er te weinig verstand van om zoiets te kunnen concluderen. Ik ben enkel aan het verkennen hoe ik mijzelf kan plaatsen in de wereld.
- Geobserdeerd door dwangmatige handelingen. Om de zoveel tijd een andere handeling. Zo deed ik een periode altijd mijn broek open (de knoopjes of de rits) in de auto. Ik vond het verschrikkelijk aanvoelen anders.
- Een bepaalde periode kon ik er niet mee ophouden om periodiek een bepaald geluid met mijn keel voort te brengen.
- Meestal stond ik alleen in kinder'discussies' met andere kinderen en dan begrepen ze niet waarom ik zus of zo dacht en dan werd ik kwaad. Dan liep ik vaak huilend weg, of begon met dingen te gooien, of ging soms zelfs een ander kind te lijf.
- Zeer egocentrisch, doch absoluut niet egoïstisch.
Natuurlijk! Net als de eigenschap om mijn kat salto's te laten maken. Erg belangrijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 15:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Een belangrijk onderdeel van alle goede vriendschappen.
1. Veranderingen op kleine schaal hebben veel impact op mijn gevoelsleven. Zo kon ook ik als kind totaal overstuur raken, wanneer ik op mijn slaapkamer kwam en zag dat mijn moeder bepaalde spulletjes anders had neergelegd, nadat ze mijn kamer had schoongemaakt.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:14 schreef Floripas het volgende:
1. Hij lag krijsend op de grond als er een meubeltje was verplaatst
2. Hij neemt alles heel letterlijk
3. Hij werd woedend toen ik hem verraste met een spontane vakantie. Toen ik heb daarna maar cancelde, was hij juist weer verdrietig, "want nu hij aan het idee was gewend leek het hem toch wel leuk".
4. In drukke café's kan hij niemand verstaan
5. Hij praat graag over zijn "fieps". Soms is dat ook heel naar, zoals wanneer hij maar blijft beschrijven op welke verschillende manieren mensen zouden uitsterven. Ik barst na een monoloog van een half uur gedeprimeerd in huilen uit, en dan is hij helemaal verbaasd.
6. Hij denkt dat als zijn zus mij een kus geeft bij afscheid maar mij toevallig niet dat zijn zus hem niet leuk meer vindt
7. Hij kan echt ontploffen als ik per ongeluk een plant omgooi
quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Herken jij je ook in het lijstje dat ik gaf over mijn vriend?
Dat herken ik in mezelf. Ik wordt zelden woedend, eerder gefrustreerd en kwaad om onverwachte dingen.quote:# Hij neemt alles heel letterlijk
# Hij werd woedend toen ik hem verraste met een spontane vakantie. Toen ik heb daarna maar cancelde, was hij juist weer verdrietig, "want nu hij aan het idee was gewend leek het hem toch wel leuk".
# In drukke café's kan hij niemand verstaan
# Hij moet twee biertjes drinken voor hij naar een feestje durft
# Hij praat graag over zijn "fieps". Soms is dat ook heel naar, zoals wanneer hij maar blijft beschrijven op welke verschillende manieren mensen zouden uitsterven. Ik barst na een monoloog van een half uur gedeprimeerd in huilen uit, en dan is hij helemaal verbaasd.
# Hij denkt dat als zijn zus mij een kus geeft bij afscheid maar hem toevallig niet dat zijn zus hem niet leuk meer vindt
# Hij kan echt ontploffen als ik per ongeluk een plant omgooi
Dus?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:35 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik heb ook autistische kenmerken maar ik ben het niet hoor.
Aha.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:37 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Dus wat? Ik zat gewoon te lezen en zag herkenning enzo en wou daarom even reageren.
quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik own jullie allemaal met mijn EQ score. Deze is: 10.
Idd.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:54 schreef Blivox het volgende:
Goh, daar hebben we wat aan.
Al achter de rug.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:16 schreef EchtGaaf het volgende:
De GGZ kan je op autisme (w.o. asperger en pdd-nos, pervasieve ontwikkelingsstoornissen ) testen. Dat is een lang traject en duurt maanden. Je moet vele keren terugkomen. Maak je borst maar nat. Je IQ wordt getest (Aspergers hebben een normaal tot ver bovengemiddeldiq) en er volgen vele persoonlijkheidstesten. Dit wordt gedaan aan de hand van de gangbare psychologische testen die beschikbaar zijn. Gangbaar voor het IQ hier in NL is de WAIS III (die bij mij weten nog niet zo heel lang geleden is herijkt)..Vele computertesten en vele gesprekken evt ook met naaste familie (om betere objectiviteit te krijgen, benadering vanuit dynamische invalshoek) .
Die zie ik zo niet, maar ik heb ook het idee dat er meer info bij hoort.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:39 schreef Blivox het volgende:
IQ test? Woehoe! Een gratis IQ test. Diagnoses zijn namelijk toch gratis!
Is er trouwens iemand die bij de test op Autisme en het IQ de allerlaatste wist? Van deze soort plaatjes: http://www.mensa.hr/eu_iq_test/iq12a.gif
Ik kon er geen touw aan vastknopen.
Het patroon is toch niet zo moeilijk? In het laatste plaatje staat het bolletje helemaal naast de driehoek. Maar zonder de set van antwoorden is het niet makkelijk het juist te beantwoorden.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:39 schreef Blivox het volgende:
IQ test? Woehoe! Een gratis IQ test. Diagnoses zijn namelijk toch gratis!
Is er trouwens iemand die bij de test op Autisme en het IQ de allerlaatste wist? Van deze soort plaatjes: http://www.mensa.hr/eu_iq_test/iq12a.gif
Ik kon er geen touw aan vastknopen.
't Is maar een voorbeeld welke soort plaatjes ik bedoelde. Niet een verhaaltje maken met tekeningen, maar met hele abstracte tekeningen de juiste van de 4 mogelijkheden uitkiezen. Ik heb het echte plaatje van de IQ test die bij zulke onderzoeken wordt gegeven helaas niet.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:42 schreef Light het volgende:
[..]
Die zie ik zo niet, maar ik heb ook het idee dat er meer info bij hoort.
Ik herken wel punten bij mezelf, maar andere dingen juist weer niet. En ik heb ook niet veel zin in een hoop gedoe, mocht iemand een diagnose bij mij stellen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:23 schreef EchtGaaf het volgende:
En hier dan de DSM IV criteria en andere checklisten voor Autisme:
AUTSIDER http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm (sorry link werk niet met dat kut explorer)
Disclaimer!!!!!!!
Slechts ter indicatie: alleen bevoegden kunnen en mogen aan officiele diagnoses doen.....niemand kan dit met zekerheid bij zichzelf vaststellen.. Bespreekt dat met huisarts en die zal je evt doorverwijzen!!
Dat klinkt wel logisch. Maar aan welke kant?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:43 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Het patroon is toch niet zo moeilijk? In het laatste plaatje staat het bolletje helemaal naast de driehoek
Links. Maar het ging om de laatste vragen die je kreeg bij een officiele Autisme / IQ testquote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:44 schreef Light het volgende:
[..]
Dat klinkt wel logisch. Maar aan welke kant?
Dank je. Kan de eventuele hulp goed gebruiken.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Sterkte met alles met datgene wat eruit volgt.![]()
Ik heb zoveel vragen gekregen, maar het plaatje dat jij net plaatse is daar niet voorgekomen. Al is het antwoord idd links.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:46 schreef Blivox het volgende:
[..]
Links. Maar het ging om de laatste vragen die je kreeg bij een officiele Autisme / IQ test!
Hey Blivox,quote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:43 schreef Blivox het volgende:
DutchessX, ik ben van mening dat je het veel te zwart/wit schetst allemaal, maar dat zal wel komen omdat die vriendin van jou ook een extreem geval is. En ja, dit weet ik absoluut uit ervaring. Het meeste snap je wel, maar aangezien je zelf niet die betreffende stoornis hebt kan jij je niet inleven in de wereld van de Asperger, en ga je het dus verkeerd en extremer verwoorden dan het op die mensen in het dagelijks leven overkomt.
Niet iedere Autist is een genie die kaarten zit te tellen, en niet iedere autist zit lekker te snijden. Sterker nog, de meeste Autisten weten wél hoe mensen zich voelen, alleen op de een of andere manier filteren ze die herkenning uit omdat er andere dingen op dat moment meer prioriteit hebben.
All I'm saying, het hoeft niet zo zwart/wit zoals jij het hier zegt. Geen aanvallende post, jij kan ook niet precies weten hoe het is!
Ik was nl in de overtuiging dat autisten geen empatisch vermogen bezitten en ook geen filters bezitten. Tenminste zo staat het beschreven in de literatuur en zodanig kom ik het ook tegen bij de autistische mensen die ik ken en de partners van autististen waar ik contact mee heb. Maar wie weet kan jij me uitleggen hoe jij het bedoelt, heb ik je verkeerd begrepen?quote:de meeste Autisten weten wél hoe mensen zich voelen, alleen op de een of andere manier filteren ze die herkenning uit omdat er andere dingen op dat moment meer prioriteit hebben.
Geen empathisch vermogen? Mensen met klassiek autisme hebben een sterk verminderd empathisch vermogen inderdaad. Maar Asperger is zoals je zelf ook wel weet een heel ander, vooral subtieler verhaal.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:59 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Hey Blivox,
.....................
[quote]
Goed, het eerste verhaal heb ik gelezen, maar daar heb ik zo snel niets over te zeggen. Maarrrrrr dan, dit stukje vind ik wel erg leuk:
[quote]Ik ben trouwens erg benieuwd naar
[..]
Ik was nl in de overtuiging dat autisten geen empatisch vermogen bezitten en ook geen filters bezitten. Tenminste zo staat het beschreven in de literatuur en zodanig kom ik het ook tegen bij de autistische mensen die ik ken en de partners van autististen waar ik contact mee heb. Maar wie weet kan jij me uitleggen hoe jij het bedoelt, heb ik je verkeerd begrepen?
Dit is incorrect. PDD-NOS is geen verzamelterm; PDD is dat wel. Onder PDD vallen onder andere (klassiek) autisme, Asperger's Syndroom, PDD-NOS en volgens mij ook Rett's Syndroom. Er is geen verschil tussen klassiek autisme en hoogfunctionerend autisme. Mensen met klassiek autisme zijn niet per definitie zwakbegaafd. De termen laagfunctionerend en hoogfunctionerend autisme bestaan wel, maar niet als officiële diagnose in het DSMIV. (Of hoogfunctionerend autisme hetzelfde is als Asperger's kan worden over gediscussieerd.)quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:58 schreef releaze het volgende:
[..]
asperger is een vorm van autisme in het autistisch spectrum, je hebt het klassieke/kanner autisme (maar dan zou je niet op fok zitten) hoogfunctionerend autisme (hoewel ik geen idee heb wat het verschil is tussen HF en Asperger) of PDD NOS. Meeste PDD NOSers zijn geloof ik gemiddeld intelligent, aspergers schieten er hoog bovenuit. (iq's van 140 zijn niet zeldzaam)
PDD NOS is een verzamelterm voor allerlei stoornissen die niet helemaal toe te schrijven zijn aan asperger autisme (dat is veel meer afgebakend), maar er wel aan verwant zijn, etc.. maar ik neem aan dat ik jou dat als autist waarschijnlijk niet hoef uit te leggen![]()
Als je gewoon autist bent heb je een 'stoornis' (vies woord) binnen het autistisch spectrum, maar het zegt opzich niets over welke vorm je hebt.
De test van het andere topic laat overigens niet zien of je asperger bent, maar zegt dat veel aspergers die scores behalen.
Staat genoemd op de checklist bij Autsiderquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:09 schreef archgallo het volgende:
Ik heb ook Asperger's, en ik wilde even reageren op een quote van eerder uit dit topic.
Verder wilde ik nog een symptoom noemen dat ik nog niet in dit topic gezien heb: Geen behoefte aan sociaal contact. Ikzelf vind het wel leuk om af en toe met mensen om te gaan maar ik zou zo een maand zonder echt sociaal contact kunnen gaan.
Ik heb zonder meer emoties, ik kan er alleen niet mee omgaan of weet niet hoe ze te plaatsen. Feit is wel dat ik slecht tot geen emoties van anderen aanvoel c.q. herken. Als ik ze wel herken weet ik niet wat ik er mee moet doen. Ik moet emoties en indrukken filteren omdat ik anders huilend gek word. Ik raak snel gefrustreerd als ik ineens teveel indrukken of emoties binnenkrijg, en dat kan zich dan uiten in agressief gedrag (verbaal of met drukke gebaren, niet lichamelijk want ik zal iemand nooit iets aandoen).quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:07 schreef Blivox het volgende:
[..]
Geen empathisch vermogen? Mensen met klassiek autisme hebben een sterk verminderd empathisch vermogen inderdaad. Maar Asperger is zoals je zelf ook wel weet een heel ander, vooral subtieler verhaal.
Hét clichebeeld over Autisme is zonder twijfel dat 'ze gevoelens of emoties niet kunnen plaatsen'. En naar mijn weten (2 mensen, Asperger) is dat absoluut niet waar. Het is meer het niet willen uiten van emoties, of herkennen van emoties. Je ziet het. Je merkt het. Je plaatst het, en vervolgens doe je er wat mee, of je doet er niet iets mee. Heel handig als je ruzie hebt met iemand, je kan jezelf vrijwel helemaal veilig maken voor emotionele chantage, omdat je je kan focussen op zéér rationeel discussiëren.
Het kan ook zijn dat zulke mensen overgevoelig zijn, en gevoelens filteren omdat ze anders gek worden door de overkill aan indrukken die ze krijgen.
Misschien dat je man dit ook kan proberen te verwoorden hier?
Maar dus niet in dit topic.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:12 schreef Blivox het volgende:
[..]
Staat genoemd op de checklist bij Autsider.
Ik vind sociaal contact eng. Ik weet niet wat ik moet zeggen of hoe ik een gesprek moet beginnen c.q. aan de gang houden. Ik zou ook totaal niet weten wat het nut er van is, wat moet ik met de verhalen van een ander? Ik heb het in zo'n gesprek heel veel over mijzelf (is mij verteld want ik heb het dan zelf niet in de gaten) of een onderwerp waar ik veel van weet, maar zelden of nooit over mijn gesprekspartner. Het is eenrichtingsverkeer (wederom is mij dat verteld) en voor de gesprekspartner vaak zwaar vermoeiend.quote:
Ik vind sociaal contact wel leuk, maar eigenlijk alleen als we iets doen wat ik leuk vind. Een film kijken ofzo, of een spelletje spelen. Zodra we daar mee klaar zijn weet ik vaak niet wat we moeten doen. (Het "um...tja, wat zullen we nu doen?" effect.)quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:21 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik vind sociaal contact eng. Ik weet niet wat ik moet zeggen of hoe ik een gesprek moet beginnen c.q. aan de gang houden. Ik zou ook totaal niet weten wat het nut er van is, wat moet ik met de verhalen van een ander?
Ik heb veel contact gehad, maar ben nooit in contact geweest.
Het sociale aspect is en blijft moeilijk c.q. lastig.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:24 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ik vind sociaal contact wel leuk, maar eigenlijk alleen als we iets doen wat ik leuk vind. Een film kijken ofzo, of een spelletje spelen. Zodra we daar mee klaar zijn weet ik vaak niet wat we moeten doen. (Het "um...tja, wat zullen we nu doen?" effect.)
Ach ik vind het best leuk om iets met iemand anders te doen. Bijvoorbeeld een tv-serie kijken. Vooral als diegene ook fan is van de serie. Dan kan je lekker napraten over welke scenes cool waren en theorieën bespreken over wat er de volgende aflevering gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:26 schreef Juup© het volgende:
[..]
Het sociale aspect is en blijft moeilijk c.q. lastig.
Daar kan ik mij niets bij inbeelden helaasquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:29 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ach ik vind het best leuk om iets met iemand anders te doen. Bijvoorbeeld een tv-serie kijken. Vooral als diegene ook fan is van de serie. Dan kan je lekker napraten over welke scenes cool waren en theorieën bespreken over wat er de volgende aflevering gaat gebeuren.
Daar had ik ook last vanquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:27 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik heb ook een probleem met sociaal contacten. Via het internet is het niet zo heel moeilijk maar in het echt weet ik nooit hoe ik moet reageren.![]()
Dat hebben heel veel mensen die gewoon niet zo makkelijk met contact zijn...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Bij mij hangt het heel erg van de andere persoon af in hoeverre ik het sociale contact als prettig ervaar. Als er een klik is en met name wanneer de ander juist erg sociaal is, dan ben ik ook heel erg spontaan en sociaal. Maar als ik mij ongemakkelijk bij de ander voel, dan word ik daar erg onzeker door en hoeft het van mij al niet meer zo nodig.
Heb je geen vrienden met dezelfde interesses? Ik praat erg graag over dingen die mij boeien, maar veel mensen interesseren zich helemaal niet voor diezelfde dingen. Daarom zoek ik mensen op die van dezelfde dingen houden, want dan kan ik daarover praten zonder dat mensen zeggen dat ik nou maar eens mijn kop moet houden.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Juup© het volgende:
[..]
Daar kan ik mij niets bij inbeelden helaas
Dat weet ik. Ik concludeer uit enkel dat punt dan ook niet Asperger. Ik ging enkel in op wat er over contact maken werd gezegd. Maar verder, hoeveel mensen zijn er nu die werkelijk met iedereen een prettig contact kunnen beginnen? Dat is ook een gave, dus in hoeverre zijn die mensen representatief voor de gemiddelde mens?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:34 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dat hebben heel veel mensen die gewoon niet zo makkelijk met contact zijn...
Die mensen zijn er wel, maar een gesprek moet een reden hebben. Ik ga geen gesprek beginnen puur om de tijd te doden, daar zie ik het nut niet van in. Een goede kennis van mij (ex-collega) heeft hetzelfde beroep als ik, en daar kan ik wel over praten met hem (zonder dat iemand idd zegt dat ik mijn mond moet houdenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:35 schreef archgallo het volgende:
[..]
Heb je geen vrienden met dezelfde interesses? Ik praat erg graag over dingen die mij boeien, maar veel mensen interesseren zich helemaal niet voor diezelfde dingen. Daarom zoek ik mensen op die van dezelfde dingen houden, want dan kan ik daarover praten zonder dat mensen zeggen dat ik nou maar eens mijn kop moet houden.
Ik ben jaloers op jou (voor zover jaloezie bij mij een issue is). De "training" die jij gehad hebt wil ik ook krijgen, maar ik ben nog niet zover in het circuit.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 03:46 schreef MinardiF1 het volgende:
[..mooi verhaal..]
Er moet toch wel een redelijke herkenning zijn...Maar hoef niet te voldoen aan alle criteria voor een diagnose.....quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:43 schreef Light het volgende:
[..]
Ik herken wel punten bij mezelf, maar andere dingen juist weer niet. En ik heb ook niet veel zin in een hoop gedoe, mocht iemand een diagnose bij mij stellen.
ik voel in 3 seconde wel aan of ik met iemand in contact wil komen ja of nee......Iemand straalt ook iets uit.....Ik herkent dat.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Daar had ik ook last vanEen goede vuistregel om dat IRL te overwinnen is binnen 3 seconden voor jezelf te bedenken of je contact maakt of niet.
Terecht dat je therapie tussen quotes hebt geplaats. (Meestal oa cognitieve gedragstherapie). Jammerlijk is namelijk dat autisme NIET te genezen valt......De therapie kan er slechts op gericht zijn ter ondersteuning en hoe je er mee omgaat. Te leren leven met een forse beperking die je hebt......Onterecht wordt Asperger vaak "een lichte vorm" van autisme genoemd. De gevolgen voor het dagelijks (m.n. sociaal) functioneren kunnen zeer fors zijn......Er zijn zelfs mensen die daardoor niet in een (reguliere) baan kunnen functioneren....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 03:46 schreef MinardiF1 het volgende:
........
Tijdens mijn havo heb ik 1,5 jaar bij het dr. Leo Kannerhuis in Oosterbeek 'therapie' gekregen voor mijn autisme. .......
Noemen ze het licht omdat ze het vergelijken met autisten die een iq hebben van 40 ofzo? Ik snap ook niet waarom ze het licht noemen?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Terecht dat je therapie tussen quotes hebt geplaats. (Meestal oa cognitieve gedragstherapie). Jammerlijk is namelijk dat autisme NIET te genezen valt......De therapie kan er slechts op gericht zijn ter ondersteuning en hoe je er mee omgaat. Te leren leven met een forse beperking die je hebt......Onterecht wordt Asperger vaak "een lichte vorm" van autisme genoemd. De gevolgen voor het dagelijks (m.n. sociaal) functioneren kunnen zeer fors zijn......Er zijn zelfs mensen die daardoor niet in een (reguliere) baan kunnen functioneren....
Ja, misschien..Ik denk dat men de neiging heeft om slechts het klassieke autisme als zwaarder te betitelen, omdat die vorm van autisme veel duidelijker manifesteert.....Dat valt direct op en dat beeld hebben mensen nu net van autisme.....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:58 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Noemen ze het licht omdat ze het vergelijken met autisten die een iq hebben van 40 ofzo? Ik snap ook niet waarom ze het licht noemen?![]()
Dat hebben inderdaad de meeste mensen ja. Ze denken altijd in termen van het klassieke autisme......En daarom is het zo hard schrikken als iemand de diagnose Asperger krijgt...Je hebt dan heel uit te leggen naar je familie etc. etc. Ze zullen het nooit echt begrijpen.......quote:Ik weet nog hoe ik schrok toen ik mijn vriendin leerde kennen en zij mij vertelde dat zij autistisch was. Dat was mijn eerste kennismaking met autisme. Ik dacht toen nog dat autisme iets was waarbij iemand in een dwangbuis in een gesticht heen en weer zat te wiebelen met een iq van 40 ofzo![]()
Toen ik mijn vriendin zag dacht ik huh, jij, autist?![]()
![]()
Heel herkenbaar wat je schrijft, mijn vriendin loopt daar ook erg tegenaan, vandaar dat ik me ook erg inzet om het duidelijk te maken aan anderen welke impact autisme (asperger) heeft/kan hebben op je leven. Ik kan me dan wel niet volledig inleven maar ik denk zelf dat ik me met een aantal dingen toch wel aardig kan verplaatsen, ook middels de dingen die mijn man me vertelt. Het is in ieder geval idd een behoorlijke handicap. En soms lijkt het idd alsof mijn man en ik van verschillende planeten komenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 13:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
[..]
Dat hebben inderdaad de meeste mensen ja. Ze denken altijd in termen van het klassieke autisme......En daarom is het zo hard schrikken als iemand de diagnose Asperger krijgt...Je hebt dan heel uit te leggen naar je familie etc. etc. Ze zullen het nooit echt begrijpen.......
Als Asperger ben je dan slecht af. Geen hond die je begrijpt wat je precies hebt. Intussen ben je wel behoorlijk beperkt in je functioneren.....Niemand snapt dan dat je daar echt niets aan kan doen....
Asperger heet dan ook mooi: Oops The Wrong Planet Syndromequote:Op zaterdag 27 januari 2007 13:55 schreef DuchessX het volgende:
[..]
En soms lijkt het idd alsof mijn man en ik van verschillende planeten komenmaar het levert wel lachwekkende situaties op dan
That reminds me: Ik weet niet of jullie deze site al kennen, ik vind hem zelf wel aardig:quote:Op zaterdag 27 januari 2007 13:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Asperger heet dan ook mooi: Oops The Wrong Planet Syndrome![]()
Deze vind ik heel goed: http://www.pasnederland.n(...)-en-hoogbegaafd.htmlquote:Op zaterdag 27 januari 2007 15:08 schreef archgallo het volgende:
[..]
That reminds me: Ik weet niet of jullie deze site al kennen, ik vind hem zelf wel aardig:
http://www.wrongplanet.net/
Ik houd ook van jou zoals je bent hoor Zwammie!quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik vind het leuk om te lezen, Floripas, dat jullie een relatie hebben. Ik denk dat niet iedere dame het 'aan zou kunnen' om een relatie te hebben met een autist.
Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik vind het leuk om te lezen, Floripas, dat jullie een relatie hebben. Ik denk dat niet iedere dame het 'aan zou kunnen' om een relatie te hebben met een autist.
We hebben geen verkering, hoor, maar het zou heel goed kunnen dat dat nog eens gebeurt. Ik heb erg veel mensen in mijn omgeving met Asperger, dat komt een beetje door mijn beroep (ik werk veel met grammatica op een hoog niveau). Ik ben er dan ook absoluut niet bang voor.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Dat is fijn om te lezen. Dat geeft mij weer hoop op een relatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik houd ook van jou zoals je bent hoor Zwammie!
Je mist de sensatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Al blijf ik erbij dat je vorige account een beter "feel" had...
Het komt véél meer voor bij mannen dan bij vrouwen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?
Ja, joh. De meeste aspies die ik ken komen prima terecht.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:40 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat is fijn om te lezen. Dat geeft mij weer hoop op een relatie. Ook dat van Floripas draagt bij aan mijn positieve kijk op de toekomst
.
[..]
Wat was je vorige account?quote:Je mist de sensatie?
Dat autisten anders zijn dan 'normale' mensen lijkt mij evident. En natuurlijk kan het ook omgekeerd zijn, maar ik spreek vanuit mij eigen persoon, vanuit mijn visie op de toekomst en een mogelijke relatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?
Dan nog, waarom dat onderscheid maken? Ik zou zeggen dat het feit of iemand er mee om kan gaan, niks met de sexe te maken heeft, maar met wat voor persoon je bent. Bovendien zijn er vast ook wel homofiele Aspergers...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:40 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het komt véél meer voor bij mannen dan bij vrouwen.
Nou ja, alles is verder oke, behalve een relatie. Maar verder hoog opgeleid, studie probleemloos doorlopen, goede baan momenteel, goed salaris. Maar dus geen liefdesrelatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, joh. De meeste aspies die ik ken komen prima terecht.
FuifDuifquote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef Floripas het volgende:
Wat was je vorige account?
Eerlijk gezegd: jaquote:
Ik ken er vijf. Mínstens.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:43 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dan nog, waarom dat onderscheid maken? Ik zou zeggen dat het feit of iemand er mee om kan gaan, niks met de sexe te maken heeft, maar met wat voor persoon je bent. Bovendien zijn er vast ook wel homofiele Aspergers...
Heb je voor jezelf al besloten dat je Asperger hebt?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:44 schreef zwambtenaar het volgende:
Nou ja, alles is verder oke, behalve een relatie. Maar verder hoog opgeleid, studie probleemloos doorlopen, goede baan momenteel, goed salaris. Maar dus geen liefdesrelatie.
Mja, ik denk niet dat ik die diagnose bij mijzelf kan stellen. Laat ik het er voor nu maar op houden, dat ik mijzelf er veel in herken. Ook dat wat Floripas beschrijft. Voortdurend bij anderen informeren wat te doen bij bepaalde sociale gelegenheden. Wanneer is het beste moment om op taart te trakteren op het werk, 's ochtends, of 's middags, is een herkenbare.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:46 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Heb je voor jezelf al besloten dat je Asperger hebt?
Wat doe je nu eigenlijk dan?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:44 schreef zwambtenaar het volgende:
Maar verder hoog opgeleid, studie probleemloos doorlopen, goede baan momenteel, goed salaris.
Misschien had je toch gelijk toen je zei dat de naam FuifDuif weerstand opriep bij medefokkersquote:
Commercieel en technisch consultant systems intergration (ICT). Ik voer dus zowel commerciële gesprekken als kan meepraten op het technische niveau. Een handige combinatiequote:
Dat vermoeden wordt hier dus weer bevestigdquote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Misschien had je toch gelijk toen je zei dat de naam FuifDuif weerstand opriep bij medefokkers.
Waarom wil je persé een label op jezelf plakken. Ben je gelukkiger als je weet dat je het hebt?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:48 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Mja, ik denk niet dat ik die diagnose bij mijzelf kan stellen. Laat ik het er voor nu maar op houden, dat ik mijzelf er veel in herken. Ook dat wat Floripas beschrijft. Voortdurend bij anderen informeren wat te doen bij bepaalde sociale gelegenheden. Wanneer is het beste moment om op taart te trakteren op het werk, 's ochtends, of 's middags, is een herkenbare.
Wat heb je dan gestudeerd, bedrijskunde oid? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen bij jouquote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:50 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
commercieel en technisch consultant systems intergration (ICT).
Ja, dat denk ik wel. Niet per sé Asperger, maar dat ik in ieder geval weet dat het beestje een naam heeft. Dan zou ik mijzelf kunnen berusten in het feit, dat ik nu eenmaal bepaalde eigenaardigheden heb.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:51 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Waarom wil je persé een label op jezelf plakken. Ben je gelukkiger als je weet dat je het hebt?
Mensen willen graag weten wat er "mis" met ze is, en of er iets "mis" is.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:51 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Waarom wil je persé een label op jezelf plakken. Ben je gelukkiger als je weet dat je het hebt?
Waarom kun je je dat niet voorstellen? Waar dacht jij dan aan? Ik heb overigens economie gestudeerd.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:52 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat heb je dan gestudeerd, bedrijskunde oid? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen bij jou.
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Mensen willen graag weten wat er "mis" met ze is, en of er iets "mis" is.
Maar de dingen die je hebt worden toch niet anders omdat het beestje een naam heeft? Je hebt toch al geconstateerd dat je bepaalde eigenaardigheden hebt? Kan je daar dan niet mee leven als het niet in een hokje past?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:53 schreef zwambtenaar het volgende:
Ja, dat denk ik wel. Niet per sé Asperger, maar dat ik in ieder geval weet dat het beestje een naam heeft. Dan zou ik mijzelf kunnen berusten in het feit, dat ik nu eenmaal bepaalde eigenaardigheden heb.
Moeilijker, als je weet wat het is, dan weet je dat het erbij hoort en dat je het moet accepteren. Nu begrijpen sommige mensen het niet en krijg je vaak dat gevoel van, dat je jezelf moet veranderen. Dat het gewoon iets is dat zo is gegroeid en 'gecorrigeerd' moet worden. Als je weet dat het bijvoorbeeld Asperger is, is de acceptatie eenvoudiger.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:56 schreef Elseetje het volgende:
[..]
[..]
Maar de dingen die je hebt worden toch niet anders omdat het beestje een naam heeft? Je hebt toch al geconstateerd dat je bepaalde eigenaardigheden hebt? Kan je daar dan niet mee leven als het niet in een hokje past?
Je kwam niet echt over als het stereotype economiestudent.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:53 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Waarom kun je je dat niet voorstellen? Waar dacht jij dan aan? Ik heb overigens economie gestudeerd.
Dat was ik ook nietquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je kwam niet echt over als het stereotype economiestudent.
Maar ben je dan niet bang om je eigenheid te verliezen? Nu kun je nog van jezelf zeggen dat je 'bijzonder' bent, maar als je de diagnose Asperger krijgt, ben je bijzonder omdat je Asperger hebt. Ik bedoel hier bijzonder niet in de zin van "hee, kijk mij eens anders zijn dan anderen, interessant hè!", maar meer van: iedereen heeft z'n eigen speciale eigenschappen en als blijkt dat je die eigenschappen (deels) kunt toeschrijven aan Asperger, wat blijft er dan van jouzelf over? [insert politiek correct antwoord]: al blijft iedereen natuurlijk sowieso bijzonderquote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:58 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Moeilijker, als je weet wat het is, dan weet je dat het erbij hoort en dat je het moet accepteren. Nu begrijpen sommige mensen het niet en krijg je vaak dat gevoel van, dat je jezelf moet veranderen. Dat het gewoon iets is dat zo is gegroeid en 'gecorrigeerd' moet worden. Als je weet dat het bijvoorbeeld Asperger is, is de acceptatie eenvoudiger.
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:53 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik heb overigens economie gestudeerd.
Viking, mag ik iets generaliserends over je zeggen?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:02 schreef Viking84 het volgende:
---
Haha ja, heel herkenbaar. Ik weet zelf ook nooit wat ik moet doen als ik geknuffeld word. Vooral mijn moeder vond dat niet zo fijn, ze wilde me altijd graag knuffelen toen ik klein was maar ik hield (en houd) daar gewoon niet van.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:59 schreef Floripas het volgende:
Over relaties, inderdaad. Weleens geprobeerd een Asperger spontaan te omhelzen, als-ie het niet verwacht? Die verstijft als een plank. Dan hou je het een paar seconden vol (alsof je een strijkplank knuffelt), en dan hoor je die processor kraken in dat hoofd. Dan ontdooit-ie en knuffelt-ie terug. Dát heb ik nou zo ontzettend vaak gehad!
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:04 schreef Floripas het volgende:
[..]
Viking, mag ik iets generaliserends over je zeggen?
Toen ik las dat je mediolatinistiek wilde gaan doen bij Onno K. en daarna in dit topic las dat je ook autistisch bent, dacht ik: ha, nog zoeenHet stikt in de mediolatinistiek van de autisten. In die groep ben ìk de afwijking.
Maar wat klopt er eigenlijk van dat beeld van voornamelijk rechtse economiestudenten? Imo is economie nog steeds een wetenschap en geen politieke vookeur, al zou je dat bijna gaan denken somsquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:02 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat was ik ook niet. Ik was denk ik één van de meest socialistische economiestudenten
.
Dat vind ik dan dus weer wél precies bij jou passen.quote:Ik moet overigens wel zeggen, dat ik niet economie ben gaan studeren voor het geld of iets dergelijks. Ik was puur intrinsiek geinteresseerd in de werking van de markt en de economische gedragstheorieën.
De meeste autisten houden er wèl van, maar op hun voorwaarden. Niet van achteren benaderen en je handen voor hun ogen doen. Niet ineens over het hoofd aaien. Bij voorkeur moet je slowmotionstijl op ze aflopen, en dan evident je armen om ze heen slaan. Om met een vriend van me te spreken: "Gut, Floripas, kun je niet een dag van tevoren een mailtje sturen als je me zo wild gaat knuffelen? Dan kan ik aan het idee wennen."quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:05 schreef archgallo het volgende:
[..]
Haha ja, heel herkenbaar. Ik weet zelf ook nooit wat ik moet doen als ik geknuffeld word. Vooral mijn moeder vond dat niet zo fijn, ze wilde me altijd graag knuffelen toen ik klein was maar ik hield (en houd) daar gewoon niet van.
Wat is dat toch met mensen die bijzonder moeten zijn? Ik ben uniek, ik kan met zekerheid zeggen dat er geen mens op aarde is dat nét zoals ik is. Maar dat geldt voor alle mensen op aarde. Ik hoef niet zo nodig bijzonder te zijn.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:02 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar ben je dan niet bang om je eigenheid te verliezen? Nu kun je nog van jezelf zeggen dat je 'bijzonder' bent, maar als je de diagnose Asperger krijgt, ben je bijzonder omdat je Asperger hebt. Ik bedoel hier bijzonder niet in de zin van "hee, kijk mij eens anders zijn dan anderen, interessant hè!", maar meer van: iedereen heeft z'n eigen speciale eigenschappen en als blijkt dat je die eigenschappen (deels) kunt toeschrijven aan Asperger, wat blijft er dan van jouzelf over? [insert politiek correct antwoord]: al blijft iedereen natuurlijk sowieso bijzonder.
Kneepkens? Je doet toch mediaevistiek in Groningen? Bij Hermans en Kneepkens? Nee?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]. Ik denk dat het bij een studie als mediëvistiek sowieso stikt van de autisten. Het is een typische Einzellgängerstudie. Lekker voor jezelf werken, jezelf opsluiten in de bibliotheek...
Wie is Onno K.?
en ik heb het nog wel zo voorzichtig mogelijk proberen te formulerenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:08 schreef archgallo het volgende:
[..]
Wat is dat toch met mensen die bijzonder moeten zijn? Ik ben uniek, ik kan met zekerheid zeggen dat er geen mens op aarde is dat nét zoals ik is. Maar dat geldt voor alle mensen op aarde. Ik hoef niet zo nodig bijzonder te zijn.
Trouwens, ik 'ben' niet alleen Asperger. Het is zeker een belangrijk aspect van mijn persoonlijkheid maar ik vind het nogal beledigend om te zeggen dat zonder Asperger ik geen 'eigen' persoonlijkheid meer heb.
Je bent natuurlijk geen "Bag of bones", je bent veel meer dan dat. Maar toch hebben aspergers vaak zaken gemeen. Heel erg algemene zaken, maar daardoor pik je ze d'r wel zo uit.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:08 schreef archgallo het volgende:
Trouwens, ik 'ben' niet alleen Asperger. Het is zeker een belangrijk aspect van mijn persoonlijkheid maar ik vind het nogal beledigend om te zeggen dat zonder Asperger ik geen 'eigen' persoonlijkheid meer heb.
niet zo gek dat taalkundigen vaak autististisch zijn. Taalkunde vereist een hoge mate van abstract denken. Ik heb taalkunde gedaan, maar het was niet aan mij besteed. Ben jij taalkundige? (aangezien je zei dat je in je werk veel met grammatica doet).quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:09 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kneepkens? Je doet toch mediaevistiek in Groningen? Bij Hermans en Kneepkens? Nee?
De meeste literatuurmediaevisten die ik ken zijn geenszins autistisch, maar de taalkundigen dan weer wel heel vaak.
Nee ik snap dat je het niet lomp bedoelt hoor.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:08 schreef Floripas het volgende:
[..]
De meeste autisten houden er wèl van, maar op hun voorwaarden. Niet van achteren benaderen en je handen voor hun ogen doen. Niet ineens over het hoofd aaien. Bij voorkeur moet je slowmotionstijl op ze aflopen, en dan evident je armen om ze heen slaan. Om met een vriend van me te spreken: "Gut, Floripas, kun je niet een dag van tevoren een mailtje sturen als je me zo wild gaat knuffelen? Dan kan ik aan het idee wennen."
Het klinkt allemaal heel erg generaliserend zo, ik bedoel het ook niet lomp.
nou, ik kan me voorstellen dat veel economiestudenten rechts zijn. Velen gaan economie studeren, omdat ze daarmee goed geld kunnen verdienen en als je goed geld verdient, wil je zoveel mogelijk daarvan behouden, ergo --> je stemt dan op de VVDquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar wat klopt er eigenlijk van dat beeld van voornamelijk rechtse economiestudenten? Imo is economie nog steeds een wetenschap en geen politieke vookeur, al zou je dat bijna gaan denken soms.
[..]
Dat vind ik dan dus weer wél precies bij jou passen.
Hmm okee dan heb ik het verkeerd opgevat. Maar er staat nog steeds dat zonder Asperger er blijkbaar weinig van 'mij' overblijft.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:10 schreef Viking84 het volgende:
[..]
en ik heb het nog wel zo voorzichtig mogelijk proberen te formuleren. Ik zeg toch al dat het niet gaat om 'he, kijk eens hoe bijzonder ik ben!'.
zo zie en voel ik dat wel. Aangezien je op het eerste gezicht (zonder dat je met Asperger in je hoofd rondloopt) denkt dat je mbt bepaalde eigenschappen afwijkt van de rest. Eerst baal je daar misschien van, maar daarna ga je je eigenheid koesteren. Tot je erachter komt dat je helemaal niet zo speciaal bent. Misschien ben je zelfs nog wel minder uniek dan degenen die geen Asperger hebben. Omdat jij nu niet meer 'jij' bent, maar een Asperger. Snap je mijn gedachtengang? (je hoeft het er niet mee eens te zijn, hoor, ik zou zelfs willen dat ik het niet met mezelf eens wasquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:13 schreef archgallo het volgende:
[..]
Hmm okee dan heb ik het verkeerd opgevat. Maar er staat nog steeds dat zonder Asperger er blijkbaar weinig van 'mij' overblijft.
Dat kun je helemaal niet loskoppelen. Zonder mijn vrouw-zijn blijft er ook niet veel van mij over. Of wel. Ik weet het eigenlijk niet. Feit is: mijn vrouwzijn is niet te genezen, en jouw asperger ook niet, en beide is maar goed ook. Maar het is hoe dan ook unfair dat je haar er zo op aanvalt.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:13 schreef archgallo het volgende:
[..]
Hmm okee dan heb ik het verkeerd opgevat. Maar er staat nog steeds dat zonder Asperger er blijkbaar weinig van 'mij' overblijft.
Ik ben autistenmagneet. Misschien dat dat lekkerder aanraaktquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:12 schreef archgallo het volgende:
[..]
Nee ik snap dat je het niet lomp bedoelt hoor.
Je hebt wel gelijk; ik wil soms best knuffelen, maar alleen als ík er zin in heb. Een tijd geleden ging ik door een moeilijke periode en dan was het wel fijn om soms met mijn moeder te knuffelen.
Overigens houd ik niet van knuffelen met vrienden. Misschien omdat ik niet echt vrienden heb die ik zó veel vertrouw.
PM me anders evenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
niet zo gek dat taalkundigen vaak autististisch zijn. Taalkunde vereist een hoge mate van abstract denken. Ik heb taalkunde gedaan, maar het was niet aan mij besteed. Ben jij taalkundige? (aangezien je zei dat je in je werk veel met grammatica doet).
Ik doe nog geen mediëvistiek, hoor. Vanaf februari pas
, en inderdaad bij Hermans (wat een mafketel is dat trouwens). En mediolatinistiek (wat leer ik veel nieuwe woorden van jou
haha) krijg ik pas vanaf september, helaas
.
Het is van te voren erg verstandig goed bij je zelf te rade gaan of je het uberhaupt wil weten. Een diagnose kan immers snoeihard aankomen.....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:22 schreef Floripas het volgende:
Ik wil even iets zeggen over diagnose. Ik weet niet of het voor iedereen even verstandig is om een diagnose toe te passen.
In sommige werkterreinen is de kans groter dan gemiddeld Aspergers aan te treffen. Zo is bekend dat in Eindhoven het stikt van Aspergers en mensen met HFA. Eindhoven want Philips...quote:Neem mijn vriend. Hij valt overduidelijk in vakje 1 (hoogbegaafd & Asperger), maar hij is er nooit mee naar een dokter geweest. Hij werkt met veel plezier bij een "nerdenproject", zeg maar, en het zou me niks verbazen als al zijn collega's ook randautistisch zijn.
Waar komen ze zoal terecht?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, joh. De meeste aspies die ik ken komen prima terecht.
Ik had 25 punten..quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:
Ze bedoelt het vast statistisch: jongens hebben veel meer kans op Asperger dan meisjes. (ik meen zelfs 5 tegen 1, weet ik niet zeker...))quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:43 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dan nog, waarom dat onderscheid maken? Ik zou zeggen dat het feit of iemand er mee om kan gaan, niks met de sexe te maken heeft, maar met wat voor persoon je bent.
Zeker weten.quote:Bovendien zijn er vast ook wel homofiele Aspergers...
(Gezien de context) in heel prima liefdesrelaties, meestal met niet-autisten. Die hebben zo hun hobbels, maar vaak komt 't wel goed. Misschien zouden we daar wel een apart topic aan kunnen wijden...quote:
Best moeilijk....Mijn ervaring is dat niet-Aspergers Aspergers niet of amper begrijpen....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:31 schreef Floripas het volgende:
[..]
(Gezien de context) in heel prima liefdesrelaties, meestal met niet-autisten. Die hebben zo hun hobbels, maar vaak komt 't wel goed.
Strak plan.quote:Misschien zouden we daar wel een apart topic aan kunnen wijden...
Da's een kwestie van wederzijds geduld en veel praten.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Best moeilijk....Mijn ervaring is dat niet-Aspergers Aspergers niet of amper begrijpen....![]()
[..]
Doe jij 't?quote:Strak plan.![]()
Ja, die letterlijkheid........Maar ja, ik kan mij goed voorstellen dat jij er wel in hebt verdiept en precies weet wat de zwakke en sterke kanten van een Asperger zijn , dat je dan een heel eind komt......quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
Da's een kwestie van wederzijds geduld en veel praten.
Mijn beste vriend en ik accepteren rarigheden van elkaar. Hij zal moeten begrijpen dat ik weleens spontaan in huilen kan uitbarsten bij een goed boek. "Da's niet echt gebeurd, hoor," zei hij in het begin vaak verbijsterd. Andersom ook: dat als ik zeg: "Ik ben er over een kwartier," dat ik er ook echt over een kwartier moet zijn, want als ik pas na een half uur kom (mijn spreekwoordelijke kwartier), dan heeft hij precies een kwartier stampvoetend met zijn jas aan bij de deur gestaan.
Oei......Ik heb zelf geen ervaring gehad met relaties. Ik duldt helemaal niemand om mij heen, dat is het grote probleem......Dus ik heb geen concreet voer.....quote:Doe jij 't?
Nee ik ben het met je eens dat je het niet kan loskoppelen of genezen. Maar ik bedoelde alleen dat ik náást Asperger nog zoveel meer ben. Jouw vrouwzijn heeft niks te maken met jouw voorliefde, om maar een voorbeeld te noemen, voor grote motoren. Asperger bepaalt een groot deel van mijn persoonlijkheid en valt ook zeker niet van mij los te koppelen, maar niet mijn gehele persoonlijkheid wordt daardoor bepaald. Ik ben niet slechts 'de autist', ik ben ik. 'Ik' is een autist, maar ook nog zoveel meer.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:17 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat kun je helemaal niet loskoppelen. Zonder mijn vrouw-zijn blijft er ook niet veel van mij over. Of wel. Ik weet het eigenlijk niet. Feit is: mijn vrouwzijn is niet te genezen, en jouw asperger ook niet, en beide is maar goed ook. Maar het is hoe dan ook unfair dat je haar er zo op aanvalt.
Je moet inderdaad oppassen dat je slechts tot autist wordt gedegradeerd....Je bent veel meer dan een Asperger.....Ze hebben hele sterke eigenschappen die anderen weer niet hebben. Helaas dat de maatschappij, m.n. werkgevend Nederland ze iha gewoon links laat liggen.......Terwijl we er zoveel plezier aan kunnen beleven...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:04 schreef archgallo het volgende:
[..]
Nee ik ben het met je eens dat je het niet kan loskoppelen of genezen. Maar ik bedoelde alleen dat ik náást Asperger nog zoveel meer ben. Jouw vrouwzijn heeft niks te maken met jouw voorliefde, om maar een voorbeeld te noemen, voor grote motoren. Asperger bepaalt een groot deel van mijn persoonlijkheid en valt ook zeker niet van mij los te koppelen, maar niet mijn gehele persoonlijkheid wordt daardoor bepaald. Ik ben niet slechts 'de autist', ik ben ik. 'Ik' is een autist, maar ook nog zoveel meer.
Natuurlijk, maar een zekere luchtigheid erover vind ik wel prettig. Neem mij en mijn beste vriend (alweer. Nou ja, zo gaat het)quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:04 schreef archgallo het volgende:
[..]
Nee ik ben het met je eens dat je het niet kan loskoppelen of genezen. Maar ik bedoelde alleen dat ik náást Asperger nog zoveel meer ben. Jouw vrouwzijn heeft niks te maken met jouw voorliefde, om maar een voorbeeld te noemen, voor grote motoren. Asperger bepaalt een groot deel van mijn persoonlijkheid en valt ook zeker niet van mij los te koppelen, maar niet mijn gehele persoonlijkheid wordt daardoor bepaald. Ik ben niet slechts 'de autist', ik ben ik. 'Ik' is een autist, maar ook nog zoveel meer.
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:46 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Zolang de autist maar speciaal genoeg is is het een makkie hoorJuup
Eindhovenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is van te voren erg verstandig goed bij je zelf te rade gaan of je het uberhaupt wil weten. Een diagnose kan immers snoeihard aankomen.....
[..]
In sommige werkterreinen is de kans groter dan gemiddeld Aspergers aan te treffen. Zo is bekend dat in Eindhoven het stikt van Aspergers en mensen met HFA. Eindhoven want Philips...
Mijn vriendin kan studeren, telefoneren en handwerken tegelijkquote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je moet inderdaad oppassen dat je slechts tot autist wordt gedegradeerd....Je bent veel meer dan een Asperger.....Ze hebben hele sterke eigenschappen die anderen weer niet hebben. Helaas dat de maatschappij, m.n. werkgevend Nederland ze iha gewoon links laat liggen.......Terwijl we er zoveel plezier aan kunnen beleven...
Ze zijn bovendien bijzonder eerlijk maar ook een beetje naief...
Enne das waar ook......erg lastig prospagnosia, letterlijk geen gezichten herkennen. Erg lastig dus.
Dat is wel heel bijzonder. Ik kan het echt niet....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:22 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Mijn vriendin kan studeren, telefoneren en handwerken tegelijk![]()
oooooooooohwquote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:13 schreef Floripas het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar een zekere luchtigheid erover vind ik wel prettig. Neem mij en mijn beste vriend (alweer. Nou ja, zo gaat het)
Floripas: Zullen we morgen naar Deventer gaan, het stadje bekijken?
Rein: Nou, nee, zeg, gedoe enzo.
Floripas: Ik bel je over een uurtje terug.
*Floripas gaat even FOKken*
Floripas: Zullen we morgen naar Deventer gaan, het stadje bekijken?
Rein: Ja, toch, dat hadden we toch al afgesproken?
Floripas: Leuk, ik haal je van je werk, pakken we meteen de trein, boek ik een hotelletje.
Rein: Had je dat nog niet gedaan dan?
Volgende dag:
Floripas: Het stormt. De treinen gaan niet. We moeten binnenblijven. Het hotelletje zit vol met gestrande reizigers. We zullen volgende week moeten gaan.
Rein:Ik had erop gerekend!
Floripas: Tsja, overmacht.
Rein: Er zijn maar vier mensen dood door die storm tot nu toe. Vier op zestien miljoen. We kunnen best gaan. We waaien toch niet weg?
Floripas: Ik bel de NS wel even.
*Floripas belt, duurt wel een half uur*
Floripas: de treinen gaan op een gegeven moment echt niet meer.
Rein: Ja, het stormt, we gingen toch binnen blijven?
Floripas: Goed, zal ik eten koken?
Rein: We doen ook altijd wat jij wilt.
Floripas:![]()
Rein: Heb je nou nog geen boodschappen gedaan?
Floripas:![]()
![]()
Godallemachtig, totale autist ben je weer.
Ik heb Klassieke Talen gestudeerd, zelfde verhaal hier. Het is een studie die een flinke aantrekkingskracht heeft op autisten. Allemaal leuk en aardig, tijdens m'n studie heb ik me goed vermaakt, maar ik ben daarna in het onderwijs gaan werken en ben daar wel wat autistische classici tegengekomen die zo ontzettend beter een ander beroep hadden kunnen kiezen. Da's wel een beetje tragisch, bij deze drie mensen geloof ik echt dat ze veel gelukkiger zouden zijn in een andere baan, en een daarvan heeft nu gelukkig inderdaad een baan bij een gemeente waar hij heerlijk rustig zijn gang kan gaan met allemaal getalletjesquote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:04 schreef Floripas het volgende:
Het stikt in de mediolatinistiek van de autisten.
Mensen met PDD-NOS hebben wel kenmerken van autisme/Asperger, maar niet genoeg voor de DSMIV diagnose van die 2.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:09 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen PDD-NOS en Asperger?
Kijk ik heb echt een probleem met sociaal contacten en ook op het internet eigenlijk. Soms weet ik niet meer hoe ik moet reageren of wat ik precies moet zeggen of doen en laat ik het maar zitten maar dan denkt de ander waarschijnlijk dat ik me er te goed voor voel ofzo maar dat is dan helemaal niet zo.![]()
Mja, het ging niet over of er meer mannen dan vrouwen met Asperger zijn, het ging om een opmerking van zwambtenaar die een beetje loos leek...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 20:29 schreef EchtGaaf het volgende:
Ze bedoelt het vast statistisch: jongens hebben veel meer kans op Asperger dan meisjes. (ik meen zelfs 5 tegen 1, weet ik niet zeker...))
Mijn eigen ervaring over die 'therapie' is dat je daar ook een 'script' krijgt aangeleerd, hoe je in situatie X moet reageren. Deze informatie heb ik nog altijd goed in m'n hoofd zitten. Toch zijn, net zoals jij zegt, alle situaties weer anders,quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:52 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ben jaloers op jou (voor zover jaloezie bij mij een issue is). De "training" die jij gehad hebt wil ik ook krijgen, maar ik ben nog niet zover in het circuit.
Ik heb mezelf jaren lang aangepast of maar zo normaal mogelijk te zijn en geaccepteerd te worden, maar na 39 jaar kan ik het niet meer. Ik ben op en wil gewoon mezelf zijn en loop daardoor regelmatig tegen onbegrip aan van "normale" mensen. Maar ik ben op de juiste weg
Waar ik moeite mee heb m.b.t. de omgang met andere mensen, is dat ik mezelf in mijn leven "scripts" heb aangeleerd hoe te handelen in bepaalde situaties, maar geen enkele situatie is hetzelfde en dan loop ik vast en val ik terug op mezelf omdat ik het niet begrijp. Mede daarin hoop ik ondersteuning te kunnen krijgen.
Ik heb het maar 'therapie' genoemd, omdat ik zo snel geen beter woord kon bedenken. Mij is op het dr. Leo Kannerhuis ook duidelijk gemaakt dat autisme niet te genezen is, maar dat je er wel mee kan leren omgaan.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Terecht dat je therapie tussen quotes hebt geplaats. (Meestal oa cognitieve gedragstherapie). Jammerlijk is namelijk dat autisme NIET te genezen valt......De therapie kan er slechts op gericht zijn ter ondersteuning en hoe je er mee omgaat. Te leren leven met een forse beperking die je hebt......Onterecht wordt Asperger vaak "een lichte vorm" van autisme genoemd. De gevolgen voor het dagelijks (m.n. sociaal) functioneren kunnen zeer fors zijn......Er zijn zelfs mensen die daardoor niet in een (reguliere) baan kunnen functioneren....
Ik ben sinds kort gestopt met het verbergen van mijn "moeilijkheden". Het maakt mij wel kwetsbaar vind ik, omdat sommige mensen gauw een oordeel vellen. Ik zal niet snel of nooit zeggen "ik heb een vorm van autisme" puur omdat sommige mensen dat vaak zien als een excuus om maar iets te kunnen doen of laten. Het is voor mij al heel wat dat ik mijn "anders zijn" op Fok! post, maar ik heb pas geleden besloten om eerlijk te zijn tegenover mijzelf en daarbij het commentaar of kritiek van anderen te negeren (al is dat heel zwaar). Als ik nu iets niet begrijp zeg ik dat gewoon. Sommige mensen zullen dat nooit begrijpen, maar dat is hun verlies.quote:Op zondag 28 januari 2007 07:12 schreef MinardiF1 het volgende:
[..]
Ik heb het maar 'therapie' genoemd, omdat ik zo snel geen beter woord kon bedenken. Mij is op het dr. Leo Kannerhuis ook duidelijk gemaakt dat autisme niet te genezen is, maar dat je er wel mee kan leren omgaan.
Ik merk op dit moment dat ik mijn moeilijkheden op sociaal gebied zo verberg, dat ik wel 'normaal' overkom. Alleen ziet de buiten wereld niet hoeveel moeite mij dat vaak kost, en dat maakt het juist zo moeilijk. Het lijkt alsof ik heel makkelijk met iedereen om ga, terwijl het mij vreselijk veel moeite kost.
Ik ben in het geheel geen psychotherapeut, maar ik zou zo'n cursus niet alleen maar uit scriptjes laten bestaan. Kijk, voor sommige dingen is het handig (wie geef je fooi, hoe verwoord je kritiek, enzovoorts), maar ik ben er stellig van overtuigd dat hoogfunctionerende autisten gangbare empathie rationeel is aan te leren. In ieder geval is het me al een paar keer gelukt om mensen daar heel erg in te laten groeien. (In ieder geval om driftbuien en blatante intolerantie en lompheid een beetje weg te drukken). Je kunt daarbij het hele complex aan normen en waarden die de grootste gemene deler zijn uitleggen, zoals taboes, reacties op trauma en verdriet, enzovoorts. Je komt met rollenspellen en een regelmatig contact met niet-autisten al een heel eind.quote:Op zondag 28 januari 2007 07:05 schreef MinardiF1 het volgende:
[..]
Mijn eigen ervaring over die 'therapie' is dat je daar ook een 'script' krijgt aangeleerd, hoe je in situatie X moet reageren. Deze informatie heb ik nog altijd goed in m'n hoofd zitten. Toch zijn, net zoals jij zegt, alle situaties weer anders,
Ik heb zoiets van: leuk en aardig dat ik heb geleerd hoe het hoort, ik heb er in de praktijk geen zak aan.
Wegdrukken is geen oplossing. Waarom wegdrukken, het voelt niet goed en roept alleen maar frustratie op (in mijn geval). Buiten dat heb ik het niet eens in de gaten wanneer ik lomp of onaangepast ben, ik moet dat van anderen horen, dan nog snap ik het niet maar neem ik het wel aan en probeer mezelf daar op aan te passen. Maar het voelt nog steeds niet goed dan en roept verwarring en frustratie op, ik pas mezelf heel mijn leven al aan en ik heb het wel gehad daarmee.quote:Op zondag 28 januari 2007 12:33 schreef Floripas het volgende:
[..]
(In ieder geval om driftbuien en blatante intolerantie en lompheid een beetje weg te drukken)
Ze zeggen dat vrouwen sowieso makkelijker kunnen multitasken dan mannenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is wel heel bijzonder. Ik kan het echt niet....
Dat is prima, maar de meeste mensen die ik ken die in het openbaar hun driftbuien laten gaan hebben achteraf meer last van frustratie dan wanneer ze ze onderdrukken en dan laten wegebben. Over die intolerantie, dat is geen goede woordkeuze, je hebt gelijk. Ik bedoelde gewoon: mensen toleranter maken. Van beide zijden, overigens.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Wegdrukken is geen oplossing. Waarom wegdrukken, het voelt niet goed en roept alleen maar frustratie op (in mijn geval). Buiten dat heb ik het niet eens in de gaten wanneer ik lomp of onaangepast ben, ik moet dat van anderen horen, dan nog snap ik het niet maar neem ik het wel aan en probeer mezelf daar op aan te passen. Maar het voelt nog steeds niet goed dan en roept verwarring en frustratie op, ik pas mezelf heel mijn leven al aan en ik heb het wel gehad daarmee.
Dyslectischquote:Op zondag 28 januari 2007 13:25 schreef MoChe het volgende:
je weet toch wel hoe een asperge eruit ziet?
dergelijke 'grappen' zijn onderhand zo níet grappig meer (niet dat ze dat ooit wel waren, maar goed).quote:Op zondag 28 januari 2007 13:25 schreef MoChe het volgende:
je weet toch wel hoe een asperge eruit ziet?
Ik noem een goede vriend weleens Asperge.quote:
Mwoch, hangt van de toonzetting af. Een beetje (wederzijdse) zelfspot en plagerijtjes, daar is nog nooit iemand ziek van geworden.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dergelijke 'grappen' zijn onderhand zo níet grappig meer (niet dat ze dat ooit wel waren, maar goed).
Ja idd. Niet te genezen, maar de insteek: hoe ga je er mee om......quote:Op zondag 28 januari 2007 07:12 schreef MinardiF1 het volgende:
[..]
Ik heb het maar 'therapie' genoemd, omdat ik zo snel geen beter woord kon bedenken. Mij is op het dr. Leo Kannerhuis ook duidelijk gemaakt dat autisme niet te genezen is, maar dat je er wel mee kan leren omgaan.
Ja, heel herkenbaar...quote:Ik merk op dit moment dat ik mijn moeilijkheden op sociaal gebied zo verberg, dat ik wel 'normaal' overkom. Alleen ziet de buiten wereld niet hoeveel moeite mij dat vaak kost, en dat maakt het juist zo moeilijk. Het lijkt alsof ik heel makkelijk met iedereen om ga, terwijl het mij vreselijk veel moeite kost.
Lastig: wie vertel je het en wie niet.....quote:Op zondag 28 januari 2007 12:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik ben sinds kort gestopt met het verbergen van mijn "moeilijkheden". Het maakt mij wel kwetsbaar vind ik, omdat sommige mensen gauw een oordeel vellen. Ik zal niet snel of nooit zeggen "ik heb een vorm van autisme" puur omdat sommige mensen dat vaak zien als een excuus om maar iets te kunnen doen of laten. Het is voor mij al heel wat dat ik mijn "anders zijn" op Fok! post, maar ik heb pas geleden besloten om eerlijk te zijn tegenover mijzelf en daarbij het commentaar of kritiek van anderen te negeren (al is dat heel zwaar). Als ik nu iets niet begrijp zeg ik dat gewoon. Sommige mensen zullen dat nooit begrijpen, maar dat is hun verlies.
Autist.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:43 schreef Juup© het volgende:
Over 26 postings moet er natuurlijk wel een Deel 2 geopend worden van dit topic
Dit soort grappen dienen gewoon 1x per nieuwe pagina gemaakt te wordenquote:Op zondag 28 januari 2007 13:30 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dergelijke 'grappen' zijn onderhand zo níet grappig meer (niet dat ze dat ooit wel waren, maar goed).
Met 6 topics per pagina misschien.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:55 schreef MoChe het volgende:
[..]
Dit soort grappen dienen gewoon 1x per nieuwe pagina gemaakt te worden![]()
Dat is het inderdaad, en ik zal dus ook heus nog wel mijn neus gaan stoten maar het is niet anders. Op die manier er mee omgaan is voor mij de enige manier.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lastig: wie vertel je het en wie niet.....
Ik krijg ook de indruk dat mensen die zeggen "Ik ben een autist, zo ben ik gewoon, zullen we nu een biertje gaan drinken?" het makkelijker hebben dan mensen die er een enorm issue van maken bij de eerste kennismaking ("Wel vertellen/niet vertellen, wat zal ik doen?")quote:Op zondag 28 januari 2007 14:10 schreef Juup© het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad, en ik zal dus ook heus nog wel mijn neus gaan stoten maar het is niet anders. Op die manier er mee omgaan is voor mij de enige manier.
Het is gewoon uitproberen......De een pakt het goed op, de ander weer net niet....Van te voren is dat niet in te schatten.........quote:Op zondag 28 januari 2007 14:10 schreef Juup© het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad, en ik zal dus ook heus nog wel mijn neus gaan stoten maar het is niet anders. Op die manier er mee omgaan is voor mij de enige manier.
Dan hangt het ervan af of je veelvuldig en intensief met iemand omgaat. Tegen de postbode hoef je het echt niet te zeggen...., toch?quote:Op zondag 28 januari 2007 14:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik krijg ook de indruk dat mensen die zeggen "Ik ben een autist, zo ben ik gewoon, zullen we nu een biertje gaan drinken?" het makkelijker hebben dan mensen die er een enorm issue van maken bij de eerste kennismaking ("Wel vertellen/niet vertellen, wat zal ik doen?")
En die onzekerheid roept angst en frustratie op.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is gewoon uitproberen......De een pakt het goed op, de ander weer net niet....Van te voren is dat niet in te schatten.........
Nee, natuurlijk niet, omgang met de postbode is niets meer dan sociale codes. Maar je nieuwe naaste collega's op projecten? Waarom niet.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan hangt het ervan af of je veelvuldig en intensief met iemand omgaat. Tegen de postbode hoef je het echt niet te zeggen...., toch?
Ja zeker weten.........Ook hier heb ik er de grootste moeite mee...Angst dat iemand het tegen je gaat gebruiken......Aan de andere kant zullen de slimmerts onders ons het kunnen plaatsen....quote:Op zondag 28 januari 2007 14:15 schreef Juup© het volgende:
[..]
En die onzekerheid roept angst en frustratie op.
Ja, dan wordt het een andere verhaal ja,......maar ik zou ze dan meteen een folder met gebruiksaanwijzing erbij geven...Als er iets heel moeilijk is uit te leggen dan is het dit wel.......Iemand met vier gebroken ledenmaten gaat een stuk makkelijker af......quote:Op zondag 28 januari 2007 14:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet, omgang met de postbode is niets meer dan sociale codes. Maar je nieuwe naaste collega's op projecten? Waarom niet.
Je twijfelt misschien wel of iemand aan zijn of haar goede bedoelingen.....Ik denk dat die angst daarop is terug te voeren...quote:Op zondag 28 januari 2007 14:15 schreef Juup© het volgende:
[..]
En die onzekerheid roept angst en frustratie op.
Te vaak gekwetst geweest idd.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je twijfelt misschien wel of iemand aan zijn of haar goede bedoelingen.....Ik denk dat die angst daarop is terug te voeren...![]()
Misschien zit ik een "makkelijke" omgeving waar iedereen nerd is een beetje vreemd, maar bij ons wordt er echt de schouders over opgehaald. "Ik ben een Aspie", zegt iemand op de vraag waarom-ie niet mee wil naar de drukke dansavond. "Oh, ok." is dan meestal het antwoord.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, dan wordt het een andere verhaal ja,......maar ik zou ze dan meteen een folder met gebruiksaanwijzing erbij geven...Als er iets heel moeilijk is uit te leggen dan is het dit wel.......Iemand met vier gebroken ledenmaten gaat een stuk makkelijker af......![]()
Begrip..... Pracht omgeving......Zo zou het inderdaad moeten...quote:Op zondag 28 januari 2007 14:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Misschien zit ik een "makkelijke" omgeving waar iedereen nerd is een beetje vreemd, maar bij ons wordt er echt de schouders over opgehaald. "Ik ben een Aspie", zegt iemand op de vraag waarom-ie niet mee wil naar de drukke dansavond. "Oh, ok." is dan meestal het antwoord.
Ik weet niet of je al bent uitgestudeerd en je keuzes al hebt gemaakt, maar aan eenieder kan ik aanraden: specialiseer je op je niche. Als je je helemaal toelegt op je eigen ding en daarmee in een team kunt functioneren dat je waardeert om je nuttige bijdrages werkt dat beter dan welke folder over autisme dan ook. Voor je zelfwaardering, maar ook om hoe anderen je waarderen. Raar maar waar: mensen in deze maatschappij pikken veel meer "excentriek gedrag" van mensen die daarnaast een zinvolle, eigengereide bijdrage leveren. Hoe meer, hoe beter. Een klein team om je heen, en je komt er snel genoeg achter dat iedereen raar is. Ik weet dat ik karaktereigenschappen heb die de gemiddelde autist tot wanhoop drijvenquote:Op zondag 28 januari 2007 14:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Begrip..... Pracht omgeving......Zo zou het inderdaad moeten...![]()
"Stel je niet aan", of "doe maar normaal", of "ben jij dom of zo?", of "je begrijpt mij wel maar wilt mij niet begrijpen", of "mierenneuker doe eens niet zo moeilijk", of mij gewoon negeren omdat ik blijkbaar anders was dan hen. Dat hakt er in als je dat dag in dag uit te horen krijgt.quote:
En was dat op de middelbare school, of daarna? Volgens mij is de middelbare school het naarst, omdat je je geacht wordt te conformeren.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:04 schreef Juup© het volgende:
[..]
"Stel je niet aan", of "doe maar normaal", of "ben jij dom of zo?", of "je begrijpt mij wel maar wilt mij niet begrijpen", of "mierenneuker doe eens niet zo moeilijk", of mij gewoon negeren omdat ik blijkbaar anders was dan hen. Dat hakt er in als je dat dag in dag uit te horen krijgt.
Van klein tot een jaar of 18. Daarna werd het niet zo vaak meer gezegd omdat ik er toch iets of wat volwassener uitzagquote:Op zondag 28 januari 2007 15:08 schreef Floripas het volgende:
[..]
En was dat op de middelbare school, of daarna? Volgens mij is de middelbare school het naarst, omdat je je geacht wordt te conformeren.
En soms moet je ook gewoon een "hou je mond even, mierenneuker" incasseren. Als het komt van mensen die je na staan is het ook helemaal niet erg. Ik zeg het elke dag wel tegen Rein.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:09 schreef Juup© het volgende:
[..]
Van klein tot een jaar of 18. Daarna werd het niet zo vaak meer gezegd omdat ik er toch iets of wat volwassener uitzag
Dat snap ik nu ja, maar als je zulk soort dingen als kind vaak te horen krijgt en er ook nog eens door gepest wordt dan hakt dat er in.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:10 schreef Floripas het volgende:
[..]
En soms moet je ook gewoon een "hou je mond even, mierenneuker" incasseren. Als het komt van mensen die je na staan is het ook helemaal niet erg. Ik zeg het elke dag wel tegen Rein.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |