abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 januari 2007 @ 13:15:38 #101
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_45556551
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 19:22 schreef DuchessX het volgende:
Je hebt echt geen autisme als je toevallig op een forum wat dingetjes (denkt te) herkent

Mensen met autisme lopen (al) heel hun leven vast, raken in de problemen, liggen in de knoop met zichzelf en de maatschappij, voelen zich anders en onbegrepen, begrijpen de maatschappij niet, raken verward in de regels die ze zich aanleren en die ze proberen toe te passen op diverse situaties, zijn niet flexibel in hun gedrag en hebben de grootste moeite om zich aan te passen (aan anderen en de maatschappij).

Dit uit zich heel regelmatig in (zware) depressies en zelfs manische periodes.
Ook komt autisme vaak voor in combinatie met Adhd-achtige stoornissen.

Ik denk dat het hebben van autisme hier erg onderschat word. Tuurlijk kan het dat je een bepaald trekje herkent, maar dat wil nog lang niet zeggen dat je daarom een autist bent...
Goed repliek. Ook kan het wel even duren voor je een diagnose hebt.
Ik ben nu al bijna een jaar bezig en ben eerst beticht van ADHD, daarna van Borderline en nu willen ze me uitmaken voor autist

Nu geloof ik dat laatste wel, want ik ben echt gruwelijk autistisch. Echter, vind ik het bijzonder tragisch dat zelfs professionele instituten je zonder fatsoenlijke dubbelcheck een label opplakken.
Ik heb nu alle testen wel zo'n beetje gedaan en ga nu kijken of ik een scan kan scoren.
Ik zou zelf echter nooit een diagnose accepteren zonder onomstotelijk bewijs.
Natuurlijk zal er niet bij iedereen zo'n zooitje van gemaakt worden, maar als ik zie met hoeveel gemak een diagnose wordt gesteld, zou ik me toch wel wat kritischer opstellen.

De mensen die in dit topic hebben gereageerd met vermoedens naar aanleiding van de genoemde testjes en beschrijvingen kunnen al voorzichtig concluderen dat ze normaal zijn.
Ik ken namelijk geen enkele Asperger die zo dom is om een persoonlijkheidsstoornis te ontlenen aan een paar onzinnige testjes.
pi_45561399
quote:
Op zondag 21 januari 2007 13:15 schreef SHE het volgende:

[..]

Goed repliek. Ook kan het wel even duren voor je een diagnose hebt.
Ik ben nu al bijna een jaar bezig en ben eerst beticht van ADHD, daarna van Borderline
Herkenbaar.

Ik werd eerst uitgemaakt voor Narcist, daarna voor Borderliner, daarna voor ADHD'er, maar door eigen onderzoek en hulp van anderen blijkt dat ik die dingen totaal niet ben. Kon mezelf ook niet vinden in die mogelijke diagnoses, het voelde niet goed.
  zondag 21 januari 2007 @ 15:45:11 #103
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_45561707
jaaa!! Narcist, die heb ik ook nog gehad Helemaal vergeten..al denk ik dat mijn partner nog steeds heilig in die diagnose geloofd.
Persoonlijk begrijp ik met de beste wil van de wereld niet hoe ze je zo makkelijk een ziekte aan kunnen praten.
Het lijkt wel alsof ze WILLEN dat je een stoornis hebt, ook al ben je gewoon een beetje anti-sociaal en obstinaat

Ik ga volgende week voor de zoveelste keer weer voor een poging, maar deze keer ga ik scans eisen.
Doen ze dat niet, dan hoepelen ze maar op met hun flut diagnoses en leg ik me gewoon neer bij het feit dat ik een vervelend mormel ben.
Valt vast prima mee te leven!
pi_45567077
Achja, al die diagnoses. Je hebt er geen fuck an. De enige die weet hoe het zit, ben jezelf.
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog (Gummbah)
pi_45567139
quote:
Op zondag 21 januari 2007 18:44 schreef Zina het volgende:
Achja, al die diagnoses. Je hebt er geen fuck an. De enige die weet hoe het zit, ben jezelf.
pi_45601812
Uw score op Systeemontwerp is 20, en op Empathie is die 23.

Wat betekent uw EQ-score?
0-32: laag ( de meeste mensen met het Asperger-syndroom, een vorm van autisme, scoren rond de 20)

Wat betekent uw SQ-score?
Het Systeemontwerp Quotiënt staat voor uw ruimtelijk inzicht en de mate waarin u in staat bent systemen te doorzien. Mannenhersenen zijn hier beter voor uitgerust dan het vrouwenbrein.
0-19 punten: laag
20-39: gemiddeld (de meeste vrouwen scoren rond de 24 en de meeste mannen rond de 30)

Moet je dat nou serieus nemen of wat? Als dat serieus was hadden ze me toch al met een busje opgehaald?
I wish my grass was emo, so it would cut itself
pi_45617623
Hoe ziet het behandeltraject er eigenlijk uit voor mensen met bijvoorbeeld asperger?

Ik ken namelijk iemand die voor diagnose eerst naar RIAGG gestuurd werd, daar het labeltje kreeg, en weer verder naar z'n normale psycholoog werd gestuurd voor een voortzetting van zijn (niet bepaald constructieve) behandeling.
Na een paar sessies was hij toen weer gestopt met behandeling omdat het weer geen zin scheen te hebben.
pi_45618392
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 23:51 schreef Boschkabouter het volgende:
Hoe ziet het behandeltraject er eigenlijk uit voor mensen met bijvoorbeeld asperger?

Ik ken namelijk iemand die voor diagnose eerst naar RIAGG gestuurd werd, daar het labeltje kreeg, en weer verder naar z'n normale psycholoog werd gestuurd voor een voortzetting van zijn (niet bepaald constructieve) behandeling.
Na een paar sessies was hij toen weer gestopt met behandeling omdat het weer geen zin scheen te hebben.
Er is geen behandeltraject, Asperger (autisme) zit is geen ziekte of aandoening die met een "behandeling" over gaat. Er is wel begeleiding en er zijn cursussen om bepaalde "scripts" aan te leren hoe te handelen in situaties die niet begrepen worden of hoe om te gaan met dingen die men eng vind. Zo zijn er ook geen medicijnen om autisme te genezen, wel medicijnen die ondersteuning bieden.
pi_45622248
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 00:17 schreef Juup© het volgende:

[..]

Er is geen behandeltraject, Asperger (autisme) zit is geen ziekte of aandoening die met een "behandeling" over gaat. Er is wel begeleiding en er zijn cursussen om bepaalde "scripts" aan te leren hoe te handelen in situaties die niet begrepen worden of hoe om te gaan met dingen die men eng vind. Zo zijn er ook geen medicijnen om autisme te genezen, wel medicijnen die ondersteuning bieden.
Dat is juist het probleem wanneer buitenstaanders/ouders/familie zich met jouw asperger/autisme gaan bemoeien. Ik heb het vaak zat meegemaakt. Eerst denken ze dat het te genenzen is, dan ga je in behandeling, waarbij wordt verwacht dat er iets als een knopje wordt omgezet waardoor ik opeens normaal ga doen. Diepe teleurstelling natuurlijk.
Later ga je jezelf erop aanpassen, trucjes gebruiken om zo normaal mogelijk over te komen. Op een gegeven moment kom je tot de conclusie dat zelfmedelijden niet helpt. Je stelt jezelf zo onafhankelijk mogelijk op (Ik woon nu ruim 9 jaar in een instelling, over onafhankelijkheid gesproken ) waarbij je continu bezig bent jezelf aan te passen aan de omgeving. Je analyseert gedrag van iedereen die je tegenkomt, en plaatst de persoon in een hokje. (er zijn namelijk maar een paar soorten persoonlijkheden)
Het leuke aan dit geheel is dat ik misschien beter kan analyseren dan m'n begeleiders. (waar ik ook twijfels over heb; zij hebben natuurlijk een pedagogische studie van minstens 3 jaar achter de rug).
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_45627163
Wat betreft dat aanpassen aan de omgeving, dat is wat mijn vriendin al jaren doet; ze probeert 'normaal' te zijn, zijn zoals 'normale' mensen zijn, maar dat lukt natuurlijk niet. En daar loopt ze op stuk. Teleurstelling op teleurstelling (voor haarzelf dan). Voor mij hoeft dat niet, ik vind haar veel leuker als ze zichzelf is. Maar mijn vriendin is teleurgesteld in zichzelf en voelt zich een looser. Dat is erg verdrietig om te zien want ze is juist zo'n mooi mens zoals ze is. Ik probeer haar vaak uit te leggen dat ze goed is zoals ze is maar dat is voor haar moeilijk te accepteren. Maar gelukkig heeft ze wel het gevoel dat ze zichzelf kan en mag zijn bij mij en daar ben ik erg blij om.
#geen
  woensdag 24 januari 2007 @ 18:04:19 #111
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_45637062
Dit topic moet ik toch maar eens in de gaten houden, ik zit al langer te twijfelen mezelf eens echt te laten testen.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 00:14:27 #112
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45683740
Ik scoor zelf 1. Maar goed, ik wist het al, ik ben de absolute anti-autist. Ik kan geen getallen onthouden, ik ben altijd meteen afgeleid, ik ga graag naar feestjes.

Mijn beste vriend is autistisch, asperger. Heel typische dingetjes:
  • Op feestjes staat hij alleen maar naar de boekenkast te staren
  • Toen hij klein was dacht hij dat plaatjes met afsnijding (bijvoorbeeld Donald Duck die gedeeltelijk buiten het kadertje valt) ook maar een halve eend voorstelden. Bij een inzoomende camera op TV dacht hij dat het object groter werd. En huilen!
  • Hij lag krijsend op de grond als er een meubeltje was verplaatst
  • Hij neemt alles heel letterlijk
  • Getallen hebben in zijn hoofd een kleur, dagen van de week ook
  • Hij werd woedend toen ik hem verraste met een spontane vakantie. Toen ik heb daarna maar cancelde, was hij juist weer verdrietig, "want nu hij aan het idee was gewend leek het hem toch wel leuk".
  • In drukke café's kan hij niemand verstaan
  • Hij moet twee biertjes drinken voor hij naar een feestje durft
  • Hij praat graag over zijn "fieps". Soms is dat ook heel naar, zoals wanneer hij maar blijft beschrijven op welke verschillende manieren mensen zouden uitsterven. Ik barst na een monoloog van een half uur gedeprimeerd in huilen uit, en dan is hij helemaal verbaasd.
  • Hij denkt dat als zijn zus mij een kus geeft bij afscheid maar mij toevallig niet dat zijn zus hem niet leuk meer vindt
  • Hij kan echt ontploffen als ik per ongeluk een plant omgooi
  • Hij spaart de raarste dingen: vorig jaar spaarde hij nog jaartallen met geberutenissen, het jaar daarvoor grammatica's van uitgestorven talen

Hij is nooit gediagnosticeerd, want er zijn toch geen medicijnen tegen. Maar bovenstaand rijtje lijkt me duidelijk, niet?
    Lekker koppel zijn wij.
  • pi_45685732
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 00:14 schreef Floripas het volgende:

• Hij moet twee biertjes drinken voor hij naar een feestje durft

Lekker koppel zijn wij.
  • Ik voldoe eigenlijk alleen aan deze 2 punten en ik vind mezelf al dodelijk vermoeiend. Hoe houd je met zo iemand omgaan in hemelsnaam uit?
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
      vrijdag 26 januari 2007 @ 02:35:31 #114
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45685748
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 02:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik voldoe eigenlijk alleen aan deze 2 punten en ik vind mezelf al dodelijk vermoeiend. Hoe houd je met zo iemand omgaan in hemelsnaam uit?
    Hij is extreem de moeite waard.
    Zijn droge humor, zijn loyaliteit, zijn wereldvreemdheid, dat hoofd dat een stuwmeer is van trivia, zijn eerlijkheid. Ik heb erg veel aspergers in mijn omgeving (hoger-opgeleidenkringen, hè?), en ik hou van allemaal. Plus mijn broertje is er één.
    pi_45685781
    DutchessX, ik ben van mening dat je het veel te zwart/wit schetst allemaal, maar dat zal wel komen omdat die vriendin van jou ook een extreem geval is. En ja, dit weet ik absoluut uit ervaring. Het meeste snap je wel, maar aangezien je zelf niet die betreffende stoornis hebt kan jij je niet inleven in de wereld van de Asperger, en ga je het dus verkeerd en extremer verwoorden dan het op die mensen in het dagelijks leven overkomt.

Niet iedere Autist is een genie die kaarten zit te tellen, en niet iedere autist zit lekker te snijden . Sterker nog, de meeste Autisten weten wél hoe mensen zich voelen, alleen op de een of andere manier filteren ze die herkenning uit omdat er andere dingen op dat moment meer prioriteit hebben.

All I'm saying, het hoeft niet zo zwart/wit zoals jij het hier zegt. Geen aanvallende post, jij kan ook niet precies weten hoe het is !
    Let's go and watch the sun rise,
    over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
    pi_45685802
    quote:
  • Is het niet meer dat hij mensen niet wilt verstaan in die drukte?
      vrijdag 26 januari 2007 @ 02:56:26 #117
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45685844
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 02:47 schreef Blivox het volgende:

[..]

Is het niet meer dat hij mensen niet wilt verstaan in die drukte?
    Nee, want hij gaat graag naar café's. Dan voelt hij zich menselijk, onderdeel van de maatschappij. En dan zit hij in een hoekje met ongeveer zo'n kop te kijken hoe ik met onze vrienden zit te kletsen.
    pi_45685862
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 02:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, want hij gaat graag naar café's. Dan voelt hij zich menselijk, onderdeel van de maatschappij. En dan zit hij in een hoekje met ongeveer zo'n kop te kijken hoe ik met onze vrienden zit te kletsen.
    Oberserver mode. Niets mis mee. Het komt mij overigens bekend voor dat je wel kan praten, of wilt praten, maar op het moment dat er lawaai is het liefste eventjes totale stilte in de conversatie tot je weer rustig verder kan praten. Doorpraten is dan héél stressend, blijkbaar.
      vrijdag 26 januari 2007 @ 03:04:20 #119
    51804 Roa
    Pizza Taco!
    pi_45685882
    Echt volledig offtopic, maar ik vond de post van Floripas wel komisch, dat lijkt me echt een leuk persoon om als goede vriend te hebben, zolang je elkaar maar begrijpt en de kleine misverstanden niet leiden tot grote gebeurtenissen

Oh, en ik ben volledig gefixeerd op je ondertitel: Pijpt soms bijt soms
    Klinkt als een aantrekkelijk risico
    Ik lul hier slap uit m'n nek omdat m'n telefoonrekening anders zo hoog wordt.
      vrijdag 26 januari 2007 @ 03:07:51 #120
    10526 broer
    Nutteloze van de nacht.
    pi_45685894
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 03:04 schreef Roa het volgende:
    Klinkt als een aantrekkelijk risico
    pi_45686890
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 02:47 schreef Blivox het volgende:

[..]

Is het niet meer dat hij mensen niet wilt verstaan in die drukte?
    Alleen jouw vraag al zorgt er voor dat ik jou niet vertrouw omdat ik bang ben dat jij mij niet serieus zou nemen. En jij geeft zelf aan dat jij te maken hebt met mensen die Asperger/Autisme hebben.

Als ik in een café ben hoor ik nagenoeg alles om mij heen en door die prikkels is het voor mij bijna onmogelijk om een direct gesprek te voeren. Ik kan mezelf in zo'n situatie slechts enkele minuten concentreren, en daarna barst mijn hoofd bijna uit elkaar door de chaos erin.

In mijn geval is het dus niet een kwestie van willen maar kunnen. Daarentegen als ik alcohol zou drinken dan verdoof ik mijn brein en komen er veel minder prikkels binnen en is het dus rustiger, maar dan nog is het zo dat ik wel in contact heb maar niet in contact ben. Het maakt mij dus verslavingsgevoelig.

[ Bericht 16% gewijzigd door Juup© op 26-01-2007 09:04:18 ]
    pi_45687028
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 02:59 schreef Blivox het volgende:

[..]

Oberserver mode. Niets mis mee. Het komt mij overigens bekend voor dat je wel kan praten, of wilt praten, maar op het moment dat er lawaai is het liefste eventjes totale stilte in de conversatie tot je weer rustig verder kan praten. Doorpraten is dan héél stressend, blijkbaar.
    Eens. Alleen de Observermode is geboren noodzaak om zo te proberen minder prikkels binnen te krijgen. Doorpraten is dodelijk, ik ga dan aan mezelf voorbij en raak helemaal de weg kwijt.
    pi_45687041
    Ik heb op internet een stukje tekst met uitleg gevonden en het is treffend.

De schuine tekst is de reactie van de persoon met Asperger/Autisme.
    quote:
    1: voorstellen wat er in de ander omgaat.
    de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft de grootste moeite zich voor te stellen wat er in de ander omgaat. Hij/zij kan zich nauwelijks een andere manier van denken, voelen en ervaren voorstellen dan die welke hij/zij zelf kent of heeft meegemaakt.

Ik kan mezelf niet c.q. moeilijk voorstellen dat iemand anders denkt dan ik. Ik heb wel geleerd dat het zo is, maar ik kan het mij niet indenken.

2: excuses hoort vaak niet bij Ass
    De persoon met het aspergersyndroom/HFA zal jou niet achterna lopen, proberen je humeur te verbeteren of zijn excuus aan te bieden. Hij/zij zal dergelijk gedrag ook niet bij jou herkennen. Hij/zij zal er ook niet gauw op uit zijn om jouw gevoelens te kwetsen. Wanneer hij/zij dit doet zal het nauwelijks voorkomen dat dit met opzet is. Hij/zij is er op gericht de dingen te doen, zoals het hoort.

Ik heb geleerd om excuus aan te bieden aan iemand als die b.v. geïrriteerd is door mijn houding of gedrag maar ik sta er niet achter omdat ik simpelweg niet begrijp waarom ik excuus moet aanbieden. Ik doe niets verkeerd maar word helaas vaak verkeerd begrepen.

3: delen van gevoelens, privacy
    de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft een sterke behoefte aan privacy, en heeft minder behoefte om zijn belevingen met jou te delen. Het is voor hem/haar ook erg moeilijk om onmiddellijk op gebeurtenissen te reageren, deze moeten eerst stukje bij beetje verwerkt worden.

Het delen van mijn belevingswereld is moeilijk voor mij, ik wil dat niet met anderen omdat dat onveilig is. Ik heb moeite met het gelijk reageren op dingen die mij overkomen, ik heb tijd nodig om de dingen op hun plek te zetten in mijn hoofd. Het plaatje moet eerst compleet zijn wil ik er op kunnen reageren.

4: tonen emotie en Ass
    het afstandelijke, zakelijke taalgebruik bij een persoon met het aspergersyndroom/HFA kan bij jou een verkeerde indruk wekken. Hij/zij gebruikt vaak weinig emotie in zijn woorden en uitlatingen. Zijn uitspraken kunnen daardoor gevoelloos en koel overkomen. Je denkt heel gemakkelijk dat het ten onrechte wijst op gebrek aan emotie. De emoties zijn er wel degelijk, maar het gemak dat wij kennen om ze uit te spreken is bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA niet zo vanzelfsprekend.

Ik kan mijn emoties moeilijk uiten. Ik kom vaak ongeïnteresseerd over, maar dat is niet zo ik weet alleen niet hoe ik met emoties om moet gaan omdat ik ze geen plek kan geven. Er is heel vaak tegen mij gezegd als ik "sorry" zei omdat ik blijkbaar iets verkeerd deed "jij zegt maar iets om er vanaf te komen, maar meent er niets van". Maar dat klopt niet, ik weet niet hoe ik mezelf moet uiten en vaak duurt het bij mij een tijdje eer ik alles op een rijtje heb en kan reageren.

5: omgaan met schijnbare desinteresse
    de persoon met het aspergersyndroom/HFA kan zich moeilijk in jou verplaatsen. Hij/zij wordt vaak als een persoon zonder warmte en interesse ervaren wanneer hij/zij niet aanvoelt wat er in jou omgaat of wat iets voor jou betekent. Dit is echter heel iets anders dan bereid zijn om te geven als je het nodig hebt.

Ik vind het erg moeilijk om interesse in anderen te tonen. Ik zou niet weten waarom ik dat moet doen en ik weet niet hoe ik daar mee om moet gaan.

6: schijnbare passiviteit
    de persoon met het aspergersyndroom/HFA houdt zich vaak hardnekkig aan een patroon vast. De weerstand tegen veranderingen betekent niet dat er geen nieuwe dingen ondernomen worden, maar de weerstand is tegen het onderbreken van de eigen activiteit, het eigen programma. De oorzaak is dat een omschakeling betekent, een verwerking van nieuwe prikkels, wat problematisch is. Als plotseling een afspraak niet doorgaat uit zich dat in verzet.

Ik moet mijn dagen plannen omdat alles vooruit geregeld moet zijn. Ik kan slecht tot niet tegen onverwachte situaties, het brengt mij volledig van mijn stuk en ik krijg dan zoveel stress en prikkels dat ik gefrustreerd raak en agressief word.

7: de functie van nee-zeggen
    de persoon met het aspergersyndroom/HFA zegt 'nee' als je iets vraagt. Dit antwoord helpt hem/haar tijd te winnen om na te denken over wat er van hem/haar wordt verlangd. Het tempo van jou manier van leven kan hij/zij niet bijhouden, het gaat te snel voor hem/haar. Hij/zij probeert dit af te remmen door 'nee' te zeggen. Vervolgens wordt er alsnog geprobeerd om hem/haar over te halen de vraag te beantwoorden of de taak te vervullen. Dit stimuleert het denken niet, maar stagneert dit proces. Hij/zij heeft tijd nodig om de situatie te overzien en in zich op te nemen.

Als mijn vrouw iets vraagt waar ik niet op voorbereid ben (of als ik bezig ben), dan zal ik bij voorbaat nee zeggen. Ik kom daar vaak later op terug omdat ik de tijd nodig heb om een antwoord te formuleren of om hetgeen dat gevraagd wordt in te plannen en een plekje te geven in mijn hoofd. Als mijn vrouw aan blijft dringen op een acuut antwoord, dan raak ik gefrustreerd en kwaad omdat ik dat niet kan.

8: functie van boosheid
    onaangenaam, geïrriteerd, boos of agressief gedrag bij de persoon met het aspergersyndroom/HFA heeft in de meeste gevallen te maken met het misverstaan in de communicatie met elkaar of wanneer je plotseling een vraag stelt of iets verlangt van hem/haar, terwijl hij/zij iets anders aan het doen was.

Zie 7.
      vrijdag 26 januari 2007 @ 12:55:36 #124
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45692690
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 09:08 schreef Juup© het volgende:
    Ik heb op internet een stukje tekst met uitleg gevonden en het is treffend.

De schuine tekst is de reactie van de persoon met Asperger/Autisme.
    [..]
    Herken jij je ook in het lijstje dat ik gaf over mijn vriend?
    pi_45694229
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 02:35 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hij is extreem de moeite waard.
    Zijn droge humor, zijn loyaliteit, zijn wereldvreemdheid, dat hoofd dat een stuwmeer is van trivia, zijn eerlijkheid. Ik heb erg veel aspergers in mijn omgeving (hoger-opgeleidenkringen, hè?), en ik hou van allemaal. Plus mijn broertje is er één.
    Hm... Als je het zo brengt wil ik ook asperger vrienden!
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
      vrijdag 26 januari 2007 @ 14:16:15 #126
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45695122
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 13:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Hm... Als je het zo brengt wil ik ook asperger vrienden!
    En hij kan als geen ander een T-rex nadoen.
    pi_45698502
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 14:16 schreef Floripas het volgende:

[..]

En hij kan als geen ander een T-rex nadoen.
    Een belangrijk onderdeel van alle goede vriendschappen.
      vrijdag 26 januari 2007 @ 16:05:15 #128
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_45698902
    quote:
    Op zaterdag 20 januari 2007 19:38 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Oke, sorry. Ik dacht mede op mij omdat je de post niet had geplaatst als een reactie op iemand. Mijn fout .

Hoe het bij mij is. Laat ik eerst eens beginnen met een aantal eigenaardigheden op te sommen uit mijn kindertijd. Nogmaals, ik beweer niet een vorm van autisme te hebben. Ik heb er te weinig verstand van om zoiets te kunnen concluderen. Ik ben enkel aan het verkennen hoe ik mijzelf kan plaatsen in de wereld.

Goed, een aantal punten die met name door anderen tijdens mijn kinderjaren als eigenaardig zijn ervaren:
    - Overdreven afkerig van veranderingen. Wanneer veranderingen plaats vonden, zelfs de kleinste veranderingen, barstte ik uit in huilbuien en was ontroostbaar. Dit kon soms wel dagen duren, totdat ik langzaam gewend raakte aan de nieuwe situatie.
    - Geobserdeerd door dwangmatige handelingen. Om de zoveel tijd een andere handeling. Zo deed ik een periode altijd mijn broek open (de knoopjes of de rits) in de auto. Ik vond het verschrikkelijk aanvoelen anders.
    - Ik durfde geen vettige dingen aan te pakken (wat ik nog steeds heb overigens), zoals chips, en waste daarna dan direct mijn handen of ik at chips met een plastic boterhamzakje als handschoen zeg maar .
    - Een bepaalde periode kon ik er niet mee ophouden om periodiek een bepaald geluid met mijn keel voort te brengen.
    - Een bepaalde periode deed ik om en om mijn oor dicht met mijn hand en zei dan "test, test, test, test..."
    - Meestal stond ik alleen in kinder'discussies' met andere kinderen en dan begrepen ze niet waarom ik zus of zo dacht en dan werd ik kwaad. Dan liep ik vaak huilend weg, of begon met dingen te gooien, of ging soms zelfs een ander kind te lijf.
    - Zeer egocentrisch, doch absoluut niet egoïstisch.
    Dit kan ook nog zoiets zijn als OCD
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
      vrijdag 26 januari 2007 @ 16:06:25 #129
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45698946
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 15:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Een belangrijk onderdeel van alle goede vriendschappen.
    Natuurlijk! Net als de eigenschap om mijn kat salto's te laten maken. Erg belangrijk.
      vrijdag 26 januari 2007 @ 16:07:17 #130
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_45698979
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 16:05 schreef Re het volgende:

[..]

Dit kan ook nog zoiets zijn als OCD
    Daar zat ik dus ook aan te denken. Maar dat is psychologie van de koude grond, hoor.
    pi_45707923
    Dit zijn de punten van Floripas die op mij van toepassing zijn. Ik zal ze nummeren en eronder de toepassing op mij verduidelijken.
    quote:
    1. Hij lag krijsend op de grond als er een meubeltje was verplaatst
    2. Hij neemt alles heel letterlijk
    3. Hij werd woedend toen ik hem verraste met een spontane vakantie. Toen ik heb daarna maar cancelde, was hij juist weer verdrietig, "want nu hij aan het idee was gewend leek het hem toch wel leuk".
    4. In drukke café's kan hij niemand verstaan
    5. Hij praat graag over zijn "fieps". Soms is dat ook heel naar, zoals wanneer hij maar blijft beschrijven op welke verschillende manieren mensen zouden uitsterven. Ik barst na een monoloog van een half uur gedeprimeerd in huilen uit, en dan is hij helemaal verbaasd.
    6. Hij denkt dat als zijn zus mij een kus geeft bij afscheid maar mij toevallig niet dat zijn zus hem niet leuk meer vindt
    7. Hij kan echt ontploffen als ik per ongeluk een plant omgooi
    1. Veranderingen op kleine schaal hebben veel impact op mijn gevoelsleven. Zo kon ook ik als kind totaal overstuur raken, wanneer ik op mijn slaapkamer kwam en zag dat mijn moeder bepaalde spulletjes anders had neergelegd, nadat ze mijn kamer had schoongemaakt.

2. Absoluut op mij van toepassing. Als iemand een grap over mij tegen mij maakt, dan neem ik dat zeer letterlijk. Inmiddels weet ik, nadat ik veelvuldig na een uitbarsting van irritatie problemen kreeg met die ander, omdat die ander niet begreep waarom ik zo reageerde op gewoon een grap. Ik weet inmiddels dat in 9 van de 10 keer zoiets niet serieus wordt bedoeld en dus heb ik geleerd er niet meer zo heftig op te reageren. Maar het blijft erg moeilijk. Vaak keer ik dan in mijzelf om er in cirkeltjes steeds over na te blijven denken en dan ook vaak wanneer ik ga slapen spookt het door mijn hoofd.

3. Dat herken ik zoooo goed. Ik word erg geirriteerd wanneer mensen mij zo spontaan opbellen om iets te gaan doen. Mijn eerste reactie is dan erg bot, maar wanneer ik aan het idee ben gewend vind ik het vaak leuk en voel ik mij schuldig over het feit dat ik zo bot reageerde.

4. Ik kan mij sowieso zintuigelijk niet concentreren wanneer het druk is om mij heen. Ik word soms letterlijk gek en er ontstaat dan gepiep en gesuis in mijn hoofd en oren. Ik neem niet meer op wat er gebeurt en wil dan zo snel mogelijk weg.

5. Ik kan ook erg lang doorpraten over hetzelfde onderwerp en dan vooral ook erg in detail. Het is meerdere malen overkomen dat mensen letterlijk gewoon weg liepen bij mij.

6. Ik ben ook erg 'jaloers'. Ik verwacht altijd dat mensen op een bepaalde manier met mij omgaan in relatie tot anderen. Als dat niet gebeurt en ik krijg het idee dat anderen op dat moment meer aandacht krijgen dan ik, dan word ik jaloers en boos. Nou ja, jaloers is ietwat het verkeerde woord. Het is vooral onbegrip.

7. Ik word ook erg boos bij de kleinste ongelukjes.
    pi_45710513
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 12:55 schreef Floripas het volgende:

[..]

Herken jij je ook in het lijstje dat ik gaf over mijn vriend?
    quote:
    # Hij neemt alles heel letterlijk
    # Hij werd woedend toen ik hem verraste met een spontane vakantie. Toen ik heb daarna maar cancelde, was hij juist weer verdrietig, "want nu hij aan het idee was gewend leek het hem toch wel leuk".
    # In drukke café's kan hij niemand verstaan
    # Hij moet twee biertjes drinken voor hij naar een feestje durft
    # Hij praat graag over zijn "fieps". Soms is dat ook heel naar, zoals wanneer hij maar blijft beschrijven op welke verschillende manieren mensen zouden uitsterven. Ik barst na een monoloog van een half uur gedeprimeerd in huilen uit, en dan is hij helemaal verbaasd.
    # Hij denkt dat als zijn zus mij een kus geeft bij afscheid maar hem toevallig niet dat zijn zus hem niet leuk meer vindt
    # Hij kan echt ontploffen als ik per ongeluk een plant omgooi
    Dat herken ik in mezelf. Ik wordt zelden woedend, eerder gefrustreerd en kwaad om onverwachte dingen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Juup© op 26-01-2007 22:31:08 ]
      vrijdag 26 januari 2007 @ 22:35:00 #133
    157031 roosjeroosje1988
    viesdik/lelijk/daddy-issues
    pi_45711067
    Ik heb ook autistische kenmerken maar ik ben het niet hoor.
    pi_45711086
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 22:35 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
    Ik heb ook autistische kenmerken maar ik ben het niet hoor.
    Dus?
      vrijdag 26 januari 2007 @ 22:37:55 #135
    157031 roosjeroosje1988
    viesdik/lelijk/daddy-issues
    pi_45711169
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 22:35 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dus?
    Dus wat? Ik zat gewoon te lezen en zag herkenning enzo en wou daarom even reageren.
      vrijdag 26 januari 2007 @ 22:51:39 #136
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_45711696
    Ik own jullie allemaal met mijn EQ score. Deze is: 10.
    pi_45711759
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 22:37 schreef roosjeroosje1988 het volgende:

[..]

Dus wat? Ik zat gewoon te lezen en zag herkenning enzo en wou daarom even reageren.
    Aha.
    pi_45711773
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 22:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
    Ik own jullie allemaal met mijn EQ score. Deze is: 10.
    Ik heb 9, maar dat is een ander topic.
    pi_45711797
    Goh, daar hebben we wat aan.
    pi_45711830
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 22:54 schreef Blivox het volgende:
    Goh, daar hebben we wat aan.
    Idd.
    pi_45712588
    De GGZ kan je op autisme (w.o. asperger en pdd-nos, pervasieve ontwikkelingsstoornissen ) testen. Dat is een lang traject en duurt maanden. Je moet vele keren terugkomen. Maak je borst maar nat. Je IQ wordt getest (Aspergers hebben een normaal tot ver bovengemiddeldiq) en er volgen vele persoonlijkheidstesten. Dit wordt gedaan aan de hand van de gangbare psychologische testen die beschikbaar zijn. Gangbaar voor het IQ hier in NL is de WAIS III (die bij mij weten nog niet zo heel lang geleden is herijkt)..Vele computertesten en vele gesprekken evt ook met naaste familie (om betere objectiviteit te krijgen, benadering vanuit dynamische invalshoek) . Uit de beschrijvende diagnostiek volgt de zg classificerende diagnostiek. Dat laatste gebeurt aan de hand van DSM IV waaruit uiteindelijk blijkt of iemand de diagnose krijgt............Dat is de bijbel voor psychiatrische ziekten en persoonlijkheidsstoornissen...

Aanvankelijk zou men bij autisme in eerste instantie kijken of iemand de diagnose Aperger krijgt of er sprake is van een andere engszins definieerbare pervasieve ontwikkelingsstoornis vast te stellen is. Is dat niet mogelijk dan komt men evt in aanmerking voor de diagnose PDD-NOS (POS-NAO in vloeiend Nederlands)....Een soort vergaarbak aan diagnostiek als er sprake is van een pervasieve ontwikkelingstoornis niet anders gespecificeerd....

Feit is wel naarmate de te testen client ouder is, dat de diagnose wat minder betrouwbaar is. Bij een kind kan de diagnose reeds in een vroeg stadium worden gesteld en dat met vrij grote zekerheid...Bij volwassenen is dat wat minder, omdat zij het camoufleren hebben aangeleerd...

Verder moet de client van te voren goed realiseren wat het betekent om de diagnose te krijgen....een groot verwerkingproces volgt dan nl. Begeleiding is dan crusiaal en is mogelijk bij dezelfde GGZ...

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 26-01-2007 23:31:52 ]
    pi_45712849
    En hier dan de DSM IV criteria en andere checklisten voor Autisme:

AUTSIDER http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm (sorry link werk niet met dat kut explorer)

Disclaimer!!!!!!!

Slechts ter indicatie: alleen bevoegden kunnen en mogen aan officiele diagnoses doen.....niemand kan dit met zekerheid bij zichzelf vaststellen.. Bespreekt dat met huisarts en die zal je evt doorverwijzen!!

[ Bericht 7% gewijzigd door EchtGaaf op 26-01-2007 23:32:26 ]
    pi_45713234
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 23:16 schreef EchtGaaf het volgende:
    De GGZ kan je op autisme (w.o. asperger en pdd-nos, pervasieve ontwikkelingsstoornissen ) testen. Dat is een lang traject en duurt maanden. Je moet vele keren terugkomen. Maak je borst maar nat. Je IQ wordt getest (Aspergers hebben een normaal tot ver bovengemiddeldiq) en er volgen vele persoonlijkheidstesten. Dit wordt gedaan aan de hand van de gangbare psychologische testen die beschikbaar zijn. Gangbaar voor het IQ hier in NL is de WAIS III (die bij mij weten nog niet zo heel lang geleden is herijkt)..Vele computertesten en vele gesprekken evt ook met naaste familie (om betere objectiviteit te krijgen, benadering vanuit dynamische invalshoek) .
    Al achter de rug.
    pi_45713356
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 23:35 schreef Juup© het volgende:

[..]

Al achter de rug.
    Sterkte met alles met datgene wat eruit volgt.
    pi_45713376
    IQ test? Woehoe! Een gratis IQ test. Diagnoses zijn namelijk toch gratis!

Is er trouwens iemand die bij de test op Autisme en het IQ de allerlaatste wist? Van deze soort plaatjes: http://www.mensa.hr/eu_iq_test/iq12a.gif

Ik kon er geen touw aan vastknopen .
    pi_45713476
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 23:39 schreef Blivox het volgende:

Is er trouwens iemand die bij de test op Autisme en het IQ de allerlaatste wist? Van deze soort plaatjes: http://www.mensa.hr/eu_iq_test/iq12a.gif

Die zie ik zo niet, maar ik heb ook het idee dat er meer info bij hoort.
      vrijdag 26 januari 2007 @ 23:43:27 #147
    93744 Finder_elf_towns
    Sterf nu en vloek tevergeefs
    pi_45713518
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 23:39 schreef Blivox het volgende:

Het patroon is toch niet zo moeilijk? In het laatste plaatje staat het bolletje helemaal naast de driehoek. Maar zonder de set van antwoorden is het niet makkelijk het juist te beantwoorden.
    pi_45713521
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 23:42 schreef Light het volgende:

[..]

Die zie ik zo niet, maar ik heb ook het idee dat er meer info bij hoort.
    't Is maar een voorbeeld welke soort plaatjes ik bedoelde. Niet een verhaaltje maken met tekeningen, maar met hele abstracte tekeningen de juiste van de 4 mogelijkheden uitkiezen. Ik heb het echte plaatje van de IQ test die bij zulke onderzoeken wordt gegeven helaas niet.
    pi_45713532
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 23:23 schreef EchtGaaf het volgende:
    En hier dan de DSM IV criteria en andere checklisten voor Autisme:

AUTSIDER http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm (sorry link werk niet met dat kut explorer)

Disclaimer!!!!!!!

Slechts ter indicatie: alleen bevoegden kunnen en mogen aan officiele diagnoses doen.....niemand kan dit met zekerheid bij zichzelf vaststellen.. Bespreekt dat met huisarts en die zal je evt doorverwijzen!!
    Ik herken wel punten bij mezelf, maar andere dingen juist weer niet. En ik heb ook niet veel zin in een hoop gedoe, mocht iemand een diagnose bij mij stellen.
    pi_45713560
    quote:
    Op vrijdag 26 januari 2007 23:43 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Het patroon is toch niet zo moeilijk? In het laatste plaatje staat het bolletje helemaal naast de driehoek
    Dat klinkt wel logisch. Maar aan welke kant?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')