En hij kan als geen ander een T-rex nadoen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 13:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hm... Als je het zo brengt wil ik ook asperger vrienden!
Een belangrijk onderdeel van alle goede vriendschappen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 14:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
En hij kan als geen ander een T-rex nadoen.
Dit kan ook nog zoiets zijn als OCDquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:38 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Oke, sorry. Ik dacht mede op mij omdat je de post niet had geplaatst als een reactie op iemand. Mijn fout.
Hoe het bij mij is. Laat ik eerst eens beginnen met een aantal eigenaardigheden op te sommen uit mijn kindertijd. Nogmaals, ik beweer niet een vorm van autisme te hebben. Ik heb er te weinig verstand van om zoiets te kunnen concluderen. Ik ben enkel aan het verkennen hoe ik mijzelf kan plaatsen in de wereld.
Goed, een aantal punten die met name door anderen tijdens mijn kinderjaren als eigenaardig zijn ervaren:
- Overdreven afkerig van veranderingen. Wanneer veranderingen plaats vonden, zelfs de kleinste veranderingen, barstte ik uit in huilbuien en was ontroostbaar. Dit kon soms wel dagen duren, totdat ik langzaam gewend raakte aan de nieuwe situatie.
- Geobserdeerd door dwangmatige handelingen. Om de zoveel tijd een andere handeling. Zo deed ik een periode altijd mijn broek open (de knoopjes of de rits) in de auto. Ik vond het verschrikkelijk aanvoelen anders.
- Ik durfde geen vettige dingen aan te pakken (wat ik nog steeds heb overigens), zoals chips, en waste daarna dan direct mijn handen of ik at chips met een plastic boterhamzakje als handschoen zeg maar.
- Een bepaalde periode kon ik er niet mee ophouden om periodiek een bepaald geluid met mijn keel voort te brengen.
- Een bepaalde periode deed ik om en om mijn oor dicht met mijn hand en zei dan "test, test, test, test..."
- Meestal stond ik alleen in kinder'discussies' met andere kinderen en dan begrepen ze niet waarom ik zus of zo dacht en dan werd ik kwaad. Dan liep ik vaak huilend weg, of begon met dingen te gooien, of ging soms zelfs een ander kind te lijf.
- Zeer egocentrisch, doch absoluut niet egoïstisch.
Natuurlijk! Net als de eigenschap om mijn kat salto's te laten maken. Erg belangrijk.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 15:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Een belangrijk onderdeel van alle goede vriendschappen.
1. Veranderingen op kleine schaal hebben veel impact op mijn gevoelsleven. Zo kon ook ik als kind totaal overstuur raken, wanneer ik op mijn slaapkamer kwam en zag dat mijn moeder bepaalde spulletjes anders had neergelegd, nadat ze mijn kamer had schoongemaakt.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 00:14 schreef Floripas het volgende:
1. Hij lag krijsend op de grond als er een meubeltje was verplaatst
2. Hij neemt alles heel letterlijk
3. Hij werd woedend toen ik hem verraste met een spontane vakantie. Toen ik heb daarna maar cancelde, was hij juist weer verdrietig, "want nu hij aan het idee was gewend leek het hem toch wel leuk".
4. In drukke café's kan hij niemand verstaan
5. Hij praat graag over zijn "fieps". Soms is dat ook heel naar, zoals wanneer hij maar blijft beschrijven op welke verschillende manieren mensen zouden uitsterven. Ik barst na een monoloog van een half uur gedeprimeerd in huilen uit, en dan is hij helemaal verbaasd.
6. Hij denkt dat als zijn zus mij een kus geeft bij afscheid maar mij toevallig niet dat zijn zus hem niet leuk meer vindt
7. Hij kan echt ontploffen als ik per ongeluk een plant omgooi
quote:Op vrijdag 26 januari 2007 12:55 schreef Floripas het volgende:
[..]
Herken jij je ook in het lijstje dat ik gaf over mijn vriend?
Dat herken ik in mezelf. Ik wordt zelden woedend, eerder gefrustreerd en kwaad om onverwachte dingen.quote:# Hij neemt alles heel letterlijk
# Hij werd woedend toen ik hem verraste met een spontane vakantie. Toen ik heb daarna maar cancelde, was hij juist weer verdrietig, "want nu hij aan het idee was gewend leek het hem toch wel leuk".
# In drukke café's kan hij niemand verstaan
# Hij moet twee biertjes drinken voor hij naar een feestje durft
# Hij praat graag over zijn "fieps". Soms is dat ook heel naar, zoals wanneer hij maar blijft beschrijven op welke verschillende manieren mensen zouden uitsterven. Ik barst na een monoloog van een half uur gedeprimeerd in huilen uit, en dan is hij helemaal verbaasd.
# Hij denkt dat als zijn zus mij een kus geeft bij afscheid maar hem toevallig niet dat zijn zus hem niet leuk meer vindt
# Hij kan echt ontploffen als ik per ongeluk een plant omgooi
Dus?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:35 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik heb ook autistische kenmerken maar ik ben het niet hoor.
Aha.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:37 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
[..]
Dus wat? Ik zat gewoon te lezen en zag herkenning enzo en wou daarom even reageren.
quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:51 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik own jullie allemaal met mijn EQ score. Deze is: 10.
Idd.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:54 schreef Blivox het volgende:
Goh, daar hebben we wat aan.
Al achter de rug.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:16 schreef EchtGaaf het volgende:
De GGZ kan je op autisme (w.o. asperger en pdd-nos, pervasieve ontwikkelingsstoornissen ) testen. Dat is een lang traject en duurt maanden. Je moet vele keren terugkomen. Maak je borst maar nat. Je IQ wordt getest (Aspergers hebben een normaal tot ver bovengemiddeldiq) en er volgen vele persoonlijkheidstesten. Dit wordt gedaan aan de hand van de gangbare psychologische testen die beschikbaar zijn. Gangbaar voor het IQ hier in NL is de WAIS III (die bij mij weten nog niet zo heel lang geleden is herijkt)..Vele computertesten en vele gesprekken evt ook met naaste familie (om betere objectiviteit te krijgen, benadering vanuit dynamische invalshoek) .
Die zie ik zo niet, maar ik heb ook het idee dat er meer info bij hoort.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:39 schreef Blivox het volgende:
IQ test? Woehoe! Een gratis IQ test. Diagnoses zijn namelijk toch gratis!
Is er trouwens iemand die bij de test op Autisme en het IQ de allerlaatste wist? Van deze soort plaatjes: http://www.mensa.hr/eu_iq_test/iq12a.gif
Ik kon er geen touw aan vastknopen.
Het patroon is toch niet zo moeilijk? In het laatste plaatje staat het bolletje helemaal naast de driehoek. Maar zonder de set van antwoorden is het niet makkelijk het juist te beantwoorden.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:39 schreef Blivox het volgende:
IQ test? Woehoe! Een gratis IQ test. Diagnoses zijn namelijk toch gratis!
Is er trouwens iemand die bij de test op Autisme en het IQ de allerlaatste wist? Van deze soort plaatjes: http://www.mensa.hr/eu_iq_test/iq12a.gif
Ik kon er geen touw aan vastknopen.
't Is maar een voorbeeld welke soort plaatjes ik bedoelde. Niet een verhaaltje maken met tekeningen, maar met hele abstracte tekeningen de juiste van de 4 mogelijkheden uitkiezen. Ik heb het echte plaatje van de IQ test die bij zulke onderzoeken wordt gegeven helaas niet.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:42 schreef Light het volgende:
[..]
Die zie ik zo niet, maar ik heb ook het idee dat er meer info bij hoort.
Ik herken wel punten bij mezelf, maar andere dingen juist weer niet. En ik heb ook niet veel zin in een hoop gedoe, mocht iemand een diagnose bij mij stellen.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:23 schreef EchtGaaf het volgende:
En hier dan de DSM IV criteria en andere checklisten voor Autisme:
AUTSIDER http://www.autsider.net/spectrum/dsmiv.htm (sorry link werk niet met dat kut explorer)
Disclaimer!!!!!!!
Slechts ter indicatie: alleen bevoegden kunnen en mogen aan officiele diagnoses doen.....niemand kan dit met zekerheid bij zichzelf vaststellen.. Bespreekt dat met huisarts en die zal je evt doorverwijzen!!
Dat klinkt wel logisch. Maar aan welke kant?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:43 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Het patroon is toch niet zo moeilijk? In het laatste plaatje staat het bolletje helemaal naast de driehoek
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |