Dat idee heb ik er dus ook bij. Als je alles gaat uitpluizen blijkt iedereen wel van allerlei syndromen te hebben. Daarom wil ik dus ook meer informatie verkrijgen via de professionele weg.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:51 schreef Schorpioen het volgende:
Ach, dat asperger syndroom. Als je goed systematisch en analytisch kan denken, en mensen eigenlijk maar onlogische wezens vindt, dan heb je blijkbaar al snel een syndroom. Nou het zal wel.
Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:41 schreef Jesse- het volgende:
Gaaf al die zelfdiagnoses in R&P altijd
Maak eens een praatje met een arts.
Zou je wat meer willen vertellen over hoe je vader in elkaar zit? Wat is het precies aan hem dat je nu beter begrijpt?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:58 schreef nw het volgende:
Ik zou zeggen ga naar je huisarts.. hij of zij weet waar je het best heen kunt gaan..
Mijn pa heeft Asperger. Dat weten we pas een jaar. En ik moet zeggen dat ik hem nu beter begrijp en snap dan ooit. Nu we eindelijk weten hoe hij in elkaar zit en hoe hij ons en onze acties ervaart.
Die profs lullen ook maar wat; als je naar drie van die gasten gaat, krijg je drie verschillende uitslagen. Nou ja, niet altijd natuurlijk, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.
Een heel goede vriendin van mij heeft asperger.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Al een poos vermoed ik in dit leven vergezeld te worden door het Asperger-syndroom. In mijn dagelijks leven doe ik dingen en ervaar ik zaken die ik terugvind in de beschrijving die bij het Asperger-syndroom worden gegeven. En ook wanneer ik online testjes doe op dit gebied, komt dat resultaat er over het algemeen altijd uit. (Zo ook bij deze: [Test] Test of u een mannelijk of een vrouwelijk brein heeft )
Nu is het zo dat ik graag meer hierover zou willen weten in relatie tot mijzelf. Ik zou graag meer bevestiging willen hebben hierin, om mijn dagelijks handelen en denken beter te kunnen plaatsen en ten einde meer rust te vinden.
Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe meer zekerheid te krijgen?
Die heb ik al, die verwijzingquote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:
http://home.deds.nl/~autistje/testen/aq-test.html
Voor een officiële diagnose zal je ALTIJD met een arts contact op moeten nemen. Vraag een verwijzing aan je huisarts.
Is ook best een grote stap, het kan erg confronterend zijn. Maar anderzijds, als je doorgaans vastloopt in je leven kan het een opluchting zijn als de hulp krijgt die je nodig hebt.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:09 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Die heb ik al, die verwijzing. Maar moet nog wel de stap durven zetten om de zielenknijper te bezoeken.
Ik scoorde 24 dus ergens tussen normaal en autistisch in, maar dat wist ik natuurlijk allang.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:
Voor een officiële diagnose zal je ALTIJD met een arts contact op moeten nemen. Vraag een verwijzing aan je huisarts.
mwah volgens mij strooien de "pro´s" ook maar wat in 't rond met syndroompjes hier, syndroompjes daar hoor..quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.
Mensen met asperger zijn er een kei in om hun beperkingen te verbergen. Buitenstaanders merken meestal niks van hun 'tekortkomingen'quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:15 schreef Deetch het volgende:
[..]
Ik scoorde 24 dus ergens tussen normaal en autistisch in, maar dat wist ik natuurlijk allang.
Als TS het zo graag wil weten moet ie een professional inschakelen. Maar heb je echt een buitenstaander nodig om jou te vertellen hoe jij denkt, dat weet je toch zelf het beste?
Tenzij je iets aan je "aandoening" wil doen zou ik de moeite niet nemen om dat maffe circuit van geitenwollensokken tehrapeuten een zieleknijkpers in te duiken.
Ik zeg maar zo: Als mensen je gek vinden betekend dat nog niet dat dat zo is, misschien is de wereld wel gek maar weten ze het nog niet.![]()
Ik ben ook een halve asperge als ik dit zo lees.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:32 schreef DuchessX het volgende:
Deze tekst schrijf ik uit eigen ervaringquote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:50 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik ben ook een halve asperge als ik dit zo lees.![]()
Of zouden dit soort teksten net zo werken als horoscopen; 80% herkent zich erin?![]()
Goed topic dan!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
En nog iets belangrijks van asperger, als hun dagelijkse structuur/ritueeltjes om de een of andere reden wegvallen, kunnen ze volledig van de kaart zijn.quote:
Dat is dus ook bij mij het geval. Ik kan helemaal van de kaart zijn als mijn dagelijkse structuur in de war wordt geschopt, door bijvoorbeeld een onverwacht bezoek van een vriend of iets dergelijks. Ik heb liever dat mensen mij eerst bellen om voor een dag na de huidige dag een afspraak te maken. Nooit op de dag zelf.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:19 schreef releaze het volgende:
[..]
En nog iets belangrijks van asperger, als hun dagelijkse structuur/ritueeltjes om de een of andere reden wegvallen, kunnen ze volledig van de kaart zijn.
asperger is een vorm van autisme in het autistisch spectrum, je hebt het klassieke/kanner autisme (maar dan zou je niet op fok zitten) hoogfunctionerend autisme (hoewel ik geen idee heb wat het verschil is tussen HF en Asperger) of PDD NOS. Meeste PDD NOSers zijn geloof ik gemiddeld intelligent, aspergers schieten er hoog bovenuit. (iq's van 140 zijn niet zeldzaam)quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:27 schreef Ridocar het volgende:
Dan zou ik ook asperger hebben, maar ik ben gewoon autist. (tenminste, dat staat op mijn labeltje)
Type hoogintelligent, fotografisch geheugen, 3d-orientatievermogen, technisch inzicht, alles letterlijk nemen, emotieloos (maar toch door anderen heen kunnen prikken), raar overkomen, enzovoorts.
Nu vraag ik mijzelf af of ik niet een beetje asperger heb. Ik heb de test in het andere topic niet kunnen maken, (een 404 bij de uitslag, ik ga niet nog een kwartier eraan spenderen)
Juistem.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:19 schreef releaze het volgende:
[..]
En nog iets belangrijks van asperger, als hun dagelijkse structuur/ritueeltjes om de een of andere reden wegvallen, kunnen ze volledig van de kaart zijn.
Geef je dit ook aan dan?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 16:22 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat is dus ook bij mij het geval. Ik kan helemaal van de kaart zijn als mijn dagelijkse structuur in de war wordt geschopt, door bijvoorbeeld een onverwacht bezoek van een vriend of iets dergelijks. Ik heb liever dat mensen mij eerst bellen om voor een dag na de huidige dag een afspraak te maken. Nooit op de dag zelf.
Je kunt dat toch altijd laten uitzoeken door je psychiater?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:27 schreef Ridocar het volgende:
Dan zou ik ook asperger hebben, maar ik ben gewoon autist. (tenminste, dat staat op mijn labeltje)
Type hoogintelligent, fotografisch geheugen, 3d-orientatievermogen, technisch inzicht, alles letterlijk nemen, emotieloos (maar toch door anderen heen kunnen prikken), raar overkomen, enzovoorts.
Nu vraag ik mijzelf af of ik niet een beetje asperger heb. Ik heb de test in het andere topic niet kunnen maken, (een 404 bij de uitslag, ik ga niet nog een kwartier eraan spenderen)
Ja prachtig hè.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:41 schreef Jesse- het volgende:
Gaaf al die zelfdiagnoses in R&P altijd
Maak eens een praatje met een arts.
Wie zegt dat dit bij mij het geval is?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:22 schreef DuchessX het volgende:
Je hebt echt geen autisme als je toevallig op een forum wat dingetjes (denkt te) herkent![]()
Wie zegt dat dit niet bij mij het geval is?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:22 schreef DuchessX het volgende:
Mensen met autisme lopen (al) heel hun leven vast, raken in de problemen, liggen in de knoop met zichzelf en de maatschappij, voelen zich anders en onbegrepen, begrijpen de maatschappij niet, raken verward in de regels die ze zich aanleren en die ze proberen toe te passen op diverse situaties, zijn niet flexibel in hun gedrag en hebben de grootste moeite om zich aan te passen (aan anderen en de maatschappij).
Dit sloeg niet op jouquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:25 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Wie zegt dat dit bij mij het geval is?
[..]
Wie zegt dat dit niet bij mij het geval is?
Ja, zwambtenaar, hoe is dat bij jou?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:26 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Dit sloeg niet op jou
Ben juist erg benieuwd naar hoe het bij jou is.
Wat herken jij? Maar ook, wat wil je hier kwijt? Kan me ook voorstellen dat je niet heel je hebben en houwen op fok wilt zettenquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:27 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ja, zwambtenaar, hoe is dat bij jou?
De oplettende lezer heeft mijn handige tips al gevonden in dit draadjequote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:29 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Wat herken jij? Maar ook, wat wil je hier kwijt? Kan me ook voorstellen dat je niet heel je hebben en houwen op fok wilt zetten
Oke, sorry. Ik dacht mede op mij omdat je de post niet had geplaatst als een reactie op iemand. Mijn foutquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:26 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Dit sloeg niet op jou
Ben juist erg benieuwd naar hoe het bij jou is.
Dat noemen ze een psycholoog.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 14:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe meer zekerheid te krijgen?
Zijn idd wel dingen waarvan je zou kúnnen zeggen dat het typisch gedrag is voor een kindje dat autistisch is. (Mijn vriendin werkt af en toe met kleine autistisch kindjes en haar neefje van 4 is ook autistisch), vooral de frustraties, het op zichzelf gericht zijn, niet tegen veranderingen kunnen, het periodiek maken van bepaalde keelgeluiden.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:38 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Oke, sorry. Ik dacht mede op mij omdat je de post niet had geplaatst als een reactie op iemand. Mijn fout.
Hoe het bij mij is. Laat ik eerst eens beginnen met een aantal eigenaardigheden op te sommen uit mijn kindertijd. Nogmaals, ik beweer niet een vorm van autisme te hebben. Ik heb er te weinig verstand van om zoiets te kunnen concluderen. Ik ben enkel aan het verkennen hoe ik mijzelf kan plaatsen in de wereld.
Goed, een aantal punten die met name door anderen tijdens mijn kinderjaren als eigenaardig zijn ervaren:
- Overdreven afkerig van veranderingen. Wanneer veranderingen plaats vonden, zelfs de kleinste veranderingen, barstte ik uit in huilbuien en was ontroostbaar. Dit kon soms wel dagen duren, totdat ik langzaam gewend raakte aan de nieuwe situatie.
- Geobserdeerd door dwangmatige handelingen. Om de zoveel tijd een andere handeling. Zo deed ik een periode altijd mijn broek open (de knoopjes of de rits) in de auto. Ik vond het verschrikkelijk aanvoelen anders.
- Ik durfde geen vettige dingen aan te pakken (wat ik nog steeds heb overigens), zoals chips, en waste daarna dan direct mijn handen of ik at chips met een plastic boterhamzakje als handschoen zeg maar.
- Een bepaalde periode kon ik er niet mee ophouden om periodiek een bepaald geluid met mijn keel voort te brengen.
- Een bepaalde periode deed ik om en om mijn oor dicht met mijn hand en zei dan "test, test, test, test..."
- Meestal stond ik alleen in kinder'discussies' met andere kinderen en dan begrepen ze niet waarom ik zus of zo dacht en dan werd ik kwaad. Dan liep ik vaak huilend weg, of begon met dingen te gooien, of ging soms zelfs een ander kind te lijf.
- Zeer egocentrisch, doch absoluut niet egoïstisch.
Autsiderquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:42 schreef Viking84 het volgende:
Oh ja, Zwambtenaar, ik ben zelf actief op het forum van Autsider. Misschien kun je daar ook eens gaan kijken. Er zitten heel veel (minder en meer begaafde) autisten, waaronder ook mensen met Asperger. Ik heb daar zelf veel herkenning gevonden iig.
Ik scoor 11quote:Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:
Dus het voortbrengen van dwangmatige keelgeluiden hoort daar ook wel bij? Opvallend inderdaad, want ik weet nog dat mijn vader er soms woest door werd. Het kwam vreselijk irritant over, maar ik moest het gewoon doen op de één of andere manier. Maar dat heb ik nu nooit meer.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:50 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Zijn idd wel dingen waarvan je zou kúnnen zeggen dat het typisch gedrag is voor een kindje dat autistisch is. (Mijn vriendin werkt af en toe met kleine autistisch kindjes en haar neefje van 4 is ook autistisch), vooral de frustraties, het op zichzelf gericht zijn, niet tegen veranderingen kunnen, het periodiek maken van bepaalde keelgeluiden.
Kopieerde je ook gedrag van anderen? En vermeed je het ook om oogcontact te maken bv? (En nu mss ook nog?)
Heey, hartelijk dank voor de tip, Vikingquote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:42 schreef Viking84 het volgende:
Even een snelle reactie, voor ik de rest ga lezen:, Zwambtenaar, ik kijk niet snel meer ergens van op (
), maar hiervan wel
.
Ik heb zelf ook al een tijd lang het vermoeden dat ik Asperger heb. Ik heb me dan ook aangemeld bij het autismeteam en ik wacht op een uitnodiging.
Oh ja, Zwambtenaar, ik ben zelf actief op het forum van Autsider. Misschien kun je daar ook eens gaan kijken. Er zitten heel veel (minder en meer begaafde) autisten, waaronder ook mensen met Asperger. Ik heb daar zelf veel herkenning gevonden iig.
nee. Ik ben in juni ofzo naar de huisarts geweest en toen zou hij een verwijsbrief sturen, maar daar hoorde ik maar niets van. Dus ik ben begin deze maand weer geweest en toen zei hij dat hij er achter aan zou gaan. Dus ik hoop er snel iets van te horen. Ik ben jaren in therapie geweest (van 1998 tot 2003 ongeveer) en het enige wat daar uiteindelijk uit is gekomen dat ik een perceptieve ontwikkelingsstoornis (oid) had en dat is een heel vage, algemene term, dus daar schiet ik nog geen donder mee op. Ik sluit Borderline echter ook niet uit. We zullen zien wat ze daar zeggen.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:57 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Heey, hartelijk dank voor de tip, Viking. Dat jij zelf dat vermoeden hebt, dat heb je al eens aangegeven als ik mij niet vergis. Maar een definitieve diagnose is bij jou nog niet gesteld?
Nee, een fiep kan ik mij zo niet bedenken. Ik ben juist te veel met verschillende dingen tegelijk bezig. Te veel in die zin van dat ik enorm gefrustreerd raak dat ik die dingen niet tegelijk kan doen, waardoor het gevolg is, dat ik helemaal niets doe. Neem zoals vandaag. Gisteravond ging ik slapen met het idee: "heerlijk, morgen lekker vrij en geen verplichtingen, dus ik ga mij eens helemaal toeleggen op iets specifieks." Maar op het moment dat ik wakker werd (en zo gaat het altijd), werd ik alweer misselijk en kon ik niet meer overzien hoe ik de dag door zou moeten komen. Dan denk ik voortdurend: "oke, eerst dit doen, dan dat, maar ook nog dat, en dan niet vergeten dit en dan dat." Vervolgens ga ik uit bed en schrijf ik als eerste alles op om te doen, zodat ik niets vergeet. Gevolg is dat ik geen plezier beleef aan iets en dat ik, terwijl ik met punt A bezig ben, al denk aan punt B. Door die frustratie kom ik dan vrijwel nergens meer aan toe en komt het er op neer dat ik dus helemaal niets echt doe.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:56 schreef Viking84 het volgende:
Fieps zijn ook erg kenmerkend voor Asperger. Dat je echt helemaal weg bent van iets en daar het liefst de hele dag over praat / schrijft / nadenkt. Ik heb ze ook gehad, ook met mensen (en dat is niet leuk voor die mensen). Ik zie in jouw verhaal echter geen fiep, Zwambtenaar
, maar misschien is dat ook wel geen voorwaarde voor een Asperger diagnose
.
Heel erg typerend!quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:38 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Goed, een aantal punten die met name door anderen tijdens mijn kinderjaren als eigenaardig zijn ervaren:
- Overdreven afkerig van veranderingen. Wanneer veranderingen plaats vonden, zelfs de kleinste veranderingen, barstte ik uit in huilbuien en was ontroostbaar. Dit kon soms wel dagen duren, totdat ik langzaam gewend raakte aan de nieuwe situatie.
Ook heel erg typerend, heeft te maken met je waarneming en het niet kunnen filteren van bepaalde prikkels. Ik vind het 'geinig' (niet het juiste woord) hoe veel autisten bepaalde stoffen (en geluiden) en andere dingen totaal NIET kunnen verdragen. Waar ik een kriebel voel als iemand mij kietelt bijvoorbeeld, voelt mijn vriend regelrechte pijn als ik hem op bepaalde plekken zacht aanraak, als hij bepaalde geluiden hoort, en als hij mijn synthetische kleren in of uit de was haalt. Odd, maar ik heb dit veel vaker gehoord van autisten.quote:- Geobserdeerd door dwangmatige handelingen. Om de zoveel tijd een andere handeling. Zo deed ik een periode altijd mijn broek open (de knoopjes of de rits) in de auto. Ik vond het verschrikkelijk aanvoelen anders.
- Ik durfde geen vettige dingen aan te pakken (wat ik nog steeds heb overigens), zoals chips, en waste daarna dan direct mijn handen of ik at chips met een plastic boterhamzakje als handschoen zeg maar.
ik vind dit zelf niet typisch autistisch. meestal als 'men' het over autisme heeft halen ze gelijk dit soort dingen erbij maar ik vind het zelf niet HET kenmerk. Het gaat eerder op het sociale gedrag.quote:- Een bepaalde periode kon ik er niet mee ophouden om periodiek een bepaald geluid met mijn keel voort te brengen.
- Een bepaalde periode deed ik om en om mijn oor dicht met mijn hand en zei dan "test, test, test, test..."
is heel typerend voor kinderen met een hogere of lagere intelligentie dan de meesten. je zit niet op hetzelfde niveau dan anderen en je bent socio/emo/cognitief te beperkt als kind hier adequaat mee om te gaan. je raakt supergefrustreerd en omdat je geen enkele andere manier weet om zoiets te uiten krijg je een driftbui. Is heel typerend kinds en komt gewoon voor wanneer men niet op dezelfde golfhoogte zit. Nu zitten autisten vrijwel altijd niet op dezelfde golfhoogte en worden ze 'spuugstrontvervelend', klappen uitdelen is immers een taal die iedereen spreektquote:- Meestal stond ik alleen in kinder'discussies' met andere kinderen en dan begrepen ze niet waarom ik zus of zo dacht en dan werd ik kwaad. Dan liep ik vaak huilend weg, of begon met dingen te gooien, of ging soms zelfs een ander kind te lijf.
Heel erg kindeigen, so no worries about that.quote:- Zeer egocentrisch, doch absoluut niet egoïstisch.
Heel veel mensen die autisme hebben krijgen eerst de diagnose borderline die later alsnog achterhaald wordt door autisme. Het schijnt dat deze 2 diagnose veel overlap blijken te hebben.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee. Ik ben in juni ofzo naar de huisarts geweest en toen zou hij een verwijsbrief sturen, maar daar hoorde ik maar niets van. Dus ik ben begin deze maand weer geweest en toen zei hij dat hij er achter aan zou gaan. Dus ik hoop er snel iets van te horen. Ik ben jaren in therapie geweest (van 1998 tot 2003 ongeveer) en het enige wat daar uiteindelijk uit is gekomen dat ik een perceptieve ontwikkelingsstoornis (oid) had en dat is een heel vage, algemene term, dus daar schiet ik nog geen donder mee op. Ik sluit Borderline echter ook niet uit. We zullen zien wat ze daar zeggen.
Volgens mijn vriendin wel. Maar goed ik ben geen deskundige hoor. Mijn vriendin is 'slechts' ervaringsdeskundigequote:Op zaterdag 20 januari 2007 19:55 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dus het voortbrengen van dwangmatige keelgeluiden hoort daar ook wel bij? Opvallend inderdaad, want ik weet nog dat mijn vader er soms woest door werd. Het kwam vreselijk irritant over, maar ik moest het gewoon doen op de één of andere manier. Maar dat heb ik nu nooit meer.
Ik kopieerde inderdaad gedrag van anderen en merk dat ik dat nu nog steeds doe van mensen met wie ik veel om ga. Bepaalde specifieke trekjes die ik zie bij anderen, neem ik zelf onbewust over en dan na een poosje realiseer ik mij dat en dat frustreert mij dan. Net alsof ik zelf geen individu ben zeg maar. Dat van dat oogcontact heb ik daarentegen niet en naar mijn weten ook nooit gehad.
Dat vind ik nou echt heel jammer voor je.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Nee, een fiep kan ik mij zo niet bedenken. Ik ben juist te veel met verschillende dingen tegelijk bezig. Te veel in die zin van dat ik enorm gefrustreerd raak dat ik die dingen niet tegelijk kan doen, waardoor het gevolg is, dat ik helemaal niets doe. Neem zoals vandaag. Gisteravond ging ik slapen met het idee: "heerlijk, morgen lekker vrij en geen verplichtingen, dus ik ga mij eens helemaal toeleggen op iets specifieks." Maar op het moment dat ik wakker werd (en zo gaat het altijd), werd ik alweer misselijk en kon ik niet meer overzien hoe ik de dag door zou moeten komen. Dan denk ik voortdurend: "oke, eerst dit doen, dan dat, maar ook nog dat, en dan niet vergeten dit en dan dat." Vervolgens ga ik uit bed en schrijf ik als eerste alles op om te doen, zodat ik niets vergeet. Gevolg is dat ik geen plezier beleef aan iets en dat ik, terwijl ik met punt A bezig ben, al denk aan punt B. Door die frustratie kom ik dan vrijwel nergens meer aan toe en komt het er op neer dat ik dus helemaal niets echt doe.
Automutilatie komt idd ook voor bij mensen met autisme. Puur omdat zij met ontzettend veel frustraties zitten en deze niet altijd evengoed kwijt kunnen. Mede hierdoor wordt autisme vaak verward met borderline.quote:
mijn persoonlijke ervaring met borderliners zijn dat het wel echte zwevers zijn die van hot naar her gaan, terwijl een autist al op jonge leeftijd bijna dwangmatig structuur aanbrengt in z'n bestaan (al dan niet bewust)quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:08 schreef DuchessX het volgende:
Zwart/wit denken komt ook veel voor; er is maar 1 waarheid. Het is zwart of wit; grijs bestaat niet. Weer zo'n kenmerk dat ook een kenmerk is van borderline.
Herkenbaar. Mijn vriendin heeft ook van dergelijke dagen. Ze werkt als ze slechte dagen heeft ook wel met weekroosters; dan plant ze van uur tot uur wat er (ongeveer) gaat/moet gebeuren zodat ze overzicht heeft. Anders heeft ze teveel chaos in haar hoofd en komt ze tot niks. Ze plant dit dan al de hele week vooruit zodat ze het niet op de dag zelf moet doen want dan komt er niks van.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:02 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Nee, een fiep kan ik mij zo niet bedenken. Ik ben juist te veel met verschillende dingen tegelijk bezig. Te veel in die zin van dat ik enorm gefrustreerd raak dat ik die dingen niet tegelijk kan doen, waardoor het gevolg is, dat ik helemaal niets doe. Neem zoals vandaag. Gisteravond ging ik slapen met het idee: "heerlijk, morgen lekker vrij en geen verplichtingen, dus ik ga mij eens helemaal toeleggen op iets specifieks." Maar op het moment dat ik wakker werd (en zo gaat het altijd), werd ik alweer misselijk en kon ik niet meer overzien hoe ik de dag door zou moeten komen. Dan denk ik voortdurend: "oke, eerst dit doen, dan dat, maar ook nog dat, en dan niet vergeten dit en dan dat." Vervolgens ga ik uit bed en schrijf ik als eerste alles op om te doen, zodat ik niets vergeet. Gevolg is dat ik geen plezier beleef aan iets en dat ik, terwijl ik met punt A bezig ben, al denk aan punt B. Door die frustratie kom ik dan vrijwel nergens meer aan toe en komt het er op neer dat ik dus helemaal niets echt doe.
en toch staat borderline er niet bij bij Autsider als verwant van autisme. Apart hoor, want ik zie echt grote overeenkomsten hoor. Ik heb eens meegedaan met een gespreksgroep voor borderliners. Dat was niets voor mij, maar ik had wel dezelfde problemen die borderliners ook hebben. Opgekropte frustraties, agressie e.d.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:08 schreef DuchessX het volgende:
Zwart/wit denken komt ook veel voor; er is maar 1 waarheid. Het is zwart of wit; grijs bestaat niet. Weer zo'n kenmerk dat ook een kenmerk is van borderline.
Borderline is ook niet verwant aan autisme. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis en autisme is een geestelijke handicap. (En ik vind beide heel akelig klinken).quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:12 schreef Viking84 het volgende:
[..]
en toch staat borderline er niet bij bij Autsider als verwant van autisme. Apart hoor, want ik zie echt grote overeenkomsten hoor. Ik heb eens meegedaan met een gespreksgroep voor borderliners. Dat was niets voor mij, maar ik had wel dezelfde problemen die borderliners ook hebben. Opgekropte frustraties, agressie e.d.
quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:07 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Automutilatie komt idd ook voor bij mensen met autisme. Puur omdat zij met ontzettend veel frustraties zitten en deze niet altijd evengoed kwijt kunnen. Mede hierdoor wordt autisme vaak verward met borderline.
hoe bedoel je?quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:11 schreef releaze het volgende:
[..]
mijn persoonlijke ervaring met borderliners zijn dat het wel echte zwevers zijn die van hot naar her gaan, terwijl een autist al op jonge leeftijd bijna dwangmatig structuur aanbrengt in z'n bestaan (al dan niet bewust)
Wat ik begrepen heb van mijn vriendin worden er aan de ouders vragen gesteld over borstvoeding/flesvoeding, zindelijkheid, vriendjes, favoriet speelgoed, doorslapen als baby, zindelijkheid, puberteit etc.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:03 schreef releaze het volgende:
Wanneer je wil laten onderzoeken of je daadwerkelijk asperger hebt zal er hoogstwaarschijnlijk gesprekken met je ouders zijn. Had ik al eerder ergens gezegd. Er zijn namelijk dingen in de baby, peuter en kleutertijd van een autist die specifiek verschillen van de ontwikkeling van 'gewone' kinderen. Ik weet alleen niet welke dat zijn, want zo veel ben ik er ook (nog) niet mee bezig. Je vader en moeder zijn bij uitstek de personen die de psych kunnen vertellen hoe jij in je vroegste periode was. Daarnaast worden er natuurlijk ook gesprekken met jou gehouden.
Ja maar toch zijn er overeenkomsten, ook al heeft het beestje een andere naamquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:13 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Borderline is ook niet verwant aan autisme. Borderline is een persoonlijkheidsstoornis en autisme is een geestelijke handicap. (En ik vind beide heel akelig klinken).
Mafkeesquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
MAAR
NEEE-HEEEE![]()
![]()
![]()
IS - NIET - ZO
*loopt hard weg*
*huilt*
*krast*
IK kan hier niet echt een antwoord op geven maar ik weet wel dat mijn vriendin, als ze hyper is, ontzettend impulsief kan zijnquote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:14 schreef Viking84 het volgende:
[..]
hoe bedoel je?
autisten zijn honkvast en borderliners weten niet wat ze willen?
in dat geval zal ik eerder een borderliner zijn dan een autist. Ik ben enorm impulsief en ik heb al een hoop verkeerde beslissingen genomen in m'n leven. Ook als ik er lang over nadenk, neem ik vaak nog de verkeerde beslissingen en ik sta hier echt bekend als iemand die altijd wel van alles lult, maar het vervolgens toch niet doet. Dat is erg frustrerend, want op het moment dat ik me iets in het hoofd heb gehaald, ben ik er zelf van overtuigd dat ik dat ook echt ga doen.
Precies.quote:Op zaterdag 20 januari 2007 20:19 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja maar toch zijn er overeenkomsten, ook al heeft het beestje een andere naam. En het klinkt idd allebei afschuwelijk. Ik zou het nooit als een 'stoornis' of 'handicap' zien iig. Het maakt mij tot wie ik ben en ik zie mezelf niet als gehandicapt. Ik kijk gewoon op een andere manier tegen de wereld aan en dat levert nieuwe perspectieven op
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |