abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45532780
Al een poos vermoed ik in dit leven vergezeld te worden door het Asperger-syndroom. In mijn dagelijks leven doe ik dingen en ervaar ik zaken die ik terugvind in de beschrijving die bij het Asperger-syndroom worden gegeven. En ook wanneer ik online testjes doe op dit gebied, komt dat resultaat er over het algemeen altijd uit. (Zo ook bij deze: [Test] Test of u een mannelijk of een vrouwelijk brein heeft )

Nu is het zo dat ik graag meer hierover zou willen weten in relatie tot mijzelf. Ik zou graag meer bevestiging willen hebben hierin, om mijn dagelijks handelen en denken beter te kunnen plaatsen en ten einde meer rust te vinden.

Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe meer zekerheid te krijgen?
pi_45533024
Gaaf al die zelfdiagnoses in R&P altijd
Maak eens een praatje met een arts.
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
  zaterdag 20 januari 2007 @ 14:45:02 #3
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_45533090
Maak een afspraak bij iemand bij het dichtsbijzijnde GGZ, daar kan je het uitzoeken
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_45533268
Ach, dat asperger syndroom. Als je goed systematisch en analytisch kan denken, en mensen eigenlijk maar onlogische wezens vindt, dan heb je blijkbaar al snel een syndroom. Nou het zal wel.
Unox, the worst operating system.
pi_45533309
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:51 schreef Schorpioen het volgende:
Ach, dat asperger syndroom. Als je goed systematisch en analytisch kan denken, en mensen eigenlijk maar onlogische wezens vindt, dan heb je blijkbaar al snel een syndroom. Nou het zal wel.
Dat idee heb ik er dus ook bij. Als je alles gaat uitpluizen blijkt iedereen wel van allerlei syndromen te hebben. Daarom wil ik dus ook meer informatie verkrijgen via de professionele weg.
pi_45533327
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:41 schreef Jesse- het volgende:
Gaaf al die zelfdiagnoses in R&P altijd
Maak eens een praatje met een arts.
Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.
pi_45533394
Ik zou zeggen ga naar je huisarts.. hij of zij weet waar je het best heen kunt gaan..

Mijn pa heeft Asperger. Dat weten we pas een jaar. En ik moet zeggen dat ik hem nu beter begrijp en snap dan ooit. Nu we eindelijk weten hoe hij in elkaar zit en hoe hij ons en onze acties ervaart.
pi_45533425
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:58 schreef nw het volgende:
Ik zou zeggen ga naar je huisarts.. hij of zij weet waar je het best heen kunt gaan..

Mijn pa heeft Asperger. Dat weten we pas een jaar. En ik moet zeggen dat ik hem nu beter begrijp en snap dan ooit. Nu we eindelijk weten hoe hij in elkaar zit en hoe hij ons en onze acties ervaart.
Zou je wat meer willen vertellen over hoe je vader in elkaar zit? Wat is het precies aan hem dat je nu beter begrijpt?
pi_45533449
Wat voor symptomen heb je dan Zwammie?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_45533480
http://home.deds.nl/~autistje/testen/aq-test.html

Voor een officiële diagnose zal je ALTIJD met een arts contact op moeten nemen. Vraag een verwijzing aan je huisarts.
#geen
pi_45533481
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Daarom zeg ik toch ook dat ik het via de professionele weg te weten wil komen? Zelfdiagnose en huis-tuin-en-keuken diagnoses door anderen hier in R&P hebben niet zoveel waarde.
Die profs lullen ook maar wat; als je naar drie van die gasten gaat, krijg je drie verschillende uitslagen. Nou ja, niet altijd natuurlijk, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Hoop ik.
We are born crying, live complaining, and die disappointed.
pi_45533501
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Al een poos vermoed ik in dit leven vergezeld te worden door het Asperger-syndroom. In mijn dagelijks leven doe ik dingen en ervaar ik zaken die ik terugvind in de beschrijving die bij het Asperger-syndroom worden gegeven. En ook wanneer ik online testjes doe op dit gebied, komt dat resultaat er over het algemeen altijd uit. (Zo ook bij deze: [Test] Test of u een mannelijk of een vrouwelijk brein heeft )

Nu is het zo dat ik graag meer hierover zou willen weten in relatie tot mijzelf. Ik zou graag meer bevestiging willen hebben hierin, om mijn dagelijks handelen en denken beter te kunnen plaatsen en ten einde meer rust te vinden.

Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe meer zekerheid te krijgen?
Een heel goede vriendin van mij heeft asperger.
Wat wil je precies weten?
#geen
  zaterdag 20 januari 2007 @ 15:09:15 #13
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45533572
als je serieus bent, dan kun je ten eerste eens kijken op de website http://www.autisme-nva.nl , daar kun je al een hoop te weten komen. Als je denkt dat je er meer van wilt weten, dan kun je je eens oriënteren op de hulpverlenende instanties bij je in de buurt om wat verkennende gesprekken te voeren met de eerste lijn (ambulante hulp). Zij kunnen je verder helpen.

Waarom denk je dat je asperger hebt?
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_45533584
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:

Voor een officiële diagnose zal je ALTIJD met een arts contact op moeten nemen. Vraag een verwijzing aan je huisarts.
Die heb ik al, die verwijzing . Maar moet nog wel de stap durven zetten om de zielenknijper te bezoeken.
pi_45533647
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 15:09 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Die heb ik al, die verwijzing . Maar moet nog wel de stap durven zetten om de zielenknijper te bezoeken.
Is ook best een grote stap, het kan erg confronterend zijn. Maar anderzijds, als je doorgaans vastloopt in je leven kan het een opluchting zijn als de hulp krijgt die je nodig hebt.
#geen
pi_45533684
Autsider.net heeft een goed forum, mss kan je daar beter vinden wat je nodig hebt dan hier op FOK.
#geen
pi_45533686
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 15:04 schreef DuchessX het volgende:

Ik scoorde 24 dus ergens tussen normaal en autistisch in, maar dat wist ik natuurlijk allang.

Als TS het zo graag wil weten moet ie een professional inschakelen. Maar heb je echt een buitenstaander nodig om jou te vertellen hoe jij denkt, dat weet je toch zelf het beste?
Tenzij je iets aan je "aandoening" wil doen zou ik de moeite niet nemen om dat maffe circuit van geitenwollensokken tehrapeuten een zieleknijkpers in te duiken.

Ik zeg maar zo: Als mensen je gek vinden betekend dat nog niet dat dat zo is, misschien is de wereld wel gek maar weten ze het nog niet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zaterdag 20 januari 2007 @ 15:23:59 #19
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_45533828
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 14:54 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

mwah volgens mij strooien de "pro´s" ook maar wat in 't rond met syndroompjes hier, syndroompjes daar hoor..

en wat maakt 't uit?

Uw score op Systeemontwerp is 51, en op Empathie is die 31.

hoog op systeemontwerp en iets ondergemiddeld op empatie

TIP: alleen IE gebruiken anders doet ie 't nie
Huilen dan.
pi_45533905
jullie moeten gewoon minder HOUSE kijken op tv.
Ik denk dat je wel een syndroom hebt, maar dan MUNCHHAUSEN...
I am the lizardking, I can do anything!
pi_45533996
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 15:15 schreef Deetch het volgende:

[..]

Ik scoorde 24 dus ergens tussen normaal en autistisch in, maar dat wist ik natuurlijk allang.

Als TS het zo graag wil weten moet ie een professional inschakelen. Maar heb je echt een buitenstaander nodig om jou te vertellen hoe jij denkt, dat weet je toch zelf het beste?
Tenzij je iets aan je "aandoening" wil doen zou ik de moeite niet nemen om dat maffe circuit van geitenwollensokken tehrapeuten een zieleknijkpers in te duiken.

Ik zeg maar zo: Als mensen je gek vinden betekend dat nog niet dat dat zo is, misschien is de wereld wel gek maar weten ze het nog niet.
Mensen met asperger zijn er een kei in om hun beperkingen te verbergen. Buitenstaanders merken meestal niks van hun 'tekortkomingen'
'Gek' is hier eigenlijk ook niet aan de orde

Voorbeeld van iemand met Asperger: taal heel letterlijk nemen. Neus van de schoen: ze zien een schoen met een neus, maar hebben inmiddels geleerd o nee dat kan niet, dus weten ze wat er bedoeld wordt. Maar tijdens de kinderjaren en dus het aanleren van al dit soort uitdrukkingen (lopend buffet, voet van de berg etc etc) hebben ze het erg moeilijk gehad. En dit is slechts een van de kenmerken, alles heel letterlijk nemen.

Een ander voorbeeld is het rechtlijnige denken. (ander voorbeeld) Ze leren dat als een stoplicht op rood gaat, je moet stoppen. Maar wat als het stoplicht op rood gaat als je het voetgangerspad al half overgestoken bent? Dan blijven ze dus midden op straat stil staan, want het is rood en je moet toch stoppen?

Mensen met asperger denken ook in beelden ofwel plaatjes. Ze zijn derhalve ook erg gedetailleerd als ze een verhaal vertellen of aanhoren. Ze kunnen erg uitweiden tijdens een verhaal vertellen. Details die voor 'normale' mensen (dit klinkt denigrerend maar is niet zo bedoeld) niet relevant zijn, zijn voor hen wél erg belangrijk want anders is hun plaatje niet compleet.
Ze kunnen geen onderscheid maken in hoofd- of bijzaken.

Mensen met asperger hebben geen filters, ze horen, zien en ruiken alles tegelijk. Zo ook als ze in gesprek zijn. Zo kan het zijn dat wanneer ze met je in gesprek zijn ze zich in eens omdraaien omdat ze een bepaald soort auto aanhoren komen en daar kunnen ze dan precies van vertellen wat voor motor er onder de motorkap ligt en wat het vermogen is etc (als je met een autofreak te doen hebt tenminste ). Ze kunnen de geluiden van die auto niet naar de achtergrond wegfilteren, die geluiden zijn net zo sterk aanwezig als degene met wie ze het gesprek voeren en alle andere geluiden, geuren en dingen om hem heen.
Dit maakt teven ook dat mensen met asperger vaak oververmoeid zijn omdat ze gewoon alle omgevingsgeluiden en alle prikkels binnen krijgen, ze zijn net een antenne waarop alles maar dan ook alles binnen komt. Ze kunnen niks filteren, al zouden ze wel willen.

Empathisch vermogen, dit is ook iets wat mensen met asperger niet hebben. Mensen met asperger denken feitelijk. Zij kunnen zich niet inleven in de gevoelens van anderen. Zij hebben simpelweg het vermogen niet. Hierdoor komt het vaak voor dat mensen met asperger (of een andere hoog-iq vorm van autisme 'lomp' of ongevoelig uit de hoek komen met bepaalde opmerkingen, tot aan het onbeschofte toe, zonder dat ze het zo bedoelen. Ze weten vaak niet dat bepaalde dingen zeggen not done is. Sommige dingen doe of zeg je gewoon niet, zijn maatschappelijk of sociaal ongewenst, dat voel je aan, maar dat vermogen heeft iemand met asperger nou juist niet.

Mensen met asperger blinken vaak uit in een ding, een specialiteit. Dat kan zijn een wiskundig genie (denk aan rainman) of net zoals mijn vriendin, een creatief talent. Alles wat zij ziet, kan ze maken. Op alle gebieden kan zo iemand ontzettend getalenteerd zijn. Mijn neef, van wie vermoed wordt dat hij ook asperger heeft, is afgestudeerd bioloog, hij liep op zijn 7e al met insectjes te sjouwen en te onderzoeken etc. Ik bedoel maar.

Mensen met asperger hebben een hoog IQ. Vandaar dat zij in staat zijn om trucs aan te leren om dingen te verbergen die maatschappelijk en sociaal 'ongewenst' zijn. Want ze voelen wel degelijk aan dat ze 'anders' zijn dan de andere mensen. En dat proberen ze te verbergen en meestal lukt dat erg goed.

Maar 'gek' zijn ze alleszins .

[ Bericht 3% gewijzigd door DuchessX op 20-01-2007 15:38:53 ]
#geen
pi_45534229
Nou als ik die beschrijving zo lees heb ik geen asperger.
Unox, the worst operating system.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 15:50:54 #23
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_45534438
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 15:32 schreef DuchessX het volgende:
Ik ben ook een halve asperge als ik dit zo lees.

Of zouden dit soort teksten net zo werken als horoscopen; 80% herkent zich erin?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_45534559
Vreemde quiz ... ik kom uit op SQ 65, wat in het gebied zit waar 3 van de 4 mannen asperger hebben, maar tegelijk scoor ik 53 op EQ wat dan weer bovengemiddeld emotioneel is vaagheid...
pi_45534719
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 15:50 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik ben ook een halve asperge als ik dit zo lees.

Of zouden dit soort teksten net zo werken als horoscopen; 80% herkent zich erin?
Deze tekst schrijf ik uit eigen ervaring
Toevallig ken ik meer mensen met asperger; bij mijn vriendin komt asperger bij meer mensen in de familie voor
Ik heb me er derhalve meer in verdiept.

Natuurlijk zijn sommige dingen ook voor 'normale' mensen herkenbaar.

In de DSMIV zullen alle criteria wel netjes opgesomd staan waar je aan moet voldoen wil je echt asperger hebben. Dan nog moet het door een deskundige vastgesteld worden.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik met eigen ogen gezien heb en zie hoe ontzettend moeilijk het kan zijn om asperger te hebben. Dat ik bij mijn vriendin zie dat mensen vaak niet verder kijken dan de buitenkant terwijl er zo'n mooi mens zit aan de binnenkant. Mensen zien vaak alleen maar een etiket (asperger) en vinden dat vervolgens eng. Ze redeneert soms wat anders maar dat kan juist zo verhelderend zijn omdat ze dingen anders of gedetailleerder ziet dan ik. Het is verfrissend en we kunnen samen zo'n gigantische lol hebben omdat ze de dingen zo letterlijk neemt (wie kent
The naked gun niet? Nou zo'n humor heeft zij nou ook, ze kan ontzettend om zichzelf lachen ). Ze staat ontzettend open om te leren en heeft ook veel geleerd, vandaar ook dat ik bij haar mijn ei kwijt kan en zijn mijn steun en toeverlaat is, ik merk niet dat zij geen empatisch vermogen heeft, zij heeft zich dat aan kunnen leren.
Maar zo heeft zij ook haar slechte dagen, wanneer mensen geen moeite doen om háár te begrijpen etc.

Nou ja ik kan nog wel uren doorschrijven, ik ben in ieder geval erg blij dat ik wel verder gekeken heb
#geen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')