quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 15:15 schreef Deetch het volgende:[..]
Ik scoorde 24 dus ergens tussen normaal en autistisch in, maar dat wist ik natuurlijk allang.
Als TS het zo graag wil weten moet ie een professional inschakelen. Maar heb je echt een buitenstaander nodig om jou te vertellen hoe jij denkt, dat weet je toch zelf het beste?
Tenzij je iets aan je "aandoening" wil doen zou ik de moeite niet nemen om dat maffe circuit van geitenwollensokken tehrapeuten een zieleknijkpers in te duiken.
Ik zeg maar zo: Als mensen je gek vinden betekend dat nog niet dat dat zo is, misschien is de wereld wel gek maar weten ze het nog niet.
Mensen met asperger zijn er een kei in om hun beperkingen te verbergen. Buitenstaanders merken meestal niks van hun 'tekortkomingen'
![]()
'Gek' is hier eigenlijk ook niet aan de orde
![]()
Voorbeeld van iemand met Asperger: taal heel letterlijk nemen. Neus van de schoen: ze zien een schoen met een neus, maar hebben inmiddels geleerd o nee dat kan niet, dus weten ze wat er bedoeld wordt. Maar tijdens de kinderjaren en dus het aanleren van al dit soort uitdrukkingen (lopend buffet, voet van de berg etc etc) hebben ze het erg moeilijk gehad. En dit is slechts een van de kenmerken, alles heel letterlijk nemen.
Een ander voorbeeld is het rechtlijnige denken. (ander voorbeeld) Ze leren dat als een stoplicht op rood gaat, je moet stoppen. Maar wat als het stoplicht op rood gaat als je het voetgangerspad al half overgestoken bent? Dan blijven ze dus midden op straat stil staan, want het is rood en je moet toch stoppen?
Mensen met asperger denken ook in beelden ofwel plaatjes. Ze zijn derhalve ook erg gedetailleerd als ze een verhaal vertellen of aanhoren. Ze kunnen erg uitweiden tijdens een verhaal vertellen. Details die voor 'normale' mensen (dit klinkt denigrerend maar is niet zo bedoeld) niet relevant zijn, zijn voor hen wél erg belangrijk want anders is hun plaatje niet compleet.
Ze kunnen geen onderscheid maken in hoofd- of bijzaken.
Mensen met asperger hebben geen filters, ze horen, zien en ruiken alles tegelijk. Zo ook als ze in gesprek zijn. Zo kan het zijn dat wanneer ze met je in gesprek zijn ze zich in eens omdraaien omdat ze een bepaald soort auto aanhoren komen en daar kunnen ze dan precies van vertellen wat voor motor er onder de motorkap ligt en wat het vermogen is etc (als je met een autofreak te doen hebt tenminste
![]()
). Ze kunnen de geluiden van die auto niet naar de achtergrond wegfilteren, die geluiden zijn net zo sterk aanwezig als degene met wie ze het gesprek voeren en alle andere geluiden, geuren en dingen om hem heen.
Dit maakt teven ook dat mensen met asperger vaak oververmoeid zijn omdat ze gewoon alle omgevingsgeluiden en alle prikkels binnen krijgen, ze zijn net een antenne waarop alles maar dan ook alles binnen komt. Ze kunnen niks filteren, al zouden ze wel willen.
Empathisch vermogen, dit is ook iets wat mensen met asperger niet hebben. Mensen met asperger denken feitelijk. Zij kunnen zich niet inleven in de gevoelens van anderen. Zij hebben simpelweg het vermogen niet. Hierdoor komt het vaak voor dat mensen met asperger (of een andere hoog-iq vorm van autisme 'lomp' of ongevoelig uit de hoek komen met bepaalde opmerkingen, tot aan het onbeschofte toe, zonder dat ze het zo bedoelen. Ze weten vaak niet dat bepaalde dingen zeggen not done is. Sommige dingen doe of zeg je gewoon niet, zijn maatschappelijk of sociaal ongewenst, dat voel je aan, maar dat vermogen heeft iemand met asperger nou juist niet.
Mensen met asperger blinken vaak uit in een ding, een specialiteit. Dat kan zijn een wiskundig genie (denk aan rainman) of net zoals mijn vriendin, een creatief talent. Alles wat zij ziet, kan ze maken. Op alle gebieden kan zo iemand ontzettend getalenteerd zijn. Mijn neef, van wie vermoed wordt dat hij ook asperger heeft, is afgestudeerd bioloog, hij liep op zijn 7e al met insectjes te sjouwen en te onderzoeken etc. Ik bedoel maar.
Mensen met asperger hebben een hoog IQ. Vandaar dat zij in staat zijn om trucs aan te leren om dingen te verbergen die maatschappelijk en sociaal 'ongewenst' zijn. Want ze voelen wel degelijk aan dat ze 'anders' zijn dan de andere mensen. En dat proberen ze te verbergen en meestal lukt dat erg goed.
Maar 'gek' zijn ze alleszins
![]()
.
[ Bericht 3% gewijzigd door DuchessX op 20-01-2007 15:38:53 ]