abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45713613
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 23:44 schreef Light het volgende:

[..]

Dat klinkt wel logisch. Maar aan welke kant?
Links. Maar het ging om de laatste vragen die je kreeg bij een officiele Autisme / IQ test !
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
pi_45713921
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 23:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Sterkte met alles met datgene wat eruit volgt.
Dank je. Kan de eventuele hulp goed gebruiken.
pi_45714030
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 23:46 schreef Blivox het volgende:

[..]

Links. Maar het ging om de laatste vragen die je kreeg bij een officiele Autisme / IQ test !
Ik heb zoveel vragen gekregen, maar het plaatje dat jij net plaatse is daar niet voorgekomen. Al is het antwoord idd links.
De laatste vraag van al mijn testen was trouwens "Was het lastig?"
pi_45714058
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 02:43 schreef Blivox het volgende:
DutchessX, ik ben van mening dat je het veel te zwart/wit schetst allemaal, maar dat zal wel komen omdat die vriendin van jou ook een extreem geval is. En ja, dit weet ik absoluut uit ervaring. Het meeste snap je wel, maar aangezien je zelf niet die betreffende stoornis hebt kan jij je niet inleven in de wereld van de Asperger, en ga je het dus verkeerd en extremer verwoorden dan het op die mensen in het dagelijks leven overkomt.

Niet iedere Autist is een genie die kaarten zit te tellen, en niet iedere autist zit lekker te snijden . Sterker nog, de meeste Autisten weten wél hoe mensen zich voelen, alleen op de een of andere manier filteren ze die herkenning uit omdat er andere dingen op dat moment meer prioriteit hebben.

All I'm saying, het hoeft niet zo zwart/wit zoals jij het hier zegt. Geen aanvallende post, jij kan ook niet precies weten hoe het is !
Hey Blivox,

ik kan niet oordelen of mijn vriendin een extreem geval is, omdat ik daar inderdaad te weinig mensen met autisme voor ken. Ik ken er een stuk of 3 van heel dichtbij en dan een aantal mensen via mijn vriendin, en dan hetgeen ik via mijn vriendin hoor (familie van of vrienden van) en hetgeen ik uit literatuur of via deskundigen of ervaringsdeskundigen vernomen heb. Ik denk dat ieder individu uniek is en dat geen enkele autist hetzelfde is, zo heb ik het in ieder geval niet bedoeld. Ik heb het bedoeld als kán voorkomen en waar ik mijn vriendin genoemd heb heb ik mijn kennis/verhaal uit eigen bron.

Voor degenen die het nog niet wisten (bijna iedereen op FOK weet het wel eigenlijk ) maar Juup is mijn man dus dat is nog een persoonlijke bron voor wat betreft mijn kennis van en over autisme echter heb ik hier enkel over mijn vriendin en in het algemeen geschreven en niet over mijn man, dat heb ik aan hemzelf overgelaten

En inderdaad kan ik me niet inleven hoe het is maar ik zou het heel graag willen. Ik heb dit al zo vaak tegen mijn man en mijn vriendin gezegd! En dat meen ik serieus.

Misschien komt hetgeen ik geschreven heb soms zwart/wit over, maar als jij (als autist zijnde neem ik aan? ) dingen anders ervaart/ziet/vindt, voel je ajb welkom om die dingen aan te halen en jouw eigen onderbouwde ervaring/mening/gevoel erbij te zetten zodat ik (en evt anderen) daarvan kunnen leren. Daar is dit topic toch juist voor?

Ik ben trouwens erg benieuwd naar
quote:
de meeste Autisten weten wél hoe mensen zich voelen, alleen op de een of andere manier filteren ze die herkenning uit omdat er andere dingen op dat moment meer prioriteit hebben.
Ik was nl in de overtuiging dat autisten geen empatisch vermogen bezitten en ook geen filters bezitten. Tenminste zo staat het beschreven in de literatuur en zodanig kom ik het ook tegen bij de autistische mensen die ik ken en de partners van autististen waar ik contact mee heb. Maar wie weet kan jij me uitleggen hoe jij het bedoelt, heb ik je verkeerd begrepen?
#geen
pi_45714284
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 23:59 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Hey Blivox,

.....................

[quote]

Goed, het eerste verhaal heb ik gelezen, maar daar heb ik zo snel niets over te zeggen. Maarrrrrr dan, dit stukje vind ik wel erg leuk:

[quote]Ik ben trouwens erg benieuwd naar
[..]

Ik was nl in de overtuiging dat autisten geen empatisch vermogen bezitten en ook geen filters bezitten. Tenminste zo staat het beschreven in de literatuur en zodanig kom ik het ook tegen bij de autistische mensen die ik ken en de partners van autististen waar ik contact mee heb. Maar wie weet kan jij me uitleggen hoe jij het bedoelt, heb ik je verkeerd begrepen?
Geen empathisch vermogen? Mensen met klassiek autisme hebben een sterk verminderd empathisch vermogen inderdaad. Maar Asperger is zoals je zelf ook wel weet een heel ander, vooral subtieler verhaal.

Hét clichebeeld over Autisme is zonder twijfel dat 'ze gevoelens of emoties niet kunnen plaatsen'. En naar mijn weten (2 mensen, Asperger) is dat absoluut niet waar. Het is meer het niet willen uiten van emoties, of herkennen van emoties. Je ziet het. Je merkt het. Je plaatst het, en vervolgens doe je er wat mee, of je doet er niet iets mee. Heel handig als je ruzie hebt met iemand, je kan jezelf vrijwel helemaal veilig maken voor emotionele chantage, omdat je je kan focussen op zéér rationeel discussiëren.

Het kan ook zijn dat zulke mensen overgevoelig zijn, en gevoelens filteren omdat ze anders gek worden door de overkill aan indrukken die ze krijgen.

Misschien dat je man dit ook kan proberen te verwoorden hier?
pi_45714350
Ik heb ook Asperger's, en ik wilde even reageren op een quote van eerder uit dit topic.
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 17:58 schreef releaze het volgende:

[..]

asperger is een vorm van autisme in het autistisch spectrum, je hebt het klassieke/kanner autisme (maar dan zou je niet op fok zitten) hoogfunctionerend autisme (hoewel ik geen idee heb wat het verschil is tussen HF en Asperger) of PDD NOS. Meeste PDD NOSers zijn geloof ik gemiddeld intelligent, aspergers schieten er hoog bovenuit. (iq's van 140 zijn niet zeldzaam)
PDD NOS is een verzamelterm voor allerlei stoornissen die niet helemaal toe te schrijven zijn aan asperger autisme (dat is veel meer afgebakend), maar er wel aan verwant zijn, etc.. maar ik neem aan dat ik jou dat als autist waarschijnlijk niet hoef uit te leggen
Als je gewoon autist bent heb je een 'stoornis' (vies woord) binnen het autistisch spectrum, maar het zegt opzich niets over welke vorm je hebt.

De test van het andere topic laat overigens niet zien of je asperger bent, maar zegt dat veel aspergers die scores behalen.
Dit is incorrect. PDD-NOS is geen verzamelterm; PDD is dat wel. Onder PDD vallen onder andere (klassiek) autisme, Asperger's Syndroom, PDD-NOS en volgens mij ook Rett's Syndroom. Er is geen verschil tussen klassiek autisme en hoogfunctionerend autisme. Mensen met klassiek autisme zijn niet per definitie zwakbegaafd. De termen laagfunctionerend en hoogfunctionerend autisme bestaan wel, maar niet als officiële diagnose in het DSMIV. (Of hoogfunctionerend autisme hetzelfde is als Asperger's kan worden over gediscussieerd.)

PDD-NOS is een soort van vergaarbak waar iedereen wordt ingegooid die niet de diagnose autisme/Asperger/Rett haalt, maar die wel zekere kenmerken van deze stoornissen heeft. Verder schijnt het dat kinderen/mensen met PDD-NOS nogal vaak zwakbegaafd zijn, maar dit staat niet in de officiële diagnose criteria. Mijn ouders zijn een keer naar een meeting voor mensen met kinderen met PDD-NOS gegaan (ik kreeg eerst deze diagnose, later werd dat AS) en zij waren daar de enige met een kind dat normaal begaafd was.

Verder wilde ik nog een symptoom noemen dat ik nog niet in dit topic gezien heb: Geen behoefte aan sociaal contact. Ikzelf vind het wel leuk om af en toe met mensen om te gaan maar ik zou zo een maand zonder echt sociaal contact kunnen gaan.
pi_45714455
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:09 schreef archgallo het volgende:
Ik heb ook Asperger's, en ik wilde even reageren op een quote van eerder uit dit topic.

Verder wilde ik nog een symptoom noemen dat ik nog niet in dit topic gezien heb: Geen behoefte aan sociaal contact. Ikzelf vind het wel leuk om af en toe met mensen om te gaan maar ik zou zo een maand zonder echt sociaal contact kunnen gaan.
Staat genoemd op de checklist bij Autsider .
pi_45714577
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:07 schreef Blivox het volgende:

[..]

Geen empathisch vermogen? Mensen met klassiek autisme hebben een sterk verminderd empathisch vermogen inderdaad. Maar Asperger is zoals je zelf ook wel weet een heel ander, vooral subtieler verhaal.

Hét clichebeeld over Autisme is zonder twijfel dat 'ze gevoelens of emoties niet kunnen plaatsen'. En naar mijn weten (2 mensen, Asperger) is dat absoluut niet waar. Het is meer het niet willen uiten van emoties, of herkennen van emoties. Je ziet het. Je merkt het. Je plaatst het, en vervolgens doe je er wat mee, of je doet er niet iets mee. Heel handig als je ruzie hebt met iemand, je kan jezelf vrijwel helemaal veilig maken voor emotionele chantage, omdat je je kan focussen op zéér rationeel discussiëren.

Het kan ook zijn dat zulke mensen overgevoelig zijn, en gevoelens filteren omdat ze anders gek worden door de overkill aan indrukken die ze krijgen.

Misschien dat je man dit ook kan proberen te verwoorden hier?
Ik heb zonder meer emoties, ik kan er alleen niet mee omgaan of weet niet hoe ze te plaatsen. Feit is wel dat ik slecht tot geen emoties van anderen aanvoel c.q. herken. Als ik ze wel herken weet ik niet wat ik er mee moet doen. Ik moet emoties en indrukken filteren omdat ik anders huilend gek word. Ik raak snel gefrustreerd als ik ineens teveel indrukken of emoties binnenkrijg, en dat kan zich dan uiten in agressief gedrag (verbaal of met drukke gebaren, niet lichamelijk want ik zal iemand nooit iets aandoen).
pi_45714611
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:12 schreef Blivox het volgende:

[..]

Staat genoemd op de checklist bij Autsider .
Maar dus niet in dit topic.
pi_45714749
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:16 schreef archgallo het volgende:

[..]

Maar dus niet in dit topic.
Ik vind sociaal contact eng. Ik weet niet wat ik moet zeggen of hoe ik een gesprek moet beginnen c.q. aan de gang houden. Ik zou ook totaal niet weten wat het nut er van is, wat moet ik met de verhalen van een ander? Ik heb het in zo'n gesprek heel veel over mijzelf (is mij verteld want ik heb het dan zelf niet in de gaten) of een onderwerp waar ik veel van weet, maar zelden of nooit over mijn gesprekspartner. Het is eenrichtingsverkeer (wederom is mij dat verteld) en voor de gesprekspartner vaak zwaar vermoeiend.

Ik heb veel contact gehad, maar ben nooit in contact geweest.
pi_45714820
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:21 schreef Juup© het volgende:

[..]

Ik vind sociaal contact eng. Ik weet niet wat ik moet zeggen of hoe ik een gesprek moet beginnen c.q. aan de gang houden. Ik zou ook totaal niet weten wat het nut er van is, wat moet ik met de verhalen van een ander?

Ik heb veel contact gehad, maar ben nooit in contact geweest.
Ik vind sociaal contact wel leuk, maar eigenlijk alleen als we iets doen wat ik leuk vind. Een film kijken ofzo, of een spelletje spelen. Zodra we daar mee klaar zijn weet ik vaak niet wat we moeten doen. (Het "um...tja, wat zullen we nu doen?" effect.)
pi_45714893
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:24 schreef archgallo het volgende:

[..]

Ik vind sociaal contact wel leuk, maar eigenlijk alleen als we iets doen wat ik leuk vind. Een film kijken ofzo, of een spelletje spelen. Zodra we daar mee klaar zijn weet ik vaak niet wat we moeten doen. (Het "um...tja, wat zullen we nu doen?" effect.)
Het sociale aspect is en blijft moeilijk c.q. lastig.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 00:27:12 #163
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_45714910
Ik heb ook een probleem met sociaal contacten. Via het internet is het niet zo heel moeilijk maar in het echt weet ik nooit hoe ik moet reageren.
pi_45714980
Bij mij hangt het heel erg van de andere persoon af in hoeverre ik het sociale contact als prettig ervaar. Als er een klik is en met name wanneer de ander juist erg sociaal is, dan ben ik ook heel erg spontaan en sociaal. Maar als ik mij ongemakkelijk bij de ander voel, dan word ik daar erg onzeker door en hoeft het van mij al niet meer zo nodig.
pi_45714987
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:26 schreef Juup© het volgende:

[..]

Het sociale aspect is en blijft moeilijk c.q. lastig.
Ach ik vind het best leuk om iets met iemand anders te doen. Bijvoorbeeld een tv-serie kijken. Vooral als diegene ook fan is van de serie. Dan kan je lekker napraten over welke scenes cool waren en theorieën bespreken over wat er de volgende aflevering gaat gebeuren.
pi_45715031
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:29 schreef archgallo het volgende:

[..]

Ach ik vind het best leuk om iets met iemand anders te doen. Bijvoorbeeld een tv-serie kijken. Vooral als diegene ook fan is van de serie. Dan kan je lekker napraten over welke scenes cool waren en theorieën bespreken over wat er de volgende aflevering gaat gebeuren.
Daar kan ik mij niets bij inbeelden helaas
  zaterdag 27 januari 2007 @ 00:31:56 #167
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_45715038
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:27 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik heb ook een probleem met sociaal contacten. Via het internet is het niet zo heel moeilijk maar in het echt weet ik nooit hoe ik moet reageren.
Daar had ik ook last van Een goede vuistregel om dat IRL te overwinnen is binnen 3 seconden voor jezelf te bedenken of je contact maakt of niet.
pi_45715091
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Bij mij hangt het heel erg van de andere persoon af in hoeverre ik het sociale contact als prettig ervaar. Als er een klik is en met name wanneer de ander juist erg sociaal is, dan ben ik ook heel erg spontaan en sociaal. Maar als ik mij ongemakkelijk bij de ander voel, dan word ik daar erg onzeker door en hoeft het van mij al niet meer zo nodig.
Dat hebben heel veel mensen die gewoon niet zo makkelijk met contact zijn...
pi_45715104
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Juup© het volgende:

[..]

Daar kan ik mij niets bij inbeelden helaas
Heb je geen vrienden met dezelfde interesses? Ik praat erg graag over dingen die mij boeien, maar veel mensen interesseren zich helemaal niet voor diezelfde dingen. Daarom zoek ik mensen op die van dezelfde dingen houden, want dan kan ik daarover praten zonder dat mensen zeggen dat ik nou maar eens mijn kop moet houden.
pi_45715146
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:34 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Dat hebben heel veel mensen die gewoon niet zo makkelijk met contact zijn...
Dat weet ik. Ik concludeer uit enkel dat punt dan ook niet Asperger. Ik ging enkel in op wat er over contact maken werd gezegd. Maar verder, hoeveel mensen zijn er nu die werkelijk met iedereen een prettig contact kunnen beginnen? Dat is ook een gave, dus in hoeverre zijn die mensen representatief voor de gemiddelde mens?
pi_45715232
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:35 schreef archgallo het volgende:

[..]

Heb je geen vrienden met dezelfde interesses? Ik praat erg graag over dingen die mij boeien, maar veel mensen interesseren zich helemaal niet voor diezelfde dingen. Daarom zoek ik mensen op die van dezelfde dingen houden, want dan kan ik daarover praten zonder dat mensen zeggen dat ik nou maar eens mijn kop moet houden.
Die mensen zijn er wel, maar een gesprek moet een reden hebben. Ik ga geen gesprek beginnen puur om de tijd te doden, daar zie ik het nut niet van in. Een goede kennis van mij (ex-collega) heeft hetzelfde beroep als ik, en daar kan ik wel over praten met hem (zonder dat iemand idd zegt dat ik mijn mond moet houden ). Maar dan nog moet het constructief zijn, en niet zomaar een gesprek.
pi_45718536
Bij mij werd al vrij jong het syndroom van Asperger gediagnostiseerd (was 9 of 10 ofzo). Daardoor heb ik wel de nodige steun gehad tijdens mijn school e.d. Na de basisschool ben ik naar het speciaal onderwijs gegaan (De Monnikskap in Nijmegen) waar ik in een kleine klas de havo kon doen. Op deze school zaten leerlingen met allerlei verschillende handicaps, zowel lichamelijk als geestelijk. 't grote voordeel hieraan was dat iedereen je wel accepteerde zoals je was, omdat iedereen wel iets had. Een groot nadeel vond ik de grote afstand tussen m'n vrienden op school. Iedereen woonde verspreid door bijna het hele land, waardoor je na school niet makkelijk iemand op kon zoeken.

Tijdens mijn havo heb ik 1,5 jaar bij het dr. Leo Kannerhuis in Oosterbeek 'therapie' gekregen voor mijn autisme. Hun bedoeling was om mij beter te leren omgaan met mijn autisme. Op sociaal gebied kreeg ik echter een training waarin van verschillende onderdelen van het communiceren werd aan gegeven 'hoe het hoort'. Een vergelijkbare training heb ik ook op het RIAGG (nu Spatie) gehad. Ik merk aan mijzelf dat het probleem niet is dat ik niet weet hoe het moet op sociaal gebied, maar dat de stap om me aan die 'regels' te houden erg groot is.

Bij deze training moesten we ook diverse sociale situaties naspelen, omdat we dat volgens hun zo zouden leren. Een goed idee wanneer dit in echte situaties gedaan werd, alleen werd dat hier gedaan in een vaste groep, met mede-autisten die ik allemaal al goed kende.

Inmiddels heb ik m'n havo-diploma gehaald. Door de vele lessen die ik door het Kannerhuis heb gemist heb ik er 6 jaar over gedaan. Ik doe nu MBO Autotechniek, in Apeldoorn, mijn eigen woonplaats. Ik heb het geluk gehad dat ik via een klasgenoot (die inmiddels een goeie vriend is) een mensen in Apeldoorn heb leren kennen. Veel van hen kan ik inmiddels tot mijn vriend(in)en rekenen. Toch heb ik mijn beste vriend leren kennen op het speciaal onderwijs. Hij is welliswaar geen autist, maar heeft mij inmiddels zo goed leren kennen dat hij erg goed weet hoe ik denk en hoe ik me voel. Hij is ook zo'n beetje de enige met wie ik goed kan praten.

Ik heb nu meer vriend(in)en dan ooit, en heb me nog nooit zo 'sociaal geaccepteerd' gevoeld als nu. Toch merk ik dat het me heel veel moeite kost om me zo 'normaal' mogelijk voor te doen. Na het lezen van de posts hier voel ik me wel beter. Ik wist wel dat veel mensen me geaccepteerd hebben zonder dat ze van mijn autisme weten, maar toch kost het me veel moeite om 'mezelf' te zijn. Zoals ik hier zo lees ben ik lang niet de enige die zich probeert zo 'normaal' mogelijk voor te doen.

Ondanks dat het hebben van veel meer vrienden het soms ook moeilijk maakt, ben ik blij dat ik eindelijk goede vrienden heb bij mij in de buurt. Ook ben ik blij dat ik 1 beste vriend heb, met wie ik overal over kan praten, en die mij heel erg heeft geholpen met het 'integreren' in de normale wereld.

Ik zal vast de helft van m'n verhaal vergeten zijn in deze post, maar denk dat deze zo wel lang genoeg is...
pi_45718542
Edit: Doe serieus of blijf weg.

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2007 05:30:44 ]
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_45720562
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 03:46 schreef MinardiF1 het volgende:
[..mooi verhaal..]
Ik ben jaloers op jou (voor zover jaloezie bij mij een issue is). De "training" die jij gehad hebt wil ik ook krijgen, maar ik ben nog niet zover in het circuit.
Ik heb mezelf jaren lang aangepast of maar zo normaal mogelijk te zijn en geaccepteerd te worden, maar na 39 jaar kan ik het niet meer. Ik ben op en wil gewoon mezelf zijn en loop daardoor regelmatig tegen onbegrip aan van "normale" mensen. Maar ik ben op de juiste weg

Waar ik moeite mee heb m.b.t. de omgang met andere mensen, is dat ik mezelf in mijn leven "scripts" heb aangeleerd hoe te handelen in bepaalde situaties, maar geen enkele situatie is hetzelfde en dan loop ik vast en val ik terug op mezelf omdat ik het niet begrijp. Mede daarin hoop ik ondersteuning te kunnen krijgen.
pi_45721211
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 23:43 schreef Light het volgende:

[..]

Ik herken wel punten bij mezelf, maar andere dingen juist weer niet. En ik heb ook niet veel zin in een hoop gedoe, mocht iemand een diagnose bij mij stellen.
Er moet toch wel een redelijke herkenning zijn...Maar hoef niet te voldoen aan alle criteria voor een diagnose.....

enne, ja.....wil je het wel weten , he?
pi_45721311
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Daar had ik ook last van Een goede vuistregel om dat IRL te overwinnen is binnen 3 seconden voor jezelf te bedenken of je contact maakt of niet.
ik voel in 3 seconde wel aan of ik met iemand in contact wil komen ja of nee......Iemand straalt ook iets uit.....Ik herkent dat.
pi_45721432
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 03:46 schreef MinardiF1 het volgende:
........

Tijdens mijn havo heb ik 1,5 jaar bij het dr. Leo Kannerhuis in Oosterbeek 'therapie' gekregen voor mijn autisme. .......
Terecht dat je therapie tussen quotes hebt geplaats. (Meestal oa cognitieve gedragstherapie). Jammerlijk is namelijk dat autisme NIET te genezen valt......De therapie kan er slechts op gericht zijn ter ondersteuning en hoe je er mee omgaat. Te leren leven met een forse beperking die je hebt......Onterecht wordt Asperger vaak "een lichte vorm" van autisme genoemd. De gevolgen voor het dagelijks (m.n. sociaal) functioneren kunnen zeer fors zijn......Er zijn zelfs mensen die daardoor niet in een (reguliere) baan kunnen functioneren....
pi_45723063
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Terecht dat je therapie tussen quotes hebt geplaats. (Meestal oa cognitieve gedragstherapie). Jammerlijk is namelijk dat autisme NIET te genezen valt......De therapie kan er slechts op gericht zijn ter ondersteuning en hoe je er mee omgaat. Te leren leven met een forse beperking die je hebt......Onterecht wordt Asperger vaak "een lichte vorm" van autisme genoemd. De gevolgen voor het dagelijks (m.n. sociaal) functioneren kunnen zeer fors zijn......Er zijn zelfs mensen die daardoor niet in een (reguliere) baan kunnen functioneren....
Noemen ze het licht omdat ze het vergelijken met autisten die een iq hebben van 40 ofzo? Ik snap ook niet waarom ze het licht noemen?

Ik weet nog hoe ik schrok toen ik mijn vriendin leerde kennen en zij mij vertelde dat zij autistisch was. Dat was mijn eerste kennismaking met autisme. Ik dacht toen nog dat autisme iets was waarbij iemand in een dwangbuis in een gesticht heen en weer zat te wiebelen met een iq van 40 ofzo

Toen ik mijn vriendin zag dacht ik huh, jij, autist?

[ Bericht 1% gewijzigd door DuchessX op 27-01-2007 13:04:14 ]
#geen
pi_45724127
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 12:58 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Noemen ze het licht omdat ze het vergelijken met autisten die een iq hebben van 40 ofzo? Ik snap ook niet waarom ze het licht noemen?
Ja, misschien..Ik denk dat men de neiging heeft om slechts het klassieke autisme als zwaarder te betitelen, omdat die vorm van autisme veel duidelijker manifesteert.....Dat valt direct op en dat beeld hebben mensen nu net van autisme.....

Bij mensen met Asperger merk je het in eerste instantie niet zo..Omdat ze een normale tot zeer hoge intelligentie hebben. Ze weten hun zwakke kanten daarom beter te camoufleren. Het valt dan niet zo op, en daarom denk ik dat mensen de neiging hebben te zeggen dat het daarom een lichte vorm is....

Maar iemand met Asperger heeft echt een forse handicap. Het is allesbehalve een lichte vorm van autisme.... Ze zijn echt sociaal gehandicapt.....Maar ook persoonlijk is het lastig. Alles , licht, geluid, prikkels komen tig keer harder binnen bij je, je wordt heel snel erg moe....Je kan slechts maar een ding tegelijk......Nou zie je dan maar staande te houden bij een werkgever (wat zo goed als onmogelijk is bij velen..), en dat lukt dus gewoon niet...
quote:
Ik weet nog hoe ik schrok toen ik mijn vriendin leerde kennen en zij mij vertelde dat zij autistisch was. Dat was mijn eerste kennismaking met autisme. Ik dacht toen nog dat autisme iets was waarbij iemand in een dwangbuis in een gesticht heen en weer zat te wiebelen met een iq van 40 ofzo

Toen ik mijn vriendin zag dacht ik huh, jij, autist?
Dat hebben inderdaad de meeste mensen ja. Ze denken altijd in termen van het klassieke autisme......En daarom is het zo hard schrikken als iemand de diagnose Asperger krijgt...Je hebt dan heel uit te leggen naar je familie etc. etc. Ze zullen het nooit echt begrijpen.......

Als Asperger ben je dan slecht af. Geen hond die je begrijpt wat je precies hebt. Intussen ben je wel behoorlijk beperkt in je functioneren.....Niemand snapt dan dat je daar echt niets aan kan doen....
pi_45724354
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 13:46 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Dat hebben inderdaad de meeste mensen ja. Ze denken altijd in termen van het klassieke autisme......En daarom is het zo hard schrikken als iemand de diagnose Asperger krijgt...Je hebt dan heel uit te leggen naar je familie etc. etc. Ze zullen het nooit echt begrijpen.......

Als Asperger ben je dan slecht af. Geen hond die je begrijpt wat je precies hebt. Intussen ben je wel behoorlijk beperkt in je functioneren.....Niemand snapt dan dat je daar echt niets aan kan doen....
Heel herkenbaar wat je schrijft, mijn vriendin loopt daar ook erg tegenaan, vandaar dat ik me ook erg inzet om het duidelijk te maken aan anderen welke impact autisme (asperger) heeft/kan hebben op je leven. Ik kan me dan wel niet volledig inleven maar ik denk zelf dat ik me met een aantal dingen toch wel aardig kan verplaatsen, ook middels de dingen die mijn man me vertelt. Het is in ieder geval idd een behoorlijke handicap. En soms lijkt het idd alsof mijn man en ik van verschillende planeten komen maar het levert wel lachwekkende situaties op dan
#geen
pi_45724395
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 13:55 schreef DuchessX het volgende:

[..]

En soms lijkt het idd alsof mijn man en ik van verschillende planeten komen maar het levert wel lachwekkende situaties op dan
Asperger heet dan ook mooi: Oops The Wrong Planet Syndrome
pi_45726133
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 13:57 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Asperger heet dan ook mooi: Oops The Wrong Planet Syndrome
That reminds me: Ik weet niet of jullie deze site al kennen, ik vind hem zelf wel aardig:

http://www.wrongplanet.net/
pi_45726395
Ik kan me zo voorstellen dat sommige mensen Asperger een 'lichte' vorm van autisme noemen, omdat o.a. de meeste mensen met Asperger over het algemeen prima zelfstandig kunnen leven, al dan niet met een baan. Er zijn een hoop mensen met klassiek autisme die niet eens op zichzelf kunnen wonen (Asperger ook, ik weet het, maar de verhoudingen liggen anders).
pi_45726579
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 15:08 schreef archgallo het volgende:

[..]

That reminds me: Ik weet niet of jullie deze site al kennen, ik vind hem zelf wel aardig:

http://www.wrongplanet.net/
Deze vind ik heel goed: http://www.pasnederland.n(...)-en-hoogbegaafd.html

Hier komen de verschillen tussen hoogbegaafd en Asperger aan de orde. Vaak komt het zelfs als "co-morbiditeit" voor.......

Het meten van iemands IQ met Asperger is bijzonder discutable, omdat Aspergers vaak onderpresteren bij een iq test....
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:22:24 #185
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45732877
Ik wil even iets zeggen over diagnose. Ik weet niet of het voor iedereen even verstandig is om een diagnose toe te passen. Neem mijn vriend. Hij valt overduidelijk in vakje 1 (hoogbegaafd & Asperger), maar hij is er nooit mee naar een dokter geweest. Hij werkt met veel plezier bij een "nerdenproject", zeg maar, en het zou me niks verbazen als al zijn collega's ook randautistisch zijn. Soms komt hij in de kleine problemen, en dan belt hij mij op ("Ik ben morgen jarig. Wat doen mensen die jarig zijn op hun werk?" Floripas: "Dan neem je wat gebakjes mee, en die deel je tegen vieren uit, je ontvangt felicitaties en gaat weer zitten." Hij: "Oh. Oké.")

Hij hoeft ook niet naar de dokter, want hij functioneert in de maatschappij en hij is zoals hij is. En met al zijn malligheidjes wordt hij ook prima geaccepteerd in mijn vriendenkring (hij heeft niet echt een eigen vriendenkring, want hij was altijd einzelgänger). Er zijn geen medicijnen tegen, en als ik heel eerlijk ben, ben ik daar blij om, want hij is geweldig zoals hij is. Waarom zou hij door een hele mallemolen moeten van mensen die zeggen dat hij "anders" is?
pi_45733113
Ik vind het leuk om te lezen, Floripas, dat jullie een relatie hebben. Ik denk dat niet iedere dame het 'aan zou kunnen' om een relatie te hebben met een autist.
pi_45733426
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik vind het leuk om te lezen, Floripas, dat jullie een relatie hebben. Ik denk dat niet iedere dame het 'aan zou kunnen' om een relatie te hebben met een autist.
Ik houd ook van jou zoals je bent hoor Zwammie!

Al blijf ik erbij dat je vorige account een beter "feel" had...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_45733446
quote:
Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:40:04 #189
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45733462
quote:
We hebben geen verkering, hoor, maar het zou heel goed kunnen dat dat nog eens gebeurt. Ik heb erg veel mensen in mijn omgeving met Asperger, dat komt een beetje door mijn beroep (ik werk veel met grammatica op een hoog niveau). Ik ben er dan ook absoluut niet bang voor.
pi_45733475
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik houd ook van jou zoals je bent hoor Zwammie!
Dat is fijn om te lezen. Dat geeft mij weer hoop op een relatie . Ook dat van Floripas draagt bij aan mijn positieve kijk op de toekomst .
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Al blijf ik erbij dat je vorige account een beter "feel" had...
Je mist de sensatie ?
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:40:45 #191
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45733492
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?
Het komt véél meer voor bij mannen dan bij vrouwen.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:41:57 #192
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45733540
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:40 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Dat is fijn om te lezen. Dat geeft mij weer hoop op een relatie . Ook dat van Floripas draagt bij aan mijn positieve kijk op de toekomst .
[..]
Ja, joh. De meeste aspies die ik ken komen prima terecht.
quote:
Je mist de sensatie ?
Wat was je vorige account?
pi_45733570
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Dat autisten anders zijn dan 'normale' mensen lijkt mij evident. En natuurlijk kan het ook omgekeerd zijn, maar ik spreek vanuit mij eigen persoon, vanuit mijn visie op de toekomst en een mogelijke relatie .
pi_45733599
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:40 schreef Floripas het volgende:

[..]

Het komt véél meer voor bij mannen dan bij vrouwen.
Dan nog, waarom dat onderscheid maken? Ik zou zeggen dat het feit of iemand er mee om kan gaan, niks met de sexe te maken heeft, maar met wat voor persoon je bent. Bovendien zijn er vast ook wel homofiele Aspergers...
pi_45733623
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, joh. De meeste aspies die ik ken komen prima terecht.
Nou ja, alles is verder oke, behalve een relatie. Maar verder hoog opgeleid, studie probleemloos doorlopen, goede baan momenteel, goed salaris. Maar dus geen liefdesrelatie .
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef Floripas het volgende:
Wat was je vorige account?
FuifDuif
pi_45733644
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:40 schreef zwambtenaar het volgende:

Je mist de sensatie ?
Eerlijk gezegd: ja ! Ik weet nog goed toen je voor het eerst op fok kwam hoe wereldvreemd en vooral ook "fokvreemd" je overkwam. Je uitspraken en de reacties daarop waren hilarisch! En ondanks de extreme dingen die je riep was ik er al snel van overtuigd dat je van binnen een prima kerel bent . Met hier en daar wat issues, maar goed, wie heeft dat niet.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:46:04 #197
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45733695
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:43 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Dan nog, waarom dat onderscheid maken? Ik zou zeggen dat het feit of iemand er mee om kan gaan, niks met de sexe te maken heeft, maar met wat voor persoon je bent. Bovendien zijn er vast ook wel homofiele Aspergers...
Ik ken er vijf. Mínstens.
pi_45733721
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:44 schreef zwambtenaar het volgende:
Nou ja, alles is verder oke, behalve een relatie. Maar verder hoog opgeleid, studie probleemloos doorlopen, goede baan momenteel, goed salaris. Maar dus geen liefdesrelatie .
Heb je voor jezelf al besloten dat je Asperger hebt?
  zaterdag 27 januari 2007 @ 19:46:49 #199
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45733734
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 19:46 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik ken er vijf. Mínstens.
Homofiele Aspergers?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: