Links. Maar het ging om de laatste vragen die je kreeg bij een officiele Autisme / IQ testquote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:44 schreef Light het volgende:
[..]
Dat klinkt wel logisch. Maar aan welke kant?
Dank je. Kan de eventuele hulp goed gebruiken.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Sterkte met alles met datgene wat eruit volgt.![]()
Ik heb zoveel vragen gekregen, maar het plaatje dat jij net plaatse is daar niet voorgekomen. Al is het antwoord idd links.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:46 schreef Blivox het volgende:
[..]
Links. Maar het ging om de laatste vragen die je kreeg bij een officiele Autisme / IQ test!
Hey Blivox,quote:Op vrijdag 26 januari 2007 02:43 schreef Blivox het volgende:
DutchessX, ik ben van mening dat je het veel te zwart/wit schetst allemaal, maar dat zal wel komen omdat die vriendin van jou ook een extreem geval is. En ja, dit weet ik absoluut uit ervaring. Het meeste snap je wel, maar aangezien je zelf niet die betreffende stoornis hebt kan jij je niet inleven in de wereld van de Asperger, en ga je het dus verkeerd en extremer verwoorden dan het op die mensen in het dagelijks leven overkomt.
Niet iedere Autist is een genie die kaarten zit te tellen, en niet iedere autist zit lekker te snijden. Sterker nog, de meeste Autisten weten wél hoe mensen zich voelen, alleen op de een of andere manier filteren ze die herkenning uit omdat er andere dingen op dat moment meer prioriteit hebben.
All I'm saying, het hoeft niet zo zwart/wit zoals jij het hier zegt. Geen aanvallende post, jij kan ook niet precies weten hoe het is!
Ik was nl in de overtuiging dat autisten geen empatisch vermogen bezitten en ook geen filters bezitten. Tenminste zo staat het beschreven in de literatuur en zodanig kom ik het ook tegen bij de autistische mensen die ik ken en de partners van autististen waar ik contact mee heb. Maar wie weet kan jij me uitleggen hoe jij het bedoelt, heb ik je verkeerd begrepen?quote:de meeste Autisten weten wél hoe mensen zich voelen, alleen op de een of andere manier filteren ze die herkenning uit omdat er andere dingen op dat moment meer prioriteit hebben.
Geen empathisch vermogen? Mensen met klassiek autisme hebben een sterk verminderd empathisch vermogen inderdaad. Maar Asperger is zoals je zelf ook wel weet een heel ander, vooral subtieler verhaal.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:59 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Hey Blivox,
.....................
[quote]
Goed, het eerste verhaal heb ik gelezen, maar daar heb ik zo snel niets over te zeggen. Maarrrrrr dan, dit stukje vind ik wel erg leuk:
[quote]Ik ben trouwens erg benieuwd naar
[..]
Ik was nl in de overtuiging dat autisten geen empatisch vermogen bezitten en ook geen filters bezitten. Tenminste zo staat het beschreven in de literatuur en zodanig kom ik het ook tegen bij de autistische mensen die ik ken en de partners van autististen waar ik contact mee heb. Maar wie weet kan jij me uitleggen hoe jij het bedoelt, heb ik je verkeerd begrepen?
Dit is incorrect. PDD-NOS is geen verzamelterm; PDD is dat wel. Onder PDD vallen onder andere (klassiek) autisme, Asperger's Syndroom, PDD-NOS en volgens mij ook Rett's Syndroom. Er is geen verschil tussen klassiek autisme en hoogfunctionerend autisme. Mensen met klassiek autisme zijn niet per definitie zwakbegaafd. De termen laagfunctionerend en hoogfunctionerend autisme bestaan wel, maar niet als officiële diagnose in het DSMIV. (Of hoogfunctionerend autisme hetzelfde is als Asperger's kan worden over gediscussieerd.)quote:Op zaterdag 20 januari 2007 17:58 schreef releaze het volgende:
[..]
asperger is een vorm van autisme in het autistisch spectrum, je hebt het klassieke/kanner autisme (maar dan zou je niet op fok zitten) hoogfunctionerend autisme (hoewel ik geen idee heb wat het verschil is tussen HF en Asperger) of PDD NOS. Meeste PDD NOSers zijn geloof ik gemiddeld intelligent, aspergers schieten er hoog bovenuit. (iq's van 140 zijn niet zeldzaam)
PDD NOS is een verzamelterm voor allerlei stoornissen die niet helemaal toe te schrijven zijn aan asperger autisme (dat is veel meer afgebakend), maar er wel aan verwant zijn, etc.. maar ik neem aan dat ik jou dat als autist waarschijnlijk niet hoef uit te leggen![]()
Als je gewoon autist bent heb je een 'stoornis' (vies woord) binnen het autistisch spectrum, maar het zegt opzich niets over welke vorm je hebt.
De test van het andere topic laat overigens niet zien of je asperger bent, maar zegt dat veel aspergers die scores behalen.
Staat genoemd op de checklist bij Autsiderquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:09 schreef archgallo het volgende:
Ik heb ook Asperger's, en ik wilde even reageren op een quote van eerder uit dit topic.
Verder wilde ik nog een symptoom noemen dat ik nog niet in dit topic gezien heb: Geen behoefte aan sociaal contact. Ikzelf vind het wel leuk om af en toe met mensen om te gaan maar ik zou zo een maand zonder echt sociaal contact kunnen gaan.
Ik heb zonder meer emoties, ik kan er alleen niet mee omgaan of weet niet hoe ze te plaatsen. Feit is wel dat ik slecht tot geen emoties van anderen aanvoel c.q. herken. Als ik ze wel herken weet ik niet wat ik er mee moet doen. Ik moet emoties en indrukken filteren omdat ik anders huilend gek word. Ik raak snel gefrustreerd als ik ineens teveel indrukken of emoties binnenkrijg, en dat kan zich dan uiten in agressief gedrag (verbaal of met drukke gebaren, niet lichamelijk want ik zal iemand nooit iets aandoen).quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:07 schreef Blivox het volgende:
[..]
Geen empathisch vermogen? Mensen met klassiek autisme hebben een sterk verminderd empathisch vermogen inderdaad. Maar Asperger is zoals je zelf ook wel weet een heel ander, vooral subtieler verhaal.
Hét clichebeeld over Autisme is zonder twijfel dat 'ze gevoelens of emoties niet kunnen plaatsen'. En naar mijn weten (2 mensen, Asperger) is dat absoluut niet waar. Het is meer het niet willen uiten van emoties, of herkennen van emoties. Je ziet het. Je merkt het. Je plaatst het, en vervolgens doe je er wat mee, of je doet er niet iets mee. Heel handig als je ruzie hebt met iemand, je kan jezelf vrijwel helemaal veilig maken voor emotionele chantage, omdat je je kan focussen op zéér rationeel discussiëren.
Het kan ook zijn dat zulke mensen overgevoelig zijn, en gevoelens filteren omdat ze anders gek worden door de overkill aan indrukken die ze krijgen.
Misschien dat je man dit ook kan proberen te verwoorden hier?
Maar dus niet in dit topic.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:12 schreef Blivox het volgende:
[..]
Staat genoemd op de checklist bij Autsider.
Ik vind sociaal contact eng. Ik weet niet wat ik moet zeggen of hoe ik een gesprek moet beginnen c.q. aan de gang houden. Ik zou ook totaal niet weten wat het nut er van is, wat moet ik met de verhalen van een ander? Ik heb het in zo'n gesprek heel veel over mijzelf (is mij verteld want ik heb het dan zelf niet in de gaten) of een onderwerp waar ik veel van weet, maar zelden of nooit over mijn gesprekspartner. Het is eenrichtingsverkeer (wederom is mij dat verteld) en voor de gesprekspartner vaak zwaar vermoeiend.quote:
Ik vind sociaal contact wel leuk, maar eigenlijk alleen als we iets doen wat ik leuk vind. Een film kijken ofzo, of een spelletje spelen. Zodra we daar mee klaar zijn weet ik vaak niet wat we moeten doen. (Het "um...tja, wat zullen we nu doen?" effect.)quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:21 schreef Juup© het volgende:
[..]
Ik vind sociaal contact eng. Ik weet niet wat ik moet zeggen of hoe ik een gesprek moet beginnen c.q. aan de gang houden. Ik zou ook totaal niet weten wat het nut er van is, wat moet ik met de verhalen van een ander?
Ik heb veel contact gehad, maar ben nooit in contact geweest.
Het sociale aspect is en blijft moeilijk c.q. lastig.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:24 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ik vind sociaal contact wel leuk, maar eigenlijk alleen als we iets doen wat ik leuk vind. Een film kijken ofzo, of een spelletje spelen. Zodra we daar mee klaar zijn weet ik vaak niet wat we moeten doen. (Het "um...tja, wat zullen we nu doen?" effect.)
Ach ik vind het best leuk om iets met iemand anders te doen. Bijvoorbeeld een tv-serie kijken. Vooral als diegene ook fan is van de serie. Dan kan je lekker napraten over welke scenes cool waren en theorieën bespreken over wat er de volgende aflevering gaat gebeuren.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:26 schreef Juup© het volgende:
[..]
Het sociale aspect is en blijft moeilijk c.q. lastig.
Daar kan ik mij niets bij inbeelden helaasquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:29 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ach ik vind het best leuk om iets met iemand anders te doen. Bijvoorbeeld een tv-serie kijken. Vooral als diegene ook fan is van de serie. Dan kan je lekker napraten over welke scenes cool waren en theorieën bespreken over wat er de volgende aflevering gaat gebeuren.
Daar had ik ook last vanquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:27 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik heb ook een probleem met sociaal contacten. Via het internet is het niet zo heel moeilijk maar in het echt weet ik nooit hoe ik moet reageren.![]()
Dat hebben heel veel mensen die gewoon niet zo makkelijk met contact zijn...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Bij mij hangt het heel erg van de andere persoon af in hoeverre ik het sociale contact als prettig ervaar. Als er een klik is en met name wanneer de ander juist erg sociaal is, dan ben ik ook heel erg spontaan en sociaal. Maar als ik mij ongemakkelijk bij de ander voel, dan word ik daar erg onzeker door en hoeft het van mij al niet meer zo nodig.
Heb je geen vrienden met dezelfde interesses? Ik praat erg graag over dingen die mij boeien, maar veel mensen interesseren zich helemaal niet voor diezelfde dingen. Daarom zoek ik mensen op die van dezelfde dingen houden, want dan kan ik daarover praten zonder dat mensen zeggen dat ik nou maar eens mijn kop moet houden.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Juup© het volgende:
[..]
Daar kan ik mij niets bij inbeelden helaas
Dat weet ik. Ik concludeer uit enkel dat punt dan ook niet Asperger. Ik ging enkel in op wat er over contact maken werd gezegd. Maar verder, hoeveel mensen zijn er nu die werkelijk met iedereen een prettig contact kunnen beginnen? Dat is ook een gave, dus in hoeverre zijn die mensen representatief voor de gemiddelde mens?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:34 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dat hebben heel veel mensen die gewoon niet zo makkelijk met contact zijn...
Die mensen zijn er wel, maar een gesprek moet een reden hebben. Ik ga geen gesprek beginnen puur om de tijd te doden, daar zie ik het nut niet van in. Een goede kennis van mij (ex-collega) heeft hetzelfde beroep als ik, en daar kan ik wel over praten met hem (zonder dat iemand idd zegt dat ik mijn mond moet houdenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:35 schreef archgallo het volgende:
[..]
Heb je geen vrienden met dezelfde interesses? Ik praat erg graag over dingen die mij boeien, maar veel mensen interesseren zich helemaal niet voor diezelfde dingen. Daarom zoek ik mensen op die van dezelfde dingen houden, want dan kan ik daarover praten zonder dat mensen zeggen dat ik nou maar eens mijn kop moet houden.
Ik ben jaloers op jou (voor zover jaloezie bij mij een issue is). De "training" die jij gehad hebt wil ik ook krijgen, maar ik ben nog niet zover in het circuit.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 03:46 schreef MinardiF1 het volgende:
[..mooi verhaal..]
Er moet toch wel een redelijke herkenning zijn...Maar hoef niet te voldoen aan alle criteria voor een diagnose.....quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:43 schreef Light het volgende:
[..]
Ik herken wel punten bij mezelf, maar andere dingen juist weer niet. En ik heb ook niet veel zin in een hoop gedoe, mocht iemand een diagnose bij mij stellen.
ik voel in 3 seconde wel aan of ik met iemand in contact wil komen ja of nee......Iemand straalt ook iets uit.....Ik herkent dat.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 00:31 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Daar had ik ook last vanEen goede vuistregel om dat IRL te overwinnen is binnen 3 seconden voor jezelf te bedenken of je contact maakt of niet.
Terecht dat je therapie tussen quotes hebt geplaats. (Meestal oa cognitieve gedragstherapie). Jammerlijk is namelijk dat autisme NIET te genezen valt......De therapie kan er slechts op gericht zijn ter ondersteuning en hoe je er mee omgaat. Te leren leven met een forse beperking die je hebt......Onterecht wordt Asperger vaak "een lichte vorm" van autisme genoemd. De gevolgen voor het dagelijks (m.n. sociaal) functioneren kunnen zeer fors zijn......Er zijn zelfs mensen die daardoor niet in een (reguliere) baan kunnen functioneren....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 03:46 schreef MinardiF1 het volgende:
........
Tijdens mijn havo heb ik 1,5 jaar bij het dr. Leo Kannerhuis in Oosterbeek 'therapie' gekregen voor mijn autisme. .......
Noemen ze het licht omdat ze het vergelijken met autisten die een iq hebben van 40 ofzo? Ik snap ook niet waarom ze het licht noemen?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Terecht dat je therapie tussen quotes hebt geplaats. (Meestal oa cognitieve gedragstherapie). Jammerlijk is namelijk dat autisme NIET te genezen valt......De therapie kan er slechts op gericht zijn ter ondersteuning en hoe je er mee omgaat. Te leren leven met een forse beperking die je hebt......Onterecht wordt Asperger vaak "een lichte vorm" van autisme genoemd. De gevolgen voor het dagelijks (m.n. sociaal) functioneren kunnen zeer fors zijn......Er zijn zelfs mensen die daardoor niet in een (reguliere) baan kunnen functioneren....
Ja, misschien..Ik denk dat men de neiging heeft om slechts het klassieke autisme als zwaarder te betitelen, omdat die vorm van autisme veel duidelijker manifesteert.....Dat valt direct op en dat beeld hebben mensen nu net van autisme.....quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:58 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Noemen ze het licht omdat ze het vergelijken met autisten die een iq hebben van 40 ofzo? Ik snap ook niet waarom ze het licht noemen?![]()
Dat hebben inderdaad de meeste mensen ja. Ze denken altijd in termen van het klassieke autisme......En daarom is het zo hard schrikken als iemand de diagnose Asperger krijgt...Je hebt dan heel uit te leggen naar je familie etc. etc. Ze zullen het nooit echt begrijpen.......quote:Ik weet nog hoe ik schrok toen ik mijn vriendin leerde kennen en zij mij vertelde dat zij autistisch was. Dat was mijn eerste kennismaking met autisme. Ik dacht toen nog dat autisme iets was waarbij iemand in een dwangbuis in een gesticht heen en weer zat te wiebelen met een iq van 40 ofzo![]()
Toen ik mijn vriendin zag dacht ik huh, jij, autist?![]()
![]()
Heel herkenbaar wat je schrijft, mijn vriendin loopt daar ook erg tegenaan, vandaar dat ik me ook erg inzet om het duidelijk te maken aan anderen welke impact autisme (asperger) heeft/kan hebben op je leven. Ik kan me dan wel niet volledig inleven maar ik denk zelf dat ik me met een aantal dingen toch wel aardig kan verplaatsen, ook middels de dingen die mijn man me vertelt. Het is in ieder geval idd een behoorlijke handicap. En soms lijkt het idd alsof mijn man en ik van verschillende planeten komenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 13:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
[..]
Dat hebben inderdaad de meeste mensen ja. Ze denken altijd in termen van het klassieke autisme......En daarom is het zo hard schrikken als iemand de diagnose Asperger krijgt...Je hebt dan heel uit te leggen naar je familie etc. etc. Ze zullen het nooit echt begrijpen.......
Als Asperger ben je dan slecht af. Geen hond die je begrijpt wat je precies hebt. Intussen ben je wel behoorlijk beperkt in je functioneren.....Niemand snapt dan dat je daar echt niets aan kan doen....
Asperger heet dan ook mooi: Oops The Wrong Planet Syndromequote:Op zaterdag 27 januari 2007 13:55 schreef DuchessX het volgende:
[..]
En soms lijkt het idd alsof mijn man en ik van verschillende planeten komenmaar het levert wel lachwekkende situaties op dan
That reminds me: Ik weet niet of jullie deze site al kennen, ik vind hem zelf wel aardig:quote:Op zaterdag 27 januari 2007 13:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Asperger heet dan ook mooi: Oops The Wrong Planet Syndrome![]()
Deze vind ik heel goed: http://www.pasnederland.n(...)-en-hoogbegaafd.htmlquote:Op zaterdag 27 januari 2007 15:08 schreef archgallo het volgende:
[..]
That reminds me: Ik weet niet of jullie deze site al kennen, ik vind hem zelf wel aardig:
http://www.wrongplanet.net/
Ik houd ook van jou zoals je bent hoor Zwammie!quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik vind het leuk om te lezen, Floripas, dat jullie een relatie hebben. Ik denk dat niet iedere dame het 'aan zou kunnen' om een relatie te hebben met een autist.
Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Ik vind het leuk om te lezen, Floripas, dat jullie een relatie hebben. Ik denk dat niet iedere dame het 'aan zou kunnen' om een relatie te hebben met een autist.
We hebben geen verkering, hoor, maar het zou heel goed kunnen dat dat nog eens gebeurt. Ik heb erg veel mensen in mijn omgeving met Asperger, dat komt een beetje door mijn beroep (ik werk veel met grammatica op een hoog niveau). Ik ben er dan ook absoluut niet bang voor.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:29 schreef zwambtenaar het volgende:
Dat is fijn om te lezen. Dat geeft mij weer hoop op een relatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik houd ook van jou zoals je bent hoor Zwammie!
Je mist de sensatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Al blijf ik erbij dat je vorige account een beter "feel" had...
Het komt véél meer voor bij mannen dan bij vrouwen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?
Ja, joh. De meeste aspies die ik ken komen prima terecht.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:40 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Dat is fijn om te lezen. Dat geeft mij weer hoop op een relatie. Ook dat van Floripas draagt bij aan mijn positieve kijk op de toekomst
.
[..]
Wat was je vorige account?quote:Je mist de sensatie?
Dat autisten anders zijn dan 'normale' mensen lijkt mij evident. En natuurlijk kan het ook omgekeerd zijn, maar ik spreek vanuit mij eigen persoon, vanuit mijn visie op de toekomst en een mogelijke relatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:39 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is er zo anders aan autisten dan andere mensen? En waarom een dame? Zou een heer het in jouw optiek niet net zo moeilijk kunnen vinden?
Dan nog, waarom dat onderscheid maken? Ik zou zeggen dat het feit of iemand er mee om kan gaan, niks met de sexe te maken heeft, maar met wat voor persoon je bent. Bovendien zijn er vast ook wel homofiele Aspergers...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:40 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het komt véél meer voor bij mannen dan bij vrouwen.
Nou ja, alles is verder oke, behalve een relatie. Maar verder hoog opgeleid, studie probleemloos doorlopen, goede baan momenteel, goed salaris. Maar dus geen liefdesrelatiequote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ja, joh. De meeste aspies die ik ken komen prima terecht.
FuifDuifquote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:41 schreef Floripas het volgende:
Wat was je vorige account?
Eerlijk gezegd: jaquote:
Ik ken er vijf. Mínstens.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:43 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dan nog, waarom dat onderscheid maken? Ik zou zeggen dat het feit of iemand er mee om kan gaan, niks met de sexe te maken heeft, maar met wat voor persoon je bent. Bovendien zijn er vast ook wel homofiele Aspergers...
Heb je voor jezelf al besloten dat je Asperger hebt?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 19:44 schreef zwambtenaar het volgende:
Nou ja, alles is verder oke, behalve een relatie. Maar verder hoog opgeleid, studie probleemloos doorlopen, goede baan momenteel, goed salaris. Maar dus geen liefdesrelatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |