Nu.nlquote:Ali B meest gedownloade artiest van 2006![]()
Uitgegeven: 27 december 2006 12:59
AMSTERDAM - Ali B is de meest gedownloade artiest van 2006. De rapper blijft op de lijst internationale sterren als Shakira en Madonna voor.
Dat blijkt uit een inventarisatie van downloads via de site www.download.nl. Internetuitgever Ilse Media heeft de resultaten daarvan woensdag bekend gemaakt. Naast Ali B staan ook de Nederlandse artiesten Frans Bauer, Anouk en Guus Meeuwis in de top tien.
Bij de meest gedownloade singles is de eerste plaats wel voor Shakira, samen met Wyclef Jean, met het nummer Hips don't lie. De leipe Bauer flavour van Frans Bauer, Ali B en Lange Frans bezet de tweede plaats en derde is Because of you van Kelly Clarkson.
Jij noemt 50 cent 'muziek'??quote:Op donderdag 28 december 2006 10:35 schreef amdboy het volgende:
Zelfde geld voor 50 cent trouwens, dat is ook muziek waar ik op kots.
Dat is niet alleen op dit moment... dat gebeurt al 10-15 jaar.quote:Op donderdag 28 december 2006 10:27 schreef Goochie het volgende:
Ik vind, in zijn algemeenheid, dat er op dit moment een lading stront qua muziek over de jeugd wordt gegooid. Op dit moment is het zeker weer helemaal hip om jaren 80 nummers weer in een nieuw jasje te steken, want ik hoor weer de ene naar de andere cover.
Je slaat alle bandjes over die nu "Bekend" zijn. Je hebt natuurlijk 50 cent, maar er is nog zo veel meer, kan mij niet voorstellen dat je alleen maar luistert naar jaren 80/90 muziek. Anders is het tijd om je horizon te verbedemquote:Op donderdag 28 december 2006 10:35 schreef amdboy het volgende:
kutmuziek, geef mij maar de jaren 80/90 die vind ik nog altijd de beste nummers hebben, en origineel ook nog! En dit terwijl ik uit 1989 komZelfde geld voor 50 cent trouwens, dat is ook muziek waar ik op kots.
Inderdaad en tegenwoordig hoef je maar een paar honderd cdtjes te verkopen voor een top40 notering.quote:Op donderdag 28 december 2006 10:52 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Het probleem is niet de smaak van Nederland, het probleem is dat de muziekindustrie zich voornamelijk richt op (pre)pubertjes en jah die zijn nog bezig hun eigen smaak te ontwikkelen en kopen/downloaden tot die tijd alles wat commercieel is.
Kijk eens naar de top40 staat daar nou veel orginele kwaliteitsmuziek in (en dan heb ik het niet over smaak) het zijn 9 van de 10 makkelijke aanstekelijke hitjes, er is weinig orgineels in te vinden.
Je moet je oordeel of Nederland wel of geen smaak heeft dus niet baseren op een top40 o.i.d.
Ohw, wacht TS is pberends
Ja en Veronica mag er ook best wezen.quote:Op donderdag 28 december 2006 11:02 schreef axis303 het volgende:
Arrow Classic Rock, probleem opgelost!
Tja, ze waren natuurlijk ook spotgoedkoop. Wat ons weer bij een andere wereldwijd bekende eigenschap van De Nederlander brengt...quote:Op donderdag 28 december 2006 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
De klassieke series bij kruidvat verkochten in getallen waar de vaderlandse platenzaken een moord voor hadden gedaan.
Niet alleen over Nederlanders, dezelfde serie verkoopt in vele europesche landen erg goed zover ik het meegekregen heb.quote:Op donderdag 28 december 2006 11:13 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Tja, ze waren natuurlijk ook spotgoedkoop. Wat ons weer bij een andere wereldwijd bekende eigenschap van De Nederlander brengt...
het gaat om de cijfers van één specifieke site waar je tegen een geldbedrag gemankeerde DRM-troep kunt downloaden ...quote:Op donderdag 28 december 2006 10:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Nu.nl
Heeft Nederland echt geen goede muzieksmaak? Nu kun je veel over Ali B zeggen, maar elk zelfbenoemde muziekliefhebber op FOK is denk ik totaal geen fan van Ali B. Wat zien mensen toch in Ali B, Lange Frans, Jan Smit en dat soort figuren? Who's buying this shit?
En daar heb ik nog steeds veel plezier van. Klassieke muziek mag best breed toegankelijk zijnquote:Op donderdag 28 december 2006 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoezo Nederland geen smaak?
De klassieke series bij kruidvat verkochten in getallen waar de vaderlandse platenzaken een moord voor hadden gedaan.
Meer woorden wil ik er niet aan vuil makenquote:Op donderdag 28 december 2006 14:15 schreef Goochie het volgende:
[..]
Nou zeg, dat is duidelijk en helder. Vooral doorgaan zo.![]()
Ik ook, er zitten juweeltjes tussenquote:Op donderdag 28 december 2006 14:29 schreef Aoristus het volgende:
[..]
En daar heb ik nog steeds veel plezier van. Klassieke muziek mag best breed toegankelijk zijn
pff das net Skyradio maar dan met een rocksausje overgotenquote:Op donderdag 28 december 2006 11:02 schreef axis303 het volgende:
Arrow Classic Rock, probleem opgelost!
Tja, als je ook na gaat dat 88% van de totale muziekindustrie in handen is van 4 corperaties kun je al snel concluderen dat het het een Oligopoly (Oligopolie is een economische term die bestaat uit de Griekse woorden oligos (=weinig) en polein (=verkopen).quote:Op donderdag 28 december 2006 10:46 schreef okkie-man het volgende:
Voor echt goede muziek hoef je al jaren niet meer in de top40 te kijken, want daar staat alleen maar troep in.
Zo luidt het. Maar in dit geval kan je toch moeilijk zeggen dat Ali B en consorten als muziek kunnen worden gezien.quote:Op donderdag 28 december 2006 15:43 schreef Robar het volgende:
Luidt een bekende uitdrukking niet: "smaken verschillen" ?
Kun je niet eigenzinnig en origineel zijn zonder deel uit te maken van de zogenaamde elite?quote:Op donderdag 28 december 2006 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Jullie beginnen door te krijgen wat "dictatuur van het proletariaat" betekend en de voordelen van elitairisme in te zien?
Daarom, zorg voor goed onderwijs, Piet. Het is je morele plichtquote:Op donderdag 28 december 2006 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Jullie beginnen door te krijgen wat "dictatuur van het proletariaat" betekend en de voordelen van elitairisme in te zien?
eigenzinnig en origineel zijn, een goede smaak hebben, dat maakt je automatisch elitair, en daar is niets fout aan.quote:Op donderdag 28 december 2006 17:01 schreef LSS het volgende:
[..]
Kun je niet eigenzinnig en origineel zijn zonder deel uit te maken van de zogenaamde elite?
Ik doe hier niets anders dan opvoedenquote:Op donderdag 28 december 2006 17:03 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Daarom, zorg voor goed onderwijs, Piet. Het is je morele plicht
Alsof kinderen en pubers geen opgelegde smaak hebben. Opgelegd vanuit TMF/The Box en die bagger en de moederneukende commerciële platenindustrie.quote:Op donderdag 28 december 2006 15:43 schreef Robar het volgende:
Luidt een bekende uitdrukking niet: "smaken verschillen" ?
Hoezo opgelegd? Ze kopen die troep toch zelf?quote:Op donderdag 28 december 2006 17:21 schreef pberends het volgende:
[..]
Alsof kinderen en pubers geen opgelegde smaak hebben. Opgelegd vanuit TMF/The Box en die bagger en de moederneukende commerciële platenindustrie.
Kinderen worden toch zeer sterk beinvloed? Tis maar de vraag of het vrije wil is...quote:Op donderdag 28 december 2006 18:20 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Hoezo opgelegd? Ze kopen die troep toch zelf?
Minder dan 7% van de kinderen onder 18 jaar.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:20 schreef rebel6 het volgende:
Er zijn ook kinderen die met een goede smaak geboren worden en nooit bagger kopen.![]()
Oef, dat is wel een hele filosofische vraag voor een MUZ-topic.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Kinderen worden toch zeer sterk beinvloed? Tis maar de vraag of het vrije wil is...
bron?quote:Op donderdag 28 december 2006 19:23 schreef Kadoc het volgende:
[..]
Minder dan 7% van de kinderen onder 18 jaar.
dan ben ik elitairquote:Op donderdag 28 december 2006 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
eigenzinnig en origineel zijn, een goede smaak hebben, dat maakt je automatisch elitair, en daar is niets fout aan.
BrEeZaH-land bij uitstek. Lang leve de lagere school!quote:Op donderdag 28 december 2006 10:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Nu.nl
Heeft Nederland echt geen goede muzieksmaak? Nu kun je veel over Ali B zeggen, maar elk zelfbenoemde muziekliefhebber op FOK is denk ik totaal geen fan van Ali B. Wat zien mensen toch in Ali B, Lange Frans, Jan Smit en dat soort figuren? Who's buying this shit?
Huh? Oh, is dat ook muziek?quote:Op donderdag 28 december 2006 10:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Nu.nl
Die 'meeste stemmen' moeten wel érgens vandaan komen ja.quote:Op vrijdag 29 december 2006 01:22 schreef arneaux het volgende:
Dus omdat een grote groep een artiest leuk vindt, heeft heeeeel die groep t mis, omdat er een klein groepje prentieuze muziekliefhebbers is, wat dan wel even zal bepalen wat al dan niet mooi is? Wat een onzin zeg. Ali B is zeker niet mijn favoriete artiest ofzo, maar we moeten eens ophouden met het afkeuren van wat de massa mooi vindt.
ghehe, dat is dan ook een uitspraak van alle tijden .. toen ik 13 was luisterde ik naar Cream en de Stones, even later naar Hendrix en Santana en toen kreeg ik dat dus ook te horen .. ik moest "dat afschuwelijke gejengel uitdoen, dat kan je toch geen muziek noemen"quote:Op donderdag 28 december 2006 15:48 schreef Kadoc het volgende:
[..]
Zo luidt het. Maar in dit geval kan je toch moeilijk zeggen dat Ali B en consorten als muziek kunnen worden gezien.
Ik zie dat meer als een vicieuze cirkel.quote:Op donderdag 28 december 2006 17:21 schreef pberends het volgende:
[..]
Alsof kinderen en pubers geen opgelegde smaak hebben. Opgelegd vanuit TMF/The Box en die bagger en de moederneukende commerciële platenindustrie.
liever een commercieel gehypte rapper met allemaal dezelfde beatjes en moves waarvan je je moet afvragen of ze ze wel zelf hebben gemaakt dan commercieel gehypte zanggroepjes met allemaal hetzelfde deuntje en danspasjes waarvan je je nog moet afvragen of ze uberhaupt zelf wel zingen?quote:Op vrijdag 29 december 2006 02:23 schreef moussie het volgende:
[..]
en tja, zo hoort het toch ook, dus lekker laten gaan, liever zo dan die commercieel gehypte zanggroepjes met allemaal hetzelfde deuntje en danspasjes waarvan je je nog moet afvragen of ze uberhaupt zelf wel zingen .. de toekomstige Frans Bauer fans zullen we maar zeggen
quote:Op donderdag 28 december 2006 12:19 schreef MadMarco het volgende:
Sommige mensen krijgt gewoon smaak in de pubertijd, anderen krijgen het nooit.
Rock/Metal natuurlijk
quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:20 schreef nlboy het volgende:
Wat ook zo is volgens mij dat de meeste alleen naar de beats luisteren van de muziek, maar verder niet naar de tekst ofzo.
Het afzeiken van de muzieksmaak van de massa door muzieksnobs is van alle tijden. U2 was geweldig, tot de massa het oppikte, toen was het ineens meuk.quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:18 schreef pfaf het volgende:
Oh God, het is weer zo ver: rap is geen muziek, Ali B maakt geen muziek, iedereen die naar top40 muziek luistert is een hersenloze debiel...
Nee, dat doet hij ook niet, hij is een dichter met een ritmeboxquote:Op vrijdag 29 december 2006 10:18 schreef pfaf het volgende:
Ali B maakt geen muziek,
En waarom is dat geen muziek?quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij ook niet, hij is een dichter met een ritmebox
po·ë·zie (de ~ (v.))quote:
Als hiphop geen muziek zou zijn, zouden de songteksten wel in een boekje worden uitgebracht en niet op een geluidsdrager. geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid van dat geluid of als expressie van gevoelensquote:Op vrijdag 29 december 2006 10:33 schreef Romanov het volgende:
[..]
po·ë·zie (de ~ (v.))
1 dichtkunst
2 de gedichten van een dichter, een periode of een volk => dichtwerk
mu·ziek (de ~ (v.))
1 geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid van dat geluid of als expressie van gevoelens
2 bladmuziek
Ik vind het moeilijk om de kunsten van heren (en dames) rappers als muziek te beschouwen. Het is weliswaar geluid wat voortkomt uit een expressie van gevoelens. Maar omdat rappers zelf ook zeggen dat de nadruk op de tekst ligt, deel ik het eerder onder poezie in dan onder muziek.
Als een willekeurige tekstschrijver een rijmende tekst schrijft en dit voordraagt met muziek op de achtergrond, is het poezie... lijkt erg op rap, imo![]()
Leuk lijstje cafcaquote:Op vrijdag 29 december 2006 10:14 schreef cafca het volgende:
Ter illustratie een aantal nummer-1-hits uit de jaren 80:
Nederland die heeft de bal André van Duin
Pearlydumm BZN
*knip*
Girl I'm gonna miss you Milli Vanilli
Vroegah was alles beter....
Waarbij je heel duidelijk kan stellen dat menig rock/metal artiest toch veel meer tijd in hun vak moet investeren dan die gasten van een trance, house, rap of hip-hop nummer.quote:Op vrijdag 29 december 2006 02:23 schreef moussie het volgende:
ghehe, dat is dan ook een uitspraak van alle tijden .. toen ik 13 was luisterde ik naar Cream en de Stones, even later naar Hendrix en Santana en toen kreeg ik dat dus ook te horen .. ik moest "dat afschuwelijke gejengel uitdoen, dat kan je toch geen muziek noemen"
quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:52 schreef asmodai het volgende:
[..]
Waarbij je heel duidelijk kan stellen dat menig rock/metal artiest toch veel meer tijd in hun vak moet investeren dan die gasten van een trance, house, rap of hip-hop nummer.
Vooral door al dat gesample en CD/DVD's vol met loops, breaks en andere voorgekauwde beats wordt het maken bijna hersenloos werk. Een of andere lultekst eronder van een wazige (criminele) neger of wannabe, klaar.
Ik speel zelf bas gitaar en heb een jaar of 12 geleden volop house en dergelijk gemaakt en er is wel degelijk een wereld van verschil in muzikale kwaliteit, waarbij de kwaliteit toch echt niet aan de house of rap kant ligt.
En over afgeven over de hudige generatie, dat valt wel mee, er zijn nog zat bands die zeer goed zijn, je zal ze alleen zelden in de populaire, errr, gekochte top 40 hier zien.
Evanescence blijft lekker, alhoewel het mijns inziens nog steeds een Amerikaans aftreksel is van ouder Within Temptation, Lacuna Coil en Theatre of Tragedy.quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:31 schreef nijnja het volgende:
'Avenged Sevenfold'
'Entwine'
'Enya'
'Evanescence'
'Fuel'
'Muse'
'Susan Vega'
'Thrice'
Iemand die hier iets van kent?
Ik heb aardig in die industrie meegelopen en heb derhalve ook een referentiekader waar vanuit ik kan meepraten. En daar vanuit weet ik gewoon dat het werk dat je in een normale band moet stoppen onwijs veel is. Een rap of house nummer in elkaar steken valt echt wel mee. Voor artiesten zoals een Babyface heb ik dan wel onwijs respect omdat die vanaf schrijver tot en met producer het vak verstaan, tevens voor anderen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:54 schreef pfaf het volgende:
Ga jij nu even bepalen hoeveel werk anderen in hun muziek steken? Over arrogantie gesproken!
Ik acht mij niet in de positie om te oordelen of iemand zomaar hersenloos wat in elkaar flanst, of werkelijk fulltime met z'n werk bezig is. Ik kan me indenken dat 50 ook wel flink wat in z'n carriere geinvesteerd heeft; vroeger de hele dag rappend over straat liept, ieder baslijntje en iedere beat perfect wil hebben en daar ook flink tijd in investeert.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:04 schreef asmodai het volgende:
[..]
Ik heb aardig in die industrie meegelopen en heb derhalve ook een referentiekader waar vanuit ik kan meepraten. En daar vanuit weet ik gewoon dat het werk dat je in een normale band moet stoppen onwijs veel is. Een rap of house nummer in elkaar steken valt echt wel mee. Voor artiesten zoals een Babyface heb ik dan wel onwijs respect omdat die vanaf schrijver tot en met producer het vak verstaan, tevens voor anderen.
Maar kom op man, een 50 Cent of Bootsy Collins, welke heeft meer werk in zijn vak gestoken?
Die scene is momenteel groter, of in ieder geval beter in Belgiëquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:10 schreef Frederic het volgende:
Heeft NL geen soort van 'alternatieve muziekscene' dan? In Belgie is die toch redelijk groot... Zo heb je naast het commerciele gedoe à la Milk Inc ook nog dEUS, Admiral Freebee, Sioen, Arid, Venus In Flames, Zita swoon, Absynthe Minded, Gorki, enz... Grotendeels ondersteund door 'alternatieve' media zoals Humo en Studio Brussel, én opgepikt door festivals zoals Werchter.
Het kan toch niet dat zoiets in een groter land als NL niet bestaat?
En ook nog eens een hele slechte dichter met gevoel voor rap van het niveau van een bejaardentehuis inwonerquote:Op vrijdag 29 december 2006 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat doet hij ook niet, hij is een dichter met een ritmebox
Moah, Johan, Bettie Serveert en Racoon bijvoorbeeld zijn toch wel alternatieve bands die het redelijk doen, in ieder geval net als de genoemde Vlaamse bands.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:20 schreef cafca het volgende:
[..]
Die scene is momenteel groter, of in ieder geval beter in België
Maar wij hebben Di-rect en Kane
Maar die komen toch niet in de buurt van een dEUS of Gorkiquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:27 schreef pfaf het volgende:
[..]
Moah, Johan, Bettie Serveert en Racoon bijvoorbeeld zijn toch wel alternatieve bands die het redelijk doen, in ieder geval net als de genoemde Vlaamse bands.
..
Is dat zo? In de VS kennen meer mensen Bettie Serveert dan dEUS of Gorki. Racoon heeft de hit van het jaar in Nederland en Johan had met Tumble and Fall ook gewoon veel airplay op alle zenders, zowel tv als radio.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:29 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Maar die komen toch niet in de buurt van een dEUS of Gorki
Leuk dat meer mensen dat in de VS kennen, maar dit topic gaat er toch over dat de smaak van de gemiddelde mens behoorlijk kut is?quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:33 schreef pfaf het volgende:
[..]
Is dat zo? In de VS kennen meer mensen Bettie Serveert dan dEUS of Gorki. Racoon heeft de hit van het jaar in Nederland en Johan had met Tumble and Fall ook gewoon veel airplay op alle zenders, zowel tv als radio.
't Is ook niet zo dat iedere Vlaming met een shirt van Tom Barman of Gorki loopt.
Het ging het over de alternatieve scene in Nederland, en waarom de Belgische groter is. Vervolgens toon ik met een paar voorbeelden aan dat er wel degelijk alternatieve bands uit Nederland zijn die het ook goed doen bij een groter publiek, waarmee ik aan wil tonen dat we onze eigen smaak ook niet moeten bagataliseren.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:37 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Leuk dat meer mensen dat in de VS kennen, maar dit topic gaat er toch over dat de smaak van de gemiddelde mens behoorlijk kut is?
We gaan kwaliteit toch niet bepalen aan de hand van de populariteit van de band/artiest?
Sick Puppies enige van die lijst, maar ik vind het niet super. 't Is wel mooi, maar ik kan er geen uren naar luisterenquote:Op vrijdag 29 december 2006 10:59 schreef asmodai het volgende:
[..]
Evanescence blijft lekker, alhoewel het mijns inziens nog steeds een Amerikaans aftreksel is van ouder Within Temptation, Lacuna Coil en Theatre of Tragedy.
Enya blijft schitterend. Als je het over een rasartieste hebt, fenomenaal hoe muzikaal onderlegt zij is. Uiteraard is haar oude groep Clannad ook nog steeds fantastisch.
Fuel ken ik van Won't Back Down van de Daredevil soundtrack, lekkere straightforward muziek, ideaal voor een game of film inderdaad. Doet me beetje denken aan Mushroomhead of Disturbed.
Muse is wel ok, maar op de een of andere manier gaat 't onwijs vervelen en irriteren op den duur, klinkt aardig hetzelde.
Susan Vega met Tom's Diner!
Entwine en Thrice ken ik ook wel volgens mij.
Maar goed, hoeveel mensen kennen dan bijvoorbeeld:
HIGH and MIGHTY COLOR, Hale, Kent, Sick Puppies?
Maar dat is toch gewoon zo?quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:18 schreef pfaf het volgende:
Oh God, het is weer zo ver: rap is geen muziek, Ali B maakt geen muziek, iedereen die naar top40 muziek luistert is een hersenloze debiel...
Ze zijn gewoon zo trots op hun alternatieve smaakquote:Op vrijdag 29 december 2006 11:48 schreef Robar het volgende:
Waarom is dat wat de grote menigte goed vind altijd smakeloos, ik begrijp dat niet.
Ik snap niet dat er zoveel mensen naar "Gooische vrouwen" kijken, ik vind er werkelijk waar geen reet aan. Maar ja, er kijken wel 1 miljoen mensen naar. Hebben ze dan allemaal geen smaak?
Ik vind het gekanker op de top 40 en op commercie altijd zo in en in triest
We doen er allemaal op de een of andere manier wel aan mee.
Wat nou als iedereen het opeens eens wordt met de topicstarter en iedereen stort zich op de alternatieve scene, drie maal raden wat er dan met die scene gebeurt. Juist, het wordt een commerciele scene!
Zegt wie? Wat maakt het nou toch uit als je nummers uit de top 40 goed vindt? Whats the big fuckin deal? Waarom zou je in hemelsnaam alleen muziek mogen waarderen waarin er allerlei boodschappen tussen de regels doorgezongen worden en waarbij de zanger van het bandje zelfmoord heeft gepleegd. Ik vind het zon onzin.quote:
Ik stel voor dat, om harmonie tussen deze groepen te stimuleren, meer zangers van top 40 bands zelfmoord plegen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:18 schreef arneaux het volgende:
[..]
Waarom zou je in hemelsnaam alleen muziek mogen waarderen waarin er allerlei boodschappen tussen de regels doorgezongen worden en waarbij de zanger van het bandje zelfmoord heeft gepleegd. Ik vind het zon onzin.
Da's gewoon een kwestie van smaak. Als iemand top 40 muziek mooi vindt, moet hij dat zelf weten. Ik vind het in ieder geval meestal niet mooi.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:18 schreef arneaux het volgende:
[..]
Zegt wie? Wat maakt het nou toch uit als je nummers uit de top 40 goed vindt? Whats the big fuckin deal? Waarom zou je in hemelsnaam alleen muziek mogen waarderen waarin er allerlei boodschappen tussen de regels doorgezongen worden en waarbij de zanger van het bandje zelfmoord heeft gepleegd. Ik vind het zon onzin.
Waarom moet je juist de alternatieve muziek waarderen om een muziekliefhebber te zijn? Ik heb dat nooit zo gesnapt.
quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik stel voor dat, om harmonie tussen deze groepen te stimuleren, meer zangers van top 40 bands zelfmoord plegen.
Dus omdat jij iets niet mooi vindt, heeft die ander geen smaak?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:21 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Da's gewoon een kwestie van smaak. Als iemand top 40 muziek mooi vindt, moet hij dat zelf weten. Ik vind het in ieder geval meestal niet mooi.
quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:20 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik stel voor dat, om harmonie tussen deze groepen te stimuleren, meer zangers van top 40 bands zelfmoord plegen.
De smaak van de top-40 luisteraar is vaak nogal "gemaakt" zeg maar.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:22 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dus omdat jij iets niet mooi vindt, heeft die ander geen smaak?
Ja, maar dat vind ikzelf. Ik weet zeker dat iemand die van top 40 muziek houdt mijn muzieksmaak ook niet kan waarderen. Muzieksmaak is relatief.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:22 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dus omdat jij iets niet mooi vindt, heeft die ander geen smaak?
En wat is ertegen dat smaak gemaakt word? Waarom zuip jij echte coca cola en waarom draag jij je merkkleding? Omdat die smaak ook gemaakt is, en dan word het wel geaccepteerd.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:24 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
De smaak van de top-40 luisteraar is vaak nogal "gemaakt" zeg maar.
Vaak als ze iets horen wat ze niet kennen en niet duizend keer op de radio komt vinden ze het vaak niet echt boeiend. Komt het in de top-40 is het ineens "wel lekker".
Dat en ook nog eens dat veel top-40 leute niet eens albums luisteren...
Dat probeer ik nou al heel de tijd aan te geven.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:25 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Ja, maar dat vind ikzelf. Ik weet zeker dat iemand die van top 40 muziek houdt mijn muzieksmaak ook niet kan waarderen. Muzieksmaak is relatief.
Je scheert nu al die mensen over 1 kam, dat is niet reeel.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:24 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Vaak als ze iets horen wat ze niet kennen en niet duizend keer op de radio komt vinden ze het vaak niet echt boeiend. Komt het in de top-40 is het ineens "wel lekker".
Het probleem is vooral het enorme hypen. Meestal is het eerste nummer(hit) van een artiest oprecht goed maar vanaf dat moment is alles wat ze uitbrengen zo ontzettend geweldig en wordt het gehyped van hier tot Tokio terwijl het eigenlijk helemaal terecht is...En dan gaat het mis...quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:24 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ze moeten lekker doen wat ze doen, maar het zijn niet mijn mensen. Dom meelopend kuddevolk die moeite heeft om een eigen mening te makenquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:27 schreef arneaux het volgende:
[..]
En wat is ertegen dat smaak gemaakt word? Waarom zuip jij echte coca cola en waarom draag jij je merkkleding? Omdat die smaak ook gemaakt is, en dan word het wel geaccepteerd.
Dat is natuurlijk wel heel erg populistisch om te roepen. Waarom is dat volk dan zo dom? Waarom kan een grote groep mensen, die dezelfde muzieksmaak hebben, niet slim zijn?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:30 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ze moeten lekker doen wat ze doen, maar het zijn niet mijn mensen. Dom meelopend kuddevolk die moeite heeft om een eigen mening te maken![]()
Maar jij gaat er dus van uit dat al die mensen geen eigen mening hebben.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:30 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ze moeten lekker doen wat ze doen, maar het zijn niet mijn mensen. Dom meelopend kuddevolk die moeite heeft om een eigen mening te maken![]()
Hier ben ik het inderdaad mee eens.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:35 schreef Robar het volgende:
[..]
Maar jij gaat er dus van uit dat al die mensen geen eigen mening hebben.
Is het zo moeilijk te bedenken dat er zat zijn die de muziek oprecht mooi vinden?
Jij bent toch ook niet de enige die zijn heil zoekt in de alternatieve scene?
Zijn nu al die mensen meelopers, omdat zij net als all die anderen zich willen afzetten tegen de top40 hype?
Wat is dan je eigen mening?
Of heb je dan alleen die mening, omdat je je ergens tegen wilt verzetten?
Ben je dan ook niet onderdeel van een kleiner, maar net zo dom, meelopend kuddevolk?
Hoewel het niet geheel mijn smaak is (quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:14 schreef cafca het volgende:
Ter illustratie een aantal nummer-1-hits uit de jaren 80:
Nederland die heeft de bal André van Duin
Pearlydumm BZN
Sun of Jamaica Goombay Dance Band
Santa Maria Roland Kaiser
Klap maar in je handen Peter Koelewijn
De Nederlandse sterre die strale overal Rubberen Robbie
Annie Miggy
Aurora Nova
Diep in mijn hart André Hazes
Een beetje geld voor een beetje liefde Angelique
Als je huilt/Bim bam André van Duin
Comment ça va Shorts
Rondo russo Berdien Stenberg
Ik voel me zo verdomd alleen Danny de Munk
We are the world USA for Africa
Waarom fluister ik je naam nog Benny Neyman
Tarzan boy Baltimora
Ticket to the tropics Gerard Joling
Only love Nana Mouskouri
Holiday rap MC Miker G & DJ Sven
Showing out Mel & Kim
You want love (Maria, Maria) Mixed Emotions
Nothing's gonna change my love for you Glenn Medeiros
Wij houden van Oranje André Hazes & Het Nederlands Elftal
Alles kan een mens gelukkig maken René Froger
No more bolero's Gerard Joling
Swing the mood Jive Bunny & The Mastermixers
Girl I'm gonna miss you Milli Vanilli
Vroegah was alles beter....
Ach als jij meer Gerard Jolingfan bent, is dat fijn voor je.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:43 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Hoewel het niet geheel mijn smaak is () is dit rijtje nog 1000x beter dan wat Jantje Smit, Ali B, Lange Frans en soortgelijke baggerartiesten maken.
moet wel erbij zeggen dat ik niet alles ken
Omdat dat goeie muziek isquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:41 schreef arneaux het volgende:
[..]
Hier ben ik het inderdaad mee eens.
Waarom moet je Radiohead, Muse, Nirvana en weet ik veel wie goed vinden om een goede muzieksmaak te hebben?
Maar dat is dan toch jouw smaak?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:48 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Omdat dat goeie muziek isOf in ieder geval beter dan Ali B. en Frans Bauer.
Ja, maar wáárom is dat nou beter? Ik kan die zanger van Radiohead amper verstaan vaak.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:48 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Omdat dat goeie muziek isOf in ieder geval beter dan Ali B. en Frans Bauer.
Ik luister vaak naar top-40 muziek, en een heleboel daarvan vind ik best leuk, ben ik nu dom?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:30 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Is Ali B. dan wel te verstaan?quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:51 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ja, maar wáárom is dat nou beter? Ik kan die zanger van Radiohead amper verstaan vaak.
Als die hele grote hele domme groep erop mee kan zingen/rappen, blijkbaar wel ja.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:53 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Is Ali B. dan wel te verstaan?
Nee. Als jij top 40 mooi vindt, dan vind je het mooi.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik luister vaak naar top-40 muziek, en een heleboel daarvan vind ik best leuk, ben ik nu dom?
Ik heb een tyfushekel aan het niet zo opquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:44 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ach als jij meer Gerard Jolingfan bent, is dat fijn voor je.
Goed, dat zullen vast een heleboel mensen met je eens zijn, maar het blijft een "erkende muziekstijl".quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:58 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ik heb een tyfushekel aan Gerard Joling, maar wat hij in Ticket to the tropics doet is wel een zangprestatie en dat nummer klinkt muzikaa nog een beetje origineel.
Mag jij me vertellen wat voor zangprestatie Ali B, Lange Frans of Frans Bauer leveren en wat er zo origineel klinkt aan hun 'muziek'.
Waarom moet alle muziek een bepaalde inhoudelijke waarde hebben? En waarom moet de zanger zo geniaal zijn met zingen? Als het werkt, werkt het toch? Als zij, op de manier waarop zij naar buiten komen met hun muziek, hun doelgroep weten te raken, is dat toch meer dan prima.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:58 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ik heb een tyfushekel aan Gerard Joling, maar wat hij in Ticket to the tropics doet is wel een zangprestatie en dat nummer klinkt muzikaal nog een beetje origineel ook.
Mag jij me vertellen wat voor zangprestatie Ali B, Lange Frans of Frans Bauer leveren en wat er zo origineel klinkt aan hun 'muziek'.
De meeste muziek in de top 40 vind ik ook niet leuk, Ali B en consorten zijn wat mij betreft bagger. Maar er staan vaak erg goede dance nummers in, en bands als Keane kan ik erg waarderen. Muse kwam nog erg hoog, ook een hele goede band. En U2 en Green Day kwamen zelfs op 1.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:54 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Nee. Als jij top 40 mooi vindt, dan vind je het mooi.Ik ben er niet gek op.
Ik vond dat nummer van U2 en Green Day eigenlijk ook bagger. Het viel me zo tegenquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De meeste muziek in de top 40 vind ik ook niet leuk, Ali B en consorten zijn wat mij betreft bagger. Maar er staan vaak erg goede dance nummers in, en bands als Keane kan ik erg waarderen. Muse kwam nog erg hoog, ook een hele goede band. En U2 en Green Day kwamen zelfs op 1.
Ik bedoel dus te zeggen dat mensen die zeiken op de top 40 tussen de chipz en Ali B door moeten kijken.
Ik vond het ook niet geweldig, maar je moet toch toegeven dat het van een andere klasse is dan een Frans Bauer of Jan Smit.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:03 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Ik vond dat nummer van U2 en Green Day eigenlijk ook bagger. Het viel me zo tegen
Da's waar. Het was een beetje beter. Maar niet veel...quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik vond het ook niet geweldig, maar je moet toch toegeven dat het van een andere klasse is dan een Frans Bauer of Jan Smit.
I rest my case.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:05 schreef Marijke236 het volgende:
[..]
Da's waar. Het was een beetje beter. Maar niet veel...
Klopt, zat mensen die het mooi vinden.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:59 schreef Robar het volgende:
[..]
Goed, dat zullen vast een heleboel mensen met je eens zijn, maar het blijft een "erkende muziekstijl".
En waarschijnlijk zijn er dus zat mensen die het mooi vinden.
Dan noem je ook 3 bands op....quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:41 schreef arneaux het volgende:
[..]
Hier ben ik het inderdaad mee eens.
Waarom moet je Radiohead, Muse, Nirvana en weet ik veel wie goed vinden om een goede muzieksmaak te hebben?
Voor jou is het amusementsgehalte het belangrijkste?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:00 schreef arneaux het volgende:
[..]
Waarom moet alle muziek een bepaalde inhoudelijke waarde hebben? En waarom moet de zanger zo geniaal zijn met zingen? Als het werkt, werkt het toch? Als zij, op de manier waarop zij naar buiten komen met hun muziek, hun doelgroep weten te raken, is dat toch meer dan prima.
Juist, en dat geldt voor het merendeel van de mensen. Die willen entertaind worden. Ali B., Frans Bauer, Marco Borsato zijn stuk voor stuk goede entertainers. Als mensen daar gelukkig van worden, prima toch?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:36 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Voor jou is het amusementsgehalte het belangrijkste?
Voor mij ook hoor. Muziek moet mij vermaken en de tijd doden. Als ik wil doen alsof ik een intellectueel ben dan lees ik wel een gehyped boek met veel moeilijke woorden.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:36 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Waarom luister jij muziek dan? Om een diepere boodschap van het leven te kunnen begrijpen? Om de zanger te doorgronden? Waarom?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:36 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Het gastenboek van Ali B. Heerlijk wat een kneusjesquote:yo aliiiiiii B Ik ben sem en ik ben 11 jaar ik rap ook vaak maar ben nog niet zo goed als jouw mijn vader en ik en mijn moeder wouden een keer naar een concert vannjou wanneer ben je een keer in de buurt van dordrecht??? veel plesier met de jaarwiselling!!! yoyoyoy ik vind ali zo!! doei en groetjes van sem de men!
Veeriej -- 29 December 2006 14:55
ali ik vondt het vet tof dat je ff in staphorst aan kwam helemaal Toppiej
ik was aan het meter lope en toen zij een oma tege mij ali B is in staphorst je weet tog die rapper zij zeVondt het zo cool want ken al je liedjes
![]()
en mocht ik nog ff met je op de fotome dag kon nie meer stuk !!
Marriët @ Staphorst -- 29 December 2006 14:48
Goed dat jullie excuses aanbieden maar was eigenlijk niet nodig geweest.. de begravenis begon pas om half 3!! Dus beetje heibel om niets!
Ali B ga zo door met je muziek;)!
(K)
AliB_Fan -- 29 December 2006 14:34
Hallo, weet er al iemand wanneer Ali B weer online komt??? Want ik wil ook graag weten hoelaat hij woensdagavond weer kwam want dat had hij gezegt.
matjak -- 29 December 2006 13:00
Keigaaf vind ik je man! Niet te geloven laatst dat Enerverende optreden U rock!!!!!! Succes nog he!
nick -- 29 December 2006 09:15
hallo ali b
ik ben nick lobrecht(3jaar) ,en wil je zeggen dat ik jou helemaal top vind,en ik hoop jou echt een keer in het echt te zien
imad -- 28 December 2006 21:56
heyy ali b ik kom uit Amsterdam west ik ben ook mocro a sahbi ik rap ook wel eens voor de grap zoals tegen andere gasten uit een andere stad bedenk ik wel eens dingen zoal Eyoo je kan niet van me winnen want ik rap te strak ik REPRESENT AMSTERDAM een een echte STAD..
veel succes verder met je carriere
senem -- 28 December 2006 21:56
heey alii!!!! ben een grote fan van jou en yes-r!!Ik heb een pet van jou en een t-shirt(H)stoer he ahaha.Heey ik ben 13 jaar en turk kan ff goed als jou rappen:Phahahah je weet toch een beetje dromen:P
salih -- 28 December 2006 21:38
ey alib kan je mij uitlegen hoe
een tekst schrijft
groetjes van salihb
Jij bent nooit 3, 11 of 13 jaar oud geweest?quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:40 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Het gastenboek van Ali B. Heerlijk wat een kneusjes
Jazeker, maar toen was ik gelukkig niet zo'n kneusquote:Op vrijdag 29 december 2006 15:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Jij bent nooit 3, 11 of 13 jaar oud geweest?![]()
Nee, kinderen uitmaken voor kneus is lekker hoogstaandquote:Op vrijdag 29 december 2006 15:49 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Jazeker, maar toen was ik gelukkig niet zo'n kneus![]()
Arnold_Fan moet dan ook erg gelukkig zijn dat zijn jeugd niet vereeuwigd is op het internetquote:Op vrijdag 29 december 2006 15:59 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee, kinderen uitmaken voor kneus is lekker hoogstaand![]()
Ik neem aan dat je het over Ali hebt ? Tja, hij wordt nu commercieel gehypted ja, maar dat was in het begin wel even anders als ik het goed herinner .. je zou kunnen zeggen dat hij zichzelf gemaakt heeft tegen de odds in, en hij is dan nu wel bekend, maar wat ik ervan kan zien is hij wel zichzelf gebleven ..quote:Op vrijdag 29 december 2006 10:04 schreef Romanov het volgende:
[..]
liever een commercieel gehypte rapper met allemaal dezelfde beatjes en moves waarvan je je moet afvragen of ze ze wel zelf hebben gemaakt dan commercieel gehypte zanggroepjes met allemaal hetzelfde deuntje en danspasjes waarvan je je nog moet afvragen of ze uberhaupt zelf wel zingen?
hmz, ik denk dat die Ali best geïnspireerd is, hij moet alleen geweldig opletten dat die niet de slaaf wordt van zijn eigen succes .. iets wat je door de geschiedenis heen toch wel vaker ziet gebeuren, dat een artiest kapot gaat aan zijn bekendheidquote:Ergens is dit best tegenstrijdig, in mijn ogen zit er geen verschil tussen Ali B-artiest en het zoveelste Idols/Xfactor mutsje. Tis allemaal dezelfde ongeinspireerde bagger.
daarin kan ik je alleen maar gelijk geven .. het is dan ook uiterst zelden dat hier de radio aanstaat ..quote:Zelf ben ik muzikant, en ik kan me regelmatig ergeren aan de bagger op veel radiozenders. Niet omdat het niet mijn stijl is, dat is small-minded. Het gaat mij puur om de kwaliteit van muziek.
zoals wel meer uit de muziekgeschiedenis komt rap voort uit de straatmuziek van de afro-amerikaan en gaat het niet zozeer om de muziek maar meer om de boodschap, maar idd, de muzikale begeleiding bij die tekst wordt wel steeds minimaler zodat je je zeker bij sommige nummers moet afvragen of je het uberhaupt nog muziek kan noemenquote:Rap is geen muziek, dat is poezie over een loopje. Is niet erg, goede rappers (die zelf produceren en geen meuk maken) krijgen alszijnde muzikant van mij gewoon respect. Iemand die tekst na tekst schrijft om zoveel mogelijk geld binnen te slepen, is in mijn ogen gewoon een profiteur van zoiets moois en expressief als muziek.
zo gaat dat idd meestalquote:Mja, acts en bands van goede kwaliteit blijven toch wel bestaan, die kwaliteit word door muziekliefhebbers wel gewaarborgd. Zo'n commerciel figuur is na een jaar of 4, 5 toch uitgerangeerd omdat ie niet meer genoeg oplevert.
zolang er op legaal gedownload materiaal alle mogelijke vreemde restricties zitten zal ik dat zeker blijven doenquote:Mijn advies, gewoon cd's gratis blijven downloaden en als je de cd kwalitatief okee vind, koop je m gewoon.
hehequote:Respect voor de muziek, wat voor soort dan ook...![]()
![]()
Volgens mij is de helft allang geen kind meer, tenminste lichamelijk.quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:59 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee, kinderen uitmaken voor kneus is lekker hoogstaand![]()
PNVD gestemd?quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:06 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Volgens mij is de helft allang geen kind meer, tenminste lichamelijk.![]()
Ik lees toch echt 3, 11 en 13. Dan ben je een kind. Of je moet er inderdaad pedopartij-logica erop los laten, dan heb je gelijkquote:Op vrijdag 29 december 2006 16:06 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Volgens mij is de helft allang geen kind meer, tenminste lichamelijk.![]()
integendeel, ik zeg juist dat mensen ondanks dat ze lichamelijk al volwassen zijn het geestelijk niet zijn. De pedopartij zegt exact het tegenovergesteldequote:
Bij de meeste staat geen leeftijd, en daarnaast kunnen kinderen van 3 niet zo'n zin makenquote:Op vrijdag 29 december 2006 16:09 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik lees toch echt 3, 11 en 13. Dan ben je een kind. Of je moet er inderdaad pedopartij-logica erop los laten, dan heb je gelijk![]()
quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:18 schreef Arnold_fan het volgende:
Even nadenken voor je wat typt.
Ach, hij weet misschien het verhaal van klok en klepel nog niet helemaalquote:
Dat bedoel ik ook te zeggen. Wat heeft de lichamelijke volwassenheid te maken met de verstandelijke? Het is dus een kulargument wat je aandraagt.quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:18 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
integendeel, ik zeg juist dat mensen ondanks dat ze lichamelijk al volwassen zijn het geestelijk niet zijn. De pedopartij zegt exact het tegenovergestelde![]()
Los daarvan heeft PNVD helemaal niet meegedaan aan de verkiezingen omdat ze niet genoeg handtekeningen konden ophalen, een groot licht ben je duidelijk niet![]()
Even nadenken voor je wat typt.
![]()
Bijna iedereen wordt lichamelijk volwassen, helaas sommige mensen geestelijk niet. Lees hier dat ze het i.q. van een kind van 12 houdenquote:Op vrijdag 29 december 2006 16:30 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook te zeggen. Wat heeft de lichamelijke volwassenheid te maken met de verstandelijke? Het is dus een kulargument wat je aandraagt.
Hou oud ben je? 15?quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:35 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Bijna iedereen wordt lichamelijk volwassen, helaas sommige mensen geestelijk niet. Lees hier dat ze het i.q. van een kind van 12 houden
Dus zolang de 'muzikant' de mensen maar weet te amuseren met z'n teksten en een flitsende podium-act neerzet kun je niet zeggen dat de muziek van tegenwoordig slechter is?quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:40 schreef cafca het volgende:
[..]
Juist, en dat geldt voor het merendeel van de mensen. Die willen entertaind worden. Ali B., Frans Bauer, Marco Borsato zijn stuk voor stuk goede entertainers. Als mensen daar gelukkig van worden, prima toch?
Volgens mij zijn goede zang, mooie composities, melodie, orginaliteit, een vette beat of een lekker gitaartje enz. de essentie van goede muziek en niet of iemand anderen goed kan entertainen met teksten of op het podium.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:36 schreef arneaux het volgende:
[..]
Waarom luister jij muziek dan? Om een diepere boodschap van het leven te kunnen begrijpen? Om de zanger te doorgronden? Waarom?
Als jij je basisschool had afgemaakt had je begrepen dat je opmerking over de pedopratij nergens op sloeg, sterker nog, dat ik juist zei dat mensen niet altijd geestelijk volwassen zijn als ze het lichamelijk wel zijn. Het is natuurlijk erg makkelijk om maar wat doms te blaten, maar ach, van een ongeletterde boer als jij moet ik dat maar door de vingers zien.quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Doe jij echt HBO? Je komt namelijk ook enkel lichamelijk volwassen over![]()
Net alsof er muziek van tegenwoordig bestaat. Muziek van vroeger is net zo hard muziek van tegenwoordig en muziek van tegenwoordig is net zo hard muziek van vroeger. Bovendien kunnen gejatte drumsamples en monotoom gerap niet jouw ding zijn. Maar dat maakt het zeker niet slecht of minder goed. Sterker nog, dankzij het samplen en bewerken van samples zijn de mogelijkheden voor de creatieve muzikant tegenwoordig oneindig veel groter dan vroeger. Vroeger waren het de instrumenten die de grens van het mogelijke afbakenden. Nu is het enkel nog de verbeelding die de muzikant beperkt. Vasthouden aan die goede oude tijd met enkel gitaar, drum, etc mag best als je dat leuk vind, maar is eigenlijk een vorm van conservatief zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:19 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dus zolang de 'muzikant' de mensen maar weet te amuseren met z'n teksten en een flitsende podium-act neerzet kun je niet zeggen dat de muziek van tegenwoordig slechter is?
Zelfs niet al bestaat de muziek zelf enkel uit gejatte drumsamples met wat monotoom gerap er overheen?
Volgens jou. Dus dat is puur persoonlijk en subjectief. Bovendien zijn die goede zang, mooie composities, melodieen, de vette beat en dat gitaartje gewoon nog steeds entertainment. Hoe mooi je het ook verpakt: het is entertainment. Niets meer en niets minder.quote:Volgens mij zijn goede zang, mooie composities, melodie, orginaliteit, een vette beat of een lekker gitaartje enz. de essentie van goede muziek en niet of iemand anderen goed kan entertainen met teksten of op het podium.
Gedraag je dan ook volwassen en probeer niet eenvoudig te scoren door een stel pubers in een gastenboek af te kraken..quote:
Natuurlijk heeft hij een punt dat Boeijen ondergesneeuwt wordt door de vrolijke simpelheid. Maar het "vroeger was alles beter" wat er van af druipt is natuurlijk lulkoek. Simpele liefdesliedjes doen het al sinds mensenheugenis beter dan "hoogdraverige pseudo-intellectuele wijsheden verpakt in onsamenhangende zinnen"-liedjes. Dat is niet iets van nu.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:03 schreef Beathoven het volgende:
Frits heeft wel een punt maar is een roepende in de woestijn. Ik zie de Bauer en Borsato liefhebbers nog niet massaal overlopen, zelfs niet een paar..
Ik ben het met je eens dat je met behulp van samples ook best allerlei leuke creatieve muziek kunt maken, dat is het probleem niet. Maar dan praat je over een beperkt aantal artiesten en niet over het gemiddelde rapgroepje. En rappen zelf is al helemaal geen kunst aan, bijna iedereen kan het. Kun je van zingen niet zeggen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Net alsof er muziek van tegenwoordig bestaat. Muziek van vroeger is net zo hard muziek van tegenwoordig en muziek van tegenwoordig is net zo hard muziek van vroeger. Bovendien kunnen gejatte drumsamples en monotoom gerap niet jouw ding zijn. Maar dat maakt het zeker niet slecht of minder goed.
Sterker nog, dankzij het samplen en bewerken van samples zijn de mogelijkheden voor de creatieve muzikant tegenwoordig oneindig veel groter dan vroeger. Vroeger waren het de instrumenten die de grens van het mogelijke afbakenden. Nu is het enkel nog de verbeelding die de muzikant beperkt. Vasthouden aan die goede oude tijd met enkel gitaar, drum, etc mag best als je dat leuk vind, maar is eigenlijk een vorm van conservatief zijn.
Natuurlijk is muziek om te vermaken, maar als je wilt beweren dat iemand goede muziek maakt zolang de luisteraar maar vermaakt wordt...quote:Daarnaast is het enige doel van muziek inderdaad amuseren. Op welke manier dan ook: of je nou danst, aandachtig luistert met je koptelefoon op of enkel half naar de radio luistert op je werk: het is allemaal vermaak en niets meer of minder.
Of is muziek volgens jou de weg naar de wereldvrede? Of wordt jij intellectueel wijzer van de filosofische teksten van welke artiest dan ook?
[..]
Volgens jou. Dus dat is puur persoonlijk en subjectief. Bovendien zijn die goede zang, mooie composities, melodieen, de vette beat en dat gitaartje gewoon nog steeds entertainment. Hoe mooi je het ook verpakt: het is entertainment. Niets meer en niets minder.
Goed rappen is volgens mij ook best een kunst. Bovendien hoeft iets niet moeilijk te zijn om goed te zijn. De beste gitaarrifjes zijn zo simpel als morgen heel de dag. De beste meezingers hebben altijd een: "waarom heb ik dat niet bedacht"-gehalte.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:15 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat je met behulp van samples ook best allerlei leuke creatieve muziek kunt maken, dat is het probleem niet. Maar dan praat je over een beperkt aantal artiesten en niet over het gemiddelde rapgroepje. En rappen zelf is al helemaal geen kunst aan, bijna iedereen kan het. Kun je van zingen niet zeggen.
Als jij een top 40 van 20 of 30 geleden bekijkt dan ken je waarschijnlijk meer dan de helft niet meer. Dat was allemaal troep die al lang begraven en vergeten is. Als je over 20 jaar een top 40 van nu bekijkt dan ben je ook de helft vergeten en van de rest denk je: "Goh, dat was toch best leuk toen, beter dan die troep van nu".quote:Als je dat lijstje van Cafca nog eens bekijkt, vind je dan werkelijk dat die liedjes even slecht zijn als die van hedendaagse 'topartiesten' als 50 cent, Ali B, Jantje Smit en Lange Frans?
Muziek is goed als de luisteraar het goed vind. Nogmaals: jouw smaak is niet de maatstaf voor kwaliteit. Ik vind veel muziek ook kut. Ik vind Marco Borsato kut. Toch is 80% van Nederland die het wel goed vind niet achterlijk of debiel. En bovendien hoor ik wel dat zijn muziek verdomde goed inelkaar zit en hoor ik ook dat de beste vent toch best een aardige zanger is. En he: als ik dronken ben zing ik het hardste mee in de kroegquote:Natuurlijk is muziek om te vermaken, maar als je wilt beweren dat iemand goede muziek maakt zolang de luisteraar maar vermaakt wordt...![]()
Wat je nu verteld is al zo oud als de weg naar de Beatles.....wat zeg ik de weg naar Bach. Randzaken en imago zijn altijd al een belangrijk onderdeel geweest van muziek en de populariteit rondom artiesten. Niets nieuws onder de zon hoor. Weet je hoe Elvis zo groot is geworden?quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:33 schreef releaze het volgende:
muziek is tegenwoordig gewoon veel meer dan muziek alleen, d'r zit een volledige entertainment industrie omheen en entertainment moet makkelijk behapbaar zijn, anders verdien je dr niet zo veel aan. het succes van aliB, frans bauer etc zou nooit zo groot geweest zijn laten we zeggen, 15 jaar terug, geen internet, geen supersnellive alles, geen dvds, veel minder geneuzel over BNers (is ook een term van een jaar of 5, 6 oud ofzo) maatschappelijke boegbeelden die we (willen) hebben, videoclips waar honderdduizenden euros in gepompt wordt, niets.
En we slikken het nog ook. Hoe kut de kwaliteit van de muziek ook is, de industrie doet toch iets goeds want de maatschappij raakt schijnbaar toch geprikkeld. Niets meer dan marketing/psychologische tactieken en het werkt.
Overigens hoorde ik laatst een ongelooflijk slecht liedje van alib EN frans bauer en ik vond het helemaal geweldig, twee van die gasten uit verschillende 'disciplines' die voor de fun / politiek correcte saamhorigheidsgevoel toch samen de studio ingaan en d'r een ernstig toegankelijk plaatje uitknallen. Het gaat haast meer over de ideologie die erachter zit dan de muziek. Prima, dan is muziek maar een middel, niet het doel.
Hamburgers?quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Weet je hoe Elvis zo groot is geworden?
Die grap wou ik zometeen zelf gaan maken als iemand zou happenquote:
Ik zeg dat het dan goede entertainers zijn. Als mensen daar gelukkig van worden, is dat toch prima? Wie ben jij om te zeggen wat "goede muziek" is? Wat is smaak?quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:19 schreef rebel6 het volgende:
[..]
Dus zolang de 'muzikant' de mensen maar weet te amuseren met z'n teksten en een flitsende podium-act neerzet kun je niet zeggen dat de muziek van tegenwoordig slechter is?
Zelfs niet al bestaat de muziek zelf enkel uit gejatte drumsamples met wat monotoom gerap er overheen?
[..]
Zeg dat tegen de TS, hij vraagt zich af of nederland muzieksmaak heeft omdat AliB zo populair is en het antwoord is dat muzieksmaak er niks mee te maken heeft.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Wat je nu verteld is al zo oud als de weg naar de Beatles.....wat zeg ik de weg naar Bach. Randzaken en imago zijn altijd al een belangrijk onderdeel geweest van muziek en de populariteit rondom artiesten. Niets nieuws onder de zon hoor. Weet je hoe Elvis zo groot is geworden?
Je moet dan ook niet op de muziek afgeven die ze "leuk" vinden, maar op het feit dat een groep mensen muziek als een modeartikel ziet. Vandaar ook dat je taferelen krijgt in de trant van dat een plaat niet meer kan omdat ie al > 3 weken "bekend" is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:30 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |