abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44822401
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik luister vaak naar top-40 muziek, en een heleboel daarvan vind ik best leuk, ben ik nu dom?
Nee. Als jij top 40 mooi vindt, dan vind je het mooi. Ik ben er niet gek op.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
pi_44822502
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:44 schreef arneaux het volgende:

[..]

Ach als jij meer Gerard Jolingfan bent, is dat fijn voor je.
Ik heb een tyfushekel aan het niet zo op Gerard Joling, maar wat hij in Ticket to the tropics doet is wel een zangprestatie en dat nummer klinkt muzikaal nog een beetje origineel ook.

Mag jij me vertellen wat voor zangprestatie Ali B, Lange Frans, Jan Smit, Frans Bauer, 50 cent (of wat voor bagger dan ook) leveren en wat er zo origineel is aan hun 'muziek'.
pi_44822546
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:58 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Ik heb een tyfushekel aan Gerard Joling, maar wat hij in Ticket to the tropics doet is wel een zangprestatie en dat nummer klinkt muzikaa nog een beetje origineel.

Mag jij me vertellen wat voor zangprestatie Ali B, Lange Frans of Frans Bauer leveren en wat er zo origineel klinkt aan hun 'muziek'.
Goed, dat zullen vast een heleboel mensen met je eens zijn, maar het blijft een "erkende muziekstijl".
En waarschijnlijk zijn er dus zat mensen die het mooi vinden.
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:00:44 #134
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44822574
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:58 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Ik heb een tyfushekel aan Gerard Joling, maar wat hij in Ticket to the tropics doet is wel een zangprestatie en dat nummer klinkt muzikaal nog een beetje origineel ook.

Mag jij me vertellen wat voor zangprestatie Ali B, Lange Frans of Frans Bauer leveren en wat er zo origineel klinkt aan hun 'muziek'.
Waarom moet alle muziek een bepaalde inhoudelijke waarde hebben? En waarom moet de zanger zo geniaal zijn met zingen? Als het werkt, werkt het toch? Als zij, op de manier waarop zij naar buiten komen met hun muziek, hun doelgroep weten te raken, is dat toch meer dan prima.
Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:02:17 #135
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44822626
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:54 schreef Marijke236 het volgende:

[..]

Nee. Als jij top 40 mooi vindt, dan vind je het mooi. Ik ben er niet gek op.
De meeste muziek in de top 40 vind ik ook niet leuk, Ali B en consorten zijn wat mij betreft bagger. Maar er staan vaak erg goede dance nummers in, en bands als Keane kan ik erg waarderen. Muse kwam nog erg hoog, ook een hele goede band. En U2 en Green Day kwamen zelfs op 1.

Ik bedoel dus te zeggen dat mensen die zeiken op de top 40 tussen de chipz en Ali B door moeten kijken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_44822649
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De meeste muziek in de top 40 vind ik ook niet leuk, Ali B en consorten zijn wat mij betreft bagger. Maar er staan vaak erg goede dance nummers in, en bands als Keane kan ik erg waarderen. Muse kwam nog erg hoog, ook een hele goede band. En U2 en Green Day kwamen zelfs op 1.

Ik bedoel dus te zeggen dat mensen die zeiken op de top 40 tussen de chipz en Ali B door moeten kijken.
Ik vond dat nummer van U2 en Green Day eigenlijk ook bagger. Het viel me zo tegen
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:04:16 #137
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44822686
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:03 schreef Marijke236 het volgende:

[..]

Ik vond dat nummer van U2 en Green Day eigenlijk ook bagger. Het viel me zo tegen
Ik vond het ook niet geweldig, maar je moet toch toegeven dat het van een andere klasse is dan een Frans Bauer of Jan Smit.
pi_44822716
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik vond het ook niet geweldig, maar je moet toch toegeven dat het van een andere klasse is dan een Frans Bauer of Jan Smit.
Da's waar. Het was een beetje beter. Maar niet veel...
  vrijdag 29 december 2006 @ 13:06:01 #139
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_44822736
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:05 schreef Marijke236 het volgende:

[..]

Da's waar. Het was een beetje beter. Maar niet veel...
I rest my case.
pi_44823162
De enige reden dat je Ali B leuk vind is dat je niks beters hebt gehoord. Dat of je bent gewoon zo simpel dat je je alleen kan inleven met liedjes die over allerhande ghetto's gaan, en waarvan de helft niet eens bestaat.

Niks tegen Ali B, mooie initiatieven die ie neemt af en toe, maar zijn muziek, kom op zeg. Een entertainmentwaarde heeft het wel, maar echt goeie muziek, die hoef je bij hem niet te zoeken.

En trouwens, al die Ali B's en Lange Fransen en 50 Cent verpesten het sowieso voor.. hiphop
pi_44823352
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:59 schreef Robar het volgende:

[..]

Goed, dat zullen vast een heleboel mensen met je eens zijn, maar het blijft een "erkende muziekstijl".
En waarschijnlijk zijn er dus zat mensen die het mooi vinden.
Klopt, zat mensen die het mooi vinden.
Maar het ging toch om de vraag of het muzikale niveau gedaald is vergeleken bij vroegah?
Wat mij betreft wel.

Vergelijk een willekeurig Ali B. nummer met de Holiday rap van Dj Sven. Wat klinkt er origineler?
En vergelijk "Toppertje" met "Waarom fluister ik je naam nog?" Wat heeft een betere melodie en wat klinkt als een standaard deuntje?

[ Bericht 1% gewijzigd door rebel6 op 29-12-2006 13:33:30 ]
pi_44823633
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:41 schreef arneaux het volgende:

[..]

Hier ben ik het inderdaad mee eens.

Waarom moet je Radiohead, Muse, Nirvana en weet ik veel wie goed vinden om een goede muzieksmaak te hebben?
Dan noem je ook 3 bands op....

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet genoeg in het werk van Ali B., Lange Frans en consorten heb verdiept om er een oordeel over te vellen.
pi_44823670
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:00 schreef arneaux het volgende:

[..]

Waarom moet alle muziek een bepaalde inhoudelijke waarde hebben? En waarom moet de zanger zo geniaal zijn met zingen? Als het werkt, werkt het toch? Als zij, op de manier waarop zij naar buiten komen met hun muziek, hun doelgroep weten te raken, is dat toch meer dan prima.
Voor jou is het amusementsgehalte het belangrijkste?
pi_44823792
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:36 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Juist, en dat geldt voor het merendeel van de mensen. Die willen entertaind worden. Ali B., Frans Bauer, Marco Borsato zijn stuk voor stuk goede entertainers. Als mensen daar gelukkig van worden, prima toch?
pi_44824374
Waarom moet een nummer origineel, muzikaal en whatever more zijn om populair te zijn?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_44824682
quote:

[..]

Voor mij ook hoor. Muziek moet mij vermaken en de tijd doden. Als ik wil doen alsof ik een intellectueel ben dan lees ik wel een gehyped boek met veel moeilijke woorden.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_44825736
3FM. klaar

Wat is er eigenlijk met "tha box" gebeurd? was het zo overduidelijk nep dat niemand er naar keek?
  vrijdag 29 december 2006 @ 14:36:04 #148
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44825821
quote:

[..]

Waarom luister jij muziek dan? Om een diepere boodschap van het leven te kunnen begrijpen? Om de zanger te doorgronden? Waarom?
pi_44827902
quote:
yo aliiiiiii B Ik ben sem en ik ben 11 jaar ik rap ook vaak maar ben nog niet zo goed als jouw mijn vader en ik en mijn moeder wouden een keer naar een concert vannjou wanneer ben je een keer in de buurt van dordrecht??? veel plesier met de jaarwiselling!!! yoyoyoy ik vind ali zo!! doei en groetjes van sem de men!

Veeriej -- 29 December 2006 14:55
ali ik vondt het vet tof dat je ff in staphorst aan kwam helemaal Toppiej
ik was aan het meter lope en toen zij een oma tege mij ali B is in staphorst je weet tog die rapper zij ze Vondt het zo cool want ken al je liedjes
en mocht ik nog ff met je op de foto me dag kon nie meer stuk !!

Marriët @ Staphorst -- 29 December 2006 14:48
Goed dat jullie excuses aanbieden maar was eigenlijk niet nodig geweest.. de begravenis begon pas om half 3!! Dus beetje heibel om niets!
Ali B ga zo door met je muziek;)!
(K)

AliB_Fan -- 29 December 2006 14:34
Hallo, weet er al iemand wanneer Ali B weer online komt??? Want ik wil ook graag weten hoelaat hij woensdagavond weer kwam want dat had hij gezegt.

matjak -- 29 December 2006 13:00
Keigaaf vind ik je man! Niet te geloven laatst dat Enerverende optreden U rock!!!!!! Succes nog he!

nick -- 29 December 2006 09:15
hallo ali b

ik ben nick lobrecht(3jaar) ,en wil je zeggen dat ik jou helemaal top vind,en ik hoop jou echt een keer in het echt te zien

imad -- 28 December 2006 21:56
heyy ali b ik kom uit Amsterdam west ik ben ook mocro a sahbi ik rap ook wel eens voor de grap zoals tegen andere gasten uit een andere stad bedenk ik wel eens dingen zoal Eyoo je kan niet van me winnen want ik rap te strak ik REPRESENT AMSTERDAM een een echte STAD..
veel succes verder met je carriere

senem -- 28 December 2006 21:56
heey alii!!!! ben een grote fan van jou en yes-r!!Ik heb een pet van jou en een t-shirt(H)stoer he ahaha.Heey ik ben 13 jaar en turk kan ff goed als jou rappen:Phahahah je weet toch een beetje dromen:P

salih -- 28 December 2006 21:38
ey alib kan je mij uitlegen hoe
een tekst schrijft
groetjes van salihb
Het gastenboek van Ali B. Heerlijk wat een kneusjes
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_44827943
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:40 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Het gastenboek van Ali B. Heerlijk wat een kneusjes
Jij bent nooit 3, 11 of 13 jaar oud geweest?
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_44828196
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Jij bent nooit 3, 11 of 13 jaar oud geweest?
Jazeker, maar toen was ik gelukkig niet zo'n kneus
pi_44828500
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:49 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Jazeker, maar toen was ik gelukkig niet zo'n kneus
Nee, kinderen uitmaken voor kneus is lekker hoogstaand
pi_44828593
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:59 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Arnold_Fan moet dan ook erg gelukkig zijn dat zijn jeugd niet vereeuwigd is op het internet .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_44828683
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 10:04 schreef Romanov het volgende:

[..]

liever een commercieel gehypte rapper met allemaal dezelfde beatjes en moves waarvan je je moet afvragen of ze ze wel zelf hebben gemaakt dan commercieel gehypte zanggroepjes met allemaal hetzelfde deuntje en danspasjes waarvan je je nog moet afvragen of ze uberhaupt zelf wel zingen?
Ik neem aan dat je het over Ali hebt ? Tja, hij wordt nu commercieel gehypted ja, maar dat was in het begin wel even anders als ik het goed herinner .. je zou kunnen zeggen dat hij zichzelf gemaakt heeft tegen de odds in, en hij is dan nu wel bekend, maar wat ik ervan kan zien is hij wel zichzelf gebleven ..
nee als ik al gehypte rappers wil gaan afkraken dan hou ik het bij LF&BB .. dat die nou uitgerekend succes moeten hebben met een liedje dat zo tegen hun normale levensvisie ingaat
quote:
Ergens is dit best tegenstrijdig, in mijn ogen zit er geen verschil tussen Ali B-artiest en het zoveelste Idols/Xfactor mutsje. Tis allemaal dezelfde ongeinspireerde bagger.
hmz, ik denk dat die Ali best geïnspireerd is, hij moet alleen geweldig opletten dat die niet de slaaf wordt van zijn eigen succes .. iets wat je door de geschiedenis heen toch wel vaker ziet gebeuren, dat een artiest kapot gaat aan zijn bekendheid
quote:
Zelf ben ik muzikant, en ik kan me regelmatig ergeren aan de bagger op veel radiozenders. Niet omdat het niet mijn stijl is, dat is small-minded. Het gaat mij puur om de kwaliteit van muziek.
daarin kan ik je alleen maar gelijk geven .. het is dan ook uiterst zelden dat hier de radio aanstaat ..
en tja, de kids en de muziekzenders, dat staat dus wel vaak aan, maar dat ik daar iets bijzonders hoor waarvan ik wil weten wie het is gebeurd ook niet zo vaak
van de laatste paar maanden waren dat 2 nummers of zo .. Stream of Passion en dat nummer van U2 met Greenday .. de rest lijkt allemaal min of meer onderling verwisselbaar .. to the left, to the left .. bij de rest van het grjze grut
quote:
Rap is geen muziek, dat is poezie over een loopje. Is niet erg, goede rappers (die zelf produceren en geen meuk maken) krijgen alszijnde muzikant van mij gewoon respect. Iemand die tekst na tekst schrijft om zoveel mogelijk geld binnen te slepen, is in mijn ogen gewoon een profiteur van zoiets moois en expressief als muziek.
zoals wel meer uit de muziekgeschiedenis komt rap voort uit de straatmuziek van de afro-amerikaan en gaat het niet zozeer om de muziek maar meer om de boodschap, maar idd, de muzikale begeleiding bij die tekst wordt wel steeds minimaler zodat je je zeker bij sommige nummers moet afvragen of je het uberhaupt nog muziek kan noemen
quote:
Mja, acts en bands van goede kwaliteit blijven toch wel bestaan, die kwaliteit word door muziekliefhebbers wel gewaarborgd. Zo'n commerciel figuur is na een jaar of 4, 5 toch uitgerangeerd omdat ie niet meer genoeg oplevert.
zo gaat dat idd meestal
quote:
Mijn advies, gewoon cd's gratis blijven downloaden en als je de cd kwalitatief okee vind, koop je m gewoon.
zolang er op legaal gedownload materiaal alle mogelijke vreemde restricties zitten zal ik dat zeker blijven doen
quote:
Respect voor de muziek, wat voor soort dan ook...
hehe
pleased to meet you
pi_44828695
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 15:59 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Volgens mij is de helft allang geen kind meer, tenminste lichamelijk.
  vrijdag 29 december 2006 @ 16:07:38 #156
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44828723
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:06 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

PNVD gestemd?
pi_44828780
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:06 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik lees toch echt 3, 11 en 13. Dan ben je een kind. Of je moet er inderdaad pedopartij-logica erop los laten, dan heb je gelijk
pi_44829052
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:07 schreef arneaux het volgende:

[..]

PNVD gestemd?
integendeel, ik zeg juist dat mensen ondanks dat ze lichamelijk al volwassen zijn het geestelijk niet zijn. De pedopartij zegt exact het tegenovergestelde

Los daarvan heeft PNVD helemaal niet meegedaan aan de verkiezingen omdat ze niet genoeg handtekeningen konden ophalen, een groot licht ben je duidelijk niet

Even nadenken voor je wat typt.

[ Bericht 24% gewijzigd door Arnold_fan op 29-12-2006 16:24:11 ]
pi_44829103
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:09 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ik lees toch echt 3, 11 en 13. Dan ben je een kind. Of je moet er inderdaad pedopartij-logica erop los laten, dan heb je gelijk
Bij de meeste staat geen leeftijd, en daarnaast kunnen kinderen van 3 niet zo'n zin maken
pi_44829152
Eigenlijk zou je al die msn adressen toe moeten voegen op msn, zouden ze echt denken dat Ali Baba ze allemaal in zijn prive-msn zet?
pi_44829228
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:18 schreef Arnold_fan het volgende:
pi_44829322
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:23 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ach, hij weet misschien het verhaal van klok en klepel nog niet helemaal Kinderen en volwassen? Gelijk een pedo Wat moet het heerlijk zijn om zo'n simpel wereldbeeld te hebben
pi_44829364
Doe jij echt HBO? Je komt namelijk ook enkel lichamelijk volwassen over
  vrijdag 29 december 2006 @ 16:30:20 #164
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44829420
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:18 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

integendeel, ik zeg juist dat mensen ondanks dat ze lichamelijk al volwassen zijn het geestelijk niet zijn. De pedopartij zegt exact het tegenovergestelde

Los daarvan heeft PNVD helemaal niet meegedaan aan de verkiezingen omdat ze niet genoeg handtekeningen konden ophalen, een groot licht ben je duidelijk niet

Dat bedoel ik ook te zeggen. Wat heeft de lichamelijke volwassenheid te maken met de verstandelijke? Het is dus een kulargument wat je aandraagt.
pi_44829580
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:30 schreef arneaux het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook te zeggen. Wat heeft de lichamelijke volwassenheid te maken met de verstandelijke? Het is dus een kulargument wat je aandraagt.
Bijna iedereen wordt lichamelijk volwassen, helaas sommige mensen geestelijk niet. Lees hier dat ze het i.q. van een kind van 12 houden
  vrijdag 29 december 2006 @ 16:36:45 #166
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44829608
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:35 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Bijna iedereen wordt lichamelijk volwassen, helaas sommige mensen geestelijk niet. Lees hier dat ze het i.q. van een kind van 12 houden
Hou oud ben je? 15?
pi_44831082
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 13:40 schreef cafca het volgende:

[..]
Juist, en dat geldt voor het merendeel van de mensen. Die willen entertaind worden. Ali B., Frans Bauer, Marco Borsato zijn stuk voor stuk goede entertainers. Als mensen daar gelukkig van worden, prima toch?
Dus zolang de 'muzikant' de mensen maar weet te amuseren met z'n teksten en een flitsende podium-act neerzet kun je niet zeggen dat de muziek van tegenwoordig slechter is?

Zelfs niet al bestaat de muziek zelf enkel uit gejatte drumsamples met wat monotoom gerap er overheen?
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 14:36 schreef arneaux het volgende:

[..]

Waarom luister jij muziek dan? Om een diepere boodschap van het leven te kunnen begrijpen? Om de zanger te doorgronden? Waarom?
Volgens mij zijn goede zang, mooie composities, melodie, orginaliteit, een vette beat of een lekker gitaartje enz. de essentie van goede muziek en niet of iemand anderen goed kan entertainen met teksten of op het podium.
pi_44831730
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:36 schreef arneaux het volgende:

[..]

Hou oud ben je? 15?
23
pi_44831796
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 16:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Doe jij echt HBO? Je komt namelijk ook enkel lichamelijk volwassen over
Als jij je basisschool had afgemaakt had je begrepen dat je opmerking over de pedopratij nergens op sloeg, sterker nog, dat ik juist zei dat mensen niet altijd geestelijk volwassen zijn als ze het lichamelijk wel zijn. Het is natuurlijk erg makkelijk om maar wat doms te blaten, maar ach, van een ongeletterde boer als jij moet ik dat maar door de vingers zien.
pi_44831806
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:19 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Dus zolang de 'muzikant' de mensen maar weet te amuseren met z'n teksten en een flitsende podium-act neerzet kun je niet zeggen dat de muziek van tegenwoordig slechter is?

Zelfs niet al bestaat de muziek zelf enkel uit gejatte drumsamples met wat monotoom gerap er overheen?
Net alsof er muziek van tegenwoordig bestaat. Muziek van vroeger is net zo hard muziek van tegenwoordig en muziek van tegenwoordig is net zo hard muziek van vroeger. Bovendien kunnen gejatte drumsamples en monotoom gerap niet jouw ding zijn. Maar dat maakt het zeker niet slecht of minder goed. Sterker nog, dankzij het samplen en bewerken van samples zijn de mogelijkheden voor de creatieve muzikant tegenwoordig oneindig veel groter dan vroeger. Vroeger waren het de instrumenten die de grens van het mogelijke afbakenden. Nu is het enkel nog de verbeelding die de muzikant beperkt. Vasthouden aan die goede oude tijd met enkel gitaar, drum, etc mag best als je dat leuk vind, maar is eigenlijk een vorm van conservatief zijn.

Daarnaast is het enige doel van muziek inderdaad amuseren. Op welke manier dan ook: of je nou danst, aandachtig luistert met je koptelefoon op of enkel half naar de radio luistert op je werk: het is allemaal vermaak en niets meer of minder.

Of is muziek volgens jou de weg naar de wereldvrede? Of wordt jij intellectueel wijzer van de filosofische teksten van welke artiest dan ook?
quote:
Volgens mij zijn goede zang, mooie composities, melodie, orginaliteit, een vette beat of een lekker gitaartje enz. de essentie van goede muziek en niet of iemand anderen goed kan entertainen met teksten of op het podium.
Volgens jou. Dus dat is puur persoonlijk en subjectief. Bovendien zijn die goede zang, mooie composities, melodieen, de vette beat en dat gitaartje gewoon nog steeds entertainment. Hoe mooi je het ook verpakt: het is entertainment. Niets meer en niets minder.

ook kunst is entertainment trouwens, wat die term zal vast gaan vallen straks
pi_44832516
Mensen moeten gewoon wat meer Jazz luisteren. Miles Davis dat is pas goed
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:53:42 #172
11502 nipeng
The last ride is free
pi_44833856
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:39 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

23
Gedraag je dan ook volwassen en probeer niet eenvoudig te scoren door een stel pubers in een gastenboek af te kraken..

We houden nu op met dat gezeik op elkaar.
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:53:55 #173
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44833864
Ingezonden brief in de Gelderlander vandaag:

De Nederlandse popmuziek verkleutert

Vrijdag, 29 december 2006 - In de Nederlandse popmuziek is nauwelijks meer aandacht voor goede liedjesschrijvers als Frank Boeijen. Alle aandacht gaat uit naar de makkelijk in het gehoor liggende deuntjes van Frans Bauer en Jan Smit. Onverteerbaar, meent Frits Spits.

In de Nederlandstalige popmuziek neemt de verkleutering hand over hand toe. De populariteit van Jan Smit en Frans Bauer lijkt geen grenzen te kennen en de muziek die er werkelijk toe doet, lijdt een kwijnend bestaan.

Neem nu het jongste album van Frank Boeijen. De beste liedjesschrijver van ons land krijgt nauwelijks aandacht voor wat je zonder meer zijn magnum opus kunt noemen, zijn dubbelcd AS. Hier en daar een interviewtje, hier en daar een programmaatje, maar de kolommen en de media-aandacht gaan niet naar hem maar vooral naar commercieel aantrekkelijker heren, die met eigen soaps regeren op de Nederlandse beeldbuis.

En denk nou niet dat ik ook maar het minste bezwaar heb tegen de populariteit van Jan Smit en Frans Bauer. Natuurlijk niet. Het verbaast me wel. Hun muziek is op de beste momenten vrolijk stemmend, maar getuigt ook van een schrijnende tekstuele armoede. Frans Bauer zingt bijvoorbeeld op zijn nieuwe album (Voor altijd), Drink Griekse wijn: ‘Dans de sirtaki met mij op ’t strand / en blijf de hele nacht bij mij / drink Griekse wijn / twee harten smelten hier nu in het zand’.

Twee harten smelten hier nu in het zand?.. Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen. Is het de Griekse hitte die de harten laat smelten, zijn de harten zelf rood aangelopen? De teksten van Frans Bauer gaan niet verder dan het vertellen van hele simpele liefdesverhalen. Ontroeren doen ze nooit, het zijn snel in elkaar geflanste zinnetjes die dankzij de vocale kwaliteiten van Bauer nog enigszins aanvaardbaar zijn. Maar ik daag de tekstdichters uit die Frans Bauer eens liedjes laten zingen die iets meer over hem zelf zeggen. De gemakzucht druipt van het album af en heel Nederland loopt er achter aan. Bauer moest huilen toen hij moest aankondigen dat zijn concerten niet doorgingen, hij zou moeten huilen om zoveel creatieve armoede op zijn album.

Hetzelfde verwijt kun je Jan Smit maken. Een goede zanger, met een lekkere stem. Hij schrijft in ieder geval zijn eigen teksten, dat wel. Maar zijn liedjes? Hoe is het mogelijk, al die rijmelarij, die bedachte avontuurtjes, die onechte emoties?.. Een voorbeeld? Vooruit.

Het lied Parijs begint veelbelovend: ‘Jij spreekt de taal van de liefde / je t’aime, tu est mon amour / er klinkt in ’t café, daar in oud Parijs / een lied van Charles Aznavour’. Ik krijg hoop, dit gaat wat worden?. Maar even verder: ‘overal vioolmuziek / in het hart der romantiek / ben totaal van de wijs / door die mooie stad Parijs’.

Vioolmuziek in het hart der romantiek?.. Gekunsteld, krom Nederlands, er mankeert van alles aan. En niemand die er wat van zegt. Niemand die roept: zeg jongens, veelbelovend die Jan Smit, maar die moet veel beter, die kan veel beter.

De popmuziek verkleutert. Als we maar mee kunnen klappen, als er maar een leuk moppie en een leuk koppie bij hoort dan zijn we tevreden. Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Maar het gaat wel steken als je de werkelijke kunstenaars langs de kant ziet staan, als je de mannen en vrouwen die bereid zijn hun ziel binnenstebuiten te keren voor ons geen aandacht meer krijgen, als ze worden genegeerd, omdat ze wellicht in de diverse programma's niet zo scoren als het lekkere kontje van Jan Smit of de trouwe hondenogen van Frans Bauer.

Daarom probeer ik het hier nog éénmaal. De Jan Smitten en de Frans Bauers van deze wereld krijgen mijn zegen, maar ik zal er geen aandacht meer aan schenken.

Ik wil de ruimte die tot mijn beschikking staat vrijmaken voor kunstenaars als Frank Boeijen. Zijn nieuwe album, het negentiende, is zijn magnum opus, zijn belangrijkste cd tot nu toe. De poëet is tot volle wasdom gekomen, hij toont zich nog even bezorgd voor deze wereld als toen hij Zwart wit (1984) zong, maar hij zegt het mooier in Aan de bezitters van een ziel: ‘Het gevecht is begonnen / de strijd tegen de bitterheid / de oorlog tegen het cynisme / en de onverschilligheid’.

Samen met Stef Bos, ook zo iemand die weet hoe woorden en muziek kunnen samengaan, zingt hij over de heilige Bernadette. Een liefdevol religieus lied, een pracht van een melodie en door de twee mannen bijna éénstemmig gezongen.

Er is zoveel te genieten op dit dubbelalbum. Denk nog even aan de teksten van Bauer en Smit en lees dan deze regels van Boeijen in het lied Windstil: ‘Een man met een stem en een gitaar / die niets meer vinden kan / die hier niets te zoeken heeft / een man die allang / een man die allang verdwenen is’.

Kijk, die woorden maken nieuwsgierig. Allerlei vragen borrelen op. Zingt Boeijen over zichzelf? Is hij de man niet meer die hij was? Het lied vervolgt met de prachtige zinnen: ‘het doek dat gevallen is / de deken van mist / over mijn gedachten / om mijn schouders / en het is stil / en het is stil / en het is stil / stil’.

Van het enthousiasme voor Smit en Bauer begrijp ik niets, dat hoeft ook niet, maar de stilte die om Boeijen hangt is onverteerbaar.

Hij verdient aandacht met orkaankracht.

Frits Spits is DJ bij Radio2. Deze tekst verscheen eerder op. www.krantmeteenmening.nl
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44834040
Als Frits onbegrijpelijke teksten wil van hedendaagse artiesten dan zit ie goed bij Blof

Verder is Bauer en Smit met Boeijen vergelijken natuurlijk onzin. Dat is hetzelfde als Andre Hazes vergelijken met Brace en Doe Maar vergelijken met K3.
pi_44834140
Frits heeft wel een punt maar is een roepende in de woestijn. Ik zie de Bauer en Borsato liefhebbers nog niet massaal overlopen, zelfs niet een paar..
pi_44834292
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:03 schreef Beathoven het volgende:
Frits heeft wel een punt maar is een roepende in de woestijn. Ik zie de Bauer en Borsato liefhebbers nog niet massaal overlopen, zelfs niet een paar..
Natuurlijk heeft hij een punt dat Boeijen ondergesneeuwt wordt door de vrolijke simpelheid. Maar het "vroeger was alles beter" wat er van af druipt is natuurlijk lulkoek. Simpele liefdesliedjes doen het al sinds mensenheugenis beter dan "hoogdraverige pseudo-intellectuele wijsheden verpakt in onsamenhangende zinnen"-liedjes. Dat is niet iets van nu.
pi_44834557
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:41 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Net alsof er muziek van tegenwoordig bestaat. Muziek van vroeger is net zo hard muziek van tegenwoordig en muziek van tegenwoordig is net zo hard muziek van vroeger. Bovendien kunnen gejatte drumsamples en monotoom gerap niet jouw ding zijn. Maar dat maakt het zeker niet slecht of minder goed.

Sterker nog, dankzij het samplen en bewerken van samples zijn de mogelijkheden voor de creatieve muzikant tegenwoordig oneindig veel groter dan vroeger. Vroeger waren het de instrumenten die de grens van het mogelijke afbakenden. Nu is het enkel nog de verbeelding die de muzikant beperkt. Vasthouden aan die goede oude tijd met enkel gitaar, drum, etc mag best als je dat leuk vind, maar is eigenlijk een vorm van conservatief zijn.
Ik ben het met je eens dat je met behulp van samples ook best allerlei leuke creatieve muziek kunt maken, dat is het probleem niet. Maar dan praat je over een beperkt aantal artiesten en niet over het gemiddelde rapgroepje. En rappen zelf is al helemaal geen kunst aan, bijna iedereen kan het. Kun je van zingen niet zeggen.

Als je dat lijstje van Cafca nog eens bekijkt, vind je dan werkelijk dat die liedjes even slecht zijn als die van hedendaagse 'topartiesten' als 50 cent, Ali B, Jantje Smit en Lange Frans?
quote:
Daarnaast is het enige doel van muziek inderdaad amuseren. Op welke manier dan ook: of je nou danst, aandachtig luistert met je koptelefoon op of enkel half naar de radio luistert op je werk: het is allemaal vermaak en niets meer of minder.

Of is muziek volgens jou de weg naar de wereldvrede? Of wordt jij intellectueel wijzer van de filosofische teksten van welke artiest dan ook?

[..]

Volgens jou. Dus dat is puur persoonlijk en subjectief. Bovendien zijn die goede zang, mooie composities, melodieen, de vette beat en dat gitaartje gewoon nog steeds entertainment. Hoe mooi je het ook verpakt: het is entertainment. Niets meer en niets minder.
Natuurlijk is muziek om te vermaken, maar als je wilt beweren dat iemand goede muziek maakt zolang de luisteraar maar vermaakt wordt...
pi_44835046
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:15 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat je met behulp van samples ook best allerlei leuke creatieve muziek kunt maken, dat is het probleem niet. Maar dan praat je over een beperkt aantal artiesten en niet over het gemiddelde rapgroepje. En rappen zelf is al helemaal geen kunst aan, bijna iedereen kan het. Kun je van zingen niet zeggen.
Goed rappen is volgens mij ook best een kunst. Bovendien hoeft iets niet moeilijk te zijn om goed te zijn. De beste gitaarrifjes zijn zo simpel als morgen heel de dag. De beste meezingers hebben altijd een: "waarom heb ik dat niet bedacht"-gehalte.

De fout die je maakt is denken in moeilijk en makkelijk. Simpel en ingewikkeld. Dat is onzin voor muziek. Muziek moet lekker klinken. Meer niet. Lekker boeiend verder hoe dat lekker klinken tot stand komt.

De andere fout die je maakt is jouw smaak als maatstaf voor kwaliteit gebruiken. Ik heb niets met klassiek. Niet mijn smaak. Maar is Mozart daarom een derderangs prutser?

Nog een fout is hele muziekstromingen waar je niet bekend mee bent beoordelen op de paar nummers die je kent uit de top 40. Hip-hop is niet enkel Lange Frans. Net zo min als rock Kane is en dance enkel Basshunter is.
quote:
Als je dat lijstje van Cafca nog eens bekijkt, vind je dan werkelijk dat die liedjes even slecht zijn als die van hedendaagse 'topartiesten' als 50 cent, Ali B, Jantje Smit en Lange Frans?
Als jij een top 40 van 20 of 30 geleden bekijkt dan ken je waarschijnlijk meer dan de helft niet meer. Dat was allemaal troep die al lang begraven en vergeten is. Als je over 20 jaar een top 40 van nu bekijkt dan ben je ook de helft vergeten en van de rest denk je: "Goh, dat was toch best leuk toen, beter dan die troep van nu".
quote:
Natuurlijk is muziek om te vermaken, maar als je wilt beweren dat iemand goede muziek maakt zolang de luisteraar maar vermaakt wordt...
Muziek is goed als de luisteraar het goed vind. Nogmaals: jouw smaak is niet de maatstaf voor kwaliteit. Ik vind veel muziek ook kut. Ik vind Marco Borsato kut. Toch is 80% van Nederland die het wel goed vind niet achterlijk of debiel. En bovendien hoor ik wel dat zijn muziek verdomde goed inelkaar zit en hoor ik ook dat de beste vent toch best een aardige zanger is. En he: als ik dronken ben zing ik het hardste mee in de kroeg
  vrijdag 29 december 2006 @ 19:33:45 #179
81237 releaze
best of both worlds
pi_44835172
muziek is tegenwoordig gewoon veel meer dan muziek alleen, d'r zit een volledige entertainment industrie omheen en entertainment moet makkelijk behapbaar zijn, anders verdien je dr niet zo veel aan. het succes van aliB, frans bauer etc zou nooit zo groot geweest zijn laten we zeggen, 15 jaar terug, geen internet, geen supersnellive alles, geen dvds, veel minder geneuzel over BNers (is ook een term van een jaar of 5, 6 oud ofzo) maatschappelijke boegbeelden die we (willen) hebben, videoclips waar honderdduizenden euros in gepompt wordt, niets.
En we slikken het nog ook. Hoe kut de kwaliteit van de muziek ook is, de industrie doet toch iets goeds want de maatschappij raakt schijnbaar toch geprikkeld. Niets meer dan marketing/psychologische tactieken en het werkt.

Overigens hoorde ik laatst een ongelooflijk slecht liedje van alib EN frans bauer en ik vond het helemaal geweldig, twee van die gasten uit verschillende 'disciplines' die voor de fun / politiek correcte saamhorigheidsgevoel toch samen de studio ingaan en d'r een ernstig toegankelijk plaatje uitknallen. Het gaat haast meer over de ideologie die erachter zit dan de muziek. Prima, dan is muziek maar een middel, niet het doel.
pi_44835329
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:33 schreef releaze het volgende:
muziek is tegenwoordig gewoon veel meer dan muziek alleen, d'r zit een volledige entertainment industrie omheen en entertainment moet makkelijk behapbaar zijn, anders verdien je dr niet zo veel aan. het succes van aliB, frans bauer etc zou nooit zo groot geweest zijn laten we zeggen, 15 jaar terug, geen internet, geen supersnellive alles, geen dvds, veel minder geneuzel over BNers (is ook een term van een jaar of 5, 6 oud ofzo) maatschappelijke boegbeelden die we (willen) hebben, videoclips waar honderdduizenden euros in gepompt wordt, niets.
En we slikken het nog ook. Hoe kut de kwaliteit van de muziek ook is, de industrie doet toch iets goeds want de maatschappij raakt schijnbaar toch geprikkeld. Niets meer dan marketing/psychologische tactieken en het werkt.

Overigens hoorde ik laatst een ongelooflijk slecht liedje van alib EN frans bauer en ik vond het helemaal geweldig, twee van die gasten uit verschillende 'disciplines' die voor de fun / politiek correcte saamhorigheidsgevoel toch samen de studio ingaan en d'r een ernstig toegankelijk plaatje uitknallen. Het gaat haast meer over de ideologie die erachter zit dan de muziek. Prima, dan is muziek maar een middel, niet het doel.
Wat je nu verteld is al zo oud als de weg naar de Beatles.....wat zeg ik de weg naar Bach. Randzaken en imago zijn altijd al een belangrijk onderdeel geweest van muziek en de populariteit rondom artiesten. Niets nieuws onder de zon hoor. Weet je hoe Elvis zo groot is geworden?
  vrijdag 29 december 2006 @ 19:40:42 #181
11502 nipeng
The last ride is free
pi_44835398
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]
Weet je hoe Elvis zo groot is geworden?
Hamburgers?
pi_44835423
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:40 schreef nipeng het volgende:

[..]

Hamburgers?
Die grap wou ik zometeen zelf gaan maken als iemand zou happen
pi_44836241
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 17:19 schreef rebel6 het volgende:

[..]

[..]
Ik zeg dat het dan goede entertainers zijn. Als mensen daar gelukkig van worden, is dat toch prima? Wie ben jij om te zeggen wat "goede muziek" is? Wat is smaak?

Ik bedoel: rock and roll was ook niet meer dan een paar gejatte blues-akkoordenschemaatjes op een wat sneller tempo gespeeld. de eerste mellotron, die gebruik maakte van "samples" was ook erg vernieuwend, maar ook "gejat".
Uiteindelijk is alles gejat, er is muziek die ik mooi vind en die ik niet mooi vind, maar dat is van alle tijden.
  vrijdag 29 december 2006 @ 20:19:55 #184
81237 releaze
best of both worlds
pi_44836671
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Wat je nu verteld is al zo oud als de weg naar de Beatles.....wat zeg ik de weg naar Bach. Randzaken en imago zijn altijd al een belangrijk onderdeel geweest van muziek en de populariteit rondom artiesten. Niets nieuws onder de zon hoor. Weet je hoe Elvis zo groot is geworden?
Zeg dat tegen de TS, hij vraagt zich af of nederland muzieksmaak heeft omdat AliB zo populair is en het antwoord is dat muzieksmaak er niks mee te maken heeft.
pi_44841598
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 12:30 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Ze moeten lekker doen wat ze doen, maar het zijn niet mijn mensen. Dom meelopend kuddevolk die moeite heeft om een eigen mening te maken
Je moet dan ook niet op de muziek afgeven die ze "leuk" vinden, maar op het feit dat een groep mensen muziek als een modeartikel ziet. Vandaar ook dat je taferelen krijgt in de trant van dat een plaat niet meer kan omdat ie al > 3 weken "bekend" is.

Dat voor de rest kuddevolk aanschaft (zal wel meevallen gezien de verkoopcijfers ten opzichte van vroeger) wat op de radio gedraaid wordt is van alle tijden. Zolang ik niet mee moet luisteren zal het me verder een zorg zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')