quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:34 schreef Bob-B het volgende:
tvp staat ook op mijn verlanglijstje
Dan doe je het verkeerd. Je moet niet met een westerse reisonderneming gaan, dan wordt je afgezet. Gewoon via een Russische toeristenbureautje de zaak regelen, ben je voor veel minder klaar.quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:34 schreef Falco het volgende:
Mij lijkt het ook erg gaaf. Volgens mij kost het al gauw ruim 2000 euro.
22 uur is vrij weinigquote:Op dinsdag 19 december 2006 12:30 schreef Backdoorman het volgende:
ik heb geen idee of het de transsiberie expres is, maar ik ben afgelopen zomer van Moskou naar Perm gereisd per trein, een reis van 22 uur door het schitterende uitgestrekte Russische landschap! Erg leuk en voor je het weet is het alweer voorbij zo'n treinreis...al was de (slaap)coupe niet al te ruim...
Maar Moskou-Perm is wel een deel van het traject van de Transsiberië expresquote:
Ja, precies. Ik meen dat het station waar ik aankwam (Perm 1) zelfs de laatste Europese stop is van die Express. Is dat overigens een bepaald soort trein of gaat het meer om de route?! Want dan hoef ik verder niet zonodig die reis af te maken.....erg indrukwekkend dat land, maar na 22 uur in een klein hok te hebben gezeten was ik toch wel blij dat ik eruit kon ;-)quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:41 schreef Vava het volgende:
[..]
Maar Moskou-Perm is wel een deel van het traject van de Transsiberië expres![]()
ok, dus dan heb ik een gedeelte van de transsiberie expres meegemaakt...voor mij net lang genoegquote:Op dinsdag 19 december 2006 14:33 schreef jeoren het volgende:
Het gaat bij de TSE om het feit dat je besef van tijd volledig verloren gaat doordat je elke dag de klok een uur moet verzetten. Uiteindelijk kom je om 5 uur 's ochtends aan in Vladivostok terwijl het op de klok in de trein pas 22 uur 's avonds is.
9259 km.quote:Op dinsdag 19 december 2006 20:59 schreef anisubs het volgende:
Hmm... hoeveel km lang is die trans siberie express nou eigelijk? Hoe snel gaan de treinen eigelijk? (zal vast geen hogesnelheidstrein zijn)
Hier ook. Mooi boek hoor, minser mooie prijzen...quote:Op dinsdag 19 december 2006 19:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
Lijkt me ERRUG gaaf om die ook nog es te doen.
De reisgids van Djoser viel vorige week op de mat en daarin staat ook een reis met de TSE in. Ter inspiratie
.
inderdaad! mij vriendin, haar zus en ik hadden toen een coupe gereserveerd voor onszelf! Moet er niet aan denken dat je in zo'n benauwde ruimte opgescheept zit met vreemden....quote:Op woensdag 20 december 2006 10:20 schreef voodoolady het volgende:
Het langste was 4 dagen dat wij achter elkaar in de trein hebben gezeten, dus 22 uur is niet zoveel neeVoordeel van mongolie vond ik dat het wat afwisseling gaf (en extra grensovergangen ook interessant) siberisch landschap heb je na een tijdje ook wel weer gezien. Ik weet niet precies meer hoe de coupe indeling zat op de transsiberie, maar als je de kans hebt, regel een eigen coupe met 'westerlingen' heb je nog wat rust en een beetje veiligheid.
Hoe duur is dat dan om een complete coupe te reserveren?quote:Op woensdag 20 december 2006 10:48 schreef Backdoorman het volgende:
[..]
inderdaad! mij vriendin, haar zus en ik hadden toen een coupe gereserveerd voor onszelf! Moet er niet aan denken dat je in zo'n benauwde ruimte opgescheept zit met vreemden....
4 dagen??Zou denk ik dan toch zelfs zo'n ouwe topolev verkiezen boven zo'n reizen om op m'n bestemming te komen
![]()
Wel eindelijk een reisgids die INCLUSIEF-prijzen vermeldt....quote:Op woensdag 20 december 2006 10:22 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Hier ook. Mooi boek hoor, minser mooie prijzen...
hoeveel betaal je met zijn 2en voor zo'n 4 persoons coupe ?quote:Op woensdag 20 december 2006 13:26 schreef voodoolady het volgende:
Ik weet niet meer precies wat de toeslag was, maar ik weet nog wel dat er absoluut geen twijfel over bestond of we het wel of niet zouden doen ivm prijs, moet het thuis even nazoeken. Overigens is een 4 persoonscoupe met z'n 2en erg fijn, heb je tenminste nog een beetje ruimte. Ik had ook een fijne reisgids waarbij de sights met de kilometerbordjes aangeven staan (die staan langs het spoor), wel in het engels, zal daar ook de titel van opzoeken.
Nog een tip: afwasmiddel of iets anders ontvettends! Het is leuk al die instant noodles en soepen maar het is erg vet en dat krijg je er met water niet uit.
Oh ja en als je bij binnenkomst al een mongool in je coupe aantreft, eruit schoppen natuurlijk, maar het kan dus zijn dat hij nog terugkomt omdat hij smokkelwaar (in ons geval capsules van iets) in jouw coupe heeft verstopt. Heel fijn zo'n kerel om half 4 in je coupeNou ja hij was in ieder geval wel aardig
weet ik niet meer precies..maar voor het traject Moskou - Perm betaalde je per persoon dacht ik iets van 85 of 100 euro...dus dat X 4, kom je op een honderdje of 4 uit...maar dan zit je dus bij Perm...ik zou het er persoonlijk dus niet voor over hebben, met zoveel geld kan je in mijn ogen meerdere leuke reisjes maken ipv een heeeeele lange treinreis. Coupe's zijn klein en niet luxe en slapen lukte mij maar half, want die bedjes zijn echt niet comfortabel. Enige leuke eraan is dat je wel veel van het landschap ziet.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:49 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Hoe duur is dat dan om een complete coupe te reserveren?
Kom op zeg, meer veiligheid als je alleen maar met westerlingen of zelfs alleen in een coupé zit? Dan begrijp je treinreizen in RUsland niet. Hoe meer mensen in je coupé, hoe meer ogen die op je spullen letten als jij ff weg bent. Een coupé helemaal voor jezelf afhuren geeft alleen maar het signaal af van 'ik ben asociaal en ik ben rijk'. Je gedraagt je dan als een nieuwe Rus, iets waar de gewone Rus, terecht, een gigantische hekel aan heeft.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:20 schreef voodoolady het volgende:
Het langste was 4 dagen dat wij achter elkaar in de trein hebben gezeten, dus 22 uur is niet zoveel neeVoordeel van mongolie vond ik dat het wat afwisseling gaf (en extra grensovergangen ook interessant) siberisch landschap heb je na een tijdje ook wel weer gezien. Ik weet niet precies meer hoe de coupe indeling zat op de transsiberie, maar als je de kans hebt, regel een eigen coupe met 'westerlingen' heb je nog wat rust en een beetje veiligheid.
Het woord 'Trans-Siberië-Expres' voor de trein als zodanig is een onjuiste betiteling. Er bestaat op het Russisch spoorwegnet geen enkele trein met de officiële benaming Trans-Siberië-Express. En de Trans-Siberische Spoorlijn. Van deze spoorlijn maken veel treinen gebruik, waaronder de treinen 1 en 2 tussen Moskou en Vladivostok.quote:Op donderdag 21 december 2006 08:58 schreef voodoolady het volgende:
Dat is dan duidelijk niet de transmongolie express geweest, waarin ook vooral mongolen zaten overigens.
Het is ook niet zo dat wij toevallig pech hadden of zo met de trein, volgens de reisleider van de groep die toevallig ook in onze wagon geplaatst was (of wij in die van hen) was alles volstrekt normaal.
De reisgids is het Trans-Siberian Handbook van Bryn Thomas, is zowel voor transsiberie als transmongolie geschikt.
Is verplicht tegenwoordig volgens mij, de Shoestring-gids had ook alle prijzen inclusief in de gids staanquote:Op woensdag 20 december 2006 12:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Wel eindelijk een reisgids die INCLUSIEF-prijzen vermeldt....
Summum nog niet iig ...quote:Op donderdag 21 december 2006 18:07 schreef Blik het volgende:
[..]
Is verplicht tegenwoordig volgens mij, de Shoestring-gids had ook alle prijzen inclusief in de gids staan
Is dat de nieuwe gids?quote:Op donderdag 21 december 2006 18:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Summum nog niet iig .... Dacht idd dat dat verplicht was.
Het duurt altijd een tijdje voordat Russen beseffen dat er westerlingen zijn die hetzelfde uithouden als zij, en die zichzelf alleen kunnen redden in Rusland. Tot dat ze het beseffen worden westerlingen erg beschermd en afgeschermd. Gewoon niet teveel aandacht aan besteden en gewoon je gang gaan.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:38 schreef Backdoorman het volgende:
ach mijn russische schoonfamilie verbiedde mij alleen te reizen vanwege onveiligheid en een hoog criminaliteitsgehalte...
ik moet zeggen dat ik me ook geen seconde onveilig heb gevoeld....niet in Moskou, niet tijdens de treinreis en niet tijdens mijn verblijf in Perm..waar dan ook. Vond de mensen ook allemaal wel aardig en sympathiek overkomen. Natuurlijk ziet het er allemaal wat armoedig en ouder uit als in Nederland, maar tgaat in mijn ogen toch allemaal vrij gemoedelijk.quote:Op donderdag 21 december 2006 20:26 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het duurt altijd een tijdje voordat Russen beseffen dat er westerlingen zijn die hetzelfde uithouden als zij, en die zichzelf alleen kunnen redden in Rusland. Tot dat ze het beseffen worden westerlingen erg beschermd en afgeschermd. Gewoon niet teveel aandacht aan besteden en gewoon je gang gaan.
Die ervaring heb ik ook. Ik heb in de 10 Ruslandreizen die ik gedaan heb 2x last gehad van criminaliteit. Beide malen erg amateuristische pogingen die dan ook mislukten. En dat terwijl ik regelmatig ver van de gebaande paden ben gegaan.quote:Op donderdag 21 december 2006 21:37 schreef Backdoorman het volgende:
[..]
ik moet zeggen dat ik me ook geen seconde onveilig heb gevoeld....niet in Moskou, niet tijdens de treinreis en niet tijdens mijn verblijf in Perm..waar dan ook. Vond de mensen ook allemaal wel aardig en sympathiek overkomen. Natuurlijk ziet het er allemaal wat armoedig en ouder uit als in Nederland, maar tgaat in mijn ogen toch allemaal vrij gemoedelijk.
Ïk was eigenlijk nog het meest "bang" al is dat niet het goede woord, voor de politieposten rondom Perm....voor die huisjes staan nog echt bunkertjes met gaten voor geweren en naar eigen zeggen zijn die zo nu en dan nog nodig als er een keer zo'n post wordt aangevallen....
maar ik heb verder geen last gehad van wat voor vorm van criminaliteit dan ook!
Ik had die grote dikke dronken mongool, die boos werd omdat wij hem stoorden tijdens het plassen tussen 2 wagons in, bij het terug naar onze wagon gaan, ook niet graag in mijn coupe gehadquote:Op donderdag 21 december 2006 18:38 schreef Backdoorman het volgende:
ach mijn russische schoonfamilie verbiedde mij alleen te reizen vanwege onveiligheid en een hoog criminaliteitsgehalte...die weten het het beste omdat het echte russen zijn. en ik kan me niet voorstellen dat je het echt leuk vind om met een aantal russen in een klein kut coupetje opgesloten te zitten voor meerdere dagen. ze spreken vrijwel geen engels en je moet dan nog maar afwachten met wat voor lui je zit, voor het zelfde geld met een aantal snurkende stinkerds....brrrrr, moet er niet aan denken.
daarom mijn advies: als je met ze 2en of 3en gaat gewoon zo'n hele coupe reserveren, dan heb je nergens last van, kan op slot (van de binnenkant) en je hebt tenminste wat privacy. heb ik ook gedaan en dat beviel wel. en op de gang kan je dan een praatje maken met andere reizigers.....
Een sjorband meenemen is altijd handig. Kun je de deur vastzetten aan het bagagerek of aan het laddertje. Wel ff je coupégenoten informeren.quote:Op vrijdag 22 december 2006 10:00 schreef voodoolady het volgende:
[..]
Oh ja de deuren kunnen inderdaad op slot, maar ze hebben allemaal gewoon sleutels dus daar zou ik me ook niet echt blind op staren.
Wat denk jij?quote:Op zondag 20 mei 2007 19:54 schreef Pitbulleke het volgende:
TVP
Strak plan! Gaan jullie wel een topic met reisverslag en pics openen?![]()
Hoeveel voorbereiding zou je nodig hebben. Een land als Nieuw Zeeland is zo geregeld, ik heb geen idee hoe makkelijk/moeilijk Japan is. Ik heb eigenlijk niet aan de boot gedacht. Ligt natuurlijk ook aan de prijs en vooral de tijd. Ik heb wel eventjes tijd te verbruiken, maar niet eeuwigquote:Op zondag 20 mei 2007 19:55 schreef k_man het volgende:
Tof plan, ik heb daarook wel eens over gedacht,maar ik mis de tijd. Zowel voor de voorbereiding ervan als voor de feitelijke uitvoering.
In november kan het al aardig koud zijn in Japan. De winters daar zijn streng! Waarom ga je trouwens niet met de boot naar Japan? Er is een verbinding uit Shanghai.
De conducteur wilde niet omrijdenquote:Op zondag 20 mei 2007 20:22 schreef 7th_wave het volgende:
daar heb ik ook wel eens aan gedacht, maar niet zo heel concreet. waarom ga je via rusland trouwens?
Japan is niet het probleem. Daar ben ik bovendien al geweest, dus dat lukt me wel. Voorbereiden van alle stops in Rusland en de route in China zou me wel veel tijd kosten.quote:Op zondag 20 mei 2007 20:37 schreef Pheno het volgende:
Hoeveel voorbereiding zou je nodig hebben. Een land als Nieuw Zeeland is zo geregeld, ik heb geen idee hoe makkelijk/moeilijk Japan is. Ik heb eigenlijk niet aan de boot gedacht. Ligt natuurlijk ook aan de prijs en vooral de tijd. Ik heb wel eventjes tijd te verbruiken, maar niet eeuwig
Zo'n railpass lijkt me wel handig iig. Al geloof ik niet dat alle treinen er mee konden toch?quote:Op zondag 20 mei 2007 20:56 schreef MissMSX het volgende:
Hoe wil je in Japan gaan reizen? Als je daar ook met de trein wilt heb ik nog wel een briljante link voor je: JR reisplanner. Stations invullen en je ziet direct hoe laat de trein vertrekt en aankomt en wat het je gaat kosten
Klopt. Je kunt er mee op elke JR line reizen, met elke trein behalve de Nozomi. Railpass kun je niet in Japan regelen. Overigens zijn ze niet heel goedkoop, dus moet je goed afwegen hoeveel gebruik je er van gaat maken. Maar tijdens een beetje vakantie zul je vast wel beter af zijn met pas dan zonderquote:Op zondag 20 mei 2007 21:00 schreef Pheno het volgende:
[..]
Zo'n railpass lijkt me wel handig iig. Al geloof ik niet dat alle treinen er mee konden toch?
Het lijkt me prachtig, op zich wel een idee. Allen van peking naar shanghai is weer zo'n gedoe, denk ikquote:Op maandag 21 mei 2007 05:43 schreef ETA het volgende:
Eigenlijk zou je gewoon met de boot van Shanghai naar Japan moeten gaan, gewoon de hele reis over "land".
Hier is een website over hoe met de trein en boot naar Japan te gaan (weliswar vanaf london): http://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm
En een prachtige sectie over Shanghai - Japan ferries (2 daagjes maar): http://www.seat61.com/China.htm#Shanghai%20to%20Japan
Je hebt alleen een transit visa voor 1 dag nodig voor Belarus en uiteraard Rusland zelf. Japan kan je 90 dagen verblijven zonder visa.quote:- Visums lijken me duidelijk in Rusland en aangrenzende landen. Is er iets anders wat we makkelijk zouden kunnen vergeten?
Wat mij betreft erg overdreven, geen enkel probleem gehad. Ik was de enige westerling in hartje winter en ze hadden mij dus zo kunnen uitpikken om eens te zieken. Maar de meeste personen zijn erg vriendelijk als jij jezelf ook vriendelijk opstelt.quote:- Ik lees in veel reisverhalen rottige dingen over het doen en laten bij grensovergangen op de TSE, zijn ze overdreven of is het echt zo triest met die corrupte douanes daar?
Nee, ik zou bij de TSE 1e klas niet aanraden, namelijk omdat je bij 2e klas in een 4-persoons compartment terecht komt en je dus met lokale Russen in contact komt op die manier.quote:- Is het verstandig eerste klas te reizen in de TSE?
Zeker zelf regelen, al kan Treinreiswinkel wel de treintickets voor je regelen tegen de normale prijzen! Maar zeker niet via een travel agency je complete reis boeken aangezien je dan veel meer geld kwijt bent. En zelf regelen is al de helft van de funquote:- In principe willen we dit op eigen houtje regelen. Of is dit toch niet raadzaam? Ik zie ook wat maatschappijen die individuele reizen regelen (VNC bv), is dat misschien verstandiger?
Dit hangt er vanaf waar in Japan je bent. Ik was namelijk in het zuiden en toen was het toch wel 15 graden.quote:Op zondag 20 mei 2007 19:55 schreef k_man het volgende:
Tof plan, ik heb daarook wel eens over gedacht,maar ik mis de tijd. Zowel voor de voorbereiding ervan als voor de feitelijke uitvoering.
In november kan het al aardig koud zijn in Japan. De winters daar zijn streng! Waarom ga je trouwens niet met de boot naar Japan? Er is een verbinding uit Shanghai.
Wat doe ik hierquote:Op maandag 21 mei 2007 15:50 schreef k00s het volgende:
Zelf zit ik op dit moment in Hong-Kong door alleen over land te reizen. Ben gestart met de trein in Nederland naar Rusland, daar de Trans-Sib gedaan naar Vladivostok -> ferry naar Zuid-Korea -> ferry naar Japan -> ferry naar China -> Noord-Korea -> China -> Hong Kong en zal voorlopig verder treinen naar Z-O Azie -> India/Bhutan/Iran -> Centraal Azie -> Midden-Oosten, Afrika.
K00S!quote:Op maandag 21 mei 2007 15:50 schreef k00s het volgende:
Naar Japan over land+zee reizen is zeker een fantastische ervaring! Je ziet veel meer van de omgeving en de ontmoetingen met de mensen zijn overgetelijk.
Zelf zit ik op dit moment in Hong-Kong door alleen over land te reizen. Ben gestart met de trein in Nederland naar Rusland, daar de Trans-Sib gedaan naar Vladivostok -> ferry naar Zuid-Korea -> ferry naar Japan -> ferry naar China -> Noord-Korea -> China -> Hong Kong en zal voorlopig verder treinen naar Z-O Azie -> India/Bhutan/Iran -> Centraal Azie -> Midden-Oosten, Afrika.
Wat ik zeker kan aanraden is ook gewoon met de trein vanuit Nederland te gaan en niet met het vliegtuig, vind ik toch altijd een beetje valsspelen als je dan toch een treinreis wilt maken waarom dan eerst vliegen
Deze treinreis duurt ook maar 24 uur, dus dat valt ook te overzien.
[..]
Je hebt alleen een transit visa voor 1 dag nodig voor Belarus en uiteraard Rusland zelf. Japan kan je 90 dagen verblijven zonder visa.
[..]
Wat mij betreft erg overdreven, geen enkel probleem gehad. Ik was de enige westerling in hartje winter en ze hadden mij dus zo kunnen uitpikken om eens te zieken. Maar de meeste personen zijn erg vriendelijk als jij jezelf ook vriendelijk opstelt.
[..]
Nee, ik zou bij de TSE 1e klas niet aanraden, namelijk omdat je bij 2e klas in een 4-persoons compartment terecht komt en je dus met lokale Russen in contact komt op die manier.
Vaak zijn dit echt de meest vriendelijke mensen die al hun eten met je delen (en vodka uiteraard) en dit is wat de TSE juist zo bijzonder maakt.
Bij 1e klas zit je waarschijnlijk in je eentje en ontmoet je niet zo snel de Russen, maar eerder andere (westerse) toeristen.
[..]
Zeker zelf regelen, al kan Treinreiswinkel wel de treintickets voor je regelen tegen de normale prijzen! Maar zeker niet via een travel agency je complete reis boeken aangezien je dan veel meer geld kwijt bent. En zelf regelen is al de helft van de fun
En check inderdaad de Seat61 site voor een hoop info wat betreft treinen over de hele wereld!
Dat valt nog enigszins mee dan!quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:20 schreef Pheno het volgende:
Utrecht - Moskou : +/-200 euro
Moskou - Peking: +/-350 euro
En dan nog een vliegtuig of boot naar Japan. Dat moet ik ook nog even uitzoeken
De reis op zich misschien wel, maar bij de trein heb je natuurlijk meer bijkomende kosten. Visa voor Wit-Rusland en Rusland, eten en drinken onderweg, hogere reisverzekering (langer onderweg), evt. kosten van tussenstops, etc.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:57 schreef Blaetman het volgende:
Ik dacht eigenlijk ook dat er wel meer geld in ging zittenUiteindelijk dus pakweg even duur als het vliegtuig ( als je een goed ticket weet te scoren).
Wel iets meer avontuur
Tig uur in een vliegtuig zitten is zo saaiquote:Op woensdag 23 mei 2007 18:40 schreef k_man het volgende:
[..]
De reis op zich misschien wel, maar bij de trein heb je natuurlijk meer bijkomende kosten. Visa voor Wit-Rusland en Rusland, eten en drinken onderweg, hogere reisverzekering (langer onderweg), evt. kosten van tussenstops, etc.
Zeker, maar hoe interessant is het om drie dagen lang door een troosteloze toendra te rijden?quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:39 schreef Pheno het volgende:
[..]
Tig uur in een vliegtuig zitten is zo saai
Ik heb even snel gekeken (kan me dus vergissen), maar die gaat tot Peking. Ik zag iig geen verlengingen bij de reis.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:28 schreef Blik het volgende:
Volgens mij bied Djoser een treinreis aan van Moskou tot aan Tokyo
Ik heb je fout even verbeterd.quote:Op dinsdag 18 december 2007 20:04 schreef FrankyMcG het volgende:
Ben me langzaam aan het oriënteren voor een leuke (verre) reis voor 2008 samen met een kameraadkomrad!
Nu kwam ik o.a. de volgende reis tegen, die me best wel aansprak: "met de beroemde Transsiberië Express over een afstand van bijna 8000 km door de natuurpracht van Siberië en Mongolië." Startende in Moskou en vandaar uit met de trein, om vervolgens nog Bejing en Shanghai te bezoeken, leuke mogelijkheid om zowel wat van Rusland te zien als China. Tevens lijkt de trein reis me zeer mooi.
Nu vroeg ik me alleen af of er iemand ervaringen heeft met reizen met zo lange tijd in de trein, aangezien je ruim 6 dagen doorbrengt in dat ding. Zijn dat een beetje confortabele reizen, en stop dat ding nog wel eens ergens (voor langere tijd)? Kortom, is het aan- of afrader?
k_man! Ik herriner me nog je prachtige verhalen uit een of ander topic dat je een klap van een lamme generaal kreeg ergens in een kroeg en dat je je rustig wist te houden...quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:10 schreef k_man het volgende:
Nou ja, niemandsland? Vanuit Wladiwostok kun je weer de boot nemen naar Japan. Ook leuk.
Uhm, dan was het iemand anders....mmmmmmmm..... ow, ik weet het alweer, ultra_ivo ofzo.quote:
Geeft niet hoorquote:Op dinsdag 18 december 2007 23:23 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Uhm, dan was het iemand anders....mmmmmmmm..... ow, ik weet het alweer, ultra_ivo ofzo.
Sorry, was in de war.
Mmm.. zat net te plannen en zoveel tijd had ik nou net niet. Maar ik kan natuurlijk altijd wat aanpassingen gaan doen.quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Geeft niet hoor![]()
Maar goed, zoals Liejannuh al aangaf, doe dit niet in een ruk. Er zijn zat mooie steden en mooie gebieden onderweg te bezoeken. Trek er je tijd voor uit en je zult een fantastische reis hebben. 6 dagen (of langer) aan een stuk treinen gaat vervelen. Trek er rustig 3 of 4 weken voor uit.
Zoek naar de EuroNight EN 347 of kijk HIERquote:Op woensdag 2 januari 2008 14:50 schreef Dynia het volgende:
Hartendame: daar had ik iets over gelezen, Die trein start in Amsterdam toch?
M'n eerste en enige TVP voor 2008!quote:Op dinsdag 18 december 2007 23:36 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Geeft niet hoor![]()
Maar goed, zoals Liejannuh al aangaf, doe dit niet in een ruk. Er zijn zat mooie steden en mooie gebieden onderweg te bezoeken. Trek er je tijd voor uit en je zult een fantastische reis hebben. 6 dagen (of langer) aan een stuk treinen gaat vervelen. Trek er rustig 3 of 4 weken voor uit.
Mijn schoonmoeder heeft ooit de reis gemaakt vanaf moskou naar brussel met de trein, en vergeleken met de treinen die in Rusland rijden is de europese trein echt een vreselijke trein. Ik heb de coupe gezien, en die s echt reteklein. 1 bank waar je met 3 personen op zit, en dan in de muur zitten nog twee banken die je uit kunt klappen om te slapen. Heeft iemand ervaring met deze vanuit Amsterdam? ben benieuwd of die beter is.quote:Op woensdag 2 januari 2008 19:54 schreef Hartendame het volgende:
@Dynia, Ik geloof het wel, vertrekt om 19:03 's avonds uit Amsterdam en gaan oa via Utrecht rechtstreeks naar Moskou 0 keer overstappen en zo'n kleine 38 uur later ben je er!
Lijkt me geweldig en tevens ook het makkelijkste deel van de reis. Als ik de oude topics een beetje lees lijkt al dat visa regelen en grensovergaan me toch wel veel gedoe.
Maar dat is het misschien wel waard
@Dutchtrain, je kan ook gewoon op website van de ns kijken onder het internationale gedeelte, ik kan alleen zo snel even niet vinden hoeveel dat kost.
Klopt. Tot achter de Poolse grens is het materiaal gewoon beroerd. Je hebt het gevoel dat je in een onderzeeer ligt. Echt rampzalig. Een Russische 3e klas wagon is veel comfortabeler dan een westerse nachttrein.quote:Op donderdag 3 januari 2008 10:46 schreef Dynia het volgende:
[..]
Mijn schoonmoeder heeft ooit de reis gemaakt vanaf moskou naar brussel met de trein, en vergeleken met de treinen die in Rusland rijden is de europese trein echt een vreselijke trein. Ik heb de coupe gezien, en die s echt reteklein. 1 bank waar je met 3 personen op zit, en dan in de muur zitten nog twee banken die je uit kunt klappen om te slapen. Heeft iemand ervaring met deze vanuit Amsterdam? ben benieuwd of die beter is.
Wat is wat langer? een uur? een dag? een week?quote:Op zondag 6 januari 2008 14:39 schreef Pheno het volgende:
Je moet niet vreemd staan kijken als het eens vol zit, dus dan moet je wat langer wachten.
Op wat internetsites staan de vertrektijden van de TSE, hij gaat bij mijn weten niet om het uur. Het ligt er natuurlijk aan welke route je wilt afleggen, als het je niet uitmaakt is het een paar uur wachten, maar dan heb je een ander eindstationquote:Op zondag 6 januari 2008 15:56 schreef theemuts1982 het volgende:
[..]
Wat is wat langer? een uur? een dag? een week?
Gewoon kopen op het station in Rusland. Anders krijg je altijd dure prijzen.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:08 schreef theemuts1982 het volgende:
Waar kan je eigenlijk je tickets voor je transsiberie express het goedkoopst boeken?
Ik ga in het hoogseizoen, dus dat is geen optie. Grote kans dat ze dan uitverkocht zijn.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 20:07 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Gewoon kopen op het station in Rusland. Anders krijg je altijd dure prijzen.
De Treinreiswinkel misschien?quote:Op maandag 16 februari 2009 11:49 schreef jeoren het volgende:
Wat is de goedkoopste manier om je Trans Siberie Express-ticket te regelen behalve het zelf ter plekke te (laten) kopen?
Mijn vaste adviezen: Nizhnij Novgorod en Kazan.quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:25 schreef Blik het volgende:
Maar even een kickje, heb wat advies nodig
Willen volgend jaar met de TransMongolië express gaan reizen. Hebben al bedacht dat we sowieso stops gaan maken in Irkoetsk en Ulaan-Bator. Echter vind ik 4 dagen achter elkaar in de trein (stuk naar Irkoetsk) eigenlijk te lang. Ben dus op zoek naar 1 of 2 interessante stops tussen Moskou en Irkoetsk in.
iemand adviezen?
En waarom speciaal naar die plaatsen?quote:Op donderdag 18 maart 2010 15:28 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Mijn vaste adviezen: Nizhnij Novgorod en Kazan.
Kan uit eigen ervaring zeggen dat die heel prettig zijn om 1-2 dagen te bezoeken.quote:Op donderdag 18 maart 2010 15:29 schreef Blik het volgende:
[..]
En waarom speciaal naar die plaatsen?
Permquote:Op donderdag 18 maart 2010 10:25 schreef Blik het volgende:
Maar even een kickje, heb wat advies nodig
Willen volgend jaar met de TransMongolië express gaan reizen. Hebben al bedacht dat we sowieso stops gaan maken in Irkoetsk en Ulaan-Bator. Echter vind ik 4 dagen achter elkaar in de trein (stuk naar Irkoetsk) eigenlijk te lang. Ben dus op zoek naar 1 of 2 interessante stops tussen Moskou en Irkoetsk in.
iemand adviezen?
Ik wil ook in september gaan, maar dan in 2011. Hoe heb jij de tickets geboekt, en hoeveel was je ervoor kwijt?quote:Op donderdag 18 maart 2010 22:28 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Wanneer ga je? Ik heb vanmorgen de bijbehorende vluchten geboekt; wij gaan in september.
Lijkt me ook cool om te doen, dan ga je echt van Nederland naar China met de trein. Het traject naar Moskou is echter minimaal 2maal zo duur en je moet een duur visum voor Wit-Rusland kopen.quote:Op woensdag 7 april 2010 19:24 schreef Babbelzz het volgende:
ben benieuwd, wij willen dit gaan doen in periode april-juli volgend jaar, en dan te beginnen met treinreis vanuit Utrecht CS?
Als je het iets slimmer aanpakt ben je goedkoper uit, en zonder Wit-Russisch visum.quote:Op woensdag 7 april 2010 22:19 schreef Blik het volgende:
[..]
Lijkt me ook cool om te doen, dan ga je echt van Nederland naar China met de trein. Het traject naar Moskou is echter minimaal 2maal zo duur en je moet een duur visum voor Wit-Rusland kopen.
Ik heb gewoon gezocht naar goedkope tickets (enkeltjes zijn altijd akelig duur, trouwens - die wil je echt niet kort vantevoren boeken), en heb nu een vlucht Brussel-Moskou geboekt, en een terugvlucht Seoul-Brussel.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 07:23 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik wil ook in september gaan, maar dan in 2011. Hoe heb jij de tickets geboekt, en hoeveel was je ervoor kwijt?
Lokquote, wie weet kun je ons tips geven als Ruslandkenner.quote:
In de winter ben ik niet oostelijker gekomen dan Chuvashië. In het algemeen gesproken is Rusland in de winter best te doen. OK, ik zou niet naar een open lucht museum gaan of gaan trekken in het Altaj gebergte in de winter maar gewoon stedenbezoek kan prima.quote:Op vrijdag 14 september 2018 11:58 schreef Sloggi het volgende:
Heeft iemand ervaring met de transmongolië express in de winter? Ik heb wel ervaring met kou en met goede kleding kun je veel compenseren, maar is het dan nog de moeite? Vallen er dan bezienswaardigheden af? Het biedt misschien ook juist weer mooie mogelijkheden naast het winterlandschap, zoals skiën bij Irkoetsk.
Met name over Mongolië twijfelen we. Het lijkt ons een prachtig land, maar in de winter? Dan trek je niet even lekker te paard het binnenland in...
[..]
Lokquote, wie weet kun je ons tips geven als Ruslandkenner.
Hangt af hoeveel stops je doet. Als je de trein van Moskou naar Beijing neemt zonder te stoppen dan zie je niets. Wij deden 6 steden aan in Rusland, dus 6 aparte treinkaartjes. Dan duurt je reis ook een stuk langer dan een week.quote:Op zaterdag 15 september 2018 06:38 schreef illusions het volgende:
Serieuze vraag, hoeveel tijd spendeer je nou echt buiten de trein? Ik meen me te herinneren dat de rit ongeveer een week duurt, dus maakt het uberhaupt uit hoe de bezienswaardigheden erbij staan? Volgens mij is de reis de bezienswaardigheid, en niet die ouwe Sovjet draaimolen die je onderweg misschien ziet. Toch?
Wij willen ook een aantal plekken bekijken. Steden als Jekaterinburg, Kazan en Novgorod, maar ook een land als Mongolië. Het is zonde als je er doorheen komt maar alle bezienswaardigheden buiten de trein moet overslaan omdat het te koud is om iets te ondernemen.quote:Op zaterdag 15 september 2018 06:38 schreef illusions het volgende:
Serieuze vraag, hoeveel tijd spendeer je nou echt buiten de trein? Ik meen me te herinneren dat de rit ongeveer een week duurt, dus maakt het uberhaupt uit hoe de bezienswaardigheden erbij staan? Volgens mij is de reis de bezienswaardigheid, en niet die ouwe Sovjet draaimolen die je onderweg misschien ziet. Toch?
Bedankt!quote:Op vrijdag 14 september 2018 21:52 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
In de winter ben ik niet oostelijker gekomen dan Chuvashië. In het algemeen gesproken is Rusland in de winter best te doen. OK, ik zou niet naar een open lucht museum gaan of gaan trekken in het Altaj gebergte in de winter maar gewoon stedenbezoek kan prima.
Welke Novgorod? Bedoel je Sverdlovsk? Houd rekening dat Kazan ten zuiden ligt van de hoofdlijn. Je hebt voldoende treinen tussen Nizhnyi en Kazan en Kazan en Jekaterinenburg, maar het zijn er wel een stuk minder dan wat er tussen Nizhnyi-Perm-Jekateriniburg rijdt. Kazan is anders wel echt gaaf om te bezoeken..quote:Op zaterdag 15 september 2018 13:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wij willen ook een aantal plekken bekijken. Steden als Jekaterinburg, Kazan en Novgorod, maar ook een land als Mongolië. Het is zonde als je er doorheen komt maar alle bezienswaardigheden buiten de trein moet overslaan omdat het te koud is om iets te ondernemen.
Vandaar mijn vraag.
Daar kwam ik net ook achterquote:Op zaterdag 15 september 2018 14:38 schreef miro86 het volgende:
[..]
Welke Novgorod? Bedoel je Sverdlovsk? Houd rekening dat Kazan ten zuiden ligt van de hoofdlijn. Je hebt voldoende treinen tussen Nizhnyi en Kazan en Kazan en Jekaterinenburg, maar het zijn er wel een stuk minder dan wat er tussen Nizhnyi-Perm-Jekateriniburg rijdt. Kazan is anders wel echt gaaf om te bezoeken..
's winters zijn er gewoon andere dingen te doen dan 's zomers. Denk aan met een auto de Baikal oversteken, of per hondenslee. Ik kan me echter niet voorstellen wat er in Mongolië te doen zou zijn 's winters. Augustus was al extreem koud 's nachts.
Ik vond Kazan erg grappig. Enerzijds Russisch, zoals elders in Rusland, anderzijds Midden-Oosters. hun grootste monument is hun moskee (te bezoeken door niet moslims). Je hebt dus een Russische identiteit dat vermengd is met hun opkomende tataarse identiteit.quote:Op zaterdag 15 september 2018 14:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar kwam ik net ook achter. Ik heb een beetje gespiekt bij Djoser en daar komen ze wel in Kazan, dus die pakken inderdaad een andere route. Misschien alsnog de moeite waard om te doen. Waarom raad je Kazan aan?
Ik bedoelde Nizhni Novgorod, dat leek me wel wat. Ik zag dat Ivo de stad ook tipte.
Hoeveel tijd hebben jullie in totaal? Houd rekening dat het extra pijnlijk kan worden als ja langer dan 14 dagen in Rusland wil blijven - bij ons vroegen ze extra documentatie.quote:Op zaterdag 15 september 2018 14:43 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar kwam ik net ook achter. Ik heb een beetje gespiekt bij Djoser en daar komen ze wel in Kazan, dus die pakken inderdaad een andere route. Misschien alsnog de moeite waard om te doen. Waarom raad je Kazan aan?
Ik bedoelde Nizhni Novgorod, dat leek me wel wat. Ik zag dat Ivo de stad ook tipte.
Djoser heeft dus ook een winterreis transmongolië, en dan blijven ze er iets van vier nachten. Dan ga je naar Terelj. Daar kun je (ook in de winter blijkbaar) paardrijden, maar ook op de slee met honden of een sneeuwwandeling maken (al kan ik me niet voorstellen dat je lang buiten blijft).
Het grootste nadeel van de reis in de winter vind ik de korte dagen en het feit dat je de mooiste kanten van Mongolië min of meer links moet laten liggen. En je komt er ook niet zomaar even terug.
Maar ja, zo'n reis is op veel vlakken ook juist extra mooi in de winter. En als je in Peking bent kun je ook nog mooi door naar Guilin en zelfs Vietnam of Thailand. Kunnen we daar afsluiten met een weekje zon en duiken.
Goed om te weten, zo ver hebben we ons nog niet in dat soort dingen verdiept. Voor het traject Moskou-Peking hadden we tot nu toe zo'n 14-16 dagen in gedachten.quote:Op zaterdag 15 september 2018 14:52 schreef miro86 het volgende:
[..]
Hoeveel tijd hebben jullie in totaal? Houd rekening dat het extra pijnlijk kan worden als ja langer dan 14 dagen in Rusland wil blijven - bij ons vroegen ze extra documentatie.
14-16 voor Moskou Peking is gewoon te weinig. Voor elk van die twee steden ben je minimaal 4 dagen kwijt. Wij hadden er 23 nodig, denk ik, en dat was behoorlijk snel.quote:Op zaterdag 15 september 2018 14:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Goed om te weten, zo ver hebben we ons nog niet in dat soort dingen verdiept. Voor het traject Moskou-Peking hadden we tot nu toe zo'n 14-16 dagen in gedachten.
We hebben zo'n 35 dagen in totaal. Op het moment hebben we heel veel dingen die we willen zien, daar moeten we flink in gaan snoeien. Anders wordt het een ren je rot-reis, daar ben ik nooit zo'n fan van.
Klopt, ik bedoelde 14-16 dagen exclusief Moskou en Peking zelf. Dus dan kom je inderdaad rond de 23 dagen uit.quote:Op zaterdag 15 september 2018 18:20 schreef miro86 het volgende:
[..]
14-16 voor Moskou Peking is gewoon te weinig. Voor elk van die twee steden ben je minimaal 4 dagen kwijt. Wij hadden er 23 nodig, denk ik, en dat was behoorlijk snel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |