Na een spannende paar dagen in verband met de perikelen met de benodigde visa kreeg ik inderdaad afgelopen zondag ochtend op Schiphol, met paspoort met alle visa.
De reis kon beginnen, met als eerste de vlucht naar Moskou. De reis was korter dan ik dacht, binnen 3 uur waren we er. Ondertussen had ik de meeste mensen van de groep van 16 al ontmoet, maar er waren een stuk of 4 mensen die ik pas op het vliegveld van Moskou voor het eerst zag.
De doune formaliteiten waren natuurlijk typisch Oostblok, dus geen echte verassing meer. Immigratiedienst werkt niet zo snel en natuurlijk is het uit den boze als een echtpaar samen bij het loket gaat staan. Voor mij werd dus de man teruggestuurd en de vrouw werd niet eerder geholpen. Je kon er op wachten dat dit zo zou gaan. Na een minuut of 20 was ik door de imigratielijn heen. Op naar de bagage, die er inderdaad toen net aankwam.
In het vliegtuig al 2 formuliertjes invullen (identieke papieren dus) en deze moesten blijkbaar via de RODE ingang bij Customs worden afgegegen voor het tekenen en een mooi stempeltje. Ik had niet goed opgelet en ook de Lonely Planet niet goed gelezen en ging door de groene ingang. Goh, ik vroeg me al af waarom ik de rest van de groep kwijt was geraakt. Die stonden dus nog in de lange rij te wachten. Ondertussen had ik de reisleidster die ons daar pas zou ontmoeten al gevonden en deze wees me op het bewuste stempeltje. Heb je geen stempeltje dan kan je problemen krijgen bij het verlaten van het land. Je moet namelijk op het formulier invulen hoeveel geld je meeneemt. Dus ik via de achteruitgang naar binnen gewipt en ik kreeg dus binnen 1 minuut een stempel, terwijl ik mijn medereizigers daar nog zag staan in de rij.
Gisteren heb ik onder andere het Rode Plein bezocht, bij het Kremlin geweest, een klooster bezocht en een boottocht gemaakt over de Moskva rivier. Vandaag onder andere het mausoleum van Lenin bezocht.
Het weer is somber, gelukig was het gisteren een stuk beter. Temperatuur is ongeveer 14 graden.
Groeten,
Lucille
Hou ons op de hoogte
quote:Behoorlijk erg. Het stinkt naar verbrand hout en het zicht is erg matig.
Op dinsdag 17 september 2002 10:43 schreef spaceben het volgende:
hoe is het met de smog?
quote:Doe alsjeblieft een zakdoek voor je neus als je niks anders hebt want anders ben je morgen dood!!!
Op dinsdag 17 september 2002 10:46 schreef Lucille het volgende:[..]
Behoorlijk erg. Het stinkt naar verbrand hout en het zicht is erg matig.
Oei mijn internettijd is bijna op
Ik heb er wel eens over gedacht om die hele reis te maken, maar dan vanuit Nederland met de trein naar Moskou. Vanaf daar met de Trans Siberie Expres via Mongolie naar Wladiwostok. Dan de boot naar Japan, om daar vervolgens nog een paar weken rond te trekken.
Misschien komt het er ooit nog van.
quote:nou ja, dan maar minder buiten of meer douchen... veel plezier nog!
Op dinsdag 17 september 2002 10:46 schreef Lucille het volgende:[..]
Behoorlijk erg. Het stinkt naar verbrand hout en het zicht is erg matig.
Oei mijn internettijd is bijna op
Veel plezier op de lange reis, Lucille!
quote:Je hebt gewoon al je charmes in de strijd gegooid!
Op dinsdag 17 september 2002 10:40 schreef Lucille het volgende:
Dus ik via de achteruitgang naar binnen gewipt en ik kreeg dus binnen 1 minuut een stempel, terwijl ik mijn medereizigers daar nog zag staan in de rij.
Maar heeeeeeeeeeeel veel plezier en hou ons op de hoogte!
is het nog gelukt met het laminaat leggen?
quote:wel zonder sneeuw lijkt mij
Op dinsdag 17 september 2002 23:26 schreef Aernout het volgende:
[afbeelding]Deze heb je vast ook gezien
en nu? 5 dagen trein richting Beijing?
Ik ben van plan om via Azie terug naar Nederland te reizen (vanuit Nieuw Zeeland). Een van de opties is (via oa Thailand, Cambodja en Laos) door China en dan Rusland en dan dezelfde treinreis te doen als jij... Andere optie is via India maar daarna wil ik liever Afganistan, Pakistan en Iran vermijden en zal ik dus vanuit India een vliegtuig moeten nemen...
Anyway, hou ons op de hoogte van je belevenissen!
quote:Inderdaad, het klooster. Daar ben ik dus ook geweest. En zonder de sneeuw. Zodra ik terug ben zullen de foto's wel volgen.
Op dinsdag 17 september 2002 23:26 schreef Aernout het volgende:
[afbeelding]Deze heb je vast ook gezien
quote:De temperatuur is juist heel erg goed. In Moskou was het 14 graden, maar in Siberie was het overdag warmer. Lekker t-shirt weer. Alleen sommige nachten waren fris, maar verder geen probleem.
Op dinsdag 17 september 2002 11:20 schreef k_man het volgende:
Dit lijkt me heeel erg gaaf, maar is het niet een beetje de verkeerde tijd van het jaar om nu door Siberie te reizen? Hoe koud is het daar?Ik heb er wel eens over gedacht om die hele reis te maken, maar dan vanuit Nederland met de trein naar Moskou. Vanaf daar met de Trans Siberie Expres via Mongolie naar Wladiwostok. Dan de boot naar Japan, om daar vervolgens nog een paar weken rond te trekken.
Misschien komt het er ooit nog van.
Groeten,
Lucille
Groeten,
Golfen
Maarre ik lees niks over mongolië, was dat niks, of heb je er niks van gezien
Veel plezier nog verder!
quote:Ik was helaas maar 1 dag in Mongolie, dus meer dan de treinstations heb ik helaas niet gezien. Vanuit de trein heb ik wel wat aardige plaatjes kunnen schieten.
Op vrijdag 27 september 2002 21:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Jee ,ongelofelijk zeg die douaneverhalen... 200 dollar, dat accepteert toch niemand? Daar moet toch wel een mouw aan te passen zijn en een redelijke prijs te onderhandelen? Gekld verstopt? Maar iedereen is dus de grens overgekomen begreep ik.Maarre ik lees niks over mongoli? was dat niks, of heb je er niks van gezien
Veel plezier nog verder!
Groeten,
Lucille
quote:Je hebt niets aan de bell en drum tower gemist, ben je nog bij die moskee geweest?
Op zondag 29 september 2002 10:11 schreef Lucille het volgende:
De laatste avond in Xian ben ik met 2 andere personen 's avonds nog wat gaan eten in een lokaal tentje. Dat kost dus echt geen drol. Voor ongeveer 20 yuan (€ 2,75) hebben we met z'n drieen gegeten inclusief een half litertje bier.
Op weg naar het eettentje liepen we zo maar ineens door de hoerenbuurt, de eerste keer dat ik dit zo openlijk in China tegenkwam. Normaal loopt de gebruikelijke route via de kapper (heb ik me laten vertellen).
De laatste dag in Xian hebben we flink door de stad heem gelopen en zijn richting de moslimwijk gegaan. Helaas heb ik niet de Bell Tower en de Drum Tower gezien. Na 5 uur wandelen had ik het wel gezien.
Gisterenavond zijn we met het vliegtuig zo'n 700 km zuidelijker gevlogen. De vlucht had 2 uur vertraging, zodat we gratiseen maaltijd konden afhalen (bij de Chinees
). Na 1 uur vliegen kwamen we aan in Chongqing. Het is hier een stuk warmer en vochtiger. Omdat het ook heuvelachtiger is, is de stadswandeling een stuk vermoeiender.
Over een uur vertrekken we, om met de boot de Yangzi rivier af te zakken. Binnenkort kan deze tocht niet meer gemaakt worden, vanwegen de bouw van de Three Gorges Dam. Hierdoor zullen een paar miljoen Chinezen het gebied uitgeschopt worden en zal een stuk natuur ter grootte van Nederland compleet onder water worden gezet. Ook de constructie van die dam schijnt nogal dubieus te zijn, waardoor vele mensen hun hart vast houden.Groeten,
Lucille
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |