quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:34 schreef Bob-B het volgende:
tvp staat ook op mijn verlanglijstje
Dan doe je het verkeerd. Je moet niet met een westerse reisonderneming gaan, dan wordt je afgezet. Gewoon via een Russische toeristenbureautje de zaak regelen, ben je voor veel minder klaar.quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:34 schreef Falco het volgende:
Mij lijkt het ook erg gaaf. Volgens mij kost het al gauw ruim 2000 euro.
22 uur is vrij weinigquote:Op dinsdag 19 december 2006 12:30 schreef Backdoorman het volgende:
ik heb geen idee of het de transsiberie expres is, maar ik ben afgelopen zomer van Moskou naar Perm gereisd per trein, een reis van 22 uur door het schitterende uitgestrekte Russische landschap! Erg leuk en voor je het weet is het alweer voorbij zo'n treinreis...al was de (slaap)coupe niet al te ruim...
Maar Moskou-Perm is wel een deel van het traject van de Transsiberië expresquote:
Ja, precies. Ik meen dat het station waar ik aankwam (Perm 1) zelfs de laatste Europese stop is van die Express. Is dat overigens een bepaald soort trein of gaat het meer om de route?! Want dan hoef ik verder niet zonodig die reis af te maken.....erg indrukwekkend dat land, maar na 22 uur in een klein hok te hebben gezeten was ik toch wel blij dat ik eruit kon ;-)quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:41 schreef Vava het volgende:
[..]
Maar Moskou-Perm is wel een deel van het traject van de Transsiberië expres![]()
ok, dus dan heb ik een gedeelte van de transsiberie expres meegemaakt...voor mij net lang genoegquote:Op dinsdag 19 december 2006 14:33 schreef jeoren het volgende:
Het gaat bij de TSE om het feit dat je besef van tijd volledig verloren gaat doordat je elke dag de klok een uur moet verzetten. Uiteindelijk kom je om 5 uur 's ochtends aan in Vladivostok terwijl het op de klok in de trein pas 22 uur 's avonds is.
9259 km.quote:Op dinsdag 19 december 2006 20:59 schreef anisubs het volgende:
Hmm... hoeveel km lang is die trans siberie express nou eigelijk? Hoe snel gaan de treinen eigelijk? (zal vast geen hogesnelheidstrein zijn)
Hier ook. Mooi boek hoor, minser mooie prijzen...quote:Op dinsdag 19 december 2006 19:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
Lijkt me ERRUG gaaf om die ook nog es te doen.
De reisgids van Djoser viel vorige week op de mat en daarin staat ook een reis met de TSE in. Ter inspiratie
.
inderdaad! mij vriendin, haar zus en ik hadden toen een coupe gereserveerd voor onszelf! Moet er niet aan denken dat je in zo'n benauwde ruimte opgescheept zit met vreemden....quote:Op woensdag 20 december 2006 10:20 schreef voodoolady het volgende:
Het langste was 4 dagen dat wij achter elkaar in de trein hebben gezeten, dus 22 uur is niet zoveel neeVoordeel van mongolie vond ik dat het wat afwisseling gaf (en extra grensovergangen ook interessant) siberisch landschap heb je na een tijdje ook wel weer gezien. Ik weet niet precies meer hoe de coupe indeling zat op de transsiberie, maar als je de kans hebt, regel een eigen coupe met 'westerlingen' heb je nog wat rust en een beetje veiligheid.
Hoe duur is dat dan om een complete coupe te reserveren?quote:Op woensdag 20 december 2006 10:48 schreef Backdoorman het volgende:
[..]
inderdaad! mij vriendin, haar zus en ik hadden toen een coupe gereserveerd voor onszelf! Moet er niet aan denken dat je in zo'n benauwde ruimte opgescheept zit met vreemden....
4 dagen??Zou denk ik dan toch zelfs zo'n ouwe topolev verkiezen boven zo'n reizen om op m'n bestemming te komen
![]()
Wel eindelijk een reisgids die INCLUSIEF-prijzen vermeldt....quote:Op woensdag 20 december 2006 10:22 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Hier ook. Mooi boek hoor, minser mooie prijzen...
hoeveel betaal je met zijn 2en voor zo'n 4 persoons coupe ?quote:Op woensdag 20 december 2006 13:26 schreef voodoolady het volgende:
Ik weet niet meer precies wat de toeslag was, maar ik weet nog wel dat er absoluut geen twijfel over bestond of we het wel of niet zouden doen ivm prijs, moet het thuis even nazoeken. Overigens is een 4 persoonscoupe met z'n 2en erg fijn, heb je tenminste nog een beetje ruimte. Ik had ook een fijne reisgids waarbij de sights met de kilometerbordjes aangeven staan (die staan langs het spoor), wel in het engels, zal daar ook de titel van opzoeken.
Nog een tip: afwasmiddel of iets anders ontvettends! Het is leuk al die instant noodles en soepen maar het is erg vet en dat krijg je er met water niet uit.
Oh ja en als je bij binnenkomst al een mongool in je coupe aantreft, eruit schoppen natuurlijk, maar het kan dus zijn dat hij nog terugkomt omdat hij smokkelwaar (in ons geval capsules van iets) in jouw coupe heeft verstopt. Heel fijn zo'n kerel om half 4 in je coupeNou ja hij was in ieder geval wel aardig
weet ik niet meer precies..maar voor het traject Moskou - Perm betaalde je per persoon dacht ik iets van 85 of 100 euro...dus dat X 4, kom je op een honderdje of 4 uit...maar dan zit je dus bij Perm...ik zou het er persoonlijk dus niet voor over hebben, met zoveel geld kan je in mijn ogen meerdere leuke reisjes maken ipv een heeeeele lange treinreis. Coupe's zijn klein en niet luxe en slapen lukte mij maar half, want die bedjes zijn echt niet comfortabel. Enige leuke eraan is dat je wel veel van het landschap ziet.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:49 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Hoe duur is dat dan om een complete coupe te reserveren?
Kom op zeg, meer veiligheid als je alleen maar met westerlingen of zelfs alleen in een coupé zit? Dan begrijp je treinreizen in RUsland niet. Hoe meer mensen in je coupé, hoe meer ogen die op je spullen letten als jij ff weg bent. Een coupé helemaal voor jezelf afhuren geeft alleen maar het signaal af van 'ik ben asociaal en ik ben rijk'. Je gedraagt je dan als een nieuwe Rus, iets waar de gewone Rus, terecht, een gigantische hekel aan heeft.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:20 schreef voodoolady het volgende:
Het langste was 4 dagen dat wij achter elkaar in de trein hebben gezeten, dus 22 uur is niet zoveel neeVoordeel van mongolie vond ik dat het wat afwisseling gaf (en extra grensovergangen ook interessant) siberisch landschap heb je na een tijdje ook wel weer gezien. Ik weet niet precies meer hoe de coupe indeling zat op de transsiberie, maar als je de kans hebt, regel een eigen coupe met 'westerlingen' heb je nog wat rust en een beetje veiligheid.
Het woord 'Trans-Siberië-Expres' voor de trein als zodanig is een onjuiste betiteling. Er bestaat op het Russisch spoorwegnet geen enkele trein met de officiële benaming Trans-Siberië-Express. En de Trans-Siberische Spoorlijn. Van deze spoorlijn maken veel treinen gebruik, waaronder de treinen 1 en 2 tussen Moskou en Vladivostok.quote:Op donderdag 21 december 2006 08:58 schreef voodoolady het volgende:
Dat is dan duidelijk niet de transmongolie express geweest, waarin ook vooral mongolen zaten overigens.
Het is ook niet zo dat wij toevallig pech hadden of zo met de trein, volgens de reisleider van de groep die toevallig ook in onze wagon geplaatst was (of wij in die van hen) was alles volstrekt normaal.
De reisgids is het Trans-Siberian Handbook van Bryn Thomas, is zowel voor transsiberie als transmongolie geschikt.
Is verplicht tegenwoordig volgens mij, de Shoestring-gids had ook alle prijzen inclusief in de gids staanquote:Op woensdag 20 december 2006 12:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Wel eindelijk een reisgids die INCLUSIEF-prijzen vermeldt....
Summum nog niet iig ...quote:Op donderdag 21 december 2006 18:07 schreef Blik het volgende:
[..]
Is verplicht tegenwoordig volgens mij, de Shoestring-gids had ook alle prijzen inclusief in de gids staan
Is dat de nieuwe gids?quote:Op donderdag 21 december 2006 18:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Summum nog niet iig .... Dacht idd dat dat verplicht was.
Het duurt altijd een tijdje voordat Russen beseffen dat er westerlingen zijn die hetzelfde uithouden als zij, en die zichzelf alleen kunnen redden in Rusland. Tot dat ze het beseffen worden westerlingen erg beschermd en afgeschermd. Gewoon niet teveel aandacht aan besteden en gewoon je gang gaan.quote:Op donderdag 21 december 2006 18:38 schreef Backdoorman het volgende:
ach mijn russische schoonfamilie verbiedde mij alleen te reizen vanwege onveiligheid en een hoog criminaliteitsgehalte...
ik moet zeggen dat ik me ook geen seconde onveilig heb gevoeld....niet in Moskou, niet tijdens de treinreis en niet tijdens mijn verblijf in Perm..waar dan ook. Vond de mensen ook allemaal wel aardig en sympathiek overkomen. Natuurlijk ziet het er allemaal wat armoedig en ouder uit als in Nederland, maar tgaat in mijn ogen toch allemaal vrij gemoedelijk.quote:Op donderdag 21 december 2006 20:26 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het duurt altijd een tijdje voordat Russen beseffen dat er westerlingen zijn die hetzelfde uithouden als zij, en die zichzelf alleen kunnen redden in Rusland. Tot dat ze het beseffen worden westerlingen erg beschermd en afgeschermd. Gewoon niet teveel aandacht aan besteden en gewoon je gang gaan.
Die ervaring heb ik ook. Ik heb in de 10 Ruslandreizen die ik gedaan heb 2x last gehad van criminaliteit. Beide malen erg amateuristische pogingen die dan ook mislukten. En dat terwijl ik regelmatig ver van de gebaande paden ben gegaan.quote:Op donderdag 21 december 2006 21:37 schreef Backdoorman het volgende:
[..]
ik moet zeggen dat ik me ook geen seconde onveilig heb gevoeld....niet in Moskou, niet tijdens de treinreis en niet tijdens mijn verblijf in Perm..waar dan ook. Vond de mensen ook allemaal wel aardig en sympathiek overkomen. Natuurlijk ziet het er allemaal wat armoedig en ouder uit als in Nederland, maar tgaat in mijn ogen toch allemaal vrij gemoedelijk.
Ïk was eigenlijk nog het meest "bang" al is dat niet het goede woord, voor de politieposten rondom Perm....voor die huisjes staan nog echt bunkertjes met gaten voor geweren en naar eigen zeggen zijn die zo nu en dan nog nodig als er een keer zo'n post wordt aangevallen....
maar ik heb verder geen last gehad van wat voor vorm van criminaliteit dan ook!
Ik had die grote dikke dronken mongool, die boos werd omdat wij hem stoorden tijdens het plassen tussen 2 wagons in, bij het terug naar onze wagon gaan, ook niet graag in mijn coupe gehadquote:Op donderdag 21 december 2006 18:38 schreef Backdoorman het volgende:
ach mijn russische schoonfamilie verbiedde mij alleen te reizen vanwege onveiligheid en een hoog criminaliteitsgehalte...die weten het het beste omdat het echte russen zijn. en ik kan me niet voorstellen dat je het echt leuk vind om met een aantal russen in een klein kut coupetje opgesloten te zitten voor meerdere dagen. ze spreken vrijwel geen engels en je moet dan nog maar afwachten met wat voor lui je zit, voor het zelfde geld met een aantal snurkende stinkerds....brrrrr, moet er niet aan denken.
daarom mijn advies: als je met ze 2en of 3en gaat gewoon zo'n hele coupe reserveren, dan heb je nergens last van, kan op slot (van de binnenkant) en je hebt tenminste wat privacy. heb ik ook gedaan en dat beviel wel. en op de gang kan je dan een praatje maken met andere reizigers.....
Een sjorband meenemen is altijd handig. Kun je de deur vastzetten aan het bagagerek of aan het laddertje. Wel ff je coupégenoten informeren.quote:Op vrijdag 22 december 2006 10:00 schreef voodoolady het volgende:
[..]
Oh ja de deuren kunnen inderdaad op slot, maar ze hebben allemaal gewoon sleutels dus daar zou ik me ook niet echt blind op staren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |