Ok..ik krijg de indruk dat we nogal langs elkaar kletsen. Ondemocratisch is in (bijvoorbeeld) China gelijk aan onvrijheid. Dat gold ook voor de voormalige oostbloklanden. Dat is uiteraard niet waar ik naar streef. Natuurlijk is vrijheid van meningsuiting een groot goed, natuurlijk moet de persvrijheid gegarandeerd blijven, natuurlijk is discriminatie uit den boze... Daarover verschillen we niet van mening.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:34 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Maar je voorbeelden t.a.v. landen die prima functioneren is vrij dubieus, omdat je kan aannemen dat dergelijke landen mét democratie veel beter zouden werken. Kijk maar naar de ex-oostbloklanden.
Dan moet jij aangeven waarom die politieke competentie wordt aangetast door het zogenaamde systeem dat de bevolking veelal stemt vanwege emoties. Politieke partijen en het hele ambtenarenstelsel zijn er juist om deze beslissingen te nemen. De media belicht slechts kleine zaken, maar onze bestuurders zijn, ook vergeleken met andere landen, erg competent. Hoogopgeleide mensen met een sterk ambtenarenapparaat die in staat worden gesteld zo goed mogelijke beslissingen te maken. Je kent de burger veel teveel macht toe in mijn ogen.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:41 schreef teamlead het volgende:
ja godver.. alweer door het slotje gepost
nog maar eens dan:
[..]
Ok..ik krijg de indruk dat we nogal langs elkaar kletsen. Ondemocratisch is in (bijvoorbeeld) China gelijk aan onvrijheid. Dat gold ook voor de voormalige oostbloklanden. Dat is uiteraard niet waar ik naar streef. Natuurlijk is vrijheid van meningsuiting een groot goed, natuurlijk moet de persvrijheid gegarandeerd blijven, natuurlijk is discriminatie uit den boze... Daarover verschillen we niet van mening.
Waar we over van mening verschillen is de vraag of de bevolking in staat geacht moet worden om besluiten te nemen, terwijl we weten dat diezelfde bevolkiing zich zelden laat leiden door feiten, maar vooral door emotie. Ik vind dat de bevolking dat niet zou moeten doen, omdat beslissingen gebaseerd op emotie zelden de juiste beslissingen zijn
Ik ben erg benieuwd waar je dit op baseert. Als ik kijk naar de samenstelling van de Kamer op dit moment, ben ik niet onder de indruk van de competenties van onze "leiders"quote:Op woensdag 13 december 2006 02:46 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dan moet jij aangeven waarom die politieke competentie wordt aangetast door het zogenaamde systeem dat de bevolking veelal stemt vanwege emoties. Politieke partijen en het hele ambtenarenstelsel zijn er juist om deze beslissingen te nemen. De media belicht slechts kleine zaken, maar onze bestuurders zijn, ook vergeleken met andere landen, erg competent.
helaas is de politieke realiteit dat bij de laatste verkiezingen de burger gekozen heeft voor extremen. Links of rechts of Christelijk, maar extreem is het. Ik zie dat als een uiting van onvrede, een verlangen naar duidelijke standpunten...maar het probleem daarvan is dat juist die extremere partijen dus ook meer macht krijgen en dus het beleid (mits deze partijen deel gaan uitmaken van de regering natuurlijk) ook extremer zal gaan worden.quote:Hoogopgeleide mensen met een sterk ambtenarenapparaat die in staat worden gesteld zo goed mogelijke beslissingen te maken. Je kent de burger veel teveel macht toe in mijn ogen.
JP had in zn broek geplast van angstquote:Op woensdag 13 december 2006 02:54 schreef MischaDeGrote het volgende:
'motie is aangenomen'
hoor je verdonk zeggen: 'en nu?'
daarna jp: 'meneer zalm loop jij zometeen even mee naar mijn kamer'
|zit jij naar een andere nl2 te kijken?quote:Op woensdag 13 december 2006 02:58 schreef rubbereend het volgende:
[..]
JP had in zn broek geplast van angstide ligt vannacht nog wel ff wakker!
Ja en nee.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:53 schreef teamlead het volgende:
Wie zijn wij om te veronderstellen dat we een onderbouwde mening kunnen hebben over alle verschillende beleidsterreinen? Laat dat lekker over aan de profs
ik hoop zo hard dat hierdoor rita wegmag maar een minister met zelfde standpunten terugkomt, wat logisch is aangezien een minister een kabinetsbeleid uitvoert, en niet een eigen beleid.quote:Op woensdag 13 december 2006 03:25 schreef pberends het volgende:
Ik weet een oplossing; laten we een referendum houden over of die asielzoekers wel of niet mogen blijven, wedden dat ze weg moeten?
Typisch links gedram deze motie.
Ik vond juist dat Bos het uitstekend verwoordde bij Ferry Mingele. Bos steeg onwijs in mijn achting. En ik ben echt niet zo pro-Bos/PvdA ofzo. Idem voor de pardonregeling, daar heb ik ook niet zo'n mening over: ik zie de argumenten van zowel de mensen die voor een pardon zijn als die tegen zijn als legitiem.quote:Op woensdag 13 december 2006 03:02 schreef MischaDeGrote het volgende:
|zit jij naar een andere nl2 te kijken?
JP deed het super rustig, die gozer heeft stijl en klasse.
Bos staat alweer te kutten bij de pers. opsouten en lekker met je medekamerleden uitvechten. niet al conclusies lopen trekken de pers in. aarsch wouter bos
Volgens mij zei hij 'Gerrit'quote:Op woensdag 13 december 2006 02:54 schreef MischaDeGrote het volgende:
daarna jp: 'meneer zalm loop jij zometeen even mee naar mijn kamer'
Inderdaad, en meteen weer beloftes doen die hij misschien niet kan waarmaken.quote:Op woensdag 13 december 2006 03:02 schreef MischaDeGrote het volgende:
Bos staat alweer te kutten bij de pers. opsouten en lekker met je medekamerleden uitvechten. niet al conclusies lopen trekken de pers in. aarsch wouter bos
Onzin. In het eerdere topic stond een link naar een opinie onderzoek waar een ruime meerderheid voor een generaal pardon was. Daarnaast heeft het natuurlijk niets te maken met gedram, deze mensen voeren gewoon hun verkiezingsprogramma uit.quote:Op woensdag 13 december 2006 03:25 schreef pberends het volgende:
Ik weet een oplossing; laten we een referendum houden over of die asielzoekers wel of niet mogen blijven, wedden dat ze weg moeten?
Typisch links gedram deze motie.
Ik hoop dat de gehele VVD opstapt. Wordt het land geregeerd door alleen CDA met Hirsch Ballin op Vreemdelingenzaken en die gaat precies hetzelfde doen als Rita.quote:Op woensdag 13 december 2006 03:34 schreef MischaDeGrote het volgende:
[..]
ik hoop zo hard dat hierdoor rita wegmag maar een minister met zelfde standpunten terugkomt, wat logisch is aangezien een minister een kabinetsbeleid uitvoert, en niet een eigen beleid.
gevolg: herverkiezingen omdat formatie vastloopt. -> hop lekker doorregeren een aantal maanden met die handel!!
Heeft dat geijle links alleen ZICHZELF er maar mee hihihihi
Omdat als verdonk eruitgekeilt wordt en de VVD dat wel best vindt, d'r een risico is dat ze alleen verder gaat als 'fractie verdonk' en 'n deel van de VVD meeneemt in haar ondergang.quote:Ik snap niet dat de VVD ook niet eens het vertrouwen in verdonk opzegt en die muts de fractie uitkiepert.
Zie ook mijn reactie op die post, ze heeft 670.00 voorkeurs stemmen, je kan er niet meer omheen die griet blijft in de kamer en bij de VVD.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:58 schreef gronk het volgende:
Uit 't vorige deel:
[..]
Omdat als verdonk eruitgekeilt wordt en de VVD dat wel best vindt, d'r een risico is dat ze alleen verder gaat als 'fractie verdonk' en 'n deel van de VVD meeneemt in haar ondergang.
Gaan we weer :quote:Op woensdag 13 december 2006 08:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik hoop dat de gehele VVD opstapt. Wordt het land geregeerd door alleen CDA met Hirsch Ballin op Vreemdelingenzaken en die gaat precies hetzelfde doen als Rita.
Wat dan?
Een motie tegen Hirsch Ballin?
Gaat de heksenjacht gewoon door?
En wat denken ze zelf te doen als er een linkse minister op die post zit? Gewoon het beleid niet uitvoeren? De wet is echt niet een twee drie veranderd, hoor.
Mij vertegenwoordigen ze in ieder geval niet. Die hele linkse oppositie is een stel kleine kinderen die niet kunnen wachten tot ze aan de beurt zijn, dus na de formatie. Nu dringen ze maar even voor...quote:Op woensdag 13 december 2006 08:07 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Ik vond juist dat Bos het uitstekend verwoordde bij Ferry Mingele. Bos steeg onwijs in mijn achting. En ik ben echt niet zo pro-Bos/PvdA ofzo. Idem voor de pardonregeling, daar heb ik ook niet zo'n mening over: ik zie de argumenten van zowel de mensen die voor een pardon zijn als die tegen zijn als legitiem.
Ik vond de Kamer eindelijk handelen zoals het hoort, als een volksvertegenwoordiging die nou een keer niet over zich heen laat lopen (is zo vaak wel gebeurd).
Dus voor 1 keer (hopelijk blijft dat zo) Tweede Kamer:![]()
quote:overwegende, dat er nog altijd veel asielzoekers in ons land wonen die al onder de oude Vreemdelingenwet een eerste aanvraag indienden;
overwegende, dat velen van hen in ons land zijn ingeburgerd en een gezin hebben met kinderen die hier zijn geboren en opgegroeid;
van mening, dat aan de slepende onzekerheid voor deze groep en de schrijnende omstandigheden waarin zij verkeren een einde moet komen;
spreekt als haar mening uit, dat er op zo kort mogelijke termijn een pardonregeling moet komen voor alle asielzoekers, behoudens oorlogsmisdadigers en veroordeelden wegens ernstige delicten, die hun eerste aanvraag voor 1 april 2001 indienden en Nederland niet hebben verlaten;
verzoekt de regering in afwachting van de definitieve behandeling van deze pardonregeling door de nieuwe Tweede Kamer, ten aanzien van deze groep geen onomkeerbare beslissingen en stappen te nemen,
Juist, en aangezien er bij teveel partijen waarschijnlijk grote twijfel heerst omtrent een GP na de kabinets formatie wordt er wederom om uitstel gevraagd.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:20 schreef Ericr het volgende:
De motie Bos vraagt niet om een generaal pardon. De motie Bos is vragen om stoppen met uitzetten in afwachting van een generaal pardon.
[..]
Of je leest nog eens wat ik schreef. De VVD weet, dat als ze 't verdonk ook maar iets te moeilijk maken binnen de VVD, dat ze dan alleen verder gaat. Ze wordt niet uit de VVD gezet, ze stapt dan zelf uit de VVD. En met haar waarschijnlijk nog een paar aanhangers. Kortom, om te voorkomen dat de VVD uitelkaarscheurt, doet de VVD manhaftig pogingen om achter verdonk te blijven staan. En IMHO is dat ook de reden dat Balkenende achter haar blijft staan: d'r mag best wat gedoe zijn binnen de VVD, maar niet zoveel dat ze scheuren, want 'fractie verdonk' plus de rest van de VVD zou wel eens een zetel of wat van de CDA af kunnen snoepen.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:02 schreef Justah het volgende:
Zie ook mijn reactie op die post, ze heeft 670.00 voorkeurs stemmen, je kan er niet meer omheen die griet blijft in de kamer en bij de VVD.
Dat zal blijken. Als vandaag, morgen, overmorgen, enz gewoon weer vliegtuigen vertrekken met uitgeprocedeerde gelukszoekers is de harde opstelling zeer slim geweest. En als ze daarvoor moet opstappen heeft ze dat IMO in het landsbelang gedaan.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:14 schreef X. het volgende:
Het verhaal heeft natuurlijk twee kanten. Rita stelt zich hard op en de vraag is of dat slim is.
Zou wel grappig zijn want dan zal dat kabinet ook naar huis gestuurd worden vrees ikquote:Op woensdag 13 december 2006 09:35 schreef kreischer2000 het volgende:
Wat een mooie soap is dit aan het worden, hopelijk houdt het kabinet (zelfs als de vvd ministers weg zijn) voet bij stuk.
En daarmee wordt dus, zoals al langer eigenlijk, duidelijk dat het hier om een strijd tegen Verdonk gaat, en niet tegen het beleid. Verdonk is de duivel. En als zij weg wordt gestuurd, en daarmee het hele land weer in chaos wordt gestuurd, ach... So be it. Zo lijkt het motto van links.quote:Jeroen Dijsselbloem van de PvdA heeft de motie van afkeuring ingediend tegen minister Verdonk. De SGP heeft kritiek op de motie: de partij vindt het vreemd dat de motie alleen betrekking heeft op Verdonk en niet op het hele kabinet. Immers, Balkenende gaf aan dat Verdonk het kabinetsstandpunt verwoordde.
fuck wat zijn we helder vanochtend. Maar gelijk heb je helemaal!quote:Op woensdag 13 december 2006 09:53 schreef Disorder het volgende:
Even iets citeren van de FP:
[..]
En daarmee wordt dus, zoals al langer eigenlijk, duidelijk dat het hier om een strijd tegen Verdonk gaat, en niet tegen het beleid. Verdonk is de duivel. En als zij weg wordt gestuurd, en daarmee het hele land weer in chaos wordt gestuurd, ach... So be it. Zo lijkt het motto van links.
Verdonk is ten slotte de duivel.
Nu wel ja. Vorige week nog niet.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:20 schreef Ericr het volgende:
De motie Bos vraagt niet om een generaal pardon. De motie Bos is vragen om stoppen met uitzetten in afwachting van een generaal pardon.
[..]
Nonsens Verdonk is gewoon totaal niet capabel voor deze functie. Het zal niet alleen om het punt van het opschorten van de uitzettingen gaan ze ontbeert al veel langer de steun van een groot deel van de kamer. Nu de samenstelling van de kamer is veranderd is de steun voor haar gewoon verdwenen.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:53 schreef Disorder het volgende:
Even iets citeren van de FP:
[..]
En daarmee wordt dus, zoals al langer eigenlijk, duidelijk dat het hier om een strijd tegen Verdonk gaat, en niet tegen het beleid. Verdonk is de duivel. En als zij weg wordt gestuurd, en daarmee het hele land weer in chaos wordt gestuurd, ach... So be it. Zo lijkt het motto van links.
Verdonk is ten slotte de duivel. En dan mag ineens alles.
quote:Ministers teruggeroepen voor kabinetsberaad
Uitgegeven op woensdag 13 december 2006 om 10:06:14
(Novum) - Minister van Defensie Henk Kamp (VVD) en zijn collega minister voor Ontwikkelingssamenwerking Agnes van Ardenne (CDA) zijn woensdagochtend teruggeroepen voor overleg met de ministerraad. Het beraad vindt plaats naar aanleiding van de motie van afkeuring tegen minister voor Vreemdelingenzaken Rita Verdonk (VVD) die dinsdag door de Kamer werd aangenomen. Kamp en Van Ardenne waren net begonnen aan een bezoek aan Afghanistan.
Verdonk liet de Kamer dinsdagavond weten geen gehoor te geven aan de wens van de Kamer geen vreemdelingen uit te zetten die voor 2001 asiel hebben aangevraagd. Een Kamermeerderheid wil dat geen vreemdelingen worden uitgezet tot door een nieuw kabinet een beslissing is genomen over een generaal pardon. Naar aanleiding van Verdonks weigering werd een motie van afkeuring ingediend door PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem. Hij werd daarin gesteund door de SP, GroenLinks, de ChristenUnie, D66 en de Partij voor de Dieren.
quote:Kabinet eind van ochtend bijeen voor spoedberaad
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet komt aan het eind van de ochtend bijeen voor spoedberaad over de politieke situatie. In de vroege ochtend aanvaardde de Tweede Kamer een motie van afkeuring tegen VVD-minister Rita Verdonk van Vreedelingenzaken en Integratie.
Minister Joop Wijn van Economische Zaken en zijn collega Gerrit Zalm van Financiën spraken woensdagochtend van een zeer bijzondere situatie. Zij gaven verder geen commentaar.
bronquote:Hoogleraar staatsrecht: kabinet kan niet aftreden
ANP
NIJMEGEN - 'Het heeft totaal geen zin nu te gaan dreigen met een kabinetscrisis. Het huidige kabinet is demissionair en kan niet in zijn geheel aftreden.' Dat stelt hoogleraar staatsrecht Tijn Kortmann van de Radboud Universiteit Nijmegen woensdag.
Na de motie van afkeuring die de Tweede Kamer dinsdagavond indiende tegen demissionair-minister Verdonk, ziet Kortmann twee mogelijkheden. 'Of Verdonk stapt op, of de hele VVD neemt ontslag. Dat VVD en CDA opstappen, is staatsrechterlijk onmogelijk.'
Volgens de hoogleraar kan een demissionair kabinet niet stoppen. 'Dan is de koningin niet meer gedekt door de ministeriële verantwoordelijkheid. Er moet in ieder geval één minister blijven zitten.' Kortmann ziet in het aftreden van Verdonk en mogelijk andere VVD-ministers staatsrechterlijk de meest zuivere oplossing. 'Verdonk moet weg. Zo heeft de Kamer de motie bedoeld.'
Bullshit, een motie van wantrouwen tegen dit kabinet gaat nooit gesteund worden door enkele moraalridders in de kamer. Verdonk daarin tegen wekt al veel langer irritatie op bij veel kamerleden en is verantwoordelijk voor het beleid betreffende de uitzettingen. Het feit dat ze daarmee een kabinets mening vertegenwoordigd is dus even haar probleem, indien het gehele kabinet solidair met haar is hadden ze moeten aankondigen om geheel de stekker eruit te trekken indien de motie werd aangenomen.(zoals je hierboven kan lezen is dat echter niet mogelijk..)quote:Op woensdag 13 december 2006 09:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
fuck wat zijn we helder vanochtend. Maar gelijk heb je helemaal!![]()
![]()
![]()
![]()
Je beweert nu wel, dat de hele gang van zaken van de oppositie natuurlijk opportunisme van de hoogste orde is. De Kamer wist dat het kabinet grote moeite zou hebben met een regeling zoals voorgesteld in de motie Bos, 'maar dit moet dan wel even doorgedrukt worden om als het ene niet lukt wel Verdonk als gevolg van de afgelopen jaren terug te pakken'.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nonsens Verdonk is gewoon totaal niet capabel voor deze functie. Het zal niet alleen om het punt van het opschorten van de uitzettingen gaan ze ontbeert al veel langer de steun van een groot deel van de kamer. Nu de samenstelling van de kamer is veranderd is de steun voor haar gewoon verdwenen.
En partijen als de CU en D66 zijn echt niet links.
Het is heel erg jammer, dat we via het ANP slechts één visie van één enkele persoon te zien krijgen.quote:
Het hele kabinet kan niet opstappen er dient minstens 1 minister over te blijven las ik net ergens. Denk dus dat de koningin dan niet alle ontslagen zal accepteren.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:27 schreef FritsBom het volgende:
Maar dan: stel het hele kabinet gooit de handoek in de ring. Is het dan staatsrechtelijk niet vastgelegd dat er nieuwe verkiezingen moeten komen? Demissionair of niet...
De brief aan de Kamer als reactie op de motie Bos was volstrekt helder daarin. Na het debat zou de de wet weer gehandhaafd worden.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:28 schreef du_ke het volgende:
Als men zelfs niet over wil gaan tot een voor bijna iedere partij acceptabele opschorsing van 24 uur vraag ik me af wie er opportunistisch is.
Ik zeg: Het kabinet moet uitvoeren wat de kamermeerderheid zegt, tenslotte is dat de basis van onze democratie -> kabinet vaart eigen weg -> kabinet houdt zich niet aan de democratie.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:27 schreef FritsBom het volgende:
Wat een vertoning
Ik geef het kabinet gelijk. Demissionair --> is ongewijzigd beleid voeren. Of de meerderheid in de kamer dat nou wil of niet.
Maar dan: stel het hele kabinet gooit de handoek in de ring. Is het dan staatsrechtelijk niet vastgelegd dat er nieuwe verkiezingen moeten komen? Demissionair of niet...
Ach het maakt me allemaal ook niet zoveel uit. Vind het vooral erg dom van Balkenende als hij zich in de egotrip en val van Verdonk mee laat slepenquote:Op woensdag 13 december 2006 10:29 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De brief aan de Kamer als reactie op de motie Bos was volstrekt helder daarin. Na het debat zou de de wet weer gehandhaafd worden.![]()
![]()
Ik daarentegen vind het een walgelijke vertoning van de oppositie. Ze hebben nog net tijd gehad om de eed te voltooien en dan op deze manier het huidige beleid de nek om proberen te draaien, het kabinet te schofferen en en passant valse hoop wekken bij mensen die het toch al zwaar te verduren hebben gehad.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach het maakt me allemaal ook niet zoveel uit. Vind het vooral erg dom van Balkenende als hij zich in de egotrip en val van Verdonk mee laat slepen.
In beide moties werd gevraagd om opschorting van de uitzettingen.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:14 schreef X. het volgende:
Het verhaal heeft natuurlijk twee kanten. Rita stelt zich hard op en de vraag is of dat slim is.
Maar aan de andere kant de linkse oppositie in de Kamer die iets uitzonderlijks doet. Bos vraagt in een motie om een generaal pardon. De minister komt een beetje tegemoet door te zeggen: ik schort het uitzetten even op. Daarop wil Bos ineens geen generaal pardon meer, maar hij wil dat opschorten verlengen.
Dus eerst wil Bos scoren met een motie die maar nipt wordt aangenomen, en dan wil hij toch laten zien dat hij WEL de formatie kan afwachten. Binnen een week is hij dus alweer gedraaid.
Daarbij kan en mag deze regering geen beleidswijzigingen doorvoeren omdat het demissionair is. Dus zou het van de Kamer wel netjes zijn als ze dat ook niet van het kabinet verlangd. Maar blijkbaar is de drang om politieke winst te halen zo groot, dat het plasje niet opgehouden kan worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |