Deel 1 CDA - PvdA - SPquote:Informateur stuurt aan op coalitie CDA, PvdA en SP
DEN HAAG - Informateur Rein Jan Hoekstra stuurt aan op een kabinet van CDA, PvdA en SP. Het CDA, dat tot dusver weigerde zich onomwonden uit te spreken voor samenwerking met PvdA en SP, ging er maandag mee akkoord dat de fractievoorzitters van deze partijen met elkaar om de tafel gaan zitten.
Onder leiding van Hoekstra vinden de komende dagen tweegesprekken plaats tussen de fractievoorzitters van de drie partijen. Daaruit moet blijken of er voldoende bereidheid bestaat te komen tot stabiele samenwerking.
De informateur gaat na de drie tweegesprekken om de tafel met alle drie fractieleiders tegelijk. Waarschijnlijk wordt woensdag een begin gemaakt met de tweegesprekken. Het ligt niet in de bedoeling dat Hoekstra na deze reeks van gesprekken met uitgeschreven compromissen komt, waarop de drie partijen elkaar zouden moeten vinden. Wel zal hij dan aangeven hoe de formatie voortgezet kan worden.
Inventarisatie
Hoekstra sprak maandag met Balkenende in diens rol als premier van een demissionair kabinet en dus niet als fractievoorzitter van het CDA. Bij elke formatie wordt in het begin van het proces een inventarisatie gemaakt van beleid dat de regering in missionaire staat heeft voorbreid en dat vervolgens na de verkiezingen in demissionaire staat wordt uitgevoerd.
Het kan gaan om uiteenlopende onderwerpen als boerkaverbod of no-claim in de zorg. Zo moet duidelijk worden welke onderwerpen aan de onderhandelingstafel worden besproken en welke in de Tweede Kamer worden behandeld.
Vandaag in de krant een artikel over Eindhoven, een stad waar sinds de gemeenteraadsverkiezingen een CDA - PvdA - SP college zit. Zowel de CDA als de PvdA wethouder leek het de beste oplossing om beide lijsttrekkers, die zo fel campagne tegen elkaar hebben gevoerd, bij de onderhandelingen aan de kant te zetten en te vervangen door 'onderhandelaars' - omdat je voor onderhandelen andere kwaliteiten nodig hebt dan voor lijsttrekker zijn, en omdat je voor onderhandelen je emoties niet te veel moet laten meespelen, terwijl het wel duidelijk is dat Bos en Balkenende redelijk 'emotioneel' zijn tegenover elkaar. Ik vond het wel een goede analyse.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nogmaals Balkenende is prima vervangbaar. Het CDA zal zolang het maar mogelijk is willen blijven regeren ook al gaat het ten koste van de partij. Wil Balk niet met SP en PvdA dan wil een andere CDA'er wel.
Dat kan zeker helpen. Lijkt me hier ook wel een goede tactiek.quote:Op woensdag 6 december 2006 12:46 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Vandaag in de krant een artikel over Eindhoven, een stad waar sinds de gemeenteraadsverkiezingen een CDA - PvdA - SP college zit. Zowel de CDA als de PvdA wethouder leek het de beste oplossing om beide lijsttrekkers, die zo fel campagne tegen elkaar hebben gevoerd, bij de onderhandelingen aan de kant te zetten en te vervangen door 'onderhandelaars' - omdat je voor onderhandelen andere kwaliteiten nodig hebt dan voor lijsttrekker zijn, en omdat je voor onderhandelen je emoties niet te veel moet laten meespelen, terwijl het wel duidelijk is dat Bos en Balkenende redelijk 'emotioneel' zijn tegenover elkaar. Ik vond het wel een goede analyse.
quote:SP: CDA moet links tegemoet komen
(Novum) - Het CDA zal de linkse partijen tegemoet moeten komen. Dat zei SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen woensdag voor zijn gesprek met premier Jan Peter Balkenende (CDA) en informateur Rein Jan Hoekstra. Balkenende weigerde op het gesprek met de informateur vooruit te lopen. Marijnissen: "Het gaat vandaag over inhoud en visie."
Marijnissen herhaalde nogmaals dat de verschillen tussen het CDA en de SP erg groot zijn. Uit de verkiezingsuitslag is volgens hem op te maken dat de kiezer geen marktwerking in de zorg wenst en dat Nederlanders de inkomensverschillen beu zijn. Ook stelde Marijnissen dat hij moe is van alle speculaties over 'wie het met wie gaat doen'.
Balkenende ontweek de vraag of hij bereid is het roer in zijn partij om te gooien en een linksere koers te varen. Donderdagochtend spreekt de informateur de PvdA en de SP, later op de dag is het de beurt aan het CDA en de PvdA.
vind Marijnissen nu dat de SP (en PvdA) geen consessies hoeven te doen? Ik lees namelijk regelmatig dat het CDA een ruk naar links moet maken, lijkt me nu geen goede start van coalitiebesprekingen. De bedoeling lijkt me dat iedereen water bij de wijn doet zodat het mogelijk gemaakt wordt om tot een vruchtbare coalitie te komenquote:
De SP heeft het afschaffen van de koningin en de Navo al opgegeven.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
vind Marijnissen nu dat de SP (en PvdA) geen consessies hoeven te doen? Ik lees namelijk regelmatig dat het CDA een ruk naar links moet maken, lijkt me nu geen goede start van coalitiebesprekingen. De bedoeling lijkt me dat iedereen water bij de wijn doet zodat het mogelijk gemaakt wordt om tot een vruchtbare coalitie te komen
Ach als je Balkenende behoudt krijg je in elk geval een klapkabinetjequote:Op woensdag 6 december 2006 16:47 schreef PJORourke het volgende:
Het is echt wensdenken om te veronderstellen dat ze Balkje wel even aan de kant gaan zetten. En waarvoor? Een klapkabinetje dat toch niks wordt?
Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:48 schreef du_ke het volgende:
Ach als je Balkenende behoudt krijg je in elk geval een klapkabinetje.
Ok, maar wat wil hij/willen deze mensen dan wel met deze uitslag? Ze staan vast ook niet te springen om met VVD en PVV en CU een nipte rechtse meerderheid te halen. Balkenende heeft al gezegd dat hij liefst niet weer van kleine of onervaren partijtjes afhankelijk wil zijn. Een minderheidskabinet met alleen VVD lijkt me ook niet echt iets wat ze willen. Ik weet dat Balkenende eigenlijk het liefst met de VVD samen was gaan regeren, maar met deze uitslag is dat niet echt een optie. Dus: welke haalbare coalitie wil Balkenende dan wel?quote:Op woensdag 6 december 2006 16:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.
Dat waren dan ook punten die ver buiten de politieke realiteit stonden.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
De SP heeft het afschaffen van de koningin en de Navo al opgegeven.
Joh, je meent het.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat waren dan ook punten die ver buiten de politieke realiteit stonden.
Tja maar de alternatieven zijn niet veel stabieler volgens mij. Er is naar mijn idee momenteel geen coaltie mogelijk met alleen maar partijen die er echt zin in hebben.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.
Ik denk of een of ander minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:55 schreef De_Hertog het volgende:
Ok, maar wat wil hij/willen deze mensen dan wel met deze uitslag? Ze staan vast ook niet te springen om met VVD en PVV en CU een nipte rechtse meerderheid te halen. Balkenende heeft al gezegd dat hij liefst niet weer van kleine of onervaren partijtjes afhankelijk wil zijn. Een minderheidskabinet met alleen VVD lijkt me ook niet echt iets wat ze willen. Ik weet dat Balkenende eigenlijk het liefst met de VVD samen was gaan regeren, maar met deze uitslag is dat niet echt een optie. Dus: welke haalbare coalitie wil Balkenende dan wel?
Ik ben wel voor een minderheidskabinet. Dat geeft vuurwerk.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:57 schreef du_ke het volgende:
Tja maar de alternatieven zijn niet veel stabieler volgens mij. Er is naar mijn idee momenteel geen coaltie mogelijk met alleen maar partijen die er echt zin in hebben.
Het klinkt natuurlijk logisch voor een partij die wil gaan regeren, maar Wilders heeft het bijvoorbeeld nog niet helemaal begrepen. Vasthouden aan z'n volledige immigratiestop voor niet-westerse immigranten en vervolgens klagen dat de andere partijen geen zin hebben om met hem te gaan regeren.quote:
Dat zeker, maar ook dat zal het niet gek lang volhouden gok ik.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:02 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik ben wel voor een minderheidskabinet. Dat geeft vuurwerk.
Hallo, hij is niet aan het onderhandelen. Waarom moet hij meteen z'n programmapunten overboord gooien?quote:Op woensdag 6 december 2006 17:04 schreef Monolith het volgende:
Het klinkt natuurlijk logisch voor een partij die wil gaan regeren, maar Wilders heeft het bijvoorbeeld nog niet helemaal begrepen. Vasthouden aan z'n volledige immigratiestop voor niet-westerse immigranten en vervolgens klagen dat de andere partijen geen zin hebben om met hem te gaan regeren.
Nee, maar iets met de SP ook niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:05 schreef du_ke het volgende:
Dat zeker, maar ook dat zal het niet gek lang volhouden gok ik.
Maar zal hij daar ook op aansturen? Als er nieuwe verkiezingen komen 'omdat Balkenende niet wilde onderhandelen' is het nog maar de vraag of na die verkiezingen zijn gewenste coalitie wel mogelijk is. En welk minderheidskabinet dan? Met alleen VVD samen? Dan moeten ze alsnog op PVV en CU rekenen voor steun. En de CU heeft ook vóór de Generaal Pardon-motie gestemd... Je zult wel gelijk hebben dat Balkenende niet staat te springen voor deze coalitie, maar ik denk dat hij niet veel andere opties heeft..quote:Op woensdag 6 december 2006 17:01 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik denk of een of ander minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.
Daarom zal hij eerst op een of ander plofkabinetje aansturen. Met de SP moet dat toch niet zo'n probleem zijn, en als minderheid helemaal niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:10 schreef De_Hertog het volgende:
Maar zal hij daar ook op aansturen? Als er nieuwe verkiezingen komen 'omdat Balkenende niet wilde onderhandelen' is het nog maar de vraag of na die verkiezingen zijn gewenste coalitie wel mogelijk is. En welk minderheidskabinet dan? Met alleen VVD samen? Dan moeten ze alsnog op PVV en CU rekenen voor steun. En de CU heeft ook vóór de Generaal Pardon-motie gestemd... Je zult wel gelijk hebben dat Balkenende niet staat te springen voor deze coalitie, maar ik denk dat hij niet veel andere opties heeft..
Dat hoeft hij ook helemaal niet. Maar als hij bij voorbaat stelt dat hij aleen wil regeren als zijn gehele programma met betrekking tot immigratie en integratie (waaronder de immigratiestop) 1 op 1 over wordt genomen, dan moet hij vervolgens niet zeuren als andere partijen niet de behoefte hebben met hem te regeren.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hallo, hij is niet aan het onderhandelen. Waarom moet hij meteen z'n programmapunten overboord gooien?
Klopt, een goede analyse die veel kou uit de lucht kan nemen. Gewoon een gezamenlijk besluit dat Balkenende, Bos en Marijnesen fractievoorzitter blijven en anderen dan de regering gaan vormen. ALs ze het alle drie zo doen dan is er geen gezichtsverlies.quote:Op woensdag 6 december 2006 12:46 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Vandaag in de krant een artikel over Eindhoven, een stad waar sinds de gemeenteraadsverkiezingen een CDA - PvdA - SP college zit. Zowel de CDA als de PvdA wethouder leek het de beste oplossing om beide lijsttrekkers, die zo fel campagne tegen elkaar hebben gevoerd, bij de onderhandelingen aan de kant te zetten en te vervangen door 'onderhandelaars' - omdat je voor onderhandelen andere kwaliteiten nodig hebt dan voor lijsttrekker zijn, en omdat je voor onderhandelen je emoties niet te veel moet laten meespelen, terwijl het wel duidelijk is dat Bos en Balkenende redelijk 'emotioneel' zijn tegenover elkaar. Ik vond het wel een goede analyse.
Wilders zal dat punt helemaal niet opzij zetten. Hij is wel gek.quote:Op woensdag 6 december 2006 19:16 schreef Gargoylesla het volgende:
Die immigratie stop moet er ook gewoon komen, we hebben nu al genoeg problemen plus dat er zat mensen binnen komen vanuit europa zelf
Als onze geert dat punt opzij zet wordt het helemaal LPF2 en stemt niemand meer op hem
Een dergelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:13 schreef PJORourke het volgende:
Overigens blijf ik geloven dat er onder omstandigeheden een deal tussen PVV en CU mogelijk moet zijn, met CU in het kabinet, en gedoogsteun van de PVV. Maar zo ver is het nog niet.
Het lijkt er idd erg op dat de CDA naar links moet komen en dat links lekker blijft zitten waar het zit. Als Balkenende ballen heeft zegt hij tot hier en niet verder komenen jullie ook maar eens mijn kant op.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:40 schreef Chewie het volgende:
vind Marijnissen nu dat de SP (en PvdA) geen consessies hoeven te doen? Ik lees namelijk regelmatig dat het CDA een ruk naar links moet maken, lijkt me nu geen goede start van coalitiebesprekingen. De bedoeling lijkt me dat iedereen water bij de wijn doet zodat het mogelijk gemaakt wordt om tot een vruchtbare coalitie te komen
Laat ze Balkende aan de kant zetten een een klapkabinet samen stellen dan zijn we over een / twee jaar een heel eind van die linkse meerderheid af.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:47 schreef PJORourke het volgende:
Het is echt wensdenken om te veronderstellen dat ze Balkje wel even aan de kant gaan zetten. En waarvoor? Een klapkabinetje dat toch niks wordt?
Idd, het lijkt er op als of dit nog wel eens lang kan gaan duren.quote:Op woensdag 6 december 2006 22:06 schreef rubbereend het volgende:de eerste gesprekken zijn niet echt hoopvol.
Uiteraard komt het er niet.quote:CDA en SP pessimistisch na gesprek
` Informateur Hoekstra heeft gesproken
met CDA-leider Balkenende en SP-leider
Marijnissen.Het was voor het eerst in
de informatie-ronde dat Hoekstra twee
fractieleiders samen aan tafel had.
Balkenende en Marijnissen zeiden na
afloop dat het een aangenaam gesprek
was,maar dat er in de standpunten heel
grote verschillen zijn.Daarbij werden
de inkomensverdeling,het internationaal
beleid,lastendruk en de zorg genoemd.
Marijnissen zei ook dat Balkenende er
moeite mee heeft dat in een kabinet van
CDA,PvdA en SP de linkse partijen een
meerderheid hebben.Balkenende ontkende
dat niet.
of dat we snel naar de volgende optie gaan. Ik zie de kans steeds groter worden dat Groenlinks in de regering komt.quote:Op woensdag 6 december 2006 22:13 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, het lijkt er op als of dit nog wel eens lang kan gaan duren.![]()
Elk mogelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.quote:Op woensdag 6 december 2006 21:22 schreef Wombcat het volgende:
Een dergelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.
Dan kunnen we beter opnieuw naar de stembus.quote:Op woensdag 6 december 2006 23:30 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Elk mogelijk kabinet ligt binnen een jaar op z'n gat.
Ok JPquote:Balkenende voelt niets voor links kabinet
donderdag 7 december 2006 07:57
Een kabinet van CDA, PvdA en SP lijkt verder weg dan ooit. Naast de inhoudelijke verschillen voelt CDA-premier Jan Peter Balkenende er niets voor om in zo’n kabinet door een linkse meerderheid te worden overvleugeld.
Balkenende en SP-leider Jan Marijnissen hadden gisteren een gezamenlijk gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra over een mogelijke regeringssamenwerking.
Na afloop gaven ze beiden aan dat de verschillen tussen CDA en SP ‘heel groot’ zijn. Marijnissen noemde als voorbeeld de zorg, internationaal beleid en inkomensbeleid.
'Getalsverhoudingen'
Maar ook werd duidelijk dat het CDA een kabinet met PvdA en SP veel te links vindt. Volgens Marijnissen heeft Balkenende moeite met de linkse meerderheid die PvdA en SP in een kabinet met CDA vormen. ‘Balkenende worstelt met de getalsverhoudingen’, zei Marijnissen. Desgevraagd ontkende de premier dat niet.
Vandaag spreekt Hoekstra met Marijnissen en PvdA-leider Wouter Bos. Dan volgt een gesprek met Balkenende en Bos. Mogelijk spreekt Hoekstra daarna met alledrie de leiders tegelijk.
en in beide gevallen een bijna vijandige Kamer tegenover je...quote:Op donderdag 7 december 2006 10:08 schreef knowall het volgende:
Een linkse minderheid (PvdA, GL, SP) heeft meer zetels dan een rechtse minderheid (CDA, VVD), dus dat is dan enige optie.![]()
Prima dat hij staat voor zijn idealen en dat hij niet van zijn standpunt gaat afwijken. Dan moet die kwal echter niet gaan zeiken over een 'cordon sanitaire'...quote:Op woensdag 6 december 2006 19:16 schreef Gargoylesla het volgende:
Die immigratie stop moet er ook gewoon komen, we hebben nu al genoeg problemen plus dat er zat mensen binnen komen vanuit europa zelf
Als onze geert dat punt opzij zet wordt het helemaal LPF2 en stemt niemand meer op hem
quote:SCP positief over Nederland
Uitgegeven: 7 december 2006 08:34
Laatst gewijzigd: 7 december 2006 08:35
DEN HAAG - Steeds meer allochtonen volgen hoger onderwijs, steeds meer immigranten hebben een goede baan en steeds meer Nederlanders letten op hun gezondheid. Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) heeft donderdag een rapport gepresenteerd met een opsomming van positieve ontwikkelingen in Nederland.
Het SCP constateert dat het aantal allochtone studenten in het hoger onderwijs de laatste tien jaar meer dan verdubbeld is. Een derde van de Surinamers tussen de 15 en 65 jaar maakt inmiddels deel uit van de middenklasse.
Scholen besteden vaker dan vroeger extra aandacht aan getalenteerde leerlingen. Boeren gooien het roer om en richten zich steeds vaker op biologische teelt, plattelandstoerisme of natuurbehoud.
Veel, vooral hoogopgeleide, moeders hebben een volledige baan die ze met hun gezin weten te combineren. En ook al zijn de kerken de laatste decennia leeggestroomd, het SCP constateert dat wekelijks nog altijd 800.000 mensen ter kerke gaan. Juist de kerkgangers geven veel aan goede doelen en doen volop vrijwilligerswerk.
Het SCP hoopt dat het rapport vol positieve ontwikkelingen mensen en politici vlak voor het nieuwe jaar en een nieuwe kabinetsperiode inspireert om Nederland eens met andere ogen te bezien.
Wie zegt dat hij dat niet gedaan heeft? Dat hoeft partijen er toch niet van te weerhouden verkennende gesprekken te voeren?quote:Op donderdag 7 december 2006 10:53 schreef Nielsch het volgende:
Goh, Balkenende heeft moeite met de getalsverhoudingen. Waarom heeft hij dit niet direct bij Hoekstra aangegeven? Dan was dat hele circus van praten met de PvdA en de SP niet meer nodig geweest.
Daar ben ik het niet mee eens. Als een eventueel minderheidskabinet van SP, PvdA en GL niet al te radicaal is zal het vaak de CU en D66 aan z'n kant vinden.quote:Op donderdag 7 december 2006 10:28 schreef Argento het volgende:
[..]
en in beide gevallen een bijna vijandige Kamer tegenover je...
Als het CDA er al niet met de SP uitkomt dan kun je de CU wel helemaal vergeten. De CU heeft dan wellicht een links imago volgens veel linkse kiezers maar dat is dan ook gelijk het enige wat eventueel links zou zijn aan die partij. Een coalitie van de linkse partijen en de CU zal dan ook zeker niet stabiel worden als er uberhaupt al tot een regeerakkoord komt.quote:Op donderdag 7 december 2006 10:45 schreef Nick-Name- het volgende:
Regeren met een vijandige kamer lijkt mij een uitdaging. Mijn keuze zou dus zijn PvdA, SP en GL. Maar als we voor het gemak die Rouwvoet er in rossen, dat moet toch kunnen? En dan is er een meerderheidskabinet.
Zou het er beter op worden, met een nieuwe stem ronde, ik persoonlijk betwijfel dit.quote:Op donderdag 7 december 2006 11:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat een gedoe allemaal. Het is echt zo'n verkiezingsuitslag geworden waar niks mee bereikt kan worden.
Vooral volgens veel rechtse kiezers naar mijn ideequote:Op donderdag 7 december 2006 11:30 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als het CDA er al niet met de SP uitkomt dan kun je de CU wel helemaal vergeten. De CU heeft dan wellicht een links imago volgens veel linkse kiezers
Daarom nieuwe verkiezingen gaan geen ene ruk helpen.quote:Op donderdag 7 december 2006 11:50 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat zal wel zijn ja. De Hond ging door met peilen na de verkiezingen. Er was nog meer verschuiving naar extreem, zowel links als rechts.
Zal de Koningin blij mee zijn,quote:Op donderdag 7 december 2006 11:30 schreef Chewie het volgende:
Zelf denk ik dat we afstevenen op een minderheidskabinet, links of rechtsom, met als enige opdracht het uitschrijven van nieuwe verkiezingen.
Oké, verkeerd voorbeeld.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:29 schreef Argento het volgende:
niet zo stabiel als Balkenende I??
oh boy...
Dat het CDA niet met de SP wil, dat heb ik nog niet in die woorden gehoord. Het gaat erom dat het CDA niet met een linkse meerderheid wil regeren. Ik zie wel een mogelijkheid voor CDA + SP als er geen PvdA bij is.quote:Op donderdag 7 december 2006 10:08 schreef knowall het volgende:
Kan nog leuk worden dan. PvdA wil alleen met SP regeren, en CDA alleen zonder de SP.
quote:Bos roept Balkenende en Marijnissen op tot eenheid
Uitgegeven op donderdag 07 december 2006 om 12:41:45, bijgewerkt om 12:53:05
(Novum) - PvdA-leider Wouter Bos heeft Jan Marijnissen (SP) en Jan Peter Balkenende (CDA) opgeroepen om snel de bereidheid uit te spreken met elkaar een regering te vormen. Dat zei Bos donderdag na afloop van het gesprek dat hij samen met Marijnissen voerde met informateur Rein Jan Hoekstra. "We moeten geloven in elkaars bereidheid er iets van te maken."
Bos verwees naar de uitspraken die Balkenende woensdagavond deed. Het CDA maakt zich zorgen over de verhouding tussen de eigen inbreng en die van de linkse partijen in een eventueel kabinet met de SP en de PvdA. Volgens Bos dient Balkenende zich te realiseren dat in de Tweede Kamer de machtsverhouding is veranderd na de verkiezingen.
Balkenende en Marijnissen moeten ophouden te praten over de grote inhoudelijke verschillen tussen het CDA en de SP, vindt Bos. "Dat wisten we al. Het gaat er nu om dat beide partijen de politieke wil tonen om er uit te komen. Goede compromissen zijn prima uit te leggen aan je achterban." Bos en Marijnissen lieten na afloop van het gesprek weten dat ook tussen hun partijen inhoudelijke verschillen bestaan. Deze spitsen zich vooral toe op het buitenlands beleid, het bedrijfsleven en de toekomst van de volkshuisvesting.
Marijnissen toonde meer begrip voor de houding van Balkenende, hoewel ook hij vindt dat de demissionaire premier zich snel moet uitspreken. "Het CDA is zoekende." De SP-voorman vindt dat Balkenende zich niet moet laten afschrikken door een coalitie met linkse partijen in de meerderheid. "Hij bekijkt het eenzijdig. Het geldt namelijk ook voor de SP. Wij staan in een eventuele coalitie tegenover een blok van CDA en PvdA, twee partijen die al vaak hebben samengewerkt."
Zelf mag ik dan wel rechts zijn maar dat betekend nog niet dat mijn opvattingen samen kunnen met die van de CU. Een verbond tussen VVD en CU is net zo onwaarschijnlijk dan CU met links. VVD wil het ook niet eens en dat zou ook behoren te gelden voor links.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vooral volgens veel rechtse kiezers naar mijn idee. (in elk geval hier op fok)
Probeer dit nu nog eens zonder oogkleppen? Hoe kun je nu met deze uitslag zeggen dat links een riante positie heeft? Rechts heeft dit ook niet overigens.quote:Op donderdag 7 december 2006 13:31 schreef Genverbrander het volgende:
Links zit in een riante positie.Als het lukt met CDA is het een in meerderheid links kabinet, en als het mislukt met CDA kunnen ze een links minderheidskabinet starten met Bos als premier.
![]()
Ten eerste heeft de SP nog nooit geregeerd. In het onwaarschijnlijke geval dat ze eruit komen met het CDA zal de SP zich achter het regeerakkoord moeten scharen. Hun schopmentaliteit moeten ze dan laten varen en daarmee een deel van hun identiteit. Het blijft een protestpartij.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:21 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik zou niet weten waarom iets met de SP zou moeten klappen. Marijnissen loopt nu al lang genoeg rond in Den Haag om precies te weten wat hij aan het doen is. Bovendien is de partijmentaliteit zeer strikt. J.M. heeft z'n manschappen aardig in bedwang.
Volgens mij wil geen van de grotere partijen dat er nieuwe verkiezingen komen. De formatie zal dus wel eens heel lang kunnen gaan duren.quote:Op donderdag 7 december 2006 13:42 schreef Loohcs het volgende:
Als er maar geen nieuwe verkiezingen komen, dat kost alleen maar meer tijd en het lost niks op. Het lijkt me niet dat (veel) mensen dan ineens heel anders gaan stemmen alleen maar met het doel om de coalitiebesprekingen eenvoudiger te maken.
In iedergeval t/m maart en dan kijken ze naar de verhoudingen bij de verkiezingen van de provinciale staten.quote:Op donderdag 7 december 2006 13:49 schreef budha het volgende:
[..]
Volgens mij wil geen van de grotere partijen dat er nieuwe verkiezingen komen. De formatie zal dus wel eens heel lang kunnen gaan duren.
quote:Op donderdag 7 december 2006 13:56 schreef Ericr het volgende:
Centrum rechts kabinet met Bos in de tang bij CDA/VVD, kan hij de politieke wil tonen om er uit te komen. Zou er niet blij mee zijn, maar zoiets zie ik er wel uit komen op den duur.
Waarom kan CDA geen rechts minderheidskabinet starten?quote:Op donderdag 7 december 2006 13:31 schreef Genverbrander het volgende:
Links zit in een riante positie.Als het lukt met CDA is het een in meerderheid links kabinet, en als het mislukt met CDA kunnen ze een links minderheidskabinet starten met Bos als premier.
![]()
Ik denk het wel.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
En dan bij de volgende verkiezingen SP en PvdV als grootste partijen.
Denk niet dat de VVD in welke coalitie dan ook zal stappen.
kunnen ze doen maar Links veegt al hun dwaze plannen van tafel als het meezit!!quote:Op donderdag 7 december 2006 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom kan CDA geen rechts minderheidskabinet starten?
links heeft anders ook geen meerderheid, andersom zou dus hetzelfde gelden.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:17 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
kunnen ze doen maar Links veegt al hun dwaze plannen van tafel als het meezit!!
Links kan met diverse andere partijen wel een meerderheid halen !quote:Op donderdag 7 december 2006 14:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
links heeft anders ook geen meerderheid, andersom zou dus hetzelfde gelden.
Dat zijn dus dezelfde partijen waar rechts dit ook mee kan, onzin argument dus.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:26 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Links kan met diverse andere partijen wel een meerderheid halen !
Omdat er op de (immigratie/ integratie) kernpunten van VVD en Wilders geen kamermeerderheid te halen is. En het VVD heeft voorlopig de handen wel even vol aan zichzelfquote:Op donderdag 7 december 2006 14:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom kan CDA geen rechts minderheidskabinet starten?
Geen meerderheid maar er is wel een meerderheid tegen een aantal zaken als het uitzettingsbeleid, huurliberalisatie etc en dat maakt het erg lastig voor een rechts minderheids kabinet om te regeren.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
links heeft anders ook geen meerderheid, andersom zou dus hetzelfde gelden.
Eigenlijk best treurig dat dus niemand dit land meer wil regeren uit angst afgestraft te worden.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
En dan bij de volgende verkiezingen SP en PvdV als grootste partijen.
Denk niet dat de VVD in welke coalitie dan ook zal stappen.
als Verdonk in zo'n rechtsminderheidskabinet komt dan krijgt dat al helemaal nooit een meerderheidssteun.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Geen meerderheid maar er is wel een meerderheid tegen een aantal zaken als het uitzettingsbeleid, huurliberalisatie etc en dat maakt het erg lastig voor een rechts minderheids kabinet om te regeren.
De CDA-achterban heeft een gruwelijke hekel aan SP/GL. Dus Balkenende zal alles op alles zetten om te komen tot een regering met PvdA en CU. Als dat niet lukt zal of Balkenende een rechts minderheidskabinet vormen of Bos een links minderheidskabinet. De sleutel ligt dan bij Rouvoet. Zijn fractie bepaalt of ze een links of een rechts kabinet willen. Kiest Rouvoet voor links, dan wordt hij gelyncht door z'n ultra-conservatieve achterban en zal z'n partij worden gedecimeerd bij de volgende verkiezingen. Rechts kabinet dusquote:Op donderdag 7 december 2006 13:03 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Dat het CDA niet met de SP wil, dat heb ik nog niet in die woorden gehoord. Het gaat erom dat het CDA niet met een linkse meerderheid wil regeren. Ik zie wel een mogelijkheid voor CDA + SP als er geen PvdA bij is.
Ik denk nog steeds dat dit het uiteindelijk wordt: CDA-SP-GL-CU
Geloof ik niks van.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:05 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Als dat niet lukt zal of Balkenende een rechts minderheidskabinet vormen of Bos een links minderheidskabinet.
Ze hadden jou aan moeten stellen als informateurquote:Op donderdag 7 december 2006 15:05 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
De CDA-achterban heeft een gruwelijke hekel aan SP/GL. Dus Balkenende zal alles op alles zetten om te komen tot een regering met PvdA en CU. Als dat niet lukt zal of Balkenende een rechts minderheidskabinet vormen of Bos een links minderheidskabinet. De sleutel ligt dan bij Rouvoet. Zijn fractie bepaalt of ze een links of een rechts kabinet willen. Kiest Rouvoet voor links, dan wordt hij gelyncht door z'n ultra-conservatieve achterban en zal z'n partij worden gedecimeerd bij de volgende verkiezingen. Rechts kabinet dus![]()
Dan wordt het nog moeilijker om tot een coalitie te komen. Lekker vooruitzicht zoquote:Op donderdag 7 december 2006 11:50 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat zal wel zijn ja. De Hond ging door met peilen na de verkiezingen. Er was nog meer verschuiving naar extreem, zowel links als rechts.
Aan de huidige verkiezingsuitslag verandert niets natuurlijk. Men zal het gewoon hiermee moeten doenquote:Op donderdag 7 december 2006 19:39 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan wordt het nog moeilijker om tot een coalitie te komen. Lekker vooruitzicht zo
Als de SP de oppositie ingaat zal deze alleen maar groeien. Dat lijkt mij ook geen goede ontwikkeling. Maar de SP combineerd met zo weinig andere partijen.quote:Op donderdag 7 december 2006 19:43 schreef kriele het volgende:
Een coalitie CDA, SP en PvdA wordt het niet. Er zal 1 grote partij de oppositie in moeten.
Bronquote:Bos zet vastberaden in op coalitie met SP
DEN HAAG - PvdA-leider Wouter Bos is 'vastberaden' om een coalitie van CDA, PvdA en SP tot stand te brengen. Hij zal alles uit de kast halen om dat doel te bereiken. Bos zei dat donderdag voor het begin van zijn gesprek met CDA-leider Jan Peter Balkenende onder leiding van informateur Rein Jan Hoekstra.
Bos noemde de door hem gewenste coalitie die tussen de grootste partij, de grootste winnaar bij de verkiezingen en de grootste progressieve partij van Nederland. Over andere coalities wil hij niet praten.
Balkenende hield zich op de vlakte. Hij herhaalde dat de verschillen tussen CDA en SP wel erg groot zijn en dat het met de PvdA makkelijker zal zijn om tot overeenstemming te komen
Bronquote:Bos: Linkse meerderheid is realiteit
CDA'er Jan Peter Balkenende kan het nog zo vervelend vinden dat links overheerst in een kabinet van CDA, SP en Pvda, deze linkse meerderheid is sinds de verkiezingen een 'politieke realiteit', zegt PvdA'er Wouter Bos.
Een kabinet van CDA, PvdA en SP is verder weg dan ooit. Na een overleg met SP-leider Jan Marijnissen en informateur Rein Jan Hoekstra woensdagavond liet zowel Balkenende als Marijnissen zich ontvallen dat de verschillen wel erg groot zijn.
Links blok
En Marijnissen zei dat Balkenende opziet tegen een regering met een groot links blok van de verliezer van de verkiezingen, de PvdA (33 zetels), en de winnaar van de verkiezingen, de SP (25 zetels). Het CDA heeft 41 zetels in de Tweede Kamer.
Vlak voor zijn afspraak met Hoekstra zei Bos donderdag de weerzin van Balkenende te begrijpen, maar dat de demissionair premier te maken heeft met een politieke realiteit. Het CDA daarentegen zou afwillen van de SP als mogelijke coalitiegenoot, en willen aansturen op een coalitie met de PvdA en ChristenUnie.
Donderdagochtend sprak informateur Hoekstra met Bos en Marijnissen, vanavond ontmoet hij nog Balkenende en Bos samen, daarna beslist hij over de volgende stap in de informatie na deze eerste verkennende fase.
Bronquote:Balkenende wil niet regeren met links blok
Een kabinet van CDA, PvdA en SP lijkt verder weg dan ooit. Afgezien van de inhoudelijke verschillen voelt CDA-premier Jan Peter Balkenende er niets voor om in zo’n kabinet door een linkse meerderheid te worden overvleugeld.
Balkenende en SP-leider Jan Marijnissen hadden gisteren een gezamenlijk gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra over een mogelijke regeringssamenwerking.
Na afloop gaven ze beiden aan dat de verschillen tussen CDA en SP ‘heel groot’ zijn. Marijnissen noemde als voorbeeld de zorg, internationaal beleid en inkomensbeleid.
'Getalsverhoudingen'
Maar ook werd duidelijk dat het CDA een kabinet met PvdA en SP veel te links vindt. Volgens Marijnissen heeft Balkenende moeite met de linkse meerderheid die PvdA en SP in een kabinet met CDA vormen. ‘Balkenende worstelt met de getalsverhoudingen’, zei Marijnissen. Desgevraagd ontkende de premier dat niet.
Vandaag spreekt Hoekstra met Marijnissen en PvdA-leider Wouter Bos. Dan volgt een gesprek met Balkenende en Bos. Mogelijk spreekt Hoekstra daarna met alledrie de leiders tegelijk.
Idd, ze hebben op een partij gestemd die een bepaalde plaats binnen het politieke spectrum heeft. De afspiegeling van deze keuze zou je eigenlijk ook in het kabinet terug moeten zien.quote:Op donderdag 7 december 2006 20:23 schreef du_ke het volgende:
Volgens mij hebben mensen gewoon op een partij of persoon gestemd. Niet op een kabinet.
Niet gewoon voor de 3 grootste partijen?quote:Op donderdag 7 december 2006 20:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, ze hebben op een partij gestemd die een bepaalde plaats binnen het politieke spectrum heeft. De afspiegeling van deze keuze zou je eigenlijk ook in het kabinet terug moeten zien.
Als je dat zou willen gaan doen dan zou je naar een kabinet van VVD-CDA-PvdA moeten gaan.
VVD? die hebben zetels verloren, bovendien heeft de SP meer zetels dan de VVD.quote:Op donderdag 7 december 2006 20:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als je dat zou willen gaan doen dan zou je naar een kabinet van VVD-CDA-PvdA moeten gaan.
quote:Op donderdag 7 december 2006 20:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet gewoon voor de 3 grootste partijen?
De CU stemt bij wetsvoorstellen in 80% van de gevallen exact hetzelfde als het CDA.quote:Op donderdag 7 december 2006 16:42 schreef druze_eddy het volgende:
De CU stemt als het gaat on sociaal-economische zaken en asielbeleid altijd met links mee. De CU is alleen een rechtse partij als het gaat om inmateriele zaken.
Ik acht het uitgesloten dat Rouvoet een kabinet steunt dat afhankelijk is van Wilders. De voorwaarden van Wilders om zo'n kabinet te steunen zijn juist voor de CU een reden om dat niet te doen.
Als voor de PvdA een kabinet CDA-PvdA-CU niet acceptable is zou ook GL nog aan kunnnen schuiven. Dan is de links/rechts verhouding in balans en ik denk ook dat GL wat realistischer is dan de SP.
quote:SP grote twistpunt voor CDA en PvdA
` Tussen CDA en PvdA is er voldoende
vertrouwen om verder te praten over de
vorming van een kabinet,maar ze zijn
het niet eens over de deelname van de
SP.Dat bleek na het gesprek van PvdA-
leider Bos en CDA-leider Balkenende met
informateur Hoekstra.
Volgens de twee partijleiders zijn hun
inhoudelijke verschillen overbrugbaar
en hebben ze prettig gesproken.Maar de
rol van de SP blijft een obstakel.
Balkenende betwijfelt of het CDA met de
SP kan regeren.Hij vindt de verschillen
heel erg groot en heeft moeite met een
kabinet met een linkse meerderheid.Bos
wil niet zonder de SP regeren.
met de CU willen ze ook niet zomaar, dan moeten ze in de komende jaren keihard vechten om een hoop dingen veilig te stellen die onder paars zijn bereikt. Onder andere de euthenasiewet moet komende kabinetsperiode opnieuw bekeken worden.......quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:03 schreef Shreyas het volgende:
De PvdA zou in principe wel met CDA en CU willen regeren. Alleen nu de SP zo groot is wil de PvdA per se dat de SP ook in de regering komt, want anders loopt het de kans dat de SP bij de volgende verkiezingen weer groter wordt en de PvdA dan misschien nog kleiner. Kortom Wouter Bos speelt weer eens een politiek spelletje, dit maal om zijn eigen hachie te redden.
Het heeft weinig met willen te maken. De verschillen in het programma zijn zo groot, dat wanneer er concessies gedaan moeten worden beide (te) veel van de achterban vervreemden en dat zal de kiezer ze niet in dank afnemen.quote:Op donderdag 7 december 2006 22:44 schreef ItaloDancer het volgende:
De SP niet wil? Het CDA wil niet hoor...
bron de leugenfabriekquote:Het leek zo´n mooi opzetje van het CDA, maar PvdA en SP trapten er mooi niet in. Nadat CDA-leider Balkenende woensdag al had laten doorschemeren dat de verschillen met de SP wel erg groot zijn, deden zijn spindoctors er dezelfde avond nog een schepje bovenop: het CDA gaat zeker niet regeren met PvdA en SP, meldden zij, omdat die twee samen een veel te machtig links blok zouden vormen binnen het kabinet.
PvdA-baas Bos en zijn SP-kameraad Marijnissen, die donderdagochtend bij de informateur moesten komen zouden dat ongetwijfeld als verraad zien en de zo gewenste breuk forceren, moeten ze bij het CDA hebben gedacht.
Maar daartoe lieten Bos en Marijnissen zich niet verleiden. Goed, er zijn grote verschillen, wilde de Grote Kale Leider wel toegeven. Met de een (CDA) nog wat groter dan met de ander (PvdA). Maar, vulde de would be-staatsman Bos aan, laten we proberen over onze eigen schaduw te springen en onze verschillen te overbruggen.
Wij van de leugenfabriek zijn benieuwd naar de volgende streek van het CDA om een coalitie met PvdA en SP te torpederen, want tout Den Haag is het er wel over eens dat het CDA het meeste belang heeft bij een snelle breuk. Die partij heeft immers het initiatief, want is de grootste. Hoe langer de (in)formatie duurt, des te groter de afbreuk aan het toch al niet indrukwekkende imago van staatsman Balkenende. Het CDA wil wel door met de PvdA, maar dan aangevuld met ChristenUnie en eventueel GroenLinks.
De SP heeft ook niet veel te winnen bij een CDA-PvdA-SP-coalitie maar de socialisten hebben alle tijd. Hoe langer de formatie duurt, des te overtuigender kunnen zij betogen dat ze hun uiterste best hebben gedaan maar buiten hun schuld in de oppositie zijn geraakt, alwaar ze de PvdA nog meer zetels kunnen afsnoepen.
De PvdA is de enige die gebaat is bij een kabinet met CDA en SP, omdat ze daarmee beide concurrenten de wind uit de zeilen kunnen nemen. De VVD zal vervolgens in de oppositie groeien en bij de volgende verkiezingen de rechterflank van het CDA leegeten, waardoor de PvdA de grootste wordt en Wouter Bos eindelijk zijn intrek kan nemen in het Torentje.
Je hebt wel gelijk dat dat een van de redenen is dat de PvdA met de SP wil regeren. Een andere hele belangrijke reden is echter dat de PvdA gewoon meer gemeen heeft met de SP dan met de CU.quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:03 schreef Shreyas het volgende:
De PvdA zou in principe wel met CDA en CU willen regeren. Alleen nu de SP zo groot is wil de PvdA per se dat de SP ook in de regering komt, want anders loopt het de kans dat de SP bij de volgende verkiezingen weer groter wordt en de PvdA dan misschien nog kleiner. Kortom Wouter Bos speelt weer eens een politiek spelletje, dit maal om zijn eigen hachie te redden.
Heel doordacht allemaal van Woutertje Bos, alleen.. wat is voor de mensen nog 't verschil tussen de PvdA en de SP na een kabinet Cda-Pvda-SP ? Dat de PvdA zo gek nog niet is (ze daar dan weer op stemmen en de SP weer halveert) ?quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:03 schreef Shreyas het volgende:
Eg nait..quote:
Tuurlijk niet. Waarom zouden ze beide partijen erbij halen als met één ook al een meerderheid wordt gehaald?quote:
Even voor de goede orde: de CU is niet links maar rechts.quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:26 schreef budha het volgende:
De ChristenUnie is zowel links als Christelijk, dus dat lijkt me een heel redelijke aanvulling voor een CD/PvdA kabinet.
Wel geloofwaardiger dan GL erbij.. ik zie ze toch niet zo snel compromissen sluiten met het Cda (al leek mij eerst een Cda-Sp-GL-Cu coalitie ook wel creatief : een beetje van dit: Cda(relatieve verliezer)-CU(winnaar)-Vvd en een beetje van dat: Pvda-SP(winnaar)-GL(relatieve verliezer) )..quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:26 schreef budha het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Waarom zouden ze beide partijen erbij halen als met één ook al een meerderheid wordt gehaald?
De ChristenUnie is zowel links als Christelijk, dus dat lijkt me een heel redelijke aanvulling voor een CD/PvdA kabinet.
Laat ze het samen proberen dan kunnen we over ongeveer een jaar weer naar de stembus. En te vewachten is dat de rechtse partijen dan zullen stijgenquote:Op vrijdag 8 december 2006 08:23 schreef Haaglander het volgende:
Heerlijk, een links kabinet.
De CU wil alle homo's arresteren, de SP wil alle bedrijven leegroven, GL wil alle auto's verbieden, de PvdD wil het consumeren van vlees verbieden, de PvdA wil bejaarden straffen dmv extra belastingen en d66 wil niks meer. Dat wordt een hecht kabinet.![]()
Voor 't evenwicht.quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:26 schreef budha het volgende:
Tuurlijk niet. Waarom zouden ze beide partijen erbij halen als met één ook al een meerderheid wordt gehaald?
Wel nee. Ik zei het donderdag al, maar nu bericht ook de Volkskrant wat natuurlijk klip en klaar is:quote:Op donderdag 7 december 2006 22:44 schreef ItaloDancer het volgende:
De SP niet wil? Het CDA wil niet hoor...
quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Laat ze het samen proberen dan kunnen we over ongeveer een jaar weer naar de stembus. En te vewachten is dat de rechtse partijen dan zullen stijgen![]()
Lees hun programma. Ze zijn wel erg conservatief, maar op sociaal-economisch gebied varen ze een linkse koers.quote:Op vrijdag 8 december 2006 19:52 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: de CU is niet links maar rechts.
quote:Op vrijdag 8 december 2006 22:17 schreef budha het volgende:
[..]
Lees hun programma. Ze zijn wel erg conservatief, maar op sociaal-economisch gebied varen ze een linkse koers.
Bron: http://www.christenunie.nl/nl/page/7060quote:Tegen gemakzuchtige oppositie
Met geld en het laten oplopen van de staatsschuld los je deze problemen niet op. De ChristenUnie heeft daarom ook zorg over het linkse alternatief. Het gaat om visie en strategische keuzes.
Qua sociaal-economische standpunten is het meer een linkse partij, maar het is zeker geen klassiek links en ze hebben ook veel overeenkomsten met rechtse partijn. Waar het mij om ging is dat ze de PvdA op het gebied van sociaal-economisch beleid prima moeten kunnen vinden.quote:Op zaterdag 9 december 2006 00:01 schreef SjonLok het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.christenunie.nl/nl/page/7060
Mark Rutte probeerde al met '' ik wil ook de partij zijn voor de bijstandmoeders'' in de smaak te vallen bij de kiezers. Dat kan Bos ook doen, geen een keer heb ik gehoord in de verkiezingsstrijd waarom men op de PvdA moest stemmen ipv op de SP (behalve dan die praatjes over dat met de PvdA als grootste een Links kabinet mogelijk zou zijn). De PvdA is niet echt links meer, wanneer ze nu in een kabinet met Cda-Cu een flink sociaal beleid neerzetten en de SP in de 2e Kamer achter het katheder uitleggen van het hoe en waarom van hun maatregelingen zou de SP nog wel 's minder invloed kunnen krijgen dan ze denkt met 'r 25 zetels. Bos was toch nog niet zo hartelijk voor een Pvda-Gl-Sp coalitie. Dus willen ze niet zoals de Vvd bij het Cda ondersneeuwde bij een volgende verkiezingen zou een coalitie met PvdA en zonder SP nog wel eens net zo gunstig zijn om de PvdA een nieuw profiel te geven. Dat wil je toch niet als oudste sociale partij, geen gezicht meer hebben doordat Marijnissen in je nek hijgtquote:Op vrijdag 8 december 2006 20:20 schreef multatuli het volgende:
[..]
Wel nee. Ik zei het donderdag al, maar nu bericht ook de Volkskrant wat natuurlijk klip en klaar is:
"De PvdA is bang dat als ze zonder de SP in het kabinet stapt, die partij bij de volgende verkiezingen opnieuw fors zal winnen. Bos ziet liever dat de SP ook vuile handen maakt door regeringsverantwoordelijkheid te dragen. Maar inmiddels beginnen in de PvdA twijfels te rijzen of de SP wel echt wil regeren met PvdA en CDA.
Marijnissen heeft weliswaar diverse keren gezegd van wel, maar hij laat niet na de grote programmatische verschillen te onderstrepen die er tussen SP en CDA bestaan. Mocht de SP uit vrije wil afhaken, dan wordt het voor Bos een stuk makkelijker naar andere coalities te kijken. "
Met als kanttekening dat Bos nog steeds niet blij zal zijn met de criticaster op de linker tribune die dan vier jaar vrij mogen schieten.
Ach Nederland zal er beter van wordenquote:
Ik werd niet triest van je voorspelling, ik werd vooral triest van het doemdenken van je.quote:Op zondag 10 december 2006 01:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ach Nederland zal er beter van worden![]()
naja niet te rechtsquote:Op zondag 10 december 2006 01:36 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ach Nederland zal er beter van worden![]()
Hoeft niet per se hoor. Als het PVDA een leuk aantal punten erdoor krijgt, en de economie trekt weer aan, dan zullen er minder proteststemmen zijn.quote:Op zondag 10 december 2006 16:17 schreef Genverbrander het volgende:
Nou, vanochtend werd dus in Buitenhof het eigenaardige gedrag van de SP besproken. Je hoort al een paar dagen niets meer van ze en Jan schijnt in geen velden of wegen te bekennen te zijn.
Gespeculeerd wordt over een strategisch spel van de SP. Ze hebben geen zin om te gaan regeren met het CDA maar zijn niet dapper genoeg om dat uit te spreken. Nu laten ze het Hoekstra morgen uitspreken, de SP kan dan het gepikeerde oppositiepartijtje uithangen die door de "gevestigde elite" geen kans krijgt op regeringsdeelname. Zo kunnen ze dus lekker nog even doorgroeien in de oppositie ten koste van de PvdA.
Jan was niet zoek Jan had een lokale kwestie in Ossquote:Op zondag 10 december 2006 16:17 schreef Genverbrander het volgende:
Nou, vanochtend werd dus in Buitenhof het eigenaardige gedrag van de SP besproken. Je hoort al een paar dagen niets meer van ze en Jan schijnt in geen velden of wegen te bekennen te zijn.
De worsten in Oss. Dat is inderdaad belangrijker dan regeringsdeelname.quote:Op zondag 10 december 2006 19:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Jan was niet zoek Jan had een lokale kwestie in Oss
Zie ook Lokale staking belangrijk voor Marijnissen
Het was sarcastische bedoeld hoorquote:Op zondag 10 december 2006 19:34 schreef Genverbrander het volgende:
De bussen in Oss. Dat is inderdaad belangrijker dan regeringsdeelname.![]()
Dat je daar intrapt.
quote:Hoekstra: geen kabinet CDA, PvdA, SP
Informateur Hoekstra gaat niet verder onderzoeken of er een kabinet kan komen van CDA, PvdA en SP. Volgens Hoekstra zijn er inhoudelijk te veel verschillen tussen de partijen en is er onvoldoende zicht op vertrouwen. Hij gaat nu op zoek naar een andere combinatie van partijen die een stabiel kabinet kan opleveren.
Hoekstra sprak vanmiddag voor het eerst met de drie partijleiders tegelijk.
kan dat wel?quote:Op maandag 11 december 2006 18:08 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Mooi links kabinetje met PVDA, CDA, CU en GL ofzo en de SP de oppositie in![]()
![]()
Geen idee of het haalbaar is, maar een rechts kabinet is iig zo goed als uitgesloten..quote:
Nu de PvdA er nog uitkegelen.quote:Op maandag 11 december 2006 18:15 schreef Jurgen21 het volgende:
Joehoe, verlost van de neo-communisten![]()
![]()
Dit valt zeer goed binnen de CDA-achterban![]()
het is nog maar sterk de vraag of de SP verder kan groeien....quote:Op maandag 11 december 2006 18:08 schreef venomsnake het volgende:
Laat de SP maar lekker oppositie voeren om over 4 jaar nog groter te worden.!!
Ik had sowieso geen zin om de SP in een kabinet met dat klote CDA te zien..
Ja, en respectvol gedaanquote:Op maandag 11 december 2006 18:21 schreef pmb_rug het volgende:
hulde aan Balkenende voor het wegbonjouren van die neo-commi's
weg SP!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |