Qua invloed zou het voor zowel CU als GL aantrekkelijk zijn, in een kabinet. Als je nagaat dat D66 (met 6 zetels) 2 ministerposten had dan kunnen CU en GL dat elk ook krijgenquote:Op maandag 11 december 2006 18:24 schreef FritsBom het volgende:
Oke, het is definitief. Wat iedereen zag aankomen is gebeurt. Het CDA en de SP kunnen niet samen regeren. Klaar. Boek dicht. En nu?
Nu zijn er feitelijk 3 opties.
De eerste is dat de CDA en de PvdA verder gaan praten en een dusdanig regeerakkoord opstellen dat er voldoende gedoogsteun is om een minderheidskabinet te vormen. De Nederlandse politiek staat hier traditioneel niet om te springen en dus zal naar andere partijen gekeken gaan worden. D66 misschien? Hoewel het een optie is, programmatisch liggen deze drie partijen het dichtst bij elkaar, lijkt het mij sterk dat dit echt gaat gebeuren. Immers, D66 is geen goede partner gebleken en daarnaast met 3 zetels dusdanig klein dat ze een hele geringe positie zullen hebben tijdens de onderhandelingen. En dus, dus zal er naar CU gekeken worden en, omdat de PvdA dat eist, in eerste instantie ook naar GL. Een kabinet met de ChristenUnie en GroenLinks dus.
Echter, ik en met mij anderen gaan ervan uit dat de onderhandelingen zo gaan verlopen dat GL weinig wijn en vooral veel water krijgt en uiteindelijk toch haar plek in de oppositie weer gaat opzoeken.
De tijd zal het leren.
Dat zal erg moeilijk worden. PSG hebben samen 65 zetels, met D66 en PvdD 70 zetels. Dan hebben ze nog gedoogsteun nodig van de CU om op 76 zetels te komen, de kleinst mogelijke meerderheid. Dat wordt prijsschieten in de oppositie voor CDA en VVDquote:Op maandag 11 december 2006 18:28 schreef SuperbDeLux het volgende:
Meesterzet naar links cordon;
Bos is aiming for een minderheidskabinet over links. Neem nou die motie tegen Verdonk
Mjah, hoewel Marijnissen afgewezen lijkt is Bos denk ik de partij die de onderhandelingen echt verloren heeft. Hij kan geen kant meer op nu.quote:Op maandag 11 december 2006 18:28 schreef SuperbDeLux het volgende:
Meesterzet naar links cordon;
Bos is aiming for een minderheidskabinet over links. Neem nou die motie tegen Verdonk
Als het plannetje backfired wordt het een minderheidskabinet over rechtsquote:Op maandag 11 december 2006 18:31 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dat zal erg moeilijk worden. PSG hebben samen 65 zetels, met D66 en PvdD 70 zetels. Dan hebben ze nog gedoogsteun nodig van de CU om op 76 zetels te komen, de kleinst mogelijke meerderheid. Dat wordt prijsschieten in de oppositie voor CDA en VVD![]()
Dat is natuurlijk niet helemaal. Een minderheidskabinet is juist heel stabiel (immers, maar 2 partijen) en democratisch (immers, ze zullen altijd zo moeten handelen dat er een meerderheid in de Kamers is. Het levert wat pragmatischer, maar misschien daarom juist daadkrachtiger beleid op.quote:Op maandag 11 december 2006 18:33 schreef SuperbDeLux het volgende:
[..]
Als het plannetje backfired wordt het een minderheidskabinet over rechts![]()
In any event, minderheidskabinetten zijn slecht voor het land omdat er met geen mogelijkheid effectief geregeerd kan worden, dus geen van beide gevallen ben ik blij mee.
Omdat het CDA de formatie beheerst.quote:Op maandag 11 december 2006 18:36 schreef Fatality het volgende:
waarom geen CDA - PVDA - GL ,
zonder CU.
PVDA zou gek zijn nu de SP aan de linkerkant is weggevallen een christelijke partij erbij te laten.
Neen.quote:
Ja, want de controversiele, conservatieve waarden van de ChristenUnie komen natuurlijk in het regeerakkoord!quote:Op maandag 11 december 2006 18:42 schreef Ericr het volgende:
Lekker terug naar de waarden van 1950. Knus hoor.
Inderdaad, dat zou top wezen.quote:
Tineke Huizinga(CU) gaat vast over haar nek van Verdonk en de PvdVquote:Op maandag 11 december 2006 18:49 schreef Kevin1Bravo het volgende:
[..]
Dat is toch dé formatie voor een beter Nederland.
Maar moeten die ook in de regering gaan zitten? Of kunnen ze ook zeggen, het gaat ons niet lukken om fatsoenlijke partijen te vinden we gaan in de oppositie zitten.quote:Op maandag 11 december 2006 18:38 schreef FritsBom het volgende:
[..]
Omdat het CDA de formatie beheerst.
Dat kan ja. Of ze gaan de PvdA dreigen met het landsbelangquote:Op maandag 11 december 2006 18:56 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Maar moeten die ook in de regering gaan zitten? Of kunnen ze ook zeggen, het gaat ons niet lukken om fatsoenlijke partijen te vinden we gaan in de oppositie zitten.
Ik ookquote:Op maandag 11 december 2006 18:51 schreef Ludger het volgende:
[..]
Tineke Huizinga(CU) gaat vast over haar nek van Verdonk en de PvdV![]()
Verdonk kan je veilig op Onderwijs of V&W parkeren. PVV voor de gedoogsteun.quote:Op maandag 11 december 2006 18:51 schreef Ludger het volgende:
Tineke Huizinga(CU) gaat vast over haar nek van Verdonk en de PvdV![]()
Hell no, ik eis belastingverlaging!quote:Op maandag 11 december 2006 19:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Als er dan een minderheidscoalitie moet komen laat de huidige coalitie dan door gaan met een wat meer op links gericht beleid zodat ze ook uit die hoek wat steun krijgen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |