abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 december 2006 @ 18:24:50 #1
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44332849
Oke, het is definitief. Wat iedereen zag aankomen is gebeurt. Het CDA en de SP kunnen niet samen regeren. Klaar. Boek dicht. En nu?

Nu zijn er feitelijk 3 opties.

De eerste is dat de CDA en de PvdA verder gaan praten en een dusdanig regeerakkoord opstellen dat er voldoende gedoogsteun is om een minderheidskabinet te vormen. De Nederlandse politiek staat hier traditioneel niet om te springen en dus zal naar andere partijen gekeken gaan worden. D66 misschien? Hoewel het een optie is, programmatisch liggen deze drie partijen het dichtst bij elkaar, lijkt het mij sterk dat dit echt gaat gebeuren. Immers, D66 is geen goede partner gebleken en daarnaast met 3 zetels dusdanig klein dat ze een hele geringe positie zullen hebben tijdens de onderhandelingen. En dus, dus zal er naar CU gekeken worden en, omdat de PvdA dat eist, in eerste instantie ook naar GL. Een kabinet met de ChristenUnie en GroenLinks dus.

Echter, ik en met mij anderen gaan ervan uit dat de onderhandelingen zo gaan verlopen dat GL weinig wijn en vooral veel water krijgt en uiteindelijk toch haar plek in de oppositie weer gaat opzoeken.

De tijd zal het leren.

Het CDA heeft wel een ijzersterk, strategisch team. Vooral Jack de Vries! De Mike Novick van de Nederlandse Politiek.

[ Bericht 17% gewijzigd door FritsBom op 11-12-2006 18:30:08 ]
It's a cold caffeine in a nicotine cloud. Now the touch of your fingers, lingers burning in my memory. I've been 86ed from your scheme in a melodramatic nocturnal scene: a refugee from a disconcerted affair.
pi_44332904
terugvindcoalitie
  maandag 11 december 2006 @ 18:28:37 #3
151835 SuperbDeLux
Een ietwat hautain.
pi_44332969
Meesterzet naar links cordon;

Bos is aiming for een minderheidskabinet over links. Neem nou die motie tegen Verdonk
He wept for there were no more worlds to conquer.
pi_44332972
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:24 schreef FritsBom het volgende:
Oke, het is definitief. Wat iedereen zag aankomen is gebeurt. Het CDA en de SP kunnen niet samen regeren. Klaar. Boek dicht. En nu?

Nu zijn er feitelijk 3 opties.

De eerste is dat de CDA en de PvdA verder gaan praten en een dusdanig regeerakkoord opstellen dat er voldoende gedoogsteun is om een minderheidskabinet te vormen. De Nederlandse politiek staat hier traditioneel niet om te springen en dus zal naar andere partijen gekeken gaan worden. D66 misschien? Hoewel het een optie is, programmatisch liggen deze drie partijen het dichtst bij elkaar, lijkt het mij sterk dat dit echt gaat gebeuren. Immers, D66 is geen goede partner gebleken en daarnaast met 3 zetels dusdanig klein dat ze een hele geringe positie zullen hebben tijdens de onderhandelingen. En dus, dus zal er naar CU gekeken worden en, omdat de PvdA dat eist, in eerste instantie ook naar GL. Een kabinet met de ChristenUnie en GroenLinks dus.

Echter, ik en met mij anderen gaan ervan uit dat de onderhandelingen zo gaan verlopen dat GL weinig wijn en vooral veel water krijgt en uiteindelijk toch haar plek in de oppositie weer gaat opzoeken.

De tijd zal het leren.
Qua invloed zou het voor zowel CU als GL aantrekkelijk zijn, in een kabinet. Als je nagaat dat D66 (met 6 zetels) 2 ministerposten had dan kunnen CU en GL dat elk ook krijgen
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
  maandag 11 december 2006 @ 18:31:26 #5
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44333079
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:28 schreef SuperbDeLux het volgende:

Bos is aiming for een minderheidskabinet over links. Neem nou die motie tegen Verdonk
Dat zal erg moeilijk worden. PSG hebben samen 65 zetels, met D66 en PvdD 70 zetels. Dan hebben ze nog gedoogsteun nodig van de CU om op 76 zetels te komen, de kleinst mogelijke meerderheid. Dat wordt prijsschieten in de oppositie voor CDA en VVD
Pugna Pro Patria
  maandag 11 december 2006 @ 18:32:12 #6
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44333106
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:28 schreef SuperbDeLux het volgende:

Mjah, hoewel Marijnissen afgewezen lijkt is Bos denk ik de partij die de onderhandelingen echt verloren heeft. Hij kan geen kant meer op nu.
It's a cold caffeine in a nicotine cloud. Now the touch of your fingers, lingers burning in my memory. I've been 86ed from your scheme in a melodramatic nocturnal scene: a refugee from a disconcerted affair.
  maandag 11 december 2006 @ 18:33:04 #7
151835 SuperbDeLux
Een ietwat hautain.
pi_44333137
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:31 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Dat zal erg moeilijk worden. PSG hebben samen 65 zetels, met D66 en PvdD 70 zetels. Dan hebben ze nog gedoogsteun nodig van de CU om op 76 zetels te komen, de kleinst mogelijke meerderheid. Dat wordt prijsschieten in de oppositie voor CDA en VVD
Als het plannetje backfired wordt het een minderheidskabinet over rechts

In any event, minderheidskabinetten zijn slecht voor het land omdat er met geen mogelijkheid effectief geregeerd kan worden, dus geen van beide gevallen ben ik blij mee.
  maandag 11 december 2006 @ 18:34:34 #8
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44333189
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:33 schreef SuperbDeLux het volgende:

[..]

Als het plannetje backfired wordt het een minderheidskabinet over rechts

In any event, minderheidskabinetten zijn slecht voor het land omdat er met geen mogelijkheid effectief geregeerd kan worden, dus geen van beide gevallen ben ik blij mee.
Dat is natuurlijk niet helemaal. Een minderheidskabinet is juist heel stabiel (immers, maar 2 partijen) en democratisch (immers, ze zullen altijd zo moeten handelen dat er een meerderheid in de Kamers is. Het levert wat pragmatischer, maar misschien daarom juist daadkrachtiger beleid op.
pi_44333253
waarom geen CDA - PVDA - GL ,
zonder CU.
PVDA zou gek zijn nu de SP aan de linkerkant is weggevallen een christelijke partij erbij te laten.
  maandag 11 december 2006 @ 18:38:27 #10
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44333312
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:36 schreef Fatality het volgende:
waarom geen CDA - PVDA - GL ,
zonder CU.
PVDA zou gek zijn nu de SP aan de linkerkant is weggevallen een christelijke partij erbij te laten.
Omdat het CDA de formatie beheerst.
pi_44333367
Zou toch wel mooi zijn als Cu èn GL aanschuiven, beiden voeren een groene politiek..
Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
pi_44333413
CDA, VVD, PVV, CU

pi_44333428
Lekker terug naar de waarden van 1950. Knus hoor.
pi_44333468
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:41 schreef renz0r het volgende:
CDA, VVD, PVV, CU

Neen.

Geen PvdV

Cda-Vvd-GL-CU zou dan nog kunnen maar dat wil GL vast niet.
  maandag 11 december 2006 @ 18:44:24 #15
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44333504
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:42 schreef Ericr het volgende:
Lekker terug naar de waarden van 1950. Knus hoor.
Ja, want de controversiele, conservatieve waarden van de ChristenUnie komen natuurlijk in het regeerakkoord!

En even voor de goede orde: het communistische gedachte goed (SP, GL) stamt nog van ver voor die tijd.
  maandag 11 december 2006 @ 18:44:46 #16
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44333522
quote:
CDA, VVD, PVV, CU

Inderdaad, dat zou top wezen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_44333680
quote:
CDA, VVD, PVV, CU

Dat is toch dé formatie voor een beter Nederland .
pi_44333732
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:49 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Dat is toch dé formatie voor een beter Nederland .
Tineke Huizinga(CU) gaat vast over haar nek van Verdonk en de PvdV
  maandag 11 december 2006 @ 18:56:03 #19
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_44333885
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:38 schreef FritsBom het volgende:

[..]

Omdat het CDA de formatie beheerst.
Maar moeten die ook in de regering gaan zitten? Of kunnen ze ook zeggen, het gaat ons niet lukken om fatsoenlijke partijen te vinden we gaan in de oppositie zitten.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  maandag 11 december 2006 @ 19:01:00 #20
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_44334043
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:56 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Maar moeten die ook in de regering gaan zitten? Of kunnen ze ook zeggen, het gaat ons niet lukken om fatsoenlijke partijen te vinden we gaan in de oppositie zitten.
Dat kan ja. Of ze gaan de PvdA dreigen met het landsbelang
Pugna Pro Patria
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 december 2006 @ 19:02:21 #21
862 Arcee
Look closer
pi_44334091
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_44334150
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:51 schreef Ludger het volgende:

[..]

Ik ook
  maandag 11 december 2006 @ 19:39:30 #23
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44335378
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:51 schreef Ludger het volgende:
Verdonk kan je veilig op Onderwijs of V&W parkeren. PVV voor de gedoogsteun.
  maandag 11 december 2006 @ 19:51:41 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44335849
Als er dan een minderheidscoalitie moet komen laat de huidige coalitie dan door gaan met een wat meer op links gericht beleid zodat ze ook uit die hoek wat steun krijgen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 11 december 2006 @ 19:55:24 #25
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44335976
quote:
Op maandag 11 december 2006 19:51 schreef Martijn_77 het volgende:
Als er dan een minderheidscoalitie moet komen laat de huidige coalitie dan door gaan met een wat meer op links gericht beleid zodat ze ook uit die hoek wat steun krijgen
Hell no, ik eis belastingverlaging!
pi_44337986
quote:
Op maandag 11 december 2006 19:55 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hell no, ik eis belastingverlaging!
En wie gaat die betalen
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_44338416
quote:
De huidige coalitie?

Met 63 zetels?
  maandag 11 december 2006 @ 21:04:44 #28
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_44338549
quote:
Wat een belachelijk idee zeg, dat zou echt compleet ongeloofwaardig zijn en bovendien zou die coalitie vrijwel zeker meteen naar huis gestuurd worden.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_44338763
quote:
CDA, VVD, PVV, CU

Ja ik hoop het ook.

Kan de PVV het weer mooi verpesten net als de LPF!
=> RIP PVV

Maar Balkie gaat niet met Wilders regeren, zegt hij.
Alhoewel, ik geef hem geen ongelijk.
pi_44338804
quote:
Op maandag 11 december 2006 21:26 schreef IHVK het volgende:

[..]

Maar Balkie gaat niet met Widlers regeren, zegt hij.
I hope not
pi_44338822
quote:
Op maandag 11 december 2006 21:27 schreef SlimShady het volgende:

[..]

I hope not
Ik zie het gewoon als een manier om van hem af te komen.

Normaal regeren gaat hem toch niet lukken, dat zie je nu al
pi_44339034
Laat Balkenende maar even hobbyen met Wilders en de VVD en dan met hangende pootjes terugkomen naar links .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44341123
quote:
Op maandag 11 december 2006 21:36 schreef du_ke het volgende:
Laat Balkenende maar even hobbyen met Wilders en de VVD en dan met hangende pootjes terugkomen naar links .
Een linkse minderheidsregering is al net zo moeilijk als een rechtse minderheidsregering hoor
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_44341592
quote:
Op maandag 11 december 2006 22:32 schreef existenz het volgende:

[..]

Een linkse minderheidsregering is al net zo moeilijk als een rechtse minderheidsregering hoor
Ik ga dan ook voor een meerderheidsregering .
pi_44363863
We stevenen dus af op een regering CDA, CU, PvdA.

Wat een ramp. Allemaal Ggggggggggggristenen in de regering.
pi_44387070
quote:
Rouvoet: CDA en PvdA moeten keuze maken
ANP
DEN HAAG - Het CDA en de PvdA moeten openlijk duidelijk maken met welke derde partij zij een kabinet willen vormen. Dat zei fractievoorzitter André Rouvoet van de ChristenUnie woensdag na afloop van een gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra.

Volgens Rouvoet is een vervolg anders niet zinvol. Hij gaf aan niet als bij de tandarts in de wachtkamer te willen wachten tot hij mocht aanschuiven om gekeurd te worden. Vooral bij het CDA valt op dat deze zich nog niet openlijk voor een derde coalitiepartner heeft uitgesproken, verklaarde hij.

Het is volgens de leider van de ChristenUnie zaak om de formatie niet te laten versukkelen. Juist wegens de politieke situatie die dinsdag in de Tweede Kamer is ontstaan, moet de formatie extra dynamiek krijgen, zei hij. Rouvoet vindt dat zijn collega's over eventuele gevoeligheden over die politieke situatie heen moeten stappen.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_44387146
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 18:03 schreef Genverbrander het volgende:
We stevenen dus af op een regering CDA, CU, PvdA.

Wat een ramp. Allemaal Ggggggggggggristenen in de regering.

Ja, Albayrak is Christen

[ Bericht 8% gewijzigd door Ludger op 13-12-2006 12:12:21 ]
pi_44387204
quote:
Op maandag 11 december 2006 18:24 schreef FritsBom het volgende:

Ik vind dit zo'n vervelende vrouw.
pi_44387448
quote:
Op woensdag 13 december 2006 12:06 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ik vind dit zo'n vervelende vrouw.
Haar Christenunie-tweelingzus

pi_44388548
quote:
Op woensdag 13 december 2006 12:14 schreef Ludger het volgende:

[..]

Haar Christenunie-tweelingzus

[afbeelding]

Ik mos niks van de CU weten, maar die Huizinga was gisteren zo lief.

Heel oprecht verontwaardigd stemmetje: "Maar het is toch wel heel erg dat Verdonk zelfs niet een dagje wilde wachten met uitzetten. Dat is potdikkie toch wel heel erg strikt."

pi_44392866
quote:
SGP wil coalitie met GroenLinks

(Novum) - SGP-leider Bas van der Vlies heeft informateur Rein Jan Hoekstra geadviseerd een coalitie van CDA, PvdA en GroenLinks te smeden. "Dit is in lijn met mijn eerdere adviezen. Ik heb gelijk gekregen met mijn voorspelling dat de samenwerking tussen SP en CDA niet zou slagen."
Van der Vlies, Kamerlid sinds 1981, zei verder dat het conflict tussen Tweede Kamer en kabinet over het generaal pardon hem doet denken aan het 'vechtkabinet' van CDA en PvdA uit 1981. Dit kabinet, onder leiding van CDA'er Dries van Agt met PvdA'er Joop den Uyl als vice-premier, hield slechts acht maanden stand. "Dat was in mijn beginjaren als Kamerlid. Toen was er ook altijd wel iemand die de knuppel in het hoenderhok gooide", zei de nestor van de Tweede Kamer.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_44394182
quote:
PvdA-leider Bos weer bij Hoekstra

Informateur Hoekstra praat vanmiddag opnieuw met PvdA-leider Bos. Hoekstra heeft zijn tweede ronde gesprekken met alle fractieleiders afgerond. Waarom Bos weer is uitgenodigd, is niet bekend. Het gesprek was niet gepland.

ChristenUnie-leider Rouvoet zei vandaag na zijn gesprek met Hoekstra dat CDA en PvdA duidelijk moeten maken met welke derde partij ze een kabinet willen vormen. Bos zelf zei gisteren dat er een andere informatieopdracht moet komen, zodat er echt onderhandeld moet worden.

D66-leider Pechtold weigerde vandaag de infomateur te spreken, omdat hij in deze fase niets nieuws te zeggen heeft.

www.nos.nl
pi_44394433
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:01 schreef venomsnake het volgende:

[SGP-leider Bas van der Vlies heeft informateur Rein Jan Hoekstra geadviseerd een coalitie van CDA, PvdA en GroenLinks te smeden...]
Interessant dat hij zijn lijstverbinding CU niet noemt.
pi_44395021
quote:
Halsema geeft voorrang aan ChristenUnie
(Novum) - GroenLinks wil dat informateur Rein Jan Hoekstra onderzoek doet naar een mogelijk kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie. Dat zei fractievoorzitter Femke Halsema woensdag na afloop van haar gesprek met Hoekstra. "In dit stadium van de onderhandelingen zijn wij niet beschikbaar."
Halsema gaf drie argumenten voor haar keuze nu niet aan een kabinet te willen deelnemen. Het is volgens haar niet goed een coalitie te vormen van partijen die allemaal zetels hebben verloren. "Wij zijn niet voor een coalitie van verliezers." Ook benadrukte Halsema de meningsverschillen over sociale vraagstukken tussen GroenLinks en het CDA. Halsema. "De afstand tussen GroenLinks en het CDA is bijna net zo groot als die tussen de SP en het CDA."

De derde reden is volgens Halsema de machtspolitiek van het CDA. "Het CDA kan de mening van GroenLinks met zeven zetels makkelijker naast zich neerleggen dan de 25 zetels van de SP", zei Halsema, die voor het gesprek terugkeerde van vakantie.

Na Halsema bezoekt PvdA-voorman Wouter Bos de informateur. Het is Bos' tweede gesprek met de informateur deze week.
pi_44395169
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:01 schreef venomsnake het volgende:

[..]
Go JP, Wouter en André

Regel 's een midden-kabinet zonder linkse of rechtse extremen

80 zetels
pi_44395261
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:05 schreef Ludger het volgende:

[..]

Go JP, Wouter en André

Regel 's een midden-kabinet zonder linkse of rechtse extremen

80 zetels
Hoekstra stuurt hier denk ik wel op aan. Vandaar dat Bos, die twijfels had, nu voor de tweede keer bij hem zit.
pi_44396291
Nu.nl

De ChristenUnie wordt gezien als de belangrijkste gegadigde om samen met CDA en PvdA een nieuw kabinet te vormen.

Rouvoet zei verbaasd te zijn dat Verdonk de pardonkwestie zo op scherp heeft gezet. "Ik had gedacht dat ze er verstandiger mee zou omgaan."

Duhh, CU had ook verstandiger kunnen zijn.

Wat denken jullie, zal een demissionair Cda kabinet nog weer voordelig zijn voor eventuele onderhandelingen van het Cda met de rest ? Ze zijn nu wel zelfstandiger (psychologisch gezien).
pi_44396541
quote:
Op maandag 11 december 2006 21:26 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ja ik hoop het ook.

Kan de PVV het weer mooi verpesten net als de LPF!
=> RIP PVV

Maar Balkie gaat niet met Wilders regeren, zegt hij.
Alhoewel, ik geef hem geen ongelijk.
Het zou best lachen zijn, zo'n kabinet. Best kans dat het nog sneller valt als het kabinet met de LPF.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 december 2006 @ 17:13:55 #49
862 Arcee
Look closer
pi_44397717
quote:
Bos lonkt naar onwillig GroenLinks

` PvdA-leider Bos heeft nu een voorkeur
voor een kabinet met CDA en GroenLinks,
zei hij na een gesprek met informateur
Hoekstra.Maar GroenLinks-leider Halsema
zegt dat GL "nu niet beschikbaar" is.

Halsema voert onder meer aan dat de SP
tegenover het CDA gezien haar zeteltal
meer gewicht in de schaal kan leggen.
Bos vindt het teleurstellend als GL de
tweede linkse partij is die afhaakt
voordat er is onderhandeld.

Wat Bos betreft was het vanmiddag zijn
laatste gesprek met de informateur in
deze fase.Hij vindt dat er een nieuwe
opdracht moet komen waarin inhoudelijk
onderhandeld wordt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 14 december 2006 @ 14:23:59 #50
151835 SuperbDeLux
Een ietwat hautain.
pi_44425174
Wat ik je brom, meesterzet naar links cordon
pi_44431002
quote:
Waarschijnlijk onderhandelingen over CDA-PvdA-CU

DEN HAAG - Het ziet ernaar uit dat CDA, PvdA en ChristenUnie gaan onderhandelen over de vorming van een nieuw kabinet. De SP haakte begin deze week af als mogelijke coalitiepartner voor CDA en PvdA, die samen net geen meerderheid in de Tweede Kamer hebben. GroenLinks liet woensdag weten evenmin belangstelling te hebben. De ChristenUnie blijft dan over als meest voor de hand liggende coalitiepartner.

Ingewijden verwachten dan ook dat informateur Rein Jan Hoekstra de koningin zal adviseren een of meer informateurs te benoemen om de gesprekken tussen CDA, PvdA en ChristenUnie te leiden. Maar voor Hoekstra aan zijn eindverslag begint, zal hij waarschijnlijk nog een keer willen spreken met CDA-leider Jan Peter Balkenende.

Dat kan niet vóór vrijdagmiddag, omdat Balkenende in verband met zijn verplichtingen als premier tot dan in Brussel is. Ook ChristenUnie-leider André Rouvoet zal mogelijk nog een keer aanschuiven bij Hoekstra.

PvdA-leider Wouter Bos heeft Hoekstra woensdag duidelijk gemaakt dat hij geen belangstelling heeft voor verdere verkennende gesprekken over coalitievorming. Volgens Bos moet er nu zo snel mogelijk echt onderhandeld worden.

Bos verwacht niet dat zich de komende tijd in de Tweede Kamer onderwerpen zullen aandienen die van invloed zijn op de kabinetsformatie, zoals dat afgelopen dagen het geval was met het conflict over het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers.

Bij de behandeling van de begroting van Volksgezondheid zal de PvdA weliswaar proberen de no-claimregeling zo snel mogelijk geschrapt te krijgen, maar Bos voorziet daarbij geen problemen. Het CDA wil immers ook van de no-claimregeling af, stelde Bos donderdag.

De PvdA heeft geen plannen de beperking van de hypotheekrenteaftrek op korte termijn op de Kameragenda te zetten. Volgens Bos kan dat gecompliceerde, en politiek zeer gevoelige thema beter in de formatie op tafel komen. PvdA en ChristenUnie zijn voor het verminderen van de renteaftrek, maar Balkenende bestempelde het in de verkiezingscampagne als breekpunt.
http://www.volkskrant.nl/(...)gen_over_CDA-PvdA-CU
pi_44431240
Hallelujah?
pi_44432123
quote:
HOEKSTRA ONTVANGT FRACTIEVOORZITTER CU

Informateur Hoekstra ontvangt vrijdagochtend 15 december in het gebouw van de Eerste Kamer de fractievoorzitter van de ChristenUnie.
http://www.kabinetsformat(...)-149-1_149-90446.jsp
pi_44432480
quote:
Op donderdag 14 december 2006 17:37 schreef Ludger het volgende:
Hallelujah?
Een centrum kabinet met een linkse wind er door heen. Daar moet iedereen wel mee kunnen leven. Er zullen geen hele radicale linkse beslissingen genomen worden, maar een pardon regeling, rechten voor de dieren in de grondwet en een minder voordelige hypotheekrenteaftrek voor huizen boven de 300.000/400.000 zullen er wel door komen...
pi_44432876
quote:
Op donderdag 14 december 2006 18:20 schreef existenz het volgende:

[..]

Een centrum kabinet met een linkse wind er door heen. Daar moet iedereen wel mee kunnen leven. Er zullen geen hele radicale linkse beslissingen genomen worden, maar een pardon regeling, rechten voor de dieren in de grondwet en een minder voordelige hypotheekrenteaftrek voor huizen boven de 300.000/400.000 zullen er wel door komen...
Dat denk ik ook wel al ben ik niet zo zeker van de HRA.. Daar hangt Balkenende zijn premierschap toch aan vast?
pi_44433235
Wat is er aan de HAND met die linkse partijen??? Door de weigering van SP en GL stormen we nu af op een christelijk gematigd kabinet.

ZWAK van Halsema en Marijnissen. Met name van GL valt me dit tegen. Ze laten progressief-Nederland gewoon in de kou staan.

BAH Ben nu al helemaal blij met mijn stem op de PvdA, ze zijn de enige die de verantwoordelijkheid durven te nemen.

Ik had wel gedacht dat het op PvdA/CDA/CU zou uitdraaien, maar dan wel door slinkse trucjes van de premier en niet door botte laksheid van de linkse partijen zelf.
  donderdag 14 december 2006 @ 19:13:59 #57
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44433988
Het zou me niets verbazen als de PvdA het liever eerst met D66 probeert.
pi_44434138
D66 zal dat toch niet nogmaals flikken.

Nee het wordt ChristenUnie, helaas. Hoe moet dat nou. Het CDA en de PvdA hebben al zoveel verschillen. En dan het enige punt waar ze het met elkaar eens zijn, buitenlands beleid, daar heeft christenunie weer radicaal andere ideeën.

Ik zie het somber in met deze kabinetsformatie, laten we maar snel nieuwe verkiezingen uitschrijven.
pi_44434284
Probs voor de PvdA.
  donderdag 14 december 2006 @ 19:32:47 #60
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_44434619
quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:19 schreef Genverbrander het volgende:

Nee het wordt ChristenUnie, helaas. Hoe moet dat nou. Het CDA en de PvdA hebben al zoveel verschillen. En dan het enige punt waar ze het met elkaar eens zijn, buitenlands beleid, daar heeft christenunie weer radicaal andere ideeën.

Ik zie het somber in met deze kabinetsformatie, laten we maar snel nieuwe verkiezingen uitschrijven.
Je bedoelt toetreding van Turkije? Europese grondwet? Israel? Ontwikkelingssamenwerking?
  donderdag 14 december 2006 @ 20:13:53 #61
160733 FritsBom
De Vakantieman
pi_44436087
quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:19 schreef Genverbrander het volgende:

Mwah, als CU mislukt zal het de enige optie zijn. En programmatisch ligt het het makkelijkst met D66 erbij.
pi_44436473
Hier in Kampen werkte het prima; Christenunie-Cda-PvdA , Christenunie won ook nog volgens mij weer na de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen...

Partij % 2002 % 2006 Z. 2002 Z. 2006

ChristenUnie 19,3 20,9 6 ->6
CDA 24,8 ->18,1 7 ->6
PvdA 17,2-> 18,0 5->5
SGP 13,8 -> 11,8 4->3
Gemeentebelangen Kampen 10,1-> 16,4 3->5
GroenLinks 4,8->6,3 1->2
KIJK op Kampen - 4,5 0->1
VVD 10,0->4,0 3->1

Opkomst 61,2 - 67,2 Zetels: 29 - 29

(Geen SP nog gelukkig )

[ Bericht 38% gewijzigd door Ludger op 14-12-2006 20:31:35 ]
pi_44440715
Daar was de CU echter de 2e partij dat maakt het toch anders .
pi_44463458
quote:
Balkenende wil tempo in formatie
DEN HAAG - CDA-leider Jan Peter Balkenende vindt dat er haast gemaakt moet worden bij de vorming van een nieuw kabinet. Hij zei dat vrijdag voor aanvang van een onderhoud met informateur Rein Jan Hoekstra.

Balkenende zal in dat gesprek toelichten welke coalitie zijn voorkeur heeft. Hij wilde daar vooraf niets over zeggen, maar het is een publiek geheim dat het CDA wil regeren met PvdA en ChristenUnie. Ook fractieleider André Rouvoet van de ChristenUnie is bereid tot onderhandelingen over deze coalitie, heeft hij Hoekstra vrijdagochtend laten weten.

PvdA-leider Wouter Bos ziet liever GroenLinks als derde partner naast het CDA, maar die partij heeft geen belangstelling.
quote:
CDA, PvdA, ChristenUnie: haast met formatie
Van onze verslaggevers

DEN HAAG - Jan Peter Balkenende, Wouter Bos en André Rouvoet, de leiders van CDA, PvdA en ChristenUnie, hebben vrijdag erop aangedrongen haast te maken met de vorming van een nieuw kabinet. Na een gesprek met informateur Hoekstra concludeerde Rouvoet vrijdag dat deze aanstuurt op een kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie, samen goed voor tachtig zetels in de Tweede Kamer.

Rouvoet is bereid met CDA en PvdA te praten over coalitievorming, maar hij wil dan wel duidelijk van die twee partijen horen dat ze kiezen voor de ChristenUnie. ‘Het demissionaire kabinet bevindt zich in een unieke situatie die niet te lang mag duren, dat bleek afgelopen week wel.’

Dat zet de onderhandelaars onder ‘grote druk’, zegt Rouvoet. ‘We kunnen nu niet de mouwen opstropen om eens lekker vier maanden te gaan onderhandelen. Het is niet de bedoeling dat we de formatie bewust over de Statenverkiezingen van 7 maart heentillen.’

Tegelijkertijd waarschuwt Rouvoet voor onder druk gemaakte fouten. ‘Niemand heeft er baat bij dat we snel een kabinet in elkaar timmeren en er na drie weken conflicten uitbreken.’ PvdA-leider Bos beaamt dit: ‘Snelheid is in het landsbelang. Maar niet snelheid tegen elke prijs. Het zal niet makkelijk worden.’

CDA-aanvoerder Balkenende spreekt vrijdagmiddag nog met informateur Hoekstra. Voor aanvang van het overleg wilde hij niet zeggen welke coalitie zijn voorkeur heeft, maar het is een publiek geheim dat het CDA wil regeren met PvdA en ChristenUnie. PvdA-leider Wouter Bos ziet liever GroenLinks als derde partner naast het CDA, maar die partij heeft geen belangstelling.
pi_44464081
quote:
Balkenende wil coalitie vormen met ChristenUnie

DEN HAAG - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil een coalitie vormen met PvdA en ChristenUnie. Hij heeft dat vrijdag gezegd na een gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra.

Volgens de premier heeft Nederland snel een "stabiele en slagvaardige regering" nodig. Op basis van programmatische overeenkomsten en de verkiezingsuitslag ligt een combinatie van CDA, PvdA en ChristenUnie voor de hand, zei hij

Nieuwe fase

Volgens Balkenende is na de verkenning die informateur Hoekstra de afgelopen weken heeft uitgevoerd, nu de tijd aangebroken voor een nieuwe fase in het formatieproces, waarbij daadwerkelijk wordt onderhandeld over een regeerakkoord. Balkenende wilde niet zeggen in hoeverre hij daarbij tot concessies bereid is. Wel zei hij dat de drie partijen moeten werken "aan nieuwe oplossingen".

Fractieleider André Rouvoet van de ChristenUnie heeft vrijdagochtend al aan Hoekstra laten weten dat hij bereid is tot onderhandelingen over deze coalitie.

PvdA-leider Wouter Bos ziet liever GroenLinks als derde partner naast het CDA, maar die partij heeft geen belangstelling.

Naar verwachting zal Hoekstra binnen enkele dagen zijn eindverslag uitbrengen aan de koningin over zijn verkenning.
quote:
Balkenende kiest voor ChristenUnie
Uitgegeven op vrijdag 15 december 2006 om 18:22:49

(Novum) - CDA-leider Jan Peter Balkenende ziet het liefst een coalitie van zijn partij met de PvdA en de ChristenUnie. Dat zei hij vrijdag na afloop van zijn gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra. "Programmatisch zie ik met de ChristenUnie de meeste aanknopingspunten."

Het is de eerste keer sinds de verkiezingen in november dat Balkenende zich voor deze coalitie uitspreekt. "Deze keus doet ook het meeste recht aan de uitslag van de verkiezingen", stelde hij. Hij liet weten dat wat hem betreft nu de onderhandelingen kunnen beginnen om tot een slagvaardige en stabiele regering te komen.

Vrijdagochtend sprak fractievoorzitter André Rouvoet van de ChristenUnie al met Hoekstra over de mogelijkheden van een coalitie met CDA en PvdA. Nadat de besprekingen met de SP op niets uitliepen en GroenLinks eerder deze week aangaf zich niet als coalitiepartner te zien, zijn alle ogen nu gericht op Balkenende en Rouvoet.

Balkenende herinnerde eraan dat de verkiezingsuitslag, met een forse winst voor de SP, de formatie van een nieuwe coalitie ingewikkeld maakt. "Ik ben blij dat we nu de volgende fase kunnen beginnen. Ook hoop ik dat de formatie vanaf nu snel vordert."

Ook PvdA-leider Wouter Bos wil snel beginnen aan de onderhandelingsfase met de ChristenUnie en niet langer verkennende gesprekken voeren. Ook vroeg hij Balkenende zich uit te spreken voor een coalitie met zijn partij en de ChristenUnie.

Volgende week woensdag gaat de Tweede Kamer in debat met Hoekstra over de eerste fase van de formatie. Het is waarschijnlijk dat de koningin medio volgende week twee nieuwe informateurs benoemt, één van PvdA-huize en één met een CDA-achtergrond.

[ Bericht 40% gewijzigd door venomsnake op 15-12-2006 18:33:02 ]
pi_44464726
Nou, dit wordt zeker een kabinet met een nieuw elan met een minister van Jeugd - en Gezinszaken.
pi_44464746
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:48 schreef Ludger het volgende:
Nou, dit wordt zeker een kabinet met een nieuw elan met een minister van Jeugd - en Gezinszaken.
Wel goed voor het milieu, de CU is even groen als GL
  vrijdag 15 december 2006 @ 19:28:47 #68
162483 Haaglander
Zoo ik iets ben ....
pi_44465728
Het moet toch niet zo gek worden dat een kripto-socialistische fundamentale gristenhond - tevens gereformeerde gluiperd van het zuiverste water - als André Rouvoet ons land mede gaat besturen. Hij aast op een ministerspost, maar is in hoogst eigen persoon de Wrake des Heeren in een lamsvacht gehuld.

‘We moeten in Nederland leven volgens het Woord Gods’, hoorde ik hem eens op de radio oreren. Dus: gemengde (liever alle) zwembaden dicht, abortus afgeschaft, homo-huwelijk ook, geen voetbal op zondag, nooit meer klaverjassen, de tv de deur uit, onbeperkt voortplanten, hoofdpijn of niet, geen meisjes in broeken, want ‘de vrouw die zich kleedt als een manspersoon is de Heere een gruwel’, staat er in André zijn nachtkastjesbijbel, en bovendien zijn alle vrouwen volgens André's en Gods Woord - op Tineke Huizinga na - stuk voor stuk handelingsonbekwaam, meer nog dan bij Allah.
Lekkeâh bèdehand. Nâh je zin?
pi_44465754
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 19:28 schreef Haaglander het volgende:
Het moet toch niet zo gek worden dat een kripto-socialistische fundamentale gristenhond - tevens gereformeerde gluiperd van het zuiverste water - als André Rouvoet ons land mede gaat besturen. Hij aast op een ministerspost, maar is in hoogst eigen persoon de Wrake des Heeren in een lamsvacht gehuld.

‘We moeten in Nederland leven volgens het Woord Gods’, hoorde ik hem eens op de radio oreren. Dus: gemengde (liever alle) zwembaden dicht, abortus afgeschaft, homo-huwelijk ook, geen voetbal op zondag, nooit meer klaverjassen, de tv de deur uit, onbeperkt voortplanten, hoofdpijn of niet, geen meisjes in broeken, want ‘de vrouw die zich kleedt als een manspersoon is de Heere een gruwel’, staat er in André zijn nachtkastjesbijbel, en bovendien zijn alle vrouwen volgens André's en Gods Woord - op Tineke Huizinga na - stuk voor stuk handelingsonbekwaam, meer nog dan bij Allah.
Christen, spreek uit: Kristen Dat GGGGGGRisten

Je bent zeker een gefrustreerde ex-refo of iets dergelijks
  zaterdag 16 december 2006 @ 20:07:44 #70
162483 Haaglander
Zoo ik iets ben ....
pi_44489943
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 19:29 schreef Ludger het volgende:

[..]

Christen, spreek uit: Kristen Dat GGGGGGRisten

Je bent zeker een gefrustreerde ex-refo of iets dergelijks
Nee hoor.

In ieder geval zal de vleesgeworden Wrake des Heere, André Rouvoet, het zondige Nederlandse volk leren dat een ieder voor Zijn troon van heerlijkheid zal staan en zich moet verantwoorden over alles wat hij/zij in hun leven gedaan heeft. Dan zal den Heere het kaf van het koren scheiden en zal Hij alle tranen van de ogen van Zijn heiligen afwassen want voor hen is het Koninkrijk God's, en de menselijke roofdieren, hoereerders en de tovenaars (= paranormalen, waarzeggers en valse profeten) zullen buiten de poorten van het nieuwe Jerusalem blijven tot in den eeuwigheid.

André oreert verder: "Weet dit, het is de mens gegeven 1 maal te sterven, maar daarna komt het oordeel."

zondag 17 december 2006 @ 13:18:01 #71
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_44504409
Naar aanleiding van het feit dat Buitenhof er niet in slaagt om CU'ers op zondag in hun programma te krijgen vraag ik me af in hoe verre Rouvoet en co bereid zijn om op zondagen EU-vergaderingen etc. bij te wonen. Als parlementariër kun je zulke dingen weigeren, als minister wordt het een ander verhaal.
pi_44504584
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 20:07 schreef Haaglander het volgende:

[..]

Nee hoor.

In ieder geval zal de vleesgeworden Wrake des Heere, André Rouvoet, het zondige Nederlandse volk leren dat een ieder voor Zijn troon van heerlijkheid zal staan en zich moet verantwoorden over alles wat hij/zij in hun leven gedaan heeft. Dan zal den Heere het kaf van het koren scheiden en zal Hij alle tranen van de ogen van Zijn heiligen afwassen want voor hen is het Koninkrijk God's, en de menselijke roofdieren, hoereerders en de tovenaars (= paranormalen, waarzeggers en valse profeten) zullen buiten de poorten van het nieuwe Jerusalem blijven tot in den eeuwigheid.

André oreert verder: "Weet dit, het is de mens gegeven 1 maal te sterven, maar daarna komt het oordeel."

Karikatuur
  zondag 17 december 2006 @ 13:48:21 #73
162483 Haaglander
Zoo ik iets ben ....
pi_44505519
Wij stevenen af op een regering van CDA, PvdA en ChristenUnie, behalve natuurlijk wanneer Wouter Bos wéér glashard vergeet dat hij de grote verliezer van de verkiezingen was en met de noclaimregeling als inzet opnieuw op totaal misplaatste, want onverantwoordelijke wijze de politieke leider van het land gaat uithangen.
  zondag 17 december 2006 @ 14:28:07 #74
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_44506953
quote:
Op zondag 17 december 2006 13:48 schreef Haaglander het volgende:
Wij stevenen af op een regering van CDA, PvdA en ChristenUnie, behalve natuurlijk wanneer Wouter Bos wéér glashard vergeet dat hij de grote verliezer van de verkiezingen was en met de noclaimregeling als inzet opnieuw op totaal misplaatste, want onverantwoordelijke wijze de politieke leider van het land gaat uithangen.
Het is de taak van Bos om de belangen van de PvdA zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Dat de PvdA ondanks de verkiezingsnederlaag een goede strategische positie in handen heeft gekregen kun je hem niet kwalijk nemen en het is zijn plicht om die positie zo veel mogelijk uit te buiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')