Waarom moet je daar iets mee dan?quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:04 schreef lcicle het volgende:
[...]
Ik weet ook niet goed om te gaan met zwangeren die van tevoren al zeggen kv te gaan geven omdat ze bv 'zo'n gedoe' vinden. Persoonlijk vind ik dat egoïstisch, maar ik wil wel iedereen vrij laten in de keuze bv of kv. Ik vind het alleen moeilijk ermee om te gaan omdat je juist door die vrouwen als maffia gezien wordt.
Wanneer iemand iets zegt dat niet klopt, moet je dat dan laten lopen? Ik vind het belangrijk vooroordelen te ontkrachten. Daarom ben ik ontzettend blij dat iemand die kortgeleden al bijna bij voorbaat fv wilde gaan geven alsnog gaat overwegen met bv te beginnen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:18 schreef Sirre het volgende:
Waarom moet je daar iets mee dan?
Leven en laten leven. Verbeter de wereld, begin bij jezelf?
Als jij de opmerkingen over bv irritant vind moet je mss eerst zelf die kv moeders een los proberen te laten.
Kun je aangeven waar ik iemand veroordeel?quote:Ik snap wel waarom zij 'jullie' de bvmaffia vinden, want jullie veroordelen hen net zo goed om wat zij kiezen.
Zo hou je elkaar lekker in stand.
Maar je doet dit bijna ongevraagd... dat kan je ook vervelend vinden.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:35 schreef YPPY het volgende:
Jammer dat je daardoor zo weinig in het bv topic komt icicle. Een vriendin van me (bijna 7 maanden) overweegt te stoppen door haar omgeving. Terwijl ze zelf door wil gaan.![]()
[..]
Wanneer iemand iets zegt dat niet klopt, moet je dat dan laten lopen? Ik vind het belangrijk vooroordelen te ontkrachten. Daarom ben ik ontzettend blij dat iemand die kortgeleden al bijna bij voorbaat fv wilde gaan geven alsnog gaat overwegen met bv te beginnen.
Omdat je het argument 'zo'n gedoe' niet goed genoeg vindt, omdat jij dan vindt dat jij daar toch nog iets over moet zeggen.quote:Kun je aangeven waar ik iemand veroordeel?
ik vind het netjes gezegd sirre, precies wat ik bedoelde, alleen ben ik bang dat ik het botter verwoord had.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:40 schreef Sirre het volgende:
[..]
Maar je doet dit bijna ongevraagd... dat kan je ook vervelend vinden.
[..]
Omdat je het argument 'zo'n gedoe' niet goed genoeg vindt, omdat jij dan vindt dat jij daar toch nog iets over moet zeggen.
Ik zeg niet dat je niet evt. ergens wel gelijk hebt, maar als jij in je waarde gelaten wil worden als bv-gevende moeder, wie ben jij dan om iemand die kv geeft of overweegt te gaan vertellen dat dat allemaal wel mee valt. En nu zeg ik het onvriendelijker dan ik het bedoel hè.
Heel sterk gezegd komt het er bijna op neer dat jij/jullie een ander wel mogen vertellen waarom ze toch maar beter wel bv zouden kunnen geven 'omdat jullie het zo zonde vinden en omdat bv nou eenmaal beter is' terwijl diezelfde ander niks mag zeggen over jullie als jullie je kinderen na een jaar ofzo nog steeds aan de borst hebben.
Ik probeer een beetje de advocaat van de duivel te spelen. De andere kant te laten zien. Ik reageer dus niet heel specifiek op mensen en daar waar ik 'jullie' zeg plaats ik dat ook een aantal keer tussen aanhalingstekens omdat ik niet speciaal 1 person aan wil wijzen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:48 schreef YPPY het volgende:
Ik zie dat je je post aangepast hebt.
Dat 'gedoe' komt van Belana. Dat heb ik nergens gepost geloof ik. Of heb ik dat fout?
Ik vertel niemand dat ze bv moeten geven. Of fv. Verder vind ik het moeilijk op je te reageren Sirre, omdat ik mezelf niet herken in wat je post.
Da's de dyslexie lady-wrb.![]()
Waarom hebben mensen uberhaupt het recht om iemand op zijn/haar keuze aangesproken te worden? Er is hier ook een hele felle discussie over kinderdagverblijven geweest, of over foliumzuur in de zwangerschap enz. Mensen hebben nu eenmaal altijd een mening over een ander en willen die het liefst ook zeggen. En dat kan wat mij betreft ook prima, als je iemand maar niet veroordeelt.quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:53 schreef Sirre het volgende:
(..) Dan vraag ik me dus echt af waarom jullie denken dat je het recht hebt daar iets van te zeggen?
Je schreef dat je niet wist wat je met die vrouwen moest, en toen vroeg ik waarom je er dan wat mee moet. Leven en laten leven, en daar ging de rest van de 'discussie' op door.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:00 schreef lcicle het volgende:
De discussie hier is dus een goed voorbeeld waarom ik me er nooit in wil mengen. Je wordt hier meteen als 'juillie' aangesproken, terwijl ik gewoon als individu post. Daarbij geef ik aan dat ik me persoonlijk stoor aan vrouwen die al in de zwangerschap zeggen geen bv te geven omdat het 'gedoe' is. Ik shrijf er notabene bij dat ik er niet mee om weet te gaan. Sirre maakt daaruit op dat ik met die vrouwen in discussie ga of er iets van zeg, terwijl ik dat niet schrijf.
Zoals ik dus wél schrijf: ik laat deze vrouwen vrij in hun keuze!
Ik was laatst op een feestje en 1 van mijn kenissen was zwanger. Zei vertelde mij dat ze geen bv wilde gaan geven omdat ze het 'gedoe' vond. Ze wilde niet gaan voeden tijdens een feestje, of in openbare gelegenheden. Ik wist niet om te gaan met die mening en vond het moeilijk daar iets op te zeggen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:03 schreef Sirre het volgende:
[..]
Je schreef dat je niet wist wat je met die vrouwen moest, en toen vroeg ik waarom je er dan wat mee moet. Leven en laten leven, en daar ging de rest van de 'discussie' op door.
Sorry als je dat als vervelend ervaart...
hier kwam het "gedoe" vandaan yppyquote:Op zaterdag 25 november 2006 14:04 schreef lcicle het volgende:
Ik weet ook niet goed om te gaan met zwangeren die van tevoren al zeggen kv te gaan geven omdat ze bv 'zo'n gedoe' vinden. Persoonlijk vind ik dat egoïstisch, maar ik wil wel iedereen vrij laten in de keuze bv of kv. Ik vind het alleen moeilijk ermee om te gaan omdat je juist door die vrouwen als maffia gezien wordt.
Ik zou iets zeggen als 'Tsja, ik vind bv heel mooi en zeker geen gedoe, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken' oid.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:10 schreef lcicle het volgende:
Ik was laatst op een feestje en 1 van mijn kenissen was zwanger. Zei vertelde mij dat ze geen bv wilde gaan geven omdat ze het 'gedoe' vond. Ze wilde niet gaan voeden tijdens een feestje, of in openbare gelegenheden. Ik wist niet om te gaan met die mening en vond het moeilijk daar iets op te zeggen.
Ik werd met haar mening geconfronteerd en 'moest' er op dat moment iets mee omdat ze me aansprak. Op dat moment kan ik toch niet weg lopen? Op dat moment 'moet' ik er iets mee.
kv is kunstvoeding. Dit maak je aan met water en kun je geven als je geen borstvoeding kunt of wilt geven.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:12 schreef NiGeLaToR het volgende:
Bv is toch juist iets goeds, van moeder aan kind?
Ben even kwijt wat er wordt bedoeld met 'kv', maarja, ik ben dan ook maar 'n man
Misschien kan iemand iets meer tipje van de sluier oplichten?
dat huuuuuh gevoel had ik ook ! brrrrrrr huuuuuuh zelfs. Toen las ik een keer toevallig ergens dat in Zweden of Noorwegen (of allebei, ben het even kwijt) het heel normaal is, met name sinds het door de WHO globaal geadviseerd wordt. Daarna vroeg ik me af waarom ik er altijd zo'n brrrrrr huuuuuh van kreeg, en ik wist het antwoord niet. Wat is het verschil tussen een 2 of 3 jarige met een 1-jarige? Ze doen hetzelfde. En als ik mij hele leven niets anders gezien zou hebben zou ik het ook niet raar vinden.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:19 schreef milagro het volgende:
ik moet wel toegeven dat ik zelf wel bedenkingen heb bij moeders die hun twee of driejarige nog aan hun borsten laten lurken, dat vind ik dus echt heel huuuuuuh, maar goed, ieder haar ding
omdat een kind van die leeftijd het gewoon niet meer nodig heeft, en dus het lijkt alsof de moeder het doet omdat ze het zelf pretiig vindt, ofwel het gevoel, de sensatie, ofwel omdat het je kind lekker lang baby doet lijken.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:28 schreef phluphy het volgende:
[..]
dat huuuuuh gevoel had ik ook ! brrrrrrr huuuuuuh zelfs. Toen las ik een keer toevallig ergens dat in Zweden of Noorwegen (of allebei, ben het even kwijt) het heel normaal is, met name sinds het door de WHO globaal geadviseerd wordt. Daarna vroeg ik me af waarom ik er altijd zo'n brrrrrr huuuuuh van kreeg, en ik wist het antwoord niet. Wat is het verschil tussen een 2 of 3 jarige met een 1-jarige? Ze doen hetzelfde. En als ik mij hele leven niets anders gezien zou hebben zou ik het ook niet raar vinden.
Met andere woorden: soms weet ik niet waar mijn beeldvorming vandaan komt. Zou jij dat zo weten, waar jouw huuuuuuh eigenlijk vandaan komt?
Helder. Moeder-kind contact en zo. Als het om het plezier van de intimiteit gaat kan ik er nog wel mee leven. Tenzij fysiek genot in erotische zin meespeelt natuurlijk. Moet je toch niet aan denken.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:31 schreef milagro het volgende:omdat een kind van die leeftijd het gewoon niet meer nodig heeft, en dus het lijkt alsof de moeder het doet omdat ze het zelf pretiig vindt, ofwel het gevoel, de sensatie, ofwel omdat het je kind lekker lang baby doet lijken.
Zoiets heb ik ook gezegd inderdaadquote:Op zaterdag 25 november 2006 15:19 schreef Sirre het volgende:
[..]
Ik zou iets zeggen als 'Tsja, ik vind bv heel mooi en zeker geen gedoe, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken' oid.
Hier ook maar even, dat ik zowel hier als in het andere topic in eerste instantie op een post van jou reageerde is puur toeval. Ik ben hier niet komen posten om jou dwars te zitten. Echt niet! Ik trek me bij deze ook terug uit deze discussie want dit was absoluut mijn bedoeling niet.
Bij mij is dat brrrrrrr huuuuh gevoel met de paplepel ingegoten, weet nog goed dat een kennis van mijn ouders haar driejarige nog voedde. Vonden ze hier maar raar, dat deed moeders niet voor het kind, maar voor zichzelf, zou wel weer zoiets new-agerigs zijn ofzo. Dat terwijl we alle vier nooit flesvoeding gehad hebben, alleen stopte mijn moeder voor we een jaar werden. Beetje tegenstrijdig dus...quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:28 schreef phluphy het volgende:
dat huuuuuh gevoel had ik ook ! brrrrrrr huuuuuuh zelfs. Toen las ik een keer toevallig ergens dat in Zweden of Noorwegen (of allebei, ben het even kwijt) het heel normaal is, met name sinds het door de WHO globaal geadviseerd wordt. Daarna vroeg ik me af waarom ik er altijd zo'n brrrrrr huuuuuh van kreeg, en ik wist het antwoord niet. Wat is het verschil tussen een 2 of 3 jarige met een 1-jarige? Ze doen hetzelfde. En als ik mij hele leven niets anders gezien zou hebben zou ik het ook niet raar vinden.
Met andere woorden: soms weet ik niet waar mijn beeldvorming vandaan komt. Zou jij dat zo weten, waar jouw huuuuuuh eigenlijk vandaan komt?
Edit: ter aanvulling: ik denk als ik er mee geconfronteerd zou worden, ik nog steeds brrrrrr huuuuuh zou hebben.
ik heb het een moeder horen zeggen, hoor , echt, ze vond het gewoon fijn.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:37 schreef phluphy het volgende:
[..]
Helder. Moeder-kind contact en zo. Als het om het plezier van de intimiteit gaat kan ik er nog wel mee leven. Tenzij fysiek genot in erotische zin meespeelt natuurlijk. Moet je toch niet aan denken.![]()
Mijn tante gaf een paar jaar geleden in het openbaar (tijdens een familiefeest) haar 5-jarige kleuter de borst. Eerst baby'tje even lurken, daarna dus dat oudere kind. Hij deed dat staand! Zo'n maf gezicht! Toen stond ik toch wel even te kijken. Ik kreeg er een ongemakkelijk (en, ik geef eerlijk toe, een beetje afkerig) gevoel bij.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:31 schreef milagro het volgende:
[..]
omdat een kind van die leeftijd het gewoon niet meer nodig heeft, en dus het lijkt alsof de moeder het doet omdat ze het zelf pretiig vindt, ofwel het gevoel, de sensatie, ofwel omdat het je kind lekker lang baby doet lijken.
Ja, dat dus.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:42 schreef Aventura het volgende:
[..]
Mijn tante gaf een paar jaar geleden in het openbaar (tijdens een familiefeest) haar 5-jarige kleuter de borst. Eerst baby'tje even lurken, daarna dus dat oudere kind. Hij deed dat staand! Zo'n maf gezicht! Toen stond ik toch wel even te kijken. Ik kreeg er een ongemakkelijk (en, ik geef eerlijk toe, een beetje afkerig) gevoel bij.
Maar volgens mij, of zeg ik nu iets heel geks, is dat dus juist waar het fout gaat. Het feitelijke verhaal, zeg maar. Lees vaak genoeg hier dat doorgaan met borstvoeden ontstekingen vroeg in de kiem kan smoren, of iig sneller laat genezen. Dat je dus juist niet moet stoppen. Lees wel vaker dat mensen juist die wetenschappelijk niet kloppende redenen aangrijpen om te stoppen. En als dat de enige reden is (buiten emotionele dan wel andere praktische bezwaren), dan kunnen lactatiedeskundigen daar goed werk verrichten.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:31 schreef Aventura het volgende:
Ik hoorde laatst een radiospotje. Het kwam erop neer dat je je kunt laten voorlichten door een lactatiedeskundige 'want je wilt toch het beste voor je kind'. Campagne van het Voedingscentrum.
Wat een walgelijke betutteling, en dit in 2006. Ik voel me er zelfs door beledigd, want mocht ik ooit kids krijgen dan zal bv bij mij ws. niet vanzelfsprekend zijn, puur vanwege fysieke redenen. Ook ken ik genoeg verhalen uit mijn omgeving, over ontstekingen, kloofjes, ingetrokken tepels, etc. waardoor besloten werd op flesvoeding over te gaan.
Anyway, die campagne is dus imo totaal aantstootgevend. Iedereen weet toch dat borstvoedig geven goed is voor je kind. Maar dat je kind niks oploopt van kunstmatige voeding...Het is gewoon een keuze vind ik.
Ik denk echt dat dit eerder een uitzondering is. Ik ken aardig wat kinderen tussen de twee en de drie jaar die nog af en toe een slokje bij hun moeder drinken. Af en toe. Voor het slapen gaan of 'sochtends bij het opstaan.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:42 schreef milagro het volgende:
in eigen omgeving was er drie jarige die echt ging flippen als mama er niet was en hij effe wilde lurken
het is m.i. echt puur egoisme vd moeder, meer dan het kiezen voor KV zou kunnen zijn.
een peuter, laat staan een kleuter, heeft geen moedermelk nodig, het haalt alles wat het nodig heeft uit vast voedsel, gewone melk, fruit etc.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:56 schreef owlet het volgende:
[..]
Ik denk echt dat dit eerder een uitzondering is. Ik ken aardig wat kinderen tussen de twee en de drie jaar die nog af en toe een slokje bij hun moeder drinken. Af en toe. Voor het slapen gaan of 'sochtends bij het opstaan.
Niet als ze in het park zitten, niet op verjaarsvisite en zeker niet als het kind er om zeurt.
Ik vraag me echt af wat er egoïstisch aan mij is als ik er voor kies om mijn straks tweejarige dochter BV te geven inplaats van opvolgmelk.
Dat je het geen prettig gezicht vind, soit. Maar om het per definitie egoïstisch te noemen...![]()
Ik vind dit een heel goede post, dank je.quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:49 schreef innovative het volgende:
[..]
Maar volgens mij, of zeg ik nu iets heel geks, is dat dus juist waar het fout gaat. Het feitelijke verhaal, zeg maar. Lees vaak genoeg hier dat doorgaan met borstvoeden ontstekingen vroeg in de kiem kan smoren, of iig sneller laat genezen. Dat je dus juist niet moet stoppen. Lees wel vaker dat mensen juist die wetenschappelijk niet kloppende redenen aangrijpen om te stoppen. En als dat de enige reden is (buiten emotionele dan wel andere praktische bezwaren), dan kunnen lactatiedeskundigen daar goed werk verrichten.
Wanneer en of je stopt of begint, is een volgende, en aan de dames zelf. Maar de kennis over borstvoeding is beperkt bij veel vrouwen, en enthousiast beginnen maar stoppen als dat niet hoeft, dat wil men voorkomen door mensen de juiste kennis te bieden en ze zo beargumenteerd te laten kiezen. Goede insteek, vind ik zelf.
Daarnaast zit er nog het emotionele aan (ik ben geen koe!), daar valt niet over te discussieren, want dat is persoonlijk. Maar iemand die begint, heeft denk ik weinig emotionele bezwaren, en juist daar kan kennis een stap in de goede richting zijn.
Trouwens, het blijft feitelijk gezien het beste voor je kind. Niet dat flesvoeding vervuild slootwater is, dat is namelijk een geweldig alternatief. Maar gewoon net ietsjes minder. Waarom mag dat niet gezegd worden?
Eigen fysieke problemen zijn natuurlijk altijd vervelend. Kan me voorstellen dat het je kwetst. Alleen worden er jaarlijks zo'n 200.000 baby's geboren, en die baby's hebben ook moeders, die nog lang niet alles weten. Voor hen kan zo'n campagne heel veel betekenen
Koemelk bedoel je?quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:01 schreef milagro het volgende:
gewone melk, .
Qua voedingsstoffen zit je helemaal goed, daarvoor heeft een peuter geen borstvoeding meer nodig. Het blijkt echter wel dat het immuunsysteem in die tijd nog wordt opgebouwd bij kinderen. Laat het nu net één van de functies van moedermelk zijn dat het bijdraagt aan de bouw van dit immuunsysteem. Er wordt tegenwoordig zelfs getracht dit kunstmatig ook te ontwikkelen in opvolgmelk!quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:01 schreef milagro het volgende:
een peuter, laat staan een kleuter, heeft geen moedermelk nodig, het haalt alles wat het nodig heeft uit vast voedsel, gewone melk, fruit etc.
de moeders die ik ken die zolang doorgaan, vinden het veelal zelf prettig gewoon, en dan niet erotisch prettig, maar afhankelijk prettig, ze missen het babietje.
en "het babietje" mist de borsten van mama ms, ja, maar dat is dus een door mama gestuurd en verlengd gemis.
en m.i. wordt het "ja maar het is zo gezond, gezonder dan dat komt het niet" als excuus gebruikt.
en dat vind ik dan meteen weer zo'n sneer he. waarom moet je dat nou zeggen? wat is dat nou voor onzin? zo'n onnodige olie op het vuur post vind ik dat.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
toch is het grappig om te lezen hoe fanatiek de bv-moeders zijn
nou dan water, thee, roosvieszee whatever.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:09 schreef Jelief het volgende:
[..]
Koemelk bedoel je?
Emma kan niet tegen koemelk dus het zou mooi zin als ze minstens twee jaar bij mij drinkt, wellicht dat ze er daarna overheen gegroeid is. Misschien heeft ze het daarna nog nodig. (ook soja geeft een nare reactie dus dat is geen alternatief)
Er zit een dunne lijn tussen de perceptie van fanatisme en enthousiasme.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
het geeft ook niet, als jij er plezier in hebt, moet je het vooral blijven doen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:18 schreef Jelief het volgende:
Ik snap echt niet waar dat vandaan komt lady-wrb, over anderedingen ben ik lang niet zo fanatiek![]()
Fanatiek in je kind voor je gevoel alleen maar het beste te geven? Dat wil jij toch ook neem ik aan?quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
Logisch, ze zijn overtuigd van hun gelijk, door eigen bevindingen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:15 schreef lady-wrb het volgende:
toch is het grappig om te lezen hoe fanatiek de bv-moeders zijn![]()
precies.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:48 schreef m@x het volgende:
Het enige waar ik als kv-moeder problemen mee had waren de ongevraagde adviezen en aanmoedigingen om toch vooral wel bv te gaan geven. De dames die dat deden vallen wat mij betreft onder de borstvoedingsmaffia.
Tenzij je het totaal niet eens bent met de argumenten voor haar keuze?quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:58 schreef PM-girl het volgende:
Als een moeder zegt, ik kies bewust voor kv, zoals Linda 123... bijvoorbeeld, dan zal ik mijn mond houden en respecteer ik dat.
Pst, milagro, je spreekt jezelf tegenquote:Op zaterdag 25 november 2006 16:54 schreef milagro het volgende:
precies.
als ik een bv moeder zie met haar kind van 3 dan denk ik er het mijne van, maar als me niets gevraagd wordt, houd ik mijn mond.
maar andersom kreeg ik wel van alles om mijn oren als uit mijn babybabbels bleek dat ik een KV-er was.
" en waarom dan, en je moet dit, en je moet dat, en wil jij dan niet het beste voor je kind en informeer je zelf eens beter over het waarom" , en dat alles vaak zonder ook maar te informeren naar mijn waarom.
al vind ik dat je niet eens een waarom zou moeten hoeven geven, want uuuh, waarom, je bent mijn moeder niet
Tja, maar dat is denk ik ook een gevalletje "hoe vat je het op". De een voelt zich nu eenmaal sneller aangesproken dan de ander. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet een stelletje irritantelingen in de wereld rondloopt.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:12 schreef milagro het volgende:
Waarom wil je ueberhaupt argumenten weten ?
als ik gewoon een gezellig verhaal houdt over het wel en wee thuis waaruit blijkt dat ik een KV moeder ben, dan heb ik geen behoefte aan een preek of les over het nut van BV.
Dat is wat me stoort aan die drammers, dat meteen er bovenop zitten en argumenten bijna eisen.
als het u een discussie is die over borstvoeding gaat, of als het onderwerp van je verhaal problemen met BV is en er duidelijk blijkt dat je het jammer vindt,dat het niet lukt, ja dan.
maar als het een terzijde iets is naar voren komend in een gezellig babbeltje over je kind , bah, ongevraagd en onbeschoft gedram is het dan gewoon.
Waarom wil je weten waarom ik argumenten wil weten?quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:12 schreef milagro het volgende:
Waarom wil je ueberhaupt argumenten weten ?
ik heb het niet over discussies, daar is het naar argumenten vragen logisch, en wil je die niet geven dan moet je je ook niet in de discussie begeven, netzomin als je niet tegen andere meningen kan of lange tenen hebt.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:18 schreef innovative het volgende:
[..]
Tja, maar dat is denk ik ook een gevalletje "hoe vat je het op". De een voelt zich nu eenmaal sneller aangesproken dan de ander. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet een stelletje irritantelingen in de wereld rondloopt.
Je kunt met al dit soort discussies wel enorm op eieren gaan lopen, maar dan kom je net zo min ergens. Dan zit iedereen continu met verkrampte kaken op (voornamelijk) haar woorden te letten, voelen mensen zich alleen maar sneller aangesproken etc. Een beetje subtiel en respectvol formuleren, okee... Maar continu je mond moeten houden, ik denk dat niemand dat kan.
Dat had ik de laatste tijd veel over het samen in 1 bed slapen en het voeden op verzoek. Dus zeg ik nu gewoon braaf dat ik 'snacht 1 maal mijn bed uit moet voor een voeding en de rest netjes om de drie uur.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:26 schreef milagro het volgende:
en dat is wat je te vaak ziet, je laat tussen neus en lippen door iets vallen en meteen krijg je een hele "tirade" over je vermeende tekortschieten.
Als een moeder kiest voor kv, want dan kunnen ze samen voeden, (hoewel het met kolven dan ook kan, zal ik wel zeggen!!), ze willen weten wat een kindje krijgt, ze er geen goed gevoel bij hebben etc etc (er zijn nog wel tientallen redenen meer waarschijnlijk), prima!quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:06 schreef phluphy het volgende:
[..]
Tenzij je het totaal niet eens bent met de argumenten voor haar keuze?
Stel (even een heel dom voorbeeld) :
mijn buurvrouw wil een motor kopen, want, zo zegt ze, motoren zijn veel veiliger dan auto's.
Ikzelf heb de overtuiging dat auto's veel veiliger zijn, dus o jee, wat nu? Buurvrouw maakt een keuze op basis van foute argumenten! Dan voel ik me toch wel geroepen er op zijn minst even met haar over te discussiëren!
Snap je waarom ik de vraag stel? Ik kan niet zomaar een een keuze respecteren als deze m.i. fout tot stand is gekomen. Ik weet niet in hoeverre het overeenkomt met jouw situatie, maar ik kan me voorstellen dat dit één van de redenen is waarom de bv maffia deze onelegante naam heeft gekregen.
Je moest eens weten hoe de "kv-maffia" mij van de borstvoeding af probeert te krijgen. Tja, die bestaan ook. Hoevaak ik te horen krijg, "Heb je nog wel genoeg?", "Moet hij nog geen opvolgmelk!" en ga zo maar door. Ik heb er erg veel moeite mee als BV-mamma om telkens weer die opmerkingen te horen. Telekns weer het oordeel dat ik het NIET goed doe!, lijkt het dan wel. Eigenlijk scheelt het helemaal niet zoveel met de KV-mamma's die opmerkingen over de borstvoeding te horen krijgen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:48 schreef m@x het volgende:
Het enige waar ik als kv-moeder problemen mee had waren de ongevraagde adviezen en aanmoedigingen om toch vooral wel bv te gaan geven. De dames die dat deden vallen wat mij betreft onder de borstvoedingsmaffia.
Heel begrijpelijk, maar eigenlijk is het erg dat je dus niet meer kunt vertellen hoe je dingen doet zonder aangevallen te worden.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:30 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Dat had ik de laatste tijd veel over het samen in 1 bed slapen en het voeden op verzoek. Dus zeg ik nu gewoon braaf dat ik 'snacht 1 maal mijn bed uit moet voor een voeding en de rest netjes om de drie uur.![]()
![]()
Zeker niet.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:35 schreef m@x het volgende:
Maar is "wij krijgen ook commentaar" dan een reden om andersom te (ver)oordelen?
Precies, maar eigenlijk is het treurig dat je niet gewoon even je verhaaltje kwijt kan zonder meteen met oordelen of veroordelingen om de oren geslagen te worden.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:30 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Dat had ik de laatste tijd veel over het samen in 1 bed slapen en het voeden op verzoek. Dus zeg ik nu gewoon braaf dat ik 'snacht 1 maal mijn bed uit moet voor een voeding en de rest netjes om de drie uur.![]()
![]()
Nee maar net zo pijnlijk.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:35 schreef m@x het volgende:
Maar is "wij krijgen ook commentaar" dan een reden om andersom te (ver)oordelen?
Verdedigen doe je m.i. alleen als je aangevallen wordt en niet bij voorbaat al.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:36 schreef PM-girl het volgende:
Zeker niet.
Ik denk(hoop vooral) dat iedere moeder staat achter de soort voeding die ze geeft en daarom zal ze deze ook het beste vinden. Daarom zal ze die ook verdedigen, of het nu kv of bv is.
Kinderdagverblijf, Consultatie bureaus ..... familie.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:42 schreef yvonne het volgende:
Mag ik een tussendoorvraag stellen, waar spelen dit soort "gesprekken"zich in godsnaam af? Schoolplein kan nog niet
Ik nietquote:Op zaterdag 25 november 2006 17:46 schreef yvonne het volgende:
Wie is in Godsnaam "men"????????????
Kraamvisite, terugkomavond zwangerschapsgym, collega's, familie.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:42 schreef yvonne het volgende:
Mag ik een tussendoorvraag stellen, waar spelen dit soort "gesprekken"zich in godsnaam af? Schoolplein kan nog niet
de mensen die er geen drol van snappen dat bv ook na 6 maanden nog gewoon kan en er dan ook op tegen zijn.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:46 schreef yvonne het volgende:
Wie is in Godsnaam "men"????????????
werk vooral in mijn geval.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:42 schreef yvonne het volgende:
Ik dank God op m'n blote knietjes dat ik bij Kind1 in de Bijlmer woonde tussen allerlei mensen uit verschillende landen die zich daar helemaal niet druk over maakten en dat ik bij de andere 2 net in een verhuizing zat en we het oh leuk kraamvisite en babypartijtjes heeeeeeeeel ver van ons gehouden hebben.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:53 schreef milagro het volgende:
[..]
werk vooral in mijn geval.
maar ook (kinder)verjaardagen, waar je met de baby veschijnt en met flessen
Ja, en ergens begrijp ik het wel. Ik heb ook de neiging om commentaar te geven op mensen die 'verkeerde' dingen doen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:37 schreef milagro het volgende:
[..]
Precies, maar eigenlijk is het treurig dat je niet gewoon even je verhaaltje kwijt kan zonder meteen met oordelen of veroordelingen om de oren geslagen te worden.
Als ik een uitgebreid promo praatje wil dan vraag ik het wel, als ik mijn kind wil ophemelen, vertellen hoe verliefd ik ben op dat mannetje zit ik niet op dat soort terreur te wachten
Het gaat mij vooral om de context waarin het gebeurt.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:59 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ja, en ergens begrijp ik het wel. Ik heb ook de neiging om commentaar te geven op mensen die 'verkeerde' dingen doen.
En ik voelde ook wel aan dat die mensen dat juist goed bedoelden. Alleen denk ik dat ik slimmer ben dan zij.Dus laat ik het maar zo.
Bravoquote:Op zaterdag 25 november 2006 17:55 schreef yvonne het volgende:
Ok, nu wil ik niemand tegen schenen schoppen ok?
Maar liefkozende tuttelwoordjes is nu eenmaal niet "ik" en ik zal zoveel mogelijk rekening houden met allerlei nog razende hormonen en onzekerheden.
Maar!
Waarom, waarom! kunnen uiterst zelfstandig functionerende vrouwen, veelal met een studie, carriere, weet ik veeeeel wat, als ze in het bezit van een baby zijn niet meer voor zichzelf opkomen?
Kraamvisite, consultatiebureau's, familie, vage kennisseen, opbokken, dit is mijn en mijn mans leven, niet mee bemoeien, klaar!
Beginnende moeders aanwezig?
Begin eens met dat afschaffen van de "kraamvisite" ze maken je stapelgek zeg.
Luister naar jezelf, je kind en je partner, en fuck de rest.
Dat deden jullie OOK toen er nog geen baby was, herneem je eigen leven!
Het boeit mij ook totaal niet, maar het gaat me boeien , op het moment dat anderen beginnen te drammen en dan dus niet de BV of KV kwestie,dat maak ik zelf wel uit, maar het waarom van hun gedram, waarom is het voor "jou" zo belangrijk wat ik mijn kind te eten geef, zolang wat ik doe gezond is?quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:58 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik dank God op m'n blote knietjes dat ik bij Kind1 in de Bijlmer woonde tussen allerlei mensen uit verschillende landen die zich daar helemaal niet druk over maakten en dat ik bij de andere 2 net in een verhuizing zat en we het oh leuk kraamvisite en babypartijtjes heeeeeeeeel ver van ons gehouden hebben.
Ze hebben er zich gewoon niet mee te bemoeien,quote:Op zaterdag 25 november 2006 18:09 schreef milagro het volgende:
[..]
Dat wat zij doen ms gezonder is, maakt wat ik doe geen kindermishandeling of een ernstig tekort schieten van mijn kant , en zo lijkt het soms wel zoals ze drammen "ik vind het gewoon erg dat jouw kind iets moet missen terwijl het gewoon voor handen is, maar jij het niet wil geven".
"Vraag het Milagro en Yvonne"quote:Op zaterdag 25 november 2006 18:20 schreef milagro het volgende:
opgelost, dan gaan we nu over op het onderwerp "werkende moeder met jonge kinderen" (schande!!!), creche ipv oppas thuis (schande!!!!!!) en "merkkleding" (zonde!!!!!)
Eigenlijk geef ik vooral uit gemakzucht de borst.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:53 schreef milagro het volgende:
... waar je met de baby verschijnt en met flessen
Slimme Fons gaat dus gewoon nog minstens 10 jaar melk/aardappel/vlees/groente intolerantie veinzenquote:Op zaterdag 25 november 2006 18:26 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Eigenlijk geef ik vooral uit gemakzucht de borst.![]()
Pampers,doekjes en verse kleertjes meesleuren vind ik al genoeg. Laat staan poeder,water en flessen. En dan ook nog eens op voorhand plannen waar en hoelang ik wegblijf...![]()
Mooi meegenomen dus dat de borst gezondste blijkt.
En daarom ben ik van plan het te blijven doen tot Fons gewoon kan eten wat wij eten en het dus nt meer nodig is om extra dingen in huis te halen en mee te slepen.
Ik hoop niet dat het een manneke gaat zijn die dan nog graag aan de borst van mams gezien wil worden.quote:Op zaterdag 25 november 2006 18:28 schreef milagro het volgende:
[..]
Slimme Fons gaat dus gewoon nog minstens 10 jaar melk/aardappel/vlees/groente intolerantie veinzen
Ja!quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:55 schreef yvonne het volgende:
Het afschaffen ben ik bij een tweede wel voor, zeker de eerste 2 weken. Maar ik trek me er weinig van aan, zeker als het gaat over bv en wat 'beter' zou zijn. Voor de rust kies ik volgende keer voor minder bezoek.quote:Begin eens met dat afschaffen van de "kraamvisite" ze maken je stapelgek zeg.
Zelfs partner niet altijd denk ik. Wanneer het om bv gaat, voel je als moeder meer aan dan als vader. Al kunnen die wel heel behulpzaam, eye-opening en steunend zijn. Maar uiteindelijk is het een kwestie van hoe Randa het omschreef, als het kind of de moeder er geen zin meer in heeft, houdt het (meestal) op.quote:Luister naar jezelf, je kind en je partner, en fuck de rest.
itt tot belana snap jij tenminste wat ik bedoel.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:53 schreef phluphy het volgende:
[..]
Logisch, ze zijn overtuigd van hun gelijk, door eigen bevindingen.
Hetzelfde geldt voor Milagro, die is ook overtuigd van haar mening en gevoel.
Borstvoeding is wat dat betreft net religie. Respecteer de ander, maar verwacht ook respect.
Maar dit zal al veel vaker gezegd zijn m.b.t. dit onderwerp.
Jelief, ik kan me voorstellen dat je je in de verdediging gedrukt voelt. Dat heb ik ook altijd als andere mensen met sterke (tegen)argumunten beginnen te wapperen. En sommige mensen zijn vrij dominant in hun manier van uitdrukken en dan voel je je al snel in een hoekje gedrukt.
precies, en overtuigd zijn van je mening is wat anders dan overtuigd zijn van je gelijk.quote:Op zaterdag 25 november 2006 18:50 schreef lady-wrb het volgende:
en het boeit mij totaal niet of iemand nou bv of kv geeft.
alstie zich er maar gelukkig bij voelt.
dan blijf ik nog wél evenquote:en nu verdwijn ik met gezwinde spoed uit dit topic voordat ik gelynchd wordt door de belana-aanhang
Moonah is toch overtollige kilo's van anderen aan 't verzamelen geweest?quote:Op zaterdag 25 november 2006 18:41 schreef PM-girl het volgende:
Dat scheelt per vrouw denk ik Milagro. In principe val je er na de bevalling vlugger mee af, maar zodra je ook maar een voeding minder doet, moet je je eigen voedingspatroon aanpassen, anders eet je 'te veel' zeg maar. Tenminste zo heb ik het me door (een echte) deskundige laten vertellen!
en dat is dan wel een hele vrije vertaling.quote:Op zaterdag 25 november 2006 18:48 schreef lady-wrb het volgende:
[Lois breekt in]
Onnodige tekst verwijderd, wat lady wil zeggen is:
Ik bedoelde het niet als een sneer hoor, jammer dat het zo overkomt.
Sowieso ligt alles wat met opvoeding (voedingquote:Op zaterdag 25 november 2006 21:23 schreef YPPY het volgende:
Als ik wat vraag aan anderen, is dat uit interesse, je bent nooit te ooit om te leren tenslotte. Al pas ik met het onderwerp voeding wel op, het is zo verschrikkelijk gevoelig.
oh okay, iets minder ergquote:Op zaterdag 25 november 2006 22:02 schreef senesta het volgende:
Oh nee, werd niet door de verloskundige gezegd gelukkig.
Op de verloskundige site hadden ze een forum waar zwangeren en jonge ouders met elkaar konden praten.
Het was de reactie van een moeder die erg vol was van borstvoeding, prachtig natuurlijk maar die opmerkingen vielen me toen nogal rauw op mijn dak.
nou, en als je dan stil valt en toch ook best tegen je tranen vecht, dan nog te horen krijgen "ja, je trekt het je aan , zie ik, maar is dat niet een juist omdat we een punt hebben?"quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:21 schreef senesta het volgende:
Waar ze het lef vandaan halen om je dat gewoon zo ongezouten in je gezicht te duwen he?
ik was echt compleet lam geslagen op dat moment en niet van het bier, ik heb voor me uit zitten staren en had niet eens de kracht om op te stappen en weg te lopen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:26 schreef phluphy het volgende:
Mag ik vragen hoe je toen reageerde?
Tjee, hoe heb je dat daarna gedaan?quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:40 schreef milagro het volgende:
[..]
ik was echt compleet lam geslagen op dat moment en niet van het bier, ik heb voor me uit zitten staren en had niet eens de kracht om op te stappen en weg te lopen.
ik kon het gewoon niet geloven, en dat van heren met wie je dagelijks werkt, of althans op dezelfde afdeling werkt en waarmee je dacht een wederzijdse sympathie te hebben.
"oh maar ik moest het niet persoonlijk opvatten, hoor, je bent een aardige meid, maar..."
Oh en ook nog
" ik geloof best dat jij je uiterste best doet om een goede moeder te zijn, je bent vast ook een lieve moeder die veel van haar kinderen houdt, maar je bent wel een alleenstaande moeder, dus je schiet altijd te kort"
erg, hè
Voor die collega van Sjak ookquote:Op zaterdag 25 november 2006 22:50 schreef phluphy het volgende:
Ik ben gewoon sprakeloos Milagro. Voor dat soort mannen moest een gedragsmaffia bestaan.
ik ben er na het weekend op teruggekomen, na kantoortijd en toen was ik uitgerust en dus wel kwaadquote:Op zaterdag 25 november 2006 22:44 schreef senesta het volgende:
[..]
Tjee, hoe heb je dat daarna gedaan?
Lijkt me toch dat je daarna anders tegen de heren aankijkt, jemig![]()
Wat een vooringenomen eikels zeg![]()
Fok voornamelijkquote:Op zaterdag 25 november 2006 17:42 schreef yvonne het volgende:
Kan ik me voorstellen ja.. Zulke uitspraken zouden mij ook heel erg raken.quote:Op zaterdag 25 november 2006 21:42 schreef senesta het volgende:
dat ik maakte dat mijn kind later de verschrikkelijkste ziektes zou kunnen krijgen en dat ik me dan nog wel eens achter mijn oor zou krabben.
Dat vond ik wel echt heel erg hoor.
En zij hebben vast een weekendvaderschap (getrouwd of gescheiden)... Door de weeks werken en borrelen, en dan in het weekend even het vlees snijden dan wel de kids bij mams vandaan halen.quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:40 schreef milagro het volgende:
ik was echt compleet lam geslagen op dat moment en niet van het bier, ik heb voor me uit zitten staren en had niet eens de kracht om op te stappen en weg te lopen.
ik kon het gewoon niet geloven, en dat van heren met wie je dagelijks werkt, of althans op dezelfde afdeling werkt en waarmee je dacht een wederzijdse sympathie te hebben.
"oh maar ik moest het niet persoonlijk opvatten, hoor, je bent een aardige meid, maar..."
Oh en ook nog
" ik geloof best dat jij je uiterste best doet om een goede moeder te zijn, je bent vast ook een lieve moeder die veel van haar kinderen houdt, maar je bent wel een alleenstaande moeder, dus je schiet altijd te kort"
erg, hè
ze hadden me vast moeten houden, ik had gaan slaanquote:Op zaterdag 25 november 2006 22:24 schreef milagro het volgende:
[..]
nou, en als je dan stil valt en toch ook best tegen je tranen vecht, dan nog te horen krijgen "ja, je trekt het je aan , zie ik, maar is dat niet een juist omdat we een punt hebben?"![]()
![]()
![]()
Ja, ze kreeg ook die van mij!. Ik ben de eerste twee weken heel veel afgevallen, maar blijf nu 3 kilo boven mijn gewicht steken. Maar ik snoep ook te veel, dus in mijn geval is het mijn eigen schuld!quote:Op zaterdag 25 november 2006 19:15 schreef innovative het volgende:
[..]
Moonah is toch overtollige kilo's van anderen aan 't verzamelen geweest?![]()
Het is natuurlijk ook niet zo dat iedereen die flesvoeding heeft gekregen allergisch is, vaker ziek is enz. enz. De kans is alleen hoger. 1 van de redenen dat ik ontzettend pro-bv ben is omdat ik de ziekte van Crohn heb. Als mijn moeder mij bv had gegeven, had ik het misschien niet gehad. Ik neem het mijn moeder niet kwalijk, zij wist het niet en is absoluut niet gestimuleerd om bv te geven (bij haar zus lukte de bv niet, waarna mijn moeder er tegen op zag en de verloskundige zei: "dan geef ik u wel een injectie zodat de melk niet op gang komt" en daarmee was het dus einde bv.)quote:Op zaterdag 25 november 2006 23:06 schreef lcicle het volgende:
[..]
Kan ik me voorstellen ja.. Zulke uitspraken zouden mij ook heel erg raken.
En het gekke is, ik heb vroeger geen borstvoeding gehad, maar voldoe verder wel aan alle eisenBen nooit ziek, geen allergieën, intelligent *uch*.. Tóch wil ik mijn kind die borstvoeding geven omdat ik voel dat het het beste is en er ziekte e.d. door voorkom. Ook al ben ik zelf het bewijs dat het met flesvoeding ook wel goed komt.
en waarom leg jij die link?quote:Op zondag 26 november 2006 12:52 schreef cattie het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook niet zo dat iedereen die flesvoeding heeft gekregen allergisch is, vaker ziek is enz. enz. De kans is alleen hoger. 1 van de redenen dat ik ontzettend pro-bv ben is omdat ik de ziekte van Crohn heb. Als mijn moeder mij bv had gegeven, had ik het misschien niet gehad. Ik neem het mijn moeder niet kwalijk, zij wist het niet en is absoluut niet gestimuleerd om bv te geven (bij haar zus lukte de bv niet, waarna mijn moeder er tegen op zag en de verloskundige zei: "dan geef ik u wel een injectie zodat de melk niet op gang komt" en daarmee was het dus einde bv.)
Maar het is wel een reden waarom ik Ive zo lang mogelijk bv wil geven en als het ter sprake kom ik altijd een bv-promopraatje zal houden. Ik wil er alles aan doen om de kans dat Ive ook Crohn krijgt zo klein mogelijk te maken.
sorry maar dat zijn theorieën geen feiten.quote:Op zondag 26 november 2006 13:03 schreef cattie het volgende:
Dit is niet iets wat ik zelf heb bedacht, maar wat wetenschappelijk onderzocht is.
"Koletzko S, Sherman P, Corey M, et al. "Role of infant feeding practices in development of Crohn's disease in childhood." Br Med J. 1989; 298:1617-1618
Rigas A, Rigas B, Blassman M, et al. "Breast-feeding and maternal smoking in the etiology of Crohn's disease and ulcerative colitis in childhood." Ann Epidemiol. 1993;3387-392"
Ik vind het fijn Jelief dat je milder bent geworden door de discussie met mij. Ik kan me niet meer goed herinneren hoe fel je was..quote:Op zaterdag 25 november 2006 15:26 schreef Jelief het volgende:
bv is net zo'n gedoe als fv, alleen op andere momenten.
Ik ben zeer pro-bv en steek dat ook niet onder stoelen of banken. Dat ik daarin soms te ver ga heb ik een aantal maanden geleden gemerkt in een discussie met lind(met nummertjes). Naar aanleiding daarvan ben ik iets milder geworden.
Ben ik niet met je eens. In alle gesprekken die ik er over gehad heb, was de bv de meest logische keuze voor veel mensen, en snapte men niet waarom ik dat niet wilde. *** Ik geloof zelf niet dat ik geen bv wilde geven vanwege de kv-mafia (die niet eens reclame mág maken tot 6 maanden...). Ik las al heel lang mee met de bv topics hier, en heb hoe dan ook alles gelezen wat los en vast zat tijdens mijn zwangerschap. Een fysieke afkeer, enige gene, het niet of minder kunnen delen met je partner, niet willen kolven, en vooral de kloterige hormonen waardoor ik me maar een half mens voelde, hebben me ertoe doen besluiten.quote:Neemt niet weg dat ik nog steeds vindt dat bv het beste en dat kv een vervanging hiervan is. Ik snap nog steeds niet dat er vrouwen zijn die bij voorbaat geen bv willen geven. Ik denk wel dat het feit dat die vrouwen niet willen een gevolg is van de kvmaffia. (hiermee doel ik op de producenten die maar zo veel mogelijk willen verkopen). Het is niet logisch meer om bv te geven terwijl het het meest natuurlijke en logische is dat je kunt doen. Bv heeft inmiddels een soort geitenwollensokken imago en dat is jammer. (laat staan als je langer voedt dan 6 maanden, of nee erger nog langer dan een jaar).
Valide argumenten? Misschien voor velen niet. Helaas zijn keuzes niet zo zwart-wit. Als je een lijstje maakt met pro's en con's voor bv, dan zou er m.i. altijd op moeten komen staan: bv is gezonder, altijd klaar, je hoeft niet veel spullen mee te slepen. Fv: je ziet precies wat er in gaat, partner kan het altijd overnemen. En tegen: met bv loop je risico dat je kloven, ontstekingen e.d. krijgt, met fv ben je aan een max gebonden, en kinderen kunnen overgevoelig reageren etc. (ik pretendeer niet volledig te zijn..) Daarover zou iedereen goed voorgelicht moeten zijn.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:06 schreef phluphy het volgende:
Tenzij je het totaal niet eens bent met de argumenten voor haar keuze?
Stel (even een heel dom voorbeeld) :
mijn buurvrouw wil een motor kopen, want, zo zegt ze, motoren zijn veel veiliger dan auto's.
Ikzelf heb de overtuiging dat auto's veel veiliger zijn, dus o jee, wat nu? Buurvrouw maakt een keuze op basis van foute argumenten! Dan voel ik me toch wel geroepen er op zijn minst even met haar over te discussiëren!
Snap je waarom ik de vraag stel? Ik kan niet zomaar een een keuze respecteren als deze m.i. fout tot stand is gekomen.
quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:55 schreef yvonne het volgende:
Ok, nu wil ik niemand tegen schenen schoppen ok?
Maar liefkozende tuttelwoordjes is nu eenmaal niet "ik" en ik zal zoveel mogelijk rekening houden met allerlei nog razende hormonen en onzekerheden.
Maar!
Waarom, waarom! kunnen uiterst zelfstandig functionerende vrouwen, veelal met een studie, carriere, weet ik veeeeel wat, als ze in het bezit van een baby zijn niet meer voor zichzelf opkomen?
Kraamvisite, consultatiebureau's, familie, vage kennisseen, opbokken, dit is mijn en mijn mans leven, niet mee bemoeien, klaar!
Begin eens met dat afschaffen van de "kraamvisite" ze maken je stapelgek zeg.
Luister naar jezelf, je kind en je partner, en fuck de rest.
Dat deden jullie OOK toen er nog geen baby was, herneem je eigen leven!
omdat ik Crohn heb, geen melk drink, maar wel bv gehad hebt destijds van een niet rokende moeder misschien, en ooh wat informatie van leken zoals de internisten die ik sinds mijn 16 tot nu (44) spreekquote:Op zondag 26 november 2006 13:19 schreef cattie het volgende:
Ja sorry hoor, maar ik heb me heel erg ingelezen in Crohn en weet dat Crohn getriggerd moet worden. Waardoor is nog niet bekend, maar koemelk is een grote verdachte op dat punt. Er zijn 2 onderzoeken die erop wijzen dat bv de kans op Crohn verkleint, waarop baseer jij dat dat dan niet zo is?
En over KMA weet ik te weinig, daar kan ik niets over zeggen, alleen dat het volgens mij iets heel anders dan Crohn is.
als je je leest zeg ik precies hetzelfde als jij dat bv het wel kan verkleinen , maar je kan gewoon niet zeggen dat het voorkomend is.quote:Op zondag 26 november 2006 13:29 schreef cattie het volgende:
In zoverre ik weet kan bv de kans op Crohn wel verkleinen. En eigenlijk maakt deze hele feitendiscussie mij niets uit. Geloof wat je wilt geloven, als jij het niet gelooft prima, maar ik wel en voor mij is het een extra reden om wel bv te geven.
Wat die collega eigenlijk wilde zeggen is dat jij thuis had moeten zitten, ipv een carriere najagenquote:Op zondag 26 november 2006 13:36 schreef PM-girl het volgende:
Linda, idd mensen die zich zomaar ineens bemoeien met dingen Toen mijn collega's op visite waren, heb ik mijn hele bv-verhaal uit de doeken gedaan, dat het niet lukte enzo. Die week kolfde ik ook nog fulltime. Alle collega's heel begripvol, zegt er ineens een: het is toch het beste als ze aan de borst drinken! Ja hallo dat weet ik ook wel, heb toch net uitgelegd hoe het zit? En hij krijgt toch bv?
(is ook de collega die na mijn hoog risico nekplooimeting zei: o, als het nu misgaat neem je toch nog een kind? Deze collega komt overigens niet uit mijn vakgebied, dat is doorgaans te merken aan haar tact!)
*mantra* iedere vrouw moet de voeding geven die ze het best vindt en staat daar achter *mantra*
Ja daar heb je wel een punt denk ik.quote:Op zondag 26 november 2006 13:42 schreef milagro het volgende:
[..]
Wat die collega eigenlijk wilde zeggen is dat jij thuis had moeten zitten, ipv een carriere najagen
Weet je, al dat soort meningen , er is op zich niets mis mee, in de zin dat ze mogen vinden wat ze vinden, maar ze komen ermee als het helemaal niet de discussie is, sterker nog, er is geen enkele discussie, je doet gewoon je ding en opeens komt er allerlei commentaar met meteen een veroordeling eraan vast.
Dat is mijn probleem, een beetje het idee als iemand op een feestje of tijden de koffiebreak op werk, dolblij vertelt dat ze 3 kiloos kwijt is, en jij komt dan met een tirade over hoe fout en onzinnig diëten zijn.
Dat is dan gewoon niet het moment vind ik , wees gewoon mee blij met die persoon en steek je stokpaardje op een passend moment af, zoals in dit topic.
Ik heb ook Bechterew, en Bechterew is gelinkt aan Crohn, Bechterew echter is in het bloed aantoonbaar, de aanleg ervan is erfelijk, je draagt het dus bij je, en kán het ontwikkelen, of niet en dan slechts evt. doorgeven aan je kind.quote:Op zondag 26 november 2006 13:48 schreef _evenstar_ het volgende:
nee je hebt niets genoemd, maar jij voelt je aangevallen omdat anderen niet met jou mening meegaan, en je naar mijn idee ook niet openstaat om te lezen wat er gezegd wordt. want dan had je ook gelezen dat ik het wel goed vind wat je doet en waarom, alleen je in je eerste post wel , misschien door verkeerder interpretatie van mij , of verkeerde bewoording van jou kant. je dus wel indirect zoals zovelen zegt dat een ziekte te voorkomen is met BV. en dat is dus niet zo simpel als gezegd wordt. en ik zit zelf met een kindje wat wel "ziek" is en wat dus volgens kinderarts ( die erg pro BV is) dietiste e.d. bevestigd werd dat het niet te voorkomen was bij haar met BV. omdat een dieet als wat arwen nodig heeft/had niet acceptabel was/is voor een volwassen persoon.
en het mij dus wel kwetst als er door wie dan ook gezegd wordt dat het had voorkomen had kunnen worden door BV.
quote:Op zondag 26 november 2006 13:58 schreef milagro het volgende:
[..]
Ik heb ook Bechterew, en Bechterew is gelinkt aan Crohn, Bechterew echter is in het bloed aantoonbaar, de aanleg ervan is erfelijk, je draagt het dus bij je, en kán het ontwikkelen, of niet en dan slechts evt. doorgeven aan je kind.
het heeft niets met BV te maken dus, het is een aanleg die er voor de geboorte al zit.
je zou ms kunnen stellen dat je door BV die aanleg niet laat ontwikkelen tot de daadwerkelijke aandoening, maar daar zijn helemaal geen bewijzen voor, immers mensen die wel BV hebben gehad, kregen de aandoening alsnog in sommige gevallen.
je hoeft je dus absoluut niet schuldig te voelen, of tekort schietend.
als het zeker was dat die twee zaken met elkaar te maken hadden, dan was er allang een remedie gevonden en hadden mensen zoals ik nu niet nog steeds zoveel last ondervonden.
men weet het gewoon nog niet, wat het veroorzaakt, en men weet al helemaal niet wat het tegenhoudt, althans in de zin dat voor de 1 dit werkt en voor de ander dat.
medicijnen die bij mij aanslaan, doen bij een ander niets.
als Cattie echter denkt dat BV wel een en ander kan voorkomen, dan is dat voor haar een geruststellend gevoel en dat is prima, maar het staat helemaal los van jou en ook helemaal los van feiten, het zijn theorieën die net zo makkelijk weer tegengesproken worden door andere theorieën.
dus je hoeft je niet verdrietig te voelen![]()
het komt ms doordat gezegd werd " Ik wil er alles aan doen om de kans dat Ive ook Crohn krijgt zo klein mogelijk te maken." waardoor het lijkt ms alsof een ander dus er niet alles aan wil doen.quote:Op zondag 26 november 2006 14:05 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
![]()
ik denk dat je beter bewoordt wat ik dus ook poogde uit te leggen.
Ik vind voorkomen gewoon zo'n naar veroordelend woord in een "onderwerp" als dit
Ik lees mijn bericht nog eens.. en heb het niet goed beschreven wat ik nu eigenlijk bedoeldequote:Op zondag 26 november 2006 12:52 schreef cattie het volgende:
[..]
Het is natuurlijk ook niet zo dat iedereen die flesvoeding heeft gekregen allergisch is, vaker ziek is enz. enz. De kans is alleen hoger.
ik heb het idee dat "fanatiek" verkeerd uitgelegd wordt.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:49 schreef lcicle het volgende:
[..]
Fanatiek in je kind voor je gevoel alleen maar het beste te geven? Dat wil jij toch ook neem ik aan?
zo kan het overkomen, ja en soms wordt het idd ook zo bedoeld.quote:Op dinsdag 28 november 2006 12:58 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik heb het idee dat "fanatiek" verkeerd uitgelegd wordt.
ik bedoel met fanatiek niet iets negatiefs namelijk.
lees het eens als : heel enthousiast.
en om antwoord te geven op icicle: als volgens jou alleen bv het beste is, heb ik mijn kind kennelijk in jouw ogen ernstig tekort gedaan.
Nee, borstvoeding is voor míjn kind het beste.quote:Op dinsdag 28 november 2006 12:58 schreef lady-wrb het volgende:
en om antwoord te geven op icicle: als volgens jou alleen bv het beste is, heb ik mijn kind kennelijk in jouw ogen ernstig tekort gedaan.
quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:04 schreef lcicle het volgende:
terwijl mijn gevoel zegt dat dit het allerbeste is voor mijn kind.
Toch even een aanvulling, mensen zijn OOK nog eens in staat als jij als moeder iets raars, doms of fout doet men meteen klaar staat om te zeggen: "zie je wel, daarom is dat kind van haar zo"quote:Op zondag 26 november 2006 14:14 schreef milagro het volgende:
[..]
iedere ouder voelt zich schuldig als haar of zijn kind pijn heeft, of verdrietig is, of ziek of iets naars overkomt , je zoekt altijd de schuld ook bij jezelf in eerste instantie, "had ik niet dit, had ik niet beter dat".
dat maakt mij dan weer verdrietig, zien dat ouders denken dat zij tekort geschoten zijn, terwijl het niet meer dan vreselijke, wrede pech is.
Zeg me na: "Opbokken met je advies"quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:34 schreef lcicle het volgende:
Sinds ik moeder ben lijk ik ook wel publiek bezit ofzo.. Iedereen heeft altijd en overal een mening of 'goedbedoeld' advies voor je.
Jep of je krijgt te horen "en dat noemt zich moeder" , alsof je 24/7 bij alles wat je doet , ieder woord dat je zegt, door je "moederschapsfilter" haalt of zou moeten halen, alsof je alleen nog maar 'de moeder van' bent.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:29 schreef yvonne het volgende:
[..]
Toch even een aanvulling, mensen zijn OOK nog eens in staat als jij als moeder iets raars, doms of fout doet men meteen klaar staat om te zeggen: "zie je wel, daarom is dat kind van haar zo"
Yuck!
Ik ben allang blij dat ze niet meer aan heksverbrandingen, schandpaal en pek en veren doen...quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:39 schreef milagro het volgende:
[..]
Jep of je krijgt te horen "en dat noemt zich moeder" , alsof je 24/7 bij alles wat je doet , ieder woord dat je zegt, door je "moederschapsfilter" haalt of zou moeten halen, alsof je alleen nog maar 'de moeder van' bent.
of "nu je toch bezig bent, ik denk erover om 'het leven' in te gaan, wat vind je dáár van?"quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zeg me na: "Opbokken met je advies"
o maar daar heb je absoluut gelijk in.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:34 schreef lcicle het volgende:
Sinds ik moeder ben lijk ik ook wel publiek bezit ofzo.. Iedereen heeft altijd en overal een mening of 'goedbedoeld' advies voor je.
nou,ik weet dat dus niet, want het is niet per sé beter namelijk.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:30 schreef YPPY het volgende:
Ik zal tegen niemand zeggen dat bv beter is, dat weten ze zelf ook wel, hoef je er niet in te stampen. Ik ben wel benieuwd waarom iemand heeft gekozen voor kv en of dat een keuze is geweest en hoe dat bevalt. Hier lees ik wel wat mee over kv, maar het gaat toch heel anders. Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Vinden de kv moeders het vervelend als zoiets gevraagd wordt?
En ik ben niet assertief genoeg om 'oprotten met dat gezeik' tegen m'n (schoon)moeder te zeggen. Sorry daarvoor.
en toen heb je die rode laarzen gekochtquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:59 schreef lady-wrb het volgende:
ik ben bij de oudste op aanraden van het consultatiebureau gestopt met bv. het ging gewoon niet. voeding zat, maar het kind keilde binnen 5 minuten na het tanken de volledige voeding eruit, wat resulteerd in minimaal 6 x per dag (maar meestal meer) bedje verschonen, kleertjes verschonen, jezelf verschonen (als ie al spuugde voordat ik de kans had gehad om m terug te leggen en een altijd van de honger schreeuwend kind.
ik heb het een maand volgehouden tot ik voor controle naar het cb ging. en als ze niks hadden gezegd had ik ook zo door blijven modderen. maar die zagen mij, wit van oververmoeidheid met wallen tot op mijn knieën en vonden het onverantwoord om zo door te gaan en ik kreeg zo'n proefblikje kv mee.
wat was dat een openbaring
hij heeft niet meer gespuugd, sliep zelfs snachts door en het werd zelfs gezellig in huize wrb.
Ik denk dat het komt, omdat je voorheen verantwoordelijk was voor jezelf en jezelf alleen. En ineens heb je daar zo'n klein mormeltje die je eigenlijk niet kent en er zit ook nog eens geen gebruiksaanwijzing bij. Ineens dient een vrouw te vertrouwen op haar intuïtie en dat hebben de meesten voorheen nog niet veel gedaan.quote:Op zaterdag 25 november 2006 17:55 schreef yvonne het volgende:
Zo kan je alles wel zien als een aanval op kunstvoeding e.d. Ik word daar zo iebelig van. Dat beschuldigen over en weer. Stoppen ze er niet een heel pro-bv praatje in en dan nog is er iets om over te vallen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:24 schreef Troel het volgende:
"Want je wilt natuurlijk het beste voor je kind"
Ow, dus als je je kind flesvoeding geeft om wat voor reden dan ook, dan wil je dat niet? Ik vind dat niet echt een kreet die gebruikt zou moeten worden in dit geval.
Ik ken hem niet, wat is er mis mee dan?quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:15 schreef Troel het volgende:
Ik vind de radioreclame van Agis (uit mijn hoofd) trouwens pas echt maffia. Iemand die al gehoord?
Prima dat ze lactatiedeskundigen vergoeden, maar de manier waarop ze daar reclame voor maken
Ah.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:24 schreef Troel het volgende:
Ow, dus als je je kind flesvoeding geeft om wat voor reden dan ook, dan wil je dat niet? Ik vind dat niet echt een kreet die gebruikt zou moeten worden in dit geval.
Precies. Ik als BV gevende moeder wil het beste voor mijn BV-drinkende kind. En in ons geval is dat dus een consult bij een lactatiekundige.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:42 schreef reese.com het volgende:
[..]
Zo kan je alles wel zien als een aanval op kunstvoeding e.d. Ik word daar zo iebelig van. Dat beschuldigen over en weer. Stoppen ze er niet een heel pro-bv praatje in en dan nog is er iets om over te vallen.
Denk dat je het moet zien als, de borstvoeding loopt niet lekker, je kindje heeft hier uiteraard last van en dan kun je of aanblijven modderen of je kan een lactatiekundige inschakelen. Aangezien je het beste wilt en dat is nou niet bepaalt je kindje af zien vallen door slechtlopende borstvoeding, kan je nu een consult krijgen die vergoed wordt. Je moest eens weten hoeveel het misschien achterwege laten, hun borstvoedingsidealen opzij zetten en aan de kv gaan omdat ze ofwel niet van het bestaan van een lactatiekundige weten of het te duur vinden. Het spotje is puur informatief en heus geen verkapte allemaal aan de borstvoeding boodschap. We hebben het wel over een verzekeringsspotje hoor!
quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:32 schreef Sjeen het volgende:
Tsja... BVmaffia, opvolgmelk/peutermelkmaffia, potjes of zelfgemaakt, thuisblijfmoeder of kinderdagverblijf, antibioticakuur (in Isa's geval dan) of alles homeopatisch... Het maakt geen flikker uit welke keuze je maakt, want er is altijd wel weer iemand die vindt dat je niet het best met je kindje voor hebt...
Die van mij heeft een half jaar borstvoeding gehad, maar vanaf haar eerste gewone melk, meestal zelfgemaakt eten en ze gaat naar een kinderdagverblijf... In d'r korte leventje heeft ze noodgedwongen al ruim 5 antibiotiakuren gehad. Volgens de een de juiste manier, volgens de ander hel en verdoemenis...
En weet je wat... het zal me een botte rotzorg zijn wat ieder ander er van vindt. Het is mijn kind en ik doe wat mij het beste lijkt... Ben je het eens met wat ik doe, fijn voor je. Ben je het er niet mee eens, net zo fijn maar jouw probleem en niet het mijne...
Als iemand besluit niet te beginnen met BV, maar met KV dan is dat haar goed recht. Ook zij is er van overtuigd het beste te doen voor haar kindje. Dat dat niet mijn keuze geweest zou zijn, dat is dan mijn probleem... Niet het hare...
Als iemand me vraagt over BV, dan kan ik daar heel enthousiast over vertellen. Maar ook de mindere kanten aankaarten... Gewoon mijn eigen ervaringen delen, dat is namelijk alles wat ik kan sinds ik geen wetenschappelijk onderzoeker ben.
Dus ja, ik ben er zo een die Yv's advies opvolgt... Iedereen mag me advies geven, ook ongevraagd. Maar! verwacht niet van me dat ik het klakkeloos opvolg. Ik luister er naar, overweeg het en doe ermee wat ik ermee wil doen... En voor de rest 'opbokken met je advies'![]()
Ja nou kijk, daar hebben "ze"me nu nooit van kunnen overtuigenquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:30 schreef YPPY het volgende:
Ik zal tegen niemand zeggen dat bv beter is, dat weten ze zelf ook wel, hoef je er niet in te stampen. Ik ben wel benieuwd waarom iemand heeft gekozen voor kv en of dat een keuze is geweest en hoe dat bevalt.
De doelgroep voor deze reclame is nu eenmaal niet de mensen die flesvoeding geven. Op die manier kun je over legio reclamespotjes struikelen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:24 schreef Troel het volgende:
VGZ vergoedt het ook vanaf 2007quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:09 schreef lcicle het volgende:
[..]
De doelgroep voor deze reclame is nu eenmaal niet de mensen die flesvoeding geven. Op die manier kun je over legio reclamespotjes struikelen.
Goed trouwens dat Agis lactatie consulten vergoed! Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze niet ingeschakeld heb, ook al was dat wel verstandig geweest, omdat het behoorlijk wat geld kostte. Daar had ik heel wat bussen flesvoeding voor kunnen kopen
Als het waar is.. waarom heb ik dan alweer een ziek kindje op schootquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:07 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja nou kijk, daar hebben "ze"me nu nooit van kunnen overtuigen
En in terugblik zijn ze niet anders, zieker, allergischer, weetikveelwatteriger dan borstkinderen geweest of geworden.
Luistertquote:Op dinsdag 28 november 2006 15:15 schreef dutchie het volgende:
Om even een stukje terug te gaan in de discussie:
[..]
Ik denk dat het komt, omdat je voorheen verantwoordelijk was voor jezelf en jezelf alleen. En ineens heb je daar zo'n klein mormeltje die je eigenlijk niet kent en er zit ook nog eens geen gebruiksaanwijzing bij. Ineens dient een vrouw te vertrouwen op haar intuïtie en dat hebben de meesten voorheen nog niet veel gedaan.
Dus dan is het heel makkelijk zo'n pasgeboren moeder onderuit te schoffelen met "Je wilt toch het beste voor je baby?" of iets soortgelijks.
Ineens heb je geen antwoorden meer klaar en moet je vertrouwen op je gevoel.
Best scary hoor.
Gelukkig dames kan ik u melden: het gáát over!
En dan zeg je idd "Opbokken met je commentaar."
quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:11 schreef yvonne het volgende:
Wat een jeukwoord "kv" net als ongi
"kunstvoeding"Dames, het is volwaardige voeding!
Dan wacht ik nog even met een tweede, totdat CZ het ook vergoedtquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:11 schreef PM-girl het volgende:
[..]
VGZ vergoedt het ook vanaf 2007(voor mij =
![]()
)
Jamaar anders was ze nóg zieker geweestquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:11 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als het waar is.. waarom heb ik dan alweer een ziek kindje op schoot![]()
"Het heerscht*quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:11 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als het waar is.. waarom heb ik dan alweer een ziek kindje op schoot![]()
En ik kan getuigen dat ze dat doenquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:20 schreef lcicle het volgende:
Ik heb wel een gezegd dat Merlijn vast wel uit een beker melk gaat drinken als hij 18 is.
Ik vind vlos en brusje dus verschrikkelijke afkortingen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:13 schreef milagro het volgende:
[..]
ongi is het engste woord sinds jaren, ja.
maar idd de K in KV suggereert al iets van 'behelpen'.
Een ding kan ik doorstrepenquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:24 schreef yvonne het volgende:
Mag ik de dames even wat vragen?
Is die borstvoedingsmaffia nog steeds zo'n club taarten waarvan je het vermoeden hebt dat ze nooit sex gehad hebben laat staan een kind, met bloempotkapsel en van die eeeeeeeeeeenorme tieten, cup DDFG en die ondanks alle harnassen hangen?
Of hebben ze nu charmantere dametjes in de strijd gegooid?
Neeeeeeee, ik bedoel die club taarten die je koste wat kost borstvoeding door je strot duwenquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:24 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Een ding kan ik doorstrepen, hoe kom je anders aan bv?
O, die van de beste stuurlui staan aan wal? Die moeten helemaal hun mond houden!quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Neeeeeeee, ik bedoel die club taarten die je koste wat kost borstvoeding door je strot duwen
Bijna alles idd. In ieder geval genoeg om zonder te kunnen. Biologisch gezien echter is het immuunsysteem van een kind pas rond 5 jaar "af". Het is niet helemaal toevallig dat 5 jaar een natuurlijke speenleeftijd is.quote:Op zaterdag 25 november 2006 16:01 schreef milagro het volgende:
[..]
een peuter, laat staan een kleuter, heeft geen moedermelk nodig, het haalt alles wat het nodig heeft uit vast voedsel, gewone melk, fruit etc.
Het emotionele aspect is moeilijker te bewijzen idd, dat het de binding tussen moeder en kind versterkt/zou kunnen versterken. Magoed, als die moeder dat zo voelt en dat kind niet krijsend tegen de borst gewurgd wordt, dan zie ik er ook weer geen nadeel in voor kind.quote:de moeders die ik ken die zolang doorgaan, vinden het veelal zelf prettig gewoon, en dan niet erotisch prettig, maar afhankelijk prettig, ze missen het babietje.
en "het babietje" mist de borsten van mama ms, ja, maar dat is dus een door mama gestuurd en verlengd gemis.
Och, het is een mooie zin om elke discussie te smorenquote:en m.i. wordt het "ja maar het is zo gezond, gezonder dan dat komt het niet" als excuus gebruikt.
Blijkbaar ben ik toch maffia. Als de who vind dat moedermelk gezonder is, dan geloof ik ze. Gemiddeld genomen hebben bv kinderen nu eenmaal minder allergieen enz.quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:07 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja nou kijk, daar hebben "ze"me nu nooit van kunnen overtuigen
En in terugblik zijn ze niet anders, zieker, allergischer, weetikveelwatteriger dan borstkinderen geweest of geworden.
Terechte term. Het is tenslotte kunstmatig. Of je nu wilt of niet. Ze proberen zoveel mogelijk bij moedermelk in de buurt te komen, maar kunstmatig is en blijft het. Kunstvoeding dus.quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:11 schreef yvonne het volgende:
Wat een jeukwoord "kv" net als ongi
"kunstvoeding"Dames, het is volwaardige voeding!
Detail: in een fles kan ook moedermelk zitten. Dan is moedermelk flesvoeding.quote:Op dinsdag 28 november 2006 17:22 schreef PM-girl het volgende:
Het woord flesvoeding, oftewel fv is beter inderdaad!
en dat is dus onzin, want bv is niet altijd het bestequote:Op dinsdag 28 november 2006 18:56 schreef innovative het volgende:
[..]
Vergelijk het met wereldkampioenschappen schaatsen ofzo: er wint er maar 1 goud, terwijl nummer twee - die misschien 0,05 sec langzamer was - ook een topprestatie heeft geleverd. Maar ja, er kan er maar 1 de winnaar zijn.
Zo is het ook met borst- en kunstvoeding. Borstvoeding is het beste, zo veel staat vast. Dat wil niet zeggen dat kunstvoeding dan maar meteen niks is, dat is ook hartstikke goed voor kindjes, maar mist simpelweg een paar voordelen.
in de meest ideale situatie , ja.quote:Op dinsdag 28 november 2006 18:57 schreef innovative het volgende:
[..]
Vergelijk het met wereldkampioenschappen schaatsen ofzo: er wint er maar 1 goud, terwijl nummer twee - die misschien 0,05 sec langzamer was - ook een topprestatie heeft geleverd. Maar ja, er kan er maar 1 de winnaar zijn.
Zo is het ook met borst- en kunstvoeding. Borstvoeding is puur wetenschappelijk het beste, zo veel staat vast. Dat wil niet zeggen dat kunstvoeding dan maar meteen niks is, dat is ook hartstikke goed voor kindjes, maar mist simpelweg een paar voordelen.
Ja, daar ben ik nu ook wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:04 schreef YPPY het volgende:
Welke voordelen zie jij milagro, die je bij bv niet hebt?
Nee, in 99,9% van de gevallen... Er valt je niemand aan, voel je dan ook niet aangevallen svp. Jij hebt toch precies gedaan wat het beste was voor jouw kind... Nou danquote:Op dinsdag 28 november 2006 18:59 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
en dat is dus onzin, want bv is niet altijd het beste![]()
moet zeker alleen voor het kind zijn, of mag mama of papa er ook voordeel uit halen?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:04 schreef YPPY het volgende:
Welke voordelen zie jij milagro, die je bij bv niet hebt?
Milagro, als ik het over wetenschappelijk (dat woordje wilde ik later toevoegen, maar heb ik perongeluk gequote in het tweede bericht) bewijs heb, gaat het idd voornamelijk om het kind. Het hele "minder kans op allergieen, ziektes etc" verhaal. Hoewel ook blijkt dat er medische bewijzen zijn waarom moeders borstvoeding zou moeten geven (minder kans op borstkanker, enzo).quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:12 schreef milagro het volgende:
moet zeker alleen voor het kind zijn, of mag mama of papa er ook voordeel uit halen?
je kind is minder afhankelijk van jou, als kolven niet lukt, kun je toch alleen weg, als je werkt (moet werken) is het minder gedoe, papa kan voedingen overnemen en voelt zich dan meer betrokken, mama kan lekker doorslapen als het nodig is, het kind "eet jou niet op" , sommige moeders zien echt af mbt bv geven, ik zelf ervaarde destijds meer regelmaat, een bv kind lijkt veel vaker zich te melden.
een kv kind is niet per definitie slechter af, dus qua gezondheid schiet het er niet per definitie bij in.
verse groente is het best, iig qua smaak, maar een kind groeit niet in een soort B status op met diepvriesgroente, zit soms zelf meer vitamines in, en indien niet , dan altijd nog genoeg om fris en gezond door het leven te gaan.
ik zie bij beide voor en nadelen, en voor het kind zelf geen nadelen in geval van kv en ms een bonus in geval van bv.
dat bedoel ik dus met : bv is ms beter, maar kv niet slechter.
ik snap niet wat er niet eens te zijn valt?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:18 schreef YPPY het volgende:
Dan zijn we het gewoon niet eens milagro. Dat kan, was ook niet de bedoeling van dit topic. We hoeven elkaar niet te overtuigen, maar ik weet nu wel meer van de kijk van een aantal kv moeders op bv.
Blijkbaar vinden baby's het wel lekker lady-wrb. Anna kan dat tenminste goed uitmaken. Ze wil namelijk absoluut geen vitamines, dan gaat ze echt gillen. Melk drinkt ze zo.
mwoah, als je per 24 uur flessen aanmaakt, kost het je actief 10 minuten tijd, en inactief 20 of zo.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:23 schreef Bass-Miss het volgende:
Gek hoe je in andere dingen voordelen kan vinden, Milagro.
Ik ben eigenlijk gewoon te lui om kunstvoeding te geven, vrees ik. Dus erg blij dat borstvoeding het beste blijkt te zijn.
het gaat ermij omdat er personen zijn die willens en wetens blijven aandringen dat Bv het allerbeste is het is wel beter maar niet het beste en dat is simpel weg niet zo, en 99,9 % vergis je je denk ik in.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:09 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee, in 99,9% van de gevallen... Er valt je niemand aan, voel je dan ook niet aangevallen svp. Jij hebt toch precies gedaan wat het beste was voor jouw kind... Nou dan![]()
Door je post kwam het op mij over alsof je het tegen die personen hebt, dat die hier meeposten.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:28 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
het gaat ermij omdat er personen zijn die willens en wetens blijven aandringen dat Bv het allerbeste is het is wel beter maar niet het beste en dat is simpel weg niet zo, en 99,9 % vergis je je denk ik in.
En ik weet dat ik voor mijn kind het beste doe.
maar ik denk dat mensen best het recht hebben om te zeggen wanneer men zogezegde feiten aankomt die gewoonweg niet waar zijn.
De smiley was wellicht niet zo handig nee.
Ik zou er enorm tegen op zien. En vooral alles zo op voorhand plannen, zien dat het in huis is, letten op de hoeveelheid, op voorhand weten hoe lang je weg bent en of je het kan opwarmen, een extra tas bagage mee met al je gerief...quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:27 schreef milagro het volgende:
[..]
mwoah, als je per 24 uur flessen aanmaakt, kost het je actief 10 minuten tijd, en inactief 20 of zo.
dus als je dat bedoelt, valt het nog wel mee met de moeite, hoor
Ja, er wordt aan mij gevraagd welke voordelen ik dan zie, en die noem ik.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:24 schreef innovative het volgende:
[..]
Milagro, als ik het over wetenschappelijk (dat woordje wilde ik later toevoegen, maar heb ik perongeluk gequote in het tweede bericht) bewijs heb, gaat het idd voornamelijk om het kind. Het hele "minder kans op allergieen, ziektes etc" verhaal. Hoewel ook blijkt dat er medische bewijzen zijn waarom moeders borstvoeding zou moeten geven (minder kans op borstkanker, enzo).
De overige argumenten zijn niet te testen, en ik heb al eerder gezegd dat elke vrouw daarin zelf moet bepalen wat zwaarder weegt. Ik kan en mag niet voor een ander bepalen hoe belangrijk het is dat papa ook kan voeden, dat ze makkelijk kunnen werken, niet hoeven te kolven etc, en dat geldt voor alle andere mensen precies hetzelfde. Daarin moet iedereen zijn eigen weg zoeken, tenslotte is het je eigen leven.
En het groenteverhaal, het is bijna altijd gevalletje balk-splinter. Elke ouder doet wel iets "fout". Is het niet dat je kunstvoeding geeft, is het wel dat je je kind idd niet genoeg verse groente voert, het zonder insmeren in de zon laat spelen, te veel laat snoepen etc. Voor een ander beslissen kan - gelukkig - niet.
Maar nogmaals, ik vind kv geen slootwater, het is puur medisch-wetenschappelijk gewoon een verschil tussen goud en zilver.
Klopt.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:33 schreef lady-wrb het volgende:
dat borstkankerverhaal geloof ik van geen kant.
de vrouw van een vroegere collega van me heeft elk kind zo'n 2 jaar borstvoeding gegeven (ze had 3 kinderen)
en toch is ze , net in de 40, door een razendsnel om zich heen grijpende borstkanker overleden.
en borstkanker heeft ook een erfelijke faktor.
als een iemand waar dan ook kost wat kost zegt dat Bv het allerbeste is no matter what , ga ik daar tegen in. of dat nu hier is of waar dan ook. En in dit geval was het innovative die het als een feit maakte, dwz dat bv altijd het beste is en buiten arwen om zijn daar nog zoveel meer gevallen van, dat er mensen zijn die bv willen geven/ gaven maar het gewoonweg niet het beste was voor hun kindje. Omdat er zoveel intolleranties oid zijn dat de moeder door zoveel voedingsstoffen weg te laten het onverantwoord is en ook het kind niet voldoende voedingsstoffen zou binnekrijgen. die hij/zij met kv wel binnen zou krijgen. en dan is KV wel beter voor dat kindje.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:33 schreef YPPY het volgende:
[..]
Door je post kwam het op mij over alsof je het tegen die personen hebt, dat die hier meeposten.
nu ga ik slapen, zodat ik lekker wakker ben voor de volgende voeding
Ik moet altijd zo lachen om wat mensen denken van kunstvoeding en gedoe. Dat "gesleep met flessen".quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:23 schreef Bass-Miss het volgende:
Gek hoe je in andere dingen voordelen kan vinden, Milagro.
Ik ben eigenlijk gewoon te lui om kunstvoeding te geven, vrees ik. Dus erg blij dat borstvoeding het beste blijkt te zijn.
Gekookt water is overal te krijgen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:33 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ik zou er enorm tegen op zien. En vooral alles zo op voorhand plannen, zien dat het in huis is, letten op de hoeveelheid, op voorhand weten hoe lang je weg bent en of je het kan opwarmen, een extra tas bagage mee met al je gerief...
Petje af hoor voor kunstvoedingsmama's!![]()
Ik ben een te grote chaoot daarvoor denk ik.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:43 schreef Sugar het volgende:
[..]
Ik moet altijd zo lachen om wat mensen denken van kunstvoeding en gedoe. Dat "gesleep met flessen".![]()
Praktijk: ik pak een fles, giet er water in, draai de speen erop en als ik echt gek wil doen, ook nog een dop. Dan pak ik een poederdoosje en schep er zes schepjes in, ik draai de dop er even op. Dat knikker ik het allebei onderin de wagen.
Ik kan het echt geen gedoe noemen.
Nee, daar heb ik altijd een voorraad van zitten, die worden niet slecht.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:49 schreef Sugar het volgende:
Jezus, BM, doe je ook zo moeilijk over luiers?![]()
Hier het verschil in mening tussen de extreme kv- en bv-kampen in de dop!quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:34 schreef milagro het volgende:
...
Een kind komt niets tekort met KV, een BV kindje krijgt er gewoon een bonus bij ms.
...
Ja tuurlijk, maar wat niet op is wordt niet slecht.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:53 schreef Bar_en_Mar het volgende:
nu kan ik een opmerking maken dat luiers ook wel eens aangevuld moeten wordenmaar doe het niet.
Ik geloof best dat je het wel snel gewoon kan worden, maar voorlopig kies ik voor de gemakkelijkst weg. Fonske begint zijn handjes op te eten en ik haal mijn tiet uit.quote:Bassmiss echt serieus ook ik d8 altijd een hoop gedoe, maar als je kindje er eenmaal aan zit, idd flesjes passen overal wel tussen in de tas, je heb tegenwoordig heel prima doosjes die je vol kunt scheppen per fles, gekookt water is idd ook overal wel te krijgen en ben je bang als dat niet zo zou kunnen zijn, dan kook je het lekker thuis, en men neme een thermosfles en kieper je het water in de thermosfles en je kunt weer even vooruit.
Het lijkt allemaal ingewikkeld en veel, maar nogmaals ik heb van beide mogen genieten, dat laatste tot aan het overlijden en heb daar nog nooit mee lopen sukkelen
En ik me maar afvragen waar dat 'enge' gevoel vandaan kwam. Maar nu weet ik het dus. Thanks.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:56 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hier het verschil in mening tussen de extreme kv- en bv-kampen in de dop!
Hangt dus af van welke standaard je hanteert. Vergeleken met kv geeft bv "een bonus" zoals jij het uitdrukt, de (echte) bv-maffia zal hierop aanmerken "nee, de bv is de standaard, vergeleken waarbij kv minder biedt" of "nee, medisch/wetenschappelijk gezien biedt bv geen voordelen (het is immers de natuurlijke standaard) maar biedt kv nadelen".
Uiteraard is er dus niet alleen de medische kant. De praktische kant in deze maatschappij telt ook heel zwaar (in Nl moet je echt heel graag willen als je het wilt combineren met werk, dus ja, dan is kv zwaar in het voordeel). Dan is er nog de praktische kant van een zieke/afgepeigerde/gestresste moeder die de bv kan nekken, en de emotionele kant voor kind, moeder en vader.
Gek genoeg is die emotionele kant bij mij erg bizar: van het hormoon dat die toeschietreflex aanstuurt, word ik even heel naar.
Jij hebt het ook?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:58 schreef chacama het volgende:
[..]
En ik me maar afvragen waar dat 'enge' gevoel vandaan kwam. Maar nu weet ik het dus. Thanks.
Wacht maar.. als die van jou zo door gaat heeft hij volgende week tandjes!quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:51 schreef Bass-Miss het volgende:
Ok dan, ik ben iig blij dat ik het niet hoef te doen.
Eerlijk gezegd krijg ik de kriebels van al dat geslijm hier dat je zo een held bent als je bostvoeding geeft en dat zes maanden of langer kan 'volhouden'.
neem van mij nu maar aan, flesvoeding is zo gemaakt., je maakt het per 24 uur voor thuis, en of in die meeneem tas nu nog 2 flesjes extra zitten en een mini blikje poeder. maakt dus geen drol uitquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:47 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ik ben een te grote chaoot daarvoor denk ik.Het maken is idd niets, maar je moet zien dat je het altijd in huis hebt, voldoende meehebt en klaar kan maken daar waar je bent.
Ik heb een tas klaarstaan met pampers, doekjes,draagdoek en reservekledij in en zo kunnen we altijd direct overal naartoe, maakt niet uit naar waar en voor hoelang.
quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:58 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Jij hebt het ook?
Ik heb Marga van Praag een keer hardop een nekschot toegewenst![]()
quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:00 schreef lcicle het volgende:
[..]
Wacht maar.. als die van jou zo door gaat heeft hij volgende week tandjes!
Ik de luie én zuunige Hollander tel daar nog bij op dat het graties ies.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:02 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Maar ik zei het al. Ik vind mijzelf echt niet beter dan een ander dat ik borstvoeding geef. Het doorslaggevende argument tussen de twee was wel gemakzucht bij mij.![]()
![]()
quote:Vergeet niet dat de keuzes die je maakt
de juiste zijn want je hebt ze zelf gemaakt.
Ook de reden dat Fons bij ons in bed slaapt trouwens. En dat is dan wel tegen de heersende regels in; in tegenstelling tot borstvoeding.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:02 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Maar ik zei het al. Ik vind mijzelf echt niet beter dan een ander dat ik borstvoeding geef. Het doorslaggevende argument tussen de twee was wel gemakzucht bij mij.![]()
![]()
BM, hoe ligt Fons bij jullie in bed. Ik probeer nog steeds een veilige plek voor Maud te maken. Nu ligt ze nog veel bij me op de borst....en slaap ik dus heeeel heeeel oppervlakkig. Daarintegen slaapt zij dan extreem lekker en blijft lekker warm.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:04 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ook de reden dat Fons bij ons in bed slaapt trouwens. En dat is dan wel tegen de heersende regels in; in tegenstelling tot borstvoeding.
Meestal tussen ons in(en bij andere aktiviteiten verhuist hij naar de andere kant zodat ik beter aan mn lief kan.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:09 schreef chacama het volgende:
[..]
BM, hoe ligt Fons bij jullie in bed. Ik probeer nog steeds een veilige plek voor Maud te maken. Nu ligt ze nog veel bij me op de borst....en slaap ik dus heeeel heeeel oppervlakkig. Daarintegen slaapt zij dan extreem lekker en blijft lekker warm.
doe 'm in een hangmatje boven jullie, als je hem dan bij je wil, trek je gewoon aan 1 kant vd mat, en hopla,.Fons rolt zo op mamsquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:17 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Meestal tussen ons in(en bij andere aktiviteiten verhuist hij naar de andere kant zodat ik beter aan mn lief kan.), maar dan een heel stuk boven ons, in een slaapzak met mutsje op of een buitenpak met kap.'t Is nogal koud bij ons boven.
Wij dus onder de dekens en hij erboven met zijn voetjes op de hoogte van onze hoofden. Begint hij te mekkeren, trek ik hem even naar beneden op borsthoogte.
Zal ik onthouden tegen de tijd dat ik hem beu ben tssn ons in.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:20 schreef milagro het volgende:
[..]
doe 'm in een hangmatje boven jullie, als je hem dan bij je wil, trek je gewoon aan 1 kant vd mat, en hopla,.Fons rolt zo op mams
Lady-wrb, de smaak en geur vankv/fv lijken mij nou juist een groot (praktisch) nadeel daarvan, vond jij dat zelf dan lekker? Ik heb alleen ervaring met wat hypoallergene flesvoeding maar dat ruikt & smaakt echt niet prettig. En toch drinken de meeste baby's het zonder problemen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:13 schreef lady-wrb het volgende:
wat ik me nou afvraag nav dat andere topic over moedermelk.
er wordt gezegd dat het zoet smaakt als het vers is en ronduit zepig als het ontdooid is.
hoe kan je je kind dat dan nog geven? terwijl je weet dat het smerig is?
je eet toch zelf ook niet iets dat smerig smaakt?
hoe zou het komen dat baby's dat zonder te protesteren accepteren?
en voor de volledigheid: dit is geen sneer, verwijt, poging tot rellen oid.
ik vraag me dat serieus af.
hier, bevalt ons prima,quote:Op dinsdag 28 november 2006 22:16 schreef owlet het volgende:
Chacama, heel OT, maar je hebt het er nu over: Zou een snuggelnest niets voor jullie zijn (even googlen, ik ben te lui om nu te knippen en plakken)?
ik heb zowel bv als kv nooit geproefd en de lucht ervan vond ik gewoon weëig. warme (koe-)melk vind ik ook smerig zowel om te ruiken als om te drinken.quote:Op dinsdag 28 november 2006 21:44 schreef poemojn het volgende:
[..]
Lady-wrb, de smaak en geur vankv/fv lijken mij nou juist een groot (praktisch) nadeel daarvan, vond jij dat zelf dan lekker? Ik heb alleen ervaring met wat hypoallergene flesvoeding maar dat ruikt & smaakt echt niet prettig. En toch drinken de meeste baby's het zonder problemen.Zeker als ze het vanaf het begin al krijgen en dus niets anders gewend zijn.
Wat zijn die "heersende regels "dan?quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:04 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ook de reden dat Fons bij ons in bed slaapt trouwens. En dat is dan wel tegen de heersende regels in; in tegenstelling tot borstvoeding.
Gelukkig ken ik ze niet! En wat is er op tegen?quote:Op woensdag 29 november 2006 10:05 schreef melonovy het volgende:
Ken je de postbus 51 spotjes niet?
Het is uit den boze je kleine bij je in bed te nemen!
Baby niet bij je in bed laten slapen. Na vier maanden mag het dan wel. Lijkt me dan juist stilaan tijd om kindlief naar een eigen bedje te verhuizen...quote:Op woensdag 29 november 2006 10:03 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wat zijn die "heersende regels "dan?
Gaan ze dood van.quote:Op woensdag 29 november 2006 10:06 schreef yvonne het volgende:
[..]
Gelukkig ken ik ze niet! En wat is er op tegen?
En na 4 maanden niet meer..?quote:
Je zou erop gaan liggen, ze krijgen te warm, je gaat je kussen op hun hoofd duwen...quote:Op woensdag 29 november 2006 10:09 schreef yvonne het volgende:
En wat is de achterliggende gedachte?
niet weer he?quote:Op woensdag 29 november 2006 10:20 schreef yvonne het volgende:
Jullie realiseren je wel dat over pak-um-beet, een jaar of 5 al deze dingen weer volledig veranderd zijn?
Idd.Als ik foto's zie van mij vroeger, lig ik mooi op mijn buikje te slapen. Moest ivm wiegedood.quote:Op woensdag 29 november 2006 10:20 schreef yvonne het volgende:
Jullie realiseren je wel dat over pak-um-beet, een jaar of 5 al deze dingen weer volledig veranderd zijn?
Welja, de oudste is nu 21, wat voor veranderende denkbeelden ik in die jaren niet voorbij heb zien komenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |