Telegraafquote:VERDONK VER VOOR RUTTE
door Joost Ruempol en Job Slok
DEN HAAG, vrijdag
Rita Verdonk lijkt bij de verkiezingen meer voorkeurstemmen te hebben binnengehaald dan Mark Rutte. Uit een steekproef bij zes van de 19 kieskringen en meer dan tien grote en middelgrote gemeenten uit andere kieskringen rijst het beeld op dat Verdonk met een aanzienlijk verschil wint.
Rutte behaalt hier 200.425 stemmen, terwijl Verdonk er 234.695 krijgt. Voor Rutte is alleen al het feit dat hij moet vechten voor de winst onder de VVD-aanhang uiterst pijnlijk. Zijn leiderschap van de partij is van meet af aan omstreden geweest. Hij versloeg Verdonk nipt in de lijsttrekkerverkiezing, toen Rutte 51 procent achter zich kreeg en Verdonk 46 procent. Daarna gebeurde wat de rechterflank vreesde: Rutte slaagde er niet in de ontevreden LPF-stemmers binnen te halen.
Dat is een verdomd goede verklaring van de overwinning van de SPquote:Op vrijdag 24 november 2006 08:53 schreef jogy het volgende:
Angsthazerij en xenofobisme is een makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken.
Hehe, niet echt.quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:55 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Dat is een verdomd goede verklaring van de overwinning van de SP
En dat allemaal omdat Verdonk toevallig de minister van vreemdelingenzaken was die het afgesproken beleid uitvoerde. Om dat nou direct xenofoob te noemen gaat wel een beetje ver vind je niet?quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:53 schreef jogy het volgende:
Mja, nu mag VVD nog een keer kiezen of het een ( nog) populistische(re) partij wordt en verder duikt in de rechterhoek of dat het hun eigen meer op de economische hoek gerichte koers blijft varen. Angsthazerij en xenofobisme is een makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken.
Ehm, ik noem de minister niet xenofoob hoor, het beleid ook niet maar omdat verdonk zo vaak in het nieuws is geweest dat ze zo streng is voor de nieuwe migranten krijgt ze dus veel stemmen van mensen die graag zouden willen dat de grenzen dicht blijven om ongewenste elementen buiten de deur te houden. Een Xenofoob is toch iemand die zich niet prettig voelt bij mensen uit een andere cultuur, of niet? In welke mate mensen dat zijn maakt niet zoveel uit maar mensen volgen vaker hun angstgevoelens dan andere.quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:58 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
En dat allemaal omdat Verdonk toevallig de minister van vreemdelingenzaken was die het afgesproken beleid uitvoerde. Om dat nou direct xenofoob te noemen gaat wel een beetje ver vind je niet?
Nee, dat is niet zo.quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:47 schreef Kadesh het volgende:
Als de partij 10 zetels haald en iemand op plaats 11 krijgt meer voorkeurstemmen dan de nummer 10, dan komt nummer 11 in de kamer en niet nummer 10. (toch?)
Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt Pool.quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:08 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo.
Alleen wanneer de nummer 11 meer dan 25% van de kiesdeler heeft behaald en de nummer 10 niet, dan komt de nummer 11 in de kamer in plaats van nummer 10.
En wie er van de gekozen kamerleden fractievoorzitter wordt, ligt aan de onderlinge stemming in de fractie. Dus niet aan de volgorde van de lijst of aan het aantal voorkeursstemmen.
Wordt Verdonk nu nummer 1 waarvan?quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:47 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Telegraaf
Hoe zit dat met die voorkeurstemmen? Als de partij 10 zetels haald en iemand op plaats 11 krijgt meer voorkeurstemmen dan de nummer 10, dan komt nummer 11 in de kamer en niet nummer 10. (toch?) Maar nu Verdonk en Rutte, hoe zit dat? Wordt Verdonk nu nummer 1?
Sorrie man.quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:11 schreef Kadesh het volgende:
Ik wil alleen maar weten hoe het zit met die voorkeurstemmen.En meteen begint er een Modje te zeveren over populistischme.............rechterhoek...........Angsthazerij...............xenofobisme.........makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken. Flikker op uit mijn topic hippie als je niets zinnigs te melden hebt.
![]()
Nee, jij noemt alleen iedereen die vindt dat het wel ietsje minder kan met de immigratie en islamisering Xenofoob. Er ligt nog een enorm gebied tussen 'vinden dat het wel iets minder kan' en 'Xenofobie', maar die nuance kan je natuurlijk beter niet maken als je iedereen die een beetje rechts is lekker in een verdomhoekje wilt douwen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Ehm, ik noem de minister niet xenofoob hoor, het beleid ook niet maar omdat verdonk zo vaak in het nieuws is geweest dat ze zo streng is voor de nieuwe migranten krijgt ze dus veel stemmen van mensen die graag zouden willen dat de grenzen dicht blijven om ongewenste elementen buiten de deur te houden. Een Xenofoob is toch iemand die zich niet prettig voelt bij mensen uit een andere cultuur, of niet? In welke mate mensen dat zijn maakt niet zoveel uit maar mensen volgen vaker hun angstgevoelens dan andere.
Op zich is het wel aardig voor de partij dat daar nu bewijs van is, alhoewel een enquete vast goedkoper was geweest dan een tweedekamer verkiezingquote:Op vrijdag 24 november 2006 09:13 schreef sigme het volgende:
Nu is het alleen symbolisch van belang: de VVDkiezers hebben blijkbaar een andere voorkeur dan de VVDleden.
Is dat zo? Ik zie haar er wel voor aan om in het parlement haar tanden in anderen te zetten. In de oppositie kan ze al helemaal feiten en waarheid naar believen kiezen.quote:
Ik noem rutte-stemmers geen xenofoben hoor, maar ik ga er in dit topic maar even niet op verder want dat is offtopicquote:Op vrijdag 24 november 2006 09:21 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Nee, jij noemt alleen iedereen die vindt dat het wel ietsje minder kan met de immigratie en islamisering Xenofoob. Er ligt nog een enorm gebied tussen 'vinden dat het wel iets minder kan' en 'Xenofobie', maar die nuance kan je natuurlijk beter niet maken als je iedereen die een beetje rechts is lekker in een verdomhoekje wilt douwen.
Dit topic gaat dan ook niet over die paar Rutte stemmers, maar over de mensen die hun voorkeursstem hebben gegeven aan Verdonk omdat ze volgens jou allemaal zo xenofoob zijn als de tufusquote:Op vrijdag 24 november 2006 09:46 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik noem rutte-stemmers geen xenofoben hoor, maar ik ga er in dit topic maar even niet op verder want dat is offtopic.
Mja, haatgevoelens worden nou eenmaal gevoed door angst, welke angst dat is maakt dan ook niet uit. Dus ja, ook de mensen die verdonk het liefst weg zien gaan zijn ergens bang voor.quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:57 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Dit topic gaat dan ook niet over die paar Rutte stemmers, maar over de mensen die hun voorkeursstem hebben gegeven aan Verdonk omdat ze volgens jou allemaal zo xenofoob zijn als de tufus![]()
En dat is wel degelijk ontopic. Ik durf zelf te stellen dat als er al iemand ergens bang voor is, het de mensen zijn die Verdonk het liefste onder een trein zouden zien lopen.
Oeh.. feitjesquote:Op vrijdag 24 november 2006 10:08 schreef freako het volgende:
Het is uniek dat een lijsttrekker minder voorkeursstemmen haalt dan een kandidaat lager op de lijst.
Is dat zo? Gewoonlijk?quote:Op vrijdag 24 november 2006 10:55 schreef HarryP het volgende:
() de VVD stemmers stemmen minder op de nummer 1.
Dat weet ik niet, maar Rutte op 1 zetten was een politieke beslissing, en geen voorspelling wie het meest populair zou zijn. Het lijkt er soms wel op, maar de politiek is geen populariteitswedstrijd...quote:Op vrijdag 24 november 2006 10:08 schreef freako het volgende:
Het is uniek dat een lijsttrekker minder voorkeursstemmen haalt dan een kandidaat lager op de lijst.
Als Freako het zegt dan is het zoquote:
quote:Op vrijdag 24 november 2006 10:55 schreef HarryP het volgende:
VVD stemmers zijn meer politiek betrokken dan de schapen van bijvoorbeeld de SP e
Of de VVD-leden hebben géén fout gemaakt en hebben er voor gekozen om een liberale partij te zijn en niet af te glijden naar kleinburgerlijkheid. Tijdens deze verkiezingen kost ze dat zetels, maar blijkbaar geven ze meer om de koers van de partij.quote:Op vrijdag 24 november 2006 11:56 schreef dVTB het volgende:
Zeer opmerkelijk. Het toont aan dat de VVD-leden een grote fout hebben gemaakt. Wat ik dan wel weer bizar vind, is de roep om aftreden van Mark Rutte. Alsof hij er iets aan kan doen dat hij tot lijsttrekker is gekozen...
Inderdaad.quote:Op vrijdag 24 november 2006 12:10 schreef Pool het volgende:
[..]
Of de VVD-leden hebben géén fout gemaakt en hebben er voor gekozen om een liberale partij te zijn en niet af te glijden naar kleinburgerlijkheid. Tijdens deze verkiezingen kost ze dat zetels, maar blijkbaar geven ze meer om de koers van de partij.
Er zit een kern van waarheid in. In tegenstelling tot andere partijen, waar door kiezers massaal op de nummer 1 wordt gestemd, wordt door VVD-kiezers relatief vaker een voorkeursstem uitgebracht. Echter, de VVD-lijsttrekker haalt altijd wel veruit de meeste voorkeursstemmen van alle VVD'ers, lijsttrekker Zalm had bijvoorbeeld 70% van alle VVD-voorkeursstemmen in 2003. Ter vergelijking: Bos en Balkenende zaten beide rond de 85%.quote:
quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:04 schreef freako het volgende:
[..]
Er zit een kern van waarheid in. In tegenstelling tot andere partijen, waar door kiezers massaal op de nummer 1 wordt gestemd, wordt door VVD-kiezers relatief vaker een voorkeursstem uitgebracht. Echter, de VVD-lijsttrekker haalt altijd wel veruit de meeste voorkeursstemmen van alle VVD'ers, lijsttrekker Zalm had bijvoorbeeld 70% van alle VVD-voorkeursstemmen in 2003. Ter vergelijking: Bos en Balkenende zaten beide rond de 85%.
Het lijkt er nu op dat Rutte minder dan 50% van de VVD-voorkeursstemmen heeft gekregen. Ook dat is al eens eerder gebeurd, Dijkstal had 49% van de voorkeursstemmen in 2002. Dat was al een absurd laag percentage, maar hij had tenminste wel anderhalf keer zoveel voorkeursstemmen als de nummer twee, Gerrit Zalm. Rutte (of Verdonk, die moet je in ieder geval een deel van de credits geven) heeft het zoals het er nu naar uitziet voor elkaar gekregen dat een lijsttrekker minder stemmen heeft gekregen dan een andere kandidaat op de lijst. En dat is echt ongehoord.
quote:Verdonk passeert Rutte in Den Haag
DEN HAAG - Rita Verdonk heeft in Den Haag bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer meer stemmen gekregen dan lijsttrekker Mark Rutte. Uit de officieuze uitslag van de gemeente Den Haag bleek vrijdag dat op Verdonk 16.584 Haagse kiezers hebben gestemd en op Rutte 15.406.
Dit is alleen de kieskring Den Haag, SCH. Die bestaat uit de gemeente Den Haag en de briefstemmers. Verdonk heeft daar al 10% meer voorkeursstemmen dan Rutte.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:17 schreef SCH het volgende:
Het verschil is veel kleiner dan gedacht.
[..]
In 2002 en 2003: 80%. Minder dus dan PvdA en CDA. Dat komt in ieder geval voor een deel omdat Agnes Kant meer dan 10% van de SP-voorkeursstemmen wist te trekken.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:15 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
En nu nog de vraag: stemmen SP-stemmers bovengemiddeld vaak op de nummer 1?
Het zou misschien een paar zetels hebben gescheeld. Maar ook een overwinning van Verdonk zou nipt geweest zijn. De partij is nu eenmaal ietwat verdeeld.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:21 schreef Chewie het volgende:
Maar zou het echt geholpen hebben als de rechtsere Verdonk lijsttrekker was geweest? als ik namelijk de taartdiagrammen bekijk waarin staat waar de VVD kiezer heen is gegaan is dat maar voor een klein gedeelte naar PvdV enz
Terwijl er gedaan werd alsof ze Rutte echt weg zou vagen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:24 schreef freako het volgende:
[..]
Dit is alleen de kieskring Den Haag, SCH. Die bestaat uit de gemeente Den Haag en de briefstemmers. Verdonk heeft daar al 10% meer voorkeursstemmen dan Rutte.
Ja maar dat is ook typisch VVD, Bolkestein, Nijpels en Wiegel waren lijsttrekkers die beide vleugels goed konden vertegenwoordigen. Rutte heeft daar blijkbaar wat meer moeite mee al heeft hij ook niet echt veel tijd gehad om zich als leider goed in te werken.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het zou misschien een paar zetels hebben gescheeld. Maar ook een overwinning van Verdonk zou nipt geweest zijn. De partij is nu eenmaal ietwat verdeeld.
Mjah dat bedoelde ik.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:36 schreef Chewie het volgende:
Fractievoorzitter, lijsttrekker is wat anders die zal wel weer gekozen worden voor de volgende 2e kamerverkiezingen wanneer dat ook mag zijn
Deze uitslag beschouw ik inderdaad als wegvagen, SCH. Zelfs Dijkstal haalde nog 2x zoveel voorkeurstemmen als Zalm.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Terwijl er gedaan werd alsof ze Rutte echt weg zou vagen.
De VVD heeft gekozen voor een trojka, dat was destijds niet zo. Hele andere situatie natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 november 2006 13:56 schreef freako het volgende:
[..]
Deze uitslag beschouw ik inderdaad als wegvagen, SCH. Zelfs Dijkstal haalde nog 2x zoveel voorkeurstemmen als Zalm.
Trojka? Wie is de derde dan?quote:Op vrijdag 24 november 2006 14:51 schreef SCH het volgende:
[..]
De VVD heeft gekozen voor een trojka, dat was destijds niet zo. Hele andere situatie natuurlijk.
Leuke links. Het laat ook zien dat Bos en Balkenende weer zo'n 80% van de voorkeursstemmen krijgen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 14:56 schreef Kozzmic het volgende:
In de gemeente Haarlemmermeer zou Verdonk fors meer stemmen gehaald hebben: http://web.haarlemmermeer.nl/issverkiezingen/exp_html/index.html
In Zwolle daarentegen scoort Rutte net iets beter: http://www.resultaten.stemmeninzwolle.nl/
Rutte is gisteren herkozen, dus dat gaat niet meer.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:01 schreef Kozzmic het volgende:
Maar goed, stel Rita heeft meer stemmen dan Mark, is de verwachting dan dat Mark aan de kant wordt geschoven en Rita de fractievoorzitter wordt? Ik geloof daar niet zo in.
Mwah- Bloed aan de blazers kan altijd.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Rutte is gisteren herkozen, dus dat gaat niet meer.
Jawel hoor, Rutte kan altijd terugtreden, bijvoorbeeld als de druk vanuit de media groter gaat worden nadat bekend wordt dat Verdonk meer voorkeursstemmen haalt. Of het waarschijnlijk is, is een tweede. Ik verwacht het niet op korte termijn, maar wat als straks de verkiezingen voor de Provinciale Staten ook tegenvallen?quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Rutte is gisteren herkozen, dus dat gaat niet meer.
Iemand kan altijd aftreden natuurlijk. Ik bedoelde meer dat het niet waarschijnlijjk is dat er vanuit de fractie veel druk komtquote:Op vrijdag 24 november 2006 15:10 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Jawel hoor, Rutte kan altijd terugtreden, bijvoorbeeld als de druk vanuit de media groter gaat worden nadat bekend wordt dat Verdonk meer voorkeursstemmen haalt. Of het waarschijnlijk is, is een tweede. Ik verwacht het niet op korte termijn, maar wat als straks de verkiezingen voor de Provinciale Staten ook tegenvallen?
Wilders is denk ik toch een stapje te ver voor veel VVD'ers.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:16 schreef onemangang het volgende:
Bij zulke cijfers zou je denken -dat vermoeden was er al- dat deze partij zich misschien ooit gaat splitsen in een liberale en een conservatieve partij. Het liberale deel kan aansluiting vinden bij D66, het conservatieve deel bij Wilders...
quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:01 schreef SCH het volgende:
De periode Rita Verdonk is echt voorbij. Die zakt langzaam weg
ik ben toch best wel benieuwd hoe ze het als kamerlid zal gaan doen ... hoeveel Fans zouden overblijven als ze en paar keer in de kamer als oppositielid interrupties doet of haar mening moet geven over thema's?quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:01 schreef SCH het volgende:
De periode Rita Verdonk is echt voorbij. Die zakt langzaam weg
Veel. Alleen maar kritiek leveren op anderen en zelf nauwelijks iets hoeven waar te maken past haar vast welquote:Op vrijdag 24 november 2006 16:07 schreef KroJo het volgende:
[..]
ik ben toch best wel benieuwd hoe ze het als kamerlid zal gaan doen ... hoeveel Fans zouden overblijven als ze en paar keer in de kamer als oppositielid interrupties doet of haar mening moet geven over thema's?
Dat zou toch volgens velen 'makkelijk' scoren moeten zijn?
Ja, ik zie haar ook niet echt een rol spelen in de Kamer. Discussieren enzo, argumenten gebruiken, dat zijn zaken die Verdonk niet liggen. Zo gauw ze elders een leuke functie kan krijgen is ze weg.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:06 schreef SCH het volgende:
Ik meen het serieus. Haar rol is uitgespeeld.
Je hebt gelijk, ik neem het terugquote:Op vrijdag 24 november 2006 08:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Zo zit het: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorkeurstem
Daarnaast zal Kamp in de verste verte niet in de buurt van het aantal voorkeurstemmen van Rita Verdonk komen
Is het nieuwe kabinet al gevormd dan?quote:
Ze zouden minder zetels hebben verloren. Maar dan zou Wilders niet zo groot geworden zijn denk ikquote:Op vrijdag 24 november 2006 13:28 schreef du_ke het volgende:
Het zou misschien een paar zetels hebben gescheeld. Maar ook een overwinning van Verdonk zou nipt geweest zijn. De partij is nu eenmaal ietwat verdeeld.
Ik ook om precies dezelfde redenenquote:Op vrijdag 24 november 2006 13:34 schreef HenkieVdV het volgende:
Ik heb Verdonk gekozen inderdaad.Puur omdat ik vind dat zij veel duidelijker is dan Rutte bijvoorbeeld.
![]()
Ook in het geval van vrouwen? Die christenunievrouwen die altijd met voorkeursstemmen in gemeenteraden en de kamer komen, bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 24 november 2006 10:08 schreef freako het volgende:
Misschien heb ik het gemist, maar doet het er technisch gezien toe?quote:Op zondag 26 november 2006 18:36 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het zal idd spannend worden.
Den Haag: Rutte 15406, Verdonk 16584
http://www.denhaag.nl/verkiezingen/
Nee, dat niet, maar vleiend voor Rutte zou het niet zijn.quote:Op zondag 26 november 2006 18:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Misschien heb ik het gemist, maar doet het er technisch gezien toe?
Nee, inderdaad. Dat is het nu al niet.quote:Op zondag 26 november 2006 18:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nee, dat niet, maar vleiend voor Rutte zou het niet zijn.
Da's waar.quote:Op zondag 26 november 2006 19:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nee, inderdaad. Dat is het nu al niet.
Nee dat niet maar heel gek is het ook weer niet. Het is nauwelijks eerder voorgekomen dat een kandidaat op nummer 2 zo expliciet campagne voorzichzelf heeft gevoerd. In die zin is die uitslag ook wat bedriegelijk en eigenlijk heel vreemd. Rita ging meer voor Rita dan voor de VVD. Iemand die op camapgne gaat met Stem VVD maar dan wel op nummer 2 - dat is echt heel merkwaardig. Voor een nummer 27 of 45 is het wat minder gek maar de top 5 gaat meestal gewoon voor de partij en niet voor zichzelf. In die zin heeft ze denk ik haar hand ook overspeeld. Het zou me echt verbazen als ze over een jaar nog in de kamer zit, of in de Haagse politiek sowieso.quote:Op zondag 26 november 2006 18:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nee, dat niet, maar vleiend voor Rutte zou het niet zijn.
Ik heb het hier niet over gemeenteraden.quote:Op zondag 26 november 2006 18:34 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ook in het geval van vrouwen? Die christenunievrouwen die altijd met voorkeursstemmen in gemeenteraden en de kamer komen, bijvoorbeeld?
quote:Verdonk kreeg meeste VVD-stemmen
` VVD-minister Verdonk heeft woensdag
bij de parlementsverkiezingen meer
stemmen gekregen dan haar lijsttrekker
Rutte.620.000 kiezers stemden op nummer
twee Verdonk en 540.000 op Rutte.Het is
voor het eerst in de geschiedenis dat
een lijsttrekker van een partij niet de
meeste stemmen krijgt.
Die Asscher is zo'n zelfde soort zouteloze lul als Rutte en Bos.quote:Op maandag 27 november 2006 15:46 schreef Kozzmic het volgende:
Het is overigens niet helemaal uniek. Bij de gemeenteraadsverkiezingen had de nummer 2 van de PvdA (Aboutaleb) in Amsterdam ook meer stemmen dan zijn lijstaanvoerder (Lodewijk Asscher).
Wat maakt dat nu uit - het zijn allemaal stemmen op de VVD.quote:Op zondag 26 november 2006 21:08 schreef SCH het volgende:
Nee dat niet maar heel gek is het ook weer niet. Het is nauwelijks eerder voorgekomen dat een kandidaat op nummer 2 zo expliciet campagne voorzichzelf heeft gevoerd. In die zin is die uitslag ook wat bedriegelijk en eigenlijk heel vreemd. Rita ging meer voor Rita dan voor de VVD. Iemand die op camapgne gaat met Stem VVD maar dan wel op nummer 2 - dat is echt heel merkwaardig. Voor een nummer 27 of 45 is het wat minder gek maar de top 5 gaat meestal gewoon voor de partij en niet voor zichzelf. In die zin heeft ze denk ik haar hand ook overspeeld. Het zou me echt verbazen als ze over een jaar nog in de kamer zit, of in de Haagse politiek sowieso.
Daar zit ik iig niet op te wachten. Dan liever Kamp, maar laat eerst Rutte het zelf maar proberenquote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef rubbereend het volgende:
Rita zal nu binnenkort haar definitieve slag gaan slaan en Rutte wippen om zelf fractievoorzitter te worden
Ik geloof daar niet zo in. Verdonk ligt niet goed in het partijkader en bij een deel van de fractie. Ik zie eerder op wat langere termijn zowel Rutte (na slechte Statenverkiezingen) als Verdonk (omdat ze ergens een interessant baantje kan krijgen) afscheid nemen, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor Henk Kamp.quote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef rubbereend het volgende:
Rita zal nu binnenkort haar definitieve slag gaan slaan en Rutte wippen om zelf fractievoorzitter te worden
Kampquote:Op maandag 27 november 2006 16:13 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Verdonk ligt niet goed in het partijkader en bij een deel van de fractie. Ik zie eerder op wat langere termijn zowel Rutte (na slechte Statenverkiezingen) als Verdonk (omdat ze ergens een interessant baantje kan krijgen) afscheid nemen, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor Henk Kamp.
Mwa, ik denk dat de VVD de komende maanden wel redelijk gaat herstellen, dus ik verwacht niet een slechte Statenverkiezing (of is dat alleen maar goede hoop van mij? kan ook). Ik zie Verdonk echter niet lang in de Kamer blijven zitten, het is toch een achteruitgang voor haar, dus die gaat denk ik vrij snel weg.quote:Op maandag 27 november 2006 16:13 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. Verdonk ligt niet goed in het partijkader en bij een deel van de fractie. Ik zie eerder op wat langere termijn zowel Rutte (na slechte Statenverkiezingen) als Verdonk (omdat ze ergens een interessant baantje kan krijgen) afscheid nemen, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor Henk Kamp.
Ze hebben de vorige statenverkiezingen behoorlijk verloren. Zal nu dus wel meevallen denk ik.quote:Op maandag 27 november 2006 16:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mwa, ik denk dat de VVD de komende maanden wel redelijk gaat herstellen, dus ik verwacht niet een slechte Statenverkiezing (of is dat alleen maar goede hoop van mij? kan ook). Ik zie Verdonk echter niet lang in de Kamer blijven zitten, het is toch een achteruitgang voor haar, dus die gaat denk ik vrij snel weg.
En de keer daarvoor ook. Hoewel ze de laatste keer nog 18,5% gehaald hebben, omgerekend dus 27 zetels.quote:Op maandag 27 november 2006 16:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ze hebben de vorige statenverkiezingen behoorlijk verloren.
Ik vind het niet zo positief eigenlijk. Iemand die zo nadrukkelijk campagne voor zichzelf gaat voeren en daarmee de lijsttrekker in de wielen rijdt.quote:Op maandag 27 november 2006 16:18 schreef dVTB het volgende:
Rita heeft andermaal geschiedenis geschreven, ditmaal in positieve zin. Je kunt Rutte niet verwijten dat de kiezers in het land anders stemmen dan de VVD-leden. Rutte is democratisch tot lijsttrekker gekozen, dus is er geen reden waarom hij aan de kant moet worden gezet.
Nu je het zegt, er wordt wel gepeild hoeveel zetels de VVD zou hebben als Verdonk lijsttrekker was geweest, maar wat ook interresant kan zijn is hoeveel zetels de VVD met Rutte als lijsttrekker, maar zonder Verdonk op de lijst zou hebben? Dan zou de VVD iig een stuk minder verdeeld over zijn gekomen, dus misschien dat ze dan wel meer zetels hadden gehad dan de huidige 22. Al is dit natuurlijk onmogelijk om te peilen.quote:Op maandag 27 november 2006 16:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo positief eigenlijk. Iemand die zo nadrukkelijk campagne voor zichzelf gaat voeren en daarmee de lijsttrekker in de wielen rijdt.
De PVV doet niet mee met de statenverkiezingen, en dan is het zeer waarschijnlijk dat een hoop VVD-spijtoptanten toch wel terugkeren..quote:Op maandag 27 november 2006 16:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mwa, ik denk dat de VVD de komende maanden wel redelijk gaat herstellen, dus ik verwacht niet een slechte Statenverkiezing (of is dat alleen maar goede hoop van mij? kan ook).
quote:Op maandag 27 november 2006 17:21 schreef Arcee het volgende:
Ze zei ook dat ze nog iets bekend ging maken, of zo.
Is de politie al achter het motief van de dader?quote:
Nee, Rutte vind het ontzettend leuk dat Verdonk meer stemmen heeft gehaald:quote:
quote:Mark Rutte vindt het 'ontzettend leuk' dat minister Rita Verdonk zoveel voorkeurstemmen heeft gehaald. Hij ziet het als een erkenning voor een minister met een moeilijke portefeuille, die in haar beleid veel maatschappelijke weerstand ontmoette. Bovendien ziet Rutte het grote aantal stemmen als een signaal van kiezers dat het beleid rond vreemdelingen en integratie voortgezet moet worden.
Als hij fractieleider wil blijven kan hij eigenlijk niet anders dan dat zeggen. Echt geloofwaardig is het alleen niet.quote:Op maandag 27 november 2006 18:30 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nee, Rutte vind het ontzettend leuk dat Verdonk meer stemmen heeft gehaald:
[..]
Elsevier verwoord op als volgt:quote:Op maandag 27 november 2006 17:21 schreef Arcee het volgende:
Verdonk was er wel erg verrukt over: "Fantastisch, wat heerlijk. Ik ben helemaal... oh, super!", of iets van die strekking.
Ze zei ook dat ze nog iets bekend ging maken, of zo.
quote:Rita Verdonk reageerde uitgelaten op de uitslag op een werkbezoek in Amsterdam. 'Fantastisch! Ik ben er helemaal stil van. Trots. Zo'n reactie van de Nederlandse kiezer.' Op de vraag wat dit betekent voor het VVD-leiderschap zei ze: 'Ik ga dit eerst laten bezinken. Ik kom er wel mee naar buiten.'
http://www.elsevier.nl/ni(...)el/asp/artnr/128044/
Ze heeft alleen geen medestanders meer binnen de VVDquote:Op maandag 27 november 2006 18:38 schreef rubbereend het volgende:net de beelden gezien
ze gaat dr kans grijpen dat lijkt me duidelijk
Maakt niet uit ze is bij gekke Geertje van harte welkom.quote:Op maandag 27 november 2006 18:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze heeft alleen geen medestanders meer binnen de VVD
toch dik 40% volgense de lijsttrekkersverkiezingenquote:Op maandag 27 november 2006 18:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Ze heeft alleen geen medestanders meer binnen de VVD
Misschien omdat de partijleiding ook beter weet wat ze aan de kandidaten hebben. Verdonk moet het gewoon hebben van haar imago als harde tante. De werkelijkheid is dat ze een brokkenpiloot is. Laten we niet vergeten dat we naar de stembus zijn gegaan door haar weigering om zelf het veld te ruimen. D66 was op zoek naar een enigzins legitiem ogende reden om uit het kabinet te stappen. Verdonk had gewoon op moeten stappen of Balkie had haar moeten dwingen in het belang van de stabiliteit van de regering.quote:Op maandag 27 november 2006 16:17 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Kampkomt hij weer op TV met zn rare uitspraken
maargoed. Ergens ligt het toch scheef, bij de kiezers ben je veel populaurder maar bij de partijleiding en intern niet........
The horror...quote:
Dat zou me echt niets verbazen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maakt niet uit ze is bij gekke Geertje van harte welkom.
Ik ook. Ik zou het ook toejuichen eerlijk gezegd.quote:Op maandag 27 november 2006 18:48 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Dat zou me echt niets verbazen.
Ik acht haar daar best toe in staat.
Raar mens.
Maar daar is voor Rutte gestemd. De fractie heeft voor Rutte gekozen en zal dat blijven doen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]
toch dik 40% volgense de lijsttrekkersverkiezingen
tis net als met de formatie, er moet naar de winnaar geluisterd wordenquote:Op maandag 27 november 2006 18:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar daar is voor Rutte gestemd. De fractie heeft voor Rutte gekozen en zal dat blijven doen.
Ach, de VVD heeft zelf toegestaan dat Rita voor zichzelf op campagne ging. Lijst Rita - dan krijg je dit soort taferelen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:52 schreef Monidique het volgende:
Een zware nederlaag voor Rutte, lijkt mij.
Ik denk dat de VVD ook zonder Rita als partijleider haar harde lijn tov buitenlanders door zal zetten, geen enkele reden om dan die olifant door de porseleinkast te laten denderen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:55 schreef rubbereend het volgende:
[..]
tis net als met de formatie, er moet naar de winnaar geluisterd worden
jawel is leuk joh; die hele partij die met elkaar over hoop ligtquote:Op maandag 27 november 2006 18:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD ook zonder Rita als partijleider haar harde lijn tov buitenlanders door zal zetten, geen enkele reden om dan die olifant door de porseleinkast te laten denderen.
Ik zou het best grappig vinden idd maar ik verplaats me nu even in de VVD-top.quote:Op maandag 27 november 2006 18:58 schreef rubbereend het volgende:
[..]
jawel is leuk joh; die hele partij die met elkaar over hoop ligt
waar baseer jij deze nonsens op.quote:Op zondag 26 november 2006 18:26 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik heb op Kamp gestemd. De koers van de VVD vind ik te onliberaal en de campagne vond ik niet erg goed en Rutte zijn aanvallen op Balkenende vond ik ook niet netjes, daarom heb ik niet op Rutte gestemd. Verdonk heeft maar over één thema verstand, ze denkt dat ze ook wat weet over onderwijs, maar daar slaat ze de plank volledig mis. Omdat de VVD qua standpunten toch het dichts bij mij in de buurt kwam, heb ik maar op Kamp gestemd, omdat die wel betrouwbaar op mij overkomt. Rutte mag trouwens in de oppositie wel leider blijven, als hij dat goed doet dan mag hij het bij de volgende verkiezingen nog wel een keer proberen. Verdonk hoeft het van mij niet te worden, die is te omstreden en heeft maar van een te beperkt gebied verstand, aangezien de VVD geen one-isue partij is moet zij het niet worden.
Hogeschool?quote:Op maandag 27 november 2006 19:10 schreef digispeed het volgende:
[..]
waar baseer jij deze nonsens op.
mw verdonk was een tijdje terug bij de hogeschool van amsterdam en had een zeer goede lezing over onderwijs. die vrouw weet heel goed waar ze over praat. jammer dat je daar niet bij was, anders had je niet zo snel geschreeuwt dat ze geen verstand van zaken heeft. ik denk dat je zelf daar de plank mis slaat.
Hallo meneer, speeches die iemand anders heeft geschreven uitspreken is niet zo'n probleem natuurlijk. Luister maar eens naar Verdonk als ze in debatten en interviews direct moet reageren op dit onderwerp, dan staat ze redelijk met haar mond vol tanden.quote:Op maandag 27 november 2006 19:10 schreef digispeed het volgende:
[..]
waar baseer jij deze nonsens op.
mw verdonk was een tijdje terug bij de hogeschool van amsterdam en had een zeer goede lezing over onderwijs. die vrouw weet heel goed waar ze over praat. jammer dat je daar niet bij was, anders had je niet zo snel geschreeuwt dat ze geen verstand van zaken heeft. ik denk dat je zelf daar de plank mis slaat.
hallo mevrouw voor jou !quote:Op maandag 27 november 2006 19:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo meneer, speeches die iemand anders heeft geschreven uitspreken is niet zo'n probleem natuurlijk. Luister maar eens naar Verdonk als ze in debatten en interviews direct moet reageren op dit onderwerp, dan staat ze redelijk met haar mond vol tanden.
En bedankt... Ik heb zeker de komende 2 etmalen geen zin in seks meer door een zekere visualisatie die ik me net maakte.quote:
Het zal wel het gebruikelijke VVD-verhaal zijn geweest. Komt erop neer dat studeren stukken duurder wordt, studenten meer moeten lenen of bij pappa aan moeten kloppen en allerlei maatregelen die zorgen dat ze er niet langer dan 4 jaar over mogen doen.quote:Op maandag 27 november 2006 19:16 schreef digispeed het volgende:
[..]
hallo mevrouw voor jou !![]()
en echt inhoudelijk had ze veel te vertellen en ook goed antwoord op verschillende vragen
ik denk dat iedereen zich een beetje in haar vergist
Als ze samen zou gaan met de PVV dan zou het nog best eens een grote partij kunnen wordenquote:Op maandag 27 november 2006 20:00 schreef Arcee het volgende:
Misschien morgen Groep Verdonk?
Partij Afvoerputjequote:Op maandag 27 november 2006 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als ze samen zou gaan met de PVV dan zou het nog best eens een grote partij kunnen worden![]()
Kleine kans moet Wilders eerst maar eens zorgen dat hij z'n zooitje bij elkaar kan houden. Verdonk lijkt wat dat betreft namelijk ook niet sterk.quote:Op maandag 27 november 2006 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als ze samen zou gaan met de PVV dan zou het nog best eens een grote partij kunnen worden![]()
Ik zie toch echt eerder ruzie bij de VVD dan bij de PVV hoor.quote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef du_ke het volgende:
Kleine kans moet Wilders eerst maar eens zorgen dat hij z'n zooitje bij elkaar kan houden. Verdonk lijkt wat dat betreft namelijk ook niet sterk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |