abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 november 2006 @ 01:07:20 #1
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43808817
Toen de uitslagen binnendruppelden kwam de vraag of Rutte nog wel aan kon blijven als lijsttrekker van de VVD. Dat werd vrij snel bevestigd: Rutte kon gewoon door gaan. Maar net in het slotdebat viel me een klein detail op: volgens Witteman bleek uit een peiling dat van de VVD-stemmen, dacht ik, rond de 36% op Rutte stemde waar een lijsttrekker normaal zo'n 75% van de stemmen krijgt. Het duurde nog even voor de voorkeursstemmen bekend worden, maar wat als blijkt dat méér mensen op Verdonk hebben gestemd dan op Rutte? Heeft dat nog officiële consequenties, en zo niet, zal het binnen de VVD consequenties hebben? Ik weet niet zeker of ik het goed hoorde, maar ik dacht van wel, en dan is dit verschil wel opmerkelijk..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 23 november 2006 @ 01:09:48 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43808891
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:07 schreef De_Hertog het volgende:
Heeft dat nog officiële consequenties,
Als Verdonk meer voorkeursstemmen heeft, wordt zij door de Kiesraad boven Rutte geplaatst op de officiële (opvolgings)volgorde van de VVD-kandidaten. Heeft dat nog consequenties: Neuh, de VVD heeft meer dan 1 zetel gehaald, dus beide zijn verkozen.
  donderdag 23 november 2006 @ 01:13:03 #3
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_43809009
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:07 schreef De_Hertog het volgende:
Toen de uitslagen binnendruppelden kwam de vraag of Rutte nog wel aan kon blijven als lijsttrekker van de VVD. Dat werd vrij snel bevestigd: Rutte kon gewoon door gaan. Maar net in het slotdebat viel me een klein detail op: volgens Witteman bleek uit een peiling dat van de VVD-stemmen, dacht ik, rond de 36% op Rutte stemde waar een lijsttrekker normaal zo'n 75% van de stemmen krijgt. Het duurde nog even voor de voorkeursstemmen bekend worden, maar wat als blijkt dat méér mensen op Verdonk hebben gestemd dan op Rutte? Heeft dat nog officiële consequenties, en zo niet, zal het binnen de VVD consequenties hebben? Ik weet niet zeker of ik het goed hoorde, maar ik dacht van wel, en dan is dit verschil wel opmerkelijk..
ach inmiddels heb ik heel weinig vertrouwen in dit soort onderzoeken. als je al ziet hoe fout men zit met een exit poll.
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_43809065
VVD heeft gewoon veel mensen die op hun eigen favo kandidaat stemmen, meeste mensen die ik heb gesproken hebben bij vvd bv op griffith en kamp gestemd. niet zo zeer verdonk
NWC: 3445 7628 8614 7793
  donderdag 23 november 2006 @ 01:15:54 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43809086
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:14 schreef floppie86 het volgende:
VVD heeft gewoon veel mensen die op hun eigen favo kandidaat stemmen, meeste mensen die ik heb gesproken hebben bij vvd bv op griffith en kamp gestemd. niet zo zeer verdonk
36% is absurd weinig, ook voor de VVD.
  donderdag 23 november 2006 @ 01:16:05 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43809093
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:13 schreef evert het volgende:

[..]

ach inmiddels heb ik heel weinig vertrouwen in dit soort onderzoeken. als je al ziet hoe fout men zit met een exit poll.
Op zetels klopten ze niet, maar de trend was wel duidelijk: winst voor sp, verlies vvd, verlies pvda, klein verlies cda. In dit geval: als het niet 35 maar 20 of 40 procent is, is de marge van die poll slecht maar het verschil nog steeds opvallend.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 23 november 2006 @ 01:17:02 #7
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_43809121
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:16 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Op zetels klopten ze niet, maar de trend was wel duidelijk: winst voor sp, verlies vvd, verlies pvda, klein verlies cda. In dit geval: als het niet 35 maar 20 of 40 procent is, is de marge van die poll slecht maar het verschil nog steeds opvallend.
ja, maar de trends met 16 zetels winst en 10 zetels verlies waren wel ze duidelijk, als ze daar nog naast gezeten zouden hebben...
wat moet ik hier nu neerzetten?
  donderdag 23 november 2006 @ 01:19:59 #8
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43809209
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:17 schreef evert het volgende:

[..]

ja, maar de trends met 16 zetels winst en 10 zetels verlies waren wel ze duidelijk, als ze daar nog naast gezeten zouden hebben...
Op dezelfde manier is 35 procent om 75 procent een groot verschil. Maar goed, aangezien niets zeker is voor de voorkeursstemmen bekend zijn, laat ik dan 'als het inderdaad klopt' aan mijn vraag toevoegen. De vraag blijft hetzelfde.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_43911216
quote:
Op donderdag 23 november 2006 01:14 schreef floppie86 het volgende:
VVD heeft idd altijd wel vaak stemmentrekkers op lijst, komt ook omdat ze aardig wat bekende ministers hebben gehad, maar Rutte heeft wel heel weinig stemmen gehaald.
  zondag 26 november 2006 @ 18:41:13 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_43911546
quote:
Op zondag 26 november 2006 18:30 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

VVD heeft idd altijd wel vaak stemmentrekkers op lijst, komt ook omdat ze aardig wat bekende ministers hebben gehad, maar Rutte heeft wel heel weinig stemmen gehaald.
Rutte kan daar persoonlijk consequenties aan verbinden ('blijkbaar haal ik buiten de studentencorpora niet zo gek veel stemmen'), en dat zou ik ook doen als ik hem was, maar uiteindelijk kiest de fractie intern de fractievoorzitter. In de fractie is Rutte wel populair, veel populairder dan Verdonk. Mij persoonlijk zou het niet verbazen dat een derde man (vrouw) fractievoorzitter wordt.
pi_43911592
quote:
Op zondag 26 november 2006 18:41 schreef Floripas het volgende:

[..]

Rutte kan daar persoonlijk consequenties aan verbinden ('blijkbaar haal ik buiten de studentencorpora niet zo gek veel stemmen'), en dat zou ik ook doen als ik hem was, maar uiteindelijk kiest de fractie intern de fractievoorzitter. In de fractie is Rutte wel populair, veel populairder dan Verdonk. Mij persoonlijk zou het niet verbazen dat een derde man (vrouw) fractievoorzitter wordt.
Ik denk toch dat Rutte het blijft, dan kan hij in de oppositie de komende tijd werken aan zijn imago en de VVD op 1 lijn zetten.
  zondag 26 november 2006 @ 18:43:36 #12
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43911608
Het lijkt me wel zo'n beetje zeker dat Henk Kamp het wordt zou gauw ze de ontkenningsfase achter zich laten.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 26 november 2006 @ 18:44:08 #13
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43911621
quote:
Op zondag 26 november 2006 18:43 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik denk toch dat Rutte het blijft, dan kan hij in de oppositie de komende tijd werken aan zijn imago en de VVD op 1 lijn zetten.
Dat gaat hem denk ik niet lukken, met Marijnissen en Wilders in de oppositie naast hem.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 26 november 2006 @ 18:47:44 #14
130955 Floripas
Blast from the past
pi_43911729
quote:
Op zondag 26 november 2006 18:43 schreef PJORourke het volgende:
Het lijkt me wel zo'n beetje zeker dat Henk Kamp het wordt zou gauw ze de ontkenningsfase achter zich laten.
Ik denk dat ik dat met je eens ben - al zal hij spraaklessen moeten nemen. (Dat is niet mijn persoonlijke mening, maar dat zal zijn spin doctor dan wel willen)
pi_43913127
Ik heb op Rutte gestemd. De partij heeft Rutte destijds gekozen ondanks dat het wel duidelijk was dat Verdonk herkenbaarder was en meer stemmen zou trekken. Ze wouden niet het liberale karakter van de partij opzij zetten alleen om beter te scoren bij de kiezers. Verdonk is immers niet bepaald een typische liberaal en ik vind dat Pastors wel een punt had toen hij zei dat Verdonk eigenlijk niks bij de VVD te zoeken heeft.
Het is te hopen voor Rutte dat hij wat leert van deze verkiezingen, want Verdonk wil ik niet en ik zie een Kamp of een Remkes nou niet bepaald als potentieel lijsttrekker.
pi_43915237
Het lijkt mij onverstandig zo kort na de lijsttrekker verkiezingen de daar aangewezen man te vervangen. De intern verdeeld ogende VVD heeft na een aantal onrustige jaren en een 'dubbele campagne' naar mijn idee vooral stabiliteit nodig, zodat iedereen in de Kamer de schouders onder een gemeenschappelijk doel kan zetten. Daarnaast denk ik dat de positie van Verdonk iets af zal zwakken als zij vanuit de Kamer moet opereren, ik verwacht daar eerlijk gezegd niet heel veel spectaculairs in positieve zin van.
  dinsdag 28 november 2006 @ 00:34:22 #17
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43950836
Inmiddels is bekend dat Rutte inderdaad minder stemmen kreeg, en dat de 35% voor de verandering niet zo gek geschat was (Rutte had 38%). Maar aangezien er al een ander topic over is geopend: daar verder.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')