abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 november 2006 @ 08:47:07 #1
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_43842657
quote:
VERDONK VER VOOR RUTTE

door Joost Ruempol en Job Slok

DEN HAAG, vrijdag
Rita Verdonk lijkt bij de verkiezingen meer voorkeurstemmen te hebben binnengehaald dan Mark Rutte. Uit een steekproef bij zes van de 19 kieskringen en meer dan tien grote en middelgrote gemeenten uit andere kieskringen rijst het beeld op dat Verdonk met een aanzienlijk verschil wint.
Rutte behaalt hier 200.425 stemmen, terwijl Verdonk er 234.695 krijgt. Voor Rutte is alleen al het feit dat hij moet vechten voor de winst onder de VVD-aanhang uiterst pijnlijk. Zijn leiderschap van de partij is van meet af aan omstreden geweest. Hij versloeg Verdonk nipt in de lijsttrekkerverkiezing, toen Rutte 51 procent achter zich kreeg en Verdonk 46 procent. Daarna gebeurde wat de rechterflank vreesde: Rutte slaagde er niet in de ontevreden LPF-stemmers binnen te halen.
Telegraaf

Hoe zit dat met die voorkeurstemmen? Als de partij 10 zetels haald en iemand op plaats 11 krijgt meer voorkeurstemmen dan de nummer 10, dan komt nummer 11 in de kamer en niet nummer 10. (toch?) Maar nu Verdonk en Rutte, hoe zit dat? Wordt Verdonk nu nummer 1?
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  vrijdag 24 november 2006 @ 08:51:05 #2
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_43842698
Ik heb ook op Verdonk gestemd

Helaas kan ik jou vraag niet beantwoorden, omdat ik dat niet weet.
pi_43842714
Dat bericht is een speculatie, ik hoor de naam Kamp namelijk niet. Ik heb Kamp gestemd, erg veel mensen hebben Kamp gestemd. Ik denk dat hij Verdonk wel voorbij is gegaan eigenlijk. ( alhoewel, dan had ie wel in het berichtje gestaan, niet ? )

In ieder geval, go Kamp !
Reich mir den Stengel, du Bengel !
Liebling, ich habe die Kinder gefickt !
Ich werde immer wissen wer dich letzten Sommer gefickt hat !
www.catsthatlooklikehitler.com
  vrijdag 24 november 2006 @ 08:53:55 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43842727
Mja, nu mag VVD nog een keer kiezen of het een ( nog) populistische(re) partij wordt en verder duikt in de rechterhoek of dat het hun eigen meer op de economische hoek gerichte koers blijft varen. Angsthazerij en xenofobisme is een makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 24 november 2006 @ 08:55:53 #5
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_43842757
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:53 schreef jogy het volgende:
Angsthazerij en xenofobisme is een makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken.
Dat is een verdomd goede verklaring van de overwinning van de SP
Humans dont deserve to live...
pi_43842768
Zo zit het: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorkeurstem

Daarnaast zal Kamp in de verste verte niet in de buurt van het aantal voorkeurstemmen van Rita Verdonk komen
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  vrijdag 24 november 2006 @ 08:58:01 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43842787
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:55 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Dat is een verdomd goede verklaring van de overwinning van de SP
Hehe, niet echt.
Vrijheid
pi_43842788
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:53 schreef jogy het volgende:
Mja, nu mag VVD nog een keer kiezen of het een ( nog) populistische(re) partij wordt en verder duikt in de rechterhoek of dat het hun eigen meer op de economische hoek gerichte koers blijft varen. Angsthazerij en xenofobisme is een makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken.
En dat allemaal omdat Verdonk toevallig de minister van vreemdelingenzaken was die het afgesproken beleid uitvoerde. Om dat nou direct xenofoob te noemen gaat wel een beetje ver vind je niet?
Big dick.
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:05:59 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43842878
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:58 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

En dat allemaal omdat Verdonk toevallig de minister van vreemdelingenzaken was die het afgesproken beleid uitvoerde. Om dat nou direct xenofoob te noemen gaat wel een beetje ver vind je niet?
Ehm, ik noem de minister niet xenofoob hoor, het beleid ook niet maar omdat verdonk zo vaak in het nieuws is geweest dat ze zo streng is voor de nieuwe migranten krijgt ze dus veel stemmen van mensen die graag zouden willen dat de grenzen dicht blijven om ongewenste elementen buiten de deur te houden. Een Xenofoob is toch iemand die zich niet prettig voelt bij mensen uit een andere cultuur, of niet? In welke mate mensen dat zijn maakt niet zoveel uit maar mensen volgen vaker hun angstgevoelens dan andere.
Vrijheid
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:08:51 #10
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43842915
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:47 schreef Kadesh het volgende:
Als de partij 10 zetels haald en iemand op plaats 11 krijgt meer voorkeurstemmen dan de nummer 10, dan komt nummer 11 in de kamer en niet nummer 10. (toch?)
Nee, dat is niet zo.

Alleen wanneer de nummer 11 meer dan 25% van de kiesdeler heeft behaald en de nummer 10 niet, dan komt de nummer 11 in de kamer in plaats van nummer 10.

En wie er van de gekozen kamerleden fractievoorzitter wordt, ligt aan de onderlinge stemming in de fractie. Dus niet aan de volgorde van de lijst of aan het aantal voorkeursstemmen.
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:11:19 #11
121830 Kadesh
pi_43842948
Ik wil alleen maar weten hoe het zit met die voorkeurstemmen. En meteen begint er een Modje te zeveren over populistischme.............rechterhoek...........Angsthazerij...............xenofobisme.........makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken. Flikker op uit mijn topic hippie als je niets zinnigs te melden hebt.
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:12:25 #12
121830 Kadesh
pi_43842958
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:08 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, dat is niet zo.

Alleen wanneer de nummer 11 meer dan 25% van de kiesdeler heeft behaald en de nummer 10 niet, dan komt de nummer 11 in de kamer in plaats van nummer 10.

En wie er van de gekozen kamerleden fractievoorzitter wordt, ligt aan de onderlinge stemming in de fractie. Dus niet aan de volgorde van de lijst of aan het aantal voorkeursstemmen.
Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt Pool.
pi_43842972
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:47 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Telegraaf

Hoe zit dat met die voorkeurstemmen? Als de partij 10 zetels haald en iemand op plaats 11 krijgt meer voorkeurstemmen dan de nummer 10, dan komt nummer 11 in de kamer en niet nummer 10. (toch?) Maar nu Verdonk en Rutte, hoe zit dat? Wordt Verdonk nu nummer 1?
Wordt Verdonk nu nummer 1 waarvan?

De kamerzetels zijn niet genummerd, de posities op een kieslijst wel, maar die worden niet met terugwerkende kracht veranderd.
Pikorde binnen een partij wordt niet door de kiezer bepaald.

Voor Verdonks verkiezing tot parlementslid maakt het niet uit, die voorkeursstemmen, als nr 2 op de lijst was ze sowieso in de kamer gekomen, en ook Rutte komt op basis van zijn positie op de lijst wel in de kamer.

Als de VVD nu zo weinig stemmen zou hebben gekregen dat er maar één zetel zou zijn, dan zouden voorkeursstemmen voor Verdonk Rutte buiten de kamer kunnen houden.
Of als Verdonk heel laag op de lijst zou hebben gestaan, dan had ze ondanks die lage positie dankzij voorkeursstemmen toch gekozen kunnen worden.

Nu is het alleen symbolisch van belang: de VVDkiezers hebben blijkbaar een andere voorkeur dan de VVDleden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:13:19 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_43842974
Mooi Kadesh, Mooi .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_43842984
Je kunt pas met voorkeursstemmen in de kamer komen als je minimaal 25% van 1/150ste deel van het totaal aantal uitgebrachte stemmen (de zogeheten kiesdeler) hebt behaald.
Dit zijn ongeveer 25% * 1/150 * 80% (opkomst) * 12000000 (stemgerechtigden) = 16.000 stemmen

Op het moment dat je dus met voorkeursstemmen in de kamer komt valt er iemand van de lijst af die op basis van zijn plaats op de lijst wel in de kamer zou zijn gekomen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:18:08 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43843030
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:11 schreef Kadesh het volgende:
Ik wil alleen maar weten hoe het zit met die voorkeurstemmen. En meteen begint er een Modje te zeveren over populistischme.............rechterhoek...........Angsthazerij...............xenofobisme.........makkelijke voedingsbodem voor mensen die niet de verantwoordelijkheid bij zichzelf willen of kunnen zoeken. Flikker op uit mijn topic hippie als je niets zinnigs te melden hebt.
Sorrie man.
Vrijheid
pi_43843074
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:05 schreef jogy het volgende:

[..]

Ehm, ik noem de minister niet xenofoob hoor, het beleid ook niet maar omdat verdonk zo vaak in het nieuws is geweest dat ze zo streng is voor de nieuwe migranten krijgt ze dus veel stemmen van mensen die graag zouden willen dat de grenzen dicht blijven om ongewenste elementen buiten de deur te houden. Een Xenofoob is toch iemand die zich niet prettig voelt bij mensen uit een andere cultuur, of niet? In welke mate mensen dat zijn maakt niet zoveel uit maar mensen volgen vaker hun angstgevoelens dan andere.
Nee, jij noemt alleen iedereen die vindt dat het wel ietsje minder kan met de immigratie en islamisering Xenofoob. Er ligt nog een enorm gebied tussen 'vinden dat het wel iets minder kan' en 'Xenofobie', maar die nuance kan je natuurlijk beter niet maken als je iedereen die een beetje rechts is lekker in een verdomhoekje wilt douwen.
Big dick.
pi_43843142
ach gut, nu komt de VVD al in de oppositie te zitten, komen ze er ook nog eens als partij die verscheurd wordt door interne twisten en daarom niet serieus genomen wordt, en die van hun kiezers een heel halfslachtig mandaat heeft gekregen ...

Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat verdonk werkelijk serieus nogmaals probeert de macht te winnen, in de wetenschap dat ze oppositie moet gaan voeren en dus interupties moet plaatsen in de kamer en commentaar leveren via de media op een zittend kabinet ....
Dat kan ze al helemaal niet, die leefde enkel vanuit haar positie als minister en kon dan altijd kritiek 'afwenden', maar oppositie voeren is nu net iets anders en dat zie ik dr nog niet snel doen zonder héél snel flink te gaan irriteren...
Die vertrekt dus na 6 maanden ergens naar een commissariaat of naar Friesland ofzo.

Zowel ultralinks als ultrrechts zullen in hun vuistje gniffelen om die vleugellamme VVD; dat betektn nóg meer stemmen voor hen ....
Die zullen wel pogen om door te blijven gaan met die simpele 'Heeft iemand Mark Rutte gezien?'-grappen, die de laatste dagen voor de verkiezingen zo veelgehoord werden, het is makkelijk scoren als de tegenstander al op de grond ligt ...
pi_43843242
Het is inderdaad zo dat de VVDkiezers een andere voorkeur hadden dan de VVDleden

Men hoopte dat een aantal kiezers met Rutte mee zou komen als hij zich profileerde als sterk rechts, maar dat is niet gelukt. Verschillende peilingen wezen uit dat een VVD met Rutte aan het hoofd zich op minder zetels mocht verheugen dan een VVD met Rita aan het hoofd. Blijkbaar is het ze niet om de zetels te doen denk ik dan. Ik heb overigens ook Verdonk gestemd.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:38:02 #20
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43843305
Xenofoob is een mode woord geworden. Over twee jaar hoor je er niemand meer over. En het wordt bijna altijd in de verkeerde context gebruikt. Het zegt genoeg over iemand om iemand snel als xenofoob te bestempelen.

Voor de mensen die het te pas en te onpas gebruiken:
xe·no·foob (de ~ (m.), xenofoben)
1 vreemdelingenhater
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:38:06 #21
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_43843309
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 08:58 schreef jogy het volgende:

[..]

Hehe, niet echt.
echt wel
I mean no harm
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:38:47 #22
121830 Kadesh
pi_43843320
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:18 schreef jogy het volgende:

[..]

Sorrie man.
O.k.
pi_43843341
We zijn lekker van Rita af
pi_43843369
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:13 schreef sigme het volgende:
Nu is het alleen symbolisch van belang: de VVDkiezers hebben blijkbaar een andere voorkeur dan de VVDleden.
Op zich is het wel aardig voor de partij dat daar nu bewijs van is, alhoewel een enquete vast goedkoper was geweest dan een tweedekamer verkiezing .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_43843454
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:39 schreef SCH het volgende:
We zijn lekker van Rita af
Is dat zo? Ik zie haar er wel voor aan om in het parlement haar tanden in anderen te zetten. In de oppositie kan ze al helemaal feiten en waarheid naar believen kiezen.

Tot oneindige vreugde van alle fans, natuurlijk, die aan haar lippen zullen hangen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 november 2006 @ 09:46:53 #26
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43843459
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:21 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Nee, jij noemt alleen iedereen die vindt dat het wel ietsje minder kan met de immigratie en islamisering Xenofoob. Er ligt nog een enorm gebied tussen 'vinden dat het wel iets minder kan' en 'Xenofobie', maar die nuance kan je natuurlijk beter niet maken als je iedereen die een beetje rechts is lekker in een verdomhoekje wilt douwen.
Ik noem rutte-stemmers geen xenofoben hoor, maar ik ga er in dit topic maar even niet op verder want dat is offtopic .
Vrijheid
  FOK!fotograaf vrijdag 24 november 2006 @ 09:48:12 #27
18921 freud
Who's John Galt?
pi_43843479
Bewijst maar weer dat het een strategisch en politiek zeer slimme zet was om Rutter op 1 te zetten en Verdonk op 2. En nee, dit is niet sarcastisch bedoeld.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_43843660
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:46 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik noem rutte-stemmers geen xenofoben hoor, maar ik ga er in dit topic maar even niet op verder want dat is offtopic .
Dit topic gaat dan ook niet over die paar Rutte stemmers, maar over de mensen die hun voorkeursstem hebben gegeven aan Verdonk omdat ze volgens jou allemaal zo xenofoob zijn als de tufus

En dat is wel degelijk ontopic. Ik durf zelf te stellen dat als er al iemand ergens bang voor is, het de mensen zijn die Verdonk het liefste onder een trein zouden zien lopen.
Big dick.
  vrijdag 24 november 2006 @ 10:04:54 #29
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43843785
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 09:57 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Dit topic gaat dan ook niet over die paar Rutte stemmers, maar over de mensen die hun voorkeursstem hebben gegeven aan Verdonk omdat ze volgens jou allemaal zo xenofoob zijn als de tufus

En dat is wel degelijk ontopic. Ik durf zelf te stellen dat als er al iemand ergens bang voor is, het de mensen zijn die Verdonk het liefste onder een trein zouden zien lopen.
Mja, haatgevoelens worden nou eenmaal gevoed door angst, welke angst dat is maakt dan ook niet uit. Dus ja, ook de mensen die verdonk het liefst weg zien gaan zijn ergens bang voor.
Vrijheid
  vrijdag 24 november 2006 @ 10:08:27 #30
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43843858
Het is uniek dat een lijsttrekker minder voorkeursstemmen haalt dan een kandidaat lager op de lijst.
pi_43843996
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 10:08 schreef freako het volgende:
Het is uniek dat een lijsttrekker minder voorkeursstemmen haalt dan een kandidaat lager op de lijst.
Oeh.. feitjes .
  vrijdag 24 november 2006 @ 10:25:16 #32
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43844224
Leedvermaak.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_43844931
VVD stemmers zijn meer politiek betrokken dan de schapen van bijvoorbeeld de SP en de VVD stemmers stemmen minder op de nummer 1. Zelf stem ik normaal gesproken ook op een ander poppetje dan de nummer 1 maar nu bewust op Mark gestemd, is het beste voor de VVD.
pi_43846012
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 10:55 schreef HarryP het volgende:
() de VVD stemmers stemmen minder op de nummer 1.
Is dat zo? Gewoonlijk?

Freako?
  FOK!fotograaf vrijdag 24 november 2006 @ 11:43:00 #35
18921 freud
Who's John Galt?
pi_43846282
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 10:08 schreef freako het volgende:
Dat weet ik niet, maar Rutte op 1 zetten was een politieke beslissing, en geen voorspelling wie het meest populair zou zijn. Het lijkt er soms wel op, maar de politiek is geen populariteitswedstrijd...
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_43846604
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 11:43 schreef freud het volgende:

[..]

Dat weet ik niet ()
Als Freako het zegt dan is het zo .
pi_43846628
Zeer opmerkelijk. Het toont aan dat de VVD-leden een grote fout hebben gemaakt. Wat ik dan wel weer bizar vind, is de roep om aftreden van Mark Rutte. Alsof hij er iets aan kan doen dat hij tot lijsttrekker is gekozen...
  vrijdag 24 november 2006 @ 11:59:28 #38
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_43846682
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 10:55 schreef HarryP het volgende:
VVD stemmers zijn meer politiek betrokken dan de schapen van bijvoorbeeld de SP e
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_43846778
Flikker nou eens op met die peilingen.
lollig
  vrijdag 24 november 2006 @ 12:10:06 #40
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43846933
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 11:56 schreef dVTB het volgende:
Zeer opmerkelijk. Het toont aan dat de VVD-leden een grote fout hebben gemaakt. Wat ik dan wel weer bizar vind, is de roep om aftreden van Mark Rutte. Alsof hij er iets aan kan doen dat hij tot lijsttrekker is gekozen...
Of de VVD-leden hebben géén fout gemaakt en hebben er voor gekozen om een liberale partij te zijn en niet af te glijden naar kleinburgerlijkheid. Tijdens deze verkiezingen kost ze dat zetels, maar blijkbaar geven ze meer om de koers van de partij.
  vrijdag 24 november 2006 @ 12:17:19 #41
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_43847139
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 12:10 schreef Pool het volgende:

[..]

Of de VVD-leden hebben géén fout gemaakt en hebben er voor gekozen om een liberale partij te zijn en niet af te glijden naar kleinburgerlijkheid. Tijdens deze verkiezingen kost ze dat zetels, maar blijkbaar geven ze meer om de koers van de partij.
Inderdaad.
Vrijheid
  vrijdag 24 november 2006 @ 13:04:19 #42
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43848355
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 11:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Is dat zo? Gewoonlijk?

Freako?
Er zit een kern van waarheid in. In tegenstelling tot andere partijen, waar door kiezers massaal op de nummer 1 wordt gestemd, wordt door VVD-kiezers relatief vaker een voorkeursstem uitgebracht. Echter, de VVD-lijsttrekker haalt altijd wel veruit de meeste voorkeursstemmen van alle VVD'ers, lijsttrekker Zalm had bijvoorbeeld 70% van alle VVD-voorkeursstemmen in 2003. Ter vergelijking: Bos en Balkenende zaten beide rond de 85%.

Het lijkt er nu op dat Rutte minder dan 50% van de VVD-voorkeursstemmen heeft gekregen. Ook dat is al eens eerder gebeurd, Dijkstal had 49% van de voorkeursstemmen in 2002. Dat was al een absurd laag percentage, maar hij had tenminste wel anderhalf keer zoveel voorkeursstemmen als de nummer twee, Gerrit Zalm. Rutte (of Verdonk, die moet je in ieder geval een deel van de credits geven) heeft het zoals het er nu naar uitziet voor elkaar gekregen dat een lijsttrekker minder stemmen heeft gekregen dan een andere kandidaat op de lijst. En dat is echt ongehoord.
pi_43848640
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:04 schreef freako het volgende:

[..]

Er zit een kern van waarheid in. In tegenstelling tot andere partijen, waar door kiezers massaal op de nummer 1 wordt gestemd, wordt door VVD-kiezers relatief vaker een voorkeursstem uitgebracht. Echter, de VVD-lijsttrekker haalt altijd wel veruit de meeste voorkeursstemmen van alle VVD'ers, lijsttrekker Zalm had bijvoorbeeld 70% van alle VVD-voorkeursstemmen in 2003. Ter vergelijking: Bos en Balkenende zaten beide rond de 85%.

Het lijkt er nu op dat Rutte minder dan 50% van de VVD-voorkeursstemmen heeft gekregen. Ook dat is al eens eerder gebeurd, Dijkstal had 49% van de voorkeursstemmen in 2002. Dat was al een absurd laag percentage, maar hij had tenminste wel anderhalf keer zoveel voorkeursstemmen als de nummer twee, Gerrit Zalm. Rutte (of Verdonk, die moet je in ieder geval een deel van de credits geven) heeft het zoals het er nu naar uitziet voor elkaar gekregen dat een lijsttrekker minder stemmen heeft gekregen dan een andere kandidaat op de lijst. En dat is echt ongehoord.

En nu nog de vraag: stemmen SP-stemmers bovengemiddeld vaak op de nummer 1?
pi_43848708
Het verschil is veel kleiner dan gedacht.
quote:
Verdonk passeert Rutte in Den Haag
DEN HAAG - Rita Verdonk heeft in Den Haag bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer meer stemmen gekregen dan lijsttrekker Mark Rutte. Uit de officieuze uitslag van de gemeente Den Haag bleek vrijdag dat op Verdonk 16.584 Haagse kiezers hebben gestemd en op Rutte 15.406.
pi_43848816
Maar zou het echt geholpen hebben als de rechtsere Verdonk lijsttrekker was geweest? als ik namelijk de taartdiagrammen bekijk waarin staat waar de VVD kiezer heen is gegaan is dat maar voor een klein gedeelte naar PvdV enz
pi_43848910
Ik heb niets met de VVD, maar als ik daar dan toch op zou stemmen was het Rutte geworden, intelligente jonge kerel die het best ver gaat schoppen denk ik, hoe haal je het in je hoofd om op Verdonk te stemmen?
Dat mens maakt de VVD kapot.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  vrijdag 24 november 2006 @ 13:24:56 #47
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43848945
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:17 schreef SCH het volgende:
Het verschil is veel kleiner dan gedacht.
[..]
Dit is alleen de kieskring Den Haag, SCH. Die bestaat uit de gemeente Den Haag en de briefstemmers. Verdonk heeft daar al 10% meer voorkeursstemmen dan Rutte.
pi_43848949

[ Bericht 100% gewijzigd door Repeat op 24-11-2006 13:26:16 ]
  vrijdag 24 november 2006 @ 13:26:51 #49
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43849003
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:15 schreef sigme het volgende:

[..]

En nu nog de vraag: stemmen SP-stemmers bovengemiddeld vaak op de nummer 1?
In 2002 en 2003: 80%. Minder dus dan PvdA en CDA. Dat komt in ieder geval voor een deel omdat Agnes Kant meer dan 10% van de SP-voorkeursstemmen wist te trekken.
pi_43849064
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:21 schreef Chewie het volgende:
Maar zou het echt geholpen hebben als de rechtsere Verdonk lijsttrekker was geweest? als ik namelijk de taartdiagrammen bekijk waarin staat waar de VVD kiezer heen is gegaan is dat maar voor een klein gedeelte naar PvdV enz
Het zou misschien een paar zetels hebben gescheeld. Maar ook een overwinning van Verdonk zou nipt geweest zijn. De partij is nu eenmaal ietwat verdeeld.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_43849199
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:24 schreef freako het volgende:

[..]

Dit is alleen de kieskring Den Haag, SCH. Die bestaat uit de gemeente Den Haag en de briefstemmers. Verdonk heeft daar al 10% meer voorkeursstemmen dan Rutte.
Terwijl er gedaan werd alsof ze Rutte echt weg zou vagen.
pi_43849214
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:28 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het zou misschien een paar zetels hebben gescheeld. Maar ook een overwinning van Verdonk zou nipt geweest zijn. De partij is nu eenmaal ietwat verdeeld.
Ja maar dat is ook typisch VVD, Bolkestein, Nijpels en Wiegel waren lijsttrekkers die beide vleugels goed konden vertegenwoordigen. Rutte heeft daar blijkbaar wat meer moeite mee al heeft hij ook niet echt veel tijd gehad om zich als leider goed in te werken.

Maar ik denk dat de gemiddelde kiezer niet zit te wachten op een rechtser geluid, dat is in iedergeval niet uit die diagram te halen.
pi_43849251
Ik heb Verdonk gekozen inderdaad. Puur omdat ik vind dat zij veel duidelijker is dan Rutte bijvoorbeeld. Maar ik weet verder ook niet hoe de VVD dit gaat oplossen. Rutte blijft de komende tijd in ieder geval de lijsttrekker heb ik vernomen.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 november 2006 @ 13:35:22 #54
22592 crew  Ole
pi_43849271
Ik had niet op de VVD gestemd als Verdonk lijsttrekker was geweest. Ik denk dat ik niet de enige ben. Andersom heeft Wilders nu wellicht meer stemmen dan als Verdonk lijsttrekker was geweest. Wie zal het zeggen?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_43849302
Fractievoorzitter, lijsttrekker is wat anders die zal wel weer gekozen worden voor de volgende 2e kamerverkiezingen wanneer dat ook mag zijn

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2006 13:36:42 ]
pi_43849490
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:36 schreef Chewie het volgende:
Fractievoorzitter, lijsttrekker is wat anders die zal wel weer gekozen worden voor de volgende 2e kamerverkiezingen wanneer dat ook mag zijn
Mjah dat bedoelde ik.
Dank.
  vrijdag 24 november 2006 @ 13:56:29 #57
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43849846
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:33 schreef SCH het volgende:

[..]

Terwijl er gedaan werd alsof ze Rutte echt weg zou vagen.
Deze uitslag beschouw ik inderdaad als wegvagen, SCH. Zelfs Dijkstal haalde nog 2x zoveel voorkeurstemmen als Zalm.
pi_43851500
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 13:56 schreef freako het volgende:

[..]

Deze uitslag beschouw ik inderdaad als wegvagen, SCH. Zelfs Dijkstal haalde nog 2x zoveel voorkeurstemmen als Zalm.
De VVD heeft gekozen voor een trojka, dat was destijds niet zo. Hele andere situatie natuurlijk.
pi_43851624
In de gemeente Haarlemmermeer zou Verdonk fors meer stemmen gehaald hebben: http://web.haarlemmermeer.nl/issverkiezingen/exp_html/index.html

In Zwolle daarentegen scoort Rutte net iets beter: http://www.resultaten.stemmeninzwolle.nl/
  vrijdag 24 november 2006 @ 14:56:40 #60
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43851640
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 14:51 schreef SCH het volgende:

[..]

De VVD heeft gekozen voor een trojka, dat was destijds niet zo. Hele andere situatie natuurlijk.
Trojka? Wie is de derde dan?
pi_43851771
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 14:56 schreef freako het volgende:

[..]

Trojka? Wie is de derde dan?
Kamp.
pi_43851813
Maar goed, stel Rita heeft meer stemmen dan Mark, is de verwachting dan dat Mark aan de kant wordt geschoven en Rita de fractievoorzitter wordt? Ik geloof daar niet zo in.
  vrijdag 24 november 2006 @ 15:02:07 #63
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43851819
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 14:56 schreef Kozzmic het volgende:
In de gemeente Haarlemmermeer zou Verdonk fors meer stemmen gehaald hebben: http://web.haarlemmermeer.nl/issverkiezingen/exp_html/index.html

In Zwolle daarentegen scoort Rutte net iets beter: http://www.resultaten.stemmeninzwolle.nl/
Leuke links. Het laat ook zien dat Bos en Balkenende weer zo'n 80% van de voorkeursstemmen krijgen.
pi_43851990
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:01 schreef Kozzmic het volgende:
Maar goed, stel Rita heeft meer stemmen dan Mark, is de verwachting dan dat Mark aan de kant wordt geschoven en Rita de fractievoorzitter wordt? Ik geloof daar niet zo in.
Rutte is gisteren herkozen, dus dat gaat niet meer.
pi_43852101
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Mwah- Bloed aan de blazers kan altijd.
pi_43852111
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Jawel hoor, Rutte kan altijd terugtreden, bijvoorbeeld als de druk vanuit de media groter gaat worden nadat bekend wordt dat Verdonk meer voorkeursstemmen haalt. Of het waarschijnlijk is, is een tweede. Ik verwacht het niet op korte termijn, maar wat als straks de verkiezingen voor de Provinciale Staten ook tegenvallen?
pi_43852304
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:10 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Jawel hoor, Rutte kan altijd terugtreden, bijvoorbeeld als de druk vanuit de media groter gaat worden nadat bekend wordt dat Verdonk meer voorkeursstemmen haalt. Of het waarschijnlijk is, is een tweede. Ik verwacht het niet op korte termijn, maar wat als straks de verkiezingen voor de Provinciale Staten ook tegenvallen?
Iemand kan altijd aftreden natuurlijk. Ik bedoelde meer dat het niet waarschijnlijjk is dat er vanuit de fractie veel druk komt
pi_43852307
Bij zulke cijfers zou je denken -dat vermoeden was er al- dat deze partij zich misschien ooit gaat splitsen in een liberale en een conservatieve partij. Het liberale deel kan aansluiting vinden bij D66, het conservatieve deel bij Wilders...
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 24 november 2006 @ 15:51:27 #69
22592 crew  Ole
pi_43853538
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 15:16 schreef onemangang het volgende:
Bij zulke cijfers zou je denken -dat vermoeden was er al- dat deze partij zich misschien ooit gaat splitsen in een liberale en een conservatieve partij. Het liberale deel kan aansluiting vinden bij D66, het conservatieve deel bij Wilders...
Wilders is denk ik toch een stapje te ver voor veel VVD'ers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ole op 24-11-2006 16:02:01 ]
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  vrijdag 24 november 2006 @ 16:00:18 #70
3542 Gia
User under construction
pi_43853845
Als er nieuwe verkiezingen komen, denk ik wel dat Rita voorzitter wordt van de VVD. Het is nu duidelijk gebleken dat VVD de meeste zetels verloren is, doordat Rutte hun voorman was.

Heb overigens ook op Rita gestemd.
pi_43853904
De periode Rita Verdonk is echt voorbij. Die zakt langzaam weg
  vrijdag 24 november 2006 @ 16:03:39 #72
3542 Gia
User under construction
pi_43853962
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 16:01 schreef SCH het volgende:
  vrijdag 24 november 2006 @ 16:05:20 #73
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_43854030
Ze zal vast wel in de VVD-fractie blijven en groter worden, maar ze is godzijdank weg als minister de eerstkomende, uhm, anderhalf jaar.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_43854082
Ik meen het serieus. Haar rol is uitgespeeld.
pi_43854103
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 16:01 schreef SCH het volgende:
ik ben toch best wel benieuwd hoe ze het als kamerlid zal gaan doen ... hoeveel Fans zouden overblijven als ze en paar keer in de kamer als oppositielid interrupties doet of haar mening moet geven over thema's?
Dat zou toch volgens velen 'makkelijk' scoren moeten zijn?

Iemand die zoveel voorkeurstemmen heeft gekregen, daarvan zou ook wel iets te zien moeten zijn in de kamer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')