abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 november 2006 @ 12:21:31 #1
3542 Gia
User under construction
pi_43354561
Aangezien het vorige topic vol was en er toch weer nieuws over was, bij deze een nieuw topic.

School weigert handweigerende docente terug te nemen

Ben benieuwd of een rechter de lerares ook in het gelijk stelt. Lijkt me tijd worden dat zo'n zaak eens voor de rechter komt.

Als zij nu vanaf het begin duidelijk had gemaakt mannen geen hand te willen geven en dit ook bij haar sollicitatie niet had gedaan, en toch was aangenomen, dan had ze een punt gehad. Hadden ze haar maar niet aan moeten nemen.
Maar ze deed er eerst schijnbaar niet moeilijk over. De school vindt dit een belangrijk onderdeel in het contact naar ouders toe en dacht haar zonder problemen aan te kunnen nemen. Ze kwamen een jaar later bedrogen uit. De lerares besloot zomaar opeens dat ze mannen geen hand meer wilde geven.

Ik stel de school in 't gelijk.

Wat mij betreft komt hier een wet voor of zo, dat dit voor eens en altijd uit de wereld is.
pi_43354900
yes, laten we er een wet van maken dat je handjes moet schudden in nederland .. poeh poeh ..
pleased to meet you
pi_43354936
IK geef ook niet graag iemand een hand . zijn altijd klef of slap
pi_43354969
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:34 schreef tonks het volgende:
IK geef ook niet graag iemand een hand . zijn altijd klef of slap
Maar jij mag dat, je bent geen allochtoon.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_43355139
Feit is gewoon dat het geloof botst met de cultuur die wij al eeuwen normaal vinden hier.
Als mensen zich daaraan niet kunnen aanpassen dan moet daar een wet voor komen die deze mensen terug stuurt naar het land van herkomst.
En als ze hier geboren zijn hebben ze zich te gedragen en mag ze zeker ontslagen worden.
En hierdoor ook geen uitkering meer krijgen, want het is gewoon eigen schuld dat ze geen werk krijgt op deze manier.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_43355147
Ik zie er nog steeds iets paradoxaals in dat de docente naar de CGB is gestapt. Volgens mij is zij juist degene die onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen. Daarnaast vind ik cultureel-religieuze principes laten gelden op een openbare school beslist niet wenselijk.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  woensdag 8 november 2006 @ 12:41:50 #7
3542 Gia
User under construction
pi_43355160
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:32 schreef moussie het volgende:
yes, laten we er een wet van maken dat je handjes moet schudden in nederland .. poeh poeh ..
Dat werkgevers dit als voorwaarde mogen stellen.

Wat je in je eigen tijd doet, en met wie, moet je zelf weten.
pi_43355384
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:41 schreef damian5700 het volgende:
Ik zie er nog steeds iets paradoxaals in dat de docente naar de CGB is gestapt. Volgens mij is zij juist degene die onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen. Daarnaast vind ik cultureel-religieuze principes laten gelden op een openbare school beslist niet wenselijk.
Als mannelijke ouder zou ik haar aanklagen. Kijken wat ze dan doen?!
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43355583
wat ik mij dan afvraag .. hoe zit dat met de westerse docente en de moslim/hindu/jood/japanner die weigert haar een hand te geven .. moet zij dan ook bestaan op handjes schudden want zo hoort dat nu eenmaal op die school ?
pleased to meet you
pi_43355606
Het is gewoon 'n hype aan 't worden, het valt natuurlijk niet aan te klagen dat iemand geen hand wil geven mag ik hopen Opeens gaat iedere werkgever zeuren dat dat hier niet kan.

Lekker Belangrijk. Bij dit beroep dan overigens he, een docente hoeft zelden 'n hand te schudden. Alleen op ouderavonden o.i.d., lijkt me niet zo schokkend als je dan geen handje van de juf hebt mogen ontvangen.
pi_43355652
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:41 schreef damian5700 het volgende:
dat heeft zij dan ook niet gedaan maar de school

en diegene die hier cultuurprincipes wil laten gelden zijn de nederlanders ..
pleased to meet you
pi_43355703
Ik heb hier geen mening over, omdat het een zaak van de school is of zij handen schudden als voorwaarde ziet. Dat heeft gelukkig niets met wetten of regels te maken.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 8 november 2006 @ 13:00:49 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43355711
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:56 schreef moussie het volgende:
wat ik mij dan afvraag .. hoe zit dat met de westerse docente en de moslim/hindu/jood/japanner die weigert haar een hand te geven .. moet zij dan ook bestaan op handjes schudden want zo hoort dat nu eenmaal op die school ?
Een westerling is geen moslim. Dus dat zit denken mensen altijd wel goed.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_43355951
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:41 schreef Bloemkool het volgende:
Feit is gewoon dat het geloof botst met de cultuur die wij al eeuwen normaal vinden hier.
Als mensen zich daaraan niet kunnen aanpassen dan moet daar een wet voor komen die deze mensen terug stuurt naar het land van herkomst.
En als ze hier geboren zijn hebben ze zich te gedragen en mag ze zeker ontslagen worden.
En hierdoor ook geen uitkering meer krijgen, want het is gewoon eigen schuld dat ze geen werk krijgt op deze manier.
oh ja joh, is dat al eeuwen normaal hier ?
toen ik opgroeide was het dat anders niet, niet bij een gewone begroeting iig, pas als je formeel werdt voorgesteld of om een koop/afspraak te bezegelen .. anders groeten mannen elkaar met het even afnemen van hun hoed en dames met een knikje van het hoofd .. en als je dames al een hand gaf dan bleef dat beperkt tot het aanraken van haar vingertoppen
pleased to meet you
pi_43356058
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:00 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een westerling is geen moslim. Dus dat zit denken mensen altijd wel goed.
ik denk dat je me verkeerd begrijpt .. ik heb het nu over een westerse docente die de regels van de school tot de letter volgt en erop bestaat dat iedere vader ongeacht cultuur haar handje schud
pleased to meet you
pi_43356128
Een wet maken dat je handen moet geven is 1. onhaalbaar en 2. onwenselijk.

In dit geval gaat het om een docente die al een tijd werkte op deze school en voorheen wel altijd een hand gaf aan mannen. Sinds kort doet ze dit levensbeschouwelijk beargumenteerd niet meer.

De openbare school gaf aan dit niet wenselijk te vinden, immers de docente maakt onderscheid tussen mannen en vrouwen en de docente gaf richting haar leerlingen aan dat het legitiem is om onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen (voorbeeldfunctie).

De CGB bekijkt enkel de klacht en of er in dit geval aan de wet is voldaan. De conclusie van de CGB is dat dit juridisch gezien niet het geval is.

Het voordeel én nadeel van het CGB is dat zij enkel juridisch dient te kijken. Op basis van de wetgeving en jurispudentie dient zij tot een conclusie te komen. Dit is het voordeel, echter rechtsfilosofisch gezien is dit tevens het nadeel:

Wetgeving en rechtsspraak dient ten alle tijde een afspiegeling te zijn van de algemene wil van de bevolking. Dat dit vaak niet het geval is, heeft te maken met de traagheid van wetgeving en de snelveranderende samenleving. In dit geval zie je dan ook het spanningsveld waarbinnen wetgeving en rechtspraak zich verkeerd; een ongeschreven norm in onze samenleving (het handschudden) wordt bewust terzijde geschoven. Dit schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat, immers vanaf jongst af aan hebben wij geleerd dat het netjes is om iemand een hand te geven en dat daarbij geen onderscheid gemaakt mag worden tussen man en vrouw.

De rector van deze school heeft (vanzelfsprekend) moeite met deze uitkomst; immers hij verwachtte bij de aanname van de docente dat zij (vanzelfsprekend) aan deze ongeschreven norm voldeed. De eerste jaren dat zij er werkte, gaf zij ook een hand aan mannen. Vervolgens wordt deze rector geconfronteerd met een docente die plotseling weigert een hand te geven, zij beroept zich hierbij op haar godsdiensvrijheid om onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.

Tevens zit er een soort ervaren onjuistheid aan de actie van de docente om naar de CGB te stappen; immers zij maakt onderscheid tussen mannen en vrouwen en betreed hiermee in rechtsfilosofische zin het terrein van discriminatie. Maar tegelijktijd beroept zij zich bij de CGB op discriminatie-artikel, omdat zij omwille van haar godsdienst gediscrimineerd wordt.

Juist deze discrepantie is wat veel mensen stoort. Je enerzijds ontrekken aan de aard van het recht maar tegelijkertijd beroepen op de exacte regels van het recht (de regel van de wet i.p.v. de geest van de wet).

Er zit nog wel een kwalijke actie van de CGB aanvast. Door de verklaring van de CGB-voorzitter dat godsdienstvrijheid zwaarder weegt dan de omgangsnorm op deze school is discutabel en zelfs een politiek uitspraak. Het zou verstandig zijn dat de CGB dit niet doet en slechts enkel naar de wetgeving kijkt zonder daar een waarde-oordeel aan te verbinden. Dit is immers ook hun taak!

[ Bericht 0% gewijzigd door Iced_Lips op 08-11-2006 13:24:07 ]
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
pi_43356129
Terecht dat ze geweigerd wordt. In de cultuur waar ze vandaan komt is het ook niet meer dan normaal dat je elkaar een hand geeft. Verschuilen achter religie heeft in deze ook totaal geen zin, het is een verzonnen regel.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 13:16:05 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43356185
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:11 schreef moussie het volgende:

[..]

ik denk dat je me verkeerd begrijpt .. ik heb het nu over een westerse docente die de regels van de school tot de letter volgt en erop bestaat dat iedere vader ongeacht cultuur haar handje schud
Diverse mensen en diverse begroetingen. Als we bij wet gaan regelen dat handen schudden moet. Is het hek van de dam. Wat raar blijft is dat de docente waarom het gaat van handen schudden geen punt maakte en nu wel. Maar ze zal wel radicaal geworden zijn denk ik zo.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:17:22 #19
3542 Gia
User under construction
pi_43356229
quote:
Sterker nog, het komt voor dat moslims boos worden als een dokter een moslima de hand toesteekt. Men vind maar dat wij westerlingen moeten weten dat sommige volken niet van handjes schudden houden en dat wij daar hier rekening mee moeten houden.

Als ik in Marokko ben, houd ik daar rekening mee, als ik in Japan ben, houd ik daar rekening mee, maar als ik in Nederland ben begroet ik iedereen met een uitgestoken hand. Als zij zich daar dan beledigd door voelen is dat hun probleem.
pi_43356253
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:58 schreef moussie het volgende:

[..]

dat heeft zij dan ook niet gedaan maar de school

en diegene die hier cultuurprincipes wil laten gelden zijn de nederlanders ..
Ook goed, maar ik begrijp nog steeds niet wat er zo gelijk aan is om vrouwen wel en mannen geen hand te geven.

Ik had het over cultureel-religieuze principes laten gelden op een openbare (niet-confessionele) school, die ik niet wenselijk acht en volgens mij heb jij het over inwoners in Nederland die Nederlandse culturele principes willen laten gelden. Dat is wat anders.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:19:19 #21
3542 Gia
User under construction
pi_43356288
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:08 schreef moussie het volgende:

[..]

oh ja joh, is dat al eeuwen normaal hier ?
toen ik opgroeide was het dat anders niet, niet bij een gewone begroeting iig, pas als je formeel werdt voorgesteld of om een koop/afspraak te bezegelen .. anders groeten mannen elkaar met het even afnemen van hun hoed en dames met een knikje van het hoofd .. en als je dames al een hand gaf dan bleef dat beperkt tot het aanraken van haar vingertoppen
Dan heb je het over 'in 't voorbijgaan'. Dat is iets anders als een begroeting voor een gesprek.
Het gaat hier ook niet over een informeel of vriendschappelijk iets, maar over een zakelijk, formeel gesprek tussen leerkracht en ouders.
pi_43356349
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Sterker nog, het komt voor dat moslims boos worden als een dokter een moslima de hand toesteekt. Men vind maar dat wij westerlingen moeten weten dat sommige volken niet van handjes schudden houden en dat wij daar hier rekening mee moeten houden.
Sowieso, je kunt toch doorgaans moeilijk zien of iemand (radicaal) islamitisch is.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:21:07 #23
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43356352
Gewoon er uitstampen dat wijf. Je hebt je aan te passen aan het land waarin je leeft, punt.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_43356388
CGB is toch ook al in het ongelijk gesteld door de rechter inzake die griezel in Rotterdam?

gewoon ontslaan die Miep, en ook geen uitkering...door dit gedrag laat ze namelijk zien dat ze niet wil werken in deze samenleving.
Call me black
  woensdag 8 november 2006 @ 13:24:04 #25
3542 Gia
User under construction
pi_43356456
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:16 schreef Megumi het volgende:

Als we bij wet gaan regelen dat handen schudden moet. Is het hek van de dam.
Ik doelde dan ook op een wet die het voor werkgevers mogelijk maakt te eisen van haar werknemers dat ze alle klanten netjes begroeten met een hand. Indien werkgevers hier niet op staan, kunnen ze dat uit het contract weglaten. Ik denk zelfs dat het nu niet eens mogelijk is dit bij een sollicitatiegesprek als eis op tafel te leggen, laat staan in het contract op te nemen.

En op dat punt zou m.i. de wet moeten veranderen.

Nogmaals het gaat niet om verplicht handen schudden als je iemand begroet. Het gaat over werksituaties waarin dit toch eigenlijk vereist is.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:25:51 #26
3542 Gia
User under construction
pi_43356509
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Sowieso, je kunt toch doorgaans moeilijk zien of iemand (radicaal) islamitisch is.
Precies.

Als ik leerkracht zou zijn en een moslimman zou mijn uitgestoken hand weigeren, dan zal ik denk ik mijn schouders ophalen. Maar 3 maanden later, op een volgende ouderavond, steek ik gewoon weer mijn hand uit.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:41:21 #27
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43357002
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:14 schreef Iced_Lips het volgende:
1. onhaalbaar
Want?
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:14 schreef Iced_Lips het volgende: 2. onwenselijk.
Oneens.
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:14 schreef Iced_Lips het volgende:
De CGB bekijkt enkel de klacht en of er in dit geval aan de wet is voldaan. De conclusie van de CGB is dat dit juridisch gezien niet het geval is.

Het voordeel én nadeel van het CGB is dat zij enkel juridisch dient te kijken. Op basis van de wetgeving en jurispudentie dient zij tot een conclusie te komen. Dit is het voordeel, echter rechtsfilosofisch gezien is dit tevens het nadeel:
Hoho, CGB is geen rechter. Zoals je het nu doet voorkomen is haar uitspraak gelijk aan wat de rechter zou besluiten in een dergelijke zaak. Dat klopt niet want die heeft een bredere scope..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:42:27 #28
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_43357035
Geen hand? Geen baan!
pi_43357086
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:49 schreef Napalm het volgende:

[..]

Als mannelijke ouder zou ik haar aanklagen. Kijken wat ze dan doen?!
Oh, dat is wel eens geprobeerd (iets vergelijkbaar), een zaak van achterstelling van blanke mannen aanhangig maken.

Maar daar is de commissie gelijke behandeling uitdrukkelijk niet voor bedoeld, dus het is niet ontvankelijk .

Is het geen geweldig systeem ?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43357089
Gia denk je werkelijk dat het normaal is dat moslims geen hand geven ofzo?
Allah Al Watan Al Malik
pi_43357204
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:14 schreef Mutant01 het volgende:
Terecht dat ze geweigerd wordt. In de cultuur waar ze vandaan komt is het ook niet meer dan normaal dat je elkaar een hand geeft. Verschuilen achter religie heeft in deze ook totaal geen zin, het is een verzonnen regel.
ik ben het een keer met je eens
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_43357304
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:41 schreef Napalm het volgende:

[..]

Want?
idd
quote:
Oneens.
idem
[/quote]
Hoho, CGB is geen rechter. Zoals je het nu doet voorkomen is haar uitspraak gelijk aan wat de rechter zou besluiten in een dergelijke zaak. Dat klopt niet want die heeft een bredere scope..
[/quote]
Zoals al gebleken inzke baardmans in Rotjeknor
CGB had ook weer een grotre bek.... rechter stelde gemeente echter in het gelijk

Gewoon geldverspilling dat CGB...
Je kunt net zo goed tegen je hond lullen, of geit in de meeste gevallen toepasselijk op het CGB....
Het luistert, het mekkert.... daar houd het mee op
Call me black
pi_43357746
Nee buigen voor de Islamiet
Al is het maar om te kotsen.

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=1268&titel=Beledigende_pasfoto_5-jarige_geweigerd.

We weten allemaal dat bovenstaande een gevaarlijke leeftijd is in die landen
Call me black
  woensdag 8 november 2006 @ 14:11:53 #34
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43357931
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:06 schreef Jack_Pershing het volgende:

http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=1268&titel=Beledigende_pasfoto_5-jarige_geweigerd.

Dat is nou net waarom je dit soort zaken dus niet bij de wet moet gaan regelen. Daarnaast als je het hele artikel leest was het gewoon een foutje. En mag het meisje met blote schouders op de foto. Vanuit dat oogpunt klopt er niks van je post. En is je post door het weglaten van de volledige en juiste bron suggestief en onjuist.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:12:19 #35
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43357947
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:06 schreef Jack_Pershing het volgende:

Als dat waar is, is het ongelofelijk.

woensdag 8 november 2006 @ 14:14:03 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43358004
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:12 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Als dat waar is, is het ongelofelijk.

Het is dus niet waar.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:21:20 #37
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43358248
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:14 schreef Megumi het volgende:

[..]

Het is dus niet waar.
Dat komt uit het artikel toch anders wel naar voren. Het is rechtgezet, maar in de eerste instantie kon het niet om onze bruine broeders te sparen.
pi_43358280
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:21 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Dat komt uit het artikel toch anders wel naar voren. Het is rechtgezet, maar in de eerste instantie kon het niet om onze bruine broeders te sparen.
Volgens mij bleek dit een hoax te zijn maargoed.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 14:24:39 #39
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43358353
Een ding valt gelukkig mee. Nog maar twee pagina's vol over zoiets onbenulligs als wel of geen handen schudden. er zijn denk ik wel bewlangrijkere problemen in dit land.
pi_43358354
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:21 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Omdat er een ezel achter een loket zat die op eigen houtje debiele regeltjes verzon. Je voert toch niet een (1) geschuffelde (!) loketbeambte (!) op als bewijs van een zogenaamde trend?
Mén, als we eenzame gekken als maatstaf der dingen gaan nemen.. Wat heeft de werkelijkheid dan nog voor zeggingskracht?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43358388
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat er een ezel achter een loket zat die op eigen houtje debiele regeltjes verzon. Je voert toch niet een (1) geschuffelde (!) loketbeambte (!) op als bewijs van een zogenaamde trend?
Mén, als we eenzame gekken als maatstaf der dingen gaan nemen.. Wat heeft de werkelijkheid dan nog voor zeggingskracht?
Het hele artikel is op 1 Nederlandse site te vinden (het vrije volk) - een extreem dubieuze website-. Gekopieerd van een andere website. De hele bron is niet te achterhalen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43358430
quote:
Progressieve geesten koesteren een vreemde sympathie voor de islam. Hoewel moslims een traditie kennen van antisemitisme, homofobie, seksisme en autoritarisme, worden ze door links in de rol van slachtoffers van het boze Westen gedrukt en steeds in bescherming genomen.

Deze solidariteit met moslims komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in de houding van GroenLinks dat het dolgraag opneemt voor imams, ook al staat hun godsdienstige wereldbeeld haaks op alles wat Femke Halsema verder vindt en beweert. En die solidariteit manifesteert de Commissie Gelijke Behandeling nu weer in haar uitspraak over de eis van een vmbo-school in Utrecht.

Deze openbare instelling verlangde van een islamitische docente dat ze ook mannen de hand schudt. Een begrijpelijk verlangen. De schoolleiding huldigt het principe van de gelijkwaardigheid van man en vrouw en roept de Marokkaanse moslima op zich te conformeren aan de omgangsnormen van de westerse beschaving.

Maar volgens de Commissie Gelijke Behandeling is dit helemaal fout. Zij tikt de school op de vingers. De moslima zou vanwege de godsdienstvrijheid het recht hebben om mannen niet op de in Nederland gebruikelijke wijze te begroeten.

Die verwijzing naar godsdienstvrijheid is al dubieus. Het is verwerpelijk dat gelovigen zich meer kunnen permitteren dan heidenen. Waarom zou een burger van de overheid meer mogen als hij verwijst naar een of ander heilig geschrift uit een ver verleden?

Maar de knieval van de Commissie voor islamitische achterlijkheid is ook een duidelijk voorbeeld van verkeerde solidariteit. Het is solidariteit met een reactionaire religie. Terwijl een instantie die gelijke behandeling zegt na te streven, juist actie zou moeten ondernemen tegen islamitisch seksisme.
door Gerry van der List
pi_43358459
Is te begrijpen. Hier mogen moskee's gebouwd worden en wij tolereren het gewoon. Moet je in Marokko er eens pertinent op staan dat je iedereen een hand wil geven. Kijken hoe flexibel ze daar zijn.

Eruit met dat mens! Multicultuurbarbares.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_43358479
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:14 schreef Mutant01 het volgende:
Beetje raar argument. Vanuit de wetgever gezien zijn alle religieuze regels 'verzonnen' regels. Stel dat het wel in haar Heilig Boek zou staan, mag ze dan wel handen weigeren?

Punt is: het doet er niet toe waarop zij zich beroept, en hoe geldig dat beroep wel of niet is naar religieuze maatstaven, maar hoe geldig de eis is dat ze zich conformeert aan de regels van haar werkgever.

Wat mij betreft kan een werkgever gewoon verlangen dat je mensen een hand geeft. Hoeft zelfs niet vastgelegd te worden, het mag als vanzelfsprekend worden verondersteld.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:28:18 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43358483
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:26 schreef more het volgende:

[..]

door Gerry van der List
Copy en paste aktie.
pi_43358494
quote:

[..]

door Gerry van der List
Wat slaat die de plank ongelooflijk mis zeg
Allah Al Watan Al Malik
pi_43358529
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:28 schreef Megumi het volgende:

[..]

Copy en paste aktie.
Ik vond het zo goed, dat ik het andere weldenkende mensen niet wilde onthouden.
pi_43358552
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat slaat die de plank ongelooflijk mis zeg
Je bent het er niet mee eens! Dat is wat anders!
pi_43358592
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Beetje raar argument. Vanuit de wetgever gezien zijn alle religieuze regels 'verzonnen' regels. Stel dat het wel in haar Heilig Boek zou staan, mag ze dan wel handen weigeren?

Punt is: het doet er niet toe waarop zij zich beroept, en hoe geldig dat beroep wel of niet is naar religieuze maatstaven, maar hoe geldig de eis is dat ze zich conformeert aan de regels van haar werkgever.

Wat mij betreft kan een werkgever gewoon verlangen dat je mensen een hand geeft. Hoeft zelfs niet vastgelegd te worden, het mag als vanzelfsprekend worden verondersteld.
Ik heb het helemaal niet over de wetgever zelf. Maar over de weigering op zichzelf. De reden voor het weigeren van mijn kant gezien is idd anders dan die van de wetgever. Feit is dat deze mevrouw plotsklaps gestopt is met het geven van handen. Wil ze zeggen dat ze na die zomervakantie ineens zich wel op het zogenaamde regeltje beroepen en eerst niet? Ze liegt gewoon dat ze barst, er is geen enkele rechtvaardiging voor het niet geven van handen in deze. Schijnheilig beroepen op vrijheid van godsdienst, daar ben ik niet van gedient, met name omdat ze nu andere moslims in een kwaad daglicht stelt. Mij doet het er dus WEL toe waarop zij zich beroept.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43358601
quote:

[..]

door Gerry van der List
Je had boven het artikel moeten schrijven dat het van Elsevier-huisfascist Gerry van der List is, had me weer wat tijd gescheeld.
pi_43358637
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:31 schreef more het volgende:

[..]

Je bent het er niet mee eens! Dat is wat anders!
Nee, het is een achterlijk stukje tekst die zelfs de meest domme persoon kan ontleden. Mits je er natuurlijk tijd en aandacht aan wil besteden.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 14:34:39 #52
2964 Armageddon
pi_43358663
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:24 schreef Megumi het volgende:
Een ding valt gelukkig mee. Nog maar twee pagina's vol over zoiets onbenulligs als wel of geen handen schudden. er zijn denk ik wel bewlangrijkere problemen in dit land.
Al die problemen beginnen al bij het weigeren van handjes. Hier maar beginnen dus.
pi_43358721
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, het is een achterlijk stukje tekst die zelfs de meest domme persoon kan ontleden. Mits je er natuurlijk tijd en aandacht aan wil besteden.
Gerry van der List
Op de redactie Kennis & Cultuur van Elsevier buigt hij zich over tal van onderwerpen, van geestelijk leven tot musicals.
Voor zijn journalistieke loopbaan was hij medewerker van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD. Hij promoveerde in de politieke wetenschappen op het proefschrift De macht van het idee (DSWO Press, 1995). Van zijn hand verschenen verder onder meer de bundels Ach Jezus, een intellectueel (Prometheus, 1995) en Opgeruimd staat netjes (Aspekt, 1999). In 2005 publiceerde hij Meer dan een weekblad. De geschiedenis van Elsevier (Bert Bakker).

Van der List woont, samen met vrouw en poes, in Leiden.
pi_43358729
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:32 schreef knowall het volgende:

[..]

Je had boven het artikel moeten schrijven dat het van Elsevier-huisfascist Gerry van der List is, had me weer wat tijd gescheeld.
Volgens mij heb je een nieuw woordje geleerd, of niet?
  woensdag 8 november 2006 @ 14:37:09 #55
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43358747
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoe weet jij of die beambte gestoord was? Wie weet was dat inderdaad een regel en hebben ze dat op tijd weggemoffleld, dat zullen we nooit weten. Het is gewoon kansloos dat iemand op het idee komt om ook al op deze manier te gaan pleasen.
pi_43358767
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:36 schreef more het volgende:

[..]

Gerry van der List
Op de redactie Kennis & Cultuur van Elsevier buigt hij zich over tal van onderwerpen, van geestelijk leven tot musicals.
Voor zijn journalistieke loopbaan was hij medewerker van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD. Hij promoveerde in de politieke wetenschappen op het proefschrift De macht van het idee (DSWO Press, 1995). Van zijn hand verschenen verder onder meer de bundels Ach Jezus, een intellectueel (Prometheus, 1995) en Opgeruimd staat netjes (Aspekt, 1999). In 2005 publiceerde hij Meer dan een weekblad. De geschiedenis van Elsevier (Bert Bakker).

Oh, nee wacht, we gaan CV's neerplempen want iedereen die een beetje een achtergrond heeft, die heeft per defenitie gelijk en KAN geen slechte stukken schrijven vol met onzin.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43358782
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:36 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je een nieuw woordje geleerd, of niet?
Het zit onder m'n CTRL-V.
pi_43358787
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:37 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Oh, nee wacht, we gaan CV's neerplempen want iedereen die een beetje een achtergrond heeft, die heeft per defenitie gelijk en KAN geen slechte stukken schrijven vol met onzin.
Wat trek jij toch vreemde conclusies.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:38:40 #59
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43358794
quote:

[..]

door Gerry van der List
Klopt 100%. Wie is dat?
pi_43358805
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:38 schreef more het volgende:

[..]

Wat trek jij toch vreemde conclusies.
Het is de enige reden die ik kan bedenken dat je zoiets post. Wat wilde je er anders mee zeggen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_43358812
Nu nog van dat achterlijke gezoen op het werk af als je ergens een stukje taart gaat scoren, en ik ben helemaal voor die sharia.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 8 november 2006 @ 14:39:42 #62
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43358827
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:28 schreef Megumi het volgende:

[..]

Copy en paste aktie.
Geinig, dat is nou net wat Moslims doen.
pi_43358829
Gerry. Kennen jullie Gerry niet? Gerry! Van der List!
Die van dat stukje! En z'n poes. En vrouw! Die Gerry!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:40:08 #64
2964 Armageddon
pi_43358847
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:39 schreef Jarno het volgende:
Nu nog van dat achterlijke gezoen op het werk af als je ergens een stukje taart gaat scoren, en ik ben helemaal voor die sharia.
pi_43358861
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:38 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Klopt 100%. Wie is dat?
Schrijft columpjes in de Elsevier.
pi_43358884
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:39 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Geinig, dat is nou net was Moslims doen.
Waar in dit topic?
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 14:41:31 #67
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_43358892
Dan is die vrouw niet consequent. Als ze eerst wel handjes gaf, en nu niet meer, dan mag de school haar wat mij betreft ontslaan.
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:41:43 #68
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43358897
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:40 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Schrijft columpjes in de Elsevier.
Ik zag het hierboven staan ja. Ik kende de man alleen van naam, wist niet precies wat-ie deed. Dankje.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:42:46 #69
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43358943
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Waar in dit topic?
Deden ze het maar alleen in dit topic...
pi_43358956
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:42 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Deden ze het maar alleen in dit topic...
Moeilijk he?
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 14:43:33 #71
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43358968
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Moeilijk he?
Moeilijk he?
pi_43358977
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:38 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Klopt 100%. Wie is dat?
Moet je topic ook goed lezen!
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:36 schreef more het volgende:

[..]

Gerry van der List

woensdag 8 november 2006 @ 14:46:21 #73
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43359067
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:43 schreef more het volgende:

[..]

Moet je topic ook goed lezen!
[..]
Dat stond er voor ik refreshte, he.
pi_43359099
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:46 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Dat stond er voor ik refreshte, he.
Sorry.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:48:07 #75
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43359132
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:47 schreef more het volgende:

[..]

Sorry.
pi_43359217
Magoed, het gaat nergens over natuurlijk. Een lerares die weigert een hand te geven is normaliter nog niet eens regionaal nieuws, en nu maakt de media er plots landelijk nieuws van. Gelukkig is de reden van deze nieuwswaarde-fabricatie zo opzichtelijk dat het haast lachwekkend wordt.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:50:42 #77
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43359233
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:50 schreef knowall het volgende:
Magoed, het gaat nergens over natuurlijk. Een lerares die weigert een hand te geven is normaliter nog niet eens regionaal nieuws, en nu maakt de media er plots landelijk nieuws van. Gelukkig is de reden van deze nieuwswaarde-fabricatie zo opzichtelijk dat het haast lachwekkend wordt.
Dit meen je niet?
pi_43359271
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:50 schreef knowall het volgende:
Inderdaad. O my god, vrouw geeft geen hand. The world has gone mad. Ondertussen sterven er miljoenen mensen aan aids en kanker.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43359321
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Inderdaad. O my god, vrouw geeft geen hand. The world has gone mad. Ondertussen sterven er miljoenen mensen aan aids en kanker.
Én honger.
pi_43359344
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:50 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Dit meen je niet?
Toch wel. Een willekeurig iemand die een ander de hand weigert te schudden is geen nieuws. Een moslima die een ander de hand weigert te schudden is wel nieuws. Dat mensen dit onderscheid 'gewoon' gaan vinden is toch wel zorgwekkend.
pi_43359390
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik heb het helemaal niet over de wetgever zelf. Maar over de weigering op zichzelf. De reden voor het weigeren van mijn kant gezien is idd anders dan die van de wetgever. Feit is dat deze mevrouw plotsklaps gestopt is met het geven van handen. Wil ze zeggen dat ze na die zomervakantie ineens zich wel op het zogenaamde regeltje beroepen en eerst niet? Ze liegt gewoon dat ze barst, er is geen enkele rechtvaardiging voor het niet geven van handen in deze. Schijnheilig beroepen op vrijheid van godsdienst, daar ben ik niet van gedient, met name omdat ze nu andere moslims in een kwaad daglicht stelt. Mij doet het er dus WEL toe waarop zij zich beroept.
Daar kan ik inkomen, en het is terecht. Zouden meer moslims moeten doen als ze vinden dat iemand hun geloof misbruikt voor idiote gedragingen / conclusies.

Maar, al stond het klip & klaar in de koran, dan nog vind ik dat de school in haar recht staat als ze zo'n juf niet willen.
pi_43359450
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:53 schreef knowall het volgende:

[..]

Toch wel. Een willekeurig iemand die een ander de hand weigert te schudden is geen nieuws. Een moslima die een ander de hand weigert te schudden is wel nieuws. Dat mensen dit onderscheid 'gewoon' gaan vinden is toch wel zorgwekkend.
Nee: ontslag om die reden is nieuws / uitspraak over vrijheid tot afwijzen van dit gedrag is nieuws.

Niet die suffe "moslima".
pi_43359454
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:28 schreef sigme het volgende:

Een werkgever mag enkel bepaalde handelingen eisen van een werknemer zolang deze noozakelijk zijn voor het correct uitoefenen van de werkzaamheden en bv niet op een andere manier opgelost kunnen worden..

In onze huidige liberale maatschappij is er juist veel persoonlijke vrijheid voor mensen om zelf individueel te beslissen hoe ze zich gedragen en niet gedwongen te worden zich te confomeren aan het gdrag dat hem opgelegd wordt door een grotere gemeenschap...

Dat betekent dat een werknemer gewoon zelf mag kiezen wat voor kleding hij draagt, hoe hij zich gedraagt zolang hij daarvoor zijn werk niet onmogelijk maakt...
In het geval van de lerares die geen handen van de vaders van haar kinderen wil schudden, kan het mogelijk tot problemen komen als dit opgevat kan worden als disrespect voor deze ouders, maar er zijn daarvoor ook andere mogelijkheden...

Als het in dit geval tot ontslag komt, lijkt het me wel noodzakelijk dat de werkgever aangeeft dat er wel gepoogd is naar een oplossing te zoeken, bv een andere vorm voor de lerares om ouders te begroeting (bv door een (knie-)buiging te maken naar de ouders, en het gesprek ook over zulke zaken aan te gaan)...
Als de lerares hier wel toe bereid zou zijn, zou er volgens mij geen grond tot ontslag zijn, dan is duidelijk dat de vereisten van haar beroep, nl. ook het contact en tonen van respect naar de ouders toe voldaan kan worden..

Dat is natuurlijk wel als het om een 'openbare' school gaat, die zelf geen duidelijke levensbeschouwelijke richting oplegt ... in dat geval is het namelijk een bewuste keuze van de school te kiezen voor de individuele keuzevrijheid van mensen, en betekent het ook dat de leraren zelf een grote vrijheid hebben zelf te kiezen voor een eigen kledingstijl, zonder een plicht te confomeren aan de levensbeschouwelijke richting van de school zelf...

Hebben ouders daar problemen mee, moeten ze juist wél kiezen voor levensbeschouwelijk onderwijs, waar de leraren ook duidelijk een vooraf vastgelegde normen-.en-waarden-opvatting moeten uitdragen die de school ook uitdraagt

Mocht de lerares gewoon ronduit iedere vorm van begroeting en respect tonen voor ouders weigeren, dan is ontslag heel verklaarbaar, dan voldoet ze niet aan de eisen van haar beroep, en doet ook geen moeite om dit te doen, ondanks eventuele eigen levensbeschouwelijke principes, en kan dus zelf niet functioneren in een 'vrije' en 'openbare' taak.
  woensdag 8 november 2006 @ 14:58:53 #84
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43359503
quote:

[..]

Dit ga ik niet eens uitleggen.
pi_43359516
quote:

[..]

Je mist toch denk ik de essentie, dat zal wel komen door het enorme bord voor je kop. Het gaat er niet om dat iemand een hand weigert, het gaat erom of men dan wel of niet verplicht is iemand in dienst te nemen of te houden. Bovendien is het hele gebeuren exemplarisch voor een probleem wat we in Nederland hebben met verschillende culturen, die op sommige punten botsen.
pi_43359593
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:59 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je mist toch denk ik de essentie, dat zal wel komen door het enorme bord voor je kop. Het gaat er niet om dat iemand een hand weigert, het gaat erom of men dan wel of niet verplicht is iemand in dienst te nemen of te houden. Bovendien is het hele gebeuren exemplarisch voor een probleem wat we in Nederland hebben met verschillende culturen, die op sommige punten botsen.
De meningen van individuen die botsen met de meningen van andere individuen. Als hiervan een botsing der culturen van kan maken, ben je mijnsinsziens toch wel heel fantasierijk.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43359608
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:57 schreef KroJo het volgende:

[

Dat betekent dat een werknemer gewoon zelf mag kiezen wat voor kleding hij draagt, hoe hij zich gedraagt zolang hij daarvoor zijn werk niet onmogelijk maakt...
Eh, je dacht dat al die mensen in bedrijfskleding dat vrijwillig aantrokken?

De eisen die een werkgever kan stellen zijn wel iets ruimer dan dat de werknemer z'n werk moet kunnen doen.
pi_43359686
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De meningen van individuen die botsen met de meningen van andere individuen. Als hiervan een botsing der culturen van kan maken, ben je mijnsinsziens toch wel heel fantasierijk.
Ah, dus haar beroep op godsdienstvrijheid is onzin? Ze weigert naar eigen zeggen uit geloofsovertuiging, dat lijkt me zeker een culturele kwestie.

Bovendien is het niet haar mening die een botsing veroorzaakt, maar haar gedrag, ingegeven door haar religie.
pi_43359696
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee: ontslag om die reden is nieuws / uitspraak over vrijheid tot afwijzen van dit gedrag is nieuws.

Niet die suffe "moslima".
Nee de 'vrijheidsdiscussie' maakt het geen nieuws. Het boeit namelijk niemand. Als bijvoorbeeld een willekeurige werknemer met zweetvoeten morgen uit religieuze overwegingen weigert schoenen te dragen en daardoor ontslagen wordt dan haalt dat het landelijke nieuws heus niet. En als het al het nieuws haalt dan zal er hooguit lacherig over gedaan worden, terwijl deze 'handschud-zaak' als een serieuze kwestie gebracht wordt. Terwijl dit net zo goed nergens over gaat.
  woensdag 8 november 2006 @ 15:04:44 #90
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43359710
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Precies, in Amsterdam, Rotterdam, etc zijn het vooral individuen die botsen.
pi_43359721
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Eh, je dacht dat al die mensen in bedrijfskleding dat vrijwillig aantrokken?
nee, maar je kunt ook geen leraar ontslaan van een openbare school als hij weigert de door de school verplichtte kleding aan te trekken ...

Oftewel, bedrijfskleding moet een direkte noodzaak hebben en vooraf worden opgelegd, bij openbare scholen doet men niet aan bedrijfskleding voor de leraren.
pi_43359734
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:03 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ah, dus haar beroep op godsdienstvrijheid is onzin? Ze weigert naar eigen zeggen uit geloofsovertuiging, dat lijkt me zeker een culturele kwestie.

Bovendien is het niet haar mening die een botsing veroorzaakt, maar haar gedrag, ingegeven door haar religie.
Haar beroep op godsdienstvrijheid is mijnsinsziens idd onzin. Bovendien is haar gedrag niet ingegeven door haar religie, maar door haar mening over bepaalde zaken (die plotsklaps veranderd is). Of wil je zeggen dat haar religie na die bewuste zomervakantie veranderd is?
Allah Al Watan Al Malik
pi_43359748
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:04 schreef knowall het volgende:

[..]

Nee de 'vrijheidsdiscussie' maakt het geen nieuws. Het boeit namelijk niemand. Als bijvoorbeeld een willekeurige werknemer met zweetvoeten morgen uit religieuze overwegingen weigert schoenen te dragen en daardoor ontslagen wordt dan haalt dat het landelijke nieuws heus niet. En als het al het nieuws haalt dan zal er hooguit lacherig over gedaan worden, terwijl deze handschud-zaak als een serieuze kwestie gebracht wordt. Terwijl dit net zo goed nergens over gaat.
Ik kan me de berichtgeving over de vrijheid van korte broeken voor postbodes nog wel heugen, anders.

Kwam geen moslim aan te pas.
pi_43359751
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:04 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Precies, in Amsterdam, Rotterdam, etc zijn het vooral individuen die botsen.
Precies, honderdduizenden moslima's weigeren op hun werk handen te geven.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43359754
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:04 schreef knowall het volgende:

[..]

Nee de 'vrijheidsdiscussie' maakt het geen nieuws. Het boeit namelijk niemand. Als bijvoorbeeld een willekeurige werknemer met zweetvoeten morgen uit religieuze overwegingen weigert schoenen te dragen en daardoor ontslagen wordt dan haalt dat het landelijke nieuws heus niet. En als het al het nieuws haalt dan zal er hooguit lacherig over gedaan worden, terwijl deze zaak als een serieuze kwestie gebracht wordt. Terwijl dit net zo goed nergens over gaat.
Juist omdat het nergens over gaat is het des te schokkender dat een of andere instantie de school zou willen verplichten iemand die zich zo gedraagt, in dienst te houden.
pi_43359777
Gezeik over dat handjesschudden altijd, laat dat mens toch gewoon geen handen schudden. Zolang ze maar beleefd weigert.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_43359785
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:06 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Juist omdat het nergens over gaat is het des te schokkender dat een of andere instantie de school zou willen verplichten iemand die zich zo gedraagt, in dienst te houden.
CGB kan alleen advies geven, het is niets bindends. Er komt dus geen verplichting aan te pas.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43359841
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Haar beroep op godsdienstvrijheid is mijnsinsziens idd onzin. Bovendien is haar gedrag niet ingegeven door haar religie, maar door haar mening over bepaalde zaken (die plotsklaps veranderd is). Of wil je zeggen dat haar religie na die bewuste zomervakantie veranderd is?
Ze is er nu ineens van overtuigd dat ze geen handen van mannen moet schudden uit geloofsoverweging, dat wil zeggen dat ze daarvoor een andere interpretatie had, want toen had ze er nog geen bezwaar tegen.

Het is dus niet zo dat ze ineens bekeerd is, ze is wel een beetje doorgeslagen in de afgelopen tijd.

Jij doet het voorkomen alsof ze gewoon zomaar geen handen wil schudden omdat ze daar geen zin in heeft ofzo, en dat haar geloof niet ter zake doet. Dat is overduidelijk onzin, en dat geeft ze nota bene zelf toe.
pi_43359857
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:05 schreef KroJo het volgende:

[..]

nee, maar je kunt ook geen leraar ontslaan van een openbare school als hij weigert de door de school verplichtte kleding aan te trekken ...

Oftewel, bedrijfskleding moet een direkte noodzaak hebben en vooraf worden opgelegd, bij openbare scholen doet men niet aan bedrijfskleding voor de leraren.
Noodzaak? Nee hoor. Of eigenlijk: de noodzaak hoeft uit niets meer te bestaan dan dat het bedrijf belang hecht aan bedrijfskleding.

Dacht jij dat postbodes hinder ondervinden als ze geen bruin-rood t-shirt dragen?
Kassameisjes zonder supermarktschort?

En nee, men heeft in openbare scholen geen bedrijfskleding. Nu niet doen of *ik* het een passende vergelijking vond, jij wierp 'm op.
pi_43359877
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:08 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

CGB kan alleen advies geven, het is niets bindends. Er komt dus geen verplichting aan te pas.
Gelukkig niet, nee. Daarom zeg ik ook 'zou willen verplichten'.
  woensdag 8 november 2006 @ 15:12:49 #101
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43359915
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is daar ook begonnen met een paar incidentjes. Als je dat bagatelliseert ben je echt heel, heel erg.
pi_43359931
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:10 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ze is er nu ineens van overtuigd dat ze geen handen van mannen moet schudden uit geloofsoverweging, dat wil zeggen dat ze daarvoor een andere interpretatie had, want toen had ze er nog geen bezwaar tegen.

Het is dus niet zo dat ze ineens bekeerd is, ze is wel een beetje doorgeslagen in de afgelopen tijd.

Jij doet het voorkomen alsof ze gewoon zomaar geen handen wil schudden omdat ze daar geen zin in heeft ofzo, en dat haar geloof niet ter zake doet. Dat is overduidelijk onzin, en dat geeft ze nota bene zelf toe.
Omdat ze zich ergens op beroept hoeft dat niet per defenitie waar te zijn. Dat is het meest achterlijke wat ik ooit heb gehoord. Ik kan morgen ook midden op straat parkeren en dan zeggen, ja mijn interpretatie van het geloof is nu zo geworden dat ik midden op straat moet parkeren. In weze heeft het een helemaal niets met het ander te maken.

Je gelooft dus meteen dat waar ze zich op beroepen, ook echt de reden is dat ze zich zo gedragen? Het is haar EIGEN overtuiging die is veranderd, en dus een individuele mening die is veranderd. De Islam is niet in die periode veranderd, zij wel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43359935
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:06 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

We hebben 1 miljoen moslims in Nederland, 50% is vrouw, dus dat zijn er 500.000. Van alle moslims is 25% werkloos, dus dan hebben het nog over 375.000 vrouwen, waarvan 50% niet mag werken van man/vader, dus uiteindelijk werken er maar 187.500 moslima's in Nederland.
pi_43359951
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:12 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Het is daar ook begonnen met een paar incidentjes. Als je dat bagatelliseert ben je echt heel, heel erg.
Het zijn inderdaad nogsteeds enkele incidenten geweest ja. Op een bevolking van 1 miljoen vind ik dat niet veel eerlijk gezegd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43359954
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:13 schreef more het volgende:

waarvan 50% niet mag werken
Da's een flinke aanname die je daar doet zeg.
pi_43359970
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik kan me de berichtgeving over de vrijheid van korte broeken voor postbodes nog wel heugen, anders.

Kwam geen moslim aan te pas.
Dat korte broek verhaal was toch een discussie over gelijkheid tussen mannen en vrouwen (vrouwen die wel 'korte kleding' mochten dragen en mannen die dat niet mochten)? Lijkt me niet echt vergelijkbaar met dit 'nieuws'.
pi_43359975
quote:

[..]

We hebben 1 miljoen moslims in Nederland, 50% is vrouw, dus dat zijn er 500.000. Van alle moslims is 25% werkloos, dus dan hebben het nog over 375.000 vrouwen, waarvan 50% niet mag werken van man/vader, dus uiteindelijk werken er maar 187.500 moslima's in Nederland.
Tis maar goed dat je niet bij het CBS werkt. De vrouwen van 1- 18 gaan ook niet naar school enzo. 50% is ook zo hup uit de lucht gehaald, 25% veralgemeniseer je "ff". etc.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 15:14:47 #108
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43359976
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het zijn inderdaad nogsteeds enkele incidenten geweest ja. Op een bevolking van 1 miljoen vind ik dat niet veel eerlijk gezegd.
Ze hebben het alleen wel heel druk he, die paar individuen. Want je ziet ze overal terug, op tv, in de krant, op de radio, enz enz.
pi_43360030
quote:

[..]

Je vergeet minderjarigen en ouden van dagen. Verder klopt er natuurlijk geen hout van, maar dat weet je zelf ook wel.
pi_43360046
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:14 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Ze hebben het alleen wel heel druk he, die paar individuen. Want je ziet ze overal terug, op tv, in de krant, op de radio, enz enz.
Diezelfde individuen zie je idd telkens terug op tv en in de krant. Zo is over deze mevrouw zeer veel berichtgeving geweest, in meerdere kranten. Maar het is toch echt dezelfde vrouw nog hoor.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43360067
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:14 schreef Jarno het volgende:

[..]

Da's een flinke aanname die je daar doet zeg.
De meeste moslimmannen willen niet dat hun vrouwen werken, want dat (vinden ze dan) heeft met hun mannelijke status te maken. Ze willen niet dat iemand tegen hen zegt dat hij leeft van het geld dat zijn vrouw verdient.

Maar goed er zijn wel meer rare dingen bij Moslims:

Vrouwen kunnen bijvoorbeeld niet deelnemen aan het rituele gebed (salát) wanneer zij ongesteld zijn of net een kind ter wereld hebben gebracht, menstruatie en bevalling vallen onder de categorie 'grote onreinheid'.
  woensdag 8 november 2006 @ 15:18:20 #112
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43360090
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Diezelfde individuen zie je idd telkens terug op tv en in de krant. Zo is over deze mevrouw zeer veel berichtgeving geweest, in meerdere kranten. Maar het is toch echt dezelfde vrouw nog hoor.
En je ziet ze ook al een jaar of 10... verdient zeker goed.
pi_43360095
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:17 schreef more het volgende:

[..]

De meeste moslimmannen willen niet dat hun vrouwen werken, want dat (vinden ze dan) heeft met hun mannelijke status te maken. Ze willen niet dat iemand tegen hen zegt dat hij leeft van het geld dat zijn vrouw verdient.
En dat percentage is 50%?

Okay, ik doe het niet graag, maarre: bron, link? .
pi_43360117
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:18 schreef TrenTs het volgende:

[..]

En je ziet ze ook al een jaar of 10... verdient zeker goed.
Als we over een periode van 10 jaar kijken dan is het aantal incidenten al helemaal te verwaarlozen. Maar om jezelf niet uit je droom te helpen. ER IS EEN CULTUURBOTSING AAN DE GANG TRENTS!!! HELUP!!!! TSUNAMI VAN ISLAMISERING!
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 15:19:41 #115
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43360136
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als we over een periode van 10 jaar kijken dan is het aantal incidenten al helemaal te verwaarlozen.
Oh dat zeker. Hele wijken terroriseren zodat ze onleefbaar worden is peanuts.
pi_43360149
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:06 schreef heiden6 het volgende:

[..]

In dit specifieke geval zou ik ook de school gelijk geven in hun besluit. Ik snap alleen niet waarom dit gebracht wordt als extreem boeiend, belangrijk, interessant nieuws. Dat is het namelijk niet.

Het CPB geeft trouwens kei vaak advies in allerlei onzin zaken dus ook dat geeft het bericht geen nieuwswaarde.
pi_43360150
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:13 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Omdat ze zich ergens op beroept hoeft dat niet per defenitie waar te zijn. Dat is het meest achterlijke wat ik ooit heb gehoord. Ik kan morgen ook midden op straat parkeren en dan zeggen, ja mijn interpretatie van het geloof is nu zo geworden dat ik midden op straat moet parkeren. In weze heeft het een helemaal niets met het ander te maken.

Je gelooft dus meteen dat waar ze zich op beroepen, ook echt de reden is dat ze zich zo gedragen? Het is haar EIGEN overtuiging die is veranderd, en dus een individuele mening die is veranderd. De Islam is niet in die periode veranderd, zij wel.
Haar overtuiging haar interpretatie van haar geloof.

Hoe graag jij het ook wilt, je kunt het echt niet helemaal loskoppelen.

Laten we nou maar blij zijn dat er ook genoeg moslima's zijn die zich wel een beetje normaal gedragen, en dus wel een baan hebben. Dit in plaats van, zoals jij doet, krampachtig proberen om het overduidelijke verband tussen een vrij extreme geloofsinterpretatie en dit soort zielig gedrag weg te redeneren.
pi_43360163
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:19 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Oh dat zeker. Hele wijken terroriseren zodat ze onleefbaar worden is peanuts.
Vrouwen die handen weigeren terroriseren wijken. Vet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43360189
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:14 schreef knowall het volgende:

[..]

Dat korte broek verhaal was toch een discussie over gelijkheid tussen mannen en vrouwen (vrouwen die wel 'korte kleding' mochten dragen en mannen die dat niet mochten)? Lijkt me niet echt vergelijkbaar met dit 'nieuws'.
Tamelijk vergelijkbaar: het ging over het recht onderscheid te maken in behandeling van mannen en vrouwen en het recht om als werkgever je personeel voorschriften op te leggen. Ongelijke voorschriften in dit geval.

Zelfde onderwerp: vrijheid tot differentiatie man/vrouw en de vraag wiens belang zwaarste weegt: werkgever of werknemer.

Kortom: dit soort zaken zijn wel vaker nieuws. Ook als er geen moslims aan te pas komen. Het lijkt of jij de principiele merites van deze zaak niet ziet. Omdat er ergens een moslim in het spel is?
pi_43360202
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:19 schreef knowall het volgende:

[..]

In dit specifieke geval zou ik ook de school gelijk geven in hun besluit.
Het is niet aan jou, aan mij of aan een of andere commissie om daarover te oordelen, de school bepaalt wie ze aanneemt.

Btw, die statistieken van more.
pi_43360239
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:19 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Haar overtuiging haar interpretatie van haar geloof.

Hoe graag jij het ook wilt, je kunt het echt niet helemaal loskoppelen.

Laten we nou maar blij zijn dat er ook genoeg moslima's zijn die zich wel een beetje normaal gedragen, en dus wel een baan hebben. Dit in plaats van, zoals jij doet, krampachtig proberen om het overduidelijke verband tussen een vrij extreme geloofsinterpretatie en dit soort zielig gedrag weg te redeneren.
Nee sorry, jij bent diegene die hier krampachtig een verband probeerd te leggen. Zoals je zelf al zegt, het is HAAR individuele overtuiging. Individueel, je gaat dan ook helemaal om mijn voorbeeld van de "parkeerplaats" heen. Het is haar zielige gedrag die ze doet omdat zijzelf MEENT (individueel gezien) dat ze dat moet doen van haar geloof.

Omdat zij WEL dat verband legt tussen haar individuele mening en de religie, hoef JIJ dat nog niet te doen.
Daarnaast vind ik dat als je je beroept op vrijheid van levensovertuiging, je gedrag te herleiden moet zijn op je overtuiging.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43360290
Maar verder geen last van xenofobie more?

Kijk uit, achter je. Daar, achter die boom
  woensdag 8 november 2006 @ 15:24:44 #123
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43360301
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:20 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Vrouwen die handen weigeren terroriseren wijken. Vet.
Nee... die worden binnengehouden, op straffe van slaag.

Maar ik moet nu verder met piano studeren, ik hop straks nog wel even langs om mee te huilen.
pi_43360314
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:24 schreef TrenTs het volgende:

[..]

Nee... die worden binnengehouden, op straffe van slaag.

Maar ik moet nu verder met piano studeren, ik hop straks nog wel even langs om mee te huilen.
Ah, maar bedankt nog he.
Allah Al Watan Al Malik
pi_43360343
quote:

Vrouwen kunnen bijvoorbeeld niet deelnemen aan het rituele gebed (salát) wanneer zij ongesteld zijn of net een kind ter wereld hebben gebracht, menstruatie en bevalling vallen onder de categorie 'grote onreinheid'.
Dat is nou weer niet bepaald exclusief moslimrarigheid hoor.
pi_43360347
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Het is niet aan jou, aan mij of aan een of andere commissie om daarover te oordelen, de school bepaalt wie ze aanneemt.
In principe wel ja.
  woensdag 8 november 2006 @ 15:27:31 #127
2964 Armageddon
pi_43360392
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:18 schreef Jarno het volgende:

[..]

En dat percentage is 50%?

Okay, ik doe het niet graag, maarre: bron, link? .
Moerwijk, Den Haag. Kom eens een keer een bakkie doen.
pi_43360393
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:10 schreef sigme het volgende:

[..]

Noodzaak? Nee hoor. Of eigenlijk: de noodzaak hoeft uit niets meer te bestaan dan dat het bedrijf belang hecht aan bedrijfskleding.

Dacht jij dat postbodes hinder ondervinden als ze geen bruin-rood t-shirt dragen?
Kassameisjes zonder supermarktschort?

En nee, men heeft in openbare scholen geen bedrijfskleding. Nu niet doen of *ik* het een passende vergelijking vond, jij wierp 'm op.
bedrijfskleding is een prima vergelijking, omdat het inderdaad zo is dat een bedrijf in een zekere vorm inbreuk kan maken op de persoonlijke vrijheden van hun werknemers en van zn werknemers kan eisen dat zij zich confomeren....
Máár, onder duidelijke voorwarden en niet zomar 'ultiem', ook niet met terugwerkende kracht.

Kennelijk wordt nu het handenschudden opgevat als bedrijfsnoodzakelijke taak ..
Maar als dit zelfs een ontslag-grond is, mag ook wel van de school geeist worden dat ze dit kennelijk allang hebben vastgelegd en anders kan ook van de school verwacht worden dat ze aantonen waarom een 'compromis' niet zou werken...
Hoe is de school omgegaan met de situatie..

Let wel op, ik vind ontslag heel begrijpelijk als de werknemer ook bij bemiddeling weigerde mee te werken en bv ook een compromis-oplossing weigerde, iedere vorm van 'respect' tonen naar vaders toe weigerde en bv ook de communicatie erover weigerde.

Maar ontslaan enkel vanwege dat handenschudden, zonder dat dit letterlijk als arbeidsvoorwaarde van de werknemer is vastgelegd, en zonder verdere bemiddeling en een compromis-voorstel (waarbij dan een alternatief voor het handenschudden voorgesteld zou kunnen worden, net zoals bij bedrijfskleding veelal ook 'alternatieven' aanwezig zijn)

Handenschudden is puur letterlijk gezien geen noodzakelijke taak voor een lerares, wat wél noodzakelijk is, is dat een lerares het gesprek met de ouders van leerlingen moet kunnen aangaan en ook in staat moet kunnen zijn deze te begroteing, maar daarvoor zijn verschillende mogelijkheden.
pi_43360547
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Tamelijk vergelijkbaar: het ging over het recht onderscheid te maken in behandeling van mannen en vrouwen en het recht om als werkgever je personeel voorschriften op te leggen. Ongelijke voorschriften in dit geval.

Zelfde onderwerp: vrijheid tot differentiatie man/vrouw en de vraag wiens belang zwaarste weegt: werkgever of werknemer.
Ze hebben inderdaad raakpunten, maar zijn toch tamelijk verschillend.
quote:
Kortom: dit soort zaken zijn wel vaker nieuws. Ook als er geen moslims aan te pas komen. Het lijkt of jij de principiele merites van deze zaak niet ziet. Omdat er ergens een moslim in het spel is?
Nee hoor. Dit soort zaken zijn opvallend vaak nieuws juist als er moslims 'in het spel' zijn. Niet lang geleden was er ook al exact hetzelfde nieuws (toen betrof een (ietwat aandachtsgeile) moslim die graag 'peoplesmanager' wilde worden bij een overheidsinstantie). Toen werd het ook al enorm breed uitgemeten in de media. Nu weer. Volgens mij heb ik daarvoor ook al soortgelijke nieuwsberichten gelezen. Ik zie de nieuwswaarde er niet meer van in. Het lijkt eerder dat bepaalde mensen niet doorhebben dat dit nieuws gewoon gemaakt wordt.
pi_43360558
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee sorry, jij bent diegene die hier krampachtig een verband probeerd te leggen. Zoals je zelf al zegt, het is HAAR individuele overtuiging. Individueel, je gaat dan ook helemaal om mijn voorbeeld van de "parkeerplaats" heen. Het is haar zielige gedrag die ze doet omdat zijzelf MEENT (individueel gezien) dat ze dat moet doen van haar geloof.

Omdat zij WEL dat verband legt tussen haar individuele mening en de religie, hoef JIJ dat nog niet te doen.
Daarnaast vind ik dat als je je beroept op vrijheid van levensovertuiging, je gedrag te herleiden moet zijn op je overtuiging.
Nee, dat verband is er duidelijk in dit geval. In het geval van de parkeerplaats slaat het als een tang op een varken (er is geen verband), terwijl dit voorbeeld toch volgens aardig wat moslims valt te herleiden aan voor hen heilige geschriften. Dat is toch wel essentiëel, zoals je zelf al zegt.

Als een christen zegt dat hij niet liegt en niet steelt, omdat dat in de tien geboden staat, ga jij dan ook ontkennen dat er een verband is?
pi_43360621
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:31 schreef knowall het volgende:

[..]

[..]

Nee hoor. Dit soort zaken zijn opvallend vaak nieuws juist als er moslims 'in het spel' zijn. Niet lang geleden was er ook al exact hetzelfde nieuws (toen betrof een (ietwat aandachtsgeile) moslim die graag 'peoplesmanager' wilde worden bij een overheidsinstantie).
Wat een pleefiguur was dat, met zijn 'aboriginals', en zijn genante televisieoptreden. Echt een clown.
pi_43360800
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:32 schreef heiden6 het volgende:
Nee, dat verband is er duidelijk in dit geval. In het geval van de parkeerplaats slaat het als een tang op een varken (er is geen verband), terwijl dit voorbeeld toch volgens aardig wat moslims valt te herleiden aan voor hen heilige geschriften. Dat is toch wel essentiëel, zoals je zelf al zegt.
Wat een kromme redenatie. Wat is "aardig wat moslims" als ik vragen mag? Omdat er bepaalde mensen zijn die die mening delen, is er een verband? Als ik zeg dat er een verband is tussen die parkeerplaats en mijn geloof, dan is die verband er volgens mijn individuele interpretatie van mijn geloof.
quote:
Als een christen zegt dat hij niet liegt en niet steelt, omdat dat in de tien geboden staat, ga jij dan ook ontkennen dat er een verband is?
Nee, laten we het omdraaien, omdat een Christen zegt dat hij niet liegt en niet steelt omdat het in de tien geboden staat, betekend dat ook per defenitie dat hij de waarheid spreekt en dat hij dus niet steelt alleen om het feit dat het volgens hem in die tien geboden staat?
Allah Al Watan Al Malik
pi_43361147
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:31 schreef knowall het volgende:

[..]

Eh ja. Ze zijn niet gelijk. Dat zou een beetje mal zijn.
Niettemin: het voorbeeld dat dergelijke zaken ook het nieuws halen zonder moslim erin lijkt me valide.
quote:
[..]

Nee hoor. Dit soort zaken zijn opvallend vaak nieuws juist als er moslims 'in het spel' zijn. Niet lang geleden was er ook al exact hetzelfde nieuws (toen betrof een (ietwat aandachtsgeile) moslim die graag 'peoplesmanager' wilde worden bij een overheidsinstantie). Toen werd het ook al enorm breed uitgemeten in de media. Nu weer. Volgens mij heb ik daarvoor ook al soortgelijke nieuwsberichten gelezen. Ik zie de nieuwswaarde er niet meer van in. Het lijkt eerder dat bepaalde mensen niet doorhebben dat dit nieuws gewoon gemaakt wordt.
Momenteel zijn het inderdaad 'moslims' die gebruikt worden om de grenzen te verkennen & bepalen. Nieuws wordt altijd gemaakt aan de hand van wat discutabel is.

Dat er nu moslims voor gebruikt worden maakt het op zich niet minder nieuwswaardig. Beetje sullig misschien, dat mensen hun standpunt vaak bepalen afhankelijk van de relatieve positie van de moslim in kwestie, maar dat is al helemáál geen nieuws. Mensen oordelen meer op basis van een groepsgevoel dan op basis van argumenten of principes.
pi_43361443
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Eh ja. Ze zijn niet gelijk. Dat zou een beetje mal zijn.
Niettemin: het voorbeeld dat dergelijke zaken ook het nieuws halen zonder moslim erin lijkt me valide.
Ik heb ook nooit het tegendeel beweerd. Ik stel alleen dat dit soort zaken makkelijker en met meer bombarie het nieuws halen wanneer er sprake is van iets dat de media 'extra interessant' acht, maar in feite niet extra interessant is.
quote:
Momenteel zijn het inderdaad 'moslims' die gebruikt worden om de grenzen te verkennen & bepalen. Nieuws wordt altijd gemaakt aan de hand van wat discutabel is.

Dat er nu moslims voor gebruikt worden maakt het op zich niet minder nieuwswaardig. Beetje sullig misschien, dat mensen hun standpunt vaak bepalen afhankelijk van de relatieve positie van de moslim in kwestie, maar dat is al helemáál geen nieuws. Mensen oordelen meer op basis van een groepsgevoel dan op basis van argumenten of principes.
Fijn dat je 't kan relativeren.
pi_43361797
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:56 schreef knowall het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit het tegendeel beweerd. Ik stel alleen dat dit soort zaken makkelijker en met meer bombarie het nieuws halen wanneer er sprake is van iets dat de media 'extra interessant' acht, maar in feite niet extra interessant is.
[..]

Fijn dat je 't kan relativeren.
Niet om het een of ander, maar kranten en journaals etc brengen al een hele tijd nauwelijks nog nieuws. Het merendeel is pseudonieuws. Nog afgezien van volstrekt uit hun verband gerukte gebeurtenissen en deze liefst opblazen tot buitenproportionele afmetingen, bestaat het merendeel van de verslagen uit niet-gebeurde sja.. mogelijkheden. Kansen. De peilingen, de stel dat en als zo, de mening van de man in de straat.
pi_43362822
uhm, vraagje ..
het basis principe van een openbare school is toch dat iedereen er mag komen, dat je je niet hoeft te conformeren aan welk soort ideologie of geloof of wat dan ook ?
hoe valt dat dan te rijmen met het opleggen van het handen schudden, dat is toch een eis om je ergens aan te conformeren ?
pleased to meet you
  woensdag 8 november 2006 @ 17:17:43 #137
3542 Gia
User under construction
pi_43364164
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:43 schreef Mutant01 het volgende:
Gia denk je werkelijk dat het normaal is dat moslims geen hand geven ofzo?
Nee, daarom zal ik ten allen tijde gewoon mijn hand uit steken. Dat zei ik toch?
  woensdag 8 november 2006 @ 17:34:41 #138
3542 Gia
User under construction
pi_43364719
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:36 schreef moussie het volgende:
uhm, vraagje ..
het basis principe van een openbare school is toch dat iedereen er mag komen, dat je je niet hoeft te conformeren aan welk soort ideologie of geloof of wat dan ook ?
hoe valt dat dan te rijmen met het opleggen van het handen schudden, dat is toch een eis om je ergens aan te conformeren ?
Sinds wanneer is een begroeting dmv een hand geven onderdeel van een geloof of ideologie?
Het is gewoon 'norm'aal in bepaalde situaties. Doe je dat niet, dan is dat abnormaal. Heeft niks met conformeren aan iets te maken. Als je in Japan bent, knik je toch ook vriendelijk terug, als mensen naar je knikken. Gewoon gedragen volgens de 'regels' van het land waar je je bevindt, moet toch niet zo moeilijk zijn. Toch?

Ik zie het al voor me dat ik naar een ouderavond ga en een gesprek heb met een moslimleraar (niet dat die er zijn op de scholen van mijn kinderen, maar stel dat) en die man geeft mijn man wel een hand, maar weigert mijn uitgestoken hand. Vind dat op zich knap lullig. Alsof ik het niet waard ben een hand te krijgen.

Daarbij zegt mevrouw de lerares dat ze het niet doet omdat mannen hun handen niet wassen na het urineren. Wat is dan de grond waarop moslimmannen weigeren een vrouw een hand te geven? Veranderd die reden al naar gelang het hun goeddunkt?
pi_43365023
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Sinds wanneer is een begroeting dmv een hand geven onderdeel van een geloof of ideologie?
Als het kennelijk dusdanig belangrijk is, dat het een 'verplichting' is en we mensen ontslaan die niet voldoen aan die maatstaven...

Waarom is een persoon die graag de handen schud kennelijk meer waard dan iemand die daar problemen mee heeft, en moeten we mensen 'dwingen' handen te schudden?
Ik vind het ook een prettig gebruik, mensen de handen te schudden, maar vooral waar beide personen hier mee instemmen, als iemand daar moeite mee zou hebben, verwacht ik dat hij wel een andere vorm van begroeing en respect tonen heeft, maar niet dat dit een 'dwang' zou zijn.

Als mensen 'gedwongen' moeten worden tot het schudden van handen, ligt het probleem vooral bij de maatschappij die kennelijk die dwang oplegt en geen ruimte biedt voor het individu om daar vrij mee om te gaan.
In de 60'er jaren was het nog gebruikelijk nóg formelere omgangsvormen te bezigen, hele strakke tutoyeer regels en werden ministers met 'excellentie' aangesproken... het gold als een liberale verworvenheid dat dit veel minder geworden is en veel meer ruimte voor informele omgang kwam ....
of je het daar helemaal mee eens bent is een tweede (zelf vind ik teveel tutoyeren niet fijn, en stel best prijs op fomele omgangsvormen).. maar het gaat wel heel ver om omgansgsvormen opeens 'op te dringen onder dwang'. (tenzij het gaat om bv 'speciale scholen, een school die bewust al kiest voor een duidelijke levensbeschouwelijke richting en bewust afziet van die grote 'vrijheid')
  woensdag 8 november 2006 @ 18:04:16 #140
3542 Gia
User under construction
pi_43365766
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:43 schreef KroJo het volgende:

[..]

Als het kennelijk dusdanig belangrijk is, dat het een 'verplichting' is en we mensen ontslaan die niet voldoen aan die maatstaven...

Waarom is een persoon die graag de handen schud kennelijk meer waard dan iemand die daar problemen mee heeft, en moeten we mensen 'dwingen' handen te schudden?
Handen schudden is niets levensbeschouwelijk, het is gewoon goed fatsoen.

Je kunt mensen ook niet dwingen een hand te geven. Als ik lerares zou zijn, kan ik een islamitische vader niet dwingen een hand te geven.

Maar een school moet mogen eisen dat haar personeel gewoon alle ouders een hand geeft. De meeste mensen stellen daar prijs op en je kunt mensen niet dwingen zich neer te leggen bij de ideologie van een lerares, want van haar kant gezien is het wel om levensbeschouwelijke reden dat ze het wil weigeren.
pi_43366454
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:04 schreef Gia het volgende:

Je kunt mensen ook niet dwingen een hand te geven. Als ik lerares zou zijn, kan ik een islamitische vader niet dwingen een hand te geven.

Maar een school moet mogen eisen dat haar personeel gewoon alle ouders een hand geeft.
Dan 'dwingt' die school dus toch wel een specifieke handeling af? en ja, dat is gewoon een bepaalde 'levensbeschouwing': het idee dat een bepaalde handeling gedaan 'moet' worden, en er maar één 'correcte' begroeting is...

als de school dan zich duidelijk presenteerd als 'levensbeschouwelijk' lijkt het me prima, maar juist een openbare school moet niet zover gaan...
Die kan zich niet beroepen op zulke soort van 'dwang', maar die moeten dan terugvallen op bv een vereiste dat een leraar de ouders op een 'correcte manier' moet begroeten' maar dat hangt dan niet zozeer samen met één specifieke handeling, maar in dat geval zou de leraar ook personen kunnen begroeten met een buiging of een andere acceptabele vorm respect te tonen.

ja, een hand geven is een doodnormale begroeting, die absoluut gebruikelijk is, maar nergens is het zo dat het de 'enige' manier van begroeten is, en dat een begroeting op een andere wijze inacceptabel is (integendel er zijn veel begroetingen mogelijk, zo is het bv in het leger heel ongebruikelijk een hogere officier met een hand te begroeten als ondergestelde)
  woensdag 8 november 2006 @ 19:19:01 #142
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_43368625
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:21 schreef Gia het volgende:
Aangezien het vorige topic vol was en er toch weer nieuws over was, bij deze een nieuw topic.

School weigert handweigerende docente terug te nemen

Ben benieuwd of een rechter de lerares ook in het gelijk stelt. Lijkt me tijd worden dat zo'n zaak eens voor de rechter komt.

Als zij nu vanaf het begin duidelijk had gemaakt mannen geen hand te willen geven en dit ook bij haar sollicitatie niet had gedaan, en toch was aangenomen, dan had ze een punt gehad. Hadden ze haar maar niet aan moeten nemen.
Maar ze deed er eerst schijnbaar niet moeilijk over. De school vindt dit een belangrijk onderdeel in het contact naar ouders toe en dacht haar zonder problemen aan te kunnen nemen. Ze kwamen een jaar later bedrogen uit. De lerares besloot zomaar opeens dat ze mannen geen hand meer wilde geven.

Ik stel de school in 't gelijk.

Wat mij betreft komt hier een wet voor of zo, dat dit voor eens en altijd uit de wereld is.
En wie zegt dat het bij geen handen geven blijft.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_43381346
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:23 schreef KroJo het volgende:
Dan 'dwingt' die school dus toch wel een specifieke handeling af? en ja, dat is gewoon een bepaalde 'levensbeschouwing': het idee dat een bepaalde handeling gedaan 'moet' worden, en er maar één 'correcte' begroeting is...
en dat is dus wat ik bedoel, in hoeverre verschilt het in opzet van een ideologie of geloof, het is en blijft het opleggen van een norm ?
pleased to meet you
pi_43384131
quote:
Op donderdag 9 november 2006 00:06 schreef moussie het volgende:

[..]

en dat is dus wat ik bedoel, in hoeverre verschilt het in opzet van een ideologie of geloof, het is en blijft het opleggen van een norm ?
Inderdaad stelt de school dat er geen onderscheid is tussen mannen en vrouwen (in dit specifieke geval tijdens begroetingen, maar dat valt evengoed breder te trekken) als norm. Dat heeft te maken met de maatschappelijke indeling van Nederland.
Ik vind het persoonlijk wel omgekeerd filosoferen aangezien het juist de docente is die zich op religieuze gronden beroept om een onderscheid te hanteren tussen mannen en vrouwen en de school verweert zich daartegen.
  donderdag 9 november 2006 @ 07:14:55 #145
3542 Gia
User under construction
pi_43384458
Naar aanleiding van deze zaak:

Verdonk: Commissie Gelijke Behandeling afschaffen

En terecht.
  donderdag 9 november 2006 @ 07:45:47 #146
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43384557
quote:
Op donderdag 9 november 2006 07:14 schreef Gia het volgende:

En terecht.
Misschien leest ze hier wel mee? Inderdaad een goede zaak. De commissie is in het leven geroepen om niet steeds de gang naar de rechter te moeten maken, maar aangezien de uitspraken tegenwoordig van dien aard zijn, dat je alsnog naar de rechter moet stappen, heeft het CGB zijn bestaansrecht verloren.
Ik wil nog wel een kanttekening plaatsen. De rechterlijke macht heeft het al druk genoeg. Op nog meer zaken zitten ze natuurlijk niet te wachten. Hoeveel uitspraken doet het CGB per jaar?
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  donderdag 9 november 2006 @ 09:24:42 #147
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_43385567
en wat als een ouder naar de commissie stapt en aangifte doet van discriminatie?

waarom mag een moslima een man geen hand geven?
mag een moslima wel een vrouw een hand geven?
een lesbische vrouw?
een homo?

en moet iedereen nu eerst zeggen of hij homo of hetero is?
ik ben lief :)
  donderdag 9 november 2006 @ 09:53:18 #148
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43386242
quote:
Op donderdag 9 november 2006 07:45 schreef mr.vulcano het volgende:
De rechterlijke macht heeft het al druk genoeg. Op nog meer zaken zitten ze natuurlijk niet te wachten. Hoeveel uitspraken doet het CGB per jaar?
De drempel om naar de rechter te stappen is natuurlijk groter (kosten, advocaten, etc).
  † In Memoriam † donderdag 9 november 2006 @ 09:56:27 #149
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_43386310
Het is allemaal een beetje onzin natuurlijk van het handjes geven, maar sinds wanneer staat in het contract van een docent dat ze verplicht zijn handen te geven?
Carpe Libertatem
pi_43386448
quote:
Op donderdag 9 november 2006 07:14 schreef Gia het volgende:

En terecht.
het CBG probeert een middenweg te vormen, en kijkt bv naar gevallen war belangen in conflict komen en geeft dan een advies...
In dit geval geeft het terecht aan dat op een openbare school er veel individuele vrijheid geldt voor leraren en men geen gedrag zomaar kan 'opleggen'... althans, het in dit geval zeker niet vooraf duidelijk was dat die lerares afstand moest doen van eventueel eigen religieuze gedachtes...

Om het andersom te stellen; heeft die school bij het aannemen van die vrouw duidelijk gesteld dat haar eigen identiteit op de tweede plaats moest stellen en zich moest confomeren aan de levensbeschouwelijke instelling van de school zelf ... ze moest voldoen aan duidelijk strakke en vastgestelde gedragsrichtlijnen?
Bij een aantal speciale scholen geldt dat zeker zo, die hebben hun eigen identiteit 'vastgelegd' en ook vastgelegd dat de werknemers hierin moeten meewerken... juist de openbare scholen kiezen bewust dat niet te doen, hier hun docenten de vrijheid te bieden hun eigen persoonlijek keuze te volgen

het afschaffen van een Adviescommissie omdat deze advies geeft dat kennelijk niet bevalt is een beetje vreemd, en doet me denken aan 'gedachten-politie'..
Vooral omdat deze commissie gewoon een onderbouwd advies geeft, dat juist ook een aanzet tot discussie kan zijn

vooral omdat de CBG oordeelt naar liberale richtlijnen die een grote individuele vrijheid van personen 'verdedigt' tegen de belangen van 'grote instantie's en organisaties'...
oftewel, de CBG probeert de individuele keuzevrijheid te waarborgen...

Natuurlijk mag verdonk best van mening zijn dat het individu zich te confomeren heeft naar de belangen van de gemeenschap of grotere organisaties, en ze kan zelfs probleemloos regelgeving invoeren die de vrijheden van het individu daartie beknot...
Het CBG kan daar niks tegen doen, behalve dan adviezen uitgeven, en een discussie laten ontstaan, dat willen afschaffen lijkt me nu juist géén bevordering van integratie, het is eerder een aanzet naar #assimilatie', oftewel , het enkel tolereren van datgene dat aan je eigen exacte normen voldoet.
quote:
Op donderdag 9 november 2006 09:53 schreef Napalm het volgende:

De drempel om naar de rechter te stappen is natuurlijk groter (kosten, advocaten, etc).
Klopt, maar bij bv. ontslag zeker niet zo vreemd, daar spelen dan ook weer flinke financiele belangen en als je die zaak wint, krijg je meestal ook proceskosten vergoed en een schadevergoeding ...

Ik heb overigens ook het idee dat de vrouw ook voor de rechter deze zaak gewonnen zou hebben, omdat de ontslaggrond wel erg flinterdun is... nergens is contractueel vastgelegd aan welke gedragsnormen ze moest voldoen.
pi_43389594
quote:
Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
het afschaffen van een Adviescommissie omdat deze advies geeft dat kennelijk niet bevalt is een beetje vreemd, en doet me denken aan 'gedachten-politie'..
Vooral omdat deze commissie gewoon een onderbouwd advies geeft, dat juist ook een aanzet tot discussie kan zijn

vooral omdat de CBG oordeelt naar liberale richtlijnen die een grote individuele vrijheid van personen 'verdedigt' tegen de belangen van 'grote instantie's en organisaties'...
oftewel, de CBG probeert de individuele keuzevrijheid te waarborgen...

Natuurlijk mag verdonk best van mening zijn dat het individu zich te confomeren heeft naar de belangen van de gemeenschap of grotere organisaties, en ze kan zelfs probleemloos regelgeving invoeren die de vrijheden van het individu daartie beknot...
Het CBG kan daar niks tegen doen, behalve dan adviezen uitgeven, en een discussie laten ontstaan, dat willen afschaffen lijkt me nu juist géén bevordering van integratie, het is eerder een aanzet naar #assimilatie', oftewel , het enkel tolereren van datgene dat aan je eigen exacte normen voldoet.
ach, de VVD staat slecht in de polls .. lijkt wel alsof dametje Verdonk probeert zieltjes te winnen voor haar partij of zo ..
ze doet het alleen zoals gewoonlijk door eerst maar wat te roepen en pas later te kijken of hetgeen zij daar roept uberhaupt wel klopt en/of uitvoerbaar is .. wat dat aangaat heeft zij wel een behoorlijk track-record, ik snap dan ook niet waarom er nog steeds mensen zijn die ook maar iets wat uit die mond komt serieus nemen ..
anyway, als haar ideeën door worden gevoerd is dat hele probleem toch enigzins van de baan, als blanke ouders gedwongen worden hun kinderen op zwarte scholen te sturen lost het zich vanzelf wel op ... toch ?

maar wat de assimilatie aangaat heb je idd gelijk, dat is iets waar al geruime tijd op aangestuurd wordt .. al betwijfel ik nog steeds dat zij dat zelf door heeft, toegeven zal ze het iig niet
toen ze laatst in de states en canada was (waar ze dus dat idee van de "nationaliseringsdag" vandaan heeft) werdt dat haar al duidelijk gemaakt toen er gesproken werdt over de wijken waarin de buitenlanders in amerika en canada wonen terwijl men hier streeft naar verspreiding .. dat haar beleid gericht is op assimilatie en geen respect heeft voor culturele identiteit van de buitenlander ..
pleased to meet you
  donderdag 9 november 2006 @ 11:54:09 #152
3542 Gia
User under construction
pi_43389836
quote:
Ik heb overigens ook het idee dat de vrouw ook voor de rechter deze zaak gewonnen zou hebben, omdat de ontslaggrond wel erg flinterdun is... nergens is contractueel vastgelegd aan welke gedragsnormen ze moest voldoen.
Aangezien mevrouw bij het sollicitatie-gesprek wel gewoon de aanwezige heren de hand schudde, was hier geen noodzaak voor. Als zij dit niet had gedaan en voorop had gesteld mannen geen hand te willen geven om wazige geloofsredenen, dan was ze waarschijnlijk niet aangenomen. Dan was haar meteen duidelijk gemaakt dat men dat op deze school wel geacht wordt te doen.

Hoever moet je gaan met bepalingen opnemen in je huishoudelijk regelement. Stel een leraar laat ineens een hanekam aanmeten, of doet een ring door zijn neus. Want er staat niet in het huishoudelijk regelement dat dat niet mag. Dat is toch ook onacceptabel.

Ik gok overigens dat verschillende scholen het hand geven item wel op zullen gaan nemen, om inderdaad sterker te staan. Maar in deze is men er van uit gegaan dat er geen probleem zou zijn met deze docente. Het eerste jaar was dat ook niet. Pas toen ze een contract op zak had, besloot ze ineens geen handen meer te willen geven aan mannen.
  donderdag 9 november 2006 @ 11:59:19 #153
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43389964
quote:

[..]

het CBG probeert een middenweg te vormen, en kijkt bv naar gevallen war belangen in conflict komen en geeft dan een advies...
In dit geval geeft het terecht aan dat op een openbare school er veel individuele vrijheid geldt voor leraren en men geen gedrag zomaar kan 'opleggen'... althans, het in dit geval zeker niet vooraf duidelijk was dat die lerares afstand moest doen van eventueel eigen religieuze gedachtes...
Welnee, ze heeft een duidelijke taak en dat is juridische adviezen geven.
quote:
Iedereen die zich ongelijk behandeld voelt, kan een verzoek om een oordeel indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling. De CGB beoordeelt dan, of de gelijkebehandelingswetgeving is overtreden. Dit is haar belangrijkste taak. (van de CGB site)
quote:

Om het andersom te stellen; heeft die school bij het aannemen van die vrouw duidelijk gesteld dat haar eigen identiteit op de tweede plaats moest stellen en zich moest confomeren aan de levensbeschouwelijke instelling van de school zelf ... ze moest voldoen aan duidelijk strakke en vastgestelde gedragsrichtlijnen?
Bij een aantal speciale scholen geldt dat zeker zo, die hebben hun eigen identiteit 'vastgelegd' en ook vastgelegd dat de werknemers hierin moeten meewerken... juist de openbare scholen kiezen bewust dat niet te doen, hier hun docenten de vrijheid te bieden hun eigen persoonlijek keuze te volgen
Wat nog altijd heel wat anders is is dan anderen, de klanten van een openbare school, op te zadelen met jouw persoonlijke voorkeuren en geloof. Je bent bezig recht te praten wat krom is.
quote:

Een commissie die haar taak niet goed vervult...
quote:

Dat is haar taak niet. Dat is uitspraken doen aan de hand van de wet
quote:
Lijkt me sterk want handen geven is gewoon onderdeel van de gebruikelijke normen en zeden in NL.
  † In Memoriam † donderdag 9 november 2006 @ 12:19:32 #154
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_43390588
quote:
Op donderdag 9 november 2006 11:59 schreef Napalm het volgende:
Een commissie die haar taak niet goed vervult...
Die commissie is er ook niet om haar taak te vervullen maar dient als onafhankelijk orgaan. Wat zij vindt moet ze helemaal zelf weten, maar ze dient in haar publieke taak als vertegenwoordiger allerlei commissies niet af te willen schaffen.
Carpe Libertatem
  donderdag 9 november 2006 @ 12:30:12 #155
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43390929
quote:
Op donderdag 9 november 2006 12:19 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Die commissie is er ook niet om haar taak te vervullen
Dit kan je niet menen
quote:
Op donderdag 9 november 2006 12:19 schreef Boze_Appel het volgende:

Wat zij vindt moet ze helemaal zelf weten, maar ze dient in haar publieke taak als vertegenwoordiger allerlei commissies niet af te willen schaffen.
Uiteraard wel. Ze heeft de democratische legimatie en de staatrechterlijke bevoegdheden om dergelijke acties in gang te zetten.
pi_43391470
Ik zou zeggen dumpen dat wijf.
Zo kun je alles wel flikken op basis van je geloofsovertuiging.

En het lijkt me nogal bizar dat het nodig is om in een contract te zetten dat je gewoon handjes moet schudden. Gaat wel erg ver.
  † In Memoriam † donderdag 9 november 2006 @ 12:48:38 #157
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_43391509
quote:
Op donderdag 9 november 2006 12:30 schreef Napalm het volgende:
Uiteraard wel. Ze heeft de democratische legimatie en de staatrechterlijke bevoegdheden om dergelijke acties in gang te zetten.
Het CGB is een orgaan wat los staat van de regering, goed er zijn wat regels wettelijk vastgesteld, maar zij kan niet zomaar uit zichzelf heel dat orgaan afschaffen.

Ze kan procedures tegen het orgaan in werking stellen en dat gaat het OM of wie dan ook het bekijken, ze kan het gelukkig echt niet zomaar afschaffen. Maar zo'n procedure kan elke burger.
Carpe Libertatem
  donderdag 9 november 2006 @ 12:54:41 #158
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43391716
quote:
Op donderdag 9 november 2006 12:48 schreef Boze_Appel het volgende:
Het CGB is een orgaan wat los staat van de regering, goed er zijn wat regels wettelijk vastgesteld, maar zij kan niet zomaar uit zichzelf heel dat orgaan afschaffen.

Ze kan procedures tegen het orgaan in werking stellen en dat gaat het OM of wie dan ook het bekijken, ze kan het gelukkig echt niet zomaar afschaffen.
Weet ik neit hoor.
Aangezien het CBG enkel nietbindend advies geeft zou het zomaar een stichtinkje kunnen zijn wat nergens in ons wetboek voorkomt.. Als dat stichtinkje financieel onder Verdonks ministerie valt zou het zomaar kunnen
pi_43395026
De traditionele begroetingsvorm van het grote volk van de Masai (dat zichzelf ziet als het ‘uitverkoren volk’) is het elkaar bespugen. Ik lieg niet - antropologen hebben er uitvoerig over gepubliceerd.

Door contact met verderfelijke westerlingen is dit gebruik voor een groot deel in onbruik geraakt, ofschoon het spugen op de grond als begroeting nog steeds in zwang is bij leden van dit volk (net als de Nuba zo mooi gefotografeerd door Leni Riefenstahl, Hitlers favoriete regisseuse).

Het schijnt nog steeds zo te zijn dat een Masaivrouw, wanneer ze uw lieve babietje ziet, het kindje uit bewondering in het gezicht zal spugen – want spuug heeft een positieve magische kracht!

Ik zou zeggen: als iemand u geen hand wilt geven, denk dan aan het advies van de CGB en neem uw toevlucht tot een andere vorm van begroeten, een oud Afrikaans begroetingsritueel - spuug de persoon in het gezicht! Dit is een mooie multiculturele oplossing wanneer we geconfronteerd worden met mensen die uw uitgestoken hand weigeren.

De stomme mensen die boos zouden kunnen worden wanneer u hen in het gezicht spuugt, moeten maar gaan klagen bij de CGB. Die klagers zijn vervelende etnocentristen zonder respect voor andere culturen.

Dus: wanneer iemand u geen hand wilt geven, spuug hem in het gezicht!

Ter ere van de Masai en uit respect voor degene die u wilt begroeten!

Spuug heeft een magische werking en iemand in het gezicht spugen is iemand het beste toewensen! Leve de Commissie Gelijke Behandeling!
Call me black
pi_43398106
pi_43398202
quote:
Op donderdag 9 november 2006 14:31 schreef Jack_Pershing het volgende:
pi_43404332
Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus misschien is onderstaande al beschreven, maar er stond op pagina van NOS- teletext (318) ook wel een aardig argument:

"Misschien kan de Commissie Gelijke
Behandeling ook een onderzoek instellen
naar die islamitische vmbo-docente.

Ik voel me namelijk als man niet gelijk
behandeld door haar.Of heeft het zin
om aangifte te doen van discriminatie?
Ze maakt immers onderscheid gebaseerd
op sekse."

En verder mag van mij die commissie ook wel worden opgeheven, volkomen ongeloofwaardig met uitspraken zoals deze.
  donderdag 9 november 2006 @ 21:23:54 #163
111528 Viajero
Who dares wins
pi_43410027
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:36 schreef moussie het volgende:
uhm, vraagje ..
Nee, je hoeft je nergens aan te conformeren.

Je kan ook mensen begroeten door je tong naar ze uit te steken. Daar hoort een leraar echter wel wat van te zeggen. Een school heeft een opvoedkundige functie, dus je leert je conformeren aan de Nederlandse samenleving. En daar hoort handen schudden ook bij.

Nog los van het feit dat je als je zo duidelijk weigert je aan te passen, je van mij direct op het vliegtuig naar Afghanistan mag worden gezet. ga daar maar lekker de Islamist uithangen
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_43412670
quote:
Op donderdag 9 november 2006 19:01 schreef Suko het volgende:
Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus misschien is onderstaande al beschreven, maar er stond op pagina van NOS- teletext (318) ook wel een aardig argument:

"Misschien kan de Commissie Gelijke
Behandeling ook een onderzoek instellen
naar die islamitische vmbo-docente.

Ik voel me namelijk als man niet gelijk
behandeld door haar.Of heeft het zin
om aangifte te doen van discriminatie?
Ze maakt immers onderscheid gebaseerd
op sekse."

En verder mag van mij die commissie ook wel worden opgeheven, volkomen ongeloofwaardig met uitspraken zoals deze.
Check de samenstelling van deze commissie maar eens

Voorbeeld:

Meteen de eerste:

mr. A.B. Terlouw

Op dit moment bekleedt mr. A.B. Terlouw de volgende nevenfuncties:

* lid van de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) (vanaf oktober 2004)
* bestuurslid en lid van de beroepscommissie van de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF (vanaf 2003)

Curriculum Vitae:

Loopbaan

2004-heden lid Commissie Gelijke Behandeling (CGB),
Utrecht
2001-2003 universitair docent en onderzoeker
Migratierecht, Centrum voor Migratierecht,
KUN
1999-2001 hoofd afdeling vluchtelingen Amnesty
International Nederland
1994-1999 senior beleidsmedewerker stafbureau
vreemdelingenzaken Rechtbank Den Haag
1992-1994 juridisch beleidsmedewerker Stafafdeling
Strategisch Beleid Landelijk Bureau
VluchtelingenWerk
1987-1992 coördinator Wetenschapswinkel Rechten RUU
1983-1987 wetenschappelijk medewerker
IPR/Privaatrechtelijke Rechtsvergelijking
RUU, belast met onderwijs
1982 student assistent sectie IPR/Privaatrechtelijke
Rechtsvergelijking RUU

Opleiding

1978-1982 Nederlands recht, afstudeerrichting
privaatrecht, RUU
2003 doctoraat rechtsgeleerdheid KUN, dissertatie
'Uitspraak en afspraak, samenwerking tussen
vreemdelingenrechters bij ontbreken van
hoger beroep'

http://www.cgb.nl/people.php
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_43418081
quote:
Politiek wijst uitspraak handen schudden eensgezind af

DEN HAAG - Politiek Den Haag is eensgezind in haar afwijzing van de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dat een islamitische docente mag weigeren mannen de hand te schudden. De VVD staat alleen in haar conclusie dat de commissie moet worden opgeheven.

Na minister Verdonk (VVD) nemen vandaag ook premier Balkenende (CDA) en Kamerlid Dijsselbloem (PvdA) afstand van de uitspraak van de commissie. Balkenende vindt dat het aan de rechter is om te bepalen of een school een docent die zich zo opstelt, mag ontslaan.

PvdA’er Dijsselbloem vindt dat een docente die mannen de hand niet schudt aan kinderen het verkeerde voorbeeld geeft. ‘Het is geen eerlijke boodschap. Als je de Nederlandse gedragsregels niet helder overbrengt, breng je kinderen op achterstand. Ze krijgen daar – bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek – onherroepelijk last van.’ Volgens Dijsselbloem is het aan de politiek om hier nu heldere lijnen over te trekken. ‘We moeten scholen meer handvaten geven.’

Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken), de nummer twee van de VVD, zei woensdagavond in het tv-programma Nederland Kiest dat ze de uitspraak van de commissie ‘te gek voor woorden’ vindt. ‘Een onderwijzer moet het goede voorbeeld geven. Mannen en vrouwen zijn in Nederland gelijk.’

Verdonk verbond daar de conclusie aan dat ‘we sterk moeten overwegen de Commissie Gelijke Behandeling af te schaffen’. Ze zei dat niet alleen vanwege deze uitspraak te doen, ‘maar vanwege een reeks aan uitspraken’.

Zowel CDA, PvdA, D66 en GroenLinks wijzen de opheffing van de commissie resoluut van de hand. ‘Dat gaat te ver’, vindt premier Balkenende. ‘De CGB doet goed werk en het is volstrekt onliberaal om ze op te heffen’, aldus Dijsselbloem (PvdA). Hij vindt dat Verdonk kiest ‘voor een tamelijk gevaarlijke lijn’. ‘Zodra Verdonk kritiek krijgt, gaat ze om zich heen slaan.’

Ook D66-leider Alexander Pechtold gebruikt grote woorden om Verdonk terecht te wijzen. ‘Het is voor een liberaal niet om aan te zien hoe Verdonk met de beschaving, met de essentie van het liberale gedachtegoed omspringt’, vindt Pechtold. Hij oppert prinses Máxima te benoemen tot vice-voorzitter om de commissie zo te beschermen ‘tegen de oprispingen van deze regering’.

De CGB, opgericht in 1994, noemde de uitspraken van Verdonk donderdag zorgelijk. ‘Dat onze oordelen niet altijd begrepen of opgevolgd worden, is een gegeven. Maar de opheffing zoals minister Verdonk suggereert, is in strijd met internationale verplichtingen’, aldus voorzitter Alex Geert Castermans.
volkskrant
pi_43418098
When in Rome, do as the Romans do.

Tis heel simpel, ben je een onderwijzer/es in Nederland, heb je je te gedragen naar Nederlandse maatstaven. Doe je dat niet, ben je niet geschikt om les te geven, althans niet in dit land.

Dus...doei !
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 10 november 2006 @ 15:28:37 #167
65922 Aleste
Ore ga kowai no ka?
pi_43428558
quote:
Een Japanner zal, als hij in het buitenland is, altijd de hand schudden als dat in het land gebruikelijk is.
Blackadder: "I have a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!"
  vrijdag 10 november 2006 @ 15:35:21 #168
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43428762
quote:
Op donderdag 9 november 2006 11:46 schreef moussie het volgende:

[..]

ach, de VVD staat slecht in de polls .. lijkt wel alsof dametje Verdonk probeert zieltjes te winnen voor haar partij of zo ..
ze doet het alleen zoals gewoonlijk door eerst maar wat te roepen en pas later te kijken of hetgeen zij daar roept uberhaupt wel klopt en/of uitvoerbaar is .. wat dat aangaat heeft zij wel een behoorlijk track-record, ik snap dan ook niet waarom er nog steeds mensen zijn die ook maar iets wat uit die mond komt serieus nemen ..
anyway, als haar ideeën door worden gevoerd is dat hele probleem toch enigzins van de baan, als blanke ouders gedwongen worden hun kinderen op zwarte scholen te sturen lost het zich vanzelf wel op ... toch ?

maar wat de assimilatie aangaat heb je idd gelijk, dat is iets waar al geruime tijd op aangestuurd wordt .. al betwijfel ik nog steeds dat zij dat zelf door heeft, toegeven zal ze het iig niet
toen ze laatst in de states en canada was (waar ze dus dat idee van de "nationaliseringsdag" vandaan heeft) werdt dat haar al duidelijk gemaakt toen er gesproken werdt over de wijken waarin de buitenlanders in amerika en canada wonen terwijl men hier streeft naar verspreiding .. dat haar beleid gericht is op assimilatie en geen respect heeft voor culturele identiteit van de buitenlander ..
Canada is een federatie van vele volkeren waarvan sommige volkeren er al meer dan 20.000 jaar wonen.
Daarnaast een natie van mensen die er nieuw zijn gekomen. Dat geeft problemen maar in elk geval heeft de oorspronkelijke bevolking en de nieuwe rechten die in de grondrecht zijn vastgelegd. Ieder zijn eigen stukje land desnoods.

Maar Verdonk roept en blaat maar wat. En heeft zeker van Canada en degelijke niks geleerd. Net als types als Wilders Zij hebben denk ik meer geleerd van een duitse man de Duitseland regeerde in de jaren 30 en 40. Ze gebruiken in elk geval dezelfde vorm van rethoriek. Zonder onderbouwing en dergelijke. Ze roepen maar wat waarvan zijn denken daar loopt het gewone klootjes volk wel in. Toevoeging in Canada zij het met veel discussie is men derhalve bereid ook aan de invoering van Islamitische wetgeving te denken. Hier zijn we nog lang niet zo ver.

Klik

[ Bericht 3% gewijzigd door Megumi op 10-11-2006 15:43:37 ]
  vrijdag 10 november 2006 @ 15:46:58 #169
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43429119
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:28 schreef Aleste het volgende:

[..]

Een Japanner zal, als hij in het buitenland is, altijd de hand schudden als dat in het land gebruikelijk is.
Nope een Japanner die werkt en leeft in het buitenland gaat naar een door het bedrijf gekochte woning zeg maar compound. Stuurt zijn kinderen naar de lokale Japanse school en probeert het contact met de lokale bevolking tot een minimum te beperken.
pi_43429207
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:35 schreef Megumi het volgende:

Toevoeging in Canada zij het met veel discussie is men derhalve bereid ook aan de invoering van Islamitische wetgeving te denken. Hier zijn we nog lang niet zo ver.

Klik
Uitkomst van het denken daarover was uiteindelijk dat de reeds bestaande bekrachtiging van andere religieuze rechtbanken (o.a. joden) werd beëindigd .
  vrijdag 10 november 2006 @ 15:52:25 #171
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43429307
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Uitkomst van het denken daarover was uiteindelijk dat de reeds bestaande bekrachtiging van andere religieuze rechtbanken (o.a. joden) werd beëindigd .
Wat bedoel je met joden? Daarvan hebben de meesten zonder slag of stoot er vele laten afvoeren. Als ik me raam uit kijk zie ik herbreeuwse letters staan op op wat eens een synagoge was en nu een woongemeenschap.
pi_43429504
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:52 schreef Megumi het volgende:

[..]

Wat bedoel je met joden? Daarvan hebben de meesten zonder slag of stoot er vele laten afvoeren. Als ik me raam uit kijk zie ik herbreeuwse letters staan op op wat eens een synagoge was en nu een woongemeenschap.
We praten langs elkaar heen.

Canada had al een aantal religieuze rechtbanken, waarvan de uitspraken door de 'gewone rechter' bekrachtigd werden. De discussie die ontstond naar aanleiding van het voorstel om ook de moslim-rechtbanken (met de 'sharia-rechtspraak') te bekrachtigen resulteerde erin dat álle religieuze rechtbanken (dus ook die reeds 'officiële' niet-moslim religieuze rechtbanken) het voortaan weer zonder officiële status moesten doen.
  vrijdag 10 november 2006 @ 16:28:47 #173
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43430420
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:46 schreef Megumi het volgende:

[..]

Nope een Japanner die werkt en leeft in het buitenland gaat naar een door het bedrijf gekochte woning zeg maar compound. Stuurt zijn kinderen naar de lokale Japanse school en probeert het contact met de lokale bevolking tot een minimum te beperken.
Mijn oud-buurman (werkzaam voor Shinetsu NL) zeker niet.
  vrijdag 10 november 2006 @ 16:30:10 #174
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43430475
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Laat ik het eens anders zeggen en een beetje terug gaan in de geschiedenis. Is een beetje mijn algemene kritiek wat er aan de hand is. Tegen de joden bijvoorbeeld. Het begon allemaal met wat ogenschijnlijke onschuldige dingen. Die lange haren (krulletjes als bakkebaarden) en dergelijke en die gewaden passen niet in het straatbeeld. Die gekke hoeden die ze dragen die gekke neuzen enz. Ze passen niet in het straatbeeld..

Wilders zij recent net zo iets over een moslim vrouw die op straat liep. In wat zij vindt voor haar geloof passende kleding, In een woonwijk waar hij waarschijnlijk voor het eerst van ze hele leven is geweest. Zo een vrouw past niet in het straatbeeld. Niet om aan te zien. Volgens zijn mening. Het was trouwens wel een dame in gelijke kleding die mij er recent op wees dat ze zo me portemonnee kon pikken en dat ik er beter aan deed die beter op te bergen. Maar dat maakt Wilders in zijn streng bewaakte stulpje in een villa wijk nooit mee. (Maar met die blonde rot kop van hem en wat studie in de geschiedenis van Nederland in de jaren 30 komen we er denk ik wel achter waar hij vandaan komt. )

Nou over Verdonk. Tja wat moet je daar over zeggen ik vindt het een hoop geblaat mensen verplichten hun kinderen naar zwarte scholen te sturen wat is dat nou voor onzin. Intergratie moet vanuit de mensen zelf komen. Intergratie is wat ik al eerder hier boven poste elkaar op iets wijzen. En of dat mens nou wel of geen burka aan had. Maakt mij geen moer uit. Ik was er blij mee. Dat is eigenlijk de manier waarop we met elkaar om zouden moeten gaan. En over handen schudden wat Verdonk zo dwars zat.

Als ik het beleid van Verdonk bekijk. Vindt ik het een juiste stap van die moslim om haar hand niet te schudden. Want iemand die homo’s en christenen vluchtelingen terug stuurt naar Iran waar ze worden vermoord en opgehangen zou ik de handen ook niet schudden dus die man had volkomen gelijk. De gedachte dat ik de handen van dat wijf zou moeten aanraken doet me kotsen.

Tot zover mijn geblaat voor een keer. Maar geef even een samenvatting nog. In elk geval is het niet te ontkennen dat het moslim terrorisme iets is wat serieus genomen moet worden. Maar we weten als we naar Ierland kijken dat een optie van dialoog open houden uiteindelijk de oplossing was. De totale vernietiging van een terroristische organisatie is niet mogelijk gebleken nooit. Maar een uiteindelijke dialoog wel.

Om zo een dialoog te starten tussen ons de westerse wereld en de meer gematigde stromingen binnen de moslim wereld is er dus een opening nodig want de gematigde hebben invloed maar reageren met extremen geeft als reactie meer extremen en dat is wat Verdonk doet. En mensen als Busch. Kortom mensen die werkelijk een oplossing zouden willen zouden zich moeten onthouden van uitspraken over de manier van handen schudden. Of mensen dwingen tot iets. Iegelijk is het heel eenvoudig zelfs vanuit het beeld van dat een moslim een vijand is.

Om een vijand te kunnen verslaan moet je die vijand buitengewoon goed kennen. Anders verslaat die vijand je. Iets wat we in Irak duidelijk ziet gebeuren. Maar een ander grappig aspect daar aan is leer je vijand kennen dan krijg je ook vanzelf meer begrip en wordt de rol van diplomatie steeds groter. In het algemeen en in dat opzicht ben ik wellicht geen westerling meer. Verbaas ik me dat mensen als Verdonk denken dat alles maar op te lossen is met harde woorden. En dat Wilders met communicatie technieken die direct uit het Nazi rijk komen denken wat te kunnen bereiken.
  vrijdag 10 november 2006 @ 17:09:14 #175
97745 Thorical
finding a way
pi_43431547
quote:
Op woensdag 8 november 2006 14:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens want deze dame kan ook wel eens gaan eisen dat de lerarenkamer gescheiden moet worden in een dames en heren vertrek.
Deze dame is niet eerlijk geweest in haar sollicitatie en dat moet reden genoeg zijn om haar te ontslaan.
pi_43431680
Das allemaal heel mooi en aardig, maar effe voor de duidelijkheid....
quote:
Maar Verdonk roept en blaat maar wat. En heeft zeker van Canada en degelijke niks geleerd. Net als types als Wilders Zij hebben denk ik meer geleerd van een duitse man de Duitseland regeerde in de jaren 30 en 40
dat was dus geen Duitse man, als je gaat lopen preken doe dan in ieder geval je huiswerk.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 10 november 2006 @ 17:23:56 #177
97745 Thorical
finding a way
pi_43431958
quote:

[..]

Maar wat heeft dat nou weer met maatschappelijke betrokkenheid te maken.
Al geloven mensen in de hinkstapsprong. Laat ze dat lekker doen en dat lekker thuis of in de hinkstapsprongzaal doen. Maar samenleven is net als in het echte leven probeer niet je partner te veranderen. En jouw regels op te leggen aan anderen.
pi_43433716
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:30 schreef Megumi het volgende:

Als ik het beleid van Verdonk bekijk. Vindt ik het een juiste stap van die moslim om haar hand niet te schudden. Want iemand die homo’s en christenen vluchtelingen terug stuurt naar Iran waar ze worden vermoord en opgehangen zou ik de handen ook niet schudden dus die man had volkomen gelijk. De gedachte dat ik de handen van dat wijf zou moeten aanraken doet me kotsen.
Punt is een beetjes dat dát niet de reden was haar hand niet te schudden. Als ze een meneer was geweest met hetzelfde beleid had hij haar wel een hand gegeven .

Voor de rest ben ik het met de strekking van je betoog wel eens.

Ik zie steeds een leraar voor me die aziatische begroeting praktiseert. Zoiets als handen gevouwen en een buiging met het bovenlijf. Ik kan me zo voorstellen dat je ook mensen die dat niet verwachten prima op die wijze kan begroeten zonder dat iemands gevoelens worden gekwetst. Het wijkt af van wat we in dit land gewoon vinden - maar op zich is dat niet een probleem.
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:16:07 #179
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_43434925
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 16:30 schreef Megumi het volgende:

Om een vijand te kunnen verslaan moet je die vijand buitengewoon goed kennen. Anders verslaat die vijand je. Iets wat we in Irak duidelijk ziet gebeuren. Maar een ander grappig aspect daar aan is leer je vijand kennen dan krijg je ook vanzelf meer begrip en wordt de rol van diplomatie steeds groter. In het algemeen en in dat opzicht ben ik wellicht geen westerling meer. Verbaas ik me dat mensen als Verdonk denken dat alles maar op te lossen is met harde woorden. En dat Wilders met communicatie technieken die direct uit het Nazi rijk komen denken wat te kunnen bereiken.
Klinkt als een Stalin propaganda slogan
Dom en achterlijk geitenwollensokken geblaat.
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')