ach, de VVD staat slecht in de polls .. lijkt wel alsof dametje Verdonk probeert zieltjes te winnen voor haar partij of zo ..quote:Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
het afschaffen van een Adviescommissie omdat deze advies geeft dat kennelijk niet bevalt is een beetje vreemd, en doet me denken aan 'gedachten-politie'..
Vooral omdat deze commissie gewoon een onderbouwd advies geeft, dat juist ook een aanzet tot discussie kan zijn
vooral omdat de CBG oordeelt naar liberale richtlijnen die een grote individuele vrijheid van personen 'verdedigt' tegen de belangen van 'grote instantie's en organisaties'...
oftewel, de CBG probeert de individuele keuzevrijheid te waarborgen...
Natuurlijk mag verdonk best van mening zijn dat het individu zich te confomeren heeft naar de belangen van de gemeenschap of grotere organisaties, en ze kan zelfs probleemloos regelgeving invoeren die de vrijheden van het individu daartie beknot...
Het CBG kan daar niks tegen doen, behalve dan adviezen uitgeven, en een discussie laten ontstaan, dat willen afschaffen lijkt me nu juist géén bevordering van integratie, het is eerder een aanzet naar #assimilatie', oftewel , het enkel tolereren van datgene dat aan je eigen exacte normen voldoet.
Aangezien mevrouw bij het sollicitatie-gesprek wel gewoon de aanwezige heren de hand schudde, was hier geen noodzaak voor. Als zij dit niet had gedaan en voorop had gesteld mannen geen hand te willen geven om wazige geloofsredenen, dan was ze waarschijnlijk niet aangenomen. Dan was haar meteen duidelijk gemaakt dat men dat op deze school wel geacht wordt te doen.quote:Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
Ik heb overigens ook het idee dat de vrouw ook voor de rechter deze zaak gewonnen zou hebben, omdat de ontslaggrond wel erg flinterdun is... nergens is contractueel vastgelegd aan welke gedragsnormen ze moest voldoen.
Welnee, ze heeft een duidelijke taak en dat is juridische adviezen geven.quote:Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
[..]
het CBG probeert een middenweg te vormen, en kijkt bv naar gevallen war belangen in conflict komen en geeft dan een advies...
In dit geval geeft het terecht aan dat op een openbare school er veel individuele vrijheid geldt voor leraren en men geen gedrag zomaar kan 'opleggen'... althans, het in dit geval zeker niet vooraf duidelijk was dat die lerares afstand moest doen van eventueel eigen religieuze gedachtes...
quote:Iedereen die zich ongelijk behandeld voelt, kan een verzoek om een oordeel indienen bij de Commissie Gelijke Behandeling. De CGB beoordeelt dan, of de gelijkebehandelingswetgeving is overtreden. Dit is haar belangrijkste taak. (van de CGB site)
Wat nog altijd heel wat anders is is dan anderen, de klanten van een openbare school, op te zadelen met jouw persoonlijke voorkeuren en geloof. Je bent bezig recht te praten wat krom is.quote:Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
Om het andersom te stellen; heeft die school bij het aannemen van die vrouw duidelijk gesteld dat haar eigen identiteit op de tweede plaats moest stellen en zich moest confomeren aan de levensbeschouwelijke instelling van de school zelf ... ze moest voldoen aan duidelijk strakke en vastgestelde gedragsrichtlijnen?
Bij een aantal speciale scholen geldt dat zeker zo, die hebben hun eigen identiteit 'vastgelegd' en ook vastgelegd dat de werknemers hierin moeten meewerken... juist de openbare scholen kiezen bewust dat niet te doen, hier hun docenten de vrijheid te bieden hun eigen persoonlijek keuze te volgen
Een commissie die haar taak niet goed vervult...quote:Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
het afschaffen van een Adviescommissie omdat deze advies geeft dat kennelijk niet bevalt is een beetje vreemd, en doet me denken aan 'gedachten-politie'..
Dat is haar taak niet. Dat is uitspraken doen aan de hand van de wetquote:Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
Vooral omdat deze commissie gewoon een onderbouwd advies geeft, dat juist ook een aanzet tot discussie kan zijn
Lijkt me sterk want handen geven is gewoon onderdeel van de gebruikelijke normen en zeden in NL.quote:Op donderdag 9 november 2006 10:02 schreef KroJo het volgende:
Ik heb overigens ook het idee dat de vrouw ook voor de rechter deze zaak gewonnen zou hebben, omdat de ontslaggrond wel erg flinterdun is... nergens is contractueel vastgelegd aan welke gedragsnormen ze moest voldoen.
Die commissie is er ook niet om haar taak te vervullen maar dient als onafhankelijk orgaan. Wat zij vindt moet ze helemaal zelf weten, maar ze dient in haar publieke taak als vertegenwoordiger allerlei commissies niet af te willen schaffen.quote:Op donderdag 9 november 2006 11:59 schreef Napalm het volgende:
Een commissie die haar taak niet goed vervult...
Dit kan je niet menenquote:Op donderdag 9 november 2006 12:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Die commissie is er ook niet om haar taak te vervullen
Uiteraard wel. Ze heeft de democratische legimatie en de staatrechterlijke bevoegdheden om dergelijke acties in gang te zetten.quote:Op donderdag 9 november 2006 12:19 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat zij vindt moet ze helemaal zelf weten, maar ze dient in haar publieke taak als vertegenwoordiger allerlei commissies niet af te willen schaffen.
Het CGB is een orgaan wat los staat van de regering, goed er zijn wat regels wettelijk vastgesteld, maar zij kan niet zomaar uit zichzelf heel dat orgaan afschaffen.quote:Op donderdag 9 november 2006 12:30 schreef Napalm het volgende:
Uiteraard wel. Ze heeft de democratische legimatie en de staatrechterlijke bevoegdheden om dergelijke acties in gang te zetten.
Weet ik neit hoor.quote:Op donderdag 9 november 2006 12:48 schreef Boze_Appel het volgende:
Het CGB is een orgaan wat los staat van de regering, goed er zijn wat regels wettelijk vastgesteld, maar zij kan niet zomaar uit zichzelf heel dat orgaan afschaffen.
Ze kan procedures tegen het orgaan in werking stellen en dat gaat het OM of wie dan ook het bekijken, ze kan het gelukkig echt niet zomaar afschaffen.
Nee, je hoeft je nergens aan te conformeren.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:36 schreef moussie het volgende:
uhm, vraagje ..
het basis principe van een openbare school is toch dat iedereen er mag komen, dat je je niet hoeft te conformeren aan welk soort ideologie of geloof of wat dan ook ?
hoe valt dat dan te rijmen met het opleggen van het handen schudden, dat is toch een eis om je ergens aan te conformeren ?
Check de samenstelling van deze commissie maar eensquote:Op donderdag 9 november 2006 19:01 schreef Suko het volgende:
Ik heb dit topic niet helemaal doorgelezen, dus misschien is onderstaande al beschreven, maar er stond op pagina van NOS- teletext (318) ook wel een aardig argument:
"Misschien kan de Commissie Gelijke
Behandeling ook een onderzoek instellen
naar die islamitische vmbo-docente.
Ik voel me namelijk als man niet gelijk
behandeld door haar.Of heeft het zin
om aangifte te doen van discriminatie?
Ze maakt immers onderscheid gebaseerd
op sekse."
En verder mag van mij die commissie ook wel worden opgeheven, volkomen ongeloofwaardig met uitspraken zoals deze.
volkskrantquote:Politiek wijst uitspraak handen schudden eensgezind af
DEN HAAG - Politiek Den Haag is eensgezind in haar afwijzing van de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dat een islamitische docente mag weigeren mannen de hand te schudden. De VVD staat alleen in haar conclusie dat de commissie moet worden opgeheven.
Na minister Verdonk (VVD) nemen vandaag ook premier Balkenende (CDA) en Kamerlid Dijsselbloem (PvdA) afstand van de uitspraak van de commissie. Balkenende vindt dat het aan de rechter is om te bepalen of een school een docent die zich zo opstelt, mag ontslaan.
PvdA’er Dijsselbloem vindt dat een docente die mannen de hand niet schudt aan kinderen het verkeerde voorbeeld geeft. ‘Het is geen eerlijke boodschap. Als je de Nederlandse gedragsregels niet helder overbrengt, breng je kinderen op achterstand. Ze krijgen daar – bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek – onherroepelijk last van.’ Volgens Dijsselbloem is het aan de politiek om hier nu heldere lijnen over te trekken. ‘We moeten scholen meer handvaten geven.’
Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken), de nummer twee van de VVD, zei woensdagavond in het tv-programma Nederland Kiest dat ze de uitspraak van de commissie ‘te gek voor woorden’ vindt. ‘Een onderwijzer moet het goede voorbeeld geven. Mannen en vrouwen zijn in Nederland gelijk.’
Verdonk verbond daar de conclusie aan dat ‘we sterk moeten overwegen de Commissie Gelijke Behandeling af te schaffen’. Ze zei dat niet alleen vanwege deze uitspraak te doen, ‘maar vanwege een reeks aan uitspraken’.
Zowel CDA, PvdA, D66 en GroenLinks wijzen de opheffing van de commissie resoluut van de hand. ‘Dat gaat te ver’, vindt premier Balkenende. ‘De CGB doet goed werk en het is volstrekt onliberaal om ze op te heffen’, aldus Dijsselbloem (PvdA). Hij vindt dat Verdonk kiest ‘voor een tamelijk gevaarlijke lijn’. ‘Zodra Verdonk kritiek krijgt, gaat ze om zich heen slaan.’
Ook D66-leider Alexander Pechtold gebruikt grote woorden om Verdonk terecht te wijzen. ‘Het is voor een liberaal niet om aan te zien hoe Verdonk met de beschaving, met de essentie van het liberale gedachtegoed omspringt’, vindt Pechtold. Hij oppert prinses Máxima te benoemen tot vice-voorzitter om de commissie zo te beschermen ‘tegen de oprispingen van deze regering’.
De CGB, opgericht in 1994, noemde de uitspraken van Verdonk donderdag zorgelijk. ‘Dat onze oordelen niet altijd begrepen of opgevolgd worden, is een gegeven. Maar de opheffing zoals minister Verdonk suggereert, is in strijd met internationale verplichtingen’, aldus voorzitter Alex Geert Castermans.
Een Japanner zal, als hij in het buitenland is, altijd de hand schudden als dat in het land gebruikelijk is.quote:Op woensdag 8 november 2006 12:56 schreef moussie het volgende:
wat ik mij dan afvraag .. hoe zit dat met de westerse docente en de moslim/hindu/jood/japanner die weigert haar een hand te geven .. moet zij dan ook bestaan op handjes schudden want zo hoort dat nu eenmaal op die school ?
Canada is een federatie van vele volkeren waarvan sommige volkeren er al meer dan 20.000 jaar wonen.quote:Op donderdag 9 november 2006 11:46 schreef moussie het volgende:
[..]
ach, de VVD staat slecht in de polls .. lijkt wel alsof dametje Verdonk probeert zieltjes te winnen voor haar partij of zo ..
ze doet het alleen zoals gewoonlijk door eerst maar wat te roepen en pas later te kijken of hetgeen zij daar roept uberhaupt wel klopt en/of uitvoerbaar is .. wat dat aangaat heeft zij wel een behoorlijk track-record, ik snap dan ook niet waarom er nog steeds mensen zijn die ook maar iets wat uit die mond komt serieus nemen ..
anyway, als haar ideeën door worden gevoerd is dat hele probleem toch enigzins van de baan, als blanke ouders gedwongen worden hun kinderen op zwarte scholen te sturen lost het zich vanzelf wel op ... toch ?
maar wat de assimilatie aangaat heb je idd gelijk, dat is iets waar al geruime tijd op aangestuurd wordt .. al betwijfel ik nog steeds dat zij dat zelf door heeft, toegeven zal ze het iig niet
toen ze laatst in de states en canada was (waar ze dus dat idee van de "nationaliseringsdag" vandaan heeft) werdt dat haar al duidelijk gemaakt toen er gesproken werdt over de wijken waarin de buitenlanders in amerika en canada wonen terwijl men hier streeft naar verspreiding .. dat haar beleid gericht is op assimilatie en geen respect heeft voor culturele identiteit van de buitenlander ..
Nope een Japanner die werkt en leeft in het buitenland gaat naar een door het bedrijf gekochte woning zeg maar compound. Stuurt zijn kinderen naar de lokale Japanse school en probeert het contact met de lokale bevolking tot een minimum te beperken.quote:Op vrijdag 10 november 2006 15:28 schreef Aleste het volgende:
[..]
Een Japanner zal, als hij in het buitenland is, altijd de hand schudden als dat in het land gebruikelijk is.
Uitkomst van het denken daarover was uiteindelijk dat de reeds bestaande bekrachtiging van andere religieuze rechtbanken (o.a. joden) werd beëindigdquote:Op vrijdag 10 november 2006 15:35 schreef Megumi het volgende:
Toevoeging in Canada zij het met veel discussie is men derhalve bereid ook aan de invoering van Islamitische wetgeving te denken. Hier zijn we nog lang niet zo ver.
Klik
Wat bedoel je met joden? Daarvan hebben de meesten zonder slag of stoot er vele laten afvoeren. Als ik me raam uit kijk zie ik herbreeuwse letters staan op op wat eens een synagoge was en nu een woongemeenschap.quote:Op vrijdag 10 november 2006 15:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Uitkomst van het denken daarover was uiteindelijk dat de reeds bestaande bekrachtiging van andere religieuze rechtbanken (o.a. joden) werd beëindigd.
We praten langs elkaar heen.quote:Op vrijdag 10 november 2006 15:52 schreef Megumi het volgende:
[..]
Wat bedoel je met joden? Daarvan hebben de meesten zonder slag of stoot er vele laten afvoeren. Als ik me raam uit kijk zie ik herbreeuwse letters staan op op wat eens een synagoge was en nu een woongemeenschap.
Mijn oud-buurman (werkzaam voor Shinetsu NL) zeker niet.quote:Op vrijdag 10 november 2006 15:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nope een Japanner die werkt en leeft in het buitenland gaat naar een door het bedrijf gekochte woning zeg maar compound. Stuurt zijn kinderen naar de lokale Japanse school en probeert het contact met de lokale bevolking tot een minimum te beperken.
Laat ik het eens anders zeggen en een beetje terug gaan in de geschiedenis. Is een beetje mijn algemene kritiek wat er aan de hand is. Tegen de joden bijvoorbeeld. Het begon allemaal met wat ogenschijnlijke onschuldige dingen. Die lange haren (krulletjes als bakkebaarden) en dergelijke en die gewaden passen niet in het straatbeeld. Die gekke hoeden die ze dragen die gekke neuzen enz. Ze passen niet in het straatbeeld..quote:Op vrijdag 10 november 2006 15:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Uitkomst van het denken daarover was uiteindelijk dat de reeds bestaande bekrachtiging van andere religieuze rechtbanken (o.a. joden) werd beëindigd.
Ik ben het met je eens want deze dame kan ook wel eens gaan eisen dat de lerarenkamer gescheiden moet worden in een dames en heren vertrek.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik heb het helemaal niet over de wetgever zelf. Maar over de weigering op zichzelf. De reden voor het weigeren van mijn kant gezien is idd anders dan die van de wetgever. Feit is dat deze mevrouw plotsklaps gestopt is met het geven van handen. Wil ze zeggen dat ze na die zomervakantie ineens zich wel op het zogenaamde regeltje beroepen en eerst niet? Ze liegt gewoon dat ze barst, er is geen enkele rechtvaardiging voor het niet geven van handen in deze. Schijnheilig beroepen op vrijheid van godsdienst, daar ben ik niet van gedient, met name omdat ze nu andere moslims in een kwaad daglicht stelt. Mij doet het er dus WEL toe waarop zij zich beroept.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |