abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 november 2006 @ 12:21:31 #1
3542 Gia
User under construction
pi_43354561
Aangezien het vorige topic vol was en er toch weer nieuws over was, bij deze een nieuw topic.

School weigert handweigerende docente terug te nemen

Ben benieuwd of een rechter de lerares ook in het gelijk stelt. Lijkt me tijd worden dat zo'n zaak eens voor de rechter komt.

Als zij nu vanaf het begin duidelijk had gemaakt mannen geen hand te willen geven en dit ook bij haar sollicitatie niet had gedaan, en toch was aangenomen, dan had ze een punt gehad. Hadden ze haar maar niet aan moeten nemen.
Maar ze deed er eerst schijnbaar niet moeilijk over. De school vindt dit een belangrijk onderdeel in het contact naar ouders toe en dacht haar zonder problemen aan te kunnen nemen. Ze kwamen een jaar later bedrogen uit. De lerares besloot zomaar opeens dat ze mannen geen hand meer wilde geven.

Ik stel de school in 't gelijk.

Wat mij betreft komt hier een wet voor of zo, dat dit voor eens en altijd uit de wereld is.
pi_43354900
yes, laten we er een wet van maken dat je handjes moet schudden in nederland .. poeh poeh ..
pleased to meet you
pi_43354936
IK geef ook niet graag iemand een hand . zijn altijd klef of slap
pi_43354969
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:34 schreef tonks het volgende:
IK geef ook niet graag iemand een hand . zijn altijd klef of slap
Maar jij mag dat, je bent geen allochtoon.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_43355139
Feit is gewoon dat het geloof botst met de cultuur die wij al eeuwen normaal vinden hier.
Als mensen zich daaraan niet kunnen aanpassen dan moet daar een wet voor komen die deze mensen terug stuurt naar het land van herkomst.
En als ze hier geboren zijn hebben ze zich te gedragen en mag ze zeker ontslagen worden.
En hierdoor ook geen uitkering meer krijgen, want het is gewoon eigen schuld dat ze geen werk krijgt op deze manier.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_43355147
Ik zie er nog steeds iets paradoxaals in dat de docente naar de CGB is gestapt. Volgens mij is zij juist degene die onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen. Daarnaast vind ik cultureel-religieuze principes laten gelden op een openbare school beslist niet wenselijk.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  woensdag 8 november 2006 @ 12:41:50 #7
3542 Gia
User under construction
pi_43355160
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:32 schreef moussie het volgende:
yes, laten we er een wet van maken dat je handjes moet schudden in nederland .. poeh poeh ..
Dat werkgevers dit als voorwaarde mogen stellen.

Wat je in je eigen tijd doet, en met wie, moet je zelf weten.
pi_43355384
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:41 schreef damian5700 het volgende:
Ik zie er nog steeds iets paradoxaals in dat de docente naar de CGB is gestapt. Volgens mij is zij juist degene die onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen. Daarnaast vind ik cultureel-religieuze principes laten gelden op een openbare school beslist niet wenselijk.
Als mannelijke ouder zou ik haar aanklagen. Kijken wat ze dan doen?!
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43355583
wat ik mij dan afvraag .. hoe zit dat met de westerse docente en de moslim/hindu/jood/japanner die weigert haar een hand te geven .. moet zij dan ook bestaan op handjes schudden want zo hoort dat nu eenmaal op die school ?
pleased to meet you
pi_43355606
Het is gewoon 'n hype aan 't worden, het valt natuurlijk niet aan te klagen dat iemand geen hand wil geven mag ik hopen Opeens gaat iedere werkgever zeuren dat dat hier niet kan.

Lekker Belangrijk. Bij dit beroep dan overigens he, een docente hoeft zelden 'n hand te schudden. Alleen op ouderavonden o.i.d., lijkt me niet zo schokkend als je dan geen handje van de juf hebt mogen ontvangen.
pi_43355652
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:41 schreef damian5700 het volgende:
dat heeft zij dan ook niet gedaan maar de school

en diegene die hier cultuurprincipes wil laten gelden zijn de nederlanders ..
pleased to meet you
pi_43355703
Ik heb hier geen mening over, omdat het een zaak van de school is of zij handen schudden als voorwaarde ziet. Dat heeft gelukkig niets met wetten of regels te maken.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 8 november 2006 @ 13:00:49 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43355711
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:56 schreef moussie het volgende:
wat ik mij dan afvraag .. hoe zit dat met de westerse docente en de moslim/hindu/jood/japanner die weigert haar een hand te geven .. moet zij dan ook bestaan op handjes schudden want zo hoort dat nu eenmaal op die school ?
Een westerling is geen moslim. Dus dat zit denken mensen altijd wel goed.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_43355951
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:41 schreef Bloemkool het volgende:
Feit is gewoon dat het geloof botst met de cultuur die wij al eeuwen normaal vinden hier.
Als mensen zich daaraan niet kunnen aanpassen dan moet daar een wet voor komen die deze mensen terug stuurt naar het land van herkomst.
En als ze hier geboren zijn hebben ze zich te gedragen en mag ze zeker ontslagen worden.
En hierdoor ook geen uitkering meer krijgen, want het is gewoon eigen schuld dat ze geen werk krijgt op deze manier.
oh ja joh, is dat al eeuwen normaal hier ?
toen ik opgroeide was het dat anders niet, niet bij een gewone begroeting iig, pas als je formeel werdt voorgesteld of om een koop/afspraak te bezegelen .. anders groeten mannen elkaar met het even afnemen van hun hoed en dames met een knikje van het hoofd .. en als je dames al een hand gaf dan bleef dat beperkt tot het aanraken van haar vingertoppen
pleased to meet you
pi_43356058
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:00 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een westerling is geen moslim. Dus dat zit denken mensen altijd wel goed.
ik denk dat je me verkeerd begrijpt .. ik heb het nu over een westerse docente die de regels van de school tot de letter volgt en erop bestaat dat iedere vader ongeacht cultuur haar handje schud
pleased to meet you
pi_43356128
Een wet maken dat je handen moet geven is 1. onhaalbaar en 2. onwenselijk.

In dit geval gaat het om een docente die al een tijd werkte op deze school en voorheen wel altijd een hand gaf aan mannen. Sinds kort doet ze dit levensbeschouwelijk beargumenteerd niet meer.

De openbare school gaf aan dit niet wenselijk te vinden, immers de docente maakt onderscheid tussen mannen en vrouwen en de docente gaf richting haar leerlingen aan dat het legitiem is om onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen (voorbeeldfunctie).

De CGB bekijkt enkel de klacht en of er in dit geval aan de wet is voldaan. De conclusie van de CGB is dat dit juridisch gezien niet het geval is.

Het voordeel én nadeel van het CGB is dat zij enkel juridisch dient te kijken. Op basis van de wetgeving en jurispudentie dient zij tot een conclusie te komen. Dit is het voordeel, echter rechtsfilosofisch gezien is dit tevens het nadeel:

Wetgeving en rechtsspraak dient ten alle tijde een afspiegeling te zijn van de algemene wil van de bevolking. Dat dit vaak niet het geval is, heeft te maken met de traagheid van wetgeving en de snelveranderende samenleving. In dit geval zie je dan ook het spanningsveld waarbinnen wetgeving en rechtspraak zich verkeerd; een ongeschreven norm in onze samenleving (het handschudden) wordt bewust terzijde geschoven. Dit schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat, immers vanaf jongst af aan hebben wij geleerd dat het netjes is om iemand een hand te geven en dat daarbij geen onderscheid gemaakt mag worden tussen man en vrouw.

De rector van deze school heeft (vanzelfsprekend) moeite met deze uitkomst; immers hij verwachtte bij de aanname van de docente dat zij (vanzelfsprekend) aan deze ongeschreven norm voldeed. De eerste jaren dat zij er werkte, gaf zij ook een hand aan mannen. Vervolgens wordt deze rector geconfronteerd met een docente die plotseling weigert een hand te geven, zij beroept zich hierbij op haar godsdiensvrijheid om onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen.

Tevens zit er een soort ervaren onjuistheid aan de actie van de docente om naar de CGB te stappen; immers zij maakt onderscheid tussen mannen en vrouwen en betreed hiermee in rechtsfilosofische zin het terrein van discriminatie. Maar tegelijktijd beroept zij zich bij de CGB op discriminatie-artikel, omdat zij omwille van haar godsdienst gediscrimineerd wordt.

Juist deze discrepantie is wat veel mensen stoort. Je enerzijds ontrekken aan de aard van het recht maar tegelijkertijd beroepen op de exacte regels van het recht (de regel van de wet i.p.v. de geest van de wet).

Er zit nog wel een kwalijke actie van de CGB aanvast. Door de verklaring van de CGB-voorzitter dat godsdienstvrijheid zwaarder weegt dan de omgangsnorm op deze school is discutabel en zelfs een politiek uitspraak. Het zou verstandig zijn dat de CGB dit niet doet en slechts enkel naar de wetgeving kijkt zonder daar een waarde-oordeel aan te verbinden. Dit is immers ook hun taak!

[ Bericht 0% gewijzigd door Iced_Lips op 08-11-2006 13:24:07 ]
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
pi_43356129
Terecht dat ze geweigerd wordt. In de cultuur waar ze vandaan komt is het ook niet meer dan normaal dat je elkaar een hand geeft. Verschuilen achter religie heeft in deze ook totaal geen zin, het is een verzonnen regel.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 8 november 2006 @ 13:16:05 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43356185
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:11 schreef moussie het volgende:

[..]

ik denk dat je me verkeerd begrijpt .. ik heb het nu over een westerse docente die de regels van de school tot de letter volgt en erop bestaat dat iedere vader ongeacht cultuur haar handje schud
Diverse mensen en diverse begroetingen. Als we bij wet gaan regelen dat handen schudden moet. Is het hek van de dam. Wat raar blijft is dat de docente waarom het gaat van handen schudden geen punt maakte en nu wel. Maar ze zal wel radicaal geworden zijn denk ik zo.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:17:22 #19
3542 Gia
User under construction
pi_43356229
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:56 schreef moussie het volgende:
Sterker nog, het komt voor dat moslims boos worden als een dokter een moslima de hand toesteekt. Men vind maar dat wij westerlingen moeten weten dat sommige volken niet van handjes schudden houden en dat wij daar hier rekening mee moeten houden.

Als ik in Marokko ben, houd ik daar rekening mee, als ik in Japan ben, houd ik daar rekening mee, maar als ik in Nederland ben begroet ik iedereen met een uitgestoken hand. Als zij zich daar dan beledigd door voelen is dat hun probleem.
pi_43356253
quote:
Op woensdag 8 november 2006 12:58 schreef moussie het volgende:

[..]

dat heeft zij dan ook niet gedaan maar de school

en diegene die hier cultuurprincipes wil laten gelden zijn de nederlanders ..
Ook goed, maar ik begrijp nog steeds niet wat er zo gelijk aan is om vrouwen wel en mannen geen hand te geven.

Ik had het over cultureel-religieuze principes laten gelden op een openbare (niet-confessionele) school, die ik niet wenselijk acht en volgens mij heb jij het over inwoners in Nederland die Nederlandse culturele principes willen laten gelden. Dat is wat anders.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  woensdag 8 november 2006 @ 13:19:19 #21
3542 Gia
User under construction
pi_43356288
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:08 schreef moussie het volgende:

[..]

oh ja joh, is dat al eeuwen normaal hier ?
toen ik opgroeide was het dat anders niet, niet bij een gewone begroeting iig, pas als je formeel werdt voorgesteld of om een koop/afspraak te bezegelen .. anders groeten mannen elkaar met het even afnemen van hun hoed en dames met een knikje van het hoofd .. en als je dames al een hand gaf dan bleef dat beperkt tot het aanraken van haar vingertoppen
Dan heb je het over 'in 't voorbijgaan'. Dat is iets anders als een begroeting voor een gesprek.
Het gaat hier ook niet over een informeel of vriendschappelijk iets, maar over een zakelijk, formeel gesprek tussen leerkracht en ouders.
pi_43356349
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Sterker nog, het komt voor dat moslims boos worden als een dokter een moslima de hand toesteekt. Men vind maar dat wij westerlingen moeten weten dat sommige volken niet van handjes schudden houden en dat wij daar hier rekening mee moeten houden.
Sowieso, je kunt toch doorgaans moeilijk zien of iemand (radicaal) islamitisch is.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 8 november 2006 @ 13:21:07 #23
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_43356352
Gewoon er uitstampen dat wijf. Je hebt je aan te passen aan het land waarin je leeft, punt.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_43356388
CGB is toch ook al in het ongelijk gesteld door de rechter inzake die griezel in Rotterdam?

gewoon ontslaan die Miep, en ook geen uitkering...door dit gedrag laat ze namelijk zien dat ze niet wil werken in deze samenleving.
Call me black
  woensdag 8 november 2006 @ 13:24:04 #25
3542 Gia
User under construction
pi_43356456
quote:
Op woensdag 8 november 2006 13:16 schreef Megumi het volgende:

Als we bij wet gaan regelen dat handen schudden moet. Is het hek van de dam.
Ik doelde dan ook op een wet die het voor werkgevers mogelijk maakt te eisen van haar werknemers dat ze alle klanten netjes begroeten met een hand. Indien werkgevers hier niet op staan, kunnen ze dat uit het contract weglaten. Ik denk zelfs dat het nu niet eens mogelijk is dit bij een sollicitatiegesprek als eis op tafel te leggen, laat staan in het contract op te nemen.

En op dat punt zou m.i. de wet moeten veranderen.

Nogmaals het gaat niet om verplicht handen schudden als je iemand begroet. Het gaat over werksituaties waarin dit toch eigenlijk vereist is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')