abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:05:12 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43197728
Niet iedereen is altijd even goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de Formule 1.

Zo zijn er technische regelementen, veranderingen in de regelgeving, verschillende tactieken en materialen welke gebruikt worden. Juist om dit soort dingen voor iedereen duidelijk te maken is dit topic! Hier kun je werkelijk al je vragen gerelateerd aan de F1 kwijt!

Dus heb jij een vraag over een tactiek welke in een bepaalde race werd gebruikt? Ben jij benieuwd waarom teams een bepaald onderdeel gebruiken? Ben jij benieuwd waarom teams met dezelfde motor niet even snel zijn? Stel je vraag dan hier!

Iedereen kan op de vraag antwoorden! Als je een antwoordt geeft dan is het wel de bedoeling dat je deze onderbouwd door middel van argumentatie of een bron/linkje.

Let's make F1 for everyone!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:05:43 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43197741
graag kickje --> SPT en deze post verwijderen!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43197987
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:05 schreef sanger het volgende:
graag kickje --> SPT en deze post verwijderen!
Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
---
pi_43198039
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Waarschijnlijk omdat anders een ander met de winst ervandoor gaat.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:22:23 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43198077
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Omdat het de sport is als eerste te eindigen. Dit red je alleen door het snelste te rijden, in combinatie met de juiste tactiek.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43198085
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:20 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat anders een ander met de winst ervandoor gaat.
Zou DAT het zijn ?? omfg dit is nog steeds onz heur
---
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:26:46 #7
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_43198181
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Omdat ze weten dat er op het circuit geen flitspalen staan.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_43198632
Supertopic. Misschien krijg ik nu eindelijk eens verstand van de F1.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:48:41 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43198692
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:46 schreef Spooky4u het volgende:
Supertopic. Misschien krijg ik nu eindelijk eens verstand van de F1.
Dit is ook voor diegene die de sport wel interessant vinden, maar zich er nooit eerder in hebben verdiept.

* mompelt iets van laagdrempelig en openheid.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43198743
wtf wie heeft deze is sport gezet? nu moet ik een serieuze vraag bedenken
---
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:53:06 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43198832
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:50 schreef miodzio het volgende:
wtf wie heeft deze is sport gezet? nu moet ik een serieuze vraag bedenken
zie de FiPo.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43211865
weet iemand hoeveel pk's de v8 motoren dit jaar hadden?
liefst van elk team, maar van 1 team is ook al goed

ik gokte al 750, maar wil het precies weten. al via google gezocht maar niks kunnen vinden
wss weet iemand hier het antwoordt?
  zaterdag 4 november 2006 @ 11:42:32 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43228529
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:49 schreef ZUID-OOST het volgende:
weet iemand hoeveel pk's de v8 motoren dit jaar hadden?
liefst van elk team, maar van 1 team is ook al goed

ik gokte al 750, maar wil het precies weten. al via google gezocht maar niks kunnen vinden
wss weet iemand hier het antwoordt?
Zoals je zelf al zegt is dergelijke informatie niet te vinden. De reden? De teams willen dat niet vrijgeven. De schattingen lopen uiteen van 750 tot 800 PK.

Zelf denk ik dat Ferrari en Renault rond de 780 PK hadden en de overige teams rond de 750 PK.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 november 2006 @ 11:26:42 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43537204
Geen vragen meer
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:24:34 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_43540283
Goed topic!
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:25:04 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43540300
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Goed topic!
Dank u, maar ik wacht nog steeds op vragen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:26:02 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_43540328
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:25 schreef sanger het volgende:

[..]

Dank u, maar ik wacht nog steeds op vragen
Sorry, ik geloof niet dat er veel dingen zijn die me niet duidelijk zijn. Ik tvp meer om mee te kunnen antwoorden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:26:59 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43540359
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Sorry, ik geloof niet dat er veel dingen zijn die me niet duidelijk zijn. Ik tvp meer om mee te kunnen antwoorden.
Ook dat wordt ten zeerste op prijs gesteld
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45381883
Vraag!

Zijn alle auto's die nu gepresenteert worden door de veiligheidstest van de FIA gekomen?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  maandag 15 januari 2007 @ 19:32:14 #20
110074 Der_Michael
C.E.O of Derrari
pi_45382463
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:18 schreef Spooky4u het volgende:
Vraag!

Zijn alle auto's die nu gepresenteert worden door de veiligheidstest van de FIA gekomen?
Als ze gepresenteerd worden (mooi plaatje, praatje bla bla bla) hoeft hij nog niet gekeurd te zijn. Maar zodra de startmotor achterin schuift en de motor wordt gestart en hij de shakedown gaat doen moet hij gekeurd zijn
'in this life, to earn your place you have to fight for it' - -Shakira
'I can't really imagine life without Formula One'- Michael Schumacher
'Women - always in trouble with them, but can't live without them' -Ayrton Senna
pi_45385514
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  maandag 15 januari 2007 @ 21:11:58 #22
110074 Der_Michael
C.E.O of Derrari
pi_45386640
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:43 schreef Spooky4u het volgende:
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Yep, alhoewel is de kans groot das als er 'grote' klappers zijn bij de test de crashtest wordt aangescherpt
'in this life, to earn your place you have to fight for it' - -Shakira
'I can't really imagine life without Formula One'- Michael Schumacher
'Women - always in trouble with them, but can't live without them' -Ayrton Senna
  dinsdag 16 januari 2007 @ 08:58:58 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45397260
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:43 schreef Spooky4u het volgende:
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Twijfel je daar aan dan?

Overigens, volgens mij is het gewoonte dat de teams de auto's die gepresenteerd worden al door de crashtest heen hebben gehad. Het zou anders best eens druk kunnen worden voor de ontwerpers van het chassis, mocht dat niet zo zijn.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 09:00:03 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45397281
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:32 schreef Der_Michael het volgende:

[..]

Als ze gepresenteerd worden (mooi plaatje, praatje bla bla bla) hoeft hij nog niet gekeurd te zijn. Maar zodra de startmotor achterin schuift en de motor wordt gestart en hij de shakedown gaat doen moet hij gekeurd zijn
Dit geld overigens alleen voor "echte" testsessies. Als een team een eigen circuit heeft, en een test uitvoerd welke niet is aangemeld bij de FIA dan geld dit niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45397333
Twijfel had ik niet echt, maar zekerheid ook niet... vandaar.

goeie kick he
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45397394
Wie wordt er wereldkampioen dit jaar?

Owke een serieuze vraag. De nieuwe McLaren heeft voor op de neus een klein roostertje. Waarom? Meer lucht door de cockpit? Minder weerstand? Meer koeling ergens anders? Of was het gewoon een paintjob die ik niet goed doorzag
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45397494
Ik heb het vaker gezien en heb me laten vertellen dat het voor extra koeling voor de coureur is.
Zweetvoeten ofzo.....
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45398471
leuk topic
hebben de brandstoftanks een minimale of maximale capaciteit volgens het reglement? doen ze het op 'gewone' benzine?
pi_45398505
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 09:08 schreef FJD het volgende:
Wie wordt er wereldkampioen dit jaar?

Owke een serieuze vraag. De nieuwe McLaren heeft voor op de neus een klein roostertje. Waarom? Meer lucht door de cockpit? Minder weerstand? Meer koeling ergens anders? Of was het gewoon een paintjob die ik niet goed doorzag
zal wel iets aerodynamisch zijn wat voor meer downforce moet zorgen
  dinsdag 16 januari 2007 @ 10:12:12 #30
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45398629
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:04 schreef Wombcat het volgende:
leuk topic
hebben de brandstoftanks een minimale of maximale capaciteit volgens het reglement? doen ze het op 'gewone' benzine?
Over de afmetingen durf ik het niet te zeggen, maar denk dat het niet beperkt is.

De brandstof is wel iets anders dan de gewone brandstof die jij en ik tanken. Echter is onze brandstof er wel van afgeleid (Shell V-power enzo).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45398792
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:06 schreef Wombcat het volgende:
voor meer downforce moet zorgen
Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.

Over benzine vond ik:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061230042622AA1tCJl

Benzine moet dus uit dezelfde componenten bestaan als normaal beschikbare benzine. Ik gok dat het octaangehalte een heel stuk hoger ligt maar dat is puur vanuit m'n scooter tijdperk. Toen moest je extra octaan bij je benzine gooien als je de meest extreme cilinders op je scooter gooide. Vandaar dus de link meer octaan nodig voor machines met meer vermogen maar ik zou m'n geld er niet op durven te zetten
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45398914
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.
omdat 99 van de 100x dat een team zoiets doet, het bedoelt is om downforce te genereren. downforce komt niet alleen van de vleugels. de hele wagen is gbouwd om de downforce te optimaliseren.
pi_45399035
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:25 schreef Wombcat het volgende:
omdat 99 van de 100x dat een team zoiets doet, het bedoelt is om downforce te genereren. downforce komt niet alleen van de vleugels. de hele wagen is gbouwd om de downforce te optimaliseren.
Of cooling/ventilatie.

Maar waarom zou je een punt afsnijden om downforce op precies dezelfde plek te creeren als waar je al de mogelijkheid hebt om extra downforce te creeren?

Het gaat ook maar om een heel klein dingetje en natuurlijk hebben die ook effect maar zoals je op de foto's kunt zien hang de punt echt direct boven de vleugel. http://www.f1technical.net/news/4662
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 16 januari 2007 @ 10:34:29 #34
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45399113
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.

Over benzine vond ik:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061230042622AA1tCJl

Benzine moet dus uit dezelfde componenten bestaan als normaal beschikbare benzine. Ik gok dat het octaangehalte een heel stuk hoger ligt maar dat is puur vanuit m'n scooter tijdperk. Toen moest je extra octaan bij je benzine gooien als je de meest extreme cilinders op je scooter gooide. Vandaar dus de link meer octaan nodig voor machines met meer vermogen maar ik zou m'n geld er niet op durven te zetten
Inderdaad zijn de componenten wel gelijk, echter de samenstelling niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45399209
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:34 schreef sanger het volgende:
Inderdaad zijn de componenten wel gelijk, echter de samenstelling niet.
Ik heb Schumacher dan ook nog nooit zien tanken bij de Shell. Nou zou dat ook wel een erg trage pitstop worden met die kassa-figuren van tegenwoordig
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45399262
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:31 schreef FJD het volgende:

[..]

Of cooling/ventilatie.

Maar waarom zou je een punt afsnijden om downforce op precies dezelfde plek te creeren als waar je al de mogelijkheid hebt om extra downforce te creeren?

Het gaat ook maar om een heel klein dingetje en natuurlijk hebben die ook effect maar zoals je op de foto's kunt zien hang de punt echt direct boven de vleugel. http://www.f1technical.net/news/4662
coolin kan ook natuurlijk
zo'n klein dingetje kan de luchtstroom over (of onder) de wagen beïnvloeden en daardoor op een andere plek meer downforce creeëren
  dinsdag 16 januari 2007 @ 10:57:27 #37
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_45399680
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:12 schreef sanger het volgende:
Over de afmetingen durf ik het niet te zeggen, maar denk dat het niet beperkt is.
Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_45399769
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Wel nog steeds inclusief coureur toch!
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  dinsdag 16 januari 2007 @ 11:03:39 #39
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45399848
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Top Ziggy3!!!!! Had het vermoeden, maar wist het niet zeker.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:55:48 #40
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_45402799
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:40 schreef Wombcat het volgende:

[..]

coolin kan ook natuurlijk
zo'n klein dingetje kan de luchtstroom over (of onder) de wagen beïnvloeden en daardoor op een andere plek meer downforce creeëren
BMW heeft het ook op de nieuwe wagen zitten. Ik ben nog aan het uitzoeken wat dat precies is.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_45404280
ik weet het!

Dit onderdeel moet nog ingebouwt worden:

Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45404469
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 13:54 schreef Spooky4u het volgende:
ik weet het!

Dit onderdeel moet nog ingebouwt worden:

[afbeelding]
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:01:41 #43
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45404501
Ik denk eerder dat het iets met de airflow te maken heeft. Of ze leiden zo lucht onder de auto door, door de auto heen of beperken de CW-waarde doordat er minder weerstand is, al lijkt de gleuf me daar te klein voor.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 00:05:59 #44
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_45425115
Nee, het is heel simpel, is voor de coureurs, ze hebben een paar jaar geleden ondekt dat het niets uitmaakt voor de earodynamica, dus hebben zowat alle teams nu die openingen aan de voorkant.
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
  woensdag 17 januari 2007 @ 10:18:52 #45
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45430056
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 00:05 schreef johnplayer het volgende:
Nee, het is heel simpel, is voor de coureurs, ze hebben een paar jaar geleden ondekt dat het niets uitmaakt voor de earodynamica, dus hebben zowat alle teams nu die openingen aan de voorkant.
Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???

Maar koeling voor de coureurs dus, puur afhankelijk of de coureurs het willen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45430082
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???
en hoe hard dat aankomt je ballen waaien eraf dan volgens mij
pi_45430096
dan had ik het goed!
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 10:51:53 #48
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_45430947
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???

Maar koeling voor de coureurs dus, puur afhankelijk of de coureurs het willen.
Daarom is het gat ook niet groter als wat hij is, en er zijn inderdaad coureurs die hem liever dicht hebben.

Ik geloof zelfs dat McLaren ermee begonnen is ooit...
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
pi_45431056
De lucht die door het gat komt zal ook niet rechtstreeks naar de coureur lopen denk ik.
Er zal wel een soort van "verstuiver" achterzitten.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:22:56 #50
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45431736
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef Spooky4u het volgende:
De lucht die door het gat komt zal ook niet rechtstreeks naar de coureur lopen denk ik.
Er zal wel een soort van "verstuiver" achterzitten.
Ik denk inderdaad niet dat er een kanaaltje van 3 cm recht naar de coureur loopt.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:28:05 #51
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45431891
Er zal maar een klein stukje carbonfiber door naar binnen komen weg ballen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45431969
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:37:57 #53
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_45432162
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_45432318
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:54:48 #55
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45432660
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:43 schreef Spooky4u het volgende:
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
Moah, het gaatje is maar klein, een verbreding van een factor 10 geeft een lekker briesje.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:56:47 #56
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45432718
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Bron

Ik denk dat die gaten in de monocoque de functie van verstuiver dan overnemen.......
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:57:08 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45432733
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:30 schreef Spooky4u het volgende:
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
Tekenwonder
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45434942
mooi he!
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45435055
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:13 schreef Spooky4u het volgende:
mooi he!
maikuul is er niets bij
pi_45435232
wie?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:23:03 #61
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45435258
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:23:28 #62
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435276
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:24:01 #63
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435290
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
voel je niet. F1 coureurs zijn mensen met stalen ballen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45435373
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
n00b
pi_45435426
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:29:03 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435453
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45435482
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

n00b
owh je bedoel maikuuul

Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:33:10 #68
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45435591
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Hoe werkt dat dan precies?
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:44:09 #69
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435954
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:33 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan precies?
Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45436013


Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 14:42:29 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45437887
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Spooky4u het volgende:
[afbeelding]

Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
Of een eindige elementen analyse.



edit: en ééntje met luchtgat voorin natuurlijk.


[ Bericht 8% gewijzigd door pfaf op 17-01-2007 14:53:17 ]
pi_45440556
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45444491
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:06:37 #74
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45445082
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.


Maar dat van dat niet nat worden vind ik nog steeds raar. Als je bijvoorbeeld een laminaire luchtstroom hebt over een glad oppervlak, dan kan die laminaire luchtstroom toch nog evengoed waterdruppeltjes bevatten? Als het regent, regent het immers ook voor de F1 auto.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:10:49 #75
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45445193
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Maar het gros van de neerwaartse druk wordt gehaald uit de vleugels en spoilers. Ik ging in mijn post uit van de monocoque.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:19:43 #76
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45445419
Het chassis zelf geeft ook een groot deel van de neerwaartse druk.

Bij een vliegtuig doet de romp ook mee bij het genereren van lift.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:55:06 #77
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_45446430
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:18:56 #78
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45447243
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:55 schreef johnplayer het volgende:
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
De boundary layer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:31:09 #79
110074 Der_Michael
C.E.O of Derrari
pi_45447722
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
'in this life, to earn your place you have to fight for it' - -Shakira
'I can't really imagine life without Formula One'- Michael Schumacher
'Women - always in trouble with them, but can't live without them' -Ayrton Senna
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:40:57 #80
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45448058
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:31 schreef Der_Michael het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
Ik kan me Melbourne 1996 nog herinneren. Toen Hill in een bruine Williams finishte omdat Villeneuve zowat de halve race olie verloor.

Voor:


Na:
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_45457554
ok ok... mijn theorie is bij deze helemaal onderuit gehaalD
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45461775
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:06 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.
idd, hoewel dat m.n. door de vleugels komt
  donderdag 18 januari 2007 @ 14:01:22 #83
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45470359
Een F1 auto is natuurlijk een zeer complex geheel. Alles bij elkaar gekeken wil men zoveel mogelijk aerodynamische downforce bij zo weinig mogelijk drag. Het geheel van vinnetjes, vleugeltjes, glooiinkjes is precies op elkaar ingespeeld (zo niet, dan verlies je). Verander je voor een klein dingetje dan moet je ook zaken achterin aanpassen.

De vleugels lijken me inderdaad verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheid downforce en drag maar ze verliezen veel werking zonder een goed bodyworkontwerp wat de luchtstromen er op de goede manier naartoe leidt (geldt natuurlijk vooral voor de achtervleugel maar ook voor de voorvleugel). Ik kan me voorstellen dat om een goede luchtstroom over de vleugels te krijgen je misschien een aanpassing in het bodywork nodig hebt die ook weer meer drag met zich meebrengt.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_45470570
tvp
  donderdag 18 januari 2007 @ 14:08:05 #85
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45470619
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:07 schreef SimtekF1 het volgende:
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:30:47 #86
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47226719
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:09:11 #87
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47227937
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef WEST het volgende:
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
Kom dan met vragen man
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:03:08 #88
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47229586
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Kom dan met vragen man
momenteel weet ik niks, maar komt wel.

Waarom wordt er in Monaco op donderdag de vrije training gereden ipv op de vrijdag zoals normaal bij alle anderen GP
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:22:13 #89
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47230280
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:36:16 #90
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47230773
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
dat is ook wat ik altijd begrepen heb
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 19:03:49 #91
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47237850
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 19:29:53 #92
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47238930
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 19:03 schreef WEST het volgende:
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
Zal ongetwijfeld een combi zijn
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 21:55:55 #93
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47244883
Ik heb het even nagekeken: het is inderdaad market day op vrijdag en daarom zijn de straten geopend. Dat er dan ook de meeste galadiners zijn, is een praktisch gevolg daarvan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_47246820
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 22:55:02 #95
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47248031
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 22:34 schreef Light het volgende:
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
Die houden hun weekmarkt op donderdag, denk ik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 22:56:29 #96
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47248103
Daar zullen ze op andere dagen markt hebben
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 23:01:48 #97
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47248335
ik kan de videoband van monaco niet vinden anders had ik dat stukje pitspost er ff uit gehaald
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_47255835
Ja. Is de kwali-methode nou exact hetzelfde als seizoen 2006? Of is er toch ergens een miniscule verandering?
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:35:01 #99
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47255930
Volgens mij is er niets veranderd aan de kwaliformat.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:52:33 #100
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47256477
aan het format niet, alleen de laatste sessie toch? Die is toch ingekort?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:55:41 #101
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47256557
Sessietijden: 14.00 - 14.15; 14.22 - 14.37; 14.45 - 15.00.
Niets veranderd dus.

(Sporting Regulations, punt 33.1)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:37:31 #102
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_47263450
Ik heb wel de video monaco '99 maar zou niet weten hoe ik moet capturen oid..
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
  dinsdag 27 maart 2007 @ 15:20:55 #103
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_47713746
damn waarom zou kaartjes om een F1 te bezoeken zo kenker duur
wat?
  dinsdag 27 maart 2007 @ 15:27:06 #104
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47713927
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 15:20 schreef mrdjey het volgende:
damn waarom zou kaartjes om een F1 te bezoeken zo kenker duur
Ehmmmm geen techniek vraag he

Ik schat omdat de circuits ook hun kosten terug moeten verdienen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52190476
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:01 schreef Mister1977 het volgende:
Een F1 auto is natuurlijk een zeer complex geheel. Alles bij elkaar gekeken wil men zoveel mogelijk aerodynamische downforce bij zo weinig mogelijk drag. Het geheel van vinnetjes, vleugeltjes, glooiinkjes is precies op elkaar ingespeeld (zo niet, dan verlies je). Verander je voor een klein dingetje dan moet je ook zaken achterin aanpassen.

De vleugels lijken me inderdaad verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheid downforce en drag maar ze verliezen veel werking zonder een goed bodyworkontwerp wat de luchtstromen er op de goede manier naartoe leidt (geldt natuurlijk vooral voor de achtervleugel maar ook voor de voorvleugel). Ik kan me voorstellen dat om een goede luchtstroom over de vleugels te krijgen je misschien een aanpassing in het bodywork nodig hebt die ook weer meer drag met zich meebrengt.
Goh, mis ik nu een plaatje/image van 'een' F1-wagen? Met de verschillende 'standaardonderdelen'?

* Sally is pas bij pagina 2 (/50/) met doornemen, overigens...


Edit:
Neh, niks tegenkump'!

<knip> nog ff meer geduld, Sal <knip>

[ Bericht 7% gewijzigd door Sally op 08-08-2007 11:32:58 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  woensdag 8 augustus 2007 @ 11:41:30 #106
798 voyeur
bemoeit zich
pi_52192727
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:06 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.


Maar dat van dat niet nat worden vind ik nog steeds raar. Als je bijvoorbeeld een laminaire luchtstroom hebt over een glad oppervlak, dan kan die laminaire luchtstroom toch nog evengoed waterdruppeltjes bevatten? Als het regent, regent het immers ook voor de F1 auto.
Topic nooit eerder gezien! Als ik meer tijd heb zal ik nog eens wat vragen bekijken.

Even over de Cd waarde van een F1 wagen. Die is iets van 0,8 tot 1.0 ofwel zo'n twee keer zo hoog als van een personenwagen.

[ Bericht 0% gewijzigd door voyeur op 08-08-2007 11:49:28 ]
Here we are now, entertain us.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 11:49:58 #107
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_52193011
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 11:41 schreef voyeur het volgende:

[..]

Topic nooit eerder gezien! Als ik meer tijd heb zal ik nog eens wat vragen bekijken.

Even over de Cd waarde van een F1 wagen. Die is iets van 0,8 ofwel zo'n twee keer zo hoog als van een personenwagen.
Dat klopt inderdaad. Het is overigens CW waarde

Dit komt omdat een formule wagen een open cockpit heeft. Ook de koeling via de sidepods werkt hierbij tegen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_52273413
Waarom heeft een Formule 1 wagen geen cd-speler aan boord?
pi_52273581
Omdat een MP3 speler kleiner is.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_52273647
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 00:00 schreef Spooky4u het volgende:
Omdat een MP3 speler kleiner is.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 00:41:46 #111
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_52274518
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 11:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. Het is overigens CW waarde
Ja, w van weerstand. In het Engels is het Cd met de d van drag.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_52325213
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 11:49 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad. Het is overigens CW waarde

Dit komt omdat een formule wagen een open cockpit heeft. Ook de koeling via de sidepods werkt hierbij tegen.
De grootste component van de weerstand van een F1 auto is toch wel de drag die ontstaat als gevolg van het opwekken van downforce. Oftewel, de induced drag.
Daarnaast zorgen de banden ook voor enorm veel luchtweerstand.
pi_52326255
En de zijspiegels.
pi_52335094
moeten de f1-coureurs gebruik maken van een koppeling bij het schakelen of gaat dat automatisch?
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
  maandag 13 augustus 2007 @ 17:59:47 #115
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_52335941
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 17:28 schreef Teteteterek het volgende:
moeten de f1-coureurs gebruik maken van een koppeling bij het schakelen of gaat dat automatisch?
De koppeling gaat automatisch.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_52336781
Maar bij het wegrijden (als het rode licht gedoofd is!) moet er toch wel iets ingetrapt worden? Of bij het stationair draaien/aan de praat houden van de wagen?
pi_52336836
Ze houden een knopje op het stuur ingedrukt.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  maandag 13 augustus 2007 @ 18:34:35 #118
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_52336872
Bij het wegrijden of tot stilstand komen, moet handmatig ontkoppeld worden. Bij het schakelen is dat niet nodig, dan wordt dat geregeld door de boordcomputer.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_52336910
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 18:33 schreef Spooky4u het volgende:
Ze houden een knopje op het stuur ingedrukt.
Ok.
pi_52337469
ok bedankt voor de uitleg
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_52613966
Even boodschapper spelen, ik zelf was ook wel een beetje beetje benieuwd:

[F1] F1 nieuwtjes topic deel 24: Met voorlopige kalender '08


Dit is de rechtstreekse link naar de formula1.com site:
http://www.formula1.com/news/technical/2007/778/444.html

En good ol' Googol heeft ook al een antwoord gegeven, maar ik blijf met een paar vragen over aerodynamica en 'welk onderdeel is nu wat' in de tekening zitten:
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 18:55 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Holle wielnaaf met een as erin, denk ik

Gelagerd heeft geen zin met die snelheden (om dat ding stil te houden zou je dan een zwaar gewicht onderin moeten hangen ... zwaar omdat de wielen zo enorm snel accelereren en afremmen) maar omdat er altijd wel iets van wrijving is en een hobbeltje zoals een kerb zo'n systeem makkelijk uit balans kan gooien is dat niet veilig ... stel je voor dat dat gewicht dat normaal de onderkant van de schijf naar beneden houdt ineens rond gaat draaien omdat het lager vast zou zitten... oei.

Dus ... het wiel zit gemonteerd op een holle naaf, daar doorheen steekt een as waar het schild op zit.
Ik moet natuurlijk wel in de gaten houden hoe Fellali denkt nog sneller te kunnen zijn dan Hamiltons 'bakkie'

[ Bericht 78% gewijzigd door Sally op 23-08-2007 10:16:19 ]
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_52614530
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 18:34 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Bij het wegrijden of tot stilstand komen, moet handmatig ontkoppeld worden. Bij het schakelen is dat niet nodig, dan wordt dat geregeld door de boordcomputer.
Die zwarte dozen toch: ze kunnen alles, lijkt 't...

Ik kan me nog een parkeergarage herinneren, iets met een Bakker?! En o ja: ook nog Peugeots/Renaults(?) die ineens op de linkerbaan op de snelweg snel weg moesten richting vluchtstrook?!

Computers? Wel eens makkelijk, hoor... Maar verder?
Artificial Intelligence my ass
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  donderdag 23 augustus 2007 @ 10:30:12 #123
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_52614720
Even mierenneuken: de black box en de boordcomputer zijn twee verschillende dingen. De black box (zwarte doos is fout, want het ding is uitgevonden door meneer Black) is slechts een datarecorder, net als in de luchtvaart.

En ja... Marco Bakker... boordcomputers krijgen wel vaker de schuld van ongelukken, veroorzaakt door drankgebruik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_52615081
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even mierenneuken: de black box en de boordcomputer zijn twee verschillende dingen. De black box (zwarte doos is fout, want het ding is uitgevonden door meneer Black) is slechts een datarecorder, net als in de luchtvaart.

En ja... Marco Bakker... boordcomputers krijgen wel vaker de schuld van ongelukken, veroorzaakt door drankgebruik.
Een triviant vraag.
pi_52616710
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 09:55 schreef Sally het volgende:
Even boodschapper spelen, ik zelf was ook wel een beetje beetje benieuwd:

[F1] F1 nieuwtjes topic deel 24: Met voorlopige kalender '08


Dit is de rechtstreekse link naar de formula1.com site:
http://www.formula1.com/news/technical/2007/778/444.html

En good ol' Googol heeft ook al een antwoord gegeven, maar ik blijf met een paar vragen over
aerodynamica en 'welk onderdeel is nu wat' in de tekening zitten:
[..]

Ik moet natuurlijk wel in de gaten houden hoe Fellali denkt nog sneller te kunnen zijn dan Hamiltons 'bakkie'
Ik snap niet helemaal wat je precies wil weten, maar ik doe een poging.

Het "inner wheel" is een assemblage van de onderdelen die tussen het wiel en de wishbones zit. Deze assemblage bestaat uit de volgende onderdelen:
Fusee / Upright = Verticale verbinding tussen de bovenste en onderste wishbones. Remklauw wordt hier op vast gebout.
As = Zit vast in de upright, lagers zitten op de as.
Naaf / Hub = Draait om de as, wiel en remschijf worden hier op vast gebout.

Rim = buitenste ring van de velg, soms ook complete velg
Center = binnenste van de velg (spaken)
Wiel = combinatie band-velg
Rim shield = die gekke frisbee van Ferrari

Het rim shield staat stil, dus vastgemaakt op een stilstaand onderdeel -> de as. Waarschijnlijk zit er een spietje of zo'n kogeltje als in een pneumatisch koppeling.


Vervolgens de aero.
Als je naar het wiel kijkt zie je dat het een aerodynamisch onding is. Het loopvlak kun je niet veranderen, maar de zijkanten wel. Wanneer je die dicht maakt, krijg je een mooiere stroomlijn. Dit zie je aan de achterkant.

Aan de voorkant speelt echter nog een probleem: de remmen. De voorremmen van de auto doen ongeveer 80% van het werk. Dit betekent een enorme omzetting van energie: kinetisch -> warmte. die warmte moet afgevoerd worden.

Vroeger had je alleen de brake ducts: luchthappers die wat lucht naar de remschijven stuurden. Dit werkt prima aangezien je bij de ingang van de brake duct een overdruk hebt en aan de zijkant van het wiel een onderdruk door de langsstromende lucht.

Op een gegeven moment werd 1 kant van het wiel, de binnenkant, dicht gemaakt. Dit verhoogde de efficiëntie van de koellucht. Bij de uitgang, de buitenkant van het wiel, kwam de lucht echter overal naar buiten. Turbulent, verstoort dus de aero over de rest van de auto.

Ferrari heeft nu onderzocht op welke manier de koeling efficiënt werkt èn het effect van de turbulente stroming vanuit het wiel het minste is.
Dit verklaart die kleine opening op een bepaalde plek. Vanuit daar vliegt de lucht blijkbaar naar het meest gunstige punt, zodat het weinig negatief, of zelfs een positief effect heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door sexbierum op 24-08-2007 10:10:56 ]
pi_52623846
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Even mierenneuken: de black box en de boordcomputer zijn twee verschillende dingen. De black box (zwarte doos is fout, want het ding is uitgevonden door meneer Black) is slechts een datarecorder, net als in de luchtvaart.

En ja... Marco Bakker... boordcomputers krijgen wel vaker de schuld van ongelukken, veroorzaakt door drankgebruik.
Kip! Ik heb je...

Ow enne: mierenneuken:
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_52637449
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:45 schreef sexbierum het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je precies wil weten, maar ik doe een poging.

Het "inner wheel" is een assemblage van de onderdelen die tussen het wiel en de wishbones zit. Deze assemblage bestaat uit de volgende onderdelen:
Fusee / Upright = Verticale verbinding tussen de bovenste en onderste wishbones. Remklauw wordt hier op vast gebout.
As = Zit vast in de upright, lagers zitten op de as.
Naaf / Hub = Draait om de as, wiel en remschijf worden hier op vast gebout.

Rim = buitenste ring van de velg, soms ook complete velg
Center = binnenste van de velg (spaken)
Wiel = combinatie band-velg
Rim shield = die gekke frisbee van Ferrari

Het rim shield staat stil, dus vastgemaakt op een stilstaand onderdeel -> de as. Waarschijnlijk zit er een spietje of zo'n kogeltje als in een pneumatisch koppeling.


Vervolgens de aero.
Als je naar het wiel kijkt zie je dat het een aerodynamisch onding is. Het loopvlak kun je niet veranderen, maar de zijkanten wel. Wanneer je die dicht maakt, krijg je een mooiere stroomlijn. Dit zie je aan de achterkant.

Aan de voorkant speelt echter nog een probleem: de remmen. De voorremmen van de auto doen ongeveer 80% van het werk. Dit betekent een enorme omzetting van energie: kinetisch -> warmte. die warmte moet afgevoerd worden.

Vroeger had je alleen de brake ducts: luchthappers die wat lucht naar de remschijven stuurden. Dit werkt best aangezien je bij de ingang van de brake duct een overdruk hebt en aan de zijkant van het wiel een onderdruk door de langsstromende lucht.

Op een gegeven moment werd 1 kant van het wiel, de binnenkant, dicht gemaakt. Dit verhoogde de efficiëntie van de koellucht. Bij de uitgang, de buitenkant van het wiel, kwam de lucht echter overal naar buiten. Turbulent, verstoord dus de aero over de rest van de auto.

Ferrari heeft nu onderzocht op welke manier de koeling efficiënt werkt èn het effect van de turbulente stroming vanuit het wiel het minste is.
Dit verklaart die kleine opening op een bepaalde plek. Vanuit daar vliegt de lucht blijkbaar naar het meest gunstige punt, zodat het weinig negatief, of zelfs een positief effect heeft.
Heel erg bedankt, er komt veel weer bovendrijven van die vreselijk lastige Natuurkundelessen van vroegah!
En ik denk dat ik het nog snap ook


Nu nog dat plaatje van de doorsnee F1-auto met al die mooie namen voor de onderdeeltjes (wishbone, mid wing, chimney enz.)............
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  zondag 26 augustus 2007 @ 18:06:36 #128
798 voyeur
bemoeit zich
pi_52703582
HidiHo vroeg zich in het Turkije race topic af of de launch control nauw wel echt afgeschaft was, want in de technical regulations van de Fia staat:

"Electronic systems which can automatically detect the race start signal are forbidden. Launch control systems must include a signal to prove exactly when the system was activated.'

Klinkt alsof het dus wel mag. De truc is dat in de sporting regulations staat: "The driver must drive the car alone and unaided" en dat controleert de FIA op het punt van de launch control (maar traction control zien ze door de vingers).

Waarom deze warrige situatie?

Omdat er voor het wijzigen van de technical regulations unanimiteit vereist is en voor het wijzigen van de sporting regulations niet. De FIA wilde het per se doordrukken, dus heeft gewoon de controle op het artikel over 'unaided' geintensiveerd en het andere artikel laten staan.

Traction control kunnen ze niet controleren, omdat dit te nauw samenhangt met engine mapping. Dat wordt dus pas verboden als iedereen dezelfde ECU (electronisch motormanagement) heeft. [maar die maakt McLaren dus dat is een onderwerp op zich].
Here we are now, entertain us.
pi_52712656
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 18:06 schreef voyeur het volgende:
HidiHo vroeg zich in het Turkije race topic af of de launch control nauw wel echt afgeschaft was, want in de technical regulations van de Fia staat:

"Electronic systems which can automatically detect the race start signal are forbidden. Launch control systems must include a signal to prove exactly when the system was activated.'
Volgens mij betekent het dat je geen systeem op de auto mag zetten die zelf kan zien dat het licht uit is gegaan.
quote:
Klinkt alsof het dus wel mag. De truc is dat in de sporting regulations staat: "The driver must drive the car alone and unaided" en dat controleert de FIA op het punt van de launch control (maar traction control zien ze door de vingers).
Ik hoorde Christijan Albers vandaag nog zeggen hoe het geregeld is bij de starts. En volgens mij zei hij ook iets van knopje loslaten en gaan.
quote:
Waarom deze warrige situatie?

Omdat er voor het wijzigen van de technical regulations unanimiteit vereist is en voor het wijzigen van de sporting regulations niet. De FIA wilde het per se doordrukken, dus heeft gewoon de controle op het artikel over 'unaided' geintensiveerd en het andere artikel laten staan.

Traction control kunnen ze niet controleren, omdat dit te nauw samenhangt met engine mapping. Dat wordt dus pas verboden als iedereen dezelfde ECU (electronisch motormanagement) heeft. [maar die maakt McLaren dus dat is een onderwerp op zich].
In de Technical regulations staan ook dingen als stuurbekrachtiging genoemd. Dat is natuurlijk ook een "driver aid" en die zou als ik op jouw woorden afga ook niet mogen. Toch gebruiken alle teams het.

Volgens mij moeten auto's voldoen aan de Technical regulations en zijn de Sporting regulations voor andere factoren. Ik weet zo niet waar de grens ligt bij conflicten die zich zouden kunnen voordoen.
  maandag 27 augustus 2007 @ 09:55:02 #130
798 voyeur
bemoeit zich
pi_52720141
Automatische startherkenning is inderdaad expliciet verboden (het eerste zinnetje).

En nee, launch control is echt verboden. Het is helemaal waar dat er andere driver aids zijn die wel mogen, maar dat legde ik aan de hand van traction control al uit. De FIA heeft gewoon de simpelste weg gekozen en een strenge controle op 'driver aids' ingesteld voor launch control. Andere dingen laten ze gewoon rusten omdat ze het of geen punt vinden of omdat het nog niet controleerbaar is.

De sporting regulations zijn net zo bindend als de technical regulations alleen is de besluitvorming voor wijzigingen in de technical regulations lastiger. Vandaar deze oplossing.

Er is ook geen conflict in dit geval. In de tech regs staat slechts dat als je launch control hebt het een signaal moet geven wanneer het gebruikt wordt. In de handhaving van de sporting regulations is geregeld dat je geen launch control mag gebruiken. Niet tegenstrijdig, maar wel verwarrend vandaar ook HiDiHo's vraag.
Here we are now, entertain us.
pi_52720188
Ik heb nog een historisch vraagje, over de GP van Imola in '94. Niet over hét ongeval die dag, maar de podiumceremonie. Schumacher krijgt als winnaar twee bekers uitgereikt. Waar is de tweede voor? Ik kan me niet herinneren dat er vroeger meer dan één beker wordt uitgereikt aan één persoon op het podium.
Zie ook dit filmpje op YouTube, rond 14:00. Het is overigens een compilatie van de race gericht op het ongeval
Alvast dank!
pi_52912108
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 09:57 schreef LeXX het volgende:
Ik heb nog een historisch vraagje, over de GP van Imola in '94. Niet over hét ongeval die dag, maar de podiumceremonie. Schumacher krijgt als winnaar twee bekers uitgereikt. Waar is de tweede voor? Ik kan me niet herinneren dat er vroeger meer dan één beker wordt uitgereikt aan één persoon op het podium.
Zie ook dit filmpje op YouTube, rond 14:00. Het is overigens een compilatie van de race gericht op het ongeval
Alvast dank!
Zacht kickje weer omhoog?!

* Sally is ook wel schieuwnierig!
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_52912203
Heeft iemand die tune toevallig nog?

Die vond ik veel toffer dan die suffe tune die we nu hebben
  maandag 3 september 2007 @ 15:31:08 #134
798 voyeur
bemoeit zich
pi_52918196
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 09:57 schreef LeXX het volgende:
Ik heb nog een historisch vraagje, over de GP van Imola in '94. Niet over hét ongeval die dag, maar de podiumceremonie. Schumacher krijgt als winnaar twee bekers uitgereikt. Waar is de tweede voor? Ik kan me niet herinneren dat er vroeger meer dan één beker wordt uitgereikt aan één persoon op het podium.
Zie ook dit filmpje op YouTube, rond 14:00. Het is overigens een compilatie van de race gericht op het ongeval
Alvast dank!
Ik weet dat het in de tachtiger jaren regel was dat men meer dan één bokaal ontving, maar ik weet niet meer wie die andere dan uitreikte. Volgens mij de lokale organisatie, maar hopelijk is er iemand met een beter geheugen.
Here we are now, entertain us.
  maandag 3 september 2007 @ 21:02:08 #135
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_52925281
Het enige dat ik me kan indenken, is dat de tweede de beker voor de winnende constructeur was en dat niemand van Benetton die in ontvangst kon nemen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_52932879
quote:
Op maandag 3 september 2007 21:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Het enige dat ik me kan indenken, is dat de tweede de beker voor de winnende constructeur was en dat niemand van Benetton die in ontvangst kon nemen.
Volgens mij (kan het filmpje nu ff niet bekijken) staat ook voor de 2de en 3de rijder een beker klaar. Er staat ook iemand van Benetton op het podium. Misschien kregen de rijders een beker van de FIA en van het plaatselijke circuit ofzo?
Ik denk dat ik Rob Wiedenhoff maar eens een mail ga sturen...
pi_53198399
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 10:10 schreef LeXX het volgende:

[..]

Volgens mij (kan het filmpje nu ff niet bekijken) staat ook voor de 2de en 3de rijder een beker klaar. Er staat ook iemand van Benetton op het podium. Misschien kregen de rijders een beker van de FIA en van het plaatselijke circuit ofzo?
Ik denk dat ik Rob Wiedenhoff maar eens een mail ga sturen...
En: heb je al antwoord, LeXX? Ik ben ook wel nieuwsgierig!!



En tevens is dit een schUPje!!!


O.a. voor de mensen die meer willen weten/vragen over de achtergronden van de zaak-McLaren...
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_57846883
Hierop is al antwoord gegeven: (F1) Achteruit versnelling in de F1

* » Er is al 202 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
Maar het leek me een mooie aanleiding dit topic omhoog te kicken
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_57871905
quote:
Op zaterdag 15 september 2007 16:15 schreef Sally het volgende:

[..]

En: heb je al antwoord, LeXX? Ik ben ook wel nieuwsgierig!!



En tevens is dit een schUPje!!!


O.a. voor de mensen die meer willen weten/vragen over de achtergronden van de zaak-McLaren...
Nee, helemaal niks... Ik was het overigens wel vergeten dat ik deze vraag had gesteld, dus dat mailtje moet ik nog sturen
Maar nog steeds nieuwsgierig, dus ik zal er binnenkort werk van maken!
pi_58336121
koveleinen heeft zijn versnellingsbak verwisseld vrijdag in de training
ik meende dat een bak 4 races mee moest gaan maar ik zie geen straf bij hem
hoe zit dat
  zondag 27 april 2008 @ 12:33:33 #141
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58336620
Volgens mij is de eerste keer "gratis"
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_58336623
quote:
Op zondag 27 april 2008 12:02 schreef enzoferrari het volgende:
koveleinen heeft zijn versnellingsbak verwisseld vrijdag in de training
ik meende dat een bak 4 races mee moest gaan maar ik zie geen straf bij hem
hoe zit dat
op de vrijdag mag je die en de motor ongestraft wisselen + wat Sanger zegt
----&gt; Schumacher, je was een groot sportman! &lt;----
pi_62526789
* » Er is al 175 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!

Hoppa! Leuke vragen werden hier gesteld en ook goede antwoorden erop

Maar er zijn vast nog wel vragen!
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_62527016
Ik vraag me eigenlijk wel wat af.
Waar staat die N of Z voor op de rand van de cockpit?
Alle teams hebben hem, maar waar voor het nou is?
  maandag 20 oktober 2008 @ 13:34:36 #145
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_62527092
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:31 schreef Trystar het volgende:
Ik vraag me eigenlijk wel wat af.
Waar staat die N of Z voor op de rand van de cockpit?
Alle teams hebben hem, maar waar voor het nou is?
[ afbeelding ]
Dat is de N van Neutral.

Daar zit een knop die de versnellingsbak moet ontgrendelen in geval de wagen na een crash moet worden weggeduwd.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_62528025
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is de N van Neutral.

Daar zit een knop die de versnellingsbak moet ontgrendelen in geval de wagen na een crash moet worden weggeduwd.
Ah kijk bedankt!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 21 oktober 2008 @ 15:05:14 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_62555461
tvp
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 23 oktober 2008 @ 13:35:07 #148
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_62609992
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 13:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat is de N van Neutral.

Daar zit een knop die de versnellingsbak moet ontgrendelen in geval de wagen na een crash moet worden weggeduwd.
Er zit trouwens ook nog ergens een E, die de interne brandblussers inschakelt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 14:01:30 #149
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_62610733
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:35 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Er zit trouwens ook nog ergens een E, die de interne brandblussers inschakelt.
Alleen heb ik die nog nooit "gezien".
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 17:23:04 #150
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_62616533
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:01 schreef sanger het volgende:

[..]

Alleen heb ik die nog nooit "gezien".
Hij is wél verplicht.
quote:
Any triggering system having its own source of energy is permitted, provided it is possible to operate all extinguishers should the main electrical circuits of the car fail.
The driver must be able to trigger the extinguishing system manually when seated normally with his safety belts fastened and the steering wheel in place.
Furthermore, a means of triggering from the outside must be combined with the circuit breaker switch described in Article 14.2.2. It must be marked with a letter "E" in red inside a white circle of at least 100mm diameter with a red edge.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_62624732
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 14:01 schreef sanger het volgende:

[..]

Alleen heb ik die nog nooit "gezien".
Nu wel :

&lt;&gt;
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 08:49:43 #152
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_62633076
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 22:10 schreef Swindler het volgende:

[..]

Nu wel :

[ afbeelding ]


Het lijkt erop dat ze die in mockups niet hebben, of ik heb gewoonweg altijd teveel belangstelling voor het stuurtje
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_73533321
Een kick van bijna een jaar

Ik zag wat staan in het nieuwtjestopic waarvan ik dacht dat het hier misschien thuis kon horen
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:01:14 #154
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_73533674
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:49 schreef Sally het volgende:
Een kick van bijna een jaar

Ik zag wat staan in het nieuwtjestopic waarvan ik dacht dat het hier misschien thuis kon horen
wie kan mij uitleggen waarom GP2 wél ground effect heeft, en F1 niet?
Dat het gevaarlijk is begrijp ik, maar de snelheden tussen GP2 en F1 zijn niet verschrikkelijk groot.
Please, make yourself uncomfortable.
pi_73534095
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:01 schreef bodylotion het volgende:

[..]

wie kan mij uitleggen waarom GP2 wél ground effect heeft, en F1 niet?
Dat het gevaarlijk is begrijp ik, maar de snelheden tussen GP2 en F1 zijn niet verschrikkelijk groot.

GP2 gebruikt toch een standaard chassis? Daar gaat dus niet iedereen een eigen versie verzinnen die op het randje van wat nog veilig is balanceert.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:28:49 #156
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_73534570
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

GP2 gebruikt toch een standaard chassis? Daar gaat dus niet iedereen een eigen versie verzinnen die op het randje van wat nog veilig is balanceert.
da's een goeie.
Please, make yourself uncomfortable.
pi_73798381
Wat zijn eigenlijk de snelste race, snelste ronde en pole?

Snelste race is volgens mij nog altijd Monza 1971 (242,615 km/u; Peter Gethin in een March, 5 man over de finish binnen 1 seconde). Dit was het laatste jaar zonder chicanes in Monza.


Ik kan me herinneren dat Nelson Piquet in 1987 in Oostenrijk een pole neerzetten van 256 en nog wat, wat toen de snelste (trainings)ronde was, maar volgens mij was er daarna nog eens iemand sneller.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 18-10-2009 10:30:15 (filpmje toegevoegd) ]
  zondag 18 oktober 2009 @ 11:16:01 #158
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_73799890
Montoya had op Monza in (uit mijn hoofd) 2001 de snelste kwalificatierun ooit, meen ik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_73828633
Even wat uitgezocht:
1987 Zeltweg (5942.4 m)
Nelson Piquet had pole met 1'23.357, wat neerkomt op 256.64 km/u

2001 Monza (5793 m)
JP Montoya had pole met 1'22.216, wat neerkomt op 253.66 km/u

2002 Monza (5793 m)
JP Montoya had pole met 1'20'264, wat neerkomt op 259.83 km/u

2003 Monza (5793 m)
Michael Schumacher had pole met 1'20'963, wat neerkomt op 257.58 km/u

2004 Monza (5793 m)
Rubens Barrichello had pole met 1'20'089, wat neerkomt op 260.40 km/u

Na 2004 zijn de tijden weer omhoog gegaan.
Andere circuits heb ik niet vergeleken.

Tijden en circuitlengtes komen van f1-facts.com
  maandag 19 oktober 2009 @ 00:04:31 #160
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_73829620
2002, die bedoelde ik. Weet je zeker dat de snelheid van 2004 klopt? Wanneer hadden ze de eerste chicane ookalweer verlegd?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_73829933
Volgens f1-facts.com was de laatste aanpassing bij Monza voor de race in 2000. Dus misschien moet ik ook nog even kijken bij de races daarvoor.
pi_75371832
Ik heb een hele specifieke vraag, eigenlijk slaat hij niet zozeer op motorsport, maar doe toch hier een poging

Boven de "oude" pitboxen van Spa zie je een hoop UniRoyal reclame. Naast het "tegenwoordige" geweld van de grote felle borden met reclame voor Vodafone, DHL en ING, steekt dit nogal af, al is het alleen al omdat de borden er al jaren hangen. Je kan hier op de foto vaagjes de borden zien.. Het is natuurlijk ook geen F1-specifieke reclame.
Je zou zeggen dat die plaatsen een contract hebben voor een aantal jaren, maar deze hangen er zogezegd al jaren, zo niet al meer dan 10 jaar. Dat zie je niet op een ander circuit. Ik ben benieuwd of iemand weet of Uniroyal destijds voor langere tijd een contract met Spa heeft afgesloten oid. Of hangen ze er vanuit een andere oorzaak/reden?

Wellicht wat nutteloos, maar ik ben gewoon nieuwsgierig
pi_75382707
Heb in ieder geval iets gevonden over de Uniroyal Fun Cup die op Spa wordt gehouden. Dus mijn vermoeden is dat dat er iets mee te maken kan hebben.
  maandag 7 december 2009 @ 21:49:50 #164
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_75390343
Eigenlijk nooit bij na gedacht Maar die +/- 10 jaar dat ik regelmatig eens langs spring op Spa kan ik me niet anders herinneren dat die borden daar hangen, trouwens ook terug te vinden op de parkeerplaats die langs de Eau-rouge ligt. Maar ik weet dat de toren die het paddock overziet de Uniroyal-toren heet. Maar dan is nog de vraag of het met een of andere langdurige verbintenis te maken heeft, of dat de toren zo heet omdat de borden er na veel-te-veel jaren nog steeds hangen van vroegah
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 15 december 2009 @ 11:38:34 #165
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_75644575
vraag me af of F1 gebruik maakt van drive-by-wire op het gas- en rempedaal. Dat het schakelen zo werkt lijkt me logisch. De rem heb ik mijn twijfels over, ook omdat ze geen rembekrachtiging hebben ivm het 'gevoel'
Please, make yourself uncomfortable.
  dinsdag 15 december 2009 @ 12:03:51 #166
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_75645382
Ja, dat gebruiken ze.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 29 november 2010 @ 20:31:46 #167
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_89314339
stiekem tijd om deze weer eens omhoog te trappen :6
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')