abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:28:05 #51
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45431891
Er zal maar een klein stukje carbonfiber door naar binnen komen weg ballen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45431969
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:37:57 #53
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_45432162
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_45432318
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:54:48 #55
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45432660
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:43 schreef Spooky4u het volgende:
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
Moah, het gaatje is maar klein, een verbreding van een factor 10 geeft een lekker briesje.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:56:47 #56
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45432718
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Bron

Ik denk dat die gaten in de monocoque de functie van verstuiver dan overnemen.......
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:57:08 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45432733
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:30 schreef Spooky4u het volgende:
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
Tekenwonder
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45434942
mooi he!
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45435055
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:13 schreef Spooky4u het volgende:
mooi he!
maikuul is er niets bij
pi_45435232
wie?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:23:03 #61
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45435258
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:23:28 #62
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435276
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:24:01 #63
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435290
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
voel je niet. F1 coureurs zijn mensen met stalen ballen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45435373
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
n00b
pi_45435426
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:29:03 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435453
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45435482
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

n00b
owh je bedoel maikuuul

Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:33:10 #68
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45435591
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Hoe werkt dat dan precies?
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:44:09 #69
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435954
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:33 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan precies?
Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45436013


Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 14:42:29 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45437887
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Spooky4u het volgende:
[afbeelding]

Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
Of een eindige elementen analyse.



edit: en ééntje met luchtgat voorin natuurlijk.


[ Bericht 8% gewijzigd door pfaf op 17-01-2007 14:53:17 ]
pi_45440556
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45444491
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:06:37 #74
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45445082
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.


Maar dat van dat niet nat worden vind ik nog steeds raar. Als je bijvoorbeeld een laminaire luchtstroom hebt over een glad oppervlak, dan kan die laminaire luchtstroom toch nog evengoed waterdruppeltjes bevatten? Als het regent, regent het immers ook voor de F1 auto.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:10:49 #75
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45445193
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Maar het gros van de neerwaartse druk wordt gehaald uit de vleugels en spoilers. Ik ging in mijn post uit van de monocoque.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:19:43 #76
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45445419
Het chassis zelf geeft ook een groot deel van de neerwaartse druk.

Bij een vliegtuig doet de romp ook mee bij het genereren van lift.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:55:06 #77
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_45446430
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:18:56 #78
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45447243
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:55 schreef johnplayer het volgende:
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
De boundary layer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:31:09 #79
110074 Der_Michael
C.E.O of Derrari
pi_45447722
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
'in this life, to earn your place you have to fight for it' - -Shakira
'I can't really imagine life without Formula One'- Michael Schumacher
'Women - always in trouble with them, but can't live without them' -Ayrton Senna
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:40:57 #80
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45448058
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:31 schreef Der_Michael het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
Ik kan me Melbourne 1996 nog herinneren. Toen Hill in een bruine Williams finishte omdat Villeneuve zowat de halve race olie verloor.

Voor:


Na:
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_45457554
ok ok... mijn theorie is bij deze helemaal onderuit gehaalD
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45461775
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:06 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.
idd, hoewel dat m.n. door de vleugels komt
  donderdag 18 januari 2007 @ 14:01:22 #83
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45470359
Een F1 auto is natuurlijk een zeer complex geheel. Alles bij elkaar gekeken wil men zoveel mogelijk aerodynamische downforce bij zo weinig mogelijk drag. Het geheel van vinnetjes, vleugeltjes, glooiinkjes is precies op elkaar ingespeeld (zo niet, dan verlies je). Verander je voor een klein dingetje dan moet je ook zaken achterin aanpassen.

De vleugels lijken me inderdaad verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheid downforce en drag maar ze verliezen veel werking zonder een goed bodyworkontwerp wat de luchtstromen er op de goede manier naartoe leidt (geldt natuurlijk vooral voor de achtervleugel maar ook voor de voorvleugel). Ik kan me voorstellen dat om een goede luchtstroom over de vleugels te krijgen je misschien een aanpassing in het bodywork nodig hebt die ook weer meer drag met zich meebrengt.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_45470570
tvp
  donderdag 18 januari 2007 @ 14:08:05 #85
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45470619
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:07 schreef SimtekF1 het volgende:
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:30:47 #86
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47226719
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:09:11 #87
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47227937
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef WEST het volgende:
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
Kom dan met vragen man
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:03:08 #88
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47229586
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Kom dan met vragen man
momenteel weet ik niks, maar komt wel.

Waarom wordt er in Monaco op donderdag de vrije training gereden ipv op de vrijdag zoals normaal bij alle anderen GP
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:22:13 #89
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47230280
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:36:16 #90
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47230773
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
dat is ook wat ik altijd begrepen heb
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 19:03:49 #91
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47237850
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 19:29:53 #92
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47238930
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 19:03 schreef WEST het volgende:
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
Zal ongetwijfeld een combi zijn
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 21:55:55 #93
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47244883
Ik heb het even nagekeken: het is inderdaad market day op vrijdag en daarom zijn de straten geopend. Dat er dan ook de meeste galadiners zijn, is een praktisch gevolg daarvan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_47246820
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 22:55:02 #95
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47248031
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 22:34 schreef Light het volgende:
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
Die houden hun weekmarkt op donderdag, denk ik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 22:56:29 #96
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47248103
Daar zullen ze op andere dagen markt hebben
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 23:01:48 #97
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47248335
ik kan de videoband van monaco niet vinden anders had ik dat stukje pitspost er ff uit gehaald
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_47255835
Ja. Is de kwali-methode nou exact hetzelfde als seizoen 2006? Of is er toch ergens een miniscule verandering?
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:35:01 #99
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47255930
Volgens mij is er niets veranderd aan de kwaliformat.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:52:33 #100
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47256477
aan het format niet, alleen de laatste sessie toch? Die is toch ingekort?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')