abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:05:12 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43197728
Niet iedereen is altijd even goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de Formule 1.

Zo zijn er technische regelementen, veranderingen in de regelgeving, verschillende tactieken en materialen welke gebruikt worden. Juist om dit soort dingen voor iedereen duidelijk te maken is dit topic! Hier kun je werkelijk al je vragen gerelateerd aan de F1 kwijt!

Dus heb jij een vraag over een tactiek welke in een bepaalde race werd gebruikt? Ben jij benieuwd waarom teams een bepaald onderdeel gebruiken? Ben jij benieuwd waarom teams met dezelfde motor niet even snel zijn? Stel je vraag dan hier!

Iedereen kan op de vraag antwoorden! Als je een antwoordt geeft dan is het wel de bedoeling dat je deze onderbouwd door middel van argumentatie of een bron/linkje.

Let's make F1 for everyone!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:05:43 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43197741
graag kickje --> SPT en deze post verwijderen!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43197987
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:05 schreef sanger het volgende:
graag kickje --> SPT en deze post verwijderen!
Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
---
pi_43198039
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Waarschijnlijk omdat anders een ander met de winst ervandoor gaat.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:22:23 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43198077
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Omdat het de sport is als eerste te eindigen. Dit red je alleen door het snelste te rijden, in combinatie met de juiste tactiek.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43198085
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:20 schreef ruud.nl het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat anders een ander met de winst ervandoor gaat.
Zou DAT het zijn ?? omfg dit is nog steeds onz heur
---
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:26:46 #7
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_43198181
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:18 schreef miodzio het volgende:

[..]

Ok gedaan

Owhja ik vraag me altijd af waarom die auto's zo hard rijden
Omdat ze weten dat er op het circuit geen flitspalen staan.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_43198632
Supertopic. Misschien krijg ik nu eindelijk eens verstand van de F1.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:48:41 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43198692
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:46 schreef Spooky4u het volgende:
Supertopic. Misschien krijg ik nu eindelijk eens verstand van de F1.
Dit is ook voor diegene die de sport wel interessant vinden, maar zich er nooit eerder in hebben verdiept.

* mompelt iets van laagdrempelig en openheid.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43198743
wtf wie heeft deze is sport gezet? nu moet ik een serieuze vraag bedenken
---
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:53:06 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43198832
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:50 schreef miodzio het volgende:
wtf wie heeft deze is sport gezet? nu moet ik een serieuze vraag bedenken
zie de FiPo.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_43211865
weet iemand hoeveel pk's de v8 motoren dit jaar hadden?
liefst van elk team, maar van 1 team is ook al goed

ik gokte al 750, maar wil het precies weten. al via google gezocht maar niks kunnen vinden
wss weet iemand hier het antwoordt?
  zaterdag 4 november 2006 @ 11:42:32 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43228529
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 18:49 schreef ZUID-OOST het volgende:
weet iemand hoeveel pk's de v8 motoren dit jaar hadden?
liefst van elk team, maar van 1 team is ook al goed

ik gokte al 750, maar wil het precies weten. al via google gezocht maar niks kunnen vinden
wss weet iemand hier het antwoordt?
Zoals je zelf al zegt is dergelijke informatie niet te vinden. De reden? De teams willen dat niet vrijgeven. De schattingen lopen uiteen van 750 tot 800 PK.

Zelf denk ik dat Ferrari en Renault rond de 780 PK hadden en de overige teams rond de 750 PK.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 november 2006 @ 11:26:42 #14
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43537204
Geen vragen meer
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:24:34 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_43540283
Goed topic!
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:25:04 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43540300
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:24 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Goed topic!
Dank u, maar ik wacht nog steeds op vragen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:26:02 #17
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_43540328
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:25 schreef sanger het volgende:

[..]

Dank u, maar ik wacht nog steeds op vragen
Sorry, ik geloof niet dat er veel dingen zijn die me niet duidelijk zijn. Ik tvp meer om mee te kunnen antwoorden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 14 november 2006 @ 13:26:59 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_43540359
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 13:26 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Sorry, ik geloof niet dat er veel dingen zijn die me niet duidelijk zijn. Ik tvp meer om mee te kunnen antwoorden.
Ook dat wordt ten zeerste op prijs gesteld
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45381883
Vraag!

Zijn alle auto's die nu gepresenteert worden door de veiligheidstest van de FIA gekomen?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  maandag 15 januari 2007 @ 19:32:14 #20
110074 Der_Michael
C.E.O of Derrari
pi_45382463
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:18 schreef Spooky4u het volgende:
Vraag!

Zijn alle auto's die nu gepresenteert worden door de veiligheidstest van de FIA gekomen?
Als ze gepresenteerd worden (mooi plaatje, praatje bla bla bla) hoeft hij nog niet gekeurd te zijn. Maar zodra de startmotor achterin schuift en de motor wordt gestart en hij de shakedown gaat doen moet hij gekeurd zijn
'in this life, to earn your place you have to fight for it' - -Shakira
'I can't really imagine life without Formula One'- Michael Schumacher
'Women - always in trouble with them, but can't live without them' -Ayrton Senna
pi_45385514
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  maandag 15 januari 2007 @ 21:11:58 #22
110074 Der_Michael
C.E.O of Derrari
pi_45386640
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:43 schreef Spooky4u het volgende:
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Yep, alhoewel is de kans groot das als er 'grote' klappers zijn bij de test de crashtest wordt aangescherpt
'in this life, to earn your place you have to fight for it' - -Shakira
'I can't really imagine life without Formula One'- Michael Schumacher
'Women - always in trouble with them, but can't live without them' -Ayrton Senna
  dinsdag 16 januari 2007 @ 08:58:58 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45397260
quote:
Op maandag 15 januari 2007 20:43 schreef Spooky4u het volgende:
Dus we mogen ervan uitgaan dat de ferrari en toyota goedgekeurd zijn
Twijfel je daar aan dan?

Overigens, volgens mij is het gewoonte dat de teams de auto's die gepresenteerd worden al door de crashtest heen hebben gehad. Het zou anders best eens druk kunnen worden voor de ontwerpers van het chassis, mocht dat niet zo zijn.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 09:00:03 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45397281
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:32 schreef Der_Michael het volgende:

[..]

Als ze gepresenteerd worden (mooi plaatje, praatje bla bla bla) hoeft hij nog niet gekeurd te zijn. Maar zodra de startmotor achterin schuift en de motor wordt gestart en hij de shakedown gaat doen moet hij gekeurd zijn
Dit geld overigens alleen voor "echte" testsessies. Als een team een eigen circuit heeft, en een test uitvoerd welke niet is aangemeld bij de FIA dan geld dit niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45397333
Twijfel had ik niet echt, maar zekerheid ook niet... vandaar.

goeie kick he
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45397394
Wie wordt er wereldkampioen dit jaar?

Owke een serieuze vraag. De nieuwe McLaren heeft voor op de neus een klein roostertje. Waarom? Meer lucht door de cockpit? Minder weerstand? Meer koeling ergens anders? Of was het gewoon een paintjob die ik niet goed doorzag
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45397494
Ik heb het vaker gezien en heb me laten vertellen dat het voor extra koeling voor de coureur is.
Zweetvoeten ofzo.....
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45398471
leuk topic
hebben de brandstoftanks een minimale of maximale capaciteit volgens het reglement? doen ze het op 'gewone' benzine?
pi_45398505
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 09:08 schreef FJD het volgende:
Wie wordt er wereldkampioen dit jaar?

Owke een serieuze vraag. De nieuwe McLaren heeft voor op de neus een klein roostertje. Waarom? Meer lucht door de cockpit? Minder weerstand? Meer koeling ergens anders? Of was het gewoon een paintjob die ik niet goed doorzag
zal wel iets aerodynamisch zijn wat voor meer downforce moet zorgen
  dinsdag 16 januari 2007 @ 10:12:12 #30
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45398629
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:04 schreef Wombcat het volgende:
leuk topic
hebben de brandstoftanks een minimale of maximale capaciteit volgens het reglement? doen ze het op 'gewone' benzine?
Over de afmetingen durf ik het niet te zeggen, maar denk dat het niet beperkt is.

De brandstof is wel iets anders dan de gewone brandstof die jij en ik tanken. Echter is onze brandstof er wel van afgeleid (Shell V-power enzo).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45398792
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:06 schreef Wombcat het volgende:
voor meer downforce moet zorgen
Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.

Over benzine vond ik:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061230042622AA1tCJl

Benzine moet dus uit dezelfde componenten bestaan als normaal beschikbare benzine. Ik gok dat het octaangehalte een heel stuk hoger ligt maar dat is puur vanuit m'n scooter tijdperk. Toen moest je extra octaan bij je benzine gooien als je de meest extreme cilinders op je scooter gooide. Vandaar dus de link meer octaan nodig voor machines met meer vermogen maar ik zou m'n geld er niet op durven te zetten
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45398914
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.
omdat 99 van de 100x dat een team zoiets doet, het bedoelt is om downforce te genereren. downforce komt niet alleen van de vleugels. de hele wagen is gbouwd om de downforce te optimaliseren.
pi_45399035
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:25 schreef Wombcat het volgende:
omdat 99 van de 100x dat een team zoiets doet, het bedoelt is om downforce te genereren. downforce komt niet alleen van de vleugels. de hele wagen is gbouwd om de downforce te optimaliseren.
Of cooling/ventilatie.

Maar waarom zou je een punt afsnijden om downforce op precies dezelfde plek te creeren als waar je al de mogelijkheid hebt om extra downforce te creeren?

Het gaat ook maar om een heel klein dingetje en natuurlijk hebben die ook effect maar zoals je op de foto's kunt zien hang de punt echt direct boven de vleugel. http://www.f1technical.net/news/4662
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  dinsdag 16 januari 2007 @ 10:34:29 #34
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45399113
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Waarom? De neus hangt boven de voorvleugel. Dan geef je die een grotere hoek en heb je ook de downforce op zo goed als de zelfde plaats. Lijkt me eerder idd voor de coureur zoals iemand anders aangaf.

Over benzine vond ik:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061230042622AA1tCJl

Benzine moet dus uit dezelfde componenten bestaan als normaal beschikbare benzine. Ik gok dat het octaangehalte een heel stuk hoger ligt maar dat is puur vanuit m'n scooter tijdperk. Toen moest je extra octaan bij je benzine gooien als je de meest extreme cilinders op je scooter gooide. Vandaar dus de link meer octaan nodig voor machines met meer vermogen maar ik zou m'n geld er niet op durven te zetten
Inderdaad zijn de componenten wel gelijk, echter de samenstelling niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45399209
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:34 schreef sanger het volgende:
Inderdaad zijn de componenten wel gelijk, echter de samenstelling niet.
Ik heb Schumacher dan ook nog nooit zien tanken bij de Shell. Nou zou dat ook wel een erg trage pitstop worden met die kassa-figuren van tegenwoordig
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_45399262
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:31 schreef FJD het volgende:

[..]

Of cooling/ventilatie.

Maar waarom zou je een punt afsnijden om downforce op precies dezelfde plek te creeren als waar je al de mogelijkheid hebt om extra downforce te creeren?

Het gaat ook maar om een heel klein dingetje en natuurlijk hebben die ook effect maar zoals je op de foto's kunt zien hang de punt echt direct boven de vleugel. http://www.f1technical.net/news/4662
coolin kan ook natuurlijk
zo'n klein dingetje kan de luchtstroom over (of onder) de wagen beïnvloeden en daardoor op een andere plek meer downforce creeëren
  dinsdag 16 januari 2007 @ 10:57:27 #37
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_45399680
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:12 schreef sanger het volgende:
Over de afmetingen durf ik het niet te zeggen, maar denk dat het niet beperkt is.
Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_45399769
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Wel nog steeds inclusief coureur toch!
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  dinsdag 16 januari 2007 @ 11:03:39 #39
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45399848
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:57 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Dat kan ik je wel vertellen: er is geen beperking op de grootte van de benzinetanks. Het minimumgewicht van de wagens van 605 kg is ook met lege tanks.
Top Ziggy3!!!!! Had het vermoeden, maar wist het niet zeker.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:55:48 #40
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_45402799
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 10:40 schreef Wombcat het volgende:

[..]

coolin kan ook natuurlijk
zo'n klein dingetje kan de luchtstroom over (of onder) de wagen beïnvloeden en daardoor op een andere plek meer downforce creeëren
BMW heeft het ook op de nieuwe wagen zitten. Ik ben nog aan het uitzoeken wat dat precies is.

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_45404280
ik weet het!

Dit onderdeel moet nog ingebouwt worden:

Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45404469
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 13:54 schreef Spooky4u het volgende:
ik weet het!

Dit onderdeel moet nog ingebouwt worden:

[afbeelding]
  dinsdag 16 januari 2007 @ 14:01:41 #43
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45404501
Ik denk eerder dat het iets met de airflow te maken heeft. Of ze leiden zo lucht onder de auto door, door de auto heen of beperken de CW-waarde doordat er minder weerstand is, al lijkt de gleuf me daar te klein voor.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 00:05:59 #44
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_45425115
Nee, het is heel simpel, is voor de coureurs, ze hebben een paar jaar geleden ondekt dat het niets uitmaakt voor de earodynamica, dus hebben zowat alle teams nu die openingen aan de voorkant.
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
  woensdag 17 januari 2007 @ 10:18:52 #45
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45430056
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 00:05 schreef johnplayer het volgende:
Nee, het is heel simpel, is voor de coureurs, ze hebben een paar jaar geleden ondekt dat het niets uitmaakt voor de earodynamica, dus hebben zowat alle teams nu die openingen aan de voorkant.
Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???

Maar koeling voor de coureurs dus, puur afhankelijk of de coureurs het willen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45430082
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???
en hoe hard dat aankomt je ballen waaien eraf dan volgens mij
pi_45430096
dan had ik het goed!
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 10:51:53 #48
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_45430947
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Enig idee hoe koud lucht is met een snelheid van 200+???

Maar koeling voor de coureurs dus, puur afhankelijk of de coureurs het willen.
Daarom is het gat ook niet groter als wat hij is, en er zijn inderdaad coureurs die hem liever dicht hebben.

Ik geloof zelfs dat McLaren ermee begonnen is ooit...
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
pi_45431056
De lucht die door het gat komt zal ook niet rechtstreeks naar de coureur lopen denk ik.
Er zal wel een soort van "verstuiver" achterzitten.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:22:56 #50
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45431736
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef Spooky4u het volgende:
De lucht die door het gat komt zal ook niet rechtstreeks naar de coureur lopen denk ik.
Er zal wel een soort van "verstuiver" achterzitten.
Ik denk inderdaad niet dat er een kanaaltje van 3 cm recht naar de coureur loopt.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:28:05 #51
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45431891
Er zal maar een klein stukje carbonfiber door naar binnen komen weg ballen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45431969
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:37:57 #53
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_45432162
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_45432318
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:54:48 #55
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45432660
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:43 schreef Spooky4u het volgende:
ik kan me toch ook niet voorstellen dat er een hogedrukstraal de cockpit in komt
Moah, het gaatje is maar klein, een verbreding van een factor 10 geeft een lekker briesje.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:56:47 #56
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45432718
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:37 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik kan nu ook bevestigen dat het niet een aerodynamisch iets is, maar puur bedoeld voor koeling in de cockpit inderdaad. Er zitten meestal gaten in de voorkant van de monococque, waardoor deze lucht in de cockpit kan komen. Volgens mij wordt er verder niets als een verstuiver gebruikt.
Bron

Ik denk dat die gaten in de monocoque de functie van verstuiver dan overnemen.......
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 11:57:08 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45432733
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 11:30 schreef Spooky4u het volgende:
wacht.. ik zal het proberen te tekenen

------------> == ----> <
lucht;............gat;..lucht; ding waar de lucht tegenkomt en zo verspreid door de cockpit komt
Tekenwonder
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45434942
mooi he!
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45435055
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:13 schreef Spooky4u het volgende:
mooi he!
maikuul is er niets bij
pi_45435232
wie?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:23:03 #61
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45435258
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:23:28 #62
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435276
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:24:01 #63
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435290
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
voel je niet. F1 coureurs zijn mensen met stalen ballen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45435373
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:22 schreef Spooky4u het volgende:
wie?
n00b
pi_45435426
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:23 schreef Mister1977 het volgende:
Hoe zou dat voelen? Een hommel bij 200+ km/uur tegen, zeg, je ballen.
Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:29:03 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435453
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45435482
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:26 schreef Wombcat het volgende:

[..]

n00b
owh je bedoel maikuuul

Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:33:10 #68
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45435591
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Hoe werkt dat dan precies?
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:44:09 #69
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45435954
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:33 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan precies?
Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_45436013


Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  woensdag 17 januari 2007 @ 14:42:29 #71
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_45437887
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:45 schreef Spooky4u het volgende:
[afbeelding]

Op het plaatje zie je lijnen die luchtstromen voor moeten stellen. je ziet ook dat deze dichter bij elkaar gesdrukt worden.
Bij een F1 wagen is de snelheid zo hoog dat het water op de luchtstroom blijft liggen en er dus overheen waait.
Of een eindige elementen analyse.



edit: en ééntje met luchtgat voorin natuurlijk.


[ Bericht 8% gewijzigd door pfaf op 17-01-2007 14:53:17 ]
pi_45440556
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45444491
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:44 schreef sanger het volgende:

[..]

Een aerodynamisch pakket wordt ontworpen om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Dus zodanig dat de lucht (en regen) er mooi en makkelijk langs glijden. Dit wordt gedaan met windtunneltests.
maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:06:37 #74
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45445082
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.


Maar dat van dat niet nat worden vind ik nog steeds raar. Als je bijvoorbeeld een laminaire luchtstroom hebt over een glad oppervlak, dan kan die laminaire luchtstroom toch nog evengoed waterdruppeltjes bevatten? Als het regent, regent het immers ook voor de F1 auto.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:10:49 #75
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45445193
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

maar ook veel neerwaartse druk, wat weer tegenstrijdig is met zo min mogelijk weerstand, dus ze zijn steeds op zoek naar optimalisatie: zoveel mogelijk neerwaartse drk bij zo weinig mogelijk weerstand
Maar het gros van de neerwaartse druk wordt gehaald uit de vleugels en spoilers. Ik ging in mijn post uit van de monocoque.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:19:43 #76
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45445419
Het chassis zelf geeft ook een groot deel van de neerwaartse druk.

Bij een vliegtuig doet de romp ook mee bij het genereren van lift.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 18:55:06 #77
46231 johnplayer
Succes is een keuze, mijn keuz
pi_45446430
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
Poêle cancerique de putin mourante.
"Ja , dan ben je inderdaad een slet!"
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:18:56 #78
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45447243
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:55 schreef johnplayer het volgende:
ik weet wel dat er als het ware een soort luchtvliesje zich hecht aan het oppervlak van de vleugel/spoiler, en daar overheen gaat dan de stroomlucht (als je begrijpt wat ik bedoel)
De boundary layer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boundary_layer
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:31:09 #79
110074 Der_Michael
C.E.O of Derrari
pi_45447722
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:28 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

Dat zal niet gebeuren. De aurodynamica zorgt er zelfs voor dat regen haast het bodywork niet raakt
Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
'in this life, to earn your place you have to fight for it' - -Shakira
'I can't really imagine life without Formula One'- Michael Schumacher
'Women - always in trouble with them, but can't live without them' -Ayrton Senna
  woensdag 17 januari 2007 @ 19:40:57 #80
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45448058
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:31 schreef Der_Michael het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Hoevaak zit er geen olie of dode vliegen op de helm van een coereur? Er zitten niet voor niets tear-offs op het vizer..
Ik kan me Melbourne 1996 nog herinneren. Toen Hill in een bruine Williams finishte omdat Villeneuve zowat de halve race olie verloor.

Voor:


Na:
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_45457554
ok ok... mijn theorie is bij deze helemaal onderuit gehaalD
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_45461775
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:06 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Ja, een F1 auto lijkt me een hogere Cw (of Cd) waarde te hebben dan een gemiddelde personenauto.
idd, hoewel dat m.n. door de vleugels komt
  donderdag 18 januari 2007 @ 14:01:22 #83
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_45470359
Een F1 auto is natuurlijk een zeer complex geheel. Alles bij elkaar gekeken wil men zoveel mogelijk aerodynamische downforce bij zo weinig mogelijk drag. Het geheel van vinnetjes, vleugeltjes, glooiinkjes is precies op elkaar ingespeeld (zo niet, dan verlies je). Verander je voor een klein dingetje dan moet je ook zaken achterin aanpassen.

De vleugels lijken me inderdaad verantwoordelijk voor de grootste hoeveelheid downforce en drag maar ze verliezen veel werking zonder een goed bodyworkontwerp wat de luchtstromen er op de goede manier naartoe leidt (geldt natuurlijk vooral voor de achtervleugel maar ook voor de voorvleugel). Ik kan me voorstellen dat om een goede luchtstroom over de vleugels te krijgen je misschien een aanpassing in het bodywork nodig hebt die ook weer meer drag met zich meebrengt.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_45470570
tvp
  donderdag 18 januari 2007 @ 14:08:05 #85
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_45470619
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:07 schreef SimtekF1 het volgende:
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 13:30:47 #86
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47226719
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:09:11 #87
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47227937
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef WEST het volgende:
TVP ik heb deze topic nooit zien staan.
Kom dan met vragen man
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:03:08 #88
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47229586
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:09 schreef sanger het volgende:

[..]

Kom dan met vragen man
momenteel weet ik niks, maar komt wel.

Waarom wordt er in Monaco op donderdag de vrije training gereden ipv op de vrijdag zoals normaal bij alle anderen GP
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:22:13 #89
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47230280
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 15:36:16 #90
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47230773
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 15:22 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
De vrijdag is traditioneel gereserveerd voor alle galadiners etc. Aangezien Monaco een stratencircuit is, moeten ze de baan die dag wel voor het normale verkeer vrijgeven, anders kan niemand bij de diners komen.

Zoiets was het.
dat is ook wat ik altijd begrepen heb
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 19:03:49 #91
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47237850
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 13 maart 2007 @ 19:29:53 #92
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47238930
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 19:03 schreef WEST het volgende:
wat ik begrepen heb van de heren kalff en mol zie pitspost monaco 1999 is dat het op vrijdag markt is en dat ze het circuit niet willen afsluiten dan voor het overige verkeer.
Zal ongetwijfeld een combi zijn
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 21:55:55 #93
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47244883
Ik heb het even nagekeken: het is inderdaad market day op vrijdag en daarom zijn de straten geopend. Dat er dan ook de meeste galadiners zijn, is een praktisch gevolg daarvan.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_47246820
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 22:55:02 #95
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47248031
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 22:34 schreef Light het volgende:
En bij de andere stratencircuits speelt het niet zo?
Die houden hun weekmarkt op donderdag, denk ik.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 22:56:29 #96
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47248103
Daar zullen ze op andere dagen markt hebben
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 23:01:48 #97
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_47248335
ik kan de videoband van monaco niet vinden anders had ik dat stukje pitspost er ff uit gehaald
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_47255835
Ja. Is de kwali-methode nou exact hetzelfde als seizoen 2006? Of is er toch ergens een miniscule verandering?
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:35:01 #99
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_47255930
Volgens mij is er niets veranderd aan de kwaliformat.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 14 maart 2007 @ 09:52:33 #100
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47256477
aan het format niet, alleen de laatste sessie toch? Die is toch ingekort?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')