Aangezien jij alleen veel vermogen nodig hebt als je een aardige snelheid hebt moet luchtkoeling prima mogelijk zijn. Wel heb je dan meer lawaai (wat op te lossen is met isolatie: maar dan wordt de massa van het voertuig wel hoger).quote:Op zondag 29 oktober 2006 08:43 schreef TR08 het volgende:
-Het blok zal nu eerder heet gaan lopen dan bij de standaard setup: Is het erg handig om een vloeistofgekoeld blok te kiezen?
Ok ik ben het vergeten te melden: Het blok komt niet in rijwind te hangen. Als hij luchtgekoeld wordt komt er een flinke elektrische ventilator bij om hem fris te houden. Het blok in de wind hangen vraagt meer vermogen dan de ventilator oplossing, zoals je verderop opmerkt. De fan wordt "zo groot als nodig is" dus waarschijnlijk eerst te groot en later een kleinere als dat handig blijkt.quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Aangezien jij alleen veel vermogen nodig hebt als je een aardige snelheid hebt moet luchtkoeling prima mogelijk zijn. Wel heb je dan meer lawaai (wat op te lossen is met isolatie: maar dan wordt de massa van het voertuig wel hoger).
Ja. Reden voor Porsche om over te gaan naar vloeistofkoeling was de geluidsnormen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 09:47 schreef TR08 het volgende:
Zijn luchtgekoelde blokken vaak/altijd luider dan watergekoeld?
Dankje, ik ben zelf ook niet zeker over de turbo overigens, vandaar dat ik hier het topic open. Ik zal zodra ik weer in Delft ben en tijd heb eens zien dat ik het rendement na reken. Dat moet een vrij eenvoudig thermo 2/3 sommetje zijn. Als het rendement er goed uit ziet ga ik beter kijken of het haalbaar is.quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:36 schreef sexbierum het volgende:
Nu snap ik het, excuus.
Mijn mening over de turbo verandert trouwens niet.
Ik wil uiteindelijk minimaal 15kW hebben, das 20pkquote:Op zondag 29 oktober 2006 15:14 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Is een honda 4 takt blokje niet wat die van een ss50 of honda monkey, dan met een 100cc cilinder er op, heb je vast wel 10pk![]()
Waarom is mijn compressie verhouding te hoog?quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:43 schreef Kolkie het volgende:
Ik denk dat je er nog een pittige klus aan gaat krijgen om een passende turbo te vinden. That is: ik ken zo 1,2,3 geen applicatie waarin een turbo geschikt voor een 250 cc blok gebruikt word. Je kunt 'm oversizen maar de regeling word dan moeilijk en het ding is de helft van de tijd aan het doen wat jij niet wilt (in de weg zitten). Eerst dus eens gaan zoeken of er voor een normaal bedrag bij de firma garrett, mitsubishi/IHI of kkk wel zulke turbo's beschikbaar zijn. Bedenk wel dat je het over low-pressure turbo's hebt (want anders is je compressieverhouding VEEL te hoog).
Een turbo trekt in de regel de koppel-toerenkromme niet alleen omhoog, maar maakt deze ook vlakker. Je gaat dus van een "optimaal vermogens punt" naar een "optimale vermogenslijn" op ongeveer 75% van het max koppel voor een breed toerenbereik. Dat maakt de turbo ook aantrekkelijk omdat je dan de keus krijgt om bij lage toeren toch veel koppel bij hoog rendement te trekken en je zo ook met laag vermogen toch efficient kunt laden. Tenminste: Als het ei-diagram (consumptie vs toeren en koppel) er bij een turbo benzineblok hetzelfde uitziet als bij een turbodiesel. Als je de koppel-toerenkrommes van geblazen benzine automotoren bekijkt lijkt het daar wel op.quote:'t Valt verder niet te ontkennen dat als je koppel omhoog moet je aan de stofzuiger (turbo) moet aangezien koppel globaal aan de cilinderinhoud gekoppeld kan worden. Anyhow, de kunst is om je toerental zo dicht mogelijk bij het maximale koppel in de curve te krijgen aangezien je rendement daar optimaal is (en daar wil je zijn).
Dank voor de tip, een turbo werkend proberen te krijgen wil ik eigenlijk ook alleen doen met iemand met verstand daarvan erbij, ik heb daar al iemand voor op het oogquote:Ik heb btw niet de moeite genomen het projecttopic even te lezen i.v.m. tijd (ik ga zo even het ideale vervoersmiddel voor mooi weer gebruiken, ook qua brandstofverbruik: de mountainbike) maar voor de haalbaarheid van het project lijkt het me niet gek om eerst 'ns een werkend geheel te krijgen en dan die verbeterende stap te maken. Dit om te voorkomen dat je in details verzand EN om een mooie vergelijking te kunnen maken met wat je er mee gewonnen hebt. M.a.w.: iets groter ongeblazen blok for the time being. Dit omdat turbotechniek niet iets voor noobs is en zelfs voor gevorderden nog regelmatig tot falen leidt.
Succes ermee iig!
'n UT-er![]()
EEC is toch meer het regelement? (zoals EEC/94/12 EU stage 2). Want als ritcylus lijkt me de ECE het meest voor de hand liggend, aangezien dit de europese standaard is.quote:Op zondag 29 oktober 2006 08:43 schreef TR08 het volgende:
Dit alles is berekend door de verwachte specs van het ding in de EEC brandstof test cycli te zetten.
dit is mogelijk zolang je geen turbo toepast.quote:Dit betekent dat ik in eerste instantie wil kijken naar een aantal veranderingen:
-het verhogen van de compressie verhouding (tot 1:15 of hoger als mogelijk)
Afhankelijk van het toerental. (gas injectoren hebben een bereik tot zo'n 8000 rpm). Blijf je daaronder is het geen probleem. (uitgaande van non turbo)quote:-Is een motorblok goed om te bouwen naar LPG?
jaquote:-Zal de motor door de LPG ook eerder heet lopen dan met benzine?
Tuurlijk, waarom niet? Denk dat deze al zo in de handel zijn en anders is het een kleine aanpassing.quote:-Is het bij een vloeistofgekoeld blok mogelijk om de waterpomp te vervangen met een elektrische?
Ligt eraan hoe je het bedoelt. In principe heeft geen enkele motor een kat nodig, want voor de motor brengt het niets.quote:ps2: Heeft een blok dat op LPG loopt eigenlijk een katalysator nodig?
Slim, was net een punt wat ik wilde noemen. Met geforceerde koeling is een nauwkeurigere koeling mogelijk waarmee de motor efficienter kan werken.quote:ps3: Het blok wordt bij nader inzien vloeistof gekoeld ivm minder herrie en betere koelmogelijkheden.
Ik weet niet welke jij met ECE bedoelt maar ik bedoel deze cyclus:quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:10 schreef vlad het volgende:
[..]
EEC is toch meer het regelement? (zoals EEC/94/12 EU stage 2). Want als ritcylus lijkt me de ECE het meest voor de hand liggend, aangezien dit de europese standaard is.
Ok dus het wordt of turbo, of compressie verhouding omhoog en niet beide? Dan is compressie verhouding verhogen waarschijnlijk de meest simpele oplossing.quote:dit is mogelijk zolang je geen turbo toepast.
En met turbo? Dan kan het zeker alleen met zo'n LPI systeem en veel geknoei.quote:Afhankelijk van het toerental. (gas injectoren hebben een bereik tot zo'n 8000 rpm). Blijf je daaronder is het geen probleem. (uitgaande van non turbo)
Ok check en dubbelcheckquote:ja
[..]
Tuurlijk, waarom niet? Denk dat deze al zo in de handel zijn en anders is het een kleine aanpassing.
Ging me meer om evt uitstoot normen te halen. Ik verwacht niet dat dat bij LPG een probleem wordt trouwens, dat brandt uit zichzelf al heel schoon. Bovendien is voor dit project geen emissietest nodig, maar het is wel fijn om een beetje schone uitlaatgassen te hebben, helemaal als je ergens binnen loopt te testen.quote:Ligt eraan hoe je het bedoelt. In principe heeft geen enkele motor een kat nodig, want voor de motor brengt het niets.![]()
Maar als je hybride gaat op lpg is de kans wel heel erg klein dat je een kat nodig hebt
Ah ok nou dan wordt ook dat iets leuks om mee te experimenterenquote:Slim, was net een punt wat ik wilde noemen. Met geforceerde koeling is een nauwkeurigere koeling mogelijk waarmee de motor efficienter kan werken.
Garrett heeft turbo's voor vanaf 400ccquote:Op zondag 29 oktober 2006 17:06 schreef yup het volgende:
Vroeger waren er toch wel motorfietsen met turbo? Iig 750 cc's enzo....?
En volgens mij is een mooie turbo voor je motortje de turbo van een Daihatsu Charade GTTi, dat is een 1 liter turbo blokje...
Dat is de ECE inderdaad. kon ook niet missenquote:Op zondag 29 oktober 2006 17:32 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik weet niet welke jij met ECE bedoelt maar ik bedoel deze cyclus:
[afbeelding]
[..]
ik weet wel zeker dat dat de simpelste oplossing isquote:Ok dus het wordt of turbo, of compressie verhouding omhoog en niet beide? Dan is compressie verhouding verhogen waarschijnlijk de meest simpele oplossing.
Gewone gassystemen kunnen ook wel op een turbo motor (we hebben wel een aantal modellen lopen met turbo en gas).alleen is dat wat lastig soms, maar het is niet onmogelijk.quote:En met turbo? Dan kan het zeker alleen met zo'n LPI systeem en veel geknoei.
Dat staat ook in de OP, maar dat is noem je als piekbelasting, en dus op te vangen door de accu.quote:Op zondag 29 oktober 2006 15:14 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Is een honda 4 takt blokje niet wat die van een ss50 of honda monkey, dan met een 100cc cilinder er op, heb je vast wel 10pk![]()
Ik zie hier geen noodzaak toe. De tankdruk is normaal gesproken toereikend, zeker voor een kleine stationaire motor. Bij (grotere) turbo motoren is het probleem dat door het kleinere drukverschil, het gas minder snel naar de motor stroomt. Dus bij plotseling vollast ontstaat er een debiet probleem. Maar bij jou plannen is dit niet nodig.quote:Op zondag 29 oktober 2006 18:18 schreef TR08 het volgende:
Hoe sta jij trouwens als gas expert tegenover het verhogen van de tankdruk door deze kunstmatig gecontroleerd een beetje te verwarmen? Dit kan evt door wat warmte uit de uitlaat gas stroom af te tappen. Als je de warmte toevoer stopt zakt de druk ook weer in.
krachten op het draaiend gedeelte inderdaad, plus dat de compressie eindtemp. enorm toeneemt, waardoor de verbrandingssnelheid te hoog wordt (ongecontroleerde verbranding +> kloppen/pingelen van de motor)quote:Oh ja en is en/en wat betreft turbo en compressie verhogen vanwege beperking aan wat voor last de lagers e.d. kunnen hebben ofzo? Of zit er nog iets anders achter.
het in en uitlaattraject zijn een van de belangrijkste factoren idd. Het is al een vrij oud concept, en wordt tegenwoordig iets vaker toegepast geloof ik. Het nadeel was het gebrek aan ruimte onder de motorkap en de ietwat complexe regeling toendertijd. Inderdaad wordt de koppelkromme iets vlakker, omdat de vullingsgraad wat optimaler is over een breder toerengebied.quote:Ik vond net nog iets (ben de link kwijt) over het dynamisch aanpassen van de uitlaat geometrie. Dat schijnt op de vorm van de koppel-toerenkromme en het ei-diagram eenzelfde effect te hebben als een turbo. Het rendement blijft daarbij dus hoog over een breed toerenbereik. Heb jij ervaring met die systemen?
kapotte lagers is wel het laatste waar je je druk om hoeft te maken als je een hoge druk turbo op een ongeblazen motor met 1:15 zetquote:Op zondag 29 oktober 2006 20:49 schreef Kolkie het volgende:
Verder moet je als WB-er weten dat een lager ontworpen is met een bepaalde veiligheidsmarge. Je kunt overwegen een zwaardere oliepomp te gebruiken om de oliedruk te waarborgen. Aan jou de eer om e.e.a. na te gaan en niet in de rij aan te sluiten bij amateurs.
Of CNG toepassenquote:Op zondag 29 oktober 2006 22:06 schreef Kolkie het volgende:
An sich kan het wel trouwens alleen ontkom je dan niet aan de octaanbooster en die komen het gehele idee van een enorm lage km-kostprijs niet bepaald ten goede.
Wat is "het" in dit geval?quote:Op zondag 29 oktober 2006 22:06 schreef Kolkie het volgende:
An sich kan het wel trouwens alleen ontkom je dan niet aan de octaanbooster en die komen het gehele idee van een enorm lage km-kostprijs niet bepaald ten goede.
Hee mister heelgoedquote:Op maandag 30 oktober 2006 08:37 schreef geelhoed het volgende:
Je hoeft de com pressie niet te verhogen, je kan ook alleen de expansie verhogen. Dat heet de Atkinson cyclus en wordt in de prius toegepast. Je laat de inlaat klep een stukje langer open zodat het mengsel de cylinder weer uitstroomt en de compressie rond de 1:10 blijft, de expansie is echter wel 1:15. Dat kost vermogen maar het rendement wordt een stuk hoger.
Wie vertelde mij ook alweer over de bijzondere prius cyclus?![]()
edit, nee was meer een geintje. De achterhoek is niks voor mij, meer in de buurt van rotterdam is een betere optie.quote:Op maandag 30 oktober 2006 09:17 schreef geelhoed het volgende:
Gefeliciteerd! Hebben ze niet nog een plekje voor mij?![]()
Dichter bij Grolsch want Heineken hoef ik voorlopig niet!![]()
closed dek is een gesloten blok. Normaal zijn er grote koelruimtes tussen/naast de cilinderbussen en bij een closed dek zijn deze gedeeltelijk opgevuld voor meer stevigheid.quote:Op maandag 30 oktober 2006 07:46 schreef TR08 het volgende:
[..]
Wat is "het" in dit geval?
Oh en Vlad wat is een closed dek?
Die SS blokjes zijn te licht, maar ze worden tegenwoordig ook los kant en klaar in een 110cc uitvoering geleverd voor ca. 400 euro. Nog steeds te licht, maar diezelfde fabriek levert ook soortgelijke 2 cilinder 250 cc blokken voor aantrekkelijke prijzen dus misschien is de richting die je noemt zo slecht nog niet. Even eten, en dan ga ik googlen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 21:16 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Dat staat ook in de OP, maar dat is noem je als piekbelasting, en dus op te vangen door de accu.![]()
Hogere compressieverhouding met behoud van turbodruk. Alleen is octaanbooster duur spul (te duur voor dagelijks gebruik).quote:
quote:
quote:Op maandag 30 oktober 2006 19:17 schreef TR08 het volgende:
Vanaf eind december/begin januari wel jaBen nu de laatste loodjes aan het doen voor mijn afstuderen en ook al op banenjacht. Een bedrijf wil me erg serieus graag hebben en het andere ga ik maandag kletsen. Ik verwacht komende week of anders begin volgende week een deal voor een huurhuis (met garage
) rond te hebben
Wat studeer je trouwens? Wil je evt ook bijdragen aan het project?
quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 21:18 schreef TR08 het volgende:
Ik vraag niet om een belofte, meer om of ik je daar nog eens voor zal benaderen als "het" eenmaal zo ver is
Mensen vastpinnen doe ik alleen als ze zelf ook een exemplaar van het voertuig willen rijden en er vooruit betaald moet worden voor gereedschappen en onderdelen. Mensen die niet op de een of andere manier finandcieel betrokken zijn bij het geheel zijn zo vrij als ze zelf willen
Bij een dieselblok wordt hoger dan 10 een probleem? Vreemd. Helemaal omdat de verbrandingswarmte van LPG maar 75% is van die van diesel (per kg). Bovendien heeft een beetje diesel blok standaard een compressie verhouding van ongeveer 20. Of heeft dat met te vroege zelfontbranding oid te maken.quote:Op woensdag 1 november 2006 13:37 schreef vlad het volgende:
Heb even het een en ander nagevraagd hier aan een diesel/lpg/turbo deskundige![]()
Een turbo op een kleine 2 cilinder motor is goed mogelijk in combinatie met LPG (op basis van dieselblok). Dit gaat redelijk goed bij een compressieverhouding van 10. Hoger zou misschien kunnen, maar dan neemt de levensduur enorm af.
Hmm nou ja dat zal wel dan. Jammer, maar leuk om in elk geval uitgezocht te hebbenquote:En water inspuiten in het uitlaatgas werkt negatief uit voor de turbodruk. De impact van het koeler uitlaatgas is groter dan de eventuele winst die je met de waterdamp kunt halen.
Dat heeft te maken met de hetere verbranding die optreedt. De 1:10 verhouding is bepaald met ons lpg systeem. Hierbij wordt LPG verdampt voordat het ingespoten wordt, met als gevolg dat er geen warmte ontrokken wordt aan de gecomprimeerde lucht. Tevens speelt de gastemperatuur (+/- 60 oC bedrijfstemp) hierbij een rolquote:Op woensdag 1 november 2006 20:20 schreef TR08 het volgende:
[..]
Bij een dieselblok wordt hoger dan 10 een probleem? Vreemd. Helemaal omdat de verbrandingswarmte van LPG maar 75% is van die van diesel (per kg). Bovendien heeft een beetje diesel blok standaard een compressie verhouding van ongeveer 20. Of heeft dat met te vroege zelfontbranding oid te maken.
[..]
Hmm nou ja dat zal wel dan. Jammer, maar leuk om in elk geval uitgezocht te hebben
welke fabrikant levert een kleine motor op basis van de atkinson cycle?quote:Op donderdag 2 november 2006 11:52 schreef TR08 het volgende:
Hm ok dus ik zou dan een vergelijking moeten maken bij 1:10 compressie met turbo en hogere compressie zonder. (en de atkinson cycle ook nog)
je zal de hele motor moeten aanpassen. Mijn inziens geen optiequote:Op donderdag 2 november 2006 12:57 schreef TR08 het volgende:
Op zich geen een, dan zou je een nokken as moeten aanpassen/vervangen.
linkjequote:Op donderdag 2 november 2006 13:00 schreef TR08 het volgende:
Hmm jammer. Waarom eiglijk? Omdat de zuiger anders tegen de klep aan loopt?
dit vind ik over de priusquote:Op donderdag 2 november 2006 13:46 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij was wat Toyota doet met de prius niet meer dan de inlaatklep expres wat te lang open laten zodat de compressie iets kleiner is dan normaal het geval zou zijn. Geelhoed noemde dat de atkinson cyclus. Of wat Toyota doet de atkinson cyclus is weet ik eerlijk gezegd niet zo snel. Wat jouw animatie moet doen weet ik niet, ik krijg hem niet in beeld. Gaat dat om zo'n blok met 2 drijfstangen per zuiger?
Wat ik zo 1-2-3 van die site begrijp, is wat er bij de prius toegepast wordt niets anders dan een variant van variabele kleptimingquote:De motor in de Toyota Prius is eigenlijk een combinatie van een motor volgens het Atkinson en Miller principe.
Bij de Prius motor ontbreekt echter de ingenieuze mechanische constructie uit de Atkinson motor en de turbocharger uit de Miller motor.
De Toyota Prius is de eerste en op dit moment enige productieauto met dit type motor.
bron
dan klopt het. Maar hoe bedoel je dat de spruitstukdruk hoger wordt?quote:Op donderdag 2 november 2006 16:34 schreef geelhoed het volgende:
Ik bedoelde inderdaad het langer openlaten van de inlaatklep, dat heeft ook nog eens als gevolg dat de vulling van de cilinder beter is omdat de inlaat lucht teruggeduwd wordt de cilinder in?, en de manifold druk hoger is.
Ik weet niet veel maar wat ik wel weet is dat 1 cylinderblokken veel meer onderhoud vergen dan 2, 3, of 4 cylinderblokken.quote:Op zaterdag 4 november 2006 13:36 schreef TR08 het volgende:
Zijn er trouwens motorfietsen met variabele kleptiming? Ik vind er zo geen.
Voor een ongetuned blok heb ik van Suzuki trouwens deze gevonden: http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=jpkxkDsHcPvMtIDQnB
Dat is een 250cc blok dat bij 11000 toeren ruim 30kW levert. Als ik daar 15kW uit wil halen dan kan dat bij ongeveer 5000-6000 toeren. Omdat dit blok voor veel hogere toeren gemaakt is is er een goede kans dat hij lang heel zal blijven. Ook zal hij erg licht uitgevoerd zijn en mooi gebalanceerd om tegen die hoge toeren te kunnen. Ik zou er alleen een uitlaat op willen zetten die minder herrie maakt en -indien mogelijk- het renement vergroot.
Starten gebeurt standaard met een kickstarter, voor de auto wordt hij gestart door de generator even als startmotor te gebruiken.
Over dit blok heb ik 2 vragen:
-De brandstof komt binnen via een carburateur, heeft dat voor LPG inbouw nog voor of nadelen tov injectie?
-Is de versnellingsbak los te koppelen van het blok zodat je het kale blok los kunt laten draaien? Ik heb soms wat verhalen gehoord over dat carter en versnellingsbak als het ware 1 waren bij sommige motoren/brommers.
een hoog toerige motor lijkt me niet de beste keuze wat betreft het brandstofverbruik.quote:Op zaterdag 4 november 2006 13:36 schreef TR08 het volgende:
Zijn er trouwens motorfietsen met variabele kleptiming? Ik vind er zo geen.
Voor een ongetuned blok heb ik van Suzuki trouwens deze gevonden: http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=jpkxkDsHcPvMtIDQnB
Dat is een 250cc blok dat bij 11000 toeren ruim 30kW levert. Als ik daar 15kW uit wil halen dan kan dat bij ongeveer 5000-6000 toeren. Omdat dit blok voor veel hogere toeren gemaakt is is er een goede kans dat hij lang heel zal blijven. Ook zal hij erg licht uitgevoerd zijn en mooi gebalanceerd om tegen die hoge toeren te kunnen. Ik zou er alleen een uitlaat op willen zetten die minder herrie maakt en -indien mogelijk- het renement vergroot.
Starten gebeurt standaard met een kickstarter, voor de auto wordt hij gestart door de generator even als startmotor te gebruiken.
Over dit blok heb ik 2 vragen:
-De brandstof komt binnen via een carburateur, heeft dat voor LPG inbouw nog voor of nadelen tov injectie?
-Is de versnellingsbak los te koppelen van het blok zodat je het kale blok los kunt laten draaien? Ik heb soms wat verhalen gehoord over dat carter en versnellingsbak als het ware 1 waren bij sommige motoren/brommers.
tja, ik wil je hier best een keer bij helpen met uitzoeken van geschikte componenten, maar dan moet je wel een aantal specs weten over je auto.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:16 schreef TR08 het volgende:
Hmm ja ok. 250cc blokken met injectie lijken erg moeilijk te vinden. Honda, Kawasaki, Suzuki en Aprillia lijken ze iig niet te hebben. Honda heeft dan wel weer dat 150cc injectie blok. Misschien moet die het maar gewoon worden. Als de opvoer sessie niet direct van start kan gaan is de energie buffer voor een sprint (bij inhalen) altijd wel uit een grotere batterij supercaps op te lossen. Naast het leegrijden van die buffer heb je altijd nog je motorblok dat vol gas mee draait en het tekort is dan maar 3kW of zo dus de supercaps gaan niet ineens binnen 5 seconden leeg.
je wilt eerst onderdelen hebben voordat je de specs duidelijk hebt?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:55 schreef TR08 het volgende:
Ok die specs gaan we het op "de meeting" misschien maar eens over hebben (als je erbij kunt zijn). Mogelijk heb ik dan ook wat meer CAD tekeningen en de eerste paar onderdelen in huis liggen.
waar je nu over praat is een soort van lpi injectie icm waterinjectie. Dit kan prima, alleen de combinatie met carburateur weet ik niet. Het zou op zich wel mogelijk moeten zijn, alleen moet het hele blok gemodificeerd worden. (uitgebreid met injectiesysteem inclusief alle benodige sensoren).quote:Op woensdag 15 november 2006 08:08 schreef TR08 het volgende:
Vlad nog even een vraag mbt carburatie of injectie van LPG:
Van turbo's weet ik dat de compressie arbeid af neemt als je waternevel mee in spuit. Dit omdat de waternevel verdampt tijdens de compressie en de lucht hierdoor tijdens de compressie min of meer dezelfde temperatuur houdt.
Als je bij LPG met een carburator werkt zou je dit effect ook krijgen in de cilinder. Je verdampt LPG voor de inlaat, dit koelt de lucht af. Hierdoor ontstaat (als de lucht flink vochtig is) waternevel. Die waternevel gaat mee de cilinder in en verdampt vervolgens weer bij de compressie, waardoor de compressie minder arbeid kost. Bij de verbranding wordt de boel toch weer flink heet en je hebt bij de expansie waarschijnlijk nog bijna evenveel arbeid (moet ik narekenen). Verbranding heb je dankzij de bougie waarschijnlijk toch wel.
Lijkt je dit wat?
Waarom zou je hiervoor uit moeten breiden met injectie? Je verdampt de LPG gewoon in vochtige lucht, zuigt dat mengsel op met de inlaatslag en that's it. Toch? Lucht is vrij makkelijk bijna 100% vochtig te krijgen voordat je het langs de LPG verdamper/carburator leidt. Daar is niet echt een water injectie systeem voor nodig, het kan ook door lucht langs een of andere vochtige spons/lap te blazen.quote:Op woensdag 15 november 2006 08:33 schreef vlad het volgende:
[..]
waar je nu over praat is een soort van lpi injectie icm waterinjectie. Dit kan prima, alleen de combinatie met carburateur weet ik niet. Het zou op zich wel mogelijk moeten zijn, alleen moet het hele blok gemodificeerd worden. (uitgebreid met injectiesysteem inclusief alle benodige sensoren).
Ik blijf erbij dat een carburateur niet de geschikte weg is om een hoog rendement te kunnen halen.
injectie betekent zeker niet altijd dat er direct in de cilinder ingespoten wordt. Dit is pas de laatste jaren in opkomst. Eerst was er het mono point injectiesysteem (1 injector voor 4 cilinders), Daarna kwam er het multi point injectie systeem wat eigenlijk nog steeds toegepast wordt (elke cilinder heeft een eigen injector). En veel fabrikanten beginnen nu met directe injectie. Dus rechtstreeks inspuiten in de cilinder.quote:Op woensdag 15 november 2006 09:37 schreef TR08 het volgende:
Ik ben even gaan zoeken naar plaatjes van injectie systemen: Het lijkt erop dat een injectie systeem niet per definitie direct in de cilinder in spuit, klopt dat? (heb nog niet veel aan motorblokken geknutseld dus er ontbreekt e.e.a aan praktische kennis)
Als dat klopt zie ik nu waarom je ook bij het voorstel dat je net deed beter uit kunt gaan van een blok dat al een injectie systeem heeft ipv een carburateur.
Jep gevonden: Injectie betekent bij benzine/LPG niet direct ook "directe inspuiting"Excuus voor het blijven aandragen van de carburateur optie
kast vol.quote:Op woensdag 15 november 2006 08:41 schreef TR08 het volgende:
[..]
Heb/weet je trouwens interessante boeken over carburators en injectie systemen?
Ik werk er nog steedsquote:Op donderdag 16 november 2006 07:17 schreef TR08 het volgende:
Ok dankjeIk wil die boeken kopen trouwens, niet lenen. Die MTS boeken zijn bij de Slechte waarschijnlijk wel te krijgen.
Bij welk bedrijf werkte jij trouwens?
Weet je al wat je wilt gaan toepassen? vloeibare injectie of gas injectie?quote:Op donderdag 16 november 2006 09:06 schreef TR08 het volgende:
Produceren jullie daar ook? Ik zou als het kan wel wat productie missertjes (dus componenten die ongeschikt zijn voor gebruik) willen hebben om te bestuderen voor het ontwerp van de auto en zo.
Defecte teruggebrachte delen zijn op zich ook prima.
Dan heb je aan ons systeem niets. Je zou Vialle eens kunnen contacteren voor onderdelen. Denk alleen dat ze daar niet zo happig op zijn.quote:Op donderdag 16 november 2006 12:49 schreef TR08 het volgende:
Bij voorkeur vloeibaar, dan heb je meer effect met die dampvorming waar ik het eerder over had.
Puur een strategisch besluit. We spuiten gasvormig in, omdat we dan hetzelfde platform kunnen gebruiken voor CNG. minder verschillende componenten, minder voorraad..blablabla. goedkoper voor ons dus.quote:Op donderdag 16 november 2006 13:21 schreef TR08 het volgende:
Ok, jammer. Ik zal Vialle eens vragen. Waarom injecteren jullie trouwens niet vloeibaar als ik vragen mag?Ik kan er niet zo een twee drie nadelen van zien voor het rendement.
verbruik doet niet zoveel volgens mij. Alleen voor de uitstoot is het wat gunstiger (minder hete verbranding) en geen vermogensverlies.quote:Op vrijdag 17 november 2006 08:30 schreef TR08 het volgende:
Die strategie klinkt me -met name uit de automotive wereld- bekend in de oren
Wel jammer ergens, ik denk persoonlijk dat het verbruik erdoor achteruit gaat. Denk je dat jij op zich het Vialle systeem goed zou kunnen begrijpen? Dit omdat er tzt een motor management systeem geprogrammeerd moet.
Vooral met een relatief klein blok moet dat goed kunnen. Dat lawaai is meestal immers ook een keuze. Als je het voorste deel van een sportuitlaat neemt en daar een standaard einddemper van een auto met veel zwaardere motor voor neemt heb je zowel goede demping als genoeg doorstroom. Alleen moet je met die sportspruitstukken wel even opletten hoe je het precies gaat doen, want als je er teveel aan gaat hobbyen help je de werking er juist van om zeep.quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:33 schreef TR08 het volgende:
Vraagje nog: We gaan omdat we veel vermogen willen waarschijnlijk een sport uitlaat oid op het blok zetten, maar die maken meestal nogal veel herrie. Zijn er ook uitlaten die wel vermogens toename geven maar die tevens ook stil zijn? Ik ben wel voor een stille wagen eigenlijk. Rendement en vermogen zijn zeker belangrijker, maar een stille motor is ergens wel prettig
Nu begeef ik me heel erg op glad ijs, maar volgens mij heeft dat ermee te maken dat bij bepaalde dempervormen (die tweetakt-expansiebochten) er een soort echo is waardoor een uitgaande drukgolf weer teruggekaatst wordt tegen de richting in. Als die golf dan weer bij het blok is aangekomen wordt hij weer richting uitgang gekaatst en als dat samenvalt met het moment dat de verse uitlaatgassen weer in de uitlaat komen worden die als het ware mee naar buiten gezogen. Voor zover ik weet speelt dat vooral bij tweetakt.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:08 schreef TR08 het volgende:
Hmm ik dacht dat dempers juist een bepaalde hoeveelheid "tegendruk" moesten geven voor optimale prestaties voor ongeblazen blokken. Of is dat alleen bij tweetakt?
aardgas is geen reele optie. Te weinig tankmogelijkheden in nederland en de actieradius is te beperkt (bij CNG). Bij LNG is de actieradius geen probleem, maar zijn de tanks erg zwaar. Ook zijn er tot op heden geen tankmogelijkheden in nederland voor LNGquote:Op zaterdag 16 december 2006 19:40 schreef Wojworshebn het volgende:
Wat je nodig hebt is een blok met een 1 toeren bereik.
Is het stoken met aardgas geen optie?
Kijk eens naar de Honda aggregaat blokken, indien je maar op een toerental gaat draaien kun je veel precieser afstellen.
dit is eigenlijk gewoon eenTVP
Waarom "1 toeren bereik"? Bedoel je 1 vast toerental?quote:Op zaterdag 16 december 2006 19:40 schreef Wojworshebn het volgende:
Wat je nodig hebt is een blok met een 1 toeren bereik.
Is het stoken met aardgas geen optie?
Kijk eens naar de Honda aggregaat blokken, indien je maar op een toerental gaat draaien kun je veel precieser afstellen.
dit is eigenlijk gewoon eenTVP
Het eerstequote:Op zaterdag 16 december 2006 21:09 schreef PietjePuk2 het volgende:
Wil je het idee daadwerkelijk gaan uitvoeren of heb je dit topic alleen geopend om interessant te doen?
Daar weet jij alles van he?quote:Op zaterdag 16 december 2006 21:09 schreef PietjePuk2 het volgende:
Wil je het idee daadwerkelijk gaan uitvoeren of heb je dit topic alleen geopend om interessant te doen?
yup ikweet dat een extra blok extra gewicht meebrengtquote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:08 schreef TR08 het volgende:
@Geelhoed: Wat is LMM precies?
@Justice_Strike: Dat brengt wel veel extra kosten met zich mee + veel gewicht. Verder komt er toch al een grote dynamo op de krukas. De standaard dynamo wordt straks juist van het blok afgehaald omdat hij toch niet nodig is. Het 12V systeem voeden gebeurt dan via een kleine 12V accu die met een gelijkstroom omzetter aan de grote batterij hangt. Het blok dat ik wil gebruiken (op het moment) is verder maar 150cc dus de dynamo die er aan hangt zal ook wel stukken kleiner zijn.
Dat lijkt me op te lossen met een wat ouder blok...quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:14 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
yup ikweet dat een extra blok extra gewicht meebrengtvandaar dat ik zeials ene bepaalde motor extreem zuinig is.
overigens over de dynamo. Ik zou daar eerst even naar gaan kijken. Ik had een tijdje geleden namelijk een discussie erover. Die persoon vertelde me dat bij motoren tegenwoordig de dynamo zodanig in het motorblok zit verwerkt dat je deze er niet zonder meer uit kunt halen/danwel vervangen.
(ik wilde elektrische kleding gebruiken en had dus veel vermogen nodig en was vanplan een grotere dynamo erop te plaatsen dat bleek dus niet te kunnen)
gewoon wat spelen met de diameter van de poelie's en lengte van de v-snaarquote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:14 schreef Justice_Strike het volgende:
overigens over de dynamo. Ik zou daar eerst even naar gaan kijken. Ik had een tijdje geleden namelijk een discussie erover. Die persoon vertelde me dat bij motoren tegenwoordig de dynamo zodanig in het motorblok zit verwerkt dat je deze er niet zonder meer uit kunt halen/danwel vervangen.
(ik wilde elektrische kleding gebruiken en had dus veel vermogen nodig en was vanplan een grotere dynamo erop te plaatsen dat bleek dus niet te kunnen)
nee de dynamo zit IN het motorblok. Het is een geheel. het heet ook geen dynamo maar alternatorquote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:55 schreef vlad het volgende:
[..]
gewoon wat spelen met de diameter van de poelie's en lengte van de v-snaarAls je het vergelijkt met het bouwen van een complete auto, is dit de kleinste zorg
![]()
is alternator niet gewoon de engelse vertaling van dynamo?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:52 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
nee de dynamo zit IN het motorblok. Het is een geheel. het heet ook geen dynamo maar alternator
Dat je hier precies de werking van een otto motor omschrijftquote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:51 schreef TR08 het volgende:
Maar Vlad wat denk jij mbt het gecontroleerd smoren?
motorblokken zijn natuurlijk gemaakt om compact te zijn. In een auto heb je ruimte voor riemen en dat soort dingen. die heb je veelal niet in een auto. Even een plaatje zoeken.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 10:13 schreef vlad het volgende:
[..]
is alternator niet gewoon de engelse vertaling van dynamo?![]()
Ikzelf heb het nog nooit in het blok zien zitten, maar ik heb ook nooit zo goed naar motorfietsblokken gekeken. Dus het zou goed zo kunnen zijn.Alleen kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die er niet uit te halen is (ik bedoel, als het ding stuk is, moet het toch op de een of andere manier vervangen moeten worden. Lijkt me sterk dat er een geheel nieuw blok aangeschaft moet worden).
En dan nog lijkt het me zo dat je de aandrijving kunt omleiden, en de dynamo dus buiten spel zet.![]()
Geen domme vraag hoorquote:Op zaterdag 17 maart 2007 09:55 schreef TR08 het volgende:
Bij deze nog even een (waarschijnlijk domme) vraag: Heeft een injectie motor ook een smoorklep in de luchtinlaat net als bij carburateur blokken?
Bij de goedkeur van een auto wordt ook gekeken naar de uitstoot van schadelijke stoffen van de auto zelf (dus met de motor uit!). Belangrijk hierbij is dus dat er geen benzinedampen mogen ontsnappen. Deze dampen worden daarom opgevangen in een actief koolfilter. (De HC's binden zich met het kool.) Het filter staat door middel van een leiding (met de purge klep) in verbinding met het inlaatspruitstuk. Om ervoor te zorgen dat dit filter niet volraakt, worden de HC's weer ontrokken aan het koolfilter wanneer de motor in bedrijf is.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 13:14 schreef TR08 het volgende:
Wat is de purgeklep?
Je bedoelt zonder smoorklep (de purge klep heeft niets met het vacuum van doen. Die zorgt er alleen voor dat de leiding naar het koolfilter vrij komt wanneer de dampen uit het filter gezogen moeten worden.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 20:29 schreef TR08 het volgende:
Ah okDat zit met name op nieuwe auto's neem ik aan?
Je hebt zonder die purge klep nog steeds wel een licht vacuum van het luchtfilter en de bochten/oneffenheden in het inlaattraject, dus ik denk dat dat nog steeds wel werkt, zij het wat minder snel dan vroeger.
Verder heb je in de stromingsleer nog zoiets als potentiaalstroming (p + 0.5 x dichtheid x snelheid^2=constant). Dit gaat niet helemaal perfect op in een turbulent inlaattraject, maar werkt nog wel een beetje. Het betekent dat als je de snelheid opvoert de druk daalt, net als in een carburateur gebruikt wordt. Ik denk dat je door die klep op een wat verdund stukje leiding te zetten ook wel wat extra onderdruk creeert.
ik weet hoe het werkt, maar betwijfel of het genoeg is om tussen de 800 en 200 Kpa onderdruk te creeeren.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 21:32 schreef TR08 het volgende:
Je kunt vernauwen en dan weer verbreden. In het nauwe stuk is de druk laag, in het brede stuk wordt hij weer hoger. Netto heb je dan over de hele pijp weinig drukval, maar toch halverwege een gebied met lage druk
In de vernauwing zet je druk om in snelheid, in het breder wordende stuk zet je snelheid weer terug om in druk. Hetzelfde effect als stagnatie op de neus van een auto. De lucht heeft een snelheid tov de auto. Op de neus rem je die volledig af, waardoor de snelheid tov de auto omgezet wordt in druk.
het was ter informatie. Ik weet namelijk ook niet hoe de motor reageert als je zonder dynamo hem laat draaien. Het elektrisch systeem zou er best aan gekoppeld kunnen zitten. Zoals ik al zei puntje om op te letten bij aanschaf van de motor.quote:Op donderdag 15 maart 2007 14:47 schreef TR08 het volgende:
Die dynamo ziet er wel netjes ingebouwd uit, maar ik zie ook overal wel boutjes en dekseltjes, het lijkt me stug dat je daar niet gewoon het anker eruit kan trekken waardoor je effectief geen dynamo meer hebt. Maar goed dat kun je pas zeker weten als je het probeert of de boekjes leestGebruiken ze bij dat blok de dynamo ook als startmotor?
je moet een nieuwe camshaft maken. anders krijg je nooit een 6-takt. 8-takt lijkt me niet erg nuttig je verliest volgens mij dan vermogen, das zonde van de brandstof. Maarje kunt een simulatie draaien.quote:Er is wel eens geexperimenteerd met inspuiten van water (6-takt), of een extra cyclus te draaien door koude lucht aan te zuigen, dat te laten expanderen op de zuigerwarmte en zodoende een extra arbeidsslag te doen zonder brandstof verbruik. Dit is in andere topics wel aangehaald.
De water optie is wat lastig ivm extra apparatuur en oxidatie in het blok. De lucht optie zou echter vrij makkelijk kunnen door gewoon te draaien als normaal, maar dan "gewoon" een inspuiting en evt een vonk over te slaan (vonk overslaan hoeft niet eens op zich). Dat lijkt mij niet veel meer dan een software truuk als je met een injectie motor rijdt. Is dit echt zo simpel?
Meer dan 100kPa gaat niet lukken denk ik. Das namelijk 1 bar en dan heb je volledig vacuumquote:Op zaterdag 17 maart 2007 21:59 schreef vlad het volgende:
[..]
ik weet hoe het werkt, maar betwijfel of het genoeg is om tussen de 800 en 200 Kpa onderdruk te creeeren.
Vermogens verlies is niet zo'n punt (4-takt is toch "on-demand" in te schakelen), rendementsverlies wel.quote:Op zondag 18 maart 2007 03:37 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
het was ter informatie. Ik weet namelijk ook niet hoe de motor reageert als je zonder dynamo hem laat draaien. Het elektrisch systeem zou er best aan gekoppeld kunnen zitten. Zoals ik al zei puntje om op te letten bij aanschaf van de motor.
[..]
je moet een nieuwe camshaft maken. anders krijg je nooit een 6-takt. 8-takt lijkt me niet erg nuttig je verliest volgens mij dan vermogen, das zonde van de brandstof. Maarje kunt een simulatie draaien.
overigens. Een leuk motorblokje zou die van de aprilia rs250 zijn. Die kan 70 pk genereren. Dus genoeg ruimte om mee te spelen en dat ding is super licht. (anders kan je zelfs kijken naar motorblokken van de cagiva mito 125cc) Als je dan echt zuinig wil rijden
Je bedoelt: Als amerikanen het kunnen....quote:Op zondag 18 maart 2007 09:56 schreef TR08 het volgende:
En als het niet blijkt te werken doen we het gewoon lekker nietMoeilijk kan dat niet zijn.
uitschakelen van cilinders? of het opvoeren van grootte van motorblok. Ik denk dat jij het over het laatste hebt. idd dat kunnen de amerikanen goed. maar dat is geen innovatie.quote:Op zondag 18 maart 2007 13:09 schreef geelhoed het volgende:
Mij zou het niet verbazen als de amerikanen het zelf hebben bedacht. De europeanen of japanners zijn mestal niet zo gek om een veel te grote inefficiente motor in een auto te zetten. Wil je vermogen in een europeesche of japanse auto dan laat je de motor toch 6000 rpm draaien? Met pushrods gaat dat nou eenmaal niet zo makkelijk dus gooi er maar een grotere motor in 300pk? waar is dat smallblock? 400pk? Een opgevoerde Hemi van 5,7 liter...
Dat heb je mij niet zien zeggenquote:Op zondag 18 maart 2007 12:44 schreef geelhoed het volgende:
[..]
Je bedoelt: Als amerikanen het kunnen....
Hoezo zou daardoor het verbruik omhoog gaan? Het verbruik per omwenteling is lager en het aantal omwentelingen is ook laag.quote:Op zondag 18 maart 2007 12:40 schreef Justice_Strike het volgende:
overigens wat ik bedoelde met vermogen verlies was niet alleen het verlies aan vermogen maar ook aan zuinigheid. Je laat je vliegwiel langzamer lopen terwijl dat niet nodig is.
Stall voorkomen bij lage toeren los je heel simpel op met een zwaarder vliegwielquote:Overigens, moet je met 8 takt wel wat meer toeren draaien dan met 4, de kans is namelijk wat groter dat hij stalled.
Vlad is erg voorstander van een injectie motor met goede argumenten. Aangezien ik redelijk goede hoop heb dat hij me bij gaat staaan zodra e.e.a in elkaar gezet moet en ik bovendien wel voordeel zie in een motor die met software gestuurd wordt in een hybride setup ga ik toch graag voor injectie.quote:Op zondag 18 maart 2007 14:30 schreef MaGNeT het volgende:
Voordeel van carburateur en LPG lijkt me de eenvoud van de installatie.
Rendement is vooral hoog bij hoog koppel, toeren doet er niet zo veel toe in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Het koppel komt dus redelijk "vast" te liggen op 50-75% van het max koppel en met het toerental gaat gespeeld worden.quote:Je motor gaat vooral op 1 toerental draaien en dan is eenvoud heel fijn.
Je kan het mengsel dan perfect afstellen op dat toerental waar je het meeste rendement haalt (en een computer om dat toerentalafhankelijk te regelen is dan overbodig.)
Ik denk dat een hergeprogrammeerde standaard motor management computer het vrij netjes zal blijven doen mits degelijk aangesloten.quote:Ieder extra onderdeel is extra gewicht en kostprijs (hoewel dat nu nog niet meetelt).
Iedere extra electronica (computer) is grotere kans op storingen.
Katalysator zal bij volledig LPG waarschijnlijk compleet overbodig zijnquote:Geen katalysator scheelt ook gewicht, kans op storingen en electronica (mits geregeld).
Ergens geen verstand van hebben door gebrek aan kennis komt vaker voor vrees ik, maar daar is gelukkig meestal wat aan te doen bij degenen die willenquote:Maar moet wel erkennen dat ik er geen verstand van heb ivm gebrek aan kennis.
You live, you learnquote:Op maandag 19 maart 2007 19:50 schreef TR08 het volgende:
Ergens geen verstand van hebben door gebrek aan kennis komt vaker voor vrees ik, maar daar is gelukkig meestal wat aan te doen bij degenen die willen![]()
Het GSI systeem van Koltec-Necam kan stand alone werken. (dus met eigen sensoren en regelunit) Maar tegenwoordig worden alle systemen als volgsystemen ingebouwd. Hierbij wordt de injectietijd van de benzinecomputer omgerekend naar de juiste hoeveelheid in te spuiten LPG.quote:Op zondag 15 april 2007 10:11 schreef MouseOver het volgende:
Ik was in de veronderstelling dat een lpg injectie systeem weliswaar injecteerde, maar dat volledig op eigen houtje zou doen zonder dat er gebruik gemaakt wordt van benzinecomponenten. Een deel van de benzineinjectiecomputer wordt in ieder geval gebruikt lijkt het nu ik rondgoogle. Ik denk dat er wel eigen gasinjectoren gebruikt worden maar over het geheel gezien lijkt een injectieblok toch inderdaad een betere keuze.
Wel is het zo dat carburateurblokjes waarschijnlijk -veel- goedkoper te krijgen zijn dus als je voorziet een paar tijdens lpg experimenten te slopen dan is de optelsom van losse sensoren en enkele carbblokjes mogelijk goedkoper dan evenveel injectieblokken.
Weet je al precies wat je wilt? (statonaire motor?)quote:Op vrijdag 13 april 2007 19:29 schreef TR08 het volgende:
Uiteindelijk moet het brandstof systeem een LPG injectie systeem zijn omdat ik daar meer rendement en vermogen uit kan halen (aldus Vlad, ik neem even aan dat hij er verstand van heeft).
Als ik nu een blok met carburateur neem moet ik -denk ik- daarna nog allerlei sensoren + een compouter erbij regelen om het hele LPG injectie systeem werkend te krijgen. Als ik een blok koop dat al een injectie systeem heeft hoeft dat niet. Een blok met carburateur kopen en daar achteraf die hele sensorenbende + motor management bij kopen is hoogstwaarschijnlijk duurder dan die hardware van een injectie blok recyclen.
Dit denk ik althans omdat Vlad dit zei. Ik heb nog niet voldoende kennis over LPG systemen kunnen opdoen om zijn uitspraak goed te controleren. Maar aangezien hij LPG systemen ontwikkelt kan ik er redelijk veilig vanuit gaan dat hij gelijk heeft (hoop ik)
Als jij er anders over denkt hoor ik graag hoe jij denkt dat het zit btw
En dan wel gasinjectie met vastgezette waarden?quote:Op zondag 15 april 2007 11:16 schreef vlad het volgende:
[..]
Weet je al precies wat je wilt? (statonaire motor?)
Want voor een stationaire motor is een carburatiemotor wel geschikt.
Via koltec-necam.nl kom ik bij Teleflex, zou jij eens op je werk kunnen informeren wat zo'n systeem zou kosten? Standalone is eigenlijk wel lekker omdat je dan veel directer loopt te programmeren. Als ik een volgsysteem moet nemen moet ik eerst een benzine motor management systeem omprogrammeren en dan hopen dat ik bij LPG nog op het optimum zit.quote:Op zondag 15 april 2007 11:13 schreef vlad het volgende:
[..]
Het GSI systeem van Koltec-Necam kan stand alone werken. (dus met eigen sensoren en regelunit) Maar tegenwoordig worden alle systemen als volgsystemen ingebouwd. Hierbij wordt de injectietijd van de benzinecomputer omgerekend naar de juiste hoeveelheid in te spuiten LPG.
![]()
Die hebben een slecht rendement voor deze toepassing en wel om een paar redenen:quote:Op zondag 15 april 2007 12:53 schreef MouseOver het volgende:
Waarom gebruik je eigenlijk geen standaard generator die op lpg draait? Het spaart je een hoop werk, en als je de auto met iets dergeliljks aan de gang hebt en het auto-deel van het ontwerp kunt testen kun je vervolgens altijd nog als tweede project een efficiente lpg generator ontwerpen. Of het zo laten als het is, als het goed blijkt te werken.
mja, en het model van de injector moet ingeprogrammeerd wordenquote:Op maandag 16 april 2007 09:30 schreef TR08 het volgende:
Oeh nog een idee: Is een benzine injectie systeem niet gewoon direct te gebruiken om een LPG injector aan te sturen? De benzine injectoren gaan er toch af dus die aansluiting is niet nodig. Alleen de timing moet wat aangepast voor LPG.
Koltec-Necam is, samen met AG autogassystemen, opgegaan in TeleflexGFI.quote:Op zondag 15 april 2007 19:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
Via koltec-necam.nl kom ik bij Teleflex,
Dan hoeft er geen injectiesysteem toegepast te worden. Dan kun je uit de voeten met een ouderwets mengstukquote:Op zondag 15 april 2007 11:23 schreef MouseOver het volgende:
[..]
En dan wel gasinjectie met vastgezette waarden?
Nee. Een lambda sonde regelt niet de brandstof inspuiting. Daar is veel meer voor nodig (denk aan MAP, GAP, temperatuur en toerental sensoren). Een lambda sonde vertelt het MMS hoe de verbranding verlopen is ( of het mengsel te arm/rijk was), waarna het MMS daar actie op onderneemt.quote:edit: even iets anders; kun je ipv allerlei standaard motormanagementsystemen die in de praktijk prijzig en minder flexibel kunnen zijn niet veel makkelijker een pda icm eigen software en een standaard lambdasonde op een motor bouwen?
Is dat vreselijk lastig? Lijkt mij niet persoonlijk.quote:Op maandag 16 april 2007 18:46 schreef vlad het volgende:
[..]
mja, en het model van de injector moet ingeprogrammeerd worden
Is een kenveld, dus normaalgesproken niet lastig. Maar ik ken geen enkel OEM MMS waar je vrije toegang tot die informatie hebt.quote:Op maandag 16 april 2007 19:12 schreef TR08 het volgende:
[..]
Is dat vreselijk lastig? Lijkt mij niet persoonlijk.
juist wel. voor zo'n kleine E100,- heb je al een krachtig systeem die goed te gebruiken is als MMS.quote:Op maandag 16 april 2007 21:00 schreef TR08 het volgende:
Een embedded computertje dat voldoende in- en uitgangen heeft van het juiste type is niet erg makkelijk off the shelf te krijgen lijkt me.
quote:Meer sensoren dan nodig is relatief. In een auto wordt niets toegepast wat niet nodig is. Maar er zitten op nieuwe blokken veel sensoren die voor jou niet van toepassing zijn. (denk hierbij aan EGR, actief koolfilter en variabele inlaatbuilengte. Al maken deze systemen meer gebruik van actuatoren dan sensoren))
Voor een injectiesysteem heb je iig nodig:
- MAP of luchtmassameter
- temperatuur sensor (voor motortemperatuur)
- temperatuur en druksensor (is 1 sensor en zit al bij een LPG systeem)
- GAP sensor (komt ook met LPG systeem)
- Tandkrans voor op vliegwiel + sensor (toerental)
- TPS of PPS (trothle position sensor of pedal position sensor)
- Lambda sensor
Als extra optie/controle:
- temp. sensor in uitlaat kanaal van elke cilinder. (Zo is mooi te zien of de verbranding bij alle cilinders gelijk verloopt, en of de temperaturen niet te kritisch zijn)
- Klop sensor (voor LPG niet hard odig, maar is altijd handig)
Koop japans. Makkelijker in onderhoud en onderdelen zijn makkelijker te krijgen. Tja en bij een motor van een fiets moet je uitgaan dat hij ongeveer de helft van de km aankan als dat bij een auto het geval is.quote:Op donderdag 12 april 2007 21:05 schreef TR08 het volgende:
Mijn vragen:
-In het algemeen zou ik wel wat tips willen mbt waar ik op moet letten om te zien of een component nog in goede staat is. Waar moet ik dan bij bijvoorbeeld een los motorblok op letten?
er zijn vrij weinig fietsen waar de motor onderdeel van de constructie is. Manier vastbouten verschilt per fabrikant, maar ik dacht dat alles meestal direct op het frame gebout wordt.quote:-Bij veel motorfietsen is het blok -dacht ik- mede onderdeel van de dragende constructie. Zitten er bij fietsen waar dat niet zo is nog rubbers tussen het blok en het frame? Of wordt het blok er direct op vastgebout.
uhm 2 pakjes boter (misschien 3 pakjes boter)quote:-Hoe groot zijn de accu's in een motorfiets meestal?
ga voor carburatie. Injectie motoren voor motorfietsen zijn berucht om hun zeer slechte efficientie 600cc motor rijdt gemiddeld 1 op 14 waar dat bij carburatie meer tegen de 1 op 20~30 was. Bmw heeft nog wel een redelijk goede reputatie met injectiemotoren die zuinig zijn, maar die beginnen pas bij 650 cc en je wil echt iets kleiners heb ik het idee.quote:-Nog andere tips?
Och hij staat toch de helft van de tijd uit zoniet meer dus dat is het probleem nietquote:Op woensdag 18 april 2007 02:00 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
Koop japans. Makkelijker in onderhoud en onderdelen zijn makkelijker te krijgen. Tja en bij een motor van een fiets moet je uitgaan dat hij ongeveer de helft van de km aankan als dat bij een auto het geval is.
dus 60.000km is al best veel voor een motorfiets.
Niet met rubbers of nylon bussen ertussen?quote:[..]
er zijn vrij weinig fietsen waar de motor onderdeel van de constructie is. Manier vastbouten verschilt per fabrikant, maar ik dacht dat alles meestal direct op het frame gebout wordt.
[..]
Okquote:uhm 2 pakjes boter (misschien 3 pakjes boter)
[..]
Dit vind ik vreemd, ik ga het in elk geval zien te checken bij een motoren handelaar. Bij auto's maakte injectie volgens mij juist alles zuiniger (totdat de uitstoot ineens veel schoner moest, aldus Marcel Ankone) en als dat bij motoren andersom is zou vreemd zijn. Enig idee waarom injectie minder zuinig zou kunnen zijn? Ik zie alleen toegenomen vermogen (dus grotere maximale hoeveelheid ingespoten brandstof) als mogelijke oorzaak.quote:ga voor carburatie. Injectie motoren voor motorfietsen zijn berucht om hun zeer slechte efficientie 600cc motor rijdt gemiddeld 1 op 14 waar dat bij carburatie meer tegen de 1 op 20~30 was. Bmw heeft nog wel een redelijk goede reputatie met injectiemotoren die zuinig zijn, maar die beginnen pas bij 650 cc en je wil echt iets kleiners heb ik het idee.
Hoe wilde je precies je kleppen gaan koelen?quote:Op woensdag 18 april 2007 19:21 schreef TR08 het volgende:
Nog een andere vraag: Als je een bezine blok te arm laat lopen loopt hij heet. Dat lijkt mij op het eerste gezicht met extra koeling wel op te lossen. Stel dat ik dat met gas wil doen, zijn er dan nog andere problemen dan alleen het heet lopen?
Zo te lezen heb je al de keuze gemaakt voor het systeem van Vialle. Misschien is het slim om hun eens te benaderen. Misschien willen hun je wel bijstaan met het ombouwen van je blok naar mono-fuel (software-techisch) gesproken.quote:Op donderdag 19 april 2007 06:25 schreef TR08 het volgende:
Koude lucht die er langs stroomt? Je verdampt LPG vlak voor de kleppen dus de temperatuur van de binnenkomende lucht ligt dicht bij het vriespunt. De uitgaande lucht blijft wel heet.
Je zou ook kunnen denken aan het vergroten van de klepspeling, zoals bij de oudere systemen wel wordt toegepast. Hierdoor blijft de klep langer op de zitting, waardoor er meer warmte afgegeven kan worden. (uiteraard kan je de speling niet onbegrensd vergroten)quote:Verder weet ik niet of het koelwater ook door de kop loopt, maar als dat wel zo is en je koelt de kop flink dan geven de kleppen daar ook veel warmte aan af. Zou ik tenminste denken.
Hierin kan ik je niet adviseren.quote:Op woensdag 18 april 2007 19:21 schreef TR08 het volgende:
Ik heb even opgezocht wat het bordje is dat ik heb liggen als kandidaat-MMS:
Het is een jackrabbit 1810 met een 15MHz Rabbit2000 processor.
De Fabrikant is hier te vinden: http://www.rabbitsemiconductor.com/
De pagina van het bordje is hier: http://www.rabbitsemiconductor.com/products/bl1800/
Er zitten 6 CMOS compatible inputs op, een analoge input met 8-bit nauwkeurigheid en 10 samples/seconde. Verder nog 4 seriele poorten, waarvan 2 x 3-draads, 1x RS485, een 5V CMOS-compatible.
Het bordje is gekocht bij delmation, te vinden op http://www.delmation.nl
Zou deze voldoen?
Nog een andere vraag: Als je een bezine blok te arm laat lopen loopt hij heet. Dat lijkt mij op het eerste gezicht met extra koeling wel op te lossen. Stel dat ik dat met gas wil doen, zijn er dan nog andere problemen dan alleen het heet lopen?
Gas Absolute Pressurequote:Op woensdag 18 april 2007 13:14 schreef TR08 het volgende:
Wat is trouwens een GAP sensor?
De laptop neemt hierbij niet de functie van het MMS over. Met de laptop kan het programma in de ECM gewijzigd worden. (bv. nieuwe kenvelden inladen, leerwaarden wijzigen e.d.)quote:Op woensdag 18 april 2007 08:02 schreef MouseOver het volgende:
Het is trouwens bij auto's mogelijk om het mms door middel van een laptop bij te regelen. Je komt het in de tuningscene wel eens tegen. Heb je daar iets aan? Op die manier kun je een tamelijk generiek mms gebruiken.
Laten we zeggen dat ik er een hele grote voorkeur voor heb. De mensen die ik tot nog toe bij Vialle gesproken heb werken niet echt mee maar misschien verandert dat nog als ik een of twee van de juiste personen daar te spreken krijg. Tot nog toe waren dat alleen wat standaard telefoonmiepen (m/v) had ik de indruk.quote:Op donderdag 19 april 2007 18:45 schreef vlad het volgende:
[..]
Zo te lezen heb je al de keuze gemaakt voor het systeem van Vialle. Misschien is het slim om hun eens te benaderen. Misschien willen hun je wel bijstaan met het ombouwen van je blok naar mono-fuel (software-techisch) gesproken.
[..]
Geeft dat niet enorm verhoogde slijtage? Heet worden van de kleppen is ook niet goed maar een nokken as die dan een stuk harder op de klep loopt te tikken lijkt me ook niet alles.quote:Je zou ook kunnen denken aan het vergroten van de klepspeling, zoals bij de oudere systemen wel wordt toegepast. Hierdoor blijft de klep langer op de zitting, waardoor er meer warmte afgegeven kan worden. (uiteraard kan je de speling niet onbegrensd vergroten)
Dat weet ik, maar dat maakt het toch stukken eenvoudiger om te experimenteren?quote:Op donderdag 19 april 2007 18:57 schreef vlad het volgende:
[..]
De laptop neemt hierbij niet de functie van het MMS over. Met de laptop kan het programma in de ECM gewijzigd worden. (bv. nieuwe kenvelden inladen, leerwaarden wijzigen e.d.)
Het programma blijft uitgevoerd worden vanaf de ECM
Daarom heb ik er ook bij staan dat het niet onbegrenst is.quote:Op donderdag 19 april 2007 19:58 schreef TR08 het volgende:
Geeft dat niet enorm verhoogde slijtage? Heet worden van de kleppen is ook niet goed maar een nokken as die dan een stuk harder op de klep loopt te tikken lijkt me ook niet alles.
Inderdaad, maar het enige dat je voorstelt is feitelijk het vaak herprogrammeren van het MMS met een laptop die je onderweg mee neemt. Niets nieuws en inderdaad handigquote:Op donderdag 19 april 2007 20:47 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar dat maakt het toch stukken eenvoudiger om te experimenteren?
Laag-ohmige injectoren => peak&hold aansturen. Heb je wel de juiste diameter variant? Of is de nozzle te vervangen?quote:Op zondag 6 mei 2007 22:24 schreef TR08 het volgende:
-De LPi injectoren werken op 12V en hebben een weerstand van ongeveer 2 Ohm. Een aansturing voor deze injectoren moet dus een ruime 6 Ampere aan kunnen, eigenlijk wel wat meer omdat een volle accu tegen de 15-16V loopt. Een systeem dat stootjes van 10A kan leveren bij 16V zou wel moeten voldoen.
quote:- De regelaar die ik heb bevat een smoorventiel. Dat smoorventiel regelt de druk op de injectoren af op 5 bar boven tank druk. In de tank zit een pomp, die maakt meer bovendruk. De retourleiding zit min of meer direct op de tank. Het smoorventiel smoort op ongeveer 5 Bar verschil druk, dus als je de leiding weerstand van de retourleiding als verwaarloosbaar aanneemt heb je daar je 5 bar te pakken.
Er is dus niet echt een soort vaste druk voor de injectoren gegeven, wat mij verbaast. Anyhow, ik zie op termijn wel iets in het regelen van de tankdruk met een verwarmings element en het daarmee elimineren van een dure + storingsgevoelige pomp.
Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.quote:-LPi tanks hadden ze niet kleiner dan 47 liter, ik wil eigenlijk 20 dus mogelijk is er maatwerk nodig. Een LPi pomp houdt het normaliter ongeveer 150.000 km vol. Voor mijn toepassing waarschijnlijk nog veel langer dus ook al is 150.000 km niet echt superbetrouwbaar te noemen, voor dit project zal hij het wel doen. Een standaard auto wordt ontworpen tegenwoordig op 3 ton en dat rij ik in ongeveer 10 jaar met mijn huidige rijgedrag. Een nieuwe pomp kost ongeveer 600 euro. Een complete tank is ongeveer 750 euro.
Hoe wil je het toerental varieren?quote:Dan nog een idee wat ik kreeg tijdens het lezen van een boek over Bosch Injectie systemen: Voor schone verbranding wordt daar een lambda van 1 aangehouden (precies genoeg lucht voor volledige verbranding). Voor maximum vermogen wordt een lambda van 0.95 aangehouden (iets te rijk mengsel). Volgens mij loopt een motor dat een motor management systeem heeft standaard dus zo schoon mogelijk, totdat er plankgas gegeven wordt. Als ik me de rendementskromme goed herinner die op de site van het nieuwe rijden stond (plaatje is helaas verdwenen) was het maximum rendement bij elk toerental te vinden zo rond de 80% van het max koppel. Volgens mij betekent dit dat het max rendement gehaald wordt bij volledig geopende gasklep en zonder het inspuiten van teveel brandstof. Dit klinkt ergens ook wel logisch omdat je dan niet meer een soort "rem" op je lucht inlaat hebt die energie kost.
Aangezien ik het blok steeds op max rendement wil laten draaien en indien nodig spelen met de toeren zou voor de toepassing hier de luchtklep net zo goed volledig uit het systeem gelaten kunnen worden. Klopt dit? En geeft het geen startproblemen?
en vorkheftruckjesquote:Op maandag 7 mei 2007 19:08 schreef vlad het volgende:
Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.
Gewoon een campingfles erop schroevenquote:
vandaar die platte achterbank en de vele campinggasflessen in je starsletquote:Op maandag 7 mei 2007 19:33 schreef vlad het volgende:
[..]
Gewoon een campingfles erop schroeven100% propaan werkt ook prima
![]()
Geen idee, het zijn paarse...er zit in elk geval wel een nozzle op die te vervangen lijkt bij twee van de vier.quote:Op maandag 7 mei 2007 19:08 schreef vlad het volgende:
[..]
Laag-ohmige injectoren => peak&hold aansturen. Heb je wel de juiste diameter variant? Of is de nozzle te vervangen?
[..]
Het leek mij dat je de doorstroom eigenlijk alleen erg nauwkeurig kunt voorspellen als de druk min of meer vast is. Je kunt ook voor verschillende drukken een ijkcurve in je MMS zetten, dat zal in elk geval Vialle wel gedaan hebben.quote:
Zelfde als wat ik al zei dus.
Wat bedoel je met een vaste druk voor injectoren? Voor injectoren wordt een bedrijfsgebied opgegevn. Bv tot 450 kPaa. (noem maar een getal). De tankdruk kan nooit hoger worden dan het afblaasventiel toelaat (weet zo even niet waar die grens ligt), dus de max. druk van de injectoren is bekend.
[..]
Hm, jammer. Ik denk dat het ombouwen van een bestaande goedgekeurde tank (dus inkorten en laten lassen door gecertificeerde lasser en achteraf afpersen) de beste optie is voor een kleine tank.quote:Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.
[..]
Met een frequentie regelaar op de dynamo. Als die zegt dat de motor (de dynamo werkt dan als motor) 2000 toeren moet draaien (ik noem maar wat) dan doet die dat. Als de verbrandingsmotor niet "aan" is dan kost het ronddraaien gewoon wat stroom. Als de verbrandingsmotor wel aan is levert hij energie. Heel simpelquote:Hoe wil je het toerental varieren?
Het gaat om de diameter van de doorlaat (belangrijk voor de flow rate)quote:Op maandag 7 mei 2007 22:38 schreef TR08 het volgende:
[..]
Geen idee, het zijn paarse...er zit in elk geval wel een nozzle op die te vervangen lijkt bij twee van de vier.
Er worden een aantal flow punten (100% flow + flow bij een bepaalde aanstuurtijd) vastgesteld bij varierende drukken (voor de druk gevoeligheid) en varierende spanningen. Vervolgens wordt door inter en exterpolatie de juiste flowwaarde bepaald bij de gevraagde omstandigheden.quote:Het leek mij dat je de doorstroom eigenlijk alleen erg nauwkeurig kunt voorspellen als de druk min of meer vast is. Je kunt ook voor verschillende drukken een ijkcurve in je MMS zetten, dat zal in elk geval Vialle wel gedaan hebben.
Overleg dat eerst maar even met je vriendjes bij de RDW.quote:Hm, jammer. Ik denk dat het ombouwen van een bestaande goedgekeurde tank (dus inkorten en laten lassen door gecertificeerde lasser en achteraf afpersen) de beste optie is voor een kleine tank.
Ik ben de draad kwijt hier. Je wilt het toerental van de elektromotor varieren dus? En de verbrandingsmotor op een vastgesteld toerental laten draaien?quote:Met een frequentie regelaar op de dynamo. Als die zegt dat de motor (de dynamo werkt dan als motor) 2000 toeren moet draaien (ik noem maar wat) dan doet die dat. Als de verbrandingsmotor niet "aan" is dan kost het ronddraaien gewoon wat stroom. Als de verbrandingsmotor wel aan is levert hij energie. Heel simpel![]()
Bovendien kun je op die manier het blok rond laten draaien op snelheid zonder te verbranden, wat erg handig kan zijn voor testen van je MMS en je sensoren
Ik heb het hier bij dynamo niet over de standaard dynamo van het blok btw maar over de dynamo die de hoofd accu's van de hele hybride setup moet gaan laden
Ik ga die opvragen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 08:14 schreef vlad het volgende:
[..]
Het gaat om de diameter van de doorlaat (belangrijk voor de flow rate)
Ok, daar zullen we maar eens mee aan de slag moeten, of van Vialle een goed model krijgen.quote:[..]
Er worden een aantal flow punten (100% flow + flow bij een bepaalde aanstuurtijd) vastgesteld bij varierende drukken (voor de druk gevoeligheid) en varierende spanningen. Vervolgens wordt door inter en exterpolatie de juiste flowwaarde bepaald bij de gevraagde omstandigheden.
[..]
Ga ik doen.quote:Overleg dat eerst maar even met je vriendjes bij de RDW.
Het spreekt elkaar toch niet tegen?quote:[..]
Ik ben de draad kwijt hier. Je wilt het toerental van de elektromotor varieren dus? En de verbrandingsmotor op een vastgesteld toerental laten draaien?
Uit je ander verhaal begreep ik dat je het toerental van de verbrandingsmotor wil laten varieren zonder gasklep en met lambda 1.
Diameter opmeten en bij Vialle navragen welke diameter tot welk vermogen geschikt is. (Al weet ik niet zeker of Vialle onderscheid in diameters maakt)quote:
Lijkt me sterk dat ze die gegevens zomaar even met iemand delen. Wij doen dat iig niet zomaar.quote:Ok, daar zullen we maar eens mee aan de slag moeten, of van Vialle een goed model krijgen.
De motor smoren onder vollast dus. Energie in de elektromotor pompen, om de verbrandingsmotor af te remmen tot een bepaald toerental?quote:
Het spreekt elkaar toch niet tegen?
Het toerental van de generator wordt dus straks geregeld met een frequentieregelaar. De gasklep kan vol open en het vermogen wordt dan gevarieerd door vanuit de frequentieregelaar het toerental te varieren.
Ik denk het wel, Car Care Wallinga vroeg specifiek naar welke kleur ik had ivm de capaciteit van die dingen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:59 schreef vlad het volgende:
[..]
Diameter opmeten en bij Vialle navragen welke diameter tot welk vermogen geschikt is. (Al weet ik niet zeker of Vialle onderscheid in diameters maakt)
In geval van nood is dat model altijd nog zelf te maken. Niet makkelijk, maar het moet te doen zijn. Uiteindelijk vertelt je lambda sensor je verder toch wel of je te rijk of te arm verbrandt.quote:[..]
Lijkt me sterk dat ze die gegevens zomaar even met iemand delen. Wij doen dat iig niet zomaar.
Dat idee inderdaad. Motorkoppel x ingesteld toerental geeft dan je geleverde energiequote:[..]
De motor smoren onder vollast dus. Energie in de elektromotor pompen, om de verbrandingsmotor af te remmen tot een bepaald toerental?
Denk dat je het een en ander hier een beetje onderschat. Als het zo makkelijk was, hoefde er geen model in de software gezet te worden.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:13 schreef TR08 het volgende:
In geval van nood is dat model altijd nog zelf te maken. Niet makkelijk, maar het moet te doen zijn. Uiteindelijk vertelt je lambda sensor je verder toch wel of je te rijk of te arm verbrandt.
Denk je dat dit het rendement van je complete systeem ten goede komt?quote:Dat idee inderdaad. Motorkoppel x ingesteld toerental geeft dan je geleverde energie
Dat zou kunnen. We zullen er in elk geval toch een keer doorheen moeten bijten vrees ik als we een eigen MMS programmeren.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 14:23 schreef vlad het volgende:
[..]
Denk dat je het een en ander hier een beetje onderschat. Als het zo makkelijk was, hoefde er geen model in de software gezet te worden.
[..]
Ja. Tenzij bij een groot toerenbereik het hoogste rendement niet op het punt ligt waar de gasklep vol open is. Maar dat is een vraag die ik jou stelde.quote:Denk je dat dit het rendement van je complete systeem ten goede komt?
Zonder gasklep scheelt erg veel idd. Daarom dat fabrikanten steeds meer op zoek gaan naar systemen die de gasklep kunnen laten vervallen (BMW met valvetronic e.d, peugeot enz..)quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:04 schreef TR08 het volgende:
Ja. Tenzij bij een groot toerenbereik het hoogste rendement niet op het punt ligt waar de gasklep vol open is. Maar dat is een vraag die ik jou stelde.
Het rendement van een elektromotor/dynamo met permanent magneten is vrijwel toeren onafhankelijk in het bereik waarin ik hem wil gebruiken. Buiten het superlage koppelbereik is het rendement ook vrijwel koppel onafhankelijk trouwens.
Check mooiquote:Op woensdag 9 mei 2007 08:37 schreef vlad het volgende:
[..]
Zonder gasklep scheelt erg veel idd. Daarom dat fabrikanten steeds meer op zoek gaan naar systemen die de gasklep kunnen laten vervallen (BMW met valvetronic e.d, peugeot enz..)
Dus dat is een goed idee.
De enige manier om de motor energie te laten leveren is door de krukas af te remmen. Dat kan gewoon niet anders. Het enige verschil is dat ik het nu met een dynamo doe terwijl je het anders direct met je auto doet.quote:Maar smoren om het toerenbereik te varieren ben ik nog niet zo weg van. Je gooit energie in de motor, die je vervolgens weer vernietigd, omdat de motor afgeremd moet worden.
maar veel makkelijker wordt het er niet door.quote:Op woensdag 9 mei 2007 09:02 schreef TR08 het volgende:
Check mooi
In dat geval zijn we straks ook een uitlees- en een regelparameter kwijt in het systeem
Dat weet ik, maar je ging toch voor een parallel hybride? En dan moet je naast de aandrijving de motor dus extra afremmen voor het gewenste toerental.quote:De enige manier om de motor energie te laten leveren is door de krukas af te remmen. Dat kan gewoon niet anders. Het enige verschil is dat ik het nu met een dynamo doe terwijl je het anders direct met je auto doet.
De motor moet energie leveren (=koppel x toerental) en die energie neem je af door met "iets" de krukas af te remmen. Het mooie van een frequentie geregelde dynamo is dat je bij het remmen meteen absolute controle hebt over het toerental.
Ik smoor dus niet, ik leg alleen een toerental op. Aangezien bij elk toerental een min of meer vast koppel hoort als je geen gasklep hebt weet je met het toerental meteen ook het geleverde vermogen
ohquote:Op woensdag 9 mei 2007 09:17 schreef TR08 het volgende:
Nope, een seriele hybride. Ik wil ook volledig elektrisch kunnen rijden op korte stukken zoals woon-werk verkeer
Op het moment heb ik van de suzuki burgman al e.e.a aan sensoren liggen. Wat ik nog niet heb is een GAP sensor, een lambda sensor en een MAP sensor.quote:Meer sensoren dan nodig is relatief. In een auto wordt niets toegepast wat niet nodig is. Maar er zitten op nieuwe blokken veel sensoren die voor jou niet van toepassing zijn. (denk hierbij aan EGR, actief koolfilter en variabele inlaatbuilengte. Al maken deze systemen meer gebruik van actuatoren dan sensoren))
Voor een injectiesysteem heb je iig nodig:
- MAP of luchtmassameter
- temperatuur sensor (voor motortemperatuur)
- temperatuur en druksensor (is 1 sensor en zit al bij een LPG systeem)
- GAP sensor (komt ook met LPG systeem)
- Tandkrans voor op vliegwiel + sensor (toerental)
- TPS of PPS (trothle position sensor of pedal position sensor)
- Lambda sensor
Als extra optie/controle:
- temp. sensor in uitlaat kanaal van elke cilinder. (Zo is mooi te zien of de verbranding bij alle cilinders gelijk verloopt, en of de temperaturen niet te kritisch zijn)
- Klop sensor (voor LPG niet hard odig, maar is altijd handig)
Hier ben ik niet zo zeker van. De LPi tank werkt met een pomp die de lpg rond pompt door de drukregelaar en de injectoren. De drukregelaar smoort op 3 bar boven tankdruk, dus bij toenemende temperatuur neemt de druk voor de injectoren ook toe.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:15 schreef vlad het volgende:
Kan zijn dat de standaard MAP sensoren niet goed genoeg zijn in jouw geval.
GAP sensor heb je niet nodig (Je werkt met constante brandstofdruk)
Ehm ja zoiets bedoelde ik ook eigenlijk.quote:Waarom wil je een sensor speciaal voor BDP hebben? Normaal gesproken neem je een strooiveld sensor en een tandkrans, met 1 missende tand. Zo kan het toerental gemeten worden, BDP bepaald worden en de verbranding gecontroleerd worden.
Dat klinkt interessantquote:Je zou eens kunnen kijken naar een Honda blok (de 50 en/of 65 serie). Dit zijn een van de meest geproduceerde blokken en worden voor alles toegepast. (Van grasmaaiers tot indoorkarts). Kan goed op gas (wij leverde er LPG sets voor) en op de HAN hebben ze er een injectiesysteem opgesleuteld.
Dat bedoel ik. Een GAP sensor gebruik je bij snel/veel wisselende drukken. LPi werkt met constante brandstofdruk (verandert niet bij varierende last), Dus jij hebt voldoende aan de sensor op de rail.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:38 schreef TR08 het volgende:
Maar ik heb eigenlijk de indruk dat die druksensor al op de regelaar zit die ik op de sloop gehaald heb.
weet ik nietquote:Dat klinkt interessantWaar vind ik on line specs van die blokken? Bij Honda vind ik ze niet zo een twee drie.
Ehm ja hij regelt af op X bar boven tank druk (ik dacht 3). Maar zoals gezegd de tankdruk varieert wel met temperatuur. Niet snel, maar wel redelijk veel. Zie pic hieronder:quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:48 schreef vlad het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Een GAP sensor gebruik je bij snel/veel wisselende drukken. LPi werkt met constante brandstofdruk (verandert niet bij varierende last), Dus jij hebt voldoende aan de sensor op de rail.
En hij regelt toch 5 bar boven tankdruk?
Tuurlijk gebeurt dat. Je hoort mij niet anders beweren. Maar dat is een heel ander verhaal dan waar ik het over heb.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:59 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ehm ja hij regelt af op X bar boven tank druk (ik dacht 3). Maar zoals gezegd de tankdruk varieert wel met temperatuur. Niet snel, maar wel redelijk veel. Zie pic hieronder:
[afbeelding]
GAP sensor wordt gebruikt om drukveranderingen tgv afname op te vangen (in aanstuurpuls). Dus snelle wisselingen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:05 schreef TR08 het volgende:
Ok dan zal het wel goed komen. Een sensor waar je makkelijk zonder kunt is altijd goed
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |