Klopt, die temperatuur stabiliseert op gegeven moment vast wel. Probleem is alleen wel als je niet rond erzou pompen en je verdampt langzaam steeds LPG dat de tank wel koud gaat worden en dat daarmee de aanvoerdruk zakt. Rondpompen of verwarmen is dus mogelijk wel nodig.
Iets anders trouwens: Ik ben me wat gaan verdiepen in de thermodynamische cyclus van een verbrandingsmotor die op LPG (100% propaan als benadering) loopt. Daarbij ben ik uit gegaan van een zo arm mogelijk mengsel, dus een mengsel met de lower explosion limit (2,37 volume % bij 25 graden C). Dit is ongeveer 1% massa.
De zelfontbrandingstemperatuur van propaan ligt tussen de 493 en de 604 graden C. Ik heb even aangenomen als eerste benadering dat er geen warmte uitwisseling tussen cilinder en lucht is. Verder heb ik aangenomen dat de cyclus een "luchtcyclus" is dus verandering van de chemische samenstelling is niet meegenomen in de thermodynamica. Verder heb ik aangenomen dat compressie en expansie isentroop verlopen. Ik hoop morgen met een collega daar even over te debatteren hoe aannemelijk dat is.
De compressie en expansie verhouding heb ik op 15 gezet. De staat van de lucht op elk punt heb ik doorgerekend met Fluidprop, een excel add-in, te krijgen via
www.fluidprop.com Voor dit project heb ik van de energie techniek groep op de TU Delft (die programmeren dit stuk software) gratis een volledig werkende versie gekregen.
Anyway, hier de resultaten:
-Punt 1: Lucht, op omgevingscondities
1 bar, 25 graden C
-Punt 2: Lucht, lichtelijk afgekoeld door menging met propaan die bij het mengen verdampt en dus wat koelt
1 bar, 21,2 graden C
-Punt 3: Isentrope compressie met een volume verkleining factor 15
42,5 bar, 558 graden C (let op dit is in de zelfontbrandings range!!)
-Punt 4: Na ontbranding, volume blijft gelijk tijdens verbranding
68 bar, 1053 graden C
-Punt 5: Expansie met volume vergroting factor 15
Temperatuur: 236,90 graden C, Druk: 1,71 Bar
Per kg lucht is er 575kJ energie toegevoerd door de brandstof. 560kJ is opgesnoept bij compressie en 920kJ is als arbeid geleverd. Netto arbeid is dus 920-560kJ=360kJ. Netto rendement is dan 360/560=0,63.
Uiteindelijk haal je wat lager omdat er hier en daar extra verliezen optreden die ik maar "even" niet mee neem, zoals wrijvingsverliezen, smoring door de kleppen, etc.
Er vallen me echter een aantal dingen op:
-Bij een compressie verhouding van 15 wordt de zelfontbrandingstemperatuur (>493C) gehaald, ik moet dus oppassen voor te vroege verbranding. Dit geeft echter ook aan dat het mogelijk moet zijn om een dieselblok op LPG te laten lopen.
-Bij een compressie verhouding van 12 zit je net over de 493 graden C, wat zou betekenen dat bij vloeibaar injecteren dit de maximum compressie verhouding zou mogen zijn.
-Stel dat ik de 1:15 compressie verhouding handhaaf en ook 1:15 expandeer, dan wordt de rook uitgestoten bij 236 graden C, volgens mij is dit voldoende laag om geen problemen te krijgen met NOx vorming. Dit zou betekenen dat ik een 1:15 compressie verhouding zou kunnen doen (zeg dat dit de max van het blok is) en daarbij met een heel arm mengsel kan draaien zonder uitstoot of hitte problemen te krijgen. Klopt dit?
Als ik de compressie verhouding verlaag (stel dat me dat lukt met kleptiming aanpassen oid) naar 11 en de verhouding van 15 hou voor het expanderen handhaaf kom ik op een theoretisch rendement van 0,69 ipv 0,63. De uitlaat temperatuur zakt dan naar 210 graden C en we hebben ongeveer 10% meer rendement.
Als ik een diesel met compressie verhouding 1:20 zou willen stoken met een arm mengsel op LPG kom ik op een rendement van 0,66, uittrede temperatuur 216 graden C en hoogste temperatuur 1135 graden.
Bij een blok met 1:11 compressie verhouding kan ik tot 1:16 expanderen totdat de cilinder aan het eind van zijn expansie slag atmosferische druk bereikt (1,07 bar). Het theoretische rendement is dan 0,71
Als ik het mengsel rijker maak in de laatste situatie wordt het rendement lager. Maak ik het nog armer dan stijgt het theoretisch rendement maar dan loopt de motor uiteraard niet omdat je de explosiegrens niet haalt.
Anyway: Als bij hoge druk en temperatuur de massa verhouding die nodig is om te ontbranden niet erg anders wordt dan bij omgevings omstandigheden is het volgens mij goed te doen om erg arm te draaien op LPG. Ik zou zelfs durven beweren dat het niet slecht is voor het blok. De curves die ik voor te arm en te rijk mengsel gezien heb zijn altijd maar tussen de 0,9 en 1,1 geweest (1,0 is stoichiometrisch verbranden), dus weinig extreems.
Stoichiometrisch verbranden (dus met zoveel lucht dat er precies genoeg zuurstof is voor alle propaan om te ontbranden) is 15,6 delen lucht/1 deel propaan, ofwel 6,4% (Bron:
http://www.engr.colostate.edu/~allan/thermo/page10/page10.html ) indien de bron die ik citeer de verhouding geeft in massa verhouding is de cyclus die ik hier beschrijf met een lambda (lucht overmaat) van 4.8. Indien de bron de verhouding geeft in volume % is de cyclus hier met een lambda van 2.7.
Beide lucht overmaten zijn zo groot dat gevaar voor oververhitting van kleppen e.d. me erg onwaarschijnlijk lijkt.
[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 21-05-2007 21:56:58 ]