Ik ga die opvragen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 08:14 schreef vlad het volgende:
[..]
Het gaat om de diameter van de doorlaat (belangrijk voor de flow rate)
Ok, daar zullen we maar eens mee aan de slag moeten, of van Vialle een goed model krijgen.quote:[..]
Er worden een aantal flow punten (100% flow + flow bij een bepaalde aanstuurtijd) vastgesteld bij varierende drukken (voor de druk gevoeligheid) en varierende spanningen. Vervolgens wordt door inter en exterpolatie de juiste flowwaarde bepaald bij de gevraagde omstandigheden.
[..]
Ga ik doen.quote:Overleg dat eerst maar even met je vriendjes bij de RDW.
Het spreekt elkaar toch niet tegen?quote:[..]
Ik ben de draad kwijt hier. Je wilt het toerental van de elektromotor varieren dus? En de verbrandingsmotor op een vastgesteld toerental laten draaien?
Uit je ander verhaal begreep ik dat je het toerental van de verbrandingsmotor wil laten varieren zonder gasklep en met lambda 1.
Diameter opmeten en bij Vialle navragen welke diameter tot welk vermogen geschikt is. (Al weet ik niet zeker of Vialle onderscheid in diameters maakt)quote:
Lijkt me sterk dat ze die gegevens zomaar even met iemand delen. Wij doen dat iig niet zomaar.quote:Ok, daar zullen we maar eens mee aan de slag moeten, of van Vialle een goed model krijgen.
De motor smoren onder vollast dus. Energie in de elektromotor pompen, om de verbrandingsmotor af te remmen tot een bepaald toerental?quote:
Het spreekt elkaar toch niet tegen?
Het toerental van de generator wordt dus straks geregeld met een frequentieregelaar. De gasklep kan vol open en het vermogen wordt dan gevarieerd door vanuit de frequentieregelaar het toerental te varieren.
Ik denk het wel, Car Care Wallinga vroeg specifiek naar welke kleur ik had ivm de capaciteit van die dingen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 12:59 schreef vlad het volgende:
[..]
Diameter opmeten en bij Vialle navragen welke diameter tot welk vermogen geschikt is. (Al weet ik niet zeker of Vialle onderscheid in diameters maakt)
In geval van nood is dat model altijd nog zelf te maken. Niet makkelijk, maar het moet te doen zijn. Uiteindelijk vertelt je lambda sensor je verder toch wel of je te rijk of te arm verbrandt.quote:[..]
Lijkt me sterk dat ze die gegevens zomaar even met iemand delen. Wij doen dat iig niet zomaar.
Dat idee inderdaad. Motorkoppel x ingesteld toerental geeft dan je geleverde energiequote:[..]
De motor smoren onder vollast dus. Energie in de elektromotor pompen, om de verbrandingsmotor af te remmen tot een bepaald toerental?
Denk dat je het een en ander hier een beetje onderschat. Als het zo makkelijk was, hoefde er geen model in de software gezet te worden.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:13 schreef TR08 het volgende:
In geval van nood is dat model altijd nog zelf te maken. Niet makkelijk, maar het moet te doen zijn. Uiteindelijk vertelt je lambda sensor je verder toch wel of je te rijk of te arm verbrandt.
Denk je dat dit het rendement van je complete systeem ten goede komt?quote:Dat idee inderdaad. Motorkoppel x ingesteld toerental geeft dan je geleverde energie
Dat zou kunnen. We zullen er in elk geval toch een keer doorheen moeten bijten vrees ik als we een eigen MMS programmeren.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 14:23 schreef vlad het volgende:
[..]
Denk dat je het een en ander hier een beetje onderschat. Als het zo makkelijk was, hoefde er geen model in de software gezet te worden.
[..]
Ja. Tenzij bij een groot toerenbereik het hoogste rendement niet op het punt ligt waar de gasklep vol open is. Maar dat is een vraag die ik jou stelde.quote:Denk je dat dit het rendement van je complete systeem ten goede komt?
Zonder gasklep scheelt erg veel idd. Daarom dat fabrikanten steeds meer op zoek gaan naar systemen die de gasklep kunnen laten vervallen (BMW met valvetronic e.d, peugeot enz..)quote:Op dinsdag 8 mei 2007 15:04 schreef TR08 het volgende:
Ja. Tenzij bij een groot toerenbereik het hoogste rendement niet op het punt ligt waar de gasklep vol open is. Maar dat is een vraag die ik jou stelde.
Het rendement van een elektromotor/dynamo met permanent magneten is vrijwel toeren onafhankelijk in het bereik waarin ik hem wil gebruiken. Buiten het superlage koppelbereik is het rendement ook vrijwel koppel onafhankelijk trouwens.
Check mooiquote:Op woensdag 9 mei 2007 08:37 schreef vlad het volgende:
[..]
Zonder gasklep scheelt erg veel idd. Daarom dat fabrikanten steeds meer op zoek gaan naar systemen die de gasklep kunnen laten vervallen (BMW met valvetronic e.d, peugeot enz..)
Dus dat is een goed idee.
De enige manier om de motor energie te laten leveren is door de krukas af te remmen. Dat kan gewoon niet anders. Het enige verschil is dat ik het nu met een dynamo doe terwijl je het anders direct met je auto doet.quote:Maar smoren om het toerenbereik te varieren ben ik nog niet zo weg van. Je gooit energie in de motor, die je vervolgens weer vernietigd, omdat de motor afgeremd moet worden.
maar veel makkelijker wordt het er niet door.quote:Op woensdag 9 mei 2007 09:02 schreef TR08 het volgende:
Check mooi
In dat geval zijn we straks ook een uitlees- en een regelparameter kwijt in het systeem
Dat weet ik, maar je ging toch voor een parallel hybride? En dan moet je naast de aandrijving de motor dus extra afremmen voor het gewenste toerental.quote:De enige manier om de motor energie te laten leveren is door de krukas af te remmen. Dat kan gewoon niet anders. Het enige verschil is dat ik het nu met een dynamo doe terwijl je het anders direct met je auto doet.
De motor moet energie leveren (=koppel x toerental) en die energie neem je af door met "iets" de krukas af te remmen. Het mooie van een frequentie geregelde dynamo is dat je bij het remmen meteen absolute controle hebt over het toerental.
Ik smoor dus niet, ik leg alleen een toerental op. Aangezien bij elk toerental een min of meer vast koppel hoort als je geen gasklep hebt weet je met het toerental meteen ook het geleverde vermogen
ohquote:Op woensdag 9 mei 2007 09:17 schreef TR08 het volgende:
Nope, een seriele hybride. Ik wil ook volledig elektrisch kunnen rijden op korte stukken zoals woon-werk verkeer
Op het moment heb ik van de suzuki burgman al e.e.a aan sensoren liggen. Wat ik nog niet heb is een GAP sensor, een lambda sensor en een MAP sensor.quote:Meer sensoren dan nodig is relatief. In een auto wordt niets toegepast wat niet nodig is. Maar er zitten op nieuwe blokken veel sensoren die voor jou niet van toepassing zijn. (denk hierbij aan EGR, actief koolfilter en variabele inlaatbuilengte. Al maken deze systemen meer gebruik van actuatoren dan sensoren))
Voor een injectiesysteem heb je iig nodig:
- MAP of luchtmassameter
- temperatuur sensor (voor motortemperatuur)
- temperatuur en druksensor (is 1 sensor en zit al bij een LPG systeem)
- GAP sensor (komt ook met LPG systeem)
- Tandkrans voor op vliegwiel + sensor (toerental)
- TPS of PPS (trothle position sensor of pedal position sensor)
- Lambda sensor
Als extra optie/controle:
- temp. sensor in uitlaat kanaal van elke cilinder. (Zo is mooi te zien of de verbranding bij alle cilinders gelijk verloopt, en of de temperaturen niet te kritisch zijn)
- Klop sensor (voor LPG niet hard odig, maar is altijd handig)
Hier ben ik niet zo zeker van. De LPi tank werkt met een pomp die de lpg rond pompt door de drukregelaar en de injectoren. De drukregelaar smoort op 3 bar boven tankdruk, dus bij toenemende temperatuur neemt de druk voor de injectoren ook toe.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:15 schreef vlad het volgende:
Kan zijn dat de standaard MAP sensoren niet goed genoeg zijn in jouw geval.
GAP sensor heb je niet nodig (Je werkt met constante brandstofdruk)
Ehm ja zoiets bedoelde ik ook eigenlijk.quote:Waarom wil je een sensor speciaal voor BDP hebben? Normaal gesproken neem je een strooiveld sensor en een tandkrans, met 1 missende tand. Zo kan het toerental gemeten worden, BDP bepaald worden en de verbranding gecontroleerd worden.
Dat klinkt interessantquote:Je zou eens kunnen kijken naar een Honda blok (de 50 en/of 65 serie). Dit zijn een van de meest geproduceerde blokken en worden voor alles toegepast. (Van grasmaaiers tot indoorkarts). Kan goed op gas (wij leverde er LPG sets voor) en op de HAN hebben ze er een injectiesysteem opgesleuteld.
Dat bedoel ik. Een GAP sensor gebruik je bij snel/veel wisselende drukken. LPi werkt met constante brandstofdruk (verandert niet bij varierende last), Dus jij hebt voldoende aan de sensor op de rail.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:38 schreef TR08 het volgende:
Maar ik heb eigenlijk de indruk dat die druksensor al op de regelaar zit die ik op de sloop gehaald heb.
weet ik nietquote:Dat klinkt interessantWaar vind ik on line specs van die blokken? Bij Honda vind ik ze niet zo een twee drie.
Ehm ja hij regelt af op X bar boven tank druk (ik dacht 3). Maar zoals gezegd de tankdruk varieert wel met temperatuur. Niet snel, maar wel redelijk veel. Zie pic hieronder:quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:48 schreef vlad het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Een GAP sensor gebruik je bij snel/veel wisselende drukken. LPi werkt met constante brandstofdruk (verandert niet bij varierende last), Dus jij hebt voldoende aan de sensor op de rail.
En hij regelt toch 5 bar boven tankdruk?
Tuurlijk gebeurt dat. Je hoort mij niet anders beweren. Maar dat is een heel ander verhaal dan waar ik het over heb.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 19:59 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ehm ja hij regelt af op X bar boven tank druk (ik dacht 3). Maar zoals gezegd de tankdruk varieert wel met temperatuur. Niet snel, maar wel redelijk veel. Zie pic hieronder:
[afbeelding]
GAP sensor wordt gebruikt om drukveranderingen tgv afname op te vangen (in aanstuurpuls). Dus snelle wisselingen.quote:Op dinsdag 15 mei 2007 20:05 schreef TR08 het volgende:
Ok dan zal het wel goed komen. Een sensor waar je makkelijk zonder kunt is altijd goed
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |