Het GSI systeem van Koltec-Necam kan stand alone werken. (dus met eigen sensoren en regelunit) Maar tegenwoordig worden alle systemen als volgsystemen ingebouwd. Hierbij wordt de injectietijd van de benzinecomputer omgerekend naar de juiste hoeveelheid in te spuiten LPG.quote:Op zondag 15 april 2007 10:11 schreef MouseOver het volgende:
Ik was in de veronderstelling dat een lpg injectie systeem weliswaar injecteerde, maar dat volledig op eigen houtje zou doen zonder dat er gebruik gemaakt wordt van benzinecomponenten. Een deel van de benzineinjectiecomputer wordt in ieder geval gebruikt lijkt het nu ik rondgoogle. Ik denk dat er wel eigen gasinjectoren gebruikt worden maar over het geheel gezien lijkt een injectieblok toch inderdaad een betere keuze.
Wel is het zo dat carburateurblokjes waarschijnlijk -veel- goedkoper te krijgen zijn dus als je voorziet een paar tijdens lpg experimenten te slopen dan is de optelsom van losse sensoren en enkele carbblokjes mogelijk goedkoper dan evenveel injectieblokken.
Weet je al precies wat je wilt? (statonaire motor?)quote:Op vrijdag 13 april 2007 19:29 schreef TR08 het volgende:
Uiteindelijk moet het brandstof systeem een LPG injectie systeem zijn omdat ik daar meer rendement en vermogen uit kan halen (aldus Vlad, ik neem even aan dat hij er verstand van heeft).
Als ik nu een blok met carburateur neem moet ik -denk ik- daarna nog allerlei sensoren + een compouter erbij regelen om het hele LPG injectie systeem werkend te krijgen. Als ik een blok koop dat al een injectie systeem heeft hoeft dat niet. Een blok met carburateur kopen en daar achteraf die hele sensorenbende + motor management bij kopen is hoogstwaarschijnlijk duurder dan die hardware van een injectie blok recyclen.
Dit denk ik althans omdat Vlad dit zei. Ik heb nog niet voldoende kennis over LPG systemen kunnen opdoen om zijn uitspraak goed te controleren. Maar aangezien hij LPG systemen ontwikkelt kan ik er redelijk veilig vanuit gaan dat hij gelijk heeft (hoop ik)
Als jij er anders over denkt hoor ik graag hoe jij denkt dat het zit btw
En dan wel gasinjectie met vastgezette waarden?quote:Op zondag 15 april 2007 11:16 schreef vlad het volgende:
[..]
Weet je al precies wat je wilt? (statonaire motor?)
Want voor een stationaire motor is een carburatiemotor wel geschikt.
Via koltec-necam.nl kom ik bij Teleflex, zou jij eens op je werk kunnen informeren wat zo'n systeem zou kosten? Standalone is eigenlijk wel lekker omdat je dan veel directer loopt te programmeren. Als ik een volgsysteem moet nemen moet ik eerst een benzine motor management systeem omprogrammeren en dan hopen dat ik bij LPG nog op het optimum zit.quote:Op zondag 15 april 2007 11:13 schreef vlad het volgende:
[..]
Het GSI systeem van Koltec-Necam kan stand alone werken. (dus met eigen sensoren en regelunit) Maar tegenwoordig worden alle systemen als volgsystemen ingebouwd. Hierbij wordt de injectietijd van de benzinecomputer omgerekend naar de juiste hoeveelheid in te spuiten LPG.
![]()
Die hebben een slecht rendement voor deze toepassing en wel om een paar redenen:quote:Op zondag 15 april 2007 12:53 schreef MouseOver het volgende:
Waarom gebruik je eigenlijk geen standaard generator die op lpg draait? Het spaart je een hoop werk, en als je de auto met iets dergeliljks aan de gang hebt en het auto-deel van het ontwerp kunt testen kun je vervolgens altijd nog als tweede project een efficiente lpg generator ontwerpen. Of het zo laten als het is, als het goed blijkt te werken.
mja, en het model van de injector moet ingeprogrammeerd wordenquote:Op maandag 16 april 2007 09:30 schreef TR08 het volgende:
Oeh nog een idee: Is een benzine injectie systeem niet gewoon direct te gebruiken om een LPG injector aan te sturen? De benzine injectoren gaan er toch af dus die aansluiting is niet nodig. Alleen de timing moet wat aangepast voor LPG.
Koltec-Necam is, samen met AG autogassystemen, opgegaan in TeleflexGFI.quote:Op zondag 15 april 2007 19:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
Via koltec-necam.nl kom ik bij Teleflex,
Dan hoeft er geen injectiesysteem toegepast te worden. Dan kun je uit de voeten met een ouderwets mengstukquote:Op zondag 15 april 2007 11:23 schreef MouseOver het volgende:
[..]
En dan wel gasinjectie met vastgezette waarden?
Nee. Een lambda sonde regelt niet de brandstof inspuiting. Daar is veel meer voor nodig (denk aan MAP, GAP, temperatuur en toerental sensoren). Een lambda sonde vertelt het MMS hoe de verbranding verlopen is ( of het mengsel te arm/rijk was), waarna het MMS daar actie op onderneemt.quote:edit: even iets anders; kun je ipv allerlei standaard motormanagementsystemen die in de praktijk prijzig en minder flexibel kunnen zijn niet veel makkelijker een pda icm eigen software en een standaard lambdasonde op een motor bouwen?
Is dat vreselijk lastig? Lijkt mij niet persoonlijk.quote:Op maandag 16 april 2007 18:46 schreef vlad het volgende:
[..]
mja, en het model van de injector moet ingeprogrammeerd worden
Is een kenveld, dus normaalgesproken niet lastig. Maar ik ken geen enkel OEM MMS waar je vrije toegang tot die informatie hebt.quote:Op maandag 16 april 2007 19:12 schreef TR08 het volgende:
[..]
Is dat vreselijk lastig? Lijkt mij niet persoonlijk.
juist wel. voor zo'n kleine E100,- heb je al een krachtig systeem die goed te gebruiken is als MMS.quote:Op maandag 16 april 2007 21:00 schreef TR08 het volgende:
Een embedded computertje dat voldoende in- en uitgangen heeft van het juiste type is niet erg makkelijk off the shelf te krijgen lijkt me.
quote:Meer sensoren dan nodig is relatief. In een auto wordt niets toegepast wat niet nodig is. Maar er zitten op nieuwe blokken veel sensoren die voor jou niet van toepassing zijn. (denk hierbij aan EGR, actief koolfilter en variabele inlaatbuilengte. Al maken deze systemen meer gebruik van actuatoren dan sensoren))
Voor een injectiesysteem heb je iig nodig:
- MAP of luchtmassameter
- temperatuur sensor (voor motortemperatuur)
- temperatuur en druksensor (is 1 sensor en zit al bij een LPG systeem)
- GAP sensor (komt ook met LPG systeem)
- Tandkrans voor op vliegwiel + sensor (toerental)
- TPS of PPS (trothle position sensor of pedal position sensor)
- Lambda sensor
Als extra optie/controle:
- temp. sensor in uitlaat kanaal van elke cilinder. (Zo is mooi te zien of de verbranding bij alle cilinders gelijk verloopt, en of de temperaturen niet te kritisch zijn)
- Klop sensor (voor LPG niet hard odig, maar is altijd handig)
Koop japans. Makkelijker in onderhoud en onderdelen zijn makkelijker te krijgen. Tja en bij een motor van een fiets moet je uitgaan dat hij ongeveer de helft van de km aankan als dat bij een auto het geval is.quote:Op donderdag 12 april 2007 21:05 schreef TR08 het volgende:
Mijn vragen:
-In het algemeen zou ik wel wat tips willen mbt waar ik op moet letten om te zien of een component nog in goede staat is. Waar moet ik dan bij bijvoorbeeld een los motorblok op letten?
er zijn vrij weinig fietsen waar de motor onderdeel van de constructie is. Manier vastbouten verschilt per fabrikant, maar ik dacht dat alles meestal direct op het frame gebout wordt.quote:-Bij veel motorfietsen is het blok -dacht ik- mede onderdeel van de dragende constructie. Zitten er bij fietsen waar dat niet zo is nog rubbers tussen het blok en het frame? Of wordt het blok er direct op vastgebout.
uhm 2 pakjes boter (misschien 3 pakjes boter)quote:-Hoe groot zijn de accu's in een motorfiets meestal?
ga voor carburatie. Injectie motoren voor motorfietsen zijn berucht om hun zeer slechte efficientie 600cc motor rijdt gemiddeld 1 op 14 waar dat bij carburatie meer tegen de 1 op 20~30 was. Bmw heeft nog wel een redelijk goede reputatie met injectiemotoren die zuinig zijn, maar die beginnen pas bij 650 cc en je wil echt iets kleiners heb ik het idee.quote:-Nog andere tips?
Och hij staat toch de helft van de tijd uit zoniet meer dus dat is het probleem nietquote:Op woensdag 18 april 2007 02:00 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
Koop japans. Makkelijker in onderhoud en onderdelen zijn makkelijker te krijgen. Tja en bij een motor van een fiets moet je uitgaan dat hij ongeveer de helft van de km aankan als dat bij een auto het geval is.
dus 60.000km is al best veel voor een motorfiets.
Niet met rubbers of nylon bussen ertussen?quote:[..]
er zijn vrij weinig fietsen waar de motor onderdeel van de constructie is. Manier vastbouten verschilt per fabrikant, maar ik dacht dat alles meestal direct op het frame gebout wordt.
[..]
Okquote:uhm 2 pakjes boter (misschien 3 pakjes boter)
[..]
Dit vind ik vreemd, ik ga het in elk geval zien te checken bij een motoren handelaar. Bij auto's maakte injectie volgens mij juist alles zuiniger (totdat de uitstoot ineens veel schoner moest, aldus Marcel Ankone) en als dat bij motoren andersom is zou vreemd zijn. Enig idee waarom injectie minder zuinig zou kunnen zijn? Ik zie alleen toegenomen vermogen (dus grotere maximale hoeveelheid ingespoten brandstof) als mogelijke oorzaak.quote:ga voor carburatie. Injectie motoren voor motorfietsen zijn berucht om hun zeer slechte efficientie 600cc motor rijdt gemiddeld 1 op 14 waar dat bij carburatie meer tegen de 1 op 20~30 was. Bmw heeft nog wel een redelijk goede reputatie met injectiemotoren die zuinig zijn, maar die beginnen pas bij 650 cc en je wil echt iets kleiners heb ik het idee.
Hoe wilde je precies je kleppen gaan koelen?quote:Op woensdag 18 april 2007 19:21 schreef TR08 het volgende:
Nog een andere vraag: Als je een bezine blok te arm laat lopen loopt hij heet. Dat lijkt mij op het eerste gezicht met extra koeling wel op te lossen. Stel dat ik dat met gas wil doen, zijn er dan nog andere problemen dan alleen het heet lopen?
Zo te lezen heb je al de keuze gemaakt voor het systeem van Vialle. Misschien is het slim om hun eens te benaderen. Misschien willen hun je wel bijstaan met het ombouwen van je blok naar mono-fuel (software-techisch) gesproken.quote:Op donderdag 19 april 2007 06:25 schreef TR08 het volgende:
Koude lucht die er langs stroomt? Je verdampt LPG vlak voor de kleppen dus de temperatuur van de binnenkomende lucht ligt dicht bij het vriespunt. De uitgaande lucht blijft wel heet.
Je zou ook kunnen denken aan het vergroten van de klepspeling, zoals bij de oudere systemen wel wordt toegepast. Hierdoor blijft de klep langer op de zitting, waardoor er meer warmte afgegeven kan worden. (uiteraard kan je de speling niet onbegrensd vergroten)quote:Verder weet ik niet of het koelwater ook door de kop loopt, maar als dat wel zo is en je koelt de kop flink dan geven de kleppen daar ook veel warmte aan af. Zou ik tenminste denken.
Hierin kan ik je niet adviseren.quote:Op woensdag 18 april 2007 19:21 schreef TR08 het volgende:
Ik heb even opgezocht wat het bordje is dat ik heb liggen als kandidaat-MMS:
Het is een jackrabbit 1810 met een 15MHz Rabbit2000 processor.
De Fabrikant is hier te vinden: http://www.rabbitsemiconductor.com/
De pagina van het bordje is hier: http://www.rabbitsemiconductor.com/products/bl1800/
Er zitten 6 CMOS compatible inputs op, een analoge input met 8-bit nauwkeurigheid en 10 samples/seconde. Verder nog 4 seriele poorten, waarvan 2 x 3-draads, 1x RS485, een 5V CMOS-compatible.
Het bordje is gekocht bij delmation, te vinden op http://www.delmation.nl
Zou deze voldoen?
Nog een andere vraag: Als je een bezine blok te arm laat lopen loopt hij heet. Dat lijkt mij op het eerste gezicht met extra koeling wel op te lossen. Stel dat ik dat met gas wil doen, zijn er dan nog andere problemen dan alleen het heet lopen?
Gas Absolute Pressurequote:Op woensdag 18 april 2007 13:14 schreef TR08 het volgende:
Wat is trouwens een GAP sensor?
De laptop neemt hierbij niet de functie van het MMS over. Met de laptop kan het programma in de ECM gewijzigd worden. (bv. nieuwe kenvelden inladen, leerwaarden wijzigen e.d.)quote:Op woensdag 18 april 2007 08:02 schreef MouseOver het volgende:
Het is trouwens bij auto's mogelijk om het mms door middel van een laptop bij te regelen. Je komt het in de tuningscene wel eens tegen. Heb je daar iets aan? Op die manier kun je een tamelijk generiek mms gebruiken.
Laten we zeggen dat ik er een hele grote voorkeur voor heb. De mensen die ik tot nog toe bij Vialle gesproken heb werken niet echt mee maar misschien verandert dat nog als ik een of twee van de juiste personen daar te spreken krijg. Tot nog toe waren dat alleen wat standaard telefoonmiepen (m/v) had ik de indruk.quote:Op donderdag 19 april 2007 18:45 schreef vlad het volgende:
[..]
Zo te lezen heb je al de keuze gemaakt voor het systeem van Vialle. Misschien is het slim om hun eens te benaderen. Misschien willen hun je wel bijstaan met het ombouwen van je blok naar mono-fuel (software-techisch) gesproken.
[..]
Geeft dat niet enorm verhoogde slijtage? Heet worden van de kleppen is ook niet goed maar een nokken as die dan een stuk harder op de klep loopt te tikken lijkt me ook niet alles.quote:Je zou ook kunnen denken aan het vergroten van de klepspeling, zoals bij de oudere systemen wel wordt toegepast. Hierdoor blijft de klep langer op de zitting, waardoor er meer warmte afgegeven kan worden. (uiteraard kan je de speling niet onbegrensd vergroten)
Dat weet ik, maar dat maakt het toch stukken eenvoudiger om te experimenteren?quote:Op donderdag 19 april 2007 18:57 schreef vlad het volgende:
[..]
De laptop neemt hierbij niet de functie van het MMS over. Met de laptop kan het programma in de ECM gewijzigd worden. (bv. nieuwe kenvelden inladen, leerwaarden wijzigen e.d.)
Het programma blijft uitgevoerd worden vanaf de ECM
Daarom heb ik er ook bij staan dat het niet onbegrenst is.quote:Op donderdag 19 april 2007 19:58 schreef TR08 het volgende:
Geeft dat niet enorm verhoogde slijtage? Heet worden van de kleppen is ook niet goed maar een nokken as die dan een stuk harder op de klep loopt te tikken lijkt me ook niet alles.
Inderdaad, maar het enige dat je voorstelt is feitelijk het vaak herprogrammeren van het MMS met een laptop die je onderweg mee neemt. Niets nieuws en inderdaad handigquote:Op donderdag 19 april 2007 20:47 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar dat maakt het toch stukken eenvoudiger om te experimenteren?
Laag-ohmige injectoren => peak&hold aansturen. Heb je wel de juiste diameter variant? Of is de nozzle te vervangen?quote:Op zondag 6 mei 2007 22:24 schreef TR08 het volgende:
-De LPi injectoren werken op 12V en hebben een weerstand van ongeveer 2 Ohm. Een aansturing voor deze injectoren moet dus een ruime 6 Ampere aan kunnen, eigenlijk wel wat meer omdat een volle accu tegen de 15-16V loopt. Een systeem dat stootjes van 10A kan leveren bij 16V zou wel moeten voldoen.
quote:- De regelaar die ik heb bevat een smoorventiel. Dat smoorventiel regelt de druk op de injectoren af op 5 bar boven tank druk. In de tank zit een pomp, die maakt meer bovendruk. De retourleiding zit min of meer direct op de tank. Het smoorventiel smoort op ongeveer 5 Bar verschil druk, dus als je de leiding weerstand van de retourleiding als verwaarloosbaar aanneemt heb je daar je 5 bar te pakken.
Er is dus niet echt een soort vaste druk voor de injectoren gegeven, wat mij verbaast. Anyhow, ik zie op termijn wel iets in het regelen van de tankdruk met een verwarmings element en het daarmee elimineren van een dure + storingsgevoelige pomp.
Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.quote:-LPi tanks hadden ze niet kleiner dan 47 liter, ik wil eigenlijk 20 dus mogelijk is er maatwerk nodig. Een LPi pomp houdt het normaliter ongeveer 150.000 km vol. Voor mijn toepassing waarschijnlijk nog veel langer dus ook al is 150.000 km niet echt superbetrouwbaar te noemen, voor dit project zal hij het wel doen. Een standaard auto wordt ontworpen tegenwoordig op 3 ton en dat rij ik in ongeveer 10 jaar met mijn huidige rijgedrag. Een nieuwe pomp kost ongeveer 600 euro. Een complete tank is ongeveer 750 euro.
Hoe wil je het toerental varieren?quote:Dan nog een idee wat ik kreeg tijdens het lezen van een boek over Bosch Injectie systemen: Voor schone verbranding wordt daar een lambda van 1 aangehouden (precies genoeg lucht voor volledige verbranding). Voor maximum vermogen wordt een lambda van 0.95 aangehouden (iets te rijk mengsel). Volgens mij loopt een motor dat een motor management systeem heeft standaard dus zo schoon mogelijk, totdat er plankgas gegeven wordt. Als ik me de rendementskromme goed herinner die op de site van het nieuwe rijden stond (plaatje is helaas verdwenen) was het maximum rendement bij elk toerental te vinden zo rond de 80% van het max koppel. Volgens mij betekent dit dat het max rendement gehaald wordt bij volledig geopende gasklep en zonder het inspuiten van teveel brandstof. Dit klinkt ergens ook wel logisch omdat je dan niet meer een soort "rem" op je lucht inlaat hebt die energie kost.
Aangezien ik het blok steeds op max rendement wil laten draaien en indien nodig spelen met de toeren zou voor de toepassing hier de luchtklep net zo goed volledig uit het systeem gelaten kunnen worden. Klopt dit? En geeft het geen startproblemen?
en vorkheftruckjesquote:Op maandag 7 mei 2007 19:08 schreef vlad het volgende:
Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.
Gewoon een campingfles erop schroevenquote:
vandaar die platte achterbank en de vele campinggasflessen in je starsletquote:Op maandag 7 mei 2007 19:33 schreef vlad het volgende:
[..]
Gewoon een campingfles erop schroeven100% propaan werkt ook prima
![]()
Geen idee, het zijn paarse...er zit in elk geval wel een nozzle op die te vervangen lijkt bij twee van de vier.quote:Op maandag 7 mei 2007 19:08 schreef vlad het volgende:
[..]
Laag-ohmige injectoren => peak&hold aansturen. Heb je wel de juiste diameter variant? Of is de nozzle te vervangen?
[..]
Het leek mij dat je de doorstroom eigenlijk alleen erg nauwkeurig kunt voorspellen als de druk min of meer vast is. Je kunt ook voor verschillende drukken een ijkcurve in je MMS zetten, dat zal in elk geval Vialle wel gedaan hebben.quote:
Zelfde als wat ik al zei dus.
Wat bedoel je met een vaste druk voor injectoren? Voor injectoren wordt een bedrijfsgebied opgegevn. Bv tot 450 kPaa. (noem maar een getal). De tankdruk kan nooit hoger worden dan het afblaasventiel toelaat (weet zo even niet waar die grens ligt), dus de max. druk van de injectoren is bekend.
[..]
Hm, jammer. Ik denk dat het ombouwen van een bestaande goedgekeurde tank (dus inkorten en laten lassen door gecertificeerde lasser en achteraf afpersen) de beste optie is voor een kleine tank.quote:Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.
[..]
Met een frequentie regelaar op de dynamo. Als die zegt dat de motor (de dynamo werkt dan als motor) 2000 toeren moet draaien (ik noem maar wat) dan doet die dat. Als de verbrandingsmotor niet "aan" is dan kost het ronddraaien gewoon wat stroom. Als de verbrandingsmotor wel aan is levert hij energie. Heel simpelquote:Hoe wil je het toerental varieren?
Het gaat om de diameter van de doorlaat (belangrijk voor de flow rate)quote:Op maandag 7 mei 2007 22:38 schreef TR08 het volgende:
[..]
Geen idee, het zijn paarse...er zit in elk geval wel een nozzle op die te vervangen lijkt bij twee van de vier.
Er worden een aantal flow punten (100% flow + flow bij een bepaalde aanstuurtijd) vastgesteld bij varierende drukken (voor de druk gevoeligheid) en varierende spanningen. Vervolgens wordt door inter en exterpolatie de juiste flowwaarde bepaald bij de gevraagde omstandigheden.quote:Het leek mij dat je de doorstroom eigenlijk alleen erg nauwkeurig kunt voorspellen als de druk min of meer vast is. Je kunt ook voor verschillende drukken een ijkcurve in je MMS zetten, dat zal in elk geval Vialle wel gedaan hebben.
Overleg dat eerst maar even met je vriendjes bij de RDW.quote:Hm, jammer. Ik denk dat het ombouwen van een bestaande goedgekeurde tank (dus inkorten en laten lassen door gecertificeerde lasser en achteraf afpersen) de beste optie is voor een kleine tank.
Ik ben de draad kwijt hier. Je wilt het toerental van de elektromotor varieren dus? En de verbrandingsmotor op een vastgesteld toerental laten draaien?quote:Met een frequentie regelaar op de dynamo. Als die zegt dat de motor (de dynamo werkt dan als motor) 2000 toeren moet draaien (ik noem maar wat) dan doet die dat. Als de verbrandingsmotor niet "aan" is dan kost het ronddraaien gewoon wat stroom. Als de verbrandingsmotor wel aan is levert hij energie. Heel simpel![]()
Bovendien kun je op die manier het blok rond laten draaien op snelheid zonder te verbranden, wat erg handig kan zijn voor testen van je MMS en je sensoren
Ik heb het hier bij dynamo niet over de standaard dynamo van het blok btw maar over de dynamo die de hoofd accu's van de hele hybride setup moet gaan laden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |