abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 april 2007 @ 19:10:18 #151
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48301173
Bij een los blok moet je er in ieder geval op letten of je zwetende pakkingen ziet. En of de schroefdraad van uitstekende krukas of aandrijfas er nog fatsoenlijk uitzien. Een accu is iets van 150x70x100.

Wedervraag: wat is precies de reden dat je zo op die injectie blijft hameren? Als je er een lpg systeem op zet maakt de oorspronkelijke manier van benzine mengen toch niet meer uit?
Vampire Romance O+
  vrijdag 13 april 2007 @ 19:29:07 #152
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48301811
Uiteindelijk moet het brandstof systeem een LPG injectie systeem zijn omdat ik daar meer rendement en vermogen uit kan halen (aldus Vlad, ik neem even aan dat hij er verstand van heeft).

Als ik nu een blok met carburateur neem moet ik -denk ik- daarna nog allerlei sensoren + een compouter erbij regelen om het hele LPG injectie systeem werkend te krijgen. Als ik een blok koop dat al een injectie systeem heeft hoeft dat niet. Een blok met carburateur kopen en daar achteraf die hele sensorenbende + motor management bij kopen is hoogstwaarschijnlijk duurder dan die hardware van een injectie blok recyclen.
Dit denk ik althans omdat Vlad dit zei. Ik heb nog niet voldoende kennis over LPG systemen kunnen opdoen om zijn uitspraak goed te controleren. Maar aangezien hij LPG systemen ontwikkelt kan ik er redelijk veilig vanuit gaan dat hij gelijk heeft (hoop ik )

Als jij er anders over denkt hoor ik graag hoe jij denkt dat het zit btw

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 13-04-2007 22:30:17 (Woordje injectie vergeten in eerste zin O-)) ]
  zondag 15 april 2007 @ 10:11:53 #153
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48342115
Ik was in de veronderstelling dat een lpg injectie systeem weliswaar injecteerde, maar dat volledig op eigen houtje zou doen zonder dat er gebruik gemaakt wordt van benzinecomponenten. Een deel van de benzineinjectiecomputer wordt in ieder geval gebruikt lijkt het nu ik rondgoogle. Ik denk dat er wel eigen gasinjectoren gebruikt worden maar over het geheel gezien lijkt een injectieblok toch inderdaad een betere keuze.

Wel is het zo dat carburateurblokjes waarschijnlijk -veel- goedkoper te krijgen zijn dus als je voorziet een paar tijdens lpg experimenten te slopen dan is de optelsom van losse sensoren en enkele carbblokjes mogelijk goedkoper dan evenveel injectieblokken.
Vampire Romance O+
  zondag 15 april 2007 @ 10:26:55 #154
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48342335
Ik ben er inmiddels ook tegenaan gelopen dat een injectieblok tweedehands erg lastig te krijgen is. In V&A staat inmiddels een topic waain ik zo'n blok zoek.

Weet iemand ook of en zo ja waar je ombouw setjes naar injectie kunt krijgen?
pi_48343152
quote:
Op zondag 15 april 2007 10:11 schreef MouseOver het volgende:
Ik was in de veronderstelling dat een lpg injectie systeem weliswaar injecteerde, maar dat volledig op eigen houtje zou doen zonder dat er gebruik gemaakt wordt van benzinecomponenten. Een deel van de benzineinjectiecomputer wordt in ieder geval gebruikt lijkt het nu ik rondgoogle. Ik denk dat er wel eigen gasinjectoren gebruikt worden maar over het geheel gezien lijkt een injectieblok toch inderdaad een betere keuze.

Wel is het zo dat carburateurblokjes waarschijnlijk -veel- goedkoper te krijgen zijn dus als je voorziet een paar tijdens lpg experimenten te slopen dan is de optelsom van losse sensoren en enkele carbblokjes mogelijk goedkoper dan evenveel injectieblokken.
Het GSI systeem van Koltec-Necam kan stand alone werken. (dus met eigen sensoren en regelunit) Maar tegenwoordig worden alle systemen als volgsystemen ingebouwd. Hierbij wordt de injectietijd van de benzinecomputer omgerekend naar de juiste hoeveelheid in te spuiten LPG.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_48343204
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 19:29 schreef TR08 het volgende:
Uiteindelijk moet het brandstof systeem een LPG injectie systeem zijn omdat ik daar meer rendement en vermogen uit kan halen (aldus Vlad, ik neem even aan dat hij er verstand van heeft).

Als ik nu een blok met carburateur neem moet ik -denk ik- daarna nog allerlei sensoren + een compouter erbij regelen om het hele LPG injectie systeem werkend te krijgen. Als ik een blok koop dat al een injectie systeem heeft hoeft dat niet. Een blok met carburateur kopen en daar achteraf die hele sensorenbende + motor management bij kopen is hoogstwaarschijnlijk duurder dan die hardware van een injectie blok recyclen.
Dit denk ik althans omdat Vlad dit zei. Ik heb nog niet voldoende kennis over LPG systemen kunnen opdoen om zijn uitspraak goed te controleren. Maar aangezien hij LPG systemen ontwikkelt kan ik er redelijk veilig vanuit gaan dat hij gelijk heeft (hoop ik )

Als jij er anders over denkt hoor ik graag hoe jij denkt dat het zit btw
Weet je al precies wat je wilt? (statonaire motor?)
Want voor een stationaire motor is een carburatiemotor wel geschikt.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zondag 15 april 2007 @ 11:23:38 #157
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48343359
quote:
Op zondag 15 april 2007 11:16 schreef vlad het volgende:

[..]

Weet je al precies wat je wilt? (statonaire motor?)
Want voor een stationaire motor is een carburatiemotor wel geschikt.
En dan wel gasinjectie met vastgezette waarden?

edit: even iets anders; kun je ipv allerlei standaard motormanagementsystemen die in de praktijk prijzig en minder flexibel kunnen zijn niet veel makkelijker een pda icm eigen software en een standaard lambdasonde op een motor bouwen?
Vampire Romance O+
  zondag 15 april 2007 @ 12:53:44 #158
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48345162
Waarom gebruik je eigenlijk geen standaard generator die op lpg draait? Het spaart je een hoop werk, en als je de auto met iets dergeliljks aan de gang hebt en het auto-deel van het ontwerp kunt testen kun je vervolgens altijd nog als tweede project een efficiente lpg generator ontwerpen. Of het zo laten als het is, als het goed blijkt te werken.
Vampire Romance O+
  zondag 15 april 2007 @ 19:49:06 #159
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48357488
quote:
Op zondag 15 april 2007 11:13 schreef vlad het volgende:

[..]

Het GSI systeem van Koltec-Necam kan stand alone werken. (dus met eigen sensoren en regelunit) Maar tegenwoordig worden alle systemen als volgsystemen ingebouwd. Hierbij wordt de injectietijd van de benzinecomputer omgerekend naar de juiste hoeveelheid in te spuiten LPG.
Via koltec-necam.nl kom ik bij Teleflex, zou jij eens op je werk kunnen informeren wat zo'n systeem zou kosten? Standalone is eigenlijk wel lekker omdat je dan veel directer loopt te programmeren. Als ik een volgsysteem moet nemen moet ik eerst een benzine motor management systeem omprogrammeren en dan hopen dat ik bij LPG nog op het optimum zit.
Is zo'n unit ook geschikt voor vloeibare injectie btw?

Mbt de motor: Ik wil vooralsnog GEEN stationaire motor. Als ik weinig vermogen wil moet ik dan in laag koppel gaan draaien en volgens mij zakt dan het rendement hard in. Laag vermogen wil ik leveren bij lage toeren, niet bij laag koppel.
  zondag 15 april 2007 @ 19:58:36 #160
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48357806
quote:
Op zondag 15 april 2007 12:53 schreef MouseOver het volgende:
Waarom gebruik je eigenlijk geen standaard generator die op lpg draait? Het spaart je een hoop werk, en als je de auto met iets dergeliljks aan de gang hebt en het auto-deel van het ontwerp kunt testen kun je vervolgens altijd nog als tweede project een efficiente lpg generator ontwerpen. Of het zo laten als het is, als het goed blijkt te werken.
Die hebben een slecht rendement voor deze toepassing en wel om een paar redenen:
-Ze draaien op constant toerental en bij deellast vraag je weinig koppel -> weinig rendement
-De dynamo is meestal een asynchrone dynamo, die ook bij deellast erg weinig rendement levert
-De uitgang is standaard 230V/50Hz. Ik heb zowel de 230V als de 50Hz zeer waarschijnlijk niet nodig.
Tot slot:
-Generatoren die 15kW kunnen leveren zijn ENORM zwaar (vraag me niet waarom) maar je moet die dingen met een heftruck tillen. Een vriend van me wilde een 20kW exemplaar ooit om ook een voertuig aan te drijven (met de reden die jij aandraagt: standaard ->makkelijk), die wilden ze toen met de heftruck op een tandemasser gaan parkeren (ding woog 2 ton oid). Toen ze daarmee wilden beginnen heeft hij het maar afgeblazen.
  maandag 16 april 2007 @ 09:30:46 #161
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48372250
Oeh nog een idee: Is een benzine injectie systeem niet gewoon direct te gebruiken om een LPG injector aan te sturen? De benzine injectoren gaan er toch af dus die aansluiting is niet nodig. Alleen de timing moet wat aangepast voor LPG.
pi_48388744
quote:
Op maandag 16 april 2007 09:30 schreef TR08 het volgende:
Oeh nog een idee: Is een benzine injectie systeem niet gewoon direct te gebruiken om een LPG injector aan te sturen? De benzine injectoren gaan er toch af dus die aansluiting is niet nodig. Alleen de timing moet wat aangepast voor LPG.
mja, en het model van de injector moet ingeprogrammeerd worden
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_48388827
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

Via koltec-necam.nl kom ik bij Teleflex,
Koltec-Necam is, samen met AG autogassystemen, opgegaan in TeleflexGFI.
Zo'n unit (4 cilinder) kost normaal gesroken rond de ¤900,-
En is niet geschikt voor vloeibare injectie.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_48389276
quote:
Op zondag 15 april 2007 11:23 schreef MouseOver het volgende:

[..]

En dan wel gasinjectie met vastgezette waarden?
Dan hoeft er geen injectiesysteem toegepast te worden. Dan kun je uit de voeten met een ouderwets mengstuk
quote:
edit: even iets anders; kun je ipv allerlei standaard motormanagementsystemen die in de praktijk prijzig en minder flexibel kunnen zijn niet veel makkelijker een pda icm eigen software en een standaard lambdasonde op een motor bouwen?
Nee. Een lambda sonde regelt niet de brandstof inspuiting. Daar is veel meer voor nodig (denk aan MAP, GAP, temperatuur en toerental sensoren). Een lambda sonde vertelt het MMS hoe de verbranding verlopen is ( of het mengsel te arm/rijk was), waarna het MMS daar actie op onderneemt.

Om zo'n systeem te laten werken, moet het mogelijk zijn om behoorlijk wat I/O poorten in te lezen/ signalen uit te sturen. En nu ben ik niet zo bekend met PDA's, maar het lijkt me niet dat het kan. Dan zo het MMS onder een besturingsprogramma werken, en daarmee wordt een hoop snelheid weggenomen. (Wat ik me heb laten vertellen is het het beste om embedded systemen toe te passen.). Maar ik ben geen expert op dit gebied, dus misschien is het wel mogelijk
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 16 april 2007 @ 19:12:17 #165
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48389632
quote:
Op maandag 16 april 2007 18:46 schreef vlad het volgende:

[..]

mja, en het model van de injector moet ingeprogrammeerd worden
Is dat vreselijk lastig? Lijkt mij niet persoonlijk.
pi_48390313
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:12 schreef TR08 het volgende:

[..]

Is dat vreselijk lastig? Lijkt mij niet persoonlijk.
Is een kenveld, dus normaalgesproken niet lastig. Maar ik ken geen enkel OEM MMS waar je vrije toegang tot die informatie hebt. (wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn)
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 16 april 2007 @ 21:00:53 #167
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48393908
Mwoach vrije toegang tot de informatie is niet zo hard nodig als je weet hoe je het MMS moet herprogrammeren. Dat is op zich wel weer een hele klus, maar dan heb je in elk geval een set hardware die van alle in- en uitgangen voorzien is. Een embedded computertje dat voldoende in- en uitgangen heeft van het juiste type is niet erg makkelijk off the shelf te krijgen lijkt me.
Als dat niet wil is er altijd nog de optie tot het tekenen van een geheimhoudingsverklaring om alsnog toegang te krijgen.

PDA's zijn trouwens niet geschikt als MMS voor zover ik weet. Rekenkracht is het punt niet, latency op de poorten wel.
  maandag 16 april 2007 @ 22:11:50 #168
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48397370
Vraagje even tussendoor: Wat is een CDI unit? Ik zie dat vaak als motorfiets onderdeel staan
pi_48415209
quote:
Op maandag 16 april 2007 21:00 schreef TR08 het volgende:
Een embedded computertje dat voldoende in- en uitgangen heeft van het juiste type is niet erg makkelijk off the shelf te krijgen lijkt me.
juist wel. voor zo'n kleine E100,- heb je al een krachtig systeem die goed te gebruiken is als MMS.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 17 april 2007 @ 20:38:33 #170
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48434191
Ik heb van een collega een klein embedded bordje gekregen dat ik voor andere dingen wilde gebruiken, maar misschien voldoet die in dat geval ook.

Ik quote even je laatste mail aan mij, kun jij me zeggen wat voor signaal die sensoren meestal geven? Zijn het bijvoorbeeld weerstanden die veranderen? Of is het een inductief iets? (De tandkrans bijvoorbeeld). Of is het een digitaal signaal van bijvoorbeeld een hoek encoder?
quote:
Meer sensoren dan nodig is relatief. In een auto wordt niets toegepast wat niet nodig is. Maar er zitten op nieuwe blokken veel sensoren die voor jou niet van toepassing zijn. (denk hierbij aan EGR, actief koolfilter en variabele inlaatbuilengte. Al maken deze systemen meer gebruik van actuatoren dan sensoren))
Voor een injectiesysteem heb je iig nodig:
- MAP of luchtmassameter
- temperatuur sensor (voor motortemperatuur)
- temperatuur en druksensor (is 1 sensor en zit al bij een LPG systeem)
- GAP sensor (komt ook met LPG systeem)
- Tandkrans voor op vliegwiel + sensor (toerental)
- TPS of PPS (trothle position sensor of pedal position sensor)
- Lambda sensor

Als extra optie/controle:
- temp. sensor in uitlaat kanaal van elke cilinder. (Zo is mooi te zien of de verbranding bij alle cilinders gelijk verloopt, en of de temperaturen niet te kritisch zijn)
- Klop sensor (voor LPG niet hard odig, maar is altijd handig)
pi_48445518
quote:
Op donderdag 12 april 2007 21:05 schreef TR08 het volgende:

Mijn vragen:
-In het algemeen zou ik wel wat tips willen mbt waar ik op moet letten om te zien of een component nog in goede staat is. Waar moet ik dan bij bijvoorbeeld een los motorblok op letten?
Koop japans. Makkelijker in onderhoud en onderdelen zijn makkelijker te krijgen. Tja en bij een motor van een fiets moet je uitgaan dat hij ongeveer de helft van de km aankan als dat bij een auto het geval is.
dus 60.000km is al best veel voor een motorfiets.
quote:
-Bij veel motorfietsen is het blok -dacht ik- mede onderdeel van de dragende constructie. Zitten er bij fietsen waar dat niet zo is nog rubbers tussen het blok en het frame? Of wordt het blok er direct op vastgebout.
er zijn vrij weinig fietsen waar de motor onderdeel van de constructie is. Manier vastbouten verschilt per fabrikant, maar ik dacht dat alles meestal direct op het frame gebout wordt.
quote:
-Hoe groot zijn de accu's in een motorfiets meestal?
uhm 2 pakjes boter (misschien 3 pakjes boter)
quote:
-Nog andere tips?
ga voor carburatie. Injectie motoren voor motorfietsen zijn berucht om hun zeer slechte efficientie 600cc motor rijdt gemiddeld 1 op 14 waar dat bij carburatie meer tegen de 1 op 20~30 was. Bmw heeft nog wel een redelijk goede reputatie met injectiemotoren die zuinig zijn, maar die beginnen pas bij 650 cc en je wil echt iets kleiners heb ik het idee.
  woensdag 18 april 2007 @ 07:31:33 #172
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48446857
quote:
Op woensdag 18 april 2007 02:00 schreef Justice_Strike het volgende:

[..]

Koop japans. Makkelijker in onderhoud en onderdelen zijn makkelijker te krijgen. Tja en bij een motor van een fiets moet je uitgaan dat hij ongeveer de helft van de km aankan als dat bij een auto het geval is.
dus 60.000km is al best veel voor een motorfiets.
Och hij staat toch de helft van de tijd uit zoniet meer dus dat is het probleem niet Maar Japans gaat het inderdaad worden
quote:
[..]

er zijn vrij weinig fietsen waar de motor onderdeel van de constructie is. Manier vastbouten verschilt per fabrikant, maar ik dacht dat alles meestal direct op het frame gebout wordt.
[..]
Niet met rubbers of nylon bussen ertussen?
quote:
uhm 2 pakjes boter (misschien 3 pakjes boter)
[..]
Ok
quote:
ga voor carburatie. Injectie motoren voor motorfietsen zijn berucht om hun zeer slechte efficientie 600cc motor rijdt gemiddeld 1 op 14 waar dat bij carburatie meer tegen de 1 op 20~30 was. Bmw heeft nog wel een redelijk goede reputatie met injectiemotoren die zuinig zijn, maar die beginnen pas bij 650 cc en je wil echt iets kleiners heb ik het idee.
Dit vind ik vreemd, ik ga het in elk geval zien te checken bij een motoren handelaar. Bij auto's maakte injectie volgens mij juist alles zuiniger (totdat de uitstoot ineens veel schoner moest, aldus Marcel Ankone) en als dat bij motoren andersom is zou vreemd zijn. Enig idee waarom injectie minder zuinig zou kunnen zijn? Ik zie alleen toegenomen vermogen (dus grotere maximale hoeveelheid ingespoten brandstof) als mogelijke oorzaak.
  woensdag 18 april 2007 @ 08:02:27 #173
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48447091
Ik heb wat gezocht en ik loop inderdaad tegen loeizware lpg aggregaten aan. Misschien is het toch verstandig na te zoeken waarom ze zo zwaar zijn. Ze storten er vast niet voor de lol beton in.

Het is trouwens bij auto's mogelijk om het mms door middel van een laptop bij te regelen. Je komt het in de tuningscene wel eens tegen. Heb je daar iets aan? Op die manier kun je een tamelijk generiek mms gebruiken.

De CDI regelt afaik de ontstekingstiming.

edit: misschien storten ze er trouwens wel voor de lol beton in. Wasmachines worden ook opzettelijk zwaarder gemaakt om ze minder te laten trillen.
Vampire Romance O+
  woensdag 18 april 2007 @ 08:31:21 #174
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48447510
Volgens mij compenseren ze slechte balancering met veel gewicht. Daarnaast moeten die aggregaten 15kW leveren bij 1500 toeren om aan de 50Hz te komen, dan heb je ook veel meer liters motor inhoud nodig dan bij 9000 toeren. Dan mogen ze nog minder onderhoud hebben dan een motorfiets blok, ze moeten gewoon weken lang onderhoudsvrij kunnen draaien. Ook wiel je niet te vaak tanken met zo'n ding dus er zit een enorme brandstof tank bij. Tot slot worden ze toegepast op de bouw en daar wordt niet echt zachtzinnig met het spul omgesprongen dus de behuizing + het frame moet ook zo ongeveer kogelvrij zijn.
  woensdag 18 april 2007 @ 13:14:52 #175
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48458339
Wat is trouwens een GAP sensor?
  woensdag 18 april 2007 @ 19:21:22 #176
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48473874
Ik heb even opgezocht wat het bordje is dat ik heb liggen als kandidaat-MMS:
Het is een jackrabbit 1810 met een 15MHz Rabbit2000 processor.
De Fabrikant is hier te vinden: http://www.rabbitsemiconductor.com/
De pagina van het bordje is hier: http://www.rabbitsemiconductor.com/products/bl1800/

Er zitten 6 CMOS compatible inputs op, een analoge input met 8-bit nauwkeurigheid en 10 samples/seconde. Verder nog 4 seriele poorten, waarvan 2 x 3-draads, 1x RS485, een 5V CMOS-compatible.

Het bordje is gekocht bij delmation, te vinden op http://www.delmation.nl

Zou deze voldoen?

Nog een andere vraag: Als je een bezine blok te arm laat lopen loopt hij heet. Dat lijkt mij op het eerste gezicht met extra koeling wel op te lossen. Stel dat ik dat met gas wil doen, zijn er dan nog andere problemen dan alleen het heet lopen?

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 18-04-2007 19:37:26 ]
  woensdag 18 april 2007 @ 22:19:19 #177
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48482485
quote:
Op woensdag 18 april 2007 19:21 schreef TR08 het volgende:
Nog een andere vraag: Als je een bezine blok te arm laat lopen loopt hij heet. Dat lijkt mij op het eerste gezicht met extra koeling wel op te lossen. Stel dat ik dat met gas wil doen, zijn er dan nog andere problemen dan alleen het heet lopen?
Hoe wilde je precies je kleppen gaan koelen?
Vampire Romance O+
  donderdag 19 april 2007 @ 06:25:07 #178
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48490698
Koude lucht die er langs stroomt? Je verdampt LPG vlak voor de kleppen dus de temperatuur van de binnenkomende lucht ligt dicht bij het vriespunt. De uitgaande lucht blijft wel heet.
Verder weet ik niet of het koelwater ook door de kop loopt, maar als dat wel zo is en je koelt de kop flink dan geven de kleppen daar ook veel warmte aan af. Zou ik tenminste denken.
pi_48509695
quote:
Op donderdag 19 april 2007 06:25 schreef TR08 het volgende:
Koude lucht die er langs stroomt? Je verdampt LPG vlak voor de kleppen dus de temperatuur van de binnenkomende lucht ligt dicht bij het vriespunt. De uitgaande lucht blijft wel heet.
Zo te lezen heb je al de keuze gemaakt voor het systeem van Vialle. Misschien is het slim om hun eens te benaderen. Misschien willen hun je wel bijstaan met het ombouwen van je blok naar mono-fuel (software-techisch) gesproken.
quote:
Verder weet ik niet of het koelwater ook door de kop loopt, maar als dat wel zo is en je koelt de kop flink dan geven de kleppen daar ook veel warmte aan af. Zou ik tenminste denken.
Je zou ook kunnen denken aan het vergroten van de klepspeling, zoals bij de oudere systemen wel wordt toegepast. Hierdoor blijft de klep langer op de zitting, waardoor er meer warmte afgegeven kan worden. (uiteraard kan je de speling niet onbegrensd vergroten)
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_48509848
quote:
Op woensdag 18 april 2007 19:21 schreef TR08 het volgende:
Ik heb even opgezocht wat het bordje is dat ik heb liggen als kandidaat-MMS:
Het is een jackrabbit 1810 met een 15MHz Rabbit2000 processor.
De Fabrikant is hier te vinden: http://www.rabbitsemiconductor.com/
De pagina van het bordje is hier: http://www.rabbitsemiconductor.com/products/bl1800/

Er zitten 6 CMOS compatible inputs op, een analoge input met 8-bit nauwkeurigheid en 10 samples/seconde. Verder nog 4 seriele poorten, waarvan 2 x 3-draads, 1x RS485, een 5V CMOS-compatible.

Het bordje is gekocht bij delmation, te vinden op http://www.delmation.nl

Zou deze voldoen?

Nog een andere vraag: Als je een bezine blok te arm laat lopen loopt hij heet. Dat lijkt mij op het eerste gezicht met extra koeling wel op te lossen. Stel dat ik dat met gas wil doen, zijn er dan nog andere problemen dan alleen het heet lopen?
Hierin kan ik je niet adviseren.
Maar de HC serie van Motorola wordt veelvuldig toegepast in de autoindustrie, dus misschien eens het overwegen waard. http://elmicro.com/en/cards12.html
quote:
Op woensdag 18 april 2007 13:14 schreef TR08 het volgende:
Wat is trouwens een GAP sensor?
Gas Absolute Pressure
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  donderdag 19 april 2007 @ 18:56:08 #181
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_48510139
je koppen koelen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_48510182
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:02 schreef MouseOver het volgende:

Het is trouwens bij auto's mogelijk om het mms door middel van een laptop bij te regelen. Je komt het in de tuningscene wel eens tegen. Heb je daar iets aan? Op die manier kun je een tamelijk generiek mms gebruiken.
De laptop neemt hierbij niet de functie van het MMS over. Met de laptop kan het programma in de ECM gewijzigd worden. (bv. nieuwe kenvelden inladen, leerwaarden wijzigen e.d.)

Het programma blijft uitgevoerd worden vanaf de ECM
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_48510193
quote:
Op donderdag 19 april 2007 18:56 schreef lipje het volgende:
Duitser
spammert
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  donderdag 19 april 2007 @ 19:50:20 #184
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48512263
quote:
Op donderdag 19 april 2007 18:56 schreef lipje het volgende:
je koppen koelen
Geef mij eens een goede reden om dat niet te doen? (Behalve eenvoud van het blok)
  donderdag 19 april 2007 @ 19:58:54 #185
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48512573
quote:
Op donderdag 19 april 2007 18:45 schreef vlad het volgende:

[..]

Zo te lezen heb je al de keuze gemaakt voor het systeem van Vialle. Misschien is het slim om hun eens te benaderen. Misschien willen hun je wel bijstaan met het ombouwen van je blok naar mono-fuel (software-techisch) gesproken.
[..]
Laten we zeggen dat ik er een hele grote voorkeur voor heb. De mensen die ik tot nog toe bij Vialle gesproken heb werken niet echt mee maar misschien verandert dat nog als ik een of twee van de juiste personen daar te spreken krijg. Tot nog toe waren dat alleen wat standaard telefoonmiepen (m/v) had ik de indruk.
Als ik het Vialle systeem niet aan de praat krijg en er ook niet in slaag hulp te krijgen dan schiet ik die optie gewoon alsnog af maar ik ga er vanuit dat alles wel gaat lukken.
quote:
Je zou ook kunnen denken aan het vergroten van de klepspeling, zoals bij de oudere systemen wel wordt toegepast. Hierdoor blijft de klep langer op de zitting, waardoor er meer warmte afgegeven kan worden. (uiteraard kan je de speling niet onbegrensd vergroten)
Geeft dat niet enorm verhoogde slijtage? Heet worden van de kleppen is ook niet goed maar een nokken as die dan een stuk harder op de klep loopt te tikken lijkt me ook niet alles.

Volgende week ga ik naar de autosloperij trouwens, eens kijken of ze daar vialle lpi componenten hebben.
  donderdag 19 april 2007 @ 20:04:31 #186
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_48512792
grotere kans op uitval, en wat sloop je met een defecte koeling
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 19 april 2007 @ 20:47:49 #187
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_48514679
quote:
Op donderdag 19 april 2007 18:57 schreef vlad het volgende:

[..]

De laptop neemt hierbij niet de functie van het MMS over. Met de laptop kan het programma in de ECM gewijzigd worden. (bv. nieuwe kenvelden inladen, leerwaarden wijzigen e.d.)

Het programma blijft uitgevoerd worden vanaf de ECM
Dat weet ik, maar dat maakt het toch stukken eenvoudiger om te experimenteren?
Vampire Romance O+
pi_48517640
quote:
Op donderdag 19 april 2007 19:58 schreef TR08 het volgende:


Geeft dat niet enorm verhoogde slijtage? Heet worden van de kleppen is ook niet goed maar een nokken as die dan een stuk harder op de klep loopt te tikken lijkt me ook niet alles.
Daarom heb ik er ook bij staan dat het niet onbegrenst is.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zondag 22 april 2007 @ 13:16:10 #189
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48595112
quote:
Op donderdag 19 april 2007 20:47 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar dat maakt het toch stukken eenvoudiger om te experimenteren?
Inderdaad, maar het enige dat je voorstelt is feitelijk het vaak herprogrammeren van het MMS met een laptop die je onderweg mee neemt. Niets nieuws en inderdaad handig
  donderdag 26 april 2007 @ 18:57:55 #190
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48747686
Ik heb een LPI injectie setje gevonden Bij de sloop in de buurt lag een soort verdeel unit met 4 LPI injectoren. Volgens de sloop meneer moet hier alleen nog een computer (programeren we toch zelf), een tank en een pomp bij. De pomp zit dan meestal in de tank.

Anyway, hier zijn de pics:









En hier de vragen:
-Op die verdeel unit zitten drie apparaatjes. Een zal vast een soort solenoid met een klepje eraan zijn om de gastoevoer af te sluiten (ik denk die met de kabel).
-De andere waar je een stekker in moet steken heeft drie kontakten. Is dat een soort druksensor?
-Wat is precies het derde ding? Een smoor/reduceer ventiel?
-Ik wil het hele ding gaan schoonpoetsen. Hoe makkelijk is het om dit alles netjes uit elkaar te halen en weer werkend in elkaar te krijgen?
-Wat zijn de do's and dont's bij het schoonmaken van de injectoren?
pi_48748883
netjes!
Dat blok is de drukregeleenheid idd. met zoals je zelf al aangeeft:
- de druksensor
- de afsluiter
- en de druk regelaar.

De drukregelaar regelt de druk af op minstens 5 bar tov de tankdruk. De druksensor meet de systeemdruk na de injectoren en zet deze om in een spaningssignaal. 0-30 bar = 0 tot 5V.

De afsluiter is volgens het standaard principe. (wettelijk voorgeschreven). De spoel kan je er gewoon afhalen en dan zie je vanzelf wel hoe het zit.

Hoe de rest in elkaar steekt, weet ik niet, maar zo high tec zal het niet zijn. En als het schroeven heeft, kan en moet het los. Dus gewoon proberen.

De injectoren zou ik verder niet teveel mee doen als ik jouw was. Je zou ze hooguit kunnen schoonmaken dmv ultrasoon, maar verder zou ik niet gaan.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  donderdag 26 april 2007 @ 20:11:35 #192
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_48750285
Is de afsluiter ook nog verplicht bij een volledig LPG gestookt voertuig? Ik vind de afsluiter wel handig trouwens, als er tijdens het testen iets mis gaat is het een makkelijk ding om de motor stil te leggen en af te sluiten van alle brandstof.

Ik wilde de injectoren eignenlijk alleen ontroesten. Er zit wel wat metaalwerk aan dat aardig vies is. Ultrasoon is vast in een bad ofzo om (ook van binnen?) schoon te maken, maar als ik er in kijk zien ze er schoon uit. Ik wil ze straks eigenlijk gewoon eens laten sproeien (met LPG) en kijken of dat er nog goed uit ziet.
pi_48752909
Een afsluiter is altijd verplicht.
Ultrasoon is alleen hoogfrequent, komt geen vloeistof aan te pas zover ik weet (iig bij het apparaat wat wij hadden)
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zondag 6 mei 2007 @ 22:24:11 #194
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49081330
Zo, ik ben weer terug van vakantie
Een en ander geknutseld en ook rondgebeld. Van Gerrit Wallinga (van Car Care Wallinga) heb ik wat info gekregen over het vialle systeem en de drukregelaar die ik heb.

-De LPi injectoren werken op 12V en hebben een weerstand van ongeveer 2 Ohm. Een aansturing voor deze injectoren moet dus een ruime 6 Ampere aan kunnen, eigenlijk wel wat meer omdat een volle accu tegen de 15-16V loopt. Een systeem dat stootjes van 10A kan leveren bij 16V zou wel moeten voldoen.

- De regelaar die ik heb bevat een smoorventiel. Dat smoorventiel regelt de druk op de injectoren af op 5 bar boven tank druk. In de tank zit een pomp, die maakt meer bovendruk. De retourleiding zit min of meer direct op de tank. Het smoorventiel smoort op ongeveer 5 Bar verschil druk, dus als je de leiding weerstand van de retourleiding als verwaarloosbaar aanneemt heb je daar je 5 bar te pakken.
Er is dus niet echt een soort vaste druk voor de injectoren gegeven, wat mij verbaast. Anyhow, ik zie op termijn wel iets in het regelen van de tankdruk met een verwarmings element en het daarmee elimineren van een dure + storingsgevoelige pomp.

-LPi tanks hadden ze niet kleiner dan 47 liter, ik wil eigenlijk 20 dus mogelijk is er maatwerk nodig. Een LPi pomp houdt het normaliter ongeveer 150.000 km vol. Voor mijn toepassing waarschijnlijk nog veel langer dus ook al is 150.000 km niet echt superbetrouwbaar te noemen, voor dit project zal hij het wel doen. Een standaard auto wordt ontworpen tegenwoordig op 3 ton en dat rij ik in ongeveer 10 jaar met mijn huidige rijgedrag. Een nieuwe pomp kost ongeveer 600 euro. Een complete tank is ongeveer 750 euro.

Dan nog een idee wat ik kreeg tijdens het lezen van een boek over Bosch Injectie systemen: Voor schone verbranding wordt daar een lambda van 1 aangehouden (precies genoeg lucht voor volledige verbranding). Voor maximum vermogen wordt een lambda van 0.95 aangehouden (iets te rijk mengsel). Volgens mij loopt een motor dat een motor management systeem heeft standaard dus zo schoon mogelijk, totdat er plankgas gegeven wordt. Als ik me de rendementskromme goed herinner die op de site van het nieuwe rijden stond (plaatje is helaas verdwenen) was het maximum rendement bij elk toerental te vinden zo rond de 80% van het max koppel. Volgens mij betekent dit dat het max rendement gehaald wordt bij volledig geopende gasklep en zonder het inspuiten van teveel brandstof. Dit klinkt ergens ook wel logisch omdat je dan niet meer een soort "rem" op je lucht inlaat hebt die energie kost.
Aangezien ik het blok steeds op max rendement wil laten draaien en indien nodig spelen met de toeren zou voor de toepassing hier de luchtklep net zo goed volledig uit het systeem gelaten kunnen worden. Klopt dit? En geeft het geen startproblemen?
pi_49111608
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:24 schreef TR08 het volgende:
-De LPi injectoren werken op 12V en hebben een weerstand van ongeveer 2 Ohm. Een aansturing voor deze injectoren moet dus een ruime 6 Ampere aan kunnen, eigenlijk wel wat meer omdat een volle accu tegen de 15-16V loopt. Een systeem dat stootjes van 10A kan leveren bij 16V zou wel moeten voldoen.
Laag-ohmige injectoren => peak&hold aansturen. Heb je wel de juiste diameter variant? Of is de nozzle te vervangen?
quote:
- De regelaar die ik heb bevat een smoorventiel. Dat smoorventiel regelt de druk op de injectoren af op 5 bar boven tank druk. In de tank zit een pomp, die maakt meer bovendruk. De retourleiding zit min of meer direct op de tank. Het smoorventiel smoort op ongeveer 5 Bar verschil druk, dus als je de leiding weerstand van de retourleiding als verwaarloosbaar aanneemt heb je daar je 5 bar te pakken.
Er is dus niet echt een soort vaste druk voor de injectoren gegeven, wat mij verbaast. Anyhow, ik zie op termijn wel iets in het regelen van de tankdruk met een verwarmings element en het daarmee elimineren van een dure + storingsgevoelige pomp.

Zelfde als wat ik al zei dus.
Wat bedoel je met een vaste druk voor injectoren? Voor injectoren wordt een bedrijfsgebied opgegevn. Bv tot 450 kPaa. (noem maar een getal). De tankdruk kan nooit hoger worden dan het afblaasventiel toelaat (weet zo even niet waar die grens ligt), dus de max. druk van de injectoren is bekend.
quote:
-LPi tanks hadden ze niet kleiner dan 47 liter, ik wil eigenlijk 20 dus mogelijk is er maatwerk nodig. Een LPi pomp houdt het normaliter ongeveer 150.000 km vol. Voor mijn toepassing waarschijnlijk nog veel langer dus ook al is 150.000 km niet echt superbetrouwbaar te noemen, voor dit project zal hij het wel doen. Een standaard auto wordt ontworpen tegenwoordig op 3 ton en dat rij ik in ongeveer 10 jaar met mijn huidige rijgedrag. Een nieuwe pomp kost ongeveer 600 euro. Een complete tank is ongeveer 750 euro.
Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.
quote:
Dan nog een idee wat ik kreeg tijdens het lezen van een boek over Bosch Injectie systemen: Voor schone verbranding wordt daar een lambda van 1 aangehouden (precies genoeg lucht voor volledige verbranding). Voor maximum vermogen wordt een lambda van 0.95 aangehouden (iets te rijk mengsel). Volgens mij loopt een motor dat een motor management systeem heeft standaard dus zo schoon mogelijk, totdat er plankgas gegeven wordt. Als ik me de rendementskromme goed herinner die op de site van het nieuwe rijden stond (plaatje is helaas verdwenen) was het maximum rendement bij elk toerental te vinden zo rond de 80% van het max koppel. Volgens mij betekent dit dat het max rendement gehaald wordt bij volledig geopende gasklep en zonder het inspuiten van teveel brandstof. Dit klinkt ergens ook wel logisch omdat je dan niet meer een soort "rem" op je lucht inlaat hebt die energie kost.
Aangezien ik het blok steeds op max rendement wil laten draaien en indien nodig spelen met de toeren zou voor de toepassing hier de luchtklep net zo goed volledig uit het systeem gelaten kunnen worden. Klopt dit? En geeft het geen startproblemen?
Hoe wil je het toerental varieren?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 7 mei 2007 @ 19:30:40 #196
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_49112672
quote:
Op maandag 7 mei 2007 19:08 schreef vlad het volgende:

Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.
en vorkheftruckjes
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_49112809
quote:
Op maandag 7 mei 2007 19:30 schreef lipje het volgende:

[..]

en vorkheftruckjes
Gewoon een campingfles erop schroeven 100% propaan werkt ook prima
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 7 mei 2007 @ 19:46:03 #198
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_49113420
quote:
Op maandag 7 mei 2007 19:33 schreef vlad het volgende:

[..]

Gewoon een campingfles erop schroeven 100% propaan werkt ook prima
vandaar die platte achterbank en de vele campinggasflessen in je starslet
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 7 mei 2007 @ 22:38:37 #199
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_49122004
quote:
Op maandag 7 mei 2007 19:08 schreef vlad het volgende:

[..]

Laag-ohmige injectoren => peak&hold aansturen. Heb je wel de juiste diameter variant? Of is de nozzle te vervangen?
[..]
Geen idee, het zijn paarse...er zit in elk geval wel een nozzle op die te vervangen lijkt bij twee van de vier.
quote:

Zelfde als wat ik al zei dus.
Wat bedoel je met een vaste druk voor injectoren? Voor injectoren wordt een bedrijfsgebied opgegevn. Bv tot 450 kPaa. (noem maar een getal). De tankdruk kan nooit hoger worden dan het afblaasventiel toelaat (weet zo even niet waar die grens ligt), dus de max. druk van de injectoren is bekend.
[..]
Het leek mij dat je de doorstroom eigenlijk alleen erg nauwkeurig kunt voorspellen als de druk min of meer vast is. Je kunt ook voor verschillende drukken een ijkcurve in je MMS zetten, dat zal in elk geval Vialle wel gedaan hebben.
quote:
Er zijn ook LPG tanks van 16L, welke voor karts gebruikt worden. Nadeel is dat deze niet gekeurd zijn, en dus de openbare weg niet op mogen.
[..]
Hm, jammer. Ik denk dat het ombouwen van een bestaande goedgekeurde tank (dus inkorten en laten lassen door gecertificeerde lasser en achteraf afpersen) de beste optie is voor een kleine tank.
quote:
Hoe wil je het toerental varieren?
Met een frequentie regelaar op de dynamo. Als die zegt dat de motor (de dynamo werkt dan als motor) 2000 toeren moet draaien (ik noem maar wat) dan doet die dat. Als de verbrandingsmotor niet "aan" is dan kost het ronddraaien gewoon wat stroom. Als de verbrandingsmotor wel aan is levert hij energie. Heel simpel
Bovendien kun je op die manier het blok rond laten draaien op snelheid zonder te verbranden, wat erg handig kan zijn voor testen van je MMS en je sensoren

Ik heb het hier bij dynamo niet over de standaard dynamo van het blok btw maar over de dynamo die de hoofd accu's van de hele hybride setup moet gaan laden
pi_49131062
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:38 schreef TR08 het volgende:

[..]

Geen idee, het zijn paarse...er zit in elk geval wel een nozzle op die te vervangen lijkt bij twee van de vier.
Het gaat om de diameter van de doorlaat (belangrijk voor de flow rate)
quote:
Het leek mij dat je de doorstroom eigenlijk alleen erg nauwkeurig kunt voorspellen als de druk min of meer vast is. Je kunt ook voor verschillende drukken een ijkcurve in je MMS zetten, dat zal in elk geval Vialle wel gedaan hebben.
Er worden een aantal flow punten (100% flow + flow bij een bepaalde aanstuurtijd) vastgesteld bij varierende drukken (voor de druk gevoeligheid) en varierende spanningen. Vervolgens wordt door inter en exterpolatie de juiste flowwaarde bepaald bij de gevraagde omstandigheden.
quote:
Hm, jammer. Ik denk dat het ombouwen van een bestaande goedgekeurde tank (dus inkorten en laten lassen door gecertificeerde lasser en achteraf afpersen) de beste optie is voor een kleine tank.
Overleg dat eerst maar even met je vriendjes bij de RDW.
quote:
Met een frequentie regelaar op de dynamo. Als die zegt dat de motor (de dynamo werkt dan als motor) 2000 toeren moet draaien (ik noem maar wat) dan doet die dat. Als de verbrandingsmotor niet "aan" is dan kost het ronddraaien gewoon wat stroom. Als de verbrandingsmotor wel aan is levert hij energie. Heel simpel
Bovendien kun je op die manier het blok rond laten draaien op snelheid zonder te verbranden, wat erg handig kan zijn voor testen van je MMS en je sensoren

Ik heb het hier bij dynamo niet over de standaard dynamo van het blok btw maar over de dynamo die de hoofd accu's van de hele hybride setup moet gaan laden
Ik ben de draad kwijt hier. Je wilt het toerental van de elektromotor varieren dus? En de verbrandingsmotor op een vastgesteld toerental laten draaien?

Uit je ander verhaal begreep ik dat je het toerental van de verbrandingsmotor wil laten varieren zonder gasklep en met lambda 1.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')