Vooral met een relatief klein blok moet dat goed kunnen. Dat lawaai is meestal immers ook een keuze. Als je het voorste deel van een sportuitlaat neemt en daar een standaard einddemper van een auto met veel zwaardere motor voor neemt heb je zowel goede demping als genoeg doorstroom. Alleen moet je met die sportspruitstukken wel even opletten hoe je het precies gaat doen, want als je er teveel aan gaat hobbyen help je de werking er juist van om zeep.quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:33 schreef TR08 het volgende:
Vraagje nog: We gaan omdat we veel vermogen willen waarschijnlijk een sport uitlaat oid op het blok zetten, maar die maken meestal nogal veel herrie. Zijn er ook uitlaten die wel vermogens toename geven maar die tevens ook stil zijn? Ik ben wel voor een stille wagen eigenlijk. Rendement en vermogen zijn zeker belangrijker, maar een stille motor is ergens wel prettig
Nu begeef ik me heel erg op glad ijs, maar volgens mij heeft dat ermee te maken dat bij bepaalde dempervormen (die tweetakt-expansiebochten) er een soort echo is waardoor een uitgaande drukgolf weer teruggekaatst wordt tegen de richting in. Als die golf dan weer bij het blok is aangekomen wordt hij weer richting uitgang gekaatst en als dat samenvalt met het moment dat de verse uitlaatgassen weer in de uitlaat komen worden die als het ware mee naar buiten gezogen. Voor zover ik weet speelt dat vooral bij tweetakt.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:08 schreef TR08 het volgende:
Hmm ik dacht dat dempers juist een bepaalde hoeveelheid "tegendruk" moesten geven voor optimale prestaties voor ongeblazen blokken. Of is dat alleen bij tweetakt?
aardgas is geen reele optie. Te weinig tankmogelijkheden in nederland en de actieradius is te beperkt (bij CNG). Bij LNG is de actieradius geen probleem, maar zijn de tanks erg zwaar. Ook zijn er tot op heden geen tankmogelijkheden in nederland voor LNGquote:Op zaterdag 16 december 2006 19:40 schreef Wojworshebn het volgende:
Wat je nodig hebt is een blok met een 1 toeren bereik.
Is het stoken met aardgas geen optie?
Kijk eens naar de Honda aggregaat blokken, indien je maar op een toerental gaat draaien kun je veel precieser afstellen.
dit is eigenlijk gewoon eenTVP
Waarom "1 toeren bereik"? Bedoel je 1 vast toerental?quote:Op zaterdag 16 december 2006 19:40 schreef Wojworshebn het volgende:
Wat je nodig hebt is een blok met een 1 toeren bereik.
Is het stoken met aardgas geen optie?
Kijk eens naar de Honda aggregaat blokken, indien je maar op een toerental gaat draaien kun je veel precieser afstellen.
dit is eigenlijk gewoon eenTVP
Het eerstequote:Op zaterdag 16 december 2006 21:09 schreef PietjePuk2 het volgende:
Wil je het idee daadwerkelijk gaan uitvoeren of heb je dit topic alleen geopend om interessant te doen?
Daar weet jij alles van he?quote:Op zaterdag 16 december 2006 21:09 schreef PietjePuk2 het volgende:
Wil je het idee daadwerkelijk gaan uitvoeren of heb je dit topic alleen geopend om interessant te doen?
yup ikweet dat een extra blok extra gewicht meebrengtquote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:08 schreef TR08 het volgende:
@Geelhoed: Wat is LMM precies?
@Justice_Strike: Dat brengt wel veel extra kosten met zich mee + veel gewicht. Verder komt er toch al een grote dynamo op de krukas. De standaard dynamo wordt straks juist van het blok afgehaald omdat hij toch niet nodig is. Het 12V systeem voeden gebeurt dan via een kleine 12V accu die met een gelijkstroom omzetter aan de grote batterij hangt. Het blok dat ik wil gebruiken (op het moment) is verder maar 150cc dus de dynamo die er aan hangt zal ook wel stukken kleiner zijn.
Dat lijkt me op te lossen met een wat ouder blok...quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:14 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
yup ikweet dat een extra blok extra gewicht meebrengtvandaar dat ik zeials ene bepaalde motor extreem zuinig is.
overigens over de dynamo. Ik zou daar eerst even naar gaan kijken. Ik had een tijdje geleden namelijk een discussie erover. Die persoon vertelde me dat bij motoren tegenwoordig de dynamo zodanig in het motorblok zit verwerkt dat je deze er niet zonder meer uit kunt halen/danwel vervangen.
(ik wilde elektrische kleding gebruiken en had dus veel vermogen nodig en was vanplan een grotere dynamo erop te plaatsen dat bleek dus niet te kunnen)
gewoon wat spelen met de diameter van de poelie's en lengte van de v-snaarquote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:14 schreef Justice_Strike het volgende:
overigens over de dynamo. Ik zou daar eerst even naar gaan kijken. Ik had een tijdje geleden namelijk een discussie erover. Die persoon vertelde me dat bij motoren tegenwoordig de dynamo zodanig in het motorblok zit verwerkt dat je deze er niet zonder meer uit kunt halen/danwel vervangen.
(ik wilde elektrische kleding gebruiken en had dus veel vermogen nodig en was vanplan een grotere dynamo erop te plaatsen dat bleek dus niet te kunnen)
nee de dynamo zit IN het motorblok. Het is een geheel. het heet ook geen dynamo maar alternatorquote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:55 schreef vlad het volgende:
[..]
gewoon wat spelen met de diameter van de poelie's en lengte van de v-snaarAls je het vergelijkt met het bouwen van een complete auto, is dit de kleinste zorg
![]()
is alternator niet gewoon de engelse vertaling van dynamo?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:52 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
nee de dynamo zit IN het motorblok. Het is een geheel. het heet ook geen dynamo maar alternator
Dat je hier precies de werking van een otto motor omschrijftquote:Op vrijdag 16 februari 2007 17:51 schreef TR08 het volgende:
Maar Vlad wat denk jij mbt het gecontroleerd smoren?
motorblokken zijn natuurlijk gemaakt om compact te zijn. In een auto heb je ruimte voor riemen en dat soort dingen. die heb je veelal niet in een auto. Even een plaatje zoeken.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 10:13 schreef vlad het volgende:
[..]
is alternator niet gewoon de engelse vertaling van dynamo?![]()
Ikzelf heb het nog nooit in het blok zien zitten, maar ik heb ook nooit zo goed naar motorfietsblokken gekeken. Dus het zou goed zo kunnen zijn.Alleen kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat die er niet uit te halen is (ik bedoel, als het ding stuk is, moet het toch op de een of andere manier vervangen moeten worden. Lijkt me sterk dat er een geheel nieuw blok aangeschaft moet worden).
En dan nog lijkt het me zo dat je de aandrijving kunt omleiden, en de dynamo dus buiten spel zet.![]()
Geen domme vraag hoorquote:Op zaterdag 17 maart 2007 09:55 schreef TR08 het volgende:
Bij deze nog even een (waarschijnlijk domme) vraag: Heeft een injectie motor ook een smoorklep in de luchtinlaat net als bij carburateur blokken?
Bij de goedkeur van een auto wordt ook gekeken naar de uitstoot van schadelijke stoffen van de auto zelf (dus met de motor uit!). Belangrijk hierbij is dus dat er geen benzinedampen mogen ontsnappen. Deze dampen worden daarom opgevangen in een actief koolfilter. (De HC's binden zich met het kool.) Het filter staat door middel van een leiding (met de purge klep) in verbinding met het inlaatspruitstuk. Om ervoor te zorgen dat dit filter niet volraakt, worden de HC's weer ontrokken aan het koolfilter wanneer de motor in bedrijf is.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 13:14 schreef TR08 het volgende:
Wat is de purgeklep?
Je bedoelt zonder smoorklep (de purge klep heeft niets met het vacuum van doen. Die zorgt er alleen voor dat de leiding naar het koolfilter vrij komt wanneer de dampen uit het filter gezogen moeten worden.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 20:29 schreef TR08 het volgende:
Ah okDat zit met name op nieuwe auto's neem ik aan?
Je hebt zonder die purge klep nog steeds wel een licht vacuum van het luchtfilter en de bochten/oneffenheden in het inlaattraject, dus ik denk dat dat nog steeds wel werkt, zij het wat minder snel dan vroeger.
Verder heb je in de stromingsleer nog zoiets als potentiaalstroming (p + 0.5 x dichtheid x snelheid^2=constant). Dit gaat niet helemaal perfect op in een turbulent inlaattraject, maar werkt nog wel een beetje. Het betekent dat als je de snelheid opvoert de druk daalt, net als in een carburateur gebruikt wordt. Ik denk dat je door die klep op een wat verdund stukje leiding te zetten ook wel wat extra onderdruk creeert.
ik weet hoe het werkt, maar betwijfel of het genoeg is om tussen de 800 en 200 Kpa onderdruk te creeeren.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 21:32 schreef TR08 het volgende:
Je kunt vernauwen en dan weer verbreden. In het nauwe stuk is de druk laag, in het brede stuk wordt hij weer hoger. Netto heb je dan over de hele pijp weinig drukval, maar toch halverwege een gebied met lage druk
In de vernauwing zet je druk om in snelheid, in het breder wordende stuk zet je snelheid weer terug om in druk. Hetzelfde effect als stagnatie op de neus van een auto. De lucht heeft een snelheid tov de auto. Op de neus rem je die volledig af, waardoor de snelheid tov de auto omgezet wordt in druk.
het was ter informatie. Ik weet namelijk ook niet hoe de motor reageert als je zonder dynamo hem laat draaien. Het elektrisch systeem zou er best aan gekoppeld kunnen zitten. Zoals ik al zei puntje om op te letten bij aanschaf van de motor.quote:Op donderdag 15 maart 2007 14:47 schreef TR08 het volgende:
Die dynamo ziet er wel netjes ingebouwd uit, maar ik zie ook overal wel boutjes en dekseltjes, het lijkt me stug dat je daar niet gewoon het anker eruit kan trekken waardoor je effectief geen dynamo meer hebt. Maar goed dat kun je pas zeker weten als je het probeert of de boekjes leestGebruiken ze bij dat blok de dynamo ook als startmotor?
je moet een nieuwe camshaft maken. anders krijg je nooit een 6-takt. 8-takt lijkt me niet erg nuttig je verliest volgens mij dan vermogen, das zonde van de brandstof. Maarje kunt een simulatie draaien.quote:Er is wel eens geexperimenteerd met inspuiten van water (6-takt), of een extra cyclus te draaien door koude lucht aan te zuigen, dat te laten expanderen op de zuigerwarmte en zodoende een extra arbeidsslag te doen zonder brandstof verbruik. Dit is in andere topics wel aangehaald.
De water optie is wat lastig ivm extra apparatuur en oxidatie in het blok. De lucht optie zou echter vrij makkelijk kunnen door gewoon te draaien als normaal, maar dan "gewoon" een inspuiting en evt een vonk over te slaan (vonk overslaan hoeft niet eens op zich). Dat lijkt mij niet veel meer dan een software truuk als je met een injectie motor rijdt. Is dit echt zo simpel?
Meer dan 100kPa gaat niet lukken denk ik. Das namelijk 1 bar en dan heb je volledig vacuumquote:Op zaterdag 17 maart 2007 21:59 schreef vlad het volgende:
[..]
ik weet hoe het werkt, maar betwijfel of het genoeg is om tussen de 800 en 200 Kpa onderdruk te creeeren.
Vermogens verlies is niet zo'n punt (4-takt is toch "on-demand" in te schakelen), rendementsverlies wel.quote:Op zondag 18 maart 2007 03:37 schreef Justice_Strike het volgende:
[..]
het was ter informatie. Ik weet namelijk ook niet hoe de motor reageert als je zonder dynamo hem laat draaien. Het elektrisch systeem zou er best aan gekoppeld kunnen zitten. Zoals ik al zei puntje om op te letten bij aanschaf van de motor.
[..]
je moet een nieuwe camshaft maken. anders krijg je nooit een 6-takt. 8-takt lijkt me niet erg nuttig je verliest volgens mij dan vermogen, das zonde van de brandstof. Maarje kunt een simulatie draaien.
overigens. Een leuk motorblokje zou die van de aprilia rs250 zijn. Die kan 70 pk genereren. Dus genoeg ruimte om mee te spelen en dat ding is super licht. (anders kan je zelfs kijken naar motorblokken van de cagiva mito 125cc) Als je dan echt zuinig wil rijden
Je bedoelt: Als amerikanen het kunnen....quote:Op zondag 18 maart 2007 09:56 schreef TR08 het volgende:
En als het niet blijkt te werken doen we het gewoon lekker nietMoeilijk kan dat niet zijn.
uitschakelen van cilinders? of het opvoeren van grootte van motorblok. Ik denk dat jij het over het laatste hebt. idd dat kunnen de amerikanen goed. maar dat is geen innovatie.quote:Op zondag 18 maart 2007 13:09 schreef geelhoed het volgende:
Mij zou het niet verbazen als de amerikanen het zelf hebben bedacht. De europeanen of japanners zijn mestal niet zo gek om een veel te grote inefficiente motor in een auto te zetten. Wil je vermogen in een europeesche of japanse auto dan laat je de motor toch 6000 rpm draaien? Met pushrods gaat dat nou eenmaal niet zo makkelijk dus gooi er maar een grotere motor in 300pk? waar is dat smallblock? 400pk? Een opgevoerde Hemi van 5,7 liter...
Dat heb je mij niet zien zeggenquote:Op zondag 18 maart 2007 12:44 schreef geelhoed het volgende:
[..]
Je bedoelt: Als amerikanen het kunnen....
Hoezo zou daardoor het verbruik omhoog gaan? Het verbruik per omwenteling is lager en het aantal omwentelingen is ook laag.quote:Op zondag 18 maart 2007 12:40 schreef Justice_Strike het volgende:
overigens wat ik bedoelde met vermogen verlies was niet alleen het verlies aan vermogen maar ook aan zuinigheid. Je laat je vliegwiel langzamer lopen terwijl dat niet nodig is.
Stall voorkomen bij lage toeren los je heel simpel op met een zwaarder vliegwielquote:Overigens, moet je met 8 takt wel wat meer toeren draaien dan met 4, de kans is namelijk wat groter dat hij stalled.
Vlad is erg voorstander van een injectie motor met goede argumenten. Aangezien ik redelijk goede hoop heb dat hij me bij gaat staaan zodra e.e.a in elkaar gezet moet en ik bovendien wel voordeel zie in een motor die met software gestuurd wordt in een hybride setup ga ik toch graag voor injectie.quote:Op zondag 18 maart 2007 14:30 schreef MaGNeT het volgende:
Voordeel van carburateur en LPG lijkt me de eenvoud van de installatie.
Rendement is vooral hoog bij hoog koppel, toeren doet er niet zo veel toe in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Het koppel komt dus redelijk "vast" te liggen op 50-75% van het max koppel en met het toerental gaat gespeeld worden.quote:Je motor gaat vooral op 1 toerental draaien en dan is eenvoud heel fijn.
Je kan het mengsel dan perfect afstellen op dat toerental waar je het meeste rendement haalt (en een computer om dat toerentalafhankelijk te regelen is dan overbodig.)
Ik denk dat een hergeprogrammeerde standaard motor management computer het vrij netjes zal blijven doen mits degelijk aangesloten.quote:Ieder extra onderdeel is extra gewicht en kostprijs (hoewel dat nu nog niet meetelt).
Iedere extra electronica (computer) is grotere kans op storingen.
Katalysator zal bij volledig LPG waarschijnlijk compleet overbodig zijnquote:Geen katalysator scheelt ook gewicht, kans op storingen en electronica (mits geregeld).
Ergens geen verstand van hebben door gebrek aan kennis komt vaker voor vrees ik, maar daar is gelukkig meestal wat aan te doen bij degenen die willenquote:Maar moet wel erkennen dat ik er geen verstand van heb ivm gebrek aan kennis.
You live, you learnquote:Op maandag 19 maart 2007 19:50 schreef TR08 het volgende:
Ergens geen verstand van hebben door gebrek aan kennis komt vaker voor vrees ik, maar daar is gelukkig meestal wat aan te doen bij degenen die willen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |