abonnement Unibet Coolblue
pi_42811333
Oke... ik heb een Mitsubitsi Colt 1.3 liter...
Als ik na m'n nachtdienst naar huis rij, is er niemand op de weg, dus rij ik altijd lekker door...
Dan rij ik ruim een half uur 150-160 km/uur... dan maakt de motor natuurlijk aardig wat toeren...
Volgens mij kan dit geen enkel kwaad, zolang de motor warm is (het kost alleen wat extra benzine)
Maar volgens een vriend die altijd mee rijd, is dit niet goed voor een 1300 cc.
Mijn vraag is dus, hoe zit dit nou?

bedankt!
Signature verwijderd door FA
pi_42811461
is iets minder goed dan normaal rijgedrag maar het is niet slecht
opgelost slotje
niet meer
pi_42811519
Soms zelfs wel goed om af en toe wat meer toeren te maken.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:03:38 #4
144746 x302
Een happer in therapie
pi_42811599
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
htttp://word-list.com
pi_42811704
Ach, met goeie olie op een recht stuk een beetje toeren maken daar is niks mis mee. Uiteraard slijt de motor sneller dan wanneer je 100 rijdt, maar dat scheelt niet enorm veel.

Het is zelfs goed voor je motor om zo nu en dan hard te rijden aangezien dit aanslag in de motor voorkomt en alles dan goed schoonbrandt.

Een dag in de stad rijden met de hele tijd optrekken, remmen, schakelen, verkeersdrempels is uiteindelijk nog een stuk slechter.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:10:19 #6
144746 x302
Een happer in therapie
pi_42811776
ok natuurlijk moet er een "note" bij
een tiental kilometer dat een paar keer per maand doen is goed
maar als je dat elke dag 50km ofzo doet echt wel niet
htttp://word-list.com
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:13:27 #7
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_42811852
Ach, ik denk dat het wel meevalt.. Duitsers rijden ook altijd zo?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:22:35 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42812070
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:13 schreef Spamblik het volgende:
Ach, ik denk dat het wel meevalt.. Duitsers rijden ook altijd zo?
ja maar dat zijn allemaal leasebakken!
pi_42812176
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Bullshit.

We leven niet meer in 1970... Het maakt geen fuck uit... En slijten is echt niet alleen afhankelijk van je toeren... Beter gezegd: Sommige onderdelen werken zelfs beter onder hoge toeren!
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42812191
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:22 schreef gateway het volgende:

[..]

ja maar dat zijn allemaal leasebakken!
Alle leaserijders vergelijken met duitsers

Wacht maar tot jij ooit lease rijdt
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42812270
Als je 150 rijdt ben je lekker snel thuis!
Dus is het goed.

Klaar.
pi_42812439
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
.. het enige dat klopt aan je post is zo'n beetje de eerste zin Slijtage aan de draaiende delen in je motor is nihiel (hoe vaak hoor jij dat iemand zn zuigers en/of krukas moet vervangen voor het blok 'op' is?? deze zijn gewoon berekent op de krachten die er op komen te staan.. en anders breken ze wel, maar dat gebeurt ook nooit he) een 1.3 hoeft misschien zelfs minder hard te werken dan die 2.0 waar jij het over hebt, dit ligt nameljk aan de aerodynamica van je auto en vooral het gewicht.. (en ook nog de versnelling.. bizar lage toeren is ook niet goed voor je blok. Als je gas geeft bij 4000 toeren (in een niet al te hoge versnelling) levert de motor al een hoop vermogen, meer dan nodig om die snelheid te halen (op het moment dat je motor namelijk minder vermogen levert dan nodig is.. zakt je snelheid in/gaat ie niet harder) dus je versnelt.. doe je dit bij 1500 toeren gaat alles resoneren etc, dat voelt gewoon niet gezond aan (en het is een klote geluid)

Het is nergens voor nodig om je toerenteller iedere keer het rooie in te rammen.. maar gewoon op de snelweg doortrekken naar de 5000 (of iig een stuk voor het rode nog) zou zeker geen kwaad moeten kunnen (als jij je auto slecht onderhoud etc is het een ander verhaal). Je toeren begrenser zit niet voor niets pas rond de 7000 toeren, als het echt zo slecht was hadden ze die wel bij 5000 gezet oid want meer heb je toch eigenlijk niet nodig.. Nu is het wel zo dat een gewone verbrandingsmotor niet gemaakt is om continue vol belast te worden (daar gebruiken ze niet voor niets turbines voor, al zijn deze veel minder effectief) maar paar keer per week half uurtje zou echt geen probleem moeten zijn (of af en toe een keertje knallen naar de vakantie bestemming ofzo)

km stand is eigenlijk vrij nietszeggend, als je wil rag je een auto binnen 50.000 wel helemaal af.. of hij is iig in slechtere staat dan 150.000km normaal rijden.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:44:30 #13
68988 Lexjuuuh
Sarcast pur sang
pi_42812637
Ligt ook een beetje aan wat voor motor het is. Veel toeren maken is per definitie niet slecht (tenzij je motor koud is). Ligt ook aan een hoop factoren, gewicht, rijd je bergop of vlakke weg. ik heb een Alfa en dat zijn echte toerenmotors, 7200 is mijn redline en je moet hem toch een beetje op toeren rijden wil je een beetje lekker vooruit komen, die motor is daar ook op gebouwd. Veel erger is ondertoeren, bv in ze 4e 50 kmh rijden terwijl je bergop gaat. Kan je vergelijken met op je fiets een berg op trappen in de hoogste versnelling, je werkt je kapot. Dit zal niet direct slecht zijn voor de motor zelf maar wel voor de aandrijving ervan.

In ieder geval, zolang je olie op peil is en je motor warm kan je best een uurtje met 5000rpm knallen, is alleen niet zo goed voor het verbruik
"Chaos is het woord voor een orde die we niet begrijpen"
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:45:17 #14
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_42812655
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Sinds wanneer houdt een kilometer teller dan bij hoeveel toeren er zijn gedraaid?
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  donderdag 19 oktober 2006 @ 19:17:25 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42813546
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:26 schreef existenz het volgende:

[..]

Alle leaserijders vergelijken met duitsers

Wacht maar tot jij ooit lease rijdt
maar in duitsland lopen gewoon veel leasebakken! kan ik daar wat aan doen?

Ik maak eerst het oude op (rij in een auto uit 1987 )
pi_42813748
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:45 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:

[..]

Sinds wanneer houdt een kilometer teller dan bij hoeveel toeren er zijn gedraaid?
Haha, dat wou ik ook al posten.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 21:00:32 #17
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_42816714
Het is gevaarlijker voor je rijbewijs dan voor is auto!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_42816968
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:00 schreef Herr.Flick het volgende:
Het is gevaarlijker voor je rijbewijs dan voor is auto!
+ je portemonnee in dat eerste geval
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42817943
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.

het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_42822593
Het ligt er aan hoe lang jij onderweg bent.Een auto is pas na 30 minuten echt warm (d.w.z. dan is de olie op temperatuur.) en dan is het geen enkel probleem om hem een keer op zijn staart te trappen.Sterker nog,dan brandt alle aanslag er mooi uit.Maar elke dag lijkt me niet verstandig.
pi_42822848
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Wacht even,

ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.

Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?

Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
pi_42823595
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 23:47 schreef _.-SAF-._ het volgende:

[..]

Wacht even,

ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.

Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?

Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
meer vermogen misschien de 2 L hoeft bijv maar 3500-4000 toeren te maken om 140 te rijden.


@TS
wat vind jij van je colt 1.3? ik zit er over te denken om ook 1 te kopen (1993, 178.00 voor 1600 euro)
de testrit ging goed, maar bij 125-130 begon ie t moelijk te krijgen...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_42823712
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 00:08 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

meer vermogen misschien de 2 L hoeft bijv maar 3500-4000 toeren te maken om 140 te rijden.
Dat snap ik niet.

Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
pi_42823785
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 00:11 schreef _.-SAF-._ het volgende:

[..]

Dat snap ik niet.

Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
omdat de toerenteller aangesloten is op de motor (voor de koppelling) en niet op de band
anders zou een auto die 5000 toeren loop in z'n 1 (dik optrekken -> ongeveer 30km/u schat ik) nooit 120 kunnen lopen volgens jou redenering
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_42823805
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 00:11 schreef _.-SAF-._ het volgende:

[..]

Dat snap ik niet.

Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
Meer motorinhoud, waardoor de zuigers minder vaak op en neer moeten om hetzelfde aantal liters te verbranden.

Ofzoiets. Ik ben alleen maar into 2-takt.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')