quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
.. het enige dat klopt aan je post is zo'n beetje de eerste zin
![]()
Slijtage aan de draaiende delen in je motor is nihiel (hoe vaak hoor jij dat iemand zn zuigers en/of krukas moet vervangen voor het blok 'op' is?? deze zijn gewoon berekent op de krachten die er op komen te staan.. en anders breken ze wel, maar dat gebeurt ook nooit he) een 1.3 hoeft misschien zelfs minder hard te werken dan die 2.0 waar jij het over hebt, dit ligt nameljk aan de aerodynamica van je auto en vooral het gewicht.. (en ook nog de versnelling.. bizar lage toeren is ook niet goed voor je blok. Als je gas geeft bij 4000 toeren (in een niet al te hoge versnelling) levert de motor al een hoop vermogen, meer dan nodig om die snelheid te halen (op het moment dat je motor namelijk minder vermogen levert dan nodig is.. zakt je snelheid in/gaat ie niet harder) dus je versnelt.. doe je dit bij 1500 toeren gaat alles resoneren etc, dat voelt gewoon niet gezond aan (en het is een klote geluid)
Het is nergens voor nodig om je toerenteller iedere keer het rooie in te rammen.. maar gewoon op de snelweg doortrekken naar de 5000 (of iig een stuk voor het rode nog) zou zeker geen kwaad moeten kunnen (als jij je auto slecht onderhoud etc is het een ander verhaal). Je toeren begrenser zit niet voor niets pas rond de 7000 toeren, als het echt zo slecht was hadden ze die wel bij 5000 gezet oid want meer heb je toch eigenlijk niet nodig.. Nu is het wel zo dat een gewone verbrandingsmotor niet gemaakt is om continue vol belast te worden (daar gebruiken ze niet voor niets turbines voor, al zijn deze veel minder effectief) maar paar keer per week half uurtje zou echt geen probleem moeten zijn (of af en toe een keertje knallen naar de vakantie bestemming ofzo)
km stand is eigenlijk vrij nietszeggend, als je wil rag je een auto binnen 50.000 wel helemaal af.. of hij is iig in slechtere staat dan 150.000km normaal rijden.