abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42811333
Oke... ik heb een Mitsubitsi Colt 1.3 liter...
Als ik na m'n nachtdienst naar huis rij, is er niemand op de weg, dus rij ik altijd lekker door...
Dan rij ik ruim een half uur 150-160 km/uur... dan maakt de motor natuurlijk aardig wat toeren...
Volgens mij kan dit geen enkel kwaad, zolang de motor warm is (het kost alleen wat extra benzine)
Maar volgens een vriend die altijd mee rijd, is dit niet goed voor een 1300 cc.
Mijn vraag is dus, hoe zit dit nou?

bedankt!
Signature verwijderd door FA
pi_42811461
is iets minder goed dan normaal rijgedrag maar het is niet slecht
opgelost slotje
niet meer
pi_42811519
Soms zelfs wel goed om af en toe wat meer toeren te maken.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:03:38 #4
144746 x302
Een happer in therapie
pi_42811599
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
htttp://word-list.com
pi_42811704
Ach, met goeie olie op een recht stuk een beetje toeren maken daar is niks mis mee. Uiteraard slijt de motor sneller dan wanneer je 100 rijdt, maar dat scheelt niet enorm veel.

Het is zelfs goed voor je motor om zo nu en dan hard te rijden aangezien dit aanslag in de motor voorkomt en alles dan goed schoonbrandt.

Een dag in de stad rijden met de hele tijd optrekken, remmen, schakelen, verkeersdrempels is uiteindelijk nog een stuk slechter.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:10:19 #6
144746 x302
Een happer in therapie
pi_42811776
ok natuurlijk moet er een "note" bij
een tiental kilometer dat een paar keer per maand doen is goed
maar als je dat elke dag 50km ofzo doet echt wel niet
htttp://word-list.com
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:13:27 #7
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_42811852
Ach, ik denk dat het wel meevalt.. Duitsers rijden ook altijd zo?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:22:35 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42812070
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:13 schreef Spamblik het volgende:
Ach, ik denk dat het wel meevalt.. Duitsers rijden ook altijd zo?
ja maar dat zijn allemaal leasebakken!
pi_42812176
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Bullshit.

We leven niet meer in 1970... Het maakt geen fuck uit... En slijten is echt niet alleen afhankelijk van je toeren... Beter gezegd: Sommige onderdelen werken zelfs beter onder hoge toeren!
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42812191
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:22 schreef gateway het volgende:

[..]

ja maar dat zijn allemaal leasebakken!
Alle leaserijders vergelijken met duitsers

Wacht maar tot jij ooit lease rijdt
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42812270
Als je 150 rijdt ben je lekker snel thuis!
Dus is het goed.

Klaar.
pi_42812439
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
.. het enige dat klopt aan je post is zo'n beetje de eerste zin Slijtage aan de draaiende delen in je motor is nihiel (hoe vaak hoor jij dat iemand zn zuigers en/of krukas moet vervangen voor het blok 'op' is?? deze zijn gewoon berekent op de krachten die er op komen te staan.. en anders breken ze wel, maar dat gebeurt ook nooit he) een 1.3 hoeft misschien zelfs minder hard te werken dan die 2.0 waar jij het over hebt, dit ligt nameljk aan de aerodynamica van je auto en vooral het gewicht.. (en ook nog de versnelling.. bizar lage toeren is ook niet goed voor je blok. Als je gas geeft bij 4000 toeren (in een niet al te hoge versnelling) levert de motor al een hoop vermogen, meer dan nodig om die snelheid te halen (op het moment dat je motor namelijk minder vermogen levert dan nodig is.. zakt je snelheid in/gaat ie niet harder) dus je versnelt.. doe je dit bij 1500 toeren gaat alles resoneren etc, dat voelt gewoon niet gezond aan (en het is een klote geluid)

Het is nergens voor nodig om je toerenteller iedere keer het rooie in te rammen.. maar gewoon op de snelweg doortrekken naar de 5000 (of iig een stuk voor het rode nog) zou zeker geen kwaad moeten kunnen (als jij je auto slecht onderhoud etc is het een ander verhaal). Je toeren begrenser zit niet voor niets pas rond de 7000 toeren, als het echt zo slecht was hadden ze die wel bij 5000 gezet oid want meer heb je toch eigenlijk niet nodig.. Nu is het wel zo dat een gewone verbrandingsmotor niet gemaakt is om continue vol belast te worden (daar gebruiken ze niet voor niets turbines voor, al zijn deze veel minder effectief) maar paar keer per week half uurtje zou echt geen probleem moeten zijn (of af en toe een keertje knallen naar de vakantie bestemming ofzo)

km stand is eigenlijk vrij nietszeggend, als je wil rag je een auto binnen 50.000 wel helemaal af.. of hij is iig in slechtere staat dan 150.000km normaal rijden.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:44:30 #13
68988 Lexjuuuh
Sarcast pur sang
pi_42812637
Ligt ook een beetje aan wat voor motor het is. Veel toeren maken is per definitie niet slecht (tenzij je motor koud is). Ligt ook aan een hoop factoren, gewicht, rijd je bergop of vlakke weg. ik heb een Alfa en dat zijn echte toerenmotors, 7200 is mijn redline en je moet hem toch een beetje op toeren rijden wil je een beetje lekker vooruit komen, die motor is daar ook op gebouwd. Veel erger is ondertoeren, bv in ze 4e 50 kmh rijden terwijl je bergop gaat. Kan je vergelijken met op je fiets een berg op trappen in de hoogste versnelling, je werkt je kapot. Dit zal niet direct slecht zijn voor de motor zelf maar wel voor de aandrijving ervan.

In ieder geval, zolang je olie op peil is en je motor warm kan je best een uurtje met 5000rpm knallen, is alleen niet zo goed voor het verbruik
"Chaos is het woord voor een orde die we niet begrijpen"
  donderdag 19 oktober 2006 @ 18:45:17 #14
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_42812655
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Sinds wanneer houdt een kilometer teller dan bij hoeveel toeren er zijn gedraaid?
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  donderdag 19 oktober 2006 @ 19:17:25 #15
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42813546
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:26 schreef existenz het volgende:

[..]

Alle leaserijders vergelijken met duitsers

Wacht maar tot jij ooit lease rijdt
maar in duitsland lopen gewoon veel leasebakken! kan ik daar wat aan doen?

Ik maak eerst het oude op (rij in een auto uit 1987 )
pi_42813748
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:45 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:

[..]

Sinds wanneer houdt een kilometer teller dan bij hoeveel toeren er zijn gedraaid?
Haha, dat wou ik ook al posten.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 21:00:32 #17
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_42816714
Het is gevaarlijker voor je rijbewijs dan voor is auto!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_42816968
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:00 schreef Herr.Flick het volgende:
Het is gevaarlijker voor je rijbewijs dan voor is auto!
+ je portemonnee in dat eerste geval
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42817943
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.

het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_42822593
Het ligt er aan hoe lang jij onderweg bent.Een auto is pas na 30 minuten echt warm (d.w.z. dan is de olie op temperatuur.) en dan is het geen enkel probleem om hem een keer op zijn staart te trappen.Sterker nog,dan brandt alle aanslag er mooi uit.Maar elke dag lijkt me niet verstandig.
pi_42822848
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 18:03 schreef x302 het volgende:
niet goed
hoe meer toeren hoe harder de zuigers op en neer moeten enz -> meer slijtage
in elke versnelling to 6000 toeren optrekken is slechter dan 'rustig' tot 3500 op te trekken en te schakelen.
zo'n 1300cc moet om 150km/u te halen veel harder werken dan een 2liter: dus meer op en neer = meer toeren.

waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Wacht even,

ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.

Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?

Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
pi_42823595
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 23:47 schreef _.-SAF-._ het volgende:

[..]

Wacht even,

ALs een 1300cc 140 km/h rijdt bij 5000 toeren.

Waarom rijdt een 2liter dan 185 km/h (tis maar voorbeeld) bij 5000 toeren?

Ze maken toch via toerental uiteindelijk dezelfde omwentelingen bij de wielen. Waarom draaien die wielen bij 2Liter dan sneller
meer vermogen misschien de 2 L hoeft bijv maar 3500-4000 toeren te maken om 140 te rijden.


@TS
wat vind jij van je colt 1.3? ik zit er over te denken om ook 1 te kopen (1993, 178.00 voor 1600 euro)
de testrit ging goed, maar bij 125-130 begon ie t moelijk te krijgen...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_42823712
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 00:08 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

meer vermogen misschien de 2 L hoeft bijv maar 3500-4000 toeren te maken om 140 te rijden.
Dat snap ik niet.

Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
pi_42823785
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 00:11 schreef _.-SAF-._ het volgende:

[..]

Dat snap ik niet.

Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
omdat de toerenteller aangesloten is op de motor (voor de koppelling) en niet op de band
anders zou een auto die 5000 toeren loop in z'n 1 (dik optrekken -> ongeveer 30km/u schat ik) nooit 120 kunnen lopen volgens jou redenering
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_42823805
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 00:11 schreef _.-SAF-._ het volgende:

[..]

Dat snap ik niet.

Want, stel als een band 5000 omwentelingen p.m moet maken om 150 km/h te halen, waarom zou het met een 2 liter de band dan ineens 3500 omwentelingen maken om 150 km/h te halen
Meer motorinhoud, waardoor de zuigers minder vaak op en neer moeten om hetzelfde aantal liters te verbranden.

Ofzoiets. Ik ben alleen maar into 2-takt.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_42826044
Ooit gehoord van tandwieloverbrengingen?

Een versnellingsbak van een 1.0 of 1.3 is veel korter (vergelijk met de lichtere versnellingen op je fiets), dan een versnellingsbak van een 2.0, of 3.0. Waardoor deze grotere inhouden dus minder toeren maken, omdat de totale overbrenging minder vertraagd, draait hij minder toeren, en loopt ie dus verder door in snelheid.

Verschil tussen benzine/diesel net zo. Dieselbakken zijn ook zwaarder dan benzine, dit omdat diesel veel meer koppel heeft, maar lang niet zo ver doorloopt in toeren.
pi_42826190
quote:
waarom denk je dat een kilometerstand belangrijk is bij de aankoop van een auto? om te bepalen hoe versleten de motor is. Hoge toeren = vlugger versleten
Wat heeft een hoge kilometerstand bij een auto te maken met het eerder slijten door hoge toeren? Ik zie het verband niet, het is niet zo dat een auto met veel kilometers vaak op z'n staart getrapt is.
Coolest trailer ever
Cafeïne is the shoehorn to my colon!
Rock, paper, scissors
Mijn Reviews
pi_42826239
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 21:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
af en toe hoge toeren rijden kan wel..
maar niet elke kee of elke dag. is ook niet echt nodig.

het is aan hoe goed motor onderhoud is.
benzine motor haalt meestal rond 200.000km, kan verder tot 250dk. daarna moeten er veel gebeuren aan de motor.
Wat een fokking bullshit. Noem maar eens een ding wat er moet gebeuren, en dan bedoel ik iets mechanisch...

Meestal is het probleem dat er grote dingen tegelijk gedaan moeten worden.

Bijv. hele ontsteking + olie wissel + bougie wissel etc. etc. dan vinden veel mensen het opeens niet economisch rendabel.

Benzinemotor met LPG loopt zelfs op zijn dooie gemak meer dan 3 ton zonder maar iets aan mechanische schade te hebben... Ken genoeg voorbeeldne die ik zelf heb gezien.

Een diesel heeft nou eenmaal geen bougies, bougiekabels verdeler etc. daarom rijden mensen daar wa tlanger mee...

We leven niet meer in 1980 ofzo.
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 02:09 schreef vrolijke-frits het volgende:

[..]

Wat heeft een hoge kilometerstand bij een auto te maken met het eerder slijten door hoge toeren? Ik zie het verband niet, het is niet zo dat een auto met veel kilometers vaak op z'n staart getrapt is.
Ik koop liever een auto die 200.000 km op de teller heeft netjes met onderhoudsboekjes die altijd snelwegverkeer heeft gezien dan eentje met 80.000 km die alleen maar stad heeft gezien.

Sterker nog, zoek je een oude auto, dan zou ik een lage km stand helemaal niet aanraden ivm verrotten van rubbers etc. doordat het ding te weinig word gebruikt...
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 02:19:44 #29
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_42826286
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 13:47:08 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 02:21:00 #30
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_42826297
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 13:47:08 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_42826320
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 02:09 schreef vrolijke-frits het volgende:
Wat heeft een hoge kilometerstand bij een auto te maken met het eerder slijten door hoge toeren? Ik zie het verband niet, het is niet zo dat een auto met veel kilometers vaak op z'n staart getrapt is.
Jongens jongens, niet zo gretig .. Hij bedoelt ws gewoon dat een auto met meer km's meer slijtage heeft gehad doordat de zuigers hierin vaker op en neer zijn gegaan (en alle andere motoronderdelen). Hierna gaat ie naar het onderwerp wat compleet los staat van deze uitspraak: zuigers die vaker en sneller op en neer gaan zorgen voor meer slijtage.

Klaar Bijdehandjes
pi_42828628
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 02:21 schreef Mikkie het volgende:

[..]

200.000 tov 80.000 is wellicht wat veel, maar met de essentie van je punt ben ik het zeker eens.
Vind ik van niet, ik heb al ervaring met 2 luxe auto's.
De ene had 150 000 km gereden in 4 jaar, met LPG. De andere 178 000 km en daar heb ik een maand later LPG ingegooid. De laatste is dan ook wel een topmerk, nu weer 2e in het Tevredenheidsonderzoek (Autoweek) en dat durf ik zeker aan. Goed onderhoud (lease-bak), met papieren er bij en altijd lange afstanden...!

Nu heb ik er al weer 35 000 km op zitten in ruim 2 jaar en naar alle tevredenheid!
pi_42830812
Waarom gooi je dr LPG in als je in 2 jaar slechts 35.000km rijdt?
pi_42830847
35.000 in 2 jaar met LPG op een leasebak
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42838411
Tja, ben dit jaar niet met vakantie geweest, scheelt weer 5000 km.
En, bij 20 000 km/j. bespaar ik nog 500¤ / j...

Trouwens, het WAS een leasebak tot 120 000 km...

[ Bericht 38% gewijzigd door Rolex1 op 21-10-2006 14:24:16 (extra info) ]
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 17:14:28 #36
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42840418
Lagerslijtage neemt toe met de derde macht van de belasting. De belasting (voor een groot deel door het omhoog en omlaag accelereren van je zuigers) neemt kwadratisch toe met je toerental.
Dus bij 2x zoveel toeren is de belasting voor het op en neer bewegen van je zuigers 4x zo hoog en je slijtage dus 64x zo hoog. Daar staat wel tegenover dat de dikte van je oliefilm ietsje groter zou kunnen worden, wat het slijtage verhaal ietwat minder dramatisch maakt.

Is het erg slecht? Nou ja, niet zo erg dat je blok er direct van kapot gaat. Maar als je flink wat kilometers zo rijdt ga je het verschil tussen jouw rijstijl en een rustige rijstijl wel duidelijk merken. Ik zou het persoonlijk niet doen, maar jij moet dat zelf weten.
pi_42842310
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 17:14 schreef TR08 het volgende:
Is het erg slecht? Nou ja, niet zo erg dat je blok er direct van kapot gaat. Maar als je flink wat kilometers zo rijdt ga je het verschil tussen jouw rijstijl en een rustige rijstijl wel duidelijk merken.
Als je hem in de hoge toeren in rijdt, raakt je auto daaraan gewend idd en dat merk je idd met een auto die rustig is ingereden. Maar dat heeft geen flikker er mee te maken of het goed of slecht is.

Met een rustig in gereden auto ineens hoge toeren gaan rijden, dat is idd wel slecht. Daarom moeten jongeren ook geen autootjes van oude omaatjes kopen. Jongeren hebben nogal de neiging om een auto in de toeren te jagen en oma komt misschien net boven de 3000 toeren uit
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42842822
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 17:14 schreef TR08 het volgende:
Lagerslijtage neemt toe met de derde macht van de belasting. De belasting (voor een groot deel door het omhoog en omlaag accelereren van je zuigers) neemt kwadratisch toe met je toerental.
Dus bij 2x zoveel toeren is de belasting voor het op en neer bewegen van je zuigers 4x zo hoog en je slijtage dus 64x zo hoog.
Wat voor belasting hebben je lagers dan te voortduren? Als de krukas etc goed gebalanceert zijn is dat bijna niets.. 64 keer niets is nog steeds vrij weinig
pi_42844372
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 18:31 schreef existenz het volgende:

[..]

Als je hem in de hoge toeren in rijdt, raakt je auto daaraan gewend idd en dat merk je idd met een auto die rustig is ingereden. Maar dat heeft geen flikker er mee te maken of het goed of slecht is.

Met een rustig in gereden auto ineens hoge toeren gaan rijden, dat is idd wel slecht. Daarom moeten jongeren ook geen autootjes van oude omaatjes kopen. Jongeren hebben nogal de neiging om een auto in de toeren te jagen en oma komt misschien net boven de 3000 toeren uit
Mwoah,dat valt wel mee.Die auto waarmee oma reed moet je als het ware op nieuw in rijden.Eerst een hele lange rit om hem lekker warm te stoken en dan kun je hem af en toe best eens wat meer toeren laten draaien.
Maar altijd veel toeren maken is gewoon niet goed,dan slijt het toch harder.
pi_42845398
ff vraagje, hoe zit het eigenlijk met een VTEC blok? Slijt dat blok dan niet sneller? Omdat er dan lekker veel power bij hoge toeren vrij komt?
pi_42845721
motorblokken worden niet voor niets aan een uitgebreid testprogramma onderworpen!
Als je je motor netjes warm rijdt (niet naar je motortemp kijken maar de olietemp) en je gaat dan langere tijd op hogere toeren rijd merk je verder niets van!!!
ja maybe gaat het blok ipv 200000km 199500km mee
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_42845726
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 18:31 schreef existenz het volgende:

[..]

Als je hem in de hoge toeren in rijdt, raakt je auto daaraan gewend idd en dat merk je idd met een auto die rustig is ingereden. Maar dat heeft geen flikker er mee te maken of het goed of slecht is.

Met een rustig in gereden auto ineens hoge toeren gaan rijden, dat is idd wel slecht. Daarom moeten jongeren ook geen autootjes van oude omaatjes kopen. Jongeren hebben nogal de neiging om een auto in de toeren te jagen en oma komt misschien net boven de 3000 toeren uit
Of je hebt zo'n oma die vergeet te schakelen, en in zn 3e versnelling 100km/h op de snelweg rijdt
pi_42845751
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:16 schreef Konijn het volgende:
ff vraagje, hoe zit het eigenlijk met een VTEC blok? Slijt dat blok dan niet sneller? Omdat er dan lekker veel power bij hoge toeren vrij komt?
nope, omdat het blok voor die toepassing wordt ontworpen, korte slag maakt veel gemakkelijker hogere toeren
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:50:12 #44
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42846461
Even ineens een reaktie op een paar mensen hierboven:
@Existenz: Ik weet niet goed wat "raakt je auto eraan gewend" in houdt voor de lagers. Mogelijk harden bepaalde delen extra uit als je het blok heet stookt, iets anders kan ik me moeilijk voorstellen. De theorie die ik gaf is zoals ze bij het vak tribologie (gaat over smering en lagers) bij werktuigbouw op de TU Delft gegeven wordt.

@Robin: Ik zou het niet precies weten, ik kan het wel voor je uitrekenen, maar dan moet jij voor mij even je blok uit elkaar trekken en alle draaiende delen wegen. Ik denk dat wij daar beide niet op zitten te wachten
Verder: 64x niks is inderdaad nog steeds weinig, maar wel meer slijtage dan bij "normaal" rijgedrag. Een auto wordt als ik me goed herinner ontworpen voor 300.000km tegenwoordig. Als je dan regelmatig lange stukken 4000+ toeren draait met vrij veel gas erop slijt je blok gewoon wat harder en zal er ook eerder groot onderhoud nodig zijn.

@ThaFreak: Ik denk eerlijk gezegd dat het verschil duidelijk groter is dan jij doet voorkomen met je 500km op 2 ton. Met name riemen en zo gaan er toch eerder aan. Aan de andere kant zijn de onderhouds intervallen zo gekozen dat ook met iets bruter rijgedrag de riem nog steeds heel moet zijn. Alleen zullen bij een sportief gereden auto de riemen wel harder aan vervanging toe zijn dan bij een rustig gereden exemplaar.

Voor allemaal: De blokken worden ontworpen om tegen een stootje te kunnen. Korte slag motoren worden inderdaad ontworpen op hoge toeren, dus ze kunnen er beter tegen dan een lange slag motor. Zoals ik zei zul je niet zomaar ineens je blok aan gort rijden, maar de slijtage zal wel duidelijk hoger zijn. Een blok dat 3 ton moet kunnen bij normaal gebruik gaat als je erg sportief rijdt toch echt rond de 1.5 ton extra onderhoud aan kleppen en lagers nodig hebben. Bovendien wordt het op tijd vervangen van riemen e.d. een stuk kritischer dan wanneer je rustig rijdt.

Dus samenvattend:
-Kan de motor er tegen: Ja, mits je goed onderhoud pleegt.
-Rij je hem er mee stuk? Niet direct.
-Slijt hij harder: Duidelijk.
Wil je dat echt numeriek onderbouwd zien dan moet je bij een fabrikant oid vragen of je testresultaten van duurtesten mag zien, of zelf 2 blokken verschillend belasten tot het eerste groot onderhoud nodig is. Ik denk niet dat iemand daar hier tijd voor heeft.
pi_42850459
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 19:45 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Mwoah,dat valt wel mee.Die auto waarmee oma reed moet je als het ware op nieuw in rijden.Eerst een hele lange rit om hem lekker warm te stoken en dan kun je hem af en toe best eens wat meer toeren laten draaien.
Maar altijd veel toeren maken is gewoon niet goed,dan slijt het toch harder.
Harder slijten? Ja, die 1mm op 10 jaar oei da's erg!
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42850479
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 20:50 schreef TR08 het volgende:
Dus samenvattend:
-Kan de motor er tegen: Ja, mits je goed onderhoud pleegt.
-Rij je hem er mee stuk? nee.
-Slijt hij harder: Ligt aan je definitie van harder.
Wil je dat echt numeriek onderbouwd zien dan moet je bij een fabrikant oid vragen of je testresultaten van duurtesten mag zien, of zelf 2 blokken verschillend belasten tot het eerste groot onderhoud nodig is. Ik denk niet dat iemand daar hier tijd voor heeft.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_42853445
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat door de stad racen en constant doortrekken in zn 1-2-3 veel slechter is dan op de snelweg rustig opklimmen naar 4000+ (mijn moeders auto maakt bij 120 al bijna 3500 toeren, en dat is toch echt de 'kruissnelheid' ofzo volgens het boekje dus vind 4000 al niet echt veel eigenlijk) Voor mn gevoel geef je de motor dan veel meer op zn lazer (zo klinkt het iig wel)

tr08, zo'n beetje alles heeft toch een natuurlijke frequentie (oid) (bv een betonnen plaat, als je er in het juiste tempo (frequentie) op springt veert het super makkelijk en ver door. Voor zo ver ik weet geld dit ook voor rotoren ed., heeft een auto motor dan ook een toerental waarbij de trillingen op hun piek zitten?
pi_42853560
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 00:38 schreef Robin__ het volgende:
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat door de stad racen en constant doortrekken in zn 1-2-3 veel slechter is dan op de snelweg rustig opklimmen naar 4000+ (mijn moeders auto maakt bij 120 al bijna 3500 toeren, en dat is toch echt de 'kruissnelheid' ofzo volgens het boekje dus vind 4000 al niet echt veel eigenlijk) Voor mn gevoel geef je de motor dan veel meer op zn lazer (zo klinkt het iig wel)

tr08, zo'n beetje alles heeft toch een natuurlijke frequentie (oid) (bv een betonnen plaat, als je er in het juiste tempo (frequentie) op springt veert het super makkelijk en ver door. Voor zo ver ik weet geld dit ook voor rotoren ed., heeft een auto motor dan ook een toerental waarbij de trillingen op hun piek zitten?
Door de stad steeds optrekken is veel en veel schadelijker voor je auto dan 150 rijden op de snelweg.

De stad is een mishandeling voor je riemen (distributie/v-snaar want steeds versnellen en langzamer draaien), remmen, vering, motor etc.
pi_42853837
Over mijn 2e vraag een idee? Jij was toch automonteur, of verwar ik je nu met iemand anders?
pi_42854438
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 00:50 schreef Robin__ het volgende:
Over mijn 2e vraag een idee? Jij was toch automonteur, of verwar ik je nu met iemand anders?
Ben geen monteur, just interested in auto techniek.

Verder zou ik er 1,2,3 geen antwoord op kunnen verzinnen. Iets wat erop lijkt: ik weet wel dat sommige auto's vervelend resoneren bij een bepaald toerental... Misschien wat met je vraag te maken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')